abonnement Unibet Coolblue
  zondag 16 januari 2011 @ 12:48:45 #1
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91405442


[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #20

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
[CENTRAAL] Whisk(e)y Topic #1
[Centraal] Whisk(e)y Topic #2
[Centraal] Whisk(e)y Topic #3 - Slainte!
[Centraal] Whisk(e)y Topic #4 - Turf en hout
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #5 - Uisge beatha
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #6 - An òl thu uisge?
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #7 - Uisgebaugh-baul
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #8 - Loch Goo
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #9 Sherrybom & Peatmonster
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #10 van Speyside tot Islay
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #11 Whisky a Go Go
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #12 Liefst zonder IJS
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#13 Alleen voor baardmannen?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#14 in heel veel smaken!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #15 Dramming Time!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #16 Schots? Iers? Japans?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #17
[Whisky /Whiskey Topic #19]

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!


Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)



Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Drink verstandig, drink met maten


----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!
pi_91405910
Interessant topic :9
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
  zondag 16 januari 2011 @ 13:19:09 #3
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91406775
Original Peaty besteld, ben benieuwd.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91407227
Wat is jullie mening over Japanse en Taiwanese whisk(e)y?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_91426182
[Whisky /Whiskey Topic #20

Twee minuten eerder geopend. ;)

quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 13:28 schreef Lyrebird het volgende:
Wat is jullie mening over Japanse en Taiwanese whisk(e)y?
Één keer een Japanse whisky geprobeerd, maar dat viel toch redelijk tegen. Helaas heb ik geen naam aangezien mijn Japans 'behoorlijk slecht' is.
pi_91428792
http://www.drankgigant.nl(...)vet-21-years-archive

Deze wil ik. Alleen nog even geld voor :P
blub blub
pi_91428829
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 20:40 schreef nielsgeode het volgende:
http://www.drankgigant.nl(...)vet-21-years-archive

Deze wil ik. Alleen nog even geen geld voor :P
blub blub
  zondag 16 januari 2011 @ 22:48:57 #8
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91440178
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 13:28 schreef Lyrebird het volgende:
Wat is jullie mening over Japanse en Taiwanese whisk(e)y?
De Taiwanese Kavalan is vorig jaar de hemel in geprezen tijdens een Britse proeverij, maar is wat mij betreft niet eens het proberen waard. Heb hem vorig jaar mogen proeven en begreep niet waar alle heisa over ontstaan is...

Japan brengt een flink aantal goede whiskies voort, waarbij er, net als in Schotland, ook mindere bottelingen zijn. De meeste bottelingen zijn vaak hun wat hoge prijs echter wel waard. Persoonlijk vind ik de Hanyu Cards serie en de wat oudere Yamazaki's vaak nog beter dan menig Schotse whisky...

  zondag 16 januari 2011 @ 22:52:49 #9
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91440481
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 20:03 schreef rgras het volgende:
[Whisky /Whiskey Topic #20

Twee minuten eerder geopend. ;)
Sorry, had in eerste instantie niet in de gaten op m'n mobiel dat ik de laatste post in het vorige topic had.
Heb voor 'jouw' topic een slotje aangevraagd...
  zondag 16 januari 2011 @ 23:30:44 #10
128548 pavv
The computer says NO
pi_91442726
Nummertje 20 alweer.... pfff ik heb al heel wat whisky gedronken sinds ik instapte in topic #4.

vooral heel veel verschillende, heb wat zitten bladeren door mijn notities (niet te veel van voorsstellen hoor) en zag dat ik inmiddels ruim 2000 verschillende malts heb mogen proeven.

Qua japanse whisky is het heel mooi om te zien dat sinds pak m beet 2005, toen je in Nederland eigenlijk alleen Yamazaki 12 en Hibiki kom krijgen, er een boel veranderd is. Nu kun je zelfs al bij de G&G en de Mitra al wel een Japanse Malt of vatted malt vinden en via de beter gesorteerde slijters ook mooie Yoichi's, Hakashu's en oudere Yamazaki's. En ook lukt het tegenwoordig om de vaak écht mooie Single Casks uit Japan te vinden (was voor 2006 echt schier onmogelijk).
De mooiere Jappen kunnen zich makkelijk meten met de betere Schotse Malts, alleen heb je het dan wel over flessen van boven de 90 euro per stuk. Betaalbaarder en toch heel goed zijn bv de Yoichi 12 en 15 en de Yamazaki 18..... Daaronder zijn er nog goedkopere versies die toch ook best lekker zijn, met als P/Q reus de kleine (halve liter) flesjes "From the barrel" van nikka.

De Taiwanese Kavalan whisky heb ik vorig jaar 2 keer geproefd, en vind ik niet echt bijzonder...Misschien over een paar jaar, als het spul wat langer heeft kunnen rijpen, weer eens proberen.
  zondag 16 januari 2011 @ 23:50:37 #11
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91443588
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 23:30 schreef pavv het volgende:
Nummertje 20 alweer.... pfff ik heb al heel wat whisky gedronken sinds ik instapte in topic #4.

vooral heel veel verschillende, heb wat zitten bladeren door mijn notities (niet te veel van voorsstellen hoor) en zag dat ik inmiddels ruim 2000 verschillende malts heb mogen proeven.

Qua japanse whisky is het heel mooi om te zien dat sinds pak m beet 2005, toen je in Nederland eigenlijk alleen Yamazaki 12 en Hibiki kom krijgen, er een boel veranderd is. Nu kun je zelfs al bij de G&G en de Mitra al wel een Japanse Malt of vatted malt vinden en via de beter gesorteerde slijters ook mooie Yoichi's, Hakashu's en oudere Yamazaki's. En ook lukt het tegenwoordig om de vaak écht mooie Single Casks uit Japan te vinden (was voor 2006 echt schier onmogelijk).
De mooiere Jappen kunnen zich makkelijk meten met de betere Schotse Malts, alleen heb je het dan wel over flessen van boven de 90 euro per stuk. Betaalbaarder en toch heel goed zijn bv de Yoichi 12 en 15 en de Yamazaki 18..... Daaronder zijn er nog goedkopere versies die toch ook best lekker zijn, met als P/Q reus de kleine (halve liter) flesjes "From the barrel" van nikka.

De Taiwanese Kavalan whisky heb ik vorig jaar 2 keer geproefd, en vind ik niet echt bijzonder...Misschien over een paar jaar, als het spul wat langer heeft kunnen rijpen, weer eens proberen.
Gatverdamme, wat zijn we het verschrikkelijk eens... :9
  maandag 17 januari 2011 @ 00:14:42 #12
128548 pavv
The computer says NO
pi_91444719
... Als het spul goed te zuipen is...is het goed te zuipen he ;)
pi_91449420
Bedankt voor de tips. Ik ga de Yoichi's, Hakashu's en oudere Yamazaki's uitproberen. Ik neem aan dat die goedkoper zijn in Japan dan in Nederland.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 17 januari 2011 @ 09:39:22 #14
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91451736
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 05:40 schreef Lyrebird het volgende:
Bedankt voor de tips. Ik ga de Yoichi's, Hakashu's en oudere Yamazaki's uitproberen. Ik neem aan dat die goedkoper zijn in Japan dan in Nederland.
Geen idee, maar laat het me weten s.v.p.
Ik hoop eind dit jaar naar japan af te reizen en alle info m.b.t. whisky in dat land zelf is welkom.
pi_91453007
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 09:39 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Geen idee, maar laat het me weten s.v.p.
Ik hoop eind dit jaar naar japan af te reizen en alle info m.b.t. whisky in dat land zelf is welkom.
Ik heb nog niet zo veel ervaring met Japanse whiskys. Suntory whisky kun je hier overal krijgen, en is relatief goedkoop. Daarnaast zijn de flessen van Nikka wel aardig:



Smaak? Geen flauw idee.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 17 januari 2011 @ 11:01:06 #16
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91453949
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 10:25 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik heb nog niet zo veel ervaring met Japanse whiskys. Suntory whisky kun je hier overal krijgen, en is relatief goedkoop. Daarnaast zijn de flessen van Nikka wel aardig:

[ [url=http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ouXpwbDnceaLJM:http://images.craigslist.(...)d.jpg&t=1]afbeelding[/url] ]

Smaak? Geen flauw idee.
Op basis van je vorige post was ik in de veronderstelling dat je naar Japan ging (of daar al zat) om daar o.a. aan de Japanse whiskies te gaan. Op basis van bovenstaand antwoord ben ik daar niet zo zeker meer van... :P

Waar is 'hier' in dit geval?
pi_91455297
Hier is idd Japan - ik woon er nu bijna 2 jaar. Maar ben pas op hele late leeftijd met whiskydrinken begonnen, om precies te zijn een jaar geleden. :9~ Je zou wel kunnen zeggen dat ik in Japan whisky heb leren drinken. Of beter, ... in Japan nog steeds leer om whisky te drinken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 17 januari 2011 @ 13:01:34 #18
128548 pavv
The computer says NO
pi_91458454
In Japan kun je het beste gewoon naar een goede whiskybar gaan.... in Tokyo zitten er heel veel goed (naar ik heb begrepen, ik kom er zelf te weinig :( ) maar ik kan me voorstellen dat er ook zeker wel zijn in Osaka, Kyoto en alle andere steden van enige betekenis.

Over het algemeen zijn de Single Casks het meest interessant. (en helaas ook wel aan de prijs)
reeksen als "The Owner's Cask", "The Cask from", Vintage casks, e.d bieden de mooiste spullen.

tip:

http://nonjatta.blogspot.com/

veel leesvoer over Japanse whiskies
  maandag 17 januari 2011 @ 13:36:13 #19
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91459973
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 13:01 schreef pavv het volgende:
In Japan kun je het beste gewoon naar een goede whiskybar gaan.... in Tokyo zitten er heel veel goed (naar ik heb begrepen, ik kom er zelf te weinig :( ) maar ik kan me voorstellen dat er ook zeker wel zijn in Osaka, Kyoto en alle andere steden van enige betekenis.

Over het algemeen zijn de Single Casks het meest interessant. (en helaas ook wel aan de prijs)
reeksen als "The Owner's Cask", "The Cask from", Vintage casks, e.d bieden de mooiste spullen.

tip:

http://nonjatta.blogspot.com/

veel leesvoer over Japanse whiskies
Thanks!!
Ik heb veel Japanners geproefd, maar heb er maar weinig in huis (4 stuks) en weet nauwelijks iets over Japan zelf, laat staan de toegang tot distilleerderijen e.d..
Een aantal jaren geleden heeft Ad de Koning er een whisytrip naar georganiseerd, maar die kon ik toen helaas niet meemaken.

Dus Lyrebird, mocht je later aanvullende info hebben uit het land van de rijzende zon, ik hou me aanbevolen. Ik ga pas in oktober die kant op, dus...
pi_91465270
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 13:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Thanks!!
Ik heb veel Japanners geproefd, maar heb er maar weinig in huis (4 stuks) en weet nauwelijks iets over Japan zelf, laat staan de toegang tot distilleerderijen e.d..
Een aantal jaren geleden heeft Ad de Koning er een whisytrip naar georganiseerd, maar die kon ik toen helaas niet meemaken.

Dus Lyrebird, mocht je later aanvullende info hebben uit het land van de rijzende zon, ik hou me aanbevolen. Ik ga pas in oktober die kant op, dus...
Ik ben toch benieuwd hoe je dat met open flessen doet. Als je 4 stuks al weinig vindt klinkt dat alsof je tenminste tientallen flessen tegelijk open hebt. Dat zou volgens mij betekenen dat flessen lang open zijn voor de bodem bereikt is. Mijn ervaring is dat als flessen te lang open zijn (> 2 jaar) de smaak behoorlijk achteruit gaat.

Wat is jou ervaring daarmee en hoe ga je daarmee om?
blub blub
  maandag 17 januari 2011 @ 15:35:02 #21
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91465895
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 15:22 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Ik ben toch benieuwd hoe je dat met open flessen doet. Als je 4 stuks al weinig vindt klinkt dat alsof je tenminste tientallen flessen tegelijk open hebt. Dat zou volgens mij betekenen dat flessen lang open zijn voor de bodem bereikt is. Mijn ervaring is dat als flessen te lang open zijn (> 2 jaar) de smaak behoorlijk achteruit gaat.

Wat is jou ervaring daarmee en hoe ga je daarmee om?
Ik heb inderdaad tientallen flessen open staan.

Ik ben geen wetenschapper en heb het ook nog nooit echt getest, maar een ongeschreven wet in whisky-land is: Zo lang je de inhoud van die flessen niet onder (ongeveer) een kwart van de totale inhoudsmaat van de fles laat komen, is er niets aan de hand.


Opruiming, alle kasten leeghalen...

Ik heb onlangs een opruiming in mijn kasten gedaan en kwam daar een mini restje (2 glazen) Talisker tegen, een fles uit 2004 die ik destijds vrijwel leeg gedronken heb. Ik heb het restant vorige week opgedronken. Ik kan natuurlijk niet meer herinneren of de smaak 100% gelijk was aan die van 6 a 7 jaar geleden, maar de whisky was nog prima drinkbaar.
pi_91472159
Mensen, ik zoek een fles

Ben Nevis - Fort William Limited - Single Cask
D. 12.1984 B. 05.2010 25 y Bourbon / Sherry Finish
Cask no. 98/35/13 55.4 %

(en heb overmars al gemaild)

Iemand die nog zo'n fles over heeft of te koop weet te staan?

(verkapte tvp)
pi_91476529
leuke snoepwinkel MM :9
  maandag 17 januari 2011 @ 20:49:14 #24
128548 pavv
The computer says NO
pi_91484227
over de bovengenoemde japanse whiskybars:

DIT is een handige link naar een googlemap met een aantal whiskybars, met een korte omschrijving.

Ik ben maar een beetje jaloers hoor ;)
  maandag 17 januari 2011 @ 21:40:14 #25
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91487630
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:49 schreef pavv het volgende:
over de bovengenoemde japanse whiskybars:

DIT is een handige link naar een googlemap met een aantal whiskybars, met een korte omschrijving.

Ik ben maar een beetje jaloers hoor ;)
Mooi he, dat internet.
Hadden ze jaren eerder moeten bedenken... ;)

Dank weer, bookmark is gezet, dat lijstje print ik straks even uit... ^O^
pi_91516952
Nu las ik recent over de A'bunadh van Aberlour en lees ik dat deze op Sherry vaten gerijpt zijn, laat dit nu net in mijn straatje passen.

Ik lees ook over subtiele smaken van chocolade smaak, sinaasappel e.d.

Heeft iemand deze al eens geprobeerd en past het in de categorie van Lasanta van Glenmorangie?
  dinsdag 18 januari 2011 @ 22:39:02 #27
128548 pavv
The computer says NO
pi_91540951
Aberlour A'bunadh is een echte sherrybom.... met nadruk op bom....

Lasanta van Glenmorangie is een bourbonvat gerijpte whisky die na enige jaren in een bourbonvat nog enkele maanden gefinished in een oloroso sherry vat.

De A'bunadh heeft zijn gehele rijping doorgebracht in een sherryvat. en dat proef je.
De sherry invloed is een heel stuk minder subtiel, eerder ruig. En het feit dat ie tegen de 60% alcohol bevat (ipv de 46% van de lasanta) maakt dat je deze malt met respect moet behandelen. :)

aanradertje!
pi_91543175
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 22:39 schreef pavv het volgende:
Aberlour A'bunadh is een echte sherrybom.... met nadruk op bom....

Lasanta van Glenmorangie is een bourbonvat gerijpte whisky die na enige jaren in een bourbonvat nog enkele maanden gefinished in een oloroso sherry vat.

De A'bunadh heeft zijn gehele rijping doorgebracht in een sherryvat. en dat proef je.
De sherry invloed is een heel stuk minder subtiel, eerder ruig. En het feit dat ie tegen de 60% alcohol bevat (ipv de 46% van de lasanta) maakt dat je deze malt met respect moet behandelen. :)

aanradertje!
Wat ik begrijp is het dus niet een lekker wegdrinkertje maar meer een overweldiging? Past het wel of niet in een categorie vrouwen whisky?

Weet je ook waar hij op gestookt is, dacht dat ik een opmerking peat las ergens (turf). Hoop het niet, want de keren dat ik een turf gestookte heb ervaren was ik meteen 4 dagen smaak en reuk kwijt... Echt ranzig.
pi_91549559
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 23:18 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Wat ik begrijp is het dus niet een lekker wegdrinkertje maar meer een overweldiging? Past het wel of niet in een categorie vrouwen whisky?

vrouwenwhisky, mag ik alleen de flessen drinken met een rose etiket? Kleinere flessen? _O- Of zijn er meer kwalificaties waaraan een vrouwenwhisky moet voldoen. Mijn schat vind dat vast leuk om te weten. Dan kan hij zijn kast met iets meer argumenten verdedigen... ;)
pi_91549578
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 23:18 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Wat ik begrijp is het dus niet een lekker wegdrinkertje maar meer een overweldiging? Past het wel of niet in een categorie vrouwen whisky?

Weet je ook waar hij op gestookt is, dacht dat ik een opmerking peat las ergens (turf). Hoop het niet, want de keren dat ik een turf gestookte heb ervaren was ik meteen 4 dagen smaak en reuk kwijt... Echt ranzig.
Ik heb 0,0 verstand van het maken van whisky, maareh, als het om destilleren gaat (waar ik wel wat VWO kennis over heb), hoe kan de brandstof van invloed zijn op de smaak?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 19 januari 2011 @ 09:09:01 #31
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91550685
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 23:18 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Wat ik begrijp is het dus niet een lekker wegdrinkertje maar meer een overweldiging? Past het wel of niet in een categorie vrouwen whisky?
De A'bunadh is geen wegdrinkertje en als zodanig geen vrouwenwhisky.
Wat niet uitsluit dat vrouwen deze whisky nooit zullen drinken...

quote:
Weet je ook waar hij op gestookt is, dacht dat ik een opmerking peat las ergens (turf). Hoop het niet, want de keren dat ik een turf gestookte heb ervaren was ik meteen 4 dagen smaak en reuk kwijt... Echt ranzig.
De gemoute gerst wordt in het productieproces na het mouten gedroogd boven een open vuur (eesten genaamd) en als brandstof daarvoor gebruikt men soms turf. De rook van de brandstof trekt dan in de gemoute gerst wat je later terugproeft. Is de brandstof turf, dan proef je dit dus terug, al naar gelang de hoeveelheid turf die men gebruikt heeft. Vaak worden ook andere organische brandstoffen gebruikt.
Ik weet niet precies waar de gerst van de A'bunadh mee gedroogd wordt, maar bij de A'bunadh is de turfsmaak/-geur in ieder niet zwaar aanwezig, de zwaarte krijgt de A'bunadh voornamelijk van de alcohol.

quote:
12s.gif Op woensdag 19 januari 2011 07:48 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

vrouwenwhisky, mag ik alleen de flessen drinken met een rose etiket? Kleinere flessen? _O- Of zijn er meer kwalificaties waaraan een vrouwenwhisky moet voldoen. Mijn schat vind dat vast leuk om te weten. Dan kan hij zijn kast met iets meer argumenten verdedigen... ;)
Makkelijk weg te drinken whiskies worden vaak lady whiskies genoemd.
Ik ken inderdaad dames die uitsluitend aan een lichte Imperial willen nippen, maar ook die met gemak een Octomore achterover klokken. :D

quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 07:51 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik heb 0,0 verstand van het maken van whisky, maareh, als het om destilleren gaat (waar ik wel wat VWO kennis over heb), hoe kan de brandstof van invloed zijn op de smaak?
Zie hierboven v.w.b. het eesten.
De brandstof die gebruikt wordt bij het distilleren (het stoken van de ketels om alcohol/distillaat te verkrijgen) is tegenwoordig in de meeste gevallen gewoon gas en dus makkelijk te besturen d.m.v. thermometers e.d.
Vroegâh werden de ketels (stills) vaak opgestookt met hout of kolen en dan was ht distilleer-proces minder ged te sturen, de en keer werd de still dus warmer gestookt dan een andere keer, wat weer van invloed was op het verkregen distillaat. Die was minder stabiel dan tegenwoordig...

Twee afbeeldingen m.b.t. het productie proces, je ziet hierin wanneer er met vuur gespeeld wordt (in het begin bij het eesten (malting/kilning) en op het eind bij het distilleren):



pi_91568684
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 07:51 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik heb 0,0 verstand van het maken van whisky, maareh, als het om destilleren gaat (waar ik wel wat VWO kennis over heb), hoe kan de brandstof van invloed zijn op de smaak?
Het trekt erin tijdens het destillatie proces wat mij werd uitgelegd

Ik kan je een proeverij aanraden in Utrecht:

http://www.rubensproeflokaal.nl/

Hebben we 4 whisky's geproefd en daar werd duidelijk wat de verschillende vaten doen, wat het stoken met turf en andere brandstof doet en ook de bron van het water.
pi_91573456
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:09 schreef MadMaster het volgende:

[..]

De A'bunadh is geen wegdrinkertje en als zodanig geen vrouwenwhisky.
Wat niet uitsluit dat vrouwen deze whisky nooit zullen drinken...

[..]

De gemoute gerst wordt in het productieproces na het mouten gedroogd boven een open vuur (eesten genaamd) en als brandstof daarvoor gebruikt men soms turf. De rook van de brandstof trekt dan in de gemoute gerst wat je later terugproeft. Is de brandstof turf, dan proef je dit dus terug, al naar gelang de hoeveelheid turf die men gebruikt heeft. Vaak worden ook andere organische brandstoffen gebruikt.
Ik weet niet precies waar de gerst van de A'bunadh mee gedroogd wordt, maar bij de A'bunadh is de turfsmaak/-geur in ieder niet zwaar aanwezig, de zwaarte krijgt de A'bunadh voornamelijk van de alcohol.

[..]

Makkelijk weg te drinken whiskies worden vaak lady whiskies genoemd.
Ik ken inderdaad dames die uitsluitend aan een lichte Imperial willen nippen, maar ook die met gemak een Octomore achterover klokken. :D

Ik ga mijn tuinbroek maar te voorschijn toveren. Duidelijk geen lady hier. _O-
pi_91582457
Wat ik me afvraag: is er in whisky-land een regel voor het (lang) bewaren van dichte flessen, afgezien van op een koele, donkere plaats: liggend op staand? Als je ze neerlegt (zoals bij wijn) heb ik wel eens gehoord dat de lijm uit de kurk langzaam oplost maar als je ze rechtop zet gaan ze misschien lekken als de kurk uitdroogt?
blub blub
pi_91589366
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 21:06 schreef nielsgeode het volgende:
Wat ik me afvraag: is er in whisky-land een regel voor het (lang) bewaren van dichte flessen, afgezien van op een koele, donkere plaats: liggend op staand?
Voorzover ik weet, gewoon rechtop bewaren. En om de zoveel maanden even heen en weer bewegen zodat de kurk weer een beetje vochtig wordt. :P
  woensdag 19 januari 2011 @ 23:45:09 #36
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91593427
quote:
Op woensdag 19 januari 2011 22:35 schreef CrashO het volgende:

[..]

Voorzover ik weet, gewoon rechtop bewaren. En om de zoveel maanden even heen en weer bewegen zodat de kurk weer een beetje vochtig wordt. :P
Absoluut niet neerleggen inderdaad, de alcohol tast op termijn de kurk aan en de whisky krijgt dan een kurksmaak. Twee keer per jaar de kurk vochtig maken door de fles even op z'n kop te houden is voldoende om te voorkomen dat de kurk uitdroogt.

Daarnaast, de kurk van een whiskyfles is minder afdichtend dan die van bijv. een wijnfles. Van een wijnfles moet je de kurk verwijderen met een kurkentrekker, van een whiskyfles lukt dat met de hand gemakkelijk. Een whiskyfles kan dus ook makkelijker gaan lekken als 'ie ligt.

[ Bericht 0% gewijzigd door MadMaster op 20-01-2011 09:56:55 ]
pi_91605992
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 23:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Absoluut niet neerleggen inderdaad, de alcohol tast op termijn de kurk aan en de whisky krijgt dan een kurksmaak. Twee keer per jaar de kurk vochtig maken door de fles even op z'n kop te houden is voldoende om te voorkomen dat de kurk uitdroogt.

Daarnaast, de kurk van een whiskyfles is minder afdichtend dan die van bijv. een wijnfles. Van een wijnfles moet je de kurk verwijderen met een kurkentrekker, van een whiskyfles lukt dat met de hand gemakkelijk. Een whiskyfles kan dus ook makkelijker gaan lekken als 'ie ligt.
Waarom zit whisky niet gewoon in flessen met een goed afsluitende schroefdop, net als alle chemicalien bij ons op het lab? Zit een rubber seal in die tegen zo ongeveer alles bestand is.
blub blub
  donderdag 20 januari 2011 @ 12:06:10 #38
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91606085
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 12:03 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Waarom zit whisky niet gewoon in flessen met een goed afsluitende schroefdop, net als alle chemicalien bij ons op het lab? Zit een rubber seal in die tegen zo ongeveer alles bestand is.
Omdat ze die vroeger wellicht niet hadden en whisky een tradioneel iets is? Geen idee eigenlijk.
Goedkopere blends hebben wel gewone schroefdoppen...
pi_91608386
Weet iemand een cafe waar ze A'bunadh schenken, ben eigenlijk wel benieuwd... Maar denk dat het niet mijn smaak is, voordat ik een hele fles heb staan die ik niet ga drinken zou het wel leuk zijn om naar een whisky cafe te gaan en daar een aantal soorten te proberen.
  donderdag 20 januari 2011 @ 13:17:26 #40
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91608644
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 13:11 schreef Aneurism het volgende:
Weet iemand een cafe waar ze A'bunadh schenken, ben eigenlijk wel benieuwd... Maar denk dat het niet mijn smaak is, voordat ik een hele fles heb staan die ik niet ga drinken zou het wel leuk zijn om naar een whisky cafe te gaan en daar een aantal soorten te proberen.
In Amsterdam in ieder geval bij L&B, Leidsedwarsstraat.
Anders waarschijnlijk wel in een lokaal whiskycafé/-restaurant.
In een gewoon café zal je 'm niet snel tegenkomen.

Uit welke regio kom je?
pi_91622888
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 12:06 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Omdat ze die vroeger wellicht niet hadden en whisky een tradioneel iets is? Geen idee eigenlijk.
Goedkopere blends hebben wel gewone schroefdoppen...
Sterker nog, oude malts hadden ook vaak schroefdoppen
pi_91622971
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 13:11 schreef Aneurism het volgende:
Weet iemand een cafe waar ze A'bunadh schenken, ben eigenlijk wel benieuwd... Maar denk dat het niet mijn smaak is, voordat ik een hele fles heb staan die ik niet ga drinken zou het wel leuk zijn om naar een whisky cafe te gaan en daar een aantal soorten te proberen.
whiskyfestival?

http://www.grotekerk-alkmaar.nl/evenementen/whisky2011/index.html
  vrijdag 21 januari 2011 @ 09:43:13 #43
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91648543
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 18:40 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Sterker nog, oude malts hadden ook vaak schroefdoppen
Weer wat geleerd, ik heb ze in ieder geval niet in mijn bezit...

Zal eens kijken in dat boekje van Robin Brilleman of er daar iets over in staat.
En anders maar eens aan een bottelaar vragen...
pi_91654164
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:43 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Weer wat geleerd, ik heb ze in ieder geval niet in mijn bezit...

Zal eens kijken in dat boekje van Robin Brilleman of er daar iets over in staat.
En anders maar eens aan een bottelaar vragen...
Ik vind het toch zonde als die traditionele kurk ervoor zorgt dat de laatste 20% van je fles langzaam achteruit gaat. Ik bedoel: we hebben hier chemicalien die letterlijk spontaan in de fik vliegen zodra ze in contact komen met de lucht. Geloof me, die zitten heus wel in *dichte* "flessen". Het is dus goed mogelijk om whisky te bottelen in flessen met een schroefdop die (nagenoeg) perfect afsluit.
blub blub
pi_91654667
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 13:17 schreef MadMaster het volgende:

[..]

In Amsterdam in ieder geval bij L&B, Leidsedwarsstraat.
Anders waarschijnlijk wel in een lokaal whiskycafé/-restaurant.
In een gewoon café zal je 'm niet snel tegenkomen.

Uit welke regio kom je?
't Gooi :)

Maar weet je iets in Utrecht?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2011 12:48:32 ]
pi_91654680
quote:
Leuk bedankt! :)
  vrijdag 21 januari 2011 @ 12:56:17 #47
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91654960
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 12:34 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Ik vind het toch zonde als die traditionele kurk ervoor zorgt dat de laatste 20% van je fles langzaam achteruit gaat.
Haal je nu niet 2 dingen door elkaar?

1. De kurk van een fles die niet 100% sluitend is, feitelijk al niet vanaf het moment van plaatsen van de kurk op de fles. Hierdoor staat de inhoud van de fles in minimale mate open aan de buitenlucht wat wellicht enige invloed op de inhoud van de fles kan hebben;
2. De verhouding lucht/distillaat in een fles, waarbij, bij een verhouding van ongeveer 75% lucht/25% distillaat, de lucht het distillaat negatief gaat beïnvloeden.

quote:
Ik bedoel: we hebben hier chemicalien die letterlijk spontaan in de fik vliegen zodra ze in contact komen met de lucht. Geloof me, die zitten heus wel in *dichte* "flessen". Het is dus goed mogelijk om whisky te bottelen in flessen met een schroefdop die (nagenoeg) perfect afsluit.
Ik denk niet dat de mogelijkheden een beperking zijn.
Dat zullen andere afwegingen zijn, die ik overigens niet weet... :P
pi_91658518
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 12:56 schreef MadMaster het volgende:

[..]

2. De verhouding lucht/distillaat in een fles, waarbij, bij een verhouding van ongeveer 75% lucht/25% distillaat, de lucht het distillaat negatief gaat beïnvloeden.
Op welke manier zal de lucht in dit geval het destilaat negatief beinvloeden?
blub blub
  vrijdag 21 januari 2011 @ 14:14:59 #49
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91658667
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:11 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Op welke manier zal de lucht in dit geval het destilaat negatief beinvloeden?
Ik ben geen wetenschapper, maar mag ik je hier naar verwijzen:

Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ? en

Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ??
pi_91659172
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:14 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik ben geen wetenschapper, maar mag ik je hier naar verwijzen:

Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ? en

Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ??
Thanx! :)
Ik ga het dit weekend even rustig lezen
blub blub
  vrijdag 21 januari 2011 @ 14:25:58 #51
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91659228
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:24 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Thanx! :)
Ik ga het dit weekend even rustig lezen
Ben je chemicus?
Zo ja, mag ik dan jouw visie op die discussie, voor zover je er iets over kan zeggen?
pi_91680797
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:25 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ben je chemicus?
Zo ja, mag ik dan jouw visie op die discussie, voor zover je er iets over kan zeggen?
Ik ben chemicus ja. Als ik die links gelezen heb zal ik hier posten wat ik ervan denk.
blub blub
pi_91681570
Morgen naar van Zuijlen toe *O* Ben benieuwd wat hij in de winkel heeft staan :Y
pi_91754768
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 22:05 schreef Sunnythesun het volgende:
Morgen naar van Zuijlen toe *O* Ben benieuwd wat hij in de winkel heeft staan :Y
_O_ wat een fijne zaak! We hebben 7 flessen mee genomen :D :@ :7

Bowmore Enigma (liter)
Bowmore Bourbon barrel (Single Malts of Scotland, fles 115 van 219 :D )
Lagavulin destillers edition dubble matured
Caledonia botteling Edradour 12 yrs
Ultimate botteling Laphroaigh
Peat class 12 yrs (onafhankelijke Duitse bottelaar, mengsel van Bowmore, Caol Isla en Lagavullin meen ik)
Fascadale 10yrs (Talisker botteling)
pi_91754910
En hier een The Alchemist Highland Park 16yr met Calvados-finish :9 :9 :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_91755201
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 16:33 schreef PdeHoog het volgende:
En hier een The Alchemist Highland Park 16yr met Calvados-finish :9 :9 :9
:9 die heeeeeel erg lekker is ja :Y ^O^
pi_91764905
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 16:39 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

:9 die heeeeeel erg lekker is ja :Y ^O^
Straks nog maar een slokje denk ik O-) Als afsluiter van een tof weekend :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 23 januari 2011 @ 21:15:06 #58
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_91769466
Gisteren met z'n 2'en bijna een fles Bowmore 12 gedronken (de wijn smaakte niet); ik kende hem niet maar vond hem lekker. Vanmorgen de Bowmore 16 geproefd en die was echt heerlijk; binnenkort weer eens 1-2 flessen kopen, blijft toch mooi spul!
  maandag 24 januari 2011 @ 00:49:50 #59
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_91782151
Wat raden jullie eigenlijk aan als slobberwhiskey? Ik heb na aanleiding van dit topic een flink aantal flessen reeds geprobeerd, maar deze zijn meestal te duur om door de weeks te drinken, maar meer voor speciale gelegenheden.
ff wachten nog
pi_91784354
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 00:49 schreef Game_Error het volgende:
Wat raden jullie eigenlijk aan als slobberwhiskey?
Zelf vind ik Jim Beam wel aardig weg te krijgen als slobberwhiskey (Bourbon). Maar daarmee is het wel, you either love it, or you hate it. Als ik een glaasje Ardbeg neem, en daarna overga op de Jim Beam, vind ik Jim niet te zuipen.

Is het daarintegen mijn eerste/enigste drank van de avond, dan vind ik hem zelf goed weg te krijgen :P . Kost zo'n 14 euro de 0.7Liter.

Als slobberwhisky vind ik famous grouse wel redelijk te drinken. Kost enkele euro's meer als Jim Beam.

En iets wat ik vorige week ontdekt heb, is Old Captain rum (Bruine rum). Kost 9 euro per fles en vind ik kwa smaak gelijkvallen aan Jim Beam kwa kwaliteit. 't is een stuk zoeter omdat rum (duh 8)7 ) maar ik proef er ook redelijk wat rook in, wat ik dan ook lekker vind in Whisky's. Als slobberdrank imo goed te doen. (puur)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2011 02:50:48 ]
  Moderator / Redactie Sport maandag 24 januari 2011 @ 10:36:33 #61
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_91788807
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 00:49 schreef Game_Error het volgende:
Wat raden jullie eigenlijk aan als slobberwhiskey? Ik heb na aanleiding van dit topic een flink aantal flessen reeds geprobeerd, maar deze zijn meestal te duur om door de weeks te drinken, maar meer voor speciale gelegenheden.
Dat is hier meestal Glen Talloch
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_91831391
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 00:49 schreef Game_Error het volgende:
Wat raden jullie eigenlijk aan als slobberwhiskey? Ik heb na aanleiding van dit topic een flink aantal flessen reeds geprobeerd, maar deze zijn meestal te duur om door de weeks te drinken, maar meer voor speciale gelegenheden.
Dimpel, kost zo'n 30 euro.
Ik vind whisky niet een drank dat je elke dag door de weeks moet drinken, paar keer per week.

Jim beam, jack daniels en al die andere zijn wat mij betreft enkel voor door de Cola sinds ik de betere whisky's heb leren drinken.

Weet iemand nog een aantal Whisky merken die op Sherry vaten gelegen hebben? Wil een klein lijstje maken voor een proefsessie een keer. :)
  dinsdag 25 januari 2011 @ 09:05:46 #63
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91836678
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 00:27 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Weet iemand nog een aantal Whisky merken die op Sherry vaten gelegen hebben? Wil een klein lijstje maken voor een proefsessie een keer. :)
Om er een paar te noemen: Glenfarclas, (oude) Macallan's, diverse Glendronachs, Highland Park en heel veel onafhankelijke bottelingen...

Vaak staat het wel op de fles aangegeven.
Als je zelf geen idee hebt, zou ik me ter plekke door de slijter laten informeren.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 10:36:09 #64
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91839082
Voor de Gall & Gall-fans hier:
Over 3 weken zijn het daar weer de Wilde Whisky Weken (of iets van die strekking, kom er zelf bijna nooit...)
pi_91839840
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:36 schreef MadMaster het volgende:
Voor de Gall & Gall-fans hier:
Over 3 weken zijn het daar weer de Wilde Whisky Weken (of iets van die strekking, kom er zelf bijna nooit...)
Ah, daar zit ik nu al enkele maanden op te wachten. :)
  dinsdag 25 januari 2011 @ 11:05:18 #66
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91839989
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 11:00 schreef rgras het volgende:

[..]

Ah, daar zit ik nu al enkele maanden op te wachten. :)
Want?
De korting of het aanbod?

Ik heb onlangs van iemand Gall & Gall bonnen gekregen, vandaar dat ik er afgelopen zaterdag achter kwam overigens...
pi_91840139
De korting, als student zijnde is 20% altijd aantrekkelijk.

Nu maar hopen dat ze in ieder geval een Ardbeg en Glenrothes Select Reserve hebben staan.

[ Bericht 46% gewijzigd door rgras op 25-01-2011 11:32:26 ]
  dinsdag 25 januari 2011 @ 14:03:09 #68
128548 pavv
The computer says NO
pi_91846392
Als je student bent raad ik je aan om je drank niet te kopen bij de G&G maar om te kijken wat de door jou gewenste flessen kosten bij de winkels in de OP... dikke kans dat die voordeliger zijn dan de G&G (zelfs wanneer er 20% vanaf gaat bij de Gall)
Als student heb je meestal wel een OV-kaart dat je de flessen zelf kunt gaan halen (scheelt weer verzendkosten...en tijdends de treinreis duik je uiteraard de studieboeken in ;) )

Eigenlijk raad ik je aan om tijdens de studie helemaal nog niet aan de whisky te gaan (veuls te duur) ... maar dat mag je gelukkig helemaal zelf bepalen :)
pi_91859538
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 14:03 schreef pavv het volgende:
Als je student bent raad ik je aan om je drank niet te kopen bij de G&G maar om te kijken wat de door jou gewenste flessen kosten bij de winkels in de OP... dikke kans dat die voordeliger zijn dan de G&G (zelfs wanneer er 20% vanaf gaat bij de Gall)
Als student heb je meestal wel een OV-kaart dat je de flessen zelf kunt gaan halen (scheelt weer verzendkosten...en tijdends de treinreis duik je uiteraard de studieboeken in ;) )

Eigenlijk raad ik je aan om tijdens de studie helemaal nog niet aan de whisky te gaan (veuls te duur) ... maar dat mag je gelukkig helemaal zelf bepalen :)
Dat is geen probleem, ik heb het ruimer dan de meeste studenten.

Wat betreft het elders kopen, ik zie in de winkel wel wat het prijsverschil is met de zaken uit de OP.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 19:00:26 #70
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91859653
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 18:58 schreef rgras het volgende:

[..]

Dat is geen probleem, ik heb het ruimer dan de meeste studenten.

vs.

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 11:09 schreef rgras het volgende:
De korting, als student zijnde is 20% altijd aantrekkelijk.

=

:?
pi_91861323
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 19:00 schreef MadMaster het volgende:

[..]

vs.

[..]

=

:?
Ik ben een echte Hollander. ;)
pi_91867434
Laat ik ook maar weer eens gaan meeposten; dan kan ik misschien mijn eigen belevingen bij de verschillende whisky's ook onthouden.

Nu bijna leeg is de fles Laphroaig 1997 uit de Ultimate-serie (van Wees dus). Deze heeft véél jodium en geen turf. Hoewel ik turf lekkerder vind dan jodium, is dit toch ook een lekkere whisky. Proeft naar jodium (dus), dus vrij hoog & fris, lijkt in eerste instantie scherp maar is dat niet.

Verder op voorraad twee flesjes die maar heel langzaam leeg komen:
House of Lords aged 12 years
en
Glen Grant 1965 Single Malt / single cask

Van die laatste gister nog een klein glaasje gehad, ongelofelijk zo zacht als die smaakt voor een drank met ruim 52%.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_91887082
Die Glen Grant 1965 Single Malt is best een dure. Heb daar ooit ook eens een glas van geproefd volgens mij, zaten wat vanile tinten in toch?
pi_92082745
Ik heb gisteren twee whisky's cadeau gekregen, een Oban 14 yr en een Tamdhu 18 yr. Hebben jullie een idee hoe die smaken? Veel whisky kennis heb ik niet, maar bijvoorbeeld een Glen Elgin smaakt me behoorlijk goed!
pi_92086526
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 11:30 schreef Aneurism het volgende:
Die Glen Grant 1965 Single Malt is best een dure. Heb daar ooit ook eens een glas van geproefd volgens mij, zaten wat vanile tinten in toch?
Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n detailproever. Ik vind 'm lekker, érg sterk maar niet scherp.
Er bleek achterin de drankkast ook nog een Jameson verstopt te staan, 12 YO. Ook best aardig, maar ik ben toch niet zo'n liefhebber van de blends.
Het leukst blijf ik de single malts / single casks vinden, met de zeer uitgesproken en onderling erg afwisselende smaken, waarbij ik een voorkeur heb voor veel turf en behoorlijk jodium.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_92088235
Mijn favoriet op dit moment:

Heb een aantal geprobeerd de afgelopen jaren en dit zijn wel mijn favorieten: Tullamore Dew, diverse Glenfiddich, Oban, Highland Park, Black Bush en als slobber Famous Grouse en Jameson. Kom toch steeds terug op deze Laphroaig om zijn karakteristieke joduim/zeewier smaak en redelijke prijs.

Iemand tips voor merk met een wat soortgelijke karakteristieke smaak? Of is Laphroaig echt zo uitgesproken?
pi_92089557
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:23 schreef lukaon het volgende:
Mijn favoriet op dit moment: [ afbeelding ]

Heb een aantal geprobeerd de afgelopen jaren en dit zijn wel mijn favorieten: Tullamore Dew, diverse Glenfiddich, Oban, Highland Park, Black Bush en als slobber Famous Grouse en Jameson. Kom toch steeds terug op deze Laphroaig om zijn karakteristieke joduim/zeewier smaak en redelijke prijs.

Iemand tips voor merk met een wat soortgelijke karakteristieke smaak? Of is Laphroaig echt zo uitgesproken?
Heb je de cask strength van de Laphroaig 10 al geprobeerd? Een flinke klap in je gezicht, maar zó lekker _O_
Verder vind ik de Lagavulin 16 redelijk vergelijkbaar qua smaak. Ik heb nu een flesje Bruichladdich peated edition op de plank staan, die heeft ook die sterke turfsmaak, maar een stuk minder van het jodium/medicinale. Iets milder maar wel erg lekker :)
pi_92097093
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:23 schreef lukaon het volgende:
Mijn favoriet op dit moment: [ afbeelding ]

Heb een aantal geprobeerd de afgelopen jaren en dit zijn wel mijn favorieten: Tullamore Dew, diverse Glenfiddich, Oban, Highland Park, Black Bush en als slobber Famous Grouse en Jameson. Kom toch steeds terug op deze Laphroaig om zijn karakteristieke joduim/zeewier smaak en redelijke prijs.

Iemand tips voor merk met een wat soortgelijke karakteristieke smaak? Of is Laphroaig echt zo uitgesproken?
Anders maar ook erg lekker en rokerig (met name kampvuurachtig) is de Kilchoman Summer 2010 release. De Lagavulin 16 is wat duurder dan de Laphroaig 10. Deze is ook medicinaal. Ik vind m lekkerder omdat ie complexer is.
blub blub
pi_92161466
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 16:26 schreef Semafoor73 het volgende:
Ik heb gisteren twee whisky's cadeau gekregen, een Oban 14 yr en een Tamdhu 18 yr. Hebben jullie een idee hoe die smaken? Veel whisky kennis heb ik niet, maar bijvoorbeeld een Glen Elgin smaakt me behoorlijk goed!
Serge op Whiskyfun.com:

Tamdhu 18 yo (43%, OB, 2006) Colour: gold. Nose: fresh, clean and very grainy. Light in style but not weak. Quite some chamomile tea, light vanilla crème, light honey, roasted peanuts… Something slightly metallic in the background like in some old bottles. Enjoyable notes of orange cake, baklavas, caramel… Not the most complex malt ever but the balance is well here. Mouth: sweet, very caramelly… Very, very caramelly in fact but a little weak, lacking a little more body and mouth feel. Goes on with roasted caramelised peanuts, nougat, light honey, a little praline… Simple. Finish: not too long but not unpleasant, with hints of oak besides the… caramel. In short, the nose was pretty nice but the palate is too… well, you see what I mean. 77 points.

Oban 14 yo (43%, OB, +/- 2010) Three stars Last time I tried the popular Oban 14 it was a 2008 version (more or less) and I thought it was very good but a tad underwhelming (WF80). Time to try a newer version today. Colour: deep gold. Nose: right, it starts with the same kind of slightly soapy and cardboardy notes that I had already found in earlier versions, but once again it gets then slightly coastal and leathery, with also notes of dried oranges and gingerbread that are quite beautiful. Speculoos in orange liqueur plus a pinch of salt – or something like that. Mouth: no more cardboard, or very little, rather an unusual combination of dry green tea (but does one add sugar to green tea!), ginger, kummel and bitter oranges. It’s got power despite the low strength. Becomes more leathery and grassy after a while, with also a little limoncello. Finish: medium long, dry, grassy and slightly briny. Bitter oranges again in the aftertaste. Comments: the Oban 14 is really a different malt, rather bigger than others at 43%, maybe because of the worm tubs that are on the distillery’s roof. Or maybe not. Anyway, this version was particularly big. SGP:451 - 82 points.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 14:45:49 #80
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_92173143
Mijn fles Tullamore Dew is gister op gegaan. Nu wil ik hem vervangen voor iets vergelijkbaars, een betaalbare Ierse whiskey. Het mag wel iets minder zacht zijn ook. Heeft iemand een suggestie?
Ok stelletje hokboeren
pi_92185988
Enige tijd geleden heb ik een Whyte & Mackay "The Thirteen" gekregen, een op whisky welke op sherry vaten 12 jaar heeft gelegen, ze het blenden en daarna nog eens een jaar ligt.

Wat mij alleen tegen viel was het gebrek aan sherry smaken erdoor heen (veel minder als The Lasanta van Glenmorangie) en een enorm klap aan alcohol. Ik ben dol op Alcohol, begrijp me niet verkeerd. Maar het is bij deze in zo'n mate dat ik de eerste 10 seconden aan het zoeken ben naar mijn smaak pupillen.

Daardoor vraag ik mij af: Wat maakt nou dit verschil met andere Sherry whisky's? Is het door het blenden of de vaten?

Ik zie trouwens wel dat hij veel goeie scores gekregen heeft bij wat reviews, maar ik herken het daar totaal niet in.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 23:56:03 #82
128548 pavv
The computer says NO
pi_92204591
Wat mij betreft is die thirteen gewoon een 13 in een dozijn (pun!) blended whisky.

en die bestaat voor een zeer groot gedeelte (denk aan > 75%) uit goedkoop in elkaar gezette graanwhisky. En dat proef je meestal.

De Lasanta die je noemt is een Single Malt whisky, en is gefinished in Sherryvaten.

ik heb niet gezocht naar reviews, maar de meesten zullen toch wel uit de pennen van de marketing afdeling komen. dit soort onzin: "The secret of the rich, rounded taste of the thirteen is in the unique Double Marriage maturation process. At 12 years old, when other producers bottle their aged blends, Whyte & Mackay's Master Blender brings together the finest malt whiskies, then returns them to sherry casks to marry for another year - a loving union. At 13 years old the second marriage takes place, when the finest grain whiskies are introduced to this blend of malts to create the masterpiece that is the thirteen.
"


rich and round .... sure.
pi_92238229
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 23:56 schreef pavv het volgende:
Wat mij betreft is die thirteen gewoon een 13 in een dozijn (pun!) blended whisky.

en die bestaat voor een zeer groot gedeelte (denk aan > 75%) uit goedkoop in elkaar gezette graanwhisky. En dat proef je meestal.

De Lasanta die je noemt is een Single Malt whisky, en is gefinished in Sherryvaten.

ik heb niet gezocht naar reviews, maar de meesten zullen toch wel uit de pennen van de marketing afdeling komen. dit soort onzin: "The secret of the rich, rounded taste of the thirteen is in the unique Double Marriage maturation process. At 12 years old, when other producers bottle their aged blends, Whyte & Mackay's Master Blender brings together the finest malt whiskies, then returns them to sherry casks to marry for another year - a loving union. At 13 years old the second marriage takes place, when the finest grain whiskies are introduced to this blend of malts to create the masterpiece that is the thirteen.
"


rich and round .... sure.
Is er al een review site waar betrouwbare reviews te volgen zijn?

Was het ook al niet eens met de review, als ik deze whisky drink dan proef ik toch voornamelijk de houten vaten ipv het sherry finish.. Het zit er wel in maar extreem ver weg vergeleken met anderen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2011 19:22:29 ]
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:12:42 #84
128548 pavv
The computer says NO
pi_92244937
Er zijn zat sites met reviews van diverse whiskies...sommige sites zijn goed, sommige minder. Maar eerlijk gezegd zoek ik zelf niet erg naar reviews van blended whiskies, ben meer geinteresserd in Malts. Onderstaande sites zijn wel de moeite waard:

http://www.whiskyfun.com/ (de grootste, de meest uitgebreide en soms iets over the top)
http://www.whiskynotes.be/ (een belg die er ook wel een paar heeft geproefd)
http://onversneden.com/ (een andere belg)
http://sjoerd972.wordpress.com/ (een hollander met een whiskyblog)
http://www.levenswater.nl/index.php?option=com_kunena&Itemid,217/ (een forum vol met whiskyliefhebbers)
pi_92429886
Vanaf morgen weer wilde whiskey dagen bij Gall & Gall. 20% korting op alles. Nog een speciale aanrader daar of moet ik G&G helemaal links laten liggen? :+
pi_92432400
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 19:20 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Is er al een review site waar betrouwbare reviews te volgen zijn?

Was het ook al niet eens met de review, als ik deze whisky drink dan proef ik toch voornamelijk de houten vaten ipv het sherry finish.. Het zit er wel in maar extreem ver weg vergeleken met anderen.
http://www.whiskyfun.com/archivenovember09-1.html#141109
pi_92457807
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
Vanaf morgen weer wilde whiskey dagen bij Gall & Gall. 20% korting op alles. Nog een speciale aanrader daar of moet ik G&G helemaal links laten liggen? :+
Ik twijfel er ook over, dit weekend is het whisky event in Alkmaar waar ik naartoe ga... Volgens mij worden daar ook mooie dranken aangeboden voor een redelijke prijs, niet?
  maandag 7 februari 2011 @ 14:03:14 #88
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92457905
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 14:00 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Ik twijfel er ook over, dit weekend is het whisky event in Alkmaar waar ik naartoe ga... Volgens mij worden daar ook mooie dranken aangeboden voor een redelijke prijs, niet?
Ja en nee, op het festival zelf wordt niets verkocht.
Mag niet wegens vergunningen en zo. Je kan er wel proeven en zo de whiskies die je lekker vind herkennen.
Er worden tijdens dit festival wel diverse aanbiedingen gedaan door lokale slijters die je later kan ophalen...
pi_92457942
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 14:03 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja en nee, op het festival zelf wordt niets verkocht.
Mag niet wegens vergunningen en zo.
Maar er worden bij dit festival wel diverse aanbiedingen gedaan door lokale slijters die je later kan ophalen...
:o

Damn, wel jammer dat ik zaterdag avond tot 10 uur er zit. :') Of maken de slijterijen een uitzondering?

Wel vreemd, daar je er wel whisky kan proeven... Ik hoop dat er veel aanbod is, ik wil de ideale vrouwenwhisky uitzoeken nu. :D :P (mijn glenmorangie fles is bijna op.. :()

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2011 14:05:16 ]
  maandag 7 februari 2011 @ 14:06:20 #90
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92458011
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 14:04 schreef Aneurism het volgende:

[..]

:o

Damn, wel jammer dat ik zaterdag avond tot 10 uur er zit. :') Of maken de slijterijen een uitzondering?
Denk niet dat ze een uitzondering maken qua openingstijden.
Maar steeds meer slijterijen verzenden ook. Meestal valt er wat dat betreft wel iets te regelen.
En anders ga je nog eens bij de slijter in kwestie langs. Staat vaak meer dan op een whisky festival, altijd leuk...
  maandag 7 februari 2011 @ 14:08:44 #91
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92458096
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 14:04 schreef Aneurism het volgende:

Wel vreemd, daar je er wel whisky kan proeven... Ik hoop dat er veel aanbod is, ik wil de ideale vrouwenwhisky uitzoeken nu. :D :P (mijn glenmorangie fles is bijna op.. :()
Het verschil zit in een tap- vs. een slijterijvergunning.
Met een tapvergunning (van toepassing tijdens het festival) mag je wel schenken, maar niet verkopen en met een slijterijvergunning mag je wel verkopen, maar officieel niet schenken.

Maar ik durf je te beloven dat je voldoende whiskies zal aantreffen zaterdag, meer dan je proeven kan... :P

Ik zelf ga zaterdagmiddag. Nog meer mensen van hier dan?
pi_92464213
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 14:08 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Het verschil zit in een tap- vs. een slijterijvergunning.
Met een tapvergunning (van toepassing tijdens het festival) mag je wel schenken, maar niet verkopen en met een slijterijvergunning mag je wel verkopen, maar officieel niet schenken.

Maar ik durf je te beloven dat je voldoende whiskies zal aantreffen zaterdag, meer dan je proeven kan... :P

Ik zelf ga zaterdagmiddag. Nog meer mensen van hier dan?
Gaat het over het whiskyfestival in groningen? In dat geval zou het best kunnen dat ik er dan ben ja :)
blub blub
  maandag 7 februari 2011 @ 16:36:48 #93
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92464384
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:33 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Gaat het over het whiskyfestival in groningen? In dat geval zou het best kunnen dat ik er dan ben ja :)
Nee, over het Hielander Whisky Festival in Alkmaar a.s. weekend.
pi_92464504
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Nee, over het Hielander Whisky Festival in Alkmaar a.s. weekend.
Daar ben ik niet bij...
blub blub
pi_92464730
*O* Ik wel!! Zin in!! Ben benieuwd wat voor leuke nieuwe dingen we tegen gaan komen :Y
  maandag 7 februari 2011 @ 16:48:13 #96
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92464914
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:43 schreef Sunnythesun het volgende:
*O* Ik wel!! Zin in!! Ben benieuwd wat voor leuke nieuwe dingen we tegen gaan komen :Y
Wel eens eerder naar een dergelijk festival geweest?
pi_92465189
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:48 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Wel eens eerder naar een dergelijk festival geweest?
Nope :) Ben pas 1,5 jaar serieus bezig met whisky en dit wordt ons eerste festival. We hebben wel (zelf georganiseerde) proeverijen gedaan.
  maandag 7 februari 2011 @ 17:07:10 #98
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92465676
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:55 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Nope :) Ben pas 1,5 jaar serieus bezig met whisky en dit wordt ons eerste festival. We hebben wel (zelf georganiseerde) proeverijen gedaan.
Dan ga je een leuke sessie tegemoet.
Misschien komen we elkaar nog wel tegen...
pi_92466479
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:07 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dan ga je een leuke sessie tegemoet.
Misschien komen we elkaar nog wel tegen...
Wij hebben zaterdag de middag sessie. Hoe zie je er uit? ;) :P
pi_92468058
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:25 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Wij hebben zaterdag de middag sessie. Hoe zie je er uit? ;) :P
zie je de avatar niet?
pi_92472779
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 18:07 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

zie je de avatar niet?
* Sunnythesun gaat uitkijken naar een aap met een koptelefoon op :+
  maandag 7 februari 2011 @ 21:10:17 #102
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92476865
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:25 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Wij hebben zaterdag de middag sessie. Hoe zie je er uit? ;) :P
Extreem kort tot geen haar, niet al te groot qua lengte, qua omvang ietsje meer, spijkerbroek, All Stars en waarschijnlijk draag ik een shirt met dit logo er op:



Ben er ook zaterdagmiddag...
pi_92481928
Ah ok, ik zal kijken of ik je zie lopen ;)
pi_92482018
Wat vinden jullie hier van Ardmore?
  maandag 7 februari 2011 @ 22:58:11 #105
128548 pavv
The computer says NO
pi_92482580
Leuke middle of the road whisky. De 10 jaar oude OB "Ardmore Traditional Cask" is wel aardig, leuk randje rook in de neus en de smaak. Bij de onafhankelijke botelaars is er nog wel meer spannends te krijgen. (zo is er een mooie Gordon & MacPhail Reserve, en ook een hele mooie, maar dure chieftains. Betaalbaar en lekker is ook de Ardmore van the Ultimate)
pi_92536705
Iemand toevallig een idee waar men een leeg whiskyvat zou kunnen kopen? :P Liever iets kleins, quarter caskje ofzo. Lijkt me wel tof voor in m'n nieuwe huis *O*

Tevens de Laphroaig quarter cask besteld, ben benieuwd :) De Laphroaig 10 cask strength vond ik goddelijk :)
  woensdag 9 februari 2011 @ 12:46:43 #107
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92541647
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 10:27 schreef Intrepidity het volgende:
Iemand toevallig een idee waar men een leeg whiskyvat zou kunnen kopen? :P Liever iets kleins, quarter caskje ofzo. Lijkt me wel tof voor in m'n nieuwe huis *O*

Tevens de Laphroaig quarter cask besteld, ben benieuwd :) De Laphroaig 10 cask strength vond ik goddelijk :)
orginele schotse eiken houten whiskyvat regenton regentonnen -> Marktplaats

Geen quarter cask, maar misschien vind je die ook nog wel als je wat Googled wat ik ook heb gedaan op 'whiskyvat')...
  Moderator / Redactie Sport woensdag 9 februari 2011 @ 14:16:05 #108
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_92545181
Kent iemand Auchentoshan Classic? Aardige aanbieding bij de G&G voor kaarthouders. Die van Highland Park 12 kan je beter overslaan en ergens anders halen :+.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_92551570
Wat is de ervaring nou over de Gall en Gall korting? De merken die ik lekker vind kan ik voor 30 euro goedkoper krijgen bij een whisky specialist... (Lasante bijvoorbeeld is voor 60 euro te koop bij de Gall en Gall en bij online shops rond de 35 euro...)
  woensdag 9 februari 2011 @ 16:51:47 #110
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92551647
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 16:50 schreef Aneurism het volgende:
Wat is de ervaring nou over de Gall en Gall korting? De merken die ik lekker vind kan ik voor 30 euro goedkoper krijgen bij een whisky specialist... (Lasante bijvoorbeeld is voor 60 euro te koop bij de Gall en Gall en bij online shops rond de 35 euro...)
Gall & Gall is net als een supermarkt, soms goedkoper, soms duurder.
En je moet er dus ook prijsbewust voor zijn...
pi_92561064
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 16:50 schreef Aneurism het volgende:
Wat is de ervaring nou over de Gall en Gall korting? De merken die ik lekker vind kan ik voor 30 euro goedkoper krijgen bij een whisky specialist... (Lasante bijvoorbeeld is voor 60 euro te koop bij de Gall en Gall en bij online shops rond de 35 euro...)
Persoonlijk grijp ik de whiskyweken aan om een voorraad slobberwhiskies in te slaan, en niet de duurdere single malts, die zijn doorgaans ergens anders inderdaad goedkoper te vinden.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 9 februari 2011 @ 20:42:49 #112
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_92561864
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 16:50 schreef Aneurism het volgende:
Wat is de ervaring nou over de Gall en Gall korting? De merken die ik lekker vind kan ik voor 30 euro goedkoper krijgen bij een whisky specialist... (Lasante bijvoorbeeld is voor 60 euro te koop bij de Gall en Gall en bij online shops rond de 35 euro...)
Dat je goed moet opletten bij welke whisky het wel voordelig is en welke niet :).
Je hebt voor de kaarthouders een aanbieding van highland park 12, nou dan kan je beter naar een goede zaak gaan want dan is die normaal al voordeliger.Voor de slobbers is het over het algemeen wel een aardigheidje die korting. Maar bij de duurdere (zeg vanaf 25e) kan je beter bij de goede slijterijen langs gaan.

Maar goed dat wisselt per whisky.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_92562333
Het wisselt ook per G&G. Verleden jaar had ik een ardbeg en een cask strength laphroaig met 40% korting.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  vrijdag 11 februari 2011 @ 15:20:04 #114
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_92639085
Vandaag dan toch de stoute schoenen aangetrokken, en zoals ik in het vorige topic al wilde, heb ik het nu toch gedaan. Whisky gekocht!



35,-

Wie kent deze? Op aanraden van de medewerker deze gekocht.

Ik dacht dat ik hem het beste nu even kon laten staan, vanavond op kamertemperatuur (of koelkast?) een heel klein beetje proberen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Saninl op 11-02-2011 15:39:57 ]
pi_92639167
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 20:42 schreef borisz het volgende:

[..]

Dat je goed moet opletten bij welke whisky het wel voordelig is en welke niet :).
Je hebt voor de kaarthouders een aanbieding van highland park 12, nou dan kan je beter naar een goede zaak gaan want dan is die normaal al voordeliger.Voor de slobbers is het over het algemeen wel een aardigheidje die korting. Maar bij de duurdere (zeg vanaf 25e) kan je beter bij de goede slijterijen langs gaan.

Maar goed dat wisselt per whisky.
Ok dus de Jack's en de Jim's bij G&G maar voor de rest links laten liggen. :) Check.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 15:25:05 #116
128548 pavv
The computer says NO
pi_92639333
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:20 schreef Saninl het volgende:
Vandaag dan toch de stoute schoenen aangetrokken, en zoals ik in het vorige topic al wilde, heb ik het nu toch gedaan. Whisky gekocht!

[ afbeelding ]

35,-

Wie kent deze? Op aanraden van de medewerker deze gekocht.

Ik dacht dat ik hem het beste nu even kon laten staan, vanavond op kamertemperatuur een heel klein beetje proberen?
De Dalwhinnie... een prima whisky om mee te beginnen. Het is vrij zachte en subtiele whisky, niet heel uitgesproken qua karakter. Gewoon doen :Y
pi_92645549
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:20 schreef Saninl het volgende:
Vandaag dan toch de stoute schoenen aangetrokken, en zoals ik in het vorige topic al wilde, heb ik het nu toch gedaan. Whisky gekocht!

[ afbeelding ]

35,-

Wie kent deze? Op aanraden van de medewerker deze gekocht.

Ik dacht dat ik hem het beste nu even kon laten staan, vanavond op kamertemperatuur (of koelkast?) een heel klein beetje proberen?
Gewoon op kamertemperatuur drinken. Een klein kelkglas doet het het beste. Géén ijs! Verdunnen met een beetje water (letterlijk enkele druppels per glas) doen vaak meer aroma's loskomen :)
blub blub
  vrijdag 11 februari 2011 @ 17:36:36 #118
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_92645721
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 17:32 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Gewoon op kamertemperatuur drinken. Een klein kelkglas doet het het beste. Géén ijs! Verdunnen met een beetje water (letterlijk enkele druppels per glas) doen vaak meer aroma's loskomen :)
Oke, dan zal ik dat straks eens doen.

De fles staat nu op mijn kamer (=dus kamertemperatuur) en wij hebben geen kelkglas volgens mij, maargoed, dan maar in een ander (klein) glas. Zonder ijs in ieder geval :)

Wauw, toch wel spannend of ik het lekker ga vinden ofzo?!
pi_92647407
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 17:36 schreef Saninl het volgende:

[..]

Oke, dan zal ik dat straks eens doen.

De fles staat nu op mijn kamer (=dus kamertemperatuur) en wij hebben geen kelkglas volgens mij, maargoed, dan maar in een ander (klein) glas. Zonder ijs in ieder geval :)

Wauw, toch wel spannend of ik het lekker ga vinden ofzo?!
Ik vind deze Dalwhinnie redelijk subtiel inderdaad maar er zit ook iets in wat ik persoonlijk minder lekker vindt, namelijk een lichte moutsmaak, beetje bierig (overdreven gezegd). Sommige whiskies hebben dat en ik vind dat niet lekker.
blub blub
  vrijdag 11 februari 2011 @ 20:02:46 #120
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_92652253
~O>

Zo, Sani is ook weer wakker.

Ik vond het echt niet lekker :{

Ik had een heeeel klein slokje, maar vond het gewoon echt niet lekker. Zo zonde :(

Ik vond het de geur van spiritus hebben :'(

En de smaak was gewoon; BAM, Alcohol. Voor mij dan. Waarna er een soort van tabakssmaak los kwam..

;(
  † In Memoriam † vrijdag 11 februari 2011 @ 21:07:44 #121
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_92655192
Glaasje BenRiach Pedro Ximinez Sherry Wood Finish 15 jaar ingeschonken. Yum!
Carpe Libertatem
pi_92656780
quote:
13s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 20:02 schreef Saninl het volgende:
~O>
En de smaak was gewoon; BAM, Alcohol. Voor mij dan. Waarna er een soort van tabakssmaak los kwam..

;(
Zoals eerder genoemd, probeer eens een paar drupjes water. (dus niet voor de helft vol gaan gooien met water), maar gewoon een theelepeltje :)

Wat je ook nog kan doen (want aan de alcohol moet je gewoon wennen)
een heel piep klein slokje nemen (kan ook van el-cheapo accuzuur whisky), en deze even goed in je mond heen en weer gooien, even tegen alle hoeken van je mond laten komen als het ware. Zo went je mond wat aan de alcohol.

Dan daarna even rustig ruiken aan je glas, met je mond op een kier/open (wordt je minder high van de alcohol damp), en daarna een slokje nemen ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2011 21:40:56 ]
pi_92678903
Op de Korpsverjaardag van 22 maart zal de eerste toost worden uitgebracht met een "single malt" whisky "Ben Nevis".
pi_92679094
quote:
13s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 20:02 schreef Saninl het volgende:
~O>

Zo, Sani is ook weer wakker.

Ik vond het echt niet lekker :{

Ik had een heeeel klein slokje, maar vond het gewoon echt niet lekker. Zo zonde :(

Ik vond het de geur van spiritus hebben :'(

En de smaak was gewoon; BAM, Alcohol. Voor mij dan. Waarna er een soort van tabakssmaak los kwam..

;(
Er zijn een aantal tips die ik je kan geven:

1. Steek je neus niet IN het glas, hou je neus zo'n 4-5 cm van het glas en ruik dan voorzichtig. Als je te dicht je neus erbij houd verbrand je de papillen in je neus en beleef je het niet optimaal.

2. Laat het eerste slokje door je mond rollen, op die manier 'verdoof' je een beetje je mond. Daarna gebruik ik als eerste het tipje van mijn tong om de zoetheid in een whisky tot me te laten komen.

Het beste kan je naar een proeverij gaan bij een klein workshopje.

Daarnaast verschilt het per smaak, ik hou bijvoorbeeld alleen van de zachte vrouwen whisky's zoals Lasanta, Dimpel etc. Er zijn een hoop whisky's waar ik mijn neus voor ophaal. :P
pi_92679118
Vanavond is het zover! :D Op naar de grote kerk in alkmaar voor een proeverij.

Meestal heb ik geen cash op zak, maar 50 euro voor de speciale botteling proeven mee moet genoeg zijn toch?

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2011 14:47:44 ]
pi_92679669
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 14:46 schreef Aneurism het volgende:
Vanavond is het zover! :D Op naar de grote kerk in alkmaar voor een proeverij.

Meestal heb ik geen cash op zak, maar 50 euro voor de speciale botteling proeven mee moet genoeg zijn toch?
Veel plezier :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zaterdag 12 februari 2011 @ 16:14:10 #127
128548 pavv
The computer says NO
pi_92682008
met 50 euro op zak gaat het je zeker lukken om naast de "gewone" whiskies ook nog een paar toppers te proeven.

Zeker bij de stand van WIN zijn er heel veel mooie dingen te proeven. Maar vergeet ook niet om naar de stand van de Dutch Connection te gaan... Die heren hebben zo'n 200 whiskies staan uit lang vervlogen tijden en van een kwaliteit zoals je die nu nog maar zelden vind in hedendaagse bottelingen.
Zo had ik gisteravond een 12 jaar oude Highland Park, maar wel een die in 1961 gedistilleerd was en gebotteld in 1973... jumjum. Kost wel wat euro's maar zeer de moeite waard.
pi_92693510
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 16:50 schreef Aneurism het volgende:
Wat is de ervaring nou over de Gall en Gall korting? De merken die ik lekker vind kan ik voor 30 euro goedkoper krijgen bij een whisky specialist... (Lasante bijvoorbeeld is voor 60 euro te koop bij de Gall en Gall en bij online shops rond de 35 euro...)
Ben het wel met je eens.Op een enkele leuke OB (Originele Botteling) na is het assortiment van de G&G niet zo heel spannend. Bovendien kun je deze bij de specialisten vaak al scherp geprijsd krijgen. Het speciale werk (voor zover voorradig) is bij de G&G doorgaans inderdaad duurder dan bij de specialisten. Kortom, ik loop van de week nog wel eens een keer bih de G&G langs, maar speciaal er voor naar toe...nee.

Kijk maar eens op:

www.passievoorwhisky.nl
www.whiskysite.nl
www.vooreenmooiglas.nl
Take on the situation, but not the torment ...
  zaterdag 12 februari 2011 @ 21:20:21 #129
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92693741
Verslagen van o.a. pavv en mij van het Hielander Whisky Festival zijn hier te vinden: www.levenswater.nl...

Sunnythesun, waar was je?
Heb maar een paar dames gezien, dus...
pi_92705237
Snelle note:

De Benriach 30 years old met sherry finish (Oloroso vat), damn... die moet ik toch eens gaan kopen. Nu nog zoeken naar iets onder de 200 euro. :')
pi_92710450
Wie kan mij vertellen welke shop er direct bij de ingang stond bij sessie 3? Volgens de kaart was het 't hekeltje, maar die stond volgens mij iets verder met de party tenten. Ze hadden een mooie Macallen voor 2DRAM erbij, ik weet alleen niet meer of die 12 of 18 years was... :(

IIG mijn top 4 van die 10+ whisky's die ik geproefd heb:

1. Benriach 30 years old sherry cask
2. Macallen 12 / 18 years old sherry cask
3. The Wild Geese 15 years old
4. Adelphy Selection 11 years Sherry cask.

Was een geslaagde avond, erg gezellig. :)

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2011 11:49:53 ]
  zondag 13 februari 2011 @ 12:15:00 #132
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92711522
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 11:41 schreef Aneurism het volgende:
Wie kan mij vertellen welke shop er direct bij de ingang stond bij sessie 3? Volgens de kaart was het 't hekeltje, maar die stond volgens mij iets verder met de party tenten. Ze hadden een mooie Macallen voor 2DRAM erbij, ik weet alleen niet meer of die 12 of 18 years was... :(

IIG mijn top 4 van die 10+ whisky's die ik geproefd heb:

1. Benriach 30 years old sherry cask
2. Macallen 12 / 18 years old sherry cask
3. The Wild Geese 15 years old
4. Adelphy Selection 11 years Sherry cask.

Was een geslaagde avond, erg gezellig. :)
DRINKS & GIFTS! uit Krommenie...
  zondag 13 februari 2011 @ 13:21:49 #133
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_92714116
Bij die fles van mij, aangezien ik denk dat ik die nog heeeel lang ga bewaren. (heel rustig 1x per week drinken).

Hoelang is hij goed?

Want er zit zo'n dopje op, maar is hij dan goed afgesloten? Of wat kan ik doen om de houdbaarheid te waarborgen?
pi_92714322
quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 13:21 schreef Saninl het volgende:
Bij die fles van mij, aangezien ik denk dat ik die nog heeeel lang ga bewaren. (heel rustig 1x per week drinken).

Hoelang is hij goed?

Want er zit zo'n dopje op, maar is hij dan goed afgesloten? Of wat kan ik doen om de houdbaarheid te waarborgen?
Zo'n fles blijft echt wel een jaar of wat goed :Y Gewoon dop erop houden. Dan komt alles goed.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_92715171
Gisteren 'toch maar niets gekocht', maar zit nu wel te twijfelen -O-

weet alleen niet wat ik zou moeten kopen.. Heb alleen nog talisker 10 staan, m'n glenlivet 12 is op, maar die vond ik wel érg lekker, máár vind 't ook zowat om weer dezelfde te kopen..

iemand nog ideeën voor in de lijn van die Glenlivet?
Ja doei.
pi_92717325
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 21:20 schreef MadMaster het volgende:
Verslagen van o.a. pavv en mij van het Hielander Whisky Festival zijn hier te vinden: www.levenswater.nl...

Sunnythesun, waar was je?
Heb maar een paar dames gezien, dus...
Ik was er!! Een van de weinig jongere dames idd, wat een ouwelullen gezelschap zeg :D :P
Ik had een vrij fel gekleurd rokje aan, blauw/groen met rood-roze bloemen en een zwart truitje, dus misschien heb je me wel voorbij zien zwalken ;)

Ik vond het echt heel erg leuk! Geweldig sfeertje, lekkere dingen geproefd, erg gezellig met de heren van het Hekeltje staan kletsen aan het einde van de middag (en nog wat bijzonders mogen proeven ondanks dat mijn 'drams' op waren O-) ) Nog wat lekkernijen mee genomen van Stelle.
Die gasten met die 200 flessen ouwe meuk ;) waren echt briljant! ^O^ Wat een collectie zeg :o het was maar een fractie van het totaal begreep ik. Heel bijzondere dingen gezien en ook nog wat mogen proeven. Perfecte kans eens een whisky van 600,- te kunnen proeven zonder een lening af te hoeven sluiten :P
pi_92717427
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 11:41 schreef Aneurism het volgende:
Wie kan mij vertellen welke shop er direct bij de ingang stond bij sessie 3? Volgens de kaart was het 't hekeltje, maar die stond volgens mij iets verder met de party tenten. Ze hadden een mooie Macallen voor 2DRAM erbij, ik weet alleen niet meer of die 12 of 18 years was... :(
Als het cask strenght was dan was het de 18 ;)
Vond die stand wat tegenvallen.. hadden mooie dingen mee maar alleen de standaard meuk (afgezien van die Macallen 18yr) open -O- Had graag die Laproaigh willen proeven die binnenkort geleverd gaat worden om te kijken of we die willen, maar ook elders alleen de 10yr (hebben we al) en de quarter cask (ken ik al) open.. Gemiste kans wat mij betreft..
pi_92720037
Even een wat uitgebreidere (cross)post over gister ;) Een en ander een beetje dubbel maar dat maakt niet uit :P

Nou het Whiskyfestival dus. Wij hadden de sessie van 13 tot 17 uur, niet echt een natuurlijke tijd om aan de drank te gaan, maar eenmaal binnen (naar binnen geloodst door een doedelzakspeler) went het snel. Locatie was de Grote Kerk in Alkmaar, dit kwam de sfeer wel ten goede moet ik zeggen:








Het was niet enorm groot, maar wel super knus opgezet en doordat er met drie sessies werd gewerkt (vrijdagavond, zaterdagmiddag en zaterdagavond) en wij volgens mij de enige sessie hadden die niet stijf uitverkocht was was het gezellig druk maar rustig genoeg om wel een praatje te kunnen maken en fatsoenlijk te kunnen proeven bij de stands. De standaard flessen waren gratis te proeven (zat bij de 35 euro entree in), de exclusievere na bijbetaling van een of meer "drams" (bonnen twv een euro). Uiteraard leuk om juist de exclusieve te proeven die je normaal niet zo snel zou aanschaffen.
Naast de proefstands stonden er ook een paar standjes met andere Schotse souvenirs en lekkernijen en deed Wullie vn Hielander zelf de catering (met Schotse gerechten).

Onze favoriete stands: de stand van slijterij het Hekeltje (de tent die je op de tweede foto hierboven in de verte op de foto ziet) waar je heel veel verschillende standaardflessen en een redelijk aantal bijzondere kon proeven en de stand van een paar liefhebbers die tjokvol stond met redelijk tot (vooral) zeer exclusieve (tot duizenden euro's aan toe0 en niet meer uitgegeven Whisky's waar je dus tegen bijbetaling echt hele mooie flessen kon proeven. Stukje van hun assortiment:



Mooie manier voor die gasten om wat geld terug te verdienen op flessen die ze zelf al geproefd hebben.

Uiteraard veel geproefd, met name gefocused op de Islays omdat dat nu eenmaal onze favoriete streek is.

Paar die we gehad hebben:



Twee Coal Ila's, zelfde jaar gedestilleerd, alleen de ene is gerijpt in Sherry vaten en de andere in Bourbon vaten, vandaar het kleurverschil. Gaaf om te proeven hoe groot het verschil tussen deze twee toch was!



Deze botteling van Ardbeg stond in die liefhebbersstand. Mooie rijke Whisky :Y



Deze Ileach kende ik nog helemaal niet. Typische Islay Whisky, niet heel heftig, maar wel flinke rook en turftonen als ik me goede herinner.



Ook een onbekende Islay voor mij, wel een om te onthouden :Y



Deze heb ik bij het Hekeltje gratis mogen proeven O-) , waarschijnlijk omdat er niet zo heel veel leuke jonge dames rondliepen. ;) Gezellig staan beppen met die mannen daar :D

Daar hebben we ook nog de Octmore geproefd. Als je niet van turf houdt moet je die vooral links laten liggen. Echt heel heftig vol, was ook de laatste die ik geproefd heb, daarna proefde ik toch geen onderscheid meer :P Overigens vonden we die fles geen 100 euro waard, daarvoor vinden we hem niet bijzonder genoeg (hoewel de fles er erg mooi uitziet :9~ ).

Naast deze wel meer geprobeerd overigens, maar TAV vergat steeds vaker foto's te maken :P

Ik heb ook nog een Ier geprobeerd: Connemara Peat, maar ik vond hem vrij vlak en te zoetig..

Geen Whisky besteld verder, wel wat souvenirs meegenomen, waaronder 2 boekjes, fudge, marmelade (met Whisky) en scones spullen.

Al met al erg leuk opgezet en vooral heel gaaf om een meer exclusieve Wkisky te kunnen proeven zonder direct arm te worden...

[ Bericht 10% gewijzigd door Sunnythesun op 13-02-2011 15:55:54 ]
  zondag 13 februari 2011 @ 15:52:09 #139
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92720129
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:50 schreef Sunnythesun het volgende:
Even een wat uitgebreidere (cross)post over gister ;) Een en ander een beetje dubbel maar dat maakt niet uit :P

Nou het Whiskyfestival dus. Wij hadden de sessie van 13 tot 17 uur, niet echt een natuurlijke tijd om aan de drank te gaan, maar eenmaal binnen (naar binnen geloodst door een doedelzakspeler) went het snel. Locatie was de Grote Kerk in Alkmaar, dit kwam de sfeer wel ten goede moet ik zeggen:

--knip---
En nu met de afbeeldingen graag... :P

Weet niet zeker of ik je nou wel of niet gezien heb, jij mij kennelijk niet ondanks dat ik dat logo 30cm hoog op m'n rug had staan...
Was je gisteren samen met een groep jongens?

Ken jij de nieuwste Islay distilleerderij Kilchoman niet :?
pi_92720455
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:52 schreef MadMaster het volgende:

[..]

En nu met de afbeeldingen graag... :P

Weet niet zeker of ik je nou wel of niet gezien heb, jij mij kennelijk niet ondanks dat ik dat logo 30cm hoog op m'n rug had staan...
Was je gisteren samen met een groep jongens?

Ken jij de nieuwste Islay distilleerderij Kilchoman niet :?
Ik kende de naam wel, maar nog nooit geproefd nee :D
Ik was met 2 mannen, 1 lange blonde (TAV) en een lange grijze met een bril, en mijn vriendin met blonde krullen en we hebben ook nog her en der met kennissen staan praten.. ;)
  zondag 13 februari 2011 @ 16:15:58 #141
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92721325
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:58 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ik kende de naam wel, maar nog nooit geproefd nee :D
Ik was met 2 mannen, 1 lange blonde (TAV) en een lange grijze met een bril, en mijn vriendin met blonde krullen en we hebben ook nog her en der met kennissen staan praten.. ;)
Dan was je dus niet de dame die op het eind bij de garderobe haar glas uit haar handen liet vallen... :D
pi_92721378
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 16:15 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dan was je dus niet de dame die op het eind bij de garderobe haar glas uit haar handen liet vallen... :D
:D thank god! nee _O-
  zondag 13 februari 2011 @ 16:20:42 #143
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92721588
Zij was samen met 6 jongens/mannen die tamelijk diep in het glaasje hadden gekeken en enorm liepen te brullen.

Maar zijn deze foto's met een telefoon gemaakt?
Volgens mij heb ik een jongen met donker, wat krullend haar gezien die deze foto's maakte...
pi_92721905
Dan heeft iemand TAV's telefoon gejat :o hij heeft blond haar namelijk ;)

ik pm je wel ff richting foto's van ons, misschien is dat handiger :P
pi_92741875
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 14:50 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Als het cask strenght was dan was het de 18 ;)
Vond die stand wat tegenvallen.. hadden mooie dingen mee maar alleen de standaard meuk (afgezien van die Macallen 18yr) open -O- Had graag die Laproaigh willen proeven die binnenkort geleverd gaat worden om te kijken of we die willen, maar ook elders alleen de 10yr (hebben we al) en de quarter cask (ken ik al) open.. Gemiste kans wat mij betreft..
Ze gaven aan dat hij ongeveer rond de 60 euro kost bij hun. Kwam alleen op de 10 years uit op hun site voor dat geld. 18 years kom ik overal op 100 euro per fles uit.

Het was iig uit een Oloroso vat

Hij had enorm veel sherry smaak, enorm overwelmende smaak. Heerlijk. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2011 22:02:46 ]
  † In Memoriam † zondag 13 februari 2011 @ 22:19:27 #146
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_92743579
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:50 schreef Sunnythesun het volgende:
<verslag>
Leuk verslag Sunny.
Carpe Libertatem
  zondag 13 februari 2011 @ 23:01:22 #147
128548 pavv
The computer says NO
pi_92746846
quote:
14s.gif Op zondag 13 februari 2011 22:19 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Leuk verslag Sunny.
copy that!

Erg leuk om wat pics te zien uit de Grote Kerk.
pi_92765792
Alkmaar.. Nog een festival.. Wordt druk met de festivals, want in Twente was er ook al eentje :)
En iemand in Gent geweest afgelopen weekend? ;)
pi_92791632
Ik ken de Glenlivet 12, 15, 18 en 21 maar de Nadurra nog niet. Deze is nu erg aantrekkelijk geprijsd bij de Gall maar vraag me af hoe de smaak verschilt van die andere Glelivet's. Is er hier ieman die deze kent en kan omschrijven wat het verschil is met de 12 / 15 / 18 / 21?

blub blub
pi_92803785
Is Grant's een beetje te zuipen?

Weet dat het goedkoop is, maar is het een beetje kwalitatief? Dus niet zo smerig als Jack Daniels maar niveau van Famous Grouse bijv.
Of is er iets beters voor die prijs te krijgen?
  dinsdag 15 februari 2011 @ 08:44:07 #151
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92807508
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 00:52 schreef RacerDKB het volgende:
Is Grant's een beetje te zuipen?

Weet dat het goedkoop is, maar is het een beetje kwalitatief? Dus niet zo smerig als Jack Daniels maar niveau van Famous Grouse bijv.
Of is er iets beters voor die prijs te krijgen?
Als je wilt simpelweg wil zuipen, is Grant's goed genoeg.
Spiritus ook trouwens...
  dinsdag 15 februari 2011 @ 08:45:13 #152
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92807523
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 13:37 schreef ChickenSpikey het volgende:
Alkmaar.. Nog een festival.. Wordt druk met de festivals, want in Twente was er ook al eentje :)
En iemand in Gent geweest afgelopen weekend? ;)
Waarom zou je naar Gent gaan als je al 2 festivals in Nederland hebt?
Ik ken niemand die geweest is...
pi_92807982
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 08:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Waarom zou je naar Gent gaan als je al 2 festivals in Nederland hebt?
Ik ken niemand die geweest is...
Iemand dan toevallig naar Groningen eind maart? :)
  dinsdag 15 februari 2011 @ 09:46:07 #154
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92808727
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 09:11 schreef ChickenSpikey het volgende:

[..]

Iemand dan toevallig naar Groningen eind maart? :)
Ook niet, dan ga ik de 'Whisky Op Zee'-minicruise doen...
pi_92813661
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 09:11 schreef ChickenSpikey het volgende:

[..]

Iemand dan toevallig naar Groningen eind maart? :)
Ik ;)
blub blub
pi_92822587
Wanneer is leidse festival?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 15 februari 2011 @ 15:53:10 #157
74056 crew  ToT
pi_92822628
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 00:52 schreef RacerDKB het volgende:
Is Grant's een beetje te zuipen?

Weet dat het goedkoop is, maar is het een beetje kwalitatief? Dus niet zo smerig als Jack Daniels maar niveau van Famous Grouse bijv.
Of is er iets beters voor die prijs te krijgen?
Als je een beetje bij de Duitse grens in de buurt woont: Mc Illwood! ^O^ 7 euro, en zo ongelooflijk zacht van smaak zeg!
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:06:09 #158
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92823151
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 15:51 schreef Aneurism het volgende:
Wanneer is leidse festival?
Niet meer ;)
Is vanaf dit jaar in Den Haag..
pi_92823173
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:06 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Komt niet meer, is verplaatst naar Den Haag.

International Whisky Festival Den Haag
tegelijk ^O^
pi_92828035
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 15:53 schreef ToT het volgende:

[..]

Als je een beetje bij de Duitse grens in de buurt woont: Mc Illwood! ^O^ 7 euro, en zo ongelooflijk zacht van smaak zeg!
Ik woon juist 5km van de Noordzee af :P
Ik ben een pauperstudent maar kan wel whisky waarderen, maar flessen van 30 euro of meer zijn me te duur, daarom wijk ik meestal uit naar Grouse-shit, maar ik zag nu deze voor ongeveer dezelfde prijs.
pi_92829023
Ik had laatst bij de Marktkauf in Herzongenrath [naast Kerkrade] een fles voor 7 euro, best lekker! Weet zo het merk niet meer. Heb er laatst een fles Dean's Finest old Scotch whisky gehaald voor 11 euro. Ook lekker, erg zacht.
Zag het staan, en kon het door mijn username natuurlijk niet laten staan!

Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
pi_92829294
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 21:35 schreef nielsgeode het volgende:
Ik ken de Glenlivet 12, 15, 18 en 21 maar de Nadurra nog niet. Deze is nu erg aantrekkelijk geprijsd bij de Gall maar vraag me af hoe de smaak verschilt van die andere Glelivet's. Is er hier ieman die deze kent en kan omschrijven wat het verschil is met de 12 / 15 / 18 / 21?


Iemand?
blub blub
pi_92829425

Deze vandaag gescoord :D
Acid burns your mind
You will never find
Only darkness inside
Turn, turn off your mind
  dinsdag 15 februari 2011 @ 18:47:16 #165
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92829927
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 18:30 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Iemand?
Euh, ja, die ik heb ik wel geproefd, maar niet head to head met de andere Glenlivets op hetzelfde moment. Maar deze is cask strenght en daardoor al niet te vergelijken met de andere Glenlivet OB's. Proefnotitie's heb ik er niet van...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 15 februari 2011 @ 18:53:01 #166
74056 crew  ToT
pi_92830183
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 18:35 schreef AltarOfSacrifice het volgende:
[ afbeelding ]
Deze vandaag gescoord :D
_O_ _O_ _O_

Is die quarter cask echt veel beter dan de gewone? :)
pi_92831802
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 18:35 schreef AltarOfSacrifice het volgende:
[ afbeelding ]
Deze vandaag gescoord :D
Nice :9 Ik kon hem erg waarderen toen ik in de gelegenheid was hem te mogen proeven ;)
pi_92833135
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 18:53 schreef ToT het volgende:

[..]

_O_ _O_ _O_

Is die quarter cask echt veel beter dan de gewone? :)
Wel wat beter ja, maar ik vind m niet heel bijzonder. Het blijft een 10 jaar Laphroaig...
blub blub
pi_92833377
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 18:47 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Euh, ja, die ik heb ik wel geproefd, maar niet head to head met de andere Glenlivets op hetzelfde moment. Maar deze is cask strenght en daardoor al niet te vergelijken met de andere Glenlivet OB's. Proefnotitie's heb ik er niet van...
wat zijn OB's?

Waarom kan je een cask strength whisky niet vergelijken met een "normale" botteling? In theorie zou het toch niet uit moeten maken of je de whisky voor het bottelen of pas in het glas verdunt tot hetzelfde percentage?
blub blub
pi_92836055
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 17:57 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ik woon juist 5km van de Noordzee af :P
Ik ben een pauperstudent maar kan wel whisky waarderen, maar flessen van 30 euro of meer zijn me te duur, daarom wijk ik meestal uit naar Grouse-shit, maar ik zag nu deze voor ongeveer dezelfde prijs.
Deanston Virgin oak bij Mitra voor 18,99....best drinkbaar voor dat geld!!!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 15 februari 2011 @ 20:59:17 #171
74056 crew  ToT
pi_92837349
Van de Mitra is de Speyside ook goddeloos lekker!

Alleen NIET drinken na een Laphroaig! _O- :') Kanonne, wat was dát erg zeg!
  dinsdag 15 februari 2011 @ 21:17:21 #172
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_92838408
Lagavulin 16 yo aangeschaft, bij de dolle whisky dagen. Kben benieuwd. Hij zit nog dicht. :)



Volgens het bekende kaartje dicht bij Talisker, wat ik altijd erg lekker vind:



[ Bericht 26% gewijzigd door egeltje1985 op 15-02-2011 21:23:57 ]
  dinsdag 15 februari 2011 @ 21:18:29 #173
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_92838465
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 18:35 schreef AltarOfSacrifice het volgende:
[ afbeelding ]
Deze vandaag gescoord :D
Heej, die heb ik ook nog staan. Ook nog dicht. :) Ik moet meer drinken.

Owneej, ik heb de gewone.



Deze heb ik laatst opgemaakt. Ook een glaasje aan huisgenoten gegeven, die er vervolgens sinas (!) bij deden. Dat doe ik dus ook niet meer... De whisky zelf was wel prima, maar niet heel bijzonder eigenlijk.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 15 februari 2011 @ 21:29:16 #174
74056 crew  ToT
pi_92839128
Laphroaig light????? :')
  dinsdag 15 februari 2011 @ 21:33:55 #175
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_92839440
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 21:29 schreef ToT het volgende:
Laphroaig light????? :')
light?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 15 februari 2011 @ 21:35:17 #176
74056 crew  ToT
pi_92839539
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 21:33 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

light?
Volgens dat schema hierboven! :) Light van smaak enzo, niet rich. (Helemaal links bovenin.)
  dinsdag 15 februari 2011 @ 21:37:38 #177
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_92839691
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 21:35 schreef ToT het volgende:

[..]

Volgens dat schema hierboven! :) Light van smaak enzo, niet rich. (Helemaal links bovenin.)
Oow, daar. Ja, maar wel smoky dan weer. Wat ze nou echt met light bedoelen weet ik ook niet.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 15 februari 2011 @ 21:39:55 #178
74056 crew  ToT
pi_92839836
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 21:37 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Oow, daar. Ja, maar wel smoky dan weer. Wat ze nou echt met light bedoelen weet ik ook niet.
Waarschijnlijk weinig smaak naast dat smokey, en daar ben ik het absoluut niet mee eens.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 21:45:05 #179
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_92840211
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 21:39 schreef ToT het volgende:

[..]

Waarschijnlijk weinig smaak naast dat smokey, en daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Wacht, ik heb Nederlandse uitleg gevonden.

Light:

Aan deze kant van de verticale as staan whiskys die gekenmerkt worden door frisse smaken: groen gras, zacht fruit, graan. In dergelijke smaken zijn processen waarneembaar die zich voltrekken in de distilleerderij, zoals fermentatie of de vorm en de omvang van de distilleerketels.

Rich:

Whiskys aan de volle kant van de as hebben kenmerken die vaak afkomstig zijn van het hout dat gebruikt wordt tijdens de rijping. Typerende aroma's variëren van vanille (afkomstig van vaten van Amerikaans eikenhout) tot noten tot sigarendoosjes, chocolade en gedroogd fruit (van vaten van Europees eikenhout). Het maakt verschil in smaak of een vat voor het eerst gevuld of opnieuw gebruikt wordt.

Smoky:

Single malts in het kwadrant rokerig bevatten allemaal waarneembare hoeveelheden turf, gebrand tijdens het moutproces. Ze variëren van gearomatiseerde rook en grote vuren tot gerookte haring en lapsang souchong en ze worden belichaamd door Islay malts zoals Lagavulin en Caol Ila.

Delicate:

Voor de whiskys aan deze kant van de as wordt doorgaans geen turf gebruikt tijdens het moutproces. Hoewel een opwaartse beweging langs de as een toenemende complexiteit laat zien gaat dat niet gepaard met een waarneembaar rookgehalte afkomstig van turf. In de richting van het lichte uiteinde is er een bloemige, grassige frisheid. Meer naar de vollere kant van de kaart ontstaan subtielere smaken, zoals noten, gerst en biscuit.

Dus light wil niet meteen zeggen geen smaak, maar frissere smaak.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 15 februari 2011 @ 21:53:36 #180
74056 crew  ToT
pi_92840825
Ah, duidelijk! :)
Tja in Laphroaig proef ik turf, zeewier en jodium. Echt light wil ik dat niet noemen.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 22:33:42 #181
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92843790
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 19:52 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

wat zijn OB's?
Official Bottlings, oftewel bottelingen door de distilleerderij/moedermaatschappij zelf uitgebracht.
Dit in tegenstelling tot IB's (Independent Bottlings), die door onafhankelijke bottelaars op de markt gebracht worden...

quote:
Waarom kan je een cask strength whisky niet vergelijken met een "normale" botteling? In theorie zou het toch niet uit moeten maken of je de whisky voor het bottelen of pas in het glas verdunt tot hetzelfde percentage?
In theorie heb je gelijk.
Maar ik breng de whisky nooit terug naar 'hetzelfde' percentage (wat sowieso niet altijd gelijk is, verschilt per soort botteling), dus heb een Cask Strength (CS) botteling dus ook nog nooit op 'hetzelfde' percentage gedronken.

Een paar druppels water toevoegen voor het openen van de aroma's, dat doe ik soms wel, maar daarmee breng je het alcoholprecentage maar een fractie mee omlaag...

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het soort water waarmee je je CS whisky zou verdunnen, wat ook een invloed kan hebben... :9
pi_92846180
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 21:53 schreef ToT het volgende:
Ah, duidelijk! :)
Tja in Laphroaig proef ik turf, zeewier en jodium. Echt light wil ik dat niet noemen.
Nee zeker niet :)
Hier vanavond ff geproeft. Zo glaasje nummer twee. Zonder paar drupjes water is 't erg ziltig, met een paar drupjes word ie wat zachter; en damn, zalig die rook, en dat turf. :) :7

Volgende whisky in de lijn der aanschaf wordt de Lagavulin 16yo, ben ik erg benieuwd naar. :9~
Acid burns your mind
You will never find
Only darkness inside
Turn, turn off your mind
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 15 februari 2011 @ 23:10:09 #183
74056 crew  ToT
pi_92846586
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:04 schreef AltarOfSacrifice het volgende:

[..]

Nee zeker niet :)
Hier vanavond ff geproeft. Zo glaasje nummer twee. Zonder paar drupjes water is 't erg ziltig, met een paar drupjes word ie wat zachter; en damn, zalig die rook, en dat turf. :) :7

Volgende whisky in de lijn der aanschaf wordt de Lagavulin 16yo, ben ik erg benieuwd naar. :9~
:@ Ik drink 'm altijd puur!
  dinsdag 15 februari 2011 @ 23:11:46 #184
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_92846680
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:10 schreef ToT het volgende:

[..]

:@ Ik drink 'm altijd puur!
Ik drink alles altijd puur, nog nooit water bij gedaan. Maakt dat veel verschil?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 15 februari 2011 @ 23:15:57 #185
74056 crew  ToT
pi_92846953
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:11 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Ik drink alles altijd puur, nog nooit water bij gedaan. Maakt dat veel verschil?
Met cask strength whikseys is er absoluut een verschil; met 1 theelepeltje water wordt de smaak echt veel rijker.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 23:16:57 #186
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_92847017
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:15 schreef ToT het volgende:

[..]

Met cask strength whikseys is er absoluut een verschil; met 1 theelepeltje water wordt de smaak echt veel rijker.
Ah ok. Ik drink eigenlijk best vaak whisky maar ben eigenlijk nog steeds een noob.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 15 februari 2011 @ 23:18:38 #187
74056 crew  ToT
pi_92847135
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:16 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Ah ok. Ik drink eigenlijk best vaak whisky maar ben eigenlijk nog steeds een noob.
Same here hoor! ;)
Ik heb ondertussen iets van 20 verschillende soorten geprobeerd, maar ben gewoon nog een n00b! ;)
Het heerscht trouwens wel hard als je vlak bij Moffrika woont! ^O^ Laphroaig kost bijvoorbeeld maar 25 euro! :D
pi_92847921
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 21:18 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Deze heb ik laatst opgemaakt. Ook een glaasje aan huisgenoten gegeven, die er vervolgens sinas (!) bij deden. Dat doe ik dus ook niet meer... De whisky zelf was wel prima, maar niet heel bijzonder eigenlijk.
oh, heb je die lege fles nog? als je hem niet wil, mag ik m dan? ik ben op zoek naar zo'n fles, maar heb hem nog niet kunnen vinden (ook nog niet heel erg gezocht trouwens ;)) of waar kan ik een volle kopen?

Maar is het in Duitsland echt zo veel goedkoper? Want dan stuur ik mijn papa een verlanglijstje voor bij zien bierboodschappen :)
  dinsdag 15 februari 2011 @ 23:31:38 #189
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92847966
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:15 schreef ToT het volgende:

[..]

Met cask strength whikseys is er absoluut een verschil; met 1 theelepeltje water wordt de smaak echt veel rijker.
3 a 4 Druppels water is genoeg om de aroma's los te krijgen, alles wat je meer doet is alleen maar verdunning van de whisky en levert niets extra's op...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 15 februari 2011 @ 23:34:54 #190
74056 crew  ToT
pi_92848156
Duitsland kent geen accijns op alcohol, en ik geloof dat de BTW maar 6% is i.p.v. 19%. :)
Scheelt dus ehhh....een flinke slok op een borrel! :P
pi_92848287
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:34 schreef ToT het volgende:
Duitsland kent geen accijns op alcohol, en ik geloof dat de BTW maar 6% is i.p.v. 19%. :)
Scheelt dus ehhh....een flinke slok op een borrel! :P
oh, is dat het! :) ik denk dat ik dan binnenkort eens met mijn papa ga winkelen :Y
  dinsdag 15 februari 2011 @ 23:39:19 #192
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_92848429
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:30 schreef maen het volgende:

[..]

oh, heb je die lege fles nog? als je hem niet wil, mag ik m dan? ik ben op zoek naar zo'n fles, maar heb hem nog niet kunnen vinden (ook nog niet heel erg gezocht trouwens ;)) of waar kan ik een volle kopen?

Maar is het in Duitsland echt zo veel goedkoper? Want dan stuur ik mijn papa een verlanglijstje voor bij zien bierboodschappen :)
Nee, sorry, al in de glasbak. Maar per sé die fles of gewoon een fles? Hier bestellen kan: http://www.whiskyvanzuyle(...)kys&naam=Glen+Scotia

En verder koop ik het vaakst bij 'drankhandel de traverse' in hoog catharijne, Utrecht. De winkel zelf ziet er een beetje twijfelachtig uit, maar aanbiedingen, aanbiedingen! En grote collectie whisky. Ook veel port trouwens.
pi_92848575
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:39 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Nee, sorry, al in de glasbak. Maar per sé die fles of gewoon een fles? Hier bestellen kan: http://www.whiskyvanzuyle(...)kys&naam=Glen+Scotia

En verder koop ik het vaakst bij 'drankhandel de traverse' in hoog catharijne, Utrecht. De winkel zelf ziet er een beetje twijfelachtig uit, maar aanbiedingen, aanbiedingen! En grote collectie whisky. Ook veel port trouwens.
Nou, een fles van Glen Scotia, om de naam :) maar ik ben ook erg benieuwd naar de whisky zelf! Hebben ze die ook in Utrecht dan?
  dinsdag 15 februari 2011 @ 23:45:43 #194
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_92848801
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:41 schreef maen het volgende:

[..]

Nou, een fles van Glen Scotia, om de naam :) maar ik ben ook erg benieuwd naar de whisky zelf! Hebben ze die ook in Utrecht dan?
Kdenk het wel hoor. :Y
  dinsdag 15 februari 2011 @ 23:48:20 #195
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92848989
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:41 schreef maen het volgende:

[..]

Nou, een fles van Glen Scotia, om de naam :) maar ik ben ook erg benieuwd naar de whisky zelf! Hebben ze die ook in Utrecht dan?
Zoek dan deze, de oude botteling. Toch wel beter dan de nieuwe in de nieuwe verpakking:

pi_92849405
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:48 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Zoek dan deze, de oude botteling. Toch wel beter dan de nieuwe in de nieuwe verpakking:

[ afbeelding ]
oh die is nog veel mooier! maar is die nog te krijgen dan?
de drankenhandel hier heeft er inderdaad zo eentje staan, maar die wil die niet verkopen... en de nieuwe heeft ie niet.

maar dan maar eens in Utrecht kijken :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 16 februari 2011 @ 09:04:11 #197
74056 crew  ToT
pi_92855772
Tjezus wat een verschil qua fles!
Die oude ziet er tenminste bijzonder uit. Die nieuwe is echt vreselijk standaard.
pi_92855940
Geen whisky, wel Schots: Crabbies Ginger Beer.. Iemand wel eens op?
Flesje meegekregen bij Peperkamp. Smaakte best!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 16 februari 2011 @ 10:47:59 #199
74056 crew  ToT
pi_92858237
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 09:11 schreef ChickenSpikey het volgende:
Geen whisky, wel Schots: Crabbies Ginger Beer.. Iemand wel eens op?
Flesje meegekregen bij Peperkamp. Smaakte best!
Geen idee of het dat merk is, maar bij de C1000 hadden ze altijd echt een heerlijke soort. Die is een tijdje geleden helaas vervangen voor een veel slapper, zoeter prutje van een ander merk. ;(
  woensdag 16 februari 2011 @ 10:48:28 #200
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92858251
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:56 schreef maen het volgende:

[..]

oh die is nog veel mooier! maar is die nog te krijgen dan?
de drankenhandel hier heeft er inderdaad zo eentje staan, maar die wil die niet verkopen... en de nieuwe heeft ie niet.

maar dan maar eens in Utrecht kijken :)
De oude bottelingen zijn nog wel verkrijgbaar bij whisky speciaalzaken.
Maarre... never judge a book by the cover... :7
  woensdag 16 februari 2011 @ 10:49:20 #201
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92858272
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 09:11 schreef ChickenSpikey het volgende:
Geen whisky, wel Schots: Crabbies Ginger Beer.. Iemand wel eens op?
Flesje meegekregen bij Peperkamp. Smaakte best!
Weer bezig met de Etc. i.p.v. de Whisky? :X
pi_92858632
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 10:49 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Weer bezig met de Etc. i.p.v. de Whisky? :X
Nee hoor, staat geheel los van het blad, Gaat puur om mijn eigen ervaring met het bier :)
pi_92860910
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 22:33 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Official Bottlings, oftewel bottelingen door de distilleerderij/moedermaatschappij zelf uitgebracht.
Dit in tegenstelling tot IB's (Independent Bottlings), die door onafhankelijke bottelaars op de markt gebracht worden...

[..]

In theorie heb je gelijk.
Maar ik breng de whisky nooit terug naar 'hetzelfde' percentage (wat sowieso niet altijd gelijk is, verschilt per soort botteling), dus heb een Cask Strength (CS) botteling dus ook nog nooit op 'hetzelfde' percentage gedronken.

Een paar druppels water toevoegen voor het openen van de aroma's, dat doe ik soms wel, maar daarmee breng je het alcoholprecentage maar een fractie mee omlaag...

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het soort water waarmee je je CS whisky zou verdunnen, wat ook een invloed kan hebben... :9
Duidelijk :) Hoe (her)ken je of iets een OB of een IB is?
blub blub
  woensdag 16 februari 2011 @ 14:21:43 #204
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92865716
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:02 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Duidelijk :) Hoe (her)ken je of iets een OB of een IB is?
Een officiële botteling herken je doordat er op het label vermeld is dat de whisky gebotteld is door de betreffende distillleerderij ('bottled by <naam whisky distilleerderij>'). Verder is het een kwestie van 'leren' en 'weten', de meeste OB's hebben whiskies/verpakkingen/labels die jarenlang meegaan en waarop de naam van de distilleerderij/het whiskymerk prominent aanwezig is.

Bij IB's is vooral de naam van bottelaar prominent aanwezig op de verpakking/het label en in een kleiner lettertype vaak de naam van de whisky die er in de fles zit.
Voor een overzicht van de meeste onafhankelijke bottelaars (de IB's), zie hier: http://www.whisky-distilleries.info/EI_General_EN.shtml
Het aantal IB's groeit echter nog steeds...
pi_93023542
Hebben jullie ervaring met www.whiskeysite.nl? Het ziet er erg voordelig uit.
  zondag 20 februari 2011 @ 08:55:22 #206
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_93045419
quote:
Op zaterdag 19 februari 2011 19:57 schreef rgras het volgende:
Hebben jullie ervaring met www.whiskeysite.nl? Het ziet er erg voordelig uit.
Je bedoelt www.whiskysite.nl (zonder e), neem ik aan... ;)
Goede ervaringen mee, regelmatig flessen bij gekocht en vaak zijn ze uinderdaad de goedkoopste...
  woensdag 23 februari 2011 @ 21:48:53 #207
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_93224366
Ik heb mn bourbon aan de kant gezet en echte whisky gekocht! Had al wel eens wat blended scotch staan, maar heb nu Balvenie Double Wood 12yo en Bunnahabhain 12 yo gekocht. Single Malts dus. De Bunnahabhain vind ik de eerste smaak erg lekker, maar die is ook snel weg. De Balvenie vind ik iets 'simpeler' in smaak maar die smaak blijft langer hangen en wordt dan complexer.

Iemand tips voor de volgende fles?
Tot zover het nieuws
  woensdag 23 februari 2011 @ 22:00:12 #208
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_93225192
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 21:48 schreef L.Mo het volgende:
Ik heb mn bourbon aan de kant gezet en echte whisky gekocht! Had al wel eens wat blended scotch staan, maar heb nu Balvenie Double Wood 12yo en Bunnahabhain 12 yo gekocht. Single Malts dus. De Bunnahabhain vind ik de eerste smaak erg lekker, maar die is ook snel weg. De Balvenie vind ik iets 'simpeler' in smaak maar die smaak blijft langer hangen en wordt dan complexer.

Iemand tips voor de volgende fles?
Zie kaartje van mij hierboven ergens. Verder vind ik Dalwhinnie 15 yo altijd een goede voor euh beginnende drinkers. Zacht van smaak, erg lekker.
  woensdag 23 februari 2011 @ 23:22:15 #209
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_93230848
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 21:48 schreef L.Mo het volgende:
Ik heb mn bourbon aan de kant gezet en echte whisky gekocht! Had al wel eens wat blended scotch staan, maar heb nu Balvenie Double Wood 12yo en Bunnahabhain 12 yo gekocht. Single Malts dus. De Bunnahabhain vind ik de eerste smaak erg lekker, maar die is ook snel weg. De Balvenie vind ik iets 'simpeler' in smaak maar die smaak blijft langer hangen en wordt dan complexer.

Iemand tips voor de volgende fles?
Ik doe niet aan kaartjes ;) , maar probeer eens een Highland Park 12y of een Glendronach 12y (of als je iets meer wilt uitgeven de 18y Highland Park of de 15y Glendronach)...
  donderdag 24 februari 2011 @ 16:06:29 #210
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_93259792
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 21:17 schreef egeltje1985 het volgende:
Lagavulin 16 yo aangeschaft, bij de dolle whisky dagen. Kben benieuwd. Hij zit nog dicht. :)

[ afbeelding ]

Volgens het bekende kaartje dicht bij Talisker, wat ik altijd erg lekker vind:

[ afbeelding ]
Bekend kaartje ;) .
Desalniettemin vertrouw ik meer op mijn eigen smaakervaring, dan op de kaart :+ .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  donderdag 24 februari 2011 @ 16:29:30 #211
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_93261037
quote:
10s.gif Op donderdag 24 februari 2011 16:06 schreef MPG het volgende:

[..]

Bekend kaartje ;) .
Desalniettemin vertrouw ik meer op mijn eigen smaakervaring, dan op de kaart :+ .
Ja dat wel, maar ik ben nog een whiskynoob, dus dan is het kaartje wel handig. :P
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 24 februari 2011 @ 16:31:25 #212
74056 crew  ToT
pi_93261148
quote:
99s.gif Op donderdag 24 februari 2011 16:29 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Ja dat wel, maar ik ben nog een whiskynoob, dus dan is het kaartje wel handig. :P
n00b? Dan moet je maar eens rustig beginnen met een Talliskertje! :P
  donderdag 24 februari 2011 @ 18:55:44 #213
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_93267247
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 16:31 schreef ToT het volgende:

[..]

n00b? Dan moet je maar eens rustig beginnen met een Talliskertje! :P
het is een macallan 10y geworden. Ook lekker hoop ik, en maar 30 euro
pi_93267277
Die is goed te doen :Y lekker vol van smaak :9
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 24 februari 2011 @ 18:58:31 #215
74056 crew  ToT
pi_93267371
quote:
99s.gif Op donderdag 24 februari 2011 18:55 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

het is een macallan 10y geworden. Ook lekker hoop ik, en maar 30 euro
Die Tallisker was maar een geintje; da's een behoorlijk zware namelijk! ;)
  donderdag 24 februari 2011 @ 19:01:50 #216
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_93267537
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 18:58 schreef ToT het volgende:

[..]

Die Tallisker was maar een geintje; da's een behoorlijk zware namelijk! ;)
en toevallig een van mn favorieten. :) ik ben iets minder noob. :P
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 24 februari 2011 @ 19:02:43 #217
74056 crew  ToT
pi_93267581
quote:
99s.gif Op donderdag 24 februari 2011 19:01 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

en toevallig een van mn favorieten. :) ik ben iets minder noob. :P
:o _O_

Ik denk dat ik 'm binnenkort ook weer ga halen. Ff afwisseling van McIllwood, Connemara en Laphroaig! :)
  donderdag 24 februari 2011 @ 19:28:40 #218
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_93268802
Voor wie zich verveeld en/of geïnteresseerd is:

Vanavond om 20.00 uur is er een anCnoc whisky tasting via Twitter (een zgn. Twasting).
De distilleerderij in Schotland heeft samples van 3 whiskies beschikbaar gesteld aan 30 whiskyliefhebbers over de hele wereld en één van deze samples (1996 Vintage) is nog maar kort op de markt.

Over ongeveer en half uur wordt de whisky dus door liefhebbers geproefd en beoordeeld.
Mooie PR-stunt van de distilleerderij, maar je kan er ook mee op je bek gaan als de whisky niets is...

De Twitter tasting is te volgen via http://twitter.com/#!/search/%23anCnoc en ik ben daar @AWG_whisky...
  donderdag 24 februari 2011 @ 22:06:13 #219
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_93279328
quote:
99s.gif Op donderdag 24 februari 2011 18:55 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

het is een macallan 10y geworden. Ook lekker hoop ik, en maar 30 euro
Goeie keuze ^O^ .
Wanneer ben ik een keer welkom O-) ?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_93317135
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 19:28 schreef MadMaster het volgende:
Voor wie zich verveeld en/of geïnteresseerd is:

Vanavond om 20.00 uur is er een anCnoc whisky tasting via Twitter (een zgn. Twasting).
De distilleerderij in Schotland heeft samples van 3 whiskies beschikbaar gesteld aan 30 whiskyliefhebbers over de hele wereld en één van deze samples (1996 Vintage) is nog maar kort op de markt.

Over ongeveer en half uur wordt de whisky dus door liefhebbers geproefd en beoordeeld.
Mooie PR-stunt van de distilleerderij, maar je kan er ook mee op je bek gaan als de whisky niets is...

De Twitter tasting is te volgen via http://twitter.com/#!/search/%23anCnoc en ik ben daar @AWG_whisky...
wat een leuk iets! jammer dat ik het nu pas lees...
  zaterdag 26 februari 2011 @ 12:43:41 #221
128548 pavv
The computer says NO
pi_93344271
Vandaag nog net de laatste fles van dit heerlijke spul weten te bemachtigen bij het Hekeltje!

Little Mill 1990-2008 MmcD Mission 53,5% (geen ACE'd whisky, gewoon goed, Lochside stijl)



een van mijn favorieten op het Hielander Whisky Festival in Alkmaar.
pi_93344336
Gisteren in Amsterdam in de L&B beland. Wat een tent hé, zoveel keus _O_

Ik was helaas bob, dus uiteindelijk een paar slokjes van wat Japanse whisky gehad, maar die waren erg lekker :7
Yamazaki 12yr
Nikka Miyagikyou 12yr
Nikka from the barrel CS

Volgende keer bobt iemand anders :9
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
  zaterdag 26 februari 2011 @ 14:06:52 #223
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_93346881
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 12:43 schreef pavv het volgende:
Vandaag nog net de laatste fles van dit heerlijke spul weten te bemachtigen bij het Hekeltje!

Little Mill 1990-2008 MmcD Mission 53,5% (geen ACE'd whisky, gewoon goed, Lochside stijl)

[ afbeelding ]

een van mijn favorieten op het Hielander Whisky Festival in Alkmaar.
^O^ Inderdaad een mooie... :Y

Jock stond er ook alleen maar bij te stamelen: 'So mooi, lychee's en pears, dit is true Lochside'... :D
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 26 februari 2011 @ 15:40:01 #224
74056 crew  ToT
pi_93350502
Net weer een Speyside gehaald!



:9~
  zaterdag 26 februari 2011 @ 15:43:36 #225
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_93350664
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 15:40 schreef ToT het volgende:
Net weer een Speyside gehaald!

[ afbeelding ]

:9~
En weet je nu ook wat je echt gekocht hebt?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 26 februari 2011 @ 15:50:51 #226
74056 crew  ToT
pi_93350999
quote:
12s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 15:43 schreef MadMaster het volgende:

[..]

En weet je nu ook wat je echt gekocht hebt?
Hoezo? Eigen merk van de Mitra.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 15:52:13 #227
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_93351049
quote:
Op zaterdag 26 februari 2011 15:50 schreef ToT het volgende:

[..]

Hoezo? Eigen merk van de Mitra.
En uit welke destilleerderij komt dat goedje?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 26 februari 2011 @ 15:52:47 #228
74056 crew  ToT
pi_93351077
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 15:52 schreef MPG het volgende:

[..]

En uit welke destilleerderij komt dat goedje?
Geen idee, maar hij smaakt best. Weet jij het wel dan? :)
  zaterdag 26 februari 2011 @ 15:53:54 #229
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_93351125
quote:
Op zaterdag 26 februari 2011 15:52 schreef ToT het volgende:

[..]

Geen idee, maar hij smaakt best. Weet jij het wel dan? :)
Nee, ik ben er juist benieuwd naar ;) .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 26 februari 2011 @ 15:55:53 #230
74056 crew  ToT
pi_93351201
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 15:53 schreef MPG het volgende:

[..]

Nee, ik ben er juist benieuwd naar ;) .
Ow okee! :P Nee het is wel een single malt, maar waar hij vandaan komt wordt niet vermeld geloof ik. Ik zal voor de zekerheid ff kijken of er nog iets bij staat wat relevant kan zijn.

Edit: Nee helaas, maar da's normaal met eigen merk dingen! ;)
  zaterdag 26 februari 2011 @ 16:04:00 #231
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_93351550
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 15:50 schreef ToT het volgende:

[..]

Hoezo? Eigen merk van de Mitra.
Dat het van de Mitra is, weet ik...

Maar omdat je deze smiley plaatst :9~ en de inhoud van deze flessen steeds anders is.
Het McClelland-label is van de Morrison Bowmore-groep (Suntory) en die hebben geen Speyside in hun portfolio. Ze moeten dus leentje buur spelen bij andere distilleerderijen en dat schijnt nog al eens te wisselen. Het is sowieso een zeer jonge whisky, gezien de lage prijs die je er voor hoeft te betalen...

Vandaar dat je nooit weet wat je krijgt en vandaar mijn vraag... ;)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 26 februari 2011 @ 16:05:43 #232
74056 crew  ToT
pi_93351649
Ow op die manier! :)
  zaterdag 26 februari 2011 @ 21:18:39 #233
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_93365196
Die van de mitra had ik laatst ook. Kvond er niet zo veel aan eigenlijk.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 26 februari 2011 @ 21:32:46 #234
74056 crew  ToT
pi_93365886
quote:
99s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 21:18 schreef egeltje1985 het volgende:
Die van de mitra had ik laatst ook. Kvond er niet zo veel aan eigenlijk.
Verdomd, hij valt mij zwaar tegen zeg!
Pfff ik heb in het verleden 2 identieke flessen gehad en heb het bij een kameraad gedronken, allebei zo heerlijk romig van smaak, maar deze ruikt en smaakt naar iets wat bedorven is. Geur is erger dan de smaak.WAT een verschil en WAT een tegenvaller!
  zaterdag 26 februari 2011 @ 22:01:48 #235
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_93366942
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 21:32 schreef ToT het volgende:

[..]

Verdomd, hij valt mij zwaar tegen zeg!
Pfff ik heb in het verleden 2 identieke flessen gehad en heb het bij een kameraad gedronken, allebei zo heerlijk romig van smaak, maar deze ruikt en smaakt naar iets wat bedorven is. Geur is erger dan de smaak.WAT een verschil en WAT een tegenvaller!
of het bedorven rook kan ik me niet herinneren, maar kzal m niet nog een keer kopen inderdaad.
  zondag 27 februari 2011 @ 12:58:57 #236
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_93385818
Misschien dat ik hier een kijkje ga nemen, mocht ik in de buurt zijn (Noord-LImburg)

Wijnhuis Blerick Presenteert

Zondag 10 april a.s.

Whisky

Slainte Mhath Event

meer dan 125 whisky`s op de proeftafel

Locatie t Roadhoes

Antoniusplein 2 Blerick

van 14.00 uur tot 17.00 uur Entreekaarten á ¤ 25,00

inclusief nosing & tasting glas, pipetje, hapjes e.d.

mmv : o.a. Ardbeg, Balvenie - Benriach - Bruichladdich - Cadenhead - Chieftains - Coal Ila - Compass box - Daily Dram - Dun Bheagan - Glen Morray - Glencadam - Glendronach - Glenfiddich - Glenmorangie - Highland Park - Murray McDavid - The Glenlivet - Tullibardine - en nog veel meer....

Wijnhuis Blerick
pi_93389846
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 12:58 schreef travelman het volgende:
Misschien dat ik hier een kijkje ga nemen, mocht ik in de buurt zijn (Noord-LImburg)

Wijnhuis Blerick Presenteert

Zondag 10 april a.s.

Whisky

Slainte Mhath Event

meer dan 125 whisky`s op de proeftafel

Locatie t Roadhoes

Antoniusplein 2 Blerick

van 14.00 uur tot 17.00 uur Entreekaarten á ¤ 25,00

inclusief nosing & tasting glas, pipetje, hapjes e.d.

mmv : o.a. Ardbeg, Balvenie - Benriach - Bruichladdich - Cadenhead - Chieftains - Coal Ila - Compass box - Daily Dram - Dun Bheagan - Glen Morray - Glencadam - Glendronach - Glenfiddich - Glenmorangie - Highland Park - Murray McDavid - The Glenlivet - Tullibardine - en nog veel meer....

Wijnhuis Blerick
oh, dat is leuk! :) volgens mij ben ik toevallig dat weekend bij mijn ouders, misschien wil papa wel mee en sponsoren :P
  zondag 27 februari 2011 @ 16:59:00 #238
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_93397555
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 12:58 schreef travelman het volgende:
Misschien dat ik hier een kijkje ga nemen, mocht ik in de buurt zijn (Noord-LImburg)

Wijnhuis Blerick Presenteert

Zondag 10 april a.s.

Whisky

Slainte Mhath Event

meer dan 125 whisky`s op de proeftafel

Locatie t Roadhoes

Antoniusplein 2 Blerick

van 14.00 uur tot 17.00 uur Entreekaarten á ¤ 25,00

inclusief nosing & tasting glas, pipetje, hapjes e.d.

mmv : o.a. Ardbeg, Balvenie - Benriach - Bruichladdich - Cadenhead - Chieftains - Coal Ila - Compass box - Daily Dram - Dun Bheagan - Glen Morray - Glencadam - Glendronach - Glenfiddich - Glenmorangie - Highland Park - Murray McDavid - The Glenlivet - Tullibardine - en nog veel meer....

Wijnhuis Blerick
Die moet ik hier eens even 'in de groep gooien' O-) ...
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_93402549
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 21:32 schreef ToT het volgende:

[..]

Verdomd, hij valt mij zwaar tegen zeg!
Pfff ik heb in het verleden 2 identieke flessen gehad en heb het bij een kameraad gedronken, allebei zo heerlijk romig van smaak, maar deze ruikt en smaakt naar iets wat bedorven is. Geur is erger dan de smaak.WAT een verschil en WAT een tegenvaller!
Gewoon terugbrengen.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 27 februari 2011 @ 19:12:14 #240
74056 crew  ToT
pi_93403304
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 18:55 schreef LostFormat het volgende:

[..]

Gewoon terugbrengen.
Zullen ze vast niet zo blij mee zijn! :P
pi_93405132
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 19:12 schreef ToT het volgende:

[..]

Zullen ze vast niet zo blij mee zijn! :P
Hoezo? Het is toch niet lekker? Als ze een beetje service verlenen dan nemen ze dat gewoon terug hoor.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_93409540
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 19:12 schreef ToT het volgende:

[..]

Zullen ze vast niet zo blij mee zijn! :P
Als iets rot smaakt gaat het terug, lijkt mij niet meer dan normaal. :)
  zondag 27 februari 2011 @ 23:51:50 #243
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_93421958
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 20:51 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Als iets rot smaakt gaat het terug, lijkt mij niet meer dan normaal. :)
Ben zeer benieuwd naar het einde van deze soapwhisky/whiskysoap... :D
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 28 februari 2011 @ 00:29:12 #244
74056 crew  ToT
pi_93423510
Laten we zeggen dat het eeh aquired taste is.
Ik ben nu mijn 3e glas ervan aan het drinken en nu gaat het net. Misschien dat het de volgende keer nog ietsjes beter smaakt.
  maandag 28 februari 2011 @ 00:58:44 #245
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_93424337
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 00:29 schreef ToT het volgende:
Laten we zeggen dat het eeh aquired taste is.
Ik ben nu mijn 3e glas ervan aan het drinken en nu gaat het net. Misschien dat het de volgende keer nog ietsjes beter smaakt.
Ja, als ik een fles in een keer achterover tik smaakt het meestal ook prima. Denk ik.
  † In Memoriam † maandag 28 februari 2011 @ 08:11:15 #246
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_93428846
Binnenkort een Glen Grant tasting, gewonnen via FaceBook.

Met de Twasting van Mad en dit soort acties via FaceBook gaat sociale media eindelijk een keer nuttig zijn. ;-)
Carpe Libertatem
pi_93429462
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 23:51 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ben zeer benieuwd naar het einde van deze soapwhisky/whiskysoap... :D
Ik werk in een slijterij. Als iemand iets niet lekker vind dan krijgt de klant z'n geld terug.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 28 februari 2011 @ 10:21:25 #248
74056 crew  ToT
pi_93430946
quote:
12s.gif Op maandag 28 februari 2011 00:58 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Ja, als ik een fles in een keer achterover tik smaakt het meestal ook prima. Denk ik.
3e glas in 2 dagen! ;)
  maandag 28 februari 2011 @ 10:24:35 #249
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_93431036
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 10:21 schreef ToT het volgende:

[..]

3e glas in 2 dagen! ;)
:P Oow. Nee, dan succes ermee. :)
pi_93431793
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 08:11 schreef Boze_Appel het volgende:
Binnenkort een Glen Grant tasting, gewonnen via FaceBook.

Met de Twasting van Mad en dit soort acties via FaceBook gaat sociale media eindelijk een keer nuttig zijn. ;-)
Ha wij van de mac van vliet clan hebben 'm ook gewonnen
pi_93433464
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 00:29 schreef ToT het volgende:
Laten we zeggen dat het eeh aquired taste is.
Ik ben nu mijn 3e glas ervan aan het drinken en nu gaat het net. Misschien dat het de volgende keer nog ietsjes beter smaakt.
Spijt me maar als iets ranzig is gaat het echt terug, wel een beetje vreemd om aan te komen na 4 glazen van: Hij is vies. Dan gelooft die slijter je ook niet, en terecht.
pi_93435943
idd, je kunt wel blijven proberen, je went misschien wel aan de smaak maar dat betekent nog niet dat het lekker is... dan zou ik het ook niet meer terugnemen
pi_93457597
Wat kost zo'n schattig 20cl dingetje Famous Grouse bij de mitra? Zag ze in het foldertje maar ben te lui om langs te gaan.
  maandag 28 februari 2011 @ 20:48:00 #254
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_93459806
quote:
6s.gif Op maandag 28 februari 2011 20:16 schreef RacerDKB het volgende:
Wat kost zo'n schattig 20cl dingetje Famous Grouse bij de mitra? Zag ze in het foldertje maar ben te lui om langs te gaan.
Geen idee, ze zouden je geld toe moeten geven. :P
  dinsdag 1 maart 2011 @ 00:56:46 #255
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_93474432
quote:
6s.gif Op maandag 28 februari 2011 20:16 schreef RacerDKB het volgende:
Wat kost zo'n schattig 20cl dingetje Famous Grouse bij de mitra? Zag ze in het foldertje maar ben te lui om langs te gaan.
http://www.mitra.nl/index.php
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  donderdag 3 maart 2011 @ 20:31:15 #256
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_93607497
Zit aan een glaasje Millstone

Nederwiskey van Zuidam in Baarle Nassau
Erg lekker, ga de andere ook proberen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_93833579
Hoi

Ik zat vanavond in een vakantiehuisje een glas whisky te drinken. Omdat er geen goede glazen aanwezig waren moest ik kiezen tussen een bierglas of een oversized wijnglas. (het alternatief was een koffiemok) Heiligschennis, ik weet het... maar goed ik koos het wijnglas, dat leek me nog het beste.

Wat me nu opviel is hoe erg ik bedwelmd werd door gewoon het glas aan mijn lippen te zetten, nog voor ik een slokje nam. De bovenkant van het grote glas rust dan op je neusbrug. Als ik diep inademde door mijn neus dan was het echt heftig. Ik heb er een beetje mee lopen spelen en nu wil ik graag in wetenschappelijke termen weten wat er precies gebeurd.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_93833802
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:16 schreef vaarsuvius het volgende:
Hoi

Ik zat vanavond in een vakantiehuisje een glas whisky te drinken. Omdat er geen goede glazen aanwezig waren moest ik kiezen tussen een bierglas of een oversized wijnglas. (het alternatief was een koffiemok) Heiligschennis, ik weet het... maar goed ik koos het wijnglas, dat leek me nog het beste.

Wat me nu opviel is hoe erg ik bedwelmd werd door gewoon het glas aan mijn lippen te zetten, nog voor ik een slokje nam. De bovenkant van het grote glas rust dan op je neusbrug. Als ik diep inademde door mijn neus dan was het echt heftig. Ik heb er een beetje mee lopen spelen en nu wil ik graag in wetenschappelijke termen weten wat er precies gebeurd.
Heel erg wetenschappelijk is het allemaal niet. Door de vorm van het glas (breder halverwege, en smaller bovenaan) blijft de geur (of de alcoholdampen) in het glas hangen. Dat is ook exact hoe een glencairn glas werkt:


Als je goed de subtiele geuren in de whisky wilt ruiken neem je dus een glas wat wat toeloopt, en geen brede tumbler, waar de geuren direct wegvliegen. De alcoholdampen zijn eerst inderdaad nogal overweldigend, maar daar wen je gaandeweg aan :)
  dinsdag 8 maart 2011 @ 22:54:02 #259
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_93840562
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:16 schreef vaarsuvius het volgende:

Wat me nu opviel is hoe erg ik bedwelmd werd door gewoon het glas aan mijn lippen te zetten, nog voor ik een slokje nam. De bovenkant van het grote glas rust dan op je neusbrug. Als ik diep inademde door mijn neus dan was het echt heftig. Ik heb er een beetje mee lopen spelen en nu wil ik graag in wetenschappelijke termen weten wat er precies gebeurd.
In wetenschappelijke termen? :P

Whisky bevat minimaal 40% alcohol en daar kan je een leuke flambeerpartij mee houden.
Alcohol is vluchtig en stijgt dus op uit het glas. Is het glas te groot dan krijg je de volle laag en wordt je simpelweg bedwelmd.

Daarom whisky nooit op de manier ruiken zoals jij het hebt gedaan, je ruikt dan niets behalve alcohol. Beter is het met 1 neusgat te ruiken en met het andere gelijkertijd wat lucht op te snuiven of wat voor jou de beste methode is om de geuren zo goed mogelijk tot je te krijgen. Als je echt alleen maar alcohol ruikt, doe je het in ieder geval niet goed...

Ben je even bedwelmd door de alcohol? Ruik dan eens aan de mouw van je trui.
Niet iets wat je normaal doet, maar door de totaal andere lucht reset je je geurzintuigen...
  donderdag 10 maart 2011 @ 08:53:32 #260
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_93893717
Een Whisky topic! Waarom ontdek ik dit nu pas? :)

In ieder geval: volgende maand gaat het er dan van komen, een heuse whiskytrip naar Schotland met pa en broertje, zelf samengesteld, selfdrive, B&B's gevonden via tripadvisor.co.uk. Het leek me wel leuk om het reisplan met jullie te delen, wie weet hebben jullie nog tips of aanvullingen.

Dag 1: 0900 uur aankomst in Newcastle, reisdag richting Craigellachie. Onderweg stops mogelijk bij Glenkinchie, Tullibardine, Glenturret, Blair Atholl of Dalwhinnie (evt zelfs Glenlivet). Overnachting in de Highlander Inn.

Dag 2: Rondleiding achter de schermen bij Glenfiddich (dankzij een Nederlander die wij hebben leren kennen op het Whiskyfestival Leiden), bezoek aan pa's favoriete merk: Macallan. Door naar een B&B in Inverness met onderweg nog mogelijkheid tot stoppen bij Glen Grant, Glen Moray, Benromach of Dallas Dhu.

Dag 3: Omhoog naar Glenmorangie, dan weer naar beneden (eventueel langs Glen Ord), langs de westkant van Loch Ness richting Skye. Dineren in de sjieke Kinloch Lodge, overnachting bij vrienden in Portree op Skye

Dag 4: Bezoek aan Talisker, dan door richting Loch Lomond, eventuele stop bij Ben Nevis (Oban is net te ver weg...). Overnachting in Alexandria (aan de zuidkant van Loch Lomond)

Dag 5: Helaas laatste dagje. Nog even binnenwippen bij Auchentoshan, daarna als een haas weer richting Newcastle (wel nog even langs de Muur van Hadrianus) om de ferry te halen.

Hoe ziet dat er uit op de kaart? Nou, zo dus.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_93894288
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 08:53 schreef robdriessen het volgende:
Een Whisky topic! Waarom ontdek ik dit nu pas? :)

In ieder geval: volgende maand gaat het er dan van komen, een heuse whiskytrip naar Schotland met pa en broertje, zelf samengesteld, selfdrive, B&B's gevonden via tripadvisor.co.uk. Het leek me wel leuk om het reisplan met jullie te delen, wie weet hebben jullie nog tips of aanvullingen.

Dag 1: 0900 uur aankomst in Newcastle, reisdag richting Craigellachie. Onderweg stops mogelijk bij Glenkinchie, Tullibardine, Glenturret, Blair Atholl of Dalwhinnie (evt zelfs Glenlivet). Overnachting in de Highlander Inn.

Dag 2: Rondleiding achter de schermen bij Glenfiddich (dankzij een Nederlander die wij hebben leren kennen op het Whiskyfestival Leiden), bezoek aan pa's favoriete merk: Macallan. Door naar een B&B in Inverness met onderweg nog mogelijkheid tot stoppen bij Glen Grant, Glen Moray, Benromach of Dallas Dhu.

Dag 3: Omhoog naar Glenmorangie, dan weer naar beneden (eventueel langs Glen Ord), langs de westkant van Loch Ness richting Skye. Dineren in de sjieke Kinloch Lodge, overnachting bij vrienden in Portree op Skye

Dag 4: Bezoek aan Talisker, dan door richting Loch Lomond, eventuele stop bij Ben Nevis (Oban is net te ver weg...). Overnachting in Alexandria (aan de zuidkant van Loch Lomond)

Dag 5: Helaas laatste dagje. Nog even binnenwippen bij Auchentoshan, daarna als een haas weer richting Newcastle (wel nog even langs de Muur van Hadrianus) om de ferry te halen.

Hoe ziet dat er uit op de kaart? Nou, zo dus.
Leuk trippie :D En dan de kofferbak vol terug zeker? :P
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 10 maart 2011 @ 10:32:01 #262
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_93896244
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 08:53 schreef robdriessen het volgende:
Een Whisky topic! Waarom ontdek ik dit nu pas? :)

In ieder geval: volgende maand gaat het er dan van komen, een heuse whiskytrip naar Schotland met pa en broertje, zelf samengesteld, selfdrive, B&B's gevonden via tripadvisor.co.uk. Het leek me wel leuk om het reisplan met jullie te delen, wie weet hebben jullie nog tips of aanvullingen.

Dag 1: 0900 uur aankomst in Newcastle, reisdag richting Craigellachie. Onderweg stops mogelijk bij Glenkinchie, Tullibardine, Glenturret, Blair Atholl of Dalwhinnie (evt zelfs Glenlivet). Overnachting in de Highlander Inn.
Blair Athol (en Edradour) zou ik niet doen, Pitlochry ligt wat van de route af...

Van Newcastle naar Craigellachie kom je nog veel meer distilleerderijen tegen.

Zie onderstaande kaart:



quote:
Dag 2: Rondleiding achter de schermen bij Glenfiddich (dankzij een Nederlander die wij hebben leren kennen op het Whiskyfestival Leiden), bezoek aan pa's favoriete merk: Macallan. Door naar een B&B in Inverness met onderweg nog mogelijkheid tot stoppen bij Glen Grant, Glen Moray, Benromach of Dallas Dhu.
Rij dan even via Keith en bezoek Strathisla, al is het maar voor de foto...
Stop vervolgens onderweg ook even in Elgin, bij de winkel van Gordon & MacPhail...

quote:
Dag 3: Omhoog naar Glenmorangie, dan weer naar beneden (eventueel langs Glen Ord), langs de westkant van Loch Ness richting Skye. Dineren in de sjieke Kinloch Lodge, overnachting bij vrienden in Portree op Skye

Dag 4: Bezoek aan Talisker, dan door richting Loch Lomond, eventuele stop bij Ben Nevis (Oban is net te ver weg...). Overnachting in Alexandria (aan de zuidkant van Loch Lomond)

Dag 5: Helaas laatste dagje. Nog even binnenwippen bij Auchentoshan, daarna als een haas weer richting Newcastle (wel nog even langs de Muur van Hadrianus) om de ferry te halen.

Hoe ziet dat er uit op de kaart? Nou, zo dus.
Veel plezier verder, ik mag pas over een kleine 2 maanden die kant weer op...
pi_93911664
Oef wat een ambitieus plan :D Verkijk je niet op de afstanden/reistijd in Schotland he!
Wij hebben al een halve dag gedaan over Pitlorchy-Skye.. gaat echt veel tijd in het rijden zitten, je kunt echt niet overal met 120 door kachelen.
Ik hoop dus dat jullie overal kunnen komen wat je van plan bent :Y want het is wel tof! Al zou ik er zelf dus het dubbele aantal dagen voor uit trekken :+
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:24:21 #264
128548 pavv
The computer says NO
pi_93926854
Ik kan mij nog een tripje herinneren om van Campbeltown naar Newcastle te geraken om de boot te halen. Uiteindelijk hebben we zelfs op de snelwegen de bochten afgesneden om maar tijdwinst te boeken.... Met piepende banden het laadperron van de veerboot opgereden. :)

Leuk!

Ik mag in Juni weer *O*

Tot die tijd ga ik o.a. maar even genieten van o.a. deze:


Godennektar!
pi_93927466
Ik heb zin in whisky maar dat kan ik mijn keel echt niet aandoen...
Gelukkig is er maandag een whiskybar op dat feestje dus dan haal ik t wel weer in...
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:36:52 #266
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_93927956
quote:
Op donderdag 10 maart 2011 21:31 schreef maen het volgende:
Ik heb zin in whisky maar dat kan ik mijn keel echt niet aandoen...
Gelukkig is er maandag een whiskybar op dat feestje dus dan haal ik t wel weer in...
Whiskybar? Feestje? Gimme! ;)
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_93928651
quote:
Op donderdag 10 maart 2011 21:36 schreef MPG het volgende:

[..]

Whiskybar? Feestje? Gimme! ;)
Iers feestje met Schotse whisky ;) op een of andere vereniging in Rotterdam. Altijd leuk, contacten door heel NL.
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:46:10 #268
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_93928771
quote:
Op donderdag 10 maart 2011 21:44 schreef maen het volgende:

[..]

Iers feestje met Schotse whisky ;) op een of andere vereniging in Rotterdam. Altijd leuk, contacten door heel NL.
Dat zijn de betere feestjes :7
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_93945242
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 21:24 schreef pavv het volgende:
Ik kan mij nog een tripje herinneren om van Campbeltown naar Newcastle te geraken om de boot te halen. Uiteindelijk hebben we zelfs op de snelwegen de bochten afgesneden om maar tijdwinst te boeken.... Met piepende banden het laadperron van de veerboot opgereden. :)

Leuk!

Ik mag in Juni weer *O*

Tot die tijd ga ik o.a. maar even genieten van o.a. deze:
[ afbeelding ]

Godennektar!
Details willen we, details... :P Goden nectar, waar is deze op gestookt en wat voor vaten heeft het op gelegen? :D
  vrijdag 11 maart 2011 @ 09:05:12 #270
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_93945341
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 09:00 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Details willen we, details... :P Goden nectar, waar is deze op gestookt en wat voor vaten heeft het op gelegen? :D
Op gestookt? Qua brandstof voor de stills?
Ik gok op kolen en misschien toch al gas, aangezien de Lochside distillery al sinds 1992 dicht is.

Vaten: Ex-Oloroso Hogsghead (zie label ;) )
pi_93945366
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 09:05 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Op gestookt? Qua brandstof voor de stills?
Ik gok op kolen en misschien toch al gas, aangezien de Lochside distillery al sinds 1992 dicht is.

Vaten: Ex-Oloroso Hogsghead (zie label ;) )
:9 Kijk, kortom een sherry whisky?
  vrijdag 11 maart 2011 @ 09:11:01 #272
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_93946363
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 09:11 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Oloroso = sherry... :Y
Dure fles?
Waar kan je ze halen?
  vrijdag 11 maart 2011 @ 10:00:55 #274
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_93947186
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:00 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Zie de recensie hier: http://sjoerd972.wordpress.com/2011/01/20/lochside-1981/
Mooie fles, wel aardig aan de prijs.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 10:23:58 #276
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_93947241
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:21 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Mooie fles, wel aardig aan de prijs.
Ik heb hem nog wel duurder gevonden op het web, dit soort flessen (kleine onafhankelijke bottelingen van closed distilleries) doen de hoofdprijs...

En toch zou ik hem niet kopen als ik hem niet eerst geproefd had...
  vrijdag 11 maart 2011 @ 10:27:47 #277
128548 pavv
The computer says NO
pi_93947332
De whisky is afkomstig van Lochside Distillery, een distiilery in de Eastern Highlands (ten oosten van de Speyside). Deze was operationeel tussen 1957 (voor die tijd werd er bier gebrouwen) en 1992. Lochside whiskies worden gekenmerkd door een heel fruitig karakter met veel tropisch fruit in de neus en de smaak. Doordat de distillery alweer bijna 20 jaar dicht is komt er niet heel veel meer van op de markt. Maar uit vroegere jaren verschijnt er nog wel het een en ander. Er is nog voorraad van voornamelijk 1991 en in mindere mate 1981. Vooral 1981 heeft heel veel mooie Lochsides voortgebracht, en daar is dit er dus eentje van.

en ja, het is een redelijk dure fles... maar je doet er gelukkig een stuk langer mee dan met een hele mooie fles wijn, dus het is zaak om er gewoon zo lang mogelijk van te genieten :)
pi_93947482
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:27 schreef pavv het volgende:
De whisky is afkomstig van Lochside Distillery, een distiilery in de Eastern Highlands (ten oosten van de Speyside). Deze was operationeel tussen 1957 (voor die tijd werd er bier gebrouwen) en 1992. Lochside whiskies worden gekenmerkd door een heel fruitig karakter met veel tropisch fruit in de neus en de smaak. Doordat de distillery alweer bijna 20 jaar dicht is komt er niet heel veel meer van op de markt. Maar uit vroegere jaren verschijnt er nog wel het een en ander. Er is nog voorraad van voornamelijk 1991 en in mindere mate 1981. Vooral 1981 heeft heel veel mooie Lochsides voortgebracht, en daar is dit er dus eentje van.

en ja, het is een redelijk dure fles... maar je doet er gelukkig een stuk langer mee dan met een hele mooie fles wijn, dus het is zaak om er gewoon zo lang mogelijk van te genieten :)
Gelukkig zijn er proeverijen en samples. Anders is zo'n fles niet te verkopen volgens mij. Zo ben ik op dit moment aan het wachten tot ik weer wat geld over heb voor een mooie Benriach van 30 jaar op Oloroso vaten. 1 van de lekkerste whisky's ooit geproefd: Er leek amper alcohol in te zitten. :D
  vrijdag 11 maart 2011 @ 14:16:10 #279
128548 pavv
The computer says NO
pi_93956036
Samples zijn zeker een uitkomst, en festivals ook. Het leukste is het echter om zo'n fles mee te brengen naar een proeverijtje waar iedereen een of twee flessen mee heeft om van elkaars whisky te proeven. Als je dan met een mannetje of 5 - 10 bent kan je dan heel wat verschillende smaken proberen.

Maar bovenstaande flessen verkopen zichzelf echter wel degelijk. Sterker nog, je moet nog best even zoeken en er op tijd bij zijn om een van de weinige (hier dus slechts 172 flessen wereldwijd) exemplaren te bemachtigen. Die knoop doorhakken gaat wel makkelijker als je op een van bovenstaande gelegenheden de kans hebt gehad om er iets van te proeven. Ongeproefd is het risico iets groter en dan gaat de ervaring en de reputatie van de distillery en de bottelaar een belangrijke rol spelen.
pi_93956735
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 14:16 schreef pavv het volgende:
Samples zijn zeker een uitkomst, en festivals ook. Het leukste is het echter om zo'n fles mee te brengen naar een proeverijtje waar iedereen een of twee flessen mee heeft om van elkaars whisky te proeven. Als je dan met een mannetje of 5 - 10 bent kan je dan heel wat verschillende smaken proberen.

Maar bovenstaande flessen verkopen zichzelf echter wel degelijk. Sterker nog, je moet nog best even zoeken en er op tijd bij zijn om een van de weinige (hier dus slechts 172 flessen wereldwijd) exemplaren te bemachtigen. Die knoop doorhakken gaat wel makkelijker als je op een van bovenstaande gelegenheden de kans hebt gehad om er iets van te proeven. Ongeproefd is het risico iets groter en dan gaat de ervaring en de reputatie van de distillery en de bottelaar een belangrijke rol spelen.
Word dit dan gedaan in vereniging verband die gezamenlijke proeverij?
  maandag 14 maart 2011 @ 09:42:38 #281
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_94083392
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 16:53 schreef Sunnythesun het volgende:
Oef wat een ambitieus plan :D Verkijk je niet op de afstanden/reistijd in Schotland he!
Wij hebben al een halve dag gedaan over Pitlorchy-Skye.. gaat echt veel tijd in het rijden zitten, je kunt echt niet overal met 120 door kachelen.
Ik hoop dus dat jullie overal kunnen komen wat je van plan bent :Y want het is wel tof! Al zou ik er zelf dus het dubbele aantal dagen voor uit trekken :+
De eerste dag is het meest ambitieus (qua afstand). Gelukkig hebben we alle drie een rijbewijs, en rollen we 's ochtends uitgerust en met volle maag van de ferry af. We zullen ons ook niet overdreven gaan haasten, het moet een leuk weekje uit worden en geen zoveel-mogelijk-distilleries-in-een-dag-proppen-stressweek. We hoeven ook niet overal lang stil te blijven staan. Waarschijnlijk alleen bij Glenfiddich en Macallen de tour, en bij de overigen voornamelijk wat plaatjes schieten, een sample en een aankoop uit de shop. (Japanse praktijken ;))

En tja, dubbele aantal dagen uittrekken zou leuk geweest zijn, maar de portemonnee en de agenda hebben allebei nee gezegd tegen dat plan. Trouwens nog bedankt voor de tips MadMaster, we zullen Blair Athol links laten liggen en Strathisla en Elgin daarvoor in de plaats aandoen! ^O^ T.z.t. zullen er zeker foto's volgen.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  maandag 14 maart 2011 @ 10:16:28 #282
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94084290
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 14:29 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Word dit dan gedaan in vereniging verband die gezamenlijke proeverij?
In verenigingsverband of gewoon met 'ongebonden' liefhebbers die whisky in huis hebben/halen.
Regels zijn er niet, maar aangesloten zijn bij een whiskyclub/-vereniging maakt het leggen van contacten wel wat makkelijker...
  maandag 14 maart 2011 @ 10:32:31 #283
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94084654
Afgelopen vrijdag een proeverij gehad met uitsluitend Longmorn whiskies die uit de collectie van De Longmorn Brothers afkomstig waren.
Doordat in eerste instantie hele oude bottelingen afgezet werden tegen meer recente bottelingen van dezelfde leeftijd kon je een prima beeld krijgen van deze lastig verkrijgbare whisky, toen en nu.

Hieronder mijn proefnotities (kleur heb ik niet genoteerd vanweg het niet al te beste licht ter plekke):

1. Longmorn OB, 16y, 48% (huidige officiële botteling)
Body: dunne, snelle legs
Geur: Koekjes, parfum, gras
Smaak: Stro, dun,
Nasmaak: Slap, dun
+-

2. Longmorn-Glenlivet, Hill Thompson, 10y, 40%, 70's
Body: Vet, dikke legs
Geur: Spoorwegen, kolen, vet, olie
Smaak: Aarde, rauwe paddestoelen, rauw, rijpe appels, abrikozen
Nasmaak: Medium, Fudge, Schenkstroop
++

3. Longmorn, 10y, Dun Eideann, 40% (recente botteling)
Body: Midden dik
Geur: Parfum, Bubbelicious kauwgom, Peren, Zoet, Handcreme (Nivea)
Smaak: Kruidig, witte peper, koekdeeg, karton
Nasmaak: Middenlang, kruidig, nat papier
+

4. Longmorn-Glenlivet G&M, LGD, 40%, 12y, '70's
Body: Dik
Geur: Reine Claude, smeervet, selderijknol, maggiplant, sinaasappelschillen
Smaak: Bouillon, kruidig, stookolie, aarbeien, rood fruit, zuurtjes
Nasmaak: Boterkoek, vet, zacht, lang
+++

5. Longmorn G&M, 40%, 12y (huidige botteling)
Body: Medium
Geur: Aceton, All Stars, rubber, hout,
Smaak: Peper, speculaas, parfum, kunstmatig zoet
Nasmaak: Midden lang, kruidig, zepig
-+

6. Longmorn, 15y, 43%, White label, '80's
Body: Medium dik
Geur: Galia meloen, banaan, boter
Smaak: Marsepein, Fudge, Sweet chili, Koekjes, Oude boeken
Nasmaak: Middenlang, Creme, Bananenspread
+++

7. Longmorn, 15y, 45% (2007 botteling)
Body: Dun
Geur: Koekjes, tranerig, olie
Smaak: Peperig, caramel, fudge,
Nasmaak: Middenlang, kersen, banaan
+-+

8.Longmorn OB (buikie), 17y, 55%
Body: Vet, lange legs
Geur: Poedersuiker, banaan, hout
Smaak: Drop, anijs, peper, vanillevla
Nasmaak: Middenlang, Maggi, pittig, ijzer
++

9. Longmorn, Scotts Selection, 53,5%, 1971, 750ml (bonus)
Body: Vet, vol
Geur: Rode rijpe appels, sweet chili, leer
Smaak: Rood fruit, aardbeienjam, boter, cream, droog
Nasmaak: Middenlang, rijpe bananen, zoet
++++

10. Longmorn, The Whisky Fair, mrt 75-feb 07, 52,9%, bourbon
Body: Dik, vet
Neus: Banaan, mout, koekdeeg
Smaak: Banaan, peper, krenten, vanille
Nasmaak: Vol; boterkoek, middenlang
++

11. Longmorn, Cadenhead, 12y, Sherrywood, 58,1%, Body: Vol,
Geur: Zoete sherrybom, hout, tanine, maggi
Smaak: Sherry PX??, hout, zoet, anijs, toffee
Nasmaak: Vol, zoet, bouillon
+++

12. Longmorn, Blackadder, 04-1972 - 09-2003, 31y, 45%, 750ml, USA
Body: vol, vet
Geur: Aceton, tropisch fruit, banaan, houtmolm, iets menthol
Smaak: Banaan, rijp hout, vanille, meloen, laurier
Nasmaak: Middenlang, mango, boter!
++++

= = =

Meer proefnotities (van een mede-proever) zijn hier te lezen: http://sjoerd972.wordpress.com/2011/03/14/longmorn-tasting/
pi_94089039
Dit weekend een:

The Macallan, 10y, Cask Strength, 58.80%, 1 liter. Gehaald.


Daarnaast nog 2 samples gehaald, maar die waren niet mijn smaak. Zal ze binnenkort eens neerzetten.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2011 12:34:41 ]
pi_94118096
Grote vraag des levens (althans op dit moment voor mij):

Hoe heten die kleine "flesjes?" waarin je, onder andere, whiskey doet, die ze altijd in de binnenzak dragen?

Kan zo 1.2.3 weinig/niets vinden op internet.
pi_94118898
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:32 schreef Aneurism het volgende:
Dit weekend een:

The Macallan, 10y, Cask Strength, 58.80%, 1 liter. Gehaald.
[ afbeelding ]

Daarnaast nog 2 samples gehaald, maar die waren niet mijn smaak. Zal ze binnenkort eens neerzetten.
Die is jammie!
blub blub
  maandag 14 maart 2011 @ 22:16:22 #287
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_94119388
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 22:01 schreef daankes het volgende:
Grote vraag des levens (althans op dit moment voor mij):

Hoe heten die kleine "flesjes?" waarin je, onder andere, whiskey doet, die ze altijd in de binnenzak dragen?

Kan zo 1.2.3 weinig/niets vinden op internet.
Zakflacon?
Flask?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_94119640
quote:
3s.gif Op maandag 14 maart 2011 22:16 schreef MPG het volgende:

[..]

Zakflacon?
Flask?
wat kan het leven soms ontieglijk simpel zijn :').

Bedankt!
pi_94127168
Weet iemand toevallig een leuke whiskyproeverij in de omgeving Rotterdam-Den Haag-Leiden? Vriend van mij is binnenkort jarig en houdt nogal van whisky, dus het leek me leuk om hem een proeverij cadeau te doen :D Ik weet dat er in Den Haag een aardige is (ben het café even vergeten), maar daar kan je pas bij iets van 15+ mensen terecht en dat is wat veel :P
pi_94172180
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 00:20 schreef Henk_v het volgende:
Weet iemand toevallig een leuke whiskyproeverij in de omgeving Rotterdam-Den Haag-Leiden? Vriend van mij is binnenkort jarig en houdt nogal van whisky, dus het leek me leuk om hem een proeverij cadeau te doen :D Ik weet dat er in Den Haag een aardige is (ben het café even vergeten), maar daar kan je pas bij iets van 15+ mensen terecht en dat is wat veel :P
restaurant cafe Okay,
Vijf Werelddelen 71 te Rotterdam
Entree: ¤ 15.00 per persoon
Arrangement: 3 gangen menu met daarna de whiskyproeverij voor ¤ 30.00, aanvang 18.00 uur, aanlsuitend de proeverij om 20.00 uur.

Meer informatie?
Bel met Mitra Rotterdam:
010 2152694

=====

Whisky Vrienden Rotterdam
Vrijdag, 15 April 2011, 20:30
Clubavond Whisky Vrienden Rotterdam

Kosten: 25 Euro p.p.

Opzet: per tweetal wordt een fles whisky aangeschaft. Alle flessen worden samen gedeeld en (leeg) gedronken

Locatie: Geerten Gossaertstraat 16, Rotterdam

Aanvang 20.30 uur

Kijk voor meer info op www.whiskyrotterdam.nl
Locatie : Rotterdam
  woensdag 16 maart 2011 @ 08:54:52 #291
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_94180794
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 00:20 schreef Henk_v het volgende:
Weet iemand toevallig een leuke whiskyproeverij in de omgeving Rotterdam-Den Haag-Leiden? Vriend van mij is binnenkort jarig en houdt nogal van whisky, dus het leek me leuk om hem een proeverij cadeau te doen :D Ik weet dat er in Den Haag een aardige is (ben het café even vergeten), maar daar kan je pas bij iets van 15+ mensen terecht en dat is wat veel :P
North End Pub in Leiden heeft elke maand een proeverij waar je je op in kunt schrijven. 25 maart: Japan Malts. Zie http://north-end.nl/whisky_proeverijen
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  woensdag 16 maart 2011 @ 09:01:29 #292
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94180939
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 08:54 schreef robdriessen het volgende:

[..]

North End Pub in Leiden heeft elke maand een proeverij waar je je op in kunt schrijven. 25 maart: Japan Malts. Zie http://north-end.nl/whisky_proeverijen
Krijg je de chagerijnige eigenaar Martijn van North End er gratis bij... :+
Die tent was laatst niet voor niets in the picture bij 'Herrie In De Keuken' en qua whiskies zijn ze flink aan de prijs.

quote:
Herrie in de keuken bij North End Pub te Leiden
(26-10-2010)

Ondanks enorm hard werken lukt het de eigenaar van een Engelse pub in Leiden niet om de zaak goed te laten draaien. Hij zit er volledig doorheen en wil de pub verkopen. Zijn dochters maken zich zorgen. Ze hopen niet dat de zaak, dat hun tweede huis is, verkocht moet worden. Ze schakelen de hulp van Herman in.

Terugkijken? http://www.rtl.nl/xl/u/527f5a05-3930-3e72-a4fb-a5fd95f67a13
  woensdag 16 maart 2011 @ 09:03:30 #293
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_94180988
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 09:01 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Krijg je de chagerijnige eigenaar Martijn van North End er gratis bij... :+
Die tent was laatst niet voor niets in the picture bij 'Herrie In De Keuken' en qua whiskies zijn ze flink aan de prijs.

[..]

Wauw, dit is nieuws voor mij. Kwam vroeger graag in die tent. Nooit problemen gehad met de eigenaar. Maar goed, times change. Zou toch wel een beetje jammer zijn als de zaak verdween.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  woensdag 16 maart 2011 @ 09:07:08 #294
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94181059
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 09:03 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Wauw, dit is nieuws voor mij. Kwam vroeger graag in die tent. Nooit problemen gehad met de eigenaar. Maar goed, times change. Zou toch wel een beetje jammer zijn als de zaak verdween.
Ik was er onlangs nog en toen was het nog best wel druk.
Er was een Islay proeverij gaande (die ik niet bezocht heb overigens) waarbij de toast met zalm, oesters e.d. naar achteren werden gebracht, dus zo heel erg dramatisch zal het nog niet gaan.
Ik vind alleen die eigenaar een verschrikkelijke chagerijn, kan soms erg moeilijk doen om niks.
  † In Memoriam † woensdag 16 maart 2011 @ 09:19:22 #295
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_94181330
Ik zit net even op de site te kijken en ik ben daar welleens geweest, maaruh, sponsored bij Glenfiddich. Dan kan je jezelf als whiskykroeg toch niet meer serieus nemen?

Wel zo even kaartjes bestellen voor Whisky & Rum aan zee. :)
Carpe Libertatem
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:00:02 #296
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94182437
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 09:19 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik zit net even op de site te kijken en ik ben daar welleens geweest, maaruh, sponsored bij Glenfiddich. Dan kan je jezelf als whiskykroeg toch niet meer serieus nemen?
Mwoah, ze hebben er wel bottelingen van de meeste andere distilleerderijen, niet alleen Glenfiddich. En als meneer Glenfiddich je wil sponsoren is dat toch geen schande?
Zoals het verhaaltje gaat in de single malt-wereld: Zonder Glenfiddich was er nu geen single malt geweest...

quote:
Wel zo even kaartjes bestellen voor Whisky & Rum aan zee. :)
^O^
Dan zien we elkaar daar.
Vanavond bij Zeewijck een Adelphi-proeverij en volgende week met hen de 'Whisky op Zee'-cruise naar Engeland... :9
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:13:55 #297
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_94182852
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 09:01 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Krijg je de chagerijnige eigenaar Martijn van North End er gratis bij... :+
Die tent was laatst niet voor niets in the picture bij 'Herrie In De Keuken' en qua whiskies zijn ze flink aan de prijs.

[..]

Terugkijken? http://www.rtl.nl/xl/u/527f5a05-3930-3e72-a4fb-a5fd95f67a13
Wat me altijd opvalt is dat als je kijkt naar

• De investering nodig
• Het risico
• De hoeveelheid werk
• vergunningen
• bedrijfskosten en operationele kosten

En dat afzet tegen de marge en de hoeveel winst die je kan maken, dat er zoveel mensen dromen een bedrijf te beginnen in de horeca.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_94204859
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 22:01 schreef daankes het volgende:
Grote vraag des levens (althans op dit moment voor mij):

Hoe heten die kleine "flesjes?" waarin je, onder andere, whiskey doet, die ze altijd in de binnenzak dragen?

Kan zo 1.2.3 weinig/niets vinden op internet.
Platvink.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_94219438
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 09:01 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Krijg je de chagerijnige eigenaar Martijn van North End er gratis bij... :+
Die tent was laatst niet voor niets in the picture bij 'Herrie In De Keuken' en qua whiskies zijn ze flink aan de prijs.

[..]

Terugkijken? http://www.rtl.nl/xl/u/527f5a05-3930-3e72-a4fb-a5fd95f67a13
Die gast is echt geen horecaman :')

Wel lekkere dochters ^O^
pi_94222437
Net een Adelphi proeverij:

Line up:

- Private Reserve blend 40%
- Macallan 1993 17y 53,7 %
- Highland Park 1995 15y 55,4 %
- Liddesdale 18y 46% 5 sherry butts Bunna
- Fascadale 2nd release 10y 46% Talisker
- Caol Ila 2001 9y 60,7%
- Breath of Islay 1999 11y 55,7 %

Mmmm...viel wat tegen. De Liddesdale vond ik bij verre de mooiste dram.
  donderdag 17 maart 2011 @ 08:30:33 #301
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94227175
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 00:16 schreef gadeweerd het volgende:
Net een Adelphi proeverij:

Line up:

- Private Reserve blend 40%
- Macallan 1993 17y 53,7 %
- Highland Park 1995 15y 55,4 %
- Liddesdale 18y 46% 5 sherry butts Bunna
- Fascadale 2nd release 10y 46% Talisker
- Caol Ila 2001 9y 60,7%
- Breath of Islay 1999 11y 55,7 %

Mmmm...viel wat tegen. De Liddesdale vond ik bij verre de mooiste dram.
En twee meier splinters op de koop toe... _O-

Hier verder: [Whisky /Whiskey Topic #21] - Gewoon doordrammen...

[ Bericht 7% gewijzigd door MadMaster op 17-03-2011 09:11:57 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')