Nee, dat kan niet. Als je Noor wordt, dan verlies je automatisch je Nederlandse nationaliteit. Omgekeerd geldt dat ook voor Noren die de Nederlandse nationaliteit zouden willen aanvragen. Die verliezen dan automatisch de Noorsequote:Op maandag 12 mei 2008 03:03 schreef Bora-Bora het volgende:
Vraagje: kun je je NL nationaliteit behouden, als je een Noor wordt?
Hè, sjammer! (ook voor je ouders!*quote:Op maandag 12 mei 2008 11:07 schreef Musje456 het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Als je Noor wordt, dan verlies je automatisch je Nederlandse nationaliteit. Omgekeerd geldt dat ook voor Noren die de Nederlandse nationaliteit zouden willen aanvragen. Die verliezen dan automatisch de Noorse
Mijn ouders accepteren het inmiddels, en snappen het ook wel. Ik geloof dat mijn mams er het nog het moeilijkst mee heeft, al zegt ze het niet zo direct (misschien omdat ze de redenen snapt?!) Lieve opmerking trouwensquote:Op maandag 12 mei 2008 23:08 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Hè, sjammer! (ook voor je ouders!*)
*mbt wat je eerder vertelde
Dat vraag ik me dus ook af.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 09:49 schreef Keksi het volgende:
Waarom vraag je eigenlijk een noors staatsburgerschap aan? Heb je niet dezelfde rechten als een Noor behalve dat je niet voor het Storetinget mag stemmen (en of je dat nou wat uitmaakt??)?
Nee, ik moet ieder x jaar een verblijfsvergunning aanvragen. Als je werkt is dat gratis, maar ik zat dit keer net tussen twwe banen in en hoppa: 350 euro! Ook is een paspoorst aanvragen goedkoper (ja, het kost hetzelfde, maar een Noors paspoort is dan wel 10 jaar geldig ipv 5. Het gedoe met naar ambassades reizen of consulaten is ook iets... Ik heb er al zoveel uren aan besteed, en uren bij de lokale politie gezeten... ben dat vreselijk zatquote:Op dinsdag 13 mei 2008 09:49 schreef Keksi het volgende:
Waarom vraag je eigenlijk een noors staatsburgerschap aan? Heb je niet dezelfde rechten als een Noor behalve dat je niet voor het Storetinget mag stemmen (en of je dat nou wat uitmaakt??)?
Lukt je wel... voor Nederlanders is her makkelijker om Noors te leren. Zeker als je Duits en Engels kent. Gewoon doen: je hebt een extra hulp thuisquote:Op woensdag 14 mei 2008 19:37 schreef Sabinee het volgende:
Mijn moeder is Noorse, wat mij dus een halve Noor maakt
Ik kan zelf helaas geen Noors, versta het wel maar spreken gaat moeilijk/nietIk wil het wel erg graag leren, volgend jaar waarschijnlijk als minor bij mijn studie kiezen.
Mijn moeder spreekt perfect Nederlands, je hoort geen verschil met een "native" Nederlander.
Ik kreeg een brief van 'skatteetaten', dat mijn werkvergunning geeindigd was, en dat al ik geen nieuwe had aangevraagd ze me als buitenlands wonende beschouwde... Ik ben uitgeschreven in Nederland en ingeschreven in Noorwegen. Hoe weet jij dat je geen gezeik meer krijgt met de authoriteiten? Ik kreeg dat dus al enkele maanden nadat mijn opholdstillatelse afliep, zonder dat er rare dingen gebeurd waren. En deels zeg ik ook: ja... ik wil wel invloed uitoefenen (al is het maar een enkele stem) op de politiek hier. Ik kan nog stemmen in Nederland, maar snap nog maar weinig over wat daar echt leeft. Ik lees, maar leef niet meer mee... en ja hier welquote:Op woensdag 14 mei 2008 22:41 schreef Fogel het volgende:
[..]
Dat vraag ik me dus ook af.
Ik woon sinds 2000 in Noorwegen en het heeft wat mij betreft echt absoluut geen nut om Noor te worden (behalve stemrecht voor Stortinget en geen gezeik meer met UDI).
Ik werk al 8 jaar hier en mag toch iedere keer betalen. Meen dat ik de vorige keer 1100 kroon kwijt was voor een vernieuwing. Als je de EØS tillatelse neemt, hoef je maar eens in de 5 jaar in de rij te staan... als je een andere vorm van verblijsvergunning aanvraagt ieder jaar totdat je (na 3 jaar) een bosettingstillatelse aan kan vragen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:18 schreef Musje456 het volgende:
[..]
Nee, ik moet ieder x jaar een verblijfsvergunning aanvragen. Als je werkt is dat gratis, maar ik zat dit keer net tussen twwe banen in en hoppa: 350 euro! Ook is een paspoorst aanvragen goedkoper (ja, het kost hetzelfde, maar een Noors paspoort is dan wel 10 jaar geldig ipv 5. Het gedoe met naar ambassades reizen of consulaten is ook iets... Ik heb er al zoveel uren aan besteed, en uren bij de lokale politie gezeten... ben dat vreselijk zat
Gewoon op tijd een nieuwe aanvragen, heb je daar geen last van.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:27 schreef Musje456 het volgende:
[..]
Ik kreeg een brief van 'skatteetaten', dat mijn werkvergunning geeindigd was, en dat al ik geen nieuwe had aangevraagd ze me als buitenlands wonende beschouwde...
Hetzelfde!quote:Op zaterdag 17 mei 2008 00:46 schreef Musje456 het volgende:
17e mei: Nationale feestdag hier. Ik wens alle Neder-Noren dan ook een hele fijne dag
Yak... nee, die waarschuwing hoef ik niet: ik vind de Noorse pølse niet te etenquote:Op zaterdag 17 mei 2008 08:18 schreef Fogel het volgende:
[..]
Hetzelfde!
Niet teveel hotdogs en ijs eten
Vraagje hier: als Nederlander met werk hoef je niet te betalen voor een werkvergunning. Het bedrag wat jij noemt komt me onbekend voor (en ik woon hier een jaar korter dan jij). Wat voor tillatelse heb jij het dan over? En waarom een woonvergunning als je een werkvergunning kan krijgen: veel verschil is er niet... Ik ben getrouwd en moet voor beiden hetzelfde betalen, om dat ik geen baan heb (en voorheen was dat ook zo, zelfs al had ik een partner die me kon onderhouden). Niks veranderde... ik ben en blijf buitenlandse: getrouwd of niet, eigen huis of niet... het verschil is een baan...quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:31 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik werk al 8 jaar hier en mag toch iedere keer betalen. Meen dat ik de vorige keer 1100 kroon kwijt was voor een vernieuwing. Als je de EØS tillatelse neemt, hoef je maar eens in de 5 jaar in de rij te staan... als je een andere vorm van verblijsvergunning aanvraagt ieder jaar totdat je (na 3 jaar) een bosettingstillatelse aan kan vragen.
Ja, het is irritant om in een slecht geventileerd hok te zitten wachten op slome baliemedewerkers, maar ach, daar kom ik wel doorheen. Heb nu de 3e aanvraag voor familiegjenforening gedaan dus hierna nog 1 keer voor de permanente en dan alleen nog maar af en toe een stempel halen bij de normale politie ipv de afdeling voor vreemdelingen. Een half uurtje per een of twee jaar kan ik wel missen en is geen reden om een andere nationaliteit aan te gaan vragen.
Maargoed, zijn persoonlijke keuzes.
quote:Ikraftsetting av forskrift om endring i utlendingsforskriften § 197 a om behandlingsgebyr
Arbeids- og inkluderingsdepartementet har vedtatt en endring i forskrift 21. desember 1990 nr. 1028 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsforskriften) § 197 a om gebyr for søknader etter utlendingsloven.
Utlendingsforskriften § 197 a første ledd fastslår i dag at det skal betales et gebyr på kr 1 100 for behandling av søknad om oppholdstillatelse, arbeidstillatelse eller bosettingstillatelse eller fornyelse av slik tillatelse. Ved søknad om gruppearbeidstillatelse betales et gebyr på kr 1 100.
Endringen øker gebyret for behandling av første gangs søknad om arbeids-/oppholdstillatelse i familiegjenforeningsøyemed fra kr 1 100 til kr 3 000 kroner, samt gebyret for behandling av søknad om bosettingstillatelse fra kr 1 100 til kr 1 600.
Endringen trer i kraft 1. juni 2007.
Klopt wel: nu moest ik 3000 kronen betalen (ca 350 euro) en heb een jaar verlenging gehad. Volgend jaar kost het me 1100 kronen en het jaar daarna weer. Na drie jaar kost het me niks meer. Als je werk hebt kost het je niks en heb je vijf jaar verlenging. Noors staatsburgerschap is voor mij goedkoper + dat ik binnen een kortere tijd van alle politiebezoeken af ben die elke keer uren kosten.quote:Op donderdag 29 mei 2008 23:00 schreef Fogel het volgende:
Deze keer heb ik een verlenging op basis van "Familieinnvandring", de volgende wordt een "bosettingstillatelse".
Dit zijn de juiste prijzen per 1 juni, daarna zijn er volgens mij geen verhogingen meer geweest:
[..]
Jammer trouwens dat je de moeite niet neemt om dingen te vertalen: Dit is een Nederlands forum. Ik tracht dingen in het Nederlands te houden om het duidelijk te houden voor anderen. Jij begrijpt Noors: ik ook, maar om een Noorse tekst te plaatsen hier vind ik niet eerlijk. Ik gebruik soms ook Noorse woorden, maar hou teksten Nederlands, zodat mensen om een verklaring kunnen vragen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 23:00 schreef Fogel het volgende:
Deze keer heb ik een verlenging op basis van "Familieinnvandring", de volgende wordt een "bosettingstillatelse".
Dit zijn de juiste prijzen per 1 juni, daarna zijn er volgens mij geen verhogingen meer geweest:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |