Ja, de Noren kijken mij wat raar aan als ik zeg dat ik een minimumloon van ¤5,- per uur heb!quote:Op donderdag 1 september 2011 09:01 schreef Fogel het volgende:
Alles went, maar het went wat makkelijker met een Noors inkomen
Vanuit Noorwegen kan je vanaf, Bergen, Haugesund, Kristiansund, Oslo, Stavanger en Trondheim direct vliegen. Vanuit het buitenland kan je kiezen uit Alicante, Amsterdam, Antalya, Billund, Chania, København, Lanzarote, Las Palmas, Luleå, Palma Mallorca en Split. (deze lijsten met dank aan Avinor.no)quote:Op donderdag 22 september 2011 12:26 schreef Timmetjuhs het volgende:
Binnenkort als verrassing voor mijn vriendin een weekendje naar Noorwegen. Dat wilt haar pa voor ons regelen. Helemaal super! Ik weet dat je vanuit Noorwegen op Kristiansand kan vliegen. Van waaruit kan dit eventueel nog meer? zelf woon ik rond Venlo.Ik heb er in ieder geval heel erg veel zin in!
Toffe schoonpa!quote:Op vrijdag 23 september 2011 08:10 schreef Timmetjuhs het volgende:
Thnx voor de tips
Ik heb al een geschikte vlucht gevonden. Nu nog even kortsluiten met het geheime noorwegen front![]()
Man wat een cadeautje! Ik heb haar pa nog nooit gezien. Het is een maandje officieel tussen mij en die meid. En nu wilt hij me al als verrassing over laten vliegen. Nu hopen dat alles doorgaat. Ik kan niet wachten om haar weer te zien.
Torp is nogal uit de richting ben ik bang. Ik moet in Byglandsfjord zijn. zo'n 70km noordelijk van Kristansand. Ik heb vluchten gevonden vanuit schiphol naar kristandsand voor 170 euro (retour) Dat vind ik nog wel meevallenquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:43 schreef KarinJ. het volgende:
Waar moet je wezen Timmetjuhs??
Als je tussen Kristiansand en Oslo moet zijn is misschien Torp een optie.
Daar vliegt Ryan-air op via Bremen......is lekker goedkoop.
Echt een heel klein vlekje op de kaart met maar liefst 376 inwoners.quote:Op vrijdag 23 september 2011 13:12 schreef Timmetjuhs het volgende:
[..]
Torp is nogal uit de richting ben ik bang. Ik moet in Byglandsfjord zijn. zo'n 70km noordelijk van Kristansand. Ik heb vluchten gevonden vanuit schiphol naar kristandsand voor 170 euro (retour) Dat vind ik nog wel meevallen
En dan vergeet je nog dat je in Noorwegen 2x zo lang doet over 100km dan in NL (er van uitgaande dat je in beide niet in de file staat).quote:Op vrijdag 23 september 2011 13:31 schreef Fogel het volgende:
[..]
Echt een heel klein vlekje op de kaart met maar liefst 376 inwoners.
Ennuh, afstand is relatief, dat ga je snel merken als je wat langer in Noorwegen bent. Een Nederlander vindt 100km rijden al snel "ver", een Noor vindt het op zich nog vlakbij.
Filequote:Op vrijdag 23 september 2011 13:35 schreef AMDB het volgende:
[..]
En dan vergeet je nog dat je in Noorwegen 2x zo lang doet over 100km dan in NL (er van uitgaande dat je in beide niet in de file staat).
Niet alles in Noorwegen is "ver", ligt er maar net aan waar je bent. Ik heb alles echt (ook vanuit Nederlands perspectief) vlakbij.quote:Op vrijdag 23 september 2011 13:38 schreef Timmetjuhs het volgende:
In Noorwegen is alles "ver" weg![]()
Om naar de bioscoop te gaan moesten we al 70km rijden. Hier is het 5-10km?
Het scheelt dat ik autorijden niet erg vindt. En het daar een stuk leuker rijden vind dan in Nederland.
Maar bfjord is inderdaad maar heel klein
Toen ik in Molde woonde waren er serieus partijen daar die rekeningrijden in wilden voeren om de spits te ontlastenquote:Op vrijdag 23 september 2011 13:44 schreef Fogel het volgende:
[..]
File![]()
Zolang ze de fileberichten nog op kruispuntniveau houden kan ik het niet serieus een file noemen.
Als je probeert je collega's in NL uit te leggen dat je tijdens 3 weken vakantie in Noorwegen minder auto's bent tegengekomen als je dagelijks onderweg naar je werk ziet en geen enkel stoplicht gezien hebt staan ze je ook schaapachtig aan te kijken.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:44 schreef KarinJ. het volgende:
Als ik mijn buren probeer uit te leggen wat een file is, dan kijken ze me wazig aan (ik woon in een gehucht in de bergen). Zelfs om een verkeerslicht te zien moeten we al minstens 40 km. verderop zijn.
En i.d.d. ook voor ons is alles ver weg. Het voordeel is dat je precies kunt uitrekenen hoe laat je weg moet, oponthoud door files heb je niet :-)
quote:Op donderdag 29 september 2011 09:33 schreef andreasje het volgende:
Goedemorgen Nedernoren
Is inmiddels wat jaartjes sinds ik mijzelf heb vertoond op dit forumGoed te zien dat Fogel nog superactief is hier!
Inmiddels woon ik alweer 2,5 jaar in noorwegen en ik heb absoluut geen spijt van de emigratie. Ben inmiddels getrouwd, druk aan de studie met een noorse bachelor, spreek uiteraard vloeiend noors en heb een leuke bijbaan bij de universiteit.
Omdat Noorwegen geen fatsoenlijke voetbalclub heeft die internationaal interessant zijn.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:15 schreef henkde_j het volgende:
Iemand hier trouwens een idee waarom die Noren zulke fanatieke Liverpool supporters zijn? Oslo was van de zomer helemaal rood gekleurd.
Goed punt.quote:Is de boete van de gemeente of van een privebedrijf? In het eerstgenoemde geval zal je er weinig last van gaan krijgen, maar in het tweede geval weet ik dat bv Europark actief boetes int door gebruikmaking van incassobureaus die internationaal werken. En dan wordt het opeens heel erg veel duurder dan gewoon nu maar meteen betalen.
quote:Allereerst: fouten maken = betalen...
Wat een opmerkelijke moraal. Nooit keihard en herhaaldelijk genaaid door de regering of verzekeringsmaatschappijen zeker?quote:Is het het risico nou echt waard? En ik denk niet alleen aan de praktische, maar ook aan de mentale situatie. Het zal toch aan je blijven knagen als je die boete gewoon laat zitten. Mijn advies, rond je zaken goed af en betaal je boete.
Wat een onzin... Wat heeft dat met jou boete te maken? Probeer niet recht te praten wat krom is met zo'n onnozele opmerkingquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 16:39 schreef Dorstlessend het volgende:
[..]
Goed punt.
[..]
[..]
Wat een opmerkelijke moraal. Nooit keihard en herhaaldelijk genaaid door de regering of verzekeringsmaatschappijen zeker?
Fouten maken = betalen? Staat dat soms in steen geschreven? Boetes zijn een simpel en effectief afschrikmiddel en ik ben er dan ook zeker voorstander van, anders zou het een puinhoop worden. Ik vind dat goed parkeren een intrinsieke waarde heeft en daarnaast krijg ik ook liever geen boetes. Aangezien mijn gevoel voor rechtvaardigheid gebaseerd is op de erkenning dat we een 'tragedy of the commons' moeten vermijden ten bate van het algemeen nut, en niet op een absoluut respect voor de letter van de wet, kan ik met het betalen van de boete mijn geweten niet schoon maken, het enige wat ik ermee doe is mezelf voor de gek houden en me arm betalen.quote:Wat een onzin... Wat heeft dat met jou boete te maken? Probeer niet recht te praten wat krom is met zo'n onnozele opmerking![]()
"Leuk" betoog, maar je doet jezelf al teniet in de inleidende zin maar dat zal je wel niet begrijpen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 11:28 schreef Dorstlessend het volgende:
Neen, het was een gemeentelijke boete en neem het risico wel
[..]
Fouten maken = betalen? Staat dat soms in steen geschreven? Boetes zijn een simpel en effectief afschrikmiddel en ik ben er dan ook zeker voorstander van, anders zou het een puinhoop worden. Ik vind dat goed parkeren een intrinsieke waarde heeft en daarnaast krijg ik ook liever geen boetes. Aangezien mijn gevoel voor rechtvaardigheid gebaseerd is op de erkenning dat we een 'tragedy of the commons' moeten vermijden ten bate van het algemeen nut, en niet op een absoluut respect voor de letter van de wet, kan ik met het betalen van de boete mijn geweten niet schoon maken, het enige wat ik ermee doe is mezelf voor de gek houden en me arm betalen.
Opmerkelijk moraal? Lijkt mij vrij normaal moraal, jouw moraal lijkt mij wat meer opmerkelijk. Maar goed zoals Fogel al zei dit is niet echt iets voor de kaaskopjes in het buitenland, en je hebt je beslissing toch al genomen. Ik kan wel uit ervaring zeggen dat ik ook rekeningen vergeten was toen ik verhuisde naar Noorwegen, maar die kwam uiteindelijk echt wel weer bij mij terecht hoor. Al waren het geen boetes.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 16:39 schreef Dorstlessend het volgende:
[..]
Goed punt.
[..]
[..]
Wat een opmerkelijke moraal. Nooit keihard en herhaaldelijk genaaid door de regering of verzekeringsmaatschappijen zeker?
Je ging er toch voor naar Nederland?quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:02 schreef Fogel het volgende:
"Het is maar net wat je er zelf van maakt natuurlijk."
Inderdaad, tradities zijn niet mijn ding...
Voor de kinderen ja. Maar we doen niks aan "opbouw".quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:04 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Je ging er toch voor naar Nederland?
Het uitzicht opzich wel, maar niet de wandelmogelijkheden (in de zomer althansquote:Op zondag 6 november 2011 17:11 schreef Fogel het volgende:
Mooie natuur wen je ook snel aan... Laat dat vooral niet teveel meewegen in eventuele emigratieplannen.
Mooie uitzichten wen je inderdaad snel aan.quote:Op maandag 7 november 2011 20:07 schreef Heremeteit het volgende:
[..]
Het uitzicht opzich wel, maar niet de wandelmogelijkheden (in de zomer althans). Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het hele pakket en de natuur is daar een onderdeel van.
Het heeft iets weg van een Nederlandse winterquote:Op vrijdag 2 december 2011 00:39 schreef Markelientje het volgende:
Zit je ruim boven de poolcirkel, is het buiten nog steeds boven nul...
Waar blijft die jævle sneeuw nu toch.... Vorig jaar bij aankomst in oktober lag er al een leuke laag sneeuw. Nu is het her en der wat ijs van wat lichte sneeuwbuien...
Zelfs Berit was niet eens zo erg, althans zag er niks van (oh wacht, das logisch, het is toch al donker voordat je door hebt dat het licht was ^_^ )
Van de week een aanbieding van een bedrijf uit Noorwegen gehad.quote:Op donderdag 1 september 2011 09:01 schreef Fogel het volgende:
Alles went, maar het went wat makkelijker met een Noors inkomen
Ja, als je uit eten gaat wordt bij de deur je kredietwaardigheid gechekt bij het BKR in Tiel.quote:Op maandag 5 december 2011 13:53 schreef markmarkmark het volgende:
ik ga in maart op vakantie naar noorwegen.
klopt het dat uit gaan stervends duur is in noorwegen?
En laat dát nou iets zijn dat hier als heel Noors wordt beschouwdquote:Op maandag 5 december 2011 14:18 schreef markmarkmark het volgende:
ow dan mag ik wel een broodtrommel meenemen
Goed dat je het zegt idd!quote:Op dinsdag 27 december 2011 23:14 schreef Light het volgende:
Houd er in je begroting wel rekening mee dat de wisselkoers niet vast is. 8900 NOK is volgens de huidige koers zo'n 1142 euro.
Jammer dat je het Noorse vertrouwen misbruiktquote:Op woensdag 26 september 2012 22:39 schreef Gripper het volgende:
Goeienavond Nedernoren![]()
Ik ben vorige week met de auto op vakantie geweest in Noorwegen, en vroeg me af of ik nog een rekening voor de automatische tolpoortjes ga krijgen die ik her & der in het land vrolijk ben gepasseerd. Slechts af en toe mag je bij een loket cash afrekenen, maar ik heb natuurlijk op veel meer tolwegen gereden dan alleen die paar "bemande"
Bij 1 van die service borden zag ik al dat je 3 opties hebt (afgezien van de noren met een kastje in de auto)
1. vantevoren creditcardnummer en je kenteken opgeven
2. zelf betalen bij een Kr- service point
3. wachten tot je een rekening krijgt.
Sturen ze die ook naar Nederland op, of wordt daar niks mee gedaan, net zoals Frankrijk zn flitsboetes niet opstuurt?
De vakantie was trouwens fijn, vanuit Oslo via Rondane en Jotunheimen naar de kust, eindelijk de fjordenkust eens bekeken, en via Bergen en Stavanger terug naar Kristiansand en de ferry.
Wat een onzin! Er staat duidelijk bij veel tolwegen dat je niet moet stoppen. Als je dan geen rekening krijgt omdat de postzegel al meer kost dan de tol heeft dat niets met misbruik te maken.quote:Op woensdag 26 september 2012 22:58 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Jammer dat je het Noorse vertrouwen misbruikt
Oh, dacht dat hij doorgereden was bij van die automatische poortjes waarbij je geld in zo'n korfje moet gooien. Bij de tolwegen rond Oslo met scanners heb ik zelf ook nooit betaald om de reden die jij noemtquote:Op woensdag 26 september 2012 23:09 schreef Fogel het volgende:
[..]
Wat een onzin! Er staat duidelijk bij veel tolwegen dat je niet moet stoppen. Als je dan geen rekening krijgt omdat de postzegel al meer kost dan de tol heeft dat niets met misbruik te maken.
Maar, het was laats op het nieuws dat ze deze betalingen uitbesteed hebben aan een Engels bedrijf, dus tja, je krijgt -misschien- een rekening, en zo niet is het de keuze van de tolmaatschappij geweest om het niet te innen, niet de fout van degene die dit vraagt.
Nee, die uitvoeringen met scanners inderdaad. Als er een korfje stata waar ik geld in mag gooien, dan doe ik dat natuurlijk (die paar kr die het kost maken me niet zoveel uit), maar die heb ik alleen maar in Frankrijk gezien.quote:Op woensdag 26 september 2012 23:13 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Oh, dacht dat hij doorgereden was bij van die automatische poortjes waarbij je geld in zo'n korfje moet gooien. Bij de tolwegen rond Oslo met scanners heb ik zelf ook nooit betaald om de reden die jij noemt
quote:Als u niet stopt en niet betaalt binnen drie werkdagen ontvangt u een factuur per post zonder extra kosten. Voertuigen die niet staan geregistreerd in Noorwegen worden aangeslagen door Euro Parking Collection plc (EPC) in London.
Ik heb me gewoon voor vertrek naar Noorwegen al geregistreerd. Dan mag je ook bij de betaalpoortjes gewoon door het vakje "Autopass" en wordt het via je credit card betaald. Wel zo makkelijk. Registreren kan tot 14 dagen terug.quote:Op donderdag 27 september 2012 09:42 schreef Gripper het volgende:
[..]
Nee, die uitvoeringen met scanners inderdaad. Als er een korfje stata waar ik geld in mag gooien, dan doe ik dat natuurlijk (die paar kr die het kost maken me niet zoveel uit), maar die heb ik alleen maar in Frankrijk gezien.
Bij alle noren die langs de scanner rijden licht er een groen licht op ten teken dat ze gezien en geregistreerd zijn, bij mij natuurlijk niet.
edit: ik krijg waarschijnlijk wel een rekening,
http://www.visitnorway.co(...)toPASS-in-Noorwegen/
en
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |