quote:Zeker vijftien doden bij Loveparade Duisburg
Uitgegeven: 24 juli 2010 18:19
DUISBURG - Bij de Loveparade in Duisburg zijn zaterdag zeker vijtien doden gevallen. Daarnaast vielen er honderd gewonden.
Dit heeft de Duitse politie laten weten. Er was massale paniek uitgebroken in een tunnel. Eerder was er nog sprake van tien doden.
De paniek brak uit terwijl de menigte in de voetgangerstunnel stond te wachten op toegang tot het festivalterrein. Volgens de krant Bild waren 1,4 miljoen mensen afgekomen op het grote dansfeest in het Ruhrgebied.
Degenen die nog op toegang stonden te wachten, zijn met luidsprekers opgeroepen naar huis te gaan. Volgens de politie moet een crisisstaf nu beslissen of het feest doorgaat.
Tiësto
Voor de ramp repte Bild, de grootste Duitse krant, nog over ''de gaafste party ter wereld''. De Nederlandse top-dj Tiësto verzorgde een deel van de muzikale omlijsting op het feestterrein op een voormalig spoorwegemplacement.
Hij kon gebruikmaken van een geluidsinstallatie met een vermogen van 750.000 watt, volgens Bild de krachtigste die ooit in Europa is gebruikt.
Voor het evenement was een speciale hymne gecomponeerd, The Art of Love (De kunst van de liefde). Verslaggevers van persbureau dpa ter plaatse meldden 'herrie en veel naakte huid'.
Centraal station
Het centraal station van Duisburg is zaterdag opnieuw gesloten. Na een massale paniek waren veel mensen op de rails gaan lopen.
Dit hebben de Duitse spoorwegen laten weten. De politie probeert de mensenmassa voor het gesloten station in bedwang te houden.
Het centraal station moest eerder tijdelijk gesloten worden omdat dronken feestgangers over de rails liepen.
Feest
Het feest is om veiligheidsredenen niet afgebroken. Veel feestgangers die niet wisten dat er doden zijn gevallen, dansten gewoon door.
De nooduitgangen van het terrein zijn geopend om het mogelijk te maken dat de mensenmassa langzaam afvloeit.
Een feestganger klaagde dat hij de politie heeft gewezen op de dreigende paniek in de tunnel, maar dat geen maatregelen zijn genomen.
De Loveparade is een van de grootste evenementen in het kader van Ruhr.2010: het Ruhrgebied is dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:27 schreef SoldMayor het volgende:
Als die in NL was gebeurd waren we nu al bij topic deel 16 geweest
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:27 schreef SoldMayor het volgende:
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:28 schreef RoBro het volgende:
[..]
en als het in mali was gebeurd niet eens een topic geopend lul toch niet zo stom
En als in Brazilië, dan bij reactie nr. 63.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:27 schreef SoldMayor het volgende:
quote:
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:28 schreef Meddo het volgende:
Dat is toch die optocht voor homos of niet?
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:28 schreef RoBro het volgende:
[..]
en als het in mali was gebeurd niet eens een topic geopend lul toch niet zo stom
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:29 schreef Leandra het volgende:
Nu volgens de WDR: agressieve mensen onder de dope en alcohol toch binnen wilden komen.... daardoor paniek uitgebroken.
Nu volgens de WDR: agressieve mensen onder de dope en alcohol toch binnen wilden komen.... daardoor paniek uitgebroken.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:29 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Details mister.
Bovendien, wat ik eraan doen dat er doden zijn gevallen? Stil in een hoekje zitten janken, helpt dat, denk je? Als ik niet 10.000 km verderop zat, was ik er ook bij geweest, de LoveParade.
Is dat genoeg "troost" voor de emotioneel-correcte federerfan?
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:28 schreef Meddo het volgende:
Dat is toch die optocht voor homos of niet?
En dan heeft mijn Lief ondertussen nog voor me lopen vertalen, en ik het vervolgens getypt.....quote:
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:30 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
FOK's bagatelliseer brigade is er ook hoor. Stel je voor dat je een keer iets erg zou vinden.
quote:
In dat afvoeren zijn die Duitsers keien...quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:20 schreef Siegfried het volgende:
[..]
Pardon? Wat wil je doen met mensen die daar straks staan zonder iets te kunnen doen, zonder weg te kunnen? Dat wordt opnieuw paniek.
Nee, beter laat je het (nu even) doorgaan, en begin je langzaam met het afvoeren van grote groepen mensen.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:31 schreef Felixa het volgende:
Dus ook te weinig politie aanwezig die de situatie onderschat heeft.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:32 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
In dat afvoeren zijn die Duitsers keien...
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:32 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Niet zo lopen kankeren, ben je ooit weleens op de loveparade geweest?
Het zijn 1.4 miljoen mensen dit jaar. Waarschijnlijk meer dan dat jij er ooit bij elkaar hebt gezien.
Wat wil je doen? 1.4 miljoen politieagenten neerzetten?
Wanneer er paniek uitbreekt in zo'n mensenmassa heb je een probleem.
Maar ik hoorde iets over brandwonden en een aanslag
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:32 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Niet zo lopen kankeren, ben je ooit weleens op de loveparade geweest?
Het zijn 1.4 miljoen mensen dit jaar. Waarschijnlijk meer dan dat jij er ooit bij elkaar hebt gezien.
Wat wil je doen? 1.4 miljoen politieagenten neerzetten?
Wanneer er paniek uitbreekt in zo'n mensenmassa heb je een probleem.
Maar ik hoorde iets over brandwonden en een aanslag
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:31 schreef Felixa het volgende:
Dus ook te weinig politie aanwezig die de situatie onderschat heeft.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:34 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[ afbeelding ]
Witte lakens...![]()
[update] paniek blijkbaar niet in de tunnel ontstaan maar mensen zijn omlaag gevallen in de tunnel, volgens ooggetuigen.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:35 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Dat is een te makkelijke conclusie op dit moment. Niet op elke plaats op bij het festivalterrein kan een peloton aan politiemensen staan.
Hij heet niet voor niets "Mental", 40er met het denkvermogen van een 12 jarigequote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:35 schreef Tarabass het volgende:
Wat is er waar van de aanslag die er zou zijn, en van de mensen met brandwonden en vuur etc.?
quote:
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:37 schreef Felixa het volgende:
[..]
Zoals ik hierboven al schreef, dat werd gezegd op tv.
Dat is niet mijn eigen conclusie.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:35 schreef Tarabass het volgende:
Wat is er waar van de aanslag die er zou zijn, en van de mensen met brandwonden en vuur etc.? Wordt dit expres verzwegen om een paniek onder 1,4 miljoen mensen tegen te gaan, of is het onzin? Dat is immers ook de reden waarom het feest 'gewoon'door gaat, daar kan je de stekker niet zomaar uittrekken. Dat wordt een ramp (dat het zo langzamerhand aan het worden is natuurlijk)..
quote:Vele mensen met brandwonden!! ook melding van vuur! Als ik 15 min eerder was gestopt was ik er geweest! Hoe kut is dit!!!!
quote:Massa paniek met brandwonden???? Geloof er geen bal van!!!!
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:37 schreef Paul het volgende:
Waarom is de loveparade op een andere locatie dan dit jaar?
Nouja, als het wel zo zou zijn zou het ook niet 1-2-3 naar buiten gebracht worden. Zoals eerder gezegd, dat wordt een ramp. Ik hoop dat hij poep praat iig, het is zo al erg genoeg..quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:37 schreef Pek het volgende:
[..]
Hij heet niet voor niets "Mental", 40er met het denkvermogen van een 12 jarige
Grappigquote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:38 schreef tong80 het volgende:
[..]
In Berlijn waren in het verleden al genoeg doden gevallen
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:37 schreef Paul het volgende:
Waarom is de loveparade op een andere locatie dan dit jaar?
Geen idee, ik ga er vanuit van wel....quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:38 schreef tong80 het volgende:
[..]
Zien we die ?
Nu is de Duitsland in beeld in beeld
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:39 schreef J0kkebr0k het volgende:
Weet niet of ik het helemaal goed verstaan heb, maar een ooggetuige op WDR zei dat ie tegen agenten riep dat ze moesten zorgen dat er geen volk meer bij kwam omdat ze vooraan doodgedrukt werden. Die agent reageerden nogal laconiek en zei: "Wil jij de boel regelen of doen wij dat?"
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:39 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
De veiligheid van een dergelijke evenement valt niet te garanderen, daarom willen veel steden het niet meer hebben.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:38 schreef tong80 het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:40 schreef meth1745 het volgende:
Had voorkomen kunnen worden. De laatste tien jaar is er genoeg onderzoek naar crowd dynamics gedaan. Dat een tunnel extra gevaar vormt ligt voor de hand.
Het is juist een heel logische reactie. Jij laat je liever overlopen als ik het zo hoor? Als de nood aan de man komt dan vecht je voor je leven.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:40 schreef Desunoto het volgende:
Als je berichten als deze ziet dan weet je meteen weer hoe walgelijk sommige mensen zijn. Doodgedrukte mensen schijnbaar...dan ben je gewoon niet goed bij je hoofd. En het "blinde paniek en je weet niet wat je moet doen" is geen excuus. Je gaat gewoon niet als een randdebiel anderen lopen aanduwen.
![]()
Triest dit.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:38 schreef tong80 het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:40 schreef meth1745 het volgende:
Had voorkomen kunnen worden. De laatste tien jaar is er genoeg onderzoek naar crowd dynamics gedaan. Dat een tunnel extra gevaar vormt ligt voor de hand.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:40 schreef Desunoto het volgende:
Als je berichten als deze ziet dan weet je meteen weer hoe walgelijk sommige mensen zijn. Doodgedrukte mensen schijnbaar...dan ben je gewoon niet goed bij je hoofd. En het "blinde paniek en je weet niet wat je moet doen" is geen excuus. Je gaat gewoon niet als een randdebiel anderen lopen aanduwen.
![]()
Triest dit.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:40 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Vorig jaar was er geen LP, omdat ze geen locatie konden vinden, het wordt simpelweg te populair.
Zou wel eens de laatste LP kunnen zijn.
Nee, ik begrijp gewoon niet wat je grappig vindt aan zoiets.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:29 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Details mister.
Bovendien, wat ik eraan doen dat er doden zijn gevallen? Stil in een hoekje zitten janken, helpt dat, denk je? Als ik niet 10.000 km verderop zat, was ik er ook bij geweest, de LoveParade.
Is dat genoeg "troost" voor de emotioneel-correcte federerfan?
Oh, er heeft expres een groepje mensen staan duwen aan het eind van de tunnel? Lul niet, joh. als het zo simpel zou werken gebeurde dit soort ongelukken niet..quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:40 schreef Desunoto het volgende:
![]()
Triest dit.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:40 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het was inderdaad van die strekking.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:43 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp gewoon niet wat je grappig vindt aan zoiets.
Politie lijkt inderdaad fouten te hebben gemaakt, maar laten we het officiële verhaal ff afwachten.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:43 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hmm, er werd in het vorig topic gezegd dat er, terwijl er al helemaal geen beweging meer in zat, mensen door de politie werden gemaand door te lopen. Tel daar een paar dronken/wause/agressieve idioten bij op en je hebt een ramp.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:42 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het is juist een heel logische reactie. Jij laat je liever overlopen als ik het zo hoor? Als de nood aan de man komt dan vecht je voor je leven.
Bedankt voor je uitleg. Ik begrijp uit je reactie dat je het zelf ook niet helemaal snapt. Veel plezier verder met de berichtgeving.quote:
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:44 schreef Felixa het volgende:
[..]
Dat van die laconieke houding van de politie zag ik ook ergens op twitter langskomen.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:44 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Politie lijkt inderdaad fouten te hebben gemaakt, maar laten we het officiële verhaal ff afwachten.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:36 schreef MissJ het volgende:
[..]
die beelden![]()
en omlaag gevallen in een tunnel
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:44 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Geen live uitzending denk ik, zometeen een persconferentie.
Reden waarom je vóór de tunnel maatregelen neemt, je zorgt dat een eventuele 'bottleneck' op een veilige plaats optreedt.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:41 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Theoretisch kan het altijd voorkomen worden, in de praktijk ben je vaak gebonden aan de locatie waar een evenement plaatsvindt.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:45 schreef Desunoto het volgende:
[..]
De eerste mensen die beginnen met duwen zijn fout. Dankzij hen ontstaat er een kettingreactie. Degenen die weg willen omdat er een paar idioten beginnen te drukken en duwen, snap ik ook wel. Het zijn de idioten die er mee beginnen waar ik het over heb. Dat zijn gewoon beesten.
quote:
Onderling overleg is wel het minste wat je van de politie mag verwachten, en als de politie dan van 2 kanten mensen een tunnel in gaat sturen en simpelweg niet reageert op berichten dat mensen als dominostenen omvallen dan is het wel heel makkelijk om het als een "foute inschatting" af te doen.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:45 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Dat is ook wel te begrijpen, die laten zich niet commanderen door beschonken mensen en schatten liever zelf de situatie in. Helaas een foute inschatting of het was simpelweg niet meer mogelijk om tijdig in te grijpen.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:49 schreef Tarabass het volgende:
Serieus, ik kan wel janken als ik dit zie. Dit is als partyganger één van mijn grootste angsten, onbewust:
http://www.spiegel.de/fotostrecke/fotostrecke-57495-4.html
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:51 schreef CantFazeMe het volgende:
Maar waardoor is er nou paniek ontstaan?
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:40 schreef Desunoto het volgende:
![]()
Triest dit.
Bom?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:52 schreef BabeWatcher het volgende:
De rampplek: 51°25'12.99"N , 6°46'20.80"O , bij het gesloopte goederenstation van Duisburg
Goed dat het feest gewoon doorgaat. De doden heb je toch niet meer terug als je nu gaat stoppen, bovendien geeft het nog extra paniek als je de mensen gaat vertellen dat er een bom in de tunnel is afgegaan.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:52 schreef BabeWatcher het volgende:
De rampplek: 51°25'12.99"N , 6°46'20.80"O , bij het gesloopte goederenstation van Duisburg
Goed dat het feest gewoon doorgaat. De doden heb je toch niet meer terug als je nu gaat stoppen, bovendien geeft het nog extra paniek als je de mensen gaat vertellen dat er een bom in de tunnel is afgegaan.
Edit:quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:52 schreef BabeWatcher het volgende:
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:52 schreef Nostalgist het volgende:
[..]
Volgens een ooggetuige (journaliste) aggressiviteit om toch binnen tekomen.
quote:
quote:
quote:
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:52 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Tuurlijk ga jij wel voor je uit rennen en duwen wanneer dat ook in je rug gebeurt. Want anders word je zelf ondergelopen. Is gewoon een instinctieve reactie, net zoals dat je je armen naar voren houdt wanneer je aan het vallen bent..
Niet tegelijk, daarom..quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:54 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ja want de rest krijgt het de aankomende uren niet mee idd.
Teveel mensen op dezelfde plek op dezelfde tijd. Dat valt alleen de organisatie te verwijten.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:58 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Die mensen begrijp ik ook. De mensen achteraan die de kettingreactie en de paniek in gang zetten, die zijn fout. Medeplichtig aan doodslag zelfs. De mensen die al middenin de massa zaten konden natuurlijk niet anders dan op het geduw en getrek reageren. Maar dat had nooit gehoeven als er niemand mee begonnen was.
En ook al waren die agressieve lui onder invloed van drugs of alcohol, dat maakt ze nog niet minder fout.
quote:
He's mental.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:59 schreef kL0j00h het volgende:
Mental fucking Theo is helemaal gek man. Die zit paniek te zaaien niet normaal. Wat een kneus zeg.
Bundewehr is het leger. Je ziet inderdaad ook veel militairen rondlopen.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:58 schreef J0kkebr0k het volgende:
Is Bundeswehr niet gewoon een woord voor "hulpdiensten"?
Verzahling? Ik ben niet zo goed in Duits.quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bundeswehrquote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:58 schreef J0kkebr0k het volgende:
Is Bundeswehr niet gewoon een woord voor "hulpdiensten"?
Die zijn ook mede verantwoordelijk inderdaad. Als je zo die foto's en dat .gifje bekijkt van een paar pagina's terug hadden ze al lang in moeten grijpen. En beter moeten communiceren.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:59 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Teveel mensen op dezelfde plek op dezelfde tijd. Dat valt alleen de organisatie te verwijten.
9 vrouwen 6 mannen, thats it.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:02 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Ik lees over een bom, maar daar is compleet geen sprake van toch?
En is er al iets bekend over de identiteit van de slachtoffers, heb het nergens kunnen vinden.
quote:
Nee, ik vermoed dat het verhaal over die bom het gevolg is van de paniek en de snelheid waarmee zo'n verhaal vervolgens gaat, dan krijg je al snel dat soort speculaties die "waarheid" worden door Twitter.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:02 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Ik lees over een bom, maar daar is compleet geen sprake van toch?
En is er al iets bekend over de identiteit van de slachtoffers, heb het nergens kunnen vinden.
De auteur van die tekst verwonderde zich erover dat 1 miljoen mensen door die tunnels werden geleid. Hij geeft aan dat wie in Essen en Dortmund erbij was, weet wat voor een gedrang er is bij de bezoekers en hij vindt dit dan ook erg slecht geregeld. Hij voorspelt dan ook dat deze situatie best eens tot doden zou kunnen leiden (en dat zei hij voordat bekend werd dat er inderdaad doden waren gevallen).quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:00 schreef Chowi het volgende:
[..]
Verzahling? Ik ben niet zo goed in Duits..
quote:
Als de datum klopt dan was het zelfs eergisteren al....quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:05 schreef DaMart het volgende:
[..]
De auteur van die tekst verwonderde zich erover dat 1 miljoen mensen door die tunnels werden geleid. Hij geeft aan dat wie in Essen en Dortmund erbij was, weet wat voor een gedrang er is bij de bezoekers en hij vindt dit dan ook erg slecht geregeld. Hij voorspelt dan ook dat deze situatie best eens tot doden zou kunnen leiden (en dat zei hij voordat bekend werd dat er inderdaad doden waren gevallen).
Damn... sterkte ermee. Maar aan de andere kant: What are the odds @ 1.4 miljoen mensenquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:06 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Komende uren hier maar nieuws in de gaten houden, meerdere vrienden zijn er heen. Telefoonverkeer daar lijkt plat te liggen.
Jij kan ook niemand bereiken? Ik kreeg toen ik mijn broer belde wel een vrouw aan de telefoon, maar de zinnen die zij zei bleven zich herhalen dus ik heb hem weggedrukt. Zal wel een bandje zijn geweest.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:06 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Komende uren hier maar nieuws in de gaten houden, meerdere vrienden zijn er heen. Telefoonverkeer daar lijkt plat te liggen.
"zie ik het goed dat je een miljoen mensen door die smalle tunnel straat wil laten gaan. Dat is in mijn ogen een val. Dat kan nooit goed gaan. In Dortmund en Essen was er ... en dat was een katastrofe. En hier willen ze werkelijk de mensen door een éénbaansTUNNEL laten gaan? Ik snap het niet!!!" Ik zie al doden als ze na de afkondiging allen tegelijk het terrein willen verlaten"quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:00 schreef Chowi het volgende:
[..]
Is een bericht van 2 dagen geleden met daarin de opmerking dat het gekkenwerk is om 1 miljoen mensen door een enkele tunnel te sturen om het terrein op te komen.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:00 schreef Chowi het volgende:
[..]
Die datum had ik nog niet eens gezienquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als de datum klopt dan was het zelfs eergisteren al....
Dat blijf ik mezelf ook voorhouden inderdaad. Zal allemaal wel loslopen, wel veel Nederlanders daar.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:07 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Damn... sterkte ermee. Maar aan de andere kant: What are the odds @ 1.4 miljoen mensen
Reken er maar wel op.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:08 schreef formerjellybean het volgende:
Kan het dodental ook niet oplopen juist nu of zie ik dat verkeerd ??
Houd er rekening mee dat ze nu ook alle nooduitgangen hebben geopend, en mensen dus op andere plekken het terrein verlaten dan wanneer er niets was gebeurd.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:09 schreef Drassss het volgende:
Naar mijn weten klopt de info niet dat alle 1.4 miljoen mensen door 1 tunnel moeten, maar dat juist de mensen die naar een trein willen naar die tunnel moeten etc. Je ziet ze ook aan de andere kant het terrein verlaten etc....
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:09 schreef Drassss het volgende:
Naar mijn weten klopt de info niet dat alle 1.4 miljoen mensen door 1 tunnel moeten, maar dat juist de mensen die naar een trein willen naar die tunnel moeten etc. Je ziet ze ook aan de andere kant het terrein verlaten etc....
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:08 schreef knep het volgende:
[..]
Is een bericht van 2 dagen geleden met daarin de opmerking dat het gekkenwerk is om 1 miljoen mensen door een enkele tunnel te sturen om het terrein op te komen.
De persoon in kwestie schreef zelfs dat het tot dodelijke slachtoffers zou kunnen leiden.
Niet perse probleem van de tunnel maar meer het hek, had die open gebleven was er niets aan de hand geweest. Lekkere organisatie...quote:Een cameravrouw van de WDR, die op het moment van het ontstaan van de paniek in de tunnel aanwezig was, meldt dat de tunnel werd afgesloten omdat het terrein vol was.
Die tunnel is nu afgesloten en ze laten de mensen via de nooduitgangen het terrein verlaten.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:09 schreef Drassss het volgende:
Tja, mi een beetje als het kalf verdronken is dempt men de put.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:09 schreef Felixa het volgende:
[..]
In die laatste zin werd het niet voorspeld, maar zegt hij dat als het is afgelopen is, hij zich kan voorstellen dat er doden vallen als de hele meute weer door die tunnel weg moet.
Maar dat zal sowieso niet het geval zijn, omdat ze nu de mensen via de nooduitgangen het terrein af laten gaan.
Jij kent maar een aantal vrienden van je?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:11 schreef formerjellybean het volgende:
Ik ken een aantal vrienden van me die vaak naar festivals gaan, ik hoop dat ze deze hebben overgeslagen.
Net op tijd danquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:10 schreef Greys het volgende:
[..]
De nooduitgangen zijn open gezet zeiden ze net.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:00 schreef Chowi het volgende:
[..]
quote:Klopt het dat ze proberen om 1 miljoen mensen via het 1-baans! TUNNELSTRAATJE! Karl-Lehr-Strasse, met middenin 2 kleine paadjes omhoog naar het terrein, proberen te leiden?
In mijn ogen is dat een val, dat kan toch nooit goed gaan. Iedereen die in Essen en Dortmund aanwezig was weet hoe druk het was op zelfs vrij ruime toegangswegen.
Dat was een ramp en die willen serieus de toegang door zo'n éénbaans TUNNEL laten lopen?
Ik voorzie al doden als er tussendoor afgesloten moet worden en iedereen tegelijkertijd terug wil over dit rotstraatje.
22.07.2010
Je weet niet wat er gebeurd is. Als er één schreeuwt dat er een bom ligt, of iemand gilt uit paniek (claustrofobie), dan is het hek van de dam. Daar kan geen rekenprogramma tegenop. Dat zag je bij de dam wel dit jaar..quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:13 schreef __Saviour__ het volgende:
Deze situatie had nooit mogen kunnen ontstaan. Bij een evenement met zoveel bezoekers moet je gewoon rekenmodellen losgooien op de mensenstroom. Die hadden dan laten zien dat er een risico was op verdrukking.
Er daar geen live-topic voor of zo?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:15 schreef Qunix het volgende:
Dit is zo een waanzinnig mooi tof nummer!!!!!
Dat is er bij ieder evenement. Alleen moet er een aanleiding zijn om tot verdrukking te komen (en gek die staat gaan schreeuwen was in Nederland een goede). En die aanleiding is nou vaak niet te voorkomen.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:13 schreef __Saviour__ het volgende:
Deze situatie had nooit mogen kunnen ontstaan. Bij een evenement met zoveel bezoekers moet je gewoon rekenmodellen losgooien op de mensenstroom. Die hadden dan laten zien dat er een risico was op verdrukking.
boem boem boem boem boem boem, nouquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:15 schreef Qunix het volgende:
Dit is zo een waanzinnig mooi tof nummer!!!!!
Het festivalterrein werd afgesloten omdat het vol was, daardoor stremde alles in de tunnel.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:11 schreef Ame_thyst het volgende:
[..]
[..]
Niet perse probleem van de tunnel maar meer het hek, had die open gebleven was er niets aan de hand geweest. Lekkere organisatie...
Je hebt duidelijk niet door hoe groot dit is. Als jij aan de ene kant voor een podium staat te dansen zie je niet aan de andere kant van de 13 hectare dat er een paar helikopters op een rij staan en dat er een snelweg is afgesloten inderdaad..quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:54 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ja want de rest krijgt het de aankomende uren niet mee idd.
Maakt meer indruk dan de kleding van onze helden he...quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:17 schreef Biogarde het volgende:
Even iets anders. Die kleding van de politie daar
Tsja wat doe je dan als organisator. Als je ME-style de boel terug gaat duwen ontstaat er vanzelf massapaniek. Ze hadden die muur van politiemensen aan de andere kant van de tunnel neer moeten zetten.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:15 schreef Stupidisco het volgende:
tja, als de politie iedereen tegenhoudt en van de andere kant de mensen maar blijven toestromen....niet echt slim.
Zie video:
Als je agent bent op Antarctica wel ja.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:20 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Maakt meer indruk dan de kleding van onze helden he...
Op de WDR hebben ze het toch continu over de enige toegang tot het terrein.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:09 schreef Drassss het volgende:
Jij hebt ervaring met het organiseren van feesten met 1,4 miljoen bezoekers? Bel ze anders even om te vertellen hoe het wel moetquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:20 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Tsja wat doe je dan als organisator. Als je ME-style de boel terug gaat duwen ontstaat er vanzelf massapaniek. Ze hadden die muur van politiemensen aan de andere kant van de tunnel neer moeten zetten.
De afsluiting was aan de binnenkant van het terrein?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:19 schreef knep het volgende:
[..]
Het festivalterrein werd afgesloten omdat het vol was, daardoor stremde alles in de tunnel.
1,4 miljoen heb ik nog niet gehaald. Man of 500 wel.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:21 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Jij hebt ervaring met het organiseren van feesten met 1,4 miljoen bezoekers? Bel ze anders even om te vertellen hoe het wel moet
Er vlogen heli's over de menigte. Heli's met een groot rood kruis. Een soort luchtfile.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:19 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Je hebt duidelijk niet door hoe groot dit is. Als jij aan de ene kant voor een podium staat te dansen zie je niet aan de andere kant van de 13 hectare dat er een paar helikopters op een rij staan en dat er een snelweg is afgesloten inderdaad..
Lijnen liggen plat.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:21 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Jij hebt ervaring met het organiseren van feesten met 1,4 miljoen bezoekers? Bel ze anders even om te vertellen hoe het wel moet
Weet ik veel, dit zei men op de WDRquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:22 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
De afsluiting was aan de binnenkant van het terrein?
Jij komt niet op dit soort feestjes he..quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:23 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Er vlogen heli's over de menigte. Heli's met een groot rood kruis. Een soort luchtfile.
Als je dan beneden staat en je denkt dan niet: heydan ben je te dom om te poepen. Dus ga je vragen aan omstanders en zo weet het zich te verspreiden totdat je uiteindelijk bij mensen uitkomt die er bij waren of het van horen zeggen hebben.
Als jij op je werkt, in een gebouw van 20 verdiepingen verteld dat je de baas neukt, dan weet binnen 10 minuten iedereen het. Alleen weet jij dat dan nog niet, maar dat komt later wel.
dat ljikt me sterkquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:26 schreef IED het volgende:
op de duitse televie melden ze net dat het mogelijk 130 doden zijn gevallen maar dat de cijfers nog niet officieel gemeld worden zodat er geen paniek uitbreekt op het terrein.
Holy crap.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:26 schreef IED het volgende:
op de duitse televie melden ze net dat het mogelijk 130 doden zijn gevallen maar dat de cijfers nog niet officieel gemeld worden zodat er geen paniek uitbreekt op het terrein.
Je moet het niet zo op jezelf projecteren. Mensen kunnen zo weinig met hun omgeving bezig zijn...quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:23 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Er vlogen heli's over de menigte. Heli's met een groot rood kruis. Een soort luchtfile.
Als je dan beneden staat en je denkt dan niet: heydan ben je te dom om te poepen. Dus ga je vragen aan omstanders en zo weet het zich te verspreiden totdat je uiteindelijk bij mensen uitkomt die er bij waren of het van horen zeggen hebben.
Als jij op je werk, in een gebouw van 20 verdiepingen verteld dat je de baas neukt, dan weet binnen 10 minuten iedereen het. Alleen weet jij dat dan nog niet, maar dat komt later wel.
Holy shit, ik mag toch hopen dat dit niet klopt.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:26 schreef IED het volgende:
Volgens de WDR verlaten groepen mensen het terrein.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:24 schreef Droopie het volgende:
Het feest gaat door en sterker nog je mag momenteel niet eens het terrein af..
welke zenderquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:26 schreef IED het volgende:
Ik kom met grote regelmaat op dit soort feesten en partijen. Maar je hebt geen 10+ heli's nodig voor een onwel geworden iemand. Woningbrand op een industrieterrein. En dan vlieg je over een evenement. Kom je zelf weleens buiten?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:26 schreef Droopie het volgende:
[..]
Jij komt niet op dit soort feestjes he..
Een helikopter kan net zo goed betekenen dat er iemand onwel is geworden van drank of misschien een woningbrand.?? Staan tussen zoveel mensen dan gaat er heel veel langs je heen,
Ander voorbeeldje (off-topic) in Essen wouden we Moby zien, kaartjes voor zo'n afterparty waar die zou draaien ...was het al vanaf 1700 bekend dat ie niet kon komen, op het nieuws etc...wij hadden het pas om 02.00 doorgekregen toen ie niet kwam
Op 1,4 miljoen mensen?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:29 schreef Desunoto het volgende:
130 gewonden denk ik dan?
130 doden kán gewoon niet.
Ja, Verletzten oid. Dus gewonden... geen doden.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:29 schreef Desunoto het volgende:
130 gewonden denk ik dan?
130 doden kán gewoon niet.
Precies, je gaat echt niet denken, er is vast iets ergs gebeurd bij zo'n enorm festival.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:26 schreef Droopie het volgende:
[..]
Jij komt niet op dit soort feestjes he..
Een helikopter kan net zo goed betekenen dat er iemand onwel is geworden van drank of misschien een woningbrand.?? Staan tussen zoveel mensen dan gaat er heel veel langs je heen,
De hele stad is afgesloten, 1,4 miljoen mensen.. Mensen worden onwel..quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:28 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ik kom met grote regelmaat op dit soort feesten en partijen. Maar je hebt geen 10+ heli's nodig voor een onwel geworden iemand. Woningbrand op een industrieterrein. En dan vlieg je over een evenement. Kom je zelf weleens buiten?
Snap niet zo goed wat het ermee te maken zou hebben dat ik er niet zo komen.
In en dichtbij die tunnel lopen geen 1,4 miljoen mensen.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Op 1,4 miljoen mensen?![]()
![]()
Ik hoop het niet. Mijn maat is daar nog gewoon.
Dat is omdat ze het nog niet doorhebben daar.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:33 schreef Ame_thyst het volgende:
http://www.ustream.tv/loveparade2010 streams zijn allemaal behalve 1tje uitgezet net. Begint nu echt leeg te lopen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen er nog zin in hebben als ze eenmaal hebben gehoord wat er gebeurd is.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:33 schreef Ame_thyst het volgende:
http://www.ustream.tv/loveparade2010 streams zijn allemaal behalve 1tje uitgezet net. Begint nu echt leeg te lopen.
En dus in orde... dus vanwaar diequote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:34 schreef El_Matador het volgende:
Vriendin heeft nu mijn Duitse maat aan de telefoon. Die is nog op de LoveParade.
Onder 1000 mensen kan je ook 130 doden veroorzaken. Warmte, vochtgebrek, drugs, drank, paniek, hartaanvallen, oververhitting, shock.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:33 schreef Desunoto het volgende:
[..]
In en dichtbij die tunnel lopen geen 1,4 miljoen mensen.
Viel mij net ook al op op tv, er is echt wel wat meer gebeurt dan wat paniekbewegingen, sommige van de muren zijn helemaal zwartgeblakerd.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:35 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
lijkt wel een oorlogsgebied...
[ afbeelding ]
Dat hele festival is zo hoor.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:35 schreef Omkron het volgende:
Wat een slechte muziek zeg. Wie draait er in vredesnaam nu?
Pleurt toch op man... Wat een bullshit.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:37 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Viel mij net ook al op op tv, er is echt wel wat meer gebeurt dan wat paniekbewegingen, sommige van de muren zijn helemaal zwartgeblakerd.
zingen ze nou massaal "Alle duitsers zijn homo" ?quote:
Is een oude treintunnel, die hebben wel vaker van die zwarte aanslag.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:37 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Viel mij net ook al op op tv, er is echt wel wat meer gebeurt dan wat paniekbewegingen, sommige van de muren zijn helemaal zwartgeblakerd.
Ook bleken er mensen met rolstoelen in die massa te staan...quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:36 schreef knep het volgende:
Jezus, die 2 gasten nu bij WDR. Twee uur lang zowat opgesloten in die tunnel.
Nou, iig fijn dat je iemand hebt gesproken, hopelijk is het met de anderen ook goed.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:37 schreef Tonio-mcdo het volgende:
één persoon aan de telefoon gehad, alles goed gelukkig. Andere 8 vrienden (zijn verschillende groepen) nog niks gehoord en telefoonverkeer komt (heeel langzaam) weer op gang.
Zitten, toch?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:39 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ook bleken er mensen met rolstoelen in die massa te staan...
Ik weet het, ben er 10 jaar terug geweest, parade zelf was niet te doen, de afterparty's daarintegen.. Ik was toen in Berlijn, nacht doorgebracht in Fantasy. Oud fabrieksterrein met 7 zalen en dus ook 7 soort dance/house/techno/drum&bass.quote:
Jaquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:38 schreef Zwabber_ het volgende:
[..]
zingen ze nou massaal "Alle duitsers zijn homo" ?
Zoals die vrouw nu ook zegt; waarom is er niet eerder ingegrepen als er twee uur lang geen beweging is in die mensenmassa.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:36 schreef knep het volgende:
Jezus, die 2 gasten nu bij WDR. Twee uur lang zowat opgesloten in die tunnel.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:32 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
In dat afvoeren zijn die Duitsers keien...
Pff, dan kijg je wel paniek idd.....quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:39 schreef El_Matador het volgende:
Die vriend van me vertelt dat er NAAST hem, bij die tunnel een gast was die met een MES mensen ging neersteken!!!!
Persoon is opgepakt.![]()
![]()
Vrienden zijn ok.
Roergebied, verkapt belgië zeg maarquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:37 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Ken je die Duitse stations en bruggetjes in die regio, daar is het sowieso een grote zwart geblakerde bende,quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:37 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Ja, pfoe. Ik zou anders met hem daar zijn.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:41 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Pff, dan kijg je wel paniek idd.....![]()
Fijn dat je vrienden okay zijn.
Beetje laat.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:41 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Alle streams zijn nu offline vanwege de tragische gebeurtenissen.
Is het ruhrgebied he, daar is zwartgeblakerd normaal. Of zag het er recent uit?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:37 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Dan had jij misschien wel naast die vriend gestaan...quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, pfoe. Ik zou anders met hem daar zijn.
Hoe dichter je bij de persoon met het mes staat hoe beter in dit geval.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:41 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Pff, dan kijg je wel paniek idd.....![]()
Fijn dat je vrienden okay zijn.
Je moest namelijk nog posten op FOK! en daarom heb je maar afgezegd?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, pfoe. Ik zou anders met hem daar zijn.
Dat is wel waar, paniek breid zich uit.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:43 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hoe dichter je bij de persoon met het mes staat hoe beter in dit geval.
Iedereen wil zich namelijk zover mogelijk van die persoon af bewegen.
Donder op joh teringlijer.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:43 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je moest namelijk nog posten op FOK! en daarom heb je maar afgezegd?
Onze internetheld!
Ironisch, maar waar iddquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:43 schreef DeParo het volgende:
[..]
Nog niets over een persoon met een mes op WDR gehoord. Volgens mij gewoon gelul dit... maar goed.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:43 schreef DeParo het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:38 schreef Zwabber_ het volgende:
[..]
zingen ze nou massaal "Alle duitsers zijn homo" ?
Ik zeg ook niet dat het waar is, maar stel dat, hetzelfde als bij de schreeuwer op de dam, als je vlak naast hem staat, ben je het relatiefst veilig voor verdrukkingen (tenzij zo'n vent echt gevaarlijk gaat worden natuurlijk).quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:44 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Nog niets over een persoon met een mes op WDR gehoord. Volgens mij gewoon gelul dit... maar goed.
Serieus!? Wat erg! Organisatie, politie, Dries Roelvink, drank, drugs, mensen überhaupt kregen de schuld. Dan ditquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:39 schreef El_Matador het volgende:
Die vriend van me vertelt dat er NAAST hem, bij die tunnel een gast was die met een MES mensen ging neersteken!!!!
Persoon is opgepakt.![]()
![]()
Vrienden zijn ok.
http://twitter.com/boysnoize/status/19438143754quote:..cause 15 people died and about 50-100 got hurt. knowing this i just cant go up there and play for the rest 500 000 people #loveparade
34 minutes ago via web
boysnoize
Boys Noize
Ja, want die maat van mij lult uit z'n nek.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:44 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Nog niets over een persoon met een mes op WDR gehoord. Volgens mij gewoon gelul dit... maar goed.
Ja Mental Theo dacht dat het er een bomaanslag was. Zullen we die maar geloven?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, want die maat van mij lult uit z'n nek.Tering zeg, wat geloof je eerder, de media of een live-verslag.
Trol.
Je schrijft een zelfstandig naamwoord met dt en dan 'rijd' niet?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:44 schreef Omkron het volgende:
Stinkt altijd in dat rurh gebiedt als je er door heen rijd.
Ja, ik neem aan dat het serieus is. Ik zit in Soedan, anders was ik daar geweest.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:45 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Serieus!? Wat erg! Organisatie, politie, Dries Roelvink, drank, drugs, mensen überhaupt kregen de schuld. Dan dit
Tukkers? Eerder de brabosquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:44 schreef DeParo het volgende:
[..]![]()
Dat dacht ik ook.
Maar goed, Duisburg ligt vlak bij de grens he, al die Tukkers die ff komen hossen.
Dan was het alsnog veiliger geweest dan in Soedan.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, ik neem aan dat het serieus is. Ik zit in Soedan, anders was ik daar geweest.
Okay.. ik geloof je... ik geloof je. We zullen het later wel horen.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, want die maat van mij lult uit z'n nek.Tering zeg, wat geloof je eerder, de media of een live-verslag.
Trol.
Dat is goed mogelijk ja.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, want die maat van mij lult uit z'n nek.![]()
De media natuurlijk. Je weet toch hoe dat gaat, vrienden onder elkaar, lekker opscheppen...bla bla balquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Trol.
In dit geval?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Trol.
Dries Roelvink krijgt de schuld, hij werd niet uitgenodigd/toegelaten op het festival, dus richtte hij een podiumpje op vlak bij de brug en begon te zingen, mensen raakten in paniek, en begonnen te rennen.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:45 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Serieus!? Wat erg! Organisatie, politie, Dries Roelvink, drank, drugs, mensen überhaupt kregen de schuld. Dan dit
Gast, het is al laat. en ik type niet alleen op dit forum, geen tijd voor spelvouten.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:47 schreef Americanist het volgende:
[..]
Je schrijft een zelfstandig naamwoord met dt en dan 'rijd' niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |