abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 januari 2011 @ 12:48:45 #1
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91405442

[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #20

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
[CENTRAAL] Whisk(e)y Topic #1
[Centraal] Whisk(e)y Topic #2
[Centraal] Whisk(e)y Topic #3 - Slainte!
[Centraal] Whisk(e)y Topic #4 - Turf en hout
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #5 - Uisge beatha
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #6 - An òl thu uisge?
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #7 - Uisgebaugh-baul
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #8 - Loch Goo
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #9 Sherrybom & Peatmonster
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #10 van Speyside tot Islay
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #11 Whisky a Go Go
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #12 Liefst zonder IJS
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#13 Alleen voor baardmannen?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#14 in heel veel smaken!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #15 Dramming Time!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #16 Schots? Iers? Japans?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #17
[Whisky /Whiskey Topic #19]

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!

Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)

Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.

Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Drink verstandig, drink met maten

----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!
pi_91405910
Interessant topic :9
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
  zondag 16 januari 2011 @ 13:19:09 #3
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91406775
Original Peaty besteld, ben benieuwd.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91407227
Wat is jullie mening over Japanse en Taiwanese whisk(e)y?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_91426182
[Whisky /Whiskey Topic #20

Twee minuten eerder geopend. ;)

quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 13:28 schreef Lyrebird het volgende:
Één keer een Japanse whisky geprobeerd, maar dat viel toch redelijk tegen. Helaas heb ik geen naam aangezien mijn Japans 'behoorlijk slecht' is.
pi_91428792
http://www.drankgigant.nl(...)vet-21-years-archive

Deze wil ik. Alleen nog even geld voor :P
blub blub
pi_91428829
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 20:40 schreef nielsgeode het volgende:
http://www.drankgigant.nl(...)vet-21-years-archive

Deze wil ik. Alleen nog even geen geld voor :P
blub blub
  zondag 16 januari 2011 @ 22:48:57 #8
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91440178
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 13:28 schreef Lyrebird het volgende:
De Taiwanese Kavalan is vorig jaar de hemel in geprezen tijdens een Britse proeverij, maar is wat mij betreft niet eens het proberen waard. Heb hem vorig jaar mogen proeven en begreep niet waar alle heisa over ontstaan is...

Japan brengt een flink aantal goede whiskies voort, waarbij er, net als in Schotland, ook mindere bottelingen zijn. De meeste bottelingen zijn vaak hun wat hoge prijs echter wel waard. Persoonlijk vind ik de Hanyu Cards serie en de wat oudere Yamazaki's vaak nog beter dan menig Schotse whisky...

zondag 16 januari 2011 @ 22:52:49 #9
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91440481
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 20:03 schreef rgras het volgende:
[Whisky /Whiskey Topic #20

Twee minuten eerder geopend. ;)
Sorry, had in eerste instantie niet in de gaten op m'n mobiel dat ik de laatste post in het vorige topic had.
Heb voor 'jouw' topic een slotje aangevraagd...
  zondag 16 januari 2011 @ 23:30:44 #10
128548 pavv
The computer says NO
pi_91442726
Nummertje 20 alweer.... pfff ik heb al heel wat whisky gedronken sinds ik instapte in topic #4.

vooral heel veel verschillende, heb wat zitten bladeren door mijn notities (niet te veel van voorsstellen hoor) en zag dat ik inmiddels ruim 2000 verschillende malts heb mogen proeven.

Qua japanse whisky is het heel mooi om te zien dat sinds pak m beet 2005, toen je in Nederland eigenlijk alleen Yamazaki 12 en Hibiki kom krijgen, er een boel veranderd is. Nu kun je zelfs al bij de G&G en de Mitra al wel een Japanse Malt of vatted malt vinden en via de beter gesorteerde slijters ook mooie Yoichi's, Hakashu's en oudere Yamazaki's. En ook lukt het tegenwoordig om de vaak écht mooie Single Casks uit Japan te vinden (was voor 2006 echt schier onmogelijk).
De mooiere Jappen kunnen zich makkelijk meten met de betere Schotse Malts, alleen heb je het dan wel over flessen van boven de 90 euro per stuk. Betaalbaarder en toch heel goed zijn bv de Yoichi 12 en 15 en de Yamazaki 18..... Daaronder zijn er nog goedkopere versies die toch ook best lekker zijn, met als P/Q reus de kleine (halve liter) flesjes "From the barrel" van nikka.

De Taiwanese Kavalan whisky heb ik vorig jaar 2 keer geproefd, en vind ik niet echt bijzonder...Misschien over een paar jaar, als het spul wat langer heeft kunnen rijpen, weer eens proberen.
  zondag 16 januari 2011 @ 23:50:37 #11
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91443588
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 23:30 schreef pavv het volgende:
Nummertje 20 alweer.... pfff ik heb al heel wat whisky gedronken sinds ik instapte in topic #4.

vooral heel veel verschillende, heb wat zitten bladeren door mijn notities (niet te veel van voorsstellen hoor) en zag dat ik inmiddels ruim 2000 verschillende malts heb mogen proeven.

Qua japanse whisky is het heel mooi om te zien dat sinds pak m beet 2005, toen je in Nederland eigenlijk alleen Yamazaki 12 en Hibiki kom krijgen, er een boel veranderd is. Nu kun je zelfs al bij de G&G en de Mitra al wel een Japanse Malt of vatted malt vinden en via de beter gesorteerde slijters ook mooie Yoichi's, Hakashu's en oudere Yamazaki's. En ook lukt het tegenwoordig om de vaak écht mooie Single Casks uit Japan te vinden (was voor 2006 echt schier onmogelijk).
De mooiere Jappen kunnen zich makkelijk meten met de betere Schotse Malts, alleen heb je het dan wel over flessen van boven de 90 euro per stuk. Betaalbaarder en toch heel goed zijn bv de Yoichi 12 en 15 en de Yamazaki 18..... Daaronder zijn er nog goedkopere versies die toch ook best lekker zijn, met als P/Q reus de kleine (halve liter) flesjes "From the barrel" van nikka.

De Taiwanese Kavalan whisky heb ik vorig jaar 2 keer geproefd, en vind ik niet echt bijzonder...Misschien over een paar jaar, als het spul wat langer heeft kunnen rijpen, weer eens proberen.
Gatverdamme, wat zijn we het verschrikkelijk eens... :9
  maandag 17 januari 2011 @ 00:14:42 #12
128548 pavv
The computer says NO
pi_91444719
... Als het spul goed te zuipen is...is het goed te zuipen he ;)
pi_91449420
Bedankt voor de tips. Ik ga de Yoichi's, Hakashu's en oudere Yamazaki's uitproberen. Ik neem aan dat die goedkoper zijn in Japan dan in Nederland.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 17 januari 2011 @ 09:39:22 #14
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91451736
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 05:40 schreef Lyrebird het volgende:
Bedankt voor de tips. Ik ga de Yoichi's, Hakashu's en oudere Yamazaki's uitproberen. Ik neem aan dat die goedkoper zijn in Japan dan in Nederland.
Geen idee, maar laat het me weten s.v.p.
Ik hoop eind dit jaar naar japan af te reizen en alle info m.b.t. whisky in dat land zelf is welkom.
pi_91453007
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 09:39 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Geen idee, maar laat het me weten s.v.p.
Ik hoop eind dit jaar naar japan af te reizen en alle info m.b.t. whisky in dat land zelf is welkom.
Ik heb nog niet zo veel ervaring met Japanse whiskys. Suntory whisky kun je hier overal krijgen, en is relatief goedkoop. Daarnaast zijn de flessen van Nikka wel aardig:

Smaak? Geen flauw idee.
  maandag 17 januari 2011 @ 11:01:06 #16
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91453949
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 10:25 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik heb nog niet zo veel ervaring met Japanse whiskys. Suntory whisky kun je hier overal krijgen, en is relatief goedkoop. Daarnaast zijn de flessen van Nikka wel aardig:

[ [url=http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ouXpwbDnceaLJM:http://images.craigslist.(...)d.jpg&t=1]afbeelding[/url] ]

Smaak? Geen flauw idee.
Op basis van je vorige post was ik in de veronderstelling dat je naar Japan ging (of daar al zat) om daar o.a. aan de Japanse whiskies te gaan. Op basis van bovenstaand antwoord ben ik daar niet zo zeker meer van... :P

Waar is 'hier' in dit geval?
pi_91455297
Hier is idd Japan - ik woon er nu bijna 2 jaar. Maar ben pas op hele late leeftijd met whiskydrinken begonnen, om precies te zijn een jaar geleden. :9~ Je zou wel kunnen zeggen dat ik in Japan whisky heb leren drinken. Of beter, ... in Japan nog steeds leer om whisky te drinken.
  maandag 17 januari 2011 @ 13:01:34 #18
128548 pavv
The computer says NO
pi_91458454
In Japan kun je het beste gewoon naar een goede whiskybar gaan.... in Tokyo zitten er heel veel goed (naar ik heb begrepen, ik kom er zelf te weinig :( ) maar ik kan me voorstellen dat er ook zeker wel zijn in Osaka, Kyoto en alle andere steden van enige betekenis.

Over het algemeen zijn de Single Casks het meest interessant. (en helaas ook wel aan de prijs)
reeksen als "The Owner's Cask", "The Cask from", Vintage casks, e.d bieden de mooiste spullen.

tip:

http://nonjatta.blogspot.com/

veel leesvoer over Japanse whiskies
  maandag 17 januari 2011 @ 13:36:13 #19
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91459973
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 13:01 schreef pavv het volgende:
In Japan kun je het beste gewoon naar een goede whiskybar gaan.... in Tokyo zitten er heel veel goed (naar ik heb begrepen, ik kom er zelf te weinig :( ) maar ik kan me voorstellen dat er ook zeker wel zijn in Osaka, Kyoto en alle andere steden van enige betekenis.

Over het algemeen zijn de Single Casks het meest interessant. (en helaas ook wel aan de prijs)
reeksen als "The Owner's Cask", "The Cask from", Vintage casks, e.d bieden de mooiste spullen.

tip:

http://nonjatta.blogspot.com/

veel leesvoer over Japanse whiskies
Thanks!!
Ik heb veel Japanners geproefd, maar heb er maar weinig in huis (4 stuks) en weet nauwelijks iets over Japan zelf, laat staan de toegang tot distilleerderijen e.d..
Een aantal jaren geleden heeft Ad de Koning er een whisytrip naar georganiseerd, maar die kon ik toen helaas niet meemaken.

Dus Lyrebird, mocht je later aanvullende info hebben uit het land van de rijzende zon, ik hou me aanbevolen. Ik ga pas in oktober die kant op, dus...
pi_91465270
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 13:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Thanks!!
Ik heb veel Japanners geproefd, maar heb er maar weinig in huis (4 stuks) en weet nauwelijks iets over Japan zelf, laat staan de toegang tot distilleerderijen e.d..
Een aantal jaren geleden heeft Ad de Koning er een whisytrip naar georganiseerd, maar die kon ik toen helaas niet meemaken.

Dus Lyrebird, mocht je later aanvullende info hebben uit het land van de rijzende zon, ik hou me aanbevolen. Ik ga pas in oktober die kant op, dus...
Ik ben toch benieuwd hoe je dat met open flessen doet. Als je 4 stuks al weinig vindt klinkt dat alsof je tenminste tientallen flessen tegelijk open hebt. Dat zou volgens mij betekenen dat flessen lang open zijn voor de bodem bereikt is. Mijn ervaring is dat als flessen te lang open zijn (> 2 jaar) de smaak behoorlijk achteruit gaat.

Wat is jou ervaring daarmee en hoe ga je daarmee om?
blub blub
  maandag 17 januari 2011 @ 15:35:02 #21
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91465895
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 15:22 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Ik ben toch benieuwd hoe je dat met open flessen doet. Als je 4 stuks al weinig vindt klinkt dat alsof je tenminste tientallen flessen tegelijk open hebt. Dat zou volgens mij betekenen dat flessen lang open zijn voor de bodem bereikt is. Mijn ervaring is dat als flessen te lang open zijn (> 2 jaar) de smaak behoorlijk achteruit gaat.

Wat is jou ervaring daarmee en hoe ga je daarmee om?
Ik heb inderdaad tientallen flessen open staan.

Ik ben geen wetenschapper en heb het ook nog nooit echt getest, maar een ongeschreven wet in whisky-land is: Zo lang je de inhoud van die flessen niet onder (ongeveer) een kwart van de totale inhoudsmaat van de fles laat komen, is er niets aan de hand.

Opruiming, alle kasten leeghalen...

Ik heb onlangs een opruiming in mijn kasten gedaan en kwam daar een mini restje (2 glazen) Talisker tegen, een fles uit 2004 die ik destijds vrijwel leeg gedronken heb. Ik heb het restant vorige week opgedronken. Ik kan natuurlijk niet meer herinneren of de smaak 100% gelijk was aan die van 6 a 7 jaar geleden, maar de whisky was nog prima drinkbaar.
pi_91472159
Mensen, ik zoek een fles

Ben Nevis - Fort William Limited - Single Cask
D. 12.1984 B. 05.2010 25 y Bourbon / Sherry Finish
Cask no. 98/35/13 55.4 %

(en heb overmars al gemaild)

Iemand die nog zo'n fles over heeft of te koop weet te staan?

(verkapte tvp)
pi_91476529
leuke snoepwinkel MM :9
  maandag 17 januari 2011 @ 20:49:14 #24
128548 pavv
The computer says NO
pi_91484227
over de bovengenoemde japanse whiskybars:

DIT is een handige link naar een googlemap met een aantal whiskybars, met een korte omschrijving.

Ik ben maar een beetje jaloers hoor ;)
  maandag 17 januari 2011 @ 21:40:14 #25
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91487630
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:49 schreef pavv het volgende:
over de bovengenoemde japanse whiskybars:

DIT is een handige link naar een googlemap met een aantal whiskybars, met een korte omschrijving.

Ik ben maar een beetje jaloers hoor ;)
Mooi he, dat internet.
Hadden ze jaren eerder moeten bedenken... ;)

Dank weer, bookmark is gezet, dat lijstje print ik straks even uit... ^O^
pi_91516952
Nu las ik recent over de A'bunadh van Aberlour en lees ik dat deze op Sherry vaten gerijpt zijn, laat dit nu net in mijn straatje passen.

Ik lees ook over subtiele smaken van chocolade smaak, sinaasappel e.d.

Heeft iemand deze al eens geprobeerd en past het in de categorie van Lasanta van Glenmorangie?
  dinsdag 18 januari 2011 @ 22:39:02 #27
128548 pavv
The computer says NO
pi_91540951
Aberlour A'bunadh is een echte sherrybom.... met nadruk op bom....

Lasanta van Glenmorangie is een bourbonvat gerijpte whisky die na enige jaren in een bourbonvat nog enkele maanden gefinished in een oloroso sherry vat.

De A'bunadh heeft zijn gehele rijping doorgebracht in een sherryvat. en dat proef je.
De sherry invloed is een heel stuk minder subtiel, eerder ruig. En het feit dat ie tegen de 60% alcohol bevat (ipv de 46% van de lasanta) maakt dat je deze malt met respect moet behandelen. :)

aanradertje!
pi_91543175
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 22:39 schreef pavv het volgende:
Aberlour A'bunadh is een echte sherrybom.... met nadruk op bom....

Lasanta van Glenmorangie is een bourbonvat gerijpte whisky die na enige jaren in een bourbonvat nog enkele maanden gefinished in een oloroso sherry vat.

De A'bunadh heeft zijn gehele rijping doorgebracht in een sherryvat. en dat proef je.
De sherry invloed is een heel stuk minder subtiel, eerder ruig. En het feit dat ie tegen de 60% alcohol bevat (ipv de 46% van de lasanta) maakt dat je deze malt met respect moet behandelen. :)

aanradertje!
Wat ik begrijp is het dus niet een lekker wegdrinkertje maar meer een overweldiging? Past het wel of niet in een categorie vrouwen whisky?

Weet je ook waar hij op gestookt is, dacht dat ik een opmerking peat las ergens (turf). Hoop het niet, want de keren dat ik een turf gestookte heb ervaren was ik meteen 4 dagen smaak en reuk kwijt... Echt ranzig.
pi_91549559
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 23:18 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Wat ik begrijp is het dus niet een lekker wegdrinkertje maar meer een overweldiging? Past het wel of niet in een categorie vrouwen whisky?

vrouwenwhisky, mag ik alleen de flessen drinken met een rose etiket? Kleinere flessen? _O- Of zijn er meer kwalificaties waaraan een vrouwenwhisky moet voldoen. Mijn schat vind dat vast leuk om te weten. Dan kan hij zijn kast met iets meer argumenten verdedigen... ;)
pi_91549578
quote:

[..]

Weet je ook waar hij op gestookt is, dacht dat ik een opmerking peat las ergens (turf). Hoop het niet, want de keren dat ik een turf gestookte heb ervaren was ik meteen 4 dagen smaak en reuk kwijt... Echt ranzig.
Ik heb 0,0 verstand van het maken van whisky, maareh, als het om destilleren gaat (waar ik wel wat VWO kennis over heb), hoe kan de brandstof van invloed zijn op de smaak?
  woensdag 19 januari 2011 @ 09:09:01 #31
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91550685
quote:

[..]

De A'bunadh is geen wegdrinkertje en als zodanig geen vrouwenwhisky.
Wat niet uitsluit dat vrouwen deze whisky nooit zullen drinken...

quote:
De gemoute gerst wordt in het productieproces na het mouten gedroogd boven een open vuur (eesten genaamd) en als brandstof daarvoor gebruikt men soms turf. De rook van de brandstof trekt dan in de gemoute gerst wat je later terugproeft. Is de brandstof turf, dan proef je dit dus terug, al naar gelang de hoeveelheid turf die men gebruikt heeft. Vaak worden ook andere organische brandstoffen gebruikt.
Ik weet niet precies waar de gerst van de A'bunadh mee gedroogd wordt, maar bij de A'bunadh is de turfsmaak/-geur in ieder niet zwaar aanwezig, de zwaarte krijgt de A'bunadh voornamelijk van de alcohol.

quote:
12s.gif Op woensdag 19 januari 2011 07:48 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

vrouwenwhisky, mag ik alleen de flessen drinken met een rose etiket? Kleinere flessen? _O- Of zijn er meer kwalificaties waaraan een vrouwenwhisky moet voldoen. Mijn schat vind dat vast leuk om te weten. Dan kan hij zijn kast met iets meer argumenten verdedigen... ;)
Makkelijk weg te drinken whiskies worden vaak lady whiskies genoemd.
Ik ken inderdaad dames die uitsluitend aan een lichte Imperial willen nippen, maar ook die met gemak een Octomore achterover klokken. :D

quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 07:51 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik heb 0,0 verstand van het maken van whisky, maareh, als het om destilleren gaat (waar ik wel wat VWO kennis over heb), hoe kan de brandstof van invloed zijn op de smaak?
Zie hierboven v.w.b. het eesten.
De brandstof die gebruikt wordt bij het distilleren (het stoken van de ketels om alcohol/distillaat te verkrijgen) is tegenwoordig in de meeste gevallen gewoon gas en dus makkelijk te besturen d.m.v. thermometers e.d.
Vroegâh werden de ketels (stills) vaak opgestookt met hout of kolen en dan was ht distilleer-proces minder ged te sturen, de en keer werd de still dus warmer gestookt dan een andere keer, wat weer van invloed was op het verkregen distillaat. Die was minder stabiel dan tegenwoordig...

Twee afbeeldingen m.b.t. het productie proces, je ziet hierin wanneer er met vuur gespeeld wordt (in het begin bij het eesten (malting/kilning) en op het eind bij het distilleren):

pi_91568684
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 07:51 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het trekt erin tijdens het destillatie proces wat mij werd uitgelegd

Ik kan je een proeverij aanraden in Utrecht:

http://www.rubensproeflokaal.nl/

Hebben we 4 whisky's geproefd en daar werd duidelijk wat de verschillende vaten doen, wat het stoken met turf en andere brandstof doet en ook de bron van het water.
pi_91573456
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:09 schreef MadMaster het volgende:

[..]

De A'bunadh is geen wegdrinkertje en als zodanig geen vrouwenwhisky.
Wat niet uitsluit dat vrouwen deze whisky nooit zullen drinken...

[..]

De gemoute gerst wordt in het productieproces na het mouten gedroogd boven een open vuur (eesten genaamd) en als brandstof daarvoor gebruikt men soms turf. De rook van de brandstof trekt dan in de gemoute gerst wat je later terugproeft. Is de brandstof turf, dan proef je dit dus terug, al naar gelang de hoeveelheid turf die men gebruikt heeft. Vaak worden ook andere organische brandstoffen gebruikt.
Ik weet niet precies waar de gerst van de A'bunadh mee gedroogd wordt, maar bij de A'bunadh is de turfsmaak/-geur in ieder niet zwaar aanwezig, de zwaarte krijgt de A'bunadh voornamelijk van de alcohol.

[..]

Makkelijk weg te drinken whiskies worden vaak lady whiskies genoemd.
Ik ken inderdaad dames die uitsluitend aan een lichte Imperial willen nippen, maar ook die met gemak een Octomore achterover klokken. :D

Ik ga mijn tuinbroek maar te voorschijn toveren. Duidelijk geen lady hier. _O-
pi_91582457
Wat ik me afvraag: is er in whisky-land een regel voor het (lang) bewaren van dichte flessen, afgezien van op een koele, donkere plaats: liggend op staand? Als je ze neerlegt (zoals bij wijn) heb ik wel eens gehoord dat de lijm uit de kurk langzaam oplost maar als je ze rechtop zet gaan ze misschien lekken als de kurk uitdroogt?
blub blub
pi_91589366
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 21:06 schreef nielsgeode het volgende:
Wat ik me afvraag: is er in whisky-land een regel voor het (lang) bewaren van dichte flessen, afgezien van op een koele, donkere plaats: liggend op staand?
Voorzover ik weet, gewoon rechtop bewaren. En om de zoveel maanden even heen en weer bewegen zodat de kurk weer een beetje vochtig wordt. :P
  woensdag 19 januari 2011 @ 23:45:09 #36
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91593427
quote:
Op woensdag 19 januari 2011 22:35 schreef CrashO het volgende:

[..]

Voorzover ik weet, gewoon rechtop bewaren. En om de zoveel maanden even heen en weer bewegen zodat de kurk weer een beetje vochtig wordt. :P
Absoluut niet neerleggen inderdaad, de alcohol tast op termijn de kurk aan en de whisky krijgt dan een kurksmaak. Twee keer per jaar de kurk vochtig maken door de fles even op z'n kop te houden is voldoende om te voorkomen dat de kurk uitdroogt.

Daarnaast, de kurk van een whiskyfles is minder afdichtend dan die van bijv. een wijnfles. Van een wijnfles moet je de kurk verwijderen met een kurkentrekker, van een whiskyfles lukt dat met de hand gemakkelijk. Een whiskyfles kan dus ook makkelijker gaan lekken als 'ie ligt.

[ Bericht 0% gewijzigd door MadMaster op 20-01-2011 09:56:55 ]
pi_91605992
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 23:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Absoluut niet neerleggen inderdaad, de alcohol tast op termijn de kurk aan en de whisky krijgt dan een kurksmaak. Twee keer per jaar de kurk vochtig maken door de fles even op z'n kop te houden is voldoende om te voorkomen dat de kurk uitdroogt.

Daarnaast, de kurk van een whiskyfles is minder afdichtend dan die van bijv. een wijnfles. Van een wijnfles moet je de kurk verwijderen met een kurkentrekker, van een whiskyfles lukt dat met de hand gemakkelijk. Een whiskyfles kan dus ook makkelijker gaan lekken als 'ie ligt.
Waarom zit whisky niet gewoon in flessen met een goed afsluitende schroefdop, net als alle chemicalien bij ons op het lab? Zit een rubber seal in die tegen zo ongeveer alles bestand is.
blub blub
  donderdag 20 januari 2011 @ 12:06:10 #38
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91606085
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 12:03 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Waarom zit whisky niet gewoon in flessen met een goed afsluitende schroefdop, net als alle chemicalien bij ons op het lab? Zit een rubber seal in die tegen zo ongeveer alles bestand is.
Omdat ze die vroeger wellicht niet hadden en whisky een tradioneel iets is? Geen idee eigenlijk.
Goedkopere blends hebben wel gewone schroefdoppen...
pi_91608386
Weet iemand een cafe waar ze A'bunadh schenken, ben eigenlijk wel benieuwd... Maar denk dat het niet mijn smaak is, voordat ik een hele fles heb staan die ik niet ga drinken zou het wel leuk zijn om naar een whisky cafe te gaan en daar een aantal soorten te proberen.
  donderdag 20 januari 2011 @ 13:17:26 #40
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91608644
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 13:11 schreef Aneurism het volgende:
Weet iemand een cafe waar ze A'bunadh schenken, ben eigenlijk wel benieuwd... Maar denk dat het niet mijn smaak is, voordat ik een hele fles heb staan die ik niet ga drinken zou het wel leuk zijn om naar een whisky cafe te gaan en daar een aantal soorten te proberen.
In Amsterdam in ieder geval bij L&B, Leidsedwarsstraat.
Anders waarschijnlijk wel in een lokaal whiskycafé/-restaurant.
In een gewoon café zal je 'm niet snel tegenkomen.

Uit welke regio kom je?
pi_91622888
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 12:06 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Omdat ze die vroeger wellicht niet hadden en whisky een tradioneel iets is? Geen idee eigenlijk.
Goedkopere blends hebben wel gewone schroefdoppen...
Sterker nog, oude malts hadden ook vaak schroefdoppen
pi_91622971
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 13:11 schreef Aneurism het volgende:
whiskyfestival?

http://www.grotekerk-alkmaar.nl/evenementen/whisky2011/index.html
  vrijdag 21 januari 2011 @ 09:43:13 #43
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91648543
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 18:40 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Sterker nog, oude malts hadden ook vaak schroefdoppen
Weer wat geleerd, ik heb ze in ieder geval niet in mijn bezit...

Zal eens kijken in dat boekje van Robin Brilleman of er daar iets over in staat.
En anders maar eens aan een bottelaar vragen...
pi_91654164
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:43 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Weer wat geleerd, ik heb ze in ieder geval niet in mijn bezit...

Zal eens kijken in dat boekje van Robin Brilleman of er daar iets over in staat.
En anders maar eens aan een bottelaar vragen...
Ik vind het toch zonde als die traditionele kurk ervoor zorgt dat de laatste 20% van je fles langzaam achteruit gaat. Ik bedoel: we hebben hier chemicalien die letterlijk spontaan in de fik vliegen zodra ze in contact komen met de lucht. Geloof me, die zitten heus wel in *dichte* "flessen". Het is dus goed mogelijk om whisky te bottelen in flessen met een schroefdop die (nagenoeg) perfect afsluit.
blub blub
pi_91654667
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 13:17 schreef MadMaster het volgende:

[..]

In Amsterdam in ieder geval bij L&B, Leidsedwarsstraat.
Anders waarschijnlijk wel in een lokaal whiskycafé/-restaurant.
In een gewoon café zal je 'm niet snel tegenkomen.

Uit welke regio kom je?
't Gooi :)

Maar weet je iets in Utrecht?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2011 12:48:32 ]
pi_91654680
quote:
Leuk bedankt! :)
  vrijdag 21 januari 2011 @ 12:56:17 #47
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91654960
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 12:34 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Ik vind het toch zonde als die traditionele kurk ervoor zorgt dat de laatste 20% van je fles langzaam achteruit gaat.
Haal je nu niet 2 dingen door elkaar?

1. De kurk van een fles die niet 100% sluitend is, feitelijk al niet vanaf het moment van plaatsen van de kurk op de fles. Hierdoor staat de inhoud van de fles in minimale mate open aan de buitenlucht wat wellicht enige invloed op de inhoud van de fles kan hebben;
2. De verhouding lucht/distillaat in een fles, waarbij, bij een verhouding van ongeveer 75% lucht/25% distillaat, de lucht het distillaat negatief gaat beïnvloeden.

quote:
Ik bedoel: we hebben hier chemicalien die letterlijk spontaan in de fik vliegen zodra ze in contact komen met de lucht. Geloof me, die zitten heus wel in *dichte* "flessen". Het is dus goed mogelijk om whisky te bottelen in flessen met een schroefdop die (nagenoeg) perfect afsluit.
Ik denk niet dat de mogelijkheden een beperking zijn.
Dat zullen andere afwegingen zijn, die ik overigens niet weet... :P
pi_91658518
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 12:56 schreef MadMaster het volgende:

[..]

2. De verhouding lucht/distillaat in een fles, waarbij, bij een verhouding van ongeveer 75% lucht/25% distillaat, de lucht het distillaat negatief gaat beïnvloeden.
Op welke manier zal de lucht in dit geval het destilaat negatief beinvloeden?
blub blub
  vrijdag 21 januari 2011 @ 14:14:59 #49
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91658667
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:11 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Op welke manier zal de lucht in dit geval het destilaat negatief beinvloeden?
Ik ben geen wetenschapper, maar mag ik je hier naar verwijzen:

Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ? en

Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ??
pi_91659172
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:14 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik ben geen wetenschapper, maar mag ik je hier naar verwijzen:

Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ? en

Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ??
Thanx! :)
Ik ga het dit weekend even rustig lezen
blub blub
  vrijdag 21 januari 2011 @ 14:25:58 #51
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91659228
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:24 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Thanx! :)
Ik ga het dit weekend even rustig lezen
Ben je chemicus?
Zo ja, mag ik dan jouw visie op die discussie, voor zover je er iets over kan zeggen?
pi_91680797
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:25 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ben je chemicus?
Zo ja, mag ik dan jouw visie op die discussie, voor zover je er iets over kan zeggen?
Ik ben chemicus ja. Als ik die links gelezen heb zal ik hier posten wat ik ervan denk.
blub blub
pi_91681570
Morgen naar van Zuijlen toe *O* Ben benieuwd wat hij in de winkel heeft staan :Y
pi_91754768
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 22:05 schreef Sunnythesun het volgende:
Morgen naar van Zuijlen toe *O* Ben benieuwd wat hij in de winkel heeft staan :Y
_O_ wat een fijne zaak! We hebben 7 flessen mee genomen :D :@ :7

Bowmore Enigma (liter)
Bowmore Bourbon barrel (Single Malts of Scotland, fles 115 van 219 :D )
Lagavulin destillers edition dubble matured
Caledonia botteling Edradour 12 yrs
Ultimate botteling Laphroaigh
Peat class 12 yrs (onafhankelijke Duitse bottelaar, mengsel van Bowmore, Caol Isla en Lagavullin meen ik)
Fascadale 10yrs (Talisker botteling)
pi_91754910
En hier een The Alchemist Highland Park 16yr met Calvados-finish :9 :9 :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_91755201
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 16:33 schreef PdeHoog het volgende:
En hier een The Alchemist Highland Park 16yr met Calvados-finish :9 :9 :9
:9 die heeeeeel erg lekker is ja :Y ^O^
pi_91764905
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 16:39 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

:9 die heeeeeel erg lekker is ja :Y ^O^
Straks nog maar een slokje denk ik O-) Als afsluiter van een tof weekend :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 23 januari 2011 @ 21:15:06 #58
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_91769466
Gisteren met z'n 2'en bijna een fles Bowmore 12 gedronken (de wijn smaakte niet); ik kende hem niet maar vond hem lekker. Vanmorgen de Bowmore 16 geproefd en die was echt heerlijk; binnenkort weer eens 1-2 flessen kopen, blijft toch mooi spul!
  maandag 24 januari 2011 @ 00:49:50 #59
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_91782151
Wat raden jullie eigenlijk aan als slobberwhiskey? Ik heb na aanleiding van dit topic een flink aantal flessen reeds geprobeerd, maar deze zijn meestal te duur om door de weeks te drinken, maar meer voor speciale gelegenheden.
ff wachten nog
pi_91784354
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 00:49 schreef Game_Error het volgende:
Wat raden jullie eigenlijk aan als slobberwhiskey?
Zelf vind ik Jim Beam wel aardig weg te krijgen als slobberwhiskey (Bourbon). Maar daarmee is het wel, you either love it, or you hate it. Als ik een glaasje Ardbeg neem, en daarna overga op de Jim Beam, vind ik Jim niet te zuipen.

Is het daarintegen mijn eerste/enigste drank van de avond, dan vind ik hem zelf goed weg te krijgen :P . Kost zo'n 14 euro de 0.7Liter.

Als slobberwhisky vind ik famous grouse wel redelijk te drinken. Kost enkele euro's meer als Jim Beam.

En iets wat ik vorige week ontdekt heb, is Old Captain rum (Bruine rum). Kost 9 euro per fles en vind ik kwa smaak gelijkvallen aan Jim Beam kwa kwaliteit. 't is een stuk zoeter omdat rum (duh 8)7 ) maar ik proef er ook redelijk wat rook in, wat ik dan ook lekker vind in Whisky's. Als slobberdrank imo goed te doen. (puur)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2011 02:50:48 ]
  Moderator / Redactie Sport maandag 24 januari 2011 @ 10:36:33 #61
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_91788807
quote:
Wat raden jullie eigenlijk aan als slobberwhiskey? Ik heb na aanleiding van dit topic een flink aantal flessen reeds geprobeerd, maar deze zijn meestal te duur om door de weeks te drinken, maar meer voor speciale gelegenheden.
Dat is hier meestal Glen Talloch
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_91831391
quote:
Dimpel, kost zo'n 30 euro.
Ik vind whisky niet een drank dat je elke dag door de weeks moet drinken, paar keer per week.

Jim beam, jack daniels en al die andere zijn wat mij betreft enkel voor door de Cola sinds ik de betere whisky's heb leren drinken.

Weet iemand nog een aantal Whisky merken die op Sherry vaten gelegen hebben? Wil een klein lijstje maken voor een proefsessie een keer. :)
  dinsdag 25 januari 2011 @ 09:05:46 #63
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91836678
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 00:27 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Weet iemand nog een aantal Whisky merken die op Sherry vaten gelegen hebben? Wil een klein lijstje maken voor een proefsessie een keer. :)
Om er een paar te noemen: Glenfarclas, (oude) Macallan's, diverse Glendronachs, Highland Park en heel veel onafhankelijke bottelingen...

Vaak staat het wel op de fles aangegeven.
Als je zelf geen idee hebt, zou ik me ter plekke door de slijter laten informeren.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 10:36:09 #64
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91839082
Voor de Gall & Gall-fans hier:
Over 3 weken zijn het daar weer de Wilde Whisky Weken (of iets van die strekking, kom er zelf bijna nooit...)
pi_91839840
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:36 schreef MadMaster het volgende:
Voor de Gall & Gall-fans hier:
Over 3 weken zijn het daar weer de Wilde Whisky Weken (of iets van die strekking, kom er zelf bijna nooit...)
Ah, daar zit ik nu al enkele maanden op te wachten. :)
  dinsdag 25 januari 2011 @ 11:05:18 #66
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91839989
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 11:00 schreef rgras het volgende:

[..]

Ah, daar zit ik nu al enkele maanden op te wachten. :)
Want?
De korting of het aanbod?

Ik heb onlangs van iemand Gall & Gall bonnen gekregen, vandaar dat ik er afgelopen zaterdag achter kwam overigens...
pi_91840139
De korting, als student zijnde is 20% altijd aantrekkelijk.

Nu maar hopen dat ze in ieder geval een Ardbeg en Glenrothes Select Reserve hebben staan.

[ Bericht 46% gewijzigd door rgras op 25-01-2011 11:32:26 ]
  dinsdag 25 januari 2011 @ 14:03:09 #68
128548 pavv
The computer says NO
pi_91846392
Als je student bent raad ik je aan om je drank niet te kopen bij de G&G maar om te kijken wat de door jou gewenste flessen kosten bij de winkels in de OP... dikke kans dat die voordeliger zijn dan de G&G (zelfs wanneer er 20% vanaf gaat bij de Gall)
Als student heb je meestal wel een OV-kaart dat je de flessen zelf kunt gaan halen (scheelt weer verzendkosten...en tijdends de treinreis duik je uiteraard de studieboeken in ;) )

Eigenlijk raad ik je aan om tijdens de studie helemaal nog niet aan de whisky te gaan (veuls te duur) ... maar dat mag je gelukkig helemaal zelf bepalen :)
pi_91859538
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 14:03 schreef pavv het volgende:
Als je student bent raad ik je aan om je drank niet te kopen bij de G&G maar om te kijken wat de door jou gewenste flessen kosten bij de winkels in de OP... dikke kans dat die voordeliger zijn dan de G&G (zelfs wanneer er 20% vanaf gaat bij de Gall)
Als student heb je meestal wel een OV-kaart dat je de flessen zelf kunt gaan halen (scheelt weer verzendkosten...en tijdends de treinreis duik je uiteraard de studieboeken in ;) )

Eigenlijk raad ik je aan om tijdens de studie helemaal nog niet aan de whisky te gaan (veuls te duur) ... maar dat mag je gelukkig helemaal zelf bepalen :)
Dat is geen probleem, ik heb het ruimer dan de meeste studenten.

Wat betreft het elders kopen, ik zie in de winkel wel wat het prijsverschil is met de zaken uit de OP.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 19:00:26 #70
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91859653
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 18:58 schreef rgras het volgende:

[..]

Dat is geen probleem, ik heb het ruimer dan de meeste studenten.

vs.

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 11:09 schreef rgras het volgende:
De korting, als student zijnde is 20% altijd aantrekkelijk.

=

:?
pi_91861323
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 19:00 schreef MadMaster het volgende:

[..]

vs.

[..]

=

:?
Ik ben een echte Hollander. ;)
pi_91867434
Laat ik ook maar weer eens gaan meeposten; dan kan ik misschien mijn eigen belevingen bij de verschillende whisky's ook onthouden.

Nu bijna leeg is de fles Laphroaig 1997 uit de Ultimate-serie (van Wees dus). Deze heeft véél jodium en geen turf. Hoewel ik turf lekkerder vind dan jodium, is dit toch ook een lekkere whisky. Proeft naar jodium (dus), dus vrij hoog & fris, lijkt in eerste instantie scherp maar is dat niet.

Verder op voorraad twee flesjes die maar heel langzaam leeg komen:
House of Lords aged 12 years
en
Glen Grant 1965 Single Malt / single cask

Van die laatste gister nog een klein glaasje gehad, ongelofelijk zo zacht als die smaakt voor een drank met ruim 52%.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_91887082
Die Glen Grant 1965 Single Malt is best een dure. Heb daar ooit ook eens een glas van geproefd volgens mij, zaten wat vanile tinten in toch?
pi_92082745
Ik heb gisteren twee whisky's cadeau gekregen, een Oban 14 yr en een Tamdhu 18 yr. Hebben jullie een idee hoe die smaken? Veel whisky kennis heb ik niet, maar bijvoorbeeld een Glen Elgin smaakt me behoorlijk goed!
pi_92086526
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 11:30 schreef Aneurism het volgende:
Die Glen Grant 1965 Single Malt is best een dure. Heb daar ooit ook eens een glas van geproefd volgens mij, zaten wat vanile tinten in toch?
Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n detailproever. Ik vind 'm lekker, érg sterk maar niet scherp.
Er bleek achterin de drankkast ook nog een Jameson verstopt te staan, 12 YO. Ook best aardig, maar ik ben toch niet zo'n liefhebber van de blends.
Het leukst blijf ik de single malts / single casks vinden, met de zeer uitgesproken en onderling erg afwisselende smaken, waarbij ik een voorkeur heb voor veel turf en behoorlijk jodium.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_92088235
Mijn favoriet op dit moment:

Heb een aantal geprobeerd de afgelopen jaren en dit zijn wel mijn favorieten: Tullamore Dew, diverse Glenfiddich, Oban, Highland Park, Black Bush en als slobber Famous Grouse en Jameson. Kom toch steeds terug op deze Laphroaig om zijn karakteristieke joduim/zeewier smaak en redelijke prijs.

Iemand tips voor merk met een wat soortgelijke karakteristieke smaak? Of is Laphroaig echt zo uitgesproken?
pi_92089557
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:23 schreef lukaon het volgende:
Mijn favoriet op dit moment: [ afbeelding ]

Heb een aantal geprobeerd de afgelopen jaren en dit zijn wel mijn favorieten: Tullamore Dew, diverse Glenfiddich, Oban, Highland Park, Black Bush en als slobber Famous Grouse en Jameson. Kom toch steeds terug op deze Laphroaig om zijn karakteristieke joduim/zeewier smaak en redelijke prijs.

Iemand tips voor merk met een wat soortgelijke karakteristieke smaak? Of is Laphroaig echt zo uitgesproken?
Heb je de cask strength van de Laphroaig 10 al geprobeerd? Een flinke klap in je gezicht, maar zó lekker _O_
Verder vind ik de Lagavulin 16 redelijk vergelijkbaar qua smaak. Ik heb nu een flesje Bruichladdich peated edition op de plank staan, die heeft ook die sterke turfsmaak, maar een stuk minder van het jodium/medicinale. Iets milder maar wel erg lekker :)
pi_92097093
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:23 schreef lukaon het volgende:
Mijn favoriet op dit moment: [ afbeelding ]

Anders maar ook erg lekker en rokerig (met name kampvuurachtig) is de Kilchoman Summer 2010 release. De Lagavulin 16 is wat duurder dan de Laphroaig 10. Deze is ook medicinaal. Ik vind m lekkerder omdat ie complexer is.
blub blub
pi_92161466
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 16:26 schreef Semafoor73 het volgende:
Ik heb gisteren twee whisky's cadeau gekregen, een Oban 14 yr en een Tamdhu 18 yr. Hebben jullie een idee hoe die smaken? Veel whisky kennis heb ik niet, maar bijvoorbeeld een Glen Elgin smaakt me behoorlijk goed!
Serge op Whiskyfun.com:

Tamdhu 18 yo (43%, OB, 2006) Colour: gold. Nose: fresh, clean and very grainy. Light in style but not weak. Quite some chamomile tea, light vanilla crème, light honey, roasted peanuts… Something slightly metallic in the background like in some old bottles. Enjoyable notes of orange cake, baklavas, caramel… Not the most complex malt ever but the balance is well here. Mouth: sweet, very caramelly… Very, very caramelly in fact but a little weak, lacking a little more body and mouth feel. Goes on with roasted caramelised peanuts, nougat, light honey, a little praline… Simple. Finish: not too long but not unpleasant, with hints of oak besides the… caramel. In short, the nose was pretty nice but the palate is too… well, you see what I mean. 77 points.

Oban 14 yo (43%, OB, +/- 2010) Three stars Last time I tried the popular Oban 14 it was a 2008 version (more or less) and I thought it was very good but a tad underwhelming (WF80). Time to try a newer version today. Colour: deep gold. Nose: right, it starts with the same kind of slightly soapy and cardboardy notes that I had already found in earlier versions, but once again it gets then slightly coastal and leathery, with also notes of dried oranges and gingerbread that are quite beautiful. Speculoos in orange liqueur plus a pinch of salt – or something like that. Mouth: no more cardboard, or very little, rather an unusual combination of dry green tea (but does one add sugar to green tea!), ginger, kummel and bitter oranges. It’s got power despite the low strength. Becomes more leathery and grassy after a while, with also a little limoncello. Finish: medium long, dry, grassy and slightly briny. Bitter oranges again in the aftertaste. Comments: the Oban 14 is really a different malt, rather bigger than others at 43%, maybe because of the worm tubs that are on the distillery’s roof. Or maybe not. Anyway, this version was particularly big. SGP:451 - 82 points.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 14:45:49 #80
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_92173143
Mijn fles Tullamore Dew is gister op gegaan. Nu wil ik hem vervangen voor iets vergelijkbaars, een betaalbare Ierse whiskey. Het mag wel iets minder zacht zijn ook. Heeft iemand een suggestie?
Ok stelletje hokboeren
pi_92185988
Enige tijd geleden heb ik een Whyte & Mackay "The Thirteen" gekregen, een op whisky welke op sherry vaten 12 jaar heeft gelegen, ze het blenden en daarna nog eens een jaar ligt.

Wat mij alleen tegen viel was het gebrek aan sherry smaken erdoor heen (veel minder als The Lasanta van Glenmorangie) en een enorm klap aan alcohol. Ik ben dol op Alcohol, begrijp me niet verkeerd. Maar het is bij deze in zo'n mate dat ik de eerste 10 seconden aan het zoeken ben naar mijn smaak pupillen.

Daardoor vraag ik mij af: Wat maakt nou dit verschil met andere Sherry whisky's? Is het door het blenden of de vaten?

Ik zie trouwens wel dat hij veel goeie scores gekregen heeft bij wat reviews, maar ik herken het daar totaal niet in.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 23:56:03 #82
128548 pavv
The computer says NO
pi_92204591
Wat mij betreft is die thirteen gewoon een 13 in een dozijn (pun!) blended whisky.

en die bestaat voor een zeer groot gedeelte (denk aan > 75%) uit goedkoop in elkaar gezette graanwhisky. En dat proef je meestal.

De Lasanta die je noemt is een Single Malt whisky, en is gefinished in Sherryvaten.

ik heb niet gezocht naar reviews, maar de meesten zullen toch wel uit de pennen van de marketing afdeling komen. dit soort onzin: "The secret of the rich, rounded taste of the thirteen is in the unique Double Marriage maturation process. At 12 years old, when other producers bottle their aged blends, Whyte & Mackay's Master Blender brings together the finest malt whiskies, then returns them to sherry casks to marry for another year - a loving union. At 13 years old the second marriage takes place, when the finest grain whiskies are introduced to this blend of malts to create the masterpiece that is the thirteen.
"

rich and round .... sure.
pi_92238229
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 23:56 schreef pavv het volgende:
Wat mij betreft is die thirteen gewoon een 13 in een dozijn (pun!) blended whisky.

en die bestaat voor een zeer groot gedeelte (denk aan > 75%) uit goedkoop in elkaar gezette graanwhisky. En dat proef je meestal.

De Lasanta die je noemt is een Single Malt whisky, en is gefinished in Sherryvaten.

ik heb niet gezocht naar reviews, maar de meesten zullen toch wel uit de pennen van de marketing afdeling komen. dit soort onzin: "The secret of the rich, rounded taste of the thirteen is in the unique Double Marriage maturation process. At 12 years old, when other producers bottle their aged blends, Whyte & Mackay's Master Blender brings together the finest malt whiskies, then returns them to sherry casks to marry for another year - a loving union. At 13 years old the second marriage takes place, when the finest grain whiskies are introduced to this blend of malts to create the masterpiece that is the thirteen.
"

rich and round .... sure.
Is er al een review site waar betrouwbare reviews te volgen zijn?

Was het ook al niet eens met de review, als ik deze whisky drink dan proef ik toch voornamelijk de houten vaten ipv het sherry finish.. Het zit er wel in maar extreem ver weg vergeleken met anderen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2011 19:22:29 ]
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:12:42 #84
128548 pavv
The computer says NO
pi_92244937
Er zijn zat sites met reviews van diverse whiskies...sommige sites zijn goed, sommige minder. Maar eerlijk gezegd zoek ik zelf niet erg naar reviews van blended whiskies, ben meer geinteresserd in Malts. Onderstaande sites zijn wel de moeite waard:

http://www.whiskyfun.com/ (de grootste, de meest uitgebreide en soms iets over the top)
http://www.whiskynotes.be/ (een belg die er ook wel een paar heeft geproefd)
http://onversneden.com/ (een andere belg)
http://sjoerd972.wordpress.com/ (een hollander met een whiskyblog)
http://www.levenswater.nl/index.php?option=com_kunena&Itemid,217/ (een forum vol met whiskyliefhebbers)
pi_92429886
Vanaf morgen weer wilde whiskey dagen bij Gall & Gall. 20% korting op alles. Nog een speciale aanrader daar of moet ik G&G helemaal links laten liggen? :+
pi_92432400
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 19:20 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Is er al een review site waar betrouwbare reviews te volgen zijn?

Was het ook al niet eens met de review, als ik deze whisky drink dan proef ik toch voornamelijk de houten vaten ipv het sherry finish.. Het zit er wel in maar extreem ver weg vergeleken met anderen.
http://www.whiskyfun.com/archivenovember09-1.html#141109
pi_92457807
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
Vanaf morgen weer wilde whiskey dagen bij Gall & Gall. 20% korting op alles. Nog een speciale aanrader daar of moet ik G&G helemaal links laten liggen? :+
Ik twijfel er ook over, dit weekend is het whisky event in Alkmaar waar ik naartoe ga... Volgens mij worden daar ook mooie dranken aangeboden voor een redelijke prijs, niet?
  maandag 7 februari 2011 @ 14:03:14 #88
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92457905
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 14:00 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Ik twijfel er ook over, dit weekend is het whisky event in Alkmaar waar ik naartoe ga... Volgens mij worden daar ook mooie dranken aangeboden voor een redelijke prijs, niet?
Ja en nee, op het festival zelf wordt niets verkocht.
Mag niet wegens vergunningen en zo. Je kan er wel proeven en zo de whiskies die je lekker vind herkennen.
Er worden tijdens dit festival wel diverse aanbiedingen gedaan door lokale slijters die je later kan ophalen...
pi_92457942
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 14:03 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja en nee, op het festival zelf wordt niets verkocht.
Mag niet wegens vergunningen en zo.
Maar er worden bij dit festival wel diverse aanbiedingen gedaan door lokale slijters die je later kan ophalen...
:o

Damn, wel jammer dat ik zaterdag avond tot 10 uur er zit. :') Of maken de slijterijen een uitzondering?

Wel vreemd, daar je er wel whisky kan proeven... Ik hoop dat er veel aanbod is, ik wil de ideale vrouwenwhisky uitzoeken nu. :D :P (mijn glenmorangie fles is bijna op.. :()

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2011 14:05:16 ]
  maandag 7 februari 2011 @ 14:06:20 #90
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92458011
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 14:04 schreef Aneurism het volgende:

[..]

:o

Damn, wel jammer dat ik zaterdag avond tot 10 uur er zit. :') Of maken de slijterijen een uitzondering?
Denk niet dat ze een uitzondering maken qua openingstijden.
Maar steeds meer slijterijen verzenden ook. Meestal valt er wat dat betreft wel iets te regelen.
En anders ga je nog eens bij de slijter in kwestie langs. Staat vaak meer dan op een whisky festival, altijd leuk...
  maandag 7 februari 2011 @ 14:08:44 #91
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92458096
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 14:04 schreef Aneurism het volgende:

Wel vreemd, daar je er wel whisky kan proeven... Ik hoop dat er veel aanbod is, ik wil de ideale vrouwenwhisky uitzoeken nu. :D :P (mijn glenmorangie fles is bijna op.. :()
Het verschil zit in een tap- vs. een slijterijvergunning.
Met een tapvergunning (van toepassing tijdens het festival) mag je wel schenken, maar niet verkopen en met een slijterijvergunning mag je wel verkopen, maar officieel niet schenken.

Maar ik durf je te beloven dat je voldoende whiskies zal aantreffen zaterdag, meer dan je proeven kan... :P

Ik zelf ga zaterdagmiddag. Nog meer mensen van hier dan?
pi_92464213
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 14:08 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Het verschil zit in een tap- vs. een slijterijvergunning.
Met een tapvergunning (van toepassing tijdens het festival) mag je wel schenken, maar niet verkopen en met een slijterijvergunning mag je wel verkopen, maar officieel niet schenken.

Maar ik durf je te beloven dat je voldoende whiskies zal aantreffen zaterdag, meer dan je proeven kan... :P

Ik zelf ga zaterdagmiddag. Nog meer mensen van hier dan?
Gaat het over het whiskyfestival in groningen? In dat geval zou het best kunnen dat ik er dan ben ja :)
blub blub
  maandag 7 februari 2011 @ 16:36:48 #93
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92464384
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:33 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Gaat het over het whiskyfestival in groningen? In dat geval zou het best kunnen dat ik er dan ben ja :)
Nee, over het Hielander Whisky Festival in Alkmaar a.s. weekend.
pi_92464504
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Nee, over het Hielander Whisky Festival in Alkmaar a.s. weekend.
Daar ben ik niet bij...
blub blub
pi_92464730
*O* Ik wel!! Zin in!! Ben benieuwd wat voor leuke nieuwe dingen we tegen gaan komen :Y
  maandag 7 februari 2011 @ 16:48:13 #96
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92464914
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:43 schreef Sunnythesun het volgende:
*O* Ik wel!! Zin in!! Ben benieuwd wat voor leuke nieuwe dingen we tegen gaan komen :Y
Wel eens eerder naar een dergelijk festival geweest?
pi_92465189
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:48 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Wel eens eerder naar een dergelijk festival geweest?
Nope :) Ben pas 1,5 jaar serieus bezig met whisky en dit wordt ons eerste festival. We hebben wel (zelf georganiseerde) proeverijen gedaan.
  maandag 7 februari 2011 @ 17:07:10 #98
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_92465676
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:55 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Nope :) Ben pas 1,5 jaar serieus bezig met whisky en dit wordt ons eerste festival. We hebben wel (zelf georganiseerde) proeverijen gedaan.
Dan ga je een leuke sessie tegemoet.
Misschien komen we elkaar nog wel tegen...
pi_92466479
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:07 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dan ga je een leuke sessie tegemoet.
Misschien komen we elkaar nog wel tegen...
Wij hebben zaterdag de middag sessie. Hoe zie je er uit? ;) :P
pi_92468058
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:25 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Wij hebben zaterdag de middag sessie. Hoe zie je er uit? ;) :P
zie je de avatar niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')