abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58621382
Zelf ben ik een Nederlandse die nu al sinds 2001 in Noorwegen woon. Ik ben inmiddels getrouwd met een Noor (sinds december 2005) en van plan om binnen ca 1 1/2 jaar het Noorse staatsburgerschap aan te vragen. Vind dit wel moeilijk hoor, voornamelijk vanwege mijn ouders: enigskind; ik ben alles wat ze hebben... en verder zijn het eigen emoties, gevoelens en herinneringen. Vrienden spelen ook mee, al accepteren die het makkelijker.

Ik heb ook gehoord om het omgekeerde: Noren in Nederland. Een duidelijk herkenbaar ding blijft de taal. Die is redelijk ok op te pakken. De Noren blijken vaak net zo trots als wij te zijn: we willen de taal niet spreken voor we voelen bijna perfect te zijn... (eigenlijk best wel dom) En dat lukt best wel rap eigenlijk als je je er echt voor inzet.

Vele Nederlanders idealiseren Noorwegen. Zo mooi: prachtige natuur veel ruimte, maar is dat alles..? Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom: de meest beklaagde dingen in Nederland zijn dinge als de hoge verkeersboetes, belastingen, tol op de wegen enz. Die zijn hier veel en veel hoger... De winters langer en strenger, de zomers ok, maar korter en regelmatig wat kouder... ehm... Ja, de natuur en ruimte , dat klopt wel. Hier leer je pas wat natuur is

Maar ok... mijn vraag is eigenlijk: zijn er hier meerder Neder-Noren, of Noorse-Nederen (of hoe je dat laatste noemt? Zijn er Nederlanders die plannen of gedachten hebben om hiernaartoe te emigreren, en waarom?

[ Bericht 9% gewijzigd door Musje456 op 12-05-2008 23:41:26 ]
pi_58621478
Vraagje: kun je je NL nationaliteit behouden, als je een Noor wordt?
 FR
pi_58623357
quote:
Op maandag 12 mei 2008 03:03 schreef Bora-Bora het volgende:
Vraagje: kun je je NL nationaliteit behouden, als je een Noor wordt?
Nee, dat kan niet. Als je Noor wordt, dan verlies je automatisch je Nederlandse nationaliteit. Omgekeerd geldt dat ook voor Noren die de Nederlandse nationaliteit zouden willen aanvragen. Die verliezen dan automatisch de Noorse
pi_58635498
quote:
Op maandag 12 mei 2008 11:07 schreef Musje456 het volgende:

[..]

Nee, dat kan niet. Als je Noor wordt, dan verlies je automatisch je Nederlandse nationaliteit. Omgekeerd geldt dat ook voor Noren die de Nederlandse nationaliteit zouden willen aanvragen. Die verliezen dan automatisch de Noorse
Hè, sjammer! (ook voor je ouders!* )

*mbt wat je eerder vertelde
 FR
pi_58636337
quote:
Op maandag 12 mei 2008 23:08 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Hè, sjammer! (ook voor je ouders!* )

*mbt wat je eerder vertelde
Mijn ouders accepteren het inmiddels, en snappen het ook wel. Ik geloof dat mijn mams er het nog het moeilijkst mee heeft, al zegt ze het niet zo direct (misschien omdat ze de redenen snapt?!) Lieve opmerking trouwens

Ik zal morgen ook even wat meer in het Zweden topic lezen. De noren en Zweden zijn als de Nederlandsers en Vlaamse Belgen: we grappen over elkaar, maar zijn ergens toch wel trots als de ander mooie sportoverwinningen behaald De Zweden worden dan vaak door de Noren de 'grote broer genoemd en de Zweden noemen de Noren vaak hun kleine broertje.

Dat de meeste dames hier (of daar) lang blond haar hebben is een fabel. Je ziet het in een bepaald deel van Zewden ietsje meer. En de mannen... nee hoor, je vindt ze in alle kleuren en maten

Zweden en Noren kunnen elkaar trouwens normaal gesproken goed verstaan (en ja, ik snap ook een goed deel Zweeds en Deens inmiddels).

Morgen ga ik eens even verder neuzen hier op het forum: ik zag enkele leuke topics!
pi_58639680
Waarom vraag je eigenlijk een noors staatsburgerschap aan? Heb je niet dezelfde rechten als een Noor behalve dat je niet voor het Storetinget mag stemmen (en of je dat nou wat uitmaakt??)?
Danmark: more usefull every day!
pi_58670680
Mijn moeder is Noorse, wat mij dus een halve Noor maakt
Ik kan zelf helaas geen Noors, versta het wel maar spreken gaat moeilijk/niet Ik wil het wel erg graag leren, volgend jaar waarschijnlijk als minor bij mijn studie kiezen.
Mijn moeder spreekt perfect Nederlands, je hoort geen verschil met een "native" Nederlander.
  Moderator woensdag 14 mei 2008 @ 22:41:17 #8
45833 crew  Fogel
pi_58674546
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 09:49 schreef Keksi het volgende:
Waarom vraag je eigenlijk een noors staatsburgerschap aan? Heb je niet dezelfde rechten als een Noor behalve dat je niet voor het Storetinget mag stemmen (en of je dat nou wat uitmaakt??)?
Dat vraag ik me dus ook af.
Ik woon sinds 2000 in Noorwegen en het heeft wat mij betreft echt absoluut geen nut om Noor te worden (behalve stemrecht voor Stortinget en geen gezeik meer met UDI).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_58681974
Oh ja, misschien wel handig om te vermelden, mijn moeder heeft nog steeds de Noorse nationaliteit. Dit kost elke keer bij het opnieuw aanvragen van een paspoort of verblijfsvergunning even wat moeite maar ik vind het toch wel wat hebben. Verloochen je afkomst niet
pi_58695082
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 09:49 schreef Keksi het volgende:
Nee, ik moet ieder x jaar een verblijfsvergunning aanvragen. Als je werkt is dat gratis, maar ik zat dit keer net tussen twwe banen in en hoppa: 350 euro! Ook is een paspoorst aanvragen goedkoper (ja, het kost hetzelfde, maar een Noors paspoort is dan wel 10 jaar geldig ipv 5. Het gedoe met naar ambassades reizen of consulaten is ook iets... Ik heb er al zoveel uren aan besteed, en uren bij de lokale politie gezeten... ben dat vreselijk zat
pi_58695127
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:37 schreef Sabinee het volgende:
Mijn moeder is Noorse, wat mij dus een halve Noor maakt
Ik kan zelf helaas geen Noors, versta het wel maar spreken gaat moeilijk/niet Ik wil het wel erg graag leren, volgend jaar waarschijnlijk als minor bij mijn studie kiezen.
Mijn moeder spreekt perfect Nederlands, je hoort geen verschil met een "native" Nederlander.
Lukt je wel... voor Nederlanders is her makkelijker om Noors te leren. Zeker als je Duits en Engels kent. Gewoon doen: je hebt een extra hulp thuis :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Musje456 op 15-05-2008 23:27:29 ]
pi_58695318
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:41 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dat vraag ik me dus ook af.
Ik woon sinds 2000 in Noorwegen en het heeft wat mij betreft echt absoluut geen nut om Noor te worden (behalve stemrecht voor Stortinget en geen gezeik meer met UDI).
Ik kreeg een brief van 'skatteetaten', dat mijn werkvergunning geeindigd was, en dat al ik geen nieuwe had aangevraagd ze me als buitenlands wonende beschouwde... Ik ben uitgeschreven in Nederland en ingeschreven in Noorwegen. Hoe weet jij dat je geen gezeik meer krijgt met de authoriteiten? Ik kreeg dat dus al enkele maanden nadat mijn opholdstillatelse afliep, zonder dat er rare dingen gebeurd waren. En deels zeg ik ook: ja... ik wil wel invloed uitoefenen (al is het maar een enkele stem) op de politiek hier. Ik kan nog stemmen in Nederland, maar snap nog maar weinig over wat daar echt leeft. Ik lees, maar leef niet meer mee... en ja hier wel
  Moderator donderdag 15 mei 2008 @ 23:31:35 #13
45833 crew  Fogel
pi_58695426
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 23:18 schreef Musje456 het volgende:

[..]

Nee, ik moet ieder x jaar een verblijfsvergunning aanvragen. Als je werkt is dat gratis, maar ik zat dit keer net tussen twwe banen in en hoppa: 350 euro! Ook is een paspoorst aanvragen goedkoper (ja, het kost hetzelfde, maar een Noors paspoort is dan wel 10 jaar geldig ipv 5. Het gedoe met naar ambassades reizen of consulaten is ook iets... Ik heb er al zoveel uren aan besteed, en uren bij de lokale politie gezeten... ben dat vreselijk zat
Ik werk al 8 jaar hier en mag toch iedere keer betalen. Meen dat ik de vorige keer 1100 kroon kwijt was voor een vernieuwing. Als je de EØS tillatelse neemt, hoef je maar eens in de 5 jaar in de rij te staan... als je een andere vorm van verblijsvergunning aanvraagt ieder jaar totdat je (na 3 jaar) een bosettingstillatelse aan kan vragen.
Ja, het is irritant om in een slecht geventileerd hok te zitten wachten op slome baliemedewerkers, maar ach, daar kom ik wel doorheen. Heb nu de 3e aanvraag voor familiegjenforening gedaan dus hierna nog 1 keer voor de permanente en dan alleen nog maar af en toe een stempel halen bij de normale politie ipv de afdeling voor vreemdelingen. Een half uurtje per een of twee jaar kan ik wel missen en is geen reden om een andere nationaliteit aan te gaan vragen.
Maargoed, zijn persoonlijke keuzes.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  Moderator donderdag 15 mei 2008 @ 23:33:00 #14
45833 crew  Fogel
pi_58695467
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 23:27 schreef Musje456 het volgende:

[..]

Ik kreeg een brief van 'skatteetaten', dat mijn werkvergunning geeindigd was, en dat al ik geen nieuwe had aangevraagd ze me als buitenlands wonende beschouwde...
Gewoon op tijd een nieuwe aanvragen, heb je daar geen last van.
pi_58695918
Fijn als het consulaat je dan verteld dat het niet nodig is omdat je getrouwd bent... Fijn dan dat als je dan net geen baan hebt 350 euro moet betalen (en ja, stom>: ik had het zelf beter moeteen checken, maar wel voor mij een reden om de Noorse Nationaliteit aan te vragen ? paspoort is dubbel zo goedkoop)
pi_58719269
17e mei: Nationale feestdag hier. Ik wens alle Neder-Noren dan ook een hele fijne dag
  Moderator zaterdag 17 mei 2008 @ 08:18:40 #17
45833 crew  Fogel
pi_58721783
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 00:46 schreef Musje456 het volgende:
17e mei: Nationale feestdag hier. Ik wens alle Neder-Noren dan ook een hele fijne dag
Hetzelfde!

Niet teveel hotdogs en ijs eten
pi_58737032
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 08:18 schreef Fogel het volgende:

[..]

Hetzelfde!

Niet teveel hotdogs en ijs eten
Yak... nee, die waarschuwing hoef ik niet: ik vind de Noorse pølse niet te eten

Had wel eindelijk eens mijn feestjurk aan (geen bunad). Wat had jij aan?
  Moderator zondag 18 mei 2008 @ 09:00:04 #19
45833 crew  Fogel
pi_58738540
1 ijs, geen pølse. Maar wel 3 Vietnamese loempia's! Dit was het eerst in 8 jaar in Noorwegen dat ik fatsoenlijke loempiatjes heb gevonden, zelfs met goede saus erbij ook nog!

Ik had gewoon een nette broek en net overhemd aan, verder geen poespas. Mijn kinderen hadden allemaal een bunad aan en mijn vrouw een kystdrakt (geen officiele bunad, maar 'meer' dan 'gewone kleding' - je weet vast wel wat ik hiermee bedoel. Noren zijn raar qua de status van bepaalde types kleding).
pi_58773455
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 23:31 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik werk al 8 jaar hier en mag toch iedere keer betalen. Meen dat ik de vorige keer 1100 kroon kwijt was voor een vernieuwing. Als je de EØS tillatelse neemt, hoef je maar eens in de 5 jaar in de rij te staan... als je een andere vorm van verblijsvergunning aanvraagt ieder jaar totdat je (na 3 jaar) een bosettingstillatelse aan kan vragen.
Ja, het is irritant om in een slecht geventileerd hok te zitten wachten op slome baliemedewerkers, maar ach, daar kom ik wel doorheen. Heb nu de 3e aanvraag voor familiegjenforening gedaan dus hierna nog 1 keer voor de permanente en dan alleen nog maar af en toe een stempel halen bij de normale politie ipv de afdeling voor vreemdelingen. Een half uurtje per een of twee jaar kan ik wel missen en is geen reden om een andere nationaliteit aan te gaan vragen.
Maargoed, zijn persoonlijke keuzes.
Vraagje hier: als Nederlander met werk hoef je niet te betalen voor een werkvergunning. Het bedrag wat jij noemt komt me onbekend voor (en ik woon hier een jaar korter dan jij). Wat voor tillatelse heb jij het dan over? En waarom een woonvergunning als je een werkvergunning kan krijgen: veel verschil is er niet... Ik ben getrouwd en moet voor beiden hetzelfde betalen, om dat ik geen baan heb (en voorheen was dat ook zo, zelfs al had ik een partner die me kon onderhouden). Niks veranderde... ik ben en blijf buitenlandse: getrouwd of niet, eigen huis of niet... het verschil is een baan...
En jij wacht een half uurtje: ik vier uur + 350 euro... Jij kan dat misschien missen... ik helaas niet, ja persoonlijke keuze....
  Moderator donderdag 29 mei 2008 @ 23:00:52 #21
45833 crew  Fogel
pi_59000753
Deze keer heb ik een verlenging op basis van "Familieinnvandring", de volgende wordt een "bosettingstillatelse".

Dit zijn de juiste prijzen per 1 juni, daarna zijn er volgens mij geen verhogingen meer geweest:
quote:
Ikraftsetting av forskrift om endring i utlendingsforskriften § 197 a om behandlingsgebyr
Arbeids- og inkluderingsdepartementet har vedtatt en endring i forskrift 21. desember 1990 nr. 1028 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsforskriften) § 197 a om gebyr for søknader etter utlendingsloven.
Utlendingsforskriften § 197 a første ledd fastslår i dag at det skal betales et gebyr på kr 1 100 for behandling av søknad om oppholdstillatelse, arbeidstillatelse eller bosettingstillatelse eller fornyelse av slik tillatelse. Ved søknad om gruppearbeidstillatelse betales et gebyr på kr 1 100.
Endringen øker gebyret for behandling av første gangs søknad om arbeids-/oppholdstillatelse i familiegjenforeningsøyemed fra kr 1 100 til kr 3 000 kroner, samt gebyret for behandling av søknad om bosettingstillatelse fra kr 1 100 til kr 1 600.
Endringen trer i kraft 1. juni 2007.
pi_59003563
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 23:00 schreef Fogel het volgende:
Deze keer heb ik een verlenging op basis van "Familieinnvandring", de volgende wordt een "bosettingstillatelse".

Dit zijn de juiste prijzen per 1 juni, daarna zijn er volgens mij geen verhogingen meer geweest:
[..]
Klopt wel: nu moest ik 3000 kronen betalen (ca 350 euro) en heb een jaar verlenging gehad. Volgend jaar kost het me 1100 kronen en het jaar daarna weer. Na drie jaar kost het me niks meer. Als je werk hebt kost het je niks en heb je vijf jaar verlenging. Noors staatsburgerschap is voor mij goedkoper + dat ik binnen een kortere tijd van alle politiebezoeken af ben die elke keer uren kosten.
pi_59003631
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 23:00 schreef Fogel het volgende:

[..]
Jammer trouwens dat je de moeite niet neemt om dingen te vertalen: Dit is een Nederlands forum. Ik tracht dingen in het Nederlands te houden om het duidelijk te houden voor anderen. Jij begrijpt Noors: ik ook, maar om een Noorse tekst te plaatsen hier vind ik niet eerlijk. Ik gebruik soms ook Noorse woorden, maar hou teksten Nederlands, zodat mensen om een verklaring kunnen vragen.

Er is zoveel geklaag in Nederland over buitenlanders, en dat dingen zo makkelijk zijn. Tja: wij Nederlanders in het buitenland hebben het wel zo makkelijk? En wi zijn Europese burgers... weet je: ik snap nu pas hoe buiten europese burgers het hebben...
pi_59042053
Trouwens een andere reden om Noors staatsburgerschap aan te vragen is dat ik hier nu al zo lang woon; ben getrouwd met een Noor... mijn enige binding met Nederland is nog mijn ouders... vriendschappen verwateren wel, en de sterke vriendschappen veranderen niet. Ik zie geen reden om het niet te doen meer
  zondag 1 juni 2008 @ 10:58:30 #25
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_59044517
Ik ben van augustus tot nu op uitwisseling geweest in Oslo. Dat beviel me zo goed dat ik erover denk om ergens in de toekomst me daar definitief te vestigen. Ik heb een vriend daar in Noorwegen, had een leuk bijbaantje bij mijn studie die nog even voortduurt, spreek de taal vloeiend, ik mm-mm in al mijn gesprekken en voel me echt thuis daar. Nu ben ik noodgedwongen weer in NL omdat het slecht gaat met mijn moeder. Maar ik kan toch echt niet meer aarden hier. Ben 23, heb een zus van 20, en vorig jaar is mijn vader overleden, en binnenkort zal mijn moeder ook overlijden (beide kanker, we zijn dus nogal onfortuinlijk).
Emigratie zou dus betekenen dat ik haar volledig alleen laat. Na alles wat er is gebeurd, is dat nogal heftig. Maar hier blijven voor haar, is ook geen oplossing. Hoe hebben jullie dat familiegedoe aangepakt? Ik wordt echt heen en weer gesleept tussen egoïsme enfamiliegedoe.

Verder ben ik nieuwsgierig hoe jullie tot het besluit zijn gekomend aar te gaan wonen. Na vakanties, of ook zo'n uitwisseling? Hoe reageerde jullie familie? Wat voor dingen liepen jullie tegenaan?

Overigens, ik voelde me van dag 1 erg thuis in Oslo,behalve op 17 mei. We waren op een begraafplaats waar ze heel serieus zware liederen en uiteraard Ja vi elsker aan het zingen waren bij Ibsen, Wegeland en Bjørnson. Daar merkte ik toch wel dat ik als Hollandsche daar echt veel te nuchter voor bent. Liedjes zingen bij figuren die al 200 jaar dood zijn.... En ik wist niet dat die Noren vlaggen zó series namen. Ik begreep ook niet echt wat er nou zó geweldig fijn was aan die dag: iedereen in bunad en pak, naar lopende kindertjes kijken. Als je eigen grut niet meedoet, kan ik dus niet begrijpen dat je jaar in jaar uit de moeite neemt je helemaal in dat pak te hijsen. Volgens mij moet je daarvoor toch wel daar opgegroeid zijn.
Ik vergeleek het met onze nationaaldag: koninginnedag. Ik vroeg al aan mijn vriend waar de poppodia waren. Hij keek me raar aan...
Hoe zien jullie 17 mei?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')