abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 juli 2013 @ 10:49:49 #101
380484 De_Fietser
Just Biking
pi_129462401
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 23:50 schreef Frank_NL het volgende:
Vier dagen geleden van Eindhoven naar Berlijn gelift en vandaag terug. Mijn auto geparkeerd in Geldrop, op loopafstand van tankstation Meelakkers langs de A67. Half uurtje rondgevraagd, lift naar Berlijn ring. BMW, twee chauffeurs, hoge snelheid. 4,5 uur na vertrek 592 km afgelegd. Op Rasthof Michendorf heb ik 1 chauffeur gevraagd, die nam me mee Berlijn in, en nog precies naar het logeeradres.

Vandaag terug uit Berlijn in 7h00m met vier chauffeurs, VW, Audi, Citroen en Audi.

Blijf me afvragen waarom niet meer mensen liften.
Geef je die mensen wel eens iets (ter compensering van de benzine bijvoorbeeld?)
There's no money in poetry, but then there's no poetry in money, either.
Actief in Sport, Travel, Theater, Taal en Kunst.
Leest momenteel: Mike's election guide.
pi_129466550
Nee. Hoeft ook niet. Extra benzineverbruik door lifter is nihil. Had wel een gedachte om per lift 1 euro aan het Glazen Huis te geven (en naar het Glazen Huis te liften).

Vorig jaar een keer met de fiets gelift. Misschien wel leuk voor een fietser om te weten. =D
pi_129466889
De heenweg met 2 personen tegelijk liftend afgemaakt: in 2u32 van Den Haag Malieveld naar Balk in Friesland. 169 km, in twee liften, hadden erg veel geluk met 1 lift in 1x naar Lemmer, Friesland :D

Terugreis na een weekend zeilen en veel versnaperingen toch maar gewoon met de auto mee teruggereden, na een lang vermoeiend weekend is liften toch minder aantrekkelijk dan rustig zitten en op locatie afgezet worden :P
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_129470315
Inderdaad, een goed tempo voor Nederland, tegen de 70 kmh gemiddeld.

Vanmorgen twee lifters aan de Leenderweg, Eindhoven. Ik reed de andere kant op.
  maandag 29 juli 2013 @ 17:54:05 #105
380484 De_Fietser
Just Biking
pi_129475862
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 13:03 schreef Frank_NL het volgende:
Nee. Hoeft ook niet. Extra benzineverbruik door lifter is nihil. Had wel een gedachte om per lift 1 euro aan het Glazen Huis te geven (en naar het Glazen Huis te liften).

Vorig jaar een keer met de fiets gelift. Misschien wel leuk voor een fietser om te weten. =D
Dat vind ik een mooi initiatief. Er worden ook best veel liftwedstrijden lokaal georganiseerd richting het glazen huis door studentenverenigingen etc.

Met de fiets liften lijkt me top, maar ook er bezwaarlijk, zeker voor een eerste keer.
There's no money in poetry, but then there's no poetry in money, either.
Actief in Sport, Travel, Theater, Taal en Kunst.
Leest momenteel: Mike's election guide.
pi_129500022
Waarschijnlijk kom ik er in oktober weer een keertje toe om met de fiets te liften.

Ik fiets dan op een zaterdag naar Leuven, om mij zondag als vrijwilliger in te zetten bij een gehandicaptensportdag.

Na afloop kan ik dan weer naar het grote tankstation bij Leuven fietsen langs de snelweg. Heverlee heet dat geloof ik. Een rit tot de hoogte van Luik is dan wel voldoende. Er resteren dan nog 30 kilometer zelf fietsen, naar mijn woning in Maastricht.

Ik vond het verschil met liften met de fiets vooral dat je theoretisch niet alleen je losse bagage kwijt zou kunnen raken, maar ook je fiets, als je een te begerige chauffeur hebt. Maar anderzijds, er gebeuren mij nooit gekke dingen als ik lift, en die uitspraak klop ik ook niet af. Moest het toch zo ver komen, dan is de kans nog wel groot dat ik minimaal nog het kenteken van de wegrijdende wagen noteer.

Een fiets meenemen in de trein doe ik trouwens meestal alleen binnen Nederland en Belgie. Op langere afstand heb ik het maar een keer gedaan. Ik zou ook niet snel een verdere buitenlandreis met de fiets bungelend aan de liftduim doen.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 12:01:22 #107
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_129500683
Morgen onderweg naar Hongarije, beginnend vanuit Arnhem, Weet iemand toevallig waar in Arnhem we het beste kunnen beginnen? Vandaag gaan we alles uitzoeken in ieder geval, en nog een vraag die sowieso wel handig zou zijn om beantwoord te hebben, wat eten mensen die onderweg liften nou zoal? Backpackers enzo, mensen die dagen onderweg kunnen zijn? Ik dacht zelf aan noten, muesli repen?
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
pi_129503824
Vanuit Arnhem ligt het eerste tankstation langs de snelwegroute richting Budapest tussen afrit Duiven en Zevenaar. Kortom, wat je nodig hebt vanuit Arnhem is een lift naar dat tankstation, omdat je daar makkelijk verder kan liften.

Eens je dan op weg bent, ga je in principe van tankstation naar tankstation, waar je rustig rondvraagt om een lift de goede kant op. Let op de kentekens van de auto's.

Ik zou starten bij het tankstation aan de IJsseloordweg, of bij het tankstation bij knooppunt Velperbroek aan de kant van Velp (100 meter boven het knooppunt).

Let er op dat je op de hoofdroute blijft, ook in het Ruhrgebied. Dat moet je in een keer doorkomen om niet vast te komen staan. Brandmerk (desnoods) in je arm dat snelwegtankstations de heilige plekken zijn. Onbekende opritten zijn als verlaten stoptreinstations, en dat is niet handig, op een doorgaande reis.

Op dit moment hangen er nog volop kersen, maar er zijn niet overal kersenbomen. Ook andere bessen kan je al plukken uit het veld. Zelf neem ik vaak gewoon brood mee of een rol koeken en zeker met dit weer 1,5-2 liter water en appels. Noten zitten veel bouwstoffen in, muesli vooral veel energie.

Ik weet niet hoe het over komt, maar op drukke tankstation kan je, als het druk is en je wil snel vooruit, je rustig vooral richten op de snellere modellen.

[ Bericht 20% gewijzigd door Frank_NL op 30-07-2013 13:47:52 ]
pi_129503935


[ Bericht 100% gewijzigd door Frank_NL op 30-07-2013 13:45:44 ]
  dinsdag 30 juli 2013 @ 17:26:13 #110
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_129512162
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:42 schreef Frank_NL het volgende:
Vanuit Arnhem ligt het eerste tankstation langs de snelwegroute richting Budapest tussen afrit Duiven en Zevenaar. Kortom, wat je nodig hebt vanuit Arnhem is een lift naar dat tankstation, omdat je daar makkelijk verder kan liften.

Eens je dan op weg bent, ga je in principe van tankstation naar tankstation, waar je rustig rondvraagt om een lift de goede kant op. Let op de kentekens van de auto's.

Ik zou starten bij het tankstation aan de IJsseloordweg, of bij het tankstation bij knooppunt Velperbroek aan de kant van Velp (100 meter boven het knooppunt).

Let er op dat je op de hoofdroute blijft, ook in het Ruhrgebied. Dat moet je in een keer doorkomen om niet vast te komen staan. Brandmerk (desnoods) in je arm dat snelwegtankstations de heilige plekken zijn. Onbekende opritten zijn als verlaten stoptreinstations, en dat is niet handig, op een doorgaande reis.

Op dit moment hangen er nog volop kersen, maar er zijn niet overal kersenbomen. Ook andere bessen kan je al plukken uit het veld. Zelf neem ik vaak gewoon brood mee of een rol koeken en zeker met dit weer 1,5-2 liter water en appels. Noten zitten veel bouwstoffen in, muesli vooral veel energie.

Ik weet niet hoe het over komt, maar op drukke tankstation kan je, als het druk is en je wil snel vooruit, je rustig vooral richten op de snellere modellen.
Heel erg bedankt, zeker tips waar ik wat aan heb! ^O^
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 01:48:19 #111
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_129600281
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 01:46 schreef EnemyRock het volgende:
Hallo, een minuut over op de teller van het hostel Maar een vriend en ik zijn aanbeland in Budapest op dag twee" ups en downs gehad, Meer later.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 01:46 schreef EnemyRock het volgende:
o.a. wildkamperen onder de sterrenhemel 5 plus uur vast om vervolgens een directe lift te krijgen naar Budapest, interessante ervaring geweest!
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
pi_129600888
Dat liften is zo vet hee. Ben vorig jaar weg geweest van uit Utrecht naar Nurnberg. Daar deed ik iets minder dan twee dagen over. Van tankstation naar tankstation is het beste! Ik werd ook nog een keer afgedropt bij een op/afrit langs de snelweg, wel de goede route, niet het gewenste punt. Ik stond zeker vier uur met een bordje om hoog. Terwijl ik nog altijd in NL was.

Toen bij Dusseldorf ergens in de bossen geslapen in mn eentje. Dat was wel echt freaky omdat je niet weet waar je bent en je bent alleen en alles. Maar heerlijk uitgeslapen en heb toen wel goede sprongen gemaakt. Eenmaal in Duitsland scheuren ze met gemak tot de 200km/u dus dat gaat lekker.

Je komt onderweg ook veel lifters tegen. Vorig jaar per abuis een lift gepikt van een stel Vlamingen die er al heel lang stonden. Zij hadden eerder iemand aangesproken die later weer naar mij kwam om te vertellen dat er inderdaad nog plek over was :')

Op de terugweg redelijk lang moeten wachten op de eerste lift, maar uiteindelijk met een zeer zwijgzame Chinees in zijn peperdure bolide een paar honderd kilometer opgeschoven.
Zo veel verschillende mensen die je op pikken. Soms is het een zakenman, andere keer een gezinnetje en de andere keer zit je weer met een trucker en zijn stoere verhalen.

Dit jaar verliep het ongeveer net zo maar we waren nu met zijn tweeen. De eerste lift hadden we in 10min uit Utrecht te pakken. Echter, verder dan de NL/Duitse grens kwamen we die dag niet. Duurde allemaal veel te lang. We sliepen uiteindelijk ergens tussen de bomen langs de snelweg.

De volgende dag tijdens het ontbijt kwamen we een stel tegen die ons met hun camper wel weer 100km verder kon brengen. Uiteindelijk gedropt bij een kruispunt in een stadje waar we ook maar een half uurtje stonden. Het waren telkens korte ritjes tot we bij een arbeider in zijn busje mochten en ons een dikke 300km de goede weg op bracht.

Bij laatste tankstation waar hij ons dropte had ik nog geen vijf minuten om even naar de plee te kunnen gaan want die vriend van me had alweer een volgende lift aangeboden gekregen, regelrecht naar de plek van bestemming.

Het kan soms zo raar lopen. Dat je de moed echt al acht keer heb opgegeven en dat je dan toch nog even 400km verder komt, op het laatste moment. De mensen die je mee maakt zijn stuk voor stuk anders en de beleving daarom ook.

Ik raad het veel mensen aan altijd maar de één vind het pauper en de ander vind het gevaarlijk. Ik heb inderdaad ook zo iets van: 'Waarom doen meer mensen dit niet?!'
pi_129601470
Mooi verhaal! Keep 'em coming.

Wat betreft gevaarlijk: Vraag me eigenlijk wel af of het statistisch gezien niet veiliger is om te liften, dan in je eentje zelf te rijden. De kans dat je een ongeluk maakt omdat je in slaap dommelt of door onoplettendheid (door vermoeidheid) is waarschijnlijk relatief groter dan de kans dat er iets gebeurd omdat je bij een vreemde in de auto stapt.
Pain is temporary, pride is forever
pi_129640552
Ik denk dat het argument van mensen die het overwegen vooral gaat over serieverkrachters en overvallers etc. Dat heb ik eigenlijk nooit gehoord, hoewel het best mogelijk is dat er een grapjas tussen zit die er met je spullen vandoor gaat, of andere kwade bedoelingen heeft. Maar dat moet je van te voren maar zien aan te voelen, dat weet je toch nooit. Je kan altijd een lift weigeren.

Ik hou altijd de deur open als ik mijn spullen uit de kofferbak haal, maar de chauffeur staat er toch altijd wel bij om de kofferbak open te maken. Het risico dat hij/zij zomaar wegrijden met je tas kan je makkelijk beperken. Daarnaast zou ik niet weten wat iemand met mijn backpack moet omdat er toch geen waardevolle spullen voor hen in zitten. Geld en andere belangrijke dingen draag ik op mijn lichaam.

Tis niet dat ik op geweld uit ben, maar een mes draag ik sowieso met me mee als ik aan het reizen ben. Hand toereikend maar niet direct zichtbaar. Het is ook meer een tool om brood mee te smeren of een blik te openen of zo. Aan de andere kant weet je ook niet waar het uiteindelijk handig voor kan zijn.

Daarnaast lift ik gewoon niet als het donker is en stap ik liever zelf op de mensen af.

Tijdens het liften ben je op je zelf aangewezen en dien je gewoon rekening te houden met de mogelijke risico's.

Ik weet trouwens niet hoe het dieper in Oost Europa er aan toe gaat.. Het leven is daar doorgaans wat soberder en minder welvarend zoals ik het heb mee gemaakt en ik hoor ook dat je daar wel sneller gescammed of bestolen wordt als je in het verkeerde gebied terecht komt.

Ook schijnt het daar meer gebruikelijk te zijn een tegenprestatie te leveren in de vorm van geld of andere goodies of mogelijk arbeid?

Heeft iemand daar ervaring mee? Als het niet was dat ik werk te doen had, was ik afgelopen week van uit Berlijn verder het Oosten in getrokken richting Krakow en daarna Budapest.

Wat zijn de ervaringen met het liften in Oost Europa?
pi_129707057
Bedankt voor deze bijdragen.

Als er andere lifters zijn hou je daar op een bepaalde manier rekening mee. Dat is per plek verschillend. Maar de aanwezigheid van meerdere lifters is oke.

Ik lift wel regelmatig en mijn focus ligt vaak op wat voor types auto's er rondrijden en waarin word ik meegenomen. Ik houd daarvan ook nog gegevens bij en vorige week heb ik de data eens geanalyseerd om een antwoord te hebben op de vraag: zijn er automerken waarin ik significant langere lifts krijg?

Dit lijkt inderdaad zo te zijn. Maar er zijn twee opmerkingen bij: 6 van de 10 keer weet ik niet meer in welk merk auto ik gezeten heb bij de verwerking van de ritgegevens. Toch lijkt het erop dat vooral Mercedes een gemiddeld langere lift geeft: rond de 150 kilometer vergeleken met rond de 70 km gemiddeld van de ritten waarvan ik het merk heb onthouden. Laag scoort juist, en dat is opmerkelijk vind ik, BMW, maar ook de meeste Oost-Aziatische merken. BMW en Mercedes hebben bepaalde overeenkomsten maar ook verschillen: Mercedes heeft veel meer modellen, namelijk ook vrachtwagens en transportauto's.

Iets anders dat blijvend iets met mij doet is de aanwezigheid van vrouwen in de auto's =)

Een mannelijke lifter krijgt vooral lifts van solo mannelijke chauffeurs en van koppels. 80% van de ritten. Slechts een op elf ritten wordt door een solo vrouwelijke chauffeur gegeven. Een vrouw roept in mij altied iets op...! :) De helft van de vrouwen is per definitie fijn gezelschap. En daarvan heeft een op de tien iets... dat het hartje sneller laat kloppen. Waardoor het allerlei emoties en gevoelens oproept.

Bijzondere situaties blijven toch ook komen. Er zijn steeds weer nieuwe ervaringen, het is een heel dynamische ervaring. Nieuwe hoogste snelheden bijvoorbeeld. Laatst op weg naar Berlijn voor het eerst een vrouwelijke chauffeur die boven de 200 kmh reed. De laatste lift terugkomend uit Berlijn, van tankstation Reunen bij Venlo naar A67 afrit Geldrop, reed ik met twee Antwerpense dames van mijn leeftijd mee, in een ruime Audi, die toevallig in dezelfde wijk in Berlijn in een hostel hadden gezeten. Op het tankstation was er een vrouwelijke vrachtwagenchauffeur, jawel een vrouwelijke. En blond nog wel. Ik kan me niet herinneren zoiets eerder te hebben gezien.

In "Oost-Europa" heb ik gelift in Polen (6000 km) en in Tsjechie, Slowakije, Oekraine, Litouwen en Hongarije (elk tussen 50 en 1000 km), voor zover dat dan Oost-Europese landen zijn. Ik spreek een beetje Pools en ik versta het redelijk goed. In de meeste van deze landen helpt dat erg veel. In den beginne kende ik nog geen Pools en kon ik de meeste mensen daar nauwelijks verstaan. Dat vond ik wat lastiger. Ze kunnen dan vreemde plannen bespreken, waar je dan geen weet van hebt. Verder heb ik er goede ervaringen.

Later dit jaar ga ik nog liften in twee of drie andere "Oost-Europese" landen, namelijk Slovenie, Kroatie en wellicht Bosnie.

Van Roemenie is bekend dat chauffeurs vaak een vergoeding verwachten als je aan het liften bent. Dat kan ook wel eens gelden voor Oekraine of Moldavie (misschien). In Oekraine en Rusland kan je binnen de stad prima "liften", maar de chauffeurs verwachten een vergoeding: het zijn eigenljik informele taxidiensten. Dit heb ik alleen van horen zeggen.

Bedenk dat jij een West-Europeaan bent en daardoor voor hen vanzelf een rijke. En ben je misschien geen rijke West-Europeaan, je bent wel West-Europeaan en dus heb je daardoor gewoon veel meer kansen dan zij. Zo zien ze dat daar. En onderling verrekenen ze regelmatig ook een vergoedinkje in Lei. Heb je dus meer geduld nodig, als het perse gratis moet.

Mijn persoonlijke ervaringen met chauffeurs die een vergoeding willen: ze geven dit (vanzelfsprekend) voor aanvang van de rit aan, anders ontstaat er namelijk een vervelende situatie aan het einde van de rit. Ik heb dit een aantal keren in Nederland meegemaakt met tweede of derde generatie migranten (dus Turken, Marokkanen etc), een keer in Polen en een keer in Luxemburg. Kortom het gebeurt niet vaak.
pi_129707244
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 03:43 schreef FreeShooter het volgende:
Wat betreft gevaarlijk: Vraag me eigenlijk wel af of het statistisch gezien niet veiliger is om te liften, dan in je eentje zelf te rijden. De kans dat je een ongeluk maakt omdat je in slaap dommelt of door onoplettendheid (door vermoeidheid) is waarschijnlijk relatief groter dan de kans dat er iets gebeurd omdat je bij een vreemde in de auto stapt.
Mijn stelling is dus: als de 10% onveiligste chauffeurs zou gaan liften, neemt de verkeersveiligheid flink toe.

Liften hoef niet gevaarlijk te zijn, blijkens
1) Joachim Fiedler et al (1989). Anhalterwesen und Anhaltergefahren: unter besonderer Berücksichtigung des "Kurztrampens" (in German). Wiesbaden, Germany: Bundeskriminalamt Wiesbaden.
2) het feit dat er lifters zijn die soms tot honderdduizenden liftkilometers op hun conto hebben
pi_129707457
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:09 schreef Frank_NL het volgende:

[..]

Mijn stelling is dus: als de 10% onveiligste chauffeurs zou gaan liften, neemt de verkeersveiligheid flink toe.

Liften hoef niet gevaarlijk te zijn, blijkens
1) Joachim Fiedler et al (1989). Anhalterwesen und Anhaltergefahren: unter besonderer Berücksichtigung des "Kurztrampens" (in German). Wiesbaden, Germany: Bundeskriminalamt Wiesbaden.
2) het feit dat er lifters zijn die soms tot honderdduizenden liftkilometers op hun conto hebben
Ja, er zijn ook lifters die op hun eerste lift op 2 kilometer van het startpunt worden verkracht en vermoord :')
pi_129707629
quote:
Ja, er zijn ook lifters die op hun eerste lift op 2 kilometer van het startpunt worden verkracht en vermoord :')
Wat een onzin.
pi_129707844
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 10:27 schreef Frank_NL het volgende:

[..]

Wat een onzin.
Nee, da's geen onzin. Het is alleen geen goed argument om te zeggen dat liften gevaarlijk is. Net zoals roepen dat liften niet gevaarlijk is omdat er iemand is die probleemloos heel veel heeft gelift.
pi_129708358
Je hebt gelijk. Alleen gaf argument 2) mij wel veel vertrouwen bij het liften. Later ook argument 1) de studie van Bundeskriminalamt Wiesbaden waaruit blijkt dat de risico's werkelijk erg klein zijn. Voor mannen altijd kleiner dan voor vrouwen.
pi_130295433
Gisteren gelift in Australie. Van een winkelcentrum zo'n 20km van de stad vandaan, naar de stad en terug.

Op de heenweg met een bordje gelift en binnen 5 minuten een lift van een vrachtwagenchauffeur. Hij had zelf ook heel Australie rond gelift. Op de terugweg mensen aangesproken bij een benzinestation en bij de 2e had ik al beet!
Pain is temporary, pride is forever
pi_130313740
Goed topic. Afgelopen zomervakantie door Europa gecouchsurfed. 13 locaties aangedaan, en slechts op één daarvan hoeven kamperen. Niet zozeer vanwege financiele redenen maar omdat we het gewoon een stuk leuker vinden dan als toerist onze tijd in een hotel door te brengen. Je krijgt een veel betere indruk van een plek door met de locals uit te hangen. Was zeer geslaagd :) Als voorbeeld, in six-fours-les-plages (aan de Franse rivièra) sliepen we bij een couchsurfer die de toegangscode wist tot een villawijk met een privéstrand met zeeën van ruimte. Aan de andere kant van een muurtje in de zee hadden mensen nog geen halve vierkante meter en lagen er 3 miljoen mensen op het strand :P
Overigens niet gelift, met eigen auto op pad geweest. Couchsurfing is dubbel en dwars aan te bevelen!
Ik snap het argument "je kunt beter even doorsparen" dan ook niet zo goed.. Mensen die alleen surfen om geld te besparen komen er bij mij sowieso niet in, dat is totaal niet de gedachte. Die mensen zitten waarschijnlijk ook thuis bier te drinken in plaats van af en toe naar de kroeg te gaan.
  woensdag 21 augustus 2013 @ 17:03:04 #123
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_130317485
Zojuist terug in Nederland van een liftvakantie naar het oosten.

Vanaf Arnhem in twee dagen naar Budapest gelift, vanaf daar met de trein naar een dorpje wat iets zuidelijker lag gereisd waar we met een vriendin hebben afgesproken, na dit festival zijn we met nog een andere vriendin bij elkaar gekomen waarna we uiteindelijk in twee teams van twee (jongen/meisje) vanaf Hongarije naar Kroatie van plan waren te liften. Voor het andere team bleek dit heel makkelijk te gaan en hebben ze het tot de kust weten te halen terwijl het voor ons team twee helse liftdagen bleken;

Perongeluk afgezet voorbij de grens in Slovenie(!), vanuit daar wonderbaarlijk genoeg een lift naar de Kroatische grens gekregen waarna we er bijna hardhandig vanaf gebonjourd werden door een boze grenswachter die maar al te graag zijn wapenstok aaide, achter een hek gezet en maar doorgelopen tot we een andere grens tegenkwamen met een bijna verlaten tankstation op een plek waar al lifters waren die ook geen succes hadden, uiteindelijk na een paar uur proberen een korte lift naar het volgende dorpje bemachtigd waar we met de trein naar Zagreb zijn gegaan.

Daar hebben we diezelfde dag nog geprobeerd te snelweg te bereiken om ook naar de kust te liften maar op het tankstation waar we zaten hadden we ook geen geluk, achteraf gezien hadden we naar de tolstop moeten gaan en wat vrolijker moeten reageren maar op dat punt zaten we in een negatieve spiraal helaas. Die avond zat mijn liftpartner er helemaal doorheen en moesten we absoluut terug naar de stad om een hostel te vinden. De volgende middag is het andere team maar naar Zagreb gekomen i.p.v. wij naar de kust waar we een couchsurf host hadden en daar hebben we enkele dagen verbleven.

Maandag begon mijn terugreis met een andere partner die wel flink wat vlotter verliep, een directe lift naar Wenen waar we een dagje in een hostel verbleven en de dag daarna tot ongeveer Keulen weten te reizen waar we de nacht in een tentje op een grasveld hebben doorgebracht, vandaag in Nijmegen aangekomen dus waar ik bij die vriendin verblijf.

Hele interessante, lieve, leuke, aardige mensen tegen gekomen, liften van heel diverse mensen gehad en een over het algemeen leuke trip!
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
  donderdag 22 augustus 2013 @ 00:51:59 #124
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_130334981
Net een couchsurfer thuis gehad uit Amerika. Was wel leuk ook al was hij een beetje verwenden nniet echt de gebruikelijke backpacker. Rijke achtergrond en dergelijke.

Volgende keer maar een oost European doen :P

Ga 10 september naar Amerika backpacken.
pi_130440058
Hi,

Ik wil over 2 weken gaan liften naar Marseille, en vanuit daar eventueel richting Spanje of richting Italië. Mijn probleem is echter dat ik niet heel sociaal vaardig ben.

Hebben jullie, naast de motiverende berichten over veiligheid, nog concrete tips voor mij?

Thx!
pi_130454098
Gewoon vriendelijk zijn en blijven. Tijdens een rit van drie uur vind ik het ook lastig een gesprek gaande te houden, zeker als ik zijn/haar taal niet spreek of andersom. Dan zit je daar maar een beetje awkward naast een onbekende..
pi_130466088
Ik heb een paar keer onbewust gelift, telt dat ook? :P

Een keer in Berlijn was ik in een bos aan het wandelen, aardig verdwaald totdat ik opeens in een villawijk kwam. Het was winter en een dikke bmw of mercedes zat vast in de sneeuw dus die man vroeg of ik even kon helpen duwen. Dat wou ik wel als hij mij naar het dichtstbijzijnde treinstation zou brengen.

In Jordanië een lift gekregen na een bezoek aan een kasteel terug naar het busstation. Zonder twijfel met mijn vriendin bij twee Arabische mannen ingestapt. Eentje sprak gewoon Engels en was ook hier en daar geweest dus dat was wel even chill.

De laatste lift die ik me kan herinneren was in China, om precies te zijn in Chengdu. We kwamen na een treinreis van bijna 30 uur + een metrorit eindelijk aan in de binnenstad. Op het metrostation was ik aan het uitvogelen hoe ik bij ons hotel moest komen totdat ik in het Engels werd aangesproken door een Chinees die er op stond dat ik door z'n vriendin naar ons hotel werd gebracht. Hij had zelf ook regelmatig gebackpackt en wou iets terug doen voor z'n fellow travellers. Dus zodoende werden we in de vw van z'n vriendin voor de deur afgezet. Scheelt toch weer in een stad vol vreemde tekens met een zware backpack een heel stuk lopen.

Liften is cool man. :D
  maandag 26 augustus 2013 @ 01:04:43 #128
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_130466718
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 13:15 schreef imhumannature het volgende:
Hi,

Ik wil over 2 weken gaan liften naar Marseille, en vanuit daar eventueel richting Spanje of richting Italië. Mijn probleem is echter dat ik niet heel sociaal vaardig ben.

Hebben jullie, naast de motiverende berichten over veiligheid, nog concrete tips voor mij?

Thx!
Ben je man of vrouw?

Tip 1: ga op je intuïtie af.

Tip 2: laat ten alle tijden je naasten weten waar je bent.

Tip 3: houd je naasten op de hoogte van de lifts die je neemt.
pi_130466854
Dat laatste heb ik nooit gedaan :o Ik ga er gewoon van uit dat als ik ergens in stap, even later ook weer ergens uitstap.
pi_130504769
Ben je man of vrouw?
Man, 70.000 km gelift in 1200 voertuigen, zo'n 60 km per rit dus, varierend van 200 meter tot iets over de 1.000 km per rit.

Tip 1: ga op je intuïtie af.
Dat doe ik altijd. Ik vind het zeer moeilijk, misschien onmogelijk, om mijn intuitie te negeren.

Tip 2: laat ten alle tijden je naasten weten waar je bent.
In welke zin? Over het algemeen zijn er wel wat mensen op de hoogte van een liftreis, gewoon omdat ik anderen laat weten wat ik ga doen. Willen ze vaak weten.

Tip 3: houd je naasten op de hoogte van de lifts die je neemt.
Dat betekent dus onderweg live updates doen. Nee, dat doe ik meestal niet, en als ik het deed, was het ook al om te laten zien dat de reis goed vlot. Als ik dat constant bij iedere lift zou doen, was ik iemand die bang was voor de medemens. Dat wil ik niet zijn.

Ik ga vooral uit van mijn eigen intuitie en niet die van mijn naasten.

Ben je meisje onder de 22. Niet in je eentje liften. De kans dat het dan mis gaat is namelijk 1% en dat is te veel. That's all.

quote:
Ik wil over 2 weken gaan liften naar Marseille, en vanuit daar eventueel richting Spanje of richting Italië. Mijn probleem is echter dat ik niet heel sociaal vaardig ben.
Ik ben 10 jaar lifter. Het heeft een jaar geduurd voor ik het echt aandurfde om op tankstation om een lift te vragen. Het eerste jaar heb ik dat een enkele keer wel gedaan, maar meestal meer omdat de vorige chauffeur mij kon overtuigen dat een tankstation de beste plek is om te liften. Dat is het absoluut, alleen moet je er vaak wel mensen voor aanspreken. Dat bekort de wachttijd aanmerkelijk.

Onderweg voelde ik mij ook wel eens niet zo op mijn gemak. Het kan ook nogal intensief zijn, zeker als er vrij veel vrij korte ritten op een traject zitten, en alle chauffeurs verlegen zijn om een gesprek. Voor mij ging dat soms wel heel diep, maar het wende wel. Na een paar jaar liften voelde het wel bijna altijd lekker, nog altijd is het zo dat ik liften alleen voor sommige reizen geschikt vind, en na een paar dagen of soms een paar weken met regelmatig liften raak ik er verzadigd van.

In het begin had ik per rit een heel wisselend gevoel. Dus op een dag met vijf ritten waren er meestal een of twee memorabele ritten en een of twee die dichter bij miserabel zaten, maar uiteindelijk voelde het altijd wel lekker...

[ Bericht 3% gewijzigd door Frank_NL op 27-08-2013 09:40:26 ]
pi_130509241
quote:
Ik wil over 2 weken gaan liften naar Marseille,

Hebben jullie, naast de motiverende berichten over veiligheid, nog concrete tips voor mij?
Vanuit Nederland naar Marseille zou ik voor de route Maastricht-Luxemburg-Nancy-Marseille kiezen.

Via Parijs kan natuurlijk, en is ook een goede als je je totaaaaal niet wil haasten. Echter wil je eigenlijk gewoon met een fijne kadans door naar de Marseille, dan kan je Parijs beter vermijden.

Behalve bij tankstations kan je in Frankrijk ook bij de tolpoorten (peage) liften, vooral ook die die midden op de snelweg staan. Je kan daar evt door autoriteiten worden weggemaand, dan kan je liften op de parkeerplaats 100 meter na de peagepoorten.

Goede liftplekken zijn te vinden op www.hitchwiki.org.
pi_130510047
Spanje wordt juist niet aangeraden om te liften, heb ik begrepen. Het is daar lastig om een lift te krijgen en veel mensen spreken zeer beperkt engels. Dus als je de keuze hebt, houd het in je achterhoofd.
Pain is temporary, pride is forever
pi_130544053
In Spanje zijn de wachttijden bij het liften LAAAANG. Vaak krijg je daar een lift van niet-Spanjaarden.

In Spanje wordt van oudsher niet veel gelift. In de hoogtijdagen van het liften was Spanje een arm land, hadden Spanjaarden dus weinig auto's en reden ze daarmee ook niet zo ver.
pi_130590983
Jammer om te horen dat Spanje niet ideaal is om te liften.

Ik heb besloten eind volgende week de stap te gaan maken en te liften naar Frankrijk. Vanuit daar kijk ik hoe en wat. Mogelijk wil ik vanuit Frankrijk rechtstreeks of via Zwitserland naar Italië liften. Wat is jullie ervaring met liften in Zwitserland en/of Italië?

[ Bericht 21% gewijzigd door imhumannature op 29-08-2013 13:07:47 ]
pi_130600232
Italie is ook een wat lastiger gebied om te liften. Zwitserland moet wel oke zijn. Net als Spanje heb ik in deze regio's nooit gelift. Maar eenmalige ervaringen zeggen ook niet veel en zijn zeker subjectief.

De website Hitchwiki heeft momenteel wat probleempjes door een server crash. Daardoor kan de waardering "hitchability" (liftbaarheid) per land niet meer worden weergegeven. Lifters konden daar per land een stem uitbrengen op de liftbaarheid. Dat geeft natuurlijk een beter beeld als individuele ervaringen.

In Italie geldt op de snelwegen een liftverbod. Dit verbod geldt niet als je voor het bord snelweg op opritten staat, maar het geldt wel op alle tankstations langs de snelwegen. In de praktijk levert het niet zo veel problemen op.

Toch is de liftbaarheid pagina van Hitchwiki nog wel handig. Je kan gemakkelijk de informatie per land nalezen en die klopt heel behoorlijk.

Zie dus hier:

http://hitchwiki.org/en/Hitchwiki:Hitchability
pi_130773796
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:35 schreef Frank_NL het volgende:

Ik ben 10 jaar lifter. Het heeft een jaar geduurd voor ik het echt aandurfde om op tankstation om een lift te vragen. Het eerste jaar heb ik dat een enkele keer wel gedaan, maar meestal meer omdat de vorige chauffeur mij kon overtuigen dat een tankstation de beste plek is om te liften. Dat is het absoluut, alleen moet je er vaak wel mensen voor aanspreken. Dat bekort de wachttijd aanmerkelijk.

Hmm, hier ben ik het juist niet mee eens. Ik heb een tijdje gehad dat ik standaard alleen maar mensen vroeg, nu sta ik vooral aan het einde van het tankstation. Gek genoeg word je dan juist heel snel meegenomen, vaak al binnen 10min. Je mist namelijk een boel auto's als je rondvraagt op een tankstation. Hoe dan ook, het absolute verschil zal wel erg klein zijn ;)
pi_130776200
Novito12

Het hangt van de situatie af. Beide mogelijkheden kunnen geschikt zijn.

Als het druk is en overdag, kan je inderdaad prima aan het eind van het tankstation staan. Met druk bedoel ik ook, als de mensen lang pauzeren. Dat is wat meer het geval als het mooi weer is.

Vragen is bij uitstek geschikt op tankstations waar het niet zo heel druk is en het weer niet zo lekker. Als het donker is, is vragen om een lift de enige zinvolle mogelijkheid.
pi_130852788
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 14:00 schreef Frank_NL het volgende:
Novito12

Het hangt van de situatie af. Beide mogelijkheden kunnen geschikt zijn.

Als het druk is en overdag, kan je inderdaad prima aan het eind van het tankstation staan. Met druk bedoel ik ook, als de mensen lang pauzeren. Dat is wat meer het geval als het mooi weer is.

Vragen is bij uitstek geschikt op tankstations waar het niet zo heel druk is en het weer niet zo lekker. Als het donker is, is vragen om een lift de enige zinvolle mogelijkheid.
Eens, als het donker is vraag ik ook altijd. Ik vind het gewoon veel relaxter om met m'n duim omhoog te staan in plaats van het stressvolle vragen :)
pi_130976522
Vandaag vanaf Utrecht naar Normandië in 1 dag gelift, verspreid over 4 auto's :). Nu maar hopen dat de rest van de trip door Frankrijk net zo makkelijk is!

[ Bericht 6% gewijzigd door imhumannature op 09-09-2013 07:14:30 ]
pi_131010049
Ik lift regelmatig, meestal voor de lol. Vandaag kwam er een mevrouw op een scooter van de politie naar me toe. Ze zij dat liften 'supergevaarlijk' is en dat haar zonen dat nooit mogen doen. Ik heb nog nooit een enge ervaring meegemaakt, enkel een Chinees die me slecht verstond en vice versa. Als je denkt dat je niemand meer kan vertrouwen tegenwoordig zou ik je toch eens de echte wereld in willen sturen, weg van de media. Natuurlijk is er altijd een risico aan verbonden, maar dat is bij alles zo.
Ik denk eerder dat er meer kans is om in een ongeval terecht te komen dan bij iemand met slechte bedoelingen.
pi_131010848
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2013 05:22 schreef imhumannature het volgende:
Vandaag vanaf Utrecht naar Normandië in 1 dag gelift, verspreid over 4 auto's :). Nu maar hopen dat de rest van de trip door Frankrijk net zo makkelijk is!
Wow gaaf zeg :D

Ik heb alleen maar ervaring in Nederland zelf. Nu in zijn totaliteit iets van 8 keer gelift en zo'n 20 lifters meegenomen de afgelopen 13 jaar. Deze zomer nog een Deens meisje naar het station gebracht (Utrecht overvecht) dat in ons kleine dorpje gestrand was met haar voetreis van Parijs terug naar Denemarken, als oefening op haar toetreding tot het leger. Dat is toch bizar :D

Ooit eens een lifter gehad, Nederlander, die niet wist waar hij heen wilde gaan. Tijdens de rit naar Eindhoven waar ik moest afleveren kreeg ik er een ritje naar Keulen bij. Vond hij een probleem. Lang gesprek gehad ook over liften enzo. Goeie oude tijd dat koeriers bestaan O+
pi_131012396
Lift gehad van 15 km, van het vliegveld naar m'n verblijf. Scheelde toch 30 dollar aan een taxi.

In Bali 2 keer een lift gehad, achterop een scooter. 1 keer naar een hanengevecht en de andere keer naar het hostel.
Pain is temporary, pride is forever
pi_131182296
En na mijn eerste (lange) liftrit naar Caen (Normandië) ben ik woensdagochtend in 1 rit naar Parijs gebracht waar ik de dag (en nacht) heb doorgebracht.

Omdat mijn doel eigenlijk niet Parijs was ben ik donderdagochtend rond 8u 's ochtends weer begonnen met liften. Dit keer naar Marseille. Om 17u(!) was stond ik al met mijn backpack in het centrum van Marseille.

Morgen pak ik mijn tent weer in om via de kust naar Spanje toe te gaan waar ik eea wil zien. Hopen dat dit net zo makkelijk gaat.

Tot nu toe dus toffe ervaringen!
pi_131182928
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 23:23 schreef imhumannature het volgende:
En na mijn eerste (lange) liftrit naar Caen (Normandië) ben ik woensdagochtend in 1 rit naar Parijs gebracht waar ik de dag (en nacht) heb doorgebracht.

Omdat mijn doel eigenlijk niet Parijs was ben ik donderdagochtend rond 8u 's ochtends weer begonnen met liften. Dit keer naar Marseille. Om 17u(!) was stond ik al met mijn backpack in het centrum van Marseille.

Morgen pak ik mijn tent weer in om via de kust naar Spanje toe te gaan waar ik eea wil zien. Hopen dat dit net zo makkelijk gaat.

Tot nu toe dus toffe ervaringen!
Hoe lang blijf je weg? Tof om te horen dat Frankrijk makkelijk gaat, is eigenlijk een van de landen waar ik nog weinig (=geen) liftervaring heb :)
pi_131273206
Ik ben nu in Barcelona en ga aan het einde van deze week terug naar Nederland.
pi_131274080
Binnenkort Wenen-Zadar en Sibenik-Banja Luka-Zagreb.
pi_132129856
Weer lekker gelift.

Van Wenen naar Ljubac bij Zadar (Kroatie) had ik in 2 dagen opgedeeld. We hadden tevoren voor een overnachting (Couchsurfing) in Maribor gekozen.

In Wenen koos ik als startpunt voor een plek die op Hitchwiki maps wordt aanbevolen. Er zijn meerdere goede plekken richting Graz, ik koos voor het tankstation aan de Computerstrasse. Het duurde vijf minuten voor er een Kroatische auto ging tanken. Wij mochten mee. Chauffeur reed naar Zagreb met Maribor op de route. Onderweg een onderbreking van ongeveer 1 uur in Graz.

Van Maribor naar Ljubac ging het minder vlot. De dag was lang genoeg voor de reis en dat was het voornaamste. We gingen te voet vanuit Maribor naar de eerste liftplek, wederom via Hitchwiki achterhaald. Maar snel wegkomen lukte niet echt. Na twee liften en zes of zeven kilometer lopen stonden we nog in de buurt van Maribor, op een bushalte langs de oude weg (de "autoput") richting Zagreb. Dat was de beste liftplek wellicht in die richting. Het duurde niet lang voor we in konden stappen bij een chauffeur die naar Zagreb reed, wel via een omweg en met een onderbreking. We namen die rit, maar na de onderbreking was de route van onze chauffeur veranderd. Uiteindelijk was het een ritje waarmee we zo'n 25 kilometer vooruit kwamen, maar met 50 km extra vanwege de omweg. Op een Slowaaks tankstation aan de snelweg Maribor-Zagreb was het niet zo druk en na een poosje kreeg ik mijn liftpartner zo ver om ook een korte lift te nemen. Een paar kilometer verder zou de snelweg namelijk ophouden en overgaan in een Rijksweg. Dat zijn situaties waarin een lifter meestal wel langs de weg kan staan. En dat bleek te kunnen, al was het een plek waar het verkeer wat snel reed, en waar het volgens de regel van de wet ook niet mocht, langs de weg staan. Maar dat zijn vaak de plekken waar je juist vrij snel een lift kan krijgen. Die kwam ook, van een Bosnier, en tot Zagreb kwamen onze routes overeen. We stapten uit bij het tankstation Plitvice langs de snelweg rond Zagreb. Een tankstation uit de socialistische tijd, wat goed te zien was aan het interieur van het wegrestaurant. We moesten vanaf dit station aan de A3 de A1 op komen. Slechts enkele kilometers was nodig, tot het tolstation van Lucko. Al het verkeer stopt daar op de snelweg om een ticket te nemen uit de tolticketverdeelautomaat. Eerst troffen we een vrachtwagenchauffeur met drie Poolse liftsters van rond de 20 jaar aan. Ze waren met deze trucker meegekomen vanuit Polen en mijn liftpartner (ook een Poolse!) en ik waren het er over eens dat de trucker zich deze reis vast niet verveeld heeft.

Daarna troffen we een Mercedes met een nette heer, die ons op het tolstation van Lucko afzette. Hij werkte daar zelf. Mijn liftpartner had een wat andere voorkeur qua, waar gaan we staan op het tolstation, en zo wisselde we de precieze plek wat af. Op de plek die mijn voorkeur had kregen we niet veel later een lift naar Zadar met een koppel uit Dresden in een kampeerauto. Dat was dan de lange rit van de dag, een kilometer of 200. Vanaf de afrit Posedarje hadden we vlot een lift in de goede richting en daarna al snel de laatste rit, tot net buiten Ljubac.

De terugreis uit Kroatie was een paar weken later. Ik had gepland om vanuit Sibenik te gaan liften naar Zagreb, langs het Bosnische Banja Luka. Vanuit Zagreb had ik een treinverbinding a 39 euro (Europaspezial Kroatien van Bahn). Maar toen de vakantie vorderde, groeide ook het gevoel dat ik voldoende vakantie had gehad. Ook was het weer toevallig minder tegen het einde van het verblijf in Kroatie.

Mijn besluit was genomen, liftend van Sibenik naar Aken of Maastricht. Mijn liftpartner reisde met bus en vliegtuig terug, en toen zij op weg was, verliet ik Sibenik te voet. Op de randweg van Sibenik was ik wat verrast over de richting die stond aangegeven voor de snelweg naar Split en Zagreb, en ik ging op mijn gevoel af, en liep een andere kant op. Met gestrekte duim liep ik het hele urbane gebied uit. Bij de laatste huizen strekte ik nog maar eens de duim en nu was het eindelijk zo ver: een auto met twee Kroaten daarin stopte. Ze gaven mij een lift tot de tolpoort op de snelwegoprit van Sibenik.

Net als in Italie staan er op Kroatische snelwegen veel bordjes "NO AUTOSTOP" - maar daar stoor je je beter niet aan. Ik heb geen ervaring met liften in Italie, maar Kroaten maken zich - als voormalige Oostblokkers - waarschijnlijk niet zo druk om zulke regeltjes. Na 50 minuten na de tolpoort te hebben gestaan kon ik in een Mitsubishi Pajero mee met Sloveense vakantiegangers die naar Maribor reden. Kruissnelheid 160 kmh. Op de Kroatisch-Sloveense grens stapte ik uit. Met een bordje "D" probeerde ik een lift naar Duitsland te krijgen. Er was redelijk wat naar Die Heimat terugkerend Duits vakantieverkeer. Aangezien de Duitsers soms wel vriendelijk lachten, maar er na drie kwartier nog geen gestopt was, was het weer tijd om om een lift te gaan vragen. Een Oostenrijks koppel met baby liet mij meerijden tot een tankstation voor Graz. Daar had ik na een kwartier een Servier die naar Linz reed. Inmiddels werd het donker. Het was even nadenken over waar uit te stappen. Uiteindelijk reed ik mee naar Linz, een omweg van ongeveer 2x 25 kilometer. Op een tankstation daar - zondagavond 20 uur - had ik 45 minuten nodig voor een lift naar Passau in Duitsland (A3). Helaas echter reed deze chauffeur niet helemaal naar Passau. Ik stapte uit bij een zogeheten Autohof bij de laatste Oostenrijkse afrit voor de Duitse grens. Het was nu 22 uur in de avond. Er was redelijk wat klandizie, veel Hongaren en Roemenen, maar ook Duitsers op weg naar huis. Flinke tijd rondgevraagd, tot ik na ongeveer 2h45m mee kon met een Hongaar in een kleine vrachtwagen die vond dat het naar Aken "zu viel Kilometer" was. Was zeer positief over Nederland en wist me te vertellen dat er in Duitsland 100.000 Hongaren zijn en in Nederland maar duizend. Luisterde onderweg naar een grote verzameling Eurohouse, pop en Hongarohouse uit de jaren '80 en '90. Ook No limit van 2 Unlimited kwam voorbij. Een heerlijk concert aan het begin van de nacht voor mij en mijn chauffeur. Op Raststatte Bayerischer Wald tussen Passau en Regensburg arriveerden wij omstreeks 01.30 in de nacht. Op dat uur van de nacht is er al niet meer zo veel verkeer op de weg, maar in Duitsland gaat het, zeker aan de belangrijkste snelwegen, toch 24 uur per dag door. Het stilst is het waarschijnlijk tussen 2 en 6 uur in de nacht. Enfin, ik was bezig met non-stop liften en er zat maar een ding op: een beetje warm blijven, vragen om liften en anders gewoon een babbeltje met iedereen die aanspreekbaar lijkt. Behalve toch wel "normale" mensen, vroeg ik zo om liften aan twee Zwitsers in een Chrysler of iets dergelijks, aan een ca. 45-jarige, nog prima uitziende en vriendelijke maar niet tot meename bereid zijnde dame met een BMW met een WU-kenteken van Wurzburg, aan de chauffeur van een lege touringcar aan wie ik vroeg "of hij nog een plekje vrij had in de wagen" en aan een groepje Hongaarse politieagenten die onderweg waren naar het WK voetbal voor politieagenten in de omgeving van Enschede. Dat leverde allemaal dus geen lift op, maar van de agenten kreeg ik wel een huisgemaakte hamburger, een blik Hongaarse Coca-Cola en een mini-Oktoberfestmuts. Rond 03.30 stopte een vrachtwagen uit Slovenie met aan boord drie heren, waarvan er een naar mij toe kwam. Na een paar minuten praten begreep ik dat en zijn kameraad aan het liften waren. Toen ik even later naar de drie heren kwam, bleek dat de Sloveense chauffeur vond dat ik ook nog wel mee kon, als ik dat wilde. Hij reed richting Mannheim.

Dat beviel mij wel, dus om 04.15 in de ochtend ging het weer verder in een comfortabele, moderne en warme Sloveense truck van het merk Volvo. Bij Mannheim stapte ik uit aan een tankstation. Het was nu rond 08.30, maandagochtend, de spits komt op gang. Voornamelijk Duitse auto's op de snelweg, en meestal niet voor een grote afstand. Naast het tankstation een Baustelle en daardoor filevorming. Ik liftte met liftbord bij een parallelbaan van de snelweg. Na ongeveer een uur stopte een auto 100 meter voorbij mij. Een jonge Duitser met de naam Hamdi was het, en ik kon mee tot het volgende tankstation. Slechts 25 kilometer - niet veel op een parcours van 1500 - maar kleine stukken helpen en een geste van gastvrijheid sla ik zelden af. Bovendien lag er zo weer een Autobahnkreuz achter mij. Op het volgende tankstation vroeg ik rond en kon met de 2e bevraagde chauffeur mee. Hoorde "helaas" niet bij de snelle personenauto met een K-kenteken (Koln), maar bij een vrachtwagen. Maar hij reed wel naar Antwerpen, langs Aken, dus precies wat ik nodig had. Bij Aken uitgestapt op tankstation Aachener Land (A4) waar ik ongeveer 2 keer gevraagd heb voor ik een lift had naar Aken.

In Aken ben ik dan mijn treinticket Zagreb-Aken gaan annuleren, zodat ik de prijs van dat ticket, minus 15 euro, weer terug heb.

Ik heb dit jaar weer meer gelift als in de voorbije vier of vijf jaar en ik ben er nog niet klaar mee. Op mijn programma staan nog reisjes liftend naar 's-Hertogenbosch, Leuven en mogelijk naar Utrecht en Polen.
pi_132134031
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 18:03 schreef Frank_NL het volgende:
Weer lekker gelift.
...
Wat een uitgebreid verslag. Leuk om te lezen! Ik krijg ook wel weer zin om ergens heen te liften, alhoewel ik het nog maar een paar keer heb gedaan.
pi_132154179
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 18:03 schreef Frank_NL het volgende:

Op de randweg van Sibenik was ik wat verrast over de richting die stond aangegeven voor de snelweg naar Split en Zagreb, en ik ging op mijn gevoel af, en liep een andere kant op.

Heeeel herkenbaar, wij hadden minder geluk daar destijds en stonden 4 uur te wachten voordat we het opgaven ;)

's Nachts doorliften kán het mooiste zijn wat er is ^O^
pi_132189932
Morgen naar Berlijn proberen te liften. Laatste keer dat ik gelift heb was in Australie en daar heb ik 2 uur moeten wachten tot ik een lift van 300 km kreeg, hoop dat het hier wat sneller gaat ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')