abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88909188
Nu het vorige deel met 300 berichten zijn maximum heeft bereikt, neemt de maker van Hitchhiking (ad-hoc-carpooling) in the Netherlands het initiatief voor het derde hitchhiking topic. Dit keer met het opgestoken duimpje als topicicon!

We zoeken een leukere openingsafbeelding dan deze. Als je wat hebt, laat maar weten.

Handige en leuke lift-links
Hitchhiking in the Netherlands
Hitchhiking volgens Wikipedia
Tips for hitchhiking volgens Wikitravel
Autostopguide to Europe / Europese liftersgids
Startpagina voor lifters
Hitchwiki ~ a Wiki for hitchhikers
Liftershalte.info ~ liftplaatsen op Google Map
Hitchbase.com ~ liftplaatsenoverzicht
Weblog van de Liftende Hollander
Kant-en-klare liftborden voor in Nederland
Golden Rules van liftveteraan Veit
Liftwedstrijd.com

Vorige delen:
Zie deze reeks.

Positieve verhalen vorige delen:
\'Liftwedstrijd\' naar Zuid-Frankrijk ~ door XxxpimxX
Frank__NL\'s liftborden
Naar Friesland liften ~ door Dikkiedik_2003 (de liftende hollander)
Twee weken op liftvakantie in Polen ~ door Frank__NL
Liftend naar Parijs-Roubaix ~ door Frank__NL
Naar Normandie ~ door Dikkiedik_2003 (de liftende hollander)
Het is zomer 1987... ~ door Knip

Negatieve verhalen vorige delen:
Nachtmerrie in Frankrijk

Gratis onderdak onderweg
http://globalfreeloaders.com/
http://couchsurfing.com/
http://www.hospitalityclub.org/

Laatste / eerste post:

quote:
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af, heeft iemand dit wel eens gedaan en wat zijn je ervaringen ermee? Er bestaat een handige site waar je mensen kunt benaderen om bij hun de nacht door te brengen, valt dit te combineren met liften bijvoorbeeld? Of kun je dan niet goed plannen wanneer je bijvoorbeeld in , pak em beet, barcelona aan zult komen? Ik zit namelijk na te denken hoe ik als arme student :P deze zomer toch een mooie belevenis kan meemaken, dacht dat dit misschien wel tof is!

Iemand ervaring?

[ Bericht 74% gewijzigd door UIO_AMS op 19-02-2015 13:34:40 ]
pi_88909328
Nou, mij lijkt het niets en ik heb er dan ook geen ervaring mee. Hoewel sommige plekken niet zo onveilig zijn om te liften, zou ik dat tegenwoordig niet meer doen. Couchsurfen heb ik dan weer wat minder moeite mee, maar toch slaap ik liever in hotel o.i.d.

Je kunt als "arme" student natuurlijk ook gewoon gaan sparen om op vakantie gaan, net zoals de meeste mensen dat doen :P
pi_88909369
Lijkt mij ook niks, baantje zoeken maar, je hebt nog een hele winter om wat centjes te verdienen, genoeg goedkope hoteletjes etc.
Spelfout gevonden? Boeit me niet.
pi_88909424
Ik vind liften nog steeds erg vet. En je kunt beter naarmate je doel binnen bereik komt even ergens een couchsurf plek zoeken.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_88909523
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 november 2010 17:26 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik vind liften nog steeds erg vet. En je kunt beter naarmate je doel binnen bereik komt even ergens een couchsurf plek zoeken.
Dat zou ik nog altijd es willen doen. Maar misschien als ik wat ouder ben :P
pi_88909654
quote:
Regel je dat niet van te voren via internet en wat mailverkeer heen en weer? Lijkt me beetje lastig toch als je bijvoorbeeld in zuid frankrijk zit en denkt van mja overmorgen zijn we dr wel.. opzoek naar contact met couches
pi_88909710
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 17:31 schreef steefann het volgende:

[..]

Regel je dat niet van te voren via internet en wat mailverkeer heen en weer? Lijkt me beetje lastig toch als je bijvoorbeeld in zuid frankrijk zit en denkt van mja overmorgen zijn we dr wel.. opzoek naar contact met couches
Ah, het zijn geen hotels hè! Die couch-surf plekken zijn volgens mij gewoon ontstaan doordat mensen geen slaapplek konden vinden en zo even bij iemand anders konden crashen.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_88909760
Staat ook op mijn lijstje om ooit nog eens te doen. Heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik hoor alleen maar goede dingen over CS van mensen die dit al gedaan hebben.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_88910070
Ik heb gelift, en ik zie niet in hoe je een betrouwbare schatting kan maken waar en wanneer je een bed nodig hebt. Tenzij je heel veel ervaring op een bepaald traject hebt.
Couchsurfen zou ik niet zo snel doen, ik heb een keer bij een kennis in Berlijn geslapen. Dat was wel leuk maar toch ook een beetje ongemakkelijk, en haar kende is dus al een beetje. Mn huis staat overigens wel open om mensen te laten slapen.

Ik zou dus zelf nooit aan zo'n vakantie beginnen, iets teveel onzekere factoren. Vakantie voor mij betekent gewoon lekker alles zelf in de hand houden.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_88910114
Liften is voor mietjes, echte bikkels pakken de goederentrein.
pi_88910144
Leuk dat meerdere mensen dit soort ideeen hebben :) Opzich lijkt het mij wel leuk om ergens anders te slapen, ik zeg niet dat we (ik zou het liefst samen met mn vriendin gaan) elke keer gaan couchsurfen, maar hier en daar lijkt me wel nice- hopelijk zijn er nog mensen met ervaring met het couchsurfen
pi_88933911
Vrij veel ervaring mee, ook lange stukken (+/- 8,000km) liften en couchsurfen.
Als je geen haast hebt is het wel te doen om een planning te maken hoor. Met haast bedoel ik A'dam - Barcelona in twee dagen doen of iets dergelijks. Als je je reis in redelijk behapbare stukken verdeeld dan kun je een redelijke inschatting maken van wanneer je waar aankomt. Als je weet dat je op dag 1 tot plaats X komt, dag 2 op Y etc dan kun je in die plekken meerdere mensen vantevoren een berichtje sturen voor een slaapplek.

Mijn ervaring is wel dat als je lange stukken lift, je vaak in onverwachte situaties terecht komt. Zo kun je compleet out of the blue uitgenodigd worden om mee te gaan op een of andere dagtrip, zit je een hele nacht biertjes te drinken, dat soort grappen...Dan is je planning natuurlijk redelijk aan puin. Daarom zoek ik meestal ruim vantevoren op CS naar mensen voor wie het niet zoveel uitmaakt wanneer je aankomt. Eigenlijk altijd wel mensen gevonden die het prima vonden als ik schreef "ik vermoed tussen dan en dan door je stad te komen, zou ik bij jou kunnen crashen?". Vaak geven ze je zelfs hun telefoonnummer zodat je op het laatste moment nog kan doorgeven of je al dan niet een slaapplek nodig hebt. Verder zul je zien dat veel mensen die je meenemen, vooral als de dag ten einde loopt, je een slaapplek aanbieden. Al helemaal wanneer je een eigen tentje ofzo bij je hebt, vaak zat bij wildvreemden in de achtertuin gekampeerd. Al met al, prima te doen dus.

FYI: liften in Zuid-Europa is vrij kut. Gastvrijheid is er toch minder en je wordt absoluut minder snel meegenomen dan wanneer je bijvoorbeeld in Noord- of Oost-Europa lift.
pi_88982030
Pilgrim, geweldig goeie post! Hier heb ik zeker wat aan. Fijn dat het dus kennelijk haalbaar is om via CS een slaap te regelen in een bepaalde periode zoals je aangeeft. Mag ik vragen, welke richting van Europa is het beste om te liften voor de eerste keer? Ik heb er totaal geen ervaring mee, zuid europa is niet handig zei je.. welke routes zijn wel gangbaar? (iets preciezer dan Noord/Oost)
pi_89002306
Steefann, Zuid-Europa kan natuurlijk gewoon, overal zijn toffe lui die je gewoon meenemen. Mijn ervaring is alleen dat ze daar wat dunner gezaaid zijn. Hou dus rekening met langer wachten en relatief veel mensen die niets met lifters op hebben. Wel een extra uitdaging dus.

Wat ideeën:
Scandinavië is leuk om te liften. Je mag overal wildkamperen (als je maar tenminste honderd meter van het dichtsbijzijnde huis of weg bent). Vooral in Noorwegen is dat leuk, de E16 gaat van Oslo helemaal naar de Noordkaap, en aangezien het de hele nacht licht is in de zomer kun je dus lang doorliften, langs de weg aan een fjord kamperen en 's ochtends binnen twee minuten weer aan de weg staan. Houdt wel rekening met veel muggen. Noorwegen, vooral het hoge Noorden, is erg gastvrij, en iedere auto die je meeneemt is een dikke Volvo met een Björn achter het stuur die perfect Engels spreekt. Wel lang wachten omdat er weinig verkeer is, maar dat is geen straf in het landschap daar. Als je eenmaal wordt opgepikt dan zit je vaak ook gewoon 500km of meer bij dezelfde chauffeur in de auto omdat alles ver uit elkaar ligt.
Om een idee te krijgen: ik heb NL - Noordkaap gelift in zeven dagen. Terug idem.

Wat verder erg leuk is, is bijvoorbeeld via Wenen en Budapest verder het oosten in, richting Tsjechië bijvoorbeeld. Vanaf Hongarije zul je merken dat liften heel normaal wordt gevonden, en je zult eigenlijk nooit lang wachten. In tegenstelling tot de luxe van Scandinavië is dit wel even anders. Veel brakke auto's en chaffeurs die niet vies zijn van een borrel. Verder goede verhalen gehoord over liften in Slovenië, Kroatië en die contrijen, maar daar heb ik zelf nog niet gelift. Dan zit je dus wel lekker zuidelijk, maar zonder chagrijnige Spanjaarden.

Veel plezier in ieder geval. :)
pi_89272727
Heb ca. 60.000 km (60k km kan ook) gelift. Ben sinds 2004 Couch Surfers en gebruik het van tijd tot tijd bij het reizen. Vindt het wezenlijk dat ik niet alleen gebruik om uit logeren te gaan, maar ook minimaal zo veel nachten mensen ontvang. Helpt zelfs tegen eenzaamheid! Hotels en hostels zuigen geld. Kamperen gaat nog wel, vooral op kleine natuurcampings dan he en in de natuur natuurlijk.

Laatste acht winters ben ik steeds 7 tot 14 dagen weg geweest rond Kerst of Oud en Nieuw en bijna altijd bij vrienden of Couch Surfers gelogeerd in het gastvrije voormalige Oostblok, afgezien van 1 nacht in een hotel en een aantal nachten in nachttreinen en nachtelijke sneltreinen. Het werkt dus best goed. Ga je liften kan je alleen geen exacte aankomsttijd geven. Ben je beginnend lifter (of anders gezegd, heb je de technieken van efficient liften nog niet in de hand) kan het lastig zijn om zelfs maar een indicatie te geven. Maar je kan altijd nog 'n nacht in een hostel blijven, als het sneller ging dan gedacht. En als het meer tijd kost, is 'n SMS of of je wil bellen natuurlijk altijd mogelijk, dan weet jouw gastheer of gastvrouw waar hijzij aan toe is.

> Mag ik vragen, welke richting van Europa is het beste om te liften voor de eerste keer?

Een aantal keren een stuk gaan liften binnen Nederland. Rustig opbouwen. Tenminste dat was mijn methode.

[ Bericht 14% gewijzigd door Frank_NL op 28-11-2010 21:21:07 ]
pi_89661438
Dank voor alle reacties nog!

Wordt waarschijnlijk toch wel Noorwegen Zweden. Maar er resten nog een hoop vragen. Couchsurfen zien we wel van af denk ik, wordt toch wildkamperen. Nemen jullie ook altijd tent matje en slaapzak mee?
pi_89959501
Ik ben vorig jaar zomer vanuit Groningen naar een dorpje vlakbij Martigny gelift.

Met de trein naar nieuweschans, kwamen daar om half 11 aan. Toen lukte het niet meer dus tentje opgezet.
's ochtends om half 8 een lift en om half 11 's avonds op de camping dikke 1000 km verder.

Een week later 's ochtends vroeg afgezet door mn pa bij martigny en 's avonds aangekomen in Perpignan: 760km; maar lastigere km'ers.

Een week later om half 10 afgezet bij de snelweg en toen 's avonds gestrand in Luxemburg: 1000 km
De volgende dag rustig vanaf luxemburg naar Groningen gelift.

Prima te doen dus! Gaat sneller dan mijn ouders rijden. Langs de snelweg staan is niet mijn hobby, bij tankstations gaat het veel beter.

Langste liften waren van osnabruck-bern: 750 km Volvo s80
en
Perpignan- toul: 850 km Mercedes E350

Goed te doen dus hoor, dat liften:)
He put my feet upon a rock, he makes my footstep firm!
pi_90976056
http://broedplaats.nudge.(...)erijden?ref=comments

Nudge is een platform voor duurzame consumenten, en daar wordt als tip gegeven om te gaan liften. Misschien een idee om daar even wat basistips te plempen?
  dinsdag 11 januari 2011 @ 09:07:14 #19
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_91150506
Ik heb al heel wat couchsurfers bij mij thuis gehad en bijna altijd was dit een leuke en gezellige ervaring!

Binnenkort ga ik voor het eerst een weekje liften en couchsurfen met mijn vriendin naar Belgie. Wel zin in!
Deze zomer zijn we van plan om dit naar Zweden te doen. Ben wel benieuwd, nog nooit lange stukken gelift :P
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
pi_91534720
Afgelopen weekeinde weer eens Maastricht-'s-Hertogenbosch gelift. Drie chauffeurs heen, twee terug.
pi_91739315
Zijn er mensen die misschien een mindere ervaring met couch surfing kunnen melden?
pi_91739360
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 10:45 schreef Monstarr het volgende:
Zijn er mensen die misschien een mindere ervaring met couch surfing kunnen melden?
Nou, eigenlijk niet. :)
Beter onethisch dan oneetbaar
  zondag 23 januari 2011 @ 14:30:24 #23
18008 hornage
pi_91748451
quote:
Ik heb alleen nog maar gehost, volgende week voor het eerst zelf surfen, maar hoezo?
Zelf nooit een vervelende ervaring gehad...
pi_91772096
quote:
Eigenlijk lees ik met het meeste plezier de negatieve reviews op de site :@ :')
Sommige mensen zijn echt :')
pi_91794385
Kan me indenken dat dat een drempel is voor sommige mensen vandaar.
  woensdag 9 februari 2011 @ 12:09:45 #26
18008 hornage
pi_92540321
Ik ben vorige week liftend vanaf Heerenveen naar Brugge en Gent geweest en was erg leuk en goed te doen!
Gezellige couchsurfhosts gehad en goed ontspannen!

Bijna alle lifts binnen no-time op tankstations geregeld in NL. In Belgie algemeen iets lastiger, maar nog steeds goed te doen! Deze zomer 2 weken met een verdere bestemming!
pi_92966538
In september vertrek ik naar Australië, en zou graag willen weten of je daar makkelijk kan couchsurfen. hebben mensen hier ervaring mee?
  vrijdag 18 februari 2011 @ 15:32:22 #28
18008 hornage
pi_92966866
Mij onbekend, maar doe eens een couchsearch op couchsurfing en je ziet vanzelf mensen met veel references ;)
pi_93152641
Ik heb anderhalf jaar terug een paar maanden door Oost-Europa gelift en gecouchsurfed. Als je niet te grote afstanden lift weet je wel zeker dat je ergens komt hoor. Ik heb misschien max 600km op een dag gedaan, meestal rond de 300/400 km geloof ik. Mijn blog staat nog wel online, misschien dat je er wat aan hebt: www.hoihenri.blogspot.com

/edit: ik had ook nog nooit eerder gelift trouwens. Ben in de Baltische staten begonnen, had me wel ingelezen, voornamelijk op hitchwiki.

[ Bericht 15% gewijzigd door MrBrightside op 22-02-2011 15:51:04 ]
voyeurism is participation
pi_93161186
Driedelig videoverslag op youtube over mijn lifttocht eind 2009, van 't noorden naar 't zuiden van Japan:

pi_93170558
Leuk! Die ga ik binnenkort eens bekijken. Ben benieuwd.
pi_96387536
Is hitchhikers.org deaud?
pi_96426365
Dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik deze zomervakantie maar even ergens naartoe moet gaan liften. Mits mooi weer :')
Het enige probleem is het kiezen van de oplossing
pi_101320099
Toch maar een kick..

Ik heb meerdere malen gelift:
- heen en terug naar Berlijn
- heen en terug naar München
- rondreis Frankrijk

De tips die ik kan geven:
- Ga niet langs de kans van de weg staan met een bordje, maar spreek mensen aan op een parkeerplaats van een benzinestation.
- Laat je afzetten bij een benzinestation, niet bij een afslag! Al scheelt je dit 50km, die tijd haal je makkelijk weer in door sneller opgepikt te worden. Neem dus een kaart mee en bespreek met je bestuurder waar je afgezet wil/kan worden.
- Zorg dat je er verzorgd (en betrouwbaar) uitziet.
- Ga niet met al je spullen op je rug mensen aanspreken op een parkeerterrein. Dan ziet het eruit als 'een hoop gedoe' om een lifter mee te nemen. Terwijl als je met zijn 2en bent en 1 let op de tassen, kan je veel makkelijker een lift krijgen.
- Spreek in eerste instantie mensen aan in hun eigen taal. Mijn ervaring is dat Fransen dat wel kunnen waarderen. Na het eerste contact kan je vaak wel verder in het Engels.
- Wees duidelijk in wat je van plan bent tegenover iemand die je aanspreekt, vertel waar je uiteindelijk heen wilt en waarom.
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  One tough cookie maandag 29 augustus 2011 @ 06:06:26 #35
169210 liesje1979
pi_101321249
Een tijdje terug al een account aan gemaakt, maar ik sta nog steeds op no couch en heb er ook nog geen gebruik van gemaakt. Ik zou best graag een weekendje weg willen en mijn budget is niet enorm dus het zou een uitkomst zijn.
Maar aan de andere kant heb ik ook weer niet heel veel te bieden dan een bank of een los matras in de woonkammer, en ik heb 2 katten en ik rook. :@

En liften, als vrouw alleen? Dat vind ik misschien nog wel enger. :')
pi_101322318
Wat is jullie ervaring met couchsurfen met zijn 2en? Ik ga samen met mijn vriendin lowbudget naar Australië dus af en toe een couch meepakken kan interessant zijn. Kan me alleen indenken dat je lastig iets voor 2 personen vind en de gastheer liever 2 vrienden ofzo heeft dan een stelletje..
  maandag 29 augustus 2011 @ 09:12:28 #37
18008 hornage
pi_101322506
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 09:00 schreef Stefanovic83 het volgende:
Wat is jullie ervaring met couchsurfen met zijn 2en? Ik ga samen met mijn vriendin lowbudget naar Australië dus af en toe een couch meepakken kan interessant zijn. Kan me alleen indenken dat je lastig iets voor 2 personen vind en de gastheer liever 2 vrienden ofzo heeft dan een stelletje..
Ik heb tot nu toe altijd gecouchsurft met mijn vriendin en dit gaf totaal geen problemen eigenlijk. Ik heb zelf wel vaker stelletjes gehost, maar lijkt mij totaal geen probleem of verschil met vrienden of mensen in hun eentje.

Is natuurlijk wel persoonsafhankelijk, maar gewoon proberen joh ^O^
pi_101329754
quote:
11s.gif Op maandag 29 augustus 2011 06:06 schreef liesje1979 het volgende:
Een tijdje terug al een account aan gemaakt, maar ik sta nog steeds op no couch en heb er ook nog geen gebruik van gemaakt. Ik zou best graag een weekendje weg willen en mijn budget is niet enorm dus het zou een uitkomst zijn.
Maar aan de andere kant heb ik ook weer niet heel veel te bieden dan een bank of een los matras in de woonkammer, en ik heb 2 katten en ik rook. :@

En liften, als vrouw alleen? Dat vind ik misschien nog wel enger. :')
Je mag wel een weekendje bij mij op de bank logeren hoor!
Screw them.
We're going home.
pi_103173443
In BA is het wel echt saai de evenementen, als je eigen heel erg verveeld is het wel wat misschien. Ook veelal de zelfde gezichten
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_103225726
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 09:00 schreef Stefanovic83 het volgende:
Een gastheer heeft het liefst een lekker en gewillig wijf natuurlijk. :+

Zonder gein: heb er weinig ervaring mee en al helemaal niet bij blijven slapen. Wel mensen ontmoet van CS en dat was leuk. De evenementen lijken me minder, maar da's puur op basis van mijn eigen inschatting en wat ik hoor van anderen, aangezien ik er zelf nog niet op af ben gegaan.
pi_103240449
Je kan ook couch zoeken op (echt) paar
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_103255974
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:04 schreef Halcon het volgende:

[..]

Een gastheer heeft het liefst een lekker en gewillig wijf natuurlijk. :+

Zonder gein: heb er weinig ervaring mee en al helemaal niet bij blijven slapen. Wel mensen ontmoet van CS en dat was leuk. De evenementen lijken me minder, maar da's puur op basis van mijn eigen inschatting en wat ik hoor van anderen, aangezien ik er zelf nog niet op af ben gegaan.
True ;)

Zonder gein: De evenementen die ik heb bezocht waren erg wisselend. Van 3 tot 200 personen en van weinig gesprekstof met saaie mensen tot veel lol met de nodige pils ^O^
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_103256359
Tango dansen en ulitmate frisbee heb ik gedaan, dat zijn natuurlijk ook niet de meest interessante meetings, misschien is een pub meeting wel veel interessanter bijvoorbeeld
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:26:11 #44
18008 hornage
pi_103261248
Ik vind couchsurfen en hosten het allermooist eigenlijk.

Van al die meetings hoef ik niets te weten, ook dat hele gedoe van vouching en ambassadors etc :P

Maar als ik alleen in een onbekende stad in het buitenland zit voor een tijd zou ik best wel eens naar een meeting gaan denk ik zo :D
pi_103282404
Ik heb er zowel als in Chili als in Slowakije leuke ervaringen mee
pi_103539632
Ik zou couchsurfen juist aanraden! Heb het zelf gedaan in India en andere landen in Azie. En dat is juist de manier om bij de tofste feestjes en de leukste plekjes in een stad te komen. Veel leuker dan in een hotel zitten. En het zijn bijna altijd alleen maar leuke mensen waar je terecht komt. Wel goed de referenties lezen!
  Moderator maandag 30 januari 2012 @ 15:22:39 #47
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_107402719
Voor de lifters onder ons: FOK! Liftwedstrijd
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_107530844
Na deze en andere topics doorgelezen te hebben heb ik de knoop doorgehakt: ik ga me ook op het liftavontuur storten!
Ik heb voor de kenners nog een paar vraagjes:
* Is het nodig van een voorafbepaalde bestemming te hebben? Of kan je gewoon je richting door het lot laten bepalen?
* Hoeveel kilometer is doenbaar op een dag voor een beginnende lifter?
  donderdag 2 februari 2012 @ 20:43:06 #49
18008 hornage
pi_107531490
Als je geen bestemming hebt is liften volgens mij heel goed te doen! Dit betekent dan wel dat je een tent, slaapzak, matje etc mee moet slepen en dat is wel direct wat bagage, wat ook af kan schrikken.

Ik en mijn vriendin rekenen altijd zo'n 300 km per dag. Meer is echt wel te halen, zeker als je geen einddoel hebt.
pi_107563326
Bedankt! Volgende week proberen in de praktijk om te zetten :)
pi_114707807
Volgende week of over twee weken wil ik naar Duitsland met de bestemming in de lijn tussen Berlijn en München. Nog nooit gedaan en weet niet wat ik moet verwachten. Ben niet heel sociaal vaardig en spreek amper Duits. Maar weet niet of het een probleem moet zijn.

De enige zorg lijkt me een slaapplek, omdat ik niet over internet beschik, weinig geld mee neem en mijn bestemming per dag kan verschillen. Dan lijkt een tent in een weiland of in de badlands van Stuttgart mij een redelijke optie.

Ik weet niet wat afschrikt of lokt voor een lift. Naast een rugtas + tent dacht er zeker weten aan om een longboardje mee te nemen.

Van tankstation naar tankstation maak je de grootste voortgang? Zou het mogelijk zijn om in één dag van Utrecht naar Munchen te gaan?

Eigenlijk wil ik er niet te veel over nadenken en gewoon gaan, maar tis toch wel eff een onderneming.
Ik wil mijn rondje in een weekje gaan klaren.

Dus zoiets als Utrecht -> Munchen -> Leipzich -> Utrecht in 7 dagen.

Ik ben 26 en mijn enige lift-ervaring is van De Cocksdorp naar Den Burg *)
pi_114955413
Utrecht-Munchen kan in een dag gelift worden, maar ik zou dat als beginnend lifter niet doen. Als je geen tijdstip hebt waarop je in Munchen moet zijn, is het wel te doen. Maar zeggen van, ik ben er tussen 8 en 10 uur savonds is erg riskant. Je kan dan eigenlijk al geen lange rit in een vrachtwagen of volkswagenbusje nemen, die zijn dan niet snel genoeg (je hebt dan snelle Mercedessen nodig omdat je onderweg vast wel ergens een uur of twee vast staat). Een goede plek in Utrecht om te beginnen is het tankstation aan de A12 bij Bunnik. Kan je met de bus dicht bij komen.

Tankstations werken goed, als je rustig naar de mensen wandelt en vraagt of ze een plek vrij hebben. Veel Duitsers spreken wel Engels, maar Duits is toch beter. Al is het maar de eerste zin: hallo, ich suche eine mitfahrt richtung... of haben sie nog einem platz frei im wagen. Mijn Duits is ook niet perfect, maar ik praat op gevoel. Ongetwijfeld maak ik zeer veel fouten in de naamvallen... Kijk naar de kentekens. Waar komen ze vandaan = waar gaan ze naar toe!

Het is zomer, er zijn ook veel Nederlanders en Belgen op weg. Bij een Belg weet je meestal niet vantevoren of het een Vlaming of Waal is!

Tentje mee is een goede. Oordopjes kan handig zijn > je kampeert misschien dicht bij de snelweg. Als er een bos is, is er misschien een schuilhut voor wandelaars. Ik zie ook wel tentjes op tankstations (van automobilisten) in de zomer, zelf zou ik het terrein af gaan. Liefst onzichtbaar voor de omgeving. Van tankstation naar tankstation is wel het beste. En de grootste routes volgen.
pi_114957512
Ha bedankt! Morgen ochtend vertrek ik en de bestemming wordt Nürnberg. Ik vertrek zo vroeg mogelijk. Ben erg benieuwd wat ik aan zal treffen. Ik hoor veel mensen zeggen dat een kaart van alle tankstations handig is, maar ik ben het nog nooit tegen gekomen. Misschien moet ik wat printen.

Ik ben in principe nergens aan gebonden. Eenmaal in Nürnberg of daar vlakbij kan ik contact opnemen met een vriend die daar al een tijdje bivakkeert.

Waarom zou het als beginnende lifter niet binnen een dag te klaren zijn? Ik ga alleen en heb weinig spullen mee!

Ik neem wat leesvoer mee voor onderweg en heb wat goodies voor vriendelijke chauffeurs. Verder is het met duim omhoog langs de weg staan of tankstations afstruinen.

Ik ben super benieuwd en vind het wel spannend maar goed, we zien wel :')
pi_114962337
Ik ga momenteel liftend/couchsurfend door Europa, wie nog leesvoer wil: http://sado.reismee.nl/. ;)
pi_115391777
ik ben terug ennnnn ik ga straks hier nog een keer posten om mijn epische bazenverhaal te doen! Haha! Dit was zo'n enorme win! :D
pi_116344316
De Duitse Sportlift Vereniging (DTSG) organiseert in het weekend van 14-16 september een wedstrijd in het oosten van NL, grofweg de regio's Twente en Achterhoek.

Sportliften is een vorm van liften waarbij navigatie, liften en andere outdoorskills gecombineerd worden. Deelnemers moeten verschillende controlepunten aandoen in een tweedaagse wedstrijd. Het verschil met 'normale' liftwedstrijden is dat je waarschijnlijk helemaal geen gebruik maakt van de snelwegen, maar de route volledig over het platteland loopt.

Meer informatie: http://www.sporttrampen.d(...)ettkampf-in-den.html

http://hitchwiki.org/en/Competitive_autostop

Schroom niet, meld je aan en doe mee! Voor vragen kun je bij mij terecht of bij de contactinfo op de website.
pi_117225878
Vrijdag liftend naar de UK!

Eerste keer...

Maandagochtend een lifter op het Floraplein in Eindhoven.

Er zijn nog helden :)
pi_117280816
Dat programma over Couchsurfen op Veronica is geen aanrader, wat een irritante figuren presenteren dat zeg -O-
pi_117330178
Couchsurfen moet je gewoon doen... en Veronica.... ehhhrrrr....

Maar dit vind ik dus wel een leuk programma, testing hospitality in England met Eddy Zoey van BNN.
http://programma.bnn.nl/3/nu-we-er-toch-zijn/video/9806532

Laat dat zijn wat ik morgen ga doen. Testing hospitality of English car drivers!
pi_117855702
Op Fok zijn voorheen meer discussies gevoerd over liften. Nu heet dit topic liften en couchsurfen #4, er zijn ook de delen liften #1, #2 en #3 geweest.

Een terugkerend onderwerp waren verslagen van lifters. Dat was een leuke traditie vond ik. Ik ga dit nu voor mezelf weer leven inblazen met een verslag van mijn laatste liftreis, een lang weekeinde naar Engeland.

En verder roep ik iedereen op, schroom niet en plaats jouw liftverhalen.

Maastricht-Reading (UK) en weer terug.
De liftreis naar Engeland was oke. Genoeg aanleiding om tussendoor even een berichtje te tikken! Hoewel ik mijn bestemming niet geheel liftend heb bereikt, ben ik althans voor de heenreis niet ontevreden over het verloop.

Ik stelde vast dat het verkeersplein op de Via Regia (Maastricht-west) een ietsje veranderd was, waardoor er geen geasfalteerde strook meer was naast de doorgaande weg. Ik besloot om na het eerste stoplicht westelijk van het verkeersplein de duim te strekken. Na een kwartier had dat als resultaat een lift tot de snelwegoprit bij Diepenbeek. Met weinig wachttijd liftte ik door naar Calais, alleen voor Antwerpen heb ik langer dan vijf minuten stil gestaan: drie kwartier om precies te zijn.

Nu had ik na Gent het nadeel dat ik op wegen kwam waar ik nog nooit bij daglicht was geweest. Ook was ik nog nooit over een veerboot gelift. Toch vond ik na drie kwartier rondkijken en af en toe mijn vraag stellen de lift van Calais naar Engeland. Lastig was dat ik de regels met betrekking tot het meenemen van een extra inzittende bij online geboekte tickets over het Kanaal niet kende: ik dacht ten onrechte dat het veranderen van zo'n ticket bij de balie van P&O in Calais niet alleen een beetje tijd, maar ook kosten met zich mee zou brengen.

Twee lifters die naar zeggen al van de vorige dag op Calais op hun lift wachtten liet ik weer achter mij. Kwestie van techniek en een beetje mazzel.

Ik kwam tot Redhill en moest nog een 80 kilometer tot mijn bestemming. Heel fijn, dit keer, dat de laatste chauffeur mij aanbood mij op een station te brengen, met een directe verbinding naar mijn bestemming Reading.

De terugreis verliep niet slecht, omdat ik niet totaal de mist in ben gegaan, maar het was toch ook wel kantje boord. Het voedde mijn lust als reiziger enorm.

Van Engeland is, in tegenstelling tot Wales, Schotland en Ierland, bekend dat liftend reizen er lastig is. In Reading heb ik erg lang gestaan op een zeer geschikte plek, en uiteindelijk koos ik voor de trein naar Dover, waar ik gedurende 30-40 minuten ook geen succes had. Onder andere door deze tegenslag heb ik de indruk dat het in Engeland stukken lastiger liften is als in de Benelux en zeker ook Duitsland.

Ook in Calais wilde het richting Belgie of Nederland niet vlotten. Op de veerboot had ik verzuimd een lift te gaan vragen bij aankomst op het parkeerdek. Op twee plekken heb ik de duim nog gestrekt net buiten de haven, maar de tijd dringde. Ik had geen tijd meer te verliezen, anders zou ik verliezer zijn. Ik ben Calais in gewandeld, en ik vond dat er nog een treinverbinding met Luik was. Maandagnacht heb ik daar mijn slaapmat en slaapzak uitgerold en ben 's morgens om 06:10 op de eerste trein naar Randwyck gestapt.

Een memorabele reis was weer achter de rug.
pi_117894251
Prachtige video van de meesterlifter, een ware vakman.

Hitch Hiking with the Master

http://vimeo.com/40209632(...)n_id=288381481237582
pi_117934668
Het liftreisje vanuit Maastricht naar de Oktoberfeesten in Sittard hebben we gisteren niet gedaan omdat de metgezellin wat later was. Onvoldoende tijd om dan in Zitterd te zijn met afspraken met anderen daar. Trein had nog wel een paar plekken vrij.

Mijn Wanderlust is momenteel heel groot, vandaag zijn we gaan liften vanuit A2-oprit Gronsveld zonder bestemming omdat we gingen liften om het liften en zonder vooraf bepaalde bestemming. Na een klein uur waren we nog niet weg. Toen naar de oprit op het Europaplein gewandeld, de klassieke plek richting Luik. Na 25 minuten in regenachtig weer waren we op weg, we gingen mee naar Luik, hadden ook meegekund naar Antwerpen.

Paar uurtjes in Luik rondgebanjerd en op de ge-eikte plek, de oprit van de A25 naast Pont de l'Atlas de duim gestrekt, met afspraak om na een kwartier naar het station in Bressoux te wandelen. Dat was niet nodig want voor die tijd om was hadden we ons ritje naar Maastricht tot in De Heeg.

Binnenkort weekeindje Luxemburg ofzo, weet nog niet wanneer. Mooi landschap voorbij Luik.

[ Bericht 3% gewijzigd door Frank_NL op 13-10-2012 19:03:46 ]
pi_117951819
Vriendinnen zeggen dat couchsurfen gevaarlijk is. Maar couchsurfen is eigenlijk niet zo supergevaarlijk, lijkt mij. Ik ben nu ook lid van die grote couchsurf site en daar moet je wel allerlei persoonsgegevens geven. Mocht iemand jou wat aandoen, is die persoon ook meteen te achterhalen. Toch? Dus het lijkt mij dat d'r geen rare figuren zitten.
pi_117952847
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 12:19 schreef Mignon het volgende:
Vriendinnen zeggen dat couchsurfen gevaarlijk is. Maar couchsurfen is eigenlijk niet zo supergevaarlijk, lijkt mij. Ik ben nu ook lid van die grote couchsurf site en daar moet je wel allerlei persoonsgegevens geven. Mocht iemand jou wat aandoen, is die persoon ook meteen te achterhalen. Toch? Dus het lijkt mij dat d'r geen rare figuren zitten.
Als je je daar zorgen om maakt moet je gewoon afgaan op de referenties van die persoon. Daarnaast is er een 'verified' optie waarbij mensen hun adres echt registreren, wat het een stuk minder aantrekkelijk maakt om rare dingen uit te halen..
pi_117966646
Nee, ik maak me d'r niet echt zorgen om. Omdat je inderdaad allerlei persoonsgegevens moet invullen en daardoor makkelijk te traceren bent. Het schrikt mensen met vervelende bedoelingen dus af. Helaas denken mijn ouders en vriendinnen daar niet zo over.
pi_117988265
Couchsurfing heeft wat mij betreft een heel goed referentiesysteem en het is daardoor heel goed mogelijk om vervelende risico's te minimaliseren.

In mijn dorp, Maastricht, was meer dan 25 jaar een officiele plaats voor lifters met een bord erbij liftersplaats. Omdat er nu een tunnel wordt gebouwd (klaar rond 2016) is de liftersplaats weg. Is ook niet zo belangrijk meer omdat er veel minder mensen liftend reizen als in de jaren '80. Hoewel het best denkbaar is dat liften weer eens populairder wordt (als er een echte economische crisis komt, zou wel beter zijn voor de natuur!).

Vorige week zag ik een strook asfalt tussen de rijstroken (in het midden van de weg) op de Viaductweg in Maastricht, tussen de Meerssenerweg en de A2/N2 (President Rooseveltlaan). Gisteren, zo'n herfstige zondag met veel blaadjes en grijze wolken, ben ik de plek met een vriendin gaan TESTEN! Testliften naar het noorden (A2 richting Eindhoven) en naar het oosten (A79 richting Heerlen, Aken en de rest van Duitsland).

Deze nieuwe liftplek richting A2/Eindhoven en A79/Heerlen/Aachen lijkt TOP!

Er is een uitstekende zichtbaarheid voor optrekkend verkeer.

Vaak is er langzaamrijdend verkeer bij enige drukte (op zondag al).

Chauffeurs kunnen makkelijk stoppen naast de weg.

Het gebruik van een liftbord is aan te bevelen. Voor de A2 hadden we een bordje A2 en voor de A79 een bordje Heerlen.

Eenmaal getest richting het noorden met bord A2. Drie minuten gewacht.
Eenmaal getest richting Heerlen met bord Heerlen. Zeven minuten gewacht.

Dat geeft de indruk dat het een prima liftplek is! Het lijkt er nogal op dat de plek richting Heerlen/Aken een stuk beter is als de oude, officiele liftplaats.

De nieuwe plek kan wel weer verdwijnen. De werken aan de N2/A2 zijn "dynamisch". Ik verwacht dat de plek wel tot 2015 zo blijft.

Het tweede weekeinde van nu lift ik naar Luxemburg of Noord-Frankrijk (Moselle).
pi_118093979
En alweer een lifter op het Floraplein daarstraks. Maar hij ging niet mee, hij zei dat ze met tweeen waren en daar had ik geen plek voor vrij.
pi_118160676
Gisteren naar mijn werk gelift. Maastricht-Eindhoven. Ging heel goed, heen en terug samen was ik van deur tot deur 3h35m onderweg. In de eigen auto doe ik het ongeveer 60 minuten sneller. Nu heb ik 20 euro autokosten uitgespaard!

Makkelijk verdiend.

Ik snap nog steeds niet dat er niet meer mensen liften!
pi_118233681
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:17 schreef NegaSado het volgende:
Ik ga momenteel liftend/couchsurfend door Europa, wie nog leesvoer wil: http://sado.reismee.nl/. ;)
Die filmpjes in Japan zijn erg gaaf dude!
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_118235308
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 09:31 schreef Frank_NL het volgende:
Gisteren naar mijn werk gelift. Maastricht-Eindhoven. Ging heel goed, heen en terug samen was ik van deur tot deur 3h35m onderweg. In de eigen auto doe ik het ongeveer 60 minuten sneller. Nu heb ik 20 euro autokosten uitgespaard!

Makkelijk verdiend.

Ik snap nog steeds niet dat er niet meer mensen liften!
Die extra 60 minuten zouden voor mij precies de reden zijn om het niet te doen.. Zeker op een dagelijkse basis lijkt het mij wel prettig om van te voren te weten of je er ongeveer de gebruikelijke tijd over doet of er nog eens 1-3 uur extra voor moet uittrekken afhankelijk van je geluk die dag.
pi_118275481
Voorlopig zet ik in op een keer per week liftend woonwerk Maastricht-Eindhoven. Makkie. Uur langer onderweg, 20 euro reiskosten uitgespaard.

Gisteren heb ik voor het eerst gelift met mijn fiets. De reis ging van Leuven naar Maastricht. Eerst ben ik naar het tankstation Heverlee aan de A3 gereden. Leuk om met een fiets op een snelwegtankstation rond te rijden, fietsend naar chauffeurs van vervoermiddelen die een fiets en een lifter mee zouden kunnen nemen. Vrachtwagenchauffeurs gevraagd (gingen pas de volgende dag), een touringcar (de reisleider liet mij staan ivm verzekeringsredenen), een aantal busjes. Toen een auto met aanhanger waarin ik mee kon, fiets in de aanhanger. De rit ging naar Argenteau, ongeveer 20 km onder Maastricht, en dat was wat ik wilde. Ik had gerekend op een lift verder over de A3 en dan zou ik tot ca. 30 km van Maastricht komen.
pi_118568529
Voor de eerste keer begon ik een liftreisje, afgelopen vrijdag, aan de Bronckweg in Mestreech, pal naast de Torenmolen van Gronsveld. Een dame in een kleinere witte auto twijfelde enorm, en reed door. Even later op de 278 reden we, ik en een rolstoelgebruikers-vervoerder, achter deze auto en meteen - hoppa - naar het kleine weggetje bij Bocholtz, waar men naar het grenstankstation kan wandelen.

Even rustig rondvragen voor een lift naar Keulen, dat is daar nooit moeilijk of het moet in het holst van de nacht zijn. Wederom kwam mijn basiskennis van het Pools van pas: twee Polen uit Vlissingen namen mij zo mee richting FF/Main. Natuurlijk even gevraagd of ze niet "per ongeluk" naar FF/Oder reden. Voor Polen is dat namelijk niet onlogisch. Aan de A61 bij Mayern weer eruit, vervolgens liften naar Daun, met de tweede Porsche in mijn liftersbestaan door naar Wittlich en in een Volvo met zachte zitkussentjes naar Trier. Daar ging de lift tot de noordkant van het stadje, dus Trier maar wandelend doorliften - lopen met gestrekte duim. En dan, ja, we zijn er nog niet, nog een lift met een jonge gast in een 206 tot in Brotdorf en dan nog een stukkie - hang on - tot Hargerath. Dat was bijna mijn bestemming, de rest uit persoonlijke voorkeur gewoon lekker te voet.

Vanmiddag kon ik met de onbekende vrienden uit het Saarland meerijden tot Hellange aan de A13, tegen de Luxemburgse zuidgrens. De snelweg is daar apart geconstrueerd: al het snelwegverkeer wordt over een kleine rotonde geleid. Het was een Belg die me meenam naar het oerdegelijke tankstation van Berchem, waar alle Nederlanders, Belgen, Fransen, Duitsers en de rest van de automobiele mensheid de wagen volgooit met goedkopere brandstoffen. Had met die eerste auto naar het tankstation van Capellen mee kunnen rijden, dat was nog een stukkie verder richting mijn doel van de dag. Maar dat druiste tegen mijn gevoel in, ik heb iets met het tankstation van Berchem. Afijn, mijn door het verleden gekleurde voorkeur voor Berchem heb ik niet al te lang in stand gehouden. Al twintig chauffeurs had ik horen zeggen dat ze via Breda naar Nederland reden, tot dat jonge dametje van halverwege de twintig mij aanbood mee te rijden naar Capellen. En ik ging mee, dit was een aanbod dat ik niet af kon slaan!

Bij Capellen duurde het toch een poos. De eerste die voor me stopte verklaarde direct dat hij carpoolers bij zich had en ik kon mee naar Luik voor een paar eurocenten. Prima. Voor Luik uitgestapt bij het tankstation van Sprimont, waar direct de eerste Hollandse chauffeur mij meebracht: dat aardige koppel of misschien gewoon collega's, die beiden aan de TU/e werkzaam zijn.
pi_118841495
Vrijdag naar het werk gelift. Had na 20 minuten mijn lift, dus 10 minuten voor "de bel" - het moment waarop liften niet meer gaat "in verband met de tijd". Na het werk met een collega meegereden naar feestje in Uden. Zaterdag had ik 2h00m nodig om liftend van deur tot deur te komen, Uden-Utrecht. Zondagmiddag, na de buien (en dan is buienradar.nl handig!), in 3h35m liftend van Utrecht naar Maastricht. En dat was theoretisch iets langzamer als met het openbaar vervoer, maar prettiger want in gesprek met een chauffeur bevalt mij beter dan opgepropt in een trein zitten. En de NS zette weer eens bussen in op een deel van het traject? Zoiets ving ik onderweg ergens op. Dus toch nog sneller, goedkoper en heel sociaal. Kijk voor goede liftplekken - om met duim en karton te zwaaien! - eens op maps.hitchwiki.org.
pi_119997690
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met het liften vanuit Amsterdam.
Ik en een paar vrienden willen liften naar Berlijn. 3 groepen van 2, we houden een wedstrijdje.

We vertrekken op zaterdag 29 december. Is het in het weekend slechter te doen? En weet iemand een goede tankstation op de ring in Amsterdam?
pi_120023967
Een goede startplek is de liftershalte bij het Prins Bernhardplein (vlakbij station Amstel). Ik zou niet gaan voor een tankstation op de ring, maar gewoon daar een ritje proberen te krijgen over de A1 ri Hilversum.

Omdat verder zo'n beetje iedereen van Amsterdam naar Berlijn lift is er hier een shitload aan info te vinden: http://hitchwiki.org/en/Category:Route_Amsterdam_-_Berlin

Tip: Probeer op het laatste tankstation in NL (Lonnekermeer) iemand te vinden die je minstens naar Hannover kan brengen. Zo kun je heel makkelijk tankstationhoppen. Voor het laatste stuk, als je niet met iemand meerijdt die Berlijn in gaat, kun je het beste bij tankstation Michendorf (op de ring) uitstappen. Gegarandeerd vind je daar iemand naar Berlijn.

Succes, met een beetje mazzel doe je er 8-9 uur over :) Zaterdag is op zich wel ok, over het algemeen heb je in het weekend meer kans op langeafstandsverkeer denk ik. De route is ontzettend makkelijk en veel hangt van geluk af hoe snel je over deze route doet, dus je wedstrijd is sowieso al oneerlijk. Maar dat maakt niet uit als je er lol in hebt ;)

Oh en, laat je bordjes thuis. Bij het startpunt kun je alle hulp gebruiken, ook al is het kort. Daarna ben je toch op tankstations en loop je dat bord alleen maar mee te zeulen. Als je verkeerd wordt afgezet op een afrit kun je wederom alle hulp gebruiken. Kortom, bordjes zijn nutteloos ;)

edit: laatste tip, auto's met kenteken B komen uit Berlijn.
pi_120024406
Mijn eerste -en enige- lift ervaring is nu een klein jaar geleden. Op een vrijdagavond in de kroeg besloten om eens te liften en te zien waar we uitkomen.
Zaterdagmorgen om 09:00u in Tilburg aan de ringbaan begonnen, om 09:15 hadden we de eerste lift te pakken, wel zeker 1.5km verderop bij het volgende tankstation afgezet.. :') Bij dit tankstation, in de regen, ruim 1.5 uur gewacht op de volgende lift, die ons weer 3km verder bracht naar Moergestel, dan ben je een kleine 4km van huis en al 2 uur verder.. :') Dit was het eerste tankstation aan de snelweg, en vanaf hier ging het best lekker, in de dichte bak van een bestelbusje, zonder ramen oid vanaf Moergestel naar een tankstation ergens bij Venlo gebracht, en van hieruit zijn we via 2 of 3 liften uiteindelijk in Monchen Gladbach uitgekomen op een kerstmarkt, en daar gewoon een super avond beleeft :D
Volgende dag met de trein terug naar Venlo (gedaan omdat ik in de avond alweer moest gaan werken, en in NL is het toch net iets makkelijker om te liften en de richting te bepalen waar je moet zijn) en vanaf Venlo weer liftend naar Tilburg.

Was erg gaaf! En zeker voor herhaling vatbaar. Ik denk dat als ik de volgende keer een vrouw meeneem, ipv mijn maatje, we iets minder lang hoeven te wachten, maar al met al is dit me echt alles behalve tegengevallen :D
In het voorjaar willen we een keer een wedstrijdje doen wie het eerste onder de eiffeltoren staat. Dit is in ieder geval niet de laatste keer geweest. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door theKiD op 07-12-2012 04:49:32 ]
*** Nul Dertien ***
pi_120033890
Frank, volgens mij heb je wel wat ervaring met de volgende route:

Als je vanaf Heerlen richting Stuttgart wil en bij Bocholtz op de A4 een lift krijgt naar Keulen, waar kan je dan het beste uitstappen? Is dat al gelijk bij Aachener Land Süd of pas bij Frechen en dan evt. via de tunnel naar de andere kant om vanaf daar een ritje naar het zuiden te zoeken?

Ben benieuwd!
pi_120384939
Novito

Dat is niet te zeggen. Vanaf Aachener Land kan je via A61 OF A3 OF A5 naar Stuttgart liften.

Vanaf Frechen de twee laatste routes. Wachttijd bij Frechen is vaak relatief lang. Auto's rijden in vele richtingen.

Heb je een lift langs Frechen of naar Keulen, valt er vanwege de wachttijden op tankstation Frechen veel voor te zeggen om vanaf de A1 oprit boven of onder het knooppunt A4xA1 te liften met bord Koblenz. Dan wordt het de A61. Maar dat hangt ervan af, of er nog daglicht is (zonder daglicht: Frechen), hoe is het weer en misschien moet je chauffeur 2 km omrijden. Wat de meeste chauffeurs die lifters meenemen oke vinden.

Zie ook hitchwiki voor de opritten bij Keulen (A1).

Succes!
pi_120384959
Gisteren liftend Maastricht-Utrecht. Op mijn plekje op de Viaductweg, Maastricht na een kwartier een lift naar Eindhoven. Bord Eindhoven gebruikt. Eindhovens koppel in MPV-achtige Hyundai. Op het tankstation onder Eindhoven (Groote Bleek) na een twintigtal minuten een lift rechtstreeks naar Utrecht. Ongebruikelijk was dat ik door een medewerker van de pomp werd aangesproken. Verzoek was om niet te liften bij de pompen, maar om bij de ingang van de shop te blijven. Als ik ooit verhalen van andere lifters hoorde was het juist, dat ze niet bij het tankstation mochten liften. Kwestie van, kennelijk, niet de goede indruk wekken want ik ben al 200 keer bij een tankstation vertrokken en dat had ik nooit. Sterker nog, de eerste pomp waar ik ooit liftte, kwam de shopventer naar me toe met stift en karton. Mijn 2e chauffeur bracht mij met behulp van navigatie tot op mijn bestemming. Liften was weer eens sneller als het openbaar vervoer.

Vanmiddag Utrecht-Maastricht liftend. Eerst met de bus naar de halte P+R Veemarkt, dicht bij de oprit A27. 20 minuten met bordje Eindhoven. De schemering zette in, de straatlantaarns gingen aan. En toen stopte een bellende chauffeur die naar Meerssen reed, vlak boven Maastricht. Deze jongeman heeft mij naar Maastricht gereden. Het was dus appeltje-eitje vanavond.
pi_120384983
Nieuwe Facebook groep voor lifters. Lift je ook, meldt je dan aan ;)
|https://www.facebook.com/groups/467054706678994
pi_120390327
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 19:17 schreef Frank_NL het volgende:
Novito

Dat is niet te zeggen. Vanaf Aachener Land kan je via A61 OF A3 OF A5 naar Stuttgart liften.

Vanaf Frechen de twee laatste routes. Wachttijd bij Frechen is vaak relatief lang. Auto's rijden in vele richtingen.

Heb je een lift langs Frechen of naar Keulen, valt er vanwege de wachttijden op tankstation Frechen veel voor te zeggen om vanaf de A1 oprit boven of onder het knooppunt A4xA1 te liften met bord Koblenz. Dan wordt het de A61. Maar dat hangt ervan af, of er nog daglicht is (zonder daglicht: Frechen), hoe is het weer en misschien moet je chauffeur 2 km omrijden. Wat de meeste chauffeurs die lifters meenemen oke vinden.

Zie ook hitchwiki voor de opritten bij Keulen (A1).

Succes!
Thanks, we moeten uiteindelijk naar de Alpen, dus ik overweeg inderdaad vooral de A3. Hier heb ik in ieder geval wat aan :)
pi_121551117
Weer fijn 2200 kilometer liftend afgelegd in mijn voorbije wintervakantie. Nog een paar uurtjes liften en mijn totaal komt op 75.000 :)
pi_123285919
Inmiddels de 75.000 km gepasseerd, met dank aan een naar Amsterdam geëmigreerde Heerlenaar.
pi_124100833
Hallo,

Met veel interesse heb ik dit topic door gespit. Ik vind het fijn om te lezen dat mensen zulke positieve ervaringen hebben met liften. Ik heb zelf nog nooit gelift, maar ik zou dit wel heel graag eens willen proberen.Ik zit alleen met een vraag:

Kunnen vrouwen alleen liften? Is dit verantwoord of gewoon echt te gevaarlijk?

Het eerste wat mensen zeggen als je het hebt over liften is hoe gevaarlijk het wel niet is. Horrorverhalen over (met name vrouwen) die worden verkracht. Wat is jullie mening hierover? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

:)
pi_124101294
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 18:17 schreef Caminante het volgende:
Hallo,

Met veel interesse heb ik dit topic door gespit. Ik vind het fijn om te lezen dat mensen zulke positieve ervaringen hebben met liften. Ik heb zelf nog nooit gelift, maar ik zou dit wel heel graag eens willen proberen.Ik zit alleen met een vraag:

Kunnen vrouwen alleen liften? Is dit verantwoord of gewoon echt te gevaarlijk?

Het eerste wat mensen zeggen als je het hebt over liften is hoe gevaarlijk het wel niet is. Horrorverhalen over (met name vrouwen) die worden verkracht. Wat is jullie mening hierover? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

:)
Ik snap niet waar al die horrorverhalen vandaan komen, ik heb echt nog nooit zoiets gehoord.. .. Volgens mij is het gewoon een collectieve negatieve gedachten wat als excuus word aangevoerd door de vrouwen?
Ik zou gewoon op je eigen gevoel afgaan. Als je iemand aanspreekt of aangesproken wordt voor een lift, en je vertrouwd het niet, dan niet doen. En alles met een open mind doen en gewoon ervoor gaan zou ik zeggen.
*** Nul Dertien ***
pi_124101603
Bedankt voor je reactie! Dat klinkt goed. Ik denk inderdaad dat het de standaard gedachtegang is van mensen. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je beter geen bordje kunt gebruiken tijdens het liften. Als er dan een auto voor je stopt, dan kun je zelf bepalen of je meegaat of niet. Als ze al weten waar je naar toe wilt is dit misschien niet het geval. Hoe zit dit?

Ik zou sowieso op m'n eigen gevoel vertrouwen. :)
pi_124103303
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 18:40 schreef Caminante het volgende:
Bedankt voor je reactie! Dat klinkt goed. Ik denk inderdaad dat het de standaard gedachtegang is van mensen. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je beter geen bordje kunt gebruiken tijdens het liften. Als er dan een auto voor je stopt, dan kun je zelf bepalen of je meegaat of niet. Als ze al weten waar je naar toe wilt is dit misschien niet het geval. Hoe zit dit?

Ik zou sowieso op m'n eigen gevoel vertrouwen. :)
Persoonlijk heb ik geen ervaring met bordjes. Wij hadden geen plan waar we uit wilden komen/ naartoe wilden. Wij spraken gewoon mensen aan bij het buitenkomen na het betalen bij een tankstation.
*** Nul Dertien ***
pi_124106921
@Caminante

Volgens een degelijk Duits politieonderzoek (Anhalterwesen und Anhaltergefahren van Bundeskriminalamt Wiesbaden) is de kans op succesvolle poging tot verkrachting voor de vrouwelijke sololifter ongeveer 1 op 10.000 en daarnaast poging daartoe zonder resultaat ook rond de 1 op 10.000.

Kortom, als je je leven lang vaak gaat liften, gebeurt dat (statistisch gezien) 1 keer.

Ik heb in 10 jaar tijd bij ongeveer 1200 chauffeurs plaatsgenomen.

Wat betreft liften met of zonder bordjes, dat zal het grote verschil niet maken! Je bent nooit verplicht om bij iemand in te stappen. Gewoon, gezond verstand.
pi_124107135
Dan ga ik de gok gewoon een keer wagen! Bedankt voor jullie reacties. :D
pi_124127313
Veel plezier!
pi_124688067
Na de tips die ik hier kreeg besloot ik het toch maar eens te gaan proberen. Vandaag mijn eerste liftervaring achter de rug. Het was maar een kort ritje (Vanaf Veldwezelt naar het centrum van Maastricht) maar toch. Erg leuk! Ik denk dat ik er een nieuwe verslaving bij heb. :D
pi_125380575
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 17:28 schreef Caminante het volgende:
Na de tips die ik hier kreeg besloot ik het toch maar eens te gaan proberen. Vandaag mijn eerste liftervaring achter de rug. Het was maar een kort ritje (Vanaf Veldwezelt naar het centrum van Maastricht) maar toch. Erg leuk! Ik denk dat ik er een nieuwe verslaving bij heb. :D
Dat gevoel kreeg ik ook na m'n eerste trip, super :D

In other news: In het Hemelvaartweekend (9-12 mei) wordt een liftwedstrijd georganiseerd in de Eifel en Hunsrück, Duitsland. De start is vlakbij Aachen, finish nog onbekend. Dit is een leukere vorm van liften/liftwedstrijden dan gebruikelijk, de race vindt namelijk vooral plaats op de provinciale wegen, met maar kleine stukjes over de snelweg.

Daarnaast moet je meerdere checkpoints langs, die variëren van een kruispunt tot een uitzichttoren midden in het bos bovenop een berg. De race duurt van vrijdagmorgen tot zondagmiddag, praktisch 3 dagen dus. Zin om mee te doen of nog vragen? Meer info/inschrijven kan via http://www.sporttrampen.de/, of vraag het in dit topic/via pm :)
pi_128460562
Ik zit achter het PC-scherm met een gevoel van… WOWWWWW!!!!

Het zit zo. Inmiddels ben ik dan al tien jaar regelmatig lifter. Met duim en viltstift en simpelweg rondvragen reis ik regelmatig rond met andermans vervoermiddel. Het dal was 2009 met ongeveer duizend kilometer. De piek was 2007 met bijna 12.000 kilometer liften. Het gemiddelde ligt er een beetje tussenin. Toen ik in Maastricht kwam wonen in 2003 was er een liftersplaats bij het Geusseltstadion, het begin van de snelweg richting Eindhoven en Venlo. Die liftersplaats, met een bord waar liftersplaats op staat, was in de jaren ’80 gekomen, een tijd dat er nog veel studenten waren die in het weekeinde naar de ouderlijke regio liftten. Van deze liftersplaats heb ik tussen 2003 en 2012 vaak gebruik gemaakt. Meestal stond ik er alleen, soms stonden er een of enkele andere lifters. Vorig jaar is men in Maastricht begonnen met grote werkzaamheden aan de weg waar de liftersplaats aan ligt. Er komt een tunnel zodat het doorgaande verkeer onder de stad door gaat. Er zullen dan minder files zijn. Hierdoor is vorig jaar de liftersplaats verdwenen. Deze lag op de plek waar gewerkt moest worden aan de tunnel. En, oh ja, er waren toch al niet zo veel lifters meer. Of toch wel? Een kleine petitie voor het behoud van de liftersplaats leverde tot nu toe 196 ondertekenaars op.

Toen de liftersplaats verdween week ik uit naar de Viaductweg om te liften. Het is net om de hoek van de vroegere liftersplaats. Er is een strook asfalt tussen de rijstroken in, waar chauffeurs op uit kunnen wijken om een lifter op te pikken. Daar is de strook niet speciaal voor gemaakt, maar hij ligt er, dus het kan. Die plek heb ik een tiental keren gebruikt om Maastricht uit te liften, maar dat ging lang zo lekker niet als op de vroegere liftersplaats. De wachttijden zijn er hoger, de ritten korter en er zijn meer (anti-socialen?) die iets menen te moeten roepen naar de lifter. Dit laatste tot politieagenten aan toe. Daar stond ik ook gisteren, zondag, weer om naar een jarig familielid in Brabant te gaan. Maar na 20 minuten dacht ik, aan de overkant, de Terblijterweg, staan de auto’s wel lang voor het rode licht, en je kan er ook makkelijk langs lopen. Want dat kan ook lang niet overal… Ik ging die kant op, maar te voet is dat toch al wel een twintig minuten lopen (hemelsbreed 300 meter) vanwege de wegwerkzaamheden.

Daar waar ik de N2 over stak, de kruising met de Professor Cobbendonkstraat, ontwaarde mijn oog een voor mij zeer aangename situatie, als lifter bezien. WOW! Een strook asfalt, bedoelt als afrit voor het werkverkeer, meteen langs de N2, op een recht gedeelte. Voor ik besefte wat ik zag, stond ik daar met mijn bord Eindhoven. De gedachte dat een bord Den Bosch of Utrecht op die plek ook wel realistisch zou zijn kwam nauwelijks in me op, voor een chauffeur stopte. Zestig, negentig seconden had ik gestaan, hooguit!

De Nederlandse jongeman achter het stuur reed met zijn Hongaarse vriendin in een auto met Hongaars kenteken naar het vliegveld van Eindhoven. Ik reed mee tot het laatste tankstation onder Eindhoven, Groote Bleek, waar ik na een vijftal minuten een lift kreeg tot een afrit bij ’s-Hertogenbosch. Omdat ik de weg ken, wist ik dat die afrit me goed verder zou helpen. Bovendien is het een afrit waar een chauffeur ongebruikelijk simpel weer op de snelweg komt, namelijk door alleen maar rechts af te slaan. Ik stapte dus uit bij de stoplichten – stonden gelukkig op rood – en niet de eerste, maar wel de tweede auto, achter de vorige liet mij meerijden naar het Wilhelminaplein, beter bekend als het Heetmanplein.

Dat plein ligt momenteel compleet overhoop. Dat gold ook voor mijn gebruikelijke liftplekje richting Waalwijk, maar enige minuten verder langs de Vlijmenseweg was weer een mooi strookje asfalt gereserveerd voor de begerige lifter. Daar stond ik dan nog een minuut of twee en ik kon weer mee. Rijmt toch…

Op de terugweg wandelde ik naar de oprit Nieuwkuijk op de A59. Na tien minuten stopte een chauffeur. Bij opritten vind ik het nog altijd jammer dat sommige chauffeurs op de rijstrook stoppen, als er een vluchtstrook naast ligt. Maar deze deed het zo. Ik herkende de man achter het stuur! Het was de vader van mijn beste jeugdvriend! Ik stapte snel in, hoewel hij niet erg ver zou rijden. Uitgestapt naast het ziekenhuis aan de Vlijmenseweg. De weg ziet er daar flink anders uit als een paar jaar terug. Op de kruising vond ik het wel kunnen om te liften. Het was geen plek waar het zeer makkelijk stoppen is voor chauffeurs – en op zulke plekken wacht je soms wat langer. Na een kwartier kon ik mee naar Eindhoven; ik stapte weer op het laatste tankstation voor Eindhoven uit. Daar vroeg ik weer rond en na een minuut of tien kon ik weer mee, voor de laatste rit van de dag, 106 kilometer tot Maastricht.

De komende tijd staat liften vanuit Maastricht richting het noorden bij mij in het teken van: hoe goed is de nieuwe prachtig gelegen plek op het kruispunt N2 met de Professor Cobbendonkstraat. Mijn gevoel zegt, heel goed. Nu volgt een periode van toetsing aan de werkelijkheid!
pi_128716397
Als ik vanuit Maastricht naar het zuiden lift, autosnelweg 2 volgend, heb ik twee mogelijkheden die ik overweeg. De eerste is een wandelingetje van een half uur naar de oprit van de N2 op het Europaplein, aan het zuidelijke einde van de Sint-Gerardusweg. Dit is de klassieke plek om te vertrekken. De andere mogelijkheid is een kwartier te voet naar de A2-oprit van Gronsveld. Met de klassieke plek ben ik welbekend. 15 keer heb ik er gestaan, door de bank genomen sta ik daar een minuut of tien voor een lift. De oprit bij Gronsveld heb ik twee keer geprobeerd. De eerste keer kregen we een lift voordat we op de oprit stonden. We staken het kruispunt bij de oprit met gestrekte duim over, waarop een passerende Belg direct stopte. De andere keer waren we na een uur nog niet weg, en zijn we naar de klassieke plek gewandeld.

Veel verder dan Luik kom je met die eerste lift vrijwel nooit.

Weer tien ritjes erbij. De laatste had ook een directe verbinding met Maastricht.

De terugweg was vanuit Brussel, waarbij ik koos voor de kleine omweg via het knooppunt bij Namen. Brussel had ik nog nooit lifend verlaten. Na tien minuten op een matig goede plek, verkende ik de straat bij het Delta-station, tot ik de echt goede plek vond. De klassieke plek om Brussel liftend te verlaten richting Namen en toen ging het rap. Op de A4-oprit Bouge bij Namen had ik een paar keer eerder gestaan. Net als toen was ik ook nu erg snel weg. Het is ook een erg geschikte plek om een lift te krijgen, met een zeer hoge zichtbaarheid op een plek waar de meeste chauffeurs moeten stoppen.

Een wel heel prachtige chauffeuse kon mij tot de liftplaats in Droixhe-Liege brengen. Heerlijk genesteld in mijn derde cabrio ooit werd ik door haar voorzien van verfrissende versnaperingen en bij een laag staande zon reed ze me over de autoroute van Luik naar Maastricht. Een kleine moeite om mij naar huis te brengen...
  woensdag 24 juli 2013 @ 02:02:57 #95
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_129277937
Vorig jaar zomer voor het eerst gelift in Italië, daar werd al snel duidelijk dat het niet al te makkelijk zou worden, lang naast de weg staan in de felle zon, niet echt prettig, daarom op onze drie weken durende trip het bij twee maal liften gelaten waarvan een toch wel mooi een directe lift van Italië naar Ljubljana Slovenië was voor 4 personen (normaliter 2 teams van 2).

Dit jaar een keertje vanuit Arnhem naar Nijmegen heen en terug gelift en 's nachts vanuit Nijmegen terug naar Arnhem (heenreis met de trein), tot zover mijn liftervaring.

Binnenkort van plan om samen met een goede maat vanuit Arnhem naar Hongarije te liften waar we een festival bezoeken om vervolgens samen met twee vriendinnen die we daar tegen zullen komen verder te liften in teams van twee (jongen+meisje) naar Kroatië, eerst naar de kust en daarna naar Zagreb om vervolgens weer terug naar huis te liften.

*edit, ook van plan om te couchsurfen zowel aan de kust als in Zagreb die week, al een host voor ons vieren gevonden in Zagreb maar nu nog aan het zoeken voor een plekje in Rovinj/Pula (Istria province)
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
pi_129360688
Ben momenteel aan het liften van Delft via den haag naar Friesland (weekendje zeilen)

Ik had direct bij de eerste auto succes, was in 13 minuten in Den Haag en, nu nog een half uur wachten op mij reiscompanion en kijke hoe de rest van de reis verloopt.

Eerder al dezelfde reis gemaakt, tot toen noiit een bordje gebruikt, tot we toen een keer anderhalf uur stil stonden en met bordje jn 5 min eenift hadden. Mijn advies is om een bordje mee te nemen, en je hoeft m niet per se te gebruiken. Belangrijkste is: blijf vrolijk en beleefd en spreek mensen aan of sta waar ze makkelijk kunnen stoppen EN jou kunnen zien :)
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_129399528
Zijn er ook mensen die grote tochten gemaakt hebben (vanaf Amsterdam naar Berlijn bijvoorbeeld)?
There's no money in poetry, but then there's no poetry in money, either.
Actief in Sport, Travel, Theater, Taal en Kunst.
Leest momenteel: Mike's election guide.
pi_129400007
Ik ben wel eens van Amsterdam naar Hamburg gelift. Ook dat is prima te doen en een leuke manier van reizen.
pi_129453487
Vier dagen geleden van Eindhoven naar Berlijn gelift en vandaag terug. Mijn auto geparkeerd in Geldrop, op loopafstand van tankstation Meelakkers langs de A67. Half uurtje rondgevraagd, lift naar Berlijn ring. BMW, twee chauffeurs, hoge snelheid. 4,5 uur na vertrek 592 km afgelegd. Op Rasthof Michendorf heb ik 1 chauffeur gevraagd, die nam me mee Berlijn in, en nog precies naar het logeeradres.

Vandaag terug uit Berlijn in 7h00m met vier chauffeurs, VW, Audi, Citroen en Audi.

Blijf me afvragen waarom niet meer mensen liften.
pi_129453830
650km in 7 uur? Knap! Dat is waarschijnlijk sneller dan zelf rijden.

Ik ga binnenkort ook liften, tijdens mijn reis in Australie en Nieuw Zeeland.
Pain is temporary, pride is forever
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')