FOTOOOOOOOOOOSquote:Op maandag 28 juni 2010 10:53 schreef Pien85 het volgende:
Zo, Nephentessen gesplits en verpot, en een verschrikkelijk dorstige sarracenia dr bij. Ik heb m buiten in een schaaltje met water gezet... heb 't schaaltje inmiddels al 2 keer bijgevuld
Ja zoquote:
Tja, als ie bijzonder intelligent zou zijn zou 'ie z'n dagen niet doorbrengen met het watergeven van alle planten in 'n tuincentrumquote:
quote:Op maandag 28 juni 2010 10:58 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Tja, als ie bijzonder intelligent zou zijn zou 'ie z'n dagen niet doorbrengen met het watergeven van alle planten in 'n tuincentrum
Ik hoop dat deze ook heel groot wordenquote:Op maandag 28 juni 2010 11:21 schreef oh-oh het volgende:
Nice!
Zo een mini nephentes is veel beter te behappen dan zo een joekeloris als ik had
quote:Op maandag 28 juni 2010 11:07 schreef Pien85 het volgende:
[ afbeelding ]
De Nephentessen... Ze stonden eerst met z'n 2en in 1 zo'n klein potje
[ afbeelding ]
Sarracenia
En deze hoort eigenlijk niet in dit topic, maar omdat ik 'm vrijdag gekregen heb vind ik dat ie een eervolle vermelding in dit topic verdiend
[ afbeelding ]
Hij is zeker mooiquote:Op maandag 28 juni 2010 11:23 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
![]()
die orchidee is ook mooi, die hier is net helemaal uitgebloeid helaas
komt inderdaad nog, die stengel is altijd erg langquote:Op maandag 28 juni 2010 09:58 schreef Guppyfriend het volgende:
Daan heeft ook een bloem, of ten minste een idioot lange stengel met een knop. Maar bloem, ho maar. Komt nog.
Kun jij mij iets meer vertellen over m'n sarracenia? Never mind, al gevonden, purpureaquote:
Mooiquote:Op maandag 28 juni 2010 14:00 schreef oh-oh het volgende:
Inspector Gadget's bloem is in het weekend zeker 4 cm gegroeid, toen ik vanmorgen op mn werk kwam zat ie helemaal klem dus![]()
[ afbeelding ]
Maar ze gaan nog net niet open , nu staat ie weer in de zon en zal het niet lang meer duren hoop ik![]()
[ afbeelding ]
Purpurea ssp. Venosa om precies te zijnquote:Op maandag 28 juni 2010 13:39 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Kun jij mij iets meer vertellen over m'n sarracenia? Never mind, al gevonden, purpurea
Ik vind het wel altijd jammer dat elke bloem maar 1 dag bloeitquote:Op maandag 28 juni 2010 14:00 schreef oh-oh het volgende:
Inspector Gadget's bloem is in het weekend zeker 4 cm gegroeid, toen ik vanmorgen op mn werk kwam zat ie helemaal klem dus![]()
[ afbeelding ]
Maar ze gaan nog net niet open , nu staat ie weer in de zon en zal het niet lang meer duren hoop ik![]()
[ afbeelding ]
Praxis heeft het iig niet, dat weet ik zekerquote:Op maandag 28 juni 2010 22:33 schreef opastokvis het volgende:
Ik vraag me af of deze planten ook gewoon bij de Praxis te verkrijgen zijn? Of evt. te bestellen via de lokale plantenboer?
Omgeving Beverwijk is nogal karig in de tuincentra
Dr zit toch ook een Ranzijn in Alkmaar? Teminste... toen ik afgelopen zondag naar heerhugowaard ging kwam ik langs een ranzijn...quote:Op maandag 28 juni 2010 23:13 schreef opastokvis het volgende:
die websites die opsturen, kun je foto's bekijken welke plant je koopt, of moet je er maar van uitgaan dat de verkoper een mooie uitzoekt?
Heb al wat rondgekeken (is dat aan elkaar?), zie vooral aanbieders van zaden, maar ik wil direct beginnen met het grotere werk!
Ik ben nu eenmaal beter in het levend houden van de grote planten. De jonkies kunnen over het algemeen veel minder hebben en ik vind die grote mooier natuurlijk.
Ik zal woensdag eens bij de bloemenzaken in het winkelcentrum langsgaan, maar ik ben bang dat dat niet veel oplevert. Eens vragen of ze willen bestellen, die dingen gaan toch als warme broodjes over de toonbank als ze maar goed in het zicht staan.![]()
Mocht het helemaal niets opleveren dan ga ik even met iemand langs de Infratuin in Heerhugowaard.
Die is lastig met de bus te bereiken helaas.
Maar nu heb ik mooi de tijd om even een verlanglijstje op te stellen.![]()
Uiteraard venusplantjes, voor de rest ga ik hier even rondgluren. Die drosera met die 'tentakels', zo uit mijn hoofd. Misschien een bekerplantje?
Het wordt weer vliegentijd en ik ben niet erg effectief (en veel te lui) om achter ze aan te jagen.
Geuren sommige soorten ook trouwens?
Ben niet vies van een geurtje, maar het moet ook niet zo'n zware lucht worden hè!
Alkmaar-Ranzijn volgens mij wel, en anders idd Intratuin Heerhugowaard (daar is alles laatst verbouwd, geen bushalte daar nu?) En anders zou ik gewoon een tuincentrum bellen en vragen of ze hebben/kunnen bestellenquote:Op maandag 28 juni 2010 22:33 schreef opastokvis het volgende:
Ik vraag me af of deze planten ook gewoon bij de Praxis te verkrijgen zijn? Of evt. te bestellen via de lokale plantenboer?
Omgeving Beverwijk is nogal karig in de tuincentra
Ranzijn heeft happers, dat weet ik zekerquote:Op dinsdag 29 juni 2010 10:28 schreef opastokvis het volgende:
ik wist niet dat ze in alkmaar een ranzijn hadden, die ligt redelijk op de route
![]()
ik zal morgen even bellen of ze ook daadwerkelijk happers verkopen
Niet voor zover ik weet, misschien de hond van de burenquote:
Ik zou niet beginnen met Drosera anglica, redelijk moeilijke plant die je moeilijk de winter doorkrijgt.quote:Op maandag 28 juni 2010 23:31 schreef opastokvis het volgende:
Deze of een soortgelijke lijkt me.
Drosera anglica
[ afbeelding ]
Ik ben alleen bang dat ik me af en toe verkijk op de mooie close-ups
Heb jij niet nog een plantje voor 'm staan?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 20:34 schreef tubacloud het volgende:
[..]
Ik zou niet beginnen met Drosera anglica, redelijk moeilijke plant die je moeilijk de winter doorkrijgt.
Kan niet binnen staan in de winter, en ook niet in de zomer, en als het 's winters een keer flink vriest is de kans groot dat hij het niet overleeft.
Ik zou als ik jou was eerst eens beginnen met Drosera capensis of Aliciae, zodat je een beetje ervaring opdoet, beetje weet hoe je ze moet verzorgen, anders krijg je wat ik veel te vaak hoor:
Die dingen zijn niet in leven te houden.
Ik heb op het moment alleen nog een flinke hoeveelheid Drosera capensis staan, verder niet zo veel meer wat ik zo kan weggeven..quote:Op dinsdag 29 juni 2010 20:42 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Heb jij niet nog een plantje voor 'm staan?
Nou, dan verkoop je hem die droseraquote:Op dinsdag 29 juni 2010 20:45 schreef tubacloud het volgende:
[..]
Ik heb op het moment alleen nog een flinke hoeveelheid Drosera capensis staan, verder niet zo veel meer wat ik zo kan weggeven..![]()
En nog mexicaanse pinguicula, zoals Pinguicula agnata, cyclosecta en x Weser
Hoe en wat?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 20:47 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Nou, dan verkoop je hem die drosera
Oh en die Pinguicula agnata... hoe en wat?
En doet 't nog wat? Dansen, zingen, kunstjes?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 20:52 schreef tubacloud het volgende:
[..]
Hoe en wat?
Pinguicula agnata leeft in mexico (), kan het hele jaar door binnen staan, in de winter minder water geven, zo veel dat hij nog net vochtig staat, liefst een substraat met erg veel zand, dus bij voorbeeld 1:1 turf:zand, kan achter het raam in het zonnetje, verder niet zo veel eisen, in de zomer redelijk wat water geven, heeft mooie wit-paarse bloemetjes
en makkelijk te vermeerderen via bladstekken
Precies mijn vraagquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:05 schreef Guppyfriend het volgende:
Drosera capensis![]()
hoe en wat..? Met opsturen en zo..?
Heeft allemaal druppeltjes op het blad, maar verder niets speciaals, is gewoon een leuk plantje om te zienquote:Op dinsdag 29 juni 2010 20:53 schreef Pien85 het volgende:
[..]
En doet 't nog wat? Dansen, zingen, kunstjes?
Oh enne... wat kost dat?![]()
wordt opgestuurd in een bubbeltjesenveloppe, tegen verzendkostenquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:05 schreef Guppyfriend het volgende:
Drosera capensis![]()
hoe en wat..? Met opsturen en zo..? enneh, quanta costa?
Je bent een heldquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:06 schreef tubacloud het volgende:
[..]
Heeft allemaal druppeltjes op het blad, maar verder niets speciaals, is gewoon een leuk plantje om te zien
enne, gewoon verzendkosten is goed
Kan ook gewoon in een bubbeltjesenveloppe, zal er enigszins onder lijden, maar zal het makkelijk overlevenquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:07 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Je bent een heldMaar ehm... ik neem aan dat die niet, zoals de drosera, gewoon in een envelop kan?
Oh, handigquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:10 schreef tubacloud het volgende:
[..]
Kan ook gewoon in een bubbeltjesenveloppe, zal er enigszins onder lijden, maar zal het makkelijk overleven
is goedquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:12 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Oh, handigOp msn even het hoe en wat bespreken?
Das liefquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:06 schreef tubacloud het volgende:
[..]
wordt opgestuurd in een bubbeltjesenveloppe, tegen verzendkosten
Tuinturf is minder geschikt dan turfstrooisel, omdat het sneller dichtslaat (minder zuurstof bij de wortels), maar voor Drosera capensis zal dat niet veel verschil makenquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:15 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Das lief
Ik had al gelezen dat Drosera capensis een mengelverhouding moet hebben van turf en zand, 2:1. Is het tuinturf wat ze bij de Welkoop hebben daar geschikt voor?
En kan Drosera capensis gewoon binnen gehouden worden? Ik heb, buiten een balkon niet echt een buiten optie.
Coolquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:17 schreef tubacloud het volgende:
[..]
Tuinturf is minder geschikt dan turfstrooisel, omdat het sneller dichtslaat (minder zuurstof bij de wortels), maar voor Drosera capensis zal dat niet veel verschil maken![]()
Drosera capensis is goed binnen te houden, zal ook snel groeien en bloeien
Ik vind alles bestquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:19 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
CoolIk ga van het weekend even op zoek naar turfstrooisel (of tuinturf) en een extra potje en kom er dan op terug. Kan dat?
de capensisquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:19 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
CoolIk ga van het weekend even op zoek naar turfstrooisel (of tuinturf) en een extra potje en kom er dan op terug. Kan dat?
Of coursequote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:29 schreef opastokvis het volgende:
[..]
de capensis
die staat ook op mijn lijstje!
mag ik mij bij het bovenstaande aansluiten?
Filmpje!!!quote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:21 schreef marcel-o het volgende:
Mn Capensis heeft een dikke bromvlieg. Tijdens tv kijken, zag ik iets spartelen.
k heb t ff in 720p vastgelegd en zet t ff op youtube.
Het blad begint ook te krullen.
er zitten nu ook witte kleine dingetjes bij.
Lijken wel eitjes van de vlieg![]()
K hoef iig niet meer van die ranzige kleef dingen aan mn plafond te hangen [ afbeelding ]
over 10 min issie geuploadquote:
En toch wil ik 't zienquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:34 schreef marcel-o het volgende:
[..]
over 10 min issie geuploadtis maar 1,5 minuut hoor
whehequote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:36 schreef Pien85 het volgende:
[..]
En toch wil ik 't zienIk mis 't altijd als mijn plantjes iets vangen
Hoewel... De saracenia laat het duidelijk merken, die werkt als wespenval, en die wespen maken een teringherrie als ze er in zitten
mijn dank is grootquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:33 schreef tubacloud het volgende:
[..]
Of course![]()
Nu echt film kijken, het rekt steeds meer
Zoiets jaquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:38 schreef marcel-o het volgende:
[..]
whehehoe klinkt dat? soort van vuvuzela?
En Tuba verzend altijd erg snelquote:
En zandquote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:45 schreef opastokvis het volgende:
Helemaal goed!
Morgen dan toch maar weer terug naar de plantenmadam, ze zal vast wel turf verkopen. (afkloppen)
Waar blijft ie nou?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:34 schreef marcel-o het volgende:
[..]
over 10 min issie geuploadtis maar 1,5 minuut hoor
zand is overal.quote:
quote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:55 schreef marcel-o het volgende:
als je over n half uurtje op de blauwe link drukt, kan je m HD kijken.
Een hoop wel, dr staan dr niet voor niets 2 op m'n nachtkastjequote:Op dinsdag 29 juni 2010 22:56 schreef Breathtaking het volgende:
Zeg, vangen die planten van jullie ook alle muggen?
Er zijn wat sarracenia soorten en drosera soorten die winterhard zijn geloof ik... Alleen mogen ze allemaal niet in gewone aarde, dus dat is wat lastigerquote:Op dinsdag 29 juni 2010 23:07 schreef opastokvis het volgende:
je zou dus theoretisch gezien ook een deel van je tuin insectenvrij kunnen maken met de juiste planten?
en als dit kan, wat zou dan een makkelijke plant zijn die ook tegelijkertijd een goede vanger is?
kzie opeens mogelijkheden (en ik begin nu al addict te raken)
Whehequote:Op dinsdag 29 juni 2010 22:59 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Een hoop wel, dr staan dr niet voor niets 2 op m'n nachtkastje
Dat doen ze nietquote:Op dinsdag 29 juni 2010 23:13 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Whehehet lijkt me wel gaaf namelijk, maar het laatste zetje zou wel zijn als ze ook muggen meteen uit de lucht grijpen
Oh, dan zou het opzich prima kunnenquote:Op dinsdag 29 juni 2010 23:14 schreef opastokvis het volgende:
oké, maar het is bestraat dus ze moeten dan toch in potten.
binnenkort dan even overleggen bij mijn ouders, die zitten wat meer 'open' en vlak bij water, dus insecten genoeg te veel daar in de zomer.
Ehm... Whut?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 23:33 schreef opastokvis het volgende:
ik ben bang dat ik dat op dat moment moet doen, dat gaan ze vergeten.
maar dat moet geen probleem zijn.
Nu mijn lijstje even bijwerken
Dat hij de plantjes van de winter binnen moet halen, omdat zijn ouders dat gaan vergetenquote:
Ahh... dankquote:Op woensdag 30 juni 2010 14:30 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Dat hij de plantjes van de winter binnen moet halen, omdat zijn ouders dat gaan vergeten
Maar daar moest ik wel 3x voor lezen, hahaha
quote:Op woensdag 30 juni 2010 14:36 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Ahh... dankik raakte in verwarring door 4 keer "dat" in 1 zin, geloof ik
Niet doen, best moeilijk en het duurt ongeveer 5 jaar voor ze volgroeid zijn, waarvan ze de eerste 3 jaar erg klein blijven, dan is er geen lol aanquote:Op woensdag 30 juni 2010 21:11 schreef StefanieV het volgende:
Ik lees hier al lang mee en ben eigenlijk van plan om ook zo'n plantje te nemen. Alleen wil ik dan een beginnersplantje, aangezien mijn groene vingers nog onderontwikkeld zijn :-p
Heeft iemand een ideetje wat ik precies neem? En kan je dat in een 'beter' tuincentrum vinden?
edit: zou dit trouwens iets zijn? Moeilijk of makkelijk om te laten opgroeien?
http://www.supo.be/artikel/1027/Kweek_je_eigen_vleesetende_plant
Heel goedquote:Op woensdag 30 juni 2010 20:59 schreef TwistedDarling het volgende:
Ja, ik wilde er voor elke vensterbank 1. En ik vond ze allemaal zo leuk, dus waarom kiezen voor maar 1 soort.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |