Dan is het bewolking...geen neerslagquote:Op woensdag 14 juli 2010 21:35 schreef Glijdt_licht het volgende:
Er lijken hier in West-Groningen weer wat donkere wolken uit het zuiden aan te komen zonder dat er iets op buienradar te zien is..
quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:35 schreef Klonk het volgende:
volgens het AD is er op die camping iemand om het leven gekomen...
Zóquote:Op woensdag 14 juli 2010 21:29 schreef wobbel het volgende:
Enschede, de weg achter het CBR (telefoon camera)
[ afbeelding ]
Hoogspanningsmasten die omwaaien... F2???quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:31 schreef sig000 het volgende:
Er gingen vlakbij ook hoogspanningsmasten om , dat gebeurt niet zomaar met wat harde wind.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:36 schreef Frutsel het volgende:
[..]
mogelijk vijf
[ afbeelding ]
ook nabij Vethuizen dacht ik deze foto
Ik ga tijdens noodweer nooit een publiek toilet op.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:22 schreef Klonk het volgende:
[..]
een beetje camping heeft een toiletgebouw, in het ergste geval ga je daar zitten
Ik weet het niet. Het regent hier nml nog steeds (niet hard, maar zeker wel waarneembaar,) terwijl buienradar zegt dat het droog is. Het cotnrast tussen de bewolking die eraan komt met de huidige witte wolken is vrij groot.quote:
Klopt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:36 schreef Frutsel het volgende:
[..]
mogelijk vijf
[ afbeelding ]
ook nabij Vethuizen dacht ik deze foto
Ziet er best groot uitquote:Op woensdag 14 juli 2010 21:38 schreef MrJones het volgende:
Via Weerwoord, gefilmd bij Oostwolde (FRL), hoosje?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.TVP!U will have a job, my Dear!
Aha, zou ik dat hebben gezien? Vanaf m'n balkon in het centrum van Enschede?quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:29 schreef wobbel het volgende:
Enschede, de weg achter het CBR (telefoon camera)
[ afbeelding ]
Liefst wel ja, het begint ook donker te worden dus laat maar wat mooie bliksems zien die ik kan filmenquote:Op woensdag 14 juli 2010 21:39 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Klopt.
Hopelijk krijg ik nog wat onweer hier in Zeeland.
Een brand lijkt me?quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:43 schreef rgn het volgende:
[..]
Aha, zou ik dat hebben gezien? Vanaf m'n balkon in het centrum van Enschede?
[ afbeelding ]
Meer foto's: http://www.flickr.com/photos/ruudgreven/sets/72157624494423744/
quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:47 schreef MrJones het volgende:
Don't fuck with Maria...
[ afbeelding ]
![]()
Genomen in Stokkum, via Twitter
Maandag ook al doden in Duitsland vanwege het weer...en Lynxen ontsnaptquote:Op woensdag 14 juli 2010 21:54 schreef marcel-o het volgende:
Hee..
ZH lijkt zo nog wat te krijgen![]()
en heel duitsland krijgt met dat noodweer te kajen :| een hele balk, lijkt wel een ander front![]()
iets met lang geleden die contreien
Sinds wanneer breken bomen zo recht af...quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:47 schreef MrJones het volgende:
Don't fuck with Maria...
[ afbeelding ]
![]()
Genomen in Stokkum, via Twitter
quote:Wel zijn op de camping verschillende caravans tientallen meters door de lucht geslingerd.
Dacht even dat dit een luchtfoto was en de apocalypse was losgebarsten bij je in de buurt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
hmpf wou ik net ook foto's maken van het weer.. krijg je wat heel anders om je camera mee vol te schieten
[ afbeelding ]
ja door inslag gebeurt.... 300 meter hier vandaan...
was mischien leuker geweest voor de bewoners van die woningen ja..quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:00 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Dacht even dat dit een luchtfoto was en de apocalypse was losgebarsten bij je in de buurt.
Dan staat er wat in brand denk ikquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:01 schreef RealZeus het volgende:
Hmmm, er komt een donkere lucht aan maar die is niet op buienradar te zien.
geloof mij.. een rietenkap kan behoorlijk roken :xquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:03 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Als dat brand is dan staat er een complete stad in de fik ergens.
Hier is hij ook gedraaid, maar dan met zo'n 90 graden. ( Roden, Drenthe )quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:50 schreef Glijdt_licht het volgende:
De wind is hier bijna 180graden gedraaid.
Rond 21 uur kwam alles nog uit het zuiden. Stond net buiten, en nu waait het van uit het Noord-noord-westen.
(Dit is west-Groningen)
Die bui lijkt vanaf hier gezien wel in jouw buurt te zitten.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:05 schreef nikky het volgende:
[..]
Hier is hij ook gedraaid, maar dan met zo'n 90 graden. ( Roden, Drenthe )
Jemigquote:Op woensdag 14 juli 2010 21:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
hmpf wou ik net ook foto's maken van het weer.. krijg je wat heel anders om je camera mee vol te schieten
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:04 schreef Frutsel het volgende:
NOS: 1 dode, 4 zwaargewonden en 4 lichtgewonden in Vethuizen
Ah woldjeprikker, of weet je niet wat dat betekent?quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:07 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik zit in Grootegast, GroningenEven zien wat de wind nu doet.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:06 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Die bui lijkt vanaf hier gezien wel in jouw buurt te zitten.
Damnquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:10 schreef Arcee het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik weet dat het de bijnaam is, maar waarom weet ike cht niet.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:11 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Ah woldjeprikker, of weet je niet wat dat betekent?![]()
Weer stelde niks voor hier in Westerkwartier.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ afbeelding ]
precies..quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:07 schreef nikky het volgende:
[..]
JemigWat is dat nu wat in de brand staat?
Edit: Woningen dus
http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop3uurquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:13 schreef FoolWithMokey het volgende:
Dames en Heren, antwoordt nou wanneer komt het in denemarken aan?
Klopt, je ziet die pilaren van het politiebureau.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:12 schreef larry91 het volgende:
Hier een filmpje over hoe het eraan toe ging in Nijmegen en omgeving. Dit filmpje is volgens mij opgenomen naast het centraal station in Nijmegen.
ik heb er na die inslag hier wel even mn buik vol van om eerlijk te zijn hoorquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:17 schreef SpeedyGJ het volgende:
Niks is beter dan in de nacht onweer krijgen! Is alleen maar beter om foto's te maken
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:12 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ik weet dat het de bijnaam is, maar waarom weet ike cht niet.
Nja hier heeft het 5 minuten vrij hard gewaaid en geregend en toen was het over..
Jij had liever situaties a la Vethuizen gehad?quote:
Dan zal het wel van Lieveren via Eelde naar Glimmen zijn gegaan want hier gebeurt niks.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:12 schreef nikky het volgende:
[..]
Het zit net aan de andere kant van Roden denk ik ( Richting Lieveren ). Daarstraks was hier goed te zien dat Leek nogal wat donkere wolken over zich kreeg ( zit vlakbij de Terheilsterweg) . Ik was even bang dat we een slurf zouden krijgen. De wolken begonnen ineens enorm in elkaar te draaien en je zag lichtere bewolking vanaf de grond omhoogschieten in de donkere massa... Was wel heel gaaf om te zien.
Klopt ja. Elke keer donker hier en dan weer licht.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:11 schreef kepler het volgende:
Het lijkt erop dat die lijn precies om Den Haag heen gaat
Yep dit was echt een gevaarlijke bui net zoals die van maandag. Plaatselijk zijn er nu in 3 dagen toch diverse windhozen geweest en terwijl het 3 Km verder het gewoon een stevige bui is, breekt de hel los wanneer er ineens zo'n slurf uit de hemel komt zetten.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:14 schreef INViCTuS het volgende:
Er is in ieder geval 1 dode inderdaad. Hier http://www.omroepgelderland.nl/ staat wel een filmpje van wat hier in de omgeving is gebeurt...vethuizen is dus gewoon een windhoos/tornado geweest.
Hmm,beetje onweer alleenquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:24 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Dit is wel echt bizar wat er in het oosten gebeurd is. Damn!
2 jaar geleden ofzo was op de Bombay nog een schuur de lucht in gevlogen en een heel stuk uit een huis verdwenen..quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:23 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Wij wonen echt op een kut gebied, qua weersextremen. Alles zakt af, of juist de stad krijgt alles mee. De stad heeft altijd water overlast en hier niet. In al die jaren dat ik hier woon heb ik nog twee keer echt goede dingen meegemaakt. 15 jaar geleden is er hier een beste bui overheen gekomen, dat de straten echt heel erg onder water stonden. En dat de WC begon te borrelen, dat heb ik al jaren niet meer meegemaakt. En 2 jaar geleden op 17 augustus 2008, kwam er echt zeldzaam actief onweer over. Met echte rukwinden en waar zelfs huizen zijn opgebrand, door bliksem inslag.
Tuurlijk eerder voordeel heeft zijn nadeel. Geen last van schade en zo. Maar ja, ik wil ook wel eens wat actie zien.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:23 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Wij wonen echt op een kut gebied, qua weersextremen. Alles zakt af, of juist de stad krijgt alles mee. De stad heeft altijd water overlast en hier niet. In al die jaren dat ik hier woon heb ik nog twee keer echt goede dingen meegemaakt. 15 jaar geleden is er hier een beste bui overheen gekomen, dat de straten echt heel erg onder water stonden. En dat de WC begon te borrelen, dat heb ik al jaren niet meer meegemaakt. En 2 jaar geleden op 17 augustus 2008, kwam er echt zeldzaam actief onweer over. Met echte rukwinden en waar zelfs huizen zijn opgebrand, door bliksem inslag.
Tuurlijk eerder voordeel heeft zijn nadeel. Geen last van schade en zo. Maar ja, ik wil ook wel eens wat actie zien.
ja, die dus met enorme schade op de Bombay..quote:
Windhoosquote:Op woensdag 14 juli 2010 21:43 schreef rgn het volgende:
[..]
Aha, zou ik dat hebben gezien? Vanaf m'n balkon in het centrum van Enschede?
[ afbeelding ]
Meer foto's: http://www.flickr.com/photos/ruudgreven/sets/72157624494423744/
Je vergeet de storm van 2004. Met die huge rolwolk die over kwam zetten. En je vergeet de sneeuwstorm van dit jaar.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:23 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Dat was in Opende, Doezem & Lutjegast.quote:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:31 schreef identify het volgende:
Ben benieuwd wat Limburg vanacht te wachten staatEven alles in de gaten houden, anders blijf ik lekker wakker
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:32 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Weinig... wat regen.. wat rukwinden...af en toe een overvliegende koe of caravan vanuit het noorden
Ja, 2004 ja oke die rolwolk. Dan houdt het wel op. En sneeuw heb ik wel genoeg gezien. Bliksem en dat soort extremen trekken mij meer als sneeuw. Dat pak sneeuw van afgelopen kerst was niet mis nee. Op sneeuwval waren wij dit keer de koploper.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:31 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Je vergeet de storm van 2004. Met die huge rolwolk die over kwam zetten. En je vergeet de sneeuwstorm van dit jaar.
Ik was koploper!quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:38 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Ja, 2004 ja oke die rolwolk. Dan houdt het wel op. En sneeuw heb ik wel genoeg gezien. Bliksem en dat soort extremen trekken mij meer als sneeuw. Dat pak sneeuw van afgelopen kerst was niet mis nee. Op sneeuwval waren wij dit keer de koploper.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4SZPXTBZ.jpgquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:32 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Dat was in Opende, Doezem & Lutjegast.
Hoge bomen vangen veel windquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:43 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4SZPXTBZ.jpg
Was toch een best boompje(7 augustus 2008)
quote:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:51 schreef Drassss het volgende:
Even ter samenvatting. Zijn er hozen waargenomen? Veel hagel? Iets anders?
Ik lees helaas wel 1 doden...
Hier in Eindhoven vond ik het persoonlijk meevallen. Wel een x aantal bomen omgegaan, maar dat is ook alles naar mijn weten.
Inderdaad. Die mensen daar praten ook zo zacht. Kom ik aan met mijn harde Groningse stem.quote:
Oke bedankt. Oef lees het nu allemaal.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:51 schreef identify het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kolken waargenomen volgens SBS6... En dit is het bewijs
Is dit serieus een windhoos oid?quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:51 schreef identify het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:55 schreef Glijdt_licht het volgende:
Zuid-Limburgers praten alsof ze in de war zijn met hun mond en daarom geen geluid kunnen produceren en medeklinkers, (met name de G) al helemaal niet uit kunnen spreken
In Zwijndrecht gebeurt sowieso nooit wat.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:45 schreef Kwaliteit het volgende:
Zo erg was het hier niet in Zwijndrecht.
beetje regen en onweer en dat was het...
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:56 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Is dit serieus een windhoos oid?![]()
Het lijkt op een grote brand.
De Limburger-deceptie aan het werk.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:56 schreef identify het volgende:
[..]
Niemand in de hele wereld praat met een harde G, behalve noord-nederland. Wie is hier dus raar ?
Ik ga er vanuit dat er wel meerdere zijn geweest, ze worden ook vaak niet gezien in het hevige weer.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:56 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Is dit serieus een windhoos oid?![]()
Het lijkt op een grote brand.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:59 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
De Limburger-deceptie aan het werk.![]()
Nu snel naar Duitsland, Rusland, Arabische landen bv.
Ff luisteren hoe een echte kerel een 'G' uitspreekt.
Die kennen we niet eens, wij hebben de harde K!quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:56 schreef identify het volgende:
[..]
Niemand in de hele wereld praat met een harde G, behalve noord-nederland. Wie is hier dus in de war?
Harde L met dubbel DD? Maar ja altijd nog beter als Friesland. Die moeten eerst nadenken, voordat ze wat willen zeggen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die kennen we niet eens, wij hebben de harde K!
Hmm, de ch wordt hier uitgesproken als een Kquote:Op woensdag 14 juli 2010 23:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die kennen we niet eens, wij hebben de harde K!
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:05 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Hmm, de ch wordt hier uitgesproken als een K.
Hmm niet echt, zo zouden we dat niet zeggenquote:
En wat recenter: de sneeuwval in de nacht van 16 op 17 december.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:40 schreef Glijdt_licht het volgende:
De sneeuwval in 2005 op 2 maart wordt ook nog vergeten30-40cm in 1 nacht
Oi, ik ben een Fries... de sch kennen wij simpelweg niet in de friese taal. Bij ons is dat sk.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:04 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Harde L met dubbel DD? Maar ja altijd nog beter als Friesland. Die moeten eerst nadenken, voordat ze wat willen zeggen.
Dat dus, allinnig bin ik Westerkwartierder en woon ik ien de provinzje Grunn ien Grodegast.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oi, ik ben een Fries... de sch kennen wij simpelweg niet in de friese taal. Bij ons is dat sk.
Lijkt me geen hoos, weinig wolkenbasis erboven?quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:51 schreef identify het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Omdat ik een grapje maakte waar een (blijkbaar Limbolander) erg serieus op in ging.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:09 schreef sig000 het volgende:
Waarom is dit ineens een topic over zinloos uitspraak gelul?
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:09 schreef sig000 het volgende:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:05 schreef identify het volgende:
Ochja, dialect - weer... Is hetzelfde he...
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:11 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Omdat ik een grapje maakte waar een (blijkbaar Limbolander) erg serieus op in ging.
Daar moet je je wel voor skaamje.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oi, ik ben een Fries... de sch kennen wij simpelweg niet in de friese taal. Bij ons is dat sk.
Ik hoop het, ik wil ook wel een leuke boem boem flits flits hier in de buurt! (Leiden)quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:16 schreef marcel-o het volgende:
Dat ding bij belgie wordt nog n leuk lijntje
Vaker dat soort verhalen gelezen en het kan best zeker zijn dat je redelijk veel geluk hebt gehadquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:43 schreef -SG- het volgende:
Echt, vaag net toen ik naar werk fietste, begon het net te onweren.
Wat zeker is:
Flits (in de verte)
Knal
wijsvinger tintelt.
Wat ik dacht te zien (niet zeker dus):
Aftakking van flits naar mijn linker wijsvinger.
Echt heel vaag, verder niks gemerkt verder.
Het dorp Grootegast zelf niet. Hier lopen mensen gewoon met FC Groningen kleding over straat enzo. Kornhorn, Marum, De Wilp en Opende zijn meer Friesland dan Groningen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:15 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Daar moet je je wel voor skaamje.En Grootegast is ook al een grensgeval. Daar wordt ook veel Fries gelult. En rijden ze met SC Heerenveen rond.
Oom_Agentquote:Op woensdag 14 juli 2010 23:08 schreef Oom_Agent het volgende:
Bij het politiebureau in Nijmegen.
Het naderende koufront:
De downburst:
En in de wasbeer:
Do bist sa'n skatsje.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:07 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Hmm niet echt, zo zouden we dat niet zeggen.
Doe bist 'n ekte skot! Ofzo, moeilijk te schrijven
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:19 schreef richie29 het volgende:
[..]
Vaker dat soort verhalen gelezen en het kan best zeker zijn dat je redelijk veel geluk hebt gehad
Dit soort verschijnselen heb ik vaker gelezen in gevallen waarbij er een inslag heul erg dicht in de buurt is geweest.
De ontlading van de wolk naar aarde wordt gestart vanuit de wolk en er worden allerlei willekeurige kanaaltjes gevormd die het uiteindelijke pad van de inslag gaan bepalen. Een groot deel van die kanaaltjes dwarrelen als vuurpijltjes zonder stokjes alle kanten op, totdat er eentje dicht op het aardoppervlak komt. De laatste...naja 50 tot 200 meter ofzo (in ieder geval het laatste deel) wordt opgebouwd vanuit allerlei punten naar dat kanaaltje dat het dichtst bij het aardoppervlak gekomen is.
Ik heb wel eens een foto gezien van een inslag in een boom waarin die kanaaltjes vanaf de aarde naar boven ook zichtbaar zijn, maar die foto's zijn zeldzaam volgens mij.
In ieder geval...de eerste kanaaltjes die contact maken met elkaar bepalen het definitieve pad van de inslag.
Wat mensen die dichtbij een inslag staan wel eens voelen is het vormen van een van die kanaaltjes naar het dichtbijzijnde kanaaltje vanaf de wolk. Ook bij het vormen van die kanaaltjes verplaatst energie zich en dat kan je best voelen, of behoorlijk voelen. Alleen ...in zo'n geval heb je naar mijn menig echt smerig geluk dat je 't kan navertellenJe stond namelijk al op de nominatielijst om geraakt te worden
.
Misschien is het in jouw geval niet zo, maar daar deed 't me toch aan denken![]()
*zoekt nog filmpje ter onderbouwing van dit verhaal*
Beetje vreemd dat je zoiets meteen op Hyves neerpleurt. Ikw eet wel, toen ik in de hagelbuien aan het Gardameer in 2002 zat was er nog geen Hyves, maar ik had sowieso niet de behoefte om überhaupt achter een pc te zitten of mensen te gaan bellen. Ik wilde vooral rust nadat ik die nacht twee keer een hagelbui over me heen had gehad met stenen zo groot als mandarijnen.. Caravans waren doorboord, auto's waren meer poffertjespannen geworden, luchtbedden e.d. dat buiten lag was lek, zonnecellen kapot, glas op veel plekken kapot.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:21 schreef edraket31 het volgende:
Die camping in Vethuizen is hier een km of 5 vandaan, eigenlijk is het een boerderij waar een plas water bij is en de boer op zomerse dagen een paar centen extra verdiend aan de zwemmers die daar komen.
Staan ook altijd een paar caravans, het is daar 1 grote open vlakte dus de wind had ook vrij spel. Traumatische ervaring ook voor die boer en zijn gezin.
Hier nog een relaas van een meisje dat op de camping stond (stond op haar Hyves):
jezus! ik heb gewoon een trauma opgelopen. de caravan kwam recht op me af, een vrouw dood, mn broertje en zusje gewond, allemaal ambulances! ik wil nooit meer kamperen bij kempers plas!~ nooit meer. huilbuien, al mn spullen weg, overal pijn, en verschrikkelijke beelden. wij stonden op de camping toen de storm kwam, ineens kwam de caravan recht op ons af. ik ben over het prikkeldraad gesleept en heb om me heen geroepen om hulp, iedereen in paniek, en toen ben ik in de auto gaan zitten huilen. KUT VAKANTIE.
Tja een windhoos op een camping is nooit grappig.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:21 schreef edraket31 het volgende:
Die camping in Vethuizen is hier een km of 5 vandaan, eigenlijk is het een boerderij waar een plas water bij is en de boer op zomerse dagen een paar centen extra verdiend aan de zwemmers die daar komen.
Staan ook altijd een paar caravans, het is daar 1 grote open vlakte dus de wind had ook vrij spel. Traumatische ervaring ook voor die boer en zijn gezin.
Hier nog een relaas van een meisje dat op de camping stond (stond op haar Hyves):
jezus! ik heb gewoon een trauma opgelopen. de caravan kwam recht op me af, een vrouw dood, mn broertje en zusje gewond, allemaal ambulances! ik wil nooit meer kamperen bij kempers plas!~ nooit meer. huilbuien, al mn spullen weg, overal pijn, en verschrikkelijke beelden. wij stonden op de camping toen de storm kwam, ineens kwam de caravan recht op ons af. ik ben over het prikkeldraad gesleept en heb om me heen geroepen om hulp, iedereen in paniek, en toen ben ik in de auto gaan zitten huilen. KUT VAKANTIE.
Omdat het weer het toelaat...quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:09 schreef sig000 het volgende:
lijkt mij heel traumatisch voor zo'n kind.....quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:21 schreef edraket31 het volgende:
De Pein is Fryslan!quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:20 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Het dorp Grootegast zelf niet. Hier lopen mensen gewoon met FC Groningen kleding over straat enzo. Kornhorn, Marum, De Wilp en Opende zijn meer Friesland dan Groningen.
Sint Elmus vuur heet dat toch?quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:19 schreef richie29 het volgende:
[..]
Vaker dat soort verhalen gelezen en het kan best zeker zijn dat je redelijk veel geluk hebt gehad
Dit soort verschijnselen heb ik vaker gelezen in gevallen waarbij er een inslag heul erg dicht in de buurt is geweest.
De ontlading van de wolk naar aarde wordt gestart vanuit de wolk en er worden allerlei willekeurige kanaaltjes gevormd die het uiteindelijke pad van de inslag gaan bepalen. Een groot deel van die kanaaltjes dwarrelen als vuurpijltjes zonder stokjes alle kanten op, totdat er eentje dicht op het aardoppervlak komt. De laatste...naja 50 tot 200 meter ofzo (in ieder geval het laatste deel) wordt opgebouwd vanuit allerlei punten naar dat kanaaltje dat het dichtst bij het aardoppervlak gekomen is.
Ik heb wel eens een foto gezien van een inslag in een boom waarin die kanaaltjes vanaf de aarde naar boven ook zichtbaar zijn, maar die foto's zijn zeldzaam volgens mij.
In ieder geval...de eerste kanaaltjes die contact maken met elkaar bepalen het definitieve pad van de inslag.
Wat mensen die dichtbij een inslag staan wel eens voelen is het vormen van een van die kanaaltjes naar het dichtbijzijnde kanaaltje vanaf de wolk. Ook bij het vormen van die kanaaltjes verplaatst energie zich en dat kan je best voelen, of behoorlijk voelen. Alleen ...in zo'n geval heb je naar mijn menig echt smerig geluk dat je 't kan navertellenJe stond namelijk al op de nominatielijst om geraakt te worden
.
Misschien is het in jouw geval niet zo, maar daar deed 't me toch aan denken![]()
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:22 schreef rgn het volgende:
Euh, identify, leuk dat je met mijn windhoos (was het wel een windhoos?) foto aan de haal gaat, maar een bronvermelding naar mij toe was wel aardig geweest
Skamje...quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:15 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Daar moet je je wel voor skaamje.En Grootegast is ook al een grensgeval. Daar wordt ook veel Fries gelult. En rijden ze met SC Heerenveen rond.
Ik vind het gewoon eerder zielig. Meisje kruipt meteen achter Hyves (quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:21 schreef edraket31 het volgende:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:28 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon eerder zielig. Meisje kruipt meteen achter Hyves () Maar ja jeugd van tegenwoordig he. Komen uit bed, meteen mobieletje in de hand en de hele dag wat sms-en en zo.
Ach die meid moet 't ook kwijt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:29 schreef identify het volgende:
[..]
Ochja je bent door je leeftijd niet gewend dat deze dingen tegenwoordig dagelijks gebruikt wordenMaakt niet uit, iedereen wordt ouder!
Volgens mij is dat de elektrische ontladingen die je in een vliegtuig ziet omdat je met hoge snelheid door een stuk lucht fladdert waar veel deeltjes in zitten (mist , vocht, as, etc) en die dus zoveel wrijving veroorzaken dat je daar statische elektriciteit van krijgt...maar dat zou ik ff op wiki moeten nakijkenquote:
kan ook dat ik dat verwar nu. er is een term voor wat er beschreven werd... *knaag knaag*quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:33 schreef richie29 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat de elektrische ontladingen die je in een vliegtuig ziet omdat je met hoge snelheid door een stuk lucht fladdert waar veel deeltjes in zitten (mist , vocht, as, etc) en die dus zoveel wrijving veroorzaken dat je daar statische elektriciteit van krijgt...maar dat zou ik ff op wiki moeten nakijken
Dat is de tijdgeest. Vroeger kropen we om de radio heen om te horen of er wat gebeurd was (toen hadden we nog sneeuw op de TV)quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:28 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon eerder zielig. Meisje kruipt meteen achter Hyves () Maar ja jeugd van tegenwoordig he. Komen uit bed, meteen mobieletje in de hand en de hele dag wat sms-en en zo.
In had d'r inmiddels een gevonden die met iets meer beeldjes per sec gemaakt is, maar thx.quote:
Het zou zomaar kunnen inderdaad. Heb er geen verstand van, maar ik vond het echt heel vaag om mee te maken. Mijn hart ging er iig sneller van kloppenquote:Op woensdag 14 juli 2010 23:19 schreef richie29 het volgende:
[..]
.
Bingo...gevonden!
Nja, gezien de huilbuien wel. Heb toen aan het Gardameer ook alleen maar vrouwen zien huilen. De mannen bekeken eigenlijk alleen maar wat de schade was en gingen weer verder met de vakantie en diegenen die weggingen, gingen omdat de vrouw compleet overstuur was. En nee, dit is niet anti-feministisch bedoeld, maar gewoon een constatering.quote:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:35 schreef Againzender het volgende:
[..]
kan ook dat ik dat verwar nu. er is een term voor wat er beschreven werd... *knaag knaag*
DOE DATquote:Op woensdag 14 juli 2010 23:38 schreef Rabieluh het volgende:
Woah, wat een bliksems opeens, ff filmen.
kan ook natuurlijkquote:Op woensdag 14 juli 2010 23:38 schreef richie29 het volgende:
[..]
hehehe, ik dacht dat het in normaal Nederland gewoon voor-ontlading genoemd werd.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:39 schreef richie29 het volgende:
[..]
DOE DAT![]()
Volgens mij vinden de meeste dat hier wel leuk..en anders ik wel
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:43 schreef Zipportal het volgende:
Topic is weer rustig geworden. Sensatievolk is terug naar KLB of ONZ.Alleen de echte die-hards blijven ziten.
Morgen even kijken, wat dit heeft aangericht in Duitsland.
http://www.weer.nl/nl/home/weer/neerslagradar/duitsland.html
quote:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:45 schreef edraket31 het volgende:
[..]
Yep, heb het bericht van een ander forum geplukt waar gemeld werd dat 't een vriendin van zijn dochter is die haar relaas doet.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:48 schreef Againzender het volgende:
wat daar aankomt in het zuidwesten ziet er niet rustig uit
Nou zo heel spectaculair vindt ik het er nou ook weer niet uit zien...quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:48 schreef Againzender het volgende:
wat daar aankomt in het zuidwesten ziet er niet rustig uit
Hier in Bremen niets. Wat regen en een beetje donder en bliksem, maar niets om over naar huis te schrijven!quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:43 schreef Zipportal het volgende:
Topic is weer rustig geworden. Sensatievolk is terug naar KLB of ONZ.Alleen de echte die-hards blijven ziten.
Morgen even kijken, wat dit heeft aangericht in Duitsland.
http://www.weer.nl/nl/home/weer/neerslagradar/duitsland.html
http://www.sat24.com/
Daar zitten vast genoeg windhozen/tornadootjes tussen..quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:52 schreef Roel_Jewel het volgende:
Die buienlijn houdt 't nog lekker vol... http://www.wetteronline.de/radar.htm
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:52 schreef Roel_Jewel het volgende:
Die buienlijn houdt 't nog lekker vol... http://www.wetteronline.de/radar.htm
Klopt het dan dat die meer geisoleerde buien in het zuiden nu juist een grotere kans op tornado's geven?quote:Last, but not least, tornadoes might occur and more so in the environemnt with higher SREH and LLS ahead of the mesoscale low and lower LCLs during the late evening and night hours - therefore BENELUX and Northwestern Germany will probably be the region with the highest probability of tornado occurence. The fact that the convection will tend to occur mostly in linear clusters limits the potential for tornadoes
quote:Op donderdag 15 juli 2010 00:35 schreef richie29 het volgende:
Zeg jongs, nou ben ik die tekst op estofex.org nog eens goed aan het lezen he (de eerste waarnemingen staan er trouwens inmiddels op), maar...
[..]
Klopt het dan dat die meer geisoleerde buien in het zuiden nu juist een grotere kans op tornado's geven?
Of lees ik dit nou verkeerd?
Fraaie foto's!quote:
quote:Op donderdag 15 juli 2010 01:01 schreef Kwaliteit het volgende:
het begint in Zwijndrecht gigantisch te waaien ineens
Gebeurt er toch nog wat daar.quote:Op donderdag 15 juli 2010 01:01 schreef Kwaliteit het volgende:
het begint in Zwijndrecht gigantisch te waaien ineens
Je hebt hachee gegeten?quote:Op donderdag 15 juli 2010 01:06 schreef yvonne het volgende:
Zo dan, het gaat opeens tekeer in Dordrecht.
Flinke wind.
Waar in Dordrecht woon je? Sterrenbuurt ofzo?quote:Op donderdag 15 juli 2010 01:06 schreef yvonne het volgende:
Zo dan, het gaat opeens tekeer in Dordrecht.
Flinke wind.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:43 schreef Zipportal het volgende:
quote:Op donderdag 15 juli 2010 01:23 schreef Arcee het volgende:
[..]
En de die-hards zijn geen sensatievolk?
Hmm die hele rode streep idd...quote:Op donderdag 15 juli 2010 01:31 schreef viagraap het volgende:
Machtig beeld dit: http://www.meteox.com/h.aspx?r=&soort=loop24uur&URL
Hoe zou men er in Duitsland aan toe zijn ga je je dan afvragen..
Idd...quote:Op donderdag 15 juli 2010 01:31 schreef viagraap het volgende:
Machtig beeld dit: http://www.meteox.com/h.aspx?r=&soort=loop24uur&URL
In Duitsland zijn de huizen steviger.quote:Op donderdag 15 juli 2010 01:31 schreef viagraap het volgende:
Zeker mogelijkquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:43 schreef -SG- het volgende:
Echt, vaag net toen ik naar werk fietste, begon het net te onweren.
Wat zeker is:
Flits (in de verte)
Knal
wijsvinger tintelt.
Wat ik dacht te zien (niet zeker dus):
Aftakking van flits naar mijn linker wijsvinger.
Echt heel vaag, verder niks gemerkt verder.
Kan komen door streamers, de onweer komt namelijk niet alleen uit de wolk maar ook uit de aarde.quote:Op donderdag 15 juli 2010 02:41 schreef Prowl het volgende:
[..]
Zeker mogelijk
Waar mijn opa zijn jacht terrein had vertelde de boer van wie die weilanden waren mij een keer wat
Hij wou de koeien binnenhalen omdat er zwaar weer op komst was en het was nog zeker enkele kilometers verder
Toen hij het hek wilde openmaken was er een bliksem inslag in een boom een paar km verderop, de rand van het hek werd op dat moment wit en hij kreeg enorme kramp aan zijn arm, na 10 seconden was er pas donder te horen
Zijn arm heeft hij 3 maanden niet goed kunnen gebruiken
De koe die tegen het hek aan stond was de volgende ochtend hartstikke dood![]()
Voor die bui was er verder geen bliksem dan die ene inslag, pas nadat het al een kwartier flink aan het regenen was onweerde het weer
die boom heeft nog steeds het litteken van die inslag al is de bast na 15 jaar goed dicht gegroeid
Die boer heeft nog steeds last van tintelingen in zijn arm
Vette foto!quote:Op donderdag 15 juli 2010 02:56 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Kan komen door streamers, de onweer komt namelijk niet alleen uit de wolk maar ook uit de aarde.
Vlak voor een ontlading komen er positief geladen "streamers" uit de aarde die op een gegeven moment de negative lading uit de wolk raken en dan ontlaadt de wolk verder.
Heb ik ook weleens een foto van gezien, volgens mij ook ooit eens hier in DASOO gepost, was in ijmuiden of egmond aan de zee, zal eens zoeken.
Was een foto van een ontlading op korte afstand in de zee.
edit: gevonden volgens mij:
Was in Vlissingen en let vooral op de plek waar de bliksem in zee komt
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 15 juli 2010 08:45 schreef PushyGurl het volgende:
zooo het was weer storm in een glas water...het was gelukkig niet zo heeeeeeeeeerl erg als wat ze voorspelt hadden
jawel dat wel...maar geen tornados...en enge buien die zich nog moesten ontwikkelenquote:Op donderdag 15 juli 2010 08:47 schreef j95 het volgende:
[..]
Toch is er behoorlijke schade opgelopen in bijv Gelderland.
Je vergeet dat er een dode is gevallen en er een aantal windhozen=tornado's gesignaleerd zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2010 08:45 schreef PushyGurl het volgende:
zooo het was weer storm in een glas water...het was gelukkig niet zo heeeeeeeeeerl erg als wat ze voorspelt hadden
oh dus toch wel...ja ik heb het nieuws niet in de gaten kunnen houden...had het druk...had er dan ook geen tijd voor...stom he dat je dan zoiets kan ontgaan...quote:Op donderdag 15 juli 2010 08:54 schreef wimbaens het volgende:
[..]
Je vergeet dat er een dode is gevallen en er een aantal windhozen=tornado's gesignaleerd zijn.
En hier in Limburg.quote:Op donderdag 15 juli 2010 08:47 schreef j95 het volgende:
[..]
Toch is er behoorlijke schade opgelopen in bijv Gelderland.
quote:Op donderdag 15 juli 2010 08:45 schreef PushyGurl het volgende:
quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:02 schreef PushyGurl het volgende:
[..]
oh dus toch wel...ja ik heb het nieuws niet in de gaten kunnen houden...had het druk...had er dan ook geen tijd voor...stom he dat je dan zoiets kan ontgaan...
Met een beetje moeite kan iedereen foto's verkleinen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 10:40 schreef claudia37 het volgende:
Ik weet niet hoe ik de foto's kleiner kan maken dus van mijn kant alvast sorry
Volgens mij niet hoor. Het waait hier behoorlijk (ik zit nu vlak bij Lichtenvoorde), maaar niet harder dan windkracht 5-6 schat ik.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:27 schreef Samzz het volgende:
Ik hoor net dat er vanavond mogelijk weer storm aan komt? Iemand die meer kan vertellen? Wij zijn nmlk op weg naar de cross.
Thanks!
Dat was hier dus ook.. een MEGA knal ineens. NO Brabant?quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:49 schreef SoldMayor het volgende:
Zo vanacht rond een uur of 5 ineens een knalik schrok meteen wakker en was ook echt meteen klaar wakker
Leek wel of de bliksem bij de buren in knalde..
Toen ik even via me iphone op buienradar keek zag ik dat het echt een heel lokaal buitje was
quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:11 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Met een beetje moeite kan iedereen foto's verkleinen.
Ja ongeveer wel,quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat was hier dus ook.. een MEGA knal ineens. NO Brabant?
Als je binnen zit lijkt het niet erg... Je had buiten moeten zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2010 08:48 schreef PushyGurl het volgende:
[..]
jawel dat wel...maar geen tornados...en enge buien die zich nog moesten ontwikkelen
Dat is ook niet gek, want tornado's zijn niet te voorspellenquote:Op donderdag 15 juli 2010 13:03 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Als je binnen zit lijkt het niet erg... Je had buiten moeten zijn.
En nergens werdt er gezegd dat er tornados kwamen....
Er zou een KANS op tornados zijn.
Overigens wel een funnel gezien
quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:47 schreef DemonRage het volgende:
Nu is het lekker weer om de tent door te waaien. Er staat toch nog best veel wind eigenlijk.
Kijk maar uit dat de tent niet de sloot in waait.quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:47 schreef DemonRage het volgende:
Nu is het lekker weer om de tent door te waaien. Er staat toch nog best veel wind eigenlijk.
quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:34 schreef claudia37 het volgende:
[ [url=[ link | afbeelding ]]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
Rolwolk Hoensbroek
Vlakbij de beek in Lotbroekquote:Op donderdag 15 juli 2010 13:38 schreef identify het volgende:
[..]
Welke straat is datKomt me bekend voor. Woon zelf ook in Hoensbroek
STREAMERS! Dat woord zochten we gisteravondquote:Op donderdag 15 juli 2010 02:56 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Kan komen door streamers, de onweer komt namelijk niet alleen uit de wolk maar ook uit de aarde.
Vlak voor een ontlading komen er positief geladen "streamers" uit de aarde die op een gegeven moment de negative lading uit de wolk raken en dan ontlaadt de wolk verder.
Heb ik ook weleens een foto van gezien, volgens mij ook ooit eens hier in DASOO gepost, was in ijmuiden of egmond aan de zee, zal eens zoeken.
Was een foto van een ontlading op korte afstand in de zee.
Dat is gewoon een rasechte tornado geweest. Mooie beelden! Heb die bui cell ook gezien maar toen was het stukken minder interessant.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:38 schreef MrJones het volgende:
Via Weerwoord, gefilmd bij Oostwolde (FRL), hoosje?
quote:Op donderdag 15 juli 2010 16:54 schreef Rabieluh het volgende:
Verdorie, het is met die wind soms koud hier in Zeeland.
Vandaag was hier in het zuiden echt een topdag.quote:Op donderdag 15 juli 2010 19:09 schreef Frankz0rz het volgende:
Het kan ook nooit is gewoon lekker zijn. 20-25 graden met een zonnetje, een koud briesje hier en daar. Die dagen maak je misschien 1 of 2 keer mee per jaar
Hier veel te veel wind, en veelal bewolkt.quote:Op donderdag 15 juli 2010 19:09 schreef Drassss het volgende:
[..]
Vandaag was hier in het zuiden echt een topdag.
Ja hier ook wel wind, maar met 23 graden echt heerlijk.quote:Op donderdag 15 juli 2010 19:11 schreef Frankz0rz het volgende:
[..]
Hier veel te veel wind, en veelal bewolkt.
Harde wind is voor zo'n lichte beestjes erg schadelijkquote:Op donderdag 15 juli 2010 19:58 schreef Flores het volgende:
Vraagje, misschien dat iemand het antwoord heeft.
Ik zat gisteren vlak voor de buien kwamen aan de gracht en zag om mij heen 4 wespen en een hommel op de stenen vallen. Ze konden niet meer vliegen, akelig gezicht. Ze leken van het padje af. En gingen een lange (pijnlijke) dood tegemoet.
Heeft dit te maken met het weer?![]()
Het was op dat moment nog rustig, geen wind, regen. Gewoon zonnig.Maar je hebt gelijk, misschien dat ze daarvoor wel in een bui beland zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2010 20:07 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Harde wind is voor zo'n lichte beestjes erg schadelijk
Vorig jaar is mij ook eens opgevallen dat er heel vel hommels wespen en/of bijen in 1 x dood op de grond lagen... Misschien te hoge luchtdruk verschillen of zo...Ik weet niet meer of dat toen ook gebeurd was tijdens/voor een storm. Vind ik ook wel interessant om te wetenquote:Op donderdag 15 juli 2010 19:58 schreef Flores het volgende:
Ik zat gisteren vlak voor de buien kwamen aan de gracht en zag om mij heen 4 wespen en een hommel op de stenen vallen. Ze konden niet meer vliegen, akelig gezicht. Ze leken van het padje af. En gingen een lange (pijnlijke) dood tegemoet.
En jij hebt ze niet even snel uit hun lijden verlostquote:Op donderdag 15 juli 2010 19:58 schreef Flores het volgende:
Nou je hebt eigenlijk nog gelijk ookquote:Op donderdag 15 juli 2010 22:48 schreef Snowsquall het volgende:
[..]
En jij hebt ze niet even snel uit hun lijden verlostdoor er met maat 38 op te gaan staan
![]()
Wellicht zaten ze zonder brandstof
Zo'n aankomende strom zorgt misschien voor extra inspanning?quote:Doordat de Linde massaal bezocht wordt door bijen, zweefvliegen en hommels wordt de opbrengst aan nectar per individu minder. De hommel heeft kennelijk een onvoldoende mechanisme dat hem tijdig waarschuwt voor uitputting. Een hommel heeft extra energie nodig voor het opwarmen van zijn vliegspieren. Dit fenomeen kun je waarnemen als een hommel ergens zit te brommen en zijn vleugels aan het warmdraaien is. (Een hommel is niet echt geschikt om te vliegen�. alleen de hommel zelf weet dat nog niet!). Hij verbruikt meer energie dan bijv. de bijen en zweefvliegen. Dat de uitputting de doodsoorzaak is, bleek bij secties. In de hommels werd een te laag suikergehalte aangetroffen. �Reddingsacties� om uitgeputte hommels te redden, door ze lindenectar aan te bieden, bleken succesvol.
Wat een domme beesten johquote:Op vrijdag 16 juli 2010 00:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nou je hebt eigenlijk nog gelijk ook![]()
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=9721
[..]
Zo'n aankomende strom zorgt misschien voor extra inspanning?
Ik ga hier neer...quote:Op vrijdag 16 juli 2010 00:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nou je hebt eigenlijk nog gelijk ook![]()
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=9721
[..]
Zo'n aankomende strom zorgt misschien voor extra inspanning?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |