quote:Op vrijdag 12 november 2010 10:31 schreef LXIV het volgende:
Als je wil shorten op de commodities-bubble is nu het moment!
Vind ik toch wel een gewaagde stelling!quote:
Maar opnieuw een mooie kans om 's ochtends long te gaan en een paar uur later te cashen. Het patroon herhaalt zich wel héél vaak de laatste tijd.quote:Op vrijdag 12 november 2010 12:25 schreef Perrin het volgende:
Hobbelig parcours voor Euro-Dollar vandaag:
[ afbeelding ]
Je zegt een beetje het tegenovergestelde van LXIV een aantal reacties eerder. Maar waarom gaat het niet naar beneden? En ik denk niet dat iedereen hier weet waar POMO voor staatquote:Op vrijdag 12 november 2010 15:57 schreef Dalliance het volgende:
Ik zie het de komende tijd niet naar beneden gaan, afgezien van kleine correcties, vooral commodities niet en vandaag is de eerste POMO dag!
POMO = Permanent Open Market Operations. En op POMO dagen pompt de FED geld in de markten, zie de tabel hieronder voor data:quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:22 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je zegt een beetje het tegenovergestelde van LXIV een aantal reacties eerder. Maar waarom gaat het niet naar beneden? En ik denk niet dat iedereen hier weet waar POMO voor staat
Echt groen is het alleen nog nietquote:Op vrijdag 12 november 2010 17:20 schreef JimmyJames het volgende:
Mijn handen jeuken om wat putjes te kopen (randstad wellicht) maar pomo-dag idd..
quote:Op vrijdag 12 november 2010 17:36 schreef Dalliance het volgende:
[..]
Echt groen is het alleen nog niet
Daarom! Heb al een poosje geleden op ZH gelezen over deze POMO dagen dat je ze moest aankruisen want de kans was aanwezig dat de beurs om hoog zou gaan. Destijds had ik er al zo mijn twijfel over. Ben het wel eens met de onderliggende gedachte daar niet van, maar tochquote:Op vrijdag 12 november 2010 17:36 schreef Dalliance het volgende:
[..]
Echt groen is het alleen nog niet
Dat is toch onzin? Waarom zouden aandelen nu omhoog gaan als de FED treasuries opkoopt voor een lange termijn en dit ook al een lange tijd heeft gedaan? Het effect is enkel het handhaven van de lage rente. Het inflatiegevaar dat wordt geprojecteerd is ook geen hard argument zolang het bestede geld niet in de werkelijke economie terugkomt.quote:Op vrijdag 12 november 2010 19:40 schreef Rejected het volgende:
Waarom de markten stijgen bij POMO, ziehier dit topic Crisis .
Wat denk je dat met het geld gebeurt dat de obligatiehouders die worden uitgekocht vers in handen hebben gekregen, in de achtertuin begraven?quote:Op vrijdag 12 november 2010 19:53 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Dat is toch onzin? Waarom zouden aandelen nu omhoog gaan als de FED treasuries opkoopt voor een lange termijn en dit ook al een lange tijd heeft gedaan? Het effect is enkel het handhaven van de lage rente. Het inflatiegevaar dat wordt geprojecteerd is ook geen hard argument zolang het bestede geld niet in de werkelijke economie terugkomt.
Daarom koopt de FED ook nieuwe treasuries op.quote:Op vrijdag 12 november 2010 19:57 schreef Perrin het volgende:
Wat denk je dat met het geld gebeurt dat de obligatiehouders die worden uitgekocht vers in handen hebben gekregen, in de achtertuin begraven?
Denk jij dan dat het geheel geen bubblevormend effect op de aandelen/commoditiesmarkten heeft?quote:Fed to Buy Extra $600 Billion of Treasuries to Boost Growth
While Bernankes near-zero rates and $1.7 trillion in asset purchases helped end the recession, the Fed said progress has been disappointingly slow in bringing down joblessness close to a 26-year high. The risk is that the move doesnt work or fuels inflation and asset bubbles, said Paul Ballew, a former Fed economist and a senior vice president at Nationwide Mutual Insurance Co. in Columbus, Ohio.
Bernanke, in an opinion article for the Washington Post released late today, said the purchases should boost economic growth through lower borrowing costs and higher stock prices and that concerns about the strategy are overstated.
Jawel maar dat effect is nu al ingeprijsd. Aandelen zijn op dit moment al enorm overgewaardeerd en het vermoeden bestaat dat dit voor commodities ook geldt. Het is echter niet zo dat beleggers over een maand bereid zijn nog meer te betalen voor een stukje potentiele winst omwille van lage rentes als ze nu al weten dat de rente volgende maand nog steeds even laag is. Maar dit zijn neveneffecten, de reden om dit beleid te handhaven is om een bancaire crisis te voorkomen en blijkbaar vindt men dat belangrijker dan kunstmatig alle assets hoog te houden.quote:Op vrijdag 12 november 2010 21:01 schreef Perrin het volgende:
Denk jij dan dat het geheel geen bubblevormend effect op de aandelen/commoditiesmarkten heeft?
Gelukkig doen ze het voor het welzijn van de VS en/of de mensheid en niet om zichzelf te verrijken.quote:Op vrijdag 12 november 2010 21:29 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Jawel maar dat effect is nu al ingeprijsd. Aandelen zijn op dit moment al enorm overgewaardeerd en het vermoeden bestaat dat dit voor commodities ook geldt. Het is echter niet zo dat beleggers over een maand bereid zijn nog meer te betalen voor een stukje potentiele winst omwille van lage rentes als ze nu al weten dat de rente volgende maand nog steeds even laag is. Maar dit zijn neveneffecten, de reden om dit beleid te handhaven is om een bancaire crisis te voorkomen en blijkbaar vindt men dat belangrijker dan kunstmatig alle assets hoog te houden.
Mijn post was ook maar een grapje.quote:
Ik heb de indruk dat de FED heel goed weet waar het mee bezig is en dat het zelfs een bijbedoelde intentie is om commoditys en aandeelbeurzen te stuwen. Niet alleen voor het vertrouwen en daarmee de (tevergeefse) hoop op kredietexpansie, maar ook om de inflatie(-verwachtingen) naar een hoger niveau te brengen middels stijgende commodityprijzen. Door het ontbreken van kredietexpansie hadden we immers zonder die stijgende comodityprijzen deflatie gekend.quote:Op vrijdag 12 november 2010 21:01 schreef Perrin het volgende:
Bernanke, in an opinion article for the Washington Post released late today, said the purchases should boost economic growth through lower borrowing costs and higher stock prices and that concerns about the strategy are overstated.
Welk doel zou hiermee gediend moeten zijn? Kredietexpansie is alleen realistisch als men de interest ook kan betalen bij hoger oplopende rentes.quote:Op vrijdag 12 november 2010 22:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik heb de indruk dat de FED heel goed weet waar het mee bezig is en dat het zelfs een bijbedoelde intentie is om commoditys en aandeelbeurzen te stuwen. Niet alleen voor het vertrouwen en daarmee de (tevergeefse) hoop op kredietexpansie, maar ook om de inflatie(-verwachtingen) naar een hoger niveau te brengen middels stijgende commodityprijzen.
Het hele systeem draait in feite al decennia op kredietexpansie. Op het moment dat dat achterwege blijft heb je 2 keuzes of je stimuleerd monetair en fiscaal in de hoop dat die expansie zich weer hervat of je accepteerd een depressie.quote:Op vrijdag 12 november 2010 22:18 schreef Mendeljev het volgende:
Welk doel zou hiermee gediend moeten zijn? Kredietexpansie is alleen realistisch als men de interest ook kan betalen bij hoger oplopende rentes.
Als het al ingeprijsd was, was het niet zo effectief. Zie http://www.zerohedge.com/(...)-added-400-points-sp voor een grafiekje dat de S&P vergelijkt, uitgaande van POMO en non-POMO dagen. Het verschil is spectaculair. De analyse van Zero Hedge komt erop neer dat eigenlijk alleen de banken de beurzen nog omhoog houden (met POMO geld; het moet toch ergens naartoe).quote:Op vrijdag 12 november 2010 21:29 schreef Mendeljev het volgende:
Jawel maar dat effect is nu al ingeprijsd. Aandelen zijn op dit moment al enorm overgewaardeerd [..]
Voor aandelen is dat zondermeer waar, dat is gek genoeg de belangrijkste factor in het omhooghouden van het vertrouwen van Amerikanen in hun economie en FED-hoofden hebben herhaaldelijk verklaard dat ze het omhooghouden van de aandelenmarkt tot hun doelen rekenen. Maar commodities omhooghouden is levensgevaarlijk. Inflatieverwachtingen creëren is één ding, maar ze dadelijk onverhoopt waarmaken is een ander omdat je daarmee de winstgevendheid van het bedrijfsleven en de levensstandaard van het gewone volk hard raakt (enig voordeel is dat het tot omzetstijgingen zou leiden en dus tot 'groei'). Bovendien zitten de grootste banken zwaar short in commodities en zouden oplopende prijzen ze in de problemen brengen (zo heeft Max Keiser net zijn fellow Americans opgeroepen om allemaal één zilveren munt te kopen, om zilver-shortkampioen JP Morgan failliet te krijgen). Dat de toezichthouder gisteren bv. de margeverplichting op zilver verhoogde om speculanten uit de markt te blazen is nog zo'n indicatie dat men niet op die oplopende grondstofprijzen zit te wachten.quote:Op vrijdag 12 november 2010 22:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik heb de indruk dat de FED heel goed weet waar het mee bezig is en dat het zelfs een bijbedoelde intentie is om commoditys en aandeelbeurzen te stuwen.
Ik zie dit verschijnsel als een tweede orde effect. Het is waar dat dankzij de POMO banken veel geld beschikbaar hebben en dit in de beurzen steken voor een minimaal rendement maar dat heeft niets te maken met het feit dat beleggers geen reden hebben om aan te nemen dat beurskoerzen gaan stijgen op basis van rentestanden alleen want die zijn voor de komende periode namelijk bekend - op basis van het FED reddingsplan. Ik noem het een tweede orde effect omdat het verschijnsel aannemelijk lijkt maar geen wetmatigheid hoeft te zijn. Voor hetzelfde geld investeren banken namelijk niets in aandelen. En met deze onzekerheid hebben beleggers helemaal niets.quote:Op vrijdag 12 november 2010 23:56 schreef dvr het volgende:
Als het al ingeprijsd was, was het niet zo effectief. Zie http://www.zerohedge.com/(...)-added-400-points-sp voor een grafiekje dat de S&P vergelijkt, uitgaande van POMO en non-POMO dagen. Het verschil is spectaculair. De analyse van Zero Hedge komt erop neer dat eigenlijk alleen de banken de beurzen nog omhoog houden (met POMO geld; het moet toch ergens naartoe).
Ik weet niet zo snel wat ik hier van moet vinden. Er is namelijk een tendens dat beleggers niet meer zo happig zijn om flinke provisies te betalen voor tegenvallende resultaten en overgaan op eigen beheer. Deze tendens wordt bevestigd door de enorme toename in ETF-handel op basis van aanbod en liquiditeit. Ook is het zo dat mutual fund beheerders vrijwel altijd bullish zijn omdat hun salaris afhangt van diezelfde provisies. Daarnaast zijn de cash levels van mutual funds afhankelijk van de stortingen van hun klanten. Het lijkt me om die reden sterk dat de klanten als geheel een voorspellende waarde hebben ten opzichte van de totale markt want anders zouden ze hun geld niet door anderen laten beheren.quote:Een interessante indicator die beursbeleggers in de gaten zouden moeten houden is de 'mutual fund cash levels', m.a.w. de hoeveelheid cash die de reguliere beleggingsfondsen (in verhouding tot hun andere vermogensbestanddelen) klaar hebben staan om in de markt te steken. Die nemen al tijden af en zijn nu op het laagste punt aller tijden. Het interessante daaraan is dus dat enerzijds de fund managers super bullish zijn, want ze zitten vrijwel volledig in aandelen, maar anderzijds dat ze geen cent meer hebben om nog in de markt te steken! Zowat iedere crash in de aandelenmarkt is voorafgegaan door zo'n dip in die mutual fund cash levels. Zie de tweede grafiek op deze pagina: http://www.etf-corner.com(...)r-strikes-back-.html. Maar bedenk dus wel dat Oom Bernanke nu op gezette tijden de markten van nieuw bloed voorziet.
De FED weet donders goed dat om de rente laag te kunnen houden de inflatie(-verwachtingen) niet te ver kunnen stijgen en zo mogelijk zal men dat ook voorkomen. Zoniet is dat een economische doodsklap en dalen die verwachtingen hierdoor vanzelf. Maar wat belangrijker is voor autoriteiten is om deflatie te voorkomen. En dat is in dit huidige economische klimaat een veel grotere zorg. De FED maakt afwegingen en tot nog toe zijn het de goede om zo kort mogelijk bij hun doelstelling te komen. Helaas heeft het op langere termijn echter geen nut en verspeelt men de monetaire en ook fiscale speelruimte.quote:Op zaterdag 13 november 2010 00:08 schreef dvr het volgende:
Maar commodities omhooghouden is levensgevaarlijk. Inflatieverwachtingen creëren is één ding, maar ze dadelijk onverhoopt waarmaken is een ander omdat je daarmee de winstgevendheid van het bedrijfsleven en de levensstandaard van het gewone volk hard raakt (enig voordeel is dat het tot omzetstijgingen zou leiden en dus tot 'groei').
Maar voor welke positie zitten ze daarin voor hun klanten en op welk deel voor eigen rekening? Ik heb niet de precieze cijfers, maar tot nog toe komt dat verhaal niet overeen met de mega winsten die men gemaakt heeft op deze afdelingen.quote:vendien zitten de grootste banken zwaar short in commodities.
Een toezichthouder heeft totaal andere belangen. Het kan ook zo zijn dat ze bang zijn dat zodra een trend omslaat er enorme verliezen worden genomen en men daarop anticipeerd door de margings te verhogen. Wie weet is er wel een grote shorter uitgerookt de afgelopen tijd door de stijgingen. Allemaal variabelen die een marginverhoging rechtvaardigen. Het is toch logisch dat zodra een markt zich volatieler gedraagd de margin eisen toenemen?quote:Dat de toezichthouder gisteren bv. de margeverplichting op zilver verhoogde om speculanten uit de markt te blazen is nog zo'n indicatie dat men niet op die oplopende grondstofprijzen zit te wachten.
Ondanks alle verschijnselen van geldontwaarding?quote:Op zaterdag 13 november 2010 11:18 schreef piepeloi55 het volgende:
Maar wat belangrijker is voor autoriteiten is om deflatie te voorkomen. En dat is in dit huidige economische klimaat een veel grotere zorg.
De echte geldontwaarding is de geldgroei. De vertaling in prijzen is echter niet iets wat zomaar tot stand komt. Doordat men deze relatie slecht onthoudt, las ik laatst dat hogere belastingen de inflatie opstuwen omdat zij de prijzen verhogen. En dat nog wel in een peer-reviewed stuk in een wetenschappelijk journal.quote:Op zaterdag 13 november 2010 11:48 schreef piepeloi55 het volgende:
Dat zijn commodityprijzen. De echte geldontwaardering is het prijsinflatiecijfer. Een historisch lage, ondanks al het gepimps!
Sowieso zijn monetaire en economische begrippen vaak niet realistisch en niet te begrijpen voor het klootjesvolk.quote:Op zaterdag 13 november 2010 11:59 schreef piepeloi55 het volgende:
Volgens de monetaire en economische begrippen heb je natuurlijk gelijk. Maar ik bedoelde met het woordje echte de ontwaardering die er voor ons, het klootjesvolk, toe doet.
Grondstoffen stijgen over bijna de hele breedte enorm in prijs, belastingen nemen toe, zorgverzekering wordt duurder, brandstof wordt duurder, maar het officiele inflatiecijfer blijft laag; da's geruststellendquote:Op zaterdag 13 november 2010 11:48 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat zijn commodityprijzen. De echte geldontwaardering is het prijsinflatiecijfer. Een historisch lage, ondanks al het gepimps!
Ja nogal. Alleen de bubble-kunstmatige sectoren stijgen dus fors, dat moet wel betekenen dat in de overige sectoren/markten sprake is van deflationaire krachten om het inflatiecijfer te stabiliseren. En mochten net die kunstmatige sectoren tot zijn einde komen als de monetaire en fiscale speelruimte over een aantal jaren is uitgeput.quote:Op zaterdag 13 november 2010 12:14 schreef Perrin het volgende:
Grondstoffen stijgen over bijna de hele breedte enorm in prijs, belastingen nemen toe, zorgverzekering wordt duurder, brandstof wordt duurder, maar het officiele inflatiecijfer blijft laag; da's geruststellend.
hmmm, het ligt soms wel wat subtieler.quote:Op zaterdag 13 november 2010 12:17 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ja nogal. Alleen de bubble-kunstmatige sectoren stijgen dus fors, dat moet wel betekenen dat in de overige sectoren/markten sprake is van deflationaire krachten om het inflatiecijfer te stabiliseren. En mochten net die kunstmatige sectoren tot zijn einde komen als de monetaire en fiscale speelruimte over een aantal jaren is uitgeput.
SE, heb je trouwens toegang tot je BB?
Ja. Het is niet voor niets dat het BLS/CBS e.d. dit soort veranderingen in producten meeneemt en corrigeerd in de inflatiecijfers. Het zogenaamde hedonic quality adjustment .quote:Op zaterdag 13 november 2010 13:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Is dat nou inflatie voor het klootjesvolk, of niet, is de vraag?
Ik beschouw iemand met jouw kennis niet echt als het klootjesvolk van de beursvloer ofzo. Ik geloof in de remmende voorsprong van wat men 'professionele beleggers noemt'.quote:Op zaterdag 13 november 2010 11:59 schreef piepeloi55 het volgende:
Volgens de monetaire en economische begrippen heb je natuurlijk gelijk. Maar ik bedoelde met het woordje echte de ontwaardering die er voor ons, het klootjesvolk, toe doet.
ja, maar ik blijf een krappe euro voor een maaltijd besteden, inflatie of geen inflatie. Het tast mijn koopkracht niet aanquote:Op zaterdag 13 november 2010 14:39 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ja. Het is niet voor niets dat het BLS/CBS e.d. dit soort veranderingen in producten meeneemt en corrigeerd in de inflatiecijfers. Het zogenaamde hedonic quality adjustment .
Tsk, tsk, stout van de chinese overheidquote:Inflation "under-statement" sparks row in China
(Reuters) - With price pressures on the rise in China, a rare public spat has broken out in government circles about whether the statistics agency is suppressing the full truth of how high inflation really is.
Wat wil je hiermee zeggen? Dit is gewoon inflatie van de kwaliteit. Als diesel ieder jaar duurder wordt en ik stap over op koolzaadolie dan kan ik voor minder euro's een tank volgieten en uiteindelijk minder kilometers rijden. Het lijkt me dat ook het klootjesvolk met inflatie heeft te maken, tenzij je wilt impliceren dat rijst superieur is ten opzichte van groenten ofzo.quote:Op zaterdag 13 november 2010 13:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
In India is de officiele voedselinflatie ergens tussen de 12% en 18% het laatste jaar. Toch stijgen de prijzen van maaltijden ('meals') in Chennai niet. Waarom? Minder groenten, meer rijst. Vervanging van dure grondstoffen door goedkope grondstoffen. Of minder vlees in de Briyani.
Is dat nou inflatie voor het klootjesvolk, of niet, is de vraag?
Ik wil daarmee aangeven dat je dat weliswaar inflatie kan noemen, maar dat dat het besteedbaar inkomen / uitgaven niet aantast. Dus dat de gevolgen van inflatie nogal relatief/diffuus zijn.quote:Op zaterdag 13 november 2010 23:35 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Dit is gewoon inflatie van de kwaliteit. Als diesel ieder jaar duurder wordt en ik stap over op koolzaadolie dan kan ik voor minder euro's een tank volgieten en uiteindelijk minder kilometers rijden. Het lijkt me dat ook het klootjesvolk met inflatie heeft te maken, tenzij je wilt impliceren dat rijst superieur is ten opzichte van groenten ofzo.
Je zou zo bij de overheid kunnen gaan werken.....quote:Op zondag 14 november 2010 05:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik wil daarmee aangeven dat je dat weliswaar inflatie kan noemen, maar dat dat het besteedbaar inkomen / uitgaven niet aantast. Dus dat de gevolgen van inflatie nogal relatief/diffuus zijn.
ik hoef niet bij de overheid te werken om te begrijpen dat het door mij aangehaalde praktijkvoorbeeld officiele inflatie is die door de maatschappij geabsoreerd wordt. Voedselinflatie hier in India is > 10%, maar je merkt het dus niet aan de prijzen van een maaltijd. Dus wat is dan de impact?quote:Op zondag 14 november 2010 06:38 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Je zou zo bij de overheid kunnen gaan werken.....
Natuurlijk is dat inflatie. Er zijn websites die de échte US inflatie bijhouden, dus zonder de truuks van ome Ben en andere instanties. En dan zit je niet op een CPI van 1,2% maar van 8%.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |