abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91454859

Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en sterke verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Lijst met vorige topics:

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 |

Vaste klasbakken:

Captain_Fabulous
Leeftijd:37
BMI: maakt heuvels een klus maar zal in het seizoen wel weer zakken
Regio: Hilversum
Fiets: Gazelle instapmodel alu/Sora/Gele Conti 4000's/Brooks zadel (belangrijkste onderdeel van de fiets)
Doel voor dit seizoen: JJC, Giro Tourtochten 8 & 9 mei, Dam tot Dam Classic en ergens dit jaar m'n eerste 200 km tocht rijden.Mischien een leuke Ardennetocht. Eens zien of er rond de Tourstart nog wat leuks wordt georganiseerd.

jpjedi
Leeftijd: 32
Regio: Hoogstraten-Belgie
Fiets: Specialized allez tripple
Doel voor dit seizoen: limburgs Mooiste + weekje De Marken & Limousin (Hoogtemeters!)

Littlecreep
Leeftijd: 20
Regio: Amsterdam en Gouda
Fiets: Stevens Aspin genaamd V2
Licentie: Nog niet, gaat er dit seizoen of volgend seizoen wel komen.
Doel voor dit seizoen: Weer normaal 100 km kunnen fietsen na lang herstel na operatie.

marcodej
Leeftijd: 25
Regio: Katwijk, trainingsgebied is zo'n beetje alles tussen Den Haag en Bloemendaal, het Groene Hart en de Haarlemmermeer
Fiets: Cube Agree GTC Pro 2010.
Doel voor dit seizoen: Elfstedenrijwieltocht (240km), en weer de grens van 5000km in een jaar slechten

Superher0
Leeftijd: 29 BMI: 23.3 (1.77 met 73kilo)
Regio: Utrecht, Amersfoort
Licentie: B
Fiets: Felt AR4D, Rose Bull ALS 200
Doel voor dit seizoen: 3 x mont ventoux op 1 dag, top 10 Amateur B wedstrijd, Luik-Bastenaken-Luik, 10.000km+

Tommeke
Leeftijd: 23
Regio: 't Noorden
Fiets: Renault Equipe, Renault Beat T5 MTB, Giovanni Cyclocrosser
Doelen: Snelle tijdritten rijden, vooraan meekoersen in het B-peloton, Elfstedentocht, Steven Rooks Classic en als een malle Alpe d'Huez opfietsen.

ultra_ivo
Leeftijd: 42
Regio: Zuid-Limburg
Fiets: Bioracer Stage, Bob Jackson, Koga Miyata Grantourer
Doel voor dit seizoen: Superrandonneurserie + Witte Nachten 1200

Wombcat
Leeftijd: 39 BMI: ca. 66 kg bij 1.81
Regio: Utrecht
Fiets: Gazelle ACC Pro 110 Campa Record
Doelen: 13.300+ km (zou mijn hoogste ooit zijn in een jaar). Cyclo's: Velostar 91, Blé d'Or, Cote d'Orienne, Bernard Thevenet, Robert Mintkewicz, Tour de l'Ain (4-daagse), Laurent Desbiens, Charly Gaul, Ronde Picarde, La Forestiere.

090601%20DK%20Maassluis%2014%20klein.jpg

FJD
Leeftijd 26 BMI 20/21(1.96 bij +/- 80kg)
Regio (ivm evt. samen rijden) Rotterdam Fiets Bulls Harrier 105
Doel voor dit seizoen +1000km in 1 week & Rondje Ijsselmeer

Ask-Brad
Leeftijd 23 BMI +/-20 (1.93 met ongeveer 74 kg)
Regio Twente Fiets Cannondale Synapse Hi-mod
Licentie? Neen
Doel voor dit seizoen Alpe D'Huez (en buur colls?), recreatief rijden, wvttk!

Gripper
Leeftijd 27 BMI: +/-22 (1.86 en 78 kg)
Fiets: Bulls Ultegra (en een nieuw project in de planning)
Licentie: Nee
Doelen 2010: Ondanks klussen en verhuizing dit voorjaar toch proberen lekker wat km's te maken, paar leuke toertochten, en wat weekendjes fietsen in de Ardennen/Vogezen Proberen om net als vorig seizoen de 5000 km aan te tikken.

Oksel
Leeftijd:26 BMI: 26 Regio: Twente Fiets: Bianchi 928 T-cube, Campagnolo Centaur Doel voor dit seizoen: Lichter worden!

Yankee
Leeftijd: 26 BMI: 22.8
Regio: Groningen
Fiets: Wilier Izoard Ultegra
Licentie: Nee Doel voor dit seizoen: Misschien eens een keer een wedstrijd rijden, verder vooral gewoon hard fietsen en genieten! En af en toe georganiseerde tochten rijden.

Pritt
Leeftijd: 22 Bmi: 20
Regio: Amsterdam
Fiets: Koga Miyata Team Edition 2010 Ultegra
Doel voor dit seizoen: Kilometers maken, club zoeken, Marmotte en Ventoux

ursel

dutch_cyclist / Wielracer

FredWielergek

thettes

No-P
Leeftijd: 24 BMI: 22 (68,5 bij 1,76)
Regio: Nijmegen/achterhoek
Fiets: Concorde camp. mirage
Doel voor dit seizoen: lekker fietsen

Jakkop
Leeftijd: 18 BMI: 23
Regio: United Kingdom
Fiets: Ben er 1 aan het uitzoeken na diefstal Seizoensdoel: 5000 km, nog een paar cyclo's uitzoeken

hetsjhokleek
Leeftijd: 25 BMI: 20 (170 cm, 59 kg )
Regio: Den Bosch
Fiets: Merida
Doel voor dit seizoen Dolomieten trip in augustus en verder vooral plezier op de fiets

Najr
Leeftijd: 20
Regio: Rotterdam
Fiets: Bulls Harrier
Doel voor dit seizoen: Conditie opbouwen, en in de zomer een tourtocht met groep richting Spanje.

045represent
Leeftijd: 17
BMI: 18 (173 cm, 53 kg)
Regio: Midden-Limburg
Fiets: Trek 1.2

rockin_the_lowland
Leeftijd: 29 BMI: 62 kg bij 1,72 m
Regio: Weert
Fiets: Trek 1200
Doel voor dit seizoen: ieder week een toertocht fietsen in België

Bananablues
Leeftijd: 23 Bmi: 19 (63 kilo bij 181cm)
Regio: Midden-Delfland (Delft)
Fiets: Cube Attempt 2006 met mavic ksyrium elite wielen
Doel voor dit seizoen: 1/8 tot olympische triatlon en misschien nog een toertocht oid proberen.

Nappie-oleon
Leeftijd: 21 Bmi: 20
Regio: nijmegen
Fiets: koga en gazelle
Doel voor dit seizoen: gewoon zoveel mogelijk trainen, toertocht henk lubberding classic

Cyclinggirl
Leeftijd: 29 BMI: 18.5 (166 cm, 54 kg )
Regio: Dordrecht
Fiets: Trek Madone 4.5 WSD
Licentie: Ja
Doel voor dit seizoen: Veel plezier op de fiets en er goed bij blijven bij de koersen.

Freddeh
Leeftijd: 28 BMI: 26 (183cm, 87kg )
Regio: Dordrecht
Fiets: 2002 Giant OCR
Doel voor dit seizoen: In vorm raken voor toekomstige bergen

Mascleta
Leeftijd: 21
BMI: 19 (176cm, 59kg )
Regio: Zeeland
Fiets: Mardini instapfietsje.
Doel voor dit seizoen: Net begonnen en wil voor de winter inslaat toch wel over de 1000km zitten.

Blik
Leeftijd: 26
BMI: 27 (184cm, 91kg )
Fiets: Moser instapfietsje
Doel voor dit seizoen: Wil dit seizoen voor de eerste keer een tocht van meer dan 100 km maken

SuperWeber
Leeftijd: 29
BMI: 24 (190 cm, 88 kg)
Regio: Groningen
Fiets: Cube Agree Pro SL
Doel voor dit seizoen: 3000+ km fietsen, inclusief een aantal heuvels in Limburg (dat laatste is inmiddels gehaald)

Marurk
Leeftijd: 21
BMI: 20 (183 cm, 66 kg)
Regio: Zuid-Limburg
Fiets: Koga Miyata RoadWinner Ultegra
Licentie: -
Doelen voor dit seizoen: Conditie opbouwen (veel kilometers maken, aantal Limburgse heuvels beklimmen) en aansluiten bij wielervereniging.

Aardengel
Leeftijd: 24
BMI: 23 (186 cm, 81kg)
Regio: Noord-Holland ('t Gooi)
Fiets: Garnelli Luciano Alu Lite Ultegra
Doelen voor dit seizoen: 150km proberen aan te tikken.

actuele_vertrektijd
Leeftijd: 31
BMI: 20.1 (184 cm, 68kg)
Regio: Zuid-Holland
Fiets: Ilson Dura-Ace
Doelen voor dit seizoen: La Marmotte (gehad en overleefd), Claude Criquillion en Woon-Werk ritten (24 km enkeltje)

Nuttige links:

Algemene infoWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrenner in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje

De OP is hier te vinden
pi_91454889
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 09:05 schreef Captain_Fabulous het volgende:

@No-P : ik ga wel wat langzamer, maar nog steeds een stuk sneller dan veel andere fietsers :P
Je vangt wel meer wind, zeker op een dag als gisteren, maar de versnellingen liggen ook anders, ik zit nu voortdurend voor op het grootste blad van de tripple, terwijl ik op de racefiets meestal op het middenblad zit. Ik zat gisteren (zonder bagage) op de twee na zwaartse versnelling te cruisen. Als ik er tent, slaapzak en kleren achterop heb, en het omhoog gaat, ga ik veel plezier hebben van de de lichtere verzetjes denk ik!

Je kunt natuurlijk een annder crankstel nemen voor het vlakke land en voordat je op vakantie gaat het crankstel wisselen.
  maandag 17 januari 2011 @ 11:35:26 #3
281157 AskBrad
Heracles Almelo
pi_91455085
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 11:28 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk een annder crankstel nemen voor het vlakke land en voordat je op vakantie gaat het crankstel wisselen.
zit je dan niet met je ketting die inslijt op het andere cranck stel?
I'm Back Again!
pi_91455612
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 11:35 schreef AskBrad het volgende:

[..]

zit je dan niet met je ketting die inslijt op het andere cranck stel?
Als je de twee crankstellen ongeveer met hetzelfde tempo inslijt dan moet het goed gaan. Het hangt ook van je jaarkilometrages af en onderhoudsgewoontes af. Vooraf aan een lange vakantie is het sowieso goed ketting & kransjes te verwissleen. Dat leg je normaliter ook op een al gebruikt crankstel.
  maandag 17 januari 2011 @ 12:17:27 #5
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_91456697
Tja, ik ga denk ik alleen heuvelaf nu een zwaardere versnelling 'missen' , maar ik wil zodra het kan de Utrechtse heuvelrug opzoeken, en dan eens zien hoe alles voelt. Dan kan ik eens verder nadenken over cranks wisselen enzo.
Vanavond even op de hometrainer kort hersteltraininkje, en de stoomkamer in. Van de week maar eens zien hoe de verlichting bevalt als ik 's avonds een rondje doe, op donkere weggetjes kan ik me wel voorstellen dat het standaard lampje niet voldoet, zoals ivo al opmerkte. In de stad is het voldoende, maar ik wil vooral de stad uit met deze fiets!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_91464162
Hoe hard fiets je nou met zo'n ding?
  maandag 17 januari 2011 @ 15:05:57 #7
153506 Captain_Fabulous
pi_91464428
Nog geen teller opgezet, ik denk dat ik tussen de 25 en 30 haalde, gisteren was het veel tegen de wind, en je vangt veel weerstand doordat je rechter op zit. Ik wou even aanhaken achter zo'n brommertje met blauw nummerbord, en dat ging even goed, maar daarna ging ie opeens veel harder, ik vermoed illegale aanpassing aan de motor O+

Maar de spannendste vraag is wel, hoe hard ik zal gaan met bepakking, dus een kilo of 15-20 erbij? Eigenijk zou ik voortaan met een zak aardappels in elke fietstas moeten gaan rijden, om een beetje realistisch te trainen :+
pi_91466397
Als je niet té lang rijdt met een ketting moet het prima lukken om dezelfde ketting te gebruiken op allerlei crankstellen en cassettes en als je die kettingbladen en cassettes op hun beurt niet helemaal tot haaientanden oprijdt lukt het ook prima om nieuwe kettingen erop te leggen zonder dat ze gaan overslaan. Dat is tenminste mijn ervaring. Omdat ik meerdere wielsets had hield ik eerst ook bij elke cassette een ketting maar dat vond ik toch te veel gewissel. Nu rijd ik gewoon met een ketting tot-ie op is.

Ik ben een beetje een programma aan het bedenken voor komende maanden. Nu het over Enschede gaat: lijkt me leuk om daar de grens over te gaan en in het Teutoburgerwald te fietsen. Kennen jullie (Ivo) dat gebied? Wil graag de Tecklenburg Rundfahrt daar gaan doen ergens in juni.
pi_91466568
De omgeving Enschede ken ik bijna niet, ik ben meer bekend in de Ardennen, de Eifel en Noord-Frankrijk.
  maandag 17 januari 2011 @ 18:25:22 #10
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_91474452
Zo, eindelijk weer even tijd om gewoon rustig te fokken. Ben druk bezig om mijn huis verkoopklaar te maken. Op het werk ook nog druk, en dan natuurlijk ook nog fietsen!!! Was gisteren trouwens winderig! 126km met gemiddelde van zowaar 28 en dat terwijl we zo dom waren om Flevoland in te gaan.

Maar goed, het is nu al weer een week geleden dat ik Egmond Pier Egmond heb gereden. Ben 280ste geworden van de 460 wedstrijdrijders en zit bij de top 100 van de cyclo/recreanten. 1 uur en 47 minuten. Had sneller gekund maar mijn mtb heeft zijn beste tijd gehad. Lees http://www.superhero.nl/i(...):wedstrijd&Itemid=70 hier mijn verhaal.
Superhero to the rescue!
pi_91477242
Remblokjes even gechecked omdat ik achter weinig remkracht meer had. Rechts zag er nog aardig uit, maar links was hij zo goed als helemaal op... Hoe kan dit. :?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  maandag 17 januari 2011 @ 19:19:12 #12
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_91477268
Welke banden heb je gebruikt SH en met welke druk?

quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:18 schreef marcodej het volgende:
Remblokjes even gechecked omdat ik achter weinig remkracht meer had. Rechts zag er nog aardig uit, maar links was hij zo goed als helemaal op... Hoe kan dit. :?
Ene kant strakker afgesteld? Heb ik met V-brakes ook laatst gehad.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_91478543
Misschien niet goed uitgelijnd. Moet je even kijken als je nieuwe blokjes hebt, of de een niet dichter bij de velg zit dan de ander.
  maandag 17 januari 2011 @ 19:49:13 #14
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_91479511
Wel weer lekker gefietst vandaag, beetje stijf; beetje stram nog. Beetje regen maar 't was niet koud. Morgen ben ik vast weer hersteld.
  maandag 17 januari 2011 @ 19:53:24 #15
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_91479879
Gek toch hoe snel je aan een bepaalde temperatuur went, het is morgen 7 graden en regen verwacht en ik denk: "Moah, lekker warm!" :')
pi_91481663
quote:
10s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:53 schreef kaasplankje het volgende:
Gek toch hoe snel je aan een bepaalde temperatuur went, het is morgen 7 graden en regen verwacht en ik denk: "Moah, lekker warm!" :')
Idd, zondag zonder na te denken 4 lagen aangetrokken (zweet/ shirt/ trui/ jasje) en na 3-4 km was het al veel te warm. Zag nota bene al een korte broek en korte mouwen, awel je kan ook overdrijven.
pi_91484871
4 lagen is ook wel overdreven natuurlijk. Fleece jack en ondershirt zonder mouw was perfect. Vrijdagmiddag en v/h weekend maar weer op de fiets. Met een beetje geluk en planning richting Flevoland en dan met de trein weer terug *O*
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_91485306
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:18 schreef marcodej het volgende:
Ik dacht dat normale remmen automatisch centreerde tijdens het remmen. Als dat automatisch centreren niet meer werkt, dan zou je hem 1) eens moeten schoonmanken ! 2) kijken of er obstakels zijn die het centreren verhinderen... 3) kijken of er overall niet teveel slijtage is en dan gewoon beide blokjes vervangen.
Awel, hier spreekt iemand die er de ballen verstand van heeft en denkt, kom laat ik ook eens wat roepen.
In elk geval vreemd dat bij een zelfcentrerend systeem je toch zoveel kracht gebruikt dat je 1 van de blokjes verslijt terwijl de andere min of meer ongemoeid blijft. Dat kan toch eigenlijk niet?
pi_91485417
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:58 schreef FJD het volgende:
4 lagen is ook wel overdreven natuurlijk. Fleece jack en ondershirt zonder mouw was perfect. Vrijdagmiddag en v/h weekend maar weer op de fiets. Met een beetje geluk en planning richting Flevoland en dan met de trein weer terug *O*
KNMI voorspelt noordwester wind voor komend weekend. Consider revising (oid) ;)
pi_91487143
TVP
pi_91498808
quote:
11s.gif Op maandag 17 januari 2011 21:04 schreef nogeenmaarten het volgende:

[..]

Ik dacht dat normale remmen automatisch centreerde tijdens het remmen. Als dat automatisch centreren niet meer werkt, dan zou je hem 1) eens moeten schoonmanken ! 2) kijken of er obstakels zijn die het centreren verhinderen... 3) kijken of er overall niet teveel slijtage is en dan gewoon beide blokjes vervangen.
Awel, hier spreekt iemand die er de ballen verstand van heeft en denkt, kom laat ik ook eens wat roepen.
In elk geval vreemd dat bij een zelfcentrerend systeem je toch zoveel kracht gebruikt dat je 1 van de blokjes verslijt terwijl de andere min of meer ongemoeid blijft. Dat kan toch eigenlijk niet?
Zelfcentrerend?? Welnee.. je moet remmen gewoon in het midden afstellen. Als je meerdere wielsets gebruikt of ertegenaan stoot moet je het opnieuw afstellen. Als je met half versleten kabels of vieze remmen rondrijdt heb je wel eens dat één arm niet goed meer 'uitveert'. Dit probleem komt vaker voor bij single pivot remmen zoals veel Campa achterremmen en lichtgewicht spul als ZeroG.
pi_91503001
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 00:53 schreef eentwee het volgende:

[..]

Zelfcentrerend?? Welnee.. je moet remmen gewoon in het midden afstellen. Als je meerdere wielsets gebruikt of ertegenaan stoot moet je het opnieuw afstellen. Als je met half versleten kabels of vieze remmen rondrijdt heb je wel eens dat één arm niet goed meer 'uitveert'. Dit probleem komt vaker voor bij single pivot remmen zoals veel Campa achterremmen en lichtgewicht spul als ZeroG.
Heb je een conussleutel voor nodig wil je ze goed vast krijgen :Y

Zat ff te denken trouwens, in verband met voldoende verlichting. Je hebt van die achterlijk felle halogeenlampen voor voorop je fiets die normaal op een dynamo hangen. Wat nou als je hier ipv een 6V dynamo een 6V accu aan hangt? Hoe lang houdt die dat vol? Behalve dat is het natuurlijk wel een geinig weekendprojectje voor je vrije tijd :)
pi_91503392
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 09:16 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Heb je een conussleutel voor nodig wil je ze goed vast krijgen :Y

Zat ff te denken trouwens, in verband met voldoende verlichting. Je hebt van die achterlijk felle halogeenlampen voor voorop je fiets die normaal op een dynamo hangen. Wat nou als je hier ipv een 6V dynamo een 6V accu aan hangt? Hoe lang houdt die dat vol? Behalve dat is het natuurlijk wel een geinig weekendprojectje voor je vrije tijd :)

Aantal Ah van de accu die je op het oog hebt, gedeeld door het aantal A's wat het lampje lust = aantal uur dat je lampen blijven branden.

Neem trouwens ledlampen. I.c.m een goede lens zijn ze eveneens prima te focussen, ze zijn veel energiezuiniger dan halogeen, en je hebt er als fietser ook veel meer aan: wat moet je nou met een bundel die 100 m ver in de duisternis priemt? Je wilt de meters vlak voor je egaal verlichten, zodat je ziet wat er op de weg ligt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gripper op 18-01-2011 09:54:17 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_91504063
Weet je wat gek is. Ik heb de OP aangepast (ben een jaartje ouder, en heb m'n fietsenpark volledig gerecycled) maar ik zie dat nog niet in de OP terug!
  dinsdag 18 januari 2011 @ 10:19:53 #25
153506 Captain_Fabulous
pi_91504434
De OP hier bedoel je? Logisch, je past de OP aan op de Wiki, maar pas als bij een nieuw topic iemand die gewijzigde code gebruikt, ga je het zien!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')