abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 december 2010 @ 16:23:18 #1
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_90183015
Vleesetende Planten Topic #10 Waar alle planten in winterslaap zijn


*G* Welkom in het topic over planten met honger! *G*

De Familie:

• Samson van Saninl
De superplant van MrEko
Mr. Venus van Remake
Schnappie van Muisje-eliza
Het Rosenberg Trio van Muisje-eliza
Sweeney Todd, Davey Jones en Kill Bill van Muisje-eliza
Happie van MrSubtle
• Gloebel (zonnedauw in bestelling, we blijven hopen!) van MrSubtle
Catchy van Geelkuikentje
De verzameling van Tubacloud
Omnomnom van DeZwabber
Nieuwe aanwinsten van DeZwabber
Sjors en Alli van Tombolafan
De nieuwe batch van Tombolafan
Colle van Tombolafan
Kroost van ToT
• Evil en Knievel van SuperWeber
• De Diosera en Dionaea van SuperWeber
Ceasar en Cleopatra van Greys
De Venus Vliegenvangers van iFries
• MrMcFly van MissBliss
Inspector Gadget van Oh-Oh
Thirteen van Oh-Oh
Daan, Inge en Onno van Guppyfriend
Plantjes van Pien85
Ted, Jack en Marc van Outpost
Nikita, Marvin en Doctor Who van TwistedDarling
*G* Ik wil er ook een! *G*

Dat kan! :D Ze zijn o.a. te koop bij Tuincentrum Overvecht, de Intratuin, de bloemenmarkt in Amsterdam, Ranzijn Tuin&Dier en bij sommige plantenwinkels

Er zijn wel enkele dingen waar je op moet letten, wil je hem in leven houden:

Geen kraanwater!
In kraanwater zitten mineralen en daar kan hij niet tegen, regenwater of gedestilleerd water is het beste.

Geen potgrond!
Als je je plant in potgrond zet, zal hij uiteindelijk doodgaan, een mix van turf en zand is aan te raden.

Licht!
Vleesetende planten komen uit zonrijke gebieden en leven het beste in veel licht, een vensterbank is goed genoeg.

Het bijvoeren
Bijvoeren van je plantje kan, maar is zeker niet noodzakelijk. Wat je je plant te eten geeft, moet wel nog leven:
Omdat je happertje pas begint met verteren als de prooi tegenstribbelt, eet hij geen dode vliegen.

Blijf met je fikken van de vallen af!
De happertjes kunnen maar een beperkt aantal keer open en dicht, onnodig sluiten kost de plant teveel energie.

Handige links:

Algemeen
FAQ over de Venus Vliegenvanger (engels)
International Carnivorous Plant Society (engels)
Vleesetende planten vereniging Carnivora

Venus Vliegenval (Dionaea Muscipula) Venus Flytrap
Wikipedia (engels)
Wikipedia (nederlands)

Zonnedauw (Drosera) Sundew
Wikipedia (engels)
Wikipedia (nederlands)
Lijst van soorten(engels)

Kelken en Bekers
Wikipedia over bekers (engels)
Wikipedia Sarracenia (engels)
Wikipedia Nepenthes (engels)

Online kopen?

kan onder andere hier.

Handige tips

Bijknippen
Dode of beschadigde blaadjes mogen afgeknipt worden, maar hoeft niet.

Water geven
Je plantje zal blij zijn in vochtige grond, aangeraden wordt om je potje in een schoteltje te laten staan, met een halve tot ongeveer een centimeter water.

Winterslaap
De meeste plantjes houden een winterslaap, als je plantje in winterslaap gaat verliest hij de meeste bladeren of soms zelfs allemaal. Je plantje gaat dus niet dood! Als je denkt dat je plantje toch doodgaat, gewoon net doen alsof hij in winterslaap is, dan zie je een paar maanden later wel of je gelijk hebt.

Als je jouw plantje wilt helpen de winterslaap in te gaan, kan je hem op een koude plek zetten boven het vriespunt en onder ongeveer 12 graden celsius. Niet in een donkere kelder of kamer neerzetten, de paar blaadjes die hij nog heeft willen namelijk wel graag licht!. Als je plantje eenmaal in winterslaap is, minder water geven. De bodem mag wat droger worden dan normaal, omdat je plantje minder drinkt. Van teveel water gaat de boel rotten.

Let op! Degene die het topic sluit dient een nieuwe te openen.

De OP vind je hier:

OP FOK! Vleesetende Planten Topic

Let er bij het openen van een nieuw topic op dat je hem in de subcategorie [Flora] zet.

Vorige topics:

Venus Vliegenvanger bijvoeren?
#2 Vleesetende plantenliefhebbers hier issie dan :)
Vleesetende Planten Topic #3
HapHap! dat was weer een sappige vliegTopic #4
Vleesetende Planten Topic #5 waar we wachten op oh-oh's zaad
Vleesetende Planten Topic #6 Daan is vegetarisch! :D
Vleesetende Planten Topic #7 Dirk-Kuijt faalt hier hard
Vleesetende Planten Topic #8, Waar de plant de kat gaat eten
Vleesetende Planten Topic #9, met huid en haar

This isn't even my final form.
  maandag 20 december 2010 @ 16:27:01 #2
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_90183231
Nou, omdat het vorige topic al snel ten einde liep, hier nog een onbeschaamde quote van mijn foto:

quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 15:54 schreef Levolution het volgende:
Mijn eerste fotobijdrage aan het topic. Lekker dik plantje, niet?



Ik heb de wortels dus gesplitst, aanvankelijk zat dit alles in één pot dus dat werd te vol. Deze twee planten staan in twee vijverpotten naast elkaar. Die zien er zowat uit als een zeef dus ze staan goed met de wortels in het water. In de zomer kan er lekker veel water in, zodat het echt moerassig wordt. De houten bak komt van de Ikea en heb ik aan de binnenkant met een vuilniszak bekleed om hem waterdicht te maken.

Verder heb ik 3 baby-Sarracenia's ertussenuit weten te halen. Ik hoop dat die sterk genoeg zijn om het te overleven.
This isn't even my final form.
pi_90183327
Tof :P
pi_90199702
Ik vertel mijn plantje nooit dat het winter is. Gaat nog altijd goed. :)
  maandag 20 december 2010 @ 21:37:57 #5
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_90201070
quote:
6s.gif Op maandag 20 december 2010 21:19 schreef k_man het volgende:
Ik vertel mijn plantje nooit dat het winter is. Gaat nog altijd goed. :)
Ik heb het ze ook niet helemaal verteld, de temperatuur is een beetje lastig regelen op een studentenkamer.

Het maakt ook niet uit verder, ze gaan er niet dood van, maar ik denk dat ze na een winterrust een betere groei in de lente zullen doormaken.
This isn't even my final form.
pi_90239493
Ben benieuwd of ze het dit jaar redden. Vorig jaar lagen ze al onder een dik pak sneeuw, dit jaar weer. :D Kwamen wel weer bekers uit (helaas niet zulke mooie grote maar wel enorm veel), dus maybe gaat het goed.
pi_90257921
Oh shit, niet gezien dat het vorige topic vol was...

Anyway: de mijne leven nog steeds, ook al moet het daar nu rond het vriespunt zijn (maar het water is toch nog niet bevrozen). Ze zijn nog steeds niet in hun winterslaap...
En ik vergeet ze af en toe wel eens water te geven waardoor de kelken toch 1-2 dagen droog staan (geen water in het schaaltje, maar wel nog vochtige grond).
  woensdag 22 december 2010 @ 01:12:13 #8
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_90269136
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 22:04 schreef trainfreak het volgende:
Oh shit, niet gezien dat het vorige topic vol was...

Anyway: de mijne leven nog steeds, ook al moet het daar nu rond het vriespunt zijn (maar het water is toch nog niet bevrozen). Ze zijn nog steeds niet in hun winterslaap...
En ik vergeet ze af en toe wel eens water te geven waardoor de kelken toch 1-2 dagen droog staan (geen water in het schaaltje, maar wel nog vochtige grond).
Zodra ze in winterslaap zijn, is het voldoende om de grond vochtig te houden. Ze hoeven dus niet constant in het water te staan.
This isn't even my final form.
pi_90276183
Sowieso komt het sommige soorten niet ten goede om constant in doordrenkte aarde te staan, zolang ze maar niet uitdrogen. Nepenthes bijvoorbeeld deed het bij mij weer net iets beter toen ik besloot minder water te geven, een aantal kwekers konden dit bevestigen. De aarde moet wel altijd vochtig blijven.
pi_90609593
Ja, ze moeten niet te nat in de winter zijn. Vorige winter zijn er twee planten doodgegaan omdat vriendlief ze te veel water bleef geven o|O , deze winter ben ik verantwoordelijk voor het water geven :Y .

M'n planten stonden tot nu wel in een te warme omgeving (stomme verwarming), dus heb ze nu meteen naar de meest "koele" kamer verhuisd. M'n Nepenthes heeft z'n kelken verloren ;( maar er groeit ook een baby Nepenthes naast de "oude" plant, ik ben benieuwd!
The human race has one really effective weapon, and that is laughter.
  donderdag 30 december 2010 @ 04:12:38 #11
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_90615680
Ik kon ze niet weerstaan, weer twee nieuwe plantjes op de kop getikt toen ik door het tuincentrum liep. Een Sarracenia waarvan ik niet weet welke soort precies. In ieder geval staande bekers. En een Drosera.
This isn't even my final form.
pi_90616977
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 00:09 schreef Coccinella het volgende:
Ja, ze moeten niet te nat in de winter zijn. Vorige winter zijn er twee planten doodgegaan omdat vriendlief ze te veel water bleef geven o|O , deze winter ben ik verantwoordelijk voor het water geven :Y .

M'n planten stonden tot nu wel in een te warme omgeving (stomme verwarming), dus heb ze nu meteen naar de meest "koele" kamer verhuisd. M'n Nepenthes heeft z'n kelken verloren ;( maar er groeit ook een baby Nepenthes naast de "oude" plant, ik ben benieuwd!
Vaak is dit gewoon een vertakking, maar ivm de kelken:

Als ik jou was zou ik hem elke dag als je de kans hebt gesproeien. Door de hogere luchtvochtigheid komen kelken meestal terug.

Qua plantjes: Ik heb dan wel amper vleeseters meer (verhoudingsgewijs dan), maar ik blijf elke keer weer nieuwe planten kopen... :( Momenteel groeit het mijn huis uit. Ik wil echt een tropische kas, maar in huidige huis geen ruimte voor. Het is zo klote dat er niets te huur is in het Gooi.. :( Zou best met een aantal mensen 1000m2 willen huren en verdelen.
  dinsdag 4 januari 2011 @ 12:38:29 #13
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_90831893
Ik ben een weekje weggeweest en toen ik terugkwam zag ik dat één van mijn Sarraceniae verdord was (de rechter op de foto in dit topic). Ik vraag me af of dit wel winterslaap is, aangezien de linker nog wel normaal is (wel slappe bekers). Of komt het door het zand waarin ik ze verpot heb (dat zand bevatte kalk maar ik heb het geneutraliseerd met natuurazijn)?

Ze waren niet uitgedroogd, bodem was nog vochtig (had ze met veel water achtergelaten).
This isn't even my final form.
pi_91950878
Heb bij de Intratuin een klein potje met Sarracenia gekocht. :)
Mijn Venusvliegenvanger is wel opeens heel erg achteruit gegaan geen idee hoe het komt, zit ook een soort witte waas over het mos/zand. De happers zijn ook heel erg gaan hangen. :{
  donderdag 27 januari 2011 @ 20:57:30 #15
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_91958649
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:19 schreef stef040 het volgende:
Heb bij de Intratuin een klein potje met Sarracenia gekocht. :)
Mijn Venusvliegenvanger is wel opeens heel erg achteruit gegaan geen idee hoe het komt, zit ook een soort witte waas over het mos/zand. De happers zijn ook heel erg gaan hangen. :{
Witte waas zal wel schimmel zijn. Probeer daar vanaf te komen (verpotten bijvoorbeeld). Geef de plant alleen water op een schotel (dus via de onderkant) om schimmel te voorkomen. Verwijder ook dode bladeren om schimmel te voorkomen.

Geef je plant niet op, hij kan later weer tot leven komen.
This isn't even my final form.
pi_91958818
Mijn kelken zijn zo goed als dood.
Ze staan er slapjes bij en beginnen te verwelken.
De vliegenvanger doet het wel nog goed!

Ik moet wel zeggen dat ik ze vaak vergeet water te geven :@
  zaterdag 29 januari 2011 @ 11:07:00 #17
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_92031975
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 21:01 schreef trainfreak het volgende:
Mijn kelken zijn zo goed als dood.
Ze staan er slapjes bij en beginnen te verwelken.
De vliegenvanger doet het wel nog goed!

Ik moet wel zeggen dat ik ze vaak vergeet water te geven :@
Neem een diepere schotel, zodat je ze zoveel water kan geven dat het een paar dagen meegaat.
This isn't even my final form.
  Moderator zaterdag 29 januari 2011 @ 11:42:41 #18
155227 crew  Guppy
dus
pi_92032886
Ik heb nog twee vleeseters over, m'n venusjes zijn de winter niet doorgekomen, nadat ze al verzwakt waren van de bladluizen. Dit jaar nog eens proberen. Ik heb nog wel deze:

Een zonnedauwtje, één grote, en daar omheen ontstaan jonkies O+


En nog een zonndauwtje, die een bloemstengel aan het maken is.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_92043050
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 11:07 schreef Levolution het volgende:

[..]

Neem een diepere schotel, zodat je ze zoveel water kan geven dat het een paar dagen meegaat.
Ze kunnen nu 2-3 dagen voort.
Het probleem is dat ze in onze veranda staan waar ook vogels zitten, en dat ik overdag soms weg ben.
Als ik ze dan water wil geven moet ik het licht doen branden en dan worden de vogels onrustig en beginnen ze te vliegen...

Gelukkig beginnen da dagen al te lengen :)
  zaterdag 29 januari 2011 @ 21:16:56 #20
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_92054941
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 16:09 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ze kunnen nu 2-3 dagen voort.
Het probleem is dat ze in onze veranda staan waar ook vogels zitten, en dat ik overdag soms weg ben.
Als ik ze dan water wil geven moet ik het licht doen branden en dan worden de vogels onrustig en beginnen ze te vliegen...

Gelukkig beginnen da dagen al te lengen :)
De korte dagen van de winter verpesten werkelijk alles. :P
This isn't even my final form.
pi_92056863
Mijne leeft ook nog :Y *O*

En hij ziet er nog steeds goed uit :D
Hopen dat hij groter groeit dit jaar :Y
pi_92080484
Een foto van mijn nieuwe aankoop en mijn oude stervende

  zondag 20 februari 2011 @ 21:21:18 #23
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_93075607
FF schoppen :D

heb mn plantjes uit de winterslaap getrokken :P kvond t wel lang genoeg geweest.
er is de laatste tijd genoeg zon op mn raam.

Alleen zijn mn drosera's maf gaan doen in t donker.
zie pics:

Hi-Res als je er op klikt.

Zoals je ziet is de aliciae vreemd omhoog gaan groeien in plaats van plat te gaan liggen, lijkt wel n palmboom :')
De Capensis heeft dikke stammetjes gekregen :P
Blijkbaar was de kamer waar ie stond te "slapen" tóch niet koud genoeg.
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  dinsdag 22 februari 2011 @ 16:36:27 #24
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_93156473
quote:
10s.gif Op zondag 20 februari 2011 21:21 schreef marcel-o het volgende:
Zoals je ziet is de aliciae vreemd omhoog gaan groeien in plaats van plat te gaan liggen, lijkt wel n palmboom :')
Grappig om te zien. Je ziet wel dat die bladeren wat witter zijn, komt door het gebrek aan zonlicht. Ik denk dat deze plant omhoog is gaan groeien om 'op zoek' te gaan naar licht. Want ook al zet je je planten op winterslaap, ze moeten gewoon in het licht blijven.
This isn't even my final form.
pi_93518400
Leuk! :D

Die moet ik ook maar eens halen als ik weer in het tuincentrum ben, ze zien er altijd zo leuk uit!
  woensdag 2 maart 2011 @ 13:15:09 #26
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_93535889
Mijn zonnedauw heeft bladluizen. Op internet staat dat ik hem moet onderdompelen in water, maar zoveel demiwater heb ik niet en kraanwater bevat kalk.
Ik kan ook pesticiden gebruiken, misschien moet ik dat eens doen. Iemand enig idee welke veilig zijn?
This isn't even my final form.
pi_93536484
Heb je geen wasdroger?
  woensdag 2 maart 2011 @ 13:30:27 #28
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_93536576
quote:
3s.gif Op woensdag 2 maart 2011 13:28 schreef k_man het volgende:
Heb je geen wasdroger?
Heb ik niet. Misschien regenwater en anders koop ik wel 2 flessen demiwater. Dat kost toch niets.
This isn't even my final form.
  woensdag 2 maart 2011 @ 14:38:20 #29
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_93539318
Regenen doet t vast wel binnenkort :')
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_93995043
Wanneer is het de beste tijd om een nieuwe te kopen?

ik wil graag een zonnedauw.
  Moderator zaterdag 12 maart 2011 @ 10:19:28 #31
155227 crew  Guppy
dus
pi_93995105
Ik zou ook wel weer opnieuw willen beginnen :Y Ik heb nu alleen nog maar een heel mini zonnedauwtje over. Maar iets zegt me dat ik nog even met wachten
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_94235244
Iemand een idee wat dit (voor schimmel) is?




Ik heb de planten staan zoals hieronder op de foto:



Ze staan niet heel erg dichtbij de verwarming.
Iets mis met de vochtigheid hier binnen misschien?
pi_94235498
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 10:15 schreef pgrferrari het volgende:
Wanneer is het de beste tijd om een vleesetende plant te kopen?

pi_94236953
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:16 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er een specifieke tijd is.
In de winterslaap lijkt het mij niet echt verstandig.
Ga gewoon eens naar je plaatselijke winkel waar ze er hebben en breng er gewoon eentje mee.
Overleeft hij het niet, dan heb je pech, en anders heb je er veel plezier van!
pi_94237003
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:56 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er een specifieke tijd is.
In de winterslaap lijkt het mij niet echt verstandig.
Ga gewoon eens naar je plaatselijke winkel waar ze er hebben en breng er gewoon eentje mee.
Overleeft hij het niet, dan heb je pech, en anders heb je er veel plezier van!
Oke, dus nu zou net kunnen?
pi_94237080
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:58 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

Oke, dus nu zou net kunnen?
Ik denk dat de plantjes nu toch uit de winterslaap zijn, of aan het gaan zijn.
Mijn Venusje krijgt in ieder geval nieuwe stengeltjes bij dus die is wakker!
pi_94237158
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:00 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ik denk dat de plantjes nu toch uit de winterslaap zijn, of aan het gaan zijn.
Mijn Venusje krijgt in ieder geval nieuwe stengeltjes bij dus die is wakker!
Ja, klopt die van mij krijgt ook een stuk of 3 nieuwe.
Mooi, dan ga ik binnenkort een zonnedauw kopen. *O*
pi_94238087
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 13:15 schreef Levolution het volgende:
Mijn zonnedauw heeft bladluizen. Op internet staat dat ik hem moet onderdompelen in water, maar zoveel demiwater heb ik niet en kraanwater bevat kalk.
Ik kan ook pesticiden gebruiken, misschien moet ik dat eens doen. Iemand enig idee welke veilig zijn?
Geen enkele pesticide is veilig, maar je zou Admire kunnen gebruiken volgens mij. Is een planten plaagdieren bestrijdingsmiddel.
pi_94238633
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:09 schreef stef040 het volgende:
Iemand een idee wat dit (voor schimmel) is?

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik heb de planten staan zoals hieronder op de foto:

[ afbeelding ]

Ze staan niet heel erg dichtbij de verwarming.
Iets mis met de vochtigheid hier binnen misschien?
Heb dit ook wel eens, zit in het medium. Je kan er een laagje spagnum bovenop leggen om het mooier te maken. Het is niet schadelijk, heb dit ook in handels kwekerijen gezien.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2011 14:38:19 ]
  donderdag 17 maart 2011 @ 18:09:07 #40
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_94247689
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:24 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Geen enkele pesticide is veilig, maar je zou Admire kunnen gebruiken volgens mij. Is een planten plaagdieren bestrijdingsmiddel.
Ik heb hem al een nachtje ondergedompeld in demiwater, dat hielp, maar de bladluizen zijn inmiddels weer terug. Gelukkig hebben mijn andere planten er niet last van, dit is niet zo'n heel groot verlies.

Verder nog wat over mijn Pinguicula. Deze maakte sinds de dag dat ik hem gekocht had heel veel bloemen (ook in de winter, heb de winterslaap overgeslagen), maar sinds kort maakt hij helemaal geen bloemen meer. Weet iemand wat dit is?
This isn't even my final form.
pi_94374076
Heeft iemand bij extremeplants een aanrader?
http://www.extreme-plants.eu/index.php?cPath=112

Nevermind, verzendkosten zijn al ¤15,- -O-
  zondag 20 maart 2011 @ 15:31:43 #42
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_94377512
mn vreemd vergroeide plantjes gaan het doen *O*
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_94632501
Ik weet niet of mensen me vorige post nog kunnen herinneren:

quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:24 schreef Erikkkkk het volgende:
Toen ik vanmiddag even in de schuur ging kijken of mijn plantje nog wat water nodig had was deze helemaal bevroren. Ook het water waar die in stond. Was toch kouder in de schuur dan ik dacht. Gelijk met de föhn het water onder hem ontdooid en in een iets warme kamer gezet. Gelukkig kon het nooit heel erg gevroren hebben want de fles water ernaast was nog helemaal ontdooid. Hoop dat ie het heeft overleefd :P
Maar hij heeft het overleefd. Er worden op dit moment veel nieuwe happertjes aangemaakt. Gisteren een spinnetje aan hem gegeven, happertje ging wel langzaam dicht nog, maar langzaam maar zeker ging hij helemaal dicht.

Hier een foto van vandaag:
http://img215.imageshack.us/i/011xu.jpg/

[ Bericht 1% gewijzigd door Erikkkkk op 26-03-2011 11:44:21 ]
pi_94645916
Mijn plantje is volgens mij de winter goed doorkomen:



pi_94646568
Zo die van jou heeft al het begin van een bloem, die van mij moet er nog mee beginnen. Maar vorig jaar kwam hij daar ook pas mee in oktober, beetje gek :P
pi_94646645
Hoort die bloem zo? :@

Oftewel is het goed dat hij een bloem produceert?

[ Bericht 20% gewijzigd door pgrferrari op 27-03-2011 10:00:40 ]
pi_94673202
Nou ik heb me laten vertellen dat je die er beter af kan knippen. Hij schijnt wel groot en mooi te worden, en daar zitten zaadjes in voor nieuwe planten, alleen is de kans wel groot dat hij na het uitbloeien van die bloem zelf sterft. Dat hoeft niet te gebeuren, maar die kans is wel groot. Dus ik had mijne er vorig jaar afgeknipt.
pi_94673607
http://triffidpark.com.au(...)ngcps_vft_flower.jpg
Hier het voorbeeld van hoe die bloem gaat worden.

http://www.google.nl/imag(...)r&aq=f&aqi=&aql=&oq=
Hier meer voorbeelden :P

Niet zo een betrouwbare bron maar toch:
http://www.tuin-wiki.nl/Main/DionaeaMuscipula

Hieruit begrijp ik dat als je hem gewoon vaak voert, dat het dan wel weer kan. Hmmmm, lijkt me wel mooi en leuk om het risico te nemen. Wat zijn andere ervaringen hiermee? Dan koop ik wel van die krulvliegen bij het tuincentrum om hem mee vet te mesten.
pi_94674437
Dus is het verstandig de stengel waar straks de bloem uit komt af te knippen?

Anderen ervaring hiermee?


EDIT: blijkbaar dus niet uit laten komen.
Gewoon afknippen onderaan?

[ Bericht 16% gewijzigd door pgrferrari op 27-03-2011 15:17:00 ]
pi_94675017
Ik heb hem afgeknipt :P

En er is vandaag een nieuw vriendje bij gekomen w/
Zal straks ff een foto maken.
pi_94676975
Mijn plantje maakt regelmatig bloemstengels, die ik er dan gewoon in laat zitten. De bloemetjes zijn niet bijzonder - klein, wit - maar het s wel bizar om te zien dat zo'n klein plantje zo'n enorme stengel (kan wel 30 cm worden) produceert.
  zondag 27 maart 2011 @ 23:25:42 #52
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_94695563
die andere vliegeneters, met de plakkerige tentakels, maken paarse bloemetjes :)
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_94728573
Mijne is vandaag verpot, die wortels kwamen aan de onderkant eruit, bovendien was die aarde een beetje gaan zakken waardoor hij dieper in het potje zat, waardoor hij dus veel korter zonlicht zou krijgen op een dag dan normaal. Alleen was denk een beetje wild, de 2 valletjes die nog open stonden zijn dichtgeklapt. Die andere zat al dicht met een spin erin. Verder zijn er vele in aankomst. Hoop niet dat het hem dat (samen met het verpotten) teveel energie gekost heeft.
pi_94729076
Hoe veel water geven jullie een plant per dag?
Weet nooit zo goed hoeveel water ik hem moet geven :@
pi_94730756
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 19:56 schreef pgrferrari het volgende:
Hoe veel water geven jullie een plant per dag?
Weet nooit zo goed hoeveel water ik hem moet geven :@
Die van mij staat altijd in een laagje water, doen ze hier bij de intratuin ook.
pi_94730942
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 20:20 schreef stef040 het volgende:

[..]

Die van mij staat altijd in een laagje water, doen ze hier bij de intratuin ook.
Hoe bedoel je precies?
Ik heb een bloempot met een schotel, dan gewoon die schotel volgieten?
  maandag 28 maart 2011 @ 20:47:01 #57
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_94732463
Hier komen de bekkies open :D
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_94736442
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 20:23 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies?
Ik heb een bloempot met een schotel, dan gewoon die schotel volgieten?
Inderdaad. En dat mag best zo een 2cm water zijn. Soms lees ik wel eens 3. En als dat weer gezakt is weer wat geven. Op warme dagen in de zon gaat dat sneller dan op koude dagen zonder zon. De verdamping speelt volgens mij ook een rol hierbij.

De hele winter heb ik gedaan met minder dan een halve fles (november, december, januari, februari, eerste weken van maart). Sinds hij achter het raam staat met deze mooie dagen gaat het snel, vandaag de tweede fles leeg sinds hij weer binnen achter het raam staat.
pi_94741422
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 21:43 schreef Erikkkkk het volgende:
De hele winter heb ik gedaan met minder dan een halve fles (november, december, januari, februari, eerste weken van maart). Sinds hij achter het raam staat met deze mooie dagen gaat het snel, vandaag de tweede fles leeg sinds hij weer binnen achter het raam staat.
Misschien handig om te weten: hoeveel kon er in die fles?
pi_94743155
Hoeveel beestjes vangen jullie planten nou eigenlijk?

Ik heb hier mijn vleesetende plantjes gekocht omdat er letterlijk een teveel aan vlees is.. Afgelopen zomer veel fruitvliegjes gehad, die pas halverwege de winter echt dood gingen.. En ook nu zie ik alweer de eerste vliegjes. Nu hebben we ook een tijdelijke plaag met motjes, gelukkig heeft een plant de eerste gevangen (de andere 30 zijn naar buiten gezet).

Ik heb nu planten met van die happertjes, toevallig ook met bloem aan een lange stengel. En heb planten met van die kelkjes waarin het kleine tuig verdrinkt. Zijn er nog meer soorten, en misschien ook soorten die nog effectiever een eind maken aan de vliegjes? :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_94767772
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 22:50 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Misschien handig om te weten: hoeveel kon er in die fles?
Excuses. Ik heb flessen van een liter. Keek toevallig vandaag naar de prijs, 45 cent per stuk bij de Albert Heijn. Weet iemand nog prijzen ergens anders? Mogelijk is dat in de buurt, ik ga geen 2x 20km rijden om een paar cent te besparen, maar misschien is er iets in de buurt waar het veel goedkoper is en ik op de fiets af kan :) En ik heb geen wasdroger, wij hebben een waslijn en droogmolen in de tuin en een wasrek op zolder

Maar in de winter zat er nog maar 0,3L in ofzo waar hij dus de hele winter mee kon. En nu zuipt ie weer lekker, maar er zal ook veel verdampen volgens mij, dus hoeveel die drinkt is denk ik moeilijk te bepalen.

Ik heb geen vliegen op mijn kamer, mijn plantjes vangen dus niks. Af en toe voer ik hem een spinnetje. Maar ben mijn pincet kwijt, moet even een nieuwe aanschaffen denk ik. Iemand enig idee waar je zoiets koopt?
pi_94769556
Nu is er iemand zo lief geweest een fles gedemineraliseerd water mee te nemen. Ze zeiden in de supermarkt dat dat hetzelfde is. Google geeft al gauw iets anders aan. Kan ik dit water echter ook gebruiken voor de plant? Of is dit niet verstandig?

Alvast bedankt :)
pi_94776728
2 Cm?
Die van mij staan altijd in een laag van zeker 6 cm vijverwater! :D
pi_94777227
Had het schoteltje volgegoten, maar het water was bijna meteen weg.
Moet ik dan gelijk weer bijgieten of wordt de grond dan te nat?
pi_94779375
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:29 schreef pgrferrari het volgende:
Had het schoteltje volgegoten, maar het water was bijna meteen weg.
Moet ik dan gelijk weer bijgieten of wordt de grond dan te nat?
Gelijk bijgieten, ze moeten continue in zo een laag water staan. Het is een moerasplant dus de grond moet goed nat zijn (m.u.v. tijdens de winterslaap, dan gaat het schimmelen bij te natte grond maar die tijd zijn we nu voorbij).

Ik denk eerder zelfs dat als het water gelijk wegtrok dat de grond te droog was en meteen het vocht optrok.
Het moet echt vochtig blijven, net als in een moeras :)
pi_94779874
De mijne staan nooit altijd vochtig.
Het gebeurt wel eens dat ze een dag of 2 droog staan (geen water in het schaaltje).
Maar mijn happertjes zijn daar tegen bestand. De kelken hebben de winter jammergenoeg niet overleefd...
pi_94811298
Ik moet toegeven dat ik hem na een warme zomerdag ook wel eens vergeet wat te geven. En dat ik dan kijk en dat ie dan dan dus droog staat. Maar ik heb wel vaak gelezen dat het echt de bedoeling is dat hij in het seizoen continue in een laag water moet staan en dat hij de hele tijd vochtig moet zijn. Ik weet niet hoe letterlijk je dit moet nemen en hoe gevoelig ze voor een korte droogte zijn.
  donderdag 31 maart 2011 @ 20:41:18 #68
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_94870792
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 18:04 schreef Erikkkkk het volgende:
Nu is er iemand zo lief geweest een fles gedemineraliseerd water mee te nemen. Ze zeiden in de supermarkt dat dat hetzelfde is. Google geeft al gauw iets anders aan. Kan ik dit water echter ook gebruiken voor de plant? Of is dit niet verstandig?

Alvast bedankt :)
Het is op een andere manier behandeld, maar de kalk is er gewoon uit. Dus ja, je kan het gebruiken. Sterker nog, het is verstandiger dan gesteriliseerd water, in ieder geval voor je portemonnee wel.

Ik gebruik ook demiwater. Ongeveer 50 cent per fles in elke supermarkt of de kruidvat.
This isn't even my final form.
pi_94874158
En is dat dan voor een liter? Of meer?
  vrijdag 1 april 2011 @ 10:10:02 #70
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_94892944
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 21:32 schreef Erikkkkk het volgende:
En is dat dan voor een liter? Of meer?
Een liter inderdaad. Als je veel planten hebt dan is je fles natuurlijk binnen een mum van tijd leeg, maar voor een enkele plant is het prima.
This isn't even my final form.
  Moderator zaterdag 2 april 2011 @ 15:48:57 #71
155227 crew  Guppy
dus
pi_94943135
Ik kon het niet laten en moest deze hoopjes ellende redden bij de Intratuin. Nu staat ze weer lekker in het water, zoals het hoort O+







De zonnedauw heeft behoorlijk wat dode puntjes, zogezegd. Moet ik die blaadjes laten zitten, of eruit knippen?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_94943750
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:10 schreef Levolution het volgende:

[..]

Een liter inderdaad. Als je veel planten hebt dan is je fles natuurlijk binnen een mum van tijd leeg, maar voor een enkele plant is het prima.
Dan is een liter gedestilleerd water bij de Albert Heijn dus iets goedkoper (maar 5 cent, maar toch), dus dan valt demiwater of gedestilleerdwater wel mee in prijsverschil.

Vandaag heeft mijnes een klein vliegje gevangen

Na een paar seconden probeert ie nog wat rond te lopen en eruit te komen, maar dat is niet gelukt.
  maandag 4 april 2011 @ 12:52:43 #73
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_95019055
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:13 schreef Erikkkkk het volgende:

[..]

Dan is een liter gedestilleerd water bij de Albert Heijn dus iets goedkoper (maar 5 cent, maar toch), dus dan valt demiwater of gedestilleerdwater wel mee in prijsverschil.

Vandaag heeft mijnes een klein vliegje gevangen

Na een paar seconden probeert ie nog wat rond te lopen en eruit te komen, maar dat is niet gelukt.
Zeg je nou dat er een liter gedestilleerd water bij de AH te koop is voor 5 cent?
This isn't even my final form.
pi_95030078
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 12:52 schreef Levolution het volgende:

[..]

Zeg je nou dat er een liter gedestilleerd water bij de AH te koop is voor 5 cent?
Nee dat dat 5 cent goedkoper is dan jouw demiwater (dus 45 cent).
pi_95504490
Volgens mij staan mijn plantjes te nat.
Grond is erg vochtig, en begint een beetje groen te worden.
Mijn venusplantje is ook al een beetje bruinig geworden. :{
pi_95539906
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:33 schreef pgrferrari het volgende:
Volgens mij staan mijn plantjes te nat.
Grond is erg vochtig, en begint een beetje groen te worden.
Mijn venusplantje is ook al een beetje bruinig geworden. :{
Te nat heb je niet snel volgens mij hoor, staan ze niet boven/vlakbij een verwarming?
pi_95539936
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:35 schreef stef040 het volgende:

[..]

Te nat heb je niet snel volgens mij hoor, staan ze niet boven/vlakbij een verwarming?
:N

Er zit zelfs een soort van groenigheid op de turf, en het is behoorlijk nat.
pi_95627566
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:35 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

:N

Er zit zelfs een soort van groenigheid op de turf, en het is behoorlijk nat.

Iemand?

Mijn venusplantje is niet zo groen meer als voorheen, beetje bruinig geworden.
Turf is een beetje groenig / mossig geworden.
En het groen zit ook aan de binnenkant van de glazen bloempot.

Teveel water?
  zondag 17 april 2011 @ 18:19:09 #79
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_95630602
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 17:06 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

Iemand?

Mijn venusplantje is niet zo groen meer als voorheen, beetje bruinig geworden.
Turf is een beetje groenig / mossig geworden.
En het groen zit ook aan de binnenkant van de glazen bloempot.

Teveel water?
Dat groene (slijmerig toch?) had ik ook bij een aantal kleine plantjes die ik van een wortel gesplit had, omdat ik ze in een haast afgesloten bakje hield (ook te vochtig dus). Lijkt wel een soort alg.
Je kan het misschien proberen tegen te houden door je turf met sphagnum af te dekken.
Staat je plant in de zon? En hoe geef je hem water (via een schotel en hoeveel?)?
This isn't even my final form.
pi_95630662
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:19 schreef Levolution het volgende:

[..]

Dat groene (slijmerig toch?) had ik ook bij een aantal kleine plantjes die ik van een wortel gesplit had, omdat ik ze in een haast afgesloten bakje hield (ook te vochtig dus). Lijkt wel een soort alg.
Je kan het misschien proberen tegen te houden door je turf met sphagnum af te dekken.
Staat je plant in de zon? En hoe geef je hem water (via een schotel en hoeveel?)?
Plant staat in de zon :Y
Via een schotel :Y, meestal bijna vol.
En als het water helemaal weg is na een tijd giet ik weer bij.
  zondag 17 april 2011 @ 18:24:43 #81
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_95630842
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:20 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

Plant staat in de zon :Y
Via een schotel :Y, meestal bijna vol.
En als het water helemaal weg is na een tijd giet ik weer bij.
Dan kan je nooit teveel geven, je doet het gewoon goed. Ik weet zelf ook niet hoe dit weg te krijgen is, je kan proberen handmatig de algenlaag weg te halen en dan dit af te dekken met mos.

Dit heb ik kunnen googlen: http://en.allexperts.com/(...)lgae-Seedlings-3.htm
Hier staat dat je van boven water moet geven om de algen weg te spoelen, maar zo werk je alleen maar schimmels in de hand. In ieder geval zou de alg niet direct schadelijk zijn voor je plant.

Als je regenwater gebruikt, moet je misschien overschakelen op demiwater.
This isn't even my final form.
pi_95630998
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:24 schreef Levolution het volgende:

[..]

Dan kan je nooit teveel geven, je doet het gewoon goed. Ik weet zelf ook niet hoe dit weg te krijgen is, je kan proberen handmatig de algenlaag weg te halen en dan dit af te dekken met mos.

Dit heb ik kunnen googlen: http://en.allexperts.com/(...)lgae-Seedlings-3.htm
Hier staat dat je van boven water moet geven om de algen weg te spoelen, maar zo werk je alleen maar schimmels in de hand. In ieder geval zou de alg niet direct schadelijk zijn voor je plant.

Als je regenwater gebruikt, moet je misschien overschakelen op demiwater.
En als ik de turf nu vervang door nieuwe turf en dan altijd via boven water geef ipv via de schotel?

Zou het dan over moeten zijn?
  zondag 17 april 2011 @ 18:58:04 #83
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_95632186
bij mij gaat er een bekkie open met een platte tor :9
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  zondag 17 april 2011 @ 19:25:05 #84
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_95633302
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:28 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

En als ik de turf nu vervang door nieuwe turf en dan altijd via boven water geef ipv via de schotel?

Zou het dan over moeten zijn?
Dan heb je weer kans op schimmel. Je kan de turf vervangen, maar ik zou wel via een schotel water blijven geven.
Anders moet je even in het aquariumtopic vragen, misschien weten zij meer over algen.
This isn't even my final form.
pi_95640115
Raar, niemand anders die daar last van heeft :?

Zou toch veel voor moeten komen dan :?
pi_95669118
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 21:16 schreef pgrferrari het volgende:
Raar, niemand anders die daar last van heeft :?

Zou toch veel voor moeten komen dan :?
Ik heb het nu ook met mijn venusplant. Hij is geel/groen verkleurd in de bladeren. De bloemen zijn ook volledig uitgebloeid, en ik las net pas in dit topic dat je ze beter zou afknippen..

Ik hoop dat ie er doorheen komt, anders word het weer een nieuwe kopen. Zou extra eten geven helpen? Dan laat ik m'n vriend straks 1 van de motjes vangen en voeren, en zie ook net een mug naast me die zich aanbiedt.

Mijn plant heeft altijd water, uit het aquarium. Hij staat de hele dag in het zonnetje, dus ik snap het niet... Mijn andere vleeseters zijn hier erg gelukkig :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_95724145
Mijne is vol in bloei. Geen last van schimmels. Er groeien zelfs twee bloemen op. Laat ze maar eens uitbloeien, ben wel benieuwd. En anders haalt hij volgend jaar maar niet hoor. Twee jaar zo een plant is ook wel weer leuk geweest. Lijkt me wel mooi twee van die bloemen erop.
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:36:44 #88
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_95731553
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 18:33 schreef Erikkkkk het volgende:
Mijne is vol in bloei. Geen last van schimmels. Er groeien zelfs twee bloemen op. Laat ze maar eens uitbloeien, ben wel benieuwd. En anders haalt hij volgend jaar maar niet hoor. Twee jaar zo een plant is ook wel weer leuk geweest. Lijkt me wel mooi twee van die bloemen erop.
Zo praat je toch niet over je plant!
This isn't even my final form.
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:41:38 #89
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_95735966
ga je zo ook met je hondje/kat om? :D
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  Moderator dinsdag 19 april 2011 @ 21:52:46 #90
155227 crew  Guppy
dus
pi_95736821
Ik vind het altijd best wel erg als een plantje bij mij doodgaat :@
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:57:48 #91
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_95737170
ik ben ook fan van cactussen en 'n keer viel de luxaflex er bovenop en knakte er n arm af.
vond k ook erg ja.

heb m naast zn moeder in de grond gestoken en groeit er nu naast O+
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_95961973
http://img17.imageshack.us/i/019xej.jpg (copy/paste deze link)

Een tussenstand van mijn plantje. Hij heeft zelfs 2 bloemen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Erikkkkk op 26-04-2011 16:33:27 ]
pi_95962055
Zo, na al dat gezeur met de alg heb ik de planten in nieuwe turf met grind erdoorheen gezet.
Bovenop ook nog een laagje grind er opgedaan, ik geef nu via boven de plantjes water.
  maandag 25 april 2011 @ 18:35:16 #94
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_95962153
mn plant heb honger :D

4 bekkies dicht met vulling :9
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_96212547
Heb gisteren nog wat plantjes meegenomen bij intratuin.. Eentje met van die happers, 1 met haartjes en een laatste met kelkjes (met dakje erboven).

Moet je nou eigenlijk ook zorgen dat er water in de kelken staat? Ik twijfel weleens, maar gooi ze toch vol en daar doen ze het goed bij. En wie kan me vertellen hoe zo'n plantje met haartjes op de stengels een beestje vangt?
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_96215017
Lekker hapje :9

  Moderator zondag 1 mei 2011 @ 19:09:48 #97
155227 crew  Guppy
dus
pi_96216721
Waterjufferrrr!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_96218968
Hij krijgt een heleboel nieuwe kleintjes, heb toen ook de bloemstengel afgeknipt en hij is verpot wegens de alg met wat grind erdoor.

Hopelijk gaat hij nu beter groeien :Y

En hij had vandaag een paar dikke vliegen gevangen :P

  zondag 1 mei 2011 @ 20:30:14 #99
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_96219965
Ziet er goed uit, maar is je grind kalkvrij?
This isn't even my final form.
  zondag 1 mei 2011 @ 20:48:13 #100
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_96220889
quote:
10s.gif Op zondag 1 mei 2011 18:14 schreef pgrferrari het volgende:
Lekker hapje :9

[ afbeelding ]
mijn stengeltjes zijn rood aan t worden
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  Designer zondag 1 mei 2011 @ 21:30:35 #101
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_96223285
quote:
2s.gif Op zondag 1 mei 2011 17:02 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Heb gisteren nog wat plantjes meegenomen bij intratuin.. Eentje met van die happers, 1 met haartjes en een laatste met kelkjes (met dakje erboven).

Moet je nou eigenlijk ook zorgen dat er water in de kelken staat? Ik twijfel weleens, maar gooi ze toch vol en daar doen ze het goed bij. En wie kan me vertellen hoe zo'n plantje met haartjes op de stengels een beestje vangt?
in je kelken hoeft geen water, maar het kan geen kwaad, zolang het maar geen kraanwater is
🐙
pi_96237371
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 20:30 schreef Levolution het volgende:
Ziet er goed uit, maar is je grind kalkvrij?
Geen idee, staat dat op de zak?

En eerlijk gezegd weet ik ook niet 100% of de turf mestvrij is, mijn vader gebruikt de turf ook voor varens. En mestvrij heb ik niet kunnen vinden op de zak.

[ Bericht 3% gewijzigd door pgrferrari op 02-05-2011 09:02:03 ]
  maandag 2 mei 2011 @ 12:02:24 #103
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_96242885
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2011 08:43 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

Geen idee, staat dat op de zak?

En eerlijk gezegd weet ik ook niet 100% of de turf mestvrij is, mijn vader gebruikt de turf ook voor varens. En mestvrij heb ik niet kunnen vinden op de zak.
Als je je grind in wat natuurazijn gooit (voor een paar cent te koop bij de supermarkt) zal het bruisen indien het kalk bevat.

Van je turf vermoed ik wel dat deze mestvrij is, als er mest toegevoegd zou zijn moet het er juist bij staan.
This isn't even my final form.
  maandag 2 mei 2011 @ 12:12:29 #104
337345 BrammetjeBraam
en Grootje Grutjes
pi_96243317
o ja dit topic bestond ook nog.
volgens mij postte ik hier nog met mijn oude account, tot die kutkat al mijn planten te grazen had genomen.
maar ik bedenk opeens dat ik nog een anglica onder in de koelkast moet hebben liggen.
kan ik die nog planten of niet?
pi_96257686
Mijn happertjes krijgt bloemen!
Er zijn nu al twee grote stengels die echt boven alles uitkijken, een eerste bloempje (het is eerder witachtig iets) heb ik deze morgen ook al kunnen zien.

De blaadjes van sommige happertjes beginnen wel wat bruin te worden, hopelijk gaat hij het wel overleven!
  maandag 2 mei 2011 @ 18:14:30 #106
337345 BrammetjeBraam
en Grootje Grutjes
pi_96259053
die happertjes sterven af en toe af, niks aan de hand, hij maakt ook weer nieuwe aan.
pi_96260536
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 18:14 schreef BrammetjeBraam het volgende:
die happertjes sterven af en toe af, niks aan de hand, hij maakt ook weer nieuwe aan.
Ja, dat weet ik.
Maar het zijn de relatief nieuwe (van net voor de winter) die aan het afsterven zijn.
Volgens mij hebben ze dit jaar nog geen enkele vlieg gevangen...

Misschien moet ik toch terug zelf op vliegenjacht.
  Designer maandag 2 mei 2011 @ 19:06:39 #108
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_96261745
hoezo dat? je plant kan prima zonder vliegen
🐙
  maandag 2 mei 2011 @ 19:51:29 #109
337345 BrammetjeBraam
en Grootje Grutjes
pi_96264133
Hee Zwabber, jij was redelijk op de hoogte als ik het me goed herinner. Kan ik de drosera anglica die ik vergeten ben te planten nu nog in de turf stoppen of wordt dat niets meer? Post Pien85 hier nog trouwens?
  Designer maandag 2 mei 2011 @ 20:11:47 #110
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_96265311
hoe lang ligt hij al in de koelkast?

je kan het altijd proberen natuurlijk, zo ontzettend lang is het nu ook weer niet geleden
🐙
  maandag 2 mei 2011 @ 21:58:40 #111
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_96271799
Altijd proberen. Ik had een Drosera die bijna helemaal ten onder was gegaan aan bladluizen. Alle bladeren bruin, had ze allemaal weggeknipt. Wortels leken ook dood. Er was alleen een kleine kern die nog groen was. Ik heb de hele bende onder zeepwater gedoopt en daar laten liggen zodat de bladluizen stierven.

Nu hij weer op de vensterbank staat, groeit deze gemartelde plant gewoon verder!
This isn't even my final form.
  maandag 2 mei 2011 @ 22:35:01 #112
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_96274226
'n oude bloemenstengel wordt ook weer n nieuwe plant :P
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  dinsdag 3 mei 2011 @ 00:04:07 #113
337345 BrammetjeBraam
en Grootje Grutjes
pi_96279177
quote:
10s.gif Op maandag 2 mei 2011 20:11 schreef DeZwabber het volgende:
hoe lang ligt hij al in de koelkast?

je kan het altijd proberen natuurlijk, zo ontzettend lang is het nu ook weer niet geleden
vorige herfst ofzo aangekocht, toen werd mij verteld hem in de koelkast te leggen.
ik ga em eens buiten zetten ^O^
pi_96309869
Ik volg dit topic al een tijdje en nu heb ik eindelijk tijd om foto's te posten. :)

Toen ik ze net had (maandje geleden):




Z'n eerste vliegje :D


  vrijdag 6 mei 2011 @ 22:47:39 #115
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_96456953
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 20:05 schreef SimtekF1 het volgende:
Ik volg dit topic al een tijdje en nu heb ik eindelijk tijd om foto's te posten. :)

Toen ik ze net had (maandje geleden):
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Z'n eerste vliegje :D
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hee dat is DE tip(steentjes op de bodem) om te zorgen dat mijn kat niet al het water opdrinkt voordat de plantjes eraan toe komen.

Mooie plantjes heb je! Leuke schaal ook!
Bij Hoevelaken rechtsaf.
  Moderator woensdag 25 mei 2011 @ 17:42:05 #116
155227 crew  Guppy
dus
pi_97302095
Oeps, m'n zonnedauw heeft m'n vakantie niet overleefd :@ De Venusjes hebben het keurig doorstaan...

Ik ben bij de Intratuin wezen kijken, maar ze hadden geen zonnedauwtjes meer... Nu heb ik dus drie Venusjes, want een leeg potje vond ik ook zo sneu staan.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_97302235
Mijne zijn kapot :(
Onderaan begonnen de blaadjes bruin/zwart te worden waarna ze uiteraard afstierven.
Er stonden 2 kanjers van bloemstengels uit, jammergenoeg heb ik ze niet zien bloeien.

Nuja, eens we verhuisd zijn (waarschijnlijk komende maand) komen er nieuwe :)
  Moderator woensdag 25 mei 2011 @ 18:24:45 #118
155227 crew  Guppy
dus
pi_97304009
Balen!! Zo zijn de mijne vorig jaar geeindigd, na een invasie van bladluis... Dit jaar gaat het met de Venussen een stuk beter. Ik baal stevig van de dode zonnedauw, ik vind die zo mooi, en ze hebben ze bijna nooit bij de Intratuin... Damnit!

Maar de Venussen staan er netjes bij, in ieder geval de twee oude. De nieuwe die ik vandaag heb meegenomen is nog een beetje sneu, maar dat zijn ze altijd als ze net uit de winkel komen. Die komt snel weer bij.

Morgen even Demi water shoppen, want ik heb de Venussen vandaag voor één keer een flinke scheut kraanwater gegeven. Ik had geen Demi- of regenwater meer... :@ ik hoop dat ze het me voor één keer vergeven!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 25 mei 2011 @ 20:05:35 #119
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_97309114
Eén keer moet kunnen, het beetje kalk dat daar in zit... Gewoon niet te vaak doen zodat je geen accumulatie van kalk krijgt.

Mijn plantjes doen het op het moment behoorlijk goed, de eens aan bladluizen stervende zonnedauw heeft weer prachtige steeltjes en er groeit zelfs een 'babytje' naast, mijn vetblad is een heleboel vetbladen geworden, ik heb daar al een paar van losgetrokken en in een ander potje geplant, daar bloeit er inmiddels één weer van. Ik heb zelfs een blad losgetrokken en gestekt, deze schiet al wortel! De bekerplanten doen het bij uitstek goed, daarvan heb ik ook 'babytjes' verpot en die groeien ook al.

Wat mij nu leuk lijkt, is om alles bij elkaar in een aquarium of terrarium te planten waarin ik een moeraslandschap heb nagebouwd. Dan bekom ik ook een hoge luchtvochtigheid. Alleen ben ik dan wel bang voor schimmel.
This isn't even my final form.
pi_98381261
Ik vond het wel weer eens tijd worden voor een filmpje in dit redelijk stille topic.
Zojuist vond ik een hommel in de keuken welke niet meer kon vliegen. Deze heb ik bij mijn plantje neergelegd.
De eerste keer was het nog mishappen voor mijn plant, maar daarna was het mooi raak!

pi_98394344
Zou mijn plantje nu echt dood zijn? Alles is weer dood, bovengronds althans. Da's eerder gebeurd - ik denk toen-ie dacht dat het winter was - en toen begon ie na korte tijd weer enthousiast blaadjes en happertjes te maken. Maar ja, het lijkt me vrij sterk dat-ie nu ook denkt dat het winter is...
pi_98673642
Grote kans dat ie dan toch dood is.. Maak anders eens een foto.

1 van mijn zonnedauwtjes is dood.. En een andere maar ff binnen gezet want die wordt steeds zwart aan de blaadjes.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_98674747
Een foto van een lege pot? Wat denk je daaraan te kunnen zien? :?

Als er nog iets leeft, dan is dat in de grond, maar ik vrees van niet. Nou ja, hij is dan toch een jaar of twee oud geworden. Best goed. :)
  zondag 26 juni 2011 @ 13:12:21 #124
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_98675082
k heb mn zonnedouw ook binnengehaald
hij ving veel stof en zand :')
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_98753732
Als alles boven de grond dood is is het nog niet meteen een lege pot he.

2 Jaar is inderdaad best goed :) Heb nu 2 vliegenvangers staan die het gelukkig goed doen maar ben er ook al eens 1 kwijtgeraakt.. Die had gebloeid, wist ik veel dat je soms beter de bloem afknipt..

Mijn plantjes vangen helaas weinig meer, alsof ze de hele omgeving al leeg hebben aan beestjes.. Misschien binnenkort toch eens fruitvliegjes kopen, dan kunnen ze weer een feestmaal houden :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  donderdag 7 juli 2011 @ 12:09:03 #126
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_99146776
Mijn zonnedauw maakt bloemen, Drosera is niet zo kwetsbaar als Dionaea, dus ik laat ze gewoon groeien. Als het goed is, is deze plant zelfbestuivend, dus ik ga proberen zaadjes te verkrijgen. Zaadjes uit een Pinguicula verkrijgen is me nog niet gelukt.
This isn't even my final form.
pi_99195315
Mijn planten doen het niet echt goed meer -O-
Geen idee wat er mis is.
  Moderator vrijdag 8 juli 2011 @ 14:06:30 #128
155227 crew  Guppy
dus
pi_99198004
Hier staan de vleeseters er netjes bij. Zal weer eens foto's maken. Helaas wel alleen maar happertjes, de zonnedauw die ik had heeft de vakantie jammergenoeg niet overleefd.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99199429
Nadat m'n vliegenvanger de geest heeft gegeven, heb ik nu een zonnedauw gekocht. Er zit een bloemetje in.
pi_99270359
Wij hebben gigantisch last van bladluis.. Sarracenia nieuwe sprietjes hebben iedere dag luisjes die ik er af veeg.. Dan de vliegenvangers waarbij het blad omkrulde, blijkbaar ook luis. Het ergst is de kaapse zonnedauw die helemaal onder bleek te zitten gisteren. Ik dacht dat ie het slecht deed omdat ie aan een derde bloemetje bezig was.Ondergespoten met afwasmiddel nu is hij vandaag luisvrij gebleven.

Vandaag maar eens aan het werk met knoflook :-)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  Moderator zondag 10 juli 2011 @ 13:31:58 #131
155227 crew  Guppy
dus
pi_99274516
Oh jee, ik heb vorig jaar ook m'n plantjes verloren aan bladluis... Sterkte!

Hier de mijne:

De productiefste van het stel. Veel happertjes, lekker groot aan het groeien en veel vangsten


Ook aardig wat vangsten hier, en een lange bloemstengel met bloemen


De jongste, heel sneu plantje toen ik m kocht. Maar hij begint aardig bij te trekken


Nieuwe aanwinst, een echte Amsterdammer! Gisteren gevonden op de bloemenmarkt tijdens een dagje Amsterdam :) Na het overlijden na mijn vorige zonnedauwtje, ben ik blij dat ik er weer eentje heb O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99278841
Jeetje wat zien die er goed uit.

Heb mijne nu al een tijdje maar happertjes zijn nog steeds even groot en zonnedauw is bruin.
  Moderator zondag 10 juli 2011 @ 17:37:30 #133
155227 crew  Guppy
dus
pi_99285442
Maakt ie ook geen nieuwe happertjes aan dan? Ik heb bij die op de eerste foto alle happertjes die bruin begonnen te worden eruit geknipt. Geen idee waarom, maar sindsdien groeit ie heel hard en omhoog
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99310427
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 17:37 schreef Guppyfriend het volgende:
Maakt ie ook geen nieuwe happertjes aan dan? Ik heb bij die op de eerste foto alle happertjes die bruin begonnen te worden eruit geknipt. Geen idee waarom, maar sindsdien groeit ie heel hard en omhoog
Ziet er nog uit als post 98 alleen sommige ook wat bruinig.
pi_99324953
Heb hem weer eens verpot.
Nu in een plastic pot met meer gaten.
Geef hem nu water via de schotel.
Hopen dat het straks niet weer onder zit met alg.
  maandag 11 juli 2011 @ 19:29:24 #136
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_99331859
Goedenavond, klein vraagje.
Ik heb zo'n plant gekregen:


Helaas weet ik helemaal niets van dit soort planten en ben benieuwd of er hier iemand is die tips heeft voor de verzorging van deze plant, de enige informatie op het kaartje was veel water en een zonnige plek. Heeft er hier iemand aanvullende ideeen over?

Bij voorbaat dank. :)
be nice or go away
pi_99332303
Hoi Kahaarin,

Lees de OP even door ;)
  Moderator maandag 11 juli 2011 @ 19:41:38 #138
155227 crew  Guppy
dus
pi_99332508
quote:
2s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:29 schreef kahaarin het volgende:
Goedenavond, klein vraagje.
Ik heb zo'n plant gekregen:
[ afbeelding ]

Helaas weet ik helemaal niets van dit soort planten en ben benieuwd of er hier iemand is die tips heeft voor de verzorging van deze plant, de enige informatie op het kaartje was veel water en een zonnige plek. Heeft er hier iemand aanvullende ideeen over?

Bij voorbaat dank. :)
Volgens mij geldt ook voor deze: geen kraanwater, maar liefst regenwater of gedemineraliseerd water (voor strijkijzers en zo)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99332631
Of het afvoerwater van je wasdroger.
  maandag 11 juli 2011 @ 19:51:24 #140
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_99333033
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:37 schreef pgrferrari het volgende:
Hoi Kahaarin,

Lees de OP even door ;)
Dat had ik zowaar gedaan, dacht dat het misschien nuttiger en in elk geval leuker was om wetenswaardigheden van mensen die zelf zo'n ding in leven weten te houden te vragen. :)
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:41 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Volgens mij geldt ook voor deze: geen kraanwater, maar liefst regenwater of gedemineraliseerd water (voor strijkijzers en zo)
Okay, klinkt logisch, regenwater is te doen denk ik, dan bijvullen met gedemineraliseerd water als er een regenwatertekort is. ;) Thnx!

quote:
7s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:44 schreef k_man het volgende:
Of het afvoerwater van je wasdroger.
Heb geen droger, maar iig bedankt voor de tip. :)
be nice or go away
  Moderator maandag 11 juli 2011 @ 19:58:39 #141
155227 crew  Guppy
dus
pi_99333440
Morgen nacht schijnt het weer stevig te gaan regenen, met hier en daar wateroverlast :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99333550
Alle regentonnen weer lekker vol O+
  maandag 11 juli 2011 @ 20:01:07 #143
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_99333591
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:58 schreef Guppyfriend het volgende:
Morgen nacht schijnt het weer stevig te gaan regenen, met hier en daar wateroverlast :Y
Klopt, misschien een plan om de gieter dan buiten te zetten idd. :)
be nice or go away
  Moderator maandag 11 juli 2011 @ 20:01:47 #144
155227 crew  Guppy
dus
pi_99333636
Ik heb geen regentonnen ;( Door m'n overdekte balkon krijg ik het amper voor mekaar om wat druppeltjes op te vangen. Tijdens de meeste buien kan ik gewoon buiten zitten!

De mijne kregen, heel decadent, haast altijd demiwater uit de supermarkt :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99371984
Heeft iemand nog speciale soorten vleesetende planten?

En zijn er ook adresjes voor speciale soorten ipv alleen standaard intratuin, overvecht etc.?
  dinsdag 12 juli 2011 @ 18:28:06 #146
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_99376402
Sarracenia's zijn prachtig. Kahaarin, die van jou behoeft geen speciale aandacht. Zorg gewoon voor een laag water onder de pot (liever een hoge bak dan een schotel, zo'n 1-2 cm water) en zet hem op je vensterbank, dan komt het helemaal goed.

pgrferrari, hier kun je wat 'exotischere' soorten bestellen, alleen jammer van die torenhoge verzendkosten. Je kan ook naar beurzen gaan. Op de Vivariumbeurs heb ik Sarracenia's gezien met bekers van minimaal 50 cm hoog.

Ik heb zelf een Cephalotus op het oog, prachtig vind ik ze, maar ik neem voorlopig niks geks omdat ik een nogal kleine en behoorlijke stoffige vensterbank heb.
This isn't even my final form.
  Moderator dinsdag 12 juli 2011 @ 18:51:34 #147
155227 crew  Guppy
dus
pi_99377242
Ik vind m'n happers en zonnedauwtje eigenlijk al bijzonder genoeg :D iedereen die hier komt vind ze heel speciaal
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 12 juli 2011 @ 19:49:35 #148
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_99379886
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 18:28 schreef Levolution het volgende:
Sarracenia's zijn prachtig. Kahaarin, die van jou behoeft geen speciale aandacht. Zorg gewoon voor een laag water onder de pot (liever een hoge bak dan een schotel, zo'n 1-2 cm water) en zet hem op je vensterbank, dan komt het helemaal goed.

pgrferrari, hier kun je wat 'exotischere' soorten bestellen, alleen jammer van die torenhoge verzendkosten. Je kan ook naar beurzen gaan. Op de Vivariumbeurs heb ik Sarracenia's gezien met bekers van minimaal 50 cm hoog.

Ik heb zelf een Cephalotus op het oog, prachtig vind ik ze, maar ik neem voorlopig niks geks omdat ik een nogal kleine en behoorlijke stoffige vensterbank heb.
Ah, okay, heel fijn, thnx. :) Is regenwater beter of maakt dat niet uit? Het schijnt namelijk dat er wel wat gaat vallen de komenden dagen... ;)
be nice or go away
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:46:49 #149
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_99396634
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 19:49 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Ah, okay, heel fijn, thnx. :) Is regenwater beter of maakt dat niet uit? Het schijnt namelijk dat er wel wat gaat vallen de komenden dagen... ;)
Ja, zoals de rest al zei, gebruik regenwater of demiwater. Kalk is altijd uit den boze voor vleeseters. Met regenwater heb je ook het voordeel dat het zuur is en vleeseters zijn zuurminnend, maar ik vind demiwater toch betrouwbaarder (wie weet wat er allemaal in regen zit?).
This isn't even my final form.
  woensdag 13 juli 2011 @ 01:10:50 #150
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_99397528
Leuke plantjes, bij mij leven ze alleen nooit zo lang -O-
Van de week maar eens nieuwe halen en een nieuwe poging wagen.

Is die zonnedauw een beetje een makkelijke plant? Ziet er ook wel leuk uit.
It's okay to be white
  woensdag 13 juli 2011 @ 02:47:23 #151
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_99399398
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 01:10 schreef Chokeme het volgende:
Leuke plantjes, bij mij leven ze alleen nooit zo lang -O-
Van de week maar eens nieuwe halen en een nieuwe poging wagen.

Is die zonnedauw een beetje een makkelijke plant? Ziet er ook wel leuk uit.
De zonnedauw is heel makkelijk en kan veel hebben. Je moet goed je best doen om die te doden.
This isn't even my final form.
  Moderator woensdag 13 juli 2011 @ 07:02:30 #152
155227 crew  Guppy
dus
pi_99400673
Als je ze maar het juiste water geeft, blijven ze leven. Geen water: dood
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 13 juli 2011 @ 07:40:55 #153
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_99400855
mijn hele bak is dood volgens mij ;(
iets te lang geen water gegeven en op de (ik denk) te warme vensterbank gezet.
heel de grond was droog, de zonnedouw tentakels hadden geen druppeltjes en waren slap.

de happertjes stonden anders open dan anders en reageerde niet meer op aanraking :{
k heb ze vannacht maar in de regen gezet, nu is t doorweekt :P

hoop dat t helpt.
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_99402415
Mijn zonnedauw trekt weer wat bij.
Nog maar ff wat bruine zooi afknippen verder :Y
Ben benieuwd wat mijn venus gaat doen.

Iemand nog adresjes om vleesetende planten te kopen?
pi_99407318
Heb me op het Carnivora forum aangemeld.
Even kijken of ik daar wat leuks / bijzonders kan scoren.
  Moderator woensdag 13 juli 2011 @ 12:41:24 #156
155227 crew  Guppy
dus
pi_99407879
Ik weet niet waar je woont, maar de 'gewone' soorten kun je ook vinden op de Bloemenmarkt in Amsterdam. Waar je de exclusievere soorten kunt vinden weet ik zo niet
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99407911
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:41 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik weet niet waar je woont, maar de 'gewone' soorten kun je ook vinden op de Bloemenmarkt in Amsterdam. Waar je de exclusievere soorten kunt vinden weet ik zo niet
Ja, inderdaad.
Ik kwam een website tegen daarvan :Y
Maar ik woon in Noord-Brabant dus niet echt een optie.
  Moderator woensdag 13 juli 2011 @ 12:43:46 #158
155227 crew  Guppy
dus
pi_99407973
Nou ja, tijdens een dagje Amsterdam misschien ;) zo ben ik van het weekend ook aan m'n zonnedauw gekomn
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99407988
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:43 schreef Guppyfriend het volgende:
Nou ja, tijdens een dagje Amsterdam misschien ;) zo ben ik van het weekend ook aan m'n zonnedauw gekomn
Gaan we dan samen een keertje? :D *O*
  Moderator woensdag 13 juli 2011 @ 12:50:13 #160
155227 crew  Guppy
dus
pi_99408223
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:44 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

Gaan we dan samen een keertje? :D *O*
Prima :) ben alleen net geweest, maar ze zijn er altijd
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99468964
Bij Ikea verkopen ze ook vleesetende planten.
Helaas hier in Breda uitverkocht.
  Moderator zaterdag 6 augustus 2011 @ 11:54:46 #162
155227 crew  Guppy
dus
pi_100386758
Een update van mijn carnivoren:

De eerste venus, deze is het nieuwst


De tweede


De derde, dit is een patser :') Geen idee waarom ie zo is! Ik doe er niks speciaals mee


En de zonnedauw
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:00:25 #163
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_100386899
Die patser groeit omhoog :D
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  Moderator zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:05:32 #164
155227 crew  Guppy
dus
pi_100387033
Ja, idioot he!

Dat doet ie sinds ie tijdens onze vakantie bijna dood is gegaan. We waren net op tijd terug, maar sindsdien groeit ie zo. Terwijl de andere venus, de tweede op de foto, ook bijna dood was. Maar die groeit nog steeds hetzelfde
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_100396684
Mijn plantje is er niks bij :') mietje dat het is :P
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 20:17:18 #166
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_100400113
me plantenbak was helemaal doordrenkt op t balkon :')
maar ff naar binnen gehaald.
gelukkig kunnen deze vriendjes daar tegen.

mn cactussen daarentegen :{
hoop dat die de wolkbreuk hebben overleefd.
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  Moderator zaterdag 6 augustus 2011 @ 20:52:54 #167
155227 crew  Guppy
dus
pi_100401313
Wolkbreuk? Hier is de hele dag serieus nog geen druppen gevallen :o
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 7 augustus 2011 @ 15:44:09 #168
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_100425253
Dit is een topic wat ik zocht, waar kan ik vleesetende planten kopen? Dus niet als zaadje of kweeksetje maar echt al een plant?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  zondag 7 augustus 2011 @ 15:47:55 #169
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_100425374
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 15:44 schreef rubbereend het volgende:
Dit is een topic wat ik zocht, waar kan ik vleesetende planten kopen? Dus niet als zaadje of kweeksetje maar echt al een plant?
Uit de OP:

quote:
Dat kan! :D Ze zijn o.a. te koop bij Tuincentrum Overvecht, de Intratuin, de bloemenmarkt in Amsterdam, Ranzijn Tuin&Dier en bij sommige plantenwinkels
En bij wel meer tuincentra.
This isn't even my final form.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 7 augustus 2011 @ 15:49:48 #170
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_100425444
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 15:47 schreef Levolution het volgende:

[..]

Uit de OP:

[..]

En bij wel meer tuincentra.
dank u, niet goed genoeg gelezen :)
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 7 augustus 2011 @ 15:57:55 #171
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_100425803
Overvecht zit hier wel redelijk in de buurt, morgen eens bellen :)
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 10 augustus 2011 @ 14:10:21 #172
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100550478
Even mijn nieuwe pride en glory posten :)

Gister nieuwe vleeseters gehaald en verpot. Ze staan er niet zo super bij omdat ze in het tuincentrum gewoon kraanwater kregen maar nu hebben ze allemaal natte voeten van het regenwater en van het demi water :) Ook staan ze in een mix van turf en cocos grond.

Wil alleen nog graag zonnedauw maar dat kan ik nog nergens vinden...












Domo Arigato!
  woensdag 10 augustus 2011 @ 16:42:45 #173
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_100556951
Mooie aanwinsten, heel veel water en zon en ze groeien straks zo uit hun voegen.
This isn't even my final form.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 22:16:44 #174
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_100570346
Mooie rode happers :D

bij mij zitten er ineens allemaal mini zonnedouwtjes in mn bak :P waar die nou ineens vandaan komen :?
Zaadjes? Vandeweek ns n foto maken :)
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 10:27:56 #175
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100589337
Oe oe oe :)

Ik mis nog zonnedauwtjes in mijn verzameling, als je er te veel hebt wil ik ze best een goed te huis geven O-)

En ik vond ze inderdaad zo mooi rood, kon ze niet laten staan :)

Weet iemand misschien waar je "levend voer" kan krijgen wat ook makkelijk te voeren is? (om vliegen uit een bakje los te laten vind ik ook weer zo iets :P)
Domo Arigato!
  donderdag 11 augustus 2011 @ 14:53:50 #176
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_100600865
quote:
11s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 22:16 schreef marcel-o het volgende:
Mooie rode happers :D

bij mij zitten er ineens allemaal mini zonnedouwtjes in mn bak :P waar die nou ineens vandaan komen :?
Zaadjes? Vandeweek ns n foto maken :)
Er kunnen zonnedauwtjes ontstaan uit resten van een andere zonnedauw.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 10:27 schreef Black_Ninja het volgende:
Oe oe oe :)

Ik mis nog zonnedauwtjes in mijn verzameling, als je er te veel hebt wil ik ze best een goed te huis geven O-)

En ik vond ze inderdaad zo mooi rood, kon ze niet laten staan :)

Weet iemand misschien waar je "levend voer" kan krijgen wat ook makkelijk te voeren is? (om vliegen uit een bakje los te laten vind ik ook weer zo iets :P)
(Bij)voeren is niet nodig, maar als je het toch wil doen kun je bij de betere dierenwinkel voederdieren als fruitvliegjes of krulvliegjes kopen. Deze kunnen niet vliegen door een mutatie.
This isn't even my final form.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 15:09:05 #177
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100601584
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 14:53 schreef Levolution het volgende:

[..]

(Bij)voeren is niet nodig, maar als je het toch wil doen kun je bij de betere dierenwinkel voederdieren als fruitvliegjes of krulvliegjes kopen. Deze kunnen niet vliegen door een mutatie.
Ik weet dat het niet nodig is maar ik vind het wel leuk om misschien eens af en toe te doen. En anders verveeld die plant zich ook maar de hele dag :')
Domo Arigato!
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:38:32 #178
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_100621627
k vang wel s n dikke vlieg met de elektrische meppert.
dan issie ff bewusteloos en leg k m in de zonnedauw. De rest gaat vanzelf :D

zie hier het gevolg:
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:51:19 #179
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100633759
quote:
16s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:38 schreef marcel-o het volgende:
k vang wel s n dikke vlieg met de elektrische meppert.
dan issie ff bewusteloos en leg k m in de zonnedauw. De rest gaat vanzelf :D

zie hier het gevolg:
Cool! :)

Ik ben nog steeds hard opzoek naar Zonnedauwtjes maar helaas zijn ze overal uitverkocht :'(

Gister wel ontdekt dat in de nieuwe potten het lastig is om water te geven. Af en toe klapt er toch nog een bekje dicht maar zo te zien hebben ze het wel naar der zin in hun nieuwe omgeving :)

Weet iemand trouwens of het toegestaan is om Vleesetende planten uit het wild mee naar huis te nemen?
Domo Arigato!
pi_100633824
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 10:51 schreef Black_Ninja het volgende:

Weet iemand trouwens of het toegestaan is om Vleesetende planten uit het wild mee naar huis te nemen?
Nee.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:58:57 #181
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100633976
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 10:53 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

Nee.
Helaas :)
Domo Arigato!
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:11:04 #182
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_100637777
In Nederland zijn de inheemse soorten Drosera anglica, Drosera intermedia, Drosera rotundifolia en Drosera X obovata (een hybridesoort tussen D. anglica en D. rotundifolia) beschermd, je mag ze dus niet verzamelen/beschadigen etc.
This isn't even my final form.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:19:02 #183
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100638124
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:11 schreef Levolution het volgende:
In Nederland zijn de inheemse soorten Drosera anglica, Drosera intermedia, Drosera rotundifolia en Drosera X obovata (een hybridesoort tussen D. anglica en D. rotundifolia) beschermd, je mag ze dus niet verzamelen/beschadigen etc.
Wel logisch maar gezien de schaarste in de winkel wel jammer :P

Ik heb trouwens toestemming om de tuin te gaan voorzien van vleesetend groen :) Eens een mooi plan maken :)
Domo Arigato!
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:43:44 #184
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100647765
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik ze in de tuin wil hebben?
Domo Arigato!
  Moderator vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:49:35 #185
155227 crew  Guppy
dus
pi_100647946
Vocht en bodem, vooral. Het zijn eigenlijk moerasplanten.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:59:57 #186
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100648261
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 17:49 schreef Guppyfriend het volgende:
Vocht en bodem, vooral. Het zijn eigenlijk moerasplanten.
Dus veel water geven, en zure grond gebruiken?

Overleven ze de winter?
Domo Arigato!
  Moderator vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:19:49 #187
155227 crew  Guppy
dus
pi_100648824
Regenwater ja, geen kraanwater. Winter weet ik niet, ik heb alleen een balkon
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_100649024
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 02:47 schreef Levolution het volgende:

[..]

De zonnedauw is heel makkelijk en kan veel hebben. Je moet goed je best doen om die te doden.
Nou... ik had eerst een venus vliegenvanger, die met niet al teveel moeite twee jaar in bleven is gebleven, maar m'n zonnedauw ziet er na een maandje al niet al te vrolijk meer uit. Als ik in dit tempo de dode sliertjes eruit blijf halen, hou ik weinig levends meer over.
pi_100651453
wtf, mijn happertje krijgt weer een steel.
paar maanden geleden ook al.
weer afknippen?
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:10:10 #190
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_100652322
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 17:59 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Dus veel water geven, en zure grond gebruiken?

Overleven ze de winter?
Ze zouden winterhard moeten zijn, maar als het langdurig vriest kun je ze afdekken met wat hooi ofzo om ze te beschermen. Het kan zijn dat ze lijken af te sterven, maar dat ze in de lente weer teruggroeien.

quote:
18s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:46 schreef pgrferrari het volgende:
wtf, mijn happertje krijgt weer een steel.
paar maanden geleden ook al.
weer afknippen?
Bloemen van happertjes altijd afknippen (tenzij je zaadjes wil), kleine kans dat ze het anders overleven.
This isn't even my final form.
pi_100652350
Kan ik dat nu al doen?
Want hij is nog klein.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:55:23 #192
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_100656800
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:11 schreef pgrferrari het volgende:
Kan ik dat nu al doen?
Want hij is nog klein.
Hoe sneller, hoe minder energie het de plant kost. Lijkt me.
This isn't even my final form.
pi_100662069
Mijn vliegenvanger heeft meerdere bloemenstengels gehad en daar nooit van geleden. :)

Misschien moet ik 'm bij de zonnedauw maar eens afknippen.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:51:30 #194
353165 Muisraket
Yankee Hotel Foxtrot
pi_100688360
Ik zit erover te denken weer vleesetende planten te nemen. Het is even geleden dat ik ze gehad heb en ik weet niet alles meer... :@

Omdat ik een vrij kleine kamer heb kan ik ze alleen maar op mijn bureau zetten, maar die staat in de buurt van de verwarming... Is dat erg nadelig voor vleesetende planten in de winter? En ik had ergens gelezen dat bepaalde soorten, met name in de winter, een andere behoefte hebben qua water dan andere. Dat de ene soort slechter tegen 'natte voeten' kan in de winter dan de andere dus. Is dat zo, of komt dat niet zo nauw?
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:57:36 #195
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_100690948
quote:
11s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 22:16 schreef marcel-o het volgende:
Mooie rode happers :D

bij mij zitten er ineens allemaal mini zonnedouwtjes in mn bak :P waar die nou ineens vandaan komen :?
Zaadjes? Vandeweek ns n foto maken :)
bij deze mn babietjes:


van oude resten :?
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  zondag 14 augustus 2011 @ 12:54:59 #196
135275 placeholder
Desoxyribonuclewattes?
pi_100708360
Vleesetende planten :D
Vanmiddag meteen op zoek naar deze fantastisch mooie levende wezentjes :D

enthousiast :@
  maandag 15 augustus 2011 @ 11:15:37 #197
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100752297
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 12:54 schreef placeholder het volgende:
Vleesetende planten :D
Vanmiddag meteen op zoek naar deze fantastisch mooie levende wezentjes :D

enthousiast :@
Moet zeggen, een erg verslavende hobby :)

Ik heb laatst gelezen dat de planten meer en grotere happers aanmaken als er meer en groter voedsel wordt gevangen. Iemand die dit zelf ook heeft gemerkt?

Ik hoop deze week nog krulvliegjes te bemachtigen eens kijken of mijn groene happers er een beetje trek in hebben :P

Is die winterslaap eigenlijk verplicht of kan je ook een poging doen je planten gewoon het hele jaar rond te laten gaan?
Domo Arigato!
pi_100752982
Ik heb mijn vliegenhapper nooit verteld dat het winter was. Hij is wel een keer bovengronds volledig afgestorven, maar tegen de tijd dat het laatste happertje dood ging, waren de eerste nieuwe al zichtbaar, dus feitelijk heeft-ie toen ook geen winterslaap gehouden.
  maandag 15 augustus 2011 @ 12:42:30 #199
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100755206
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:38 schreef k_man het volgende:
Ik heb mijn vliegenhapper nooit verteld dat het winter was. Hij is wel een keer bovengronds volledig afgestorven, maar tegen de tijd dat het laatste happertje dood ging, waren de eerste nieuwe al zichtbaar, dus feitelijk heeft-ie toen ook geen winterslaap gehouden.
Hopen dat die van mij dat dan ook hebben :)

Ik lees trouwens overal dat ze op een schoteltje moeten staan en dat ze dan natte voeten moeten hebben, ze hebben bij mij dichte potten die ik dan vol giet (tot de grond dus doordrenkt is). Kan dat ook of moeten ze echt schotels hebben?
Domo Arigato!
pi_100755410
Bij mij stond ie in een gesloten glazen potje. Zo gekocht en zo gelaten. Geen probleem.

Hij is dus wel na twee jaar overleden, maar dat schijnt niet abnormaal te zijn.
  maandag 15 augustus 2011 @ 12:56:45 #201
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100755774
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 12:48 schreef k_man het volgende:
Bij mij stond ie in een gesloten glazen potje. Zo gekocht en zo gelaten. Geen probleem.

Hij is dus wel na twee jaar overleden, maar dat schijnt niet abnormaal te zijn.
Alles gaat een keer dood maar dan hou ik het lekker zo :) Zou het zonde hebben gevonden van de bakken waar ze nu in staan :)

Ben nu ook aan het bedenken hoe ik de buiten exemplaren kan gaan plaatsen en wat ik er allemaal voor moet gaan regelen :)
Domo Arigato!
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:43:20 #202
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100796702
En gister voor het eerst 2 van mijn planten gevoerd. TIP! Voer geen spinnen. Die krengen rennen enorm snel en proberen standaard over de buitenkant van de bekjes te lopen. Het was tot 2x toe een heel gevecht om ze te laten vangen. Maar het moment dat ze gevangen worden en je nog even een pootje naar buiten ziet komen is toch wel erg gaaf :D
Domo Arigato!
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:27:22 #203
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_100806298
Of zet ze even in de koelkast/vriezer, dat ze net niet doodgaan (want ze moeten tegenstribbelen om de plant te activeren), maar wel sloom worden.
This isn't even my final form.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:31:36 #204
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100806459
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 14:27 schreef Levolution het volgende:
Of zet ze even in de koelkast/vriezer, dat ze net niet doodgaan (want ze moeten tegenstribbelen om de plant te activeren), maar wel sloom worden.
Vanavond heb ik als het goed is mijn krulvliegjes binnen >:) Dan zal ik die tip zeker gebruiken! :)
Domo Arigato!
  donderdag 18 augustus 2011 @ 15:40:13 #205
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100897716
Weet iemand eigenlijk hoelang het verteren duurt? Ze hebben nu 2 spinnen te pakken en zijn al een paar dagen bezig :)
Domo Arigato!
  donderdag 18 augustus 2011 @ 16:17:00 #206
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_100899492
kan zo n week dichtzitten,
gaat vanzelf weer open en zie je n geplette spinnenlijk :P
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_100899527
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 16:17 schreef marcel-o het volgende:
kan zo n week dichtzitten,
gaat vanzelf weer open en zie je n geplette spinnenlijk :P
Bij mij sterven ze vaak af :')
  donderdag 18 augustus 2011 @ 16:24:12 #208
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100899897
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 16:17 schreef marcel-o het volgende:
kan zo n week dichtzitten,
gaat vanzelf weer open en zie je n geplette spinnenlijk :P
Je ziet ze ook zitten als je er met een lampje doorheen schijnt das wel grappig om te zien, alleen jammer dat de spinnen zo groot waren dat ze toen ze gevangen waren al niet meer bewogen helaas.

Maar een week... Nog even volhouden dus :)
Domo Arigato!
pi_100906787
Zaad :9~

  donderdag 18 augustus 2011 @ 21:29:13 #210
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_100912776
Cool, waar besteld?
This isn't even my final form.
pi_100912842
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 21:29 schreef Levolution het volgende:
Cool, waar besteld?
Gehad van iemand. *O*
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:25:31 #212
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_100928133
VET!
Domo Arigato!
pi_100996465


Mijn drosera's gezaaid.
  zondag 21 augustus 2011 @ 14:38:44 #214
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101000839
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:13 schreef pgrferrari het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn drosera's gezaaid.
Go Drosera's go! *O*

Ik heb te horen gekregen dat ik mijn planten ook gewoon kan afhalen via extreme-plants.eu dus ik ga na mijn vakantie eens op jacht naar wat zonnedauw en misschien ook wat zeldzamere soorten :)
Domo Arigato!
pi_101281107
Nieuwe aanwinsten:



Mijn 2 oudere planten van het tuincentrum:




Overzicht:

  zaterdag 3 september 2011 @ 15:36:25 #216
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_101526516
Mijn Sarracenia maakte een bloem aan, deze heb ik afgeknipt. Was dit nodig voor Sarracenia?
Een Drosera zou het aanmaken van een bloem ook overleven in tegenstelling tot Dionaea, maar mijne kleurde toch bruin (hij herstelt weer nu ik de bloemen afgeknipt heb). Dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen met de Sarracenia.
This isn't even my final form.
  dinsdag 6 september 2011 @ 12:01:53 #217
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101627350
Gister eindelijk Drosera's te pakken gekregen *O* Binnenkort verpotten en dan zal ik deze schoonheden hier ook even showen.

Voor iedereen die nog op zoek is, in Amsterdam op de bloemenmarkt is een kraampje die heeft erg veel vleeseters en staat werkelijk van alles tussen. De eigenaresse gaf aan dat ze altijd wel vleeseters op voorraad heeft, zelfs in de winter :)
Domo Arigato!
pi_101627393
Heb sinds gisteren een Nepenthes erbij.
Moet hem nog verpotten.

Hopelijk hebben ze bij de Action nog de glazen potten met bijbehorende schotel.
  dinsdag 6 september 2011 @ 12:34:15 #219
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101628263
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 12:03 schreef pgrferrari het volgende:
Heb sinds gisteren een Nepenthes erbij.
Moet hem nog verpotten.

Hopelijk hebben ze bij de Action nog de glazen potten met bijbehorende schotel.
Die blijven ook erg vet :) Heb alleen geen flauw idee waar ik ze zou moeten laten -O-
Domo Arigato!
  woensdag 7 september 2011 @ 09:47:22 #220
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101664599
En zoals belooft hierbij de foto's van mijn nieuwe drosera's :)





Domo Arigato!
pi_101664655
Tof!

Ik zie een Capensis, een Capensis Alba, Drosera Venusta, Drosera madagascariensis.
Alleen de middelste tussen de dionea's weet ik niet en die is ook wel erg leuk!

En ook een Action pot ;)
  woensdag 7 september 2011 @ 10:05:59 #222
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101665043
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 09:50 schreef pgrferrari het volgende:
Tof!

Ik zie een Capensis, een Capensis Alba, Drosera Venusta, Drosera madagascariensis.
Alleen de middelste tussen de dionea's weet ik niet en die is ook wel erg leuk!

En ook een Action pot ;)
Wat het allemaal precies is durf ik nog niet te zeggen. Vleesetende plant was alles dat op het labeltje stond. Ik wilde het allemaal nog uit gaan zoeken :)

En ik had hier gehoord over de action potten dus gelijk 3 potten laten halen :D
Domo Arigato!
  woensdag 7 september 2011 @ 10:24:30 #223
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101665385
Ik geef zoals je op de foto's kan zien de planten in de bakken water tot de grond volledig verzadigd is. Daarna laat ik ze vaak 2 dagen zo staan en dan verzadig ik de grond weer. Is dit goed of krijgen ze dan toch last van rotte wortels? Ik heb het idee dat ze het wel goed doen maar toch twijfel ik hierover een beetje.
Domo Arigato!
pi_101668140
Mijn nieuwe aanwinst:



Dionaea ook even verpot, nu met 50% turf en 50% perliet.



En mijn Drosera met lange bloemstengel:

  woensdag 7 september 2011 @ 12:11:34 #225
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101668256
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:07 schreef pgrferrari het volgende:
Mijn nieuwe aanwinst:

[ afbeelding ]

Dionaea ook even verpot, nu met 50% turf en 50% perliet.

[ afbeelding ]

En mijn Drosera met lange bloemstengel:

[ afbeelding ]
Ze staan er erg mooi bij! :) Cool

Ik zet ze in een mengsel van turf en cocos zaagsel (wel een hoge PH waarde) heeft perliet nog grote voordelen?
Domo Arigato!
pi_101668440
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:11 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Ze staan er erg mooi bij! :) Cool

Ik zet ze in een mengsel van turf en cocos zaagsel (wel een hoge PH waarde) heeft perliet nog grote voordelen?
Cocos is niet echt goed voor vleesetende planten want het heeft zoals je zegt een hoge PH waarde.

Als je alleen turf hebt slib het nogal dicht en perliet maakt het luchtig.
  woensdag 7 september 2011 @ 12:24:54 #227
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101668633
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:18 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

Cocos is niet echt goed voor vleesetende planten want het heeft zoals je zegt een hoge PH waarde.

Als je alleen turf hebt slib het nogal dicht en perliet maakt het luchtig.
Vleesetende planten hielden toch juist van zure grond? :?
Domo Arigato!
pi_101668697
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:24 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Vleesetende planten hielden toch juist van zure grond? :?
Ga hier maar eens rondneuzen:

http://www.carnivora.nl/
  woensdag 7 september 2011 @ 12:37:26 #229
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101668940
quote:
12s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:27 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

Ga hier maar eens rondneuzen:

http://www.carnivora.nl/
Ik zie daar staan dat ze graag in turf (zure moerasgrond) staan. Dan kan andere vormen van zure grond toch geen kwaad? :?
Domo Arigato!
pi_101669238
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:37 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Ik zie daar staan dat ze graag in turf (zure moerasgrond) staan. Dan kan andere vormen van zure grond toch geen kwaad? :?
Over welke soort heb je het?
En volgens mij is grond met een hoge PH waarde niet goed hoor.
  woensdag 7 september 2011 @ 12:53:37 #231
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101669402
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:48 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

Over welke soort heb je het?
En volgens mij is grond met een hoge PH waarde niet goed hoor.
Shit, sorry zit weer te veel dingen te doen, lage ph (LAGE PH!!!) :P Zure grond heb ik juist verzorgt dus dat is lage PH, exuus! :D

De turf was Ph 3 uit mijn hoofd en de cocos ph 5 ofzo... :)
Domo Arigato!
  woensdag 7 september 2011 @ 22:34:51 #232
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101693194


Dinners ready! :D
Domo Arigato!
  donderdag 8 september 2011 @ 12:52:54 #233
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101705918
Is het trouwens ook mogelijk om je planten krekels te voeren? of vreten die zich een weg naar buiten? die vliegen zijn namelijk super snel en daardoor lastig om dat zonder "te morsen" te voeren en me vriendin ziet een huis vol krulvliegjes niet zo zitten :P
Domo Arigato!
  donderdag 8 september 2011 @ 13:09:29 #234
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_101706492
Die dikke vliegen kun je vangen met de (niet opgevoerde)vliegenmeppert, zijn ze heel even buiten westen :P
kan je ze zo pakken en in zo'n bek neerleggen, de rest gaat vanzelf.

krijg je wel n luie plant van :')
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  donderdag 8 september 2011 @ 13:52:54 #235
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101707946
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:09 schreef marcel-o het volgende:
Die dikke vliegen kun je vangen met de (niet opgevoerde)vliegenmeppert, zijn ze heel even buiten westen :P
kan je ze zo pakken en in zo'n bek neerleggen, de rest gaat vanzelf.

krijg je wel n luie plant van :')
We hebben bijna geen vliegen (meer) in en om het huis :') en straks in de winter al helemaal niet meer en ik vind het wel leuk om ze te voeren. Gister bleek er een fikse spin boven de planten te zijn gaan wonen. Daar wordt nu dus lekker van gesmikkeld :P en vanavond en anders morgen zijn de krulvliegjes aan de beurt >:)

Maar een bakje krekels zou perfect zijn maar ik weet dus niet of dat een succes zou worden...
Domo Arigato!
  donderdag 8 september 2011 @ 14:08:59 #236
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_101708411
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:52 schreef Black_Ninja het volgende:
Is het trouwens ook mogelijk om je planten krekels te voeren? of vreten die zich een weg naar buiten? die vliegen zijn namelijk super snel en daardoor lastig om dat zonder "te morsen" te voeren en me vriendin ziet een huis vol krulvliegjes niet zo zitten :P
Bakje met vliegen in de koelkast zetten, worden ze sloom van.
This isn't even my final form.
  donderdag 8 september 2011 @ 14:20:30 #237
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101708777
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:08 schreef Levolution het volgende:

[..]

Bakje met vliegen in de koelkast zetten, worden ze sloom van.
Hopen dat mijn vriend dat een goed idee vind (ze vind ze écht smerig) maar thanks voor de tip!

Maar niemand weet of krekels goed gaat? (die zijn tenminste ook wat groter :) )
Domo Arigato!
  donderdag 8 september 2011 @ 14:27:07 #238
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_101709002
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:20 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Hopen dat mijn vriend dat een goed idee vind (ze vind ze écht smerig) maar thanks voor de tip!

Maar niemand weet of krekels goed gaat? (die zijn tenminste ook wat groter :) )
Moet kunnen, hier in de koelkast laat ik hele mierenkolonies 5-6 maanden overwinteren. :D
This isn't even my final form.
  donderdag 8 september 2011 @ 14:32:10 #239
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101709185
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:27 schreef Levolution het volgende:

[..]

Moet kunnen, hier in de koelkast laat ik hele mierenkolonies 5-6 maanden overwinteren. :D
Ik zal haar eens naar dit topic sturen! :P maar als ik naar de maat van de bekjes kijk van de grootste plant en dan naar die krulvliegjes dan krijg ik het idee dat ze veel te klein zijn :P die spinnen die ik hem voer zijn 5x zo groot :P

Dus even terugkomend op de vraag van de krekels. Ben ik gek als ik denk dat die zich naar buiten knagen?
Domo Arigato!
  donderdag 8 september 2011 @ 14:44:01 #240
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_101709617
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:32 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Ik zal haar eens naar dit topic sturen! :P maar als ik naar de maat van de bekjes kijk van de grootste plant en dan naar die krulvliegjes dan krijg ik het idee dat ze veel te klein zijn :P die spinnen die ik hem voer zijn 5x zo groot :P

Dus even terugkomend op de vraag van de krekels. Ben ik gek als ik denk dat die zich naar buiten knagen?
Je hebt het over Venus vliegenval toch? Ik denk niet dat ze naar buiten kunnen knagen omdat ze geen rand te pakken krijgen waar ze kunnen beginnen met knagen, bovendien worden ze stevig aangedrukt door de vliegenvalletjes. Maar met 100% zekerheid kan ik het niet zeggen, heb het simpelweg nog nooit geprobeerd, dus je zal het gewoon moeten proberen. Ik zou niet de allergrootste maat krekels nemen.

Overigens krijg ik het idee dat je ze nu begint te overvoeren. :P
This isn't even my final form.
  donderdag 8 september 2011 @ 14:51:44 #241
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101709880
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:44 schreef Levolution het volgende:

[..]

Je hebt het over Venus vliegenval toch? Ik denk niet dat ze naar buiten kunnen knagen omdat ze geen rand te pakken krijgen waar ze kunnen beginnen met knagen, bovendien worden ze stevig aangedrukt door de vliegenvalletjes. Maar met 100% zekerheid kan ik het niet zeggen, heb het simpelweg nog nooit geprobeerd, dus je zal het gewoon moeten proberen. Ik zou niet de allergrootste maat krekels nemen.

Overigens krijg ik het idee dat je ze nu begint te overvoeren. :P
Eerst de krulvliegjes maar opmaken en de volgende keer eens krekels proberen dan :)

Valt best mee hoor. Ik heb de grootste nu zijn 2e spin gevoerd en 1 kleintje heeft een kleinere spin gekregen, meer hebben ze nog niet gehad van me :P Wil ze gewoon graag voeren omdat ik het grappig vind :)
Domo Arigato!
  zaterdag 10 september 2011 @ 01:16:46 #242
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101774436
Vanavond de krulvliegjes gevoerd. 2 per plant voor de kleintjes en 4 voor de grote :)

Verschil met de spinnen die ik tot nu toe had gevoerd is dat je de vliegjes ook echt ziet bewegen in de vallen :)
Domo Arigato!
  Moderator zaterdag 10 september 2011 @ 07:03:17 #243
155227 crew  Guppy
dus
pi_101776775
Je weet dat je planten op zich niet veel vliegen nodig hebben om te overleven hè? Het is heel leuk om te zien, dat is wel zo :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 10 september 2011 @ 09:12:43 #244
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101777208
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 07:03 schreef Guppyfriend het volgende:
Je weet dat je planten op zich niet veel vliegen nodig hebben om te overleven hè? Het is heel leuk om te zien, dat is wel zo :)
Klopt, en inderdaad het is gewoon leuk :) Kom op, hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze hun plant even gaan voeren :')
Domo Arigato!
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:33:03 #245
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_101900628
Ik wil er ook een O+
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:48:04 #246
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101901073
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:33 schreef SEMTEX het volgende:
Ik wil er ook een O+
Doen! Ze zijn erg leuk en zolang je ze geen kraanwater geeft zijn ze erg makkelijk in onderhoud :)

En ze zijn vrijwel overal te verkrijgen :)
Domo Arigato!
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:09:28 #247
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101904395
Weet iemand trouwens wat de betekenis is van de rode kleur aan de binnenkant van de bekjes? Mijn grootste wisselt sterk met de rode kleur. Sommige dagen veel dieper rood dan andere dagen.
Domo Arigato!
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:41:40 #248
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_101905470
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:09 schreef Black_Ninja het volgende:
Weet iemand trouwens wat de betekenis is van de rode kleur aan de binnenkant van de bekjes? Mijn grootste wisselt sterk met de rode kleur. Sommige dagen veel dieper rood dan andere dagen.
Meer zonlicht zorgt voor een meer rode kleur. De rode kleur trekt insecten aan.
This isn't even my final form.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:59:15 #249
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101906005
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:41 schreef Levolution het volgende:

[..]

Meer zonlicht zorgt voor een meer rode kleur. De rode kleur trekt insecten aan.
Vaag want ze zijn vaak roder als ik 's ochtends bij ze ga kijken :?
Domo Arigato!
  dinsdag 13 september 2011 @ 18:09:51 #250
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_101906299
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:59 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Vaag want ze zijn vaak roder als ik 's ochtends bij ze ga kijken :?
Misschien duurt het even voordat ze rood kleuren? Of heb je 's nachts een lichtbron bij de planten? Of de zon valt 's ochtends beter op je vensterbank.

Ik heb geen idee eigenlijk, het kan natuurlijk overal aan liggen.
This isn't even my final form.
  dinsdag 13 september 2011 @ 18:11:48 #251
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101906364
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:09 schreef Levolution het volgende:

[..]

Misschien duurt het even voordat ze rood kleuren? Of heb je 's nachts een lichtbron bij de planten? Of de zon valt 's ochtends beter op je vensterbank.

Ik heb geen idee eigenlijk, het kan natuurlijk overal aan liggen.
Ik ga eens kijken of ik de rede kan vinden inderdaad :)
Domo Arigato!
  donderdag 15 september 2011 @ 10:49:39 #252
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101969619
Helaas nog geen idee waar de kleuring vandaan komt bij mij maar ben er inmiddels wel achter dat het open gaan van de vallen pas gebeurd wanneer de prooi echt is verteerd :)

De dikke spinnen duren 2 weken voor de vallen weer open gaan terwijl de krulvliegjes binnen 5 dagen verteerd zijn en de vallen weer open gaan.

En mijn "zieke" plant heeft volledig zelfstandig een vlieg gevangen! ^O^
Domo Arigato!
  donderdag 15 september 2011 @ 15:22:01 #253
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_101978053
iemand in de buurt van gouda?

ik heb nog wat baby-drosera's in de aanbieding.
zelf n bakje met turf meenemen :P


Hier zie je trouwes ook mn mongolenhappertje :')
hij kan wel dicht klappen maar niet helemaal dicht dus _O- wat zal die n honger hebben
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  donderdag 15 september 2011 @ 15:26:37 #254
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_101978227
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 15:22 schreef marcel-o het volgende:
iemand in de buurt van gouda?

ik heb nog wat baby-drosera's in de aanbieding.
zelf n bakje met turf meenemen :P
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier zie je trouwes ook mn mongolenhappertje :')
hij kan wel dicht klappen maar niet helemaal dicht dus _O- wat zal die n honger hebben
Ahhhhh! schattig :P

Ik zie trouwens niet welke je bedoeld die niet helemaal dicht kan :@ ach bij jou groeien ze nog normaal ik heb er 1 die enorm lange bladeren maakt en omhoog wil groeien :P
Domo Arigato!
  donderdag 15 september 2011 @ 16:03:30 #255
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_101979608
die verkreukelde rechts op de onderste foto :P
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  donderdag 15 september 2011 @ 16:27:09 #256
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_101980308
Kun je niet zo'n baby-Drosera in een envelop opsturen tegen een vergoeding?
This isn't even my final form.
  donderdag 15 september 2011 @ 16:41:15 #257
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_101980763
geloof niet dat dat overleeft :')
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_102071621
Ik heb een aantal weken geleden op de rommelmarkt 3 glazen bollen/ei vorm gekocht. Er zit een mooi rond gat in en om zo'n ei te laten staan is de bodem hol. ( er vormt zich een plateau in het binnenste van het ei ) Ik wilde altijd al een Wabi Kusha hebben.

Dus gelijk maar mos meegenomen uit mijn moeders vijver en plantenbakken.
Bij de lokale tuincentrum 2 vleesetende plantjes gekocht 1 zoals die hierboven ( drosera's ? de rood harige plantjes ) En 1 met buisvormige bladeren.

Ik heb al het modder van het mos gehaald en al het modder van mijn vleesetende planten. De wortels heb ik tussen het mos gedaan en op het eilandje gezet.De bak gevult met aquarium water. Ze staan de hele dag in de volle zon. Dit doet hun zeer goed want de buisvormige vleesetende plant maakt een bloem aan maar ook 1 van mijn drosera's maakt een mooi bloem ( al lijkt het nu op een soort erwtje )

Ik heb alleen ergens gelezen dat ik de bloem weg moet halen omdat het veel energie kost om de bloem te maken ? Is dit zo of kan ik het bloemetje gewoon laten zitten.
  zaterdag 17 september 2011 @ 22:32:04 #259
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_102072170
Maak eens foto's, ben wel benieuwd!

De bloem kun je inderdaad het beste weghalen. Dat geldt vooral voor de Dionaea, maar aangezien je een beginner bent raad ik je aan om ook van jouw planten de bloem weg te knippen.

En zorg dat je water geen kalk bevat. Je hebt het over 'aquariumwater', weet je zeker dat er geen kalk in zit?
This isn't even my final form.
pi_102072299
bloemetje van een drosera kun je laten zitten.
dionaea altijd afknippen.
  zaterdag 17 september 2011 @ 22:47:25 #261
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_102073066
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 22:34 schreef pgrferrari het volgende:
bloemetje van een drosera kun je laten zitten.
dionaea altijd afknippen.
Mijn Drosera werd er anders wel bruin van.
This isn't even my final form.
pi_102073301
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 22:47 schreef Levolution het volgende:

[..]

Mijn Drosera werd er anders wel bruin van.
Dan knip je hem af :Y
Maar normaal is het geen probleem bij drosera's.
Mijne ziet er nog heel gezond uit.

Geef je hem genoeg water?
  zaterdag 17 september 2011 @ 22:54:52 #263
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_102073481
k laat ze altijd groeien :D
mooie bloemetjes :) . mn venus is net uitgebloeid en heb k afgeknipt.
van de drosera zijn mooi paars en krullen mooi omhoog tijdens t goeien.

leuk om te zien. nog nooit gare planten van gekregen.
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  zaterdag 17 september 2011 @ 22:56:19 #264
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_102073565
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 22:51 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

Dan knip je hem af :Y
Maar normaal is het geen probleem bij drosera's.
Mijne ziet er nog heel gezond uit.

Geef je hem genoeg water?
Is allang afgeknipt, meteen daarna maakte hij weer nieuwe stengels aan en hij is nu weer helemaal gezond.

Drosera's zijn wel hardcore, deze zelfde Drosera heeft een bladluizeninvasie overleefd terwijl er alleen nog een klein stukje wortel over was (en ik had de hoop opgegeven en al weken geen water meer gegeven).
This isn't even my final form.
pi_102074124
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 22:32 schreef Levolution het volgende:
Maak eens foto's, ben wel benieuwd!

De bloem kun je inderdaad het beste weghalen. Dat geldt vooral voor de Dionaea, maar aangezien je een beginner bent raad ik je aan om ook van jouw planten de bloem weg te knippen.

En zorg dat je water geen kalk bevat. Je hebt het over 'aquariumwater', weet je zeker dat er geen kalk in zit?
Nou brabants water is super hard, dushja ik weet niet als het echt een verschil maakt met mijn gebruikte aquarium water. Dat probeer ik nu uit.

Ik zal wel een foto maken. Er zitten nog wat meer kleine plantjes die spontaan zijn gegroeid uit het mos. Morgen zal ik kijken als ik wat foto's kan maken van mijn wabi kusha's. Ze zijn super schattig ! Als ik meer van deze leuke glazen bollen vind ga ik meer vleesetende plantjes kopen O+

Ik laat de bloemetjes zitten voor deze keer. Als ik merk dat de bloemetjes mijn plantjes schaden haal ik ze weg. Gelukkig heeft 1 van de planten net een vliegje gevangen ( wist niet eens dat vliegen in een glazen bol komen ?? ) dus die zal wel genoeg voedsel krijgen :D

Ook de katten zijn erg blij, die drinken de grootste bol de hele tijd leeg. Elke ochtend moet ik de bol weer bijvullen want dan staat hij droog grrrr
pi_102089196
Hier wat foto's van mijn 3 wabi kusha's











pi_102089355
2 nieuwe aanwinsten:



Welke zijn het?
Ik vermoedt dat het een Utricularia White Flower is.
En welke soort is de Drosera?

Mijn Drosera Capensis heeft een bloem:



En op de rommelmarkt 2 mooie groene bakken gekocht:

pi_102089440
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 11:41 schreef Aloria het volgende:
Hier wat foto's van mijn 3 wabi kusha's

[ afbeelding ]


Leuke bollen O+
Waar heb je die vandaan? :D

Edit: Oh, rommelmarkt.
Moet je ook maar net geluk hebben :+
Wel tof O+
pi_102090361
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 11:48 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

Leuke bollen O+
Waar heb je die vandaan? :D

Edit: Oh, rommelmarkt.
Moet je ook maar net geluk hebben :+
Wel tof O+
Ja 50 cent per stuk _O-
  zondag 18 september 2011 @ 13:32:55 #270
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_102093372
Volgens mij gaan die planten het goed doen in die bollen; goed nat en ook een hoge luchtvochtigheid.

pgrferrari, die ronde Drosera is prachtig!
This isn't even my final form.
pi_102093690
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 13:32 schreef Levolution het volgende:
Volgens mij gaan die planten het goed doen in die bollen; goed nat en ook een hoge luchtvochtigheid.

pgrferrari, die ronde Drosera is prachtig!
De nieuwe bedoel je?
  zondag 18 september 2011 @ 14:21:28 #272
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_102095814
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 13:39 schreef pgrferrari het volgende:

[..]

De nieuwe bedoel je?
Ja. :Y
This isn't even my final form.
  dinsdag 20 september 2011 @ 13:55:28 #273
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_102178296
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 11:41 schreef Aloria het volgende:
Hier wat foto's van mijn 3 wabi kusha's

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Die bollen zijn echt gaaf! Maar eens op zoek gaan :)

Staat er trouwens niet te veel water in? Ik twijfel namelijk bij mij thuis al over de hoeveelheid water maar als ik dit zie :o
Domo Arigato!
  donderdag 29 september 2011 @ 13:15:20 #274
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_102510616
En hoe gaat het met de planten mensen? Mijn zwakste is weer druk bezig met groeien *O* Hij groeit nu wel recht omhoog om een of andere reden maar hij is er weer *O*
Domo Arigato!
  donderdag 29 september 2011 @ 17:05:34 #275
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_102518388
Hier gaat het lekker, maar met mijn raam op het zuidwesten is dat nooit een probleem. Grote rode happertjes, constant nieuwe bekers, allemaal nieuwe vetbladen. Ze groeien uit hun potten, moet ze echt eens verpotten.
This isn't even my final form.
  donderdag 29 september 2011 @ 17:21:51 #276
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_102518949
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 17:05 schreef Levolution het volgende:
Hier gaat het lekker, maar met mijn raam op het zuidwesten is dat nooit een probleem. Grote rode happertjes, constant nieuwe bekers, allemaal nieuwe vetbladen. Ze groeien uit hun potten, moet ze echt eens verpotten.
Ze hebben bij mij een tijdje hele kleine happertjes gemaakt maar inmiddels groeit er weer genoeg groots omhoog :)

Zijn die happers eigenlijk makkelijk te stekken?
Domo Arigato!
  donderdag 29 september 2011 @ 17:25:27 #277
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_102519072
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 17:21 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Ze hebben bij mij een tijdje hele kleine happertjes gemaakt maar inmiddels groeit er weer genoeg groots omhoog :)

Zijn die happers eigenlijk makkelijk te stekken?
Geen idee, zal ik me even in moeten lezen.
Wortelstekken gaat wel heel makkelijk bij vetbladen en bekerplanten, is mijn ervaring. Vetbladen kun je zelfs bladstekken.
This isn't even my final form.
  donderdag 29 september 2011 @ 17:41:01 #278
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_102519615
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 17:25 schreef Levolution het volgende:

[..]

Geen idee, zal ik me even in moeten lezen.
Wortelstekken gaat wel heel makkelijk bij vetbladen en bekerplanten, is mijn ervaring. Vetbladen kun je zelfs bladstekken.
Tja de bekerplanten gaan goed maar ik wil nog wat meer happers en drosera's eigenlijk :P Die drosera's moet ik gewoon op wachten maar de happers moeten sowieso gestekt worden volgens mij
Domo Arigato!
pi_102908299








Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  maandag 10 oktober 2011 @ 17:59:09 #280
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_102922270
Jaloers op de Drosera's.
This isn't even my final form.
pi_102990154
Thnx. :)

Via Marktplaats gekocht voor het luttele bedrag van 9,76 incl. verzending :)


Vleesetende planten A. Slack.

Hopelijk deze week binnen, heb ik wat leuk leesvoer. :P
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_103041743
Weer 2 nieuwe planten erbij:


Cephalotus Follicularis


Drosera adelae

Ze moeten allebei nog bijtrekken van de verzending.


Overzicht planten


Dionaea


Drosera Capensis
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_104196599
Net weer wat gezaaid/geplant.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_104817179

Linksonder vandaag gekocht, de andere 2 staan al een paar maanden beestjes te vangen.
Nu op zoek naar een goede oplossing en plaats voor alle drie de planten.. tafel begint vol te raken, vriend ook met zijn ideeën }:| :P
  zaterdag 26 november 2011 @ 12:51:28 #285
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_104840003
Ik zag dat Ikea Groningen nu ook Dionaea muscipula verkoopt, ze waren best mooi, dieprode kleur in de vallen, maar wel voor de belachelijke prijs van ¤7,95.

Hebben jullie overigens jullie planten al in de winterrust gezet? Ik heb op mijn studentenkamer niet echt de mogelijkheid om dat te doen en daar baal ik van.

Ik ben nu aan het lezen in The Savage Garden van Peter D'Amato, van mijn vriendin gekregen. Iemand die al gelezen? Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd dat je geen terracotta potten moet gebruiken (op een paar uitzonderingen na), omdat uit die potten mineralen in de grond terecht kunnen komen.
This isn't even my final form.
pi_105133639
Heeft iemand een overzichtje van de planten die in een kamer, zonder zonlicht gehouden kunnen worden.
Ik zie bijna alleen maar planten die van zon houden..? ;(
  zaterdag 3 december 2011 @ 14:58:08 #287
353165 Muisraket
Yankee Hotel Foxtrot
pi_105133743
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 12:51 schreef Levolution het volgende:
Ik ben nu aan het lezen in The Savage Garden van Peter D'Amato, van mijn vriendin gekregen. Iemand die al gelezen?
Nee, maar bedankt voor de tip, zal het eens opzoeken. :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 14:54 schreef unknown89 het volgende:
Heeft iemand een overzichtje van de planten die in een kamer, zonder zonlicht gehouden kunnen worden.
Ik zie bijna alleen maar planten die van zon houden..? ;(
Ik denk dat je ze in principe wel in een kamer zonder zonlicht kunt zetten, maar dan zul je er wellicht korter plezier aan beleven. Ook worden ze een stuk minder mooi als ze zelden tot nooit zonlicht krijgen. Je hebt ook niet de mogelijkheid om ze af en toe even buiten te zetten, als de weersomstandigheden het toelaten?
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis
  zaterdag 3 december 2011 @ 15:02:55 #288
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_105133859
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 14:54 schreef unknown89 het volgende:
Heeft iemand een overzichtje van de planten die in een kamer, zonder zonlicht gehouden kunnen worden.
Ik zie bijna alleen maar planten die van zon houden..? ;(
Omdat ze allemaal van de zon houden. Het ligt eraan wat je bedoelt met 'zonder zonlicht'.
De meeste soorten hebben echt veel zon nodig, een enkeling kan ermee door met iets minder zon, maar nog steeds enkele uren minimaal. Bijvoorbeeld Nepenthes-soorten, deze leven in tropische regenwouden, waar de zon ook niet altijd goed doordringt.
Belangrijk is dat zo'n soort toch wel zonlicht krijg, dat hoeft dus niet direct zon te zijn maar wel het licht dat je kamer binnenkomt. Maar dat geldt voor alle planten, zonder zon geen energie. Sommige planten zijn schaduwminnend, maar dat betekent niet dat ze geen zon nodig hebben.

We raden je dus af om een vleesetende plant zonder zon te laten zitten, maar afhankelijk van hoe licht die kamer is, kun je het proberen.

Een alternatief is het gebruiken van lampen. Als je lampen gebruikt kun je vleeseters overal laten groeien. Ook in een kelder zonder ramen.
This isn't even my final form.
pi_105133960
Ik wil er wat in mijn (slaap)kamer zetten, een kant van de kamer is één groot raam..(en een aquarium ernaast met veel licht)..

Maar de zon schijnt er niet door naar binnen..Geen zonnige kamer ;(

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 14:58 schreef Muisraket het volgende:
Je hebt ook niet de mogelijkheid om ze af en toe even buiten te zetten, als de weersomstandigheden het toelaten?
Die mogelijkheid is er wel, maar is dat verstandig om ze af en toe te verplaatsen?
pi_105134050
Ik zet mijn plantjes regelmatig letterlijk in het zonnetje :D
  zaterdag 3 december 2011 @ 15:19:59 #291
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_105134295
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 15:06 schreef unknown89 het volgende:
Ik wil er wat in mijn (slaap)kamer zetten, een kant van de kamer is één groot raam..(en een aquarium ernaast met veel licht)..

Maar de zon schijnt er niet door naar binnen..Geen zonnige kamer ;(
Op welke windrichting staat je raam?
Je kan voor Nepenthes of Pinguicula soorten gaan. De laatste, vetbladen, zijn goedkoper en dus misschien verstandiger om mee te beginnen. Als ze het dan toch niet goed doen, is het niet zonde. De eerste zijn natuurlijk mooier, hoewel dat een kwestie van smaak is. Vetbladen maken weer erg mooie bloemen en kun je ook heel mooi verpotten. Je moet niet op het licht van je aquarium vertrouwen. Met kunstmatig licht zullen je planten echt onder de lamp moeten staan, maar wel zo dat ze niet verbranden.
quote:
[..]

Die mogelijkheid is er wel, maar is dat verstandig om ze af en toe te verplaatsen?
Te vaak verplaatsen kan mogelijk voor stress zorgen, maar ik denk dat dat reuze meevalt. Je kan de meeste soorten volledig buiten laten staan (tropische soorten zou ik niet doen, dus Nepenthes valt dan af). Dionaea, Drosera en sommige Sarracenia en Pinguicula zijn winterhard. Het enige wat je moet voorkomen, is dat je planten vriestemperaturen door moeten staan. Dus in de winter afdekken of iets dergelijks.
De meeste vleesetende planten houden ook een winterrust. Daarvoor zijn twee dingen nodig: temperatuur moet omlaag en aantal uren zonlicht moet omlaag. Je kan ze dus in de winter naar binnen halen, omdat ze dan minder licht nodig hebben, maar ze moeten dan eigenlijk ook wat koeler staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Levolution op 03-12-2011 15:26:46 ]
This isn't even my final form.
pi_105134455
Zo...bedankt voor het uitgebreide antwoord. :)
Mijn kamer heeft het te verduren met de noordwestenwind, best koud dus..

De Dionaea en Drosera zijn leuke plantjes zeg! Zal van de week is een kijkje nemen bij het tuincentrum ..
  zaterdag 3 december 2011 @ 15:30:38 #293
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_105134542
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 15:26 schreef unknown89 het volgende:
Zo bedankt voor het uitgebreide antwoord. :)

De Dionaea en Drosera zijn leuke plantjes zeg! Zal van de week is een kijkje nemen bij het tuincentrum ..
De Dionaea en Drosera willen veel zon, maar kunnen dus buiten, mits je in de winter voorzorgsmaatregelen neemt.
Wel moet ik zeggen dat de Drosera echt een harde is. Dus drop hem op je kamer en wacht gewoon af wat er gebeurt. Misschien doet-ie het wel goed (vast wel). Met veel zon zal de plant echter wel mooier kleuren. Zet hem eventueel direct naast je aquarium.
Succes!
This isn't even my final form.
pi_106357638
Gisteren wat mooie plantenpotten gekocht bij Ikea.
Net wat planten verpot en de dionaea in meerdere gedeeld.
Grappig wel dat je wat plantjes ontdekt die verscholen zitten onder grotere.
Allebei mijn Madagascarensis waren dood door schimmel, maar ik vond nog een hele kleine die nog wel in orde is.
Ook bij mijn 2 Venusta's zat nog een kleine 3e. Zie de kleine potjes in mijn grote groene bak.









Tijd om te groeien! :D
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  woensdag 4 januari 2012 @ 11:13:26 #295
333294 ch0c0l0c0
Live the moment
pi_106388919
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2010 16:27 schreef Levolution het volgende:
Nou, omdat het vorige topic al snel ten einde liep, hier nog een onbeschaamde quote van mijn foto:

[..]

Mooie Sarrachenia Purpurea ssp. Venosa :D
Op 29 december 2012 schreef AppelCake het volgende:
ch0c0l0c0 Je bent mijn lieve hoer, ik kan niet meer zonder je! wjnmk nwly!
Samen met ginger en kerstsnol nemen wij de wereld over, pr0nfilms maken en meer en meer chickies hosselen.
  woensdag 4 januari 2012 @ 11:15:00 #296
333294 ch0c0l0c0
Live the moment
pi_106388965
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 15:37 schreef Miniem het volgende:
Gisteren wat mooie plantenpotten gekocht bij Ikea.
Net wat planten verpot en de dionaea in meerdere gedeeld.
Grappig wel dat je wat plantjes ontdekt die verscholen zitten onder grotere.
Allebei mijn Madagascarensis waren dood door schimmel, maar ik vond nog een hele kleine die nog wel in orde is.
Ook bij mijn 2 Venusta's zat nog een kleine 3e. Zie de kleine potjes in mijn grote groene bak.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Tijd om te groeien! :D
Die Cephalotus Follicularis ziet er netjes uit ;) De rest trouwens ook! :)
Op 29 december 2012 schreef AppelCake het volgende:
ch0c0l0c0 Je bent mijn lieve hoer, ik kan niet meer zonder je! wjnmk nwly!
Samen met ginger en kerstsnol nemen wij de wereld over, pr0nfilms maken en meer en meer chickies hosselen.
pi_106863444
Weer wat erbij.




*O*
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  maandag 16 januari 2012 @ 11:15:37 #298
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_106864146
Mijn bak zit vol met Luis :{ woensdag maar s in de stromende regen zetten.
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_106865372
Mijn "grote" vliegenvanger die blijft maar bloemknoppen maken 8)7

Er steken 8 beginnende bloemknoppen tussen de bekjes.
  Designer maandag 16 januari 2012 @ 14:32:40 #300
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_106869619
*sinds lange tijd weer incheckt
🐙
pi_106875404
quote:
10s.gif Op maandag 16 januari 2012 14:32 schreef DeZwabber het volgende:
*sinds lange tijd weer incheckt
En hoe gaat het met je plantjes?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')