abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86964799
Ik heb overigens geen enkele last van bugs of haperingen. Alles draait lekker soepel. En ja, er zijn dingen veranderd ten opzichte van Civ IV. En dat is soms wennen, maar ik vind het zeker niet slechter dan voorgaande delen. (Ik weet nog hoe teleurgesteld ik was bij Civ IV ten opzichte van Civ III. Ik weet inmiddels wel beter. :') ).
Dit is niet erotiserend bedoeld.
pi_86965022
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 23:12 schreef Plugin het volgende:

[..]

Het is wel ergens zo, vrienden van mij die civ nooit echt speelden, vinden civ V nu helemaal te gek, ze vonden de vorige delen iets te lastig.

Op welke moeilijkheidsgraad speelde je civ IV?
Als je het te simpel vindt, ga je toch op Deity spelen ofzo...

Dat gezeik altijd op nieuwe delen. Ook met elke nieuwe versie van Windows hoor je weer datzelfde gezeik :')

En bij Civ 6 ga je weer mensen krijgen die deel 5 in alles beter achten :')
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  dinsdag 28 september 2010 @ 23:44:37 #205
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_86965171
ik heb hem toch maar weer besteld, ik wil het toch wel weer zien. Heb civ 4 eigenlijk nauwelijks gespeeld, maar wil toch weten hoe het nieuwe aanvoelt... suf he
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_86968968
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 23:12 schreef Plugin het volgende:

[..]

Het is wel ergens zo, vrienden van mij die civ nooit echt speelden, vinden civ V nu helemaal te gek, ze vonden de vorige delen iets te lastig.

Op welke moeilijkheidsgraad speelde je civ IV?
Ik speelde het meestal op Prince. Civ IV dan. Civ V is naar mijn mening echt gericht om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken (zoals op de consoles) en daarom is het niveau en de complexiteit flink naar beneden gehaald. Zit gewoon geen diepgang meer in.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_86971232
quote:
Op woensdag 29 september 2010 06:59 schreef Harlon het volgende:

[..]

Ik speelde het meestal op Prince. Civ IV dan. Civ V is naar mijn mening echt gericht om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken (zoals op de consoles) en daarom is het niveau en de complexiteit flink naar beneden gehaald. Zit gewoon geen diepgang meer in.
Misschien komt er wat meer diepgang zodra er wat DLC's met extra content uitkomen. De vanilla Civ4 was ook niet zo uitgebreid als BTS.

Monarch/Emperor Civ4 speler en in Civ5 ben ik maar op King begonnen.
Get it and Bet it
pi_86974767
waarom begint engeland niet in engeland bij de earth map, terwijl er wel een plaatje komt met engeland er op... Dit is ook bij andere landen zo
pi_86975878
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:56 schreef Morex het volgende:
waarom begint engeland niet in engeland bij de earth map, terwijl er wel een plaatje komt met engeland er op... Dit is ook bij andere landen zo
Om dezelfde reden dat je met de Chinezen de Statue of Liberty kunt bouwen...
pi_86976457
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:56 schreef Morex het volgende:
waarom begint engeland niet in engeland bij de earth map, terwijl er wel een plaatje komt met engeland er op... Dit is ook bij andere landen zo
Daar kun je een mod voor downloaden..dat elk volk op de Earth map zn echte startpositie heeft.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_86976493
Hebben meer mensen dit trouwens? Dat je zo rond de rennaissance periode geen zin meer hebt in de chaos en weer een nieuwe start..
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  woensdag 29 september 2010 @ 13:45:14 #212
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_86978451
Ik speel niet alle potjes uit, nee. Als ik het gevoel heb dat het niet lekker loopt bv, of als de motivatie weg is.
You know, I've learned something today
  woensdag 29 september 2010 @ 13:52:50 #213
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_86978769
quote:
Op woensdag 29 september 2010 12:48 schreef Flashwin het volgende:
Hebben meer mensen dit trouwens? Dat je zo rond de rennaissance periode geen zin meer hebt in de chaos en weer een nieuwe start..
Dat heb ik al sinds Civ I. :')

Ik geloof zelfs dat ik in heel Civ IV + expansions precies één pot tot aan het eind heb uitgezeten.
pi_86979060
quote:
Op woensdag 29 september 2010 13:52 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dat heb ik al sinds Civ I. :')

Ik geloof zelfs dat ik in heel Civ IV + expansions precies één pot tot aan het eind heb uitgezeten.
Haha, inderdaad. :')

Of het gaat zo slecht dat je er geen heil meer in ziet.
Of het gaat zo goed dat het saai wordt en je wel kan voorspellen dat je gaat winnen.
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_86980095
quote:
Op woensdag 29 september 2010 13:59 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Haha, inderdaad. :')

Of het gaat zo slecht dat je er geen heil meer in ziet.
Of het gaat zo goed dat het saai wordt en je wel kan voorspellen dat je gaat winnen.
Weet niet.. de potjes die ik tot nog toe gespeeld heb lopen wel enigszins zo, maar mijn 3-stad culture victorie was toch wel spannend... iedereen had grotere sterkere legers dan ik. Okee, ik had idiote bonussen voor vechten op eigen terrein en mijn steden waren héél erg sterk, maar kwa leger had ik 1 destroyer, 1 cavalry en 1 crossbow archer. Verder had ik een olifant (geen zin om up te graden zolang hij niet deelnam aan het gevecht) en 1 pikeman. Gesaved en de VS aangevallen. Kan je vertellen dat 6 destroyers, 10 infantry en 4 artillerie me flink in de pan hakte :P Dus was wel redelijk gerechtvaardigd in iedereen proberen te vriend te houden ;) Toch wel spannend toen ik in de buurt van Utopia kwam... of ze me zouden laten leven om het te vervullen :P
  woensdag 29 september 2010 @ 14:23:19 #216
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_86980096
quote:
Op woensdag 29 september 2010 13:59 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Haha, inderdaad. :')

Of het gaat zo slecht dat je er geen heil meer in ziet.
Of het gaat zo goed dat het saai wordt en je wel kan voorspellen dat je gaat winnen.
Ja, plus dat de beginfase gewoon het leukst is. Lekker scouten, de map blootleggen, goodie huts vinden, andere civs ontmoeten...
Later heb je al die units en steden die allemaal orders willen hebben. Precies wat Flashwin zegt: op een gegeven moment wordt de chaos gewoon te groot en wil je fris opnieuw beginnen.
pi_86980209
quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:23 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ja, plus dat de beginfase gewoon het leukst is. Lekker scouten, de map blootleggen, goodie huts vinden, andere civs ontmoeten...
Later heb je al die units en steden die allemaal orders willen hebben. Precies wat Flashwin zegt: op een gegeven moment wordt de chaos gewoon te groot en wil je fris opnieuw beginnen.
Dan zet ik veel workers gewoon op slaap... en op een gegeven moment hebben al je steden wel genoeg gebouwen, dus op wealth of research zetten totdat je een nieuwe essentiele tech hebt. Wat ik wél vervelend vind is dat als je op een gegeven moment een flink rijk hebt, het 10 beurten duurt voordat je nieuwe units zich aan het front melden :S
  woensdag 29 september 2010 @ 17:51:35 #218
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_86988537
quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:26 schreef andrew.koster het volgende:

[..]

Dan zet ik veel workers gewoon op slaap... en op een gegeven moment hebben al je steden wel genoeg gebouwen, dus op wealth of research zetten totdat je een nieuwe essentiele tech hebt. Wat ik wél vervelend vind is dat als je op een gegeven moment een flink rijk hebt, het 10 beurten duurt voordat je nieuwe units zich aan het front melden :S
Voor civ5 kan je beter je workers deleten. Unit maintenance is hoog, en je krijg wat gold ervoor.
Wealth en research zijn in civ5 ook vrijwel nutteloos.
Géén kloon van tvlxd!
pi_86991913
Ik heb daar ook last van. Late game-moeheid. Wat helpt: probeer te winnen.
pi_86994718
quote:
Op woensdag 29 september 2010 19:20 schreef Monidique het volgende:
Ik heb daar ook last van. Late game-moeheid. Wat helpt: probeer te winnen.
Dat is het nou juist. Soms weet je van te voren al welke kant het op zal gaan.
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_86994886
quote:
Op woensdag 29 september 2010 20:20 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Dat is het nou juist. Soms weet je van te voren al welke kant het op zal gaan.
Dan moet je een niveau pittiger.
pi_86996683
quote:
Op woensdag 29 september 2010 20:23 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dan moet je een niveau pittiger.
Daar zit wat in.
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
  woensdag 29 september 2010 @ 21:33:49 #223
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_86998772
Ik heb nu oorlog tegen de Engelsen, met hun Range 3 Longbowmen. Hmm, lastig.
Géén kloon van tvlxd!
pi_86999307
quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:26 schreef andrew.koster het volgende:

[..]

Dan zet ik veel workers gewoon op slaap... en op een gegeven moment hebben al je steden wel genoeg gebouwen, dus op wealth of research zetten totdat je een nieuwe essentiele tech hebt. Wat ik wél vervelend vind is dat als je op een gegeven moment een flink rijk hebt, het 10 beurten duurt voordat je nieuwe units zich aan het front melden :S
Even Machinery researchen en desnoods wat meer cavalry bouwen ^^ die zijn binnen no time aan de andere kant.
pi_86999666
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 23:40 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Als je het te simpel vindt, ga je toch op Deity spelen ofzo...

Dat gezeik altijd op nieuwe delen. Ook met elke nieuwe versie van Windows hoor je weer datzelfde gezeik :')

En bij Civ 6 ga je weer mensen krijgen die deel 5 in alles beter achten :')
Het is overigens ook niet de moeilijkheidsgraad, maar de diepgang. In deel IV moest je niet alleen een beetje bouwen en zo nu en dan een nieuwe research aanklikken, je moest je financiën per stad goed op orde hebben, opletten dat je niet te snel nieuwe steden erbij pakte want dan ging je upkeep eraan, etc etc. Nu is het zo extreem versimpeld dat het wel op de debiele consoles gericht lijkt ipv de diepgang die bij een civilisation game hoort.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_86999700
quote:
Op woensdag 29 september 2010 09:54 schreef SteveBudin het volgende:

[..]

Misschien komt er wat meer diepgang zodra er wat DLC's met extra content uitkomen. De vanilla Civ4 was ook niet zo uitgebreid als BTS.

Monarch/Emperor Civ4 speler en in Civ5 ben ik maar op King begonnen.
DLC :r dat wordt verder dus downloaden, daar ga ik geen geld aan verkwisten.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  woensdag 29 september 2010 @ 22:06:12 #227
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_87000747
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:49 schreef Harlon het volgende:

[..]

Het is overigens ook niet de moeilijkheidsgraad, maar de diepgang. In deel IV moest je niet alleen een beetje bouwen en zo nu en dan een nieuwe research aanklikken, je moest je financiën per stad goed op orde hebben
Nu ook. Financien zijn nu alleen nog maar belangrijker geworden, aangezien je er veel mee kan. In Civ 4 was gold 'waardeloos', want je ging altijd je research maximaal zetten.

Daarnaast was er de research-slider in civ4. Geldproblemen? Even de slider aanpassen. Dat is geen diepgang. Nu moet je goed kijken of je wel gebouwen kunt betalen in de stad, of je je geld wilt besteden aan een research agreement, een nieuwe unit, city states, tiles, etc. Dat zijn betere keuzes dan in civ4.

quote:
, opletten dat je niet te snel nieuwe steden erbij pakte want dan ging je upkeep eraan, etc etc.
Nu moet je ook oppassen, voornamelijk vanwege culture (social policies). Maar ook happiness.
Nu met de globale hapinness heb je meer diepgang, doordat je kan beslissen om een bepaalde stad op 5 pop te houden, en een andere stad door te laten groeien naar 20, als daar veel voedsel is. Ook weer meer diepgang dan in civ4.

quote:
Nu is het zo extreem versimpeld dat het wel op de debiele consoles gericht lijkt ipv de diepgang die bij een civilisation game hoort.
Combat is ook meer diepgang met de 1 unit per tile. City states geven een extra dimensie. Social policies hebben meer planning en strategie nodig, dan eventjes een civic wijzigen voor een compleet andere richting.

Natuurlijk, je hebt geen religie, spionage en corporations meer, maar ik vond de balans van die concepten waardeloos. Religie was te dominant, spionage was wel ok, maar corporations was meer het bankroet maken van de AI.

Er zijn nog wel wat balansissues in civ5: maritieme steden zijn te goed, veel steden zijn nog steeds dominant, productie van gebouwen is traag in het begin, en wonders zijn wellicht wat magertjes. Maar niet echt heel schokkend.
Géén kloon van tvlxd!
pi_87005821
GVD... ik begin die AI echt goed zat te worden. Besluit dat de snelste route over water is met een barbaarse trireem 2 vakjes van me vandaan.. en IN ZICHT. Er was ook een prima landroute, die misschien 1 beurt langer ging duren. Gevolg? Swordman en Great General zeggen plons omdat er een trireem over ze heen vaart. Die embark is echt DEBIEL. Ze moeten op z'n minst een optie maken om "auto-embark" uit te kunnen zetten zodat je dit soort idioterie kunt voorkomen.
pi_87007470
quote:
Op woensdag 29 september 2010 23:50 schreef andrew.koster het volgende:
GVD... ik begin die AI echt goed zat te worden. Besluit dat de snelste route over water is met een barbaarse trireem 2 vakjes van me vandaan.. en IN ZICHT. Er was ook een prima landroute, die misschien 1 beurt langer ging duren. Gevolg? Swordman en Great General zeggen plons omdat er een trireem over ze heen vaart. Die embark is echt DEBIEL. Ze moeten op z'n minst een optie maken om "auto-embark" uit te kunnen zetten zodat je dit soort idioterie kunt voorkomen.
Dus omdat je te onnozel was om zelf de route aan te passen, geef je de AI de schuld?
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_87007514
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:49 schreef Harlon het volgende:

[..]

Het is overigens ook niet de moeilijkheidsgraad, maar de diepgang. In deel IV moest je niet alleen een beetje bouwen en zo nu en dan een nieuwe research aanklikken, je moest je financiën per stad goed op orde hebben, opletten dat je niet te snel nieuwe steden erbij pakte want dan ging je upkeep eraan, etc etc. Nu is het zo extreem versimpeld dat het wel op de debiele consoles gericht lijkt ipv de diepgang die bij een civilisation game hoort.
Gozer. Je lult. Maar probeer het gerust nog een keer.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_87008412
quote:
Op donderdag 30 september 2010 00:46 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Dus omdat je te onnozel was om zelf de route aan te passen, geef je de AI de schuld?
Ja, ik verwacht niet dat ik mijn units moet babysitten. Bovendien had ik daar niet eens de tijd voor: rechtermuisklik op waar ik ze heen wilde laten lopen en floep, daar gingen ze in een bootje zitten. Ik ga echt niet voor elke keer dat ik een unit wil laten lopen de "move to" actie aanklikken, pad vervolgens checken en dan klikken... daar is rechtermuisknop voor en dan verwacht ik een minimum slimheid. Ik weet hoe lastig AI is (werk zelf in AI), maar pathfinding is een van de dingen die al wél behoorlijk is opgelost. De pathfinding in Civ 5 is tenenkrommend.. ook dat ze van 10 tegels afstand denken dat een andere unit een obstakel is en gaan vragen om nieuwe orders, soms de meest debiele aanvalsroute kiezen en ander zulk soort ongein.
pi_87008486
quote:
Op donderdag 30 september 2010 01:47 schreef andrew.koster het volgende:

[..]

Ja, ik verwacht niet dat ik mijn units moet babysitten. Bovendien had ik daar niet eens de tijd voor: rechtermuisklik op waar ik ze heen wilde laten lopen en floep, daar gingen ze in een bootje zitten. Ik ga echt niet voor elke keer dat ik een unit wil laten lopen de "move to" actie aanklikken, pad vervolgens checken en dan klikken... daar is rechtermuisknop voor en dan verwacht ik een minimum slimheid. Ik weet hoe lastig AI is (werk zelf in AI), maar pathfinding is een van de dingen die al wél behoorlijk is opgelost. De pathfinding in Civ 5 is tenenkrommend.. ook dat ze van 10 tegels afstand denken dat een andere unit een obstakel is en gaan vragen om nieuwe orders, soms de meest debiele aanvalsroute kiezen en ander zulk soort ongein.
Rechtermuisknop ingedrukt houden terwijl je op de bestemming klikt...bevalt de route niet kun je alsnog annuleren door op de unit los te laten.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_87008893
Hmm..net terug uit Schotland! Maandje wachten dus met kopen!

Ik zie al 10 pages over dit onderwerp en niet echt veel zin om allemaal na te lezen!

Zijn er veel verschillen met civ4?
Bij Civ4 zorg ik eerst voor uitbreiding tot ong 60 procent science, dan zorg ik voor meer workers om meer geld binnen te halen (met af en toe een legerunit tussendoor), is dat nu totaal veranderd in Civ5?
  donderdag 30 september 2010 @ 09:56:14 #234
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_87011779
quote:
Op donderdag 30 september 2010 02:48 schreef Watashiwa het volgende:
Hmm..net terug uit Schotland! Maandje wachten dus met kopen!

Ik zie al 10 pages over dit onderwerp en niet echt veel zin om allemaal na te lezen!

Zijn er veel verschillen met civ4?
Bij Civ4 zorg ik eerst voor uitbreiding tot ong 60 procent science, dan zorg ik voor meer workers om meer geld binnen te halen (met af en toe een legerunit tussendoor), is dat nu totaal veranderd in Civ5?
Sowieso is '60 procent science' nu een achterhaald begrip, dus ja, er is wel wat veranderd. :P

Doe anders gewoon de demo, dan merk je het snel genoeg. :)
  donderdag 30 september 2010 @ 10:01:14 #235
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_87011934
Ik ben ook niet helemaal te spreken over de AI. Workers worden nu de hele tijd overvallen door barbaren. In eerdere Civs probeerden ze nog om uit de buurt te blijven, maar als ik workers op automate zet krijg ik regelmatig de boodschap dat ze weer gevangen genomen zijn, zucht... Mede ook omdat steden nu veel vaker uit elkaar liggen, en workers dus door neutraal terrein moeten lopen om naar een andere stad te gaan.
Hetzelfde voor auto-explore. Gebruik ik niet meer, omdat de eenheden geen rekening houden met de grenzen van de stadstaten. En dus de hele tijd "trespassing in citystate!" meldingen.
You know, I've learned something today
pi_87012733
quote:
Op donderdag 30 september 2010 10:01 schreef ImMaxa het volgende:
Ik ben ook niet helemaal te spreken over de AI. Workers worden nu de hele tijd overvallen door barbaren. In eerdere Civs probeerden ze nog om uit de buurt te blijven, maar als ik workers op automate zet krijg ik regelmatig de boodschap dat ze weer gevangen genomen zijn, zucht... Mede ook omdat steden nu veel vaker uit elkaar liggen, en workers dus door neutraal terrein moeten lopen om naar een andere stad te gaan.
Hier moet je toch echt zelf voor oppassen. Hoeveel workers heb je nou? Sowieso krijg je meestal een melding als barbaren dicht bij je stad zijn en het is een kleine moeite om het in de gaten te blijven houden, automated of niet.
quote:
Hetzelfde voor auto-explore. Gebruik ik niet meer, omdat de eenheden geen rekening houden met de grenzen van de stadstaten. En dus de hele tijd "trespassing in citystate!" meldingen.
Klopt ja...hopelijk fixen ze dat. Op zich maakt het niet zoveel uit dat je meteen in de kleine min staat bij een citystate, maar irritant is het wel.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  donderdag 30 september 2010 @ 10:45:55 #237
223686 Jenglejack
Het recht is krom
pi_87013152
Tering, dit spel verslind echt de uren van je dagen. :D
Ben nu al een uurtje of 10 bezig met een huge map (earth) en 20 steden. Gaat tot zover wel lekker. De grieken al helemaal weggespeeld en mijn territorium flink vergroot. Ik ben benieuwd naar de nukes enzo.
Trouwens, TVP
Je weet..
pi_87014297
quote:
Op donderdag 30 september 2010 10:01 schreef ImMaxa het volgende:
Units hebben nu 2 movement, dus is het ook makkelijker om vanuit het nieuws je unit op te slurpen =x sowieso is het automatiseren van workers niet aan te raden (en noob). ;)
pi_87014329
quote:
Op donderdag 30 september 2010 10:01 schreef ImMaxa het volgende:
Ik ben ook niet helemaal te spreken over de AI. Workers worden nu de hele tijd overvallen door barbaren. In eerdere Civs probeerden ze nog om uit de buurt te blijven, maar als ik workers op automate zet krijg ik regelmatig de boodschap dat ze weer gevangen genomen zijn, zucht... Mede ook omdat steden nu veel vaker uit elkaar liggen, en workers dus door neutraal terrein moeten lopen om naar een andere stad te gaan.
Hehe, zoals Flashwin al zei: dat is het idee juist ... je moet je workers wel goed beschermen
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_87017973
quote:
Op donderdag 30 september 2010 11:23 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Hehe, zoals Flashwin al zei: dat is het idee juist ... je moet je workers wel goed beschermen
Uiteraard is worker automatiseren een slechte keuze, maar de pathing is vaak tenenkrommend slecht. Op z'n minst zou het je moeten waarschuwen dat er een onbeschermde civilian door vijandig gebied wandelt, of dat je units embarken...

Maar het blijft daar niet bij, pathing van ALLES is gewoon hopeloos: er zijn 2 routes om met 2 beurten op vakje X terecht te komen. Eentje leidt langs een vijandige stad, de ander niet. Steevast pakt de pathing AI die route die langs de stad leidt en loopt schade op (of door een neutrale city state terrein, of wat voor onzin ook). Ik wil als ik civilization speel mijn beschaving opbouwen, niet elk legerunit moeten babysitten om fatsoenlijk terecht te komen. Laat het micromanagement in beslissen WAAR de units heen moeten en WAT ze moeten doen. Laat cavalry die in de weg staat van een swordsman dan EERST weglopen ipv dat de AI een route óm de cavalry heen plant (soms door het water, maar überhaupt eromheen, water of niet.. water maakt het alleen maar erger), terwijl de cavalry tóch genoeg movement heeft om diezelfde beurt nog uit de weg te gaan... dat soort idioterie geeft het spel heel erg het gevoel dat het niet af is.
pi_87018222
De "One..more...turn" factor zit er bij inmiddels goed in ;)
Wel voelt het spel incompleet aan. Bij mij traden de civs uit zichzelf nooit, er zit geen espionage in (zit zelfs in Civ1, come on) en de AI gaat bij oorlog vaak blindelings voor de city met de laatste defense rating. (waardoor ze dus door m'n hele empire heen moeten en aardig wat schade oplopen).
Ik snap ook niet waarom het processen van de turns zo langzaam gaat, terwijl het ogenschijnlijk toch niet zo complex is als voorgaande civs en ik een degelijk systeem heb.

Hoe gaan jullie trouwens om met city defense?
Mijn voorkeur gaat uit naar ranged units, aangezien die veilig vanuit de stad de vijand kunnen bombarden.
Alleen heeft de city vlgs mij wel een lagere defense.

Ik begon me dat af te vragen, want eenmaal in het gunpowder tijdperk kun je je archers/crossbowmen upgraden naar gunpowder units, die -geen- ranged attack hebben. En melee units binnen een city zijn alleen maar goed om de city defense te boosten en evt. een vijand aan te vallen als ie in z'n eentje is. Als ie echter met meerderen is, heeft het geen zin om hem te laten aanvallen, omdat ie daarmee beschadigd buiten de stad komt te staan en een makkelijk doelwit is.

Verder valt me ook op dat als je city HP op is, de stationeerde unit als het ware automatisch vernietigd wordt. Beetje crap eigenlijk.
pi_87018525
Maar een unit in een stad maakt de stad 'sterker'. Wat dit inhoud, is me niet helemaal duidelijk - maar ik neem aan dat de stad meer hp krijgt en misschien meer damage doet?
  donderdag 30 september 2010 @ 13:48:06 #243
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_87019335
quote:
Op donderdag 30 september 2010 13:14 schreef andrew.koster het volgende:

[..]

Laat cavalry die in de weg staat van een swordsman dan EERST weglopen ipv dat de AI een route óm de cavalry heen plant (soms door het water, maar überhaupt eromheen, water of niet.. water maakt het alleen maar erger), terwijl de cavalry tóch genoeg movement heeft om diezelfde beurt nog uit de weg te gaan...
Ik ben het deels met je eens, maar dat een pathfindingroutine al rekening moet houden met units die je later misschien wel, misschien niet weg gaat halen, dat is wel erg veel gevraagd!

Gewoon op W drukken als je een unit (nog) niet kunt verplaatsen omdat een andere unit (nog) in de weg staat.
pi_87019366
quote:
Op donderdag 30 september 2010 13:29 schreef Hamilcar het volgende:
Maar een unit in een stad maakt de stad 'sterker'. Wat dit inhoud, is me niet helemaal duidelijk - maar ik neem aan dat de stad meer hp krijgt en misschien meer damage doet?
Zoals ik al dacht, een melee unit maakt de defense strength beter, waardoor aanvallende units meer schade oplopen als ze aanvallen, terwijl ranged units handig zijn om aan te vallen vanuit de stad.
pi_87019579
Ik vond de espionage in Civ 4 slecht gedaan ... het sparen van zulke Espionage points is zo saai dat ik er nooit aan begin
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_87020071
Jammer dat je met Time Victory aangevinkt niet verder kan spelen na 2050 zonder punten.
De knop "Wait! Just.. one.. more.. turn" is disabled. Bah!

pi_87020396
Wat me opvalt is dat als je begint, er geen recommended spots worden aangegeven waar je je stad kunt bouwen. Bouwen jullie altijd direct je stad, of moven jullie toch soms nog 1 of 2 tiles?
pi_87020515
quote:
Op donderdag 30 september 2010 14:16 schreef STING het volgende:
Wat me opvalt is dat als je begint, er geen recommended spots worden aangegeven waar je je stad kunt bouwen. Bouwen jullie altijd direct je stad, of moven jullie toch soms nog 1 of 2 tiles?
Meestal zet ik mijn stad gelijk neer,
tenzij er 1 of 2 stappen opzij water is of een ander landschapvoordeel
  donderdag 30 september 2010 @ 14:21:40 #249
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_87020563
quote:
Op donderdag 30 september 2010 14:16 schreef STING het volgende:
Wat me opvalt is dat als je begint, er geen recommended spots worden aangegeven waar je je stad kunt bouwen. Bouwen jullie altijd direct je stad, of moven jullie toch soms nog 1 of 2 tiles?
Die heb je wel degelijk, er staat dan een geel icoontje van een stad op.
  donderdag 30 september 2010 @ 14:26:44 #250
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_87020739
quote:
Op donderdag 30 september 2010 14:16 schreef STING het volgende:
Wat me opvalt is dat als je begint, er geen recommended spots worden aangegeven waar je je stad kunt bouwen. Bouwen jullie altijd direct je stad, of moven jullie toch soms nog 1 of 2 tiles?
Ik doe eerst de move van de Warrior waarmee ik begin (liefst op een heuvel natuurlijk), en als hij dan niks beters ziet, ja, dan bouw ik direct mijn stad.
Je wilt toch zo snel mogelijk beginnen met je science en zo. Bovendien zorgt het spel er toch wel voor dat je startpositie de moeite waard is.
pi_87020785
quote:
Op donderdag 30 september 2010 14:21 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Die heb je wel degelijk, er staat dan een geel icoontje van een stad op.
Ik weet hoe ze eruit zien, ik krijg ze alleen nooit te zien bij m'n eerste settler.
pi_87022061
Ik mis de eindstatistieken, m.n. de grafiek. Nu heb ik ineens verloren en dit was de score. Doei. Exit to main menu. One more turn gaat ook niet.

En het niet revealen van de map na de uitvinding van de satellieten vind ik ook vervelend.
anonieme razernist
pi_87022806
quote:
Op donderdag 30 september 2010 15:04 schreef NoCigar het volgende:
Ik mis de eindstatistieken, m.n. de grafiek. Nu heb ik ineens verloren en dit was de score. Doei. Exit to main menu. One more turn gaat ook niet.

En het niet revealen van de map na de uitvinding van de satellieten vind ik ook vervelend.
Statistieken waren inderdaad leuk geweest. Vooral met dingen als culturele of diplomatieke victorie om te zien hoe ver je nou eigenlijk echt achterliep in leger ;)

Zoals vrij veel in het spel voelt ook dit niet helemaal af.
pi_87023262
quote:
Op donderdag 30 september 2010 15:24 schreef andrew.koster het volgende:

[..]

Statistieken waren inderdaad leuk geweest. Vooral met dingen als culturele of diplomatieke victorie om te zien hoe ver je nou eigenlijk echt achterliep in leger ;)

Zoals vrij veel in het spel voelt ook dit niet helemaal af.
Ik vind het sowieso niks dat je niet van andere civs kunt zien voor welke social policies ze hebben gekozen ... ik vind dat altijd voor de sfeer wel leuk om te weten. :)
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_87023278
Ik vind die andere spelers echt kut. Zo onvoorspelbaar en raar als het maar kan. Die duitser had mij op een gegeven moment helemaal afgemaakt.. dus ik was al 3 steden kwijt. Dus ik begon weer overnieuw, en toen heb ik extra veel militairen aangemaakt.

Dus die duitser komt met al zijn troepen.. en die zet hij op zijn gebied neer, bij mijn grens. En ik zet er ook wat neer. En dan zegt die opeens dat ik teveel troepen bij de grens heb staan en dat ik me niet moet aanstellen en weet ik veel wat... :{


En ik mis ook wel iets waarin je kan zien wat de relatie met die anderen is.
pi_87023399
quote:
Op donderdag 30 september 2010 15:34 schreef Green1 het volgende:
Ik vind die andere spelers echt kut. Zo onvoorspelbaar en raar als het maar kan. Die duitser had mij op een gegeven moment helemaal afgemaakt.. dus ik was al 3 steden kwijt. Dus ik begon weer overnieuw, en toen heb ik extra veel militairen aangemaakt.

Dus die duitser komt met al zijn troepen.. en die zet hij op zijn gebied neer, bij mijn grens. En ik zet er ook wat neer. En dan zegt die opeens dat ik teveel troepen bij de grens heb staan en dat ik me niet moet aanstellen en weet ik veel wat... :{
Zo gaat het ook in de echte wereldpolitiek. :)
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
  donderdag 30 september 2010 @ 15:38:03 #257
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_87023413
Als ik jullie allemaal zo hoor wacht ik wel eventjes voordat ik deze ga halen!
pi_87024131
quote:
Op donderdag 30 september 2010 15:38 schreef RickoKun het volgende:
Als ik jullie allemaal zo hoor wacht ik wel eventjes voordat ik deze ga halen!
Errr, ik klaag wel over vanalles, maar het is bovenal een ontzettend verslavend spel en de onvolkomenheden zijn meer irritaties dan dat het een slecht spel is.

Even onthouden dat niet iedereen een Blizzard, Bungie of Bioware is. Deze maatschappijen hebben gewoon zo'n ontzettend grote fanbase dat hun macht over de uitgever bijna groter is dan andersom (in het geval van Blizzard letterlijk equivalent: ze zijn gelijkwaardige partners binnen dezelfde onderneming) en de uitgever heeft dus weinig in te brengen over wanneer een spel uitkomt. Firaxis is een dwerg vergeleken met dit soort maatschappijen en ondanks dat Civilization een populaire franchise is, is het niet een mainstream spel en kan de uitgever dus meer druk uitoefenen. Jammer dat er dan dingen niet af zijn en hopelijk is Firaxis wel goed in patches die dit soort dingen repareren (ook maar de vraag, misschien moeten ze direct verder en komen evt. fixes pas in een expansion pack, maar iig worden een paar duidelijke exploits snel aangepakt).
pi_87024534
quote:
Op donderdag 30 september 2010 15:34 schreef Green1 het volgende:
Ik vind die andere spelers echt kut. Zo onvoorspelbaar en raar als het maar kan. Die duitser had mij op een gegeven moment helemaal afgemaakt.. dus ik was al 3 steden kwijt. Dus ik begon weer overnieuw, en toen heb ik extra veel militairen aangemaakt.

Dus die duitser komt met al zijn troepen.. en die zet hij op zijn gebied neer, bij mijn grens. En ik zet er ook wat neer. En dan zegt die opeens dat ik teveel troepen bij de grens heb staan en dat ik me niet moet aanstellen en weet ik veel wat... :{


En ik mis ook wel iets waarin je kan zien wat de relatie met die anderen is.
Dat vind ik juist één van de leukere dingen. Werd vorig potje ook volledig in de pan gehakt door de perzen omdat ik op andere dingen focuste dan mijn leger. Nieuw potje en ik heb heel noord amerika voor mij alleen. Lekker expanden en nu een troepenmacht om de Duitsers uit Zuid Amerika te flikkeren. Tegen die tijd heb ik hopelijk Astronomie en kan ik mijn oorlog in Europa verder voort zetten ;)

Overigens is de AI nog altijd behoorlijk dom in zijn poging vrede te handhaven. Ik had mijn hele leger om berlijn verzameld na een vrede van 10 beurten (met 2 gratis steden en wat goud), daarna demand ik al het goud dat hij heeft. Was overduidelijk dat ik sowieso ging aanvallen, maar hij geeft me alsnog 250 goud "om de vrede te handhaven". Dacht dat ze specifiek met Civ 5 hadden geprobeerd dit soort dingen te voorkomen.
  donderdag 30 september 2010 @ 16:26:39 #260
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_87025687
quote:
Op donderdag 30 september 2010 15:54 schreef andrew.koster het volgende:

[..]

Errr, ik klaag wel over vanalles, maar het is bovenal een ontzettend verslavend spel en de onvolkomenheden zijn meer irritaties dan dat het een slecht spel is.

Even onthouden dat niet iedereen een Blizzard, Bungie of Bioware is. Deze maatschappijen hebben gewoon zo'n ontzettend grote fanbase dat hun macht over de uitgever bijna groter is dan andersom (in het geval van Blizzard letterlijk equivalent: ze zijn gelijkwaardige partners binnen dezelfde onderneming) en de uitgever heeft dus weinig in te brengen over wanneer een spel uitkomt. Firaxis is een dwerg vergeleken met dit soort maatschappijen en ondanks dat Civilization een populaire franchise is, is het niet een mainstream spel en kan de uitgever dus meer druk uitoefenen. Jammer dat er dan dingen niet af zijn en hopelijk is Firaxis wel goed in patches die dit soort dingen repareren (ook maar de vraag, misschien moeten ze direct verder en komen evt. fixes pas in een expansion pack, maar iig worden een paar duidelijke exploits snel aangepakt).
I know, CIVS zijn toffe spellen, maar ik wacht liever eventjes met het beginnen met spelen zodat het beter aanvoelt! CIV zou juist eigenlijk wel het spel moeten zijn wat het gat tussen nu en eind oktober zou kunnen vullen!
  donderdag 30 september 2010 @ 16:27:45 #261
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_87025739
Trouwens wat een KLOTE AD van Civilization V op de FP. Ik kan niet eens fatsoenlijk in mijn profiel komen, want de ad komt er steeds voor.
  donderdag 30 september 2010 @ 17:46:54 #262
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_87029266
Nog even over de workers: Automate deed ik altijd met workers uit vooral luiheid. Ik was er al achter dat zelf managen stukken efficiënter is. Maar in bv. Civ III heb je op een gegeven moment zoveel workers dat dat gewoon bijna niet meer te doen is. En toen had je ook enkel de keuze tussen farm en mine. Nu is het complexer, en loont het zelf managen ook meer. Voordeel vind ik wel trouwens dat workers nu niet vernietigd worden, en settlers ook niet. Dan kun je ze ten minste nog bevrijden. In Civ III werden ze doodleuk vermoord, en was je ook nog eens 2 pop van een stad kwijt. Dat vind ik in Civ V toch wel beter.
En auto-explore gebruik in niet meer vanwege de city states, maar ook omdat het zelf verkennen beter gaat, bv. qua het claimen van ruins.
Verder sluit ik me aan bij dat de world map gewoon zichtbaar moet worden bij satelites.
Gisteren trouwens nog wat vreemds: Ik won een diplomatic victory, met nog 1 AI in het spel. Bij de resultaten stond echter nóg een AI (unmet), die niet gestemd had. Wat vreemd is, aangezien ik op een pangea map speelde. Heb nog de zee lopen verkennen, maar vond niets meer (ook geen city states). Is dus denk ik een bug.
You know, I've learned something today
pi_87030158
Bij steden kan je research of goud, ipv gebouwen over units maken.
Er staat dan dat er 25% van de tools omgezet wordt in research. Maar wat gebeurd er dan met de rest :? Dat ben je dan gewoon kwijt??

Edit: trouwens, die productie focus die je kan instellen in een stad werkt ook voor geen meter.

Als ik food-focus neem heb ik 16 tools, als ik tool focus neem heb ik 9 tools. :{
pi_87038114
quote:
Op donderdag 30 september 2010 18:11 schreef Green1 het volgende:
Bij steden kan je research of goud, ipv gebouwen over units maken.
Er staat dan dat er 25% van de tools omgezet wordt in research. Maar wat gebeurd er dan met de rest :? Dat ben je dan gewoon kwijt??

Edit: trouwens, die productie focus die je kan instellen in een stad werkt ook voor geen meter.

Als ik food-focus neem heb ik 16 tools, als ik tool focus neem heb ik 9 tools. :{
Dat ben je niet kwijt... is gewoon de uitwisseling: 4 hamers = 1 punt research en 10 hamers = 1 goud. Research is soms wel de moeite waard, goud haast nooit (zet gewoon al je werkers op trade posts als je goud wilt, krijg je een stuk meer van).

Over de productie focus: die ben ik nog niet tegengekomen. Productie focus geeft bijna altijd meer hamers... met als minimum precies hetzelfde. Heb je niet toevallig zelf daarna mensen als specialists toegewezen in gebouwen?
pi_87052200
Hoe moet je dit spel nou eigenlijk spelen?

Ik ben echt helemaal nieuw in civilization en ik krijg het idee dat ik het fout aanpak. Wat ik doe is dat ik begin te bouwen en te scouten, dan zoveel mogelijk gevechtseenheden bouwen totdat ik alles kan overnemen.

Ik heb dan wel alleen de learn while playing missie gedaan maar hoe is dit spel nou eigenlijk bedoeld?

Wanneer krijg je nou echt oorlog met een vijand zonder dat je zin hebt om zijn stad over te nemen? En is het dan ook mogelijk om te proberen een economisch en diplomatiek land op te zetten of komt het uiteindelijk altijd op knokken aan?
Wie dit leest is een lezer van dit.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 10:16:56 #266
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_87052312
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 10:13 schreef b4kl4p het volgende:
Hoe moet je dit spel nou eigenlijk spelen?

Ik ben echt helemaal nieuw in civilization en ik krijg het idee dat ik het fout aanpak. Wat ik doe is dat ik begin te bouwen en te scouten, dan zoveel mogelijk gevechtseenheden bouwen totdat ik alles kan overnemen.

Ik heb dan wel alleen de learn while playing missie gedaan maar hoe is dit spel nou eigenlijk bedoeld?

Wanneer krijg je nou echt oorlog met een vijand zonder dat je zin hebt om zijn stad over te nemen? En is het dan ook mogelijk om te proberen een economisch en diplomatiek land op te zetten of komt het uiteindelijk altijd op knokken aan?
Nee hoor, je kunt ook winnen door als eerste een ruimteschip te lanceren, door flink in social policies te investeren en als eerste het Utopia Project te bouwen, door te investeren in goede relaties en in de VN als wereldleider gekozen te worden, of gewoon door in 2050 allround de beste te zijn.

Lees je in de Civilipedia (F1) maar eens in over de victory conditions.

Maar ook als je op een meer vreedzame manier wilt winnen, moet je inderdaad toch vaak knokken, al is het maar om de concurrentie te dwarsbomen.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 10:40:21 #267
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_87053090
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 10:13 schreef b4kl4p het volgende:
Hoe moet je dit spel nou eigenlijk spelen?

Ik ben echt helemaal nieuw in civilization en ik krijg het idee dat ik het fout aanpak. Wat ik doe is dat ik begin te bouwen en te scouten, dan zoveel mogelijk gevechtseenheden bouwen totdat ik alles kan overnemen.

Ik heb dan wel alleen de learn while playing missie gedaan maar hoe is dit spel nou eigenlijk bedoeld?

Wanneer krijg je nou echt oorlog met een vijand zonder dat je zin hebt om zijn stad over te nemen? En is het dan ook mogelijk om te proberen een economisch en diplomatiek land op te zetten of komt het uiteindelijk altijd op knokken aan?
Oorlogen kan je ook doen om andere redenen dan steden innemen. Een stad die je inneemt kan je ook laten afbranden in plaats van houden. Je kan zijn leger kleiner maken, zodat hij minder een bedreiging voor je is in de toekomst. Je kan ook zijn boerderijen, handelstiles, mijnen en werkers slopen zodat zijn economie een klap krijgt. Ook kan je voordelige vredesverdragen sluiten, waarbij de tegenstander jou goederen of goud geeft.
pi_87056648
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:14 schreef andrew.koster het volgende:

[..]

Dat ben je niet kwijt... is gewoon de uitwisseling: 4 hamers = 1 punt research en 10 hamers = 1 goud. Research is soms wel de moeite waard, goud haast nooit (zet gewoon al je werkers op trade posts als je goud wilt, krijg je een stuk meer van).
Oke... dat is wel duidelijker.

quote:
Over de productie focus: die ben ik nog niet tegengekomen. Productie focus geeft bijna altijd meer hamers... met als minimum precies hetzelfde. Heb je niet toevallig zelf daarna mensen als specialists toegewezen in gebouwen?
Nee, dat heb ik niet gedaan. Ik laat het gewoon automatisch.

Als ik er aan denk zal ik er even een screenshot van maken.
pi_87064022
Leuke analyse op Civ Fanatics:

quote:
One of the nice things about Steam -- and, full disclosure, I'm a fan -- is that it allows you to see what people are doing by awarding achievements and publishing the related statistics. This is why the early achievements are so trivial: If 12 percent of the people haven't founded a second city, ever, you know most of them just have the game sitting around on their computer, pretty much unplayed.

Now we can use these statistics to check the claim that Civ V is "too easy" and "dumbed down". Let's look at the numbers about victory levels:

Baby Steps (Settler): 10.2 percent
Taking off the Training Wheels (Chieftan): 15.3 percent
The Alexman (Warlord): 6.6 percent
Charming, Really (Prince): 4.8 percent
The Once And Future King: 0.7 percent
The Golden Path (Emperor): 0.3 percent
Flawless Strategy (Deity): 0.2 percent

Obviously there are a lot of people not finishing their games, but we already know that (personally, I tend to quit any Civ game when I either get too far ahead or too far back).

If Civ V were really as easy as the detractors here claim, I would expect the percentage of wins on Emperor and Deity to be a lot higher, with people ramping up the difficulty to try to make the game enjoyable. It's not like everybody is leaving in disgust, either, as you can see by the number of players on the Steam Stats.
Link: http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=386391
Dit is niet erotiserend bedoeld.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 17:41:14 #270
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_87068622
verdomme nog geen potje gewonnen (2 gespeeld)
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:42:44 #271
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_87072811
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 20:51 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
Shiiit. ;( Jammer dat 'ie niet op consoles komt, mijn PC is te kut.
waar vind ik die test?
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:53:03 #272
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_87075665
Civ5 SDK is nu ook beschikbaar, met Worldbuilder en ModBuddy.
Het is te downloaden via steam -> Library -> Tools -> Sid Meier's Civilization V SDK

Er zijn trouwens ook wel wat aardige mods te vinden, via Civ5 zelf.
Zo heb ik nu diverse maps gedownload, een klok en een handig resource overzicht (sommige klokken staan in de weg van het resource overzicht, je moet dan de example clock in het midden hebben).
Géén kloon van tvlxd!
pi_87076613
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 10:40 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Oorlogen kan je ook doen om andere redenen dan steden innemen. Een stad die je inneemt kan je ook laten afbranden in plaats van houden. Je kan zijn leger kleiner maken, zodat hij minder een bedreiging voor je is in de toekomst. Je kan ook zijn boerderijen, handelstiles, mijnen en werkers slopen zodat zijn economie een klap krijgt. Ook kan je voordelige vredesverdragen sluiten, waarbij de tegenstander jou goederen of goud geeft.
Dat afbranden deed ik ook :D

Duitsland had mij een stad gegeven om de eerste oorlog te stoppen. En later ging wilde die hem terug krijgen. Dus toen ging die met 60 militaire units die stad aanvallen. En toen heb ik gauw die stad even op 'raze this city' gezet.

Tegen de tijd dat hij hem veroverd had, was die stad een hoopje as _O-
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:17:34 #274
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_87076917
Het 1 poplation per turn afbranden is ook weer een goede optie in civ5.
Géén kloon van tvlxd!
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:37:57 #275
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_87078051
In Civ 4 brandde ik de meeste steden die ik veroverde ook af. Rijk werd anders veel te groot. In Civ 5 maak ik de meeste steden tot puppets. Behalve steden met een zeer slechte locatie, die raze ik.
You know, I've learned something today
  Lieve Belg vrijdag 1 oktober 2010 @ 22:02:50 #276
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_87079511
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:31 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Geen handleiding????????? :( :( :( :(

Weet je met hoe veel plezier ik de handleiding van Civ 4 heb doorgelezen... bah.... :(

Die bezuinigingen ook altijd :(
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:50 schreef karton het volgende:

[..]

Vlak voor het slapen door de handleiding bladeren is het mooiste wat het leven te bieden heeft.
De handleiding van Civ4 was de beste die ik ooit gelezen heb. Alles staat er gewoon in. Jammer dat deze niet bij de vijf zit ;(
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_87079749
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 22:02 schreef Jump het volgende:

[..]


[..]

De handleiding van Civ4 was de beste die ik ooit gelezen heb. Alles staat er gewoon in. Jammer dat deze niet bij de vijf zit ;(
Je kan die online downloaden.
  Lieve Belg vrijdag 1 oktober 2010 @ 22:09:45 #278
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_87079843
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 22:07 schreef Danielion het volgende:

[..]

Je kan die online downloaden.
I know, maar een boekje is toffer dan een pdf :P
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_87080220
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 22:09 schreef Jump het volgende:

[..]

I know, maar een boekje is toffer dan een pdf :P
Uitprinten in kleur en laten inbinden.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_87082061
Heb de handleiding doorgelezen en de helft staat er niet in... de civilopedia mist ook heel veel detail. Beetje jammer. Ik moet héél erg gokken hoeveel maintenance units kosten en zo. Kan het zelf wel gaan bijhouden, maar is echt onzinnig. Ben er nog steeds niet helemaal uit wat een pact of secrecy precies doet en er zijn zo nog meer van dat soort dingen die je ingame tegenkomt, maar gewoon nergens uitgelegd zijn.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 22:53:35 #281
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_87082077

Mijn 4e Settler is bijna klaar, vraag nu alleen af waarom ik hem ooit heb gebouwd (teveel gewend aan het REXen uit Civ4), had beter een extra worker kunnen bouwen (heb er maar 1 :') :'))
Het is voornamelijk een probeersel om te kijken of een specialist economy een beetje werkt in Civ5. Science City (Mecca) is online, ik moet alleen die Wheat nog even farmen. Medina was eigenlijk bedoeld als Military pump, maar daar heb ik Edinburgh voor (heb ze beschermd tegen de Romans en 3 Roman units verslagen waardoor ze nu voor nog 200turns allied zijn (12 military units en ik krijg een boel extra iron van hun, dus ik hoef geen military meer te bouwen). Oslo heb ik voor de extra food. In Damascus ga ik ook maar Scientists runnen en dan maak ik van Medina wel een merchant-city aangezien ik goud nodig heb voor de City-States.

Ik moet alleen die Settler nog kwijt. Ik wil eigenlijk nog wel een coastal city voor exploration. In het noorden heb ik deer/fish (de Dye-tile en alles rechts van de rivier is van Ghandi dus het zal nooit een geweldige stad worden). Hij kan ook tussen Ragusa en Seoul (fish/ivory en een boel desert....) of een tundra city om de Rock of Gribraltar te claimen. Geen van de sites is goed maar nu kan ik geen bootjes bouwen :( :(.

Riverside-tiles zijn trouwens zwaar overpowered, die 2 riverside wheat tiles produceren 5F per tile (10f) en ik had heel vroeg Civil Service voor de riverside bonus dankzij de Great Library (Civil Service als free tech).
War met Augustus Ceasar is meer een phony war. China was al at war en toen kwam Ghandi vragen of ik mee wou doen, dus dat heb ik maar gedaan, ben niet van plan om ook maar 1 unit richting Ceasar te moven.

Tips voor die Settler of kan ik een spaceship bouwen met slechts 3 cities?
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_87092493
Dyes, vis en deer met een rivier erbij lijkt me heel geen slechte plek... alleen heb je kans dat India het je niet in dank af zal nemen, is verrekte dichtbij Ghandi's territorium.
pi_87098996


Hehe :P
pi_87110207
Peace treaties kloppen ook voor geen meter.

Ik in oorlog met Japan en India. Ik weet een stad van Japan te veroveren, ben verder totaal geen bedreiging voor de rest van z'n steden, en hij biedt meteen al z'n goud en zo'n beetje al z'n steden aan. :')

Verder heb ik nog geeneens een unit van Ghandi gezien, en die doet hetzelfde.

En dat is op Prince, normaal dus.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 20:06:01 #285
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_87111408
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 19:32 schreef roelofjan het volgende:
Peace treaties kloppen ook voor geen meter.

Ik in oorlog met Japan en India. Ik weet een stad van Japan te veroveren, ben verder totaal geen bedreiging voor de rest van z'n steden, en hij biedt meteen al z'n goud en zo'n beetje al z'n steden aan. :')

Verder heb ik nog geeneens een unit van Ghandi gezien, en die doet hetzelfde.

En dat is op Prince, normaal dus.
Die AI is idd behoorlijk kut. Ghandi blijft in mijn save Edinburgh aanvallen en dat is een City-state die ik bescherm (dus war omdat die iron van mij is :Y)). De strijd om Edinburgh heeft hem al zijn hoofdstad en nog een andere stad gekost (hij heeft Rome en China verslagen dus hij is zeker niet verslagen). Maar als ik hem dan tijdens een zeldzame peace-periode benader voor een resource trade dan ben ik de oorlogszuchtige civ :') :'). What te fuck jij declared 3 keer de oorlog _O- _O- :D :D.

In Civ4 was Ghandi zo aardig, heerlijke tech-hoer en zodra hij lastig werd viel je hem gewoon binnen en dan had je hem zo in de pan gehakt aangezien hij toch geen units had :') :') en nu is het een grote warmachine :')
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 20:36:37 #286
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_87112491
De AI is soms inderdaad erg dom, vooral qua oorlogvoering. Zelfs op Prince.

Ik als Frankrijk had een dispuut met Perzië omdat ik in de buurt van zijn rijk nieuwe nederzettingen had gebouwd. Één nederzetting was erg afgelegen van mijn rijk en ik had er 0 verdediging op staan. Wat doet de AI: hij stuurt een behoorlijk groot leger naar die nederzetting bestaande uit boogschutters en katapulten :'). Zonder ridders kan je een stad toch niet innemen, dus ik had het vrij makkelijk aan het tweede front en hoefde geen versterkingen te sturen naar mijn nederzetting :').

Een oorlog ervoor tegen Engeland had ik ook gewonnen terwijl ik een veel kleiner leger had. Door te focussen op ridders, omdat ranged units toch geen steden in kunnen nemen. Ik wilde de hele tijd een vredesverdrag, wat de AI weigerde. Toen ik eenmaal 2 steden had ingenomen komt Engeland met een verdrag aanzetten waarbij ik bijna al haar steden in handen krijg WTF :'). Iets kleiners had ik ook wel geaccepteerd, ik ben een vredige cultural empire.

Trouwens ik heb twee vragen:
Die steden had ik allemaal als marionet-steden ingesteld. Alleen daarna kon ik niet meer de optie vinden om de stad alsnog te vernietigen, kan dat nog? En een tweede vraag: zijn marionet-steden ook negatief voor het aantal culture dat je krijgt of geldt dat alleen voor normale steden?
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 20:55:33 #287
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_87113098
Als je de stad wil vernietigen moet je 'm eerst annexeren, denk ik. En marionet-steden genereren cultuur, maar maken social policies niet duurder. Dat gebeurt pas als je ze annexeert. Als je ze dan echter vernietigt worden de social policies weer goedkoper.
You know, I've learned something today
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 21:11:11 #288
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_87113669
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 20:55 schreef ImMaxa het volgende:
Als je de stad wil vernietigen moet je 'm eerst annexeren, denk ik. En marionet-steden genereren cultuur, maar maken social policies niet duurder. Dat gebeurt pas als je ze annexeert. Als je ze dan echter vernietigt worden de social policies weer goedkoper.
Wel ideaal om ze te behouden dan voor een cultural victory.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:20:20 #289
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_87117778
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 21:11 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Wel ideaal om ze te behouden dan voor een cultural victory.
Alleen willen puppets nogal wat nutteloze gebouwen neerzetten, waarmee ze resources en maintenance kosten. Dus het is een erg goede kortetermijnstrategie.
Géén kloon van tvlxd!
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:43:53 #290
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_87118548
True, je kunt niet bepalen wat ze bouwen, wat nogal vervelend kan zijn. Zo had ik een stel puppets in een game, die allemaal een nuclear powerplant gingen bouwen. Dat kost uranium, wat ik daardoor niet kon gebruiken voor het meest heilige van Civ: Nukes!
Uiteindelijk heb ik ergens aan de andere kant van de wereld een stad gesticht, om maar toegang te hebben tot extra uranium om dé bom te kunnen bouwen...
You know, I've learned something today
  zondag 3 oktober 2010 @ 01:43:31 #291
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_87121948
Die stem van Elizabeth vind ik verschrikkelijk irritant.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_87126891
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 01:43 schreef PirE het volgende:
Die stem van Elizabeth vind ik verschrikkelijk irritant.
Zeker als ze om de beurt komt vragen

Are you interested in a Trade Agreement?

:')
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_87128282
Heeft iemand trouwens enig idee wat dat secret packt (of hoe heet het precies) doet? Dat wat je bij 'discuss' kunt aanklikken.
pi_87130054
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 12:31 schreef Green1 het volgende:
Heeft iemand trouwens enig idee wat dat secret packt (of hoe heet het precies) doet? Dat wat je bij 'discuss' kunt aanklikken.
Stel je sluit een Pact of Secrecy met Rusland tegen China, dan gaan Rusland en jij geen deals sluiten met China, zonder dat China dat weet.

Althans, dat werd mij uitgelegd door iemand, heb het spel zelf nog niet gespeeld (alleen demo).
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_87131360
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 13:26 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Stel je sluit een Pact of Secrecy met Rusland tegen China, dan gaan Rusland en jij geen deals sluiten met China, zonder dat China dat weet.

Althans, dat werd mij uitgelegd door iemand, heb het spel zelf nog niet gespeeld (alleen demo).
En het is ook een (vaak noodzakelijke) tussenstap als je samen met de AI oorlog wilt verklaren aan een ander.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_87136955
Ik probeerde eens met een kleine staat, en zelfs een x met drie steden een technologische of culturele overwinning te behalen. Niet gelukt, maar watheb je dan weinig te doen zeg. Telekns een miuut wachten totdat je weer nextkunt aanklikken aangezien ik nogal weinig Units had. Saaie potjes kortom.
anonieme razernist
  zondag 3 oktober 2010 @ 17:16:11 #297
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_87137329
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 17:03 schreef NoCigar het volgende:
Ik probeerde eens met een kleine staat, en zelfs een x met drie steden een technologische of culturele overwinning te behalen. Niet gelukt, maar watheb je dan weinig te doen zeg. Telekns een miuut wachten totdat je weer nextkunt aanklikken aangezien ik nogal weinig Units had. Saaie potjes kortom.
Gewoon Auto End Turn aanzetten in de opties, dan kun je tussendoor makkelijk iets anders gaan doen. :)
pi_87137668
Wat een superspel. Die resources, 1 unit per tile, city states. En mooie graphics ook!
pi_87137743
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 17:03 schreef NoCigar het volgende:
Ik probeerde eens met een kleine staat, en zelfs een x met drie steden een technologische of culturele overwinning te behalen. Niet gelukt, maar watheb je dan weinig te doen zeg. Telekns een miuut wachten totdat je weer nextkunt aanklikken aangezien ik nogal weinig Units had. Saaie potjes kortom.
Met Civ4 was de cultural victory nog veel saaier. Gewoon net zo lang wachten tot dat het culture balkje vol was.

Nu kun je tenminste nog een strategie uitzetten. Welke social policy doe ik eerst, etc ....
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_87137924
Ik zette altijd Time, Cultural en Space Victory uit. Theoretisch geen, maar praktisch wel uitzitoverwinningen.
pi_87138115
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 17:16 schreef Frollo het volgende:

[..]

Gewoon Auto End Turn aanzetten in de opties, dan kun je tussendoor makkelijk iets anders gaan doen. :)
Ja natuurlijk, dat zet ik altijd uit, maar nu is het handig!
anonieme razernist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')