abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134182263
Gisteren reed ik mee in zo'n auto.



Van tankstation 't Haasje (A2 / Maarheeze) tot de wijk in Maastricht waar ik woon.

Onderweg reden we een tijdje achter een politieauto, die 120 reed waar 100 is toegestaan. Later haalden we de politie met 140 in, waar 120 is toegestaan.

Leuk, maar wat ik mij afvraag is of de politie te snel mag rijden en onder alle omstandigheden?

Hoewel een overschrijding met 20 kmh niet zo veel is, het is wettelijk toch een overtreding.
pi_134182321
En - oh ja - op 1 december had ik een Jaguar - ook vanaf 't Haasje. Maar dat was nog niet alles, na die Jaguar stond ik langs de weg en gebeurde het ongelofelijke, want er stopte opnieuw een Jaguar.

Considerans, dat in Nederland 1 op 400 auto's een Jaguar is...

Verder afgelopen weekeinde heen en weer geweest naar Luxemburg en omdat ik nog tijd had, even tot bij Nancy gegaan.

Komende zondag lift ik van Aire de Courneuve, Aubervillers in het noorden van Parijs, terug naar de zuidelijkste stad van Nederland.

Bon journee a tous!
pi_134205628
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 10:29 schreef Frank_NL het volgende:
Gisteren reed ik mee in zo'n auto.

[ afbeelding ]

Leuk, maar wat ik mij afvraag is of de politie te snel mag rijden en onder alle omstandigheden?

Hoewel een overschrijding met 20 kmh niet zo veel is, het is wettelijk toch een overtreding.
Ja, dat mag wettelijk geloof ik, zelfs zonder zwaailicht of sirene. Het is gek maar zo is het...

Altijd mooi om in een wat duurdere/specialere auto te zitten, meestal zijn het ook (daarom?) interessante gesprekken :)
pi_134325669
Parijs-Maastricht gisteren in 3h55m / 3 ritten, inclusief 0h33m wachten, exclusief 1h25m voortransport (metro / bus a 1,70 euro) en 0h20m natransport (te voet verder vanaf de afrit).
pi_134854228
Hallo Frank_NL,

Ongeveer een jaar geleden was bij mij een vriendin die veel door Frankrijk en Duitsland liftte, daarbij gebruikmakend van websites waar je ritten kon zoeken. In Frankrijk en Duitsland was dat redelijk populair. In NL kon ze zo'n website niet vinden en hebben we er eentje gemaakt. Heb jij wel eens gebruik gemaakt van carpool.com, blablacar, mitfahrtgelegenheit of covoiturage? Je bent een ervaren lifter begrijp ik uit dit forum, en ik ben benieuwd naar je mening over dit soort websites.

gr
John
pi_135520305
quote:
Ongeveer een jaar geleden was bij mij een vriendin die veel door Frankrijk en Duitsland liftte, daarbij gebruikmakend van websites waar je ritten kon zoeken.
Dit is autodelen of carsharing. Liften gebeurt op straat, zonder gebruik van telecommunicatiemiddelen, eventueel wel met gebruik van CB radiofrequenties.

http://nl.wikipedia.org/wiki/27_MC

quote:
In Frankrijk en Duitsland was dat redelijk populair. In NL kon ze zo'n website niet vinden en hebben we er eentje gemaakt.
Dan ben je niet de enige. Er zijn er meer. Maar jouw website wordt niet zomaar een succes.

quote:
Heb jij wel eens gebruik gemaakt van carpool.com, blablacar, mitfahrtgelegenheit of covoiturage?
Blabla en covoiturage zijn dezelfde. Ik gebruik ridesharewebsites om zelf ritten aan te bieden, of om treinreizen aan te bieden als samen een treinreis maken voordeliger is <vb Schoenes Wochenendticket, Quer durchs land ticket>, of als ik voor mijzelf of een ander een goedkoop Bahn-treinticket heb geboekt dat hij, zij of ik uiteindelijk niet gebruik <vb Europa Spezial>.

quote:
Je bent een ervaren lifter begrijp ik uit dit forum, en ik ben benieuwd naar je mening over dit soort websites.
Niks mis mee, maar de praktijk is dat MFG, MFZ en de Franse Blabla bemiddelingskosten rekenen die oplopen tot 11% van de ritprijs. Daarnaast loop je als meerijder altijd de kans dat een afspraak niet door gaat. Ben je daar voldoende op voorbereid. Wat doe je dan? Alsnog een last minute treinticket a 250 euro kopen?

Vergelijking liften versus vooraf online regelen: dan is liften flexibel en online autodelen niet, je kan vertrekken wanneer je wil, op de dag, uur en minuut precies. Bijvoorbeeld als de zon op komt, een uur voor je 20 km verderop op je werk moet verschijnen en de eerste dag in plaats van de derde dag nadat je vakantie begonnen is. Andersom werkt liften ook niet altijd. Er is ook weer kunde / vakmanschap en begeestering voor nodig en dan nog kan het niet altijd. Een lifter heeft meer last van slecht weer en duisternis, dan iemand die online een meerijdmogelijkheid regelt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Frank_NL op 15-01-2014 15:03:41 ]
pi_135602869
Hee :) ,

heb met veel interesse dit topic gevolgd en dit heeft
mijn interesse gewekt om ook een lift trip te plannen.

Heb mijzelf goed proberen in te lezen maar zit nog steeds
met een aantal vragen.

De trip die ik wil maken is:

Nijmegen - Berlijn

Route:
Nijmegen - Enschede
Vervolgens naar de A1

De A1 loopt direct naar Berlijn. Dus
vanaf hier is het maar net kijken hoe
ver mensen je mee nemen.

Berlijn

Wat ik me vooral afvragen met liften. Je wordt
niet altijd op een ideale plek afgezet. Of mensen gaan niet helemaal
je route hoe pak je dit aan?

Bijvoorbeeld bij Enschede moet ik heel specifiek de A1 op richting Duitsland.
Want stel ik krijg een lift richting Enschede en ik word op de snelweg onder Enschede afgezet bij een tankstation
afgezet. Hoe kom je dan op de A1 terecht richting Duitsland. Want neem aan dat je niet altijd het geluk hebt dat mensen precies heen gaan waar je moet zijn.

Stel dat je ergens terecht komt wat van je route afwijkt en geen geschikte lift kan vinden. Wat kun je dan het beste doen?

Denk dat een hoop van mijn vragen vanzelf beantwoord worden als ik het uitprobeer maar deze
vragen vind ik wel belangrijk om te weten.

Alvast bedankt voor de info :)
pi_135606408
Hi Frank,

Dank voor de respons!

Nee, garanties heb je nooit. Maar de kans op een lift kan wel toenemen als meer chauffeurs om hen moverende redenen uitkijken naar lifters, danwel dat lifters ook beter zichtbaar zijn.

Ons idee was een "systeem" (rotwoord) te bedenken waarbij de kans op een rideshare wordt vergroot en ook nog iets bij te dragen aan de veiligheid (of het veiligheidsgevoel).

Van MFG heb ik begrepen dat ze hun data aan de duitse fiscus moesten afstaan, hetgeen door de gebruikers niet in dank werd afgenomen. Ook het "boeken" van stoelen gaat een beetje in tegen de enigzins idealistische geest van liften, Nou ja, alles heb z'n voor- en nadelen.

In ieder geval gaan we nog even door met pogingen ons "systeem" te perfectioneren, o.a. met een web-app voor lifters. Mocht je geinteresseerd zijn, onze site is te vinden op http://www.gogorideshare.com

Alle commentaar en opmerkingen zijn welkom!

gr,
John
pi_135630406
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 14:33 schreef JasonSub het volgende:
Hee :) ,

heb met veel interesse dit topic gevolgd en dit heeft
mijn interesse gewekt om ook een lift trip te plannen.

Heb mijzelf goed proberen in te lezen maar zit nog steeds
met een aantal vragen.

De trip die ik wil maken is:

Nijmegen - Berlijn

Route:
Nijmegen - Enschede
Vervolgens naar de A1

De A1 loopt direct naar Berlijn. Dus
vanaf hier is het maar net kijken hoe
ver mensen je mee nemen.

Berlijn

Wat ik me vooral afvragen met liften. Je wordt
niet altijd op een ideale plek afgezet. Of mensen gaan niet helemaal
je route hoe pak je dit aan?

Bijvoorbeeld bij Enschede moet ik heel specifiek de A1 op richting Duitsland.
Want stel ik krijg een lift richting Enschede en ik word op de snelweg onder Enschede afgezet bij een tankstation
afgezet. Hoe kom je dan op de A1 terecht richting Duitsland. Want neem aan dat je niet altijd het geluk hebt dat mensen precies heen gaan waar je moet zijn.

Stel dat je ergens terecht komt wat van je route afwijkt en geen geschikte lift kan vinden. Wat kun je dan het beste doen?

Denk dat een hoop van mijn vragen vanzelf beantwoord worden als ik het uitprobeer maar deze
vragen vind ik wel belangrijk om te weten.

Alvast bedankt voor de info :)
Denk dat je een goede route kiest in ieder geval. Eerste stukje kan wel lastig zijn, om langs Arnhem op de A50 te komen. Je moet trouwens niet naar/via Enschede, maar via Hengelo! Binnendoor Nijmegen-Enschede kan ook, maar het is erg lastig om van de A35 op de A1 ri Duitsland te komen.

Wat je het beste kunt doen is voordat je van de route afwijkt afgezet worden bij een tankstation aan de snelweg. De eerste goede voor jou zou dan De Somp zijn, op de A50 net voor Apeldoorn. Tankstations op de A1 zijn De Paal (net na het knooppunt), Bolder (bij Holten, groot en de moeite waard om op een goede lift te wachten!) en Lonnekermeer (net na Hengelo, laatste tankstation voor de grens en de enige binnen 130km erna).

Ik denk dat je met een beetje geduld vanaf Bolder wel een ritje naar Berlijn kunt krijgen, en anders moet je gewoon in Duitsland op de A30/A2 van tankstation naar tankstation hoppen.

Als je een rit naar/langs Berlijn hebt kun je het beste bij tankstation Michendorf (op de ring) eruit om een ritje de stad in te scoren :)

Check ook http://hitchwiki.org/maps/

Oh en Nijmegen heeft een liftplaats, vlakbij de Waalbrug. Ik heb er geen ervaring mee maar ziet er goed uit.

En als je echt bent afgeweken van je route; afhankelijk van het tijdstip óf proberen terug op de route te komen met de omweg die je gemaakt hebt, of je tent opzetten in een geschikt bosje en jezelf in slaap huilen :P Met de juiste voorbereidingen (reflecterend hesje, hoofdlamp, reflecterend bandje op je benen etc.) kan in het donker liften trouwens ook goed werken, je moet alleen iets meer geduld hebben. En bij een tankstation kan je altijd vragen. Gewoon goed opletten waar je bent en op tijd aangeven dat je eruit wil!

Succes!

[ Bericht 5% gewijzigd door Novito12 op 18-01-2014 01:38:14 ]
pi_135749955
Nijmegen-Berlijn. Twee routes komen duidelijk in aanmerking om te liften.

Nijmegen-Arnhem-Apeldoorn en dan de A1 / E30 tot Berlijn.

Nijmegen-Arnhem-Dieren-Zutphen-Deventer en dan de A1 / E30 tot Berlijn.

Welke van deze twee het wordt hangt mede af van de ritten die je krijgt.

Nijmegen-Zaarderheiken (Venlo)-Berlijn kan ook, maar is minder makkelijk.

Tankstations Bolder en Lonnekermeer zijn erg goed om een rit naar Berlijn te vinden of tot halverwege, Braunschweig of Hannover. Bij tankstations Zweidorfer Holz resp. Garbsen weer verder kijken.

Als je een chauffeur hebt die naar Enschede rijdt, dan uitstappen bij tankstation Bolder bij Holten en daar verder kijken.

Op Hitchwiki maps vindt je goede liftplekken vanuit Nijmegen en Arnhem ri. Apeldoorn. Ik zou ook proberen vanuit de liftplaats in NMG een rit naar Apeldoorn (tankstation De Somp) te krijgen, maar als je ook weet waar je vanuit Arnhem verder kan liften, dan helpt dat enorm. De oprit ri. Apeldoorn bij knooppunt Waterberg A12 x A50 is matig geschikt om te liften, er is niet veel plek om te stoppen, ik stond daar voor het stoplicht, wat zeker kan als het niet druk is (dus 's morgens erg vroeg).

Via Dieren-Zutphen is er een goede liftplek aan het eind van de snelweg die bij Dieren/Doesburg eindigt. Tussen NMG-Arnhem is er natuurlijk ook een tankstation, waar je om een rit ri. Arnhem of ri. Dieren/Zutphen kan vragen!

Let op, tussen tankstation Lonnekermeer en Osnabruck zijn geen tankstations over een afstand van 125 km. Parkeerplaats Brockbachtal is er wel, kort voor Osnabruck, waar redelijk wat verkeer is. Verder kan je na het 1e stoplicht in Bad Oeyenhausen, waar de snelweg is onderbroken, ook langs de weg staan met een duidelijk bord BERLIN. In de praktijk eigenlijk niet nodig, want je zit dan al in een goede rit richting Hannover / Berlijn :)
pi_136385151
Ik twijfel nog tussen een motor of liftvakantie, wil het beide al een lange tijd doen.
Vraag me alleen af hoe de meeste mensen het aantal kilometers zo nauwkeurig bijhouden en de rijrichting als je bij iemand anders in de auto zit?
pi_136394681
Michiel, er zijn verschillende mogelijkheden om kilometers bij te houden. De meest nauwkeurige is bij in- en uitstappen de km-stand van de auto te noteren (altijd op 0,1 km nauwkeurig). Ook vrij nauwkeurig is de afstand narekenen met de routeplanner van Google maps. Die kent bij afstanden boven 100 km een marge van 1 km nauwkeurig. Ik gebruik zelf de 2e methode. De afstanden in mijn logboek zijn de eerste jaren niet heel accuraat. Toen bepaalde ik afstanden a.d.h.v. afstandsgegevens op wegenkaarten tussen plaatsen en tussen snelwegopritten en knooppunten.

Mijn log
http://hitchwiki.org/en/User:Fverhart/log
pi_136575827
Gisteren teruggekomen van een weekje 'zonder plannen' liften :) Het werd uiteindelijk een pure lifttrip waarbij ik ontzettend veel toffe mensen ontmoet heb. Vanuit Nederland via Liechtenstein en Cortina d'Ampezzo en Venetië naar Rijeka gelift, en toen vanaf daar in 2,5 dag weer terug naar NL.

Enige minpuntje; onderweg heel weinig gestopt in steden/dorpen en dus iets minder 'sightseeing' gedaan. Zoals een chauffeur het omschreef, het was meer peopleseeing! De teller stopte uiteindelijk bij 50 lifts en 3770km :)
pi_136903953
Hallo lieve reizigers, vanwege een wedstrijdje zoek ik een handige wegenkaart van Europa waarop tankstations langs de weg (en evt. van die grote parkeerplaatsen) aangegeven staan. Alleen West-Europa is ook goed, de eindbestemming ligt in Polen. Kent iemand er eentje?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
  dinsdag 11 maart 2014 @ 16:07:37 #179
312780 Bipsje
Boerin met stadse fratsen
pi_137620178
Ik zou bang zijn om bij freaks terecht te komen. Hebben jullie eerst contact met degene waar je verblijft?
pi_137621337
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 16:07 schreef Bipsje het volgende:
Ik zou bang zijn om bij freaks terecht te komen. Hebben jullie eerst contact met degene waar je verblijft?
Via couchsurfing bedoel je? Het beste wat je kan doen is wat heen en weer mailen en op de referenties afgaan. Het blijft toch altijd een beetje een risico. Net als Marktplaats bestaat Couchsurfing dankzij wederzijds vertrouwen.
pi_137653133
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:14 schreef Megara het volgende:
Hallo lieve reizigers, vanwege een wedstrijdje zoek ik een handige wegenkaart van Europa waarop tankstations langs de weg (en evt. van die grote parkeerplaatsen) aangegeven staan. Alleen West-Europa is ook goed, de eindbestemming ligt in Polen. Kent iemand er eentje?
Als ik nog niet te laat ben: Neem de Falk-kaart van Duitsland (http://webwinkel.falk.nl/(...)rofessional/g9/p419/) , daar staat ook een deel van NL op en een klein stukje Polen.

Ik zie dat ze ook die van Polen hebben (http://webwinkel.falk.nl/nl/autokaart-polen-classic/g20/p302/), dus prima.

Ik vind het persoonlijk relaxter twee iets meer gedetailleerde kaarten mee te nemen dan één onnauwkeurige.
pi_138171775
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 12:33 schreef Novito12 het volgende:

[..]

Als ik nog niet te laat ben: Neem de Falk-kaart van Duitsland (http://webwinkel.falk.nl/(...)rofessional/g9/p419/) , daar staat ook een deel van NL op en een klein stukje Polen.

Ik zie dat ze ook die van Polen hebben (http://webwinkel.falk.nl/nl/autokaart-polen-classic/g20/p302/), dus prima.

Ik vind het persoonlijk relaxter twee iets meer gedetailleerde kaarten mee te nemen dan één onnauwkeurige.
Dank je! Dit zou op tijd geweest zijn, ware het niet dat ik het nu pas lees. Maar het is goed gekomen, we hebben zelfs gewonnen, mijn ouders hadden Duitsland nog liggen en en voor Polen heb ik een grote kaart bij de ANWB gevonden.
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_138185759
Mooi :) Waar was de finish en hoe lang hebben jullie er over gedaan?
pi_138213495
In Kraków! We vertrokken rond 2u 's middags in de buurt van de Uithof in Utrecht, maar vier ritjes en zes uur verder stonden we nog steeds bij een tankstation ter hoogte van Enschede... er kwam ook niemand meer daar, dus we waren al bang dat we daar moesten gaan slapen. Uit wanhoop ben ik toen de trucks afgegaan, kijken waar de gordijntjes open waren, en we vonden godzijdank een Oekraïnse trucker die vanwege zijn lading wel mocht rijden in Duitsland de volgende dag (het was zondag)! Hij ging naar Poznań maar wij hadden een opdracht in Berlijn, dus ergens op de weg naar Frankfurt gingen wij eruit. We mochten echt niet betalen dus toen hebben we wel weer drie uur gewacht op een lift naar het centrum van de stad alwaar we onze opdracht vastlegden en rond 11u die morgen op een P+R plek een Pools stelletje vonden, dat ons met 180 km/u door de regen en de wind helemaal naar Kraków heeft gereden. En wij kwamen daar als eerste rond 4u 's middags aan!

Uiteindelijk dus iets meer dan 24u en 7 ritten over gedaan, en we hebben nog een beetje kunnen slapen ook, want die vrachtwagenchauffeur was echt heel vriendelijk en we konden tijdens het rijden allebei een viertal uur op zijn bed in de cabine uitrusten. Ik had nog nooit gelift en ik vond het geweldig, onze bestuurders en daarmee de ritten waren ontzettend leuk, en ik heb daar ook de hele week nog kunnen doorbrengen!
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
  zondag 20 april 2014 @ 20:05:50 #185
341713 koekjestrommel1
Geen oranjefan
pi_139085456
Ik heb in de meivakantie ook 9 dagen vrij, en het plan is ook hier om weer eens een stuk te liften. Maar wat ik me afvraag, waar slapen jullie? of slapen jullie gewoon niet als jullie een flink stuk (1000+ km) gaan liften.
pi_139310593
Als ik vanuit Utrecht naar Berlijn wil, is het dan verstandig om al om 7uur bij de liftersplek te staan, of is dat te vroeg/laat?
pi_139525449
Van de week op en neer naar Berlijn gegaan, dinsdag om 7:30 vanuit Utrecht vertrokken en exact 10uur later was ik in Berlijn. Vandaag terug gekomen, 7:50 vertrokken en 8 uur later weer terug. Enorm veel mensen ontmoet, veel beleefd en zeker voor herhaling vatbaar!
  zondag 4 mei 2014 @ 00:25:37 #188
341713 koekjestrommel1
Geen oranjefan
pi_139539950
Liftverslag van koekjes!

Vanaf dinsdag had ik tijd, en zin om wat te ondernemen. Dus na een vrij random blik op de kaart (waar ben ik nog niet geweest?), in combinatie met het weerbericht van Europa was mijn doel van de reis Bratislava geworden. Zo geschiedde het dat ik dinsdagmiddag een tentje, een slaapzak en wat kleren in mijn backpack stopte en besloot het avontuur aan te gaan.

Ik begon bij het grote tankstation in Hengelo om 2 uur 's middags. Het was een redelijke fout om zo laat te beginnen. Het was namelijk zo dat er een of andere liftwedstrijd aan de gang was en dat er dus een stuk of 7 lifters waren, die allemaal richting Berlijn wilden gaan. Dus na een beetje chillen met de andere lifters en hier en daar wat rondvragen kwam er een bijzonder gammele truck het tankstation binnen rijden met daarin een grote Nigeriaan. Ik zat een beetje te twijfelen of ik het wel aan hem zou vragen want het zag er allemaal niet zo heel betrouwbaar uit. Uiteindelijk toch maar gevraagd en hij ging naar Hamburg en kon me wel voor Osnabruck afzetten. Hij bleek oude Nederlandse vrachtwagens naar Nigeria te exporteren en was hardstikke aardig. Voordat hij me vlakbij Osnabruck afzette kocht hij zelfs nog een ijsje voor me.

Hier maakte ik ook de tweede fout van mijn reis. Namelijk niet rekening houden met de grote van een parkeerplaats aan de snelweg waar ik afgezet was. Er was maar weinig doorstroom qua auto's, en de auto's die kwamen gingen vooral naar Hamburg en niet mijn kant op. Na een uur ging ik sip op een bankje zitten en overdenken wat mijn plan was. Toen kwam een oud Marrokaans mannetje op me afgestapt en vroeg waar ik heen wou. Hij ging naar Berlijn, dus besloot ik mijn plan om naar het Zuiden te gaan aan te passen en dat ik met hem mee richting Berlijn zou gaan. Na warme thee en koekjes in zijn bestelbusje zette hij me af vlak voor Magdeburg.

Het was ondertussen al een uur of 8 en donker aan het worden dus ik had niet de hoop dat ik nog een lift zou vinden. Op dit tankstation was ook nog een andere lifter die ook mijn kant op moest besloten we samen te werken en binnen 5 minuten hadden we een lift van een Duitser richting Halle. Daar zijn we afgezet en heb ik ergens op een weilandje mijn tentje opgezet om na een ijskoude nacht er achter te komen dat hij toch niet zo subtiel stond als ik gedacht had. De volgende ochtend maakte ik een bordje met Nurnberg erop. Ik was bij het tankstation een beetje aan het navragen waar iedereen heen ging. Toen kwam ik bij twee Russen die twee dikke auto's hadden en naar Praag gingen. Dus besloot ik mijn plan weer om te gooien en met ze mee naar Praag te gaan in plaats van richting Nurnberg.

Op een gegeven moment begon er een alarmlampje te branden in de auto, en het uur daarop heb ik mogen genieten van boze telefoongesprekken in het Russisch. Hij was ook de eerste persoon ooit die een afrit van de snelweg afreed, om daarna te besluiten dat hij er toch niet afwilde en toen met een aanhanger en al in zijn achteruit weer de snelweg op reed. Eenmaal veilig in Praag heb ik na wat gegeten te hebben op de gok gezocht naar een nieuwe liftplek richting Brno. Na een uurtje of 2 zoeken en proberen had ik er wel genoeg van en besloot maar een hostel in Praag te pakken.

Na wat research had ik de volgende ochtend wel een goede plek gevonden en vanuit daar binnen 20 minuten een lift van een Tsjechisch koppel naar Brno. Daarna nog een uurtje vastgestaan bij een tankstation waarna ik van een Tsjechische 'reclameposter-in-snelwegwc's-vervanger' een lift kreeg tot de grens met Slowakije. Vanuit daar ook in een uur of wat een lift van een Portugees koppel naar Bratislava gekregen.

Twee nachten in Bratislava geweest en de stad een beetje bekeken, en bijgekomen van 3 dagen onderweg zijn. De zaterdag weer richting huis besloten te gaan.

Ik heb Bratislava - Praag met de bus gedaan omdat ik voor maandag thuis moest zijn en dus toch wel een beetje tempo moest maken. Dit stuk van 400km was ook maar 12 euro met de bus dus dat was nog goed te overzien. Om 8:45 heb ik de bus gepakt vanuit Bratislava, 13:30 was de bus in Praag, waarna in na het middageten om 15:00 op een goede liftplek was. Daar kreeg ik van de tweede auto die ik vroeg een lift in een dikke 3 liter BMW die met 200 km/h de snelweg overvloog van een Duits koppel helemaal tot Hanover. Vanuit Hanover ook bij de tweede auto die ik vroeg een lift gekregen van (letterlijk) een busje vol met Polen, die me om 21:30 braaf in Hengelo afzetten op de plek waar ik ook begonnen was.

Ik had niet verwacht dat ik om 3 uur 's middags vanuit Praag nog dezelfde dag in Nederland te komen, maar soms heb je dus wel echt mazzel. :) Met 6.5 uur is het ook nog eens een stuk sneller dan de goedkopere Duitse treinen.

In totaal 9 liften, van 7 verschillende nationaliteiten. Opvallend is wel dat begin- en eindland in deze 7 nationaliteiten ontbreken :o.
pi_139564827
quote:
10s.gif Op zondag 4 mei 2014 00:25 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Liftverslag van koekjes!

Vanaf dinsdag had ik tijd, en zin om wat te ondernemen. Dus na een vrij random blik op de kaart (waar ben ik nog niet geweest?), in combinatie met het weerbericht van Europa was mijn doel van de reis Bratislava geworden. Zo geschiedde het dat ik dinsdagmiddag een tentje, een slaapzak en wat kleren in mijn backpack stopte en besloot het avontuur aan te gaan.

Ik begon bij het grote tankstation in Hengelo om 2 uur 's middags. Het was een redelijke fout om zo laat te beginnen. Het was namelijk zo dat er een of andere liftwedstrijd aan de gang was en dat er dus een stuk of 7 lifters waren, die allemaal richting Berlijn wilden gaan. Dus na een beetje chillen met de andere lifters en hier en daar wat rondvragen kwam er een bijzonder gammele truck het tankstation binnen rijden met daarin een grote Nigeriaan. Ik zat een beetje te twijfelen of ik het wel aan hem zou vragen want het zag er allemaal niet zo heel betrouwbaar uit. Uiteindelijk toch maar gevraagd en hij ging naar Hamburg en kon me wel voor Osnabruck afzetten. Hij bleek oude Nederlandse vrachtwagens naar Nigeria te exporteren en was hardstikke aardig. Voordat hij me vlakbij Osnabruck afzette kocht hij zelfs nog een ijsje voor me.

Hier maakte ik ook de tweede fout van mijn reis. Namelijk niet rekening houden met de grote van een parkeerplaats aan de snelweg waar ik afgezet was. Er was maar weinig doorstroom qua auto's, en de auto's die kwamen gingen vooral naar Hamburg en niet mijn kant op. Na een uur ging ik sip op een bankje zitten en overdenken wat mijn plan was. Toen kwam een oud Marrokaans mannetje op me afgestapt en vroeg waar ik heen wou. Hij ging naar Berlijn, dus besloot ik mijn plan om naar het Zuiden te gaan aan te passen en dat ik met hem mee richting Berlijn zou gaan. Na warme thee en koekjes in zijn bestelbusje zette hij me af vlak voor Magdeburg.

Het was ondertussen al een uur of 8 en donker aan het worden dus ik had niet de hoop dat ik nog een lift zou vinden. Op dit tankstation was ook nog een andere lifter die ook mijn kant op moest besloten we samen te werken en binnen 5 minuten hadden we een lift van een Duitser richting Halle. Daar zijn we afgezet en heb ik ergens op een weilandje mijn tentje opgezet om na een ijskoude nacht er achter te komen dat hij toch niet zo subtiel stond als ik gedacht had. De volgende ochtend maakte ik een bordje met Nurnberg erop. Ik was bij het tankstation een beetje aan het navragen waar iedereen heen ging. Toen kwam ik bij twee Russen die twee dikke auto's hadden en naar Praag gingen. Dus besloot ik mijn plan weer om te gooien en met ze mee naar Praag te gaan in plaats van richting Nurnberg.

Op een gegeven moment begon er een alarmlampje te branden in de auto, en het uur daarop heb ik mogen genieten van boze telefoongesprekken in het Russisch. Hij was ook de eerste persoon ooit die een afrit van de snelweg afreed, om daarna te besluiten dat hij er toch niet afwilde en toen met een aanhanger en al in zijn achteruit weer de snelweg op reed. Eenmaal veilig in Praag heb ik na wat gegeten te hebben op de gok gezocht naar een nieuwe liftplek richting Brno. Na een uurtje of 2 zoeken en proberen had ik er wel genoeg van en besloot maar een hostel in Praag te pakken.

Na wat research had ik de volgende ochtend wel een goede plek gevonden en vanuit daar binnen 20 minuten een lift van een Tsjechisch koppel naar Brno. Daarna nog een uurtje vastgestaan bij een tankstation waarna ik van een Tsjechische 'reclameposter-in-snelwegwc's-vervanger' een lift kreeg tot de grens met Slowakije. Vanuit daar ook in een uur of wat een lift van een Portugees koppel naar Bratislava gekregen.

Twee nachten in Bratislava geweest en de stad een beetje bekeken, en bijgekomen van 3 dagen onderweg zijn. De zaterdag weer richting huis besloten te gaan.

Ik heb Bratislava - Praag met de bus gedaan omdat ik voor maandag thuis moest zijn en dus toch wel een beetje tempo moest maken. Dit stuk van 400km was ook maar 12 euro met de bus dus dat was nog goed te overzien. Om 8:45 heb ik de bus gepakt vanuit Bratislava, 13:30 was de bus in Praag, waarna in na het middageten om 15:00 op een goede liftplek was. Daar kreeg ik van de tweede auto die ik vroeg een lift in een dikke 3 liter BMW die met 200 km/h de snelweg overvloog van een Duits koppel helemaal tot Hanover. Vanuit Hanover ook bij de tweede auto die ik vroeg een lift gekregen van (letterlijk) een busje vol met Polen, die me om 21:30 braaf in Hengelo afzetten op de plek waar ik ook begonnen was.

Ik had niet verwacht dat ik om 3 uur 's middags vanuit Praag nog dezelfde dag in Nederland te komen, maar soms heb je dus wel echt mazzel. :) Met 6.5 uur is het ook nog eens een stuk sneller dan de goedkopere Duitse treinen.

In totaal 9 liften, van 7 verschillende nationaliteiten. Opvallend is wel dat begin- en eindland in deze 7 nationaliteiten ontbreken :o.
Gaaf verhaal! Zit een beetje dit topic door te lezen, en het begint bij mij ook te kriebelen. Tijdens m'n ontgroening op een vereniging had ik al een klein stukje moeten liften, maar het lijkt me wel gaaf om eens naar het buitenland te gaan. Is een lang weekend (vr,za,zo) genoeg om als beginnende lifter naar Duitsland te liften?
Moeten zij weten
  zondag 4 mei 2014 @ 21:55:48 #190
341713 koekjestrommel1
Geen oranjefan
pi_139566531
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:33 schreef H0D3NPYL het volgende:

[..]

Gaaf verhaal! Zit een beetje dit topic door te lezen, en het begint bij mij ook te kriebelen. Tijdens m'n ontgroening op een vereniging had ik al een klein stukje moeten liften, maar het lijkt me wel gaaf om eens naar het buitenland te gaan. Is een lang weekend (vr,za,zo) genoeg om als beginnende lifter naar Duitsland te liften?
Ik weet niet waar je in Nederland woont, maar een lang weekend moet meer dan voldoende zijn om naar Duitsland heel en weer te liften. Steden als Hamburg zijn prima geschikt voor zo'n trip. Makkelijk te bereiken en toch nog redelijk dichtbij, en een overvloed aan hostels en bezienswaardigheden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er voor deze trip toch wel een beetje tegenop zag om zo'n eind weer puur op geluk te gaan doen, maar eenmaal onderweg in de eerste auto en al helemaal achteraf vond ik het toch maar weer supervet. Als je gewoon minimale verwachtingen hebt, in je hoofd houdt dat er altijd wel een trein/busstation in de buurt is, en niet achter iedere boom een beer ziet, is het al een stuk rustiger in je hoofd.

Heb schijt en ga het avontuur gewoon aan :D!
pi_139567410
quote:
10s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:55 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je in Nederland woont, maar een lang weekend moet meer dan voldoende zijn om naar Duitsland heel en weer te liften. Steden als Hamburg zijn prima geschikt voor zo'n trip. Makkelijk te bereiken en toch nog redelijk dichtbij, en een overvloed aan hostels en bezienswaardigheden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er voor deze trip toch wel een beetje tegenop zag om zo'n eind weer puur op geluk te gaan doen, maar eenmaal onderweg in de eerste auto en al helemaal achteraf vond ik het toch maar weer supervet. Als je gewoon minimale verwachtingen hebt, in je hoofd houdt dat er altijd wel een trein/busstation in de buurt is, en niet achter iedere boom een beer ziet, is het al een stuk rustiger in je hoofd.

Heb schijt en ga het avontuur gewoon aan :D!
Zeker! Weet jij toevallig nog leuke filmpjes van lifters? Ben nu aan het zoeken naar Hitchtanbul, is alleen nergens te vinden...
Moeten zij weten
pi_139577784
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:08 schreef H0D3NPYL het volgende:

[..]

Zeker! Weet jij toevallig nog leuke filmpjes van lifters? Ben nu aan het zoeken naar Hitchtanbul, is alleen nergens te vinden...
Ken je The Trip van MTV al? Was een programma van een jaar of 10 geleden, de afleveringen staan nu op youtube. 2 duo's die door Europa moeten reizen, het ene duo van de Noordkaap naar Gibraltar en het andere duo de andere kant op.

https://www.youtube.com/results?search_query=the+trip+mtv
pi_139577826
En je hebt ook nog Thumbs Up, programma uit Amerika waarin David Choe samen met een vriend door Amerika reist/lift. Zijn meerdere seizoenen van, ook eentje uit China en het staat allemaal op youtube.

Eerste aflevering:
pi_139577861
En hier zijn nog wat meer films te vinden:
http://hitchwiki.org/en/Hitchhiking_in_movies
pi_139579821
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 10:32 schreef Niek. het volgende:
En hier zijn nog wat meer films te vinden:
http://hitchwiki.org/en/Hitchhiking_in_movies
Top, bedankt Niek!
Moeten zij weten
pi_139601121
MTV The Trip aan het kijken. Valt me wel op dat je met een camera veel gratis eten & onderdak kunt regelen. :P
Moeten zij weten
pi_139606015
Zelf ook nog wat gevonden op Youtube: De Poolreizigers. Liften van de Zuid- naar de Noordpool!
Moeten zij weten
pi_139606308
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 22:09 schreef H0D3NPYL het volgende:
MTV The Trip aan het kijken. Valt me wel op dat je met een camera veel gratis eten & onderdak kunt regelen. :P
Camera en een pasje van MTV, ook dat pasje zal veeel deuren openen (en zou je makkelijk zelf kunnen maken...)
pi_139625469
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 23:55 schreef Niek. het volgende:

[..]

Camera en een pasje van MTV, ook dat pasje zal veeel deuren openen (en zou je makkelijk zelf kunnen maken...)
Geen slecht idee..
Moeten zij weten
pi_139651064
Hoi H0D3NPYL, Niek., koekjestrommel1 en alle anderen, wordt maar gewoon lekker lid van de Facebook groep :) Tenminste als Facebook bij je principes past.

Liften in Nederland en Belgie / Hitchhiking in Belgium and the Netherlands
https://www.facebook.com/groups/467054706678994/

Voor een leuke film

Geeft een goed beeld.

Hitchtanbul is ook de moeite waard. Ik heb hem wel al gezien, je kan het beste naar een voorstelling van Hitchtanbul gaan. Alleen zijn er nu geen voorstellingen gepland volgens mij.
https://www.facebook.com/hitchtanbul
pi_139651065
Hoe reis je van Maastricht naar Brussel?

Anno 2014 bestaat er een duidelijke top 2 van vervoermiddelen.
1. de auto en 2. het openbaar vervoer.

Liften kan je zien als 1. de auto. Ik ben zelf altijd wel genegen om het apart te zien, maar dan zou je onderscheid moeten maken in 1a. de eigen auto, 1b. samenrijden met vrienden, familie, gezinsleden of collega's en 1c. liften.

Op 30 april stond ik om 19h55 op de kruising Cantecleerstraat / Via Regia met gestrekte duim, zonder bordje. Om 20h04 stapte ik in in een Citroen C3 met Belgisch kenteken, met een Vlaams-Belgische en de Marokkaans-Vlaamse neef van haar vriend in de wagen. Meerijden kon tot de Belgische A2, afrit Halen. Dat is de tweede afrit voorbij knooppunt Lummen op de snelweg naar Brussel. Bij de oprit van Halen noteerde ik 11 minuten wachttijd tussen beide ritten. Ik was voorzien van een duidelijk bordje met "Brussel". Een celibataire kantoorklerk in een VW Passat (of groter) kwam met hoge snelheid de oprit op en stopte met piepende remmen. Ik noteerde een hoge gemiddelde snelheid in mijn liftregister van iets boven de 120 kmh. De rit ging naar Leuven, en bij de oprit bij Leuven, die officieel oprit Herent heet, stond ik 7 minuten. Toen stapte ik in in een lease Mercedes met een jongedame van mijn leeftijd ongeveer. Ze moest naar Brussel, ik precies naar Strombeek-Bever, en het stond haar wel aan om mij voor de deur van bestemming in te zetten, dus de adresgegevens gingen in haar navigatiesysteem. Eh, ik bedoel het navigatiesysteem van haar Mercedes. Aankomst om 20h32, 01h37m nadat ik de duim strekte aan de Via Regia.

Openbaar vervoer, beat this.

==> reistijd OV van station Maastricht naar Brussel centraal is 01h40m

Zondag kwam ik weer terug, maar nu vanaf het tankstation langs de A7 tussen Bergen (Mons) en Charleroi. Hier was ik om 18h29 en om 18h40 kreeg ik mijn 1e rit en wel naar Luik. We vertrokken om 18h46. Opnieuw een Mercedes, ditmaal in de vorm van een kleine vrachtwagen met aanhanger en een Nederlands kenteken, van een Amsterdamse handelaar die in Noord-Frankrijk woonde. Op weg naar Luik, omdat hij het meubilair van de gemeentelijke administratie van Luik had opgekocht. Toen we op de Luikse A602 afdaalden wees hij dan ook op het in aanbouw zijnde nieuwe overheidsgebouw van Luik. Het oude gebouw, terzijde, weet ik wel te plaatsen en het behoort tot het foeilelijke Luikse erfgoed van de eerste helft van de vorige eeuw. Enfin, de beste man reed mij door naar mijn vaste plek in Luik om naar Maastricht te liften. De rit was redelijk memorabel omdat het enerzijds pas de derde rit was dit jaar van meer dan 100 kilometer en anderzijds gewoom omdat het een bijzondere man was, met heel eigen ideeen en een scherpe kijk op wat mensen doen. De fouten die we met z'n allen maken. Het was weer eens een heel open gesprek met iemand die - zou ik zeggen - de wereld heel wat beter begrijpt dan de gemiddelde moderne zonderling...

Op de oprit van de A25 naast de Pont de l'Atlas, in Droixhe-Luik, sta ik dit keer 4 minuten vooraleer ik in een Peugeotje stap van een Waalse student uit Ternaaien (Lanaye). Hij zal de snelweg bij de afrit Moelingen (Mouland) verlaten. Ik stap snel in, hoewel ik wisselende ervaringen heb met opritten tussen Luik en Maastricht. Bij de oprit van Moelingen is weinig verkeer, maar de wind is in de rug, de eerste auto stopt, ik stap in bij een heer achter het stuur met twee dames, alle van geboortejaar rond 1960. Ze blijken ook in de buurt van de Roserije te wonen en zo stap ik net als op 7 juli 2013 bij de voordeur uit. Start 18h29, aankomst 20h43 = 02h14m / 142,3 km. Voorwaar niet slecht.

Nog zes maanden en de oprit Maastricht-Noord is open. Een nieuwe lifttroef richting het noorden, naast de oprit Maastricht-Randwyck, waar nu wegwerkpaaltjes enigszins hinderlijk in de weg staan.

Het zou niet de eerste keer zijn dat ik wegwerkpaaltjes opzij schuif, zodat chauffeurs kunnen stoppen om mij een lift te kunnen geven.

==> reistijd OV van station Saint Ghislain naar Maastricht is 03h16m
pi_139748118
Wow! Ik kijk hier een paar weken niet en meteen begint iedereen te liften :)

@koekjestrommel, mooi verhaal en heel herkenbaar :D Over je eerdere vraag trouwens: Meestal heb ik een tent bij me, zo niet dan lift ik door tot ik op m'n bestemming ben. Soms kiezen we er voor om de tent op te zetten, soms om binnen in het tankstation/restaurant te slapen en soms om gewoon de hele nacht door te liften, als dat een goede optie is :)

Ik heb afgelopen weekend meegedaan aan een liftwedstrijd van de DTSG (www.sporttrampen.de) in de Frankische Schweiz bij Nurnberg. Tof gebied, aardige mensen maar wel wat weinig verkeer... Ik heb meteen m'n dagrecord verbroken met 32 ritjes op de tweede dag van de wedstrijd. Terug naar huis over de snelweg voelt dan meteen heel anders, langer wachten maar ook langere ritten.

Ik begin het liften in het donker ook steeds leuker te vinden; ik heb nu een goede setup met reflecterend vest, reflector op m'n broek en hoofdlamp om m'n bovenbeen. Werkt echt heel goed en geeft een ontzettende kick als je iemand weet te stoppen :D
pi_139868562
Verder nog leuke verhalen?

Ben er zelf nog niet echt over uit welke bestemming ik ga kiezen voor een weekendje liften in Duitsland, wil namelijk ook stappen. Het zal waarschijnlijk wel worden van: We zien wel waar we belanden!
Moeten zij weten
pi_141102067
De afgelopen vier weken:

Maastricht-Varazdin (HR)-Posedarje (HR) 1500 km, nieuwe topsnelheid 240 kmh in Audi Quattro tussen Frankfurt en Nurnberg
Sibenik (HR)-Warszawa (PL) via Zagreb-Maribor-Brno-Graz-Wien-Praha-Berlin-Garbsen-Berlin-Poznan 2500 km non-stop, stevig nieuw 24u PR, ongeveer 1600 km.
Warszawa-Augustow-Bialystok-Miedzyrzec Podlaski-Warszawa 600 km
pi_141103370
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 09:54 schreef Frank_NL het volgende:
De afgelopen vier weken:

Maastricht-Varazdin (HR)-Posedarje (HR) 1500 km, nieuwe topsnelheid 240 kmh in Audi Quattro tussen Frankfurt en Nurnberg
Sibenik (HR)-Warszawa (PL) via Zagreb-Maribor-Brno-Graz-Wien-Praha-Berlin-Garbsen-Berlin-Poznan 2500 km non-stop, stevig nieuw 24u PR, ongeveer 1600 km.
Warszawa-Augustow-Bialystok-Miedzyrzec Podlaski-Warszawa 600 km
Je lift echt mega veel! Is dat vooral als korte vakanties/sightseeing?

Lift je vooral van tankstation naar tankstation, en hoe weet je dan waar je er weer uit moet, kaarten mee van alle landen waar je heen wilt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')