abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 1 september 2011 @ 09:01:35 #201
45833 crew  Fogel
pi_101440071
Alles went, maar het went wat makkelijker met een Noors inkomen ;)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_101524289
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 09:01 schreef Fogel het volgende:
Ja, de Noren kijken mij wat raar aan als ik zeg dat ik een minimumloon van ¤5,- per uur heb! :')
Gisteren trouwens die Mack geprobeerd, erg lekker! Zeker beter dan de troep die ze hier in Oslo brouwen.
  Moderator zaterdag 3 september 2011 @ 15:26:58 #203
45833 crew  Fogel
pi_101526254
Ik deed gister 'vrijwilligerswerk' bij een concert en kreeg daar 120nok per uur voor...
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_102256466
Binnenkort als verrassing voor mijn vriendin een weekendje naar Noorwegen. Dat wilt haar pa voor ons regelen. Helemaal super! Ik weet dat je vanuit Noorwegen op Kristiansand kan vliegen. Van waaruit kan dit eventueel nog meer? zelf woon ik rond Venlo.Ik heb er in ieder geval heel erg veel zin in!
  Moderator donderdag 22 september 2011 @ 12:33:20 #205
45833 crew  Fogel
pi_102256676
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 12:26 schreef Timmetjuhs het volgende:
Binnenkort als verrassing voor mijn vriendin een weekendje naar Noorwegen. Dat wilt haar pa voor ons regelen. Helemaal super! Ik weet dat je vanuit Noorwegen op Kristiansand kan vliegen. Van waaruit kan dit eventueel nog meer? zelf woon ik rond Venlo.Ik heb er in ieder geval heel erg veel zin in!
Vanuit Noorwegen kan je vanaf, Bergen, Haugesund, Kristiansund, Oslo, Stavanger en Trondheim direct vliegen. Vanuit het buitenland kan je kiezen uit Alicante, Amsterdam, Antalya, Billund, Chania, København, Lanzarote, Las Palmas, Luleå, Palma Mallorca en Split. (deze lijsten met dank aan Avinor.no)

Je kan ook vanuit Duitsland vertrekken en gewoon overstappen in Amsterdam, Kopenhagen og Oslo (wat de meest waarschijnlijk opties zijn voor een overstap). KLM is vaak goedkoper om daarmee vanuit Dusseldorf naar Amsterdam te vliegen en dan verder waar je heen moet dan uitsluiten Amsterdam en je bestemming. Wel via www.klm.de boeken, dat scheelt vaak nog een paar extra euros.
pi_102288540
Thnx voor de tips ^O^

Ik heb al een geschikte vlucht gevonden. Nu nog even kortsluiten met het geheime noorwegen front :D

Man wat een cadeautje! Ik heb haar pa nog nooit gezien. Het is een maandje officieel tussen mij en die meid. En nu wilt hij me al als verrassing over laten vliegen. Nu hopen dat alles doorgaat. Ik kan niet wachten om haar weer te zien.

[ Bericht 65% gewijzigd door Timmetjuhs op 23-09-2011 08:36:18 ]
pi_102290979
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 08:10 schreef Timmetjuhs het volgende:
Thnx voor de tips ^O^

Ik heb al een geschikte vlucht gevonden. Nu nog even kortsluiten met het geheime noorwegen front :D

Man wat een cadeautje! Ik heb haar pa nog nooit gezien. Het is een maandje officieel tussen mij en die meid. En nu wilt hij me al als verrassing over laten vliegen. Nu hopen dat alles doorgaat. Ik kan niet wachten om haar weer te zien.
Toffe schoonpa!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 23 september 2011 @ 12:43:13 #208
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_102295168
Waar moet je wezen Timmetjuhs??
Als je tussen Kristiansand en Oslo moet zijn is misschien Torp een optie.
Daar vliegt Ryan-air op via Bremen......is lekker goedkoop.
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_102296045
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 12:43 schreef KarinJ. het volgende:
Waar moet je wezen Timmetjuhs??
Als je tussen Kristiansand en Oslo moet zijn is misschien Torp een optie.
Daar vliegt Ryan-air op via Bremen......is lekker goedkoop.
Torp is nogal uit de richting ben ik bang. Ik moet in Byglandsfjord zijn. zo'n 70km noordelijk van Kristansand. Ik heb vluchten gevonden vanuit schiphol naar kristandsand voor 170 euro (retour) Dat vind ik nog wel meevallen :D
  Moderator vrijdag 23 september 2011 @ 13:31:10 #210
45833 crew  Fogel
pi_102296615
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 13:12 schreef Timmetjuhs het volgende:

[..]

Torp is nogal uit de richting ben ik bang. Ik moet in Byglandsfjord zijn. zo'n 70km noordelijk van Kristansand. Ik heb vluchten gevonden vanuit schiphol naar kristandsand voor 170 euro (retour) Dat vind ik nog wel meevallen :D
Echt een heel klein vlekje op de kaart met maar liefst 376 inwoners.
Ennuh, afstand is relatief, dat ga je snel merken als je wat langer in Noorwegen bent. Een Nederlander vindt 100km rijden al snel "ver", een Noor vindt het op zich nog vlakbij.
  vrijdag 23 september 2011 @ 13:35:41 #211
192683 AMDB
Visionair.
pi_102296756
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 13:31 schreef Fogel het volgende:

[..]

Echt een heel klein vlekje op de kaart met maar liefst 376 inwoners.
Ennuh, afstand is relatief, dat ga je snel merken als je wat langer in Noorwegen bent. Een Nederlander vindt 100km rijden al snel "ver", een Noor vindt het op zich nog vlakbij.
En dan vergeet je nog dat je in Noorwegen 2x zo lang doet over 100km dan in NL (er van uitgaande dat je in beide niet in de file staat).
pi_102296842
In Noorwegen is alles "ver" weg :)
Om naar de bioscoop te gaan moesten we al 70km rijden. Hier is het 5-10km?
Het scheelt dat ik autorijden niet erg vindt. En het daar een stuk leuker rijden vind dan in Nederland.
Maar bfjord is inderdaad maar heel klein ;)
  Moderator vrijdag 23 september 2011 @ 13:44:34 #213
45833 crew  Fogel
pi_102297009
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 13:35 schreef AMDB het volgende:

[..]

En dan vergeet je nog dat je in Noorwegen 2x zo lang doet over 100km dan in NL (er van uitgaande dat je in beide niet in de file staat).
File _O-
Zolang ze de fileberichten nog op kruispuntniveau houden kan ik het niet serieus een file noemen.
  Moderator vrijdag 23 september 2011 @ 13:46:43 #214
45833 crew  Fogel
pi_102297064
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 13:38 schreef Timmetjuhs het volgende:
In Noorwegen is alles "ver" weg :)
Om naar de bioscoop te gaan moesten we al 70km rijden. Hier is het 5-10km?
Het scheelt dat ik autorijden niet erg vindt. En het daar een stuk leuker rijden vind dan in Nederland.
Maar bfjord is inderdaad maar heel klein ;)
Niet alles in Noorwegen is "ver", ligt er maar net aan waar je bent. Ik heb alles echt (ook vanuit Nederlands perspectief) vlakbij.
Wat wel grappig is: Noren willen graag heel dichtbij hun werkplek wonen, maar verder maakt afstand weinig uit.
pi_102297845
Uiteraard ligt dat er maar net aan waar je bent. Maar in zo'n klein dorpje heb je niet veel. Mocht ik over een tijdje die kant uit verhuizen is werk eigenlijk de grootste uitdaging. Daar moet ik nog heel goed over nadenken. Wat ik precies wil en wat de mogelijkheden zijn. Maar uiteraard moet ik eerst weten waar mijn vriendin terecht komt met school e.d.
  vrijdag 23 september 2011 @ 16:10:00 #216
192683 AMDB
Visionair.
pi_102301476
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 13:44 schreef Fogel het volgende:

[..]

File _O-
Zolang ze de fileberichten nog op kruispuntniveau houden kan ik het niet serieus een file noemen.
Toen ik in Molde woonde waren er serieus partijen daar die rekeningrijden in wilden voeren om de spits te ontlasten :') Stonden toch wel zeker 10 auto's bij het drukste kruispunt _O-
  vrijdag 23 september 2011 @ 16:44:25 #217
304638 KarinJ.
pi_102302566
Als ik mijn buren probeer uit te leggen wat een file is, dan kijken ze me wazig aan (ik woon in een gehucht in de bergen). Zelfs om een verkeerslicht te zien moeten we al minstens 40 km. verderop zijn.
En i.d.d. ook voor ons is alles ver weg. Het voordeel is dat je precies kunt uitrekenen hoe laat je weg moet, oponthoud door files heb je niet :-)
  Moderator vrijdag 23 september 2011 @ 16:54:03 #218
45833 crew  Fogel
pi_102302937
Files niet, maar wel overstekende schapen, elanden of ander wild, ijs op de weg en dat soort dingen...
  zondag 25 september 2011 @ 16:05:33 #219
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_102363528
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:44 schreef KarinJ. het volgende:
Als ik mijn buren probeer uit te leggen wat een file is, dan kijken ze me wazig aan (ik woon in een gehucht in de bergen). Zelfs om een verkeerslicht te zien moeten we al minstens 40 km. verderop zijn.
En i.d.d. ook voor ons is alles ver weg. Het voordeel is dat je precies kunt uitrekenen hoe laat je weg moet, oponthoud door files heb je niet :-)
Als je probeert je collega's in NL uit te leggen dat je tijdens 3 weken vakantie in Noorwegen minder auto's bent tegengekomen als je dagelijks onderweg naar je werk ziet en geen enkel stoplicht gezien hebt staan ze je ook schaapachtig aan te kijken.
:P
  maandag 26 september 2011 @ 11:30:41 #220
304638 KarinJ.
pi_102392276
Onze eerste kennismaking met Scandinavië was tijdens een "rondje Noordkaap".
We filmden onderweg wat we mooi vonden.
Toen een broer van mij ziek thuis zat, gaven we hem die video ( had ie wat te doen).
Later vroeg ie of we soms een hekel aan mensen hadden....????? Nee dus, maar ze waren er gewoon niet haha
pi_102503949
Goedemorgen Nedernoren :)

Is inmiddels wat jaartjes sinds ik mijzelf heb vertoond op dit forum ;) Goed te zien dat Fogel nog superactief is hier!

Inmiddels woon ik alweer 2,5 jaar in noorwegen en ik heb absoluut geen spijt van de emigratie. Ben inmiddels getrouwd, druk aan de studie met een noorse bachelor, spreek uiteraard vloeiend noors en heb een leuke bijbaan bij de universiteit.

Wat ik mij afvroeg; in de tijd dat ik nu in Bergen woon ben ik eigenlijk geen nederlanders tegengekomen. Zijn er mensen die in Bergen of omgeving wonen en zin hebben om wat contact te onderhouden? Ik zou het erg cool vinden om mede-nederlanders te leren kennen in deze omgeving. :-)
pi_102512257
Zo gisteravond weer een reisje Noorwegen geboekt :) van 26 dec t/m 7 jan >:O
Ik kan niet wachten :D
pi_102512508
Iemand hier trouwens een idee waarom die Noren zulke fanatieke Liverpool supporters zijn? Oslo was van de zomer helemaal rood gekleurd.
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  Moderator donderdag 29 september 2011 @ 14:51:04 #224
45833 crew  Fogel
pi_102513661
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 09:33 schreef andreasje het volgende:
Goedemorgen Nedernoren :)

Is inmiddels wat jaartjes sinds ik mijzelf heb vertoond op dit forum ;) Goed te zien dat Fogel nog superactief is hier!

Inmiddels woon ik alweer 2,5 jaar in noorwegen en ik heb absoluut geen spijt van de emigratie. Ben inmiddels getrouwd, druk aan de studie met een noorse bachelor, spreek uiteraard vloeiend noors en heb een leuke bijbaan bij de universiteit.

^O^
Goed bezig :)
  Moderator donderdag 29 september 2011 @ 14:52:34 #225
45833 crew  Fogel
pi_102513710
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 14:15 schreef henkde_j het volgende:
Iemand hier trouwens een idee waarom die Noren zulke fanatieke Liverpool supporters zijn? Oslo was van de zomer helemaal rood gekleurd.
Omdat Noorwegen geen fatsoenlijke voetbalclub heeft die internationaal interessant zijn.
Het zou me niks verbazen als Liverpool en Manchester grotere fanclubs hebben dan de "locale helden" RBK, Vålerenga, Brann, etc.
pi_102521503
Liverpool en ManU zijn inderdaad mateloos populair.

Over Noors 'voetbal' gesproken, zie dat mijn geliefde Molde FK dit seizoen bovenaan staat, vorig seizoen moesten ze vrezen voor degradatie of nacompetitie _O- En dan noemen ze de NL competitie weleens Mickey Mousecompetitie...
  donderdag 29 september 2011 @ 19:39:38 #227
321828 GreatPretender
I pretend too much
pi_102523436
Heb 1 keer gekeken naar twee Noorse teams uit de Tippeliga, vond het niet om aan te gluren. Zelfde niveau als de Jupiler zal ik maar zeggen. Of ben ik nu te positief?
Her kommer vinteren!
pi_102523712
Rosenborg speelde de afgelopen jaren toch regelmatig CL
  zondag 2 oktober 2011 @ 21:35:13 #229
288654 Dorstlessend
Lest de Dorst
pi_102628271
Geachte Fokkers,

Ik heb zojuist een parkeerboete gevonden die ik voor 18 oktober moet betalen. Een maand later vertrek ik echter alweer naar Nederland. Ik ben hier woonachtig maar mijn huidige adres is niet bekend bij de overheid, enkel bij de post.

Stel, ik betaal die boete niet, en kom nooit meer in Noorwegen, iemand enig idee of dat nog nadelige gevolgen heeft? Als ze me er bij de douane uitpikken, hang ik waarschijnlijk, maar wat is het ergste dat dan kan gebeuren, toch nog de boete lappen of dik bijbetalen?

Bij voorbaat dank voor elk beetje gedeelde kennis.
Je hebt geen vrije wil.
  Moderator zondag 2 oktober 2011 @ 21:46:28 #230
45833 crew  Fogel
pi_102629075
Allereerst: fouten maken = betalen...

Is de boete van de gemeente of van een privebedrijf? In het eerstgenoemde geval zal je er weinig last van gaan krijgen, maar in het tweede geval weet ik dat bv Europark actief boetes int door gebruikmaking van incassobureaus die internationaal werken. En dan wordt het opeens heel erg veel duurder dan gewoon nu maar meteen betalen.
pi_102640804
Is het het risico nou echt waard? En ik denk niet alleen aan de praktische, maar ook aan de mentale situatie. Het zal toch aan je blijven knagen als je die boete gewoon laat zitten. Mijn advies, rond je zaken goed af en betaal je boete.
pi_103079724
quote:
Is de boete van de gemeente of van een privebedrijf? In het eerstgenoemde geval zal je er weinig last van gaan krijgen, maar in het tweede geval weet ik dat bv Europark actief boetes int door gebruikmaking van incassobureaus die internationaal werken. En dan wordt het opeens heel erg veel duurder dan gewoon nu maar meteen betalen.
Goed punt.

quote:
Allereerst: fouten maken = betalen...
quote:
Is het het risico nou echt waard? En ik denk niet alleen aan de praktische, maar ook aan de mentale situatie. Het zal toch aan je blijven knagen als je die boete gewoon laat zitten. Mijn advies, rond je zaken goed af en betaal je boete.
Wat een opmerkelijke moraal. Nooit keihard en herhaaldelijk genaaid door de regering of verzekeringsmaatschappijen zeker?
Je hebt geen vrije wil.
  Moderator vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:10:45 #233
45833 crew  Fogel
pi_103080813
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:39 schreef Dorstlessend het volgende:

[..]

Goed punt.

[..]

[..]

Wat een opmerkelijke moraal. Nooit keihard en herhaaldelijk genaaid door de regering of verzekeringsmaatschappijen zeker?
Wat een onzin... Wat heeft dat met jou boete te maken? Probeer niet recht te praten wat krom is met zo'n onnozele opmerking :')

Heb je betaald of niet?
pi_103108197
Neen, het was een gemeentelijke boete en neem het risico wel :)

quote:
Wat een onzin... Wat heeft dat met jou boete te maken? Probeer niet recht te praten wat krom is met zo'n onnozele opmerking :')
Fouten maken = betalen? Staat dat soms in steen geschreven? Boetes zijn een simpel en effectief afschrikmiddel en ik ben er dan ook zeker voorstander van, anders zou het een puinhoop worden. Ik vind dat goed parkeren een intrinsieke waarde heeft en daarnaast krijg ik ook liever geen boetes. Aangezien mijn gevoel voor rechtvaardigheid gebaseerd is op de erkenning dat we een 'tragedy of the commons' moeten vermijden ten bate van het algemeen nut, en niet op een absoluut respect voor de letter van de wet, kan ik met het betalen van de boete mijn geweten niet schoon maken, het enige wat ik ermee doe is mezelf voor de gek houden en me arm betalen.
Je hebt geen vrije wil.
  Moderator zaterdag 15 oktober 2011 @ 11:55:08 #235
45833 crew  Fogel
pi_103108767
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 11:28 schreef Dorstlessend het volgende:
Neen, het was een gemeentelijke boete en neem het risico wel :)

[..]

Fouten maken = betalen? Staat dat soms in steen geschreven? Boetes zijn een simpel en effectief afschrikmiddel en ik ben er dan ook zeker voorstander van, anders zou het een puinhoop worden. Ik vind dat goed parkeren een intrinsieke waarde heeft en daarnaast krijg ik ook liever geen boetes. Aangezien mijn gevoel voor rechtvaardigheid gebaseerd is op de erkenning dat we een 'tragedy of the commons' moeten vermijden ten bate van het algemeen nut, en niet op een absoluut respect voor de letter van de wet, kan ik met het betalen van de boete mijn geweten niet schoon maken, het enige wat ik ermee doe is mezelf voor de gek houden en me arm betalen.
"Leuk" betoog, maar je doet jezelf al teniet in de inleidende zin maar dat zal je wel niet begrijpen.
Speciaal voor jou hoop ik dat de gemeente tegenwoordig internationaal int, inclusief een behoorlijke verhoging.
Als je nog verder wil huilen hierover, open dan een topic in WGR, dit heeft weinig met emigreren en dergelijke te maken (waar KAA voor bedoeld is).
pi_103111812
Nee een topic openen lijkt me niet echt nuttig, ik stuur je wel even een pm'etje.
Je hebt geen vrije wil.
pi_103187149
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:39 schreef Dorstlessend het volgende:

[..]

Goed punt.

[..]

[..]

Opmerkelijk moraal? Lijkt mij vrij normaal moraal, jouw moraal lijkt mij wat meer opmerkelijk. Maar goed zoals Fogel al zei dit is niet echt iets voor de kaaskopjes in het buitenland, en je hebt je beslissing toch al genomen. Ik kan wel uit ervaring zeggen dat ik ook rekeningen vergeten was toen ik verhuisde naar Noorwegen, maar die kwam uiteindelijk echt wel weer bij mij terecht hoor. Al waren het geen boetes.
pi_103187373
Op een iets vrolijkers vlak-

Aangezien mijn vrouw zwanger is en er dus een kleintje op komst is, begin ik mij wat dingetjes af te vragen misschien dat de al wat langere nedernoren hier een antwoord op kunnen geven.

Wordt er in Noorwegen uberhaupt sinterklaasfeestjes georganiseerd? Zover ik weet van mijn direkte omgeving kent geen enkele noor de traditie in ieder geval, maar ik vond sinterklaas als kind zelf fantastisch leuk dus zou het leuk vinden de traditie te kunnen voortzetten. Ik weet dat er pepernoten te koop zijn 'soms' al kan ik ze niet altijd vinden.

Iemand enig ervaring met nederlandse tradities in noorwegen? Zijn er genoeg nederlanders hier om er een feestje van te bouwen? :p
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 15:06:51 #239
45833 crew  Fogel
pi_103191871
In ieder geval in Oslo en Trondheim is er een Nederlandse club die een sinterklaasfeest organiseerd. Ben er een keer heen geweest, maar vier het liever in Nederland zelf.
Hou er rekening mee dat je de hele "opbouw naar het hoogtepunt" mist omdat je de aantocht, alle series op TV en al dat niet meekrijgt. Dan is opeens een man met staf en een zwarte piet of twee een raar begrip. En al helemaal als de sint slecht Noors spreekt :P
pi_103192092
Ja dat vraag ik mij dus ook af. Of het kind het gaat begrijpen zonder alle hype op school en tv enzo :( Zou het wel graag willen introduceren bij hem/haar, maar realiseer me ook dat dat moeilijk wordt hier :P

De meeste noren aan wie ik het principe sinterklaas uitleg kijken me sowieso al raar aan :P
  maandag 17 oktober 2011 @ 22:50:30 #241
321828 GreatPretender
I pretend too much
pi_103215299
Er zit een Nederlandse Vereniging in Bergen. Hebben ook een website en vieren Sinterklaas, Koninginnedag en een zomerbarbeque. Geen ervaring mee verder.
Her kommer vinteren!
pi_103215764
Wij kijken hier gewoon het Sinterklaasjournaal op de computer. Kleurplaten en knutselwerkjes worden gemaakt en ook de schoen wordt gezet. Het is maar net wat je er zelf van maakt natuurlijk.
De Sinterklaasviering is trouwens het enige waar we actief aan meedoen. Barbeques, Koninginnedag of Leids ontzet vieren heb ik allemaal geen behoefte aan. Maar Sinterklaas blijft toch is moois en aparts, vind ik. En blijkbaar ben ik niet de enige die zo denkt, want de opkomst in Stockholm is altijd gigantisch.
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 23:02:47 #243
45833 crew  Fogel
pi_103215995
"Het is maar net wat je er zelf van maakt natuurlijk."

Inderdaad, tradities zijn niet mijn ding...
pi_103216108
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2011 23:02 schreef Fogel het volgende:
"Het is maar net wat je er zelf van maakt natuurlijk."

Inderdaad, tradities zijn niet mijn ding...
Je ging er toch voor naar Nederland?
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 23:08:01 #245
45833 crew  Fogel
pi_103216331
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 23:04 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Je ging er toch voor naar Nederland?
Voor de kinderen ja. Maar we doen niks aan "opbouw".
Alleen na terugkomst weer uitleggen dat niet iedere donker gekleurde persoon een zwarte piet met cadeaus is :{
pi_103314142
Morgen is het zo ver :D Lekker een weekendje naar Noorwegen! Ik kan niet wachten, en al helemaal niet tot ik het gezicht van mijn vriendin zie. Die verwacht nog helemaal niks! Hopelijk zit het OV richting schiphol een beetje mee en verdwaal ik daar niet...
  donderdag 20 oktober 2011 @ 09:15:34 #247
304638 KarinJ.
pi_103314337
Veel plezier!!!!
pi_103314556
Thnx! Dat gaat zeker goedkomen!
pi_103972402
Zal ook maar eens reageren in het topic over Noorwegen. Sedert 26-10-2010 woonachtig in Hammerfest, officieel de noordelijkste stad ter wereld.. Althans wat voor een stad moet doorgaan :P

Eerst via voksenopplæringssenter de taal geleerd (was erg gemakkelijk... zeker met het Finnmarks dialect..)
In juli begonnen met werken en nu alweer een aantal maanden aan het werk op Melkøya. Als buitenlander relatief gemakkelijk binnengekomen hier, toch is het hier lastig om echt contact te leggen ook als spreek je noors. Je bent en blijft een buitenlander..

Sedert een maandje terug woon ik op mijzelf in Rypefjord. Alles wel redelijk te doen met OV maar een auto is zeker wel handig... Ware het niet toch net even te duur nog :( Tevens is het qua afstanden hier zeker niet leuk. Even naar Alta rijden is al gauw 2 uur of meer, hangt geheel van het weer af en de wegconditie. Wegen in Noorwegen zijn soms erbarmelijk...
  Moderator vrijdag 4 november 2011 @ 20:52:49 #250
45833 crew  Fogel
pi_103972667
Welkom!
Je werk op/aan Snøhvit?
pi_103975224
Ja, ben binnengerold als beveiliger op Melkøya. Om te beginnen is het een goede startersbaan, gaf/geeft mij de kans de Noorse taal verder te leren en binnen Noorwegen werkervaring op te doen. Toch allemaal net een tikkeltje anders als in Nederland (gewerkt in het onderwijs).

Gaf mij ook vertrouwen in mijn Noorse taalvaardigheden dat ik na eigenlijk slechts 4 maanden taalcursus (vanaf 4 januari, wel dagelijks, maar bedroevend laag niveau...) A2 niveau wist te halen en direkt op interview. Alles op zijn Noors en dat wat goed genoeg om ze te overtuigen dat ik kon beginnen. Helaas duurde het bij de politie iets langer om al het papierwerk te regelen...

Al met al ben ik blij dat ik deze stap genomen heb, werken in het buitenland was al vrij lang een doelstelling voor mij en dat het nu gelukt is om hier een bestaan op te bouwen, voelt wel als een overwinning ^_^
  zaterdag 5 november 2011 @ 12:13:51 #252
304638 KarinJ.
pi_103991758
Ga op een plaatselijke club, zo leren ze je kennen, en jij hen.
(Ik ben op het zangkoor gegaan, alhoewel ik niet kan zingen, zo heb ik in de loop der tijd aardig wat vrienden/kennissen opgedaan)
pi_104035439
Wat ben ik jaloers op jullie zeg, Noorwegen is een mooi land.
Hier raak je snel uitgekeken.
Life is Music
  Moderator zondag 6 november 2011 @ 17:11:31 #254
45833 crew  Fogel
pi_104039436
Mooie natuur wen je ook snel aan... Laat dat vooral niet teveel meewegen in eventuele emigratieplannen.
pi_104072089
Mijn verrassing trip voor mijn vriendin 2 weken terug was zeer geslaagd. Ze dacht dat ik nog in Nederland in een vergadering zat. Haar gezicht, priceless! Ik heb zeker genoten van weer een weekendje Noorwegen. Helaas moet ik nog flink wat aan mijn Noors gaan doen maar daar heb ik de tijd helaas nog niet voor gevonden. Qua lezen en verstaan gaat het redelijk zolang het niet te snel is. Maar dat komt voornamelijk omdat er zoveel bekende woorden inzitten.

Ik kan nu al niet wachten om in december terug te gaan!
  maandag 7 november 2011 @ 20:07:26 #256
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_104089614
quote:
1s.gif Op zondag 6 november 2011 17:11 schreef Fogel het volgende:
Mooie natuur wen je ook snel aan... Laat dat vooral niet teveel meewegen in eventuele emigratieplannen.
Het uitzicht opzich wel, maar niet de wandelmogelijkheden (in de zomer althans :P). Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het hele pakket en de natuur is daar een onderdeel van.
  dinsdag 8 november 2011 @ 21:49:39 #257
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_104140323
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2011 20:07 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Het uitzicht opzich wel, maar niet de wandelmogelijkheden (in de zomer althans :P). Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het hele pakket en de natuur is daar een onderdeel van.
Mooie uitzichten wen je inderdaad snel aan.
Was afgelopen vakantie bij iemand op bezoek die een mooi huis heeft met uitzicht op het fjord, ik vond het uitzicht "wel aardig" terwijl menig nederlander die het nog nooit gezien heeft helemaal lyrisch zou zijn met zo'n uitzicht. :P
  maandag 14 november 2011 @ 23:12:00 #258
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_104379574
Zijn er hier nog meer die al met sneeuw te maken hebben? Van mij mag het wel weer verdwijnen, heb niks met sneeuw en alle ongemakken die het met zich meebrengt maar ben bang dat het er t/m maart ligt :D
  dinsdag 15 november 2011 @ 02:08:47 #259
304638 KarinJ.
pi_104383600
Nog geen vlok gezien....ik kijk er naar uit. ( Manlief niet, hij is de sneeuwruimer hier)
  Moderator dinsdag 15 november 2011 @ 07:13:06 #260
45833 crew  Fogel
pi_104384096
Geen sneeuw. Wel al ijs op de weg gehad maar de laatste agen is het net zo warm als op een slechte zomerdag... 6-8 graden. Erg warm voor half nov.
  dinsdag 15 november 2011 @ 12:58:31 #261
321828 GreatPretender
I pretend too much
pi_104391393
Nog geen sneeuw hier. Al wel vorst sinds een paar dagen. Vorig jaar was de sneeuw er al in half oktober, dus elke dag is bonus!
Her kommer vinteren!
  Moderator dinsdag 15 november 2011 @ 13:35:06 #262
45833 crew  Fogel
pi_104392372
Afgelopen winter was zelfs naar mijn smaak toch wat te lang. Bijna letterlijk een halfjaar met sneeuw... Ik vind het prima dat het even op zich laat wachten.
  zondag 20 november 2011 @ 23:26:55 #263
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_104612689
Is er in Noorwegen eigenlijk ook kleine tot middelgrote jachtbouw zoals in Nederland? Dan doel ik dus op zoiets als kotters, vletten en aken tot een meter of 20.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  vrijdag 25 november 2011 @ 20:25:02 #264
304638 KarinJ.
pi_104817932
He Fogel Berit nog overleeft??
  Moderator vrijdag 25 november 2011 @ 20:30:38 #265
45833 crew  Fogel
pi_104818285
Berit is mijn tuinmeubels aan het verplaatsen nu... Morgen maar eens de boel beter vastzetten. Ik woon op een heuvel dus geen last van het hoog water, maar in de haven staat er vanalles onder water.
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:51:11 #266
192683 AMDB
Visionair.
pi_104823335
Wat is Berit? Zie vele Noren op m'n FB er ook over posten.
  Moderator vrijdag 25 november 2011 @ 21:56:39 #267
45833 crew  Fogel
pi_104823681
Berit is een dikke storm.
pi_105082697
Zit je ruim boven de poolcirkel, is het buiten nog steeds boven nul... :(
Waar blijft die jævle sneeuw nu toch.... Vorig jaar bij aankomst in oktober lag er al een leuke laag sneeuw. Nu is het her en der wat ijs van wat lichte sneeuwbuien...

Zelfs Berit was niet eens zo erg, althans zag er niks van (oh wacht, das logisch, het is toch al donker voordat je door hebt dat het licht was ^_^ )
  vrijdag 2 december 2011 @ 08:45:14 #269
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_105085853
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 00:39 schreef Markelientje het volgende:
Zit je ruim boven de poolcirkel, is het buiten nog steeds boven nul... :(
Waar blijft die jævle sneeuw nu toch.... Vorig jaar bij aankomst in oktober lag er al een leuke laag sneeuw. Nu is het her en der wat ijs van wat lichte sneeuwbuien...

Zelfs Berit was niet eens zo erg, althans zag er niks van (oh wacht, das logisch, het is toch al donker voordat je door hebt dat het licht was ^_^ )
Het heeft iets weg van een Nederlandse winter :P Afentoe wat sneeuw, maar dat is na één of twee dagen weer weg. Zelfs met die parkeergarage voor 1200 per maand had ik nog wel even kunnen wachten :')
  Moderator vrijdag 2 december 2011 @ 09:03:37 #270
45833 crew  Fogel
pi_105086152
Hier hebben ze een wachtlijst voor de parkeergarages. Had mazzel en kreeg binnen enkele weken al een plek, maar 1900kr per maand is niet bepaald goedkoop te noemen.
  vrijdag 2 december 2011 @ 23:02:42 #271
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_105119080
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 09:01 schreef Fogel het volgende:
Van de week een aanbieding van een bedrijf uit Noorwegen gehad.
De hogere kosten in Noorwegen zijn inderdaad makkelijk aan te wennen met een noors salaris :D
Zoals het er nu naar uit ziet moet het in januari gaan gebeuren *O*
pi_105207318
ik ga in maart op vakantie naar noorwegen.
klopt het dat uit gaan stervends duur is in noorwegen?
pi_105207767
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 13:53 schreef markmarkmark het volgende:
ik ga in maart op vakantie naar noorwegen.
klopt het dat uit gaan stervends duur is in noorwegen?
Ja, als je uit eten gaat wordt bij de deur je kredietwaardigheid gechekt bij het BKR in Tiel.
pi_105208240
ow dan mag ik wel een broodtrommel meenemen
pi_105220171
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 14:18 schreef markmarkmark het volgende:
ow dan mag ik wel een broodtrommel meenemen
En laat dát nou iets zijn dat hier als heel Noors wordt beschouwd :P
pi_105276158
Eerste fatsoenlijke sneeuw in Oslo!
Heel het campus wordt helemaal gek, haha!
pi_105283018
Ja sneeuw, eindelijk! Studeer je aan de UiO?
pi_105289785
Nope, BI Oslo. Lekker tussen de kakkers :)
pi_106107141
Heb deze statistieken van nuffic.nl (Noorwegen is een van m'n opties om te studeren)

Noorwegen
Jaarbegroting: ¤ 8.000-10.000
Collegegeld: geen, wel ¤ 50-100 inschrijfgeld
Reiskosten: ¤ 350 (300-400) (dit zijn eenmalig de vliegtickets)
Levensonderhoud, incl huur: ¤ 800 (600-900)

De Noorse regering beveelt ¤ 1.000 (8900 kroon) aan. In de praktijk
komt alles tussen de ¤ 500 en 1000 voor, sterk afhankelijk van de
plaats.

Huur: ¤ 250-350
Koers januari 2011: 1 Noorse kroon = ¤ 0,13

Klopt dit volgens jullie een beetje? Laten we zeggen dat de huur ¤400 is (ben wel enigszins gesteld op luxe) en het levensonderhoud in totaal dan ¤900 voor mij.. Dat betekent dat er ¤500 over blijft voor de rest behalve de huur.. Terwijl ik juist dacht dat Noorwegen extreem duur was, maar het komt er redelijk goed vanaf bij nuffic.nl (wat wel betrouwbaar is volgens mij).

Enige grote minpunt is dat ik eigenlijk slecht tegen kou kan :P Maar daar kleed je je goed op in Noorwegen.. En Noorwegen heeft zoveel voordelen tov andere landen dat de kou wel iets wat ik voor lief kan nemen eventueel.. Engels is overal zeer goed (een van m'n redenen om in het buitenland te studeren), prachtig land is het natuurlijk en (volgens Nuffic) niet duur dus tov bijv de UK..
pi_106108432
Houd er in je begroting wel rekening mee dat de wisselkoers niet vast is. 8900 NOK is volgens de huidige koers zo'n 1142 euro.
pi_106108941
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 23:14 schreef Light het volgende:
Houd er in je begroting wel rekening mee dat de wisselkoers niet vast is. 8900 NOK is volgens de huidige koers zo'n 1142 euro.
Goed dat je het zegt idd!
  Moderator dinsdag 27 december 2011 @ 23:52:26 #282
45833 crew  Fogel
pi_106110304
Als je in Oslo voor minder dan 4000 kroon een kamer van max 9m2 kan vinden kan je in je handen knijpen van geluk... En dan heb je dus absoluut geen luxe.
pi_106110763
Ik vond het al vrij weinig inderdaad, dit waren de statistieken van nuffic.nl..
  Moderator woensdag 28 december 2011 @ 00:07:54 #284
45833 crew  Fogel
pi_106110911
5 jaar geleden voor een student als soort van stagevergoeding een kamer geregel in Oslo. 15 minuten met de tram naar het centrum en een kamer mer gedeelde faciliteiten, en dat was toen dus al 4000 kroon.
Voor een andere student betaalden we 3500 voor iets van 8m2, in een slecht onderhouden pand op Majorstua. 6 jaar gelden... Het is er niet goedkoper op geworden.
pi_106249037
Via SiO kun je best voordelige kamers krijgen (3000 ongeveer), maar volgens mij hebben ze inmiddels geen kamergarantie meer voor buitenlandse studenten. 't Is geen overdreven luxe, maar goed, het is vaak 't een of het ander... ik heb in elk geval met veel plezier in Kringsjå gewoond.
  Moderator zaterdag 31 december 2011 @ 16:53:44 #286
45833 crew  Fogel
pi_106253683
Krinsjå is inderdaad een prima plek om te wonen, maar als je niet van SiO gebruik kan maken (en dat is voor velen van toepassing) dan zal je toch echt meer dan 3000kr mee moeten nemen.
  maandag 9 januari 2012 @ 23:34:03 #287
304638 KarinJ.
pi_106625568
FF iets heel anders.....
Een kennis van mij is pas geleden in Noorwegen komen wonen.Hij is net met pensioen.
Hij wil in Noorwegen belasting gaan betalen.
En nu komt het ....de CVZ wil elke maand een enorm bedrag in gaan houden......zoveel dat hij nu niet weet of hij in Noorwegen kan blijven wonen.
Ik dacht altijd dat je voor ziektekosten verzekerd ben op het moment dat je belasting betaald maar weet t niet echt zeker.
Weet iemand waar hij goede info hierover kan krijgen, zodat hij de CVZ kan overtuigen dat ze met die inhoudingen moet stoppen?
Alvast bedankt.
  maandag 9 januari 2012 @ 23:43:45 #288
304638 KarinJ.
pi_106626020
nog even een aanvulling...zou het slim van hem zijn om b.v. een part-time baantje te nemen zodat hij inkomsten in Noorwegen heeft, en dus verzekerd is?
pi_106626983
Hij heeft toch een inkomen ( pensioen)
  dinsdag 10 januari 2012 @ 00:26:04 #290
304638 KarinJ.
pi_106627645
Het gaat niet om zijn inkomsten, het gaat om de inhoudingen van de CVZ
pi_106630826
Je bent verzekerd als je een verblijfsvergunning hebt. Om een verblijfsvergunning te krijgen kunnen ze in Noorwegen verwachten dat je een x-aantal euro/kroner hebt. Je hebt geen baan nodig bijvoorbeeld om verzekerd te zijn of iets dergelijks, je verblijf moet rechtmatig zijn, that's it.

Er vanuit gaande dat je Noors leest:

http://www.nav.no/internasjonalt/medlemskap+i+folketrygden
pi_117295591
Goeienavond Nedernoren :)
Ik ben vorige week met de auto op vakantie geweest in Noorwegen, en vroeg me af of ik nog een rekening voor de automatische tolpoortjes ga krijgen die ik her & der in het land vrolijk ben gepasseerd. Slechts af en toe mag je bij een loket cash afrekenen, maar ik heb natuurlijk op veel meer tolwegen gereden dan alleen die paar "bemande"

Bij 1 van die service borden zag ik al dat je 3 opties hebt (afgezien van de noren met een kastje in de auto)

1. vantevoren creditcardnummer en je kenteken opgeven
2. zelf betalen bij een Kr- service point
3. wachten tot je een rekening krijgt.

Sturen ze die ook naar Nederland op, of wordt daar niks mee gedaan, net zoals Frankrijk zn flitsboetes niet opstuurt?

De vakantie was trouwens fijn, vanuit Oslo via Rondane en Jotunheimen naar de kust, eindelijk de fjordenkust eens bekeken, en via Bergen en Stavanger terug naar Kristiansand en de ferry. :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_117296703
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 22:39 schreef Gripper het volgende:
Goeienavond Nedernoren :)
Ik ben vorige week met de auto op vakantie geweest in Noorwegen, en vroeg me af of ik nog een rekening voor de automatische tolpoortjes ga krijgen die ik her & der in het land vrolijk ben gepasseerd. Slechts af en toe mag je bij een loket cash afrekenen, maar ik heb natuurlijk op veel meer tolwegen gereden dan alleen die paar "bemande"

Bij 1 van die service borden zag ik al dat je 3 opties hebt (afgezien van de noren met een kastje in de auto)

1. vantevoren creditcardnummer en je kenteken opgeven
2. zelf betalen bij een Kr- service point
3. wachten tot je een rekening krijgt.

Sturen ze die ook naar Nederland op, of wordt daar niks mee gedaan, net zoals Frankrijk zn flitsboetes niet opstuurt?

De vakantie was trouwens fijn, vanuit Oslo via Rondane en Jotunheimen naar de kust, eindelijk de fjordenkust eens bekeken, en via Bergen en Stavanger terug naar Kristiansand en de ferry. :)
Jammer dat je het Noorse vertrouwen misbruikt ;(
Jij begrijpt _O_
  Moderator woensdag 26 september 2012 @ 23:09:02 #294
45833 crew  Fogel
pi_117297211
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 22:58 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Jammer dat je het Noorse vertrouwen misbruikt ;(
Wat een onzin! Er staat duidelijk bij veel tolwegen dat je niet moet stoppen. Als je dan geen rekening krijgt omdat de postzegel al meer kost dan de tol heeft dat niets met misbruik te maken.

Maar, het was laats op het nieuws dat ze deze betalingen uitbesteed hebben aan een Engels bedrijf, dus tja, je krijgt -misschien- een rekening, en zo niet is het de keuze van de tolmaatschappij geweest om het niet te innen, niet de fout van degene die dit vraagt.
pi_117297418
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2012 23:09 schreef Fogel het volgende:

[..]

Wat een onzin! Er staat duidelijk bij veel tolwegen dat je niet moet stoppen. Als je dan geen rekening krijgt omdat de postzegel al meer kost dan de tol heeft dat niets met misbruik te maken.

Maar, het was laats op het nieuws dat ze deze betalingen uitbesteed hebben aan een Engels bedrijf, dus tja, je krijgt -misschien- een rekening, en zo niet is het de keuze van de tolmaatschappij geweest om het niet te innen, niet de fout van degene die dit vraagt.
Oh, dacht dat hij doorgereden was bij van die automatische poortjes waarbij je geld in zo'n korfje moet gooien. Bij de tolwegen rond Oslo met scanners heb ik zelf ook nooit betaald om de reden die jij noemt :)
Jij begrijpt _O_
pi_117303668
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 23:13 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Oh, dacht dat hij doorgereden was bij van die automatische poortjes waarbij je geld in zo'n korfje moet gooien. Bij de tolwegen rond Oslo met scanners heb ik zelf ook nooit betaald om de reden die jij noemt :)
Nee, die uitvoeringen met scanners inderdaad. Als er een korfje stata waar ik geld in mag gooien, dan doe ik dat natuurlijk (die paar kr die het kost maken me niet zoveel uit), maar die heb ik alleen maar in Frankrijk gezien.
Bij alle noren die langs de scanner rijden licht er een groen licht op ten teken dat ze gezien en geregistreerd zijn, bij mij natuurlijk niet.

edit: ik krijg waarschijnlijk wel een rekening,
http://www.visitnorway.co(...)toPASS-in-Noorwegen/

en

quote:
Als u niet stopt en niet betaalt binnen drie werkdagen ontvangt u een factuur per post zonder extra kosten. Voertuigen die niet staan geregistreerd in Noorwegen worden aangeslagen door Euro Parking Collection plc (EPC) in London.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_117336087
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 09:42 schreef Gripper het volgende:

[..]

Nee, die uitvoeringen met scanners inderdaad. Als er een korfje stata waar ik geld in mag gooien, dan doe ik dat natuurlijk (die paar kr die het kost maken me niet zoveel uit), maar die heb ik alleen maar in Frankrijk gezien.
Bij alle noren die langs de scanner rijden licht er een groen licht op ten teken dat ze gezien en geregistreerd zijn, bij mij natuurlijk niet.

edit: ik krijg waarschijnlijk wel een rekening,
http://www.visitnorway.co(...)toPASS-in-Noorwegen/

en

[..]

Ik heb me gewoon voor vertrek naar Noorwegen al geregistreerd. Dan mag je ook bij de betaalpoortjes gewoon door het vakje "Autopass" en wordt het via je credit card betaald. Wel zo makkelijk. Registreren kan tot 14 dagen terug.
pi_117932658
Iemand ideeen over het vinden van werk sørover?

Voor mijn gevoel wel klaar in Hammerfest. Om te beginnen was het goed, maar als ik verder wil komen, moet ik hier niet te lang blijven bij gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden in deze omgeving.. En tel daarbij de afhankelijk van het vliegtuig om ergens heen te reizen + de kosten van het reizen..
pi_122031394
Hallo allemaal,

Ik zie dat dit het laatste topic is over Noorwegen, vandaar dat ik me afvroeg of er wellicht nog wat informatie te vinden is via dit topic. Noorwegen trekt mij heel erg aan om heen te gaan en te gaan wonen en werken

Ik ben nu bijna afgestudeerd op het HBO Technische Bedrijfskunde en zou graag die kant op gaan om te gaan werken, naar de mogelijkheden qua taalcursussen ben ik ook erg nieuwsgierig.

Zijn er hier mensen die tips hebben voor het verhuizen naar Noorwegen, helemaal als net afgestudeerde, om in Noorwegen te beginnen met werken, een huis te zoeken en de taal meer eigen te maken? Graag hoor ik van jullie.

Alvast bedankt voor de informatie.
  Moderator vrijdag 25 januari 2013 @ 15:40:01 #300
45833 crew  Fogel
pi_122032773
Verhuizen is simpel, pak je spullen en ga ;)
www.finn.no kan je gebruiken voor zowel werk als woning. Kijk eerst eens of er wel vacatures zijn die je aanspreken.
De taal is vrij makkelijk om onder de knie te krijgen. Ik had zelf de meeste baat bij een snelcursus (4x4uur per week, 3 weken lang), maar da's vrij intensief als je ook al een baan hebt.
  Moderator vrijdag 25 januari 2013 @ 15:40:11 #301
45833 crew  Fogel
pi_122032785
* Fogel doet de deur op slot

En deur is hier weer open: KAA / Nederlanders in Noorwegen #3
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')