abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102521503
Liverpool en ManU zijn inderdaad mateloos populair.

Over Noors 'voetbal' gesproken, zie dat mijn geliefde Molde FK dit seizoen bovenaan staat, vorig seizoen moesten ze vrezen voor degradatie of nacompetitie _O- En dan noemen ze de NL competitie weleens Mickey Mousecompetitie...
  donderdag 29 september 2011 @ 19:39:38 #227
321828 GreatPretender
I pretend too much
pi_102523436
Heb 1 keer gekeken naar twee Noorse teams uit de Tippeliga, vond het niet om aan te gluren. Zelfde niveau als de Jupiler zal ik maar zeggen. Of ben ik nu te positief?
Her kommer vinteren!
pi_102523712
Rosenborg speelde de afgelopen jaren toch regelmatig CL
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zondag 2 oktober 2011 @ 21:35:13 #229
288654 Dorstlessend
Lest de Dorst
pi_102628271
Geachte Fokkers,

Ik heb zojuist een parkeerboete gevonden die ik voor 18 oktober moet betalen. Een maand later vertrek ik echter alweer naar Nederland. Ik ben hier woonachtig maar mijn huidige adres is niet bekend bij de overheid, enkel bij de post.

Stel, ik betaal die boete niet, en kom nooit meer in Noorwegen, iemand enig idee of dat nog nadelige gevolgen heeft? Als ze me er bij de douane uitpikken, hang ik waarschijnlijk, maar wat is het ergste dat dan kan gebeuren, toch nog de boete lappen of dik bijbetalen?

Bij voorbaat dank voor elk beetje gedeelde kennis.
Je hebt geen vrije wil.
  Moderator zondag 2 oktober 2011 @ 21:46:28 #230
45833 crew  Fogel
pi_102629075
Allereerst: fouten maken = betalen...

Is de boete van de gemeente of van een privebedrijf? In het eerstgenoemde geval zal je er weinig last van gaan krijgen, maar in het tweede geval weet ik dat bv Europark actief boetes int door gebruikmaking van incassobureaus die internationaal werken. En dan wordt het opeens heel erg veel duurder dan gewoon nu maar meteen betalen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_102640804
Is het het risico nou echt waard? En ik denk niet alleen aan de praktische, maar ook aan de mentale situatie. Het zal toch aan je blijven knagen als je die boete gewoon laat zitten. Mijn advies, rond je zaken goed af en betaal je boete.
pi_103079724
quote:
Is de boete van de gemeente of van een privebedrijf? In het eerstgenoemde geval zal je er weinig last van gaan krijgen, maar in het tweede geval weet ik dat bv Europark actief boetes int door gebruikmaking van incassobureaus die internationaal werken. En dan wordt het opeens heel erg veel duurder dan gewoon nu maar meteen betalen.
Goed punt.

quote:
Allereerst: fouten maken = betalen...
quote:
Is het het risico nou echt waard? En ik denk niet alleen aan de praktische, maar ook aan de mentale situatie. Het zal toch aan je blijven knagen als je die boete gewoon laat zitten. Mijn advies, rond je zaken goed af en betaal je boete.
Wat een opmerkelijke moraal. Nooit keihard en herhaaldelijk genaaid door de regering of verzekeringsmaatschappijen zeker?
Je hebt geen vrije wil.
  Moderator vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:10:45 #233
45833 crew  Fogel
pi_103080813
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:39 schreef Dorstlessend het volgende:

[..]

Goed punt.

[..]

[..]

Wat een opmerkelijke moraal. Nooit keihard en herhaaldelijk genaaid door de regering of verzekeringsmaatschappijen zeker?
Wat een onzin... Wat heeft dat met jou boete te maken? Probeer niet recht te praten wat krom is met zo'n onnozele opmerking :')

Heb je betaald of niet?
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_103108197
Neen, het was een gemeentelijke boete en neem het risico wel :)

quote:
Wat een onzin... Wat heeft dat met jou boete te maken? Probeer niet recht te praten wat krom is met zo'n onnozele opmerking :')
Fouten maken = betalen? Staat dat soms in steen geschreven? Boetes zijn een simpel en effectief afschrikmiddel en ik ben er dan ook zeker voorstander van, anders zou het een puinhoop worden. Ik vind dat goed parkeren een intrinsieke waarde heeft en daarnaast krijg ik ook liever geen boetes. Aangezien mijn gevoel voor rechtvaardigheid gebaseerd is op de erkenning dat we een 'tragedy of the commons' moeten vermijden ten bate van het algemeen nut, en niet op een absoluut respect voor de letter van de wet, kan ik met het betalen van de boete mijn geweten niet schoon maken, het enige wat ik ermee doe is mezelf voor de gek houden en me arm betalen.
Je hebt geen vrije wil.
  Moderator zaterdag 15 oktober 2011 @ 11:55:08 #235
45833 crew  Fogel
pi_103108767
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 11:28 schreef Dorstlessend het volgende:
Neen, het was een gemeentelijke boete en neem het risico wel :)

[..]

Fouten maken = betalen? Staat dat soms in steen geschreven? Boetes zijn een simpel en effectief afschrikmiddel en ik ben er dan ook zeker voorstander van, anders zou het een puinhoop worden. Ik vind dat goed parkeren een intrinsieke waarde heeft en daarnaast krijg ik ook liever geen boetes. Aangezien mijn gevoel voor rechtvaardigheid gebaseerd is op de erkenning dat we een 'tragedy of the commons' moeten vermijden ten bate van het algemeen nut, en niet op een absoluut respect voor de letter van de wet, kan ik met het betalen van de boete mijn geweten niet schoon maken, het enige wat ik ermee doe is mezelf voor de gek houden en me arm betalen.
"Leuk" betoog, maar je doet jezelf al teniet in de inleidende zin maar dat zal je wel niet begrijpen.
Speciaal voor jou hoop ik dat de gemeente tegenwoordig internationaal int, inclusief een behoorlijke verhoging.
Als je nog verder wil huilen hierover, open dan een topic in WGR, dit heeft weinig met emigreren en dergelijke te maken (waar KAA voor bedoeld is).
pi_103111812
Nee een topic openen lijkt me niet echt nuttig, ik stuur je wel even een pm'etje.
Je hebt geen vrije wil.
pi_103187149
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:39 schreef Dorstlessend het volgende:

[..]

Goed punt.

[..]

[..]

Opmerkelijk moraal? Lijkt mij vrij normaal moraal, jouw moraal lijkt mij wat meer opmerkelijk. Maar goed zoals Fogel al zei dit is niet echt iets voor de kaaskopjes in het buitenland, en je hebt je beslissing toch al genomen. Ik kan wel uit ervaring zeggen dat ik ook rekeningen vergeten was toen ik verhuisde naar Noorwegen, maar die kwam uiteindelijk echt wel weer bij mij terecht hoor. Al waren het geen boetes.
pi_103187373
Op een iets vrolijkers vlak-

Aangezien mijn vrouw zwanger is en er dus een kleintje op komst is, begin ik mij wat dingetjes af te vragen misschien dat de al wat langere nedernoren hier een antwoord op kunnen geven.

Wordt er in Noorwegen uberhaupt sinterklaasfeestjes georganiseerd? Zover ik weet van mijn direkte omgeving kent geen enkele noor de traditie in ieder geval, maar ik vond sinterklaas als kind zelf fantastisch leuk dus zou het leuk vinden de traditie te kunnen voortzetten. Ik weet dat er pepernoten te koop zijn 'soms' al kan ik ze niet altijd vinden.

Iemand enig ervaring met nederlandse tradities in noorwegen? Zijn er genoeg nederlanders hier om er een feestje van te bouwen? :p
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 15:06:51 #239
45833 crew  Fogel
pi_103191871
In ieder geval in Oslo en Trondheim is er een Nederlandse club die een sinterklaasfeest organiseerd. Ben er een keer heen geweest, maar vier het liever in Nederland zelf.
Hou er rekening mee dat je de hele "opbouw naar het hoogtepunt" mist omdat je de aantocht, alle series op TV en al dat niet meekrijgt. Dan is opeens een man met staf en een zwarte piet of twee een raar begrip. En al helemaal als de sint slecht Noors spreekt :P
pi_103192092
Ja dat vraag ik mij dus ook af. Of het kind het gaat begrijpen zonder alle hype op school en tv enzo :( Zou het wel graag willen introduceren bij hem/haar, maar realiseer me ook dat dat moeilijk wordt hier :P

De meeste noren aan wie ik het principe sinterklaas uitleg kijken me sowieso al raar aan :P
  maandag 17 oktober 2011 @ 22:50:30 #241
321828 GreatPretender
I pretend too much
pi_103215299
Er zit een Nederlandse Vereniging in Bergen. Hebben ook een website en vieren Sinterklaas, Koninginnedag en een zomerbarbeque. Geen ervaring mee verder.
Her kommer vinteren!
pi_103215764
Wij kijken hier gewoon het Sinterklaasjournaal op de computer. Kleurplaten en knutselwerkjes worden gemaakt en ook de schoen wordt gezet. Het is maar net wat je er zelf van maakt natuurlijk.
De Sinterklaasviering is trouwens het enige waar we actief aan meedoen. Barbeques, Koninginnedag of Leids ontzet vieren heb ik allemaal geen behoefte aan. Maar Sinterklaas blijft toch is moois en aparts, vind ik. En blijkbaar ben ik niet de enige die zo denkt, want de opkomst in Stockholm is altijd gigantisch.
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 23:02:47 #243
45833 crew  Fogel
pi_103215995
"Het is maar net wat je er zelf van maakt natuurlijk."

Inderdaad, tradities zijn niet mijn ding...
pi_103216108
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2011 23:02 schreef Fogel het volgende:
"Het is maar net wat je er zelf van maakt natuurlijk."

Inderdaad, tradities zijn niet mijn ding...
Je ging er toch voor naar Nederland?
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 23:08:01 #245
45833 crew  Fogel
pi_103216331
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 23:04 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Je ging er toch voor naar Nederland?
Voor de kinderen ja. Maar we doen niks aan "opbouw".
Alleen na terugkomst weer uitleggen dat niet iedere donker gekleurde persoon een zwarte piet met cadeaus is :{
pi_103314142
Morgen is het zo ver :D Lekker een weekendje naar Noorwegen! Ik kan niet wachten, en al helemaal niet tot ik het gezicht van mijn vriendin zie. Die verwacht nog helemaal niks! Hopelijk zit het OV richting schiphol een beetje mee en verdwaal ik daar niet...
  donderdag 20 oktober 2011 @ 09:15:34 #247
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_103314337
Veel plezier!!!!
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_103314556
Thnx! Dat gaat zeker goedkomen!
pi_103972402
Zal ook maar eens reageren in het topic over Noorwegen. Sedert 26-10-2010 woonachtig in Hammerfest, officieel de noordelijkste stad ter wereld.. Althans wat voor een stad moet doorgaan :P

Eerst via voksenopplæringssenter de taal geleerd (was erg gemakkelijk... zeker met het Finnmarks dialect..)
In juli begonnen met werken en nu alweer een aantal maanden aan het werk op Melkøya. Als buitenlander relatief gemakkelijk binnengekomen hier, toch is het hier lastig om echt contact te leggen ook als spreek je noors. Je bent en blijft een buitenlander..

Sedert een maandje terug woon ik op mijzelf in Rypefjord. Alles wel redelijk te doen met OV maar een auto is zeker wel handig... Ware het niet toch net even te duur nog :( Tevens is het qua afstanden hier zeker niet leuk. Even naar Alta rijden is al gauw 2 uur of meer, hangt geheel van het weer af en de wegconditie. Wegen in Noorwegen zijn soms erbarmelijk...
  Moderator vrijdag 4 november 2011 @ 20:52:49 #250
45833 crew  Fogel
pi_103972667
Welkom!
Je werk op/aan Snøhvit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')