Niet mijn sterkste kant, ik zal m'n best doen.quote:Op zondag 5 december 2010 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Poeh, euh, werk erg schoon en steriel.
ik ook niet Piet but it is hard cold cash what talks herequote:Op maandag 6 december 2010 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Persoonlijk heb ik niet zoveel met slakken, vind het niet bijzonder lekker ofzo.
Abalone heb ik helaas niet gegeten bij mijn laatste bezoekquote:Op maandag 6 december 2010 09:44 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
ik ook niet Piet but it is hard cold cash what talks here
Nee, alle gekheid daar gelaten, ik heb je ooit geproefd en het was lekker maar niet om over naar huis te schrijven maar dat is met heel veel produkten zo..heb je ervaring met abalone? hier in NZ een ware delicatesse maar enigszins overrated zeker omdat je ze, als je weet waar je moet zijn, zelf kunt opduiken
ik heb hier jaren terug ooit wat over gezien op tv bij een programma over de agrarische wereld maar ik heb er daarna weinig mee over gehoord...ik had het gevoel dat het toen ook een beetje een hype was waarbij er heel veel gelukszoekers zijn afgehaakt omdat het toch niet zo eenvoudig is als dat het lijkt.....er is ook een hoop overheidsgeld in gestoken zo'n 8 jaar terug, ook in onze provincie was een stuurgroep coldclimatecrops for southland die heeft gekeken of het haalbaar was om het grootschalig op te zetten...google levert echter maar twee profesionele bedrijven op...zal toch weer eens mijn oor te luister leggenquote:Op maandag 6 december 2010 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Abalone heb ik helaas niet gegeten bij mijn laatste bezoek
Wat ik trouwens begrijp is dat er nogal wat mensen proberen Wasabi (de echte, niet mirikswortel) te kweken in NZ voor de Japanse markt. Is erg lastig begrijp ik, weet jij meer?
Zit er eentje in Christchurch lijkt hetquote:Op maandag 6 december 2010 09:59 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
ik heb hier jaren terug ooit wat over gezien op tv bij een programma over de agrarische wereld maar ik heb er daarna weinig mee over gehoord...ik had het gevoel dat het toen ook een beetje een hype was waarbij er heel veel gelukszoekers zijn afgehaakt omdat het toch niet zo eenvoudig is als dat het lijkt.....zal toch weer eens mijn oor te luister leggen
inderdaad, maar het probleem is ook het vermarkten, onbekend maakt ombemind dus als het in het supermarktkanaal terecht komt dan ligt het vaak achter in het schap, vaak ook nog bij een bewaartemperatuur die niet optimaal is...verre van ideaal voor een produkt zoals dit..quote:Op maandag 6 december 2010 10:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zit er eentje in Christchurch lijkt het
http://www.coppersfolly.co.nz/
Meerwaarde aan toevoegen door er pasta van te maken en die geconserveerd in potjes te stoppen?quote:Op maandag 6 december 2010 10:06 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
inderdaad, maar het probleem is ook het vermarkten, onbekend maakt ombemind dus als het in het supermarktkanaal terecht komt dan ligt het vaak achter in het schap, vaak ook nog bij een bewaartemperatuur die niet optimaal is...verre van ideaal voor een produkt zoals dit..
Wat dacht je van (dikke) joghurt (gebruik van die emmertjes van de turk) met veel knoflook en wat zout ?quote:Op maandag 6 december 2010 13:55 schreef McGilles het volgende:
Piet!
Hoe maak jij een lekkere dipsaus voor rauwe groenten zoals paprika, wortel en komkommers etc?
Klinkt lekker voor de verandering, maak eigenlijk altijd een mayonaise met wat knoflook met een scheutje yoghurt, maar wil een keer wat anders. Ik ga hem straks maken, je hoort morgen wel hoe hij bevielquote:Op maandag 6 december 2010 14:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat dacht je van (dikke) joghurt (gebruik van die emmertjes van de turk) met veel knoflook en wat zout ?
Beviel goed, 300ml yoghurt + 3 grote teentjes, was zo opquote:Op maandag 6 december 2010 14:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat dacht je van (dikke) joghurt (gebruik van die emmertjes van de turk) met veel knoflook en wat zout ?
Yoghurt van de turk genomen, of gewoon uit een pak? Geen zout erbij gedaan?quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:39 schreef McGilles het volgende:
[..]
Beviel goed, 300ml yoghurt + 3 grote teentjes, was zo op
Wel zout erbij, mooi op smaak en yoghurt van de turk inderdaadquote:Op dinsdag 7 december 2010 23:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Yoghurt van de turk genomen, of gewoon uit een pak? Geen zout erbij gedaan?
Volgende keer eens proberen, dankje voor de toevoeging.quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:45 schreef RobinOok het volgende:
Geen zout, peper, citroensap, uitje, groene kruiden als basilicum of tijm of koriander?
Waar ben je naar op zoek? Een recept? Methode?quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:20 schreef Lonaa het volgende:
Piet,
Hoe maak ik de lekkerste chocolademousse?
Een recept.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar ben je naar op zoek? Een recept? Methode?
Ah, okay, kom hier later even op terug.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:36 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Een recept.
Ik wil als dessert met kerst gevulde sinaasappel maken. Daarbij wil ik een lekkere pure chocolademousse maken.
Tevens ook op zoek naar echt lekkere pure chocola.
Heb je jampotjes met metalen deksel?quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:49 schreef Erasmo het volgende:
Piet, ik moet weer eens een flinke pan bouillon maken maar mijn vriezer zit vol,
kan ik het na wat inkoken in potjes in de kelder zetten?
Check.quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je jampotjes met metalen deksel?
Dan kan je na het inkoken de potjes kokend heet vullen en dan even wecken.
Je hoeft geen echte weckglazen te gebruiken, maar het is wel verstandig om de potten in een pan kokend water te zetten voor een half uurtje, dan gebeurt er niets meer mee.quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:17 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Check.
Echt wecken met beugel en wekpan of volstaat het om de warme inhoud in warme potten te doen zodat dat dingetje op de deksel naar beneden gaat.
Chocola chantilly:quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:36 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Een recept.
Ik wil als dessert met kerst gevulde sinaasappel maken. Daarbij wil ik een lekkere pure chocolademousse maken.
Waarom weet ik het bestaan van deze methode niet?!?quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:39 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Chocola chantilly:
Pure chocola smelten met water. Daarna snel afkoelen en flink opkloppen.. Krijg je een mousseachtige massa met alleen de smaak van pure chocola (want geen room of iets dergelijks toegevoegd). Werkt trouwens alleen goed met pure chocola.
http://en.molecularcuisine.org/forum/showthread.php?tid=67
Nee, valt reuze mee, en persoonlijk vind ik het zonde om een hele haas te stoven, doe dat met de poten en braad de rug gewoon, zonde om de rug te stoven.quote:Op zaterdag 11 december 2010 09:46 schreef FigureBirdStars het volgende:
Vorige week zag ik bij DWDD een stukje over Lièvre à la royale. Heeft u dit weleens gemaakt en is het echt zo'n moeilijk gerecht om goed klaar te maken?
Geen idee, heb de aflevering niet gezien, maar klassiek is de hele haas.quote:Op zaterdag 11 december 2010 12:55 schreef RobinOok het volgende:
Dat deden ze gelukkig ook daar, bij DWDD.
Lonaa, ben je niet vergeten, heb een recept in mijn hoofd maar dat wil ik vanavond eerst proberen. Is een klassieke met room en eiwit.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:36 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Een recept.
quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lonaa, ben je niet vergeten, heb een recept in mijn hoofd maar dat wil ik vanavond eerst proberen. Is een klassieke met room en eiwit.
Moet ik eens uitproberen.quote:Op zaterdag 11 december 2010 15:27 schreef Prego het volgende:
Piet,
ik het al vele malen geprobeerd maar ik rijg het niet voor elkaar: macarons! de vulling is het probleem niet maar de rest... welk recept ik ook volg, wanneer ik de 'koekjes' uit de oven haal zijn ze of de nat, te droog, te hard, ze kleven.. heb je nog een goede tip? welke temperatuur raad je aan? ik heb een oven die werkt op electriciteit.
alvast bedankt
Heb net 2 flinke bollen op, van ijscobal grote zeg maar, en het is verstandig niet teveel ervan te serveren, hij smaakt zéér intensief naar chocolade. Bombastisch gewoon.quote:Op zaterdag 11 december 2010 18:50 schreef Lonaa het volgende:
Dankje Piet!
Ik ga het van de week een keer proberen.
De sinaasappels die ik erbij maak:
Voor 4 personen:
Week 6 blaadjes gellatine. Snij 4 grote sinaasappels door midden en pers ze uit. Pers 2 citroenen uit. Het sap van de sinaasappels en citroenen aanvullen met water tot 4 dl. Een beetje suiker er doorheen en de gellatine er doorheen. In de 4 sinaasappelhelften gieten en laten opstijven in de koelkast.
En ooh, als je dat goed doet is het hemels.
Ik wil er een klein bolletje chocolademousse op/bij serveren, van jouw recept.
Ik wil die schaal wel op komen halen.quote:Op zaterdag 11 december 2010 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb net 2 flinke bollen op, van ijscobal grote zeg maar, en het is verstandig niet teveel ervan te serveren, hij smaakt zéér intensief naar chocolade. Bombastisch gewoon.
En ik heb nog een hele schaal staan, verdomme, die moet ik nog opeten ook.
Ik heb het ook maar besteld en binnen. Wat opbouw en inhoud betreft vind ik het sterk lijken op het eerste boek, maar dan met net andere recepten (en dat terwijl ik 95% van de recepten uit deel 1 nog nooit heb klaargemaaktquote:Ik wist niet dat er een tweede deel was, maar ik begrijp uit de beschrijvingen dat het originele manuscript niet compleet uitgegeven is, en dat dit de dingen bevat die er uit waren gehaald. Bedankt dat je het onder de aandacht brengt. Heb hem in pre-order staan.
Grappig weetje trouwens, het boek is nooit in Duitsland verschenen, en zover ik weet, ook nooit in Frankrijk (in het Duits en Frans). De film wel, wat de vraag opwerpt, als er zoveel troep verschijnt op de kookboekenmarkt ze het boek niet na de Film alsnog uitbrengen.
Welke? Kikkoman?quote:Op zondag 12 december 2010 16:51 schreef morgane het volgende:
Piet, ik heb hier nog een fles sojasaus staan. Ooit gebruikt om japanse noodlesoep mee te maken. Waarvoor kan ik het nog meer gebruiken?
Denk dat het AH Huismerk gewoon in NL wordt gemaakt.quote:Op zondag 12 december 2010 20:27 schreef SiGNe het volgende:
Is het wel Japanse soja? (zout van smaak en vrij dun qua vloeibaarheid)
'Op Japans recept gebaseerde' soja danquote:Op zondag 12 december 2010 20:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk dat het AH Huismerk gewoon in NL wordt gemaakt.
pstquote:Op zondag 12 december 2010 20:31 schreef morgane het volgende:
[..]
'Op Japans recept gebaseerde' soja dan
Bedankt! Pffffjieuw, het gaat alweeer....quote:Op zondag 12 december 2010 20:04 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet geeft RobinOok een papieren zakje voor het hyperventileren.
Die vond ik echt top!quote:Chocolademousse van melkchocolade
250 gr room
250 gr melk
100 gr eidooier
50 gram suiker
1100 gr melkchocolade
650 gr anglaise
1 liter room
• Melk en room in een pannetje
• Dooier en suiker met elkaar in een bekken
• Deel van de melk +room hierbij doen en goed losroeren
• Melk + room verwarmen
• Rustig toevoegen aan het dooier mengsel
• Au-bain marie het mengsel garen
• Zeven op de chocolade
• Met een garde goed doorroeren zonder klonten, aflaten koelen tot 32 graden
• De helft mengen met de opgeslagen room daarna de andere helft met een spatel
Het zal best gesmaakt hebben als je dat zegt, maar....quote:Op zondag 12 december 2010 22:37 schreef Trekfiets het volgende:
Serieus dit is de lekkerste chocomousse die ik tot nu toe in me leven gegeten heb, het vergt wat moeite maar het is het meer dan waard!
[..]
Die vond ik echt top!
Hij was idd heel dik en machtig, maar pudding was het niet hoor, echt wel mousse. Erg lekker.quote:Op zondag 12 december 2010 23:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het zal best gesmaakt hebben als je dat zegt, maar....
Het heeft weinig met mousse te maken, meer een pudding. Een mousse is luchtig.
Een mousse is luchtig, niet dik en machtig.quote:Op zondag 12 december 2010 23:36 schreef Trekfiets het volgende:
[..]
Hij was idd heel dik en machtig, maar pudding was het niet hoor, echt wel mousse. Erg lekker.
Ok jij zal het wel weten, het was iig het lekkerste wat ik ooit gegeten heb en het leek nergens op pudding (smaak, mondgevoel etc.) Maak het zelf een keer zou ik zeggen, top spulquote:Op zondag 12 december 2010 23:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een mousse is luchtig, niet dik en machtig.
Mousse is Frans voor schuim.
Weet je wat er precies de zure smaak veroorzaakt? Met wat geluk wordt dat stofje afgebroken of verdampt tijdens het maken van de saus.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:52 schreef SiGNe het volgende:
Hoi Piet,
Weet jij misschien een lekkere saus voor bij een kogelbiefstuk?
De standaard pepersaus en de champignonsaus ben ik een beetje zat.
Rode wijnsaus of portsaus vind ik helaas niet meer lekker sinds een schedelbasisfractuur (wijn smaakt heel erg zuur voor mij)
Zelf kruidenboter/ kruidenkaas maken? Desnoods maak je er een sausje van?quote:Op woensdag 15 december 2010 20:52 schreef SiGNe het volgende:
Hoi Piet,
Rode wijnsaus of portsaus vind ik helaas niet meer lekker sinds een schedelbasisfractuur (wijn smaakt heel erg zuur voor mij)
Wat dacht je van Walnoten/blauwschimmel saus?quote:Op woensdag 15 december 2010 20:52 schreef SiGNe het volgende:
Hoi Piet,
Gewoon lekker opeten, bij het vlees, in de soep, op een broodje met gekookte ham.quote:Op vrijdag 17 december 2010 14:24 schreef The_stranger het volgende:
Weer een vraag, wat kan ik ermee?
Confit d'oignons (uienconfituur), wat kan ik ermee? Potje gescoord op een markt in Frankrijk, weet dat het wel bij pâte gegeten wordt, maar waar kan ik het nog meer bij gebruiken?
Iets zegt me dat het vast bij eend(lever) gegeten wordt, maar het potje is nu open en vast neit al te lang houdbaar dus graag wat tips. Heb het zelf al als een soort van "sausje" gebruikt bij een schaal vleeswaren.
Zoiets dacht ik al, maar dacht, voordat ik het barbaars overal opsmeer, misschien zijn er "betere" toepassingen...quote:Op vrijdag 17 december 2010 14:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gewoon lekker opeten, bij het vlees, in de soep, op een broodje met gekookte ham.
Heb je het recept geprobeerd dat ik gepost heb?quote:Op dinsdag 21 december 2010 21:15 schreef Miss_Isis het volgende:
Hoi Piet (en eventuele andere meelezende kook-guru's). Vorig jaar met kerst heb ik een heerlijke chocolademousse gemaakt die zeer goed gelukt was. Ik zou dat graag dit jaar weer doen, maar ben het recept kwijtgeraakt![]()
De ingrediënten waren pure chocolade, eiwit, suiker, scheutje grand marnier voor de smaak en misschien (weet dit dus niet meer zeker) roomboter en eidooiers (als het er in zat zeker minder dan de eiwitten). Er zat zeker weten geen (slag)room in het recept dat ik gebruikte. Mijn vraag is nu, weet jij misschien een recept dat hier op lijkt en dat heerlijke chocomousse oplevert? Mijn dank is groot
Heb het gezien, maar hoopte dat je misschien een recept wist zonder room dat op 'mijn' recept van vorig jaar zou lijken. Heb trouwens inmiddels na een avondje google twee recepten gevonden die me wel wat lijken. Makkelijk, hopelijk lekker, en goed klaar te maken naast alle andere kerstdessertsquote:Op dinsdag 21 december 2010 22:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je het recept geprobeerd dat ik gepost heb?
Ik wil voor de kerst nog sowieso wat gaan experimenteren met chocolademouse
Gewoon omdat het kan
Het idee is dat daar vet in blijft onder het vlees, en dat het dan niet aan het RVS plakt.quote:Op woensdag 22 december 2010 22:13 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb voor 5 euro een Fissler pan op de kop getikt:
[ afbeelding ]
Niet die van het plaatje maar wel met een vergelijkbare bodem. Wat is nou het doel van die ruitjes?
Op de vetzijde ingesneden in wiebertjesvorm en dan langzaam uitgebakken zodat de huid heerlijk knapperig wordt en het vet langzaam uitsmelt?quote:Op woensdag 22 december 2010 22:56 schreef Erasmo het volgende:
Ok dank je wel. Erg prettig aangezien mijn fornuis niet 100% horizontaal is. Heb er vandaag een eendenborst in gebakken en hij bevalt me prima
Yupquote:Op woensdag 22 december 2010 23:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Op de vetzijde ingesneden in wiebertjesvorm en dan langzaam uitgebakken zodat de huid heerlijk knapperig wordt en het vet langzaam uitsmelt?
![]()
![]()
Kickje; ik zat net een biertje te drinken toen ik een ingeving kreeg...quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hoeft geen echte weckglazen te gebruiken, maar het is wel verstandig om de potten in een pan kokend water te zetten voor een half uurtje, dan gebeurt er niets meer mee.
In de uiensoep? Verrassend, wordt die smaak overheersend of valt het mee? Toevallig ook een idee over de port?quote:
Het plakt juist wel even in die pan. En pas omdraaien als het niet meer plakt. Heb hem onlangs nieuw gekocht, vandaar dat ik dat schrijf: het staat in de gebruiksaanwijzing. En dat je hem eerst heet moet laten worden voordat je er het vet inwerpt stond er ook in: is beter voor alles zegt men. Ik volg het maar braaf op, aangezien hij nieuw vrij duur was.quote:Op woensdag 22 december 2010 22:13 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb voor 5 euro een Fissler pan op de kop getikt:
[ afbeelding ]
Niet die van het plaatje maar wel met een vergelijkbare bodem. Wat is nou het doel van die ruitjes?
Bedankt RobinOok, een hele leuke tip, ik ga het zeker proberen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 00:56 schreef RobinOok het volgende:
Ooit gedaan in recept van Heston Blumenthal, voor perfecte bolognesesaus. Daarin ging ook een batch gecarameliseerde uien:
[ link | afbeelding ]
Dat was 1 steranijsje op 500g gesneden ui en nee, dat was niet overheersend. Het geeft je saus/jus/bouillon/whatever een hartigere, vleesachtigere smaak, maar je proeft niet echt steranijs.
Ik zou alleen op die 7 kilo uien van je geen 14 steranijsjes doen. Hooguit 3 of zo.
Over die port heb ik geen idee. Misschien een leuk schenkkannetje op tafel zetten dat iedereen zelf port kan toevoegen? Zou madeira niet lekkerder zijn? Nou ja, weet ik ook niet, ik heb geen verstand van uiensoep, maar van die steranijs, daar sta ik wel erg achter.
Sla een teen of 2, 3 knoflook fijn met zout, peper en groene kruiden in een vijzel, roer hier een kopje olijfolie doorheen en giet dit uit op een bord. Brood er in dippenquote:Op vrijdag 24 december 2010 10:14 schreef Lonaa het volgende:
Piet,
Van roomboter en verse kruiden en wat knoflook heb ik kruidenboter gemaakt voor op een stokbroodje.
Nou heb ik nog heeeel veel verse kruiden liggen, maar geen basilicum. Wilde een soort van pesto maken.
Er ligt nog wel tijm, rozemarijn, peterselie en bieslook.
Heb jij ideeen voor een lekker stokbroodsmeerseltje?
Thnx Piet!quote:Op vrijdag 24 december 2010 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Zou bij de uiensoep geen port doen, maar een straffe rode wijn om een tegenhanger te hebben tegen de zoete gecarameliseerde uien. Als je de uien langzaam gaar stooft worden ze heerlijk bruin, aromatisch en zoet. Op zeven kilo, makkelijk een flesje. Als je port gebuikt mis je de wat rinsige van de wijn en wordt het te zoet.
Goed laten koken daarna, en dan de (hopelijk zelfgemaakte) bouillon erdoor.
Serveren met soldaatjes of croutons. Niet gaan lopen ellenden met brood erop en kaas en dan gratineren, dat is zo bliksoep-bistro-druipkaars-vreten-van-houten-planken-jaren-70 fout
quote:Op vrijdag 24 december 2010 12:39 schreef zquing het volgende:
wat voor soort draad moet je gebruiken voor als je een stuk vlees wil inbinden?
vraag idd even je slager om een paar meter.quote:Op vrijdag 24 december 2010 12:51 schreef zquing het volgende:
Ik kan gewoon een rolletje katoendraad van de hema halen? Zal anders ook even bij de slager kijken of ze wat hebben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |