abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 december 2010 @ 16:23:18 #1
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_90183015
Vleesetende Planten Topic #10 Waar alle planten in winterslaap zijn

*G* Welkom in het topic over planten met honger! *G*

De Familie:

• Samson van Saninl
De superplant van MrEko
Mr. Venus van Remake
Schnappie van Muisje-eliza
Het Rosenberg Trio van Muisje-eliza
Sweeney Todd, Davey Jones en Kill Bill van Muisje-eliza
Happie van MrSubtle
• Gloebel (zonnedauw in bestelling, we blijven hopen!) van MrSubtle
Catchy van Geelkuikentje
De verzameling van Tubacloud
Omnomnom van DeZwabber
Nieuwe aanwinsten van DeZwabber
Sjors en Alli van Tombolafan
De nieuwe batch van Tombolafan
Colle van Tombolafan
Kroost van ToT
• Evil en Knievel van SuperWeber
• De Diosera en Dionaea van SuperWeber
Ceasar en Cleopatra van Greys
De Venus Vliegenvangers van iFries
• MrMcFly van MissBliss
Inspector Gadget van Oh-Oh
Thirteen van Oh-Oh
Daan, Inge en Onno van Guppyfriend
Plantjes van Pien85
Ted, Jack en Marc van Outpost
Nikita, Marvin en Doctor Who van TwistedDarling
*G* Ik wil er ook een! *G*

Dat kan! :D Ze zijn o.a. te koop bij Tuincentrum Overvecht, de Intratuin, de bloemenmarkt in Amsterdam, Ranzijn Tuin&Dier en bij sommige plantenwinkels

Er zijn wel enkele dingen waar je op moet letten, wil je hem in leven houden:

Geen kraanwater!
In kraanwater zitten mineralen en daar kan hij niet tegen, regenwater of gedestilleerd water is het beste.

Geen potgrond!
Als je je plant in potgrond zet, zal hij uiteindelijk doodgaan, een mix van turf en zand is aan te raden.

Licht!
Vleesetende planten komen uit zonrijke gebieden en leven het beste in veel licht, een vensterbank is goed genoeg.

Het bijvoeren
Bijvoeren van je plantje kan, maar is zeker niet noodzakelijk. Wat je je plant te eten geeft, moet wel nog leven:
Omdat je happertje pas begint met verteren als de prooi tegenstribbelt, eet hij geen dode vliegen.

Blijf met je fikken van de vallen af!
De happertjes kunnen maar een beperkt aantal keer open en dicht, onnodig sluiten kost de plant teveel energie.

Handige links:

Algemeen
FAQ over de Venus Vliegenvanger (engels)
International Carnivorous Plant Society (engels)
Vleesetende planten vereniging Carnivora

Venus Vliegenval (Dionaea Muscipula) Venus Flytrap
Wikipedia (engels)
Wikipedia (nederlands)

Zonnedauw (Drosera) Sundew
Wikipedia (engels)
Wikipedia (nederlands)
Lijst van soorten(engels)

Kelken en Bekers
Wikipedia over bekers (engels)
Wikipedia Sarracenia (engels)
Wikipedia Nepenthes (engels)

Online kopen?

kan onder andere hier.

Handige tips

Bijknippen
Dode of beschadigde blaadjes mogen afgeknipt worden, maar hoeft niet.

Water geven
Je plantje zal blij zijn in vochtige grond, aangeraden wordt om je potje in een schoteltje te laten staan, met een halve tot ongeveer een centimeter water.

Winterslaap
De meeste plantjes houden een winterslaap, als je plantje in winterslaap gaat verliest hij de meeste bladeren of soms zelfs allemaal. Je plantje gaat dus niet dood! Als je denkt dat je plantje toch doodgaat, gewoon net doen alsof hij in winterslaap is, dan zie je een paar maanden later wel of je gelijk hebt.

Als je jouw plantje wilt helpen de winterslaap in te gaan, kan je hem op een koude plek zetten boven het vriespunt en onder ongeveer 12 graden celsius. Niet in een donkere kelder of kamer neerzetten, de paar blaadjes die hij nog heeft willen namelijk wel graag licht!. Als je plantje eenmaal in winterslaap is, minder water geven. De bodem mag wat droger worden dan normaal, omdat je plantje minder drinkt. Van teveel water gaat de boel rotten.

Let op! Degene die het topic sluit dient een nieuwe te openen.

De OP vind je hier:

OP FOK! Vleesetende Planten Topic

Let er bij het openen van een nieuw topic op dat je hem in de subcategorie [Flora] zet.

Vorige topics:

Venus Vliegenvanger bijvoeren?
#2 Vleesetende plantenliefhebbers hier issie dan :)
Vleesetende Planten Topic #3
HapHap! dat was weer een sappige vliegTopic #4
Vleesetende Planten Topic #5 waar we wachten op oh-oh's zaad
Vleesetende Planten Topic #6 Daan is vegetarisch! :D
Vleesetende Planten Topic #7 Dirk-Kuijt faalt hier hard
Vleesetende Planten Topic #8, Waar de plant de kat gaat eten
Vleesetende Planten Topic #9, met huid en haar

This isn't even my final form.
  maandag 20 december 2010 @ 16:27:01 #2
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_90183231
Nou, omdat het vorige topic al snel ten einde liep, hier nog een onbeschaamde quote van mijn foto:

quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 15:54 schreef Levolution het volgende:
Mijn eerste fotobijdrage aan het topic. Lekker dik plantje, niet?

Ik heb de wortels dus gesplitst, aanvankelijk zat dit alles in één pot dus dat werd te vol. Deze twee planten staan in twee vijverpotten naast elkaar. Die zien er zowat uit als een zeef dus ze staan goed met de wortels in het water. In de zomer kan er lekker veel water in, zodat het echt moerassig wordt. De houten bak komt van de Ikea en heb ik aan de binnenkant met een vuilniszak bekleed om hem waterdicht te maken.

Verder heb ik 3 baby-Sarracenia's ertussenuit weten te halen. Ik hoop dat die sterk genoeg zijn om het te overleven.
pi_90183327
Tof :P
pi_90199702
Ik vertel mijn plantje nooit dat het winter is. Gaat nog altijd goed. :)
  maandag 20 december 2010 @ 21:37:57 #5
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_90201070
quote:
6s.gif Op maandag 20 december 2010 21:19 schreef k_man het volgende:
Ik vertel mijn plantje nooit dat het winter is. Gaat nog altijd goed. :)
Ik heb het ze ook niet helemaal verteld, de temperatuur is een beetje lastig regelen op een studentenkamer.

Het maakt ook niet uit verder, ze gaan er niet dood van, maar ik denk dat ze na een winterrust een betere groei in de lente zullen doormaken.
pi_90239493
Ben benieuwd of ze het dit jaar redden. Vorig jaar lagen ze al onder een dik pak sneeuw, dit jaar weer. :D Kwamen wel weer bekers uit (helaas niet zulke mooie grote maar wel enorm veel), dus maybe gaat het goed.
pi_90257921
Oh shit, niet gezien dat het vorige topic vol was...

Anyway: de mijne leven nog steeds, ook al moet het daar nu rond het vriespunt zijn (maar het water is toch nog niet bevrozen). Ze zijn nog steeds niet in hun winterslaap...
En ik vergeet ze af en toe wel eens water te geven waardoor de kelken toch 1-2 dagen droog staan (geen water in het schaaltje, maar wel nog vochtige grond).
  woensdag 22 december 2010 @ 01:12:13 #8
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_90269136
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 22:04 schreef trainfreak het volgende:
Oh shit, niet gezien dat het vorige topic vol was...

Anyway: de mijne leven nog steeds, ook al moet het daar nu rond het vriespunt zijn (maar het water is toch nog niet bevrozen). Ze zijn nog steeds niet in hun winterslaap...
En ik vergeet ze af en toe wel eens water te geven waardoor de kelken toch 1-2 dagen droog staan (geen water in het schaaltje, maar wel nog vochtige grond).
Zodra ze in winterslaap zijn, is het voldoende om de grond vochtig te houden. Ze hoeven dus niet constant in het water te staan.
pi_90276183
Sowieso komt het sommige soorten niet ten goede om constant in doordrenkte aarde te staan, zolang ze maar niet uitdrogen. Nepenthes bijvoorbeeld deed het bij mij weer net iets beter toen ik besloot minder water te geven, een aantal kwekers konden dit bevestigen. De aarde moet wel altijd vochtig blijven.
pi_90609593
Ja, ze moeten niet te nat in de winter zijn. Vorige winter zijn er twee planten doodgegaan omdat vriendlief ze te veel water bleef geven o|O , deze winter ben ik verantwoordelijk voor het water geven :Y .

M'n planten stonden tot nu wel in een te warme omgeving (stomme verwarming), dus heb ze nu meteen naar de meest "koele" kamer verhuisd. M'n Nepenthes heeft z'n kelken verloren ;( maar er groeit ook een baby Nepenthes naast de "oude" plant, ik ben benieuwd!
The human race has one really effective weapon, and that is laughter.
  donderdag 30 december 2010 @ 04:12:38 #11
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_90615680
Ik kon ze niet weerstaan, weer twee nieuwe plantjes op de kop getikt toen ik door het tuincentrum liep. Een Sarracenia waarvan ik niet weet welke soort precies. In ieder geval staande bekers. En een Drosera.
pi_90616977
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 00:09 schreef Coccinella het volgende:
Ja, ze moeten niet te nat in de winter zijn. Vorige winter zijn er twee planten doodgegaan omdat vriendlief ze te veel water bleef geven o|O , deze winter ben ik verantwoordelijk voor het water geven :Y .

M'n planten stonden tot nu wel in een te warme omgeving (stomme verwarming), dus heb ze nu meteen naar de meest "koele" kamer verhuisd. M'n Nepenthes heeft z'n kelken verloren ;( maar er groeit ook een baby Nepenthes naast de "oude" plant, ik ben benieuwd!
Vaak is dit gewoon een vertakking, maar ivm de kelken:

Als ik jou was zou ik hem elke dag als je de kans hebt gesproeien. Door de hogere luchtvochtigheid komen kelken meestal terug.

Qua plantjes: Ik heb dan wel amper vleeseters meer (verhoudingsgewijs dan), maar ik blijf elke keer weer nieuwe planten kopen... :( Momenteel groeit het mijn huis uit. Ik wil echt een tropische kas, maar in huidige huis geen ruimte voor. Het is zo klote dat er niets te huur is in het Gooi.. :( Zou best met een aantal mensen 1000m2 willen huren en verdelen.
  dinsdag 4 januari 2011 @ 12:38:29 #13
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_90831893
Ik ben een weekje weggeweest en toen ik terugkwam zag ik dat één van mijn Sarraceniae verdord was (de rechter op de foto in dit topic). Ik vraag me af of dit wel winterslaap is, aangezien de linker nog wel normaal is (wel slappe bekers). Of komt het door het zand waarin ik ze verpot heb (dat zand bevatte kalk maar ik heb het geneutraliseerd met natuurazijn)?

Ze waren niet uitgedroogd, bodem was nog vochtig (had ze met veel water achtergelaten).
pi_91950878
Heb bij de Intratuin een klein potje met Sarracenia gekocht. :)
Mijn Venusvliegenvanger is wel opeens heel erg achteruit gegaan geen idee hoe het komt, zit ook een soort witte waas over het mos/zand. De happers zijn ook heel erg gaan hangen. :{
  donderdag 27 januari 2011 @ 20:57:30 #15
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_91958649
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:19 schreef stef040 het volgende:
Heb bij de Intratuin een klein potje met Sarracenia gekocht. :)
Mijn Venusvliegenvanger is wel opeens heel erg achteruit gegaan geen idee hoe het komt, zit ook een soort witte waas over het mos/zand. De happers zijn ook heel erg gaan hangen. :{
Witte waas zal wel schimmel zijn. Probeer daar vanaf te komen (verpotten bijvoorbeeld). Geef de plant alleen water op een schotel (dus via de onderkant) om schimmel te voorkomen. Verwijder ook dode bladeren om schimmel te voorkomen.

Geef je plant niet op, hij kan later weer tot leven komen.
pi_91958818
Mijn kelken zijn zo goed als dood.
Ze staan er slapjes bij en beginnen te verwelken.
De vliegenvanger doet het wel nog goed!

Ik moet wel zeggen dat ik ze vaak vergeet water te geven :@
  zaterdag 29 januari 2011 @ 11:07:00 #17
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_92031975
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 21:01 schreef trainfreak het volgende:
Mijn kelken zijn zo goed als dood.
Ze staan er slapjes bij en beginnen te verwelken.
De vliegenvanger doet het wel nog goed!

Ik moet wel zeggen dat ik ze vaak vergeet water te geven :@
Neem een diepere schotel, zodat je ze zoveel water kan geven dat het een paar dagen meegaat.
  Moderator zaterdag 29 januari 2011 @ 11:42:41 #18
155227 crew  Guppy
dus
pi_92032886
Ik heb nog twee vleeseters over, m'n venusjes zijn de winter niet doorgekomen, nadat ze al verzwakt waren van de bladluizen. Dit jaar nog eens proberen. Ik heb nog wel deze:

Een zonnedauwtje, één grote, en daar omheen ontstaan jonkies O+

En nog een zonndauwtje, die een bloemstengel aan het maken is.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_92043050
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 11:07 schreef Levolution het volgende:

[..]

Neem een diepere schotel, zodat je ze zoveel water kan geven dat het een paar dagen meegaat.
Ze kunnen nu 2-3 dagen voort.
Het probleem is dat ze in onze veranda staan waar ook vogels zitten, en dat ik overdag soms weg ben.
Als ik ze dan water wil geven moet ik het licht doen branden en dan worden de vogels onrustig en beginnen ze te vliegen...

Gelukkig beginnen da dagen al te lengen :)
  zaterdag 29 januari 2011 @ 21:16:56 #20
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_92054941
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 16:09 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ze kunnen nu 2-3 dagen voort.
Het probleem is dat ze in onze veranda staan waar ook vogels zitten, en dat ik overdag soms weg ben.
Als ik ze dan water wil geven moet ik het licht doen branden en dan worden de vogels onrustig en beginnen ze te vliegen...

Gelukkig beginnen da dagen al te lengen :)
De korte dagen van de winter verpesten werkelijk alles. :P
pi_92056863
Mijne leeft ook nog :Y *O*

En hij ziet er nog steeds goed uit :D
Hopen dat hij groter groeit dit jaar :Y
pi_92080484
Een foto van mijn nieuwe aankoop en mijn oude stervende

zondag 20 februari 2011 @ 21:21:18 #23
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_93075607
FF schoppen :D

heb mn plantjes uit de winterslaap getrokken :P kvond t wel lang genoeg geweest.
er is de laatste tijd genoeg zon op mn raam.

Alleen zijn mn drosera's maf gaan doen in t donker.
zie pics:

Hi-Res als je er op klikt.

Zoals je ziet is de aliciae vreemd omhoog gaan groeien in plaats van plat te gaan liggen, lijkt wel n palmboom :')
De Capensis heeft dikke stammetjes gekregen :P
Blijkbaar was de kamer waar ie stond te "slapen" tóch niet koud genoeg.
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  dinsdag 22 februari 2011 @ 16:36:27 #24
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_93156473
quote:
10s.gif Op zondag 20 februari 2011 21:21 schreef marcel-o het volgende:
Zoals je ziet is de aliciae vreemd omhoog gaan groeien in plaats van plat te gaan liggen, lijkt wel n palmboom :')
Grappig om te zien. Je ziet wel dat die bladeren wat witter zijn, komt door het gebrek aan zonlicht. Ik denk dat deze plant omhoog is gaan groeien om 'op zoek' te gaan naar licht. Want ook al zet je je planten op winterslaap, ze moeten gewoon in het licht blijven.
pi_93518400
Leuk! :D

Die moet ik ook maar eens halen als ik weer in het tuincentrum ben, ze zien er altijd zo leuk uit!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')