Met nog een uur vertraging in de spits rond Brussel, kun je nagaan wat voor dag ik hadquote:Op woensdag 30 oktober 2013 22:37 schreef Frank_NL het volgende:
78 kmh gemiddeld, da's inderdaad niet verkeerd!
Ja, dat mag wettelijk geloof ik, zelfs zonder zwaailicht of sirene. Het is gek maar zo is het...quote:Op donderdag 12 december 2013 10:29 schreef Frank_NL het volgende:
Gisteren reed ik mee in zo'n auto.
[ afbeelding ]
Leuk, maar wat ik mij afvraag is of de politie te snel mag rijden en onder alle omstandigheden?
Hoewel een overschrijding met 20 kmh niet zo veel is, het is wettelijk toch een overtreding.
Dit is autodelen of carsharing. Liften gebeurt op straat, zonder gebruik van telecommunicatiemiddelen, eventueel wel met gebruik van CB radiofrequenties.quote:Ongeveer een jaar geleden was bij mij een vriendin die veel door Frankrijk en Duitsland liftte, daarbij gebruikmakend van websites waar je ritten kon zoeken.
Dan ben je niet de enige. Er zijn er meer. Maar jouw website wordt niet zomaar een succes.quote:In Frankrijk en Duitsland was dat redelijk populair. In NL kon ze zo'n website niet vinden en hebben we er eentje gemaakt.
Blabla en covoiturage zijn dezelfde. Ik gebruik ridesharewebsites om zelf ritten aan te bieden, of om treinreizen aan te bieden als samen een treinreis maken voordeliger is <vb Schoenes Wochenendticket, Quer durchs land ticket>, of als ik voor mijzelf of een ander een goedkoop Bahn-treinticket heb geboekt dat hij, zij of ik uiteindelijk niet gebruik <vb Europa Spezial>.quote:Heb jij wel eens gebruik gemaakt van carpool.com, blablacar, mitfahrtgelegenheit of covoiturage?
Niks mis mee, maar de praktijk is dat MFG, MFZ en de Franse Blabla bemiddelingskosten rekenen die oplopen tot 11% van de ritprijs. Daarnaast loop je als meerijder altijd de kans dat een afspraak niet door gaat. Ben je daar voldoende op voorbereid. Wat doe je dan? Alsnog een last minute treinticket a 250 euro kopen?quote:Je bent een ervaren lifter begrijp ik uit dit forum, en ik ben benieuwd naar je mening over dit soort websites.
Denk dat je een goede route kiest in ieder geval. Eerste stukje kan wel lastig zijn, om langs Arnhem op de A50 te komen. Je moet trouwens niet naar/via Enschede, maar via Hengelo! Binnendoor Nijmegen-Enschede kan ook, maar het is erg lastig om van de A35 op de A1 ri Duitsland te komen.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:33 schreef JasonSub het volgende:
Hee,
heb met veel interesse dit topic gevolgd en dit heeft
mijn interesse gewekt om ook een lift trip te plannen.
Heb mijzelf goed proberen in te lezen maar zit nog steeds
met een aantal vragen.
De trip die ik wil maken is:
Nijmegen - Berlijn
Route:
Nijmegen - Enschede
Vervolgens naar de A1
De A1 loopt direct naar Berlijn. Dus
vanaf hier is het maar net kijken hoe
ver mensen je mee nemen.
Berlijn
Wat ik me vooral afvragen met liften. Je wordt
niet altijd op een ideale plek afgezet. Of mensen gaan niet helemaal
je route hoe pak je dit aan?
Bijvoorbeeld bij Enschede moet ik heel specifiek de A1 op richting Duitsland.
Want stel ik krijg een lift richting Enschede en ik word op de snelweg onder Enschede afgezet bij een tankstation
afgezet. Hoe kom je dan op de A1 terecht richting Duitsland. Want neem aan dat je niet altijd het geluk hebt dat mensen precies heen gaan waar je moet zijn.
Stel dat je ergens terecht komt wat van je route afwijkt en geen geschikte lift kan vinden. Wat kun je dan het beste doen?
Denk dat een hoop van mijn vragen vanzelf beantwoord worden als ik het uitprobeer maar deze
vragen vind ik wel belangrijk om te weten.
Alvast bedankt voor de info
Via couchsurfing bedoel je? Het beste wat je kan doen is wat heen en weer mailen en op de referenties afgaan. Het blijft toch altijd een beetje een risico. Net als Marktplaats bestaat Couchsurfing dankzij wederzijds vertrouwen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 16:07 schreef Bipsje het volgende:
Ik zou bang zijn om bij freaks terecht te komen. Hebben jullie eerst contact met degene waar je verblijft?
Als ik nog niet te laat ben: Neem de Falk-kaart van Duitsland (http://webwinkel.falk.nl/(...)rofessional/g9/p419/) , daar staat ook een deel van NL op en een klein stukje Polen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:14 schreef Megara het volgende:
Hallo lieve reizigers, vanwege een wedstrijdje zoek ik een handige wegenkaart van Europa waarop tankstations langs de weg (en evt. van die grote parkeerplaatsen) aangegeven staan. Alleen West-Europa is ook goed, de eindbestemming ligt in Polen. Kent iemand er eentje?
Dank je! Dit zou op tijd geweest zijn, ware het niet dat ik het nu pas lees. Maar het is goed gekomen, we hebben zelfs gewonnen, mijn ouders hadden Duitsland nog liggen en en voor Polen heb ik een grote kaart bij de ANWB gevonden.quote:Op woensdag 12 maart 2014 12:33 schreef Novito12 het volgende:
[..]
Als ik nog niet te laat ben: Neem de Falk-kaart van Duitsland (http://webwinkel.falk.nl/(...)rofessional/g9/p419/) , daar staat ook een deel van NL op en een klein stukje Polen.
Ik zie dat ze ook die van Polen hebben (http://webwinkel.falk.nl/nl/autokaart-polen-classic/g20/p302/), dus prima.
Ik vind het persoonlijk relaxter twee iets meer gedetailleerde kaarten mee te nemen dan één onnauwkeurige.
Gaaf verhaal! Zit een beetje dit topic door te lezen, en het begint bij mij ook te kriebelen. Tijdens m'n ontgroening op een vereniging had ik al een klein stukje moeten liften, maar het lijkt me wel gaaf om eens naar het buitenland te gaan. Is een lang weekend (vr,za,zo) genoeg om als beginnende lifter naar Duitsland te liften?quote:Op zondag 4 mei 2014 00:25 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Liftverslag van koekjes!
Vanaf dinsdag had ik tijd, en zin om wat te ondernemen. Dus na een vrij random blik op de kaart (waar ben ik nog niet geweest?), in combinatie met het weerbericht van Europa was mijn doel van de reis Bratislava geworden. Zo geschiedde het dat ik dinsdagmiddag een tentje, een slaapzak en wat kleren in mijn backpack stopte en besloot het avontuur aan te gaan.
Ik begon bij het grote tankstation in Hengelo om 2 uur 's middags. Het was een redelijke fout om zo laat te beginnen. Het was namelijk zo dat er een of andere liftwedstrijd aan de gang was en dat er dus een stuk of 7 lifters waren, die allemaal richting Berlijn wilden gaan. Dus na een beetje chillen met de andere lifters en hier en daar wat rondvragen kwam er een bijzonder gammele truck het tankstation binnen rijden met daarin een grote Nigeriaan. Ik zat een beetje te twijfelen of ik het wel aan hem zou vragen want het zag er allemaal niet zo heel betrouwbaar uit. Uiteindelijk toch maar gevraagd en hij ging naar Hamburg en kon me wel voor Osnabruck afzetten. Hij bleek oude Nederlandse vrachtwagens naar Nigeria te exporteren en was hardstikke aardig. Voordat hij me vlakbij Osnabruck afzette kocht hij zelfs nog een ijsje voor me.
Hier maakte ik ook de tweede fout van mijn reis. Namelijk niet rekening houden met de grote van een parkeerplaats aan de snelweg waar ik afgezet was. Er was maar weinig doorstroom qua auto's, en de auto's die kwamen gingen vooral naar Hamburg en niet mijn kant op. Na een uur ging ik sip op een bankje zitten en overdenken wat mijn plan was. Toen kwam een oud Marrokaans mannetje op me afgestapt en vroeg waar ik heen wou. Hij ging naar Berlijn, dus besloot ik mijn plan om naar het Zuiden te gaan aan te passen en dat ik met hem mee richting Berlijn zou gaan. Na warme thee en koekjes in zijn bestelbusje zette hij me af vlak voor Magdeburg.
Het was ondertussen al een uur of 8 en donker aan het worden dus ik had niet de hoop dat ik nog een lift zou vinden. Op dit tankstation was ook nog een andere lifter die ook mijn kant op moest besloten we samen te werken en binnen 5 minuten hadden we een lift van een Duitser richting Halle. Daar zijn we afgezet en heb ik ergens op een weilandje mijn tentje opgezet om na een ijskoude nacht er achter te komen dat hij toch niet zo subtiel stond als ik gedacht had. De volgende ochtend maakte ik een bordje met Nurnberg erop. Ik was bij het tankstation een beetje aan het navragen waar iedereen heen ging. Toen kwam ik bij twee Russen die twee dikke auto's hadden en naar Praag gingen. Dus besloot ik mijn plan weer om te gooien en met ze mee naar Praag te gaan in plaats van richting Nurnberg.
Op een gegeven moment begon er een alarmlampje te branden in de auto, en het uur daarop heb ik mogen genieten van boze telefoongesprekken in het Russisch. Hij was ook de eerste persoon ooit die een afrit van de snelweg afreed, om daarna te besluiten dat hij er toch niet afwilde en toen met een aanhanger en al in zijn achteruit weer de snelweg op reed. Eenmaal veilig in Praag heb ik na wat gegeten te hebben op de gok gezocht naar een nieuwe liftplek richting Brno. Na een uurtje of 2 zoeken en proberen had ik er wel genoeg van en besloot maar een hostel in Praag te pakken.
Na wat research had ik de volgende ochtend wel een goede plek gevonden en vanuit daar binnen 20 minuten een lift van een Tsjechisch koppel naar Brno. Daarna nog een uurtje vastgestaan bij een tankstation waarna ik van een Tsjechische 'reclameposter-in-snelwegwc's-vervanger' een lift kreeg tot de grens met Slowakije. Vanuit daar ook in een uur of wat een lift van een Portugees koppel naar Bratislava gekregen.
Twee nachten in Bratislava geweest en de stad een beetje bekeken, en bijgekomen van 3 dagen onderweg zijn. De zaterdag weer richting huis besloten te gaan.
Ik heb Bratislava - Praag met de bus gedaan omdat ik voor maandag thuis moest zijn en dus toch wel een beetje tempo moest maken. Dit stuk van 400km was ook maar 12 euro met de bus dus dat was nog goed te overzien. Om 8:45 heb ik de bus gepakt vanuit Bratislava, 13:30 was de bus in Praag, waarna in na het middageten om 15:00 op een goede liftplek was. Daar kreeg ik van de tweede auto die ik vroeg een lift in een dikke 3 liter BMW die met 200 km/h de snelweg overvloog van een Duits koppel helemaal tot Hanover. Vanuit Hanover ook bij de tweede auto die ik vroeg een lift gekregen van (letterlijk) een busje vol met Polen, die me om 21:30 braaf in Hengelo afzetten op de plek waar ik ook begonnen was.
Ik had niet verwacht dat ik om 3 uur 's middags vanuit Praag nog dezelfde dag in Nederland te komen, maar soms heb je dus wel echt mazzel.Met 6.5 uur is het ook nog eens een stuk sneller dan de goedkopere Duitse treinen.
In totaal 9 liften, van 7 verschillende nationaliteiten. Opvallend is wel dat begin- en eindland in deze 7 nationaliteiten ontbreken.
Ik weet niet waar je in Nederland woont, maar een lang weekend moet meer dan voldoende zijn om naar Duitsland heel en weer te liften. Steden als Hamburg zijn prima geschikt voor zo'n trip. Makkelijk te bereiken en toch nog redelijk dichtbij, en een overvloed aan hostels en bezienswaardigheden.quote:Op zondag 4 mei 2014 21:33 schreef H0D3NPYL het volgende:
[..]
Gaaf verhaal! Zit een beetje dit topic door te lezen, en het begint bij mij ook te kriebelen. Tijdens m'n ontgroening op een vereniging had ik al een klein stukje moeten liften, maar het lijkt me wel gaaf om eens naar het buitenland te gaan. Is een lang weekend (vr,za,zo) genoeg om als beginnende lifter naar Duitsland te liften?
Zeker! Weet jij toevallig nog leuke filmpjes van lifters? Ben nu aan het zoeken naar Hitchtanbul, is alleen nergens te vinden...quote:Op zondag 4 mei 2014 21:55 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je in Nederland woont, maar een lang weekend moet meer dan voldoende zijn om naar Duitsland heel en weer te liften. Steden als Hamburg zijn prima geschikt voor zo'n trip. Makkelijk te bereiken en toch nog redelijk dichtbij, en een overvloed aan hostels en bezienswaardigheden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er voor deze trip toch wel een beetje tegenop zag om zo'n eind weer puur op geluk te gaan doen, maar eenmaal onderweg in de eerste auto en al helemaal achteraf vond ik het toch maar weer supervet. Als je gewoon minimale verwachtingen hebt, in je hoofd houdt dat er altijd wel een trein/busstation in de buurt is, en niet achter iedere boom een beer ziet, is het al een stuk rustiger in je hoofd.
Heb schijt en ga het avontuur gewoon aan!
Ken je The Trip van MTV al? Was een programma van een jaar of 10 geleden, de afleveringen staan nu op youtube. 2 duo's die door Europa moeten reizen, het ene duo van de Noordkaap naar Gibraltar en het andere duo de andere kant op.quote:Op zondag 4 mei 2014 22:08 schreef H0D3NPYL het volgende:
[..]
Zeker! Weet jij toevallig nog leuke filmpjes van lifters? Ben nu aan het zoeken naar Hitchtanbul, is alleen nergens te vinden...
Top, bedankt Niek!quote:Op maandag 5 mei 2014 10:32 schreef Niek. het volgende:
En hier zijn nog wat meer films te vinden:
http://hitchwiki.org/en/Hitchhiking_in_movies
Camera en een pasje van MTV, ook dat pasje zal veeel deuren openen (en zou je makkelijk zelf kunnen maken...)quote:Op maandag 5 mei 2014 22:09 schreef H0D3NPYL het volgende:
MTV The Trip aan het kijken. Valt me wel op dat je met een camera veel gratis eten & onderdak kunt regelen.
Geen slecht idee..quote:Op maandag 5 mei 2014 23:55 schreef Niek. het volgende:
[..]
Camera en een pasje van MTV, ook dat pasje zal veeel deuren openen (en zou je makkelijk zelf kunnen maken...)
Je lift echt mega veel! Is dat vooral als korte vakanties/sightseeing?quote:Op zondag 15 juni 2014 09:54 schreef Frank_NL het volgende:
De afgelopen vier weken:
Maastricht-Varazdin (HR)-Posedarje (HR) 1500 km, nieuwe topsnelheid 240 kmh in Audi Quattro tussen Frankfurt en Nurnberg
Sibenik (HR)-Warszawa (PL) via Zagreb-Maribor-Brno-Graz-Wien-Praha-Berlin-Garbsen-Berlin-Poznan 2500 km non-stop, stevig nieuw 24u PR, ongeveer 1600 km.
Warszawa-Augustow-Bialystok-Miedzyrzec Podlaski-Warszawa 600 km
Het is dat ik tentamens heb, anders had ik graag mee geredenquote:Op maandag 30 juni 2014 14:25 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Komende donderdag met een lege auto vanaf Enschede naar Tsjechie. Iemand interesse?
Je kunt ook een reis beschikbaar stellen op blablacar.nlquote:Op maandag 30 juni 2014 14:25 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Komende donderdag met een lege auto vanaf Enschede naar Tsjechie. Iemand interesse?
Als je het geen punt vindt om lange dagen te maken, dan een dag of twee, met wat pech drie. Dan ben je dus wel van 8.00-23.00 aan het liftenquote:Op woensdag 2 juli 2014 17:32 schreef H0D3NPYL het volgende:
Is waarschijnlijk lastig in te schatten, maar ik zou graag een ruwe schatting willen weten van het volgende: Hoelang duurt het liften ongeveer van de grens Frankrijk-Spanje naar Nederland?
Als ik uitga van een belangrijke grensovergang en Utrecht als begin- en eindpunt;quote:Op woensdag 2 juli 2014 17:32 schreef H0D3NPYL het volgende:
Is waarschijnlijk lastig in te schatten, maar ik zou graag een ruwe schatting willen weten van het volgende: Hoelang duurt het liften ongeveer van de grens Frankrijk-Spanje naar Nederland?
Ik weet niet wie Kris is, maar Laurens is een toffe gast.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:46 schreef Frank_NL het volgende:
Kris kreeg gisteren een lift van Laurens ten Dam, de beste Nederlandse wielrenner in de Tour de France van 2014.
[ afbeelding ]
https://twitter.com/BuistKris/status/495106450898030592/photo/1
Makkelijk!quote:Op woensdag 6 mei 2015 10:55 schreef FreeShooter het volgende:
Ik wil graag liften naar Strasbourg/Colmar in Frankrijk vanaf Dordrecht. Iemand nog tips?
Ook is het ongeveer 600km. Is dat te doen in een dag?
Tot de grens ff met het OVquote:Op maandag 11 mei 2015 00:25 schreef Faazz het volgende:
Vrijdag vanuit Utrecht naar Berlijn gelift in 13u. Voor het eerst dat het in één dag ging. Nederland uitkomen blijft een probleem vind ik.
Ja klopt, aantal verkeer richting Duitsland valt eigenlijk best tegen. Ik stel me inmiddels erop in dat ik bij tankstation Bolder (de een-na-laatste op de A1) of Lonnekermeer (de laatste) zo'n 1,5u moet wachten maar dan wel een rit heb die ver Duitsland in gaat.quote:Op maandag 11 mei 2015 00:25 schreef Faazz het volgende:
Vrijdag vanuit Utrecht naar Berlijn gelift in 13u. Voor het eerst dat het in één dag ging. Nederland uitkomen blijft een probleem vind ik.
Liften naar Berlijn viel mij tegen.. Werd gedropt bij een McDonalds net van de snelweg af, een uur over de grens in Duitsland. Toen 4u gewacht op de volgende lift..quote:Op woensdag 13 mei 2015 23:54 schreef Novito12 het volgende:
[..]
Ja klopt, aantal verkeer richting Duitsland valt eigenlijk best tegen. Ik stel me inmiddels erop in dat ik bij tankstation Bolder (de een-na-laatste op de A1) of Lonnekermeer (de laatste) zo'n 1,5u moet wachten maar dan wel een rit heb die ver Duitsland in gaat.
Dat heb ik ook meegemaakt, maar dan op een afslag. Ik stond nog bij Arnhem richting de snelweg, voor vier uur lang. In die tijd ben ik ook nog een keer in mijn gezicht getuft door een passerende auto.quote:Op donderdag 14 mei 2015 00:15 schreef imhumannature het volgende:
[..]
Liften naar Berlijn viel mij tegen.. Werd gedropt bij een McDonalds net van de snelweg af, een uur over de grens in Duitsland. Toen 4u gewacht op de volgende lift..
DIt meen je nietquote:Op donderdag 14 mei 2015 15:56 schreef Faazz het volgende:
[..]
In die tijd ben ik ook nog een keer in mijn gezicht getuft door een passerende auto.
quote:Op donderdag 14 mei 2015 03:36 schreef Odd-bin-Noel het volgende:
Liftend van Groningen naar Kaapstad, (bijna) elke lift op de foto: https://medium.com/@chris(...)-africa-4f122cfdca1a
quote:Op donderdag 25 juni 2015 14:19 schreef FreeShooter het volgende:
Ik heb begin juni samen met mijn vriendin gelift naar haar huis in omgeving Colmar in Frankrijk. Omdat ik geen geschikte kaart met benzinestations kon vinden, heb ik van tevoren alle goede plekken en tankstations opgezocht op Hitchwiki en opgeschreven. Dit maakt het een stuk makkelijker. Naar aanleiding van de comments hier en doordat we op een maandag vetrokken, hebben we wel een tentje en slaapspullen meegenomen.
We zijn begonnen op het tankstation op de A16, net voor de Moerdijkbrug. De vrouw van het tankstation kwam ons zelf een stuk karton brengen om een bord te maken) Er was echter voornamelijk lokaal- en werkverkeer op een maandagochtend 7:30. Na een uurtje wachten konden we mee met een vriendelijke Belg die ons net over de grens afzette bij een groter tankstation. Helaas ook hier weinig verkeer. Verder wel overwegend vriendelijke mensen. Na wederom een uurtje wachten in het zonnetje vonden we een Nederlandse vrouw die ons wel mee wilde nemen. Tot grote vreugde van ons zei ze dat ze onderweg was naar het Europese Parlement in Straatsburg als tolk. Helaas deelde ze ons ook al gelijk mee dat ze ons ergens rond Brussel af zou zetten omdat ze het fijn vindt om alleen te rijden
Geen probleem voor ons, waren we in ieder geval een flink stuk in de goede richting. Wederom leuke en interessante gesprekken en zo vlogen we (met 150km p/u) Brussel voorbij.
Toen we bijna bij Luxemburg waren, bood ze aan om ons tot aan Straatsburg mee te nemenOmdat wij echter een andere route gepland hadden, via Nancy en Saint-Die Des Vosges, hebben we dit vriendelijk afgeslagen en zijn we eruit gesprongen bij het zuidelijke grote tankstation in Luxemburg. Tevreden met onze voortgang, hebben we hier lekker in de zon lunch gegeten. We hadden goede hoop om hier snel iemand te vinden, het was tenslotte druk ivm lunch. Na een uur proberen met een bordje was deze goede hoop wel verdwenen... Honderden auto's, maar niemand die stopte. Nog een half uurtje later stopte er toch een mooie Volkswagen met Sloveens kenteken. Hij ging naar Straatsburg en vroeg of we mee wilden. Graag! Ook hij was onderweg naar Straatsburg voor het Europese Parlement als tolk.
Vriendelijke gozer en met 180km per uur waren we zo in Straatsburg. Hij heeft ons uiteindelijk bij het treinstation in Straatsburg afgezet. Na een half uurtje met de trein stapten we om 4:30 uit de trein in Colmar.
Ik moet eerlijk bekennen dat het voor ons vooral een goedkope en praktische manier is om ergens te komen: De bus is geen optie, auto heb ik momenteel niet en de trein kost 100+ per persoon. Desondanks is het echt altijd een leuke en interessante ervaring. We hebben echt boeiende gesprekken gehad met al onze chauffeurs over allerlei onderwerpen.
Morgen vertrek ik weer naar huis, alleen. Hopelijk gaat het net zo makkelijk.
Bijna een jaar later, nog bedankt voor je reactie. Redelijk onvoorbereid en dus ook onervaren één van de mooiste avonturen in m'n leven gehadquote:Op donderdag 18 september 2014 13:25 schreef Frank_NL het volgende:
Dit topic heet Liften en Couchsurfen #4 en het is toch eigenlijk de opvolger van...
Liften is cool #3
Liften is liften en couchsurfen is couchsurfen... en dat is niet hetzelfde.
Dus misschien was de topictitel Liften is Cool #4 beter geweest, maar er is toch wel een verbandje tussen de twee. Couchsurfen en liften gaan goed samen. Maar Couchsurfers met een auto zijn ook mensen die gemakkelijk een lifter oppikken. Het gebeurde mij dit jaar in ieder geval twee keer dat ik door bevriende Couchsurfers ben opgepikt. Wesley in Den Bosch en Vincent in Sankt-Vith (België). Waarvoor dank.
De "looptijd" van Liften is Cool wordt trouwens steeds langer:
Liften is Cool #1 8 maanden (mei 2005 tot januari 2006)
Liften is Cool #2 18 maanden (januari 2006 tot juli 2007)
Liften is Cool #3 38 maanden (juli 2007 tot november 2010)
Liften en Couchsurfen #4 46+ maanden (november 2010 tot ... loopt nog!).
Hoe zou dat komen?
Wordt Fok! minder populair?
Liften wordt eerder populairder. Dat zeggen de voorzitter van de Duitse liftclub Abgefahren en de Verkehrsclub Deutschland.
Niet denken maar doen.
Of iedereen is mijn voortdurende "ge-etter" over dit onderwerp zat...
Zeker! Misschien duurt het soms iets langer, maar moet zeker lukken met veel forenzen.quote:Op zondag 5 juli 2015 10:43 schreef droommoord het volgende:
Lukt het ook een beetje om met z'n drieën te liften?
Waar ging de tocht naartoe?quote:
Berlijnquote:
quote:Op donderdag 14 mei 2015 03:36 schreef Odd-bin-Noel het volgende:
Liftend van Groningen naar Kaapstad, (bijna) elke lift op de foto: https://medium.com/@chris(...)-africa-4f122cfdca1a
Jezus wat gaafquote:Op donderdag 14 mei 2015 03:36 schreef Odd-bin-Noel het volgende:
Liftend van Groningen naar Kaapstad, (bijna) elke lift op de foto: https://medium.com/@chris(...)-africa-4f122cfdca1a
Helaas wel, al is dat vooral door wat pech denk ik..quote:Op donderdag 23 juli 2015 00:39 schreef Konniefeer het volgende:
Niemand ooit op een tankstation of langs de weg moeten maffen omdat er niemand voor de nacht nwas die je kwam ophalen?
Ow, ik beschouw het als liften, dus ik vraag er geen geld voor. Ik wil verder best een stukje omrijden, maar ik zal nooit een persoonlijke haal en breng-service worden..quote:Op dinsdag 10 november 2015 12:20 schreef FreeShooter het volgende:
Ja zelfs wel eens gebruikt om ergens heen te gaan. Werkt wel oké. De kosten van de website zijn echter vrij hoog (5 euro, geloof ik) en de kosten voor een ritje kan de bestuurder vaak alleen aanpassen binnen een bepaalde bandbreedte. Daardoor vind ik het duur als passagier. Daarnaast moet je ook best wel flexibel zijn, ik wilde van een dorpje in NL naar een dorpje in FR op een specifieke datum. Uiteraard is dat niet (altijd) mogelijk en ben je dus afhankelijk van anderen om weggebracht en opgehaald te worden. Dus als passagier vind ik liften wel een stuk makkelijker!
Echter, als bestuurder kun je met 1 of 2 passagiers al de brandstof kosten van je rit dekken. Dan is het zeker interessant en gezelliger dan alleen rijden. Zelf al 2 keer een rit geplaatst maar toen wogen de aanboden niet op tegen de moeite. 2 verschillende personen die beide op verschillende plekken opgehaald wilden worden en ergens, in een stad, afgezet wilden worden. Dat duurt me te lang...
Het hoort erbij, hoewel er vaak omheen te plannen valt. Er zijn maar twee mogelijkheden, doorgaan of stoppen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 00:39 schreef Konniefeer het volgende:
Niemand ooit op een tankstation of langs de weg moeten maffen omdat er niemand voor de nacht nwas die je kwam ophalen?
Blabla is bezig om Europa te veroveren in hun vorm van dienstverlening. Dat betekent dat in veel landen de diensten van Blabla nog gratis zijn. In de toekomst zal dat veranderen. In Frankrijk, waar Blabla genesteld is (voorheen coivoturage.fr) betalen Blabla-ers 10% van de ritprijs aan Blabla. Een online alternatief is er niet meer, die zijn immers eerst door Blabla "light" (gratis) weggeconcurreerd.quote:Op woensdag 11 november 2015 11:55 schreef MCH het volgende: Overigens heb ik nog geen enkele keer geld betaald aan blabla zelf.
Dat lijkt me simpelweg een slim marketingplan? Niets mis mee. De markt maakt het ook mogelijk, simpelweg omdat er geen enkel goed alternatief is.quote:Op dinsdag 8 december 2015 00:54 schreef Frank_NL het volgende:
[..]
Blabla is bezig om Europa te veroveren in hun vorm van dienstverlening. Dat betekent dat in veel landen de diensten van Blabla nog gratis zijn. In de toekomst zal dat veranderen. In Frankrijk, waar Blabla genesteld is (voorheen coivoturage.fr) betalen Blabla-ers 10% van de ritprijs aan Blabla. Een online alternatief is er niet meer, die zijn immers eerst door Blabla "light" (gratis) weggeconcurreerd.
Ik verwerp deze gang van zaken resoluut.
Ik krijg geen verzoeken om 1,5 uur verder te reizen. Ik doe wel eens kleine omwegen om mensen op te halen want een passagier levert wel geld op natuurlijk en als het gewoon toffe passagiers waren zet ik ze ook wel eens af waar ze moeten zijn. Wat betreft verzoeken voor korte stukjes zoals Ant - Bre dat krijg je gewoon als je ze beide als tussenstop invoert. Vind het zelf ook irritant maar een simpele auto is vol als antwoord volstaat. Ik neem vaak wel iedereen mee maar idiotien die geen fatsoenlijk Engels of Nederlands kunnen schrijven sla ik over. Zijn vaak mensen met Arabische achternamen. Tot zover mijn achterdocht.quote:Op maandag 21 december 2015 17:12 schreef FreeShooter het volgende:
[..]
Dat lijkt me simpelweg een slim marketingplan? Niets mis mee. De markt maakt het ook mogelijk, simpelweg omdat er geen enkel goed alternatief is.
Na het goede commentaar hier, zelf ook weer eens een rit op Blablacar geplaatst. We zijn sowieso al met z'n 2e dus we doen het meer voor het geld dan voor het sociale contact, dus hebben we de prijs al best hoog gezet. De reis is 600KM en we hebben enkele grote steden toegevoegd als tussenpunten. Inmiddels al 7 verzoeken gehad waarvan er maar één fatsoenlijk. Maar die andere 6 met bizarre vragen:
- Ze gaan er vanuit dat wij ze ophalen en afzetten op plaatsen die niet op onze route liggen of midden in de stad
- Of we ze niet 'even' in Amsterdam af kunnen zetten (1.5 verder dan onze eindbestemming)
- Met de vraag of ze opgehaald kunnen worden in Antwerpen CS, om op Breda CS afgezet te worden voor ¤7. Beide zijn alleen steden waar wij alleen langs rijden.
- Vaak ook met een toon alsof ik een taxi chauffeur ben.
Is dat representatief voor de gemiddelde Blablacar gebruiker of ligt het aan mij? Het is het toch niet waard om zowel iemand op te halen en af te zetten midden in een stad, waar je normaal alleen over de rondweg langsgaat, voor een tientje?
Ik begrijp dat het als lifter vervelend is maar als driver is blabla natuurlijk een supersyteem. Die hoeven niks te betalen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 00:54 schreef Frank_NL het volgende:
[..]
Blabla is bezig om Europa te veroveren in hun vorm van dienstverlening. Dat betekent dat in veel landen de diensten van Blabla nog gratis zijn. In de toekomst zal dat veranderen. In Frankrijk, waar Blabla genesteld is (voorheen coivoturage.fr) betalen Blabla-ers 10% van de ritprijs aan Blabla. Een online alternatief is er niet meer, die zijn immers eerst door Blabla "light" (gratis) weggeconcurreerd.
Dat er nu online vooruitbetaald kan worden aan chauffeurs lijkt me een duidelijke tussenstap. Hiermee raken gebruikers gewend aan het online betalen, zodat straks de stap naar "niet meer cash" kunnen betalen en een fee aan Blabla betalen logisch wordt.
Ik verwerp deze gang van zaken resoluut.
Maar die hadden wel 10% meer kunnen ontvangen?quote:Op maandag 21 december 2015 17:48 schreef MCH het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het als lifter vervelend is maar als driver is blabla natuurlijk een supersyteem. Die hoeven niks te betalen.
de kans om verkracht te worden op je couchsurfreis is groter dan tijdens liftenquote:Op vrijdag 19 november 2010 17:23 schreef Locusta het volgende:
Nou, mij lijkt het niets en ik heb er dan ook geen ervaring mee. Hoewel sommige plekken niet zo onveilig zijn om te liften, zou ik dat tegenwoordig niet meer doen. Couchsurfen heb ik dan weer wat minder moeite mee, maar toch slaap ik liever in hotel o.i.d.
Je kunt als "arme" student natuurlijk ook gewoon gaan sparen om op vakantie gaan, net zoals de meeste mensen dat doen
dat kost het met de trein ookquote:Op maandag 21 december 2015 17:12 schreef FreeShooter het volgende:
[..]
Dat lijkt me simpelweg een slim marketingplan? Niets mis mee. De markt maakt het ook mogelijk, simpelweg omdat er geen enkel goed alternatief is.
Na het goede commentaar hier, zelf ook weer eens een rit op Blablacar geplaatst. We zijn sowieso al met z'n 2e dus we doen het meer voor het geld dan voor het sociale contact, dus hebben we de prijs al best hoog gezet. De reis is 600KM en we hebben enkele grote steden toegevoegd als tussenpunten. Inmiddels al 7 verzoeken gehad waarvan er maar één fatsoenlijk. Maar die andere 6 met bizarre vragen:
- Ze gaan er vanuit dat wij ze ophalen en afzetten op plaatsen die niet op onze route liggen of midden in de stad
- Of we ze niet 'even' in Amsterdam af kunnen zetten (1.5 verder dan onze eindbestemming)
- Met de vraag of ze opgehaald kunnen worden in Antwerpen CS, om op Breda CS afgezet te worden voor ¤7. Beide zijn alleen steden waar wij alleen langs rijden.
- Vaak ook met een toon alsof ik een taxi chauffeur ben.
Is dat representatief voor de gemiddelde Blablacar gebruiker of ligt het aan mij? Het is het toch niet waard om zowel iemand op te halen en af te zetten midden in een stad, waar je normaal alleen over de rondweg langsgaat, voor een tientje?
Cool!quote:Op dinsdag 24 mei 2016 10:02 schreef Opoefiets het volgende:
[..]
Ja. Ik denk dat ik maar eens wat ga rondreizen door Europa!
Tof! Op FOK hadden we ook eens plannen zo iets te organiseren. Lijkt me nog steeds leuk.quote:
ja lijkt me ook echt vet leuk, een FOK!-liftwedstrijdquote:Op dinsdag 24 mei 2016 22:10 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Tof! Op FOK hadden we ook eens plannen zo iets te organiseren. Lijkt me nog steeds leuk.
Kom je ons na afloop vertellen hoe het was?
Leuk idee iddquote:Op dinsdag 24 mei 2016 22:10 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Tof! Op FOK hadden we ook eens plannen zo iets te organiseren. Lijkt me nog steeds leuk.
Kom je ons na afloop vertellen hoe het was?
Net weer thuis van het liftweekendje/liftwedstrijd.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 22:10 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Tof! Op FOK hadden we ook eens plannen zo iets te organiseren. Lijkt me nog steeds leuk.
Kom je ons na afloop vertellen hoe het was?
En heb je gewonnen?quote:Op zondag 29 mei 2016 17:37 schreef nofxtbr het volgende:
[..]
Net weer thuis van het liftweekendje/liftwedstrijd.
We gingen vrijdag liften naar Aken, Duitsland. We zijn begonnen bij de officiële liftersplek bij Amsterdam Amstel en vonden binnen een half uur en na 3 aangeboden lifts, een geschikte lift richting Den Bosch. Een ander koppel heeft echter 1,5 uur bij Amstel gestaan![]()
Onze lifts:
Amsterdam Amstel -> De Lucht bij Zaltbommel -> Tankstation voor Eindhoven -> Tankstation in Nuth (nabij Heerlen) -> Kruispunt op de grens NL-DE nabij Kerkrade -> voor de deur van ons hostel in Aken
Overal eigenlijk niet langer dan een half uur gestaan
Nee helaas niet gewonnenquote:Op zondag 29 mei 2016 22:28 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
En heb je gewonnen?Moesten jullie onderweg ook nog opdrachtjes uitvoeren enzo?
Ankun. Vorig jaar ontmoet tijdens de European Hitchgathering in St-Laurent-du-Pape in de Ardèche in Zuid-Frankrijk. Small, small worldquote:Op woensdag 1 juni 2016 22:38 schreef H0D3NPYL het volgende:
https://www.youtube.com/user/MrAndkonblack
Deze guy doet leuke reisjes liftend. Bijvoorbeeld door Haiti, waar veel gevaar is.
Daar doe je dan mee aan een liftwedstrijd of wissel je ervaringen uit?quote:Op donderdag 28 juli 2016 13:44 schreef Frank_NL het volgende:
[..]
Ankun. Vorig jaar ontmoet tijdens de European Hitchgathering in St-Laurent-du-Pape in de Ardèche in Zuid-Frankrijk. Small, small world
Kan ik helaas niet bij zijn.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 19:49 schreef Frank_NL het volgende:
Die Hitchgathering is een bijeenkomst, samenscholing van lifters. Het duurt een tot twee weken, er wordt gekampeerd en gezamenlijk gegeten. Spanjaard Xavi was vorig jaar een van de topkoks, er waren ruim honderd lifters bij, dus heel wat maagjes. Er waren workshops over onder andere sololiften voor vrouwen en over dumpsterdiven. Dat tweede doe ik overigens zelf niet actief al neem ik wel alles mee dat ik zie liggen en nog bruikbaar vind![]()
Dit jaar, volgende week, is de Hitchgathering in Noorwegen, te bereiken met de stadsbus uit Oslo, als het liftend niet lukt... Er is een pre-gathering in Litouwen van 1-3 augustus.
Dit weekend, net begonnen, is er in ons eigen Amsterdam een ietwat verwante "Alternative travel gathering (ATGA)". De meest ervaren sololiftster die ik persoonlijk ken, Anick-Marie, komt daar ook met een voordracht over liften en low (no) budget reizen.
Komt dat zien!
Wat leuk! En wat een goede manier om contacten op te doen! Als ik ooit zou verhuizen en een extra slaapkamer zou hebben zou ik het ook wel willen.quote:Op dinsdag 27 december 2016 06:19 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Vorige week twee dames uit Italië gehost via CS. Kort, maar leuk. Nu een ander iemand die voor vandaag en morgen zoekt maar sinds zondag niets meer terugstuurt op mijn aanbieding... Graag of niet dan. Geen zin om halsoverkop nog iemand te hosten vanavond en diegene weet dat ik overdag moet werken. Het is niet alleen bedoeld als gratis alternatief als je toch geen hotel kunt vinden.
Wooooooww...... liften naar AKEN ! WAT EEN WERELDREISquote:Op zondag 29 mei 2016 17:37 schreef nofxtbr het volgende:
hadden we ook eens plannen zo iets te organiseren. Lijkt me nog steeds leuk.
Kom je ons na afloop vertellen hoe het was?
Net weer thuis van het liftweekendje/liftwedstrijd.
We gingen vrijdag liften naar Aken, Duitsland. We zijn begonnen bij de officiële liftersplek bij Amsterdam Amstel en vonden binnen een half uur
Doe niet zo lelijk joh.quote:Op dinsdag 27 december 2016 13:49 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wooooooww...... liften naar AKEN ! WAT EEN WERELDREIS![]()
Kom maar eens terug als je naar london of zo bent gelift.
Ik doe niet lelijk hoor.,quote:
Oh maar dat mag je gerust hier vertellen hoor, daar is het topic juist voor toch?quote:Op dinsdag 27 december 2016 14:30 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik doe niet lelijk hoor.,
Ik bedoel als ik bij de bushalte sta maar het duurt anderhalf uur voor de volgende bus komt, loift ik ook even naar het station. Maar dat ga ik hier ook niet lopen rondbazuinen elke keer.
kennelijk wil je dat hier dus wel vertellen, nou bravo hoorquote:Op dinsdag 27 december 2016 14:30 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik doe niet lelijk hoor.,
Ik bedoel als ik bij de bushalte sta maar het duurt anderhalf uur voor de volgende bus komt, loift ik ook even naar het station. Maar dat ga ik hier ook niet lopen rondbazuinen elke keer.
Het is niet de bedoeling dat mensen je als gratis hotel zien. Indirect betaal je wel voor ze, zolang ze gratis bij je kunnen slapen.quote:Op dinsdag 27 december 2016 06:19 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Het is niet alleen bedoeld als gratis alternatief als je toch geen hotel kunt vinden.
Of betalen in natura?quote:Op dinsdag 27 december 2016 19:58 schreef 0906 het volgende:
[..]
Het is niet de bedoeling dat mensen je als gratis hotel zien. Indirect betaal je wel voor ze, zolang ze gratis bij je kunnen slapen.
Nu is het zo dat hij er ook wel profijt van heeft. Want ja, hij heeft nu wel een luisterend oor en gezelschap om zich heen.quote:
Als je leuk bent wel ja, maar in jouw geval zou ik toch maar voorstellen om te delen in de kosten.quote:Op dinsdag 27 december 2016 20:05 schreef 0906 het volgende:
[..]
Nu is het zo dat hij er ook wel profijt van heeft. Want ja, hij heeft nu wel een luisterend oor en gezelschap om zich heen.
Want? Wanneer is iemand wel/niet leuk?quote:Op dinsdag 27 december 2016 20:08 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
maar in jouw geval zou ik toch maar voorstellen om te delen in de kosten.
Smaken verschillen maar als je positiviteit uitstraalt maakt dat al uit.quote:Op dinsdag 27 december 2016 20:09 schreef 0906 het volgende:
[..]
Want? Wanneer is iemand wel/niet leuk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |