abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139651065
Hoe reis je van Maastricht naar Brussel?

Anno 2014 bestaat er een duidelijke top 2 van vervoermiddelen.
1. de auto en 2. het openbaar vervoer.

Liften kan je zien als 1. de auto. Ik ben zelf altijd wel genegen om het apart te zien, maar dan zou je onderscheid moeten maken in 1a. de eigen auto, 1b. samenrijden met vrienden, familie, gezinsleden of collega's en 1c. liften.

Op 30 april stond ik om 19h55 op de kruising Cantecleerstraat / Via Regia met gestrekte duim, zonder bordje. Om 20h04 stapte ik in in een Citroen C3 met Belgisch kenteken, met een Vlaams-Belgische en de Marokkaans-Vlaamse neef van haar vriend in de wagen. Meerijden kon tot de Belgische A2, afrit Halen. Dat is de tweede afrit voorbij knooppunt Lummen op de snelweg naar Brussel. Bij de oprit van Halen noteerde ik 11 minuten wachttijd tussen beide ritten. Ik was voorzien van een duidelijk bordje met "Brussel". Een celibataire kantoorklerk in een VW Passat (of groter) kwam met hoge snelheid de oprit op en stopte met piepende remmen. Ik noteerde een hoge gemiddelde snelheid in mijn liftregister van iets boven de 120 kmh. De rit ging naar Leuven, en bij de oprit bij Leuven, die officieel oprit Herent heet, stond ik 7 minuten. Toen stapte ik in in een lease Mercedes met een jongedame van mijn leeftijd ongeveer. Ze moest naar Brussel, ik precies naar Strombeek-Bever, en het stond haar wel aan om mij voor de deur van bestemming in te zetten, dus de adresgegevens gingen in haar navigatiesysteem. Eh, ik bedoel het navigatiesysteem van haar Mercedes. Aankomst om 20h32, 01h37m nadat ik de duim strekte aan de Via Regia.

Openbaar vervoer, beat this.

==> reistijd OV van station Maastricht naar Brussel centraal is 01h40m

Zondag kwam ik weer terug, maar nu vanaf het tankstation langs de A7 tussen Bergen (Mons) en Charleroi. Hier was ik om 18h29 en om 18h40 kreeg ik mijn 1e rit en wel naar Luik. We vertrokken om 18h46. Opnieuw een Mercedes, ditmaal in de vorm van een kleine vrachtwagen met aanhanger en een Nederlands kenteken, van een Amsterdamse handelaar die in Noord-Frankrijk woonde. Op weg naar Luik, omdat hij het meubilair van de gemeentelijke administratie van Luik had opgekocht. Toen we op de Luikse A602 afdaalden wees hij dan ook op het in aanbouw zijnde nieuwe overheidsgebouw van Luik. Het oude gebouw, terzijde, weet ik wel te plaatsen en het behoort tot het foeilelijke Luikse erfgoed van de eerste helft van de vorige eeuw. Enfin, de beste man reed mij door naar mijn vaste plek in Luik om naar Maastricht te liften. De rit was redelijk memorabel omdat het enerzijds pas de derde rit was dit jaar van meer dan 100 kilometer en anderzijds gewoom omdat het een bijzondere man was, met heel eigen ideeen en een scherpe kijk op wat mensen doen. De fouten die we met z'n allen maken. Het was weer eens een heel open gesprek met iemand die - zou ik zeggen - de wereld heel wat beter begrijpt dan de gemiddelde moderne zonderling...

Op de oprit van de A25 naast de Pont de l'Atlas, in Droixhe-Luik, sta ik dit keer 4 minuten vooraleer ik in een Peugeotje stap van een Waalse student uit Ternaaien (Lanaye). Hij zal de snelweg bij de afrit Moelingen (Mouland) verlaten. Ik stap snel in, hoewel ik wisselende ervaringen heb met opritten tussen Luik en Maastricht. Bij de oprit van Moelingen is weinig verkeer, maar de wind is in de rug, de eerste auto stopt, ik stap in bij een heer achter het stuur met twee dames, alle van geboortejaar rond 1960. Ze blijken ook in de buurt van de Roserije te wonen en zo stap ik net als op 7 juli 2013 bij de voordeur uit. Start 18h29, aankomst 20h43 = 02h14m / 142,3 km. Voorwaar niet slecht.

Nog zes maanden en de oprit Maastricht-Noord is open. Een nieuwe lifttroef richting het noorden, naast de oprit Maastricht-Randwyck, waar nu wegwerkpaaltjes enigszins hinderlijk in de weg staan.

Het zou niet de eerste keer zijn dat ik wegwerkpaaltjes opzij schuif, zodat chauffeurs kunnen stoppen om mij een lift te kunnen geven.

==> reistijd OV van station Saint Ghislain naar Maastricht is 03h16m
pi_139748118
Wow! Ik kijk hier een paar weken niet en meteen begint iedereen te liften :)

@koekjestrommel, mooi verhaal en heel herkenbaar :D Over je eerdere vraag trouwens: Meestal heb ik een tent bij me, zo niet dan lift ik door tot ik op m'n bestemming ben. Soms kiezen we er voor om de tent op te zetten, soms om binnen in het tankstation/restaurant te slapen en soms om gewoon de hele nacht door te liften, als dat een goede optie is :)

Ik heb afgelopen weekend meegedaan aan een liftwedstrijd van de DTSG (www.sporttrampen.de) in de Frankische Schweiz bij Nurnberg. Tof gebied, aardige mensen maar wel wat weinig verkeer... Ik heb meteen m'n dagrecord verbroken met 32 ritjes op de tweede dag van de wedstrijd. Terug naar huis over de snelweg voelt dan meteen heel anders, langer wachten maar ook langere ritten.

Ik begin het liften in het donker ook steeds leuker te vinden; ik heb nu een goede setup met reflecterend vest, reflector op m'n broek en hoofdlamp om m'n bovenbeen. Werkt echt heel goed en geeft een ontzettende kick als je iemand weet te stoppen :D
pi_139868562
Verder nog leuke verhalen?

Ben er zelf nog niet echt over uit welke bestemming ik ga kiezen voor een weekendje liften in Duitsland, wil namelijk ook stappen. Het zal waarschijnlijk wel worden van: We zien wel waar we belanden!
Moeten zij weten
pi_141102067
De afgelopen vier weken:

Maastricht-Varazdin (HR)-Posedarje (HR) 1500 km, nieuwe topsnelheid 240 kmh in Audi Quattro tussen Frankfurt en Nurnberg
Sibenik (HR)-Warszawa (PL) via Zagreb-Maribor-Brno-Graz-Wien-Praha-Berlin-Garbsen-Berlin-Poznan 2500 km non-stop, stevig nieuw 24u PR, ongeveer 1600 km.
Warszawa-Augustow-Bialystok-Miedzyrzec Podlaski-Warszawa 600 km
pi_141103370
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 09:54 schreef Frank_NL het volgende:
De afgelopen vier weken:

Maastricht-Varazdin (HR)-Posedarje (HR) 1500 km, nieuwe topsnelheid 240 kmh in Audi Quattro tussen Frankfurt en Nurnberg
Sibenik (HR)-Warszawa (PL) via Zagreb-Maribor-Brno-Graz-Wien-Praha-Berlin-Garbsen-Berlin-Poznan 2500 km non-stop, stevig nieuw 24u PR, ongeveer 1600 km.
Warszawa-Augustow-Bialystok-Miedzyrzec Podlaski-Warszawa 600 km
Je lift echt mega veel! Is dat vooral als korte vakanties/sightseeing?

Lift je vooral van tankstation naar tankstation, en hoe weet je dan waar je er weer uit moet, kaarten mee van alle landen waar je heen wilt?
pi_141136264
Hoi Niek. Veel tussen tankstations inderdaad. Soms ook al zonder rechtstreeks op het doel af te gaan. Mooi voorbeeld uit het rijtje hierboven, toen ik bij Berlijn aankwam, tankstation Michendorf Nord (noordzijde E30, ring Berlijn/A10) was mijn bestemming Warschau. Zou ik dus van Michendorf Nord naar Michendorf Sud (zuidzijde E30, dus richting het oosten) moeten lopen, wat een klein half uur duurt. Maar ik wilde pas 's avonds in Warschau zijn en het was nacht. Bij Michendorf Nord kwam bijna meteen een Franse jongeman naar mij toe. Bleek ook aan het liften te zijn en was om een gesprek verlegen, dat kon ik waarderen. In tankstation op gedetailleerde kaarten gekeken, bij Garbsen (voorbij Hannover vanuit Berlijn gezien) kan je ook makkelijk de E30 onderdoor om bij tegenover liggend tankstation te komen, maar ook voorbij Leipziger, tankstation Hermsdorfer Kreuz. Dus twee mogelijkheden, Duitse auto met een L van Leipzig wilde me niet oppikken, een Pool kwartier later wel, die voorbij Hannover reed (eigenlijk naar Nederland). Franse lifter op weg naar Parijs kon en mocht ook mee.

Waar moet ik er uit, in gebieden waar ik vaker lift weet ik de tankstations gewoon (bijna) uit mijn hoofd. Nederlandse A2 ken ik vrijwel uit het hoofd, afritten, tankstations etc., waar moet ik de volgende rit vinden. Verder inderdaad kaarten. Deze heb ik altijd bij me in Duitsland.
http://franknature.nl/tankenrasten.pdf

Zeer goede kaart voor Duitsland langere afstanden. Immers orientatie is simpel, ook voor chauffeur om snel te bepalen, waar gaat de rit heen. Staan alleen de snelwegen op, en alle snelwegtankstations en 100 grootste Duitse steden. Alleen niet alle snelwegen, want deze kaart is niet meer nieuw.

Verder kaarten meenemen waar tankstations op staan. Ik kies zelf nog altijd liefst voor analoge kaarten. Vind ik 1) zelf het handigst en 2) kan je makkelijk aan chauffeurs laten zien waar je heen wil, op mobiel gaat dat echt niet lukken, stomme smartphones ;)

SIMPELE kaarten met snelwegen, tankstations en grote steden zijn het best voor SNELLE orientatie! De kaarten die ANWB gratis aan leden geeft van alle Europese landen vind ik heel erg goed. Zouden ook voor alle lifters gratis moeten zijn!!!!!

Landgrenzen zijn soms ook heel goede plekken om te liften.

Kleding is belangrijk, lichte kleuren. Een geel sportief jasje (fiets- of renjas) is perfect want het valt goed op. Dit is echt heel belangrijk om vlot een lift te krijgen, en er gewoon normaal uit zien. Glad geschoren, niet stinken (deospray helpt heel veel...).

Goede plekken kan je ook zoeken via Google Maps luchtfoto, Hitchwiki, Hitchwiki maps, Hitchbase. Kan soms ook heel handig zijn om te weten of je bij tankstations naar de andere kant van de snelweg kan om daar verder te liften bij tankstation. Goed voorbeeld in Nederland. Vanuit Den Bosch richting Limburg/Eindhoven kan je een lift nemen richting Utrecht, uitstappen bij tankstation A2 De Lucht-Oost, door de tunnel naar tankstation De Lucht-West, je glimlach niet vergeten en vriendelijk vragen "rijdt u misschien richting Limburg?". Vooral als je een mooie Jaguar ziet staan.

Echt long distance kan je ook op het tankstation de pomp in lopen en efkes op kaart kijken waar laatste tankstation is voor het volgende punt waar je een lift heen verwacht :)

Wordt je bij een snelwegtankstation weggestuurd door een nukkige pompstationeigenaarsukkel? Ik niet, ik ben een heel normaal en vriendelijk mens. Nou ja, 1 keer in Nederland, op 250 a 300 keer ofzo. Moest ik achter de pomp staan, op de parking, ander zou ie de plisie bellen. Sukkel. Nou, dan wordt ik heel enthousiast in het tegenhouden van alles waar wielen aan zitten.

In het buitenland weggestuurd door pompsukkel? NEE. Zijn de tankstations veel groter en in een heel groot deel van Europa zijn de mensen in het algemeen een stuk behulpzamer als in Nederland!

[ Bericht 5% gewijzigd door Frank_NL op 16-06-2014 00:02:43 ]
pi_141207309
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Veel handige info.

Toevallig vandaag een klein stukje gelift (4km), ging even bij mijn ouders langs maar de vertrektijd van de bus sloot niet aan op de trein. Vanaf station Harderwijk de Walibi Express genomen (gratis met ov jaarkaart) en toen op de dijk bij de afslag naar Biddinghuizen uitgestapt, 10 minuten later stopte de 7e auto. Een toerist van een nabijgelegen camping die even boodschappen ging doen in Biddinghuizen. Bespaarde me uiteindelijk toch meer dan 20 minuten tijd en even leuk zitten praten met een wildvreemde.
  maandag 30 juni 2014 @ 14:25:19 #208
341713 koekjestrommel1
Geen oranjefan
pi_141722634
Komende donderdag met een lege auto vanaf Enschede naar Tsjechie. Iemand interesse?
pi_141789088
quote:
10s.gif Op maandag 30 juni 2014 14:25 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Komende donderdag met een lege auto vanaf Enschede naar Tsjechie. Iemand interesse?
Het is dat ik tentamens heb, anders had ik graag mee gereden :'(
Moeten zij weten
pi_141821796
Is waarschijnlijk lastig in te schatten, maar ik zou graag een ruwe schatting willen weten van het volgende: Hoelang duurt het liften ongeveer van de grens Frankrijk-Spanje naar Nederland?

quote:
10s.gif Op maandag 30 juni 2014 14:25 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Je kunt ook een reis beschikbaar stellen op blablacar.nl
Kun je je brandstofkosten terugverdienen :)
Moeten zij weten
pi_141845676
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 17:32 schreef H0D3NPYL het volgende:
Is waarschijnlijk lastig in te schatten, maar ik zou graag een ruwe schatting willen weten van het volgende: Hoelang duurt het liften ongeveer van de grens Frankrijk-Spanje naar Nederland?

Als je het geen punt vindt om lange dagen te maken, dan een dag of twee, met wat pech drie. Dan ben je dus wel van 8.00-23.00 aan het liften ;)
pi_142237278
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 17:32 schreef H0D3NPYL het volgende:
Als ik uitga van een belangrijke grensovergang en Utrecht als begin- en eindpunt;
* drie dagen als je uitsluitend met bordjes werkt
* twee dagen als je op tankstations op snelweg om ritten vraagt en na 12-15 uur liften horizontaal wil (slapen)
* 20-24 uur als je op tankstations op snelweg om ritten vraagt en nonstop doorgaat

Voeg 4 uur toe als Parijs op je traject ligt... valt er te kiezen dan is het via Dijon-Luxembourg te verkiezen boven Parijs, maar als een snelle / lange rit naar Parijs op je pad komt, verzet dan weer de bakens en ga over Parijs... (vanuit Parijs richting Nederland gaat het gemakkelijkst vanaf Aire de Courneuve aan de A1, zie Hitchwiki voor directions).
pi_142992275
Kris kreeg gisteren een lift van Laurens ten Dam, de beste Nederlandse wielrenner in de Tour de France van 2014.

https://twitter.com/BuistKris/status/495106450898030592/photo/1
pi_143048239
Gisteren liftte ik vanuit Maastricht naar Houffalize, in de Belgische Ardennen, alwaar het Carnaval van de Zon werd gevierd met een heuse zomerse Carnavalsoptocht. Dat was ook de reden voor mij om er op uit te trekken in deze richting.
Ik wandelde naar de oprit op het Maastrichtse Europaplein, de gebruikelijke plek om richting Luik te liften. Na 12 minuten met bordje Liege een rit van een Maastrichtse dierenarts die me een uur vertelde over zijn verdienstelijke bijdragen als amateur in de archeologie, de hierarchie in deze wereld in Nederland en meer van dat. Ik reed mee tot Marche-en-Famenne met het idee dat ik daar gemakkelijk naar Bastogne (Bastenaken) kon komen. Dat was ook het geval, want nu stond ik 14 minuten te wachten op een rit die eindigde op de Place Mc Auliffe in het hart van Bastogne, met een jong Waals koppel. De jongen achter het stuur had het over incidenten met lifters in het verleden, waardoor het nu niet meer populair moet zijn. En over zijn vader die als student wekelijks tussen ouders en studentenverblijf liftte, en dan vaker door dezelfde vrachtwagenchauffeurs werd opgepikt. Het koppel raadde al juist dat ik naar het Carnaval van de Zon ging.
In Bastogne wandelde ik rustig het stadje uit en op de rijksweg richting Houffalize reden 10 of 15 wagens voorbij eer ik werd opgepikt door Francine en Frederique. Onderweg maakten we een stop in het dorpje Rachamps, waar * werkelijk waar * een carnavalswagen aan het voertuig van Francine werd gekoppeld, terwijl ik van een Jupiler en een broodje worst en zuurkool mocht genieten!
Daarna reden we met de carnavalswagen naar Houffalize en zonder "inkom" te betalen was ik dan daar...
Na afloop van de mooie optocht wandelde ik Houffalize weer uit en langs een wandelpad door een hellingbos liep een jonge vos voor mij uit. Op de oprit van Houffalize werd ik na een carnavaleske wachttijd van 11 minuten opgepikt door een man die ook het Carnaval had bezocht (en zich verontschuldigde voor het feit, dat hij een aantal pintjes had gedronken). De rit duurde slechts 1 afrit, tot Baraque de Fraiture, waar ik na 'n minuut weer kon instappen, dit keer voor een iets langer stukje, tot de afrit van Remouchamps (naast de helling La Redoute, beroemd van wielrennen). Ook hier was het een kwestie van knipperen met de ogen, eer een Iranese Waal mij oppikte en een paar minuten later weer uit liet stappen op het tankstation bij Sprimont, nog onder Luik. En vermits het zondagavond was, kon ik hier redelijk snel mee naar Maastricht, in een van de vele Nederlandse auto's waarvan de inzittenden op de terugweg waren van een vakantie in zuidelijkere delen van Europa. Dat leverde toch nog de langste wachttijd van het tripje op, 18 minuten - en toen zat ik in een Mercedes van medio jaren '80 op een lekker zachte achterbank, zonder gordel.
pi_143375117
Ik meld me ook maar hier, ik ben van plan morgen voor het eerst te gaan liften richting Parijs vanuit Den Haag.

Iemand nog goede opstapplekken in Den Haag? Bij het Malieveld zit een (voormalig) liftersplaats afaik.
pi_143483926
Klopt, de busbaan op de hoek Bosbaan / Be...houtseweg, bij het Malieveld.

Beste liftbord is wit materiaal met zwarte letters. Alleen eerste letter hoofdletter, de overige kleine letters. Bordje Utrecht, evt. Breda. Indien rit naar Utrecht, dan bij tankstation Bijleveld (A12) eruit en vragen om een rit in de goede richting (Breda-Antwerpen-Gent-Lille-Parijs). Dit herhalen op volgende tankstations. Overstappen op benzinestations op de snelweg. Bij Antwerpen eventueel op oprit Borgerhout, maar bedenk dat jouw chauffeur dan over de Antwerpse binnenring moet rijden, als enige gemakkelijke manier om je uit te laten stappen.
pi_144656563
Dit topic heet Liften en Couchsurfen #4 en het is toch eigenlijk de opvolger van...
Liften is cool #3

Liften is liften en couchsurfen is couchsurfen... en dat is niet hetzelfde.

Dus misschien was de topictitel Liften is Cool #4 beter geweest, maar er is toch wel een verbandje tussen de twee. Couchsurfen en liften gaan goed samen. Maar Couchsurfers met een auto zijn ook mensen die gemakkelijk een lifter oppikken. Het gebeurde mij dit jaar in ieder geval twee keer dat ik door bevriende Couchsurfers ben opgepikt. Wesley in Den Bosch en Vincent in Sankt-Vith (België). Waarvoor dank.

De "looptijd" van Liften is Cool wordt trouwens steeds langer:
Liften is Cool #1 8 maanden (mei 2005 tot januari 2006)
Liften is Cool #2 18 maanden (januari 2006 tot juli 2007)
Liften is Cool #3 38 maanden (juli 2007 tot november 2010)
Liften en Couchsurfen #4 46+ maanden (november 2010 tot ... loopt nog!).

Hoe zou dat komen?

Wordt Fok! minder populair?

Liften wordt eerder populairder. Dat zeggen de voorzitter van de Duitse liftclub Abgefahren en de Verkehrsclub Deutschland.

Niet denken maar doen.

Of iedereen is mijn voortdurende "ge-etter" over dit onderwerp zat... *)
  Moderator donderdag 19 februari 2015 @ 13:30:49 #218
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_149824903
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 16:46 schreef Frank_NL het volgende:
Kris kreeg gisteren een lift van Laurens ten Dam, de beste Nederlandse wielrenner in de Tour de France van 2014.

[ afbeelding ]

https://twitter.com/BuistKris/status/495106450898030592/photo/1
Ik weet niet wie Kris is, maar Laurens is een toffe gast.

En waarom deze reeks ooit liften en couchsurfen is geworden, weet ik ook niet. Beiden verdienen eigen topics. Streep door dat laatste dus. B-).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_149845780
Mooi topic! :)

Afgelopen jaar naar het Oktoberfest in Munchen gelift. ca. 800km. volbracht in 12 uur.

Gezelschap: 3 kerels in lederhosen.

Faith in humanity restored :P .

Zijn er mensen die in zijn voor een iets groter liftavontuur (richting azie bijvoorbeeld):

TRV / Liften naar Azië
pi_149847028
Ik heb de afgelopen maanden een paar keer binnen Nederland gelift, omdat ik door de weeks niet gratis rij met de trein, en dat beviel heel goed. Een paar keer van Amsterdam naar andere steden in de randstad en terug en ik werd vrijwel altijd binnen een half uur opgepikt.
pi_152324727
Ik wil graag liften naar Strasbourg/Colmar in Frankrijk vanaf Dordrecht. Iemand nog tips?

Ook is het ongeveer 600km. Is dat te doen in een dag?
Pain is temporary, pride is forever
  woensdag 6 mei 2015 @ 11:36:36 #222
410610 imhumannature
Ik ben blij.
pi_152325776
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2015 10:55 schreef FreeShooter het volgende:
Ik wil graag liften naar Strasbourg/Colmar in Frankrijk vanaf Dordrecht. Iemand nog tips?

Ook is het ongeveer 600km. Is dat te doen in een dag?
Makkelijk!
pi_152447401
Cool dat er een lift-topic is!

[ Bericht 93% gewijzigd door Odd-bin-Noel op 10-05-2015 00:30:27 ]
pi_152478075
Vrijdag vanuit Utrecht naar Berlijn gelift in 13u. Voor het eerst dat het in één dag ging. Nederland uitkomen blijft een probleem vind ik.
pi_152478102
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 00:25 schreef Faazz het volgende:
Vrijdag vanuit Utrecht naar Berlijn gelift in 13u. Voor het eerst dat het in één dag ging. Nederland uitkomen blijft een probleem vind ik.
Tot de grens ff met het OV :P
Moeten zij weten
pi_152478116
Nee man, kost geld! :P
pi_152478206
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 00:26 schreef Faazz het volgende:
Nee man, kost geld! :P
Oh, zit met studenten ov in m'n hoofd xD
Moeten zij weten
pi_152580627
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 00:25 schreef Faazz het volgende:
Ja klopt, aantal verkeer richting Duitsland valt eigenlijk best tegen. Ik stel me inmiddels erop in dat ik bij tankstation Bolder (de een-na-laatste op de A1) of Lonnekermeer (de laatste) zo'n 1,5u moet wachten maar dan wel een rit heb die ver Duitsland in gaat.
pi_152581313
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 23:54 schreef Novito12 het volgende:

[..]

Ja klopt, aantal verkeer richting Duitsland valt eigenlijk best tegen. Ik stel me inmiddels erop in dat ik bij tankstation Bolder (de een-na-laatste op de A1) of Lonnekermeer (de laatste) zo'n 1,5u moet wachten maar dan wel een rit heb die ver Duitsland in gaat.
Liften naar Berlijn viel mij tegen.. Werd gedropt bij een McDonalds net van de snelweg af, een uur over de grens in Duitsland. Toen 4u gewacht op de volgende lift..
pi_152583729
Liftend van Groningen naar Kaapstad, (bijna) elke lift op de foto: https://medium.com/@chris(...)-africa-4f122cfdca1a
pi_152593664
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2015 00:15 schreef imhumannature het volgende:

[..]

Liften naar Berlijn viel mij tegen.. Werd gedropt bij een McDonalds net van de snelweg af, een uur over de grens in Duitsland. Toen 4u gewacht op de volgende lift..
Dat heb ik ook meegemaakt, maar dan op een afslag. Ik stond nog bij Arnhem richting de snelweg, voor vier uur lang. In die tijd ben ik ook nog een keer in mijn gezicht getuft door een passerende auto.
pi_152664485
quote:
14s.gif Op donderdag 14 mei 2015 15:56 schreef Faazz het volgende:

[..]
In die tijd ben ik ook nog een keer in mijn gezicht getuft door een passerende auto.
DIt meen je niet :{

Mijn enige tocht naar Berlijn (onderdeel van een westrijdje naar Kraków) verliep met een viertal korte ritjes tot de grens met Duitsland, waar we toen na enige tijd wachten toch onverwacht mee konden rijden met een vrachtwagenchauffeur op doorreis naar Poznań. Voelden ons wel echt baas met ons geluk toen :7 maar ook wij kwamen dus ergens aan de rand van Berlijn terecht.

Leuk topic wel! ^O^ Ik herinner me nog wel dat het toen ook actief was. Dat wedstrijdje was een ruim jaar terug, en sinds toen ben ik een keer vanuit Leuven via Antwerpen en dat grappige dorp Baarle-Nassau naar Tilburg gelift, alwaar mijn weldoeners me bij het station afzetten omdat ik op weg naar Utrecht (thuis) was maar het dankzij dikke file al 18u en donker (want winter) was. Toch wel trots want mijn eerste keer alleen liften, en ik word er in het algemeen ook vreemd blij van altijd.

De tweede keer huiswaarts was een paar weken terug en succesvoller, want het was heel mooi weer en ik was vroeger vertrokken, en ik werd zelfs voor de deur afgezet door mijn vijfde bestuurders (maar mijn ouders wonen dan ook vrijwel direct aan de oprit naar de A2, dus die konden meteen weer omkeren en de snelweg op).

Dat was weer Leuven-Utrecht dus, met een enorme omweg omdat het eerste meisje (mijn leeftijd, maar zo'n grappig kind) haar GPS niet begreep (ik ook niet), waardoor we ergens midden in Belgisch Limburg uitkwamen terwijl ze eigenlijk in een dorpje bij Antwerpen moest zijn "maar allez, we zullen er uiteindelijk allebei wel geraken!" Inclusief lunchpauze in Valkenswaard is dat inderdaad toch in een kleine vijf uur gelukt!
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_152664801
Het is leuk hoe verschillend mensen reageren op een lifter, eigenlijk nog geen negatieve ervaringen gehad, buiten misschien een man die meldde dat hij uit principe geen lifters meenam maar na (voorzichtig) informeren van mijn kant evengoed niet wilde vertellen wat voor principes dat dan waren. Zeker geen volk dat me bespuugt, ik zou ook wel even staan kijken mocht zoiets gebeuren.

Ik neem bij het schatten hoe lang ik erover zou doen ongeveer de normale reistijd per auto en doe dat maal 3, op de stukken die ik tot nu toe heb gelift is dat namelijk wel zo'n beetje de bovengrens gebleken van een gemiddelde tocht met de duim omhoog.

Over 1 á 2 weken ga ik weer naar huis, de trein is niet bijzonder duur maar ik denk dat ik het ook weer ga liften! En over iets meer dan een maand staat Warschau-Minsk op de planning, eerste keer in mijn eentje in niet-mijn-thuislanden! *O*
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_152665098
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 03:36 schreef Odd-bin-Noel het volgende:
Liftend van Groningen naar Kaapstad, (bijna) elke lift op de foto: https://medium.com/@chris(...)-africa-4f122cfdca1a
pi_152680467
Dit is ook een leuke serie om te kijken:
Moeten zij weten
pi_153830530
Ik heb begin juni samen met mijn vriendin gelift naar haar huis in omgeving Colmar in Frankrijk. Omdat ik geen geschikte kaart met benzinestations kon vinden, heb ik van tevoren alle goede plekken en tankstations opgezocht op Hitchwiki en opgeschreven. Dit maakt het een stuk makkelijker. Naar aanleiding van de comments hier en doordat we op een maandag vetrokken, hebben we wel een tentje en slaapspullen meegenomen.

We zijn begonnen op het tankstation op de A16, net voor de Moerdijkbrug. De vrouw van het tankstation kwam ons zelf een stuk karton brengen om een bord te maken :*) Er was echter voornamelijk lokaal- en werkverkeer op een maandagochtend 7:30. Na een uurtje wachten konden we mee met een vriendelijke Belg die ons net over de grens afzette bij een groter tankstation. Helaas ook hier weinig verkeer. Verder wel overwegend vriendelijke mensen. Na wederom een uurtje wachten in het zonnetje vonden we een Nederlandse vrouw die ons wel mee wilde nemen. Tot grote vreugde van ons zei ze dat ze onderweg was naar het Europese Parlement in Straatsburg als tolk. Helaas deelde ze ons ook al gelijk mee dat ze ons ergens rond Brussel af zou zetten omdat ze het fijn vindt om alleen te rijden :+ Geen probleem voor ons, waren we in ieder geval een flink stuk in de goede richting. Wederom leuke en interessante gesprekken en zo vlogen we (met 150km p/u) Brussel voorbij.

Toen we bijna bij Luxemburg waren, bood ze aan om ons tot aan Straatsburg mee te nemen :) Omdat wij echter een andere route gepland hadden, via Nancy en Saint-Die Des Vosges, hebben we dit vriendelijk afgeslagen en zijn we eruit gesprongen bij het zuidelijke grote tankstation in Luxemburg. Tevreden met onze voortgang, hebben we hier lekker in de zon lunch gegeten. We hadden goede hoop om hier snel iemand te vinden, het was tenslotte druk ivm lunch. Na een uur proberen met een bordje was deze goede hoop wel verdwenen... Honderden auto's, maar niemand die stopte. Nog een half uurtje later stopte er toch een mooie Volkswagen met Sloveens kenteken. Hij ging naar Straatsburg en vroeg of we mee wilden. Graag! Ook hij was onderweg naar Straatsburg voor het Europese Parlement als tolk. :D Vriendelijke gozer en met 180km per uur waren we zo in Straatsburg. Hij heeft ons uiteindelijk bij het treinstation in Straatsburg afgezet. Na een half uurtje met de trein stapten we om 4:30 uit de trein in Colmar.

Ik moet eerlijk bekennen dat het voor ons vooral een goedkope en praktische manier is om ergens te komen: De bus is geen optie, auto heb ik momenteel niet en de trein kost 100+ per persoon. Desondanks is het echt altijd een leuke en interessante ervaring. We hebben echt boeiende gesprekken gehad met al onze chauffeurs over allerlei onderwerpen.

Morgen vertrek ik weer naar huis, alleen. Hopelijk gaat het net zo makkelijk. :)
pi_153830627
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 14:19 schreef FreeShooter het volgende:
Ik heb begin juni samen met mijn vriendin gelift naar haar huis in omgeving Colmar in Frankrijk. Omdat ik geen geschikte kaart met benzinestations kon vinden, heb ik van tevoren alle goede plekken en tankstations opgezocht op Hitchwiki en opgeschreven. Dit maakt het een stuk makkelijker. Naar aanleiding van de comments hier en doordat we op een maandag vetrokken, hebben we wel een tentje en slaapspullen meegenomen.

We zijn begonnen op het tankstation op de A16, net voor de Moerdijkbrug. De vrouw van het tankstation kwam ons zelf een stuk karton brengen om een bord te maken :*) Er was echter voornamelijk lokaal- en werkverkeer op een maandagochtend 7:30. Na een uurtje wachten konden we mee met een vriendelijke Belg die ons net over de grens afzette bij een groter tankstation. Helaas ook hier weinig verkeer. Verder wel overwegend vriendelijke mensen. Na wederom een uurtje wachten in het zonnetje vonden we een Nederlandse vrouw die ons wel mee wilde nemen. Tot grote vreugde van ons zei ze dat ze onderweg was naar het Europese Parlement in Straatsburg als tolk. Helaas deelde ze ons ook al gelijk mee dat ze ons ergens rond Brussel af zou zetten omdat ze het fijn vindt om alleen te rijden :+ Geen probleem voor ons, waren we in ieder geval een flink stuk in de goede richting. Wederom leuke en interessante gesprekken en zo vlogen we (met 150km p/u) Brussel voorbij.

Toen we bijna bij Luxemburg waren, bood ze aan om ons tot aan Straatsburg mee te nemen :) Omdat wij echter een andere route gepland hadden, via Nancy en Saint-Die Des Vosges, hebben we dit vriendelijk afgeslagen en zijn we eruit gesprongen bij het zuidelijke grote tankstation in Luxemburg. Tevreden met onze voortgang, hebben we hier lekker in de zon lunch gegeten. We hadden goede hoop om hier snel iemand te vinden, het was tenslotte druk ivm lunch. Na een uur proberen met een bordje was deze goede hoop wel verdwenen... Honderden auto's, maar niemand die stopte. Nog een half uurtje later stopte er toch een mooie Volkswagen met Sloveens kenteken. Hij ging naar Straatsburg en vroeg of we mee wilden. Graag! Ook hij was onderweg naar Straatsburg voor het Europese Parlement als tolk. :D Vriendelijke gozer en met 180km per uur waren we zo in Straatsburg. Hij heeft ons uiteindelijk bij het treinstation in Straatsburg afgezet. Na een half uurtje met de trein stapten we om 4:30 uit de trein in Colmar.

Ik moet eerlijk bekennen dat het voor ons vooral een goedkope en praktische manier is om ergens te komen: De bus is geen optie, auto heb ik momenteel niet en de trein kost 100+ per persoon. Desondanks is het echt altijd een leuke en interessante ervaring. We hebben echt boeiende gesprekken gehad met al onze chauffeurs over allerlei onderwerpen.

Morgen vertrek ik weer naar huis, alleen. Hopelijk gaat het net zo makkelijk. :)
^O^ _O_

Foto's maken !! Leg je reis vast ! Niet voor ons (ja toch wel eigenlijk) maar vooral ook voor jezelf !
pi_153860352
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:25 schreef Frank_NL het volgende:
Dit topic heet Liften en Couchsurfen #4 en het is toch eigenlijk de opvolger van...
Liften is cool #3

Liften is liften en couchsurfen is couchsurfen... en dat is niet hetzelfde.

Dus misschien was de topictitel Liften is Cool #4 beter geweest, maar er is toch wel een verbandje tussen de twee. Couchsurfen en liften gaan goed samen. Maar Couchsurfers met een auto zijn ook mensen die gemakkelijk een lifter oppikken. Het gebeurde mij dit jaar in ieder geval twee keer dat ik door bevriende Couchsurfers ben opgepikt. Wesley in Den Bosch en Vincent in Sankt-Vith (België). Waarvoor dank.

De "looptijd" van Liften is Cool wordt trouwens steeds langer:
Liften is Cool #1 8 maanden (mei 2005 tot januari 2006)
Liften is Cool #2 18 maanden (januari 2006 tot juli 2007)
Liften is Cool #3 38 maanden (juli 2007 tot november 2010)
Liften en Couchsurfen #4 46+ maanden (november 2010 tot ... loopt nog!).

Hoe zou dat komen?

Wordt Fok! minder populair?

Liften wordt eerder populairder. Dat zeggen de voorzitter van de Duitse liftclub Abgefahren en de Verkehrsclub Deutschland.

Niet denken maar doen.

Of iedereen is mijn voortdurende "ge-etter" over dit onderwerp zat... *)
Bijna een jaar later, nog bedankt voor je reactie. Redelijk onvoorbereid en dus ook onervaren één van de mooiste avonturen in m'n leven gehad _O_
pi_153875978
En ook weer thuis sinds gisteren avond! 6 liften en afgezet door mijn vriendin en opgehaald door mijn vader. Half 9 begonnen en om 8 uur in de avond thuis.

Mooiste ervaring was met een poolse vrachtwagenchauffeur die vanaf Luxemburg tot aan Brussel tegen me heeft gepraat in het Pools...
  zondag 5 juli 2015 @ 10:43:56 #241
405279 droommoord
houdt van palindromen
pi_154078985
Hee jongens en meisjes,

Lukt het ook een beetje om met z'n drieën te liften? Of wordt het dan erg lastig?
En hebben jullie tips voor opstapplekken in Utrecht?

Leuk topic!
"I never sleep, cause sleep is the cousin of death"
pi_154105202
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2015 10:43 schreef droommoord het volgende:
Lukt het ook een beetje om met z'n drieën te liften?
Zeker! Misschien duurt het soms iets langer, maar moet zeker lukken met veel forenzen.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 17:00:00 #243
405279 droommoord
houdt van palindromen
pi_154517144
Het is helemaal gelukt!
pi_154524619
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 17:00 schreef droommoord het volgende:
Het is helemaal gelukt!
Waar ging de tocht naartoe?
pi_154557752
Niemand ooit op een tankstation of langs de weg moeten maffen omdat er niemand voor de nacht nwas die je kwam ophalen?
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:47:50 #246
405279 droommoord
houdt van palindromen
pi_154564617
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 21:47 schreef Megara het volgende:

[..]

Waar ging de tocht naartoe?
Berlijn :) Prachtige stad & het liften was erg leuk.
pi_154631943
Hebben jullie tips om uit grote stadscentra te komen? Ik probeerde vandaag (hoewel erg laat) vanuit Minsk naar Gomel' bij de grens met Oekraïne te komen, maar ik ben Minsk niet eens uit geraakt.

Het probleem zijn van die lange, brede hoofdwegen door zo'n centrum, zonder zijstroken/opritten en dergelijke. Bij de stoplichten verdoe je je tijd zolang als het groen is en als het rood is, ben je maar zichtbaar/aanspreekbaar door die drie/vier auto's recht voor je. Kruispunten en opritten naar rotondes zijn vanwege dat laatste ook van die net-niet gevallen, en bovendien kunnen ze er niet comfortabel stoppen. Ik ben er dus in ieder geval uit dat het beter is om ergens aan de rand van het centrum terecht te komen, maar tenzij ik het geluk heb dat er daar een drukke parking/pompstation/lange oprit in mijn blikveld verschijt, heb ik alsnog geen idee waar ik moet gaan staan, helemaal als ik alsnog bij zo'n hoofdweg uitkom.

Algemene dingen om in de gaten te houden?
pi_154957540
Eerste keer gelift pas.

Dordrecht-Brussel-Parijs-Kortrijk-Gent-Antwerpen-Bergen op Zoom!

Erg tof! aanrader!!

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2015 15:53:11 ]
pi_156471716
quote:
quote:
Jezus wat gaaf _O_

Zoiets wil ik ook na m'n studie gaan doen ^O^ lijkt me echt verschrikkelijk tof.

Die gast heeft er ook een TedTalk over gegeven trouwens:
pi_156471743
Iemand nog een gaaf liftverhaal? Ik ga na m'n tentamens een weekje door België en Frankrijk.
pi_156970280
Inmiddels al 1 keer heen en 2 keer terug gelift vanuit mijn vriendin in Colmar (FR) naar Dordrecht. Altijd gemakkelijk. Met de auto doe ik er zo'n 7 uur over (600KM) en met liften een uurtje of 10, of korter. Sowieso zijn het altijd vriendelijke en toffe mensen die je meenemen! Als de kansen goed zijn, prefeer ik om niet rond te vragen maar gewoon met de duim omhoog te wachten. Als je rondvraagt kom je altijd van die bange en schuwe mensen tegen (vaak Nederlanders) en dat maakt me altijd wat triest, dat mensen zo bang kunnen zijn! Maar het helpt zeker om een lift te vinden.

Wel genoeg leuke dingen meegemaakt:
Ik kwam bij een, al niet erg drukbezocht, tankstation in Frankrijk uit waar 2 bloedmooie blonde dames van een jaartje of 20, met blote benen, stonden te liften... 'Just my luck' Toen ben ik eerst maar een tukkie gaan doen in het zonnetje op een bankje. Toen ik wakker werd waren ze gelukkig weg. Toch eigenlijk wel valsspelen, dames...

Ik werd opgepikt door een heel ingetogen belgisch stel die onderweg was naar hun vakantieadresje. Met haar kon ik wel aardig praten (in het Frans) maar hij zei heel weinig. Ik had het gevoel dat hij niet zoveel zin in een lifter had. Maar bijna aan het einde van onze rit, bood hij plotseling aan om mij bij mijn eindadres af te zetten, anderhalf uur verderop. Wat betekende dat zij een omweg zouden maken van 3 uur voor mij. Erg vriendelijk en ontzettend gul (3 uur en een half tank benzine...), maar ik heb het toch afgeslagen. Ik zou dat zelf ook nooit doen voor een lifter (tenzij in nood) en wilde dat daarom ook niet van een ander accepteren. Ze vertelde me dat het geen probleem zou zijn voor hun, ze hadden tenslotte toch vakantie. Nogmaals vriendelijk afgeslagen, want ik wist zeker dat ik hier snel opgepikt zou worden. Er was maar één weg en die ging bijna tot aan mijn eindbestemming. Ik had m'n rugtas nog niet uit de kofferbak en de volgende lift stopte al!

Een andere lifter, vol met tatoeages en 30tal piercings in zijn gezicht. Kalend, maar toch zijn paars geverfde haar, in spikes rechtop overeind. Qua uiterlijk de vreemdste persoon die ik ooit gezien heb. Maar toch opgepikt worden haha!
pi_157393068
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 00:39 schreef Konniefeer het volgende:
Niemand ooit op een tankstation of langs de weg moeten maffen omdat er niemand voor de nacht nwas die je kwam ophalen?
Helaas wel, al is dat vooral door wat pech denk ik..

In 2013 ging ik om 13:00u 's middags weg uit Barcelona. De tocht ging vrij soepel tot aan het grootste tankstation van Europa in Luxemburg. Daar rond 1:00u 's nachts aangekomen en toen pas om 8:00u opgepikt en zo was ik rond 12:00u de volgende dag weer thuis in Amsterdam. Die nacht was niet echt relaxt; ik wilde toen wel graag naar huis :/
  maandag 9 november 2015 @ 12:09:26 #253
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_157422170
Mensen hier trouwens ervaring met BlaBlaCar?

Ik heb me sinds vorige week ingeschreven om op die manier "lifters" mee te nemen op mijn dagelijkse woon-werk route en al direct 2 keer mensen mee kunnen nemen. Hartstikke leuk en gezellig!
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
pi_157445669
Ja zelfs wel eens gebruikt om ergens heen te gaan. Werkt wel oké. De kosten van de website zijn echter vrij hoog (5 euro, geloof ik) en de kosten voor een ritje kan de bestuurder vaak alleen aanpassen binnen een bepaalde bandbreedte. Daardoor vind ik het duur als passagier. Daarnaast moet je ook best wel flexibel zijn, ik wilde van een dorpje in NL naar een dorpje in FR op een specifieke datum. Uiteraard is dat niet (altijd) mogelijk en ben je dus afhankelijk van anderen om weggebracht en opgehaald te worden. Dus als passagier vind ik liften wel een stuk makkelijker!

Echter, als bestuurder kun je met 1 of 2 passagiers al de brandstof kosten van je rit dekken. Dan is het zeker interessant en gezelliger dan alleen rijden. Zelf al 2 keer een rit geplaatst maar toen wogen de aanboden niet op tegen de moeite. 2 verschillende personen die beide op verschillende plekken opgehaald wilden worden en ergens, in een stad, afgezet wilden worden. Dat duurt me te lang...
  woensdag 11 november 2015 @ 10:58:46 #255
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_157466115
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 12:20 schreef FreeShooter het volgende:
Ja zelfs wel eens gebruikt om ergens heen te gaan. Werkt wel oké. De kosten van de website zijn echter vrij hoog (5 euro, geloof ik) en de kosten voor een ritje kan de bestuurder vaak alleen aanpassen binnen een bepaalde bandbreedte. Daardoor vind ik het duur als passagier. Daarnaast moet je ook best wel flexibel zijn, ik wilde van een dorpje in NL naar een dorpje in FR op een specifieke datum. Uiteraard is dat niet (altijd) mogelijk en ben je dus afhankelijk van anderen om weggebracht en opgehaald te worden. Dus als passagier vind ik liften wel een stuk makkelijker!

Echter, als bestuurder kun je met 1 of 2 passagiers al de brandstof kosten van je rit dekken. Dan is het zeker interessant en gezelliger dan alleen rijden. Zelf al 2 keer een rit geplaatst maar toen wogen de aanboden niet op tegen de moeite. 2 verschillende personen die beide op verschillende plekken opgehaald wilden worden en ergens, in een stad, afgezet wilden worden. Dat duurt me te lang...
Ow, ik beschouw het als liften, dus ik vraag er geen geld voor. Ik wil verder best een stukje omrijden, maar ik zal nooit een persoonlijke haal en breng-service worden..
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
pi_157467096
Ik vind blabla wel relaxed hoor. Bij twee betalende passagiers heb je de brandstof er vaak al uit en dan ben ik ook niet te beroerd om een stukje om te rijden om iemand ergens af te zetten. Overigens heb ik nog geen enkele keer geld betaald aan blabla zelf.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2015 11:56:26 ]
pi_157598971
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 00:39 schreef Konniefeer het volgende:
Het hoort erbij, hoewel er vaak omheen te plannen valt. Er zijn maar twee mogelijkheden, doorgaan of stoppen.

Doorgaan: wachten tot je iemand vindt die gaat vertrekken. De beste variant is een lift vinden die 's avonds begint en de hele nacht doorgaat. Een variant is een chauffeur die onderweg een of meerdere uren stopt om in het voertuig te slapen. De langst durende variant is slapen in het tweede bed van een vrachtwagencabine. 's Nachts is het ook prettig liften in vrachtwagens, omdat ze (max.) 4,5 uur aan een stuk doorrijden, omdat de stoelen comfortabel zijn, omdat de rijsnelheid constant is wat rustgevend is en omdat de meeste chauffeurs het niet erg vinden als je in slaap dommelt. De kilometers smelten als sneeuw voor de zon.. eh maan.

Stoppen:
a. en op/bij het tankstation blijven. Overnachten kan o.a. in een tent, in een slaapzak zonder tent, in een hangmat, jezelf opsluiten op het toilet (dan valt niemand je lastig), in het restaurant.
b. van de snelweg af, in een hostel, bij een kennis of couchsurfen

Combinatie van stoppen en doorgaan: bij aankomst laat op een tankstation een paar rondjes maken, vooral als er veel vrachtwagens staan. Internationale vrachtwagenchauffeurs vertrekken vaak tussen 4 en 6 uur 's morgens. Dus vragen wie er 's morgens vertrekt, afspraak maken om mee te mogen en dan uitrusten tot het zover is. In het Europa van nu is het met truckers handig om wat slavisch te kunnen spreken en gebarentaal, niet alleen omdat er veel chauffeurs uit slavische landen zijn, ook omdat ze gemakkelijker lifters mee laten rijden dan hun collega's uit West-Europa.
pi_157948474
Je kunt blablacar ritten in Nederland (en naar Belgie en Frankrijk) nu ook vooraf betalen met ideal en creditcard. ^O^
pi_157948882
Zit er over te denken om in een weekend in m'n eentje naar Berlijn te liften :) Wel zin in een avontuur :P
Moeten zij weten
pi_157961971
Moeten zij weten
pi_158097273
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 11:55 schreef MCH het volgende: Overigens heb ik nog geen enkele keer geld betaald aan blabla zelf.
Blabla is bezig om Europa te veroveren in hun vorm van dienstverlening. Dat betekent dat in veel landen de diensten van Blabla nog gratis zijn. In de toekomst zal dat veranderen. In Frankrijk, waar Blabla genesteld is (voorheen coivoturage.fr) betalen Blabla-ers 10% van de ritprijs aan Blabla. Een online alternatief is er niet meer, die zijn immers eerst door Blabla "light" (gratis) weggeconcurreerd.

Dat er nu online vooruitbetaald kan worden aan chauffeurs lijkt me een duidelijke tussenstap. Hiermee raken gebruikers gewend aan het online betalen, zodat straks de stap naar "niet meer cash" kunnen betalen en een fee aan Blabla betalen logisch wordt.

Ik verwerp deze gang van zaken resoluut.
pi_158413890
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 00:54 schreef Frank_NL het volgende:

[..]

Blabla is bezig om Europa te veroveren in hun vorm van dienstverlening. Dat betekent dat in veel landen de diensten van Blabla nog gratis zijn. In de toekomst zal dat veranderen. In Frankrijk, waar Blabla genesteld is (voorheen coivoturage.fr) betalen Blabla-ers 10% van de ritprijs aan Blabla. Een online alternatief is er niet meer, die zijn immers eerst door Blabla "light" (gratis) weggeconcurreerd.

Dat lijkt me simpelweg een slim marketingplan? Niets mis mee. De markt maakt het ook mogelijk, simpelweg omdat er geen enkel goed alternatief is.

Na het goede commentaar hier, zelf ook weer eens een rit op Blablacar geplaatst. We zijn sowieso al met z'n 2e dus we doen het meer voor het geld dan voor het sociale contact, dus hebben we de prijs al best hoog gezet. De reis is 600KM en we hebben enkele grote steden toegevoegd als tussenpunten. Inmiddels al 7 verzoeken gehad waarvan er maar één fatsoenlijk. Maar die andere 6 met bizarre vragen:

- Ze gaan er vanuit dat wij ze ophalen en afzetten op plaatsen die niet op onze route liggen of midden in de stad
- Of we ze niet 'even' in Amsterdam af kunnen zetten (1.5 verder dan onze eindbestemming)
- Met de vraag of ze opgehaald kunnen worden in Antwerpen CS, om op Breda CS afgezet te worden voor ¤7. Beide zijn alleen steden waar wij alleen langs rijden.
- Vaak ook met een toon alsof ik een taxi chauffeur ben.

Is dat representatief voor de gemiddelde Blablacar gebruiker of ligt het aan mij? Het is het toch niet waard om zowel iemand op te halen en af te zetten midden in een stad, waar je normaal alleen over de rondweg langsgaat, voor een tientje?
pi_158414730
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 17:12 schreef FreeShooter het volgende:

[..]

Dat lijkt me simpelweg een slim marketingplan? Niets mis mee. De markt maakt het ook mogelijk, simpelweg omdat er geen enkel goed alternatief is.

Na het goede commentaar hier, zelf ook weer eens een rit op Blablacar geplaatst. We zijn sowieso al met z'n 2e dus we doen het meer voor het geld dan voor het sociale contact, dus hebben we de prijs al best hoog gezet. De reis is 600KM en we hebben enkele grote steden toegevoegd als tussenpunten. Inmiddels al 7 verzoeken gehad waarvan er maar één fatsoenlijk. Maar die andere 6 met bizarre vragen:

- Ze gaan er vanuit dat wij ze ophalen en afzetten op plaatsen die niet op onze route liggen of midden in de stad
- Of we ze niet 'even' in Amsterdam af kunnen zetten (1.5 verder dan onze eindbestemming)
- Met de vraag of ze opgehaald kunnen worden in Antwerpen CS, om op Breda CS afgezet te worden voor ¤7. Beide zijn alleen steden waar wij alleen langs rijden.

Is dat representatief voor de gemiddelde Blablacar gebruiker of ligt het aan mij? Het is het toch niet waard om zowel iemand op te halen en af te zetten midden in een stad, waar je normaal alleen over de rondweg langsgaat, voor een tientje?
Ik krijg geen verzoeken om 1,5 uur verder te reizen. Ik doe wel eens kleine omwegen om mensen op te halen want een passagier levert wel geld op natuurlijk en als het gewoon toffe passagiers waren zet ik ze ook wel eens af waar ze moeten zijn. Wat betreft verzoeken voor korte stukjes zoals Ant - Bre dat krijg je gewoon als je ze beide als tussenstop invoert. Vind het zelf ook irritant maar een simpele auto is vol als antwoord volstaat. Ik neem vaak wel iedereen mee maar idiotien die geen fatsoenlijk Engels of Nederlands kunnen schrijven sla ik over. Zijn vaak mensen met Arabische achternamen. Tot zover mijn achterdocht. :@
pi_158414752
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 00:54 schreef Frank_NL het volgende:

[..]

Dat er nu online vooruitbetaald kan worden aan chauffeurs lijkt me een duidelijke tussenstap. Hiermee raken gebruikers gewend aan het online betalen, zodat straks de stap naar "niet meer cash" kunnen betalen en een fee aan Blabla betalen logisch wordt.

Ik begrijp dat het als lifter vervelend is maar als driver is blabla natuurlijk een supersyteem. Die hoeven niks te betalen.
pi_158416031
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 17:48 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik begrijp dat het als lifter vervelend is maar als driver is blabla natuurlijk een supersyteem. Die hoeven niks te betalen.
Maar die hadden wel 10% meer kunnen ontvangen?
pi_159752064
Word er nog een beetje gelift?
Moeten zij weten
pi_159783363
Sinds ik een auto heb, eigenlijk niet meer... Ook is het winter/regenachtig. Dat is echt klote met liften.

Zag pas ook nog 2 gasten tijdens een stortbui, in het donker, aan het liften. Ben ook niet gestopt, geen zin om een zeiknatte auto te hebben.
pi_160003606
Moeten zij weten
pi_162448743
Nog plannen voor de zomer?
Moeten zij weten
  maandag 23 mei 2016 @ 23:07:34 #270
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162449633
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 november 2010 17:23 schreef Locusta het volgende:
Nou, mij lijkt het niets en ik heb er dan ook geen ervaring mee. Hoewel sommige plekken niet zo onveilig zijn om te liften, zou ik dat tegenwoordig niet meer doen. Couchsurfen heb ik dan weer wat minder moeite mee, maar toch slaap ik liever in hotel o.i.d.

Je kunt als "arme" student natuurlijk ook gewoon gaan sparen om op vakantie gaan, net zoals de meeste mensen dat doen :P
de kans om verkracht te worden op je couchsurfreis is groter dan tijdens liften
  maandag 23 mei 2016 @ 23:09:38 #271
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162449702
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 17:12 schreef FreeShooter het volgende:

[..]

dat kost het met de trein ook :? :')
pi_162455233
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2016 22:41 schreef H0D3NPYL het volgende:
Nog plannen voor de zomer?
Ja. Ik denk dat ik maar eens wat ga rondreizen door Europa!
pi_162456451
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 10:02 schreef Opoefiets het volgende:

[..]

Ja. Ik denk dat ik maar eens wat ga rondreizen door Europa!
Cool!
Moeten zij weten
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:16:01 #274
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_162473441
Vrijdag liftwedstrijd
...alleen als ie ijs- en ijskoud is
  One tough cookie dinsdag 24 mei 2016 @ 22:10:59 #275
169210 liesje1979
pi_162475330
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:16 schreef nofxtbr het volgende:
Vrijdag liftwedstrijd
Tof! Op FOK hadden we ook eens plannen zo iets te organiseren. Lijkt me nog steeds leuk. :D
Kom je ons na afloop vertellen hoe het was?
pi_162489726
altijd als ik lifters zie staan heb ik twee kinderen achterin, dus gaat 'em dan niet worden...
  woensdag 25 mei 2016 @ 20:21:39 #277
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_162497383
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 22:10 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Tof! Op FOK hadden we ook eens plannen zo iets te organiseren. Lijkt me nog steeds leuk. :D
ja lijkt me ook echt vet leuk, een FOK!-liftwedstrijd :D
ja zal ik doen :)
pi_162497431
quote:

[..]

Leuk idee idd
Moeten zij weten
  zondag 29 mei 2016 @ 17:37:10 #279
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_162596577
quote:

[..]

Net weer thuis van het liftweekendje/liftwedstrijd.
We gingen vrijdag liften naar Aken, Duitsland. We zijn begonnen bij de officiële liftersplek bij Amsterdam Amstel en vonden binnen een half uur en na 3 aangeboden lifts, een geschikte lift richting Den Bosch. Een ander koppel heeft echter 1,5 uur bij Amstel gestaan :X
Onze lifts:
Amsterdam Amstel -> De Lucht bij Zaltbommel -> Tankstation voor Eindhoven -> Tankstation in Nuth (nabij Heerlen) -> Kruispunt op de grens NL-DE nabij Kerkrade -> voor de deur van ons hostel in Aken :D
Overal eigenlijk niet langer dan een half uur gestaan ^O^
  One tough cookie zondag 29 mei 2016 @ 22:28:24 #280
169210 liesje1979
pi_162606642
quote:
14s.gif Op zondag 29 mei 2016 17:37 schreef nofxtbr het volgende:

[..]

We gingen vrijdag liften naar Aken, Duitsland. We zijn begonnen bij de officiële liftersplek bij Amsterdam Amstel en vonden binnen een half uur en na 3 aangeboden lifts, een geschikte lift richting Den Bosch. Een ander koppel heeft echter 1,5 uur bij Amstel gestaan :X
Onze lifts:
Amsterdam Amstel -> De Lucht bij Zaltbommel -> Tankstation voor Eindhoven -> Tankstation in Nuth (nabij Heerlen) -> Kruispunt op de grens NL-DE nabij Kerkrade -> voor de deur van ons hostel in Aken :D
Overal eigenlijk niet langer dan een half uur gestaan ^O^
En heb je gewonnen? :D Moesten jullie onderweg ook nog opdrachtjes uitvoeren enzo?
  maandag 30 mei 2016 @ 11:48:09 #281
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_162615397
quote:
14s.gif Op zondag 29 mei 2016 22:28 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

En heb je gewonnen? :D Moesten jullie onderweg ook nog opdrachtjes uitvoeren enzo?
Nee helaas niet gewonnen ;)
Extra punten konden met oa duitslandgerelateerde voorwerpen en opmerkelijke verhalen van de chauffeurs worden verdiend :)
pi_162680663
https://www.youtube.com/user/MrAndkonblack

Deze guy doet leuke reisjes liftend. Bijvoorbeeld door Haiti, waar veel gevaar is.
Moeten zij weten
pi_164033966
Wat was nu wat het liften betreft mijn leukste belevenis vandaag...?

Die vijfde Jaguar waarin ik plaats nam, waardoor de "tussenstand" Jaguar-Porsche nu op 5-5 komt...

Of dat ik met mijn 26e lift vanaf tankstation De Lucht-West langs de A2 boven Den Bosch hier in totaal nu meer dan 2.000 liftkilometers bijeen heb gesprokkeld...

Wie het weet mag het zeggen... :)
pi_164065064
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:38 schreef H0D3NPYL het volgende:
https://www.youtube.com/user/MrAndkonblack

Deze guy doet leuke reisjes liftend. Bijvoorbeeld door Haiti, waar veel gevaar is.
Ankun. Vorig jaar ontmoet tijdens de European Hitchgathering in St-Laurent-du-Pape in de Ardèche in Zuid-Frankrijk. Small, small world :)
pi_164077033
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 13:44 schreef Frank_NL het volgende:

[..]

Ankun. Vorig jaar ontmoet tijdens de European Hitchgathering in St-Laurent-du-Pape in de Ardèche in Zuid-Frankrijk. Small, small world :)
Daar doe je dan mee aan een liftwedstrijd of wissel je ervaringen uit?
Wel gaaf dat zoiets bestaat.
I wander in my time...
pi_164095906
Die Hitchgathering is een bijeenkomst, samenscholing van lifters. Het duurt een tot twee weken, er wordt gekampeerd en gezamenlijk gegeten. Spanjaard Xavi was vorig jaar een van de topkoks, er waren ruim honderd lifters bij, dus heel wat maagjes. Er waren workshops over onder andere sololiften voor vrouwen en over dumpsterdiven. Dat tweede doe ik overigens zelf niet actief al neem ik wel alles mee dat ik zie liggen en nog bruikbaar vind ;)

Dit jaar, volgende week, is de Hitchgathering in Noorwegen, te bereiken met de stadsbus uit Oslo, als het liftend niet lukt... Er is een pre-gathering in Litouwen van 1-3 augustus.

Dit weekend, net begonnen, is er in ons eigen Amsterdam een ietwat verwante "Alternative travel gathering (ATGA)". De meest ervaren sololiftster die ik persoonlijk ken, Anick-Marie, komt daar ook met een voordracht over liften en low (no) budget reizen.

Komt dat zien!
pi_164099775
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 19:49 schreef Frank_NL het volgende:
Die Hitchgathering is een bijeenkomst, samenscholing van lifters. Het duurt een tot twee weken, er wordt gekampeerd en gezamenlijk gegeten. Spanjaard Xavi was vorig jaar een van de topkoks, er waren ruim honderd lifters bij, dus heel wat maagjes. Er waren workshops over onder andere sololiften voor vrouwen en over dumpsterdiven. Dat tweede doe ik overigens zelf niet actief al neem ik wel alles mee dat ik zie liggen en nog bruikbaar vind ;)

Dit jaar, volgende week, is de Hitchgathering in Noorwegen, te bereiken met de stadsbus uit Oslo, als het liftend niet lukt... Er is een pre-gathering in Litouwen van 1-3 augustus.

Dit weekend, net begonnen, is er in ons eigen Amsterdam een ietwat verwante "Alternative travel gathering (ATGA)". De meest ervaren sololiftster die ik persoonlijk ken, Anick-Marie, komt daar ook met een voordracht over liften en low (no) budget reizen.

Komt dat zien!
Kan ik helaas niet bij zijn.
Wordt dit opgenomen by any chance?
I wander in my time...
pi_167632979
Vorige week twee dames uit Italië gehost via CS. Kort, maar leuk. Nu een ander iemand die voor vandaag en morgen zoekt maar sinds zondag niets meer terugstuurt op mijn aanbieding... Graag of niet dan. Geen zin om halsoverkop nog iemand te hosten vanavond en diegene weet dat ik overdag moet werken. Het is niet alleen bedoeld als gratis alternatief als je toch geen hotel kunt vinden.
  One tough cookie dinsdag 27 december 2016 @ 13:09:04 #289
169210 liesje1979
pi_167637832
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 06:19 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Vorige week twee dames uit Italië gehost via CS. Kort, maar leuk. Nu een ander iemand die voor vandaag en morgen zoekt maar sinds zondag niets meer terugstuurt op mijn aanbieding... Graag of niet dan. Geen zin om halsoverkop nog iemand te hosten vanavond en diegene weet dat ik overdag moet werken. Het is niet alleen bedoeld als gratis alternatief als je toch geen hotel kunt vinden.
Wat leuk! En wat een goede manier om contacten op te doen! Als ik ooit zou verhuizen en een extra slaapkamer zou hebben zou ik het ook wel willen.
pi_167639088
quote:
14s.gif Op zondag 29 mei 2016 17:37 schreef nofxtbr het volgende:
hadden we ook eens plannen zo iets te organiseren. Lijkt me nog steeds leuk.
We gingen vrijdag liften naar Aken, Duitsland. We zijn begonnen bij de officiële liftersplek bij Amsterdam Amstel en vonden binnen een half uur
Wooooooww...... liften naar AKEN ! WAT EEN WERELDREIS :') :')

Kom maar eens terug als je naar london of zo bent gelift.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  One tough cookie dinsdag 27 december 2016 @ 14:07:22 #291
169210 liesje1979
pi_167639685
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 13:49 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Wooooooww...... liften naar AKEN ! WAT EEN WERELDREIS :') :')

Kom maar eens terug als je naar london of zo bent gelift.
Doe niet zo lelijk joh.
pi_167640404
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 december 2016 14:07 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Doe niet zo lelijk joh.
Ik doe niet lelijk hoor.,

Ik bedoel als ik bij de bushalte sta maar het duurt anderhalf uur voor de volgende bus komt, loift ik ook even naar het station. Maar dat ga ik hier ook niet lopen rondbazuinen elke keer.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  One tough cookie dinsdag 27 december 2016 @ 14:31:40 #293
169210 liesje1979
pi_167640449
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 14:30 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik bedoel als ik bij de bushalte sta maar het duurt anderhalf uur voor de volgende bus komt, loift ik ook even naar het station. Maar dat ga ik hier ook niet lopen rondbazuinen elke keer.
Oh maar dat mag je gerust hier vertellen hoor, daar is het topic juist voor toch?
  dinsdag 27 december 2016 @ 19:00:33 #294
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_167649117
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 14:30 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

kennelijk wil je dat hier dus wel vertellen, nou bravo hoor :')
dit topic is voor alle liftervaringen, korte en lange afstanden.
pi_167651293
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 06:19 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Het is niet alleen bedoeld als gratis alternatief als je toch geen hotel kunt vinden.
Het is niet de bedoeling dat mensen je als gratis hotel zien. Indirect betaal je wel voor ze, zolang ze gratis bij je kunnen slapen.
pi_167651405
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 19:58 schreef 0906 het volgende:

[..]

Het is niet de bedoeling dat mensen je als gratis hotel zien. Indirect betaal je wel voor ze, zolang ze gratis bij je kunnen slapen.
Of betalen in natura?
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_167651534
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 20:01 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Of betalen in natura?
Nu is het zo dat hij er ook wel profijt van heeft. Want ja, hij heeft nu wel een luisterend oor en gezelschap om zich heen.
pi_167651606
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 20:05 schreef 0906 het volgende:

[..]

Nu is het zo dat hij er ook wel profijt van heeft. Want ja, hij heeft nu wel een luisterend oor en gezelschap om zich heen.
Als je leuk bent wel ja, maar in jouw geval zou ik toch maar voorstellen om te delen in de kosten.
pi_167651652
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 20:08 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

maar in jouw geval zou ik toch maar voorstellen om te delen in de kosten.
Want? Wanneer is iemand wel/niet leuk?
pi_167652484
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 20:09 schreef 0906 het volgende:

[..]

Want? Wanneer is iemand wel/niet leuk?
Smaken verschillen maar als je positiviteit uitstraalt maakt dat al uit.
FOK! is net een groot tijdschrift
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')