Weer lekker gelift.
Van Wenen naar Ljubac bij Zadar (Kroatie) had ik in 2 dagen opgedeeld. We hadden tevoren voor een overnachting (Couchsurfing) in Maribor gekozen.
In Wenen koos ik als startpunt voor een plek die op Hitchwiki maps wordt aanbevolen. Er zijn meerdere goede plekken richting Graz, ik koos voor het tankstation aan de Computerstrasse. Het duurde vijf minuten voor er een Kroatische auto ging tanken. Wij mochten mee. Chauffeur reed naar Zagreb met Maribor op de route. Onderweg een onderbreking van ongeveer 1 uur in Graz.
Van Maribor naar Ljubac ging het minder vlot. De dag was lang genoeg voor de reis en dat was het voornaamste. We gingen te voet vanuit Maribor naar de eerste liftplek, wederom via Hitchwiki achterhaald. Maar snel wegkomen lukte niet echt. Na twee liften en zes of zeven kilometer lopen stonden we nog in de buurt van Maribor, op een bushalte langs de oude weg (de "autoput") richting Zagreb. Dat was de beste liftplek wellicht in die richting. Het duurde niet lang voor we in konden stappen bij een chauffeur die naar Zagreb reed, wel via een omweg en met een onderbreking. We namen die rit, maar na de onderbreking was de route van onze chauffeur veranderd. Uiteindelijk was het een ritje waarmee we zo'n 25 kilometer vooruit kwamen, maar met 50 km extra vanwege de omweg. Op een Slowaaks tankstation aan de snelweg Maribor-Zagreb was het niet zo druk en na een poosje kreeg ik mijn liftpartner zo ver om ook een korte lift te nemen. Een paar kilometer verder zou de snelweg namelijk ophouden en overgaan in een Rijksweg. Dat zijn situaties waarin een lifter meestal wel langs de weg kan staan. En dat bleek te kunnen, al was het een plek waar het verkeer wat snel reed, en waar het volgens de regel van de wet ook niet mocht, langs de weg staan. Maar dat zijn vaak de plekken waar je juist vrij snel een lift kan krijgen. Die kwam ook, van een Bosnier, en tot Zagreb kwamen onze routes overeen. We stapten uit bij het tankstation Plitvice langs de snelweg rond Zagreb. Een tankstation uit de socialistische tijd, wat goed te zien was aan het interieur van het wegrestaurant. We moesten vanaf dit station aan de A3 de A1 op komen. Slechts enkele kilometers was nodig, tot het tolstation van Lucko. Al het verkeer stopt daar op de snelweg om een ticket te nemen uit de tolticketverdeelautomaat. Eerst troffen we een vrachtwagenchauffeur met drie Poolse liftsters van rond de 20 jaar aan. Ze waren met deze trucker meegekomen vanuit Polen en mijn liftpartner (ook een Poolse!) en ik waren het er over eens dat de trucker zich deze reis vast niet verveeld heeft.
Daarna troffen we een Mercedes met een nette heer, die ons op het tolstation van Lucko afzette. Hij werkte daar zelf. Mijn liftpartner had een wat andere voorkeur qua, waar gaan we staan op het tolstation, en zo wisselde we de precieze plek wat af. Op de plek die mijn voorkeur had kregen we niet veel later een lift naar Zadar met een koppel uit Dresden in een kampeerauto. Dat was dan de lange rit van de dag, een kilometer of 200. Vanaf de afrit Posedarje hadden we vlot een lift in de goede richting en daarna al snel de laatste rit, tot net buiten Ljubac.
De terugreis uit Kroatie was een paar weken later. Ik had gepland om vanuit Sibenik te gaan liften naar Zagreb, langs het Bosnische Banja Luka. Vanuit Zagreb had ik een treinverbinding a 39 euro (Europaspezial Kroatien van Bahn). Maar toen de vakantie vorderde, groeide ook het gevoel dat ik voldoende vakantie had gehad. Ook was het weer toevallig minder tegen het einde van het verblijf in Kroatie.
Mijn besluit was genomen, liftend van Sibenik naar Aken of Maastricht. Mijn liftpartner reisde met bus en vliegtuig terug, en toen zij op weg was, verliet ik Sibenik te voet. Op de randweg van Sibenik was ik wat verrast over de richting die stond aangegeven voor de snelweg naar Split en Zagreb, en ik ging op mijn gevoel af, en liep een andere kant op. Met gestrekte duim liep ik het hele urbane gebied uit. Bij de laatste huizen strekte ik nog maar eens de duim en nu was het eindelijk zo ver: een auto met twee Kroaten daarin stopte. Ze gaven mij een lift tot de tolpoort op de snelwegoprit van Sibenik.
Net als in Italie staan er op Kroatische snelwegen veel bordjes "NO AUTOSTOP" - maar daar stoor je je beter niet aan. Ik heb geen ervaring met liften in Italie, maar Kroaten maken zich - als voormalige Oostblokkers - waarschijnlijk niet zo druk om zulke regeltjes. Na 50 minuten na de tolpoort te hebben gestaan kon ik in een Mitsubishi Pajero mee met Sloveense vakantiegangers die naar Maribor reden. Kruissnelheid 160 kmh. Op de Kroatisch-Sloveense grens stapte ik uit. Met een bordje "D" probeerde ik een lift naar Duitsland te krijgen. Er was redelijk wat naar Die Heimat terugkerend Duits vakantieverkeer. Aangezien de Duitsers soms wel vriendelijk lachten, maar er na drie kwartier nog geen gestopt was, was het weer tijd om om een lift te gaan vragen. Een Oostenrijks koppel met baby liet mij meerijden tot een tankstation voor Graz. Daar had ik na een kwartier een Servier die naar Linz reed. Inmiddels werd het donker. Het was even nadenken over waar uit te stappen. Uiteindelijk reed ik mee naar Linz, een omweg van ongeveer 2x 25 kilometer. Op een tankstation daar - zondagavond 20 uur - had ik 45 minuten nodig voor een lift naar Passau in Duitsland (A3). Helaas echter reed deze chauffeur niet helemaal naar Passau. Ik stapte uit bij een zogeheten Autohof bij de laatste Oostenrijkse afrit voor de Duitse grens. Het was nu 22 uur in de avond. Er was redelijk wat klandizie, veel Hongaren en Roemenen, maar ook Duitsers op weg naar huis. Flinke tijd rondgevraagd, tot ik na ongeveer 2h45m mee kon met een Hongaar in een kleine vrachtwagen die vond dat het naar Aken "zu viel Kilometer" was. Was zeer positief over Nederland en wist me te vertellen dat er in Duitsland 100.000 Hongaren zijn en in Nederland maar duizend. Luisterde onderweg naar een grote verzameling Eurohouse, pop en Hongarohouse uit de jaren '80 en '90. Ook No limit van 2 Unlimited kwam voorbij. Een heerlijk concert aan het begin van de nacht voor mij en mijn chauffeur. Op Raststatte Bayerischer Wald tussen Passau en Regensburg arriveerden wij omstreeks 01.30 in de nacht. Op dat uur van de nacht is er al niet meer zo veel verkeer op de weg, maar in Duitsland gaat het, zeker aan de belangrijkste snelwegen, toch 24 uur per dag door. Het stilst is het waarschijnlijk tussen 2 en 6 uur in de nacht. Enfin, ik was bezig met non-stop liften en er zat maar een ding op: een beetje warm blijven, vragen om liften en anders gewoon een babbeltje met iedereen die aanspreekbaar lijkt. Behalve toch wel "normale" mensen, vroeg ik zo om liften aan twee Zwitsers in een Chrysler of iets dergelijks, aan een ca. 45-jarige, nog prima uitziende en vriendelijke maar niet tot meename bereid zijnde dame met een BMW met een WU-kenteken van Wurzburg, aan de chauffeur van een lege touringcar aan wie ik vroeg "of hij nog een plekje vrij had in de wagen" en aan een groepje Hongaarse politieagenten die onderweg waren naar het WK voetbal voor politieagenten in de omgeving van Enschede. Dat leverde allemaal dus geen lift op, maar van de agenten kreeg ik wel een huisgemaakte hamburger, een blik Hongaarse Coca-Cola en een mini-Oktoberfestmuts. Rond 03.30 stopte een vrachtwagen uit Slovenie met aan boord drie heren, waarvan er een naar mij toe kwam. Na een paar minuten praten begreep ik dat en zijn kameraad aan het liften waren. Toen ik even later naar de drie heren kwam, bleek dat de Sloveense chauffeur vond dat ik ook nog wel mee kon, als ik dat wilde. Hij reed richting Mannheim.
Dat beviel mij wel, dus om 04.15 in de ochtend ging het weer verder in een comfortabele, moderne en warme Sloveense truck van het merk Volvo. Bij Mannheim stapte ik uit aan een tankstation. Het was nu rond 08.30, maandagochtend, de spits komt op gang. Voornamelijk Duitse auto's op de snelweg, en meestal niet voor een grote afstand. Naast het tankstation een Baustelle en daardoor filevorming. Ik liftte met liftbord bij een parallelbaan van de snelweg. Na ongeveer een uur stopte een auto 100 meter voorbij mij. Een jonge Duitser met de naam Hamdi was het, en ik kon mee tot het volgende tankstation. Slechts 25 kilometer - niet veel op een parcours van 1500 - maar kleine stukken helpen en een geste van gastvrijheid sla ik zelden af. Bovendien lag er zo weer een Autobahnkreuz achter mij. Op het volgende tankstation vroeg ik rond en kon met de 2e bevraagde chauffeur mee. Hoorde "helaas" niet bij de snelle personenauto met een K-kenteken (Koln), maar bij een vrachtwagen. Maar hij reed wel naar Antwerpen, langs Aken, dus precies wat ik nodig had. Bij Aken uitgestapt op tankstation Aachener Land (A4) waar ik ongeveer 2 keer gevraagd heb voor ik een lift had naar Aken.
In Aken ben ik dan mijn treinticket Zagreb-Aken gaan annuleren, zodat ik de prijs van dat ticket, minus 15 euro, weer terug heb.
Ik heb dit jaar weer meer gelift als in de voorbije vier of vijf jaar en ik ben er nog niet klaar mee. Op mijn programma staan nog reisjes liftend naar 's-Hertogenbosch, Leuven en mogelijk naar Utrecht en Polen.