abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 23 juli 2011 @ 23:48:52 #176
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99860233
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 23:52 schreef ElleboogVanMij het volgende:

[..]

Naja, niet slecht maar het is niet mijn plan om in Noorwegen te verblijven, te koud, niet Engelstalig... niets mis mee maar het is gewoon dat ik de Scandinavische wereld wil leren kennen :P
Volgens mij is de beheersing van de Engelse taal in Noorwegen redelijk. Het Noors op zich is niet zo moeilijk vind ik. De uitspraak verschilt veel van de geschreven taal. Over het algemeen kan ik uit de geschreven taal redelijk wijs worden, de uitspraak is moeilijker, maar niet zo moeilijk te leren voor Nederlanders (ken iemand die er lang gewoond heeft en het vrij snel onder de knie had). Hoe meer ik erover lees, hoe meer de Scandinavische landen mij aantrekken eerlijk gezegd. Zuid Europa ligt mij niet zo, te warm, te druk, teveel mensen.......
pi_100423031
Hallo iedereen,

Momenteel ben ik waarschijnlijk van plan om te emigreren naar Noorwegen. Ik heb daar namelijk een baan gevonden en ben daar aangenomen, tenzij ik natuurlijk nee zeg i.v.m contact of salaris.

Echter mijn vraag is: Wat is een goed bedrag om per maand rond te komen. Ik heb bij mijn destijdse interview gezegd dat ik graag tussen de 30.000 of 35.000 per maand zou willen verdienen.
Overigens was dit een onverwachte vraag, dus ik heb gewoon het gemiddelde gezegd, wat men als ICT'er ( systeembeheer en support ) zou kunnen verdienen.
De baan is gelegen in Gjesdal op een basisschool en middelbare school.
Ik probeer namelijk te zoeken naar een plek in de buurt of in Sandnes zon 12 km ervan af.
Mijn vraag aan jullie?
Wat is een goed bedrag om rond te komen, want ik heb wat huizen kunnen vinden, maar die waren minimaal tussen 5.000 of 10.000 per maand. Zou ik dit kunnen redden met mijn inkomen ( 30.000 ) bijvoorbeeld per maand min de toeslag. Ik begreep dat er 36% aan belasting eraf gaat.
Wat raden jullie het beste aan? of zijn er hier Nederlanders die daar in de buurt wonen?
Bleh!!!!
  maandag 8 augustus 2011 @ 19:33:11 #178
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_100473762
Van dat inkomen is makkelijk te leven hoor. ( maar dat is natuurlijk ook afhankelijk of je er in je eentje van moet leven, of een gezin met 6 kinderen :) )
Huren tussen de 5 en 10 duizend kronen lijken mij redelijk.
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_100487824
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:33 schreef KarinJ. het volgende:
Van dat inkomen is makkelijk te leven hoor. ( maar dat is natuurlijk ook afhankelijk of je er in je eentje van moet leven, of een gezin met 6 kinderen :) )
Huren tussen de 5 en 10 duizend kronen lijken mij redelijk.
Dank je. Ja leef dan voorlopig alleen, maar ik had even ingecalculeerd hoeveel je aan kosten zelf kwijt bent per maand, dus zonder huur, stroom, gas en licht. Minimaal schijn ik in mijn eentje misschien 7500 kronen per maand kwijt te zijn, maar dat is dus als ik het heel bont maak denk ik.
Dan bedoel ik eten, kleren, vrije tijds activiteiten e.d. Ik denk niet eens dat ik op 7500 per maand kom, maar dit was dus in het uiterste geval.
Bleh!!!!
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:45:23 #180
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_100491200
Tijdens onze vakantie en Noorwegen hoorden we regelmatig een nummertje wat erg aanstekelijk was. Alleen de artiest en de titel hebben we niet kunnen achterhalen.

fonetisch ging het ongeveer zo
jaaa deee jaaa
hottetotte hotte hotte hotte siiiiii, hottetotte hotte hotte hotte siiiiii

iemand een idee :')

We zijn trouwens ook wel benieuwd waar het nummer over gaat :')
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 10:56:53 #181
192683 AMDB
Visionair.
pi_100500367
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 00:45 schreef henkde_j het volgende:
Tijdens onze vakantie en Noorwegen hoorden we regelmatig een nummertje wat erg aanstekelijk was. Alleen de artiest en de titel hebben we niet kunnen achterhalen.

fonetisch ging het ongeveer zo
jaaa deee jaaa
hottetotte hotte hotte hotte siiiiii, hottetotte hotte hotte hotte siiiiii

iemand een idee :')

We zijn trouwens ook wel benieuwd waar het nummer over gaat :')

Deze?
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 13:15:04 #182
304638 KarinJ.
pi_100505413
WillB op deze site kan je wat algemene info vinden http://noorwegen.placement.nl/

Maar staar je niet blind op de cijfertjes.
Boodschappen zijn duurder maar ziektekosten zijn weer minder dan in Nederland.
De eerste maanden geef je meer uit (grote aankopen als witgoed en auto e.d.) dan als je hier al een tijdje woont. Dan weet je de "goedkopere"winkels te vinden.
Meestal verbruikt een Nederlander minder stroom dan een Noor ( we doen het licht uit achter ons he :) )
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 13:27:24 #183
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_100505901
quote:
Nope dat is hem niet. Het nummer is een beetje in de Jeugd van tegenwoordig stijl.
Jij begrijpt _O_
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 23:25:04 #184
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_100532678
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 13:27 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Nope dat is hem niet. Het nummer is een beetje in de Jeugd van tegenwoordig stijl.
Zoek eens wat nummers van Erik og Kriss of Cir Cuz op.
pi_100544359
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 23:25 schreef MewBie het volgende:

[..]

Zoek eens wat nummers van Erik og Kriss of Cir Cuz op.
Misschien hetzelfde als Cir Cuz. Ik heb het gevonden!

Wat een kutnummer eigenlijk :')
Jij begrijpt _O_
pi_101121946
Van de zomer een week naar Noorwegen op vakantie geweest. We konden daar wat mensen via het internet dus toen zijn een maat en ik die kant op gegaan. Man wat een top vakantie was dat en wat een geweldig land. In december gaan we weer terug. En dat zal zeker niet de laatste keer zijn. Nu moeten we alleen rekening houden met de winter daar. Hebben jullie nog tips wat betreft kleding etc.? We zitten nog in het zuiden van Noorwegen 100km landinwaarts. Een warme jas, waterdichte schoenen, en een wind/waterdichte broek zou voldoende moeten zijn of niet?
  woensdag 24 augustus 2011 @ 12:35:38 #187
304638 KarinJ.
pi_101123204
SPIJKERBANDEN!!!!!!! (NEEEEEE met winterbanden redt je het niet als je de bergen in gaat)
Een deken voor in de auto
In december kan het al min 20 of kouder zijn.

Muts,wanten,warme truien, ( liefst "laagjes"kleding, want bij een Noor thuis is het al gauw een graad of 26.)
Sloffen ( schoenen uit! bij de deur)
pi_101124334
Kijk dat zijn al tips :) Spijker banden? We zitten vrij zuidelijk en we hoeven maar een km of 70 de 9 te volgen vanuit Kristansand. Mij is verteld dat deze goed te doen is met alleen winter banden. Als we daar zijn zullen we denk ik niet zo gek veel met de auto weg gaan. Een deken heb ik altijd in de auto liggen. En voor de rest veel warme kleding ja :) Het scheelt dat we daar wel het een en het ander kunnen lenen mocht het nodig zijn.

Ik vond Noorwegen zo super dat ik het helemaal niet erg vindt om daar naartoe te vertrekken. Al helemaal niet nu ik daar een meid heb zitten. Dus wie weet zeg ik over een jaar of wat wel dat ik voorgoed die kant uit ga. Dat zal vast een heel avontuur worden. Tot die tijd gewoon regelmatig naar Noorwegen en kijken hoe het gaat tussen ons.
  Moderator woensdag 24 augustus 2011 @ 13:11:14 #189
45833 crew  Fogel
pi_101124515
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 13:06 schreef Timmetjuhs het volgende:
Kijk dat zijn al tips :) Spijker banden? We zitten vrij zuidelijk en we hoeven maar een km of 70 de 9 te volgen vanuit Kristansand. Mij is verteld dat deze goed te doen is met alleen winter banden. Als we daar zijn zullen we denk ik niet zo gek veel met de auto weg gaan. Een deken heb ik altijd in de auto liggen. En voor de rest veel warme kleding ja :) Het scheelt dat we daar wel het een en het ander kunnen lenen mocht het nodig zijn.

Ik vond Noorwegen zo super dat ik het helemaal niet erg vindt om daar naartoe te vertrekken. Al helemaal niet nu ik daar een meid heb zitten. Dus wie weet zeg ik over een jaar of wat wel dat ik voorgoed die kant uit ga. Dat zal vast een heel avontuur worden. Tot die tijd gewoon regelmatig naar Noorwegen en kijken hoe het gaat tussen ons.
Da's meestal het begin van emigratieplannen :P
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_101124650
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 13:11 schreef Fogel het volgende:

[..]

Da's meestal het begin van emigratieplannen :P
Yup... Ik had me nog zo voorgenomen nooit iets te beginnen met iemand zo ver weg. Maar nu kan ik niet meer terug... I can't help it :) En ik heb nog steeds geen eland gezien de vorige reis. Dus ik moet wel terug ;)
  woensdag 24 augustus 2011 @ 17:40:14 #191
304638 KarinJ.
pi_101134565
Tja, ik woon daar "in de buurt", vorig jaar kerst was het hier min 20.
En lag er al aardig wat sneeuw.
( het gevaarlijkste weer is als het gaat vriezen als het "warm"geweest is, dan krijg je een ijslaag over de weg, ik heb al aardig wat buitenlandse vracht-wagens langs de kant van de weg zien liggen....maar ja, als jij het beter weet.... 8)7 )

Om je een beetje een idee te geven:
Deze foto is van 19-12-2010
pi_101135309
Daar ligt behoorlijk wat sneeuw ja :) Meer dan dat we hier hadden. Hoewel het vorige winter ook behoorlijk heeft gesneeuwd. Het is inderdaad link als er zo'n ijslaag ontstaat. Ik zal er nog over nadenken. Ik vind 1000 euro extra voor een weekje Noorwegen al vrij veel.

Maar ik ben egt verliefd geworden op Noorwegen. Ik vond de natuur prachtig, lekker rustig en de mensen heel aardig. Ik ben wel benieuwd hoe het daar in de winter is :) Veel sneeuw en koud is mij verteld. Maar bedankt voor de tip!
pi_101137151
In zweden kan je gewoon spijkerbanden huren als het om een korte tijd gaat. Misschien bij jullie ook wel ergens. Overigens hebben buitenlandse vrachtwagens zelden of nooit aparte winterbanden, laat staan spijkerbanden. Zelf heb ik trouwens altijd met gewone winterbanden gereden. Wel altijd gekozen voor" bäst i test", maar echt nog nooit ergens problemen gehad. Al is het rijden in de bergenbeperkt gebleven tot 2 tripjes naar Sälen. Vanwege een nieuwe auto wordt het dit voor het eerst spijkerbanden, ben benieuwd.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_101424580
Nog een Nederlander in Noorwegen hier! :D Halfjaartje exchange naar BI Norwegian Business School in Oslo. Net twee weken geleden gearriveerd, maar heb zo het vermoeden dat ik mij wel ga vermaken de komende maanden in dit landje. Iemand studententips (uitgaan, leuke plekjes)?
  woensdag 31 augustus 2011 @ 22:14:31 #195
304638 KarinJ.
pi_101429246
Velkommen til Norge @Sceech 1992!
Nee aan uitgaanstips kan ik je niet helpen :) Ik woon iets te verweg van Olso.
Maar vermaken zul je je daar wel, daar ben ik zeker van. >:O
  Moderator woensdag 31 augustus 2011 @ 22:58:40 #196
45833 crew  Fogel
pi_101431522
Zit je op de Nydalen campus?
Ligt er een beetje aan wat je interessant vindt qua uitgaan, sommigen willen 'clubben', anderen een bruine kroeg.
Als je hetzelfde feestpatroon wil hebben als je medestudenten bij BI, hoop ik dat je een heel ruim budget hebt ;)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_101436284
Nee, zit op Sogn Studentby. Uitgaan wordt sowieso wel lastig hier, aangezien ik 19 ben, en waar je in Nederland vanaf je 18de wel van het gezeur af bent, kom je er hier soms met 23 nog niet in..
Maar het ruime budget heb ik sowieso wel aangenomen ja: Ik vond de 0.33l Grolsch-flesjes voor 28kr bij de Vinmonopolet oprecht goedkoop! :') Misschien toch maar weer aan de Tuborg :(
  donderdag 1 september 2011 @ 02:15:37 #198
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_101437981
Hebben ze daar in het verre zuiden geen Mack? :P
pi_101438357
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 02:15 schreef Heremeteit het volgende:
Hebben ze daar in het verre zuiden geen Mack? :P
Niet tegengekomen in ieder geval. Vooral veel Ringnes, Tuborg en Hansa.. Vinmonopolet vlakbij BI verkoopt wel veel belgische bieren :) Helaas tegen prijzen waar je hier zelfs u tegen zegt..
  donderdag 1 september 2011 @ 08:51:02 #200
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_101439907
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 03:04 schreef Screech1992 het volgende:

[..]

Niet tegengekomen in ieder geval. Vooral veel Ringnes, Tuborg en Hansa.. Vinmonopolet vlakbij BI verkoopt wel veel belgische bieren :) Helaas tegen prijzen waar je hier zelfs u tegen zegt..
Ja ze hebben een aardige collectie maar de prijzen zijn flink hoog. Ik rijd weleens naar Finland om bier in te slaan maar dat zal voor jou daar wat lastiger zijn ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')