abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87527312

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
RTL Z (streaming TV)
[Bloomberg TV] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,'expireren', van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico's door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ' 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ' 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Scheefzitten - Een belegger zit 'scheef' als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Vorige topic
De Beursvloer # 172 Straks de double dip? Of toch niet?

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

[[Categorie:OP]]
pi_87527373
Oeps een spatie na het hekje. :@

quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 11:04 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik blijf het maar een karig jaar vinden. Op 4 Januari stonden we op 343, nu 10 maand later staan we op 343.
Eventuele TT: Waar SE het karig vindt.
pi_87529385
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 11:38 schreef Rejected het volgende:
Oeps een spatie na het hekje. :@
[..]

Eventuele TT: Waar SE het karig vindt.
Ik zal niet de enige zijn die het karig ziet op de markt als die in 10 maand geen donder is opgeschoven. Alleen op die optie constructies van LXIV verdien je er op deze manier geld aan. Maar daar ben ik zelf niet zo kundig in.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 12:55:18 #4
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_87529700
Vind die zijwaartse markt wel prima. Ideaal om te scalpen. Mijn lange termijnzooi (paar weken tot een half jaar) moet toch nog verder uitgewerkt worden.
The more debt, the better
pi_87529855
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:55 schreef flyguy het volgende:
Vind die zijwaartse markt wel prima. Ideaal om te scalpen. Mijn lange termijnzooi (paar weken tot een half jaar) moet toch nog verder uitgewerkt worden.
Ik heb toch liever dat we weer zo'n periode van 1990 tot 2000 krijgen op de markten. Weinig zorgen, wat je ook koopt het gaat toch wel omhoog. Fundamenteel klopt er allemaal geen derrie van maar dat zijn zorgen voor later En na een goede 10 jaar zorg je er voor dat jij je schaapjes op het droge hebt :+

En in markten die zo extreem omhoog gaan valt ook veel meer geld te verdienen dan nu. In ieder geval met mijn manier van handelen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  donderdag 14 oktober 2010 @ 13:22:39 #6
256829 Sokz
Livin' the life
pi_87530622
Sta overall in 2010 op een kleine 4% terwijl mn grootste positie enorm zuidwaards is gegaan (arcelormittal).
pi_87530931
Lijkt een beetje op de stijging na 2003. Eerste jaar stijging, tweede jaar (2004) bijna gelijk, daarna ging het pas verder omhoog. Volgend jaar dus de 450 :+
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_87531901
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zal niet de enige zijn die het karig ziet op de markt als die in 10 maand geen donder is opgeschoven. Alleen op die optie constructies van LXIV verdien je er op deze manier geld aan. Maar daar ben ik zelf niet zo kundig in.
Wat doet hij precies? Puts op 305 en calls op 360 schrijven? :P
Daar kan je wel flink aan verdienen ja, vooral als je de eerste rond 315 schrijft en de 2e op de 339. :P Ook was er in mei veel geld te verdienen met die enorme volatiliteit.
Maar als het dan even hard gaat zit je 'em toch wel even te knijpen.

Maar de meeste van jouw posities hou je niet zolang aan toch?
pi_87532128
Wel toevallig, want ik sta ook sinds een week in de plus. Maar dat is allemaal dankzij één aandeel:

Heb dit jaar ook enkele bleeders gehad op ArcelorMittal en de VIX. Het is spijtig dat ik geen stoploss kan meegeven bij m'n orders (TradeBox).
pi_87532284
Speculeren op de VIX? Watvoor posities en in welke periodes waren dat?
pi_87532544
Begin augustus call 30 okt10 en call 35 dec10 gekocht met het idee dat de rally spoedig zou eindigen, maar ipv ze te verkopen in de derde week van augustus, hield ik ze vast.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 15:08:49 #12
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_87534382
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 13:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

En in markten die zo extreem omhoog gaan valt ook veel meer geld te verdienen dan nu. In ieder geval met mijn manier van handelen.
Oh ja flinke stijgingen zijn ook heerlijk. Keihard position traden met futures :)

Edit: http://pages.stern.nyu.edu/~sbrown/leeson.PDF Voor mensen die nog een strategie zoeken :P
The more debt, the better
pi_87536289
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 13:22 schreef Sokz het volgende:
Sta overall in 2010 op een kleine 4% terwijl mn grootste positie enorm zuidwaards is gegaan (arcelormittal).
Heb je Arcelor nog steeds?

Het aandeel is alleen leuk geweest ten tijde van de bull periode van 03 tot 07'

En analisten blijven maar een hogere waarde aanhouden. Of je daar nu zo veel aan hebt?

En fundamenteel kan het ook beter. Zo hebben wij als studentenfonds Xstrata een tijdje op het lijstje gehad. Ik neem aan dat je de fundamentals wel grofweg een beetje kent?

En dan nog te bedenken dat qua producten Arcelor Mittal zo'n 60% van z'n revenues als ik het niet mis heb uit staal haalt. Zo heel interessant is dat niet op het moment (en ook niet de afgelopen jaren).
pi_87536367
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 14:04 schreef Dalliance het volgende:
Wel toevallig, want ik sta ook sinds een week in de plus. Maar dat is allemaal dankzij één aandeel:

[ afbeelding ]

Heb dit jaar ook enkele bleeders gehad op ArcelorMittal en de VIX. Het is spijtig dat ik geen stoploss kan meegeven bij m'n orders (TradeBox).
Hoe kom je bij zo'n aandeel als OIM? Ik zou alleen in zulke aandelen investeren als je daar enigzsins kennis over hebt voordat het op de beurs komt. Waar het z'n winst vandaan haalt of als je iemand kent die er werkt die daar wat meer over kan vertellen. En met volumes zo laag zou ik zeker vanaf blijven.
pi_87536877
Oh oh oh verkapt ik beschik over een Bloomberg Terminal post. :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_87537007
Gaan andere mensen nog in met de Yahoo hype? Gewoon lekker meekopen op de hype met de hoop dat het komende weken wordt overgenomen?

quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 16:16 schreef Rejected het volgende:
Oh oh oh verkapt ik beschik over een Bloomberg Terminal post. :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij hebben ze op de erasmus universiteit ook BB terminals hoor O+ Er zijn anders ook nog seminars met de BB terminal in Amsterdam. Niet heel erg interessant enzo, maar dan kun je er even 'aan proeven'.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 16:27:01 #17
256829 Sokz
Livin' the life
pi_87537304
haha ja heb arcelormittal nog steeds. Hou een deel aan voor lange termijn ( 2011/2012 staalvraag op historische hoogtes) en een ander deel telkens tussen de tradingrange.
Heb op 't aandeel al meerdere middellange ritjes gemaakt (oa. die van NOV-JAN) van begin tot eind en was dat eigenlijk ook weer van plan in 2010. Misverstandje dus.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 16:27:58 #18
256829 Sokz
Livin' the life
pi_87537357
En damn zou ING het waarderen als ik binnenloop en vraag of ik even op hun BB terminal mag?
pi_87537726
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 16:27 schreef Sokz het volgende:
En damn zou ING het waarderen als ik binnenloop en vraag of ik even op hun BB terminal mag?
Nee, maar BB heeft ook een kantoor in Amsterdam zitten waar ze wel eens wat seminars houden. Niet heel veel maar toch. Stelt allemaal niet veel voor, maar het is vaak om wat te snuffelen aan de machines voor nieuwelingen.

Nadeel is dat je een terminal nodig hebt om er voor aan te melden
  donderdag 14 oktober 2010 @ 16:44:52 #20
256829 Sokz
Livin' the life
pi_87537988
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 16:38 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nee, maar BB heeft ook een kantoor in Amsterdam zitten waar ze wel eens wat seminars houden. Niet heel veel maar toch. Stelt allemaal niet veel voor, maar het is vaak om wat te snuffelen aan de machines voor nieuwelingen.

Nadeel is dat je een terminal nodig hebt om er voor aan te melden
Kunnen anderen voor je aanmelden?

vast niet ..

[ Bericht 1% gewijzigd door Sokz op 14-10-2010 16:56:14 ]
pi_87538374
Op de VU hebben we idd geen terminals staan. Wel hebben de pc's op de economische faculteit toegang tot datastream.
pi_87539318
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 16:01 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoe kom je bij zo'n aandeel als OIM? Ik zou alleen in zulke aandelen investeren als je daar enigzsins kennis over hebt voordat het op de beurs komt. Waar het z'n winst vandaan haalt of als je iemand kent die er werkt die daar wat meer over kan vertellen. En met volumes zo laag zou ik zeker vanaf blijven.
Voor een lange tijd was het meer 'hoe kom ik er vanaf?' :'). In het vorige topic zei ik al blij verrast te zijn dat dit aandeel sinds 30 september weer een Euronext notering heeft. In het verleden (toen Algo Vision) werd het geschrapt omdat het bedrijf geen gegevens kon overhandigen en zodoende was het niet (of alleen onderhands) verhandelbaar. Maar goed, ik heb ze destijds niet eens zelf aangeschaft. Ze zaten al in portefeuille toen ik die onder m'n hoede kreeg.
pi_87539799
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 16:44 schreef Sokz het volgende:

[..]

Kunnen anderen voor je aanmelden?

vast niet ..
Kan wel. :7
  donderdag 14 oktober 2010 @ 17:53:49 #24
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_87540499
BAC doet even -5%