quote:Op maandag 20 december 2010 15:54 schreef Levolution het volgende:
Mijn eerste fotobijdrage aan het topic. Lekker dik plantje, niet?
Ik heb de wortels dus gesplitst, aanvankelijk zat dit alles in één pot dus dat werd te vol. Deze twee planten staan in twee vijverpotten naast elkaar. Die zien er zowat uit als een zeef dus ze staan goed met de wortels in het water. In de zomer kan er lekker veel water in, zodat het echt moerassig wordt. De houten bak komt van de Ikea en heb ik aan de binnenkant met een vuilniszak bekleed om hem waterdicht te maken.
Verder heb ik 3 baby-Sarracenia's ertussenuit weten te halen. Ik hoop dat die sterk genoeg zijn om het te overleven.
Ik heb het ze ook niet helemaal verteld, de temperatuur is een beetje lastig regelen op een studentenkamer.quote:Op maandag 20 december 2010 21:19 schreef k_man het volgende:
Ik vertel mijn plantje nooit dat het winter is. Gaat nog altijd goed.
Zodra ze in winterslaap zijn, is het voldoende om de grond vochtig te houden. Ze hoeven dus niet constant in het water te staan.quote:Op dinsdag 21 december 2010 22:04 schreef trainfreak het volgende:
Oh shit, niet gezien dat het vorige topic vol was...
Anyway: de mijne leven nog steeds, ook al moet het daar nu rond het vriespunt zijn (maar het water is toch nog niet bevrozen). Ze zijn nog steeds niet in hun winterslaap...
En ik vergeet ze af en toe wel eens water te geven waardoor de kelken toch 1-2 dagen droog staan (geen water in het schaaltje, maar wel nog vochtige grond).
Vaak is dit gewoon een vertakking, maar ivm de kelken:quote:Op donderdag 30 december 2010 00:09 schreef Coccinella het volgende:
Ja, ze moeten niet te nat in de winter zijn. Vorige winter zijn er twee planten doodgegaan omdat vriendlief ze te veel water bleef geven, deze winter ben ik verantwoordelijk voor het water geven
.
M'n planten stonden tot nu wel in een te warme omgeving (stomme verwarming), dus heb ze nu meteen naar de meest "koele" kamer verhuisd. M'n Nepenthes heeft z'n kelken verlorenmaar er groeit ook een baby Nepenthes naast de "oude" plant, ik ben benieuwd!
Witte waas zal wel schimmel zijn. Probeer daar vanaf te komen (verpotten bijvoorbeeld). Geef de plant alleen water op een schotel (dus via de onderkant) om schimmel te voorkomen. Verwijder ook dode bladeren om schimmel te voorkomen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:19 schreef stef040 het volgende:
Heb bij de Intratuin een klein potje met Sarracenia gekocht.![]()
Mijn Venusvliegenvanger is wel opeens heel erg achteruit gegaan geen idee hoe het komt, zit ook een soort witte waas over het mos/zand. De happers zijn ook heel erg gaan hangen.
Neem een diepere schotel, zodat je ze zoveel water kan geven dat het een paar dagen meegaat.quote:Op donderdag 27 januari 2011 21:01 schreef trainfreak het volgende:
Mijn kelken zijn zo goed als dood.
Ze staan er slapjes bij en beginnen te verwelken.
De vliegenvanger doet het wel nog goed!
Ik moet wel zeggen dat ik ze vaak vergeet water te geven
Ze kunnen nu 2-3 dagen voort.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 11:07 schreef Levolution het volgende:
[..]
Neem een diepere schotel, zodat je ze zoveel water kan geven dat het een paar dagen meegaat.
De korte dagen van de winter verpesten werkelijk alles.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 16:09 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Ze kunnen nu 2-3 dagen voort.
Het probleem is dat ze in onze veranda staan waar ook vogels zitten, en dat ik overdag soms weg ben.
Als ik ze dan water wil geven moet ik het licht doen branden en dan worden de vogels onrustig en beginnen ze te vliegen...
Gelukkig beginnen da dagen al te lengen
Grappig om te zien. Je ziet wel dat die bladeren wat witter zijn, komt door het gebrek aan zonlicht. Ik denk dat deze plant omhoog is gaan groeien om 'op zoek' te gaan naar licht. Want ook al zet je je planten op winterslaap, ze moeten gewoon in het licht blijven.quote:Op zondag 20 februari 2011 21:21 schreef marcel-o het volgende:
Zoals je ziet is de aliciae vreemd omhoog gaan groeien in plaats van plat te gaan liggen, lijkt wel n palmboom
Heb ik niet. Misschien regenwater en anders koop ik wel 2 flessen demiwater. Dat kost toch niets.quote:
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 10:15 schreef pgrferrari het volgende:
Wanneer is het de beste tijd om een vleesetende plant te kopen?
Ik denk niet dat er een specifieke tijd is.quote:
Oke, dus nu zou net kunnen?quote:Op donderdag 17 maart 2011 13:56 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er een specifieke tijd is.
In de winterslaap lijkt het mij niet echt verstandig.
Ga gewoon eens naar je plaatselijke winkel waar ze er hebben en breng er gewoon eentje mee.
Overleeft hij het niet, dan heb je pech, en anders heb je er veel plezier van!
Ik denk dat de plantjes nu toch uit de winterslaap zijn, of aan het gaan zijn.quote:
Ja, klopt die van mij krijgt ook een stuk of 3 nieuwe.quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:00 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Ik denk dat de plantjes nu toch uit de winterslaap zijn, of aan het gaan zijn.
Mijn Venusje krijgt in ieder geval nieuwe stengeltjes bij dus die is wakker!
Geen enkele pesticide is veilig, maar je zou Admire kunnen gebruiken volgens mij. Is een planten plaagdieren bestrijdingsmiddel.quote:Op woensdag 2 maart 2011 13:15 schreef Levolution het volgende:
Mijn zonnedauw heeft bladluizen. Op internet staat dat ik hem moet onderdompelen in water, maar zoveel demiwater heb ik niet en kraanwater bevat kalk.
Ik kan ook pesticiden gebruiken, misschien moet ik dat eens doen. Iemand enig idee welke veilig zijn?
Heb dit ook wel eens, zit in het medium. Je kan er een laagje spagnum bovenop leggen om het mooier te maken. Het is niet schadelijk, heb dit ook in handels kwekerijen gezien.quote:Op donderdag 17 maart 2011 13:09 schreef stef040 het volgende:
Iemand een idee wat dit (voor schimmel) is?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb de planten staan zoals hieronder op de foto:
[ afbeelding ]
Ze staan niet heel erg dichtbij de verwarming.
Iets mis met de vochtigheid hier binnen misschien?
Ik heb hem al een nachtje ondergedompeld in demiwater, dat hielp, maar de bladluizen zijn inmiddels weer terug. Gelukkig hebben mijn andere planten er niet last van, dit is niet zo'n heel groot verlies.quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:24 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Geen enkele pesticide is veilig, maar je zou Admire kunnen gebruiken volgens mij. Is een planten plaagdieren bestrijdingsmiddel.
Maar hij heeft het overleefd. Er worden op dit moment veel nieuwe happertjes aangemaakt. Gisteren een spinnetje aan hem gegeven, happertje ging wel langzaam dicht nog, maar langzaam maar zeker ging hij helemaal dicht.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:24 schreef Erikkkkk het volgende:
Toen ik vanmiddag even in de schuur ging kijken of mijn plantje nog wat water nodig had was deze helemaal bevroren. Ook het water waar die in stond. Was toch kouder in de schuur dan ik dacht. Gelijk met de föhn het water onder hem ontdooid en in een iets warme kamer gezet. Gelukkig kon het nooit heel erg gevroren hebben want de fles water ernaast was nog helemaal ontdooid. Hoop dat ie het heeft overleefd
Die van mij staat altijd in een laagje water, doen ze hier bij de intratuin ook.quote:Op maandag 28 maart 2011 19:56 schreef pgrferrari het volgende:
Hoe veel water geven jullie een plant per dag?
Weet nooit zo goed hoeveel water ik hem moet geven
Hoe bedoel je precies?quote:Op maandag 28 maart 2011 20:20 schreef stef040 het volgende:
[..]
Die van mij staat altijd in een laagje water, doen ze hier bij de intratuin ook.
Inderdaad. En dat mag best zo een 2cm water zijn. Soms lees ik wel eens 3. En als dat weer gezakt is weer wat geven. Op warme dagen in de zon gaat dat sneller dan op koude dagen zonder zon. De verdamping speelt volgens mij ook een rol hierbij.quote:Op maandag 28 maart 2011 20:23 schreef pgrferrari het volgende:
[..]
Hoe bedoel je precies?
Ik heb een bloempot met een schotel, dan gewoon die schotel volgieten?
Misschien handig om te weten: hoeveel kon er in die fles?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:43 schreef Erikkkkk het volgende:
De hele winter heb ik gedaan met minder dan een halve fles (november, december, januari, februari, eerste weken van maart). Sinds hij achter het raam staat met deze mooie dagen gaat het snel, vandaag de tweede fles leeg sinds hij weer binnen achter het raam staat.
Excuses. Ik heb flessen van een liter. Keek toevallig vandaag naar de prijs, 45 cent per stuk bij de Albert Heijn. Weet iemand nog prijzen ergens anders? Mogelijk is dat in de buurt, ik ga geen 2x 20km rijden om een paar cent te besparen, maar misschien is er iets in de buurt waar het veel goedkoper is en ik op de fiets af kanquote:Op maandag 28 maart 2011 22:50 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Misschien handig om te weten: hoeveel kon er in die fles?
Gelijk bijgieten, ze moeten continue in zo een laag water staan. Het is een moerasplant dus de grond moet goed nat zijn (m.u.v. tijdens de winterslaap, dan gaat het schimmelen bij te natte grond maar die tijd zijn we nu voorbij).quote:Op dinsdag 29 maart 2011 20:29 schreef pgrferrari het volgende:
Had het schoteltje volgegoten, maar het water was bijna meteen weg.
Moet ik dan gelijk weer bijgieten of wordt de grond dan te nat?
Het is op een andere manier behandeld, maar de kalk is er gewoon uit. Dus ja, je kan het gebruiken. Sterker nog, het is verstandiger dan gesteriliseerd water, in ieder geval voor je portemonnee wel.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:04 schreef Erikkkkk het volgende:
Nu is er iemand zo lief geweest een fles gedemineraliseerd water mee te nemen. Ze zeiden in de supermarkt dat dat hetzelfde is. Google geeft al gauw iets anders aan. Kan ik dit water echter ook gebruiken voor de plant? Of is dit niet verstandig?
Alvast bedankt
Een liter inderdaad. Als je veel planten hebt dan is je fles natuurlijk binnen een mum van tijd leeg, maar voor een enkele plant is het prima.quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:32 schreef Erikkkkk het volgende:
En is dat dan voor een liter? Of meer?
Dan is een liter gedestilleerd water bij de Albert Heijn dus iets goedkoper (maar 5 cent, maar toch), dus dan valt demiwater of gedestilleerdwater wel mee in prijsverschil.quote:Op vrijdag 1 april 2011 10:10 schreef Levolution het volgende:
[..]
Een liter inderdaad. Als je veel planten hebt dan is je fles natuurlijk binnen een mum van tijd leeg, maar voor een enkele plant is het prima.
Zeg je nou dat er een liter gedestilleerd water bij de AH te koop is voor 5 cent?quote:Op zaterdag 2 april 2011 16:13 schreef Erikkkkk het volgende:
[..]
Dan is een liter gedestilleerd water bij de Albert Heijn dus iets goedkoper (maar 5 cent, maar toch), dus dan valt demiwater of gedestilleerdwater wel mee in prijsverschil.
Vandaag heeft mijnes een klein vliegje gevangen
Na een paar seconden probeert ie nog wat rond te lopen en eruit te komen, maar dat is niet gelukt.
Nee dat dat 5 cent goedkoper is dan jouw demiwater (dus 45 cent).quote:Op maandag 4 april 2011 12:52 schreef Levolution het volgende:
[..]
Zeg je nou dat er een liter gedestilleerd water bij de AH te koop is voor 5 cent?
