abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96951366
Mijn vriend heeft zojuist een aanrijding gehad met een wielrenner. Normaliter is dan de schuldvraag duidelijk; de fietser is meestal beter beschermd en dus ben je als automobilist aansprakelijk. In dit geval lijkt het allemaal wel heel zuur als dit inderdaad het geval is.

Het volgende is de kwestie: de plaats van aanrijding betreft een onoverzichtelijk kruispunt bij een dijk. Er komen 2 wegen van links (1 weg schuin naar boven de dijk op en 1 onderlangs de dijk). Mijn vriend wilde links afslaan de dijk op, maar omdat je echt niets ziet die kant op stond hij nagenoeg stil toen hij die bocht inging.

Vervolgens kwamen er met een rotvaart 3 wielrenners uit de weg die links onderlangs de dijk loopt. 2 van de 3 konden uit uitwijken (voor en achterlangs de auto), maar de 3e reed midden op de zijkant van de auto, aan de bestuurderskant. De schade loopt over de gehele lengte van de auto, de fiets van de wielrenner vloog er natuurlijk ook tegenaan. Omdat de beste man pijn had aan zijn schouder heeft mijn vriend een ambulance gebeld (maar het leek ook hen allemaal mee te vallen) en zodoende kwam ook de politie ter plaatse, die hebben foto's gemaakt en alle gegevens genoteerd en daar werd al gezegd dat in dit geval de wielrenner aansprakelijk is, omdat a) mijn vriend van rechts kwam en b) mijn vriend in de zijkant is aangereden en je dit natuurlijk nooit voor elkaar krijgt als je zelf de fietser raakt.

Nou, daarna de verplichte belletjes naar de verzekering om de schades te melden, maar ja, ook DAAR krijg je dan weer te horen dat fietsers erg goed beschermd zijn en je dus zelf aansprakelijk bent... Omdat het een wat oudere auto betreft, die gezien de dagwaarde de all-risk premie niet waard was, is de auto slechts WA-verzekerd, waardoor m'n vriend zelf voor de schade zal moeten opdraaien in dat geval. Als dat is, dan is dat zo, maar dan is het wel flink balen omdat hij er in dit geval echt niets aan kon doen.

Ik zit me dan praktisch wel weer af te vragen of die wielrenner uberhaupt verzekerd zou kunnen zijn in dit geval; aan wat voor verzekering denk je dan? Gewoon aansprakelijkheid? En heeft iemand wel eens een vergelijkbare situatie meegemaakt en kreeg je toen wel iets vergoed vanuit de kant van de fietser?
  dinsdag 17 mei 2011 @ 18:50:45 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_96951828
De absolute bescherming van de fietser is tegenwoordig niet zo absoluut meer als het vroeger was, tenminste een deel van de schade kan worden verhaald indien de schuld duidelijk bij de fietser ligt.
Eventuele schade kan de fietser op basis van zijn aansprakelijkheids-verzekering vergoeden.

Overigens, als lease-rijder en bezitter van een uitgebereid fietsenpark vind ik die speciale bescherming van de fietser absolute kolder.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_96952073
2 jaar geleden met me scooter gevallen door een fietser.
Was zijn schuld.
Ik toeter, hij naar rechts, ik wil erlangs, hij weer naar links.
Uiteindelijk heeft hij een nieuwe fiets gekregen.
Ik met mijn scooter die total loss was en me kleren allemaal kapot... 200 Euro gekregen.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 18:56:13 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_96952117
quote:
en daar werd al gezegd dat in dit geval de wielrenner aansprakelijk is
Vergis je niet: de politie heeft NIETS te maken met de financiele afhandeling, onafhankelijk van wie er aansprakelijk is.

quote:
Ik zit me dan praktisch wel weer af te vragen of die wielrenner uberhaupt verzekerd zou kunnen zijn in dit geval; aan wat voor verzekering denk je dan? Gewoon aansprakelijkheid?
AVP.

Er is jurisprudentie over te vinden, maar het valt niet vaak voordelig uit voor de autobestuurder.

quote:
Overigens, als lease-rijder en bezitter van een uitgebereid fietsenpark vind ik die speciale bescherming van de fietser absolute kolder.
Ja en nee..... Aan de ene kant heb je genoeg fietsers die zonder te kijken voor een auto springen, maar aan de andere kant kan ik op een voorrangsfietspad door de binnenstad geen 500 meter fietsen zonder uit lijfbehoud te moeten remmen voor een auto die niet kijkt of gewoon weet dat-ie toch wel wint...
censuur :O
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:00:37 #5
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_96952358
stond hij stil of reed hij stapvoets?
pi_96952495
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:00 schreef Telates het volgende:
Lijkt me toch het belangrijkste. Probleem is dat het zijn woord tegen het woord van de fietser wordt.
Brutal. Fucking. Metal.
pi_96952608
Heb je getuigen?
Kan best belangrijk zijn
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:05:55 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_96952640
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:00 schreef Telates het volgende:
Stilstaan op een onoverzichtelijk punt maakt het verhaal waarschijnlijk niet beter...

Klopt het dat de 3e fietser op de auto reed? Wellicht kan je aannemelijk maken dat-ie onvoldoende afstand heeft gehouden? Dat doen "wielrenners" standaard namelijk, en het zou goed verklaren dat-ie zelf geen overzicht had, terwijl de andere 2 de auto konden ontwijken.
pi_96952685
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:05 schreef SAMTHAAA het volgende:
Heb je getuigen?
Kan best belangrijk zijn
Ja, die zijn er. Sowieso de 2 wielrenners die met de geraakte wielrenner meereden en een goede vriend van ons, die net (bovenlangs) de dijk kwam aanrijden toen het gebeurde, dus die is ook gestopt om mijn vriend bij te staan.

Mijn vriend reed stapvoets het kruispunt op en stond (nagenoeg!) stil op moment dat de wielrenner hem raakte. Ik geloof dat ie nog een halve meter is gereden na de klap ofzo.
pi_96952800
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Stilstaan op een onoverzichtelijk punt maakt het verhaal waarschijnlijk niet beter...

Klopt het dat de 3e fietser op de auto reed? Wellicht kan je aannemelijk maken dat-ie onvoldoende afstand heeft gehouden? Dat doen "wielrenners" standaard namelijk, en het zou goed verklaren dat-ie zelf geen overzicht had, terwijl de andere 2 de auto konden ontwijken.
Nou, ze reden met zn 3en (ongeveer) naast elkaar. Links en rechts konden uitwijken, midden kon nergens naartoe... Hij is dus ook gewoon middenop de zijkant van de auto gereden. Er zit een deuk in t portier, en een diepe kras over de gehele lengte van de auto en de spiegel is gesneuveld.
pi_96953064
Lijkt me dat hij geen voorrang verleend heeft? Als het nou een motor was die met 30 aankwam..

Gingen de wielrenners als het ware rechtdoor en sloeg hij af? Of ging hij rechtdoor en kwamen zij van links. Een paint/google maps zou helpen.
pi_96953238
Kan je de plek van het ongeval aanwijzen op google maps?
pi_96953291
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:13 schreef brulaap112 het volgende:
Lijkt me dat hij geen voorrang verleend heeft? Als het nou een motor was die met 30 aankwam..

Gingen de wielrenners als het ware rechtdoor en sloeg hij af? Of ging hij rechtdoor en kwamen zij van links. Een paint/google maps zou helpen.
Mijn vriend ging (schuin afbuigend) rechtdoor, de wielrenners kwamen van links. Mijn vriend kwam dus t.o.v. de wielrenners van rechts en had dus voorrang moeten krijgen.
pi_96953329
Je zegt anders in de tweede zin dat hij links afsloeg..
pi_96953503
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:17 schreef brulaap112 het volgende:
Je zegt anders in de tweede zin dat hij links afsloeg..
Ja het is een beetje moeilijk te omschrijven. Zie maps hier:
http://maps.google.nl/map(...)9645&z=17&iwloc=near

Mijn vriend kwam uit de verlengde noordweg en wilde schuin naar de karelpolderweg. De wielrenners kwamen van links uit de Noorddijk..
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:23:48 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_96953699
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:08 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Nou, ze reden met zn 3en (ongeveer) naast elkaar. Links en rechts konden uitwijken, midden kon nergens naartoe... Hij is dus ook gewoon middenop de zijkant van de auto gereden. Er zit een deuk in t portier, en een diepe kras over de gehele lengte van de auto en de spiegel is gesneuveld.
Het is fietsers alleen toegestaan met z'n tweeen naast elkaar te rijden, als het geen gevaar en/of hinder oplevert. Met z'n drieen mag niet, met z'n tweeen had hier dus ook niet gemogen (want: gevaar).
pi_96953727
Tsja, dan zou ik zeggen dat hij van rechts kwam..
Brutal. Fucking. Metal.
pi_96953931
Ben wel benieuwd ja, zeker omdat hij een stuk harder rijd dan een normale fietser had hij hem waarschijnlijk nooit kunnen zien.
pi_96954040
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:27 schreef brulaap112 het volgende:
Ben wel benieuwd ja, zeker omdat hij een stuk harder rijd dan een normale fietser had hij hem waarschijnlijk nooit kunnen zien.
Nee.. Als je de auto ziet is die fiets er ook echt met een rotgang op geklapt, zo'n deuk heb je niet van een normaal fietsertje hoor..
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:31:35 #20
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_96954185
Het is een groot probleem de asociale wielrenners. Er is nu een oproep ze niet meer op het fietspad maar op de rijbaan te laten ivm hun snelheid. De "normale" status van een fietser staat voor wielrenners dus onder discussie, misschien kan je daar wat mee.

http://www.wielerland.nl/(...)om_content&task=view
  Moderator dinsdag 17 mei 2011 @ 19:44:54 #22
236264 crew  capricia
pi_96955114
Dus de wielrenners gingen rechtdoor en jouw vriend wilde linksaf? Hij stond daarbij nagenoeg stil op de kruising?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_96957832
Waren de wielrenners bezig met een recreatief rondje of hielden ze een onderling wedstrijdje?
pi_96958266
ffs, in het kader van onbelangrijke vragen verder:

hadden ze een bel?
witte 30 cm achterspatbord?
werkende lampen voor en achter?
pi_96961298
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 20:32 schreef Guus Muisarm het volgende:
ffs, in het kader van onbelangrijke vragen verder:

hadden ze een bel?
witte 30 cm achterspatbord?
werkende lampen voor en achter?
En nog een belangrijke onbelangrijke vraag: hadden ze wel reflecterende banden?

Ik kan me namelijk nog herinneren dat, toen Snapcount klein was en nog naar de middelbare school ging, er op televisie heel veel aandacht werd besteed aan de reflecterende banden en dat deze ongelukken zouden voorkomen. Het zou jammer zijn als deze wielrenners deze belangrijke veiligheidsregels aan hun laars gelapt hadden en zo zichzelf en andere medeweggebruikers in levensgevaar zouden hebben gebracht. ;)
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_96962553
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:44 schreef capricia het volgende:
Dus de wielrenners gingen rechtdoor en jouw vriend wilde linksaf? Hij stond daarbij nagenoeg stil op de kruising?
In principe wilde zowel mijn vriend als de wielrenners rechtdoor; de weg die m'n vriend volgde buigt af naar links. Hij reed stapvoets de kruising op, omdat het een onoverzichtelijk punt is met bosjes etc. Vanuit zijn ooghoek zag 'ie de wielrenners, trapte toen instinctief op de rem en stond dus nagenoeg stil op t moment dat de wielrenner tegen z'n zijkant vloog..

En jongens komop zeg: ik heb geen idee over spatborden, bellen en reflecterende banden hoor :|W
  dinsdag 17 mei 2011 @ 21:52:05 #27
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96963519
Maar als dr 1 voor kan, 1 achter en 1 klapt erop.. Was je vriend aan het kamperen op het kruispunt :?

Dus stapvoets oprijden, dan dan op de rem, dus voorrang geven :?
pi_96964972
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 21:52 schreef Life2.0 het volgende:
Maar als dr 1 voor kan, 1 achter en 1 klapt erop.. Was je vriend aan het kamperen op het kruispunt :?

Dus stapvoets oprijden, dan dan op de rem, dus voorrang geven :?
Ik denk dat dr vriend stapvoets of langzaam het kruispunt opreed en op dat moment die 3 wielrenners tevoorschijn kwamen.
pi_96968069
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 22:09 schreef Fireblast het volgende:

[..]

Ik denk dat dr vriend stapvoets of langzaam het kruispunt opreed en op dat moment die 3 wielrenners tevoorschijn kwamen.
Klopt. Het ging zo snel dat ie niks meer kon doen.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 23:01:55 #30
344131 doorzuipenmanagerworden
Zuip en wordt manager!
pi_96968708
Ik ben als fietser ook een achterop een auto geknald, wat dus 100% mijn schuld was. Gelukkig maakte het niet uit volgens de eigenaar en wilde hij de schade niet vergoed hebben :)

Denk wel dat de wielrenner fout zit, hoop het eigenlijk ook wel hoor. Dat zijn nou echt kutweggebruikers :r
Op donderdag 12 mei 2011 21:42 schreef Augustus_Thijs het volgende:
:D _O_ _O_Held van de avond :9
Op zaterdag 14 mei 2011 20:55 schreef BarrieButsers het volgende:
Mallerd. Hij is iedere avond gewoon een baas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')