| El_Borracho | maandag 16 mei 2011 @ 20:30 |
| De Fok topicreeks voor de 94e Giro d'Italia die op 7 mei in Venaria Reale van start gaat en traditiegetrouw in Milaan finisht op 29 mei. Het parcours ![]() De etappes De belangrijkste etappes Etappe 7 ![]() Etappe 9 ![]() Etappe 13 ![]() Etappe 14 ![]() Etappe 15 ![]() Etappe 16 ![]() Etappe 17 ![]() Etappe 18 ![]() Etappe 19 ![]() De vorige winnaars TV Zowel op Sporza, Eurosport als de RAI zal de Giro worden uitgezonden. Op uitzendtijden is het nog even wachten. | |
| sitting_elfling | maandag 16 mei 2011 @ 20:38 |
Dat hoop ik ook niet maar ik vrees het ergste. | |
| SaintOfKillers | maandag 16 mei 2011 @ 21:12 |
| Zonder Contador vrees ik wel voor een Tour die even saai zou kunnen zijn als de Giro dreigt te gaan worden met een veel te sterke Schleck. | |
| cafca | maandag 16 mei 2011 @ 21:16 |
Juist. Ik hoop op een mooie strijd tussen Schleck en Contador | |
| Blik | maandag 16 mei 2011 @ 21:28 |
| |
| 045represent | maandag 16 mei 2011 @ 21:30 |
| gelukkig morgen weer koers, vind het maar saai zo'n rustdag haha. maar wel belangrijk voor een aantal renners, al zijn er ook altijd renners die liever gewoon doorkoersen vanavond dan maar ronde van californie kijken | |
| El_Borracho | maandag 16 mei 2011 @ 21:34 |
Ik weet het niet, zowat alle topronderenners nemen dit jaar deel aan de TdF en Andy Schleck kan nog steeds niet tijdrijden. | |
| thijsdetweede | maandag 16 mei 2011 @ 21:45 |
| Tijdrijden is optioneel in de aankomende Tour. Toch zou een Contadorloze tour leuk kunnen zijn, omdat ik niet verwacht dat Team Luxemburg erg goed gaat zijn in het bijelkaar houden van het peloton. En Andy is zelf ook een stuk minder patron dan Contador is. Dat gezegd hebbende, ik hoop gewoon op een strijd tussen de beste ronderenners van het moment, en dat zijn natuurlijk Contador en Andy. En eventueel een verrassing of 2. | |
| eentwee | maandag 16 mei 2011 @ 21:51 |
| Waarom gaan jullie ervan uit dat Contador zijn Tourvorm kan halen na zó'n Giro? Hij moet uiteraard meedoen omdat Schlecks zege anders ook niks waard is. | |
| sitting_elfling | maandag 16 mei 2011 @ 21:55 |
Zowat alle topronderenners nemen dit jaar deel aan de TdF.. dat heb ik de afgelopen 10 jaar vaker gehoord en toen was het of Armstrong of Contador En die uitzonderingen met Pereiro en Sastre, dat blijf ik uitzonderingen vinden. Had daar een goede ronderenner opgestaan | |
| cafca | maandag 16 mei 2011 @ 21:59 |
Ja, dat zou nog mooier zijn, maar dat zal helaas een droom blijven ben ik bang. | |
| thijsdetweede | maandag 16 mei 2011 @ 22:06 |
Omdat ik ervan uitga dat Contador nog ergens een tik uitdeelt, en vervolgens op een dusdanige voorsprong staat dat het allemaal relatief weinig energie zal kosten. Ik verwacht niet de Menchov/di Luca variant, met slopen tot de laatste meters. Wat ook betekent dat mocht Andy winnen deze zomer, hij gewoon beter is. | |
| sitting_elfling | maandag 16 mei 2011 @ 22:11 |
Laten we het hopen dat een Andy een Contador in de prak kan rijden | |
| Ericr | maandag 16 mei 2011 @ 22:29 |
Zoals? Probleem is volgens mij dat er maar een heel klein groepje echte ronderenners is en de rest vooral uitblinkt in 3 weken aanklampen maar soms toch nog wat tijd verliest omdat de echte toppers los gaan. Een echte ronderenner is een complete renner en daarvan zijn er in ieder tijdperk maar bijzonder weinig te vinden. In de laatste 30 jaar zijn het niet de grote duels die worden uitgespeeld maar meestal zien we de hegemonie van 1 complete renner. Uitzonderingen zoals Lemond-Hinault, Lemond-Fignon, Armstrong-Ullrich en misschien Contador-Schleck daargelaten. Compleet betekent ook compleet op mentaal vlak en ik kan zo een aantal top 10 renners opnoemen die nog niet bewezen hebben dat ze de druk van de leidersrol aan kunnen. Een Evans heeft alvast bewezen dat zo'n leidersrol aannemen geen makkelijke taak is. | |
| SaintOfKillers | maandag 16 mei 2011 @ 22:48 |
| Hopelijk zorgt eventuele Tourwinst van Schleck ervoor dat hij volgend jaar ook nog eens een Giro rijdt. Er zijn er sowieso wel meer die eens in de Giro mogen starten ipv. altijd die Tour, sporadisch aangevuld met een weinig gemotiveerde Vuelta, al is dat sowieso wel goed aan het evolueren | |
| Waaghals | maandag 16 mei 2011 @ 22:50 |
| Zo te lezen hoeven ze de Tour niet meer te fietsen dit jaar. | |
| Ericr | maandag 16 mei 2011 @ 22:53 |
| Schleck is toch meer een 'one trick pony' aan het worden, volgens mij boeit hem hooguit nog de Waalse klassiekers buiten de Tour om en de vorm van de Waalse klassiekers doortrekken naar een Giro betekent dat je in feite 2 maanden in topvorm moet blijven. Dan is je seizoen normaal gesproken wel gedaan of je moet de Tour dan overslaan en nog een keer willen vlammen in het naseizoen. | |
| SuikerVuist | maandag 16 mei 2011 @ 22:57 |
Ja, want even de dubbel winnen is volstrekt normaal. Als dat niet lukt is Schleck - die in verhouding amper koerst en alleen in de Tour in topvorm verkeert - sowieso de betere ronderenner. | |
| SuikerVuist | maandag 16 mei 2011 @ 23:10 |
| Video van afdaling van de Crostis, met de aangebrachte vangnetten en stootkussens: http://www.tuttobiciweb.it/index.php?page=showvideo&cod=38903 ziet er nog steeds te gevaarlijk uit, IMO. | |
| leroytje | maandag 16 mei 2011 @ 23:15 |
| Et spijt me wel, maar één keer over een steentje rijden en wegschieten en je valt hartstikke dood. Leuk ze te zien rijden misschien, maar zoveel risico voor een fietswedstrijd? | |
| Joost-mag-het-weten | maandag 16 mei 2011 @ 23:16 |
Wie gelooft dat er ook maar iemand van die hele Androni-ploeg zuiver rijdt ? | |
| Ericr | maandag 16 mei 2011 @ 23:18 |
De afdaling waar Nibali ondanks zijn handling skills zich wel eens volledig in puin kan rijden. Zelfs met die netten en stootkussens gewoon onverantwoord om van af te dalen. Ik weet dat ze in vroeger tijden van grindpaden afdaalden maar vroeger is voorbij. | |
| zlakto | maandag 16 mei 2011 @ 23:47 |
Ziet er niet echt verantwoord uit zo, het lijkt wel kermis met die netten en stootkussens. Na wat er vorige week gebeurd is moet je dit niet willen, dan maar geen klim in de aanloop naar de zoncolan | |
| Atreidez | maandag 16 mei 2011 @ 23:49 |
| De kwaliteit van dat wegdek is gewoon diep triest om te zien.. Als je een mountainbike neemt ben je sneller beneden denk ik. | |
| Atreidez | maandag 16 mei 2011 @ 23:52 |
Denk dat Nibali die skills bewaard voor etappe 17 of 18 | |
| j0rdiiii | maandag 16 mei 2011 @ 23:52 |
| - [ Bericht 100% gewijzigd door j0rdiiii op 16-05-2011 23:53:16 ] | |
| SuikerVuist | dinsdag 17 mei 2011 @ 07:36 |
De rennersdelegatie heeft het geacepteerd. Er was ook een alternatief voorhanden; in plaats van de Crostis, zouden ze dan 3 andere cols voor de Zoncolan moeten bedwingen, namelijk de Monte Pura, de Sella Razzo en de Tualis. Dat is nu het alternatieve parcours mocht het sneeuwen op de Crostis, geloof ik. | |
| Blik | dinsdag 17 mei 2011 @ 08:00 |
| Ik hoop dat ze niet teveel risico gaan nemen in die afdaling, en gewoon rustig omlaag gaan. Ik hoop eigenlijk dat de klassementsrenners zich rustig houden op de Crostis. één dode in de Giro is er al één teveel | |
| Kingstown | dinsdag 17 mei 2011 @ 10:14 |
De grote ongelukken gebeuren meestal op de plekken waar je het niet verwacht. Voor deze afdaling is al zo vaak gewaarschuwd, dat iedereen 200% alert zal zijn....het probleem is juist dat je niet een uur of 6 200% alert kan zijn en dan gaat het juist daar mis waar je het niet/minder verwacht. | |
| Bismarck | dinsdag 17 mei 2011 @ 10:15 |
Was dat een reeël alternatief dan? Ik ken de cols niet en weet niet of deze zwaar zijn maar 1 zware bergpas lijkt me dan beter dan drie mogelijk iets lichtere bergpassen. Of was dit in de trant van, we halen de Crostis er uit en in plaats daarvan mogen jullie drie keer over de Mortirolo | |
| Beregd | dinsdag 17 mei 2011 @ 10:30 |
monte pura ( very hard), sella razzo ( very long climb with the 3 last km with section at 15%) and tualis ( already done last year)![]() ![]() ![]() | |
| Ereinion | dinsdag 17 mei 2011 @ 10:48 |
Lijkt me allemaal niet veel voorstellen om eerlijk te zijn. De Monte Pora was in 2008 iets minder dan 6.5 kilometer aan 6.9% gemiddeld, gewoon tweede categorie dus. Die Tualis is 3.5 km aan 9.4% gemiddeld, steil maar wel erg kort. Die Sella die Razzo is erg lang als je dat vals plat meerekent (27km), maar eigenlijk is de echte klim maar een kilometer of 15, en komt dan zelden boven de 6 of 7%. Dat lijkt me allemaal een stuk minder dan de Crostis (14km aan 10% gemiddeld), die gewoon een van de zwaarste cols is van deze Giro, en direct gevolgd wordt door een lastig stuk strade bianche. | |
| Blik | dinsdag 17 mei 2011 @ 10:50 |
En daarna ook nog eens de Zoncolan beklimt. Welke er dan ook uit wordt gehaald volgens mij (tenminste, ik zie hem niet terug in de alternatieve route) | |
| Beregd | dinsdag 17 mei 2011 @ 10:59 |
ah, ok, dat maakt wel een verschil... Ik dacht dat die er dan ook in bleef. Het is al een lange rit, en om dan de crostis eruit te halen en 2,5 klims in de plaats te zetten... | |
| SuikerVuist | dinsdag 17 mei 2011 @ 11:07 |
Nee, je had gelijk. Er is nooit sprake van geweest dat ze de Zoncolan zouden schrappen. Ik denk dat Blik in de war is met het profiel van die rit naar Monte Pora die je net postte (sp?). | |
| Beregd | dinsdag 17 mei 2011 @ 11:16 |
| ah, pura, pora naja, ik snap de organisatie sowieso niet, ik zou zeker deze editie alle verdere risico willen mijden. En er is slechts een discussiepunt en dat is de crostis... | |
| El_Borracho | dinsdag 17 mei 2011 @ 11:37 |
| Ik vind Emanuele Sella zo rustig deze Giro, zou hij z'n ritje nog uitkiezen om weer overdreven hard een berg op te vlammen? | |
| SuikerVuist | dinsdag 17 mei 2011 @ 11:38 |
dat bedoelde ik niet, ik weet niet of "postte" correct Nederlands is. Ik snap het ook niet, dat ze dat nu nog willen doorzetten. En als het dan toch persé moet, hadden ze sowieso veel meer stootkussens kunnen aanbrengen, maar dat kost wellicht klauwen met geld. En al voor de Giro de renners verplichten om met full face helmen en andere bescherming te rijden. Het nieuwe wielrennen. | |
| Snuf. | dinsdag 17 mei 2011 @ 11:40 |
Vanaf hoe laat gaat Sporza uitzenden?
| |
| El_Borracho | dinsdag 17 mei 2011 @ 11:44 |
Vanaf 14u30 | |
| SuikerVuist | dinsdag 17 mei 2011 @ 11:52 |
Sella zou na de Etna bepalen of hij voor het klassement zou gaan, of niet. En aangezien hij daar pas 20e(?) was zou het zo maar kunnen dat hij een van de volgende dagen bewust tijd verliest om voor een etappe te gaan in de Alpen. Of misschien wil hij het nog even bekijken. 20e op de Etna is zo slecht nog niet als je het vergelijkt met Menchov en Rodriguez. Dat overdreven hard een berg opvlammen zal er helaas niet meer bij zijn. | |
| DutchSL | dinsdag 17 mei 2011 @ 12:19 |
| Etappe 10: Termoli - Teramo (159km) De renners hebben kunnen bekomen van de eruptie van de Etna en trekken nu weer noordwaarts, om te beginnen met deze etappe langs de Adriatische Zee. De laatste lopen lichtjes bergop, maar het lijkt niet zwaar genoeg om een massasprint te kunnen voorkomen. Molise is zowel qua inwoners (330k) als oppervlakte (4.438km², kleiner dan Noord Brabant) de op één na kleinste regio van Italië, vlak voor Valle d'Aosta. De grootste plaatsen zijn de hoofdstad Campobasso (51k), Termoli (33k) en Isernia (22k) en de regio bestaat uit twee provincies: Campobasso (238k) en Isernia (92k). Het is een bergachtige regio in de Apennijnen met als hoogste top de Monti della Meta (2.241m), veel merkt het peloton hier echter niet van want men rijdt langs de Adriatische kust. ![]() Campobasso De regio heeft haar naam de danken aan de Normandische edelman Rodolfo di Moulins die 1045 hertog werd van een gebied dat ongeveer overeen kwam met de huidige regio, Moulins zou met der tijd verbasteren in Molise. Het hertogdom werd in 1221 door keizer Frederik II van Hohenstaufen (tevens koning van Sicilia) geannexeerd door het koninkrijk Sicilia. Het was eerst een zelfstandige provincie binnen het koninkrijk, maar werd in 1531 door de Spanjaarden bij de provincie Capitanata (in Puglia) gevoegd. In 1806 werd het weer een zelfstandige provincie die in 1861 bij de vereniging van Italië onderdeel werd van de nieuwe regio Abruzzi e Molise. Abruzzi e Molise werd in 1963 dan weer gesplitst in de twee regio's waar vandaag gekoerst wordt. Molise heeft sinds de 15e eeuw een grote Kroatische minderheid, zij waren op de vlucht voor het Ottomaanse Rijk en staken de Adriatische Zee over om hier drie kolonies te stichtten. De Kroatische gemeenschap bestaat tegenwoordig uit zo'n 5.000 mensen die hun cultuur in stand hebben gehouden, naast waarschijnlijk nog duizenden "veritaliaanste" mensen die afstammen van deze Kroaten. Het is een vrij zwakke regio (al is de startplaats van vandaag de uitzondering op de regel) en werd in 2002 getroffen door een aardbeving van 5.9 op de Schaal van Richter waarbij 30 mensen om het leven kwamen, waaronder 27 (van de 51) kinderen en een leraar op de basisschool van het dorpje San Giuliano di Puglia. Er zijn geen grote wielerkoersen in Molise dat ook nooit een grote wielrenner heeft gehad, wel rijdt er een groot talent in het huidige profpeloton en deze Giro rond: Davide Appollonio (Sky) uit Isernia. ![]() Termoli Termoli is met 33.000 inwoners de tweede stad van de provincie Campobasso en regio Molise. Het ligt ongeveer halverwege de kuststrook van deze regio, daar waar de rivier de Biferno in de Adriatische zee stroomt. De stad is waarschijnlijk al voor de Romeinse tijd gesticht, maar er is weinig bekend over de vroege geschiedenis van Termoli dat in de 6e eeuw volledig verwoest werd tijdens de barbaarse invallen en pas in de 10e eeuw weer bewoond zou worden. In 969 was het echter al belangrijk genoeg om de zetel van een bisdom te worden, de oorspronkelijke kathedraal werd in de 13e eeuw vervangen door de huidige "Cattedrale di Santa Maria della Purificazione". In die 13e eeuw werd ook het bekendste monument van de stad gebouwd, het Castello Svevo van Frederik II van Hohenstaufen (Svevo komt van Schwaben, waar het Huis van Hohenstaufen oorspronkelijk vandaan kwam). Dit kasteel diende ter bescherming van de kust van het koninkrijk. ![]() Castello Svevo Termoli werd ondanks het kasteel diverse keren aangevallen en geplunderd door de Venetianen en Ottomanen, ook aardbevingen en gebrek aan interesse bij de Spaanse koningen zorgden er voor dat het stadje steeds minder belangrijk werd. In de 16e en 17e eeuw woonden niet meer dan een 200 tot 400 mensen, hierna begon Termoli zich te ontwikkelen tot een vissersstadje en in 1861 woonden er weer ongeveer 2.500 mensen. De visserij bleef de belangrijkste economische activiteit tot de jaren '60 van de vorige eeuw toen FIAT hier een grote fabriek opende. De stad begon explosief te groeien en is inmiddels de belangrijkste haven- en industriestad van Molise en heeft ook de meeste werkgelegenheid van de regio. Naast de FIAT fabriek staat hier ook o.a. een grote gascentrale en suikerfabriek. De laatste decennia is ook het (strand)toerisme in opkomst, de visserij is nog steeds belangrijk en Termoli staat ook bekend om de vele (vis)restaurants. De Università degli Studi del Molise is een in 1982 opgerichte universiteit met 10.000 studenten verdeeld over vier steden in de regio, waaronder Termoli. Unione Sportiva Termoli is een voetbalclub uit 1920 die nooit verder kwam dan de Serie D, het werd dit seizoen kampioen op het tweede regionale niveau van Molise (landelijk zevende niveau). De zeil- en surfsport is hier ook belangrijk en Termoli organiseert regelmatig nationale kampioenschappen. De bekendste Termolesi zijn striptekenaar Benito Jacovitti (in Italië bekend vanwege Cocco Bill) en voetballer Mirko Antenucci (spits van Torino), bekende wielrenners heeft deze stad nooit gehad. Termoli was wel twee keer aankomstplaats in de Giro: Paolo Rosola (1987) en de Litouwer Tomas Vaitkus (2006) waren hier succesvol. In 2006 ging er ook een etappe naar Peschici van start waar Franco Pellizotti de ritzege opeiste. De tweede regio van de dag is Abruzzo (Ned: Abruzzen) waar ruim 1.3 miljoen mensen wonen op 10.763km² (vergelijkbaar met Gelderland + Noord Brabant), het is daarmee de respectievelijk 14e en 13e regio van het land. De grootste stad is Pescara (123k) voor de hoofdstad L'Aquila (73k). Abruzzo bestaat uit vier provincies: Chieti (397k), Pescara (321k), Teramo (309k) en L'Aquila (309k). De regio wordt gedomineerd door de Abruzzi, een deel van de Apennijnen met de ruigste en hoogste bergen van dit gebergte met als hoogste top de Corno Grande (2.912m) in het Gran Sasso massief. ![]() L'Aquila De naam is in de Middeleeuwen ontstaan als Aprutium (land van zwijnen) als een graafschap rond Teramo, dit is een verbastering van het Oskische volk de Praetutii die hier woonden voor de Romeinen het veroverden. Het graafschap werd in de 11e eeuw veroverd door de Noormannen en in de 13e eeuw een provincie binnen het koninkrijk Sicilia. De provincie werd een paar gesplitst zodat er meerdere provincies met Abruzzo in de naam zouden ontstaan, deze werden in 1861 weer bij elkaar gevoegd (vandaar de meervoudsvorm Abruzzi) en verenigd met Molise. Abruzzo e Molise werd in 1963 gesplitst en Abruzzi zou weer Abruzzo gaan heten, enkelvoud dus (al is de Nederlandse vertaling Abruzzen wel meervoud). Abruzzo is is de noordelijkste regio van de "Mezzogiorno", het historische zuiden van Italië dat tot de oude Siciliaanse en Napolitaanse koninkrijken behoorde. De regio en met name de hoofdstad L'Aquila werd in 2009 getroffen door een aardbeving van 6.3 op de Schaal van Richter waarbij 308 mensen om het leven kwamen, het was de dodelijkste aardbeving in Italië sinds 1980. Het getroffen gebied werd vorig jaar nog bezocht in de Giro. Het is de meest ontwikkelde wielerregio van de Mezzogiorno met diverse profkoersen en maar liefst dertien actieve profs, waarvan er zeven in deze Giro mee doen: Alessandro Spezialetti (Lampre), Matteo Rabottini (Farnese), Dario Cataldo (Quick Step), Francesco Masciarelli (Astana), Ruggero Marzoli en Fabio Taborre (Acqua & Sapone) en bovenal Danilo di Luca (Katusha). De zes afwezigen zijn Roberto de Patre (Farnese) en Andrea Masciarelli, Simone Masciarelli, Francesco di Paolo, Alessandro Donati en Paolo Ciavatta (Acqua & Sapone). Veel Acqua & Sapone dus, de ploeg onder leiding van Palmiro Masciarelli heeft dan ook haar thuisbasis in deze regio. Danilo di Luca is de enige Girowinnaar (2007) uit de Mezzogiorno, hij won uiteraard ook o.a. de Giro di Lombardia (2001), Vuelta al Pais Vasco, Amstel Gold Race en Waalse Pijl (2005) en Luik Bastenaken-Luik (2007). Vito Taccone (Lombardia 1961) is de beste renner uit het verdere verleden van Abruzzo. Teramo is met 55.000 inwoners de derde stad van Abruzzo en de hoofdstad van een gelijknamige provincie (309k). Het ligt aan de rivieren Vezzola en Tordino, zo'n 25km ten westen van de Adriatische Zee en 20km ten noorden van de bergen. ![]() Teramo De stad werd rond 1000 v.C. gesticht als de hoofdstad van de eerder genoemde Praetutii en heette Petrut. De Praetutii (Petruzi) zouden zich aansluiten bij de Sabijnen, één van de belangrijkste vijanden van de vroege Romeinse Republiek, maar werden in 290 v.C. overwonnen door de Romeinen die de stad Interamnia Praetuttiorum noemden. Interamnia betekend zoiets als "tussen twee rivieren" en zou via vele tussenvormen uiteindelijk verbasteren naar Teramo. Praetuttiorum was de naam voor de streek van de Praetutii en verbasterde uiteindelijk naar Abruzzo. Teramo is veroverd door Visigoten (510), Byzantijnen (553) en Lombarden (568). Het was de hoofdstad van het graafschap Aprutium dat in 1059 veroverd werd door de Noormannen. De stad werd in 1129 bij het graafschap Puglia gevoegd, in 1140 bij het koninkrijk Sicilia en tussen 1153 en 1155 bijna volledig verwoest tijdens een oorlog tussen de koning en hertog van Spoleto. De oude kathedraal werd ook verwoest en in 1158 begon men met de bouw van de huidige "Cattedrale di Santa Maria Assunta e San Berardo" die in 1176 werd voltooid. De Romaanse Duomo werd in de 14e eeuw verbouwd en heeft hierdoor ook Gotische invloeden. ![]() Cattedrale di Santa Maria Assunta e San Berardo Het ooit belangrijke Teramo werd in de 15e eeuw verscheurd in een strijd tussen de machtige families De Valle en Melatino, de stad zou door deze strijd in combinatie met een paar aardbevingen en pestepidemie in 1630 in verval raken tot het niet veel meer dan een rustig provinciestadje was geworden, wat het nu eigenlijk nog steeds is. De Università degli Studi di Teramo heeft zo'n 9.000 studenten en is in 1993 gesticht om de lokale economie een impuls te geven, de omgeving is verder bekend van de "Montepulciano d’Abruzzo Colline Teramane" wijn. De in 1913 opgerichte voetbalclub Teramo Calcio speelde nooit hoger dan de Serie C1 en komt nu uit in de Serie D. De basketballers en handballers van Teramo spelen wel op het hoogste niveau. Sinds 1972 wordt hier ook jaarlijks de Coppa Interaminia georganiseerd, een belangrijk handbaltoernooi. De bekendste Teramani zijn politicus Marco Pannella (oud leider van de Radicalen, een links-liberale partij), kunstrolschaatster Raffaella Del Vinaccio (5x goud WK 1998 t/m 1992) en de basketballer Marco Mordente (121 caps, speler van Olimpia Milano). De stad heeft geen bekende wielrenners voortgebracht, maar uit de provincie komen o.a. Franco Franchi (ritzege Giro 1950), Stefano Giuliani (ritzege Giro 1988 & 1989) en de actieve (maar in de Giro afwezige) profs Roberto de Patre (Farnese), Alessandro Donati en Paolo Ciavatta (Acqua & Sapone). De stad is voor de negende keer aankomstplaats in de Giro. Carlo Galetti (1910), Michele Mara (1930), Rafaele di Paco (1932), Learco Guerra (1934), Rino Benedetti (1959), de Zweed Tommy Prim (1980), Fabrizio Convalle (1990) en als laatste de Australiër David McKenzie (2000) mochten hier het zegegebaar maken. De laatste van zeven keer dat hier een rit van start ging was in 1990, toen pakte Luca Gelfi de etappe naar Fabriano. ![]() ![]() Het parcours is op wat klimmetjes die weinig voorstellen (één telt er mee voor de bergprijs) na zo goed als vlak. Alleen de slotkilometers landinwaarts lopen lichtjes bergop, maar dit wordt nooit steil genoeg om de sprinters in verlegenheid te brengen. ![]() | |
| SaintOfKillers | dinsdag 17 mei 2011 @ 12:19 |
| Zo hard ging Sella in het verleden nu ook weer niet, ze lieten hem meestal gewoon wegrijden wegens toch niet al te gevaarlijk. Het dubieuze was dat hij die lange solo's gewoon dag na dag bleef herhalen. | |
| Sheepcidus | dinsdag 17 mei 2011 @ 12:44 |
| Kans op waaiers vandaag? Ziet er niet naar uit | |
| SuikerVuist | dinsdag 17 mei 2011 @ 12:50 |
M.a.w. als Contador er niet was geweest denkt Lovkvist dat hij eergisteren veel minder tijd had verloren, en daarom is het niet eerlijk. Geef dan gewoon toe dat je alweer faalt als klassementsrenner in een grote ronde en gewoon niet geschikt bent voor dat werk. | |
| Ericr | dinsdag 17 mei 2011 @ 12:58 |
| Lovkist moet inderdaad niet zeuren, hij had dan minimaal moeten aanhaken bij de subtoppers in deze ronde. Maar verder heeft hij wel gelijk dat het wat krom is dat een potentieel geschorste meerijdt en in feite de koers sterk beinvloed voor degenen die vlak achter hem eindigen. Maar goed in het geval van een Scarponi boeit me dat ook weinig, zou wel grappig zijn als Scarponi tweede wordt en na een schorsing van Contador zelf ook geschorst wordt wegens betrokkenheid bij diverse dopingnetwerken. Denk overigens dat Nibali een grotere kans maakt om tweede te worden, die zal als diesel een constantere Giro rijden dan een Scarponi die moeite heeft om stil te zitten. | |
| ThaTim | dinsdag 17 mei 2011 @ 12:59 |
| etappe voor cavendish vandaag? | |
| thettes | dinsdag 17 mei 2011 @ 13:18 |
Of gezien het licht oplopende karakter van de sprint misschien weer een Ventoso of Alejet Trouwens, misschien is de Crostis in de praktijk écht gewoon veel minder gevaarlijk dan wij nu denken aan de hand van wat foto's en opgeklopte pre-race interviews. En het peloton zal al aardig uitgedund zijn in die afdaling, maar ook weer niet volle bak rijden aangezien de zoncolan er nog aankomt. | |
| Bombvis | dinsdag 17 mei 2011 @ 13:18 |
Cavendish of Petacchi zijn de meest logische opties lijkt mij. Ik hoop op een lange vlucht met een Rabo-renner aangezien die nu toch ook niet meer veel hebben om voor te koersen. Misschien het klassement van Kruijswijk, maar dat redt die alleen ook wel | |
| thettes | dinsdag 17 mei 2011 @ 13:27 |
toch kan ik me wel een klimtijdrit herinneren | |
| Chielus | dinsdag 17 mei 2011 @ 14:28 |
| Beppu, Cazoux en Krivtsov is de vlucht van de dag 6.30 voorsprong | |
| Bombvis | dinsdag 17 mei 2011 @ 14:48 |
| Sporza zal toch wel Giro blijven uitzenden ipv de persconferentie van Di Rupo hè, omdat dat net boven in beeld kwam Edit: Nee dus, Sporza vliegt er +- 15 minuten uit voor de persconferentie [ Bericht 26% gewijzigd door Bombvis op 17-05-2011 14:57:47 ] | |
| Eenskijken | dinsdag 17 mei 2011 @ 15:11 |
| België 1 heeft nog steeds die persconferentie Edit: OMFG zowel frans en nederlands, dubbel zo lang dus. | |
| Eenskijken | dinsdag 17 mei 2011 @ 15:29 |
| en weer verder | |
| rubbereend | dinsdag 17 mei 2011 @ 16:41 |
| wow die beelden van de afdaling van de Monte Crostis | |
| Bombvis | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:04 |
| De voorsprong vliegt nu wel terug zeg | |
| chufi | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:15 |
Welke voorsprong .. | |
| Bombvis | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:17 |
Die op dat moment nog anderhalf minuut besloeg.. | |
| chufi | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:19 |
Ja die dus | |
| Eenskijken | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:20 |
| die rotonde | |
| Bombvis | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:23 |
| Millar gaat voor de rit? | |
| El_Borracho | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:23 |
| Juist een filmpje gezien waarin de afdaling van de Crostis verkend wordt. Ik vind 'm niet buitengewoon gevaarlijk. Hij is smal en op onverharde wegen maar niet supersteil en hij bevat geen haarspeldbochten. | |
| Szura | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:24 |
| Doei Millar Hup Peta | |
| chufi | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:24 |
Ja die pakken ze niet meer terug volgens mij | |
| Bombvis | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:24 |
| Hè, Buren verschuift weer door naar morgen | |
| Eenskijken | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:25 |
| petachi / cavendish | |
| Szura | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:25 |
| Jammer van Buren weer | |
| Bombvis | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:25 |
| Cavendish met overmacht | |
| Szura | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:26 |
| Kut Cavendish | |
| Eenskijken | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:26 |
| cavendish, makkelijk | |
| chufi | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:26 |
| Cavendish dus | |
| TheArt | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:26 |
| Cavendish had gewoon een ploegmaat op deze manier aan Peta. | |
| Eenskijken | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:26 |
| meteen 3 microfoons under zn neus | |
| DecoAoreste | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:26 |
| Typische Touretappe. | |
| ThaTim | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:28 |
| |
| Ofyles2 | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:29 |
| Werd ook tijd. Het beste van Cavendish vind ik er nu wel af... | |
| ItaloDancer | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:36 |
| Bozic liet zich wel erg makkelijk wegdrummen. Zat mooi in het wiel van Cavendish. | |
| El_Borracho | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:36 |
| Cavendish heeft in vlakke ritten zoals vandaag geen concurrentie in de Giro. | |
| SaintOfKillers | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:45 |
Petacchi heeft nog maar 1 truukje, vroeg beginnen (al dan niet verrassend) en hopen dat er iets gebeurt waardoor er niemand meer over komt. | |
| Drebbelman | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:54 |
| De actie van Ciolek leek wel veelbelovend, toen Hondo een beetje achterom ging kijken naar of er iemand ging overnemen. Helaas blies Ciolek zichzelf al direct op. | |
| rubbereend | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:59 |
alleen het eerste, redelijk vlakke stuk bovenop is toch onverhard? En daarna komen de vangnetten | |
| El_Borracho | dinsdag 17 mei 2011 @ 18:17 |
| http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/110517_basso_val Basso is gevallen op training, gelukkig ziet hij er enkel wat lelijker uit. | |
| DeeBee | dinsdag 17 mei 2011 @ 18:25 |
Het trieste is dat er verder geen sprinter van niveau bestaat en potentiele concurrenten in z'n eigen team rijden, oftewel hij gaat weer minimaal 5 Tour etappes winnen... | |
| El_Borracho | dinsdag 17 mei 2011 @ 18:25 |
Farrar? | |
| Szura | dinsdag 17 mei 2011 @ 18:29 |
Theoooooooooooooooo | |
| Chiappucci | dinsdag 17 mei 2011 @ 19:18 |
| Ik had Bos wel willen zien sprinten hier. Jammer. | |
| SaintOfKillers | dinsdag 17 mei 2011 @ 19:44 |
| Cavendish is nog altijd maar 25 (en dus nog jonger dan vrijwel al zijn grootste tegenstanders) en heeft zelfs nog marge om nog wat beter te worden, ik denk echt dat die records van Merckx, qua etappes in grote rondes, uit de tabellen kan gaan rijden. Zonder vreemde dingen (schorsingen, zware blessures) mogen zijn generatiegenoten-sprinters zich al voorbereiden op een carriere die bestaat uit het oprapen van de sporadische kruimels die Cav laat liggen. | |
| OProg | dinsdag 17 mei 2011 @ 19:52 |
Wat dat betreft is het extra knap dat Petacchi in de herfst van zijn carrière nog steeds zo nu en dan overwinningen weet te pakken, terwijl sprinters niet zelden het explosiviteit en snelheid dan al kwijt zijn. | |
| franklop | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:09 |
zabel werd alleen nog maar 2e in zijn nadagen | |
| El_Borracho | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:18 |
Merckx heeft 34 etappezeges in de TdF en 24 in de Giro. Dat zie ik niet snel door Cavendish of wie dan ook verbroken worden. | |
| Ambrosius | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:20 |
Hij is toch al een heel eind op weg. | |
| El_Borracho | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:21 |
15 en 6 is inderdaad niet slecht maar nog niet de helft van Merckx. | |
| Joost-mag-het-weten | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:22 |
| Merckx heeft trouwens ook nog 6 etappezeges in de Ronde van Spanje (die hij maar 1x reed zelfs) | |
| DeeBee | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:25 |
Volgens mij heeft Theo Bos Cav al vaker geklopt dan Farrar ongeveer... Nee, ik moet zeggen dat ik Farrar bij lange na geen sprinter van niveau richting Cav vind, hij is super wisselvallig en wordt ook zo 10-15e op dagen... Heeft z'n uitschieters maar niet echt dat ik denk dat hij met Cav veel zal duelleren in de Tour... Een Goss & Renshaw zouden nog meer kans maken denk. Wat SoK ook zegt, ik zie Cav ook richting die records gaan, weinig concurrentie en elk jaar min. 5 'snelweg-aankomsten' in de Tour, dan gaat het al hard. Al denk ik dat Cav z'n honger misschien wel eerder gestild is... | |
| SaintOfKillers | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:33 |
| Ik weet niet of er weinig concurrentie is, ik denk gewoon dat Cavendish één van de allersnelste sprinters ooit is, zeker de beste van de laatste decennia, want qua pure snelheid nog een stuk imponerender dan Cipollini en Zabel, dat waren toch echt mannen van het treintje (al heeft Cav natuurlijk ook een sterke trein, maar toch...) | |
| Joost-mag-het-weten | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:38 |
Mwah, Cipollini was toch wel erg snel hoor. Eens die op gang kwam in zijn gloriejaren kwamen er maar weinig meer over. Cav moet trouwens ook nog maar eens voorbij de cijfers van Cipo raken: 57 etappezeges in de grote rondes. 42 in de Giro , 12 in de Tour , 3 in de Vuelta ... | |
| Ereinion | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:44 |
| Cavendish heeft natuurlijk wel 15 etappes in drie Tours gewonnen, dat is praktisch ongeëvenaard (als het dat niet is, DutchSL weet dat vast). In dit tempo kan hij in vier jaar Merckx overtreffen. Nu zal er vast wel eens wat tussenkomen, maar als hij nog een jaar of 7 à 8 aan topniveau in zich heeft, kan hij in die tijd zeker 19 etappes in de Tour winnen. Daar heb ik ook mijn grootste bedenking bij. Bij Cavendish heb ik toch een beetje het gevoel van een straatjongen die nu ineens in weelde leeft. Kan hij het opbrengen om nog een jaar of 8 als monnik te leven en alles voor zijn vak te doen, of wordt hij verzadigd? Als zijn inzet goed blijft, denk ik dat we na zijn carrière hem best wel eens als de beste sprinter allertijden kunnen zien. | |
| SaintOfKillers | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:47 |
| Als hij even lang blijft koersen als Cipollini, dan staat hij nu al serieus voor op schema, want hij heeft er 25 op een leeftijd dat Cipo er nog maar 10 had. En Cipollini haalde er natuurlijk bijzonder veel in de Giro, waar hij dan ook jaar na jaar na jaar altijd een leuk aantal sprintersritjes kreeg voorgeschoteld omdat keizer (en vooral thuisrijder) Cipollini nu eenmaal zijn gebruikelijke overwinningen moest halen, daar waar Cav constant met steeds extreme Giro's wordt geconfronteerd. | |
| SuikerVuist | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:50 |
aan de andere kant werd Cipo (zijn ploeg) verschillende keren niet uitgenodigd voor de Tour. | |
| Ericr | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:54 |
| De stats van Cavendish zijn natuurlijk al indrukwekkend maar Maertens met zijn 8 ritzeges in 1 Tour en 13 ritzeges in 1 Vuelta zal niet snel geevenaard worden. Merckx heeft overigens ook in 1 TDF een keer 8 ritzeges gehaald. Maertens won in het jaar dat hij in de Vuelta alles aan gort reed ook nog eens 7 ritten in de Giro. Dat waren nog eens tijden en Maertens had vast veel meer gewonnen als hij in dat gloriejaar niet ook het begin van het einde meemaakte door een val. Een val waar hij nooit volledig van hersteld is. | |
| DutchSL | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:55 |
Merckx won 20 etappes in drie Tours :p Guardini gaat over twee/drie jaar Cavendish van de troon stoten (wens, vader, gedachte). [ Bericht 44% gewijzigd door DutchSL op 17-05-2011 22:02:45 ] | |
| #ANONIEM | woensdag 18 mei 2011 @ 01:40 |
Maar Merckx was niet dopingvrij, dat zijn de renners nu wellicht ook (nog) niet maar wel een stuk beter geregeld dan vroeger. | |
| #ANONIEM | woensdag 18 mei 2011 @ 01:48 |
Mario Cipollini, 42 etappezeges in de Giro, verbroken. | |
| rubbereend | woensdag 18 mei 2011 @ 02:27 |
| mooi discussie Prachtig om al die toprenners te vergelijken. Wat een toppers | |
| Pino112 | woensdag 18 mei 2011 @ 07:34 |
| 1000CHF boete voor Contador omdat ie niet op de persconferentie kwam | |
| Ericr | woensdag 18 mei 2011 @ 08:33 |
Toch vind ik Alfredo Binda's stats nog wat indrukwekkender, 12 etappezeges in 1927 en 8 in 1929 op een totaal van 41 etappezeges en 5 Giro-zeges.Ook de eerste die een grote rittenkoers vijf keer wist te winnen, tevens de eerste wereldkampioen op de weg ooit en ook de eerste die de wereldtitel drie keer won. Binda is wat mij betreft de onbewiste Signore Giro. | |
| Beregd | woensdag 18 mei 2011 @ 08:35 |
| Erg leuk ritje vandaag.Met dat stukje aan 10% in de laatste 500 meter ook... Zal wel gestreden worden om in de ontsnapping mee te zitten. | |
| DutchSL | woensdag 18 mei 2011 @ 09:28 |
| Etappe 11: Tortoreto Lido - Castelfidardo (142km) De renners zijn halverwege de ronde en rijden nog altijd in noordelijke richting met een paar overgangsritten voor ze in de bergen komen. Gisteren en morgen kregen/krijgen de sprinters hun kans, vandaag is het woord aan de avonturiers in een lastige heuvelrit met talloze beklimmingen, geen meter vlak en een aankomstje bergop. Tortoreto is een gemeente met zo'n 10.000 inwoners in de provincie Teramo (309k) en regio Abruzzo (1.3m), het ligt ongeveer 25km ten noordoosten van Teramo en 10km ten zuiden van de grens met le Marche. De gemeente bestaat uit twee delen: de jonge badplaats Tortoreto Lido aan de Adriatische Zee en 2.5km landinwaarts het oude stadje Tortoreto Alto op een 230 meter hoge heuvel waar slechts een paar honderd mensen wonen. ![]() Tortoreto Alto De heuvelstad is in de 6e of 7e eeuw gesticht op de ruïnes van het verlaten Romeinse plaatsje Castrum Salini, nadat de plaatsen Palma (in de 5e eeuw v.C. gesticht door de Piceni) en Servium (in de 2e eeuw v.C. gesticht door de Romeinen) volledig waren verwoest door de Goten. De stad heette Turturitus en is volgens de overlevering vernoemd naar een bijzonder grote schildpad die hier leefde. Het stadje werd door de eeuwen heen bestuurd door veel te veel verschillende partijen om te noemen, o.a. Noormannen, Franse en Spaanse edelmannen, de heer van Fermo, de hertog van Acquaviva enzovoorts. Het kwam pas in de 18e eeuw onder direct bestuur van het Napolitaanse koninkrijk, belangrijk was het echter niet met een inwonertal dat van de 16e tot 18e eeuw fluctueerde tussen enkele tientallen en hooguit 250. In de 19e eeuw begon Tortoreto te groeien buiten de oude stadsmuren op het heuveltje en in 1863 werd er bij de kust een treinstationnetje geopend waar omheen zich Tortoreto Stazione zou vormen. Stazione was aanvankelijk een vissersstadje, in de vorige eeuw kwam vanaf de jaren '30 het toerisme sterk in opkomst en al snel was Stazione veel groter dan het oorspronkelijke Tortoreto. Het ging in de jaren '50 de naam Alba Adriatica dragen en werd in 1956 zelfs een zelfstandige gemeente met tegenwoordig ook zo'n 10.000 inwoners. Tortoreto bleef wel een kuststrook behouden en deze groeide in de jaren '70 uit tot het huidige Lido, net als Alba Adriatica een badplaats al is er ook wat industrie. ![]() Tortoreto Lido en in de achtergrond Alba Adriatica De beide badplaatsen zijn inmiddels volledig met elkaar vergroeid en vormen een volgebouwde kuststrook van zo'n zes kilometer waar elke zomer tienduizenden toeristen komen. De rest van de gemeente is vooral agrarisch met als belangrijkste producten olijfolie en wijn. De damesvolleybalploeg Viva Volley Tortoreto is de belangrijkste sportclub van de stad, het speelde van 1999 tot 2001 in de Serie A, maar is afgezakt naar de Serie C. De lokale voetbalclub Associazione Calcio Tortoreto speelt in de onderste regionen van het Italiaanse amateurvoetbal. Tortoreto heeft geen bekende wielrenners voortgebracht, wel kwam hier in 1995 een door Filippo Casagrande gewonnen etappe in de Giro aan. De volgende regio waar de Giro karavaan doorheen trekt is le Marche (Ned: de Marken), met 1.6 miljoen inwoners op 9.366km² de respectievelijk 13e en 15e regio van Italië. De grootste steden zijn de hoofdstad Ancona (103k) en Pesaro (95k) en de regio bestaat uit vijf provincies: Ancona (476k), Pesaro e Urbino (365), Macerata (324k), Ascoli Piceno (214k) en Fermo (178k). ![]() Ancona Het gebied van le Marche werd in de oudheid bewoond door de Italische Piceni en vanaf +- 400 v.C. door de Gallische Senones die het schiereiland binnenvielen en zich in deze streek aan de kust vestigden. Het werd in 295 v.C. veroverd door de Romeinen en viel halverwege de zesde eeuw in Byzantijnse handen als onderdeel van het Exarchaat van Ravenna. De Longobarden veroverden het in 751, maar werden zelf in 774 verslagen door de Franken van Karel de Grote. Zij stichtten hier de marken (markizaten) Camerino, Fermo en Ancona, vandaar de naam le Marche (de Marken). Het behoorde formeel tot de Kerkelijke Staat, maar in de praktijk hadden lokale feudale heren het voor het zeggen op het platteland, terwijl de steden redelijk autonoom waren. Ancona was een maritieme republiek en belangrijke concurrent van Venezia, terwijl het hertogdom Urbino samen met Firenze de bakermat van de Renaissance was. In de 16e en 17e eeuw kwam het gebied weer steviger in handen van de paus (Urbino viel in 1625 als laatste), tot het in 1860 veroverd werd door het koninkrijk Sardegna en een jaar later in het verenigde Italië werd opgenomen. ![]() Michele Scarponi rijdt vandaag een thuiswedstrijd De regio heeft drie actieve profs die ook alle drie in de Giro aanwezig zijn: Simone Stortoni en Federico Canuti (Colnago) en Michele Scarponi (Lampre). Le Marche heeft verder vrij weinig goede wielrenners voortgebracht: Enrico Paolini (7 ritzeges Giro jaren '70, Italiaans kampioen 1974) was wellicht de grootste, Michele Scarponi won in 2009 als eerste een grote koers door de Tirreno-Adriatico op zijn naam te schrijven. De Tirreno-Adriatico is gelijk ook de belangrijkste wedstrijd van Marche, de laatste etappes worden meestal in deze regio gereden inclusief de traditionele slotrit in San Benedetto del Tronto. Dit jaar werd de op één na belangrijkste rittenkoers van Italië gewonnen door Cadel Evans en gingen de etappes in Marche achtereenvolgens naar Philippe Gilbert, Cadel Evans en Fabian Cancellara. Castelfidardo (in de volksmond gewoonweg Castello) is een stad met bijna 19.000 inwoners in de provincie Ancona (476k) en regio Marche (1.6m). Het ligt zo'n 20km ten zuiden van de hoofdstad en 8km uit de kust op een 212 meter hoge heuvel met uitzicht op een vallei waar de rivieren Aspio en Musone richting de Adriatische Zee stromen. ![]() Castelfidardo De stad is ergens tussen het jaar 1000 en 1139 ontstaan op een heuvel bij het Castro Ficardo, een inmiddels verdwenen kasteel waarnaar de stad ook vernoemd is. De machtigste steden in het gebied waren destijds Osimo en Ancona, zij voerden regelmatig oorlog met elkaar waarbij ook Castelfidardo betrokken raakte. De stad was aanvankelijk een bondgenoot van Ancona, maar sloot zich in 1196 aan bij de bisschop van Osimo. Het raakte hierdoor ook in het conflict tussen de Ghibellini (keizergezinden) en Guelfi (pausgezinden) betrokken en werd in 1240 verwoest door koning Enzio van Sardegna, de zoon van keizer Frederik II. In 1451 werd Castelfidardo opgenomen in de Kerkelijke Staat. In 1860 werd de Slag bij Castelfidardo uitgevochten, 39.000 Italianen onder leiding van generaal Gialdini vochten voor het koninkrijk Sardegna tegen het leger van de paus dat slechts 10.000 man sterk was (vooral Fransen en Belgen). De Italianen wonnen uiteraard waardoor Umbria en Marche geannexeerd werden en een jaar later in het verenigde Italië werden opgenomen, de rest van de Kerkelijke Staat volgde pas in 1870. In 1912 werd het "Monumento nazionale delle Marche" opgericht om deze slag te herdenken, Castelfidardo heeft ook een museum gewijd aan de Risorgimento in het algemeen en deze slag in het bijzonder. ![]() Monumento nazionale delle Marche De stad is verder vooral bekend van de productie van muziekinstrumenten, met name de accordeon die hier al sinds de 19e eeuw op ambachtelijke wijze gemaakt wordt. De stad heeft momenteel een stuk of dertig accordeonbouwers en ook een museum gewijd aan dit instrument dat in het Italiaans "fisarmonica" heet. De omgeving is verder bosrijk met o.a. het Sevla di Castelfidardo, een beschermd natuurgebied. Castelfidardo heeft geen bekende wielrenners voortgebracht, maar uit de provincie Ancona komen o.a. Giancarlo Polidori (ritzege Giro 1969), Rodolfo "De Apotheker" Massi (ritzege Giro 1995 & Tour 1998) en recente prof Andrea Tonti. Twee lokale helden rijden vandaag naar hun provincie: Simone Stortoni (Colnago) en Michele Scarponi (Lampre). Castelfidardo is morgen voor het eerst startplaats van een etappe, wel was hier precies 50 jaar geleden al een aankomst toen de Belgische topper Rik van Looy kwam winnen. De rit stond toen in het teken van 100 jaar Italië en nu dus van 150 jaar Italië. In de Tirreno-Adriatico kwamen ze hier in 2008 voor het laatst, toen won Oscar Freire een sprintje bergop voor Filippo Pozzato en Danilo di Luca. ![]() ![]() Deze rit door de provincie Teramo (Abruzzo) en alle vier de provincies van Le Marche is typisch zo'n etappe die je vaak halverwege de Giro ziet: zeer heuvelachtig en geen meter vlak. Vaak is zo'n etappe dan ook nog eens ruim boven de 200km lang, zoals vorig jaar naar L'Aquila waar in erg slecht weer een grote groep wegreed met grote gevolgen voor het klassement (o.a. Arroyo dagenlang in het roze, Porte winnaar van het wit). Deze etappe is echter veel korter en het weer is ook een stuk beter. Direct vanuit het vertrek gaat het al bergop van Tortoreto Lido naar Tortoreto Alto, de eerste van vele klimmetjes waar geen bergpunten te verdienen zijn. Slechts hellingen tellen wel mee de bergprijs met als zwaarste de Monte Vidon Combatte (393m|2.6km|8.6% gem. en 13% max.) ongeveer halverwege de rit en de laatste (249m|4.2km|4.4% gem. en 12% max.) ligt op 28.1km van de streep. In volle finale is er nog een klim naar Recanati (234m|3.8km|5.3%) waar geen bergpunten, maar wel bonificatieseconden te verdienen zijn op de top met nog 14.3km te gaan. Na de afdaling ligt er nog een hobbeltje op 7.2km van de finish. De slotklim is 3.5km lang en wordt in twee trapjes beklommen, eerst anderhalve kilometer aan 5.1%, vervolgens een kilometer vals plat van 1.6% en ter afsluiting een redelijk steile slotkilometer van gemiddeld 6%. Het venijn zit hem helemaal in de staart met 7.2% over de laatste 500 meter en vlak voor de streep zelfs een stukje van 10%. ![]() dutchsl.blogspot.com | |
| Blik | woensdag 18 mei 2011 @ 09:37 |
| Kan wel eens een mooie etappe worden als ik dat profiel zo zie. | |
| Sheepcidus | woensdag 18 mei 2011 @ 09:38 |
| Hoop een grote groep die weg komt zoals vorig jaar naar Aquila | |
| Mani89 | woensdag 18 mei 2011 @ 09:57 |
| Een ritje voor Johnny. | |
| ItaloDancer | woensdag 18 mei 2011 @ 11:57 |
Jacky Durand denkt er ook zo over
| |
| Chiappucci | woensdag 18 mei 2011 @ 12:06 |
| Flauw zeg. Het moet juist een verrassing blijven | |
| Bombvis | woensdag 18 mei 2011 @ 12:06 |
Le Mevel in het roze? Denk niet dat Contador het gaat weg gaat geven aan Le Mevel, maar we zullen zien | |
| Dopekoe | woensdag 18 mei 2011 @ 12:07 |
| Filmpje van de afdaling van Zaterdag: | |
| Drebbelman | woensdag 18 mei 2011 @ 12:09 |
| Nja, waarom niet. Le Mevel is niet echt een gevaar voor het eindklassement, en zolang Contador zijn voorsprong houdt op zijn directe concurrenten maakt het niet uit toch? Dagenlang in de roze rijden eist ook een tol, mbt interviews en andere verplichtingen. Aan de andere kant zat Contador dat ook wel hebben als hij niet in het roze rijdt. | |
| Ereinion | woensdag 18 mei 2011 @ 12:32 |
Nu niet nee, maar je gaat echt de trui niet weggeven aan iemand die in de eerste bergetappe maar 50 seconden op je verloor, dat is veel te link, zeker omdat dit een parcours is waar het lastig is om met een ploeg te controleren, dan kan je een kopgroep met een renner als Le Mevel nooit weg laten rijden. | |
| SaintOfKillers | woensdag 18 mei 2011 @ 12:39 |
| Contador geeft in grote rondes doorgaans ook zijn leiderstrui niet meer af eenmaal hij ze genomen heeft. | |
| Ericr | woensdag 18 mei 2011 @ 12:40 |
Vorig jaar speelden ze hoog spel door een groep met Porte en Arroyo te laten wegrijden en waarmee Sastre en Wiggins ook weer enigzins kansrijk werden. Dat liep ook goed af, ook al heeft Arroyo er in feite zijn tweede plek aan te danken en Porte zijn top tien klassering. Le Mevel kan je nu best een paar minuten geven, je moet hem alleen geen voorsprong geven zoals vorig jaar of nog erger zoals Pereiro ooit kreeg in de TDF. | |
| Ereinion | woensdag 18 mei 2011 @ 12:55 |
Daar zit dus het probleem, ik denk niet dat Contadors ploeg sterk genoeg is om een kopgroep met Le Mevel precies te controleren op een paar minuten, ik denk dat het risico veel te groot is dat hij dan ook zo een minuut of 6 kan pakken, nog steeds niet super gevaarlijk, maar dan moet je toch al oppassen. Ik denk het het beter is om iemand die nu al op veel grotere achterstand de trui te geven, niet één van de beste renners in deze ronde tot nu toe. | |
| Pino112 | woensdag 18 mei 2011 @ 13:01 |
| http://www.sporza.be/cm/s(...)wielrennen/1.1026850 Aantal filmpjes over de dienst van Wouter. | |
| marcodej | woensdag 18 mei 2011 @ 13:53 |
| Belangrijke info voor vandaag: 3km-regel geldt vandaag niet. Dus je hebt pech als je vlak voor de finish lek rijdt. | |
| Beregd | woensdag 18 mei 2011 @ 13:58 |
| Zoals voorspeld, zijn er een hele hoop die in de aanval willen vandaag. Voorlopig is het nog niet gelukt. Korte rit ook... | |
| Blik | woensdag 18 mei 2011 @ 14:03 |
| 22 km gereden en nog grupo compacto volgens mijn rabocycling app (muv de 2 renners die 5 seconden los zijn...) | |
| DJ_Spiegelei | woensdag 18 mei 2011 @ 14:05 |
| Mooie rit, volgens de tracker nu 2 koplopers op een paar seconden: 94 Ulissi (ITA, LAM) +29:03 46 Canuti (ITA, COG) +43:28 Machtige stukjes trouwens Dutchsl! | |
| Beregd | woensdag 18 mei 2011 @ 14:07 |
| |
| Felagund | woensdag 18 mei 2011 @ 14:24 |
| Eight riders have managed to get away. They are: Reda, De Clercq, Kiryienka, Petacchi, Frapporti, Brutt, Vicioso and that man Ventoso. They have a gap of 25 seconds over the peloton, while two men are in pursuit - De Greef and Berard. | |
| Pino112 | woensdag 18 mei 2011 @ 14:32 |
| Andre Meganck #sporza #giro situatie na 38 km - 4 leiders- Brutt-Kiryienka-Ventoso en Reda die nu lek rijdt - 5 achtervolgers gegrepen door het pel. | |
| Felagund | woensdag 18 mei 2011 @ 14:35 |
Dus nog niet weg. | |
| TheArt | woensdag 18 mei 2011 @ 14:37 |
Alles nu weer bij elkaar zelfs. | |
| _-_ratjetoe_-_ | woensdag 18 mei 2011 @ 14:44 |
| Is Ventoso compleet kansloos op deze aankomst dan? | |
| Pino112 | woensdag 18 mei 2011 @ 14:45 |
| Andre Meganck #giro #sporza - opgave van de Sloveen Boric Bozic VCD - er is nu een kopgroep van 12 man op weg naar de eerste helling | |
| Drebbelman | woensdag 18 mei 2011 @ 14:47 |
Er zullen vast wat punten voor de rode trui voor het oprapen liggen deze rit, gezien dat beide Petacchi en Ventoso weg waren. | |
| Chielus | woensdag 18 mei 2011 @ 14:51 |
Was gisteren toch weer gevallen of niet/ | |
| Pino112 | woensdag 18 mei 2011 @ 14:53 |
Alweer inderdaad http://www.wielerflits.nl(...)opnieuw-in-giro.html
| |
| franklop | woensdag 18 mei 2011 @ 14:56 |
| We hoeven niet meer te kijken; http://www.telegraaf.nl/t(...)toe__.html?cid=short
| |
| Felagund | woensdag 18 mei 2011 @ 14:58 |
Spoilers! | |
| Drebbelman | woensdag 18 mei 2011 @ 14:59 |
Cavendish stapt btw na de 12e etappe af om zich voor te bereiden op de Tour. | |
| Pino112 | woensdag 18 mei 2011 @ 14:59 |
Televaag | |
| Blik | woensdag 18 mei 2011 @ 15:00 |
Leuke waarzegger bij de Telegraaf | |
| Bombvis | woensdag 18 mei 2011 @ 15:04 |
| Benieuwd of dit de definitieve kopgroep wordt, aardige groep toch met o.a. Kruijswijk en Le Mevel | |
| TheArt | woensdag 18 mei 2011 @ 15:04 |
| Le Mevel erbij | |
| Zelva | woensdag 18 mei 2011 @ 15:06 |
| |
| Pino112 | woensdag 18 mei 2011 @ 15:11 |
Mag wel vooruit blijven van mijn part | |
| knep | woensdag 18 mei 2011 @ 15:12 |
| Kruijswijk goed bezig | |
| ursel | woensdag 18 mei 2011 @ 15:15 |
| No-P | woensdag 18 mei 2011 @ 15:21 |
| Deze groep heeft ook mijn zegen. | |
| opgebaarde | woensdag 18 mei 2011 @ 15:23 |
| Ik ben ook content einde mededeling | |
| cafca | woensdag 18 mei 2011 @ 15:25 |
| De kopgroep: Christophe Le Mevel Daniel Moreno Fernandez Marco Marzano Valerio Agnoli Betancur Gomez Carlos Alberto Fabio Taborre Simone Stortoni InoxIgnatas Konovalovas Tiago Machado Lars Petter Nordhaug Steven Kruijswijk | |
| franklop | woensdag 18 mei 2011 @ 15:26 |
| denk niet dat saxo heel rouwig zal zijn om het roze te verliezen aan Le Mevel, zal vooral van de andere toppers afhangen of ze hem het roze willen hebben | |
| knep | woensdag 18 mei 2011 @ 15:27 |
| Kruijswijk regelt een nieuwe zender voor z'n oortje. | |
| Pritt | woensdag 18 mei 2011 @ 15:28 |
| Kom op Kruis | |
| Zelva | woensdag 18 mei 2011 @ 15:30 |
| Goede samenwerking voorin | |
| vaarsuvius | woensdag 18 mei 2011 @ 15:32 |
| ik wil ik wil ik wil ik wil een huis in Italie hebben! gimme gimme gimme! | |
| knep | woensdag 18 mei 2011 @ 15:32 |
| Voorsprong daalt weer Ik las ook ergens dat Agnoli aan Le Mevel heeft gevraagd om zich terug te laten zakken. | |
| Pino112 | woensdag 18 mei 2011 @ 15:33 |
| Telegraaf heeft het artikel maar verwijderd, dan moet deze kopgroep dus wel voorblijven | |
| ThaTim | woensdag 18 mei 2011 @ 15:35 |
| iemand even tussenstandje geven? hoeveel km/hoeveel voorsprong, hoe doet kruijs het | |
| Sheepcidus | woensdag 18 mei 2011 @ 15:36 |
Als Cav vandaag wint eet ik een biefstuk vol Clenbuterol. | |
| knep | woensdag 18 mei 2011 @ 15:36 |
Even quoten, je weet maar nooit. | |
| franklop | woensdag 18 mei 2011 @ 15:37 |
| Als Cavendish wint vandaag, dan geef ik een fles wijn aan Sheepcidus, om zijn steak bij op te eten | |
| Bombvis | woensdag 18 mei 2011 @ 15:38 |
Voorsprong 2.09, Kruijswijk zit voorin de kopgroep, nog 56.5km te gaan | |
| ThaTim | woensdag 18 mei 2011 @ 15:39 |
oke, dus ze zullen waarschijnlijk bijgehaald worden? | |
| Pino112 | woensdag 18 mei 2011 @ 15:39 |
Ik twitter Contador wel ff waar hij ze altijd koopt. | |
| Bombvis | woensdag 18 mei 2011 @ 15:41 |
Is nog niet te zeggen, voorsprong blijft intact op 2.10. Contador laat de kopgroep niet gaan, maar mocht een andere ploeg gaan doorrijden is het gat zo dicht. | |
| ThaTim | woensdag 18 mei 2011 @ 15:43 |
ok, dank voor info | |
| Zelva | woensdag 18 mei 2011 @ 15:44 |
| Cavendish is al gelost en rijdt zelfs op vier minuten achterstand. | |
| franklop | woensdag 18 mei 2011 @ 15:45 |
die heeft nog een hoop vorm te vinden en wat kilo's te verliezen richting de Tour, anders wint ie maar 4 etappes ipv 7 | |
| knep | woensdag 18 mei 2011 @ 15:48 |
| Of hij spaart zich omdat ie weet dat ie toch niet kan winnen. | |
| Beregd | woensdag 18 mei 2011 @ 15:49 |
Of hij leest de telegraaf niet | |
| Drebbelman | woensdag 18 mei 2011 @ 15:51 |
Of hij leest de telegraaf wel, en denkt als ik toch ga winnen kan ik net zo goed rustig aan doen. | |
| TLC | woensdag 18 mei 2011 @ 15:51 |
| Wie is nu eigenlijk de best geklasseerde Nederlander ? | |
| Drebbelman | woensdag 18 mei 2011 @ 15:52 |
| Kruijswijk op zo'n 3 minuten. 16e geloof ik. | |
| Blik | woensdag 18 mei 2011 @ 15:59 |
| Kruijswijk staat op 2.56 van Contador | |
| Pino112 | woensdag 18 mei 2011 @ 15:59 |
| |
| 045represent | woensdag 18 mei 2011 @ 16:00 |
| Wat was er dan met de Telegraaf aan de hand? Ik lees hier allemaal dingen over de Telegraaf maar ik heb niks meegekregen....? | |
| Bombvis | woensdag 18 mei 2011 @ 16:00 |
| Dat werkte niet goed, maar de Telegraaf voorspelde precies dezelfde uitslag als gister voor vandaag | |
| _-_ratjetoe_-_ | woensdag 18 mei 2011 @ 16:01 |
Nu is het duidelijk Maar ik schat in dat de Telegraaf al een bericht had geplaatst over een overwinning van Cavendish. | |
| Zelva | woensdag 18 mei 2011 @ 16:02 |
Dit. | |
| franklop | woensdag 18 mei 2011 @ 16:03 |
| |
| Zelva | woensdag 18 mei 2011 @ 16:03 |
Die is al verwijderd | |
| Bombvis | woensdag 18 mei 2011 @ 16:07 |
| 38 km te gaan, 2.10 voorsprong en weinig Saxo Bank meer op kop volgens mij | |
| Zelva | woensdag 18 mei 2011 @ 16:08 |
| Astana gaat meerijden. Wat een ongelooflijke sukkels. | |
| Beregd | woensdag 18 mei 2011 @ 16:08 |
Krijgen ze wat hulp? van Lampre bvb? (ik heb alleen text coverage) | |
| DutchSL | woensdag 18 mei 2011 @ 16:08 |
| Farnese gaat rijden voor Visconti / Gatto. | |
| Ericr | woensdag 18 mei 2011 @ 16:08 |
http://tvnz.co.nz/othersp(...)iro-d-italia-4178916 Ok dan. | |
| Beregd | woensdag 18 mei 2011 @ 16:09 |
ah, astana dus. Ze gunnen het kruijswijk niet. | |
| Drebbelman | woensdag 18 mei 2011 @ 16:09 |
Bang dat Kruijswijk die witte trui weer van Kreuziger afsnoept. | |
| Zelva | woensdag 18 mei 2011 @ 16:10 |
't Is maar wat je belangrijk vindt hè. | |
| ThaTim | woensdag 18 mei 2011 @ 16:10 |
als ze kruijswijk op de Etna zagen, kunnen ze zelf toch ook wel bedenken dat hij 'm bij de volgende zware etappe weer inlevert | |
| El_Borracho | woensdag 18 mei 2011 @ 16:13 |
Dat zal dan voor Gatto zijn | |
| DutchSL | woensdag 18 mei 2011 @ 16:14 |
| Ze zullen vooral Le Mevel geen tijd willen geven, stel je voor dat die zo goed blijft rijden en door vandaag 3 minuten cadeau te krijgen net 1 minuut voor Kreuziger eindigt in het eindklassement. | |
| Zelva | woensdag 18 mei 2011 @ 16:15 |
Met andere woorden: de eerste plaats doet er niet meer toe. | |
| Ereinion | woensdag 18 mei 2011 @ 16:15 |
Het zou wel heel teleurstellend zijn als met nog zes aankomsten bergop te gaan de renners nu al bezig zijn om hun zesde plekje te verdedigen, maar het lijkt er wel op ja. Jammer, het was een mooie kans om de ploeg van Contador een jasje uit te laten doen. | |
| knep | woensdag 18 mei 2011 @ 16:20 |
| Zucht | |
| Beregd | woensdag 18 mei 2011 @ 16:22 |
| Wel respect voor Le Mevel dat hij het probeert. Voor hetzelfde geld rekenen ze hem vroeg genoeg in en verliest die nog wat na alle inspanningen, maar niet gegokt is altijd verloren. | |
| Bombvis | woensdag 18 mei 2011 @ 16:22 |
| Demarrage Moreno/Agnoli of puur voor de bergprijs? Edit: Alleen Moreno nu dus nog | |
| Steven184 | woensdag 18 mei 2011 @ 16:27 |
De tweede plaats zou natuurlijk wel eens belangrijker kunnen zijn in de toekomst | |
| Beregd | woensdag 18 mei 2011 @ 16:34 |
Ik hoop van harte dat het niet zo ver komt (eig hoop ik vooral dat contador niet wint, niet dat hij vrijgesproken wordt), maar de kans lijkt me idd reëel. | |
| Szura | woensdag 18 mei 2011 @ 16:39 |
| Tegenaanval Betancourt. | |
| Sheepcidus | woensdag 18 mei 2011 @ 16:42 |
| Kruijswijk | |
| Hoolii | woensdag 18 mei 2011 @ 16:42 |
| kruiswijk gaat nog goed mee | |
| Dubnobasswithmyheadman | woensdag 18 mei 2011 @ 16:42 |
| Le Mevel en Krijswuik erachteraan. | |
| tong80 | woensdag 18 mei 2011 @ 16:43 |
| Kruiswijk weer goed | |
| Szura | woensdag 18 mei 2011 @ 16:43 |
| Peloton 1.20 | |
| Szura | woensdag 18 mei 2011 @ 16:45 |
| Moreno 22 - Kruijswijk, Konovalavas, Betancourt, Le Mevel Daarna gelijk een aanval Konovalavas 1.14 peloton | |
| ThaTim | woensdag 18 mei 2011 @ 16:46 |
| hoeveel kilometer nog? | |
| Szura | woensdag 18 mei 2011 @ 16:47 |
11.5 | |
| Szura | woensdag 18 mei 2011 @ 17:23 |
| FOK Mooie jump van Gadret | |
| Pino112 | woensdag 18 mei 2011 @ 17:23 |
| Gadret won dus | |
| golfer | woensdag 18 mei 2011 @ 17:25 |
| Mooie laatste jump van Gadret. | |
| Pino112 | woensdag 18 mei 2011 @ 17:25 |
| 1 GADRET John 3:33:11 20" 2 RODRIGUEZ Joaquin 12" 3 VISCONTI Giovanni 8" 4 SERPA PEREZ Jose Rodolfo 5 CONTADOR Alberto 6 KREUZIGER Roman 7 CATALDO Dario 8 SCARPONI Michele 9 LASTRAS GARCIA Pablo 10 NIBALI Vincenzo | |
| Pritt | woensdag 18 mei 2011 @ 17:27 |
| Scarponi fail. | |
| _-_ratjetoe_-_ | woensdag 18 mei 2011 @ 17:38 |
| Verbazingwekkend veel sterker dan de rest op deze aankomst. Ben benieuwd wat hij verder nog kan. | |
| SuikerVuist | woensdag 18 mei 2011 @ 17:44 |
| Rujano zit nu al twee dagen goed vooraan. Verliest geen seconde meer. | |
| Suikeroom | woensdag 18 mei 2011 @ 18:08 |
| wat is de Giro toch heerlijk om te volgen.. en je hebt ook nog is geen last van Herbert Dijkstra.. | |
| #ANONIEM | woensdag 18 mei 2011 @ 18:30 |
Maar je mist wel Martijn Ducrot, hoe dan ook... Rodriguez (18de op 3:22) gaan we nog wat van zien? | |
| #ANONIEM | woensdag 18 mei 2011 @ 18:54 |
| Stand na 11de Etappe: 1 Contador (Esp, Saxo Bank) 40:37:51 2 Sivtsov (Blr, HTC) + 0:59 3 Nibali (Ita, Liquigas) + 1:21 4 Le Mével (Fra, Garmin) + 1:28 4 Scarponi (Ita, Lampre) + 1:28 6 Arroyo (Esp, Movistar) + 1:37 7 Kreuziger (Cze, Astana) 1:41 8 Serpa Pérez (Col, Androni-Giocattoli) 1:47 9 Cataldo (Esp, Quick Step) 2:21 9 Carrara (Ita, Vacansoleil) + 2:21 9 Antón (Esp, Euskaltel) + 2:21 12 Gadret (Fra, Ag2r) + 2:35 Volledige stand [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2011 18:55:12 ] | |
| TargaFlorio | woensdag 18 mei 2011 @ 18:54 |
| |
| Bombvis | woensdag 18 mei 2011 @ 20:20 |
FOK! lag er uit tijdens de laatste kilometers | |
| Sheepcidus | woensdag 18 mei 2011 @ 20:30 |
| Mooi dat Kruijswijk echt voor een etappe gaat en niet per se voor een top20 | |
| SuikerVuist | woensdag 18 mei 2011 @ 20:33 |
| Bij Androni willen ze trouwens wel erg graag een etappe winnen. Zo graag dat ze Sella's klassement er voor hebben opgeofferd. En dan wordt Serpa vandaag pas 4e. | |
| Bismarck | woensdag 18 mei 2011 @ 20:52 |
Ze hebben met Vicioso al een etappe gewonnen. Daarmee is aan de halve doelstelling voldaan. De andere helft van de doelstelling van Androni is om een renner in de top 10 algemeen klassement te krijgen. En of dat Sella, Serpa of Rujano is zal Savio spreekwoordelijk aan z'n reet roesten. Rujano heeft flink wat tijd verloren op de gravelrit, waar Serpa derde werd. Vandaag verliest Sella minuten, maar die stond sowiezo al wat lager in het klassement. Blijft over, de formidabele José Serpa, vandaag dus vierde en momenteel achtste in het algemeen klassement. Hij heeft z'n persoonlijke ambities al bijgesteld van een top 5 naar een top 10 plaats maar dat moet hem zeker lukken. Tot nu toe komt hij beter mee dan pak 'm beet een Rodriguez of een Menchov. In 2009 is hij al eens 13de geworden. Toen mocht hij voor z'n eigen klassement rijden nadat snel duidelijk werd dat Simoni niet meer de Simoni van vroeger was. In 2010 moest hij knechten voor Scarponi. Met Sella en Rujano nu op achterstand kan Serpa voor eigen klassement gaan. http://www.velonation.com(...)ys-Giro-dItalia.aspx http://www.cyclingnews.co(...)rall-at-giro-ditalia http://www.velonation.com(...)05-Giro-dItalia.aspx [ Bericht 7% gewijzigd door Bismarck op 18-05-2011 21:00:58 ] | |
| Ericr | woensdag 18 mei 2011 @ 21:10 |
Als je in de juiste etappe wegblijft met een groepje is zelfs de top 10 weer onder handbereik, dan mag je nu wel wat minuten verliezen zodat je ze ook laten rijden i.p.v. dat er te snel een jacht op het groepje ontstaat. Sastre zal wel hetzelfde doel hebben inmiddels en zo rijden er nog wat renners die het zullen moeten hebben van een vroege vlucht. Enige gevaar is natuurlijk dat je dan alsnog in een groep terecht komt met relatief sterke klimmers. | |
| ItaloDancer | woensdag 18 mei 2011 @ 21:15 |
| Er komen nog zoveel zware bergetappes dat Rujano Serpa gemakkelijk nog kan passeren in het klassement. | |
| SaintOfKillers | woensdag 18 mei 2011 @ 22:13 |
Ja, maar dat was "die ene rit". Er valt misschien weinig af te dingen aan die zege, hij telt en staat mee in de tabellen, maar veel meer dan dat valt er niet over te zeggen. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar erg tevreden mee gaan zijn. | |
| SuikerVuist | woensdag 18 mei 2011 @ 22:49 |
| Sowieso is Rujano na de Etna de kopman voor het klassement. Boeit niks dat die 6 minuten achter staat. Al stond die 10 minuten achter. Het is algemeen bekend dat Savio een harde plasser voor dat kereltje heeft, en geef hem eens ongelijk. (no homo) Serpa met een vrije rol - en vandaag zelfs kopman - voor de rit dan toch. Een lage top 10 klassering is mogelijk, maar dat geldt voor meerdere renners. Overigens prima dat hij voor een top 10 mag gaan. Maar... Rodriguez schat ik bijvoorbeeld hoger in, ondanks zijn mindere prestatie op de Etna. Menchov? Ook niet meteen afschrijven op basis van een mindere prestatie. | |
| El_Borracho | woensdag 18 mei 2011 @ 23:12 |
| Als Contador zaterdag niet verongelukt in die fameuze afdaling wint hij toch gewoon de Giro | |
| Ambrosius | woensdag 18 mei 2011 @ 23:13 |
Tuurlijk. | |
| Ofyles2 | woensdag 18 mei 2011 @ 23:14 |
Ik hoop dat een slager dynepo in zijn biefstuk injecteert... | |
| golfer | woensdag 18 mei 2011 @ 23:14 |
2 vingers in de neus en op reserve. | |
| Arcee | woensdag 18 mei 2011 @ 23:14 |
Yep, hij staat op eenzame hoogte in Grote Rondes. | |
| franklop | woensdag 18 mei 2011 @ 23:29 |
| sinds Tour 2007 elke grote ronde winnen waar je aan meedoet, dan ben je gewoon een klasbak | |
| Joost-mag-het-weten | donderdag 19 mei 2011 @ 00:17 |
Dat heeft de Giro dan toch nog voor op de Tour. Zelfs al steekt iemand er mijlenver bovenuit dan nog ben je niet zeker dat ie wel Milaan haalt ... | |
| Bombvis | donderdag 19 mei 2011 @ 00:29 |
Dat ben je in de Tour ook niet, ik kan mij nog ene Rasmussen herinneren (ookal had dat andere redenen) | |
| DutchSL | donderdag 19 mei 2011 @ 10:48 |
| Etappe 12: Castelfidardo - Ravenna (184km) De Ronde van Italië is pas net over de helft, maar toch is de 12e rit al de laatste kans voor de sprinters, want vanaf morgen trekt het peloton het hooggebergte in. Het is dan wel gelijk de vlakste etappe van de hele ronde, dus een sprint lijkt gegarandeerd in deze rit langs de volgebouwde Adriatische kust. Castelfidardo was gisteren al de aankomstplaats, voor een beschrijving van deze stad verwijs ik naar de voorbeschouwing van gisteren. Ravenna ligt in de regio Emilia-Romagna, in de tweede en derde etappe reed het peloton al door Emilia, vandaag is het de beurt aan Romagna. Ravenna is met ongeveer 159.000 inwoners de vijfde stad van Emilia-Romagna en de grootste van Romagna, het is met een oppervlakte van ruim 650km² ook de op één (Roma) na grootste gemeente van Italië, dit komt mede door de 10km verderop gelegen havenstad Marina di Ravenna die ook bij de gemeente hoort evenals het Candiano kanaal dat Ravenna met de haven en zee verbindt. Ravenna De stad is historisch één van de belangrijkste van Italië, maar de oorsprong van Ravenna is onbekend en de stichting wordt aan verschillende Italische volken toegeschreven. In ieder geval werd Ravenna aan het einde van de 4e eeuw v.C. veroverd door de Gallische stam de Senones die in 191 v.C. werden verslagen door de Romeinen. Julius Caesar verzamelde hier in 49 v.C. zijn troepen voor hij de Rubicon overstak op weg naar Roma, het begin van de bekendste Romeinse burgeroorlog. Ravenna groeide in de Romeinse tijd uit tot een belangrijke maritieme stad en werd in 402 zelfs de hoofdstad van het (West-)Romeinse Rijk, omdat het beter te verdedigen was tegen barbaarse invallen dan Mediolanum (Milaan). Mediolanum was in 296 hoofdstad was geworden na de splitsing van het rijk in een westelijk en oostelijk deel, hiervoor was het Constantinopel dat sinds 330 hoofdstad was geworden ten koste van Roma. In 476 werd het (West-)Romeinse Rijk definitief ten val gebracht door Odoaker, de leider van de "foederati" (een groep Germaanse volken die zich binnen het rijk hadden gevestigd en bondgenoten waren van de Romeinen). Hij zette de pas 11 jarige keizer Romulus Augustus af, omdat zijn vader beloftes in ruil voor militaire steun niet was nagekomen. Odoaker werd hierna de eerste koning van Italië, maar werd in 488 aangevallen door de Ostrogotische koning Theodorik. De partijen konden na vijf jaar oorlog elkaar niet verslaan en in 493 werd in Ravenna de vrede getekend, de onderhandelingen werden afgesloten met een banket waar Odoaker het glas hief; juist op dat moment werd hij vermoord door Theodorik. ![]() Basilica di Sant'Apollinare Nuovo De Ostrogoten ("Oost Goten", i.t.t. de Visigoten of "West Goten" die het Iberisch schiereiland veroverden) verplaatsten hun hoofdstad van de Balkan naar Ravenna, maar na de dood van Theodorik in 526 zou het al snel verzwakken door interne strubbelingen (7 verschillende koningen in 27 jaar). De Byzantijnse keizer Justinianus veroverde Ravenna in 540 en maakte in 553 een definitief einde aan het Ostrogotische koninkrijk. De Longobarden vielen in 568 het Byzantijnse Italië binnen en stichtten hun eigen koninkrijk, de overgebleven Byzantijnse gebieden werden in 584 verenigd in het Exarchaat van Ravenna. Ravenna bleef lang het centrum van de Byzantijnse macht in Italië. De vroege middeleeuwen waren de bloeiperiode van Ravenna en acht monumenten uit de vijfde en zesde eeuw staan samen op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Hieronder het Battistero Neoniano (doopkapel uit circa 458), de Basilica di Sant'Apollinare Nuovo (paleis van Theodorik uit 505, in 561 omgebouwd tot kerk), het Mausoleo di Teodorico (520) en de Basilica di San Vitale (525-548). ![]() Basilica di San Vitale Ravenna viel in 751 alsnog in handen van de Longobarden en zou nooit meer hoofdstad worden. Roma behoorde tot dan ook tot het Exarchaat en werd ernstig bedreigd door de Longobarden, de paus vroeg hierop de Frankische koning Pepijn de Korte om hulp. De Franken zouden het Longobardische koninkrijk tussen 751 en 774 veroverden en toevoegen aan hun eigen rijk, met uitzondering van Rome en omgeving dat de Kerkelijke Staat zou vormen. Ravenna werd in 754 veroverd door de Franken, maar Karel de Grote schonk het in 784 aan de Kerkelijke Staat. De stad zou in de eeuwen hierna bestuurd worden door de aartsbisschop van Ravenna, formeel in naam van de paus maar in de praktijk waren de bisschoppen redelijk autonoom. In de 13e eeuw werd de stad verscheurd door een strijd tussen machtige nobele families waar in 1275 Guido da Polenta als winnaar uit kwam, zijn familie bleef tot 1440 de stad besturen namens de paus. Zijn kleinzoon Guido II da Polenta nodigde in 1318 de verbannen Florentijn Dante Aleghieri uit om zich hier te vestigen. Aleghieri was politiek actief, maar is vooral bekend als dichter en taalkundige. Hij algemeen beschouwd als één van de grootste Italianen aller tijden en is vooral bekend van zijn meesterwerk "la Divina Commedia", een epos over zijn tocht door de hel (Inferno), het vagevuur (Purgatorio) en het paradijs (Paradiso). Aleghieri schreef het deels in Ravenna waar hij in 1321 zou overlijden, zijn graftombe is een toeristische trekpleister. ![]() Graftombe van Dante Aleghieri De Da Polenta's werden in 1441 verdreven door de Venetiaanse Republiek die Ravenna annexeerden tot ze het in 1509 weer teruggaven aan de Kerkelijke Staat. In 1512 werd de Slag bij Ravenna uitgevochten tussen Frankrijk en de Kerkelijke Staat/Spanje, de Fransen wonnen deze grote veldslag waar meer een kwart van de 40.000 mensen op het slagveld om het leven kwamen, maar ze zouden zich later dat jaar alsnog moeten terugtrekken uit dit gebied. De stad zou tijdens de 16e en 17e eeuw veel aan belang verliezen, het oude Romeinse kanaal was gedempt en de stad zat "gevangen" tussen de stadsmuren en een moeras en kon niet meer groeien. In de 18e eeuw zette het herstel zich langzaam in, het Candiano kanaal werd gegraven, er ontstond een nieuwe haven en de oude stadsmuren werden afgebroken om de stad de ruimte te geven. Ravenna kreeg in 1734 ook een nieuwe kathedraal, de "Basilica Cattedrale Metropolitana della Santa Resurrezione" wordt meestal de Basilica Ursiana genoemd naar de aartsbisschop uit die tijd en is gebouwd ter vervang van de oude kathedraal uit de Byzantijnse tijd die helaas werd afgebroken. ![]() Duomo di Ravenna Ravenna werd tijdens de beide wereldoorlogen als marinebasis gebruikt en zwaar beschadigd bij geallieerde bombardementen. Na de oorlog groeide het uit tot een belangrijke industriestad. De gaswinning in de omgeving en petrochemische industrie zorgden vooral in de jaren '50 en '60 voor een spectaculaire groei. De gemeente bevat ook enkele toeristische badplaatsen aan de Adriatische Zee. Ravenna heeft geen eigen universiteit of internationale luchthaven, wel een dependance van de universiteit van Bologna en een vliegveldje dat vooral voor recreatieve doeleinden wordt gebruikt. Ravenna Calcio is in een 1913 opgerichte voetbalclub die nooit verder kwam dan de Serie B en tegenwoordig in de kelder van de Serie C1 speelt. Ravenna is op sportgebied vooral een volleybalstad: Robur Ravenna werd vijf keer kampioen (1946-1949, 1952) en pakte onlangs de titel in de Serie A2 waardoor het volgend seizoen weer op het hoogste niveau mag spelen. Porto Ravenna werd één keer kampioen (1991) en pakte vervolgens drie keer op rij de Champions League (1992-1994) en ook de CEV Cup (1997). De damesploeg Olimpia Teodora is met elf titels de recordkampioen en won ook twee keer de Champions League (1988, 1992). Porto Ravenna en Olimpia Teodora zijn door financiële problemen eind jaren '90 echter ver afgezakt en spelen tegenwoordig op het derde en vierde niveau. ![]() Marina di Ravenna Enkele bekende "Ravennati" buiten de Ostrogotische koningen zijn de 19e/20e eeuwse wiskundige Giuseppe Vitali, TV-presentator Amedeo Sebastiani, schutter Renzo Morigi (goud OS 1932 pistool 25m), motorcoureur Marco Melandri (WK 250cc 2002, 23 GP's gewonnen), volleybalster Simona Rinieri (390 caps, goud WK 2002) en de voetballers Andrea Mandorlini (verdediger van o.a. Inter jaren '80-90, nu trainer van Hellas Verona) en Davide Ballardini (vrij onbekende speler van Cesena, maar als trainer o.a. Palermo, Lazio en nu Genoa). De belangrijkste wielrenners uit de stad Ravenna zijn Domenico Meldolesi (ritzege Giro 1965) en Andrea Collinelli (goud OS 1996 ind. achtervolging, WK 1996 & 1997 ploegenachtervolging). Uit de provincie komen veel te veel goede renners om allemaal op te noemen, onder andere Aldo Ronconi (Giro: 5e + ritzege 1946. Tour: 6e + ritzege 1947. Italiaans kampioen 1946), Vito Ortelli (Giro: 3e + ritzege 1946, 4e 1948. Italiaans kampioen 1948) en Giuseppe Minardi (6 ritzeges Giro jaren '50, Giro di Lombardia 1952). In het recente verleden bracht de provincie o.a. Davide Cassani (ritzege Giro 1991 & 1993), Roberto Conti (Giro: 9e 1992. Tour: 6e + ritzege 1994 & 10e 1997), Fabiano Fontanelli (4 ritzeges Giro jaren '90) en Gianpaolo Mondini (ritzege Tour 1999, Italiaans kampioen tijdrijden 2003) voort. De huidige profs Riccardo Chiarini (Androni), Alberto Contoli, Filippo Savini (Colnago) en Alan Marangoni (Liquigas) komen ook uit de provincie, alleen de laatste twee doen mee in deze Giro. Ravenna is pas voor de zesde keer aankomstplaats in de Giro, eerder wonnen Learco Guerra (1931), Cino Cinelli (1938), Pasquale Fornara (1955), Pietro Zoppas (1964) en Alessandro Petacchi (2005) hier een rit. Het is ook zeven keer startplaats van een etappe geweest, voor het laatst in 2005 toen Robbie McEwen de rit naar Rossano Veneto op zijn naam schreef. ![]() ![]() De renners doorkruizen vandaag de provincies Ancona, Pesaro e Urbino (Abruzzo), Rimini, Forlì-Cesena en Ravenna (Emilia-Romagna), waarbij veel grote steden aan de kust worden aangedaan zoals Ancona, Pesaro, Fano, Pesaro, Rimini en tenslotte Cesenatico. Na Cesanatico (Marco Pantani's oude woonplaats) wijkt men iets van de kustlijn af om naar Ravenna te rijden, vlak voor de stad slaat men echter weer plots rechtsaf om nog een klein lusje langs de kust mee te pikken alvorens definitief Ravenna binnen te rijden voor de onvermijdelijke massasprint. ![]() dutchsl.blogspot.com | |
| Beregd | donderdag 19 mei 2011 @ 10:52 |
| Italië is toch een prachtig land. Ravenna, ook al zo mooi... | |
| El_Borracho | donderdag 19 mei 2011 @ 10:53 |
| Vandaag dus opnieuw Cavendish? | |
| borisz | donderdag 19 mei 2011 @ 10:54 |
Om daarna af te stappen. | |
| Blik | donderdag 19 mei 2011 @ 10:55 |
| In Nederland zou die pukkel halverwege een serieuze heuvel zijn a la Posbank, hier wordt die niet eens genoemd | |
| Beregd | donderdag 19 mei 2011 @ 10:57 |
| Heeft Petacchi eigenlijk al aangegeven of hij wil uitrijden of niet? | |
| poiuytr | donderdag 19 mei 2011 @ 11:22 |
| Ben vandaag een een keer hele dag vrij krijgen we een vlakke etappe | |
| Gripper | donderdag 19 mei 2011 @ 11:32 |
Je had beter morgenmiddag vrij kunnen nemen idd | |
| opgebaarde | donderdag 19 mei 2011 @ 11:32 |
Ik meld jou morgen wel ziek | |
| Marcoss | donderdag 19 mei 2011 @ 12:29 |
Hij heeft aangegeven (voor de Giro) dat hij na de rit van vandaag afstapt om zich voor te bereiden op de Tour. Alleen vraag ik me af of hij als drager van de puntentrui zo afstapt, misschien wacht hij tot morgenavond. | |
| Narcotical | donderdag 19 mei 2011 @ 12:44 |
| Wat een biljartlaken vandaag.. Zal wel weer een sprint worden | |
| Szura | donderdag 19 mei 2011 @ 12:47 |
| Nou, ff de laatste 5 km inschakelen. Mooi, kan ik eens wat aan m'n scriptie doen. Wordt nog wat, volgende week ook nog een RG. | |
| franklop | donderdag 19 mei 2011 @ 12:51 |
er is weinig 'weer' aan dit jaar | |
| Drebbelman | donderdag 19 mei 2011 @ 12:57 |
| Contador had gisteren dus wel als doel om de roze trui te verliezen, en zo de ploeg nog even te onlasten: http://www.nusport.nl/gir(...)-trui-verliezen.html | |
| Chielus | donderdag 19 mei 2011 @ 13:10 |
Dan heeft hij wel als een mongool gereden. Dan zet je niet je ploeg op kop als de voorsprong van de kopgroep pas 2 minuten is en Le Mevel staat op anderhalve minuut. Hij kon op zn vingers uitrekenen dat er genoeg andere ploegen waren die dat gaatje op het eind nog wel wilden en konden dichtrijden. | |
| Drebbelman | donderdag 19 mei 2011 @ 13:12 |
| Het alternatief was dat hij het risico liep dat de kopgroep te ver zou uitlopen en zijn team alsnog als een gek aan de bak moest om het gat tot een respectabele afstand te verkleinen, wat op zich een vreemde gedachte is als je het doet met als doel om je ploeg juist te ontlasten edit: oef dat is best een lange zin eigenlijk | |
| Blik | donderdag 19 mei 2011 @ 13:14 |
Hij had de groep toch ook tot 5 minuten of meer kunnen uit laten lopen. Die 3 minuten maakt Contador makkelijk goed op Le Mevel in de komende bergetappes. | |
| Chielus | donderdag 19 mei 2011 @ 13:20 |
Was imho een stuk logischer geweest, maar waarschijnlijk was hij toch bang om teveel tijd te verliezen. | |
| Pino112 | donderdag 19 mei 2011 @ 13:35 |
| 4 vooruit, waaronder Clement | |
| rubbereend | donderdag 19 mei 2011 @ 13:35 |
| Fijn om te zien dat Clement weer voluit kan koersen | |
| DJ_Spiegelei | donderdag 19 mei 2011 @ 14:34 |
| Goed dat Rabo zo actief is deze ronde, we hebben ze wel eens drie weken niet gezien. Niet dat dit kans van slagen heeft denk'k, blijven binnen de 3 minuten momenteel. | |
| Blik | donderdag 19 mei 2011 @ 14:43 |
| Waarom krijgt een dergelijke kopgroep niet meer ruimte, snap ik werkelijk waar geen hol van. edit: HTC is blijkbaar aan het achtervolgen. Maximumvoorsprong was nog geen 5 minuten. [ Bericht 34% gewijzigd door Blik op 19-05-2011 14:53:24 ] | |
| Narcotical | donderdag 19 mei 2011 @ 15:11 |
| Weet iemand trouwens hoelaat ze volgens schema morgen aan de Großglockner beginnen en hoelaat ze aankomen bovenop? Heb uitgerekent morgenmiddag het enigste college van de week natuurlijk.. | |
| DutchSL | donderdag 19 mei 2011 @ 15:15 |
| Ze komen volgens het snelste tijdschema om 16:37 aan de voet van Kasereck, het eerste deel van de slotklim. Aankomst om 17:01 volgens dat schema. Zie: http://www.gazzetta.it/Sp(...)Grossglockner_CR.pdf | |
| Blik | donderdag 19 mei 2011 @ 15:17 |
Staat allemaal op Gazzetta dello sport website. De echte beklimming (dus zonder het voorwerk wat ook al ligt omhoog loopt) begint tussen 16:37 (snelste schema a 39 km/u) en 17:04 (35km/u). Verwachte aankomst is tussen 17:00 en 17:30. ps: haal er bij de begintijden maar 15 minuten vanaf, want ze houden met die gemiddelde snelheden geen rekening met het verloopt van de weg (oftewel, de berg gaan ze ook omhoog met 35+ km/u) | |
| Narcotical | donderdag 19 mei 2011 @ 15:25 |
| Dank, kan het misschien net redden om half 5 thuis te zijn dus dan kan ik het vuurwerk nog zien | |
| franklop | donderdag 19 mei 2011 @ 15:32 |
als ze 15 per uur bergop gaan en gemid 55 bergaf dan kan het wel he | |
| Gillingham | donderdag 19 mei 2011 @ 15:36 |
Dat is niet helemaal waar, want ze rijden dan langer 15 km/uur dan 55 km/uur. | |
| Blik | donderdag 19 mei 2011 @ 15:37 |
het gemiddelde klopt ook wel uiteindelijk, alleen rekenen ze voor 13,5 kilometer klimmen maar 25 minuten. En dat lijkt me een beetje onmogelijk. De begintijd van de klim zal om die reden wel wat eerder zijn dan 16:37 (mits ze op het snelste schema rijden) | |
| chufi | donderdag 19 mei 2011 @ 15:51 |
| Een Italiaanse Madurodam, bij Rimini | |
| franklop | donderdag 19 mei 2011 @ 16:01 |
gaat om de afstand die ze afleggen lijkt me, als zowel klim als afdaling 20km is, dan is het gemiddeld 35 | |
| Beregd | donderdag 19 mei 2011 @ 16:03 |
nee hoor, gemiddelde gaat over tijd. Klassieke strikvraag in de wiskunde/fysica les | |
| franklop | donderdag 19 mei 2011 @ 16:05 |
| ik ga even in een hoekje erover nadenken | |
| Quyxz_ | donderdag 19 mei 2011 @ 16:09 |
| Hoeveel km nog? | |
| Bombvis | donderdag 19 mei 2011 @ 16:09 |
51.6 km met voorsprong 2.47 | |
| Quyxz_ | donderdag 19 mei 2011 @ 16:10 |
OK, dan wacht ik nog een dik half uur voordat ik een tv ga zoeken. Bedankt. | |
| Blik | donderdag 19 mei 2011 @ 16:11 |
Heel simpel, we nemen jouw snelheid als voorbeeld. Beklimming van 15 km tegen gemiddeld 15 km/u is 1 uur. Afdaling van 15 km tegen 55 km/u is ongeveer 17 minuten. 30 km gereden en 1 uur en 17 minuten onderweg geweest. Dat is een gemiddelde van nog niet eens 25 km/u. Het gemiddelde wordt pas 35 km/u als ook een uur lang 55 km/u zou rijden. Dan had je namelijk in 2 uur tijd 70 km afgelegd. En dat is 35 km/u | |
| TLC | donderdag 19 mei 2011 @ 16:21 |
| Dat gepraat over de Nederlanders met geld | |
| franklop | donderdag 19 mei 2011 @ 16:22 |
Ik snap ook gewoon niet waarom ik met de afstand ging denken, ik was gewoon best goed in wiskunde en natuurkunde Alcohol maakt meer kapot dan je lief is | |
| vivelafete | donderdag 19 mei 2011 @ 16:22 |
| Renaat en Jose | |
| Jojoortje | donderdag 19 mei 2011 @ 16:22 |
Mooi man | |
| #ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 16:31 |
Waarom die voetbal erbij? | |
| Bombvis | donderdag 19 mei 2011 @ 16:31 |
Hoogstwaarschijnlijk staat die als standaard PI ingesteld | |
| Beregd | donderdag 19 mei 2011 @ 16:37 |
Renaat verdedigt jullie steevast! Ook de sporzapresentator die het meest aandacht geeft aan resultaten van Nederlanders (ook omdat de Giro in NL niet wordt uitgezonden natuurlijk) | |
| #ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 16:37 |
Bij mij is het standaard dat blauwe ding. | |
| Bombvis | donderdag 19 mei 2011 @ 16:38 |
Klopt, maar je kan de standaard veranderen naar wat je zelf wilt, zodat je het niet elke keer hoeft in te stellen | |
| #ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 16:38 |
Als de NOS de Giro wel zou uitzenden dan praten ze anders over ons? | |
| poiuytr | donderdag 19 mei 2011 @ 16:38 |
| Kansloos om soms te zien dat die kopgroep maar door blijft rijden terwijl je weet dat je wordt ingerekend op paar km van de streep. | |
| Beregd | donderdag 19 mei 2011 @ 16:41 |
Ik bedoel, hij vermeld vaak even afzonderlijk de uitslagen, of standen van de Nederlanders in het algemeen klassement/rit. | |
| Tommeke | donderdag 19 mei 2011 @ 16:42 |
| Maakt Molkema ook een kans vandaag? En anders op het roze? Of kennen jullie hem niet? Niemand kent hem eigenlijk, alleen Mart! | |
| Tommeke | donderdag 19 mei 2011 @ 16:43 |
Ik denk idd dat ze bij Rabobank op het hoofdkantoor wel balen dat hun logo de hele dag in beeld is | |
| #ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 16:44 |
Zoals Gadret gisteren... | |
| #ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 16:44 |
Mollema? | |
| Narcotical | donderdag 19 mei 2011 @ 16:46 |
Die rijdt toch de Tour dit jaar? en geen Giro...? | |
| Blik | donderdag 19 mei 2011 @ 16:47 |
Gadret zat niet in de kopgroep | |
| #ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 16:47 |
Ja sowieso geen Giro, maar wie is Molkema? | |
| #ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 16:48 |
Hij sprong wel weg uit het peloton waardoor het geen massasprint werd. | |
| poiuytr | donderdag 19 mei 2011 @ 16:48 |
Zat gisteren niet in de kopgroep maar sprong weg km voor de finish. | |
| #ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 16:50 |
Fixed. | |
| #ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 16:52 |
| Appels met peren is het!! Maar ja, peren in het engels?? Doe maar eggs! | |
| Mani89 | donderdag 19 mei 2011 @ 16:52 |
Die kent u niet. | |
| #ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 16:54 |
Het is dan ook Mollema, zal wel weer verkeerd uitsproken zijn door Mort Smaats of door Martijn Ducrout. | |
| Szura | donderdag 19 mei 2011 @ 16:55 |
Leg het ff allemaal uit | |
| Pino112 | donderdag 19 mei 2011 @ 16:56 |
DeMart noemt Mollema Molkema. | |
| #ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 16:56 |
Net gedaan, het is trouwens Maarten Ducrout maar leg dat Mirt Smuuts maar eens uit. | |
| #ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 17:00 |
| Met 80km te gaan was het gemiddelde 40km dat was om 15:27 dus ik verwacht ze zo aan de aankomst... Cavendish vs Petacchi, of gaat Millar het weer solo proberen? | |
| Szura | donderdag 19 mei 2011 @ 17:01 |
| Regiefaal |