Te nat heb je niet snel volgens mij hoor, staan ze niet boven/vlakbij een verwarming?quote:Op donderdag 14 april 2011 19:33 schreef pgrferrari het volgende:
Volgens mij staan mijn plantjes te nat.
Grond is erg vochtig, en begint een beetje groen te worden.
Mijn venusplantje is ook al een beetje bruinig geworden.
quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:35 schreef stef040 het volgende:
[..]
Te nat heb je niet snel volgens mij hoor, staan ze niet boven/vlakbij een verwarming?
Iemand?quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:35 schreef pgrferrari het volgende:
[..]
Er zit zelfs een soort van groenigheid op de turf, en het is behoorlijk nat.
Dat groene (slijmerig toch?) had ik ook bij een aantal kleine plantjes die ik van een wortel gesplit had, omdat ik ze in een haast afgesloten bakje hield (ook te vochtig dus). Lijkt wel een soort alg.quote:Op zondag 17 april 2011 17:06 schreef pgrferrari het volgende:
[..]
Iemand?
Mijn venusplantje is niet zo groen meer als voorheen, beetje bruinig geworden.
Turf is een beetje groenig / mossig geworden.
En het groen zit ook aan de binnenkant van de glazen bloempot.
Teveel water?
Plant staat in de zonquote:Op zondag 17 april 2011 18:19 schreef Levolution het volgende:
[..]
Dat groene (slijmerig toch?) had ik ook bij een aantal kleine plantjes die ik van een wortel gesplit had, omdat ik ze in een haast afgesloten bakje hield (ook te vochtig dus). Lijkt wel een soort alg.
Je kan het misschien proberen tegen te houden door je turf met sphagnum af te dekken.
Staat je plant in de zon? En hoe geef je hem water (via een schotel en hoeveel?)?
Dan kan je nooit teveel geven, je doet het gewoon goed. Ik weet zelf ook niet hoe dit weg te krijgen is, je kan proberen handmatig de algenlaag weg te halen en dan dit af te dekken met mos.quote:Op zondag 17 april 2011 18:20 schreef pgrferrari het volgende:
[..]
Plant staat in de zon
Via een schotel, meestal bijna vol.
En als het water helemaal weg is na een tijd giet ik weer bij.
En als ik de turf nu vervang door nieuwe turf en dan altijd via boven water geef ipv via de schotel?quote:Op zondag 17 april 2011 18:24 schreef Levolution het volgende:
[..]
Dan kan je nooit teveel geven, je doet het gewoon goed. Ik weet zelf ook niet hoe dit weg te krijgen is, je kan proberen handmatig de algenlaag weg te halen en dan dit af te dekken met mos.
Dit heb ik kunnen googlen: http://en.allexperts.com/(...)lgae-Seedlings-3.htm
Hier staat dat je van boven water moet geven om de algen weg te spoelen, maar zo werk je alleen maar schimmels in de hand. In ieder geval zou de alg niet direct schadelijk zijn voor je plant.
Als je regenwater gebruikt, moet je misschien overschakelen op demiwater.
Dan heb je weer kans op schimmel. Je kan de turf vervangen, maar ik zou wel via een schotel water blijven geven.quote:Op zondag 17 april 2011 18:28 schreef pgrferrari het volgende:
[..]
En als ik de turf nu vervang door nieuwe turf en dan altijd via boven water geef ipv via de schotel?
Zou het dan over moeten zijn?
Ik heb het nu ook met mijn venusplant. Hij is geel/groen verkleurd in de bladeren. De bloemen zijn ook volledig uitgebloeid, en ik las net pas in dit topic dat je ze beter zou afknippen..quote:Op zondag 17 april 2011 21:16 schreef pgrferrari het volgende:
Raar, niemand anders die daar last van heeft![]()
Zou toch veel voor moeten komen dan
Zo praat je toch niet over je plant!quote:Op dinsdag 19 april 2011 18:33 schreef Erikkkkk het volgende:
Mijne is vol in bloei. Geen last van schimmels. Er groeien zelfs twee bloemen op. Laat ze maar eens uitbloeien, ben wel benieuwd. En anders haalt hij volgend jaar maar niet hoor. Twee jaar zo een plant is ook wel weer leuk geweest. Lijkt me wel mooi twee van die bloemen erop.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |