Als hij daadwerkelijk de weg opreed om daarna op de kruising te stoppen, of dat nou uit schrik of beleefdheid komt (zij gingen immers rechtdoor, dus begrijpelijk als je uit een moeilijke zijweg komt) geef je voorrang en rijden ze natuurlijk door..quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:02 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat is ter plekke onvermijdelijk als je je weg wilt vervolgen.
[..]
Want?
Ze werden in ieder geval pas zichtbaar voor m'n vriend op dat moment.. En ik neem aan ook andersom, anders rem je toch als fietser ookquote:Op woensdag 18 mei 2011 00:04 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat ze er vol op zijn geknald, ik vind het alleen niet voorstelbaar dat ze, toen je vriend op de kruising was, 'uit het niets' opdoken. Dat is ter plekke onmogelijk.
Dan ben ik nog meer benieuwd naar de werkelijke situatie, materiaal fiets, soor auto etc, want als ik vol in de flank klap heb ik schade op die plek, en niet verderop op de zijkant.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:04 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Eh wat? Nee... Hij reed recht (met de weg mee in ieder geval) maar de fietser kwam van opzij en reed dus in de zijkant? Waar lees jij dat m'n vriend schuin stond dan? De fietser is recht uit zo hup op de auto gereden, je ziet afdrukken die veroorzaakt zijn door hemzelf en krassen door zijn fiets, die wel opzij draaide door de klap, maar de auto stond niet schuin hoor.
Hoezo remmen? Je vriend stond toch al meteen stil? (=voorrang verleend)quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:08 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ze werden in ieder geval pas zichtbaar voor m'n vriend op dat moment.. En ik neem aan ook andersom, anders rem je toch als fietser ook
Is het niet aannemelijker dat het zich belemmerd werd door de bossages op de hoek? En pas toen je vriend daar voorbij kon kijken, hij de wielrenners zag?quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:08 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ze werden in ieder geval pas zichtbaar voor m'n vriend op dat moment.. En ik neem aan ook andersom, anders rem je toch als fietser ook
Dat is mijn indruk ook.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:11 schreef r_one het volgende:
[..]
Is het niet aannemelijker dat het zich belemmerd werd door de bossages op de hoek? En pas toen je vriend daar voorbij kon kijken, hij de wielrenners zag?
Dat neem ik idd ook aan... Maar wie zit er dan fout in dat geval? Als ie was doorgereden had ie de voorste wielrenner geraakt, dus dat was ook geen optie..? En hij kwam van rechts en die wielrenners reden met 3 naast elkaar op hoge snelheid... Ingewikkeld gebeuren..quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is mijn indruk ook.
Waardoor hij waarschijnlijk vol op zijn rem trapte en midden op de kruising stil stond... Een wielrenner kon er nog net voorlangs voorbij, een achterlangs, maar de middelste had geen keuze...
Moeilijk te beoordelen. In beginsel waren de wielrenners fout, zij hadden verkeer van rechts voorrang moeten verlenen en hun snelheid aan moeten passen bij het naderen van een onoverzichtelijke kruising.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:17 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Dat neem ik idd ook aan... Maar wie zit er dan fout in dat geval? Als ie was doorgereden had ie de voorste wielrenner geraakt, dus dat was ook geen optie..? En hij kwam van rechts en die wielrenners reden met 3 naast elkaar op hoge snelheid... Ingewikkeld gebeuren..
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:08 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nou, ze reden met zn 3en (ongeveer) naast elkaar. Links en rechts konden uitwijken, midden kon nergens naartoe... Hij is dus ook gewoon middenop de zijkant van de auto gereden. Er zit een deuk in t portier, en een diepe kras over de gehele lengte van de auto en de spiegel is gesneuveld.
Hier in de buurt heb je ook dat soort kruisingen, zonder spiegels enzoquote:Op woensdag 18 mei 2011 00:25 schreef r_one het volgende:
[..]
Moeilijk te beoordelen. In beginsel waren de wielrenners fout, zij hadden verkeer van rechts voorrang moeten verlenen en hun snelheid aan moeten passen bij het naderen van een onoverzichtelijke kruising.
Echter:
Als je vriend met gepaste snelheid de kruising was opgereden, hadden de wielrenners de neus van de auto bijtijds moeten kunnen hebben gezien en (tijdig) kunnen remmen om voorrang te verlenen of je vriend had tijdig kunnen remmen waardoor ze voorlangs konden uitwijken (of indien niet, de neus hadden geraakt).
Als je vriend met meer dan gepaste snelheid de kruising oprijdt, volgt dit scenario waarbij je vriend te laat tot stilstand komt en een wielrenner niet in de neus maar in de flank van de auto parkeert.
Een gevaarlijke/onoverzichtelijke kruising naderen met een hoge snelheid vind ik best wel roekeloos.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:24 schreef noutie het volgende:
De fietser heeft wel schuld, want er is geen voorrang verleend waar dat wel zou moeten.
Je vriend zal wel aansprakelijk zijn. Hij is waarschijnlijk net even te hard de kruising opgereden waardoor er geen uitwijken meer aan was. Volgens mij is de fietser alleen aansprakelijk bij roekeloosheid of opzet. Dat is dit echt niet.
quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:24 schreef noutie het volgende:
De fietser heeft wel schuld, want er is geen voorrang verleend waar dat wel zou moeten.
Je vriend zal wel aansprakelijk zijn. Hij is waarschijnlijk net even te hard de kruising opgereden waardoor er geen uitwijken meer aan was. Volgens mij is de fietser alleen aansprakelijk bij roekeloosheid of opzet. Dat is dit echt niet.
quote:Mijn vriend wilde links afslaan de dijk op, maar omdat je echt niets ziet die kant op stond hij nagenoeg stil toen hij die bocht inging.
Wielrenner die een onoverzichtelijk kruispunt met (gok ik zo) ~30km/u oversjeest is niet roekeloos neequote:Op woensdag 18 mei 2011 10:24 schreef noutie het volgende:
De fietser heeft wel schuld, want er is geen voorrang verleend waar dat wel zou moeten.
Je vriend zal wel aansprakelijk zijn. Hij is waarschijnlijk net even te hard de kruising opgereden waardoor er geen uitwijken meer aan was. Volgens mij is de fietser alleen aansprakelijk bij roekeloosheid of opzet. Dat is dit echt niet.
Geen idee, maar ik heb zojuist op het bewuste stukje gefietst en belandde zo ongeveer zelf ook op een autoquote:Op woensdag 18 mei 2011 16:42 schreef Catch_me het volgende:
Wanneer wordt het eens per wet verboden voor wielrenners op openbare wegen/fietspaden te racen, maar op het wielren circuit?
Levensgevaarlijk deze gasten, racen met je auto/scooter/brommer op de openbare weg mag ook niet, waarom deze (brutale) debielen wel?
30 Kilometer per uur roekeloos noemenquote:Op woensdag 18 mei 2011 16:35 schreef Daeron het volgende:
[..]
Wielrenner die een onoverzichtelijk kruispunt met (gok ik zo) ~30km/u oversjeest is niet roekeloos nee
Kan TS niet iets met de verklaring van de politie dat volgens hun metingen de wielrenner roekeloos bezig was ofzo?
Zegt de term motorvoertuig jou iets?quote:Op woensdag 18 mei 2011 16:42 schreef Catch_me het volgende:
Wanneer wordt het eens per wet verboden voor wielrenners op openbare wegen/fietspaden te racen, maar op het wielren circuit?
Levensgevaarlijk deze gasten, racen met je auto/scooter/brommer op de openbare weg mag ook niet, waarom deze (brutale) debielen wel?
Het is al verboden om op de openbare weg de racen, ook voor wielrenners.quote:Op woensdag 18 mei 2011 16:42 schreef Catch_me het volgende:
Wanneer wordt het eens per wet verboden voor wielrenners op openbare wegen/fietspaden te racen, maar op het wielren circuit?
Levensgevaarlijk deze gasten, racen met je auto/scooter/brommer op de openbare weg mag ook niet, waarom deze (brutale) debielen wel?
Plus dat 30 km/u onmogelijk als racen kan worden gezienquote:Op woensdag 18 mei 2011 18:23 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Het is al verboden om op de openbare weg de racen, ook voor wielrenners.
Wel bij een onoverzichtelijk kruispunt.quote:
Ik zou bijna naar buiten lopen en kijken hoe veel meter het kost om stil te staanquote:Op woensdag 18 mei 2011 18:53 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Wel bij een onoverzichtelijk kruispunt.
Met 30 km/h tegen een auto fietsen komt aardig aan hoorquote:Op woensdag 18 mei 2011 19:10 schreef Life2.0 het volgende:
Ik zou bijna naar buiten lopen en kijken hoe veel meter het kost om stil te staan
Maar als je niet harder dan 15 kan klinkt 30 best eng en gevaarlijk he
Denk maar niet dat die wielrenners stoppen, die racen gewoon door. Denken dat ze alles kunnen en mogen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:25 schreef r_one het volgende:
[..]
Echter:
Als je vriend met gepaste snelheid de kruising was opgereden, hadden de wielrenners de neus van de auto bijtijds moeten kunnen hebben gezien en (tijdig) kunnen remmen om voorrang te verlenen of je vriend had tijdig kunnen remmen waardoor ze voorlangs konden uitwijken (of indien niet, de neus hadden geraakt).
Waarom is 40 km/u rijden met je brommer normaal en 35 km/u rijden op je racefiets racen?quote:Op woensdag 18 mei 2011 16:42 schreef Catch_me het volgende:
Wanneer wordt het eens per wet verboden voor wielrenners op openbare wegen/fietspaden te racen, maar op het wielren circuit?
Levensgevaarlijk deze gasten, racen met je auto/scooter/brommer op de openbare weg mag ook niet, waarom deze (brutale) debielen wel?
Omdat die brommer/scooter er voor gemaakt is?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:44 schreef janatwork het volgende:
[..]
Waarom is 40 km/u rijden met je brommer normaal en 35 km/u rijden op je racefiets racen?
Omdat een racefiets veel lichter is dan een brommer. Dat betekent dat de energie van een klapper met een brommer voor een groot deel op de brommer wordt overgebracht. Als je een klapper met een racefiets maakt, dan absorbeert je lichaam een groot deel van die energie en je lichaam is daar niet zo goed in.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:44 schreef janatwork het volgende:
[..]
Waarom is 40 km/u rijden met je brommer normaal en 35 km/u rijden op je racefiets racen?
Appels met peren vergelijken.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:44 schreef janatwork het volgende:
[..]
Waarom is 40 km/u rijden met je brommer normaal en 35 km/u rijden op je racefiets racen?
Zelfs met de dood tot gevolg, als ze meer niet hoeven te remmen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:14 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Denk maar niet dat die wielrenners stoppen, die racen gewoon door. Denken dat ze alles kunnen en mogen.
Telegraaf natuurwetten!quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:08 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Omdat een racefiets veel lichter is dan een brommer. Dat betekent dat de energie van een klapper met een brommer voor een groot deel op de brommer wordt overgebracht. Als je een klapper met een racefiets maakt, dan absorbeert je lichaam een groot deel van die energie en je lichaam is daar niet zo goed in.
Uiteraad wel, ik zou artikel 10 van de wegenverkeerswet er eventjes bijpakken.quote:Op woensdag 18 mei 2011 18:45 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Plus dat 30 km/u onmogelijk als racen kan worden gezien
30 kmpu is een matige kruissnelheid, dat rij ik standaard op mijn omafiets..quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:35 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Uiteraad wel, ik zou artikel 10 van de wegenverkeerswet er eventjes bijpakken.
Je vergeet dat een fiets geen motorvoertuig is, en dus geen max (constructie) snelheid. Verder is een huismoeder niet te vergelijken met een racefietser.quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:29 schreef Hiya het volgende:
[..]
Appels met peren vergelijken.
Waarom is 90 op je brommer rijden racen en 100 met een auto rijden normaal?
Voor een fiets, die in de regel 15 / 20 kilometer per uur rijd is een verdubbeling van de normale snelheid racen.
Een auto die 100 rijd waar de rest 50 rijd noemen we toch ook allen racen?
Op woensdag 18 mei 2011 23:36 schreef Life2.0 het volgende:
Kun je mijn geheugen even opfrissen?quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:41 schreef Degodvader het volgende:
[..]
[/b]
Dat was nou net mijn vraag een aantal pagina's terug. Jij noemde dit onbelangrijk, maar dat is het dus zeker niet. Als het namelijk het geval was dan zou de automobilist daarmee vrijgepleit zijn. Overigens gaat het niet over de snelheid bij de definitie van 'racen' hoe raar dat ook mag klinken.
Een dermate hoge snelheid voeren dat je niet binnen een reële afstand tot stilstand kan komen is roekeloos rijden. Je kan wel vrolijk 30 km/u rijden met je omafiets, maar als je er daarmee 100 meter over doet om weer tot 0 terug te komen ben je simpelweg roekeloos bezig.quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:49 schreef Life2.0 het volgende:
Ik kan mij never nooit niet voorstellen dat het gezamelijk 30km/u fietsen bij het naderen van een kruispunt onder opzettelijk roekeloos gedrag zal vallen. Slim is het misschien niet, maar mogelijk waren ze er niet bekend en wisten ze niet eens van het bestaan van die zijstraat af.
Gelijk heb je hoor, als je het niet mee eens bent of niet snapt kun je de ander beter doodwensen!quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:59 schreef Daeron het volgende:
[..]
Een dermate hoge snelheid voeren dat je niet binnen een reële afstand tot stilstand kan komen is roekeloos rijden. Je kan wel vrolijk 30 km/u rijden met je omafiets, maar als je er daarmee 100 meter over doet om weer tot 0 terug te komen ben je simpelweg roekeloos bezig.
Nu zal de gemiddelde racefiets wel betere remmen hebben, maar toch is met 30 km/u een onoverzichtelijk kruispunt overschieten _niet_ veilig. En als je niet bekend bent met de situatie moet je je rijgedrag daaraan aanpassen en rekening houden met het feit dat er kruispunten kunnen liggen die je niet zo 1-2-3 ziet.
En daarnaast rij je met een auto ook niet met 30 km/u langs een onoverzichtelijk kruispunt. Dan pas je je snelheid aan zodat je tijdig kan stoppen indien er verkeer van rechts komt. Als je niet in staat bent om zoiets in te zien ben je imho je rijbewijs niet waard en een gevaar op de weg. Ik hoop voor de mensheid dat mocht je een keer een aanrijding hebben dat met een boom is en niet met een ander omdat je toch alleen maar lastig gaat lopen doen dan.
relativerenquote:Op donderdag 19 mei 2011 00:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Gelijk heb je hoor, als je het niet mee eens bent of niet snapt kun je de ander beter doodwensen!
Nee hoor. Hij heeft een persoonlijke WA verzekering. Hij heeft zelf contact opgenomen en daar werd gezegd dat de schade aan de auto van mijn vriend daardoor vergoed wordt op het moment dat blijkt dat de wielrenner aansprakelijk is. Zo communiceerde hij dat in ieder geval naar ons.quote:Op donderdag 19 mei 2011 07:43 schreef brulaap112 het volgende:
De wielrenner heeft geen verzekering. Dus als je het naar jou verzekering stuurt moet jij sowieso opdraaien ervoor niet?
wat zeg je nu zet er een advocaat op geduld is een schone zaakquote:Op donderdag 19 mei 2011 07:45 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nee hoor. Hij heeft een persoonlijke WA verzekering. Hij heeft zelf contact opgenomen en daar werd gezegd dat de schade aan de auto van mijn vriend daardoor vergoed wordt op het moment dat blijkt dat de wielrenner aansprakelijk is. Zo communiceerde hij dat in ieder geval naar ons.
Hé: d'r is hier maar één iemand een malloot hè!quote:Omdat die brommer/scooter er voor gemaakt is?
Om nog maar niet te spreken over het arrogante gedrag van die achterlijke wielrenners, denken dat ze alles kunnen maken. Als een malloot fietsen doe je maar lekker op de wielren baan waar niemand last van je heeft.
Dit wordt geen rechtzaak man. Verzekeringen vechten het uit en de vriend van Ts is een gedeelte van de premiekorting kwijt. Da's alles.quote:Op donderdag 19 mei 2011 08:07 schreef karo30 het volgende:
[..]
wat zeg je nu zet er een advocaat op geduld is een schone zaak
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |