Als we dat hadden, zouden er maar weinig mensen iets van weten en nog minder mensen er iets over willen zeggen.quote:Op zondag 19 september 2010 22:02 schreef skippy22 het volgende:
Maar ik bedoel ook de link met de mivd e.d
bve ddpquote:Op zondag 19 september 2010 22:04 schreef Vronsky het volgende:
Nee, die doen "speciale verkenningen", lumb verkenners kan je meer vergelijken met een uitgestegen vorm van de BVE dacht ik.
Er staat volgens mij op DDP een heel erg tof artikel over.
Nope.quote:Op zondag 19 september 2010 22:10 schreef Vronsky het volgende:
Zijn dit niet de LUMB verkenners?
http://www.dutchdefencepress.com/?p=2080
Klopt elke bat (11/12 en 13) heeft een eigen verk pel en de brigade heeft dus de pathfindersquote:Op zondag 19 september 2010 22:27 schreef Rave_NL het volgende:
Nee pathfinders zijn de lui die LZ's (landing zones voorverkennen en markeren).
Ik ben verder niet bekend met lmb verkenners, maar als een organiek bataljon lijkt mij dat daar gewoon een verkenningspeloton bij zit.
quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:42 schreef Clan het volgende:
Het 42 verkenningsesquadron van de luchtmobiele zat in uruzgan, voornamelijk een terreinwagen met 4 man, waaronder de groepcommandant, ze zaten meestal een dag of 5 in de voorlinie, waarna ze terugkeerden naar kamp holland.
Het 42 verkenningsesquadron van de luchtmobiele zat in uruzgan, voornamelijk een terreinwagen met 4 man, waaronder de groepcommandant, ze zaten meestal een dag of 5 in de voorlinie, waarna ze terugkeerden naar kamp holland.
quote:Het Korps Commandotroepen (KCT) is de speciale eenheid van de Koninklijke Landmacht. De commando’s van het KCT voeren speciale operaties (specops) uit ter ondersteuning van crisisbeheersing en verdedigingstaken.
quote:11 Luchtmobiele Brigade '7 december' (11 LMB) bestaat uit 11 Infanteriebataljon (Air Assault) Garde Grenadiers en Jagers, 12 Infanteriebataljon (Air Assault) Regiment Van Heutsz en 13 Infanteriebataljon (Air Assault) Regiment Stoottroepen Prins Bernhard, en de bijbehorende gevechtssteun en logistieke eenheden. De Luchtmobiele Brigade is de enige brigade met een eigen luchtverdedigings- en bevoorradingscompagnie.
Nja, ze hebben wel para ploegen, maar er zit een verschil tussen airborn en air assault.quote:Op maandag 27 september 2010 14:53 schreef rubje het volgende:
ik heb even een algemene vraag voor de kenners hier.
Ik lees nou overal over dat LMB gedoe( lucht mobiele brigade boys) en op de YouTube filmpjes zie je allemaal hoe geweldig ze zijn en hun opleiding maar ff voor de leken onder ons
zijn die gasten nou wel of geen elite zoals die mariniers en commandos want overal lees je dat die
rode baret wat betekend en dat ze para zijn terwijl als ik google en navraag doe de echte elite de
paratroopers zijn die een paarse? baret (engelsen)hebben en een ander logo en dat hele LMB gewone infanteristen zijn die alleen snel verplaats worden en verder niks met het elite gedoe van doen hebben.
graag reacties van mensen zoals RAVE/LEO/SINE en gasten vd MP die hier mi meer van weten dan menigeen.
De luchtmobiele is eigenlijk gewoon de vervanging van de Cavelerie, vnml begonnen in de VS, wie Apocalypse Now kent, ziet het logo van de huzaren op de schouder, een paardenkop, met een diagonale streep. Gezien Grenadiers van voor de tweede oorlog het 'Keurkorps' was van defensie zijn ze hoogstwaarschijnlijk ook toegevoegd om haar 'meerwaarde' te geven. Alleen Commando's en Mariniers zijn 'elite' Grenadiers en Jagers zijn 'Garde', vanwege haar verdiensten tijdens de 'vele oorlogen' in het verleden ( Oproer van Brussel, Tiendaagse veldtocht, citadel van Antwerpen etc)quote:Op maandag 27 september 2010 14:53 schreef rubje het volgende:
ik heb even een algemene vraag voor de kenners hier.
Ik lees nou overal over dat LMB gedoe( lucht mobiele brigade boys) en op de YouTube filmpjes zie je allemaal hoe geweldig ze zijn en hun opleiding maar ff voor de leken onder ons
zijn die gasten nou wel of geen elite zoals die mariniers en commandos want overal lees je dat die
rode baret wat betekend en dat ze para zijn terwijl als ik google en navraag doe de echte elite de
paratroopers zijn die een paarse? baret (engelsen)hebben en een ander logo en dat hele LMB gewone infanteristen zijn die alleen snel verplaats worden en verder niks met het elite gedoe van doen hebben.
graag reacties van mensen zoals RAVE/LEO/SINE en gasten vd MP die hier mi meer van weten dan menigeen.
..quote:Op woensdag 29 september 2010 00:52 schreef Clan het volgende:
[..]
De luchtmobiele is eigenlijk gewoon de vervanging van de Cavelerie, vnml begonnen in de VS, wie Apocalypse Now kent, ziet het logo van de huzaren op de schouder, een paardenkop, met een diagonale streep. Gezien Grenadiers van voor de tweede oorlog het 'Keurkorps' was van defensie zijn ze hoogstwaarschijnlijk ook toegevoegd om haar 'meerwaarde' te geven. Alleen Commando's en Mariniers zijn 'elite' Grenadiers en Jagers zijn 'Garde', vanwege haar verdiensten tijdens de 'vele oorlogen' in het verleden ( Oproer van Brussel, Tiendaagse veldtocht, citadel van Antwerpen etc)
Nee. Iets met tanks. Air Assault is gewoon een nieuwe variant van het concept infanterist. Paarden als aanvalseenheid zijn tijdens of vlak voor de Tweede Wereldoorlog vervangen door tanks en dergelijke, afhankelijk van over welk land je het hebt.quote:Op woensdag 29 september 2010 00:52 schreef Clan het volgende:
[..]
De luchtmobiele is eigenlijk gewoon de vervanging van de Cavelerie.
Dat was dus mijn punt ook omdat als je als leek al die YouTube fimpjes en verhalen erbij zo hoort je zou denken van " wow...dat moet echt een rete-zware opleiding zijn die gelijk staat aan die van andere specile eenheden " terwijl als je wat googled je andere feiten leest die dit tegenspreken.quote:Op maandag 27 september 2010 15:43 schreef Vronsky het volgende:
Let wel op: Ze zijn bij de LUMB erg goed in wat te ze doen, maar je hebt nogal veel jochies die denken dat het SOF zijn.
(Zijn geen "elite", alhoewel ze heel waarschijnlijk gezamelijk meer actie hebben gezien dan de gemiddelde militair op deze aardkloot)
Nja, de opleiding is wel zwaar, die rode pet verdien je ook zeker wel.quote:Op woensdag 29 september 2010 16:48 schreef rubje het volgende:
[..]
Dat was dus mijn punt ook omdat als je als leek al die YouTube fimpjes en verhalen erbij zo hoort je zou denken van " wow...dat moet echt een rete-zware opleiding zijn die gelijk staat aan die van andere specile eenheden " terwijl als je wat googled je andere feiten leest die dit tegenspreken.
Vandaar ook mijn specifieke vraag hier aan de kenners om nu het 'echte' verhaal te horen.
dus luchtmobiel zijn gewone infanteristen die snel vervoerd worden en niks van doen hebben met elite eenheden zoals de commandos en de mariniers.
Niet helemaal. In een conventionele oorlog zouden de taakverdelingen tussen gemechaniseerde en luchtmobiele infanterie ook iets duidelijker zijn dan dat ze nu zijn en wordt ook duidelijk dat luchtmobiel iets meer ingericht is op geïsoleerd optreden zonder mechanisch vervoer (dus functioneren op de benenwagen) dan gemechaniseerde infanterie. Dus wat dat betreft is het wel ietsjepietsje zwaarder dan gemechaniseerde infanterie omdat je ten allen tijde die bult van 80-120 liter met je meezeult.quote:Op woensdag 29 september 2010 16:48 schreef rubje het volgende:
[..]
dus luchtmobiel zijn gewone infanteristen die snel vervoerd worden en niks van doen hebben met elite eenheden zoals de commandos en de mariniers.
@Rubje… De Nederlandse krijgsmacht kent m.i. enkele eenheden (lees Special Forces (SF)) die door hun manier van opleiding, training en optreden m.i. met recht het predicaat ‘Elite’ dragen. Denk hierbij dan bijvoorbeeld aan het keurkorps van de Koninklijke Landmacht (KL), het Korps Commandotroepen (KCT). Het KCT heeft onder meer als taak het voorbereiden en uitvoeren van Speciale Operaties (SO) in het kader van bondgenootschappelijke verdedigings- en crisisbeheersingstaken. Daarnaast verzorgt het speciale opleidingen ten behoeve van diverse eenheden.quote:Op woensdag 29 september 2010 16:48 schreef rubje het volgende:
[..]
Dat was dus mijn punt ook omdat als je als leek al die YouTube fimpjes en verhalen erbij zo hoort je zou denken van " wow...dat moet echt een rete-zware opleiding zijn die gelijk staat aan die van andere specile eenheden " terwijl als je wat googled je andere feiten leest die dit tegenspreken.
Vandaar ook mijn specifieke vraag hier aan de kenners om nu het 'echte' verhaal te horen.
Maar, waar zou jij die Marnsbats plaatsen die de MSO moeten ondersteunen vanaf 2013 (Of het was 2015, weet ik niet meer zeker, stond in de Qua Patet Orbis.)quote:Op donderdag 30 september 2010 00:01 schreef leovanw het volgende:
[..]
@Rubje… De Nederlandse krijgsmacht kent m.i. enkele eenheden (lees Special Forces (SF)) die door hun manier van opleiding, training en optreden m.i. met recht het predicaat ‘Elite’ dragen. Denk hierbij dan bijvoorbeeld aan het keurkorps van de Koninklijke Landmacht (KL), het Korps Commandotroepen (KCT). Het KCT heeft onder meer als taak het voorbereiden en uitvoeren van Speciale Operaties (SO) in het kader van bondgenootschappelijke verdedigings- en crisisbeheersingstaken. Daarnaast verzorgt het speciale opleidingen ten behoeve van diverse eenheden.
Daarnaast schaar ik de ‘Maritieme Speciale Operaties’ (MSO) compagnie van het Korps Mariniers (KMarns), dat tot de Koninklijke Marine behoort, in ieder geval ook onder diezelfde noemer. De MSO is niettemin in eerste instantie voorbestemd voor de uitvoering van SO in een amfibische setting. De Bijzondere Bijstands Eenheid / Unit Interventie Mariniers (BBE/UIM), voorheen de Bijzondere Bijstandseenheid Mariniers (BBE-M), die met twee pelotons ook deel uitmaakt van de MSO, is in principe 24/7 ter ondersteuning van de Dienst Speciale Interventies (DSI) – dat onder het Ministerie van Justitie valt.
Dus je wilt imlicieren dat de cavelerie in de vorm van paarden nog wordt toegepast? Ik heb het hier allen over vervoer, en niet aanval! De luchtmobiele vervoert militairen via snelle vervoer, ter ondersteuning van infanterie, dus in jou eigen woorden....a alsjeblieft eens opzoeken waar de fuck je het over hebt voordat je weer van die bullshit gaat verspreiden.quote:Op woensdag 29 september 2010 07:34 schreef Vronsky het volgende:
[..]
..![]()
Even een correctie: Maar je zit te denken aan de 1st Cavalry Division, die zijn de afgelopen honderd jaar meerdere keren van taak veranderd.
Nu is het gewoon een zogeheten "Heavy Armoured Division" , ja er is ook een combat aviation brigade, maar naar mijn weten is dat meer zodat ze al hun eigen dingen hebben en zelfstandig kunnen vechten.
En ja, toen der tijd deed het inderdaad gedeeltelijk Air Assault (Nu nog, maar het is zeker geen primaire taak), maar dat was eerder omdat het veel makkelijker is mensen met helikopters rond te brengen in de jungle dan te lopen of een tank te gebruiken.
Maar het is zeker geen vervanger voor de cavalerie.
Dus ga alsjeblieft eens opzoeken waar de fuck je het over hebt voordat je weer van die bullshit gaat verspreiden.
[/quote]quote:Op donderdag 30 september 2010 06:14 schreef Clan het volgende:
[..]
Dus je wilt imlicieren dat de cavelerie in de vorm van paarden nog wordt toegepast? Ik heb het hier allen over vervoer, en niet aanval! De luchtmobiele vervoert militairen via snelle vervoer, ter ondersteuning van infanterie, dus in jou eigen woorden....a alsjeblieft eens opzoeken waar de fuck je het over hebt voordat je weer van die bullshit gaat verspreiden.
Ja, het was lekker rustig... en het tikte zo lekker wegquote:Op donderdag 30 september 2010 00:24 schreef Lightning_NL het volgende:
Tering, wat een lange post. En dat op dit tijdstip.
Het Korps Mariniers wordt, vooral doordat het de oudste eenheid is van onze krijgsmacht, ook een keurkorps genoemd... Voor mij persoonlijk heeft het begrip 'Elite' een andere betekenis. Anderzijds vind ik het prima als zowel Marns als LMB zo genoemd worden.quote:Op donderdag 30 september 2010 00:33 schreef Vronsky het volgende:
[..]
Maar, waar zou jij die Marnsbats plaatsen die de MSO moeten ondersteunen vanaf 2013 (Of het was 2015, weet ik niet meer zeker, stond in de Qua Patet Orbis.)
Dacht ook dat het gehele Korps op den duur "special operations capable" wilt worden, vind het wel een interessant concept op zich.
Ok, jij snapt het concept van cavalerie hier in Nederland dus niet helemaal.quote:
allererst dank voor je uitgebreide reactie die verhelderend is.quote:Op donderdag 30 september 2010 00:01 schreef leovanw het volgende:
[..]
@Rubje… De Nederlandse krijgsmacht kent m.i. enkele eenheden (lees Special Forces (SF)) die door hun manier van opleiding, training en optreden m.i. met recht het predicaat ‘Elite’ dragen. Denk hierbij dan bijvoorbeeld aan het keurkorps van de Koninklijke Landmacht (KL), het Korps Commandotroepen (KCT). Het KCT heeft onder meer als taak het voorbereiden en uitvoeren van Speciale Operaties (SO) in het kader van bondgenootschappelijke verdedigings- en crisisbeheersingstaken. Daarnaast verzorgt het speciale opleidingen ten behoeve van diverse eenheden.
Daarnaast schaar ik de ‘Maritieme Speciale Operaties’ (MSO) compagnie van het Korps Mariniers (KMarns), dat tot de Koninklijke Marine behoort, in ieder geval ook onder diezelfde noemer. De MSO is niettemin in eerste instantie voorbestemd voor de uitvoering van SO in een amfibische setting. De Bijzondere Bijstands Eenheid / Unit Interventie Mariniers (BBE/UIM), voorheen de Bijzondere Bijstandseenheid Mariniers (BBE-M), die met twee pelotons ook deel uitmaakt van de MSO, is in principe 24/7 ter ondersteuning van de Dienst Speciale Interventies (DSI) – dat onder het Ministerie van Justitie valt.
Daarnaast wordt zowel 11 Air Manoeuvre Brigade (wat op haar beurt een synergie is tussen 11 Luchtmobiele Brigade (Air Assault) "7 december" als grondeenheid en het Defensie Helikopter Commando als de factor in de derde dimensie) als ook het Korps Mariniers, door anderen of zichzelf de toevoeging ‘Elite’ toegedicht. De landmachtcommandant, luitenant-generaal Rob Bertholee, roemde recent nog de fysieke en mentale capaciteiten van de rode baretdragers, die hij rekent tot de ‘’keurtroepen’ van de landmacht. “Zij gaan door waar anderen stoppen.” Overigens Rubje, de kleur van de Nederlandse rode baret is identiek aan die van de Britse ‘Parachute Regiment’, namelijk maroon-rood.
@Rubje… Op mijn (fan)website… is meer dan genoeg leesvoer over de opleiding en operationele kant te vinden… Zowel van het KCT, Luchtmobiele Brigade, operationele inzet in de vele uitzendgebieden (ja, ik ben daar echt zelf bij geweest, mocht je daar nog steeds aan twijfelen) en andere eenheden van onze krijgsmacht kun je hier op terugvinden. Momenteel staan er zo’n 300 verhalen in het archief. Dus veel leesplezier en kijkplezier toegewenst. Eventuele op- en/of aanmerkingen worden zeer gewaardeerd… Mocht je/jullie naar anleiding daarvan iets meer willen weten, schroom dan niet en vraag het gewoon aan me.
Cheers, Leo
Zou wel leuk zijn op een paardje, ze hebben ze nog wel, maar idd, veel kennis heb ik niet van de cavalerie, en het onderdeel is aan verandering onderhevig.quote:Op donderdag 30 september 2010 23:54 schreef Clan het volgende:
[..]
Ok, jij snapt het concept van cavalerie hier in Nederland dus niet helemaal.
En de naam "air cav" is puur symbolisch nu omdat ze vroeger dus daadwerkelijk met paarden ten strijden gingen.
Heeft verder ook niets met vervoer te maken. (Zelfde geval hier in Nederland, een "huzaar" was vroeger ook dus cavalerie, en ik ga dus echt niet volgend jaar op een paardje staan verkennen.)
Nu is de 1st Cavalry Division voornamelijk gewoon een hele lading aan Mechaniseerde Brigades met een air assault brigade er aan vast zodat hun takenpakket wat uitgebreider is.
Dat is het ook gewoon verder, is niet echt veel ingewikkelds aan.
Ik vraag mij af in hoeverre anno 2010 de tank nog een heel groot verschil maakt in moderne oorlogsvoering ivg met de tijd van de koude oorlog gezien het steeds moderne militair tuig.quote:
Het boordwapen van een leo2a6 heeft natuurlijk net wat meer punch dan dat van een cv90/ypr en doet wat langer met z'n tankje peut dan een apache. Ergens kan dat nog wel van pas komen.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 14:47 schreef rubje het volgende:
[..]
Ik vraag mij af in hoeverre anno 2010 de tank nog een heel groot verschil maakt in moderne oorlogsvoering ivg met de tijd van de koude oorlog gezien het steeds moderne militair tuig.
Wat ik ermee bedoel is dat als je de lucht beheerst je eigenlijk heel weinig nog aan een divisie tanks hebt,aangezien die zo zijn uit te schakelen en de meeste gevechten tegenwoordig niet meer op grote vlaktes plaatsvinden maar in dorpen en steden waar mi lichte voertuigen en infanterie eerder de overhand hebben.
Of haal ik nu teveel door elkaar met een verkeerde eindconclusie?
Ik denk dat 'Utility of Force' ook wel wat voor jou isquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 14:47 schreef rubje het volgende:
[..]
Ik vraag mij af in hoeverre anno 2010 de tank nog een heel groot verschil maakt in moderne oorlogsvoering ivg met de tijd van de koude oorlog gezien het steeds moderne militair tuig.
Wat ik ermee bedoel is dat als je de lucht beheerst je eigenlijk heel weinig nog aan een divisie tanks hebt,aangezien die zo zijn uit te schakelen en de meeste gevechten tegenwoordig niet meer op grote vlaktes plaatsvinden maar in dorpen en steden waar mi lichte voertuigen en infanterie eerder de overhand hebben.
wat als je de lucht niet beheerst?quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 14:47 schreef rubje het volgende:
[..]
je moet mijn post nog eens lezen, en dan nog een keer antwoord geven, mkayquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 14:47 schreef rubje het volgende:
[..]
quote:Mijn punt is dat de gevechten veela in dorpen en steden plaatsvinden waar niet echt veel ruimte is voor tanks die toch het best aarden in open vlaktes voor een gevecht. Dat was mijn punt en tegenwoordig is mobiele dekking dmv Apaches voor lichte infanterie eenheden toch de standaard lijkt mij op die momenten.Op zaterdag 16 oktober 2010 18:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat als je de lucht niet beheerst?
dan gaan je infanterie en je lichte voertuigen eraan als de vijand over iets simpels als een T55 beschikt
uitgaan van je eigen superioriteit is een fout die een leger zich niet kan veroorloven
quote:En in een stedelijke omgeving zijn er zo veel punten waar jij vanuit dekking een apache neer kan halen dat het niet leuk meer is.Op vrijdag 22 oktober 2010 16:40 schreef rubje het volgende:
[..]
Mijn punt is dat de gevechten veela in dorpen en steden plaatsvinden waar niet echt veel ruimte is voor tanks die toch het best aarden in open vlaktes voor een gevecht. Dat was mijn punt en tegenwoordig is mobiele dekking dmv Apaches voor lichte infanterie eenheden toch de standaard lijkt mij op die momenten.
quote:voordeel aan een tank is dat die zelf ruimte maken voor zichzelfOp vrijdag 22 oktober 2010 16:40 schreef rubje het volgende:
[..]
Mijn punt is dat de gevechten veela in dorpen en steden plaatsvinden waar niet echt veel ruimte is voor tanks die toch het best aarden in open vlaktes voor een gevecht. Dat was mijn punt
quote:onzin ... bij ons is het standaard omdat het te duur is om ze ergens naar toe te brengen, daarom worden er manieren onderzocht omdat goedkoper te maken, in elke vrijwel oorlog worden nog steeds tanks ingezet, ook/juist in de staden tegenwoordig is mobiele dekking dmv Apaches voor lichte infanterie eenheden toch de standaard lijkt mij op die momenten.
quote:de 2a4.. wat een lachertjeOp vrijdag 22 oktober 2010 17:16 schreef sp3c het volgende:
http://defense-update.com/wp/20101008_canadian_leopard-2.html
of die
quote:Als ik in een paar topic elke keer moet aanhoren en lezen hoe geweldige de LMB wel niet is en vervolgens ga je zaken met elkaar vergelijken dan durf ik vol te houden als leek en gewone burger dan gemiddeld genomen een commando en marinier meer in zijn pet heeft dan een gemiddelde LMB infanterist. En dan kun je nog honderd keer gaan herhalen dat zus en zo toch anders ligt,ja,appels en peren zijn moeilijk met elkaar te vergelijken,maar grosso modo ach ik de weerbaarheid en status van een gemiddelde marinier en commando hoger dan die van een LMB infanterist hoe goed en vaak hij opgeleid wordt doorOp zaterdag 23 oktober 2010 15:45 schreef redcharlie het volgende:
Erg jammer dat er op dit soort forums altijd op dit soort discussies wordt gereageerd door mensen die zelf nog geen dag in dienst hebben gezeten. Uit de post van leovanw blijkt meteen dat hij de enige is die verstand van zaken en recht van spreken heeft. In mijn optiek is het niet belangrijk hoe je een eenheid noemt, maar je moet dan wel consequent zijn. Je kan dus niet zeggen 'de mariniers en het kct zijn elite en luchtmobiel niet'. Daarmee zeg je dus eigenlijk dat de gemiddelde marinier hetzelfde takenpakket heeft als de gemiddelde commando, en dat luchtmobiel daar bovendien buitenvalt. Dat is allesbehalve waar. Jongens; het is heeeel simpel.
Pantserinfanterie: Infanterie eenheid
Luchtmobiel: Lichte Infanterie
Korps Mariniers: Lichte Infanterie
Korps Commando Troepen: Special Forces
Voor degene die het niet doorhad. Achter Korps Mariniers en Luchtmobiel staat hetzelfde: lichte infanterie. Het verschil met de pantserinfanterie is dus dat deze twee eenheden bestaan uit militairen die gewend zijn te opereren zonder ondersteuning van zware voertuigen. Laat je niet misleiden door de term 'licht'; dit wil juist zeggen dat zij zélf zwaar bepakt zijn en lange afstanden af moeten kunnen leggen zonder voertuigen. Het resultaat: een zware opleiding, andere manier van inzet en over het algemeen andere mind set.
Als je dit niet 'elite' genoeg vind en je vind dat alleen special forces tot de elite behoren, dan vallen zowel luchtmobiel als het korps mariniers af. Over het algemeen worden beide eenheden vaak echter wél zo aangeduid, net door dat beetje extra dat zij leveren. Om hiermee de pantserinfanterie overigens niet af te vallen.
Nogmaals vind je dit allemaal niet stoer genoeg, dan moet je eerst bij jezelf afvragen wie jij wel niet bent om dat niet stoer te vinden en vervolgens, wanneer je nog steeds van je standpunt overtuigd bent, moet je dan maar solliciteren bij het Korps Commando Troepen. Het korps commando troepen levert namelijk ook een zeer pittige opleiding en leidt zijn mensen daarnaast op om special operations uit te voeren. In tegenstelling tot het gros van de mariniers/luchtmobielers.
En daar komt ie 'HET GROS'. Want ja, er zijn uitzonderingen. Zo heeft het Korps Mariniers een (in verhouding zeer kleine) groep militairen die ook onder het kopje 'special forces' vallen. Met recht is hier al gesproken over bijvoorbeeld het UIM. Echter, om dit nogmaals te benadrukken; de gemiddelde marinier komt niet uit een onderzeeër gezet om vervolgens gekleed in het zwart een 'high value target' uit zijn huis te trekken. Geloof niet alles wat je op tv ziet... De gemiddelde marinier heeft een erg stoere baan, maar is nog steeds infanterist.
Ik weet dat er infanterie pelotons van het korps mariniers worden gebruikt om deze kleine groep special forces van het korps te ondersteunen (of dat hier althans plannen voor waren). Maar maakt dat ze dan ook special forces? Nee, helaas niet. Overigens is exact ditzelfde plan ook bij de landmacht van toepassing. Daar gaat het namelijk om pelotons luchtmobiel die het kct ondersteunen. (ik zag dat een forumganger hier al van op de hoogte was) Ook zij zijn daarmee echter nog geen special forces. Tot slot; Ook de luchtmobiele brigade heeft kleine eenheden die op zeer hoog niveau acteren, denk daarbij aan de pathfinders.
Al met al; als je antwoord geeft op vragen zorg dan dat je weet waar je over praat en als je iets wel of geen elite wil noemen is dat helemaal aan jou, maar ben dan consequent.
En dat laatste is waarschijnlijk een understatementquote:Op vrijdag 29 oktober 2010 17:28 schreef Ice_Ice het volgende:
Dat is nou eenmaal de luchtmobiele cultuur.... luchtmobiel en dan een hele tijd niets en dan de rest van het leger, de zogenoemde "blanco's'
Ik heb overigens niets tegen lmb...
LMB toch ook?quote:Op vrijdag 29 oktober 2010 13:28 schreef rubje het volgende:
[..]
Hebben ook in Afghanistan gediend,hebben ook een staat van dienst die ver teruggaat.
zelfverheerlijking is een militair dingetje, daar is de luchtmobiele brigade echt niet uniek inquote:nee,LMB schijnt een soort overheerlijking( of flavor of the month) te zijn van het Nl leger,iets dat mi net zo vergangkelijk is als de populariteit momenteel van een programma als Oh Cherso.
Een beetje bescheidenheid zou meer op zijn plaats zijn dan deze vorm van oververheerlijking door enkelen.
quote:Zucht..............Op dinsdag 2 november 2010 13:20 schreef rubje het volgende:
Juist ja, vol zijn van je zelf is mi niet erg maar overdrijven alsof dat het enigste is,dan mag je je zelf weleens laten nakijken want op een bepaalt moment wordt je niet meer serieus genomen en zelfs als vervelend beschouwd.
Iets anders: Ik heb die website van leovanw eens de afgelopen tijd doorgespit en er staat echt veel en goede informatie op voor leken zoals ik inzake alles wat met de commandos hebben te maken.Ik heb begrepen dat hij deze info ook zelf krijgt aangereikt van hun om naar buiten te brengen. Erg leuk allemaal en informatief.
Dat dus!!!quote:Op dinsdag 2 november 2010 13:34 schreef Blauwebaret het volgende:
misschien hier een andere mening als burger.
i don't give a crap wie de beste is! ze moeten allemaal goed zijn, hun stinkende best doen.
wat maakt het ook uit.
Zucht.......nogmaals.....LMB zijn geen SF, net zomin als het Korps Mariniers.quote:Op dinsdag 2 november 2010 13:47 schreef Vronsky het volgende:
Je wilt ook echt niet weten hoeveel jochies ik heb horen zeggen dat de luchtmobiele brigade SF is.![]()
KCT en de MSO met elkaar te vergelijken is al een stuk beter.
Uiteraard sp3cquote:Op dinsdag 2 november 2010 14:13 schreef sp3c het volgende:
mjah nieuw ... de brigade is nieuw ja
de geschiedenis van de verschillende eenheden binnen de brigade gaat terug tot de tiendaagse veldtocht maar dat weet jij als grenadier ongetwijfeld beter dan mij
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Sowieso, de LMB is ook niet meer wat het geweest is, heb wat verhalen gehoord van zo'n man die ook in de eerste lichting zat toen ik nog vrijwillige brandweerman was.quote:Op dinsdag 2 november 2010 14:08 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Zucht.......nogmaals.....LMB zijn geen SF, net zomin als het Korps Mariniers.
Goed in het Korps heb je 1 héél klein clubje, de zgn UIM. Maar de rest is gewoon lichte infanterie!!
Dat het Kmarns een naam heeft is bekend, hun wapenfeiten idem. Dat kent Nederland.
LMB is relatief nieuw. (ja, ben eerste lichting, 09/92). En pisvlekken die bweren dat LMB beter is dan weet ik veel wie?? Ze liegen, een ieder heeft zijn eigen vakgebied.
Zonder elkaar overleven we nl. niet!!
Overigens, de gemiddelde legionair stelt ook niet VEEL voor, (Basis opleiding van 15 weken.. dat is het.), alleen zij hebben van vroeger in Afrika nogal een reputatie opgebouwd.quote:Op donderdag 4 november 2010 12:08 schreef rubje het volgende:
hehe,eindelijk iemand die ook even de realiteitszin naar boven laat komen.![]()
nog ff een een gemiddelde LMB infanterist acht zich ook beter dan een gemiddelde
legionair,of iemand vd Spetnatz![]()
@sp3c
Het grote voorbeeld is er maar 1 en dat is ErwinRommel die in praktisch elk topic met zijn para kreten zich naar de voorgrond dringt,alsof er niks anders bestaat en het idee geeft dat hij met zijn militaire achtergrond bij de grote jongens van het KCT en Mariniers hoort.Maar goed,ik vind het verder zinloos om hier aandacht aan te geven want ik heb al voldoende gezegd hoe ik er tegenover sta en erover denk (Dutchbat 3 verhaal) en dat hoef ik niet elke keer te herhalen lijkt mij.
in dat opzich zou hij eens een voorbeeld kunnen nemen aan Rave_NL die echt laat zien dat hij heus wel kwaliteiten heeft en zich bescheiden opstelt en passend uit waar nodig.
Dat is een eigenschap van een ware gevechtssoldaat ongeacht of het nu elite is of niet ,die zich niet hoeft te bewijzen of zonodig op de voorgrond hoeft te treden,want waarom luid en duidelijk maken waar je vandaan komt en hoe goed je wel niet bent,als? je echt die kwaliteiten hebt?
Het is toch belangrijk dat jij maar weet hoe goed je bent? heb je echt geen speldje oid voor nodig,de mensen zien of merken het toch wel op een bepaalt moment en als ze het niet merken? sowhat,er zijn belangrijkere dingen in het leven lijkt mij.
ik stopte met lezenquote:
die is mooiquote:Op donderdag 4 november 2010 12:08 schreef rubje het volgende:
hehe,eindelijk iemand die ook even de realiteitszin naar boven laat komen.![]()
dat heb ik hm nog niet zien zeggen eerlijk gezegdquote:nog ff een een gemiddelde LMB infanterist acht zich ook beter dan een gemiddelde
legionair,of iemand vd Spetnatz![]()
@sp3c
Het grote voorbeeld is er maar 1 en dat is ErwinRommel die in praktisch elk topic met zijn AASLT/PARA FTW! kreten zich naar de voorgrond dringt,alsof er niks anders bestaat en het idee geeft dat hij met zijn militaire achtergrond bij de grote jongens van het KCT en Mariniers mag scharen, dan heb ik zoiets van:![]()
![]()
![]()
nee dat hoeft niet want het gebrek aan kennis straalt er iedere keerweer vanaf en je krijgt iedere keer dezelfde reactiesquote:Maar goed,ik vind het verder zinloos om hier aandacht aan te geven want ik heb al voldoende gezegd hoe ik er tegenover sta en erover denk (Dutchbat 3 verhaal) en dat hoef ik niet elke keer te herhalen lijkt mij.
wat de fok! weet jij daar nu van ...quote:Dat is een eigenschap van een ware gevechtssoldaat ongeacht of het nu elite is of niet
Kijk eens goed in de geschiedenis in DEF waar hij in voorkomt en je ziet vanzelf de kerenquote:Op donderdag 4 november 2010 12:43 schreef sp3c het volgende:
die is mooi
iemand zegt iets wat in je staatje past en DAT is realeitszin en de restis onzin
dat heb ik hem nog niet zien zeggen eerlijk gezegd
[..]
Het gaat niet om het feit dat je niet trots mag zijn over je diensttijd en wat grappen en grollen op zijn tijd mag doen,maar als je continue in bijna elke topic in DEF je naar voren schreeuwt met dezelfde kreten,en je ziet en leest zijn verleden,dan heb ik zoiets van: "Joh...een tandje minder kan ook wel." Vooral met een verleden van een VN bataljon genaamd Dutchbat 3 dat zoveel jaar na dato voor de gewone burger nog steeds synoniem staat voor nederlandse jongens die zich militairen noemen en onschuldige bange burgers aan de vijand overleverden omdat ze zelf zoals het heette onderbemand,onderbewapend en in de steek gelaten waren door de hogere militaire machten terwijl achteraf blijkt dat gewoon simpele angst heeft geregeerd en men dus voor de gemakkelijkste weg koos nl: "Geef de vijand wat ze willen en redt je eigen vege lijf ondanks dat je kan raden dat die burgers worden afgevoerd en vermoord."quote:ER strooit met kreten in het rond en is heel erg trots op zijn diensttijd daar maken we (ik ook) af en toe wat grappen over maar dat hij beter is dan de rest heb ik hem nooit horen zeggen
Ik heb de afgelopen weken expres alle documentatie mbt dit hele Srebrenica gebeuren er goed op nageslagen,nagelezen en op mij laten inwerken om een mening te kunnen vormen zodat het tenminste goed onderbouwd is. Maar als ik elke keer moet aanhoren dat ik ook begrip voor onze nederlandse militairen moet hebben alleen maar omdat zij geestelijk er door heen zitten vanwege hetgeen ze hebben ervaren,dan is dat voor een gemiddelde burger en niet-militair niet te vatten omdat altijd het beeld blijft van hossende militairen voor de tv camera's die maar wat blij zijn dat ze naar huis mochten terwijl daarvoor tientallen moslim burgers waren afgevoerd en vermoord door de vijand,alleen maar omdat onze eigen jongens te bang waren ( of noem het voor mijn part bevel van hoger hand) om ze met de beperkte middelen die ze hadden iets te doen. Dat laatste is wel duidelijk geworden in die documentaire op Geschiedenis24 over sergeant-majoor Hans Thijsen en de val van Srebrenicaquote:[..]
nee dat hoeft niet want het gebrek aan kennis straalt er iedere keerweer vanaf en je krijgt iedere keer dezelfde reacties
En dan kun je duizend keren beweren dat het allemaal anders of dat mensen het niet begrijpen of anti-militair zijn of noem maar een zoveelste excuus,feit is dat men gewoon de ware toedracht niet wil horen omdat het te pijnlijk is. Tuurlijk,de waarheid komt nooit gelegen,dus liegen we maar erop los om het te verdringen.quote:Documentaire uit 2005 over sergeant-majoor Hans Thijsen, die op 11 juli 1995 als Dutchbatter betrokken is bij de val van de moslimenclave Srebrenica. Thijsen wordt gevolgd bij zijn terugkeer naar Srebrenica, tien jaar na de genocide.
Afl.: Monument van onverwerkt verdriet.
Ik heb die vraag al eerder beantwoord met "nee"en ook waarom.quote:Op donderdag 4 november 2010 13:17 schreef Vronsky het volgende:
Rubje.. heb jij nou eigenlijk in dienst gezeten?
Want je straalt het tegenovergestelde uit, of je bent zo'n bittere dipli.
Zelf alleen blijven wentelen in je eigen verdriet is al erg genoeg dus daar zeg ik niks over.quote:ErwinRommel schreef op donderdag 4 november 2010 @ 13:52
Rubje, jij hebt de ballen verstand van zaken. Het is goed met jou, ik laat je maar door reutelen hoor. Succes met je verstand van 0 mbt LMB!!
waarom doe jij niet gewoon je werk en ban die mongool gewoon?quote:Op vrijdag 5 november 2010 00:12 schreef Pumatje het volgende:
Jongens , Rommel, Rave, Sloggi,... kappen met verneuken van het topic.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |