ik hoef niet bij de overheid te werken om te begrijpen dat het door mij aangehaalde praktijkvoorbeeld officiele inflatie is die door de maatschappij geabsoreerd wordt. Voedselinflatie hier in India is > 10%, maar je merkt het dus niet aan de prijzen van een maaltijd. Dus wat is dan de impact?quote:Op zondag 14 november 2010 06:38 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Je zou zo bij de overheid kunnen gaan werken.....
Natuurlijk is dat inflatie. Er zijn websites die de échte US inflatie bijhouden, dus zonder de truuks van ome Ben en andere instanties. En dan zit je niet op een CPI van 1,2% maar van 8%.
Als mensen het niet met je eens zijn, wil dat nog niet zeggen dat ze er niets van begrijpen. Het zegt alleen iets over jouw stijl van argumenteren.quote:Op zondag 14 november 2010 07:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik hoef niet bij de overheid te werken om te begrijpen dat het door mij aangehaalde praktijkvoorbeeld officiele inflatie is die door de maatschappij geabsoreerd wordt. Voedselinflatie hier in India is > 10%, maar je merkt het dus niet aan de prijzen van een maaltijd. Dus wat is dan de impact?
Werkt niet voor alles zo, maar ipv te cijferneuken is het misschien wel handig om proberen te begrijpen van de reeele impact is
aha, vandaar dat je reactie begint met de suggestie dat ik voor de overheid zou kunnen werken....quote:Op zondag 14 november 2010 07:46 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Als mensen het niet met je eens zijn, wil dat nog niet zeggen dat ze er niets van begrijpen. Het zegt alleen iets over jouw stijl van argumenteren.
Eens. De verandering van het voedselpatroon in India als gevolg van goedkopere grondstoffen zorgt bijvoorbeeld voor een slechtere gezondheid.quote:Op zondag 14 november 2010 08:30 schreef Blandigan het volgende:
Het is erosie van de welvaart van mensen. Ik noem het ook wel een sluipmoordenaar.
Daarbij kun je nog onderscheid maken tussen inflatie in luxezaken (aantasting van je koopkracht waardoor mensen minder op vakantie kunnen, geen nieuwe maar een tweedehands auto kopen, bij de kringloopwinkel meubels uitzoeken) en inflatie die zich uiteindelijk betaalt in een kortere levensduur, een mindere gezondheid, of een sterk verslechterend woonklimaat (minder groente, frikandel ipv. biefstuk, fastfood, goedkopere of minder medicijnen, met een plaid op de bank ipv de kachel kunnen opstoken).
Voor veel mensen in Nederland een fata morgana, voor miljoenen Amerikanen de dagelijkse werkelijkheid.
Duidelijke taal lijkt me. Overigens is het heel makkelijk om te controleren hoeveel inflatie er werkelijk is. De markt trekt zich namelijk niks aan van statistieken en gedraagt zich naar de omstandigheden waar het in zit. Het werkelijke inflatiecijfer is dus terug te vinden in prijzen van verschillende producten, zoals TIPS, loonontwikkeling e.d. Reden te meer om het inflatiecijfer 'eerlijk' weer te geven. De (oh zo) slimme financiele wereld zou daar makkelijk doorprikken immers.quote:Has the BLS selected the methodological changes to the CPI over the last 30 years with the intent of lowering the reported rate of inflation?No. The improvements chosen by the BLS that some critics construe to be a response to short term political pressure were, in fact, the result of analysis and recommendations made over a period of decades, and those changes are consistent with international standards for statistics. The methods continue to be reviewed by outside commissions and advisory panels, and they are widely used by statistical agencies of other nations.
Moreover, the sizes and effects of the changes implemented by the BLS are often over-estimated by critics. Some have argued that if the CPI were computed using the methods in place in the late 1970s, the index would now be growing at a rates as high as 11 or 12 percent per year. Those estimates are based on the belief that the use of a geometric mean index lowered the annual rate of change of the CPI by three percentage points per year, and a belief that other BLS changes, such as the use of hedonic models and rental equivalence, have lowered the growth rate of the CPI by four percentage points per year.
Neither belief is supported by evidence. BLS calculations have shown that the geometric mean formula has reduced the annual growth rate of the CPI by less than 0.3 percentage points. Hedonic quality adjustments for shelter regularly increase the rate of change of the CPI, and those for apparel have had both upward and downward impacts at different points in time and for different types of clothing. The BLS estimates that the overall impact of hedonic quality adjustments in use in other categories has been extremely small. Furthermore, if the CPI were using the pre-1983 asset-based method instead of rental equivalence to measure homeowner shelter cost it would yield a sharply lower current measure of shelter inflation, given that house prices are now declining in many parts of the country.
Ja hoor de hele financiele wereld laat zich bestelen om een rentevergoeding ruim onder de inflatie van 8% te krijgen, hoe geloofwaardigquote:Op zondag 14 november 2010 11:07 schreef Blandigan het volgende:
Diegene die beweert (niet beweerd) dat de inflatie rond de 1.2% ligt heeft zich lekker laten inpakken door overheden.
Nee jij bent geloofwaardig...De BLS heeft het ontzenuwd of te wel, wij van wc eend adviseren wc eend.quote:Op zondag 14 november 2010 14:02 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ja hoor de hele financiele wereld laat zich bestelen om een rentevergoeding ruim onder de inflatie van 8% te krijgen, hoe geloofwaardig. Kom gewoon met feiten, meten is weten...
Termen als alu-hoedje helpen de discussie ook niet verder, of vind je van wel?quote:Op zondag 14 november 2010 16:00 schreef Mendeljev het volgende:
Krijgen we nu ineens te maken met een lichting alu-hoedjes? De CPI geeft gewoon betrouwbare cijfers m.b.t. inflatie die ook door gerenommeerde wetenschappelijke instituten worden gebruikt. De cijfers zijn gewoon in lijn met alle andere inflatieverwachtingen en zelfs de Google Price Index laat desinflatie zien. Er is niets mis met een kritische houding maar op het moment dat dit omslaat tot het neerhalen van iedere betrouwbare bron dan loopt zo'n discussie snel dood.
De onderkant van de samenleving geeft relatief een groter deel van hun inkomen uit aan eerste levensbehoefte. En laat net die eerste levenbehoefte (energie/benzine, voedsel, wonen, gezondheidszorg e.d.) in prijs stijgen door het in stand houden van deze bubble economie door autoriteiten. De onderkant van de samenleving zal dus meer inflatie voelen, maar op het moment van het barsten van die bubble zullen ze ook enorme deflatie voelen.quote:Op zondag 14 november 2010 16:23 schreef Blandigan het volgende:
Deflatie? Ga dat maar eens vertellen aan de onderkant van onze samenleving.
Ik meen me te herinneren dat je eerder zij dat als de financiele wereld slim zou zijn er ook geen bubbles zouden zijn, daar zouden ze immers doorheenprikken.quote:Op zondag 14 november 2010 11:03 schreef piepeloi55 het volgende:
Duidelijke taal lijkt me. Overigens is het heel makkelijk om te controleren hoeveel inflatie er werkelijk is. De markt trekt zich namelijk niks aan van statistieken en gedraagt zich naar de omstandigheden waar het in zit. Het werkelijke inflatiecijfer is dus terug te vinden in prijzen van verschillende producten, zoals TIPS, loonontwikkeling e.d. Reden te meer om het inflatiecijfer 'eerlijk' weer te geven. De (oh zo) slimme financiele wereld zou daar makkelijk doorprikken immers.
Dus alles wat goedkoper wordt wijt je aan de ontwikkelingscyclus en alles wat duurder wordt aan de toegenomen inflatie? Waarom neem je dan als uitgangspunt niet gewoon de CPI? Dan pak je meteen het hele spectrum van consumentengoederen in plaats van het selectieve groepje wat je hierboven hebt opgesomd.quote:Op zondag 14 november 2010 19:58 schreef iamcj het volgende:
Nog is wat voorbeelden uit eigen doos inflatie per jaar van 1998 tot nu:
Ik heb de getallen weggelaten omdat het anders nog onoverzichtelijker wordt.
Nu zijn er sectoren waar flinke deflatie is geweest zoals electronica en vliegtickets, maar ik denk dat je bij dat soort dingen ook rekening moet houden met de ontwikkelingscyclus. zo was de eerste spijkerbroek waarschijnlijk relatief ook erg duur.
quote:Ierland verzet zich tegen hulp EU
` Ierland heeft opnieuw ontkend dat het
met de EU over financiële steun wil
onderhandelen.Onder Duitse leiding
zetten de eurolanden Ierland onder druk
om een beroep te doen op het noodfonds.
Ierland verzet zich,onder meer omdat
het dan onder toezicht komt te staan en
gedwongen wordt tot forse bezuinigingen
en verhoging van de winstbelasting.
Ierland dreigt in betalingsproblemen te
komen door het hoge overheidstekort en
de hoge staatsschuld.
De eurolanden willen de financiële
markten geruststellen.Ze zouden Ierland
liefst voor morgen een hulppakket van
minstens e.45 miljard willen opdringen.
Dat mensen steeds meer schulden hebben (en dus ook langs de voedselbank moeten etc) komt ook doordat men tegenwoordig geen zin meer heeft om te sparen. Men wil tóch op vakantie naar dat all-in resort in TUrkije (kost geen drol overigens) maar heeft het geld niet. Vroeger ging men dan één jaar niet. Nu leent men dit jaar alvast.quote:Op zondag 14 november 2010 14:20 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Nee jij bent geloofwaardig...De BLS heeft het ontzenuwd of te wel, wij van wc eend adviseren wc eend.
Ook al zouden er geen andere mensen zijn die ook niet meer klakkeloos aannemen wat overheden ons voorspiegelen (diezelfde overheden die ons oorlogen inrommelen, het financiele systeem uit de hand hebben laten lopen en dat herstellen met ons belastinggeld, en geen spoor van een lange termijn visie hebben).
Ik kijk gewoon om me heen en dan weet ik genoeg om niet meer in het sprookje te geloven.
- een groeiend aantal mensen die leven van voedselbanken
- een explosief stijgend aantal gezinnen met schulden
- commodities die gemiddeld 50% stijgen (suiker, graan, katoen, etc etc)
- jaarlijkse gemeentebelastingen die gemiddeld 6 procent zijn gestegen en in mijn gemeente 8%
- kringloopwinkels die de vraag niet aankunnen
- salarissen op de nulllijn
- minder belastingaftrek
- slechts 2% op mijn spaargeld
En dan ben ik ook de Euro invoering nog niet vergeten, waarbij de prijzen in plaats van x gulden, al heel snel x euro werden.
En maar blijven volhouden dat de inflatie minimaal is.
Komt ze natuurlijk wel goed uit. Een hogere inflatie en het zou hogere salariseisen regenen.
Groei van wat? Of 3,9% inflatie?quote:Op maandag 15 november 2010 11:03 schreef Rejected het volgende:
Crisis is over jongens, 3.9% groei in Japan.
En BHP Billiton trekt hun bod op Potash in.
GDPquote:Op maandag 15 november 2010 12:12 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Groei van wat? Of 3,9% inflatie?
Ja, en hoe? Door lekker veel geld bij te drukken en over de bevolking uit te strooienquote:
Daar zat ik al op te wachten. Wellicht koop ik POT als ze hierop genoeg dalen (er moet toch wel redelijk wat af).quote:Op maandag 15 november 2010 11:03 schreef Rejected het volgende:
En BHP Billiton trekt hun bod op Potash in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |