De eerste les... wie zal 'm ooit vergeten?quote:Op woensdag 23 maart 2011 14:01 schreef Mirgeam het volgende:
Vrijdag mijn eerste les, bij Bert vd Hoek in Amersfoort
Ik had een schakelbrommer (Honda SS50) en die CB250 maakte toch ook wel indruk.quote:Op woensdag 23 maart 2011 14:17 schreef rene90 het volgende:
ik niet haha, de paar vragen waarop ik antwoordde dat ik altijd scooter heb gereden, en ook een keertje schakelbrommer. Vervolgens zelf de motor op, en man wat scheet ik in mijn broek haha. Schakelen schoot niet op, en remmen ging ook heel soepel. Ach, nu gaat het goed haha.
Wat was dat gaaf ja eerst op de simulator om de handelingen een beetje te oefenen, en toen toch even de weg op om te weten hoe het voelde. Genoten, met volle teugen... en nog steedsquote:Op woensdag 23 maart 2011 14:05 schreef BertV het volgende:
De eerste les... wie zal 'm ooit vergeten?
Dat klinkt als de ideale leerlingquote:Op woensdag 23 maart 2011 15:45 schreef Yreal het volgende:
De eerst les na 10 meter lag ik al asfalt te happen en 5 meter later modder en 10 meter verder weer asfalt
Bijzondere verrichtingen, of je echte laatste examen? Hoeveel lessen heb je gehad?quote:Op woensdag 23 maart 2011 16:19 schreef densmee het volgende:
vanavond laatste rijles, maandag the big day
Gelukkig. Dan ben ik vrij en dus niet in Eindhoven te vinden.quote:Op woensdag 23 maart 2011 16:19 schreef densmee het volgende:
vanavond laatste rijles, maandag the big day
Succes alvast!quote:Op woensdag 23 maart 2011 16:19 schreef densmee het volgende:
vanavond laatste rijles, maandag the big day
Om mijn instructeur even de Quoten , tegenover mijn mede lesser op de ninja 250 die net zat te vertellen dat het een vriend van haar maar niet lukt om zijn B te halen : Ja he, deze meneer ook he. Allemachtig ik heb nog nooit zoiets meegemaakt, ik heb serieus hartpillen gehaald vanwege die malloot.quote:Op woensdag 23 maart 2011 16:46 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat klinkt als de ideale leerling
Waarop was je de eerste keer gezakt?quote:Op woensdag 23 maart 2011 20:34 schreef beantsje het volgende:
O nee...ik heb de koppositie...ben het langst van allemaal hier aan het lessen....
Maar goed, vrijdag nog een les, en dan maandag examen poging 2...
ik hoop dat ik er dan vanaf ben! Doe al mee aan dit topic vanaf motorrijles#25
Op marktplaats beginnen ze bij 300quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:16 schreef Hoogheid het volgende:
lurk lurk.. maar heb nog steeds geen motor!
...als ik 's ochtends vroeg mijn motor uit de schuur haal en lopend een te scherpe draai maak dan raakt mijn tank-tas de claxon.quote:Op donderdag 24 maart 2011 12:32 schreef Crutch het volgende:
Rijden ging verder prima, alleen raak ik soms de toeter als ik richting wil aangeven.
quote:Op donderdag 24 maart 2011 12:41 schreef BertV het volgende:
[..]
...als ik 's ochtends vroeg mijn motor uit de schuur haal en lopend een te scherpe draai maak dan raakt mijn tank-tas de claxon.
sjessus, dan ben je wel ff snel wakker, en arme buren.
Nee. Daar had ik in het begin op de scooter wel last van, maar sinds ik met motorrijles begonnen ben nog nooit gehadquote:Op donderdag 24 maart 2011 12:46 schreef Crutch het volgende:
Vergeten jullie vaak de richting terug te doen, of kom je er laat achter dat ie nog aan staat?
bijna nooit, maar ik heb af en toe wel de tik om onnodig op dat knopje te drukken.quote:Op donderdag 24 maart 2011 12:46 schreef Crutch het volgende:
Vergeten jullie vaak de richting terug te doen, of kom je er laat achter dat ie nog aan staat?
Het is een voormalig supersport met de bijbehorende scherpe randjes.quote:Op donderdag 24 maart 2011 15:59 schreef mark_dabomb het volgende:
Zeg, is een FZR 600 een beetje een goede beginnersmotor (A)
Mooi ding hoorquote:Op donderdag 24 maart 2011 17:19 schreef mark_dabomb het volgende:
Gaat overigens om dit exemplaar [ afbeelding ]
Een FZR is geen Fazer... Terug naar de lessers, lekker weertje.quote:Op donderdag 24 maart 2011 16:55 schreef Yreal het volgende:
Fazertjes zijn toch heel leuk om te beginnen, en ik wil ze nou niet supersport noemen
Welkom, en succes!!quote:Op vrijdag 25 maart 2011 16:35 schreef Mirgeam het volgende:
Eerste les zo, spannend. Prima weer in ieder geval
waarom niet minder gas?quote:Op donderdag 24 maart 2011 12:54 schreef rene90 het volgende:
stapvoets lopen is eigenlijk vooral vooruit kijken, motor trekkend houden en ga je te snel meer rem, en vooral niet minder gas.
Omdat je al heel weinig gas geeft en je juist vanwege je gas constant blijft. Als het dan net iets minder word kan hij gaan bokken oid.quote:
Precies . Een rollend wiel kan niet vallen zolang het snel genoeg rolt (en dus trekkracht nodig heeft) en als je voorruit kijkt heb je meer orientatiepunten voor je evenwichtquote:Op vrijdag 25 maart 2011 17:27 schreef densmee het volgende:
stabiliteit wordt veroorzaakt door 3 dingen
snelheid
trekkracht
en voorruit kijken geloof ik
Ja , maar kijk.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 18:48 schreef Hoogheid het volgende:
Gas WEG is wat anders dan gas TERUG. Gas terug kan prima.
Dat dus, beter met je rem de snelheid reguleren. Waarom? Nou vrij simpel, je houdt een trekkende motor en kan een stuk beter je evenwicht bewaren en in een rechte lijn rijden. En daarnaast is het gewoon toegestaan dus waarom zou je het jezelf moeilijk maken.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 18:54 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ja , maar kijk.
Stel dit is je gaskabel........ [---------------------------------------------]
Dan zit stapvoets rijden hier x
Der is bijna niks onder stapvoets rijden. Langzaam stapvoets kan niet.
En hoe vond je het, wat heb je allemaal gedaan etc?quote:Op vrijdag 25 maart 2011 18:55 schreef Mirgeam het volgende:
Net terug, erg leuk
Voor de OP: lesmotor is een Honda CB500, Bert vd Hoek in Amersfoort, examens nog geen idee
Ben het helemaal niet met je eens, bij mij zat het gas eerder zo:quote:Op vrijdag 25 maart 2011 18:54 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ja , maar kijk.
Stel dit is je gaskabel........ [---------------------------------------------]
Dan zit stapvoets rijden hier x
Der is bijna niks onder stapvoets rijden. Langzaam stapvoets kan niet.
Ziet er goed uit hou wel van rijscholen met nieuwe motoren. Vaak zijn het aftandse CBtjes. Succes! Trouwens je had gewoon kunnen beginnen met lessen, eerst op licht en dan in mei over op zwaar en dan doe je je examen ook gewoon zwaar, ben je eerder klaar (eh dat rijmt )quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:21 schreef Dimitri_ het volgende:
En mijn lesmotor:
[ afbeelding ]
Kawasaki ER6-n
Bij stapvoets rijden moest ik hem tijdens mijn lessen op de 2000-2500 toeren houden, dus ruimte genoeg om met je gas en koppeling te spelen.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 18:54 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ja , maar kijk.
Stel dit is je gaskabel........ [---------------------------------------------]
Dan zit stapvoets rijden hier x
Der is bijna niks onder stapvoets rijden. Langzaam stapvoets kan niet.
Ja misschien wel.. Zal er eens over bellen of dat handig is, of dat zij het aanraden. Vind het ook leuk dat er een nieuwere motor is, motiveert toch weer natuurlijk.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:49 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Ziet er goed uit hou wel van rijscholen met nieuwe motoren. Vaak zijn het aftandse CBtjes. Succes! Trouwens je had gewoon kunnen beginnen met lessen, eerst op licht en dan in mei over op zwaar en dan doe je je examen ook gewoon zwaar, ben je eerder klaar (eh dat rijmt )
Kan je een motor niet op de koppeling laten rijden, zoals je bij een auto doet?quote:Op vrijdag 25 maart 2011 17:16 schreef Yreal het volgende:
[..]
Omdat je al heel weinig gas geeft en je juist vanwege je gas constant blijft. Als het dan net iets minder word kan hij gaan bokken oid.
Een motor is geen diesel, dus hij valt uiteindelijk uit. Het is wel "te doen" als je je gas helemaal dicht houdt, maar hij valt dan vrij snel toch uit als er een beetje weerstand is en de motor het moeilijker gaat krijgen. Met een slippende koppeling kan je natuurlijk wel blijven rijden maar dat is niet ideaal.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:10 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Kan je een motor niet op de koppeling laten rijden, zoals je bij een auto doet?
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe sterk de motor is.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:22 schreef Sloggi het volgende:
Een auto met een benzinemotor kun je ook gewoon op de koppeling laten rijden hoor. Die blijft gewoon gaan.
tuurlijk kan dat, ik zit me ook elke keer weer te verbazen over de manier waarop men hier omschrijft dat die oefeningen gedaan moeten worden. Maar ik ben geen instructeur, dus ik ga me niet aan die discussie wagenquote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:10 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Kan je een motor niet op de koppeling laten rijden, zoals je bij een auto doet?
Hij moet wel blijven trekken he. Met 500 toeren en de koppeling in sta je zo stil, maar volgens mij begrijp ik je nu verkeerdquote:Op zaterdag 26 maart 2011 16:32 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
tuurlijk kan dat, ik zit me ook elke keer weer te verbazen over de manier waarop men hier omschrijft dat die oefeningen gedaan moeten worden. Maar ik ben geen instructeur, dus ik ga me niet aan die discussie wagen
Mijn brommer loopt ergens rond de 800 toeren stationair, en als ik hem in zijn 1 rollend heb, met de koppeling helemaal los, kan ik hem met een tikje gas en de achterrem op mijn dooie makkie met 500 rpm een manoeuvre laten doen. Als je dat met 2500 rpm doet móet je de koppeling blijven gebruiken; iets te veel en je valt om, iets te weinig en je motor wordt je de baas.. ik vind het maar vreemd allemaal
Kan wel hoor! Ik ben nu 20, ben nu al een aantal weken bezig met lessen. Heb 21 april mijn AVB examen, 2 dagen nadat ik 21 wordt. Ik heb nu ook gewoon les op de zware motor. Officieel mag het niet volgens mij, dus je moet wel een rijschool vinden die dat wil.. Maar je kan ook wachten inderdaadquote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:13 schreef Dimitri_ het volgende:
Ik heb 12 mei mijn eerste rijles, om 8 uur 's ochtends.
Word 12 mei ook 21, dus veel eerder kon ik niet beginnen op zwaar.
Op de koppeling rijden betekent dat je niets aanraakt, ook de koppeling niet. De motor blijft dan 'op de koppeling' rijden. Rijd maar eens 40 met je auto in de tweede versnelling en doe dan eens een half uurtje niets anders dan sturen. Knappe jongen als je dan je motor af laat slaan.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 16:54 schreef Yreal het volgende:
[..]
Hij moet wel blijven trekken he. Met 500 toeren en de koppeling in sta je zo stil, maar volgens mij begrijp ik je nu verkeerd
Dit was je laatste biertje vriend.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 23:40 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Op de koppeling rijden betekent dat je niets aanraakt, ook de koppeling niet. De motor blijft dan 'op de koppeling' rijden. Rijd maar eens 40 met je auto in de tweede versnelling en doe dan eens een half uurtje niets anders dan sturen. Knappe jongen als je dan je motor af laat slaan.
jij denkt aan slippende koppeling rijden.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 23:48 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dit was je laatste biertje vriend.
Op de koppeling rijden, halloooo! Wat zou dat nou betekenen?
De eisen zijn nou eenmaal anders dan vroeger. Toen wij ons A-tje haalden zeg maar.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 16:32 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
tuurlijk kan dat, ik zit me ook elke keer weer te verbazen over de manier waarop men hier omschrijft dat die oefeningen gedaan moeten worden. Maar ik ben geen instructeur, dus ik ga me niet aan die discussie wagen
Mijn brommer loopt ergens rond de 800 toeren stationair, en als ik hem in zijn 1 rollend heb, met de koppeling helemaal los, kan ik hem met een tikje gas en de achterrem op mijn dooie makkie met 500 rpm een manoeuvre laten doen. Als je dat met 2500 rpm doet móet je de koppeling blijven gebruiken; iets te veel en je valt om, iets te weinig en je motor wordt je de baas.. ik vind het maar vreemd allemaal
Klopt, daar ging het ook over.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 23:51 schreef fespo het volgende:
[..]
jij denkt aan slippende koppeling rijden.
Goh, dat ik daar zelf niet aan heb gedacht.quote:
Het lopen met de motor en opbokken is erin gekomen op verzoek van de verzekeraars. Het is volgens hen te vaak fout gegaan met motoren die omvallen. Ach, uiteindelijk is dat ook de gemakkelijkste oefening.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 23:55 schreef vannelle het volgende:
[..]
De eisen zijn nou eenmaal anders dan vroeger. Toen wij ons A-tje haalden zeg maar.
Tegenwoordig worden er eisen gesteld waar niet iedereen achter staat en naar mijn mening ook behoorlijk overdreven zijn.
Wat maakt het nou uit of je met de motor aan de hand kan lopen?
Koop gewoon een goede motor en dat probleem heb je niet.
En al komt het wel voor, je rbw gaat er toch om hoe je aan het verkeer deelneemt?
Sinds wanneer is pech daar een onderdeel van? Met de auto heb je dat ook niet.
Heel dat rijbewijsgebeuren is een wassen neus en mag wat mij betreft flink op de schop.
Ok, dan niet.quote:Op zondag 27 maart 2011 00:42 schreef vannelle het volgende:
[..]
Goh, dat ik daar zelf niet aan heb gedacht.
Ik weet waar ik het over heb, ga daar maar van uit.
quote:Op zondag 27 maart 2011 09:27 schreef beantsje het volgende:
Vorige keer ben ik gezakt omdat ik net ietsjes te voorzichtig reed ("als een auto").
Dat dacht ik ook, maar uiteindelijk lukte de slome slalom wel.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:54 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Wat een onzin! Die examinator had gewoon zin om iemand te laten zakken ofzo.
Vandaag ook weer gelest. 18 April heb ik m'n AVB examen, en het vertrouwen stijgt steeds weer een stukje. Ik weet nu eindelijk (derde les dat ik de oefening doe) hoe ik 'm zonder problemen op de bok krijg. Slome Slalom is nog knudde, zoals altijd is ook de enige echte oefening waarvan ik bijna zeker weet dat die op het examen niet zal lukken.
Als je een goede motorhoes hebt kan je ook een heel eind komen hoor. Een stalling/afdakje is wel het fijnst natuurlijk.quote:Op zondag 27 maart 2011 13:30 schreef The6thgate het volgende:
Hier weer eens meelezen. Met het mooie weer begint het toch weer enigszins te kriebelen. Maar wil eigenlijk als ik begin met lessen daarna meteen een motor kunnen kopen. Woon helaas aan een drukke weg zonder enige vorm van stallingsmogelijkheden dus denk dat ik om die reden misschien maar wacht tot er een oprit naast m'n woning is
Wellicht binnenkort maar een proefles nemen, kijken of het uberhaupt bevalt (en er dan waarschijnlijk direct verslaafd aan zijn).
Nouja heel jofel volk loopt hier volgens mij ook niet altijd rond. Beetje drukke multiculturele buurt. Op zich nooit echt last van, maar je weet het nooit Zou 'm het liefst helemaal uit het zicht hebben.quote:Op zondag 27 maart 2011 13:38 schreef rene90 het volgende:
[..]
Als je een goede motorhoes hebt kan je ook een heel eind komen hoor. Een stalling/afdakje is wel het fijnst natuurlijk.
Heb je niet een tuin waar je hem in kan zetten dan? Dat zou nog een optie zijn, en ach. Een grondbeugel kopen kan ook altijd, veranker je je motor in de grondquote:Op zondag 27 maart 2011 13:43 schreef The6thgate het volgende:
[..]
Nouja heel jofel volk loopt hier volgens mij ook niet altijd rond. Beetje drukke multiculturele buurt. Op zich nooit echt last van, maar je weet het nooit Zou 'm het liefst helemaal uit het zicht hebben.
Dus de koppeling niet aanraken betekent dat je op de koppeling rijdt?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 23:40 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Op de koppeling rijden betekent dat je niets aanraakt, ook de koppeling niet. De motor blijft dan 'op de koppeling' rijden.
Thank you.quote:Op zondag 27 maart 2011 13:46 schreef Hoogheid het volgende:
[..]
En het ging inderdaad over met slippende koppeling rijden.
Gewoon zorgen dat je 't kent en vooral niet gaan twijfelen of wijzigen. Eerste idee is meestal het beste.quote:Op zondag 27 maart 2011 16:31 schreef Crutch het volgende:
Morgen theorie-examen. Welke instinkers moet ik op letten of had ik dat al gevraagd?
Misschien is dit wat: http://www.motorsafe.nl/quote:Op zondag 27 maart 2011 13:43 schreef The6thgate het volgende:
[..]
Nouja heel jofel volk loopt hier volgens mij ook niet altijd rond. Beetje drukke multiculturele buurt. Op zich nooit echt last van, maar je weet het nooit Zou 'm het liefst helemaal uit het zicht hebben.
[TK] Suzuki GS500e, 1992, ¤800,-quote:Op zondag 13 maart 2011 19:17 schreef tralalala het volgende:
[..]
Gs500e uit 1992 met ruim 43.000 km.
25 Kw op kenteken (nu vol vermogen) 25kw-set wel aanwezig.
Bijna nieuwe koppelingsplaten, nieuwe voor en achterband (BT45), nieuwe remblokjes voor en achter, nieuwe ketting+tandwielen.
Wel wat kleine roest spikkels (meeste gewoon weg gekregen met wd-40) en krasjes op de tank maar het is dan ook een dingetje uit 1992.
Geen idee wat een normale vraagprijs is, binnenkort maar even een TK-topic met huidige foto's plaatsen.
In mijn tijd kon je nog op politiebureau een oefenvergunning halen maar zelfs toen werd die afgewezen wanneer je omviel met je motor.quote:Op zondag 27 maart 2011 09:27 schreef beantsje het volgende:
[..]
Het lopen met de motor en opbokken is erin gekomen op verzoek van de verzekeraars. Het is volgens hen te vaak fout gegaan met motoren die omvallen.
Beetje jammer van dat rozequote:
Laatste twee examens die ik van de CD-rom heb geoefend heb ik beide met 5 fout gemaakt.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:01 schreef beantsje het volgende:
[..]
Gewoon zorgen dat je 't kent en vooral niet gaan twijfelen of wijzigen. Eerste idee is meestal het beste.
Goedzo ! Gefeliciteerd !quote:Op maandag 28 maart 2011 13:24 schreef beantsje het volgende:
YES geslaagd!
Ik had dezelfde examinator weer, maar nu had ik zoiets van: Okeee, ik zal je wel eens even wat laten zien. dus lekker vlot gereden, paar flitsende inhaalacties en lekker snel door de bochten en binnen no time waren we weer terug. En ja hoor, ik was goed vooruit gegaan, zei hij. Jippie!
quote:Op maandag 28 maart 2011 13:50 schreef Tankiej het volgende:
Gefeliciteerd
Wat een leuke dag met al die geslaagden vandaag, jammer dat ik er niet tussen zit vandaag
Haha grappig dat je dezelfde had, hoeveel lessen had je tussen beide examens? En wat bedoel je met flitsende inhaalacties, weet ik een beetje wat gewaardeerd wordt door examinatorsquote:Op maandag 28 maart 2011 13:24 schreef beantsje het volgende:
YES geslaagd!
Ik had dezelfde examinator weer, maar nu had ik zoiets van: Okeee, ik zal je wel eens even wat laten zien. dus lekker vlot gereden, paar flitsende inhaalacties en lekker snel door de bochten en binnen no time waren we weer terug. En ja hoor, ik was goed vooruit gegaan, zei hij. Jippie!
Gefeli!!quote:Op maandag 28 maart 2011 13:24 schreef beantsje het volgende:
YES geslaagd!
Ik had dezelfde examinator weer, maar nu had ik zoiets van: Okeee, ik zal je wel eens even wat laten zien. dus lekker vlot gereden, paar flitsende inhaalacties en lekker snel door de bochten en binnen no time waren we weer terug. En ja hoor, ik was goed vooruit gegaan, zei hij. Jippie!
Jij komt nog, wellicht ben jij dan de enige die we feliciteren op het moment.quote:Op maandag 28 maart 2011 13:50 schreef Tankiej het volgende:
Gefeliciteerd
Wat een leuke dag met al die geslaagden vandaag, jammer dat ik er niet tussen zit vandaag
Vorige examen was 1 maand en 3 lessen geleden.quote:Op maandag 28 maart 2011 14:49 schreef rene90 het volgende:
[..]
Haha grappig dat je dezelfde had, hoeveel lessen had je tussen beide examens? En wat bedoel je met flitsende inhaalacties, weet ik een beetje wat gewaardeerd wordt door examinators
Misschien wel jaquote:Op maandag 28 maart 2011 15:14 schreef Crutch het volgende:
[..]
Jij komt nog, wellicht ben jij dan de enige die we feliciteren op het moment.
Pluskutquote:
Bijnaam voor Enchedequote:
Die uitwijk vond ik ook leuk altijd, vooral eigenlijk het durven was voor mij het punt waar ik even doorheen moest. Daarna lekker gooien gewoonquote:Op maandag 28 maart 2011 16:36 schreef Mirgeam het volgende:
Gefeliciteerd allen
2e rijles was ook super, flink wat pylonnetjes vermoord
Slome slalom, snelle slalom, precisiestop en uitwijken geoefend, vooral die laatste twee waren leuk
Feliquote:
Zou je de datum van vandaag even bij mijn naam in de OP bij theorie willen zetten?quote:
checkquote:Op maandag 28 maart 2011 17:06 schreef Crutch het volgende:
[..]
Zou je de datum van vandaag even bij mijn naam in de OP bij theorie willen zetten?
Puur om te pimpen hoor!
En dat uiteraardquote:Op maandag 28 maart 2011 17:12 schreef densmee het volgende:
iedereen die ook geslaagd is vandaag proficiat
Dank u.quote:
No problemquote:
Check . Gefeliciteerd !quote:Op maandag 28 maart 2011 18:03 schreef densmee het volgende:
dan mag je mij ook wel bij de geslaagden zetten
Maar je hebt wel al een motorquote:
Ja hoor, dat kan. Dan zou ik er alleen wel zeker van zijn dat je het AVB ook haalt, of er moet genoeg ruimte tussen zitten. En daarnaast, over het algemeen kan je tegenwoordig wel in 2-3 weken bij het CBR terecht. Nu moeten rijscholen volgens mij ook gelijk een naam opgeven bij het aanvragen van een examen, ze kunnen dus niet meer allemaal data van te voren inkopen waardoor je vaak 2 maanden moest wachten..quote:Op maandag 28 maart 2011 21:23 schreef mark_dabomb het volgende:
Net eerste les gehad (solo), lachen zeg! langzame slalom, snelle slalom en remproef onder de knie. Ook stapvoet rijden en parkeren met de motor. Schiet al mooi op dus gelijk AVB aangevraagd, 2 mei ben ik om 9;15 aan de beurt! Volgens mijn instructeur daarvoor nog 6 lesjes ongeveer nodig dus we gaan eind april vast oefenen voor AVD.
Kan je AVD ook al aanvragen als je nog geen AVB hebt?
Als je je autorijbewijs al hebt, heb je ook al een beetje inzicht in het verkeer. Dat hoef je dus niet meer te leren. Ik heb nu 10 lessen gehad, binnenkort m'n theorie weer doen en als ik die haal ga het laatste examen aanvragen. Ik hoop op ong. 17 à 18 lessen uit te komenquote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:20 schreef The6thgate het volgende:
Denk dat ik deze week eens de rijschool ga bellen voor een proefles. Nu zit het ineens in m'n hoofd
Hoeveel lessen heb je eigenlijk gemiddeld nodig voor je het papiertje hebt? Voor de auto ben ik 31 lessen a 1uur per les bezig geweest, maar weet nog goed dat ik het na 10 a 15 lessen echt zat was omdat het alleen maar herhaling werd.
Denk dat ik het meeste werk ga hebben aan kijktechniek. Op de fiets kijk ik vaak 1 meter voor m'n wiel als ik een bochtje niet haal En veel uit de ooghoeken dus dat gaat afleren worden.
Dat vind ik dus niet.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:18 schreef rene90 het volgende:
motor theorie is nog best flink anders dan de auto, dus zeker even een aantal proefexamens doen.
er zijn toch wel bepaalde vragen die je niet krijgt bij de auto, over positie op de motor, parkeren, wegverkanting, hoeveel kw de motor moet zijn, inhalen (file), plek op de weg, spoorvorming. De regels qua voorrang en snelheden zijn natuurlijk hetzelfde.quote:
Dat is dan ook het enige verschil.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:25 schreef rene90 het volgende:
[..]
er zijn toch wel bepaalde vragen die je niet krijgt bij de auto, over positie op de motor, parkeren, wegverkanting, hoeveel kw de motor moet zijn, inhalen (file), plek op de weg, spoorvorming. De regels qua voorrang en snelheden zijn natuurlijk hetzelfde.
Een paar vrienden van me vroegen al of ik donor was. Toevallig was ik dat al welquote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:22 schreef The6thgate het volgende:
Godsamme, eerste de beste waar je tegen begint over de motor hangt gelijk een verhaal op van iemand die is overleden bij een motorongeluk Ik hou m'n mond wel voortaan.
Dat heb ik ook al een paar keer gehad. M'n moeder begint elke keer erover hoe gevaarlijk het wel niet is als ik zeg dat ik weer een les hebquote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:22 schreef The6thgate het volgende:
Godsamme, eerste de beste waar je tegen begint over de motor hangt gelijk een verhaal op van iemand die is overleden bij een motorongeluk Ik hou m'n mond wel voortaan.
Dat is ook zo, de langzame slalom is de moeilijkste oefening. Maar na een paar keer oefenen komen de pionnen er wel ongeschonden vanafquote:Op dinsdag 29 maart 2011 15:04 schreef knack het volgende:
Ik ga binnenkort even het theorieboek halen bij de bieb. Wordt gewoon weer ouderwets stampen Dan moet het wel te doen zijn...
Wat betreft de ABV ....het lastigst lijken mij die langzame avb oefeningen. Tijdens die intest hebben we ook een oefening gedaan om stapvoets te rijden. Je merkt dan echt wel dat je al snel te hard gaat. Harder rijden is makkelijker dan langzaam.
Dat dacht ik ook, maar vergis je niet. Altijd examens oefenen van tevoren, want op het examen wordt ook naar dingen gevraagd die niet in het boek staan.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 15:04 schreef knack het volgende:
Ik ga binnenkort even het theorieboek halen bij de bieb. Wordt gewoon weer ouderwets stampen Dan moet het wel te doen zijn...
Idd, zonder zou ik eigenlijk ook niet op een motor willen stappen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:37 schreef rene90 het volgende:
Met een goede bescherming ben je sowieso al een heel stuk verder
M'n vriendin zei tenminste "vet" maar die zal er vast nog niet goed over nagedacht hebben.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 15:07 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Een paar vrienden van me vroegen al of ik donor was. Toevallig was ik dat al wel
Je gaat lachen (of niet) maar in de medische wereld noemen ze motorrijders vaak 'orgaan donoren', want: meestal jong, en er gaan er aan het begin van elk motorseizoen altijd weer een bosje de pijp uitquote:Op dinsdag 29 maart 2011 15:07 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Een paar vrienden van me vroegen al of ik donor was. Toevallig was ik dat al wel
Goede insteek, Mr. Donorquote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:53 schreef Crutch het volgende:
Je weet dat het gevaarlijk is, da's misschien ook wel de kick.
Snelheid en kwetsbaarheid, vrrooaaarrrrrrrr.
Ik ben donor ja.quote:
Ik doe ook nooit iets fout, en toch had ik vanmiddag in een uur tijd tot 3 keer toe een noodstop nodig om niet wéér een motor af te schrijven; doe die maar goed oefenen dusquote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:15 schreef Crutch het volgende:
[..]
Ik ben donor ja.
En ook ik vrees voor mijn leven door andere weggebruikers uiteraard, want ik doe nooit iets fout, maar dat weerhoudt mij er niet van om eens lekker de weg op te gaan als ik dadelijk mijn motorrijbewijs heb.
In de VS helemaal... daar hoef je in sommige staten niet eens een helm opquote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:47 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Je gaat lachen (of niet) maar in de medische wereld noemen ze motorrijders vaak 'orgaan donoren', want: meestal jong, en er gaan er aan het begin van elk motorseizoen altijd weer een bosje de pijp uit
Gewoon nooit, maar dan ook nooit de rem aanraken in een scherpe bocht. Beter gas erop dat hij wat doorslipt en zich weer rechttrekt door de tractie op andere wegdelen en delen van de band, dan dat je wiel blokkeert, dan weet je zeker dat je gaat.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:59 schreef Crutch het volgende:
Ja precies, maar dat is het 'm juist.
Goed anticiperen en je materiaal en het wegdek in de gaten houden.
Toch verwacht ik in de eerste 2 a 3 jaar wel een schuiver te maken. Maar dan juist in een bochtje binnen de bebouwde kom.
Dan kan het ook gebeuren. Ik heb deze winter doorgereden met de gladheid. Alles ging goed, tot het laatste bochtje het terrein op, spekglad!!! Hield het gas erop, voeten op de grond, de achterband liet ik llekker doorslippen, maar ik stond weer recht uiteindelijkquote:
Dat zie je helaas niet in het donker, spreek je nog wel deze winter enne met die bontkraagjes reken je wel af, no worries.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:28 schreef Yreal het volgende:
dat had je moeten zien aankomen
Nee maar ik houd niet zo van het heel hard rijden. Ik ben gehecht aan mijn roze pasje. Nee maar sowieso ik rij voormezelf en niet voor andere. Ik wil gewoon wel genoeg vermogen hebben om af en toe een irritante marokaan eruit te kunnen rijden
Zo is mijn puch aan zijn einde gekomen Ripquote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:39 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Dat zie je helaas niet in het donker, spreek je nog wel deze winter enne met die bontkraagjes reken je wel af, no worries.
Wat is hieraan zo moeilijk? Heb zelf 6 jaar mijn auto rijbewijs en wil misschien over een maandje beginnen. Hoop het binnen 1.5 maand te halen zoals een vriend ook heeft gedaan.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:28 schreef Anne het volgende:
De meeste lessen heb je waarschijnlijk nodig voor je AVB (lees; Bijzonder verrichtingen) .
Zeker als je je autorijbewijs al hebt.
Maar ik zou ook zeggen; 20 .
Dat verschilt natuurlijk per persoon en hoeveel lessen je in die anderhalve maand wil gaan volgen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:44 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Wat is hieraan zo moeilijk? Heb zelf 6 jaar mijn auto rijbewijs en wil misschien over een maandje beginnen. Hoop het binnen 1.5 maand te halen zoals een vriend ook heeft gedaan.
strak plan, maar gun jezelf gewoon wat meer tijd. Heb gisteren voor het eerst weer auto gereden en wat heeft dat weinig met motorrijden te maken zeg. Kreeg de opmerking dat ik als een taxichauffeur reed, terwijl het in mijn perceptie een heel normale snelheid is. Het verschil is je rijdt wel met een auto en niet met een motor, e.e.a. is logger en groter. Op de motor moet je zoveel alerter zijn en gaat alles zoveel sneller, het heeft gewoon nix met elkaar te maken. 4 maanden moet in ieder geval genoeg zijn. Succes!.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:44 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Wat is hieraan zo moeilijk? Heb zelf 6 jaar mijn auto rijbewijs en wil misschien over een maandje beginnen. Hoop het binnen 1.5 maand te halen zoals een vriend ook heeft gedaan.
Dat je een behoorlijke controle moet hebben over een fiets van 200 killo.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:44 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Wat is hieraan zo moeilijk? Heb zelf 6 jaar mijn auto rijbewijs en wil misschien over een maandje beginnen. Hoop het binnen 1.5 maand te halen zoals een vriend ook heeft gedaan.
hehe, het voelt alsof je voor het eerst weer gaat fietsen, reken daar maar op ;-)quote:Op woensdag 30 maart 2011 00:08 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat je een behoorlijke controle moet hebben over een fiets van 200 killo.
ik ben begonnen in de herfstquote:Op woensdag 30 maart 2011 01:02 schreef YoGi_Berra het volgende:
Het wordt weer mooi weer en de mensjes gaan het weer proberen....
succes iedereen!
Ze checken dan wel even of je een rijbewijs hebt hoorquote:Op woensdag 30 maart 2011 11:46 schreef Yreal het volgende:
Dat zat ik dus ook te lezen...
Dan rij je rustig naar huis en als je word aangehouden zeg je dat je je rijbewijs niet bij je hebt, heel verschrikt. Op zijn meest 120 euro boete
Vaak genoeg mee weg gekomenquote:Op woensdag 30 maart 2011 11:57 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ze checken dan wel even of je een rijbewijs hebt hoor
Meestal laten ze je dan gaan met een waarschuwing dat je het de volgende keer bij je moet hebben, of schrijven ze 50 euro omdat je hem niet bij je hebt. Voor brommer rijders doen ze wat moeilijker omdat die heeeeeel veeeeeeeeel vaker zonder rijbewijs rijden dan motor en auto rijders.quote:Op woensdag 30 maart 2011 12:46 schreef Tankiej het volgende:
Maar als je geen rijbewijs hebt voor het voertuig hebt waar je dan op staande gehouden wordt, ben je nog steeds wel de lul
Droog gehouden?quote:Op donderdag 31 maart 2011 09:22 schreef Crutch het volgende:
Zometeen mijn vijfde les.
Ik zit nu op de instructeur te wachten.
Viel mee, geen irritante regen iig.quote:
Enne? Hoe ging het? Hoe vond je het?quote:Op woensdag 30 maart 2011 21:09 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik heb zin in morgen!!! Mijn proefles! Weersvoorspelling: 13º, 35% kans op neerslag (0,5mm)...
Nee, 21 april rond een uur of 12 in Assenquote:Op donderdag 31 maart 2011 15:59 schreef leimeh het volgende:
Meer mensen die 21 april om 8:00 AVB moeten doen in Utrecht?
Moet nog wel even flink lessen want heb er nog maar 1 gehad!
Zo heb ik hem ook geoefend. Alles in één keer proberen is echt té moeilijkquote:Op donderdag 31 maart 2011 13:42 schreef Tankiej het volgende:
De slalom is toch onderdeel van de vertragingsoefening?
Daar had ik ook even wat moeite mee, maar uiteindelijk ging het wel goed! Eerst oefenen met snel optrekken tot 50 in de 3, daarna snel optrekken tot 50 in de 3 en afremmen tot 25-30 in de 2 en daarna pas alles met de slalom erachter aan. Alles eerst apart oefenen, dat gaat wel goed opzich
Volgende les komt de uitwijkoefening erbij, dan heb ik alle oefeningen gehad
Errug gaaf! Op een natgeregend industrieterrein in Elst (hoefde dus niet een hele woonwijk te laten evacueren)... Het regende op de heen- en terugweg, maar tijdens het rijden was het droog. Nu wel spierpijn van het heen en weer slingeren als oefening.quote:
Huh?quote:Op donderdag 31 maart 2011 18:17 schreef WhiteJoker het volgende:
En ik heb volgens mij een mooie afdruk in een grasveldje achtergelaten omdat ik de rem losliet bij het keren Voor herhaling vatbaar!
gefeliciteerd! en gewoon schijt hebben.quote:Op donderdag 31 maart 2011 17:59 schreef beantsje het volgende:
YES wat een vrijheid, het roze pasje is binnen! Heb 1 x al met mijn eega gereden en dat ging super en ook een rondje alleen, en ik moet eerlijk toegeven dat ik het best spannend vond in mn eentje en wel wat schijterig gereden heb. Voorsorteerfoutje, schakelfoutje, gelukkig was het niet mijn examen! Maar ach, ik moet nu gewoon maar veel kilometers maken denk ik.
CBF 500 is eerder Snelwegen rijden is echt hels op zo'n dingquote:Op vrijdag 1 april 2011 14:45 schreef nero7 het volgende:
Eindelijk, a.s. dinsdag lekker 3 uur kloten op de CBF500
Dat is het onthouden waard! Ik ga straks alvast eens kijken bij MotoZoom. Ben benieuwd of ik met mijn lengte (205cm) en lichaamsbouw wat kan vinden.quote:Op vrijdag 1 april 2011 15:29 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Met Pasen komt de nieuwe collectie bij Motoport las ik, alles wat ze dan nog van vorig jaar hebben gaat vast flink in de uitverkoop. Maar even bij langs gaan dan
Geluidsdichte shoei helmquote:Op vrijdag 1 april 2011 15:53 schreef ArnosL het volgende:
Klopt, met 120 zit je al bijna op vol gas.
Maandag ongeveer 3 kwartier op de snelweg gereden. Daarna had ik best wel last van m'n oren opzich. Als ik m'n rijbewijs heb ga ik wel oordoppen gebruiken
Ik moet wel, heb op 21 april al AVBquote:Op vrijdag 1 april 2011 17:30 schreef Tankiej het volgende:
Ik kon ook morgenochtend om 8 uur, maar ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Werd vanmiddag gebeld of ik vanavond op verjaardagsfeestje kom, dan lig ik om 8 uur vast net in bed
Dan is 8 uur nog best vroeg. Meestal heb je ook nog een rijles van tevoren toch? .quote:Op vrijdag 1 april 2011 17:50 schreef Tankiej het volgende:
Maar 21 april is een donderdag, op woensdag ga je vaak niet uit ofzo. Alhoewel, sommige mensen wel
Voordeel van je autorijbewijs is dat je dan al wat inzicht hebt in het verkeer en je (als het goed is) de theorie al voor een groot gedeelte kent.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:28 schreef Anne het volgende:
De meeste lessen heb je waarschijnlijk nodig voor je AVB (lees; Bijzonder verrichtingen) .
Zeker als je je autorijbewijs al hebt.
Maar ik zou ook zeggen; 20 .
Ok dit valt best wel meequote:Op vrijdag 1 april 2011 19:30 schreef Anne het volgende:
Gemiddeld aantal lessen:
[..]
Voordeel van je autorijbewijs is dat je dan al wat inzicht hebt in het verkeer en je (als het goed is) de theorie al voor een groot gedeelte kent.
Echt nodig, helm (die ook goed zit), pak (broek/jas), laarzen, handschoenen.quote:Op vrijdag 1 april 2011 19:43 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ok dit valt best wel mee
Dan weet ik ook een beetje welk budget ik kan vaststellen.
Alleen nog motorkleding. Iemand nog tips hiervoor?
Wat is bijvoorbeeld echt nodig?
Voor je rijlessen? Heeft de rijschool waar je lessen gaat volgen geen spullen?quote:Op vrijdag 1 april 2011 19:43 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ok dit valt best wel mee
Dan weet ik ook een beetje welk budget ik kan vaststellen.
Alleen nog motorkleding. Iemand nog tips hiervoor?
Wat is bijvoorbeeld echt nodig?
Helm heb ik, en motorhandschoenen heb ik ook (allebei gebruikt voor de scooter)quote:Op vrijdag 1 april 2011 19:46 schreef rene90 het volgende:
[..]
Echt nodig, helm (die ook goed zit), pak (broek/jas), laarzen, handschoenen.
Da's waar... Tijdens die val is mijn (nieuwe) jas dus ook al stuk gegaan op de schouder en arm !quote:Op vrijdag 1 april 2011 19:52 schreef Sloggi het volgende:
Het is natuurlijk ook fijner om met kleding van de rijschool op de grond te gaan liggen dan met je eigen nieuwe pak.
Dat is wel te vinden hoor, gewoon naar een goede zaak toe. In Nijmegen heb je termaat zitten, heeft heel veel kleding en die kunnen je daar wel helpen. Wat je zegt over je helm/handschoenen, voor een scooter kunnen ze prima zijn, maar op een motor maak je toch meer snelheid. Ik had ook nog een scooter helm liggen maar heb voor een nieuwe helm gekozen, die in het motor segment valt.quote:Op vrijdag 1 april 2011 19:53 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Helm heb ik, en motorhandschoenen heb ik ook (allebei gebruikt voor de scooter)
Ik vind het zelf niet zo fris om uberhaupt spullen aan te trekken die al door 100 anderen zijn gedragen. (en ik kan ook nergens vinden of de rijschool die ik in gedachten heb zelf spullen beschikbaar stelt)
Dus ik moet alleen een pak en schoenen. Alleen het volgende probleem: ik ben 2 meter en heb maat 49
Misschien kun je daar gaan kijken .quote:Op vrijdag 1 april 2011 15:29 schreef Tankiej het volgende:
Met Pasen komt de nieuwe collectie bij Motoport las ik, alles wat ze dan nog van vorig jaar hebben gaat vast flink in de uitverkoop. Maar even bij langs gaan dan
Ik heb maat 49/50quote:Op vrijdag 1 april 2011 19:55 schreef rene90 het volgende:
[..]
Dat is wel te vinden hoor, gewoon naar een goede zaak toe. In Nijmegen heb je termaat zitten, heeft heel veel kleding en die kunnen je daar wel helpen. Wat je zegt over je helm/handschoenen, voor een scooter kunnen ze prima zijn, maar op een motor maak je toch meer snelheid. Ik had ook nog een scooter helm liggen maar heb voor een nieuwe helm gekozen, die in het motor segment valt.
Motoport heb ik toevallig mijn helm en handschoenen vandaan, goede zaak vind ik het en is niet zo ver uit de buurt. Dus ik zal ff gaan kijken binnenkort. Thanks voor de tip!quote:Op vrijdag 1 april 2011 19:58 schreef Anne het volgende:
Nijmegen is een beetje ver vanuit Nieuw-Vennep .
Het is jammer dat je net de motorbeurs hebt gemist, maar zoals door Tankiej al is gezegd;
[..]
Misschien kun je daar gaan kijken .
4 zaken bezoeken voor ik een paar schoenen heb vind ik normaalquote:Op vrijdag 1 april 2011 19:59 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik heb maat 49/50
Hier in het (hoge) noorden heb ik 4 motorwinkels bezocht voordat ik een paar vond die me goed passen. Ze hebben over het algemeen wel grote maten, maar ze hebben niet allemaal dezelfde pasvorm. En op die maat hebben ze meestal niet veel modellen in voorraad dus je zult waarschijnlijk wel meer dan 1 zaak moeten bezoeken
Ik niet, ik ga altijd naar dezelfde zaak in Duitsland. Hebben meer dan genoeg keuzequote:Op vrijdag 1 april 2011 20:02 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
4 zaken bezoeken voor ik een paar schoenen heb vind ik normaal
Welke zaak dan? Louis toevallig ?quote:Op vrijdag 1 april 2011 20:05 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik niet, ik ga altijd naar dezelfde zaak in Duitsland. Hebben meer dan genoeg keuze
In Nederland moet ik de eerste winkel die zoveel keuze heeft in die maat nog vinden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |