Geef je die mensen wel eens iets (ter compensering van de benzine bijvoorbeeld?)quote:Op zondag 28 juli 2013 23:50 schreef Frank_NL het volgende:
Vier dagen geleden van Eindhoven naar Berlijn gelift en vandaag terug. Mijn auto geparkeerd in Geldrop, op loopafstand van tankstation Meelakkers langs de A67. Half uurtje rondgevraagd, lift naar Berlijn ring. BMW, twee chauffeurs, hoge snelheid. 4,5 uur na vertrek 592 km afgelegd. Op Rasthof Michendorf heb ik 1 chauffeur gevraagd, die nam me mee Berlijn in, en nog precies naar het logeeradres.
Vandaag terug uit Berlijn in 7h00m met vier chauffeurs, VW, Audi, Citroen en Audi.
Blijf me afvragen waarom niet meer mensen liften.
Dat vind ik een mooi initiatief. Er worden ook best veel liftwedstrijden lokaal georganiseerd richting het glazen huis door studentenverenigingen etc.quote:Op maandag 29 juli 2013 13:03 schreef Frank_NL het volgende:
Nee. Hoeft ook niet. Extra benzineverbruik door lifter is nihil. Had wel een gedachte om per lift 1 euro aan het Glazen Huis te geven (en naar het Glazen Huis te liften).
Vorig jaar een keer met de fiets gelift. Misschien wel leuk voor een fietser om te weten. =D
Heel erg bedankt, zeker tips waar ik wat aan heb!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 13:42 schreef Frank_NL het volgende:
Vanuit Arnhem ligt het eerste tankstation langs de snelwegroute richting Budapest tussen afrit Duiven en Zevenaar. Kortom, wat je nodig hebt vanuit Arnhem is een lift naar dat tankstation, omdat je daar makkelijk verder kan liften.
Eens je dan op weg bent, ga je in principe van tankstation naar tankstation, waar je rustig rondvraagt om een lift de goede kant op. Let op de kentekens van de auto's.
Ik zou starten bij het tankstation aan de IJsseloordweg, of bij het tankstation bij knooppunt Velperbroek aan de kant van Velp (100 meter boven het knooppunt).
Let er op dat je op de hoofdroute blijft, ook in het Ruhrgebied. Dat moet je in een keer doorkomen om niet vast te komen staan. Brandmerk (desnoods) in je arm dat snelwegtankstations de heilige plekken zijn. Onbekende opritten zijn als verlaten stoptreinstations, en dat is niet handig, op een doorgaande reis.
Op dit moment hangen er nog volop kersen, maar er zijn niet overal kersenbomen. Ook andere bessen kan je al plukken uit het veld. Zelf neem ik vaak gewoon brood mee of een rol koeken en zeker met dit weer 1,5-2 liter water en appels. Noten zitten veel bouwstoffen in, muesli vooral veel energie.
Ik weet niet hoe het over komt, maar op drukke tankstation kan je, als het druk is en je wil snel vooruit, je rustig vooral richten op de snellere modellen.
quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 01:46 schreef EnemyRock het volgende:
Hallo, een minuut over op de teller van het hostel Maar een vriend en ik zijn aanbeland in Budapest op dag twee" ups en downs gehad, Meer later.
quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 01:46 schreef EnemyRock het volgende:
o.a. wildkamperen onder de sterrenhemel 5 plus uur vast om vervolgens een directe lift te krijgen naar Budapest, interessante ervaring geweest!
Mijn stelling is dus: als de 10% onveiligste chauffeurs zou gaan liften, neemt de verkeersveiligheid flink toe.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 03:43 schreef FreeShooter het volgende:
Wat betreft gevaarlijk: Vraag me eigenlijk wel af of het statistisch gezien niet veiliger is om te liften, dan in je eentje zelf te rijden. De kans dat je een ongeluk maakt omdat je in slaap dommelt of door onoplettendheid (door vermoeidheid) is waarschijnlijk relatief groter dan de kans dat er iets gebeurd omdat je bij een vreemde in de auto stapt.
Ja, er zijn ook lifters die op hun eerste lift op 2 kilometer van het startpunt worden verkracht en vermoordquote:Op maandag 5 augustus 2013 10:09 schreef Frank_NL het volgende:
[..]
Mijn stelling is dus: als de 10% onveiligste chauffeurs zou gaan liften, neemt de verkeersveiligheid flink toe.
Liften hoef niet gevaarlijk te zijn, blijkens
1) Joachim Fiedler et al (1989). Anhalterwesen und Anhaltergefahren: unter besonderer Berücksichtigung des "Kurztrampens" (in German). Wiesbaden, Germany: Bundeskriminalamt Wiesbaden.
2) het feit dat er lifters zijn die soms tot honderdduizenden liftkilometers op hun conto hebben
Wat een onzin.quote:Ja, er zijn ook lifters die op hun eerste lift op 2 kilometer van het startpunt worden verkracht en vermoord
Nee, da's geen onzin. Het is alleen geen goed argument om te zeggen dat liften gevaarlijk is. Net zoals roepen dat liften niet gevaarlijk is omdat er iemand is die probleemloos heel veel heeft gelift.quote:
Ben je man of vrouw?quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:15 schreef imhumannature het volgende:
Hi,
Ik wil over 2 weken gaan liften naar Marseille, en vanuit daar eventueel richting Spanje of richting Italië. Mijn probleem is echter dat ik niet heel sociaal vaardig ben.
Hebben jullie, naast de motiverende berichten over veiligheid, nog concrete tips voor mij?
Thx!
Ik ben 10 jaar lifter. Het heeft een jaar geduurd voor ik het echt aandurfde om op tankstation om een lift te vragen. Het eerste jaar heb ik dat een enkele keer wel gedaan, maar meestal meer omdat de vorige chauffeur mij kon overtuigen dat een tankstation de beste plek is om te liften. Dat is het absoluut, alleen moet je er vaak wel mensen voor aanspreken. Dat bekort de wachttijd aanmerkelijk.quote:Ik wil over 2 weken gaan liften naar Marseille, en vanuit daar eventueel richting Spanje of richting Italië. Mijn probleem is echter dat ik niet heel sociaal vaardig ben.
Vanuit Nederland naar Marseille zou ik voor de route Maastricht-Luxemburg-Nancy-Marseille kiezen.quote:Ik wil over 2 weken gaan liften naar Marseille,
Hebben jullie, naast de motiverende berichten over veiligheid, nog concrete tips voor mij?
Hmm, hier ben ik het juist niet mee eens. Ik heb een tijdje gehad dat ik standaard alleen maar mensen vroeg, nu sta ik vooral aan het einde van het tankstation. Gek genoeg word je dan juist heel snel meegenomen, vaak al binnen 10min. Je mist namelijk een boel auto's als je rondvraagt op een tankstation. Hoe dan ook, het absolute verschil zal wel erg klein zijnquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:35 schreef Frank_NL het volgende:
Ik ben 10 jaar lifter. Het heeft een jaar geduurd voor ik het echt aandurfde om op tankstation om een lift te vragen. Het eerste jaar heb ik dat een enkele keer wel gedaan, maar meestal meer omdat de vorige chauffeur mij kon overtuigen dat een tankstation de beste plek is om te liften. Dat is het absoluut, alleen moet je er vaak wel mensen voor aanspreken. Dat bekort de wachttijd aanmerkelijk.
Eens, als het donker is vraag ik ook altijd. Ik vind het gewoon veel relaxter om met m'n duim omhoog te staan in plaats van het stressvolle vragenquote:Op dinsdag 3 september 2013 14:00 schreef Frank_NL het volgende:
Novito12
Het hangt van de situatie af. Beide mogelijkheden kunnen geschikt zijn.
Als het druk is en overdag, kan je inderdaad prima aan het eind van het tankstation staan. Met druk bedoel ik ook, als de mensen lang pauzeren. Dat is wat meer het geval als het mooi weer is.
Vragen is bij uitstek geschikt op tankstations waar het niet zo heel druk is en het weer niet zo lekker. Als het donker is, is vragen om een lift de enige zinvolle mogelijkheid.
Wow gaaf zegquote:Op maandag 9 september 2013 05:22 schreef imhumannature het volgende:
Vandaag vanaf Utrecht naar Normandië in 1 dag gelift, verspreid over 4 auto's. Nu maar hopen dat de rest van de trip door Frankrijk net zo makkelijk is!
Hoe lang blijf je weg? Tof om te horen dat Frankrijk makkelijk gaat, is eigenlijk een van de landen waar ik nog weinig (=geen) liftervaring hebquote:Op zaterdag 14 september 2013 23:23 schreef imhumannature het volgende:
En na mijn eerste (lange) liftrit naar Caen (Normandië) ben ik woensdagochtend in 1 rit naar Parijs gebracht waar ik de dag (en nacht) heb doorgebracht.
Omdat mijn doel eigenlijk niet Parijs was ben ik donderdagochtend rond 8u 's ochtends weer begonnen met liften. Dit keer naar Marseille. Om 17u(!) was stond ik al met mijn backpack in het centrum van Marseille.
Morgen pak ik mijn tent weer in om via de kust naar Spanje toe te gaan waar ik eea wil zien. Hopen dat dit net zo makkelijk gaat.
Tot nu toe dus toffe ervaringen!
Wat een uitgebreid verslag. Leuk om te lezen! Ik krijg ook wel weer zin om ergens heen te liften, alhoewel ik het nog maar een paar keer heb gedaan.quote:
Heeeel herkenbaar, wij hadden minder geluk daar destijds en stonden 4 uur te wachten voordat we het opgavenquote:Op zondag 13 oktober 2013 18:03 schreef Frank_NL het volgende:
Op de randweg van Sibenik was ik wat verrast over de richting die stond aangegeven voor de snelweg naar Split en Zagreb, en ik ging op mijn gevoel af, en liep een andere kant op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |