abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 juni 2005 @ 10:45:00 #101
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_28082567
quote:
Op maandag 20 juni 2005 10:29 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:

[..]

Ja idd! ben alweer 2mndn werkloos, vacatures liggen ni echt voor het oprapen
baj uitkeringstrekker
pi_28083149
Leuk topic ... The Trip was ook altijd erg vet om te zien
pi_28086754
damn wat een toffe verhalen, mijn nieuwschierigheid naar liften is ook gewekt!
Ik ga over 2 weken een auto van een vriend naar oostenrijk brengen die daar een jaar werkt >> misschien wel een idee om terug proberen te liften??
  zondag 26 juni 2005 @ 23:45:59 #104
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_28259313
Jooooww!

Ben weer naar groningen gelift, donderdagmiddag om half 3 smiddags weggegaan en met 6 auto's om 6 uur in groningen aangekomen Het was donderdag trouwens bloedheet, maar langs de weg met de rijwind van auto's best uit te houden Eerst klein stukje vanuit mn woonplaats naar de grote weg, daar door een audi a6 opgepikt, de bestuurder was een kroatische man die al 30 jaar in nederland woonde en werkte in de scheepsbouw maar nog maar matig nederlands sprak vond ik, maar wel leuk gesprek met hem. Hij zette me echt op een kutplek af , maar dat kon niet anders, langs de snelweg bij Hoorn in de berm, dus ik werd afgezet eerst maar een stuk door de berm gelopen langs de snelweg en ben bij de stoplichten in de berm met mn liftbordje gaan staan, elke keer dattie op rood ging met mn bordje langs de stoppende autos lopen. Was best creatief liften Toen had ik een bouwvakker in zo'n mooie bus met zn raam open en sprak hem aan, hij ging een stukje richting afsluitddijk wou me wel bij een tankstation afzetten. Bij het tankstation had ik al heel snel een lift naar Bolsward in friesland met twee limburgers mee Was een jongen die in dienst zat en samen met zn vriendin zijn Harley ging ophalen in limburg. Waarom ze helemaal over hoorn reden was mij ook een raadsel maar volgens hun routeplanner was dat sneller ofzo Limburgse routeplanner zeker.. Zat gezellig achterin de corsa met alle ramen dicht zonder airco met harde rockmuziek, maar verder wel aardige lui. Ook hier bij bolsward konden we geen goed eplek vinden om te gaan liften, benzinestation pas 3km verder en hun moesten al vd snelweg af, dus ben ik bij de afslag er uit gegaan en bij de oprit richting groningen gaan staan. Daar werd ik al snel opgepikt door 2 friesen richting heerenveen, waren collega's die net van hun werk af kwamen en zetten me bij heerenveen bij een bp station af. Hun gingen tanken en voor dat zij weg waren was ik alweer weg met een nieuwe lift richting groningen De eerste man die ik aansprak ging inderdaad naar groningen en kon ik mee meerijde. Een wat oudere man, die adviseur in iets was - ik verstond echt geen ruk van omdattie veel te zacht praatte terwijl de ramen openstonden dus ik deed maar semi geinterresseerd - Uhuh Oja? oH! En uiteraard weer over de groningse en friese koeien gepraat lol. En om 18.00 uur zette hij me op de hereweg in groningen af .
new record 6 auto's in 3,5 uur

Vanmiddag ( zondag ) weer van groningen teruggelift. Ben om half 5 weer op mn liftplek gaan staan en dacht er na ruim 1,5 uur wachten echt over om er mee te kappen en de trein te pakken, want het was echt super rustig met auto's. Maar ineens stopte dr een grote bling bling Audi A4 voor me neus die naar Utrecht ging! Was een best jonge gast die marketing directeur was bij een of ander bedrijf in electronicakastjes. Eerstte wattie deed is de flitsinfo lijn bellen en met 160 richting utrecht Hij had me bij lelystad op de dijk richting enkhuizen had afgezet, stukje omgereden voor mij dus Daar ging de brug dicht en toennie weer open ging een hele kolonne auto's voor mij, ik stond 2 minuten met mn duim omhoog en toen stopten dr mensen die precies naar mijn woonplaats gingen! het waren mensen waarvan de ouders daar woondden en di edus gingen opzoeken. Dat was echt geluk want das een klein kutdorpje. Toen werd ik om 8 uur savonds voor de deur afgezet
Ik had in groningen echt niet gedacht het nog zo snel te doen! weer in 3,5 uur tijd met

Vraagje: Als ik sta te liften zijn er heel veel automobilisten die zo met hun vinger naar beneden wijzen richting dasbord of stuur zegmaar, wat betekend dat?? Doen er echt heel veel maar snap niet wat ze bedoelen Zo van deze auto gaat daarheen maar je mag lekker ni mee ofzo?

heb trouwens een nieuwe baan dus ik denk niet dat ik nog veel ga liften..
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 16:43:20 #105
17143 zwijntje
lekkere trek
pi_28392807
quote:
Op zondag 26 juni 2005 23:45 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:


Vraagje: Als ik sta te liften zijn er heel veel automobilisten die zo met hun vinger naar beneden wijzen richting dasbord of stuur zegmaar, wat betekend dat?? Doen er echt heel veel maar snap niet wat ze bedoelen Zo van deze auto gaat daarheen maar je mag lekker ni mee ofzo?
Dat betekent: Ik had je best mee willen nemen maar ik blijf hier in de buurt / maak slechts een lokaal ritje.
A clean house is a sign of a wasted life.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 00:33:20 #106
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_28403735
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 16:43 schreef zwijntje het volgende:

[..]

Dat betekent: Ik had je best mee willen nemen maar ik blijf hier in de buurt / maak slechts een lokaal ritje.
Das beter dan wat ik altijd dacht! Ik dacht dat ze "ga maar lopen" bedoelde...
reset
pi_28497578
Hallo, hier wordt leuk over de edele liftsport gepraat

Zelf ben ik (26) ongeveer 2 jaar geleden actief begonnen met liften en inmiddels heb ik een kleine 10.000 kilometer liftend afgelegd, waarvan bijna 7.000 kilometer in Nederland. Maar mijn allereerste lift is alweer een jaartje of 13 geleden, toen ik met mijn vader een Franse Alp ben opgelift.

Liften is wat mij betreft een milieu- en kostenbewuste, sociale, gezellig en niet onveilig manier van reizen. Voor meer ervaren lifters is of kan het ook een efficiente manier van reizen zijn, waarbij de reistijd op bekende trajecten aardig ingeschat kan worden. Vanuit mijn thuisbasis Maastricht reken ik bijvoorbeeld voor Den Bosch 2 tot 3 uur en voor Arnhem 2,5 tot 3,5 uur.

De reistijd blijft altijd onbetrouwbaar, maar niet zelden concurreert het liften met de reistijd van het OV, zeker wanneer er bij het OV voor- en/of natransport per bus bij komt kijken. Naar mijn vaderlijk huis in Den Bosch is liften bijvoorbeeld een gunstige optie, juist omdat de bus er vanaf het station ongeveer een half uur over doet om bij hem in de straat, aan de rand van de stad, te komen. Liftend gaat dat meestal efficienter en het is ook gezelliger dan de bus.

Ik las hier van sommigen dat zij niet liften of niet hoeven te liften omdat zij een auto hebben. Tja, liften is een andere manier van reizen. Ik heb zelf ook een auto. Die gebruik ik ook wel eens om naar de liftersplaats te rijden en zo makkelijk en snel op weg te zijn. Een groot voordeel boven zelf rijden is het hebben van de luxe van een privechauffeur. Dat is meestal niet alleen gezellig of prettig, maar vrijwel altijd minder vermoeiend dan zelf rijden. Liften vind ik vanaf een afstand van zo'n 75 km minder vermoeiend dan zelf rijden.

Ik heb een website met goede plekken om in Nederland te liften: Hitchhiking (ad-hoc-carpooling) in the Netherlands. Er staat ook een lijst op van al mijn liften.. Voor goede tips voor goede liftplaatsen in Nederlandse steden hou ik me zeer aanbevolen. Noteer de plek (straatnaam + huisnummer of wegkruising) en stuur dat naar mij via fverhart AT hotmail DOT com.

Liften is minder populair dan vroeger, vanwege onder andere de invoering van de OV-studentenjaarkaart, de trend om meer risico's te mijden (terwijl liften vrijwel ten onrechte wordt geassocieert met risico's), de individualisering in de maatschappij, de toegenomen welvaart en de mobilisering die daarvan het gevolg is gebleken en wellicht de informatisering van het PC-tijdperk.

Vorig jaar heb ik inspraak gedaan in het kader van de omvorming van de N2 tot A2 in Maastricht, waarbij de huidige officiele liftersplaats komt te vervallen. Helaas wil men dan geen nieuwe liftersplaats inrichten (bv aan de oprit van de autosnelweg), waarvoor ik geen begrip kan opbrengen.

Een aantal leuke ervaringen waren met een grote Mercedes van Keulen naar Berlin met 230 kmh over de Autobahn zweven, met de "Apostelen van God" met een omgebouwde camper die eruit zag als een hemelmobiel van Luik naar Luxemburg en in een Porsche met tegen 100 kmh dwars door Luxemburg-stad. Ook een korte lift in Polen in een Fiat 126p, een 4-persoons auto zo groot als een Smart, was grappig, ook omdat onze liftgever graag om wilde rijden richting onze bestemming, want hij vond het wel leuk te vertellen dat hij daar toen hij erg jong was, 30 jaar geleden, in het bos waar wij langs kwamen, eens allerlei leuke activiteiten had ontplooid met een paar meiden die in de buurt woonden...

En wat te denken van een directe lift van Maastricht naar Utrecht, na 90 seconden wachten op de liftersplaats...

Hier twee foto's van mijn langste lift in Polen, ongeveer 240 km in 2 auto's.


Twee luie lifters op weg van Bialystok naar Warschau op 1 augustus 2004. Ze zaten daar naar eigen zeggen vijf uur en zaten daar nog toen ik - dankzij mijn meer actieve aanpak - na 30 minuten een lift had naar Warszawa Centralna (180 km).


De liftgevers die mij van Bialystok naar Warschau brachten. Zij kwamen ook terug van een vakantie in de Biebrza-moerassen en waren op weg naar Krakau.
pi_28497775
Hier nog een verslagje van mijn liftweekendje Luxemburg van een maand geleden. Een paar weken geleden heb ik in een weekendje bij familie en vrienden in Den Bosch en Arnhem ruim 400 km gelift. 8 auto's, gemiddelde wachttijd 8 minuten. Op de tankstations langs de autosnelweg hoefde ik maar een paar, tot hoogstens 5 of 8 keer te vragen en ik had een goede lift, goed in de richting.

Het was weer geinig liften, afgelopen weekend naar Luxemburg.

In mijn dorp na een paar minuten een lift naar Maastricht. Daar naar het knooppunt Europaplein gewandeld, om drie minuten laten naar Luik op weg te zijn. In Luik mocht ik van het mooie weer en de kenmerkende Waalse Boulevardssfeer genieten tot ik na een 90 minuten een lift verworf tot aan Luxemburg, afrit centre ville. Daar had ik na 1 minuut een lift tot in de binnenstad.

In Luxemburg wilde ik het laatste eindje doen. Ik had mijn einddoel op een dorpje in de buurt van Grevenmacher gezet, da's langs de weg van Luxemburg naar Trier.

Helaas. Er ging weinig verkeer naar Trier. Op zich is de door de Autostopguide to Europe aanbevolen plek goed, maar ja... Dus het laatste stukje dan met de trein gedaan.

Na het wildkamperen en de wandeling weer terug op huis aan.

In het dorpje waar ik begon reed alles lekker met 80-90 mijn duim voorbij, maar de bus bracht mij even later naar de weg die naar de snelweg voerde. Na een half uur een liftje een paar afritjes verder en na nog een paar minuten een liftje naar de laatste afrit voor Luxemburg-stad. Daar weer na een minuutje of drie een lift in een Italiaanse sportbolide dwars door de stad naar... de "oprit" centre ville van de Luxemburgse A6. Na een kwartiertje een kort liftje naar de fameuze Aire de Capellen (voor lifters op weg naar Holland gesneden koek, toch?). En daar na een half uurtje een lift over 170 km naar Vise, net onder Maastricht. Van Vise nog een liftje. Na 3 minuten kon ik mee en werd ik thuis voor de deur afgezet.


Voor meer ervaringen link ik graag naar dit forum over liftervaringen:
Liftervaringen en -verwachtingen - Yoshi4184
  dinsdag 5 juli 2005 @ 13:59:04 #109
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_28510635
Kijk op zo'n reactie zat ik te wachten! Jij bent een echte diehard lifter zo te lezen! Veel naar het buitenland ook. Maar vaak niet alleen zo te zien? Leuk om jou ervaringen eens te lezen op je site. Ik ga ook het liefst bij tankstations staan, dan heb ik altijd zo een lift, omdat je mensen persoonlijk kan vragen en zie ze meteen wat voor soort persoon enzo je bent. Met zoveel liftervaring, heb je wel eens vervelende ervaring gehad? Echt dat je denk van shit hoe kom ik deze auto uit?
Ik lift dus zoals je gelezen heb voornamelijk tussen Hoorn en Groningen. In groningen heb je vlakbij het station, oprit richting snelweg ook een liftplaats, maar zonder bordje ofzo. Liftplaatsen zijn wat mij betreft niet echt nodig zolang er een plek voor autos is om veilig te kunnen stoppen ergens, soms moet je dan wel een stukje lopen of creatief zijn bij stoplichten
Mijn doel is alleen wel om echt van begin tot eind liftend te doen, ik heb dus de laatste keer echt bijna 2 uur staan wachten tot ik ineens een lange lift had, geduld loont meestal wel.
Ik wil dit najaar richting Denemarken gaan liften, es kijken of ik op die site van jou daar wat over kan vinden..
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_28520446
quote:
Met zoveel liftervaring, heb je wel eens vervelende ervaring gehad? Echt dat je denk van shit hoe kom ik deze auto uit?

Nee, nog nooit. Een of twee keer wel "het is dat ik die kant uit wil, anders...". Ik heb ook nog nooit een aangeboden lift afgeslagen omdat ik het niet vertrouwde. De risico's zijn echt minimaal. Ik heb wel eens contact met een lifter die waarschijnlijk zo'n 50.000 km heeft afgelegd en die zegt dat het grootste gevaar dat je bij liften loopt is om plat te worden gereden...

Staat er echt geen bord op de liftersplaats in Groningen? Daar is nl een officiele plek, 200 meter ten westen van het NS-station, bij de grote weg die naar de snelweg voert (de A28 toch?). Zo nee, hoe herkent men deze plek dan als een "officiele liftersplaats"?

Overigens zijn de liftersplaatsen in Nederland vrij bijzonder, maar niet uniek. In Israel bestaan ze ook en in Aachen schijnt ook een bordje te staan dat lifters naar de juiste plek op het Knooppunt Europaplatz voert.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:14:36 #111
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_28521685
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 18:38 schreef Frank__NL het volgende:

[..]
Staat er echt geen bord op de liftersplaats in Groningen? Daar is nl een officiele plek, 200 meter ten westen van het NS-station, bij de grote weg die naar de snelweg voert (de A28 toch?). Zo nee, hoe herkent men deze plek dan als een "officiele liftersplaats"?
De plek wat je aangeeft is inderdaad de liftersplaats in groningen, maar er staat echt geen bord bij. Het is dat iemand mij dr op wees dat het een liftersplaats is. Het is meer een soort van bushalte zonder bushokje Maar wel een goede stek, precies waar de auto's vanaf de stoplichten optrekken van 3 verschillende kanten richting snelweg, al willen de meeste grunnigers je niet meenemen of je wordt uitgelachen
quote:
Overigens zijn de liftersplaatsen in Nederland vrij bijzonder, maar niet uniek. In Israel bestaan ze ook en in Aachen schijnt ook een bordje te staan dat lifters naar de juiste plek op het Knooppunt Europaplatz voert.
Nou ik ben nog nergens een liftersplek tegengekomen, vind het zelf ook niet nodig ofzo. Oja hier in de buurt schijnen ze een liftplek gemaakt te hebben genaamd "shoplift plek" omdat ze daar een supermarkt hebben gesloten en de mensen, vooral ouderen nu daar kunnen gaan liften om naar een supermarkt een dorp verder te gaan, echt bizar.
Ben in Israel geweest en daar is liften heel normaal idd, vooral gasten die in het leger zitten en vanuit hun dorp richting een bushalte liften is heel normaal, ze hebben geen ander vervoer. Wij hadden ook regelmatig mensen militairen meegenomen.
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:28:11 #112
100164 MoChe
Uncle Joe
pi_28522215
quote:
Op zondag 22 mei 2005 01:21 schreef Sport_Life het volgende:
Komende zomer gaan we misschien van Italie te liften naar Frankrijk. Ligt een beetje aan hoe leuk het is in Italie, als het daar erg leuk is blijven we langer en pakken we de trein op het laatste moment.
misschien kom ik je dan tegen want ga ook probere nom met een vriend van me van Italie (Genua en Bologna) naar Frankrijk (Nice, Marseille en Lyon) te liften
пусть всегда будет солнце
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:57:41 #113
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_28523242
liften is cool

heb het zelf vroeger ook veel gedaan en als ik nu een lifter zie staan dan bied ik altijd aan om ze mee te nemen. ik rij per maand een kleine 6000 km en zit altijd alleen in de auto, ik vind het dan wel gezellig als er iemand mee rijdt
Neerkomen wel!
pi_28630907
Vandaag heb ik op een andere discussieforum een bericht geplaatst over een liftreis van Aken naar Frankfurt an der Oder, dat aan de Pools-Duitse grens ligt. Het leek me wel aardig het hier ook te plaatsen.

Frank


""Ik wilde nog de lift toevoegen van een van mijn reizen naar Polen.

November 2003
van D Aachen A44 x A4 naar D Aachen A44 T, 8 km, 15 minuten wachttijd
van D Aachen A44 T naar D Koln A44 T, 55 km, 75 minuten wachttrijd
van D Koln A44 T naar D Berlin A10 T Am Fichtenplan, 540 km, 20 minuten wachttijd
van D Berlin A10 T Am Fichtenwalde naar D Frankfurt (Oder) Central Station, 110 km, 50 minuten wachttijd (inclusief avondeten)

Of in woorden... in eerste instantie wilde ik met een Schones Wochenend Karte van Aken naar Frankfurt an der Oder gaan, om vervolgens de nachttrein D344 naar Warschau te nemen. Helaas vergat ik iets essentieels, mijn camera, zodat ik die nog even op ging halen. Ik wist dat ik nu te weinig tijd had om op zo'n goedkope treinkaart nog helemaal Duitsland door te reizen, terwijl ik wel al aan de mogelijkheid om Duitsland door te liften had gedacht. En dat zou toch te doen moeten zijn... dus met de bus van Maastricht naar Aken. Daar nog wat drinken gekocht bij een islamitische kruidenier en daarna naar de snelwegoprit gewandeld. Ik wilde eigenlijk naar het verkeersplein Europaplatz, dat bekend staat als een goed punt om vanuit Aken te liften, maar ik liep verkeerd, zodat ik bij de eerstvolgende autosnelwegoprit terecht kwam.

Na een kwartier kreeg ik een korte lift, die goed zou zijn om naar een tankstation langs de A4 te komen. Ik vroeg stellig of mijn liftgever daarheen ging, maar hij bleek mij toch naar de A44 te nemen, waar ook een tankstation was, echter, niet helemaal in de goede richting. Zo stond ik daar een uur in de kou, het was een paar graden boven nul, aan het eind van het tankstation met mijn bordje Koln. Uiteindelijk kreeg ik na een dik uur een lift van een Bulgaarse trucker en reed ik mee naar de Raststatte voor Koln, genaamd Frechen. Ik had maar een simpel bordje gemaakt met alleen een snelwegnummer. Ik ging ook weer rondkijken of ik niet om een lift kon vragen. Dat had ik op het vorige tankstation ook wel gedaan, maar ik was nog een groentje in het vragen om liften en ik liet mij afschrikken door een paar nukkige Duitse vrouwen die resoluut de deur op slot deden en een zakenman die mij en mijn grote rugzak totaal negeerde. Nu had ik niet zoveel hoop om snel weg te komen en een lange lift te krijgen. Frechen is maar een klein tankstation. Maar er stond wel een grote slee, een blinkende zwarte Mercedes met een “B” in het kenteken. Toen na een kwartier twee heren na hun lunch terugkeerden naar hun bolide sprak ik ze in mijn beste Duits aan. “Ik ben op weg naar Berlijn, gaan jullie toevallig op huis aan, kan ik meerijden?”. Eerst wilden ze niet, ik had het gevoel dat ze bang waren dat ik de lederen bekleding zou beschadigen met mijn rugzak. Want het waren wel vriendelijke heren. Tja, en het was nog steeds erg rustig op het tankstation en ik wilde toch wel voor 23:17 in Frankfurt zijn. Inmiddels was het zo’n beetje 2 uur in de middag, dus ik had nog 9 uur om zonder openbaar vervoer of zonder eigen vervoermiddel van Keulen naar Frankfurt te komen. Aangezien het me twee uur had gekost om van Aken naar hier te komen, een afstand van 50 kilometer, had ik niet al te veel hoop, hoewel een of twee snelle Autobahnzwevers mij met gemak uit de nood zouden kunnen helpen. De Mercedes gleed achteruit. De bestuurder opende het raampje. “Vooruit, stap toch maar in!”. Een vijf uur later stond ik, na een omweg door, ik meen, het Teutoburger Woud, en met een snelheid van 200 tot 230 kmh voorbij Magdeburg, op het enorme parkeerterrein Am Fichtenplan in de omgeving van Berlijn, langs de bekende E30. Ik had een tocht achter de rug die vol was van het gedreun van housemuziek en ik had mij door dagblad De Limburger heen kunnen lezen. Het was inmiddels natuurlijk wel donker, dus eens temeer reden om om een lift te gaan vragen. Vooral nu het bij die vorige lift, van zo’n 550 km, zo’n goed resultaat gaf. Aangezien er nog heel wat mensen aan het tanken waren, vroeg ik eerst vooral de Poolse chauffeurs. Die kwamen tenslotte zeker langs Frankfurt. Maar het wilde niet direct en ik was toch wat onzeker om de tankers aan te spreken. Ik kon wel weggestuurd worden door het personeel van het tankstation (inmiddels heb ik een 50-tal keren van tankstations gelift en is me dat nog nooit overkomen…)… en dan? Dus ik wandelde wat over het parkeerterrein. Ik vroeg een man of hij naar Frankfurt ging. Hij was op het terrein om zijn vrouw op te halen, die hier zou aankomen met een lijnbus. Ze waren hun spullen in de auto aan het doen. “Rijdt u naar Frankfurt?”. “Ja”. Aan de toon van zijn “ja” begreep ik direct dat ik mee kon rijden en eventjes moest wachten tot ze klaar waren om te vertrekken. Onderweg had hij nogal wat verhalen over de vroegere DDR en over het feit dat we al die mooie Autobahnen uiteindelijk aan wijlen de heer Hitler te danken hebben. Over Frankfurt en zijn technische lyceum en de zeppelinfabriek aan de andere kant van de snelweg, die tot de spijt van alle Oostduitsers overbodig was geworden. En over de werkloosheid van 20% in deze streek. En over een elektronisch tikkend geluid dat zijn auto voortbracht, maar wat niet zo hoorde. Dat wat toch wel ergerlijk, vonden ze. Tja, dat komt ervan als je in zo’n elektro-wagen gaat rijden, dacht ik maar. Want, ik weet het, maar ik zei het niet, een volledig mechanische auto is veel makkelijker te repareren… Trouwens, 10 jaar geleden reden ze hier allemaal nog in Trabants. Dat was weliswaar de “je-van-het”-auto in de tijd van het communisme voor het gewone volk, waar de Russen zelfs nog tegenop keken als een wonder der techniek, maar toch… Uiteindelijk vonden ze het prima om mij naar het Bahnhof te brengen. Ik bedankte mijn liftgevers hartelijk en zo stond ik om half 10 op het station, een half uur eerder dan wanneer ik met het Schones Wochenende Ticket door Duitsland was geboemeld…

Om 23:17 stapte ik op de nachttrein. Om half twee ’s nachts passeerde de trein eindelijk de Oder. Blijkbaar was het euvel eindelijk verholpen en kon ik gaan slapen. Want in een stilstaande nachttrein slapen, dat bleek maar niks te zijn…
""
  vrijdag 8 juli 2005 @ 19:37:55 #115
38316 BoomSmurf
Avatar Plagiaat Pleger
pi_28633841
meesterlijk! Mijn interesse is gewekt om zelf ook wat te gaan liften. Ik heb het nog nooit gedaan maar lijkt me zeker lachen. Nu woon ik zelf in Utrecht en heb ik een eigen auto waarmee ik vaak naar Eindhoven rij (heb echt een hekel aan de trein), maar waarom veel geld aan benzine uitgeven als het ook zo kan. Ik heb wel een aantal maal lifters meegenomen (erg leuk toen ik 18 was en een Firebird reed, altijd van die vage blikken) maar de laatste keer dat ik er ook maar één gezien heb is ondertussen denk ik toch wel 2 jaar terug.
Am-Ende! | Tree huggin' hippiesmurf | Ik doe niet aan zelf avatars maken, dus ik jat de jouwe! Elke refresh een andere.
BoomSmurf's Avatar Plagiaat Pleger Pagina Gallery Dinges v1.0!
pi_28658200
Hoi Boomsmurf,

Ik heb vandaag 4 lifters gezien, terwijl ik zelf van Maastricht naar Den Bosch liftte. Het is de tijd van het jaar. Een lifter kon ook mee met de automobilist die voor mij gestopt was op de liftersplaats in Maastricht. De twee andere had ik niet willen zien, maar door een foute lift kwam ik op het Floraplein in Eindhoven uit, een klassiek punt om naar het zuiden te liften vanuit die stad (had ik de plek tenminste een keer gezien).

Vanuit Utrecht naar het zuiden is vrij lastig. Kijk op mijn site voor suggesties:
Hitchhiking (ad-hoc-carpooling) in the Netherlands

Ik denk dat een goede plek is het 24 Oktoberplein. Je kan daar wel om een lift vragen op het Esso tankstation (ik kijk vaak even onopvallend naar de plaatsnaam onder het kenteken op de achterkant van de auto's). Een andere mogelijkheid is het begin van de A28, bij de Waterlinieweg. Je kan daar met een bordje staan.

Vanuit Eindhoven neem je een bus naar de Boschweg, Bosscheweg, iets met Bosch, de uitvalsweg richting Den Bosch. Vandaag had ik daar na een kwartier een lift naar Den Bosch, ik stond vlak bij de eerste bushalte boven het verkeersplein in de binnenring van Eindhoven. Ik had een stuk of 4 liften afgeslagen, omdat die niet de goede kant uitgingen of niet helemaal naar Den Bosch gingen. Mijn liftgever ging nog door naar Leiden.

In Utrecht ben je vanaf de grote wegen het vlotst in de stad door uit te stappen op afrit 8 van de A2 (10 minuten lopen naar de sneltram), de afrit A12 naar transferium Laagraven (met sneltramhalte nabij de afrit) en de afrit naar het stadion van FC Utrecht langs de Waterlinieweg.

Groet
Frank
pi_28659990
ik vind lifters maar schooiers.
Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
  zaterdag 9 juli 2005 @ 20:37:29 #118
38316 BoomSmurf
Avatar Plagiaat Pleger
pi_28661359
Frank, bedankt voor de tips. Veel info op je site trouwens. Op het Floraplein heb ik zo veel rondjes gereden vroeger, ik word er nog duizelig van als ik er aan denk (ex van me woont daar).

De weg die je bedoelt in Eindhoven is hoogstwaarschijnlijk de Boschdijk. Nu heb ik zelf wat nagedacht, maar mij lijkt het me in Eindhoven het logischt om bij het begin van de Kennedylaan te gaan staan (aangezien dat de aanloop is naar de A2 en A-Tilburg) op ongeveer 10 minuten lopen van het station. En om vanuit Utrecht bij de bushalte net voor de Texaco bij de oprit naar de A2 te gaan staan (ook bereikbaar met de tram). Dit is volgens mij de drukste weg Utrecht uit, dus veel kans.

Maar ik heb geen verstand van liften We zullen wel zien!
Am-Ende! | Tree huggin' hippiesmurf | Ik doe niet aan zelf avatars maken, dus ik jat de jouwe! Elke refresh een andere.
BoomSmurf's Avatar Plagiaat Pleger Pagina Gallery Dinges v1.0!
  zaterdag 9 juli 2005 @ 20:42:17 #119
38316 BoomSmurf
Avatar Plagiaat Pleger
pi_28661477
Bij nader inzien is die plek in Utrecht volgens mij het 24 Oktoberplein.. maar dat is toch een texaco of ben ik nu helemaal gek
Am-Ende! | Tree huggin' hippiesmurf | Ik doe niet aan zelf avatars maken, dus ik jat de jouwe! Elke refresh een andere.
BoomSmurf's Avatar Plagiaat Pleger Pagina Gallery Dinges v1.0!
  zaterdag 9 juli 2005 @ 20:51:58 #120
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_28661768
Ik ging een keer met een vriendin liften van de Hilversumse Meent naar Hilversum (4 km).
We hebben daar een uur gestaan (waarin we dus al naar Hilversum hadden kunnen lopen . ) zonder dat iemand ons meenam. Pas toen ik mijn rokje iets hoger optrok stopte er een mevrouw die ons meenam "omdat je maar nooit weet of er een slechte man langs zou komen om ons op te pikken" .

Dat was mijn eerste en laatste keer liften. Het duurt lang en je krijgt nog een preek ook . .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_28662303
Zijn er buiten http://www.hitchhikers.org/ nog andere goede en redelijk veel gebruikte "lift-aanbied-sites" ?
pi_28667824
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 21:11 schreef GDSY het volgende:
Zijn er buiten http://www.hitchhikers.org/ nog andere goede en redelijk veel gebruikte "lift-aanbied-sites" ?
Net eentje opgezet. Kijken of er reacties komen
Why Fart And Waste It When You Can Burp And Taste It?
  Moderator zondag 10 juli 2005 @ 01:21:10 #123
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_28669019
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 20:51 schreef k_i_m het volgende:
Ik ging een keer met een vriendin liften van de Hilversumse Meent naar Hilversum (4 km).
We hebben daar een uur gestaan (waarin we dus al naar Hilversum hadden kunnen lopen . ) zonder dat iemand ons meenam. Pas toen ik mijn rokje iets hoger optrok stopte er een mevrouw die ons meenam "omdat je maar nooit weet of er een slechte man langs zou komen om ons op te pikken" .

Dat was mijn eerste en laatste keer liften. Het duurt lang en je krijgt nog een preek ook . .
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_28671102
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 20:42 schreef BoomSmurf het volgende:
Bij nader inzien is die plek in Utrecht volgens mij het 24 Oktoberplein.. maar dat is toch een texaco of ben ik nu helemaal gek
Ja das een Texaco idd

Grappige verhalen, blijf ze vooral posten tis dat ik nog een OV heb maar anders
(mssn een idee als k n keer op een verre bestemming moet zijn op de zaterdag bv ).

10 jaar geleden toen k op de Scouting zat, waren we een keer gedropt tijdens een pinksterkamp, volgens de regels was het niet toegestaan om te liften, ghehe toch gedaan, uurtje op een terrasje gezeten, (waren veel te vroeg natuurlijk) vlakbij de finish, voor de schijn de eerste groep voor gelaten en gelijk daarna gauw doorlopen, als tweede gefinishd,
Das wel lachuh,

[ Bericht 14% gewijzigd door Nightanimal op 10-07-2005 02:55:12 ]
  maandag 11 juli 2005 @ 13:34:12 #125
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_28705140
Ben eigenlijk wel benieuwd wie er - die door dit topic aangaf wel te willen gaan liften - daadwerkelijk al is wezen liften ?

Trouwens frank, wel een beetje laf hoor door met de bus een stuk te reizen om op een betere plek te gaan staan voor het liften. Je gaat liften of je gaat het niet!
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
  maandag 11 juli 2005 @ 13:39:44 #126
37305 BushRanger
in Wellington
pi_28705250
4 jaar geleden ging al liftend Nieuw-Zeeland rond. Soms heel lang wachten op verlaten wegen, maar ook heel veel leuke mensen hierdoor ontmoet. Een van bijzondere ervaringen was toch wel toen ik met de boot van het noordereiland naar het zuidereiland ging. Dus van Wellington naar Picton.

Op de boot stond ik achter aan de reling te kijken hoe Wellington in de verte verdween en zo raakte ik in gesprek met een man in een pak. Ik vertelde hem dat ik op weg was naar Christchurch, liftend, en dat ik er wel een beetje bang voor was dat dat niet zou lukken. Het enige verkeer dat richting Christchurch zou gaan, stond namelijk op de boot, Picton is namelijk op het puntje van het zuidereiland. Als geen van de auto's me mee zou nemen, moest ik uren wachten op de volgende boot met auto's.

Goed, die man gaat dus weer weg... Hoor ik een kwartiertje later het volgende over de intercom van de boot schallen 'On this ship we have a gentleman all the way from The Netherlands and he is on his way to Christchurch. He is looking for a lift. Anybody willing to take him, please report to the information counter to meet him there'. Dat was nogal een verrassing, wist ik veel dat ik de kapitein/hoger geplaatste gesproken had. Ik dus naar de informatiebalie, nou dat was echt een vleeskeuring. Allerlei mensen kwamen even kijken, maar niemand die op me afstapte. Maar een kwartiertje later kwam er een man vragen of ik al een lift had. Hij wilde me wel meenemen, hij ging ook naar Christchurch. Dat was dus een lange rit, hij liet me nog wat bezienswaardigheden zien en betaalde mijn volledige lunch!
  maandag 11 juli 2005 @ 13:48:19 #127
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_28705476
Gek dat er zoveel mensen kwamen kijken maar je niet meenamen, zag je er ongeschoren/onguur uit?
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  maandag 11 juli 2005 @ 13:58:15 #128
37305 BushRanger
in Wellington
pi_28705704
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:48 schreef HarigeKerel het volgende:
Gek dat er zoveel mensen kwamen kijken maar je niet meenamen, zag je er ongeschoren/onguur uit?
Niet perse onguur, maar wel aardig bereisd denk ik. Oudere/versleten kleren, twee rugzakken, paar piercings, maar verder wel ok hoor. Het liften in het algemeen ging in NZ perfect, vooral op het noordereiland. Op het zuidereiland zijn wat minder auto's, dat maak het daar moeilijker.
  maandag 11 juli 2005 @ 17:29:38 #129
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_28711596
Morgenochtend rijd ik van Sassenheim(Z-H) om 06:30 naar Brunssum(LIMBURG) daar ben ik om een uur of 10 en dan ga ik weer terug.
Als er mensen zijn die mee willen, laat het ff weten.

( kan max. 1 pers. mee, Smart )
pi_28724589
quote:
Trouwens frank, wel een beetje laf hoor door met de bus een stuk te reizen om op een betere plek te gaan staan voor het liften. Je gaat liften of je gaat het niet!
Zeg Dikkiedik, schrijf maar wat je wil. Hoe andere lifters over mijn technieken denken vind ik niet interessant, tenzij ik er iets van kan leren. Dat is met deze opmerking niet het geval. De voor- en nadelen tegen elkaar afwegend vond ik het in het betreffende geval de moeite zeker waard om me voor een paar strippen een uur reistijd te besparen.
quote:
Nu heb ik zelf wat nagedacht, maar mij lijkt het me in Eindhoven het logischt om bij het begin van de Kennedylaan te gaan staan (aangezien dat de aanloop is naar de A2 en A-Tilburg) op ongeveer 10 minuten lopen van het station.
De Boschdijk wordt aanbevolen in de[url=Autostopguide to Europe] [url=http://www.autostopguide.com]http://www.autostopguide.com[/url][/url] van Daan Toner. De Kennedylaan is niet onlogisch, maar was zaterdag afgesloten. Het verkeer werd naar de snelweg geleid via de Boschdijk. De plek waar ik stond was overigens prima: 50 meter voor het eerste stoplicht aan de Boschdijk, gezien vanaf de binnenring van Eindhoven. Het verkeer passeert er met tussen de 10 en 50 km/h en al met al niet meer dan 15 lopen van het station. Vier lege parkeervakken gaven genoeg ruimte om mijn duim uit te steken en potentiele liftgevers een goede stopgelegenheid te bieden.
quote:
Ik ging een keer met een vriendin liften van de Hilversumse Meent naar Hilversum (4 km).
We hebben daar een uur gestaan (waarin we dus al naar Hilversum hadden kunnen lopen
Kim, dit stukje en het vervolg klinken ongeloofwaardig. Twee vrouwen, vermoedelijk beide jong, en een met in haar FOK-profiel als hobby's "testosterongehaltes en mannelijke feromonen" hebben aanmerkelijk sneller een lift dan welk individu of welke groep lifters ook.
quote:
Het duurt lang en je krijgt nog een preek ook.
Kim, een heerlijk voorbeeld van een generaliserende opmerking.
quote:
Zijn er buiten http://www.hitchhikers.org/ nog andere goede en redelijk veel gebruikte "lift-aanbied-sites" ?
GDSY, ik ken enkele buitenlandse sites. Met name de Duitse sites worden veel gebruikt. Denk eraan dat automobilisten die hun vaardigheden via deze sites aanbieden hier over het algemeen een financiele vergoeding voor terug vragen. Afhankelijk van de definiitie kun je dan niet meer spreken van liften, wel van autodelen.
[url=http://www.mithfahrcentrale.de ]www.mithfahrcentrale.de [/url](vanuit Duitsland)
[url=http://www.mitfahrgelegenheit.de ]www.mitfahrgelegenheit.de [/url](vanuit Duitsland)
http://www.eurostop.be (vanuit Belgie)
http://www.nastopa.pl/ (vanuit Polen)
pi_28725166
quote:
Ik ging een keer met een vriendin liften van de Hilversumse Meent naar Hilversum (4 km).
We hebben daar een uur gestaan (waarin we dus al naar Hilversum hadden kunnen lopen
Voor de andere lezers wil ik wel even putten uit mijn persoonlijke ervaringen. Sinds mijn eerste lift in 1992 heb ik 09939,5 km aan liften genoteerd. Vanaf 2003 ben ik met enige regelmaat gaan liften. De gemiddelde lift varieerde van 42,2 km in 2003, naar 45,9 km in 2004 en 39,0 km in 2005. Bij reizen over wat langere afstanden maak ik overigens geregeld gebruik van de hoffelijkheid van meerdere chauffeurs, hoewel je soms ook wel eens lange liften krijgt, bijvoorbeeld direct van Maastricht naar Amsterdam (210 km, 30 minuten wachten) of naar Utrecht (180 km, 2 minuten wachten). De gemiddelde wachttijd werd steeds korter: van 15,3 min., via 12,9 min. naar 11,8 min.

Als ik uitga van een gemiddelde lengte van 40 km tegen gemiddeld 15 minuten wachten en een gemiddelde snelheid van 80 kmh voor de automobilist, dan komt mijn gemiddelde snelheid als lifter op ca. 60 kmh. Dat is een redelijk gemiddelde. Liften met een gemiddelde snelheid lager dan wandeltempo heb ik nooit meegemaakt.

Gewoonlijk verplaats ik mij liftend over Nederlandse autosnelwegen met tussen 50 en 90 kmh, inclusief het wachten op de eerste lift en het vragen om vervolglifts op tankstations.

Overigens moet ik bij deze statistieken aangeven dat ik bij ongeveer 1 op de 10 reizen uiteindelijk ook gebruik maak van het Openbaar Vervoer - en meer dan alleen per bus, trein of tram van of naar de rand van de stad.
  vrijdag 22 juli 2005 @ 15:47:01 #132
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29042287
Frank je wordt bedankt! Nu is mn topic dood door jou interessante wiskundige liftgemiddeldenstatestieken waar niemand op zit te wachtten !!
Liften moet leuk blijven en je moet het vooral niet te serieus maken. Ene keer kan het meevallen en de andere keer zit het tegen! Daar kan je wel een gemiddelde van maken maar daar schiet je geen fuck mee op hoor. Ik weet ook dat naar groningen er gemiddeld 3 uur over doe, maar het kan ook 5 uur duren. Het blijft een sport!
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
  vrijdag 22 juli 2005 @ 20:37:01 #133
37305 BushRanger
in Wellington
pi_29049502
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 15:47 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Frank je wordt bedankt! Nu is mn topic dood door jou interessante wiskundige liftgemiddeldenstatestieken waar niemand op zit te wachtten !!
Liften moet leuk blijven en je moet het vooral niet te serieus maken. Ene keer kan het meevallen en de andere keer zit het tegen! Daar kan je wel een gemiddelde van maken maar daar schiet je geen fuck mee op hoor. Ik weet ook dat naar groningen er gemiddeld 3 uur over doe, maar het kan ook 5 uur duren. Het blijft een sport!
Ben ik het wel een beetje mee eens... Hij is natuurlijk vrij om zijn mening te geven, maar als je er op die manier mee omgaat, dan is het toch niet spontaan en avontuurlijk meer? Dan ben je meer bezig met de statistieken dan met het liften op zich.
pi_29078047
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 15:47 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Frank je wordt bedankt! Nu is mn topic dood door jou interessante wiskundige liftgemiddeldenstatestieken waar niemand op zit te wachtten !!
Liften moet leuk blijven en je moet het vooral niet te serieus maken. Ene keer kan het meevallen en de andere keer zit het tegen! Daar kan je wel een gemiddelde van maken maar daar schiet je geen fuck mee op hoor. Ik weet ook dat naar groningen er gemiddeld 3 uur over doe, maar het kan ook 5 uur duren. Het blijft een sport!
Elke mening zou gerespecteerd moeten kunnen worden, maar vindt wel dat je gelijk hebt, de wereld bestaat al uit genoeg cijfers, en als je die nog nooit gezien zou hebben, dan gaat er een wereld voor je open op natuur/scheikundig gebied lol.

Liften is vooral een (primatief) alternatief vervoersmiddel.
De onvoorspelbaarheid qua reistijd en wel of niet opgepikt te worden en wanneer liggen gewoon niet vast, dat stukje onzekerheid, dat maakt het juist een beetje avontuurlijker, dat effect haal je weg door uitgebreide statistieken uit te dokteren en uit te wisselen.

Maar om zo efficient mogelijk van plaats a naar plaats b te gaan door middel van liften zijn statistieken of wetenwaardigheidjes wel weer meegenomen, zo is overal wel iets over te zeggen
  zondag 24 juli 2005 @ 05:15:58 #135
73241 rebel84
kleine big
pi_29078531
Tof topic!

Krijg zelf ook kriebels nu. Misschien maar eens liftend op vakantie!?

Vraagje voor de meer ervaren (internationale) lifters: stel, ik wil naar Spanje (zeg: Barcelona). Hoe kun je dat vanuit Nederland het beste doen? Ik woon zelf in Arnhem, maar het lijkt me vrij onzinnig om bij het Gelredome met een bordje 'Espana' te gaan staan.

In de vakantieperiode is de A27 altijd vrij druk met mensen die zuidwaarts reizen. Het lijkt me dan logisch om vanuit Arnhem bijvoorbeeld eerst naar Utrecht te reizen en van daaruit proberen de A27 op te geraken!? Iemand een goed idee?
pi_29078582
quote:
Op zondag 24 juli 2005 05:15 schreef rebel84 het volgende:
Tof topic!

Krijg zelf ook kriebels nu. Misschien maar eens liftend op vakantie!?

Vraagje voor de meer ervaren (internationale) lifters: stel, ik wil naar Spanje (zeg: Barcelona). Hoe kun je dat vanuit Nederland het beste doen? Ik woon zelf in Arnhem, maar het lijkt me vrij onzinnig om bij het Gelredome met een bordje 'Espana' te gaan staan.

In de vakantieperiode is de A27 altijd vrij druk met mensen die zuidwaarts reizen. Het lijkt me dan logisch om vanuit Arnhem bijvoorbeeld eerst naar Utrecht te reizen en van daaruit proberen de A27 op te geraken!? Iemand een goed idee?
Arnhem --> Utrecht --> Eindhoven --> Brussel lijkt me een leuk begin.
"Twenty-six times, I've been trusted to take the game winning shot and missed. I've failed over and over and over again in my life. That is why I succeed." Michael Jordan
pi_29086980
eerst naar utrecht en dan weer terug naar eindhoven? er gaan toch ook wel mensen uit eindhoven naar het Zuiden? wat mij ook wel een idee lijkt om van Arnhem naar Breda te reizen, ben je bijna over de grens truckers gaan ook vaak over breda naar het zuiden
  zondag 24 juli 2005 @ 17:33:13 #138
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29089040
Ik heb nog geen ervaring met internationaal liften, maar ten eerste zou ik eens kijken op www.hitchhikers.org of er mischien een lift staat in jouw vakantieperiode die je al een stuk in de richting kan brengen. Dr staan al een paar liften naar spanje zie ik. Mischien wat minder avontuurlijk maar wel handig
Als je naar Spanje wilt gaan liften maakt het denk ik niet zoveel uit via welke route je gaat, ik zou het eerste stuk vanuit je woonplaats gewoon zonder bordje met je duim omhoog gaan staan om ergens langs de snelweg bij een benzinepomp terecht te komen. Bij een pomp kan je mensen persoonlijk vragen of ze richting Eindhoven gaan en dan zeggen ze nee ik ga naar Maastricht, oke! ook goed! Kan ik meerijden? Ik zou voornamelijk vrachtwagenchauffeurs vragen omdat die wel eens naar frankrijk of spanje kunnen gaan. Zoiezo kaarten meenemen en bordjes met een zwarte viltstift
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
  zondag 24 juli 2005 @ 18:32:57 #139
73241 rebel84
kleine big
pi_29090505
Via Breda is misschien wel sneller ja.
Met truckers mee lijkt me ook wel tof. Maar zijn die daar zo happig op dan?

Ik heb al een eerste lift in de planning staan. Zondag 7 augustus wil ik naar Rotterdam voor "Monaco aan de Maas". Ik ga vanuit Nijmegen. Dat moet echt niet moeilijk zijn, gezien het feit dat Rotterdam en Nijmegen op beide uiteinden van de A15 liggen.
pi_29090898
Is liften echt zo gevaarlijk als je een meisje bent?? Raden jullie het af?

Een vriend van mij uit Amerika die ik in Griekenland heb leren kennen wilde van Berlijn naar Nederland liften. In Duitsland ging alles goed en had hij geen problemen, maar in Nederland doen ze blijkbaar veel moeilijker met lifters. Hij heeft uiteindelijk een busticket moeten kopen om naar Amsterdam te komen
pi_29094595
Helaas lijkt mij het in Nederland ook moeilijk dan elders. Zal het eraan liggen dat Nederlanders op dat vlak moeilijk zijn en vertrouwen beetje weg is (meestal ongegrond)?

Liften lijkt me heel mooi maar of ik het ooit zal doen, geen idee. Als het zo uitkomt waarschijnlijk wel.
  zondag 24 juli 2005 @ 23:16:46 #142
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29098965
Ja liften in nederland is moeilijker dan in het buitenland, waarom weet ik ook niet, omdat je het bijna niet ziet denk ik en je meteen raar bent als je gaat liften. Dat was ook de reden waarom ik begon met liften. Mensen zijn bang dat ze een crimineel meenemen in de auto ofzo? Ik wordt ook regelmatig raar aangekeken of uitgelachen als je staat te liften. Mensen vinden het maar raar, schraal, gevaarlijk, kortom lang leve de kortzichtige hollander.
Maar zoals jullie hebben kunnen lezen is het goed te doen hoor

@ska-te:
Mja als meisje alleen moet je wel stevig in je schoenen staan denk ik, mischien is het ook wel een vooroordeel dat het gevaarlijk is als meisje alleen. Maar ik denk wel dat je kwetsbaarder bent dan als jongen alleen.

@rebel84:
ik denk dat truckers het wel gezellig vinden om iemand mee te nemen en truckers leggen in het algemeen grote afstanden af dus das een groot voordeel. nee heb je...
Succes met liften naar rotterdam! Ben erg benieuwd
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_29099877
Denk dat veel Nederlandse mensen een vooroordeel of een tweede gedachte hebben bij/over lifters..even een vergelijking: als ik een zwerver tegen kom die langs het perron komt vragen of ie wat geld kan lenen, vraag ik me gelijk af waarom zoekt die jongen geen werk??? om terug te komen bij het liften denken veel mensen...ga met het openbaar vervoer, maar de lifter staat in die situatie niet sterk en is afhankelijk van het vertrouwen van de bestuurder, aangezien hij niet heeft kunnen aangeven waarom hij het openbaar vervoer refused en lift, tot zo ver mijn filosofie, ghehe
  maandag 25 juli 2005 @ 12:27:45 #144
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29107799
quote:
Op zondag 24 juli 2005 23:46 schreef Nightanimal het volgende:
Denk dat veel Nederlandse mensen een vooroordeel of een tweede gedachte hebben bij/over lifters..even een vergelijking: als ik een zwerver tegen kom die langs het perron komt vragen of ie wat geld kan lenen, vraag ik me gelijk af waarom zoekt die jongen geen werk??? om terug te komen bij het liften denken veel mensen...ga met het openbaar vervoer, maar de lifter staat in die situatie niet sterk en is afhankelijk van het vertrouwen van de bestuurder, aangezien hij niet heeft kunnen aangeven waarom hij het openbaar vervoer refused en lift, tot zo ver mijn filosofie, ghehe
Hmm dat klopt idd wel, ik heb ook regelmatig meegemaakt dat mensen niet naar de richting gingen waar ik heen wilde maar ze stelden voor om me naar het dichtsbijzijnste treinstation te brengen. Nee ik ben aan het liften dus ik wil niet met de trein anders was ik wel met de trein gegaan
Zoals sommige zwervers ervoor kiezen te zwerven kies ik ervoor om te gaan liften
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_29190001
quote:
Nu is mn topic dood door jou interessante wiskundige liftgemiddeldenstatestieken waar niemand op zit te wachtten !!
Excuus, je hebt gelijk. Het was jouw topic. Een van die ongeschreven liftwetten is dat je de liftgever respecteert. Dus, zand erover :-)

Vanuit Arnhem naar Barcelona kun je ook via Nijmegen-Venlo-Maastricht-Luxemburg-Dijon-Lyon-Montpellier. Nijmegen en de Ardennen zijn daarbij waarschijnlijk de grootste obstakels. Arnhem --> Nijmegen: begin A325 naast Gelredome, liften naar Nijmegen. In Nijmegen is mijn beste keus oprit 1a van de A73 ri. Venlo, of evt een bushalte die ca 3 km naar het WNW ligt vanaf deze oprit bezien.
Of lift in Arnhem ri. Rotterdam en op knooppunt Deil (A15xA2) lift je op het klaverblad (superillegaal, maar niet onveilig!) met een bordje door ri. Limburg / Maastricht.

Verder lift je via A73 of A2 vanaf dat moment van tankstation naar tankstation, dus geen liften tot aan/in Maastricht of Luik of andere plaatsen, waar je "nooit" meer liftend uitkomt. Op zijn laatst in Luxemburg kun je op een van de twee grote tankstations aldaar een lift vinden naar Zuid-Frankrijk. Kort voor Marseille zoek je op een "aire de service" of een tolpoort een automobilist of trucker die naar Barcelona rijdt. In Frankrijk kun je bij de tolpoorten op de autosnelweg wel liften, maar soms wordt je door de politie weggestuurd en dan heb je een probleem (zelf geen ervaring mee, maar sommige Franse lifters weten precies waar het wel en waar het niet kan).

Hoe je Barcelona weer uitlift weet ik niet. De Europese liftersgids kan wellicht uitkomst bieden. Spanjaarden nemen niet snel lifters mee; daar kun je beter met buitenlandse toeristen meeliften en gaat het allemaal langzamer.

Via Brussel is tankstation Hazeldonk-West op de grens NL/B een hele goede plek voor een lange lift tot vlak voor of tot voorbij Parijs. Op deze route geldt ook: zorg ervoor dat je niet in steden terecht komt (Brussel, Parijs, Breda, Roosendaal, Bordeaux...), want het kan een kleine ramp zijn om weer weg te komen (tenzij je precies weet wat je doet, en da's altijd lastig in onbekend gebied).
pi_29190146
hé leuk al die verhalen, het lijkt mij ook wel eens leuk om te doen.
Do what you love, love what you do!
  donderdag 28 juli 2005 @ 11:04:48 #147
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29195483
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 01:24 schreef Frank__NL het volgende:

[..]

Excuus, je hebt gelijk. Het was jouw topic. Een van die ongeschreven liftwetten is dat je de liftgever respecteert. Dus, zand erover :-)
Nou doe maar geen zand maar een lekkere slagroom taart is ook goed!
Het gaat er niet om dat het mijn topic is, zulke statestieken zijn gewoon niet interessant en niemand heeft er wat aan. Tis een beetje overdone zegmaar.
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_29200661
Tja, ik lees de beursberichten nooit, omdat het me geen bal interesseert... Maar ff voor de statistiek... tijdens tien dagen vakantie in Tsjechie heb ik alleen of met vrienden in 39 auto's 209 km gelift. 38 liftgevers waren Tsjechen, een lift werd door een Belgische familie gegeven. In ieder geval 10 liftgevers reden in een Skoda, terwijl bij 10 lifts het automerk "onbekend" was.
  zondag 31 juli 2005 @ 19:07:53 #149
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29300662
Ben dit weekend weer liftend naar Friesland geweest Hier weer een verslag:

Vrijdag 29 Juli - Assendelft -> Rottum (bij Heerenveen) Afstand 140,4 km.

Ben vrijdagmiddag vanaf mn werk in Assendelft wat een dorp is vlakbij Zaandam weer liftend naar mn vriendin in friesland gegaan, vlakbij mn werk staat een klein texaco tankstation langs de weg richting amsterdam en ben vanaf daar met een mevrouw richting amsterdam gereden, waar ze me afzette bij de Esso op de A8 zaandam/amsterdam. Daar was het bestwel rustig en heb alle mensen aangesproken of ze richting amersfoort/almere gingen. Op een gegeven moment een man gevraagd die bleek de eigenaar van het benzinestation te zijn. Heel gesprek met die man gehad wat begon met de vraag of ik daar niet wilde gaan staan want ik viel zn klanten lastig, die zouden binnen zelfs klagen. Dikke bullshit dus en hele discussie met hem gehad daarover, vervolgens heel gesprek over de brandstofprijzen en "vroegah" want hij was in de oorlog geboren en toen gingie naar binnen en klopte me op mn schouder "blijf hier maar lekker staan hoor jongen" Dat ik ging liften begreep hij wel maar hij vond het maar egoistisch dat ik andere mensen liet betalen voor de benzine en gratis met hun meelift dus Toen tijdje bij de afrit in het zonnetje gestaan, nog met een vrouw staan praten die ff een peukie deed naast dr auto en ik een peuke van gekregen had maar helaas niet die kant op ging. Uiteindelijk 2,5 uur gewacht tot er een man met een Renault Megane station stopte die naar Steenwijk in friesland ging! Woo dat was zoo relaxt Die man woonde in steenwijk en werkte als opzichter bij een aannemersbedrijf in Purmerend en dat reed hij elke dag! Dikke wolkbreuken onderweg trouwens, de snelweg was veranderd in een waterbak. Leuk gesprek met die man gehad over uiteraard benzineprijzen, weggedrag van mensen die hardscheurend naar huis racen in dat pleurisweer om vervolgens thuis languit op de bank tv te kunnen kijken en vakantie enzo.. Die man wilde me helemaal naar mn vriendin dr huis brengen in rottum (heel klein gehucht vlakbij heerenveen) Meneer bedankt! Maar alsnog 4,5 uur over gedaan dus, soms zit het mee, soms zit het tegen



Zondag 31 Juli - Rottum-> Enklhuizen Afstand 98 km.
En soms zit het mee.. !
Mn vriendin had me bij een tankstation langs de A6 richting Emmeloord/lelystad afgezet waar ik na 10 minuten door de meest vage figuur ooit werd meegenomen naar lelystad. Die man was in de 50 en zag er uit als een junk, ingevallen bekkie enzo en hij snoof rook spoot slikte alles wat los en vast zit, sprak 5 talen, woondde 20 jaar in italie, 5 jaar in marokko en was een gezochte crimineel in nederland, volgens eigen zeggen omdat ze hem van kinderverkrachting verdachtten. Ik dacht echt van jezus bij wie ben ik in de auto beland!! Ben er verder maar niet op ingegaan.. Verder wassie levens genieter en echt een heel intellgent mannetje dat door zn moeder op 1,5 jarige leeftijd halfdood langs de weg was gedumpt, in een kindertehuis terecht was gekomen etc. Hij stak ook even een coke-pijp op tijdens het rijden trouwens echt bizar. Bij lelystad wistie wel een goede plek om me af te zetten en inderdaad, ik stond 2 minuten daar langs een polderweg te liften en dr stopte een hele dikke Mercedes voor me waarvan ik dacht ooh die rijd wel door. Die man ging naar Enkhuizen toe en was uitsmijter/portier bij een of andere discotheek. In Enkhuizen ben ik bij mn broer thuis afgezet die me later naar huis heeft gebracht. Rottum - Enkhuizen 1,5 uur



[ Bericht 2% gewijzigd door Dikkiedik_2003 op 31-07-2005 22:24:27 ]
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
  zondag 31 juli 2005 @ 22:08:40 #150
73241 rebel84
kleine big
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')