Als je het te simpel vindt, ga je toch op Deity spelen ofzo...quote:Op dinsdag 28 september 2010 23:12 schreef Plugin het volgende:
[..]
Het is wel ergens zo, vrienden van mij die civ nooit echt speelden, vinden civ V nu helemaal te gek, ze vonden de vorige delen iets te lastig.
Op welke moeilijkheidsgraad speelde je civ IV?
Ik speelde het meestal op Prince. Civ IV dan. Civ V is naar mijn mening echt gericht om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken (zoals op de consoles) en daarom is het niveau en de complexiteit flink naar beneden gehaald. Zit gewoon geen diepgang meer in.quote:Op dinsdag 28 september 2010 23:12 schreef Plugin het volgende:
[..]
Het is wel ergens zo, vrienden van mij die civ nooit echt speelden, vinden civ V nu helemaal te gek, ze vonden de vorige delen iets te lastig.
Op welke moeilijkheidsgraad speelde je civ IV?
Misschien komt er wat meer diepgang zodra er wat DLC's met extra content uitkomen. De vanilla Civ4 was ook niet zo uitgebreid als BTS.quote:Op woensdag 29 september 2010 06:59 schreef Harlon het volgende:
[..]
Ik speelde het meestal op Prince. Civ IV dan. Civ V is naar mijn mening echt gericht om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken (zoals op de consoles) en daarom is het niveau en de complexiteit flink naar beneden gehaald. Zit gewoon geen diepgang meer in.
Om dezelfde reden dat je met de Chinezen de Statue of Liberty kunt bouwen...quote:Op woensdag 29 september 2010 11:56 schreef Morex het volgende:
waarom begint engeland niet in engeland bij de earth map, terwijl er wel een plaatje komt met engeland er op... Dit is ook bij andere landen zo
Daar kun je een mod voor downloaden..dat elk volk op de Earth map zn echte startpositie heeft.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:56 schreef Morex het volgende:
waarom begint engeland niet in engeland bij de earth map, terwijl er wel een plaatje komt met engeland er op... Dit is ook bij andere landen zo
Dat heb ik al sinds Civ I.quote:Op woensdag 29 september 2010 12:48 schreef Flashwin het volgende:
Hebben meer mensen dit trouwens? Dat je zo rond de rennaissance periode geen zin meer hebt in de chaos en weer een nieuwe start..
Haha, inderdaad.quote:Op woensdag 29 september 2010 13:52 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat heb ik al sinds Civ I.
Ik geloof zelfs dat ik in heel Civ IV + expansions precies één pot tot aan het eind heb uitgezeten.
Weet niet.. de potjes die ik tot nog toe gespeeld heb lopen wel enigszins zo, maar mijn 3-stad culture victorie was toch wel spannend... iedereen had grotere sterkere legers dan ik. Okee, ik had idiote bonussen voor vechten op eigen terrein en mijn steden waren héél erg sterk, maar kwa leger had ik 1 destroyer, 1 cavalry en 1 crossbow archer. Verder had ik een olifant (geen zin om up te graden zolang hij niet deelnam aan het gevecht) en 1 pikeman. Gesaved en de VS aangevallen. Kan je vertellen dat 6 destroyers, 10 infantry en 4 artillerie me flink in de pan haktequote:Op woensdag 29 september 2010 13:59 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Haha, inderdaad.![]()
Of het gaat zo slecht dat je er geen heil meer in ziet.
Of het gaat zo goed dat het saai wordt en je wel kan voorspellen dat je gaat winnen.
Ja, plus dat de beginfase gewoon het leukst is. Lekker scouten, de map blootleggen, goodie huts vinden, andere civs ontmoeten...quote:Op woensdag 29 september 2010 13:59 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Haha, inderdaad.![]()
Of het gaat zo slecht dat je er geen heil meer in ziet.
Of het gaat zo goed dat het saai wordt en je wel kan voorspellen dat je gaat winnen.
Dan zet ik veel workers gewoon op slaap... en op een gegeven moment hebben al je steden wel genoeg gebouwen, dus op wealth of research zetten totdat je een nieuwe essentiele tech hebt. Wat ik wél vervelend vind is dat als je op een gegeven moment een flink rijk hebt, het 10 beurten duurt voordat je nieuwe units zich aan het front melden :Squote:Op woensdag 29 september 2010 14:23 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja, plus dat de beginfase gewoon het leukst is. Lekker scouten, de map blootleggen, goodie huts vinden, andere civs ontmoeten...
Later heb je al die units en steden die allemaal orders willen hebben. Precies wat Flashwin zegt: op een gegeven moment wordt de chaos gewoon te groot en wil je fris opnieuw beginnen.
Voor civ5 kan je beter je workers deleten. Unit maintenance is hoog, en je krijg wat gold ervoor.quote:Op woensdag 29 september 2010 14:26 schreef andrew.koster het volgende:
[..]
Dan zet ik veel workers gewoon op slaap... en op een gegeven moment hebben al je steden wel genoeg gebouwen, dus op wealth of research zetten totdat je een nieuwe essentiele tech hebt. Wat ik wél vervelend vind is dat als je op een gegeven moment een flink rijk hebt, het 10 beurten duurt voordat je nieuwe units zich aan het front melden :S
Dat is het nou juist. Soms weet je van te voren al welke kant het op zal gaan.quote:Op woensdag 29 september 2010 19:20 schreef Monidique het volgende:
Ik heb daar ook last van. Late game-moeheid. Wat helpt: probeer te winnen.
Dan moet je een niveau pittiger.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:20 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Dat is het nou juist. Soms weet je van te voren al welke kant het op zal gaan.
Daar zit wat in.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dan moet je een niveau pittiger.
Even Machinery researchen en desnoods wat meer cavalry bouwen ^^ die zijn binnen no time aan de andere kant.quote:Op woensdag 29 september 2010 14:26 schreef andrew.koster het volgende:
[..]
Dan zet ik veel workers gewoon op slaap... en op een gegeven moment hebben al je steden wel genoeg gebouwen, dus op wealth of research zetten totdat je een nieuwe essentiele tech hebt. Wat ik wél vervelend vind is dat als je op een gegeven moment een flink rijk hebt, het 10 beurten duurt voordat je nieuwe units zich aan het front melden :S
Het is overigens ook niet de moeilijkheidsgraad, maar de diepgang. In deel IV moest je niet alleen een beetje bouwen en zo nu en dan een nieuwe research aanklikken, je moest je financiën per stad goed op orde hebben, opletten dat je niet te snel nieuwe steden erbij pakte want dan ging je upkeep eraan, etc etc. Nu is het zo extreem versimpeld dat het wel op de debiele consoles gericht lijkt ipv de diepgang die bij een civilisation game hoort.quote:Op dinsdag 28 september 2010 23:40 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Als je het te simpel vindt, ga je toch op Deity spelen ofzo...
Dat gezeik altijd op nieuwe delen. Ook met elke nieuwe versie van Windows hoor je weer datzelfde gezeik
En bij Civ 6 ga je weer mensen krijgen die deel 5 in alles beter achten
DLCquote:Op woensdag 29 september 2010 09:54 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Misschien komt er wat meer diepgang zodra er wat DLC's met extra content uitkomen. De vanilla Civ4 was ook niet zo uitgebreid als BTS.
Monarch/Emperor Civ4 speler en in Civ5 ben ik maar op King begonnen.
Nu ook. Financien zijn nu alleen nog maar belangrijker geworden, aangezien je er veel mee kan. In Civ 4 was gold 'waardeloos', want je ging altijd je research maximaal zetten.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:49 schreef Harlon het volgende:
[..]
Het is overigens ook niet de moeilijkheidsgraad, maar de diepgang. In deel IV moest je niet alleen een beetje bouwen en zo nu en dan een nieuwe research aanklikken, je moest je financiën per stad goed op orde hebben
Nu moet je ook oppassen, voornamelijk vanwege culture (social policies). Maar ook happiness.quote:, opletten dat je niet te snel nieuwe steden erbij pakte want dan ging je upkeep eraan, etc etc.
Combat is ook meer diepgang met de 1 unit per tile. City states geven een extra dimensie. Social policies hebben meer planning en strategie nodig, dan eventjes een civic wijzigen voor een compleet andere richting.quote:Nu is het zo extreem versimpeld dat het wel op de debiele consoles gericht lijkt ipv de diepgang die bij een civilisation game hoort.
Dus omdat je te onnozel was om zelf de route aan te passen, geef je de AI de schuld?quote:Op woensdag 29 september 2010 23:50 schreef andrew.koster het volgende:
GVD... ik begin die AI echt goed zat te worden. Besluit dat de snelste route over water is met een barbaarse trireem 2 vakjes van me vandaan.. en IN ZICHT. Er was ook een prima landroute, die misschien 1 beurt langer ging duren. Gevolg? Swordman en Great General zeggen plons omdat er een trireem over ze heen vaart. Die embark is echt DEBIEL. Ze moeten op z'n minst een optie maken om "auto-embark" uit te kunnen zetten zodat je dit soort idioterie kunt voorkomen.
Gozer. Je lult. Maar probeer het gerust nog een keer.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:49 schreef Harlon het volgende:
[..]
Het is overigens ook niet de moeilijkheidsgraad, maar de diepgang. In deel IV moest je niet alleen een beetje bouwen en zo nu en dan een nieuwe research aanklikken, je moest je financiën per stad goed op orde hebben, opletten dat je niet te snel nieuwe steden erbij pakte want dan ging je upkeep eraan, etc etc. Nu is het zo extreem versimpeld dat het wel op de debiele consoles gericht lijkt ipv de diepgang die bij een civilisation game hoort.
Ja, ik verwacht niet dat ik mijn units moet babysitten. Bovendien had ik daar niet eens de tijd voor: rechtermuisklik op waar ik ze heen wilde laten lopen en floep, daar gingen ze in een bootje zitten. Ik ga echt niet voor elke keer dat ik een unit wil laten lopen de "move to" actie aanklikken, pad vervolgens checken en dan klikken... daar is rechtermuisknop voor en dan verwacht ik een minimum slimheid. Ik weet hoe lastig AI is (werk zelf in AI), maar pathfinding is een van de dingen die al wél behoorlijk is opgelost. De pathfinding in Civ 5 is tenenkrommend.. ook dat ze van 10 tegels afstand denken dat een andere unit een obstakel is en gaan vragen om nieuwe orders, soms de meest debiele aanvalsroute kiezen en ander zulk soort ongein.quote:Op donderdag 30 september 2010 00:46 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Dus omdat je te onnozel was om zelf de route aan te passen, geef je de AI de schuld?
Rechtermuisknop ingedrukt houden terwijl je op de bestemming klikt...bevalt de route niet kun je alsnog annuleren door op de unit los te laten.quote:Op donderdag 30 september 2010 01:47 schreef andrew.koster het volgende:
[..]
Ja, ik verwacht niet dat ik mijn units moet babysitten. Bovendien had ik daar niet eens de tijd voor: rechtermuisklik op waar ik ze heen wilde laten lopen en floep, daar gingen ze in een bootje zitten. Ik ga echt niet voor elke keer dat ik een unit wil laten lopen de "move to" actie aanklikken, pad vervolgens checken en dan klikken... daar is rechtermuisknop voor en dan verwacht ik een minimum slimheid. Ik weet hoe lastig AI is (werk zelf in AI), maar pathfinding is een van de dingen die al wél behoorlijk is opgelost. De pathfinding in Civ 5 is tenenkrommend.. ook dat ze van 10 tegels afstand denken dat een andere unit een obstakel is en gaan vragen om nieuwe orders, soms de meest debiele aanvalsroute kiezen en ander zulk soort ongein.
Sowieso is '60 procent science' nu een achterhaald begrip, dus ja, er is wel wat veranderd.quote:Op donderdag 30 september 2010 02:48 schreef Watashiwa het volgende:
Hmm..net terug uit Schotland! Maandje wachten dus met kopen!
Ik zie al 10 pages over dit onderwerp en niet echt veel zin om allemaal na te lezen!
Zijn er veel verschillen met civ4?
Bij Civ4 zorg ik eerst voor uitbreiding tot ong 60 procent science, dan zorg ik voor meer workers om meer geld binnen te halen (met af en toe een legerunit tussendoor), is dat nu totaal veranderd in Civ5?
Hier moet je toch echt zelf voor oppassen. Hoeveel workers heb je nou? Sowieso krijg je meestal een melding als barbaren dicht bij je stad zijn en het is een kleine moeite om het in de gaten te blijven houden, automated of niet.quote:Op donderdag 30 september 2010 10:01 schreef ImMaxa het volgende:
Ik ben ook niet helemaal te spreken over de AI. Workers worden nu de hele tijd overvallen door barbaren. In eerdere Civs probeerden ze nog om uit de buurt te blijven, maar als ik workers op automate zet krijg ik regelmatig de boodschap dat ze weer gevangen genomen zijn, zucht... Mede ook omdat steden nu veel vaker uit elkaar liggen, en workers dus door neutraal terrein moeten lopen om naar een andere stad te gaan.
Klopt ja...hopelijk fixen ze dat. Op zich maakt het niet zoveel uit dat je meteen in de kleine min staat bij een citystate, maar irritant is het wel.quote:Hetzelfde voor auto-explore. Gebruik ik niet meer, omdat de eenheden geen rekening houden met de grenzen van de stadstaten. En dus de hele tijd "trespassing in citystate!" meldingen.
Units hebben nu 2 movement, dus is het ook makkelijker om vanuit het nieuws je unit op te slurpen =x sowieso is het automatiseren van workers niet aan te raden (en noob).quote:Op donderdag 30 september 2010 10:01 schreef ImMaxa het volgende:
Hehe, zoals Flashwin al zei: dat is het idee juist ... je moet je workers wel goed beschermenquote:Op donderdag 30 september 2010 10:01 schreef ImMaxa het volgende:
Ik ben ook niet helemaal te spreken over de AI. Workers worden nu de hele tijd overvallen door barbaren. In eerdere Civs probeerden ze nog om uit de buurt te blijven, maar als ik workers op automate zet krijg ik regelmatig de boodschap dat ze weer gevangen genomen zijn, zucht... Mede ook omdat steden nu veel vaker uit elkaar liggen, en workers dus door neutraal terrein moeten lopen om naar een andere stad te gaan.
Uiteraard is worker automatiseren een slechte keuze, maar de pathing is vaak tenenkrommend slecht. Op z'n minst zou het je moeten waarschuwen dat er een onbeschermde civilian door vijandig gebied wandelt, of dat je units embarken...quote:Op donderdag 30 september 2010 11:23 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Hehe, zoals Flashwin al zei: dat is het idee juist ... je moet je workers wel goed beschermen
Ik ben het deels met je eens, maar dat een pathfindingroutine al rekening moet houden met units die je later misschien wel, misschien niet weg gaat halen, dat is wel erg veel gevraagd!quote:Op donderdag 30 september 2010 13:14 schreef andrew.koster het volgende:
[..]
Laat cavalry die in de weg staat van een swordsman dan EERST weglopen ipv dat de AI een route óm de cavalry heen plant (soms door het water, maar überhaupt eromheen, water of niet.. water maakt het alleen maar erger), terwijl de cavalry tóch genoeg movement heeft om diezelfde beurt nog uit de weg te gaan...
Zoals ik al dacht, een melee unit maakt de defense strength beter, waardoor aanvallende units meer schade oplopen als ze aanvallen, terwijl ranged units handig zijn om aan te vallen vanuit de stad.quote:Op donderdag 30 september 2010 13:29 schreef Hamilcar het volgende:
Maar een unit in een stad maakt de stad 'sterker'. Wat dit inhoud, is me niet helemaal duidelijk - maar ik neem aan dat de stad meer hp krijgt en misschien meer damage doet?
Meestal zet ik mijn stad gelijk neer,quote:Op donderdag 30 september 2010 14:16 schreef STING het volgende:
Wat me opvalt is dat als je begint, er geen recommended spots worden aangegeven waar je je stad kunt bouwen. Bouwen jullie altijd direct je stad, of moven jullie toch soms nog 1 of 2 tiles?
Die heb je wel degelijk, er staat dan een geel icoontje van een stad op.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:16 schreef STING het volgende:
Wat me opvalt is dat als je begint, er geen recommended spots worden aangegeven waar je je stad kunt bouwen. Bouwen jullie altijd direct je stad, of moven jullie toch soms nog 1 of 2 tiles?
Ik doe eerst de move van de Warrior waarmee ik begin (liefst op een heuvel natuurlijk), en als hij dan niks beters ziet, ja, dan bouw ik direct mijn stad.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:16 schreef STING het volgende:
Wat me opvalt is dat als je begint, er geen recommended spots worden aangegeven waar je je stad kunt bouwen. Bouwen jullie altijd direct je stad, of moven jullie toch soms nog 1 of 2 tiles?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |