alleen in Noorwegen of gewoon overal in EU?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 22:32 schreef KarinJ. het volgende:
Gisteren is officieel de winter begonnen![]()
Noorwegen is geen EU-land, dus hoeven ze zich ook niets aan te trekken van wanneer wij in de EU vinden dat de winter begint.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:55 schreef rubje het volgende:
[..]
alleen in Noorwegen of gewoon overal in EU?
quote:Op woensdag 20 oktober 2010 10:18 schreef AMDB het volgende:
[ afbeelding ]
En de eerste sneeuw ligt er
quote:Als ik het op de FOK! map zie zit Fogel iets noordelijker , is er dan zo'n verschil nu al?
quote:750 km is voor mij 'iets'.Op donderdag 21 oktober 2010 10:23 schreef KarinJ. het volgende:
Ja hij woont 750 km. boven me.
Nederlanders vergeten nog wel eens dat Noorwegen zo'n 1750 km lang is, dat is van Amsterdam naar Madrid ....
quote:Inderdaad, over een paar weken ben ik weer eens bij je in de buurt, maar nog steeds 1000km verderop
quote:Is wel bijzonder vroeg in het seizoen dat er sneeuw ligt in Bergen, volgens mijn bronnen.Op woensdag 20 oktober 2010 21:16 schreef GreatPretender het volgende:
Nu rond Bergen ook de eerste sneeuw. Niet heel erg veel, maar het begin is er.
quote:Het eten? huh? Da's nieuw voor meOp woensdag 27 oktober 2010 14:48 schreef friekin_ het volgende:
[..]
Noorwegen. De mensen, het weer, de steden, het eten.
quote:De kabeljauw ook. En het broodOp woensdag 27 oktober 2010 14:53 schreef AMDB het volgende:
Voor het eten hier ren ik over het algemeen hard weg. Al kan de zalm hier aan het goddelijke grenzen
quote:Het brood vind ik persoonlijk niet veel anders dan in NL, maar ik heb dan ook niet heel veel uitgeprobeerd. Misschien binnenkort maar eens wat duurder brood kopen.
quote:Dat klopt. En is sowieso te duur. Maar verder.. Ik ben jaloers. Zitten jullie er allemaal vanwege werk?Op woensdag 27 oktober 2010 14:56 schreef AMDB het volgende:
[..]
Het brood vind ik persoonlijk niet veel anders dan in NL, maar ik heb dan ook niet heel veel uitgeprobeerd. Misschien binnenkort maar eens wat duurder brood kopen.
Goed bier kennen ze hier jammer genoeg niet
quote:Neem je voor mij gebreide sokken mee?Op woensdag 27 oktober 2010 14:58 schreef AMDB het volgende:
Ik studeer hier een aantal maanden, nog minder dan twee te gaan![]()
Geweldig land, begin er verliefd op te worden
quote:Kun je in NL ook wel kopenOp woensdag 27 oktober 2010 15:00 schreef friekin_ het volgende:
[..]
Neem je voor mij gebreide sokken mee?
quote:Probeer Nøgne Ø bier eensOp woensdag 27 oktober 2010 14:56 schreef AMDB het volgende:
[..]
Het brood vind ik persoonlijk niet veel anders dan in NL, maar ik heb dan ook niet heel veel uitgeprobeerd. Misschien binnenkort maar eens wat duurder brood kopen.
Goed bier kennen ze hier jammer genoeg niet
quote:Nog nooit van gehoord
quote:Bij sommige supermarkten hebben ze het, maar gok er niet op.Op woensdag 27 oktober 2010 15:47 schreef AMDB het volgende:
[..]
Nog nooit van gehoord![]()
Hebben ze dat in de supermarkten of moet ik dan naar een Vinmonopolet? Zag dat ze in Vinmonopolet ook echte Grolsch hebben, maar is wel echt stukken duurder.
Binnenkort maar eens Mede proberen (weet de Noorse naam even niet meer, het vikingbier), lijkt me wel tof
quote:Tussen Zweden en Noorwegen heb ik nooit een controle gezien. Wel eens in Oslo toen we met de boot vanuit Frederikshavn aankwamen.Op donderdag 28 oktober 2010 22:41 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik vroeg me af, sinds Noorwegen niet bij die verschrikkelijke EU zit, hebben jullie grenscontroles met Zweden eigenlijk? Noorwegen blijkt wel in de EER te zitten, maar wat heeft dat voor praktische consequenties?
Wel goed dat de Noren hun onafhankelijkheid hebben kunnen bewaren.![]()
Het weer lijkt me niet echt tof daar, 3 maanden zit je in het donker en schijnt de zon totaal niet. Sneeuw is wel leuk, maar ook erg koud.
quote:Als je zuidelijk zit dan heb je het niet zo extreem. Waar ik zit is het volgens mij in december ongeveer 4-5 uur licht minimaal, heb ik me laten vertellen.Op donderdag 28 oktober 2010 22:41 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik vroeg me af, sinds Noorwegen niet bij die verschrikkelijke EU zit, hebben jullie grenscontroles met Zweden eigenlijk? Noorwegen blijkt wel in de EER te zitten, maar wat heeft dat voor praktische consequenties?
Wel goed dat de Noren hun onafhankelijkheid hebben kunnen bewaren.![]()
Het weer lijkt me niet echt tof daar, 3 maanden zit je in het donker en schijnt de zon totaal niet. Sneeuw is wel leuk, maar ook erg koud.
quote:Op de Noordkaap misschien, maar in Oslo echt niet. Ja, je hebt in de winter minder daglicht dan in Nederland, maar in de zomer juist meer.Op donderdag 28 oktober 2010 22:41 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Het weer lijkt me niet echt tof daar, 3 maanden zit je in het donker en schijnt de zon totaal niet.
quote:Dat went. En tegen kou kun je je kleden, tegen hitte niet.Sneeuw is wel leuk, maar ook erg koud.
quote:KouOp donderdag 28 oktober 2010 22:49 schreef Light het volgende:
[..]
Op de Noordkaap misschien, maar in Oslo echt niet. Ja, je hebt in de winter minder daglicht dan in Nederland, maar in de zomer juist meer.
[..]
Dat went. En tegen kou kun je je kleden, tegen hitte niet.
quote:Volgens mijn erg up-to-date overgeërfde wegenatlas van Noord-Europa (Benelux, BRD, DDR en Scandinavië) zijn er tussen Noorwegen en de USSR geen grensovergangen. Wel tussen Finland en de USSR, zelfs een spoorlijn van Helsinki naar Leningrad.Op donderdag 28 oktober 2010 22:53 schreef Knutknuttsson het volgende:
Er stond een leuk stuk in Svenska Dagbladet gister. Over de nieuwe afspraken m.b.t de Noors-Russische grens. Was alweer vergeten dat jullie ook met Rusland grenzen!
quote:http://maps.google.nl/map(...)979&ie=UTF8&t=h&z=10Op donderdag 28 oktober 2010 22:59 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Volgens mijn erg up-to-date overgeërfde wegenatlas van Noord-Europa (Benelux, BRD, DDR en Scandinavië) zijn er tussen Noorwegen en de USSR geen grensovergangen. Wel tussen Finland en de USSR, zelfs een spoorlijn van Helsinki naar Leningrad.
Maar vanuit Noorwegen niet eens een karrespoor. Maar dat was de situatie in 1986 dus. Misschien maar eens een nieuwere uitgave gaan aanschaffen.
quote:Krant erbij gepakt.Op donderdag 28 oktober 2010 22:59 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Volgens mijn erg up-to-date overgeërfde wegenatlas van Noord-Europa (Benelux, BRD, DDR en Scandinavië) zijn er tussen Noorwegen en de USSR geen grensovergangen. Wel tussen Finland en de USSR, zelfs een spoorlijn van Helsinki naar Leningrad.
Maar vanuit Noorwegen niet eens een karrespoor. Maar dat was de situatie in 1986 dus. Misschien maar eens een nieuwere uitgave gaan aanschaffen.
quote:Supermarkten zijn er genoeg tot 23.00 open hierOp donderdag 28 oktober 2010 23:02 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Hoe is politieke situatie in Noorwegen eigenlijk? Net zo als in Denemarken, of hebben ze daar de oeroude sociaal-democratie nog in Noorwegen?![]()
Jammer dat het zo duur is daar.
Klopt het dat de winkels sluiten om 16 uur en alles op zondag dicht is?
Kan je makkelijk werk krijgen daar als Fries? (Ik kan wel een taalcursus doen, maar zal nooit perfect accentloos Norsk kunnen spreken).
quote:Wow, stuk ruimer dan in Zweden! Daar moet je je bier al om drie uur hebben ingeslagen!Op donderdag 28 oktober 2010 23:10 schreef KarinJ. het volgende:
In ieder geval een stuk socialer hier dan in Nederland.
Alleen als je bier wilt kopen moet je dat op zaterdag voor 6 uur doen, daarna wort t niet meer verkocht.
quote:In die landen stoken ze toch hun eigen drank, ergens illeg@@l in een schuurtje?Op donderdag 28 oktober 2010 23:16 schreef KarinJ. het volgende:
Jaja maar jullie Zweden zuipen dan ook veel meer he HAHAHAHA
quote:Vorig jaar werden bij ons alle Nederlanders uit de rij gepikt en ondervraagd.Op donderdag 28 oktober 2010 22:49 schreef KarinJ. het volgende:
Er is niet echt grenscontrole maar er wordt wel gecontroleerd.
Op drank en sigaretten en te veel vlees e.d., ik geloof dat ze je binnen 10 km van de grens mogen aanhouden
Bij de boten is wel controle aan de Noorse kant, er wordt dan af en toe een auto uit gepikt.
Afgelopen vakantie werd ik bij de grens naar de controlepost gedirigeerd.quote:Op donderdag 28 oktober 2010 22:45 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Tussen Zweden en Noorwegen heb ik nooit een controle gezien. Wel eens in Oslo toen we met de boot vanuit Frederikshavn aankwamen.
[1] http://noorwegen.placement.nl/default.aspx?menu=99&id=130quote:Op woensdag 19 januari 2011 22:22 schreef Heremeteit het volgende:
Zijn er hier mensen die in Tromsø wonen? Ik krijg binnenkort een aanbod om daar te gaan werken, en afgelopen weekend wezen kijken. De baan lijkt me erg leuk en het plaatsje zelf zie ik ook wel zitten, je bent alleen wel een dag onderweg om ergens anders in Europa te komen. Dat heeft ook wel weer z'n charme.
Maargoed, even een paar vragen:
[1]Wat zijn ongeveer de kosten voor levensonderhoud in Noorwegen? Dus voedsel, huur (ben alleen, dus hoeft niet al te groot), water/stroom, auto.
[2]Het belastingstelsel is me niet helemaal duidelijk, als ik het goed begrijp is er een nationale en regionale belasting. Hoeveel % loonbelasting betaal je nou uiteindelijk ongeveer?
[3]Kun je je Nederlandse rijbewijs gewoon blijven gebruiken. Hierover veel wisselende info, met name belangrijk omdat sommige websites aanraden om binnen een jaar je rijbewijs om te ruilen.
[4]Volgens veel websites mag je als EU burger gewoon in Noorwegen wonen en werken zonder verblijfsvergunning o.i.d. Klopt dat?
Alvast bedankt
Als ik de volgende bron mag geloven, is het gewoon toegestaan om je rijbewijs uit een EU land te blijven gebruiken.quote:Op donderdag 20 januari 2011 10:45 schreef KarinJ. het volgende:
Oei, ik wist niet dat je je rijbewijs na een jaar om moest ruilen....ik dacht pas als ie vervangen moest worden als ie op de vervanging-datum was.....
Als ik aangehouden word en ze er over beginnen zal ik maar heeeeel onschuldig gaan kijken haha
"ikke niet weten, ikke stomme buitenlander zijn ".
De regels zijn in 2006 aangepast, dat wist ik niet. http://www.vegvesen.no/Fo(...)k+forerkort/EOS-landquote:Op donderdag 20 januari 2011 13:12 schreef Heremeteit het volgende:
[..]
Als ik de volgende bron mag geloven, is het gewoon toegestaan om je rijbewijs uit een EU land te blijven gebruiken.
Als ik het goed heb hoef je tegenwoordig maar 1x een werk/verblijfsvergunning aan te vragen en die blijft dan altijd geldig. Zal even kijken of ik daar de bron voor terug kan vinden.quote:Op woensdag 19 januari 2011 22:34 schreef Fogel het volgende:
[..]
[1] http://noorwegen.placement.nl/default.aspx?menu=99&id=130
[2] Ik heb nog nooit meer dan 30% loonbelasting af moeten dragen, er daar zitten dan alle sociale verzekeringen, incl. ziektekosten, al bij inbegrepen.
[3]Ja, officieel mag je 1 jaar je Nederlandse rijbewijs blijven gebruiken. Omwisselen voor een Noorse is totaal geen probleem (in ieder geval niet als je een Noors personnummer "sofinummer" hebt)
[4]De eerste 3 maanden kan je zonder enige vorm van extra papierwerk aan de slag, maar daarna moet je even bij de vreemdelingenpolitie langs. Wat de regels voor EU burgers tegenwoordig zijn, weet ik niet, ik woon hier al te lang. Vroeger kreeg je voor 5 jaar per keer een werk- en verblijfsvergunning zonder problemen.
quote:EEA national can register at a police station or at a service centre for foreign workers. Those who satisfy the registration requirements primarily those who meet the current residence permit requirements will receive a registration certificate instead of a residence permit. The registration certificate is valid for an unlimited period and does not have to be renewed.
Er is/was toch ook een regeling dat je belastingkorting krijgt als je in het noorden woont? Volgens mij valt Tromsø daar ook nog onder.quote:Op woensdag 19 januari 2011 22:34 schreef Fogel het volgende:
[2] Ik heb nog nooit meer dan 30% loonbelasting af moeten dragen, er daar zitten dan alle sociale verzekeringen, incl. ziektekosten, al bij inbegrepen.
Whehe geniaal. Had iets soortgelijks meegemaakt als jou. Stond op een camping af te wassen en hoor ik twee gasten naast mij ineens gebrekkig 'schipper mag ik over varen' zingen. Dus ik begin mee te zingen. Zij helemaal dubbel..begint vervolgens ook nog zo'n Noor van een jaar of 60 het mee te zingenquote:Op zaterdag 11 december 2010 15:40 schreef AMDB het volgende:
Degene die langer in Noorwegen wonen kennen ze vast al, geniale Noorse humor in het Nederlands:
Echt te melig![]()
De verklaring waarom iedere Noor hier "Schipper mag ik overvaren" begint te zingen als ik zeg dat ik Nederlander ben
Dat zou wel mooi zijn.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:46 schreef Light het volgende:
[..]
Er is/was toch ook een regeling dat je belastingkorting krijgt als je in het noorden woont? Volgens mij valt Tromsø daar ook nog onder.
Toen ik een paar weken geleden even was gaan kijken, kreeg ik ook meteen een iphone onder m'n neus met dat filmpje en ze konden het nog zingen ook. Geweldigquote:Op woensdag 26 januari 2011 00:58 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Whehe geniaal. Had iets soortgelijks meegemaakt als jou. Stond op een camping af te wassen en hoor ik twee gasten naast mij ineens gebrekkig 'schipper mag ik over varen' zingen. Dus ik begin mee te zingen. Zij helemaal dubbel..begint vervolgens ook nog zo'n Noor van een jaar of 60 het mee te zingen
Heb mij echt tot jou post afgevraagd hoe ze er zo bij kwamen
Maar daar hoef je voor aankomst niks aan te doen toch?quote:Op woensdag 26 januari 2011 01:08 schreef KarinJ. het volgende:
Ook als EU burger heb je een verblijfsvergunning ( oppholdstillatelse) nodig.
Bij het politiebureau kan je die krijgen.
Dank je! Een bankrekening daar heb ik nog niet en neem niet aan dat ik dat van hieruit al kan aanvragen. Zal allemaal moeten wachten tot ik daar ben.quote:Op woensdag 26 januari 2011 01:25 schreef KarinJ. het volgende:
trouwens, gefeliciteerd met je nieuwe baan.
Goede tip, dank je!quote:Op woensdag 26 januari 2011 01:40 schreef KarinJ. het volgende:
Als je er bent, meteen je fødselnummer regelen, die heb je overal voor nodig.
Veel plezier met de voorbereidingen voor je verhuizing.
Ben je van plan hier te blijven wonen of is het werk voor een bepaalde periode?
Finnmark en Nord-Troms. Tromsø hoort daar net niet bij.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:46 schreef Light het volgende:
[..]
Er is/was toch ook een regeling dat je belastingkorting krijgt als je in het noorden woont? Volgens mij valt Tromsø daar ook nog onder.
Ahjaquote:Op woensdag 26 januari 2011 18:11 schreef Fogel het volgende:
[..]
Finnmark en Nord-Troms. Tromsø hoort daar net niet bij.
Balsfjord telt ook niet mee.quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:50 schreef Light het volgende:
[..]
AhjaTromsø hoort wel bij Nord-Troms, maar niet bij het gebied met de belastingvoordelen. Zal er ook wel mee te maken hebben dat Tromsø een van de grotere steden in Noorwegen is.
Handige website, geeft wat overzicht. Takk!quote:Op vrijdag 28 januari 2011 20:20 schreef KarinJ. het volgende:
Op : http://noorwegen.placement.nl/ vindt je aardig wat praktische info.
Ik vertrek donderdag naar Tromso, dus binnenkort welquote:Op vrijdag 18 februari 2011 09:10 schreef BuzzW het volgende:
Zijn hier ook Nedernoren uit Troms online?
Nou ja, je hebt 1 post en die bevat een website. Maar goed, blijkbaar niet. Wat ga je daar studeren?quote:Op dinsdag 5 april 2011 09:22 schreef Maikovich het volgende:
Nee nee geen spam. Hoezo denk je spam? Ik ben serieus :-)
quote:Op dinsdag 5 april 2011 09:13 schreef Knutknuttsson het volgende:
Jemig, naar Alta, dan neem je de titel van "Meest Noordelijke Fok!ker" over van, dacht ik, Fogel.
Edit: Of zit ik nu op spam te reageren?
Waarom ga je naar een volkshogeschool in Alta? Wat verwacht je daar te leren?quote:Op dinsdag 5 april 2011 08:09 schreef Maikovich het volgende:
Even een schop naar boven met dit topic :-)
Ik ga vanaf 19 augustus maar liefst 9 maanden naar Noorwegen op een volkshogeschool in Alta (Finnmark), de Øytun folkehøgskole. Super gaaf. Iemand hier ook op een volkshogeschool gezeten?
Als je niet weet wat een volkshogeschool is moet je even hier kijken, staat wat info: http://www.mikevoets.nl/ (ook over NO trouwens).
Ja. Ik overweeg om na de 9 maanden (na mei) een zomer naar Svalbard te gaan om te werken in de toerismesector. Als het seizoen daar afloopt, weer naar huis.quote:Op dinsdag 5 april 2011 09:35 schreef Fogel het volgende:
Alta, ik zou het er niet uit kunnen houden. Maargoed, 9 maanden is te overzien.
Ben je ook van plan om naar Svalbard te gaan?
Nee van mij denk ik, woon/werk sinds een maand in Tromsø en wil nog wel een tijdje blijven!quote:Op dinsdag 5 april 2011 09:13 schreef Knutknuttsson het volgende:
Jemig, naar Alta, dan neem je de titel van "Meest Noordelijke Fok!ker" over van, dacht ik, Fogel.
Edit: Of zit ik nu op spam te reageren?
Ik ben wel eens met de bus van Stockholm naar Oslo gereden. Dat was een vrije pittige controle aan de grens.quote:Op donderdag 28 oktober 2010 22:49 schreef KarinJ. het volgende:
Er is niet echt grenscontrole maar er wordt wel gecontroleerd.
Op drank en sigaretten en te veel vlees e.d., ik geloof dat ze je binnen 10 km van de grens mogen aanhouden
Bij de boten is wel controle aan de Noorse kant, er wordt dan af en toe een auto uit gepikt.
Ik ben ook nog nooit gecontroleerd bij de Noors-Zweedse grens. Wel 2 keer in Noorwegen moeten blazen.quote:Op woensdag 27 april 2011 11:36 schreef Fogel het volgende:
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit gecontroleerd ben bij de grens als ik met de auto was (op luchthavens misschien 1 op de 25 keer ofzo dat ik een keer een vraag krijg).
Ik 1 keer in Zweden.quote:Op woensdag 27 april 2011 12:38 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ik ben ook nog nooit gecontroleerd bij de Noors-Zweedse grens. Wel 2 keer in Noorwegen moeten blazen.
Nee, in pak. Mijn kinderen in een "festdrakt".quote:
dank je wel Fogel. t topic over de VW uit Brasil had ik al gelezen. ik heb er één op t oog , gevonden via finn.no. En een goede prijs, ben nu aan t mailen (in t noors (google translate is my friendquote:Op dinsdag 31 mei 2011 10:57 schreef Fogel het volgende:
De andere kant op heb ik wel gedaan, een Nederlandse auto importeren in Noorwegen... duur geintje.
In PTA loopt een topic van iemand die een old-timer vanuit Brazilie importeert, daar staan ook wat algemene tips in over hoe je autos naar Nederland kan krijgen. Maar, dat moet wel een heel speciale auto zijn die je wil hebben dan, want autos zijn nogal duur hier.
dank je, het t contactschema ingevuld van Statens Vegvesen.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 13:13 schreef Fogel het volgende:
In Noorwegen bij statens vegvesen aanmelden voor export, en kenteken deel 1 en 2 inleveren samen met de kentekenplaten.
http://www.vegvesen.no/Kj(...)/Eksport+av+kjoretoy
In Nederland kreeg ik een exportkenteken mee, maar hoe dat hier werkt kan je het beste bij Statens Vegvesen (de Noorse RDW) navragen. Ik kan er zo niks van vinden op de site, behalve het bovenstaande.
Je kan waarschijnlijk het beste een contactschema invullen of bellen +47 915 02030.
Misschien het RDW bellen en vragen of ze een importkenteken oid hebben? Kan je dat meenemen en in Noorwegen op de bus schroeven en naar huis rijden.
Geheel correct. Wel lid van de Europese Economische Ruimte (EER) en Schengen.quote:Op donderdag 9 juni 2011 11:06 schreef static het volgende:
Voor de goede orde: Noorwegen is géén EU lid en heeft géén Euro hè?
Die Thon hebben wij hier ook maar schijnt niet al te best te zijn. Hopelijk is 'ie daar in het zuiden beterquote:Op zaterdag 11 juni 2011 19:12 schreef static het volgende:
Heb deze gevonden tot woensdag: http://www.thonhotels.com(...)hon-hotel-oslofjord/
En dan woensdag op donderdag deze: http://best-western-kampe(...)bl=ggl-en&cid=334649
thon city en budget zijn niet altijd je van het, conference daarintegen is goed.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 19:22 schreef Heremeteit het volgende:
[..]
Die Thon hebben wij hier ook maar schijnt niet al te best te zijn. Hopelijk is 'ie daar in het zuiden beter
Waarschijnlijk waren ze al gek, anders doe je dat niet...quote:Op vrijdag 22 juli 2011 17:17 schreef KarinJ. het volgende:
WOUW!!!!
EEN BOMAANSLAG IN OSLO !!!!!!
ZIJN ZE NOU HELEMAAL GEK GEWORDEN????????
Dat nieuws heeft Nederland inmiddels ook bereikt.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 17:17 schreef KarinJ. het volgende:
WOUW!!!!
EEN BOMAANSLAG IN OSLO !!!!!!
ZIJN ZE NOU HELEMAAL GEK GEWORDEN????????
Ah, daarom berichten ze over een eiland, nog best wel in de buurt van Oslo.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 18:34 schreef KarinJ. het volgende:
Nu ook een schietpartij op een eiland van de Arbeiderspartij, waar een jongerenvakantiekamp is.
Door een als politieagent verklede man.
Er zijn gewonden....
Naja, niet slecht maar het is niet mijn plan om in Noorwegen te verblijven, te koud, niet Engelstalig... niets mis mee maar het is gewoon dat ik de Scandinavische wereld wil leren kennenquote:Op vrijdag 22 juli 2011 23:20 schreef Fogel het volgende:
Ga eerst een jaar in Noorwegen werken, krijg je zelfs Noorse stufi (iets meer dan 10.000¤ per jaar, inkl lening) daarna
Serieus ja? Dat is toch wel een interessante optie dan. :pquote:Op vrijdag 22 juli 2011 23:20 schreef Fogel het volgende:
Ga eerst een jaar in Noorwegen werken, krijg je zelfs Noorse stufi (iets meer dan 10.000¤ per jaar, inkl lening) daarna
Volgens mij is de beheersing van de Engelse taal in Noorwegen redelijk. Het Noors op zich is niet zo moeilijk vind ik. De uitspraak verschilt veel van de geschreven taal. Over het algemeen kan ik uit de geschreven taal redelijk wijs worden, de uitspraak is moeilijker, maar niet zo moeilijk te leren voor Nederlanders (ken iemand die er lang gewoond heeft en het vrij snel onder de knie had). Hoe meer ik erover lees, hoe meer de Scandinavische landen mij aantrekken eerlijk gezegd. Zuid Europa ligt mij niet zo, te warm, te druk, teveel mensen.......quote:Op vrijdag 22 juli 2011 23:52 schreef ElleboogVanMij het volgende:
[..]
Naja, niet slecht maar het is niet mijn plan om in Noorwegen te verblijven, te koud, niet Engelstalig... niets mis mee maar het is gewoon dat ik de Scandinavische wereld wil leren kennen
Dank je. Ja leef dan voorlopig alleen, maar ik had even ingecalculeerd hoeveel je aan kosten zelf kwijt bent per maand, dus zonder huur, stroom, gas en licht. Minimaal schijn ik in mijn eentje misschien 7500 kronen per maand kwijt te zijn, maar dat is dus als ik het heel bont maak denk ik.quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:33 schreef KarinJ. het volgende:
Van dat inkomen is makkelijk te leven hoor. ( maar dat is natuurlijk ook afhankelijk of je er in je eentje van moet leven, of een gezin met 6 kinderen)
Huren tussen de 5 en 10 duizend kronen lijken mij redelijk.
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:45 schreef henkde_j het volgende:
Tijdens onze vakantie en Noorwegen hoorden we regelmatig een nummertje wat erg aanstekelijk was. Alleen de artiest en de titel hebben we niet kunnen achterhalen.
fonetisch ging het ongeveer zo
jaaa deee jaaa
hottetotte hotte hotte hotte siiiiii, hottetotte hotte hotte hotte siiiiii
iemand een idee
We zijn trouwens ook wel benieuwd waar het nummer over gaat
Nope dat is hem niet. Het nummer is een beetje in de Jeugd van tegenwoordig stijl.quote:
Zoek eens wat nummers van Erik og Kriss of Cir Cuz op.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:27 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Nope dat is hem niet. Het nummer is een beetje in de Jeugd van tegenwoordig stijl.
Misschien hetzelfde als Cir Cuz. Ik heb het gevonden!quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:25 schreef MewBie het volgende:
[..]
Zoek eens wat nummers van Erik og Kriss of Cir Cuz op.
Da's meestal het begin van emigratieplannenquote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:06 schreef Timmetjuhs het volgende:
Kijk dat zijn al tipsSpijker banden? We zitten vrij zuidelijk en we hoeven maar een km of 70 de 9 te volgen vanuit Kristansand. Mij is verteld dat deze goed te doen is met alleen winter banden. Als we daar zijn zullen we denk ik niet zo gek veel met de auto weg gaan. Een deken heb ik altijd in de auto liggen. En voor de rest veel warme kleding ja
Het scheelt dat we daar wel het een en het ander kunnen lenen mocht het nodig zijn.
Ik vond Noorwegen zo super dat ik het helemaal niet erg vindt om daar naartoe te vertrekken. Al helemaal niet nu ik daar een meid heb zitten. Dus wie weet zeg ik over een jaar of wat wel dat ik voorgoed die kant uit ga. Dat zal vast een heel avontuur worden. Tot die tijd gewoon regelmatig naar Noorwegen en kijken hoe het gaat tussen ons.
Yup... Ik had me nog zo voorgenomen nooit iets te beginnen met iemand zo ver weg. Maar nu kan ik niet meer terug... I can't help itquote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:11 schreef Fogel het volgende:
[..]
Da's meestal het begin van emigratieplannen
Niet tegengekomen in ieder geval. Vooral veel Ringnes, Tuborg en Hansa.. Vinmonopolet vlakbij BI verkoopt wel veel belgische bierenquote:Op donderdag 1 september 2011 02:15 schreef Heremeteit het volgende:
Hebben ze daar in het verre zuiden geen Mack?
Ja ze hebben een aardige collectie maar de prijzen zijn flink hoog. Ik rijd weleens naar Finland om bier in te slaan maar dat zal voor jou daar wat lastiger zijnquote:Op donderdag 1 september 2011 03:04 schreef Screech1992 het volgende:
[..]
Niet tegengekomen in ieder geval. Vooral veel Ringnes, Tuborg en Hansa.. Vinmonopolet vlakbij BI verkoopt wel veel belgische bierenHelaas tegen prijzen waar je hier zelfs u tegen zegt..
Ja, de Noren kijken mij wat raar aan als ik zeg dat ik een minimumloon van ¤5,- per uur heb!quote:Op donderdag 1 september 2011 09:01 schreef Fogel het volgende:
Alles went, maar het went wat makkelijker met een Noors inkomen
Vanuit Noorwegen kan je vanaf, Bergen, Haugesund, Kristiansund, Oslo, Stavanger en Trondheim direct vliegen. Vanuit het buitenland kan je kiezen uit Alicante, Amsterdam, Antalya, Billund, Chania, København, Lanzarote, Las Palmas, Luleå, Palma Mallorca en Split. (deze lijsten met dank aan Avinor.no)quote:Op donderdag 22 september 2011 12:26 schreef Timmetjuhs het volgende:
Binnenkort als verrassing voor mijn vriendin een weekendje naar Noorwegen. Dat wilt haar pa voor ons regelen. Helemaal super! Ik weet dat je vanuit Noorwegen op Kristiansand kan vliegen. Van waaruit kan dit eventueel nog meer? zelf woon ik rond Venlo.Ik heb er in ieder geval heel erg veel zin in!
Toffe schoonpa!quote:Op vrijdag 23 september 2011 08:10 schreef Timmetjuhs het volgende:
Thnx voor de tips
Ik heb al een geschikte vlucht gevonden. Nu nog even kortsluiten met het geheime noorwegen front![]()
Man wat een cadeautje! Ik heb haar pa nog nooit gezien. Het is een maandje officieel tussen mij en die meid. En nu wilt hij me al als verrassing over laten vliegen. Nu hopen dat alles doorgaat. Ik kan niet wachten om haar weer te zien.
Torp is nogal uit de richting ben ik bang. Ik moet in Byglandsfjord zijn. zo'n 70km noordelijk van Kristansand. Ik heb vluchten gevonden vanuit schiphol naar kristandsand voor 170 euro (retour) Dat vind ik nog wel meevallenquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:43 schreef KarinJ. het volgende:
Waar moet je wezen Timmetjuhs??
Als je tussen Kristiansand en Oslo moet zijn is misschien Torp een optie.
Daar vliegt Ryan-air op via Bremen......is lekker goedkoop.
Echt een heel klein vlekje op de kaart met maar liefst 376 inwoners.quote:Op vrijdag 23 september 2011 13:12 schreef Timmetjuhs het volgende:
[..]
Torp is nogal uit de richting ben ik bang. Ik moet in Byglandsfjord zijn. zo'n 70km noordelijk van Kristansand. Ik heb vluchten gevonden vanuit schiphol naar kristandsand voor 170 euro (retour) Dat vind ik nog wel meevallen
En dan vergeet je nog dat je in Noorwegen 2x zo lang doet over 100km dan in NL (er van uitgaande dat je in beide niet in de file staat).quote:Op vrijdag 23 september 2011 13:31 schreef Fogel het volgende:
[..]
Echt een heel klein vlekje op de kaart met maar liefst 376 inwoners.
Ennuh, afstand is relatief, dat ga je snel merken als je wat langer in Noorwegen bent. Een Nederlander vindt 100km rijden al snel "ver", een Noor vindt het op zich nog vlakbij.
Filequote:Op vrijdag 23 september 2011 13:35 schreef AMDB het volgende:
[..]
En dan vergeet je nog dat je in Noorwegen 2x zo lang doet over 100km dan in NL (er van uitgaande dat je in beide niet in de file staat).
Niet alles in Noorwegen is "ver", ligt er maar net aan waar je bent. Ik heb alles echt (ook vanuit Nederlands perspectief) vlakbij.quote:Op vrijdag 23 september 2011 13:38 schreef Timmetjuhs het volgende:
In Noorwegen is alles "ver" weg![]()
Om naar de bioscoop te gaan moesten we al 70km rijden. Hier is het 5-10km?
Het scheelt dat ik autorijden niet erg vindt. En het daar een stuk leuker rijden vind dan in Nederland.
Maar bfjord is inderdaad maar heel klein
Toen ik in Molde woonde waren er serieus partijen daar die rekeningrijden in wilden voeren om de spits te ontlastenquote:Op vrijdag 23 september 2011 13:44 schreef Fogel het volgende:
[..]
File![]()
Zolang ze de fileberichten nog op kruispuntniveau houden kan ik het niet serieus een file noemen.
Als je probeert je collega's in NL uit te leggen dat je tijdens 3 weken vakantie in Noorwegen minder auto's bent tegengekomen als je dagelijks onderweg naar je werk ziet en geen enkel stoplicht gezien hebt staan ze je ook schaapachtig aan te kijken.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:44 schreef KarinJ. het volgende:
Als ik mijn buren probeer uit te leggen wat een file is, dan kijken ze me wazig aan (ik woon in een gehucht in de bergen). Zelfs om een verkeerslicht te zien moeten we al minstens 40 km. verderop zijn.
En i.d.d. ook voor ons is alles ver weg. Het voordeel is dat je precies kunt uitrekenen hoe laat je weg moet, oponthoud door files heb je niet :-)
quote:Op donderdag 29 september 2011 09:33 schreef andreasje het volgende:
Goedemorgen Nedernoren
Is inmiddels wat jaartjes sinds ik mijzelf heb vertoond op dit forumGoed te zien dat Fogel nog superactief is hier!
Inmiddels woon ik alweer 2,5 jaar in noorwegen en ik heb absoluut geen spijt van de emigratie. Ben inmiddels getrouwd, druk aan de studie met een noorse bachelor, spreek uiteraard vloeiend noors en heb een leuke bijbaan bij de universiteit.
Omdat Noorwegen geen fatsoenlijke voetbalclub heeft die internationaal interessant zijn.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:15 schreef henkde_j het volgende:
Iemand hier trouwens een idee waarom die Noren zulke fanatieke Liverpool supporters zijn? Oslo was van de zomer helemaal rood gekleurd.
Goed punt.quote:Is de boete van de gemeente of van een privebedrijf? In het eerstgenoemde geval zal je er weinig last van gaan krijgen, maar in het tweede geval weet ik dat bv Europark actief boetes int door gebruikmaking van incassobureaus die internationaal werken. En dan wordt het opeens heel erg veel duurder dan gewoon nu maar meteen betalen.
quote:Allereerst: fouten maken = betalen...
Wat een opmerkelijke moraal. Nooit keihard en herhaaldelijk genaaid door de regering of verzekeringsmaatschappijen zeker?quote:Is het het risico nou echt waard? En ik denk niet alleen aan de praktische, maar ook aan de mentale situatie. Het zal toch aan je blijven knagen als je die boete gewoon laat zitten. Mijn advies, rond je zaken goed af en betaal je boete.
Wat een onzin... Wat heeft dat met jou boete te maken? Probeer niet recht te praten wat krom is met zo'n onnozele opmerkingquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 16:39 schreef Dorstlessend het volgende:
[..]
Goed punt.
[..]
[..]
Wat een opmerkelijke moraal. Nooit keihard en herhaaldelijk genaaid door de regering of verzekeringsmaatschappijen zeker?
Fouten maken = betalen? Staat dat soms in steen geschreven? Boetes zijn een simpel en effectief afschrikmiddel en ik ben er dan ook zeker voorstander van, anders zou het een puinhoop worden. Ik vind dat goed parkeren een intrinsieke waarde heeft en daarnaast krijg ik ook liever geen boetes. Aangezien mijn gevoel voor rechtvaardigheid gebaseerd is op de erkenning dat we een 'tragedy of the commons' moeten vermijden ten bate van het algemeen nut, en niet op een absoluut respect voor de letter van de wet, kan ik met het betalen van de boete mijn geweten niet schoon maken, het enige wat ik ermee doe is mezelf voor de gek houden en me arm betalen.quote:Wat een onzin... Wat heeft dat met jou boete te maken? Probeer niet recht te praten wat krom is met zo'n onnozele opmerking![]()
"Leuk" betoog, maar je doet jezelf al teniet in de inleidende zin maar dat zal je wel niet begrijpen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 11:28 schreef Dorstlessend het volgende:
Neen, het was een gemeentelijke boete en neem het risico wel
[..]
Fouten maken = betalen? Staat dat soms in steen geschreven? Boetes zijn een simpel en effectief afschrikmiddel en ik ben er dan ook zeker voorstander van, anders zou het een puinhoop worden. Ik vind dat goed parkeren een intrinsieke waarde heeft en daarnaast krijg ik ook liever geen boetes. Aangezien mijn gevoel voor rechtvaardigheid gebaseerd is op de erkenning dat we een 'tragedy of the commons' moeten vermijden ten bate van het algemeen nut, en niet op een absoluut respect voor de letter van de wet, kan ik met het betalen van de boete mijn geweten niet schoon maken, het enige wat ik ermee doe is mezelf voor de gek houden en me arm betalen.
Opmerkelijk moraal? Lijkt mij vrij normaal moraal, jouw moraal lijkt mij wat meer opmerkelijk. Maar goed zoals Fogel al zei dit is niet echt iets voor de kaaskopjes in het buitenland, en je hebt je beslissing toch al genomen. Ik kan wel uit ervaring zeggen dat ik ook rekeningen vergeten was toen ik verhuisde naar Noorwegen, maar die kwam uiteindelijk echt wel weer bij mij terecht hoor. Al waren het geen boetes.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 16:39 schreef Dorstlessend het volgende:
[..]
Goed punt.
[..]
[..]
Wat een opmerkelijke moraal. Nooit keihard en herhaaldelijk genaaid door de regering of verzekeringsmaatschappijen zeker?
Je ging er toch voor naar Nederland?quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:02 schreef Fogel het volgende:
"Het is maar net wat je er zelf van maakt natuurlijk."
Inderdaad, tradities zijn niet mijn ding...
Voor de kinderen ja. Maar we doen niks aan "opbouw".quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:04 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Je ging er toch voor naar Nederland?
Het uitzicht opzich wel, maar niet de wandelmogelijkheden (in de zomer althansquote:Op zondag 6 november 2011 17:11 schreef Fogel het volgende:
Mooie natuur wen je ook snel aan... Laat dat vooral niet teveel meewegen in eventuele emigratieplannen.
Mooie uitzichten wen je inderdaad snel aan.quote:Op maandag 7 november 2011 20:07 schreef Heremeteit het volgende:
[..]
Het uitzicht opzich wel, maar niet de wandelmogelijkheden (in de zomer althans). Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het hele pakket en de natuur is daar een onderdeel van.
Het heeft iets weg van een Nederlandse winterquote:Op vrijdag 2 december 2011 00:39 schreef Markelientje het volgende:
Zit je ruim boven de poolcirkel, is het buiten nog steeds boven nul...
Waar blijft die jævle sneeuw nu toch.... Vorig jaar bij aankomst in oktober lag er al een leuke laag sneeuw. Nu is het her en der wat ijs van wat lichte sneeuwbuien...
Zelfs Berit was niet eens zo erg, althans zag er niks van (oh wacht, das logisch, het is toch al donker voordat je door hebt dat het licht was ^_^ )
Van de week een aanbieding van een bedrijf uit Noorwegen gehad.quote:Op donderdag 1 september 2011 09:01 schreef Fogel het volgende:
Alles went, maar het went wat makkelijker met een Noors inkomen
Ja, als je uit eten gaat wordt bij de deur je kredietwaardigheid gechekt bij het BKR in Tiel.quote:Op maandag 5 december 2011 13:53 schreef markmarkmark het volgende:
ik ga in maart op vakantie naar noorwegen.
klopt het dat uit gaan stervends duur is in noorwegen?
En laat dát nou iets zijn dat hier als heel Noors wordt beschouwdquote:Op maandag 5 december 2011 14:18 schreef markmarkmark het volgende:
ow dan mag ik wel een broodtrommel meenemen
Goed dat je het zegt idd!quote:Op dinsdag 27 december 2011 23:14 schreef Light het volgende:
Houd er in je begroting wel rekening mee dat de wisselkoers niet vast is. 8900 NOK is volgens de huidige koers zo'n 1142 euro.
Jammer dat je het Noorse vertrouwen misbruiktquote:Op woensdag 26 september 2012 22:39 schreef Gripper het volgende:
Goeienavond Nedernoren![]()
Ik ben vorige week met de auto op vakantie geweest in Noorwegen, en vroeg me af of ik nog een rekening voor de automatische tolpoortjes ga krijgen die ik her & der in het land vrolijk ben gepasseerd. Slechts af en toe mag je bij een loket cash afrekenen, maar ik heb natuurlijk op veel meer tolwegen gereden dan alleen die paar "bemande"
Bij 1 van die service borden zag ik al dat je 3 opties hebt (afgezien van de noren met een kastje in de auto)
1. vantevoren creditcardnummer en je kenteken opgeven
2. zelf betalen bij een Kr- service point
3. wachten tot je een rekening krijgt.
Sturen ze die ook naar Nederland op, of wordt daar niks mee gedaan, net zoals Frankrijk zn flitsboetes niet opstuurt?
De vakantie was trouwens fijn, vanuit Oslo via Rondane en Jotunheimen naar de kust, eindelijk de fjordenkust eens bekeken, en via Bergen en Stavanger terug naar Kristiansand en de ferry.
Wat een onzin! Er staat duidelijk bij veel tolwegen dat je niet moet stoppen. Als je dan geen rekening krijgt omdat de postzegel al meer kost dan de tol heeft dat niets met misbruik te maken.quote:Op woensdag 26 september 2012 22:58 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Jammer dat je het Noorse vertrouwen misbruikt
Oh, dacht dat hij doorgereden was bij van die automatische poortjes waarbij je geld in zo'n korfje moet gooien. Bij de tolwegen rond Oslo met scanners heb ik zelf ook nooit betaald om de reden die jij noemtquote:Op woensdag 26 september 2012 23:09 schreef Fogel het volgende:
[..]
Wat een onzin! Er staat duidelijk bij veel tolwegen dat je niet moet stoppen. Als je dan geen rekening krijgt omdat de postzegel al meer kost dan de tol heeft dat niets met misbruik te maken.
Maar, het was laats op het nieuws dat ze deze betalingen uitbesteed hebben aan een Engels bedrijf, dus tja, je krijgt -misschien- een rekening, en zo niet is het de keuze van de tolmaatschappij geweest om het niet te innen, niet de fout van degene die dit vraagt.
Nee, die uitvoeringen met scanners inderdaad. Als er een korfje stata waar ik geld in mag gooien, dan doe ik dat natuurlijk (die paar kr die het kost maken me niet zoveel uit), maar die heb ik alleen maar in Frankrijk gezien.quote:Op woensdag 26 september 2012 23:13 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Oh, dacht dat hij doorgereden was bij van die automatische poortjes waarbij je geld in zo'n korfje moet gooien. Bij de tolwegen rond Oslo met scanners heb ik zelf ook nooit betaald om de reden die jij noemt
quote:Als u niet stopt en niet betaalt binnen drie werkdagen ontvangt u een factuur per post zonder extra kosten. Voertuigen die niet staan geregistreerd in Noorwegen worden aangeslagen door Euro Parking Collection plc (EPC) in London.
Ik heb me gewoon voor vertrek naar Noorwegen al geregistreerd. Dan mag je ook bij de betaalpoortjes gewoon door het vakje "Autopass" en wordt het via je credit card betaald. Wel zo makkelijk. Registreren kan tot 14 dagen terug.quote:Op donderdag 27 september 2012 09:42 schreef Gripper het volgende:
[..]
Nee, die uitvoeringen met scanners inderdaad. Als er een korfje stata waar ik geld in mag gooien, dan doe ik dat natuurlijk (die paar kr die het kost maken me niet zoveel uit), maar die heb ik alleen maar in Frankrijk gezien.
Bij alle noren die langs de scanner rijden licht er een groen licht op ten teken dat ze gezien en geregistreerd zijn, bij mij natuurlijk niet.
edit: ik krijg waarschijnlijk wel een rekening,
http://www.visitnorway.co(...)toPASS-in-Noorwegen/
en
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |