quote:Op vrijdag 12 november 2010 10:31 schreef LXIV het volgende:
Als je wil shorten op de commodities-bubble is nu het moment!
Vind ik toch wel een gewaagde stelling!quote:
Maar opnieuw een mooie kans om 's ochtends long te gaan en een paar uur later te cashen. Het patroon herhaalt zich wel héél vaak de laatste tijd.quote:Op vrijdag 12 november 2010 12:25 schreef Perrin het volgende:
Hobbelig parcours voor Euro-Dollar vandaag:
[ afbeelding ]
Je zegt een beetje het tegenovergestelde van LXIV een aantal reacties eerder. Maar waarom gaat het niet naar beneden? En ik denk niet dat iedereen hier weet waar POMO voor staatquote:Op vrijdag 12 november 2010 15:57 schreef Dalliance het volgende:
Ik zie het de komende tijd niet naar beneden gaan, afgezien van kleine correcties, vooral commodities niet en vandaag is de eerste POMO dag!
POMO = Permanent Open Market Operations. En op POMO dagen pompt de FED geld in de markten, zie de tabel hieronder voor data:quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:22 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je zegt een beetje het tegenovergestelde van LXIV een aantal reacties eerder. Maar waarom gaat het niet naar beneden? En ik denk niet dat iedereen hier weet waar POMO voor staat
Echt groen is het alleen nog nietquote:Op vrijdag 12 november 2010 17:20 schreef JimmyJames het volgende:
Mijn handen jeuken om wat putjes te kopen (randstad wellicht) maar pomo-dag idd..
quote:Op vrijdag 12 november 2010 17:36 schreef Dalliance het volgende:
[..]
Echt groen is het alleen nog niet
Daarom! Heb al een poosje geleden op ZH gelezen over deze POMO dagen dat je ze moest aankruisen want de kans was aanwezig dat de beurs om hoog zou gaan. Destijds had ik er al zo mijn twijfel over. Ben het wel eens met de onderliggende gedachte daar niet van, maar tochquote:Op vrijdag 12 november 2010 17:36 schreef Dalliance het volgende:
[..]
Echt groen is het alleen nog niet
Dat is toch onzin? Waarom zouden aandelen nu omhoog gaan als de FED treasuries opkoopt voor een lange termijn en dit ook al een lange tijd heeft gedaan? Het effect is enkel het handhaven van de lage rente. Het inflatiegevaar dat wordt geprojecteerd is ook geen hard argument zolang het bestede geld niet in de werkelijke economie terugkomt.quote:Op vrijdag 12 november 2010 19:40 schreef Rejected het volgende:
Waarom de markten stijgen bij POMO, ziehier dit topic Crisis .
Wat denk je dat met het geld gebeurt dat de obligatiehouders die worden uitgekocht vers in handen hebben gekregen, in de achtertuin begraven?quote:Op vrijdag 12 november 2010 19:53 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Dat is toch onzin? Waarom zouden aandelen nu omhoog gaan als de FED treasuries opkoopt voor een lange termijn en dit ook al een lange tijd heeft gedaan? Het effect is enkel het handhaven van de lage rente. Het inflatiegevaar dat wordt geprojecteerd is ook geen hard argument zolang het bestede geld niet in de werkelijke economie terugkomt.
Daarom koopt de FED ook nieuwe treasuries op.quote:Op vrijdag 12 november 2010 19:57 schreef Perrin het volgende:
Wat denk je dat met het geld gebeurt dat de obligatiehouders die worden uitgekocht vers in handen hebben gekregen, in de achtertuin begraven?
Denk jij dan dat het geheel geen bubblevormend effect op de aandelen/commoditiesmarkten heeft?quote:Fed to Buy Extra $600 Billion of Treasuries to Boost Growth
While Bernankes near-zero rates and $1.7 trillion in asset purchases helped end the recession, the Fed said progress has been disappointingly slow in bringing down joblessness close to a 26-year high. The risk is that the move doesnt work or fuels inflation and asset bubbles, said Paul Ballew, a former Fed economist and a senior vice president at Nationwide Mutual Insurance Co. in Columbus, Ohio.
Bernanke, in an opinion article for the Washington Post released late today, said the purchases should boost economic growth through lower borrowing costs and higher stock prices and that concerns about the strategy are overstated.
Jawel maar dat effect is nu al ingeprijsd. Aandelen zijn op dit moment al enorm overgewaardeerd en het vermoeden bestaat dat dit voor commodities ook geldt. Het is echter niet zo dat beleggers over een maand bereid zijn nog meer te betalen voor een stukje potentiele winst omwille van lage rentes als ze nu al weten dat de rente volgende maand nog steeds even laag is. Maar dit zijn neveneffecten, de reden om dit beleid te handhaven is om een bancaire crisis te voorkomen en blijkbaar vindt men dat belangrijker dan kunstmatig alle assets hoog te houden.quote:Op vrijdag 12 november 2010 21:01 schreef Perrin het volgende:
Denk jij dan dat het geheel geen bubblevormend effect op de aandelen/commoditiesmarkten heeft?
Gelukkig doen ze het voor het welzijn van de VS en/of de mensheid en niet om zichzelf te verrijken.quote:Op vrijdag 12 november 2010 21:29 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Jawel maar dat effect is nu al ingeprijsd. Aandelen zijn op dit moment al enorm overgewaardeerd en het vermoeden bestaat dat dit voor commodities ook geldt. Het is echter niet zo dat beleggers over een maand bereid zijn nog meer te betalen voor een stukje potentiele winst omwille van lage rentes als ze nu al weten dat de rente volgende maand nog steeds even laag is. Maar dit zijn neveneffecten, de reden om dit beleid te handhaven is om een bancaire crisis te voorkomen en blijkbaar vindt men dat belangrijker dan kunstmatig alle assets hoog te houden.
Mijn post was ook maar een grapje.quote:
Ik heb de indruk dat de FED heel goed weet waar het mee bezig is en dat het zelfs een bijbedoelde intentie is om commoditys en aandeelbeurzen te stuwen. Niet alleen voor het vertrouwen en daarmee de (tevergeefse) hoop op kredietexpansie, maar ook om de inflatie(-verwachtingen) naar een hoger niveau te brengen middels stijgende commodityprijzen. Door het ontbreken van kredietexpansie hadden we immers zonder die stijgende comodityprijzen deflatie gekend.quote:Op vrijdag 12 november 2010 21:01 schreef Perrin het volgende:
Bernanke, in an opinion article for the Washington Post released late today, said the purchases should boost economic growth through lower borrowing costs and higher stock prices and that concerns about the strategy are overstated.
Welk doel zou hiermee gediend moeten zijn? Kredietexpansie is alleen realistisch als men de interest ook kan betalen bij hoger oplopende rentes.quote:Op vrijdag 12 november 2010 22:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik heb de indruk dat de FED heel goed weet waar het mee bezig is en dat het zelfs een bijbedoelde intentie is om commoditys en aandeelbeurzen te stuwen. Niet alleen voor het vertrouwen en daarmee de (tevergeefse) hoop op kredietexpansie, maar ook om de inflatie(-verwachtingen) naar een hoger niveau te brengen middels stijgende commodityprijzen.
Het hele systeem draait in feite al decennia op kredietexpansie. Op het moment dat dat achterwege blijft heb je 2 keuzes of je stimuleerd monetair en fiscaal in de hoop dat die expansie zich weer hervat of je accepteerd een depressie.quote:Op vrijdag 12 november 2010 22:18 schreef Mendeljev het volgende:
Welk doel zou hiermee gediend moeten zijn? Kredietexpansie is alleen realistisch als men de interest ook kan betalen bij hoger oplopende rentes.
Als het al ingeprijsd was, was het niet zo effectief. Zie http://www.zerohedge.com/(...)-added-400-points-sp voor een grafiekje dat de S&P vergelijkt, uitgaande van POMO en non-POMO dagen. Het verschil is spectaculair. De analyse van Zero Hedge komt erop neer dat eigenlijk alleen de banken de beurzen nog omhoog houden (met POMO geld; het moet toch ergens naartoe).quote:Op vrijdag 12 november 2010 21:29 schreef Mendeljev het volgende:
Jawel maar dat effect is nu al ingeprijsd. Aandelen zijn op dit moment al enorm overgewaardeerd [..]
Voor aandelen is dat zondermeer waar, dat is gek genoeg de belangrijkste factor in het omhooghouden van het vertrouwen van Amerikanen in hun economie en FED-hoofden hebben herhaaldelijk verklaard dat ze het omhooghouden van de aandelenmarkt tot hun doelen rekenen. Maar commodities omhooghouden is levensgevaarlijk. Inflatieverwachtingen creëren is één ding, maar ze dadelijk onverhoopt waarmaken is een ander omdat je daarmee de winstgevendheid van het bedrijfsleven en de levensstandaard van het gewone volk hard raakt (enig voordeel is dat het tot omzetstijgingen zou leiden en dus tot 'groei'). Bovendien zitten de grootste banken zwaar short in commodities en zouden oplopende prijzen ze in de problemen brengen (zo heeft Max Keiser net zijn fellow Americans opgeroepen om allemaal één zilveren munt te kopen, om zilver-shortkampioen JP Morgan failliet te krijgen). Dat de toezichthouder gisteren bv. de margeverplichting op zilver verhoogde om speculanten uit de markt te blazen is nog zo'n indicatie dat men niet op die oplopende grondstofprijzen zit te wachten.quote:Op vrijdag 12 november 2010 22:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik heb de indruk dat de FED heel goed weet waar het mee bezig is en dat het zelfs een bijbedoelde intentie is om commoditys en aandeelbeurzen te stuwen.
Ik zie dit verschijnsel als een tweede orde effect. Het is waar dat dankzij de POMO banken veel geld beschikbaar hebben en dit in de beurzen steken voor een minimaal rendement maar dat heeft niets te maken met het feit dat beleggers geen reden hebben om aan te nemen dat beurskoerzen gaan stijgen op basis van rentestanden alleen want die zijn voor de komende periode namelijk bekend - op basis van het FED reddingsplan. Ik noem het een tweede orde effect omdat het verschijnsel aannemelijk lijkt maar geen wetmatigheid hoeft te zijn. Voor hetzelfde geld investeren banken namelijk niets in aandelen. En met deze onzekerheid hebben beleggers helemaal niets.quote:Op vrijdag 12 november 2010 23:56 schreef dvr het volgende:
Als het al ingeprijsd was, was het niet zo effectief. Zie http://www.zerohedge.com/(...)-added-400-points-sp voor een grafiekje dat de S&P vergelijkt, uitgaande van POMO en non-POMO dagen. Het verschil is spectaculair. De analyse van Zero Hedge komt erop neer dat eigenlijk alleen de banken de beurzen nog omhoog houden (met POMO geld; het moet toch ergens naartoe).
Ik weet niet zo snel wat ik hier van moet vinden. Er is namelijk een tendens dat beleggers niet meer zo happig zijn om flinke provisies te betalen voor tegenvallende resultaten en overgaan op eigen beheer. Deze tendens wordt bevestigd door de enorme toename in ETF-handel op basis van aanbod en liquiditeit. Ook is het zo dat mutual fund beheerders vrijwel altijd bullish zijn omdat hun salaris afhangt van diezelfde provisies. Daarnaast zijn de cash levels van mutual funds afhankelijk van de stortingen van hun klanten. Het lijkt me om die reden sterk dat de klanten als geheel een voorspellende waarde hebben ten opzichte van de totale markt want anders zouden ze hun geld niet door anderen laten beheren.quote:Een interessante indicator die beursbeleggers in de gaten zouden moeten houden is de 'mutual fund cash levels', m.a.w. de hoeveelheid cash die de reguliere beleggingsfondsen (in verhouding tot hun andere vermogensbestanddelen) klaar hebben staan om in de markt te steken. Die nemen al tijden af en zijn nu op het laagste punt aller tijden. Het interessante daaraan is dus dat enerzijds de fund managers super bullish zijn, want ze zitten vrijwel volledig in aandelen, maar anderzijds dat ze geen cent meer hebben om nog in de markt te steken! Zowat iedere crash in de aandelenmarkt is voorafgegaan door zo'n dip in die mutual fund cash levels. Zie de tweede grafiek op deze pagina: http://www.etf-corner.com(...)r-strikes-back-.html. Maar bedenk dus wel dat Oom Bernanke nu op gezette tijden de markten van nieuw bloed voorziet.
De FED weet donders goed dat om de rente laag te kunnen houden de inflatie(-verwachtingen) niet te ver kunnen stijgen en zo mogelijk zal men dat ook voorkomen. Zoniet is dat een economische doodsklap en dalen die verwachtingen hierdoor vanzelf. Maar wat belangrijker is voor autoriteiten is om deflatie te voorkomen. En dat is in dit huidige economische klimaat een veel grotere zorg. De FED maakt afwegingen en tot nog toe zijn het de goede om zo kort mogelijk bij hun doelstelling te komen. Helaas heeft het op langere termijn echter geen nut en verspeelt men de monetaire en ook fiscale speelruimte.quote:Op zaterdag 13 november 2010 00:08 schreef dvr het volgende:
Maar commodities omhooghouden is levensgevaarlijk. Inflatieverwachtingen creëren is één ding, maar ze dadelijk onverhoopt waarmaken is een ander omdat je daarmee de winstgevendheid van het bedrijfsleven en de levensstandaard van het gewone volk hard raakt (enig voordeel is dat het tot omzetstijgingen zou leiden en dus tot 'groei').
Maar voor welke positie zitten ze daarin voor hun klanten en op welk deel voor eigen rekening? Ik heb niet de precieze cijfers, maar tot nog toe komt dat verhaal niet overeen met de mega winsten die men gemaakt heeft op deze afdelingen.quote:vendien zitten de grootste banken zwaar short in commodities.
Een toezichthouder heeft totaal andere belangen. Het kan ook zo zijn dat ze bang zijn dat zodra een trend omslaat er enorme verliezen worden genomen en men daarop anticipeerd door de margings te verhogen. Wie weet is er wel een grote shorter uitgerookt de afgelopen tijd door de stijgingen. Allemaal variabelen die een marginverhoging rechtvaardigen. Het is toch logisch dat zodra een markt zich volatieler gedraagd de margin eisen toenemen?quote:Dat de toezichthouder gisteren bv. de margeverplichting op zilver verhoogde om speculanten uit de markt te blazen is nog zo'n indicatie dat men niet op die oplopende grondstofprijzen zit te wachten.
Ondanks alle verschijnselen van geldontwaarding?quote:Op zaterdag 13 november 2010 11:18 schreef piepeloi55 het volgende:
Maar wat belangrijker is voor autoriteiten is om deflatie te voorkomen. En dat is in dit huidige economische klimaat een veel grotere zorg.
De echte geldontwaarding is de geldgroei. De vertaling in prijzen is echter niet iets wat zomaar tot stand komt. Doordat men deze relatie slecht onthoudt, las ik laatst dat hogere belastingen de inflatie opstuwen omdat zij de prijzen verhogen. En dat nog wel in een peer-reviewed stuk in een wetenschappelijk journal.quote:Op zaterdag 13 november 2010 11:48 schreef piepeloi55 het volgende:
Dat zijn commodityprijzen. De echte geldontwaardering is het prijsinflatiecijfer. Een historisch lage, ondanks al het gepimps!
Sowieso zijn monetaire en economische begrippen vaak niet realistisch en niet te begrijpen voor het klootjesvolk.quote:Op zaterdag 13 november 2010 11:59 schreef piepeloi55 het volgende:
Volgens de monetaire en economische begrippen heb je natuurlijk gelijk. Maar ik bedoelde met het woordje echte de ontwaardering die er voor ons, het klootjesvolk, toe doet.
Grondstoffen stijgen over bijna de hele breedte enorm in prijs, belastingen nemen toe, zorgverzekering wordt duurder, brandstof wordt duurder, maar het officiele inflatiecijfer blijft laag; da's geruststellendquote:Op zaterdag 13 november 2010 11:48 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat zijn commodityprijzen. De echte geldontwaardering is het prijsinflatiecijfer. Een historisch lage, ondanks al het gepimps!
Ja nogal. Alleen de bubble-kunstmatige sectoren stijgen dus fors, dat moet wel betekenen dat in de overige sectoren/markten sprake is van deflationaire krachten om het inflatiecijfer te stabiliseren. En mochten net die kunstmatige sectoren tot zijn einde komen als de monetaire en fiscale speelruimte over een aantal jaren is uitgeput.quote:Op zaterdag 13 november 2010 12:14 schreef Perrin het volgende:
Grondstoffen stijgen over bijna de hele breedte enorm in prijs, belastingen nemen toe, zorgverzekering wordt duurder, brandstof wordt duurder, maar het officiele inflatiecijfer blijft laag; da's geruststellend.
hmmm, het ligt soms wel wat subtieler.quote:Op zaterdag 13 november 2010 12:17 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ja nogal. Alleen de bubble-kunstmatige sectoren stijgen dus fors, dat moet wel betekenen dat in de overige sectoren/markten sprake is van deflationaire krachten om het inflatiecijfer te stabiliseren. En mochten net die kunstmatige sectoren tot zijn einde komen als de monetaire en fiscale speelruimte over een aantal jaren is uitgeput.
SE, heb je trouwens toegang tot je BB?
Ja. Het is niet voor niets dat het BLS/CBS e.d. dit soort veranderingen in producten meeneemt en corrigeerd in de inflatiecijfers. Het zogenaamde hedonic quality adjustment .quote:Op zaterdag 13 november 2010 13:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Is dat nou inflatie voor het klootjesvolk, of niet, is de vraag?
Ik beschouw iemand met jouw kennis niet echt als het klootjesvolk van de beursvloer ofzo. Ik geloof in de remmende voorsprong van wat men 'professionele beleggers noemt'.quote:Op zaterdag 13 november 2010 11:59 schreef piepeloi55 het volgende:
Volgens de monetaire en economische begrippen heb je natuurlijk gelijk. Maar ik bedoelde met het woordje echte de ontwaardering die er voor ons, het klootjesvolk, toe doet.
ja, maar ik blijf een krappe euro voor een maaltijd besteden, inflatie of geen inflatie. Het tast mijn koopkracht niet aanquote:Op zaterdag 13 november 2010 14:39 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ja. Het is niet voor niets dat het BLS/CBS e.d. dit soort veranderingen in producten meeneemt en corrigeerd in de inflatiecijfers. Het zogenaamde hedonic quality adjustment .
Tsk, tsk, stout van de chinese overheidquote:Inflation "under-statement" sparks row in China
(Reuters) - With price pressures on the rise in China, a rare public spat has broken out in government circles about whether the statistics agency is suppressing the full truth of how high inflation really is.
Wat wil je hiermee zeggen? Dit is gewoon inflatie van de kwaliteit. Als diesel ieder jaar duurder wordt en ik stap over op koolzaadolie dan kan ik voor minder euro's een tank volgieten en uiteindelijk minder kilometers rijden. Het lijkt me dat ook het klootjesvolk met inflatie heeft te maken, tenzij je wilt impliceren dat rijst superieur is ten opzichte van groenten ofzo.quote:Op zaterdag 13 november 2010 13:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
In India is de officiele voedselinflatie ergens tussen de 12% en 18% het laatste jaar. Toch stijgen de prijzen van maaltijden ('meals') in Chennai niet. Waarom? Minder groenten, meer rijst. Vervanging van dure grondstoffen door goedkope grondstoffen. Of minder vlees in de Briyani.
Is dat nou inflatie voor het klootjesvolk, of niet, is de vraag?
Ik wil daarmee aangeven dat je dat weliswaar inflatie kan noemen, maar dat dat het besteedbaar inkomen / uitgaven niet aantast. Dus dat de gevolgen van inflatie nogal relatief/diffuus zijn.quote:Op zaterdag 13 november 2010 23:35 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Dit is gewoon inflatie van de kwaliteit. Als diesel ieder jaar duurder wordt en ik stap over op koolzaadolie dan kan ik voor minder euro's een tank volgieten en uiteindelijk minder kilometers rijden. Het lijkt me dat ook het klootjesvolk met inflatie heeft te maken, tenzij je wilt impliceren dat rijst superieur is ten opzichte van groenten ofzo.
Je zou zo bij de overheid kunnen gaan werken.....quote:Op zondag 14 november 2010 05:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik wil daarmee aangeven dat je dat weliswaar inflatie kan noemen, maar dat dat het besteedbaar inkomen / uitgaven niet aantast. Dus dat de gevolgen van inflatie nogal relatief/diffuus zijn.
ik hoef niet bij de overheid te werken om te begrijpen dat het door mij aangehaalde praktijkvoorbeeld officiele inflatie is die door de maatschappij geabsoreerd wordt. Voedselinflatie hier in India is > 10%, maar je merkt het dus niet aan de prijzen van een maaltijd. Dus wat is dan de impact?quote:Op zondag 14 november 2010 06:38 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Je zou zo bij de overheid kunnen gaan werken.....
Natuurlijk is dat inflatie. Er zijn websites die de échte US inflatie bijhouden, dus zonder de truuks van ome Ben en andere instanties. En dan zit je niet op een CPI van 1,2% maar van 8%.
Als mensen het niet met je eens zijn, wil dat nog niet zeggen dat ze er niets van begrijpen. Het zegt alleen iets over jouw stijl van argumenteren.quote:Op zondag 14 november 2010 07:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik hoef niet bij de overheid te werken om te begrijpen dat het door mij aangehaalde praktijkvoorbeeld officiele inflatie is die door de maatschappij geabsoreerd wordt. Voedselinflatie hier in India is > 10%, maar je merkt het dus niet aan de prijzen van een maaltijd. Dus wat is dan de impact?
Werkt niet voor alles zo, maar ipv te cijferneuken is het misschien wel handig om proberen te begrijpen van de reeele impact is
aha, vandaar dat je reactie begint met de suggestie dat ik voor de overheid zou kunnen werken....quote:Op zondag 14 november 2010 07:46 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Als mensen het niet met je eens zijn, wil dat nog niet zeggen dat ze er niets van begrijpen. Het zegt alleen iets over jouw stijl van argumenteren.
Eens. De verandering van het voedselpatroon in India als gevolg van goedkopere grondstoffen zorgt bijvoorbeeld voor een slechtere gezondheid.quote:Op zondag 14 november 2010 08:30 schreef Blandigan het volgende:
Het is erosie van de welvaart van mensen. Ik noem het ook wel een sluipmoordenaar.
Daarbij kun je nog onderscheid maken tussen inflatie in luxezaken (aantasting van je koopkracht waardoor mensen minder op vakantie kunnen, geen nieuwe maar een tweedehands auto kopen, bij de kringloopwinkel meubels uitzoeken) en inflatie die zich uiteindelijk betaalt in een kortere levensduur, een mindere gezondheid, of een sterk verslechterend woonklimaat (minder groente, frikandel ipv. biefstuk, fastfood, goedkopere of minder medicijnen, met een plaid op de bank ipv de kachel kunnen opstoken).
Voor veel mensen in Nederland een fata morgana, voor miljoenen Amerikanen de dagelijkse werkelijkheid.
Duidelijke taal lijkt me. Overigens is het heel makkelijk om te controleren hoeveel inflatie er werkelijk is. De markt trekt zich namelijk niks aan van statistieken en gedraagt zich naar de omstandigheden waar het in zit. Het werkelijke inflatiecijfer is dus terug te vinden in prijzen van verschillende producten, zoals TIPS, loonontwikkeling e.d. Reden te meer om het inflatiecijfer 'eerlijk' weer te geven. De (oh zo) slimme financiele wereld zou daar makkelijk doorprikken immers.quote:Has the BLS selected the methodological changes to the CPI over the last 30 years with the intent of lowering the reported rate of inflation?No. The improvements chosen by the BLS that some critics construe to be a response to short term political pressure were, in fact, the result of analysis and recommendations made over a period of decades, and those changes are consistent with international standards for statistics. The methods continue to be reviewed by outside commissions and advisory panels, and they are widely used by statistical agencies of other nations.
Moreover, the sizes and effects of the changes implemented by the BLS are often over-estimated by critics. Some have argued that if the CPI were computed using the methods in place in the late 1970s, the index would now be growing at a rates as high as 11 or 12 percent per year. Those estimates are based on the belief that the use of a geometric mean index lowered the annual rate of change of the CPI by three percentage points per year, and a belief that other BLS changes, such as the use of hedonic models and rental equivalence, have lowered the growth rate of the CPI by four percentage points per year.
Neither belief is supported by evidence. BLS calculations have shown that the geometric mean formula has reduced the annual growth rate of the CPI by less than 0.3 percentage points. Hedonic quality adjustments for shelter regularly increase the rate of change of the CPI, and those for apparel have had both upward and downward impacts at different points in time and for different types of clothing. The BLS estimates that the overall impact of hedonic quality adjustments in use in other categories has been extremely small. Furthermore, if the CPI were using the pre-1983 asset-based method instead of rental equivalence to measure homeowner shelter cost it would yield a sharply lower current measure of shelter inflation, given that house prices are now declining in many parts of the country.
Ja hoor de hele financiele wereld laat zich bestelen om een rentevergoeding ruim onder de inflatie van 8% te krijgen, hoe geloofwaardigquote:Op zondag 14 november 2010 11:07 schreef Blandigan het volgende:
Diegene die beweert (niet beweerd) dat de inflatie rond de 1.2% ligt heeft zich lekker laten inpakken door overheden.
Nee jij bent geloofwaardig...De BLS heeft het ontzenuwd of te wel, wij van wc eend adviseren wc eend.quote:Op zondag 14 november 2010 14:02 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ja hoor de hele financiele wereld laat zich bestelen om een rentevergoeding ruim onder de inflatie van 8% te krijgen, hoe geloofwaardig. Kom gewoon met feiten, meten is weten...
Termen als alu-hoedje helpen de discussie ook niet verder, of vind je van wel?quote:Op zondag 14 november 2010 16:00 schreef Mendeljev het volgende:
Krijgen we nu ineens te maken met een lichting alu-hoedjes? De CPI geeft gewoon betrouwbare cijfers m.b.t. inflatie die ook door gerenommeerde wetenschappelijke instituten worden gebruikt. De cijfers zijn gewoon in lijn met alle andere inflatieverwachtingen en zelfs de Google Price Index laat desinflatie zien. Er is niets mis met een kritische houding maar op het moment dat dit omslaat tot het neerhalen van iedere betrouwbare bron dan loopt zo'n discussie snel dood.
De onderkant van de samenleving geeft relatief een groter deel van hun inkomen uit aan eerste levensbehoefte. En laat net die eerste levenbehoefte (energie/benzine, voedsel, wonen, gezondheidszorg e.d.) in prijs stijgen door het in stand houden van deze bubble economie door autoriteiten. De onderkant van de samenleving zal dus meer inflatie voelen, maar op het moment van het barsten van die bubble zullen ze ook enorme deflatie voelen.quote:Op zondag 14 november 2010 16:23 schreef Blandigan het volgende:
Deflatie? Ga dat maar eens vertellen aan de onderkant van onze samenleving.
Ik meen me te herinneren dat je eerder zij dat als de financiele wereld slim zou zijn er ook geen bubbles zouden zijn, daar zouden ze immers doorheenprikken.quote:Op zondag 14 november 2010 11:03 schreef piepeloi55 het volgende:
Duidelijke taal lijkt me. Overigens is het heel makkelijk om te controleren hoeveel inflatie er werkelijk is. De markt trekt zich namelijk niks aan van statistieken en gedraagt zich naar de omstandigheden waar het in zit. Het werkelijke inflatiecijfer is dus terug te vinden in prijzen van verschillende producten, zoals TIPS, loonontwikkeling e.d. Reden te meer om het inflatiecijfer 'eerlijk' weer te geven. De (oh zo) slimme financiele wereld zou daar makkelijk doorprikken immers.
Dus alles wat goedkoper wordt wijt je aan de ontwikkelingscyclus en alles wat duurder wordt aan de toegenomen inflatie? Waarom neem je dan als uitgangspunt niet gewoon de CPI? Dan pak je meteen het hele spectrum van consumentengoederen in plaats van het selectieve groepje wat je hierboven hebt opgesomd.quote:Op zondag 14 november 2010 19:58 schreef iamcj het volgende:
Nog is wat voorbeelden uit eigen doos inflatie per jaar van 1998 tot nu:
Ik heb de getallen weggelaten omdat het anders nog onoverzichtelijker wordt.
Nu zijn er sectoren waar flinke deflatie is geweest zoals electronica en vliegtickets, maar ik denk dat je bij dat soort dingen ook rekening moet houden met de ontwikkelingscyclus. zo was de eerste spijkerbroek waarschijnlijk relatief ook erg duur.
quote:Ierland verzet zich tegen hulp EU
` Ierland heeft opnieuw ontkend dat het
met de EU over financiële steun wil
onderhandelen.Onder Duitse leiding
zetten de eurolanden Ierland onder druk
om een beroep te doen op het noodfonds.
Ierland verzet zich,onder meer omdat
het dan onder toezicht komt te staan en
gedwongen wordt tot forse bezuinigingen
en verhoging van de winstbelasting.
Ierland dreigt in betalingsproblemen te
komen door het hoge overheidstekort en
de hoge staatsschuld.
De eurolanden willen de financiële
markten geruststellen.Ze zouden Ierland
liefst voor morgen een hulppakket van
minstens e.45 miljard willen opdringen.
Dat mensen steeds meer schulden hebben (en dus ook langs de voedselbank moeten etc) komt ook doordat men tegenwoordig geen zin meer heeft om te sparen. Men wil tóch op vakantie naar dat all-in resort in TUrkije (kost geen drol overigens) maar heeft het geld niet. Vroeger ging men dan één jaar niet. Nu leent men dit jaar alvast.quote:Op zondag 14 november 2010 14:20 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Nee jij bent geloofwaardig...De BLS heeft het ontzenuwd of te wel, wij van wc eend adviseren wc eend.
Ook al zouden er geen andere mensen zijn die ook niet meer klakkeloos aannemen wat overheden ons voorspiegelen (diezelfde overheden die ons oorlogen inrommelen, het financiele systeem uit de hand hebben laten lopen en dat herstellen met ons belastinggeld, en geen spoor van een lange termijn visie hebben).
Ik kijk gewoon om me heen en dan weet ik genoeg om niet meer in het sprookje te geloven.
- een groeiend aantal mensen die leven van voedselbanken
- een explosief stijgend aantal gezinnen met schulden
- commodities die gemiddeld 50% stijgen (suiker, graan, katoen, etc etc)
- jaarlijkse gemeentebelastingen die gemiddeld 6 procent zijn gestegen en in mijn gemeente 8%
- kringloopwinkels die de vraag niet aankunnen
- salarissen op de nulllijn
- minder belastingaftrek
- slechts 2% op mijn spaargeld
En dan ben ik ook de Euro invoering nog niet vergeten, waarbij de prijzen in plaats van x gulden, al heel snel x euro werden.
En maar blijven volhouden dat de inflatie minimaal is.
Komt ze natuurlijk wel goed uit. Een hogere inflatie en het zou hogere salariseisen regenen.
Groei van wat? Of 3,9% inflatie?quote:Op maandag 15 november 2010 11:03 schreef Rejected het volgende:
Crisis is over jongens, 3.9% groei in Japan.
En BHP Billiton trekt hun bod op Potash in.
GDPquote:Op maandag 15 november 2010 12:12 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Groei van wat? Of 3,9% inflatie?
Ja, en hoe? Door lekker veel geld bij te drukken en over de bevolking uit te strooienquote:
Daar zat ik al op te wachten. Wellicht koop ik POT als ze hierop genoeg dalen (er moet toch wel redelijk wat af).quote:Op maandag 15 november 2010 11:03 schreef Rejected het volgende:
En BHP Billiton trekt hun bod op Potash in.
Precies, zo kan je zonder geld te printen je munt devalueren. Gewoon handig gebruik maken van de omstandigheden.quote:Op maandag 15 november 2010 21:25 schreef flyguy het volgende:
Eur/USD op 1,36.
Japan en de VS komen met allerlei maatregelen om hun munt laag te houden en wij, als Europa, zeggen gewoon dat het kut gaat met land X. En dat kunnen we nu dankzij het vangnet nog maken ook.
Het cynische is dat de huidige 'valuta-oorlog' uiteindelijk slechts symptoom bestrijding is en niemand er op langere termijn beter van wordt.quote:Op maandag 15 november 2010 21:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Precies, zo kan je zonder geld te printen je munt devalueren. Gewoon handig gebruik maken van de omstandigheden.
Dat is een groot nadeel van fiat geld in een sterk globaliserende wereld. Als men nog steeds goud als geld gebruikte was dit niet mogelijk zoals tijdens de 30er jaren. Toen greep men echter naar protectionisme. Een valuta oorlog is niet veel anders en grote bedrijven laten ook al weten dat het slecht is voor het investeringsklimaat deze scherpe valutaschommelingen.quote:Op maandag 15 november 2010 21:38 schreef flyguy het volgende:
Het cynische is dat de huidige 'valuta-oorlog' uiteindelijk slechts symptoom bestrijding is en niemand er op langere termijn beter van wordt.
Die bedrijven kunnen zich eenvoudig indekken tegen valutaschommelingen door derivaten te kopen of te verkopen. Daar dienen die producten uiteindelijk voor, en niet om te speculeren door allerlei FOKkertjes!quote:Op maandag 15 november 2010 21:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is een groot nadeel van fiat geld in een sterk globaliserende wereld. Als men nog steeds goud als geld gebruikte was dit niet mogelijk zoals tijdens de 30er jaren. Toen greep men echter naar protectionisme. Een valuta oorlog is niet veel anders en grote bedrijven laten ook al weten dat het slecht is voor het investeringsklimaat deze scherpe valutaschommelingen.
Ga je hier niet voorbij aan het feit dat deze derivaten duurder worden naarmate de volatileit toeneemt.quote:Op maandag 15 november 2010 21:49 schreef LXIV het volgende:
Die bedrijven kunnen zich eenvoudig indekken tegen valutaschommelingen door derivaten te kopen of te verkopen. Daar dienen die producten uiteindelijk voor, en niet om te speculeren door allerlei FOKkertjes!
Veel geld in de economie pompen is juist goed voor bedrijven, want daar komt het uiteindelijk toch ooit terecht. Niet voor niets zien wij zulke prachtige recordwinsten dit seizoen.
Gecorrigeerd voor inflatie geen reeele winststijgingen? Boeien, als het de koersen maar goed doet.
Dan verkoop je ze toch gewoon? Kan ook. Gebruik je de dollars van je opbrengst om te leveren.quote:Op maandag 15 november 2010 21:59 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ga je hier niet voorbij aan het feit dat deze derivaten duurder worden naarmate de volatileit toeneemt.
Ja, dat kan vooral in Duitsland nog voor een flinke groei zorgen. En dan worden de verschillen met de rest van Europa nog groter.quote:Op maandag 15 november 2010 21:25 schreef flyguy het volgende:
Eur/USD op 1,36.
Japan en de VS komen met allerlei maatregelen om hun munt laag te houden en wij, als Europa, zeggen gewoon dat het kut gaat met land X. En dat kunnen we nu dankzij het vangnet nog maken ook.
Als je de 'last fiat currency standing' hebt, lijkt me dat niet vervelend. Minder vervelend dan de positie van je concurrenten iig..quote:Op maandag 15 november 2010 21:38 schreef flyguy het volgende:
[..]
Het cynische is dat de huidige 'valuta-oorlog' uiteindelijk slechts symptoom bestrijding is en niemand er op langere termijn beter van wordt.
Why your toilet paper is shrinkingquote:Op dinsdag 16 november 2010 15:29 schreef Blandigan het volgende:
Van Zerohedge:
Deflation in all the non-core items continues, even as your cotton-based and coffee purchases are about to go up by 30%. The November PPI increased by 0.4% on expectations of 0.8% (and previous 0.4%). More importantly, the PPI ex the things one actually needs, food and energy, actually went down by 0.6%, despite expectations of an unchanged print of 0.1% from September, confirming that all semi-leverage requiring purchases are getting trounced. Also, how the BLS got a -0.1% read in the food PPI is a secret the Department of Truth will take with it to the grave. At least there was some trace of honesty in energy price reporting, which jumped by 3.7% - the highest since January.
Ach, de meeste beursintroducties zijn toch structureel overgewaardeerd. Allemaal leuk en aardig dat een hf market maker de koers een paar dagen kan stuwen maar daarmee doen ze nog niet een duit in het zakje. Dat blijkt pas als ze hun k/w kunnen hardmaken.quote:Op dinsdag 16 november 2010 14:43 schreef JimmyJames het volgende:
Interessant artikel over de beursintroductie van GM en waarom deze waarschijnlijk toch een groot succes wordt.
Daar gebeurt dan niks bijzonders mee, blijft een geldig betaalmiddel.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:56 schreef Baltazar69 het volgende:
Wat gebeurd er met mijn cash geld waar de letters opstaan van betreffende landen als de euro uit elkaar valt?
Maar krijg je dan niet de valuta van het land wat voor die letter op dat briefje staat?quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:11 schreef Lemans24 het volgende:
Daar gebeurt dan niks bijzonders mee, blijft een geldig betaalmiddel.
Helaas speculeer ik uit principe niet. Dus ga ik sowieso nooit short en vermijd het aankopen van derivaten. Verder was het een sure hit natuurlijk. Als je zit wat die Turbo Shorts op allerlei commodities gedaan hebben!quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:48 schreef Rejected het volgende:
[..]
LXIV zit nu ergens op de Bahamas denk ik.
Helaas speculeer je niet? Er zal vast dus wel weer een moment komen dat je zelf je controle uit het oog verliest en toch een paar turbo's oppakt. Misschien tijdens kerst of oud en nieuw als LXIV in opper beste stemming isquote:Op dinsdag 16 november 2010 22:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Helaas speculeer ik uit principe niet. Dus ga ik sowieso nooit short en vermijd het aankopen van derivaten. Verder was het een sure hit natuurlijk. Als je zit wat die Turbo Shorts op allerlei commodities gedaan hebben!
Mijn discipline als belegger is nog onvoldoende om dit te doen. Vooral het verlies nemen gaat me zwaar, ik denk altijd "nog even wachten". Dus blijf ik daar maar vanaf.quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Helaas speculeer je niet? Er zal vast dus wel weer een moment komen dat je zelf je controle uit het oog verliest en toch een paar turbo's oppakt. Misschien tijdens kerst of oud en nieuw als LXIV in opper beste stemming is
Maarja, dat doe ik met name. Wel discipline hebben, maar als de flow goed aan voelt toch het ritje mee proberen te pakken op de commodities. Je kunt een aantal keer mis zitten, maar als je het 1 keer goed hebt maakt dat een aantal fouten ongedaan. Met name turbo's en sprinters gebruik ik daar voor. Niet CFDs. Dat is zelfmoord.
Zorgen dat je positie nooit te groot is. Op die manier draait 'leverage' je nooit om de oren. Daarom gebruik ik daar ook geen opties voor. Opties is alleen om dingen af te dekken in de aandelen portfolio. Straddle, strangle's etc. zijn niet aan mij besteed.quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mijn discipline als belegger is nog onvoldoende om dit te doen. Vooral het verlies nemen gaat me zwaar, ik denk altijd "nog even wachten". Dus blijf ik daar maar vanaf.
Met LT-beleggen in kwaliteitsbedrijven is die eigenschap niet zo kwalijk.
Ik denk dat de eerste stap naar succesvol beleggen is je realiseren dat een rendement van meer dan 10% (op jaarbasis) zeer goed is! Dan is die lust om in die groeiaandelen te beleggen veel minder, hooguit een paar procent van je portefeuille voor de grap.quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:57 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Zorgen dat je positie nooit te groot is. Op die manier draait 'leverage' je nooit om de oren. Daarom gebruik ik daar ook geen opties voor. Opties is alleen om dingen af te dekken in de aandelen portfolio. Straddle, strangle's etc. zijn niet aan mij besteed.
Lange termijn beleggen in kwaliteits bedrijven is net zo goed risicovol. De meeste die ik ken willen allemaal investeren in aandelen die relatief laag geprijst staan en veel 'bedrijfs/groei' potentie hebben. De meeste van die mensen gaan net zo hard op hun waffel als de mensen die op korte termijn beleggen. Dan heb je alleen nog investeren in de solide bedrijven waar je een kleiner rendement mee kunt halen. En voor de grote portfolio's eindig je al snel op corporate obligaties met een procent of 7/8%
Natuurlijk. Maar een tiener van 17 die met 1000,- gaat beleggen en na 1 jaar 1100,- heeft is natuurlijk niet tevreden. In het geval met een gezin, meer vermogen, ga je daar natuurlijk anders over na denken. Zou jij exact hetzelfde beleggen als je alleen zou wonen waar de belasting laag is bijv? Of dan wel full frontal gaan met risico nemen.quote:Op dinsdag 16 november 2010 23:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat de eerste stap naar succesvol beleggen is je realiseren dat een rendement van meer dan 10% (op jaarbasis) zeer goed is! Dan is die lust om in die groeiaandelen te beleggen veel minder, hooguit een paar procent van je portefeuille voor de grap.
met 1000 euro?quote:Op dinsdag 16 november 2010 23:20 schreef LXIV het volgende:
Als ik ergens alleen zou wonen waar de belasting laag was zou ik juist heel conservatief beleggen, á la Selang, zodat ik van de opbrengsten kon leven.
Op zich wel een contra-indicator. Maar anderzijds worden er gewoon goede winsten geboekt door bedrijven en zijn de koersen tov vroegere gelijke winsten nog steeds veel lager.quote:Op donderdag 18 november 2010 14:59 schreef JimmyJames het volgende:
Investors haven't been this bullish since 2007 market peak
http://pragcap.com/investor-sentiment-remains-extremely-bullish
Oppassen dus
En erg netjes dat ze het Smit pensioenfonds aanvullen. Smit was zelf gewoon verkeerd bezig!quote:Op donderdag 18 november 2010 15:50 schreef JimmyJames het volgende:
[...]
(edit) Boskalis schiet trouwens ook geweldig omhoog vandaag.Ik heb ze niet maar ik vind het wel een redelijk goed aandeel dat niet al te hoog wordt gewaardeerd.
De hoge werkloosheid en de staatsschuld daar lijkt me ook wel een kleine angst.quote:Op donderdag 18 november 2010 15:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
De enige angst zijn natuurlijk nog de staatschulden van de PIIGS. Als die storm overgewaaid is dan kunnen de koersen wel naar het niveau van 410.
Zolang de straffen voor insider trading nog steeds zo enorm laag zijn zal insider trading blijven plaatsvinden. Gevalletje opportunity cost.quote:Op zaterdag 20 november 2010 19:45 schreef JimmyJames het volgende:
U.S. Preparing Sweeping Insider-Trading Charges: Report
http://www.huffingtonpost(...)harges_n_786335.html
Een derivaat op een onderliggende waarde, in dit geval op een commodity (grondstof).quote:Op zondag 21 november 2010 20:22 schreef Lucas15 het volgende:
Kan iemand me uitleggen wat commodity futures betekend/is?
Valt daar meer winst uit te halen dan Aandelen?quote:Op zondag 21 november 2010 20:55 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Een derivaat op een onderliggende waarde, in dit geval op een commodity (grondstof).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Future
Je kan ermee speculeren en/of hedgen
Ja en nee. Als 't werkt ben je sneller binnen maar waarschijnlijk zullen jij en ik als leken geen schijn van kans maken.quote:Op zondag 21 november 2010 21:19 schreef Lucas15 het volgende:
[..]
Valt daar meer winst uit te halen dan Aandelen?
Hoeveel geld moet je daarvoor hebben? Ik las ergens dat je minimaal 50K moet hebben en dat je ook (10)duizende euros verlies kan maken?
Waarom niet als ik vragen mag?quote:Op zondag 21 november 2010 21:22 schreef Sokz het volgende:
Ja zitten hefbomen op.
[..]
Ja en nee. Als 't werkt ben je sneller binnen maar waarschijnlijk zullen jij en ik als leken geen schijn van kans maken.
Je hebt niet de kennis die grote handelaren wel hebben.quote:
Oh, veels te gevaarlijk voor mij. Ik hou het bij me aandeeltjesquote:Op zondag 21 november 2010 21:31 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Je hebt niet de kennis die grote handelaren wel hebben.
Bij een grote beweging heb je kans dat je margin opraakt, je wordt gewoon de markt uitgedrukt.
quote:Op zondag 21 november 2010 19:07 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik ga vanaf maandag me maar weer eens bezig houden met intraday traden. Kan wel weer een boost gebruiken
quote:Op vrijdag 12 november 2010 10:31 schreef LXIV het volgende:
Als je wil shorten op de commodities-bubble is nu het moment!
Jammer dat je er zelf niet op ging tradenquote:
totally ontopic. Welk doel dient het anders? En aangezien Air Asia vanaf februari voor circa 400 euro retour vliegt van Orly naar KUL.. :-)quote:Op maandag 22 november 2010 22:44 schreef SeLang het volgende:
Okee het is offtopic, maar naast alle Shiller P/E's e.d. moet een belegger af en toe ook even nadenken over wat hij met al die verdiende poen gaat doen.
Dit dus: [Reisverslag] Maleisie +Brunei
Inderdaad!quote:Op maandag 22 november 2010 22:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
totally ontopic. Welk doel dient het anders?
Nicequote:Op maandag 22 november 2010 22:44 schreef SeLang het volgende:
Dit dus: [Reisverslag] Maleisie +Brunei
Zo'n beetje alle insiders verkopenquote:There were 5 insider buys for a total of $150,673, and 117 sales for a total of $1,247,500,249. There is no point to even discuss what this data point indicates.
Nou ja de reden dat ze denken dat hun aandelen niet veel verder omhoog zullen gaan maar eerder omlaag. Ik denk dat ze daar eerder kijk op hebben dat outsiders. Verder zal dit wel niet onder voorkennis vallen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 09:28 schreef Rejected het volgende:
Interessant inderdaad. Kan ook niet echt een exacte reden hiervoor bedenken, ze mogen toch niet handelen in voorkennis?
Yep, en die staat zo weer boven de 8.00 euro.quote:
Ja, maar dat durf ik dan niet. "Ja, maar Ierland, Noord en Zuid Korea, toch maar niet".:')quote:
Ik heb het tegenovergesteldequote:Op dinsdag 23 november 2010 17:51 schreef sitting_elfling het volgende:
Enorme kut dag vandaag. Alles rood in mijn portfolio op 1 aandeeltje na. Nu weet ik ook wel dat 1 dag helemaal niks zegt maar toch. Dat er op zo'n dag als vandaag toch een 10% winst verdwijnt van je gehele portfolio geeft alleen maar mijn incompetente manier van hedgen aan. Ik moet alles maar eens op nieuw instellen (zit in de commodities, fx, index futures en aandelen op het moment en heb het blijkbaar zo gekozen dat alles hoog aan elkaar is gecorreleerd. Kutzooi)
don't tell me: je hebt een Noord Koreaanse broer.....quote:Op dinsdag 23 november 2010 19:28 schreef Tware het volgende:
Vandaag +46,15% op gister aangekochte shorts AEX![]()
Ik heb zelf ook zilver in de portfolio maar dat heeft op verlies gestaan vandaag. Vandaar dat ik dus zei dat op een gegeven moment letterlijk alles, op 1 aandeel na, rood gekleurd was.quote:Op dinsdag 23 november 2010 19:08 schreef iamcj het volgende:
[..]
Ik heb het tegenovergestelde
Vandaag gingen goud en zilver omhoog en de indexen naar beneden. Die relatie was al een hele tijd redelijk stabiel, maar ze laten elkaar nu weer los. Ik denk dus ook niet dat je correlatie voor het kiezen hebt of je moet precies weten wat de invloeden zijn. Euro/dollar verhouding is ook recent weer omgedraaid.
Ik zou nu geen aandelen nemen. Er hoeft nu maar iets te gebeuren of de crash is daar.
Briljantquote:Op dinsdag 23 november 2010 19:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
don't tell me: je hebt een Noord Koreaanse broer.....
Yep, en 1 slechte dag... afijn, da's duidelijk.quote:Op dinsdag 23 november 2010 19:56 schreef sitting_elfling het volgende:
En 1 goede dag met CFDs, en je kunt zo een aantal negatieve returns wegwerken.
Ik heb mijn lesje wel geleerd hoor met CFDs. Zorgen dat je een strikte stoploss hebt en je verliest nooit(!) een enorm bedrag. Zie het als een soort premie zoals met opties.quote:Op woensdag 24 november 2010 00:54 schreef Arcee het volgende:
[..]
Yep, en 1 slechte dag... afijn, da's duidelijk.
Dat kan je ook doen met elk ander instrument en elke hefboom (natuurlijk wel ademruimte houden voor de trade).quote:Op woensdag 24 november 2010 01:02 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb mijn lesje wel geleerd hoor met CFDs. Zorgen dat je een strikte stoploss hebt en je verliest nooit(!) een enorm bedrag. Zie het als een soort premie zoals met opties.
Klopt. Maar ik wou alleen even ingaan op het feit dat CFDs vooral als casino materiaal worden gezien en futures en opties bijvoorbeeld niet. Dat is mijn inziens niet helemaal eerlijk.quote:Op woensdag 24 november 2010 01:09 schreef flyguy het volgende:
[..]
Dat kan je ook doen met elk ander instrument en elke hefboom (natuurlijk wel ademruimte houden voor de trade).
Je stoploss is het allerbelangrijkste aspect van elke trade.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |