quote:Hallo allemaal,
Ik vroeg me af, heeft iemand dit wel eens gedaan en wat zijn je ervaringen ermee? Er bestaat een handige site waar je mensen kunt benaderen om bij hun de nacht door te brengen, valt dit te combineren met liften bijvoorbeeld? Of kun je dan niet goed plannen wanneer je bijvoorbeeld in , pak em beet, barcelona aan zult komen? Ik zit namelijk na te denken hoe ik als arme student deze zomer toch een mooie belevenis kan meemaken, dacht dat dit misschien wel tof is!
Iemand ervaring?
Dat zou ik nog altijd es willen doen. Maar misschien als ik wat ouder benquote:Op vrijdag 19 november 2010 17:26 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik vind liften nog steeds erg vet. En je kunt beter naarmate je doel binnen bereik komt even ergens een couchsurf plek zoeken.
Regel je dat niet van te voren via internet en wat mailverkeer heen en weer? Lijkt me beetje lastig toch als je bijvoorbeeld in zuid frankrijk zit en denkt van mja overmorgen zijn we dr wel.. opzoek naar contact met couchesquote:Ik vind liften nog steeds erg vet. En je kunt beter naarmate je doel binnen bereik komt even ergens een couchsurf plek zoeken.
Ah, het zijn geen hotels hè! Die couch-surf plekken zijn volgens mij gewoon ontstaan doordat mensen geen slaapplek konden vinden en zo even bij iemand anders konden crashen.quote:Op vrijdag 19 november 2010 17:31 schreef steefann het volgende:
[..]
Regel je dat niet van te voren via internet en wat mailverkeer heen en weer? Lijkt me beetje lastig toch als je bijvoorbeeld in zuid frankrijk zit en denkt van mja overmorgen zijn we dr wel.. opzoek naar contact met couches
Nou, eigenlijk niet.quote:Op zondag 23 januari 2011 10:45 schreef Monstarr het volgende:
Zijn er mensen die misschien een mindere ervaring met couch surfing kunnen melden?
Ik heb alleen nog maar gehost, volgende week voor het eerst zelf surfen, maar hoezo?quote:Op zondag 23 januari 2011 10:45 schreef Monstarr het volgende:
Zijn er mensen die misschien een mindere ervaring met couch surfing kunnen melden?
Eigenlijk lees ik met het meeste plezier de negatieve reviews op de sitequote:Op zondag 23 januari 2011 10:45 schreef Monstarr het volgende:
Zijn er mensen die misschien een mindere ervaring met couch surfing kunnen melden?
Ik heb tot nu toe altijd gecouchsurft met mijn vriendin en dit gaf totaal geen problemen eigenlijk. Ik heb zelf wel vaker stelletjes gehost, maar lijkt mij totaal geen probleem of verschil met vrienden of mensen in hun eentje.quote:Op maandag 29 augustus 2011 09:00 schreef Stefanovic83 het volgende:
Wat is jullie ervaring met couchsurfen met zijn 2en? Ik ga samen met mijn vriendin lowbudget naar Australië dus af en toe een couch meepakken kan interessant zijn. Kan me alleen indenken dat je lastig iets voor 2 personen vind en de gastheer liever 2 vrienden ofzo heeft dan een stelletje..
Je mag wel een weekendje bij mij op de bank logeren hoor!quote:Op maandag 29 augustus 2011 06:06 schreef liesje1979 het volgende:
Een tijdje terug al een account aan gemaakt, maar ik sta nog steeds op no couch en heb er ook nog geen gebruik van gemaakt. Ik zou best graag een weekendje weg willen en mijn budget is niet enorm dus het zou een uitkomst zijn.
Maar aan de andere kant heb ik ook weer niet heel veel te bieden dan een bank of een los matras in de woonkammer, en ik heb 2 katten en ik rook.
En liften, als vrouw alleen? Dat vind ik misschien nog wel enger.
Een gastheer heeft het liefst een lekker en gewillig wijf natuurlijk.quote:Op maandag 29 augustus 2011 09:00 schreef Stefanovic83 het volgende:
Wat is jullie ervaring met couchsurfen met zijn 2en? Ik ga samen met mijn vriendin lowbudget naar Australië dus af en toe een couch meepakken kan interessant zijn. Kan me alleen indenken dat je lastig iets voor 2 personen vind en de gastheer liever 2 vrienden ofzo heeft dan een stelletje..
Truequote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een gastheer heeft het liefst een lekker en gewillig wijf natuurlijk.
Zonder gein: heb er weinig ervaring mee en al helemaal niet bij blijven slapen. Wel mensen ontmoet van CS en dat was leuk. De evenementen lijken me minder, maar da's puur op basis van mijn eigen inschatting en wat ik hoor van anderen, aangezien ik er zelf nog niet op af ben gegaan.
Als je je daar zorgen om maakt moet je gewoon afgaan op de referenties van die persoon. Daarnaast is er een 'verified' optie waarbij mensen hun adres echt registreren, wat het een stuk minder aantrekkelijk maakt om rare dingen uit te halen..quote:Op zondag 14 oktober 2012 12:19 schreef Mignon het volgende:
Vriendinnen zeggen dat couchsurfen gevaarlijk is. Maar couchsurfen is eigenlijk niet zo supergevaarlijk, lijkt mij. Ik ben nu ook lid van die grote couchsurf site en daar moet je wel allerlei persoonsgegevens geven. Mocht iemand jou wat aandoen, is die persoon ook meteen te achterhalen. Toch? Dus het lijkt mij dat d'r geen rare figuren zitten.
Die filmpjes in Japan zijn erg gaaf dude!quote:Op woensdag 1 augustus 2012 20:17 schreef NegaSado het volgende:
Ik ga momenteel liftend/couchsurfend door Europa, wie nog leesvoer wil: http://sado.reismee.nl/.
Die extra 60 minuten zouden voor mij precies de reden zijn om het niet te doen.. Zeker op een dagelijkse basis lijkt het mij wel prettig om van te voren te weten of je er ongeveer de gebruikelijke tijd over doet of er nog eens 1-3 uur extra voor moet uittrekken afhankelijk van je geluk die dag.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 09:31 schreef Frank_NL het volgende:
Gisteren naar mijn werk gelift. Maastricht-Eindhoven. Ging heel goed, heen en terug samen was ik van deur tot deur 3h35m onderweg. In de eigen auto doe ik het ongeveer 60 minuten sneller. Nu heb ik 20 euro autokosten uitgespaard!
Makkelijk verdiend.
Ik snap nog steeds niet dat er niet meer mensen liften!
Thanks, we moeten uiteindelijk naar de Alpen, dus ik overweeg inderdaad vooral de A3. Hier heb ik in ieder geval wat aanquote:Op zondag 16 december 2012 19:17 schreef Frank_NL het volgende:
Novito
Dat is niet te zeggen. Vanaf Aachener Land kan je via A61 OF A3 OF A5 naar Stuttgart liften.
Vanaf Frechen de twee laatste routes. Wachttijd bij Frechen is vaak relatief lang. Auto's rijden in vele richtingen.
Heb je een lift langs Frechen of naar Keulen, valt er vanwege de wachttijden op tankstation Frechen veel voor te zeggen om vanaf de A1 oprit boven of onder het knooppunt A4xA1 te liften met bord Koblenz. Dan wordt het de A61. Maar dat hangt ervan af, of er nog daglicht is (zonder daglicht: Frechen), hoe is het weer en misschien moet je chauffeur 2 km omrijden. Wat de meeste chauffeurs die lifters meenemen oke vinden.
Zie ook hitchwiki voor de opritten bij Keulen (A1).
Succes!
Ik snap niet waar al die horrorverhalen vandaan komen, ik heb echt nog nooit zoiets gehoord.. .. Volgens mij is het gewoon een collectieve negatieve gedachten wat als excuus word aangevoerd door de vrouwen?quote:Op vrijdag 15 maart 2013 18:17 schreef Caminante het volgende:
Hallo,
Met veel interesse heb ik dit topic door gespit. Ik vind het fijn om te lezen dat mensen zulke positieve ervaringen hebben met liften. Ik heb zelf nog nooit gelift, maar ik zou dit wel heel graag eens willen proberen.Ik zit alleen met een vraag:
Kunnen vrouwen alleen liften? Is dit verantwoord of gewoon echt te gevaarlijk?
Het eerste wat mensen zeggen als je het hebt over liften is hoe gevaarlijk het wel niet is. Horrorverhalen over (met name vrouwen) die worden verkracht. Wat is jullie mening hierover? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Persoonlijk heb ik geen ervaring met bordjes. Wij hadden geen plan waar we uit wilden komen/ naartoe wilden. Wij spraken gewoon mensen aan bij het buitenkomen na het betalen bij een tankstation.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 18:40 schreef Caminante het volgende:
Bedankt voor je reactie! Dat klinkt goed. Ik denk inderdaad dat het de standaard gedachtegang is van mensen. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je beter geen bordje kunt gebruiken tijdens het liften. Als er dan een auto voor je stopt, dan kun je zelf bepalen of je meegaat of niet. Als ze al weten waar je naar toe wilt is dit misschien niet het geval. Hoe zit dit?
Ik zou sowieso op m'n eigen gevoel vertrouwen.
Dat gevoel kreeg ik ook na m'n eerste trip, superquote:Op zaterdag 30 maart 2013 17:28 schreef Caminante het volgende:
Na de tips die ik hier kreeg besloot ik het toch maar eens te gaan proberen. Vandaag mijn eerste liftervaring achter de rug. Het was maar een kort ritje (Vanaf Veldwezelt naar het centrum van Maastricht) maar toch. Erg leuk! Ik denk dat ik er een nieuwe verslaving bij heb.
Geef je die mensen wel eens iets (ter compensering van de benzine bijvoorbeeld?)quote:Op zondag 28 juli 2013 23:50 schreef Frank_NL het volgende:
Vier dagen geleden van Eindhoven naar Berlijn gelift en vandaag terug. Mijn auto geparkeerd in Geldrop, op loopafstand van tankstation Meelakkers langs de A67. Half uurtje rondgevraagd, lift naar Berlijn ring. BMW, twee chauffeurs, hoge snelheid. 4,5 uur na vertrek 592 km afgelegd. Op Rasthof Michendorf heb ik 1 chauffeur gevraagd, die nam me mee Berlijn in, en nog precies naar het logeeradres.
Vandaag terug uit Berlijn in 7h00m met vier chauffeurs, VW, Audi, Citroen en Audi.
Blijf me afvragen waarom niet meer mensen liften.
Dat vind ik een mooi initiatief. Er worden ook best veel liftwedstrijden lokaal georganiseerd richting het glazen huis door studentenverenigingen etc.quote:Op maandag 29 juli 2013 13:03 schreef Frank_NL het volgende:
Nee. Hoeft ook niet. Extra benzineverbruik door lifter is nihil. Had wel een gedachte om per lift 1 euro aan het Glazen Huis te geven (en naar het Glazen Huis te liften).
Vorig jaar een keer met de fiets gelift. Misschien wel leuk voor een fietser om te weten. =D
Heel erg bedankt, zeker tips waar ik wat aan heb!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 13:42 schreef Frank_NL het volgende:
Vanuit Arnhem ligt het eerste tankstation langs de snelwegroute richting Budapest tussen afrit Duiven en Zevenaar. Kortom, wat je nodig hebt vanuit Arnhem is een lift naar dat tankstation, omdat je daar makkelijk verder kan liften.
Eens je dan op weg bent, ga je in principe van tankstation naar tankstation, waar je rustig rondvraagt om een lift de goede kant op. Let op de kentekens van de auto's.
Ik zou starten bij het tankstation aan de IJsseloordweg, of bij het tankstation bij knooppunt Velperbroek aan de kant van Velp (100 meter boven het knooppunt).
Let er op dat je op de hoofdroute blijft, ook in het Ruhrgebied. Dat moet je in een keer doorkomen om niet vast te komen staan. Brandmerk (desnoods) in je arm dat snelwegtankstations de heilige plekken zijn. Onbekende opritten zijn als verlaten stoptreinstations, en dat is niet handig, op een doorgaande reis.
Op dit moment hangen er nog volop kersen, maar er zijn niet overal kersenbomen. Ook andere bessen kan je al plukken uit het veld. Zelf neem ik vaak gewoon brood mee of een rol koeken en zeker met dit weer 1,5-2 liter water en appels. Noten zitten veel bouwstoffen in, muesli vooral veel energie.
Ik weet niet hoe het over komt, maar op drukke tankstation kan je, als het druk is en je wil snel vooruit, je rustig vooral richten op de snellere modellen.
quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 01:46 schreef EnemyRock het volgende:
Hallo, een minuut over op de teller van het hostel Maar een vriend en ik zijn aanbeland in Budapest op dag twee" ups en downs gehad, Meer later.
quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 01:46 schreef EnemyRock het volgende:
o.a. wildkamperen onder de sterrenhemel 5 plus uur vast om vervolgens een directe lift te krijgen naar Budapest, interessante ervaring geweest!
Mijn stelling is dus: als de 10% onveiligste chauffeurs zou gaan liften, neemt de verkeersveiligheid flink toe.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 03:43 schreef FreeShooter het volgende:
Wat betreft gevaarlijk: Vraag me eigenlijk wel af of het statistisch gezien niet veiliger is om te liften, dan in je eentje zelf te rijden. De kans dat je een ongeluk maakt omdat je in slaap dommelt of door onoplettendheid (door vermoeidheid) is waarschijnlijk relatief groter dan de kans dat er iets gebeurd omdat je bij een vreemde in de auto stapt.
Ja, er zijn ook lifters die op hun eerste lift op 2 kilometer van het startpunt worden verkracht en vermoordquote:Op maandag 5 augustus 2013 10:09 schreef Frank_NL het volgende:
[..]
Mijn stelling is dus: als de 10% onveiligste chauffeurs zou gaan liften, neemt de verkeersveiligheid flink toe.
Liften hoef niet gevaarlijk te zijn, blijkens
1) Joachim Fiedler et al (1989). Anhalterwesen und Anhaltergefahren: unter besonderer Berücksichtigung des "Kurztrampens" (in German). Wiesbaden, Germany: Bundeskriminalamt Wiesbaden.
2) het feit dat er lifters zijn die soms tot honderdduizenden liftkilometers op hun conto hebben
Wat een onzin.quote:Ja, er zijn ook lifters die op hun eerste lift op 2 kilometer van het startpunt worden verkracht en vermoord
Nee, da's geen onzin. Het is alleen geen goed argument om te zeggen dat liften gevaarlijk is. Net zoals roepen dat liften niet gevaarlijk is omdat er iemand is die probleemloos heel veel heeft gelift.quote:
Ben je man of vrouw?quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:15 schreef imhumannature het volgende:
Hi,
Ik wil over 2 weken gaan liften naar Marseille, en vanuit daar eventueel richting Spanje of richting Italië. Mijn probleem is echter dat ik niet heel sociaal vaardig ben.
Hebben jullie, naast de motiverende berichten over veiligheid, nog concrete tips voor mij?
Thx!
Ik ben 10 jaar lifter. Het heeft een jaar geduurd voor ik het echt aandurfde om op tankstation om een lift te vragen. Het eerste jaar heb ik dat een enkele keer wel gedaan, maar meestal meer omdat de vorige chauffeur mij kon overtuigen dat een tankstation de beste plek is om te liften. Dat is het absoluut, alleen moet je er vaak wel mensen voor aanspreken. Dat bekort de wachttijd aanmerkelijk.quote:Ik wil over 2 weken gaan liften naar Marseille, en vanuit daar eventueel richting Spanje of richting Italië. Mijn probleem is echter dat ik niet heel sociaal vaardig ben.
Vanuit Nederland naar Marseille zou ik voor de route Maastricht-Luxemburg-Nancy-Marseille kiezen.quote:Ik wil over 2 weken gaan liften naar Marseille,
Hebben jullie, naast de motiverende berichten over veiligheid, nog concrete tips voor mij?
Hmm, hier ben ik het juist niet mee eens. Ik heb een tijdje gehad dat ik standaard alleen maar mensen vroeg, nu sta ik vooral aan het einde van het tankstation. Gek genoeg word je dan juist heel snel meegenomen, vaak al binnen 10min. Je mist namelijk een boel auto's als je rondvraagt op een tankstation. Hoe dan ook, het absolute verschil zal wel erg klein zijnquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:35 schreef Frank_NL het volgende:
Ik ben 10 jaar lifter. Het heeft een jaar geduurd voor ik het echt aandurfde om op tankstation om een lift te vragen. Het eerste jaar heb ik dat een enkele keer wel gedaan, maar meestal meer omdat de vorige chauffeur mij kon overtuigen dat een tankstation de beste plek is om te liften. Dat is het absoluut, alleen moet je er vaak wel mensen voor aanspreken. Dat bekort de wachttijd aanmerkelijk.
Eens, als het donker is vraag ik ook altijd. Ik vind het gewoon veel relaxter om met m'n duim omhoog te staan in plaats van het stressvolle vragenquote:Op dinsdag 3 september 2013 14:00 schreef Frank_NL het volgende:
Novito12
Het hangt van de situatie af. Beide mogelijkheden kunnen geschikt zijn.
Als het druk is en overdag, kan je inderdaad prima aan het eind van het tankstation staan. Met druk bedoel ik ook, als de mensen lang pauzeren. Dat is wat meer het geval als het mooi weer is.
Vragen is bij uitstek geschikt op tankstations waar het niet zo heel druk is en het weer niet zo lekker. Als het donker is, is vragen om een lift de enige zinvolle mogelijkheid.
Wow gaaf zegquote:Op maandag 9 september 2013 05:22 schreef imhumannature het volgende:
Vandaag vanaf Utrecht naar Normandië in 1 dag gelift, verspreid over 4 auto's . Nu maar hopen dat de rest van de trip door Frankrijk net zo makkelijk is!
Hoe lang blijf je weg? Tof om te horen dat Frankrijk makkelijk gaat, is eigenlijk een van de landen waar ik nog weinig (=geen) liftervaring hebquote:Op zaterdag 14 september 2013 23:23 schreef imhumannature het volgende:
En na mijn eerste (lange) liftrit naar Caen (Normandië) ben ik woensdagochtend in 1 rit naar Parijs gebracht waar ik de dag (en nacht) heb doorgebracht.
Omdat mijn doel eigenlijk niet Parijs was ben ik donderdagochtend rond 8u 's ochtends weer begonnen met liften. Dit keer naar Marseille. Om 17u(!) was stond ik al met mijn backpack in het centrum van Marseille.
Morgen pak ik mijn tent weer in om via de kust naar Spanje toe te gaan waar ik eea wil zien. Hopen dat dit net zo makkelijk gaat.
Tot nu toe dus toffe ervaringen!
Wat een uitgebreid verslag. Leuk om te lezen! Ik krijg ook wel weer zin om ergens heen te liften, alhoewel ik het nog maar een paar keer heb gedaan.quote:
Heeeel herkenbaar, wij hadden minder geluk daar destijds en stonden 4 uur te wachten voordat we het opgavenquote:Op zondag 13 oktober 2013 18:03 schreef Frank_NL het volgende:
Op de randweg van Sibenik was ik wat verrast over de richting die stond aangegeven voor de snelweg naar Split en Zagreb, en ik ging op mijn gevoel af, en liep een andere kant op.
Met nog een uur vertraging in de spits rond Brussel, kun je nagaan wat voor dag ik hadquote:Op woensdag 30 oktober 2013 22:37 schreef Frank_NL het volgende:
78 kmh gemiddeld, da's inderdaad niet verkeerd!
Ja, dat mag wettelijk geloof ik, zelfs zonder zwaailicht of sirene. Het is gek maar zo is het...quote:Op donderdag 12 december 2013 10:29 schreef Frank_NL het volgende:
Gisteren reed ik mee in zo'n auto.
[ afbeelding ]
Leuk, maar wat ik mij afvraag is of de politie te snel mag rijden en onder alle omstandigheden?
Hoewel een overschrijding met 20 kmh niet zo veel is, het is wettelijk toch een overtreding.
Dit is autodelen of carsharing. Liften gebeurt op straat, zonder gebruik van telecommunicatiemiddelen, eventueel wel met gebruik van CB radiofrequenties.quote:Ongeveer een jaar geleden was bij mij een vriendin die veel door Frankrijk en Duitsland liftte, daarbij gebruikmakend van websites waar je ritten kon zoeken.
Dan ben je niet de enige. Er zijn er meer. Maar jouw website wordt niet zomaar een succes.quote:In Frankrijk en Duitsland was dat redelijk populair. In NL kon ze zo'n website niet vinden en hebben we er eentje gemaakt.
Blabla en covoiturage zijn dezelfde. Ik gebruik ridesharewebsites om zelf ritten aan te bieden, of om treinreizen aan te bieden als samen een treinreis maken voordeliger is <vb Schoenes Wochenendticket, Quer durchs land ticket>, of als ik voor mijzelf of een ander een goedkoop Bahn-treinticket heb geboekt dat hij, zij of ik uiteindelijk niet gebruik <vb Europa Spezial>.quote:Heb jij wel eens gebruik gemaakt van carpool.com, blablacar, mitfahrtgelegenheit of covoiturage?
Niks mis mee, maar de praktijk is dat MFG, MFZ en de Franse Blabla bemiddelingskosten rekenen die oplopen tot 11% van de ritprijs. Daarnaast loop je als meerijder altijd de kans dat een afspraak niet door gaat. Ben je daar voldoende op voorbereid. Wat doe je dan? Alsnog een last minute treinticket a 250 euro kopen?quote:Je bent een ervaren lifter begrijp ik uit dit forum, en ik ben benieuwd naar je mening over dit soort websites.
Denk dat je een goede route kiest in ieder geval. Eerste stukje kan wel lastig zijn, om langs Arnhem op de A50 te komen. Je moet trouwens niet naar/via Enschede, maar via Hengelo! Binnendoor Nijmegen-Enschede kan ook, maar het is erg lastig om van de A35 op de A1 ri Duitsland te komen.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:33 schreef JasonSub het volgende:
Hee ,
heb met veel interesse dit topic gevolgd en dit heeft
mijn interesse gewekt om ook een lift trip te plannen.
Heb mijzelf goed proberen in te lezen maar zit nog steeds
met een aantal vragen.
De trip die ik wil maken is:
Nijmegen - Berlijn
Route:
Nijmegen - Enschede
Vervolgens naar de A1
De A1 loopt direct naar Berlijn. Dus
vanaf hier is het maar net kijken hoe
ver mensen je mee nemen.
Berlijn
Wat ik me vooral afvragen met liften. Je wordt
niet altijd op een ideale plek afgezet. Of mensen gaan niet helemaal
je route hoe pak je dit aan?
Bijvoorbeeld bij Enschede moet ik heel specifiek de A1 op richting Duitsland.
Want stel ik krijg een lift richting Enschede en ik word op de snelweg onder Enschede afgezet bij een tankstation
afgezet. Hoe kom je dan op de A1 terecht richting Duitsland. Want neem aan dat je niet altijd het geluk hebt dat mensen precies heen gaan waar je moet zijn.
Stel dat je ergens terecht komt wat van je route afwijkt en geen geschikte lift kan vinden. Wat kun je dan het beste doen?
Denk dat een hoop van mijn vragen vanzelf beantwoord worden als ik het uitprobeer maar deze
vragen vind ik wel belangrijk om te weten.
Alvast bedankt voor de info
Via couchsurfing bedoel je? Het beste wat je kan doen is wat heen en weer mailen en op de referenties afgaan. Het blijft toch altijd een beetje een risico. Net als Marktplaats bestaat Couchsurfing dankzij wederzijds vertrouwen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 16:07 schreef Bipsje het volgende:
Ik zou bang zijn om bij freaks terecht te komen. Hebben jullie eerst contact met degene waar je verblijft?
Als ik nog niet te laat ben: Neem de Falk-kaart van Duitsland (http://webwinkel.falk.nl/(...)rofessional/g9/p419/) , daar staat ook een deel van NL op en een klein stukje Polen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:14 schreef Megara het volgende:
Hallo lieve reizigers, vanwege een wedstrijdje zoek ik een handige wegenkaart van Europa waarop tankstations langs de weg (en evt. van die grote parkeerplaatsen) aangegeven staan. Alleen West-Europa is ook goed, de eindbestemming ligt in Polen. Kent iemand er eentje?
Dank je! Dit zou op tijd geweest zijn, ware het niet dat ik het nu pas lees. Maar het is goed gekomen, we hebben zelfs gewonnen, mijn ouders hadden Duitsland nog liggen en en voor Polen heb ik een grote kaart bij de ANWB gevonden.quote:Op woensdag 12 maart 2014 12:33 schreef Novito12 het volgende:
[..]
Als ik nog niet te laat ben: Neem de Falk-kaart van Duitsland (http://webwinkel.falk.nl/(...)rofessional/g9/p419/) , daar staat ook een deel van NL op en een klein stukje Polen.
Ik zie dat ze ook die van Polen hebben (http://webwinkel.falk.nl/nl/autokaart-polen-classic/g20/p302/), dus prima.
Ik vind het persoonlijk relaxter twee iets meer gedetailleerde kaarten mee te nemen dan één onnauwkeurige.
Gaaf verhaal! Zit een beetje dit topic door te lezen, en het begint bij mij ook te kriebelen. Tijdens m'n ontgroening op een vereniging had ik al een klein stukje moeten liften, maar het lijkt me wel gaaf om eens naar het buitenland te gaan. Is een lang weekend (vr,za,zo) genoeg om als beginnende lifter naar Duitsland te liften?quote:Op zondag 4 mei 2014 00:25 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Liftverslag van koekjes!
Vanaf dinsdag had ik tijd, en zin om wat te ondernemen. Dus na een vrij random blik op de kaart (waar ben ik nog niet geweest?), in combinatie met het weerbericht van Europa was mijn doel van de reis Bratislava geworden. Zo geschiedde het dat ik dinsdagmiddag een tentje, een slaapzak en wat kleren in mijn backpack stopte en besloot het avontuur aan te gaan.
Ik begon bij het grote tankstation in Hengelo om 2 uur 's middags. Het was een redelijke fout om zo laat te beginnen. Het was namelijk zo dat er een of andere liftwedstrijd aan de gang was en dat er dus een stuk of 7 lifters waren, die allemaal richting Berlijn wilden gaan. Dus na een beetje chillen met de andere lifters en hier en daar wat rondvragen kwam er een bijzonder gammele truck het tankstation binnen rijden met daarin een grote Nigeriaan. Ik zat een beetje te twijfelen of ik het wel aan hem zou vragen want het zag er allemaal niet zo heel betrouwbaar uit. Uiteindelijk toch maar gevraagd en hij ging naar Hamburg en kon me wel voor Osnabruck afzetten. Hij bleek oude Nederlandse vrachtwagens naar Nigeria te exporteren en was hardstikke aardig. Voordat hij me vlakbij Osnabruck afzette kocht hij zelfs nog een ijsje voor me.
Hier maakte ik ook de tweede fout van mijn reis. Namelijk niet rekening houden met de grote van een parkeerplaats aan de snelweg waar ik afgezet was. Er was maar weinig doorstroom qua auto's, en de auto's die kwamen gingen vooral naar Hamburg en niet mijn kant op. Na een uur ging ik sip op een bankje zitten en overdenken wat mijn plan was. Toen kwam een oud Marrokaans mannetje op me afgestapt en vroeg waar ik heen wou. Hij ging naar Berlijn, dus besloot ik mijn plan om naar het Zuiden te gaan aan te passen en dat ik met hem mee richting Berlijn zou gaan. Na warme thee en koekjes in zijn bestelbusje zette hij me af vlak voor Magdeburg.
Het was ondertussen al een uur of 8 en donker aan het worden dus ik had niet de hoop dat ik nog een lift zou vinden. Op dit tankstation was ook nog een andere lifter die ook mijn kant op moest besloten we samen te werken en binnen 5 minuten hadden we een lift van een Duitser richting Halle. Daar zijn we afgezet en heb ik ergens op een weilandje mijn tentje opgezet om na een ijskoude nacht er achter te komen dat hij toch niet zo subtiel stond als ik gedacht had. De volgende ochtend maakte ik een bordje met Nurnberg erop. Ik was bij het tankstation een beetje aan het navragen waar iedereen heen ging. Toen kwam ik bij twee Russen die twee dikke auto's hadden en naar Praag gingen. Dus besloot ik mijn plan weer om te gooien en met ze mee naar Praag te gaan in plaats van richting Nurnberg.
Op een gegeven moment begon er een alarmlampje te branden in de auto, en het uur daarop heb ik mogen genieten van boze telefoongesprekken in het Russisch. Hij was ook de eerste persoon ooit die een afrit van de snelweg afreed, om daarna te besluiten dat hij er toch niet afwilde en toen met een aanhanger en al in zijn achteruit weer de snelweg op reed. Eenmaal veilig in Praag heb ik na wat gegeten te hebben op de gok gezocht naar een nieuwe liftplek richting Brno. Na een uurtje of 2 zoeken en proberen had ik er wel genoeg van en besloot maar een hostel in Praag te pakken.
Na wat research had ik de volgende ochtend wel een goede plek gevonden en vanuit daar binnen 20 minuten een lift van een Tsjechisch koppel naar Brno. Daarna nog een uurtje vastgestaan bij een tankstation waarna ik van een Tsjechische 'reclameposter-in-snelwegwc's-vervanger' een lift kreeg tot de grens met Slowakije. Vanuit daar ook in een uur of wat een lift van een Portugees koppel naar Bratislava gekregen.
Twee nachten in Bratislava geweest en de stad een beetje bekeken, en bijgekomen van 3 dagen onderweg zijn. De zaterdag weer richting huis besloten te gaan.
Ik heb Bratislava - Praag met de bus gedaan omdat ik voor maandag thuis moest zijn en dus toch wel een beetje tempo moest maken. Dit stuk van 400km was ook maar 12 euro met de bus dus dat was nog goed te overzien. Om 8:45 heb ik de bus gepakt vanuit Bratislava, 13:30 was de bus in Praag, waarna in na het middageten om 15:00 op een goede liftplek was. Daar kreeg ik van de tweede auto die ik vroeg een lift in een dikke 3 liter BMW die met 200 km/h de snelweg overvloog van een Duits koppel helemaal tot Hanover. Vanuit Hanover ook bij de tweede auto die ik vroeg een lift gekregen van (letterlijk) een busje vol met Polen, die me om 21:30 braaf in Hengelo afzetten op de plek waar ik ook begonnen was.
Ik had niet verwacht dat ik om 3 uur 's middags vanuit Praag nog dezelfde dag in Nederland te komen, maar soms heb je dus wel echt mazzel. Met 6.5 uur is het ook nog eens een stuk sneller dan de goedkopere Duitse treinen.
In totaal 9 liften, van 7 verschillende nationaliteiten. Opvallend is wel dat begin- en eindland in deze 7 nationaliteiten ontbreken .
Ik weet niet waar je in Nederland woont, maar een lang weekend moet meer dan voldoende zijn om naar Duitsland heel en weer te liften. Steden als Hamburg zijn prima geschikt voor zo'n trip. Makkelijk te bereiken en toch nog redelijk dichtbij, en een overvloed aan hostels en bezienswaardigheden.quote:Op zondag 4 mei 2014 21:33 schreef H0D3NPYL het volgende:
[..]
Gaaf verhaal! Zit een beetje dit topic door te lezen, en het begint bij mij ook te kriebelen. Tijdens m'n ontgroening op een vereniging had ik al een klein stukje moeten liften, maar het lijkt me wel gaaf om eens naar het buitenland te gaan. Is een lang weekend (vr,za,zo) genoeg om als beginnende lifter naar Duitsland te liften?
Zeker! Weet jij toevallig nog leuke filmpjes van lifters? Ben nu aan het zoeken naar Hitchtanbul, is alleen nergens te vinden...quote:Op zondag 4 mei 2014 21:55 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je in Nederland woont, maar een lang weekend moet meer dan voldoende zijn om naar Duitsland heel en weer te liften. Steden als Hamburg zijn prima geschikt voor zo'n trip. Makkelijk te bereiken en toch nog redelijk dichtbij, en een overvloed aan hostels en bezienswaardigheden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er voor deze trip toch wel een beetje tegenop zag om zo'n eind weer puur op geluk te gaan doen, maar eenmaal onderweg in de eerste auto en al helemaal achteraf vond ik het toch maar weer supervet. Als je gewoon minimale verwachtingen hebt, in je hoofd houdt dat er altijd wel een trein/busstation in de buurt is, en niet achter iedere boom een beer ziet, is het al een stuk rustiger in je hoofd.
Heb schijt en ga het avontuur gewoon aan !
Ken je The Trip van MTV al? Was een programma van een jaar of 10 geleden, de afleveringen staan nu op youtube. 2 duo's die door Europa moeten reizen, het ene duo van de Noordkaap naar Gibraltar en het andere duo de andere kant op.quote:Op zondag 4 mei 2014 22:08 schreef H0D3NPYL het volgende:
[..]
Zeker! Weet jij toevallig nog leuke filmpjes van lifters? Ben nu aan het zoeken naar Hitchtanbul, is alleen nergens te vinden...
Top, bedankt Niek!quote:Op maandag 5 mei 2014 10:32 schreef Niek. het volgende:
En hier zijn nog wat meer films te vinden:
http://hitchwiki.org/en/Hitchhiking_in_movies
Camera en een pasje van MTV, ook dat pasje zal veeel deuren openen (en zou je makkelijk zelf kunnen maken...)quote:Op maandag 5 mei 2014 22:09 schreef H0D3NPYL het volgende:
MTV The Trip aan het kijken. Valt me wel op dat je met een camera veel gratis eten & onderdak kunt regelen.
Geen slecht idee..quote:Op maandag 5 mei 2014 23:55 schreef Niek. het volgende:
[..]
Camera en een pasje van MTV, ook dat pasje zal veeel deuren openen (en zou je makkelijk zelf kunnen maken...)
Je lift echt mega veel! Is dat vooral als korte vakanties/sightseeing?quote:Op zondag 15 juni 2014 09:54 schreef Frank_NL het volgende:
De afgelopen vier weken:
Maastricht-Varazdin (HR)-Posedarje (HR) 1500 km, nieuwe topsnelheid 240 kmh in Audi Quattro tussen Frankfurt en Nurnberg
Sibenik (HR)-Warszawa (PL) via Zagreb-Maribor-Brno-Graz-Wien-Praha-Berlin-Garbsen-Berlin-Poznan 2500 km non-stop, stevig nieuw 24u PR, ongeveer 1600 km.
Warszawa-Augustow-Bialystok-Miedzyrzec Podlaski-Warszawa 600 km
Het is dat ik tentamens heb, anders had ik graag mee geredenquote:Op maandag 30 juni 2014 14:25 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Komende donderdag met een lege auto vanaf Enschede naar Tsjechie. Iemand interesse?
Je kunt ook een reis beschikbaar stellen op blablacar.nlquote:Op maandag 30 juni 2014 14:25 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Komende donderdag met een lege auto vanaf Enschede naar Tsjechie. Iemand interesse?
Als je het geen punt vindt om lange dagen te maken, dan een dag of twee, met wat pech drie. Dan ben je dus wel van 8.00-23.00 aan het liftenquote:Op woensdag 2 juli 2014 17:32 schreef H0D3NPYL het volgende:
Is waarschijnlijk lastig in te schatten, maar ik zou graag een ruwe schatting willen weten van het volgende: Hoelang duurt het liften ongeveer van de grens Frankrijk-Spanje naar Nederland?
Als ik uitga van een belangrijke grensovergang en Utrecht als begin- en eindpunt;quote:Op woensdag 2 juli 2014 17:32 schreef H0D3NPYL het volgende:
Is waarschijnlijk lastig in te schatten, maar ik zou graag een ruwe schatting willen weten van het volgende: Hoelang duurt het liften ongeveer van de grens Frankrijk-Spanje naar Nederland?
Ik weet niet wie Kris is, maar Laurens is een toffe gast.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:46 schreef Frank_NL het volgende:
Kris kreeg gisteren een lift van Laurens ten Dam, de beste Nederlandse wielrenner in de Tour de France van 2014.
[ afbeelding ]
https://twitter.com/BuistKris/status/495106450898030592/photo/1
Makkelijk!quote:Op woensdag 6 mei 2015 10:55 schreef FreeShooter het volgende:
Ik wil graag liften naar Strasbourg/Colmar in Frankrijk vanaf Dordrecht. Iemand nog tips?
Ook is het ongeveer 600km. Is dat te doen in een dag?
Tot de grens ff met het OVquote:Op maandag 11 mei 2015 00:25 schreef Faazz het volgende:
Vrijdag vanuit Utrecht naar Berlijn gelift in 13u. Voor het eerst dat het in één dag ging. Nederland uitkomen blijft een probleem vind ik.
Oh, zit met studenten ov in m'n hoofd xDquote:
Ja klopt, aantal verkeer richting Duitsland valt eigenlijk best tegen. Ik stel me inmiddels erop in dat ik bij tankstation Bolder (de een-na-laatste op de A1) of Lonnekermeer (de laatste) zo'n 1,5u moet wachten maar dan wel een rit heb die ver Duitsland in gaat.quote:Op maandag 11 mei 2015 00:25 schreef Faazz het volgende:
Vrijdag vanuit Utrecht naar Berlijn gelift in 13u. Voor het eerst dat het in één dag ging. Nederland uitkomen blijft een probleem vind ik.
Liften naar Berlijn viel mij tegen.. Werd gedropt bij een McDonalds net van de snelweg af, een uur over de grens in Duitsland. Toen 4u gewacht op de volgende lift..quote:Op woensdag 13 mei 2015 23:54 schreef Novito12 het volgende:
[..]
Ja klopt, aantal verkeer richting Duitsland valt eigenlijk best tegen. Ik stel me inmiddels erop in dat ik bij tankstation Bolder (de een-na-laatste op de A1) of Lonnekermeer (de laatste) zo'n 1,5u moet wachten maar dan wel een rit heb die ver Duitsland in gaat.
Dat heb ik ook meegemaakt, maar dan op een afslag. Ik stond nog bij Arnhem richting de snelweg, voor vier uur lang. In die tijd ben ik ook nog een keer in mijn gezicht getuft door een passerende auto.quote:Op donderdag 14 mei 2015 00:15 schreef imhumannature het volgende:
[..]
Liften naar Berlijn viel mij tegen.. Werd gedropt bij een McDonalds net van de snelweg af, een uur over de grens in Duitsland. Toen 4u gewacht op de volgende lift..
DIt meen je nietquote:Op donderdag 14 mei 2015 15:56 schreef Faazz het volgende:
[..]
In die tijd ben ik ook nog een keer in mijn gezicht getuft door een passerende auto.
quote:Op donderdag 14 mei 2015 03:36 schreef Odd-bin-Noel het volgende:
Liftend van Groningen naar Kaapstad, (bijna) elke lift op de foto: https://medium.com/@chris(...)-africa-4f122cfdca1a
quote:Op donderdag 25 juni 2015 14:19 schreef FreeShooter het volgende:
Ik heb begin juni samen met mijn vriendin gelift naar haar huis in omgeving Colmar in Frankrijk. Omdat ik geen geschikte kaart met benzinestations kon vinden, heb ik van tevoren alle goede plekken en tankstations opgezocht op Hitchwiki en opgeschreven. Dit maakt het een stuk makkelijker. Naar aanleiding van de comments hier en doordat we op een maandag vetrokken, hebben we wel een tentje en slaapspullen meegenomen.
We zijn begonnen op het tankstation op de A16, net voor de Moerdijkbrug. De vrouw van het tankstation kwam ons zelf een stuk karton brengen om een bord te maken ) Er was echter voornamelijk lokaal- en werkverkeer op een maandagochtend 7:30. Na een uurtje wachten konden we mee met een vriendelijke Belg die ons net over de grens afzette bij een groter tankstation. Helaas ook hier weinig verkeer. Verder wel overwegend vriendelijke mensen. Na wederom een uurtje wachten in het zonnetje vonden we een Nederlandse vrouw die ons wel mee wilde nemen. Tot grote vreugde van ons zei ze dat ze onderweg was naar het Europese Parlement in Straatsburg als tolk. Helaas deelde ze ons ook al gelijk mee dat ze ons ergens rond Brussel af zou zetten omdat ze het fijn vindt om alleen te rijden Geen probleem voor ons, waren we in ieder geval een flink stuk in de goede richting. Wederom leuke en interessante gesprekken en zo vlogen we (met 150km p/u) Brussel voorbij.
Toen we bijna bij Luxemburg waren, bood ze aan om ons tot aan Straatsburg mee te nemen Omdat wij echter een andere route gepland hadden, via Nancy en Saint-Die Des Vosges, hebben we dit vriendelijk afgeslagen en zijn we eruit gesprongen bij het zuidelijke grote tankstation in Luxemburg. Tevreden met onze voortgang, hebben we hier lekker in de zon lunch gegeten. We hadden goede hoop om hier snel iemand te vinden, het was tenslotte druk ivm lunch. Na een uur proberen met een bordje was deze goede hoop wel verdwenen... Honderden auto's, maar niemand die stopte. Nog een half uurtje later stopte er toch een mooie Volkswagen met Sloveens kenteken. Hij ging naar Straatsburg en vroeg of we mee wilden. Graag! Ook hij was onderweg naar Straatsburg voor het Europese Parlement als tolk. Vriendelijke gozer en met 180km per uur waren we zo in Straatsburg. Hij heeft ons uiteindelijk bij het treinstation in Straatsburg afgezet. Na een half uurtje met de trein stapten we om 4:30 uit de trein in Colmar.
Ik moet eerlijk bekennen dat het voor ons vooral een goedkope en praktische manier is om ergens te komen: De bus is geen optie, auto heb ik momenteel niet en de trein kost 100+ per persoon. Desondanks is het echt altijd een leuke en interessante ervaring. We hebben echt boeiende gesprekken gehad met al onze chauffeurs over allerlei onderwerpen.
Morgen vertrek ik weer naar huis, alleen. Hopelijk gaat het net zo makkelijk.
Bijna een jaar later, nog bedankt voor je reactie. Redelijk onvoorbereid en dus ook onervaren één van de mooiste avonturen in m'n leven gehadquote:Op donderdag 18 september 2014 13:25 schreef Frank_NL het volgende:
Dit topic heet Liften en Couchsurfen #4 en het is toch eigenlijk de opvolger van...
Liften is cool #3
Liften is liften en couchsurfen is couchsurfen... en dat is niet hetzelfde.
Dus misschien was de topictitel Liften is Cool #4 beter geweest, maar er is toch wel een verbandje tussen de twee. Couchsurfen en liften gaan goed samen. Maar Couchsurfers met een auto zijn ook mensen die gemakkelijk een lifter oppikken. Het gebeurde mij dit jaar in ieder geval twee keer dat ik door bevriende Couchsurfers ben opgepikt. Wesley in Den Bosch en Vincent in Sankt-Vith (België). Waarvoor dank.
De "looptijd" van Liften is Cool wordt trouwens steeds langer:
Liften is Cool #1 8 maanden (mei 2005 tot januari 2006)
Liften is Cool #2 18 maanden (januari 2006 tot juli 2007)
Liften is Cool #3 38 maanden (juli 2007 tot november 2010)
Liften en Couchsurfen #4 46+ maanden (november 2010 tot ... loopt nog!).
Hoe zou dat komen?
Wordt Fok! minder populair?
Liften wordt eerder populairder. Dat zeggen de voorzitter van de Duitse liftclub Abgefahren en de Verkehrsclub Deutschland.
Niet denken maar doen.
Of iedereen is mijn voortdurende "ge-etter" over dit onderwerp zat...
Zeker! Misschien duurt het soms iets langer, maar moet zeker lukken met veel forenzen.quote:Op zondag 5 juli 2015 10:43 schreef droommoord het volgende:
Lukt het ook een beetje om met z'n drieën te liften?
Waar ging de tocht naartoe?quote:
Berlijn Prachtige stad & het liften was erg leuk.quote:
quote:Op donderdag 14 mei 2015 03:36 schreef Odd-bin-Noel het volgende:
Liftend van Groningen naar Kaapstad, (bijna) elke lift op de foto: https://medium.com/@chris(...)-africa-4f122cfdca1a
Jezus wat gaafquote:Op donderdag 14 mei 2015 03:36 schreef Odd-bin-Noel het volgende:
Liftend van Groningen naar Kaapstad, (bijna) elke lift op de foto: https://medium.com/@chris(...)-africa-4f122cfdca1a
Helaas wel, al is dat vooral door wat pech denk ik..quote:Op donderdag 23 juli 2015 00:39 schreef Konniefeer het volgende:
Niemand ooit op een tankstation of langs de weg moeten maffen omdat er niemand voor de nacht nwas die je kwam ophalen?
Ow, ik beschouw het als liften, dus ik vraag er geen geld voor. Ik wil verder best een stukje omrijden, maar ik zal nooit een persoonlijke haal en breng-service worden..quote:Op dinsdag 10 november 2015 12:20 schreef FreeShooter het volgende:
Ja zelfs wel eens gebruikt om ergens heen te gaan. Werkt wel oké. De kosten van de website zijn echter vrij hoog (5 euro, geloof ik) en de kosten voor een ritje kan de bestuurder vaak alleen aanpassen binnen een bepaalde bandbreedte. Daardoor vind ik het duur als passagier. Daarnaast moet je ook best wel flexibel zijn, ik wilde van een dorpje in NL naar een dorpje in FR op een specifieke datum. Uiteraard is dat niet (altijd) mogelijk en ben je dus afhankelijk van anderen om weggebracht en opgehaald te worden. Dus als passagier vind ik liften wel een stuk makkelijker!
Echter, als bestuurder kun je met 1 of 2 passagiers al de brandstof kosten van je rit dekken. Dan is het zeker interessant en gezelliger dan alleen rijden. Zelf al 2 keer een rit geplaatst maar toen wogen de aanboden niet op tegen de moeite. 2 verschillende personen die beide op verschillende plekken opgehaald wilden worden en ergens, in een stad, afgezet wilden worden. Dat duurt me te lang...
Het hoort erbij, hoewel er vaak omheen te plannen valt. Er zijn maar twee mogelijkheden, doorgaan of stoppen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 00:39 schreef Konniefeer het volgende:
Niemand ooit op een tankstation of langs de weg moeten maffen omdat er niemand voor de nacht nwas die je kwam ophalen?
Blabla is bezig om Europa te veroveren in hun vorm van dienstverlening. Dat betekent dat in veel landen de diensten van Blabla nog gratis zijn. In de toekomst zal dat veranderen. In Frankrijk, waar Blabla genesteld is (voorheen coivoturage.fr) betalen Blabla-ers 10% van de ritprijs aan Blabla. Een online alternatief is er niet meer, die zijn immers eerst door Blabla "light" (gratis) weggeconcurreerd.quote:Op woensdag 11 november 2015 11:55 schreef MCH het volgende: Overigens heb ik nog geen enkele keer geld betaald aan blabla zelf.
Dat lijkt me simpelweg een slim marketingplan? Niets mis mee. De markt maakt het ook mogelijk, simpelweg omdat er geen enkel goed alternatief is.quote:Op dinsdag 8 december 2015 00:54 schreef Frank_NL het volgende:
[..]
Blabla is bezig om Europa te veroveren in hun vorm van dienstverlening. Dat betekent dat in veel landen de diensten van Blabla nog gratis zijn. In de toekomst zal dat veranderen. In Frankrijk, waar Blabla genesteld is (voorheen coivoturage.fr) betalen Blabla-ers 10% van de ritprijs aan Blabla. Een online alternatief is er niet meer, die zijn immers eerst door Blabla "light" (gratis) weggeconcurreerd.
Ik verwerp deze gang van zaken resoluut.
Ik krijg geen verzoeken om 1,5 uur verder te reizen. Ik doe wel eens kleine omwegen om mensen op te halen want een passagier levert wel geld op natuurlijk en als het gewoon toffe passagiers waren zet ik ze ook wel eens af waar ze moeten zijn. Wat betreft verzoeken voor korte stukjes zoals Ant - Bre dat krijg je gewoon als je ze beide als tussenstop invoert. Vind het zelf ook irritant maar een simpele auto is vol als antwoord volstaat. Ik neem vaak wel iedereen mee maar idiotien die geen fatsoenlijk Engels of Nederlands kunnen schrijven sla ik over. Zijn vaak mensen met Arabische achternamen. Tot zover mijn achterdocht.quote:Op maandag 21 december 2015 17:12 schreef FreeShooter het volgende:
[..]
Dat lijkt me simpelweg een slim marketingplan? Niets mis mee. De markt maakt het ook mogelijk, simpelweg omdat er geen enkel goed alternatief is.
Na het goede commentaar hier, zelf ook weer eens een rit op Blablacar geplaatst. We zijn sowieso al met z'n 2e dus we doen het meer voor het geld dan voor het sociale contact, dus hebben we de prijs al best hoog gezet. De reis is 600KM en we hebben enkele grote steden toegevoegd als tussenpunten. Inmiddels al 7 verzoeken gehad waarvan er maar één fatsoenlijk. Maar die andere 6 met bizarre vragen:
- Ze gaan er vanuit dat wij ze ophalen en afzetten op plaatsen die niet op onze route liggen of midden in de stad
- Of we ze niet 'even' in Amsterdam af kunnen zetten (1.5 verder dan onze eindbestemming)
- Met de vraag of ze opgehaald kunnen worden in Antwerpen CS, om op Breda CS afgezet te worden voor ¤7. Beide zijn alleen steden waar wij alleen langs rijden.
- Vaak ook met een toon alsof ik een taxi chauffeur ben.
Is dat representatief voor de gemiddelde Blablacar gebruiker of ligt het aan mij? Het is het toch niet waard om zowel iemand op te halen en af te zetten midden in een stad, waar je normaal alleen over de rondweg langsgaat, voor een tientje?
Ik begrijp dat het als lifter vervelend is maar als driver is blabla natuurlijk een supersyteem. Die hoeven niks te betalen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 00:54 schreef Frank_NL het volgende:
[..]
Blabla is bezig om Europa te veroveren in hun vorm van dienstverlening. Dat betekent dat in veel landen de diensten van Blabla nog gratis zijn. In de toekomst zal dat veranderen. In Frankrijk, waar Blabla genesteld is (voorheen coivoturage.fr) betalen Blabla-ers 10% van de ritprijs aan Blabla. Een online alternatief is er niet meer, die zijn immers eerst door Blabla "light" (gratis) weggeconcurreerd.
Dat er nu online vooruitbetaald kan worden aan chauffeurs lijkt me een duidelijke tussenstap. Hiermee raken gebruikers gewend aan het online betalen, zodat straks de stap naar "niet meer cash" kunnen betalen en een fee aan Blabla betalen logisch wordt.
Ik verwerp deze gang van zaken resoluut.
Maar die hadden wel 10% meer kunnen ontvangen?quote:Op maandag 21 december 2015 17:48 schreef MCH het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het als lifter vervelend is maar als driver is blabla natuurlijk een supersyteem. Die hoeven niks te betalen.
de kans om verkracht te worden op je couchsurfreis is groter dan tijdens liftenquote:Op vrijdag 19 november 2010 17:23 schreef Locusta het volgende:
Nou, mij lijkt het niets en ik heb er dan ook geen ervaring mee. Hoewel sommige plekken niet zo onveilig zijn om te liften, zou ik dat tegenwoordig niet meer doen. Couchsurfen heb ik dan weer wat minder moeite mee, maar toch slaap ik liever in hotel o.i.d.
Je kunt als "arme" student natuurlijk ook gewoon gaan sparen om op vakantie gaan, net zoals de meeste mensen dat doen
dat kost het met de trein ookquote:Op maandag 21 december 2015 17:12 schreef FreeShooter het volgende:
[..]
Dat lijkt me simpelweg een slim marketingplan? Niets mis mee. De markt maakt het ook mogelijk, simpelweg omdat er geen enkel goed alternatief is.
Na het goede commentaar hier, zelf ook weer eens een rit op Blablacar geplaatst. We zijn sowieso al met z'n 2e dus we doen het meer voor het geld dan voor het sociale contact, dus hebben we de prijs al best hoog gezet. De reis is 600KM en we hebben enkele grote steden toegevoegd als tussenpunten. Inmiddels al 7 verzoeken gehad waarvan er maar één fatsoenlijk. Maar die andere 6 met bizarre vragen:
- Ze gaan er vanuit dat wij ze ophalen en afzetten op plaatsen die niet op onze route liggen of midden in de stad
- Of we ze niet 'even' in Amsterdam af kunnen zetten (1.5 verder dan onze eindbestemming)
- Met de vraag of ze opgehaald kunnen worden in Antwerpen CS, om op Breda CS afgezet te worden voor ¤7. Beide zijn alleen steden waar wij alleen langs rijden.
- Vaak ook met een toon alsof ik een taxi chauffeur ben.
Is dat representatief voor de gemiddelde Blablacar gebruiker of ligt het aan mij? Het is het toch niet waard om zowel iemand op te halen en af te zetten midden in een stad, waar je normaal alleen over de rondweg langsgaat, voor een tientje?
Ja. Ik denk dat ik maar eens wat ga rondreizen door Europa!quote:
Cool!quote:Op dinsdag 24 mei 2016 10:02 schreef Opoefiets het volgende:
[..]
Ja. Ik denk dat ik maar eens wat ga rondreizen door Europa!
Tof! Op FOK hadden we ook eens plannen zo iets te organiseren. Lijkt me nog steeds leuk.quote:
ja lijkt me ook echt vet leuk, een FOK!-liftwedstrijdquote:Op dinsdag 24 mei 2016 22:10 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Tof! Op FOK hadden we ook eens plannen zo iets te organiseren. Lijkt me nog steeds leuk.
Kom je ons na afloop vertellen hoe het was?
Leuk idee iddquote:Op dinsdag 24 mei 2016 22:10 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Tof! Op FOK hadden we ook eens plannen zo iets te organiseren. Lijkt me nog steeds leuk.
Kom je ons na afloop vertellen hoe het was?
Net weer thuis van het liftweekendje/liftwedstrijd.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 22:10 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Tof! Op FOK hadden we ook eens plannen zo iets te organiseren. Lijkt me nog steeds leuk.
Kom je ons na afloop vertellen hoe het was?