quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:32 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Weinig... wat regen.. wat rukwinden...af en toe een overvliegende koe of caravan vanuit het noorden
Ja, 2004 ja oke die rolwolk. Dan houdt het wel op. En sneeuw heb ik wel genoeg gezien. Bliksem en dat soort extremen trekken mij meer als sneeuw. Dat pak sneeuw van afgelopen kerst was niet mis nee. Op sneeuwval waren wij dit keer de koploper.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:31 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Je vergeet de storm van 2004. Met die huge rolwolk die over kwam zetten. En je vergeet de sneeuwstorm van dit jaar.
Ik was koploper!quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:38 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Ja, 2004 ja oke die rolwolk. Dan houdt het wel op. En sneeuw heb ik wel genoeg gezien. Bliksem en dat soort extremen trekken mij meer als sneeuw. Dat pak sneeuw van afgelopen kerst was niet mis nee. Op sneeuwval waren wij dit keer de koploper.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4SZPXTBZ.jpgquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:32 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Dat was in Opende, Doezem & Lutjegast.
Hoge bomen vangen veel windquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:43 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4SZPXTBZ.jpg
Was toch een best boompje(7 augustus 2008)
quote:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:51 schreef Drassss het volgende:
Even ter samenvatting. Zijn er hozen waargenomen? Veel hagel? Iets anders?
Ik lees helaas wel 1 doden...
Hier in Eindhoven vond ik het persoonlijk meevallen. Wel een x aantal bomen omgegaan, maar dat is ook alles naar mijn weten.
Inderdaad. Die mensen daar praten ook zo zacht. Kom ik aan met mijn harde Groningse stem.quote:
Oke bedankt. Oef lees het nu allemaal.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:51 schreef identify het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kolken waargenomen volgens SBS6... En dit is het bewijs
Is dit serieus een windhoos oid?quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:51 schreef identify het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:55 schreef Glijdt_licht het volgende:
Zuid-Limburgers praten alsof ze in de war zijn met hun mond en daarom geen geluid kunnen produceren en medeklinkers, (met name de G) al helemaal niet uit kunnen spreken
In Zwijndrecht gebeurt sowieso nooit wat.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:45 schreef Kwaliteit het volgende:
Zo erg was het hier niet in Zwijndrecht.
beetje regen en onweer en dat was het...
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:56 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Is dit serieus een windhoos oid?![]()
Het lijkt op een grote brand.
De Limburger-deceptie aan het werk.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:56 schreef identify het volgende:
[..]
Niemand in de hele wereld praat met een harde G, behalve noord-nederland. Wie is hier dus raar ?
Ik ga er vanuit dat er wel meerdere zijn geweest, ze worden ook vaak niet gezien in het hevige weer.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:56 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Is dit serieus een windhoos oid?![]()
Het lijkt op een grote brand.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:59 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
De Limburger-deceptie aan het werk.![]()
Nu snel naar Duitsland, Rusland, Arabische landen bv.
Ff luisteren hoe een echte kerel een 'G' uitspreekt.
Die kennen we niet eens, wij hebben de harde K!quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:56 schreef identify het volgende:
[..]
Niemand in de hele wereld praat met een harde G, behalve noord-nederland. Wie is hier dus in de war?
Harde L met dubbel DD? Maar ja altijd nog beter als Friesland. Die moeten eerst nadenken, voordat ze wat willen zeggen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die kennen we niet eens, wij hebben de harde K!
Hmm, de ch wordt hier uitgesproken als een Kquote:Op woensdag 14 juli 2010 23:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die kennen we niet eens, wij hebben de harde K!
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:05 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Hmm, de ch wordt hier uitgesproken als een K.
Hmm niet echt, zo zouden we dat niet zeggenquote:
En wat recenter: de sneeuwval in de nacht van 16 op 17 december.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:40 schreef Glijdt_licht het volgende:
De sneeuwval in 2005 op 2 maart wordt ook nog vergeten30-40cm in 1 nacht
Oi, ik ben een Fries... de sch kennen wij simpelweg niet in de friese taal. Bij ons is dat sk.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:04 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Harde L met dubbel DD? Maar ja altijd nog beter als Friesland. Die moeten eerst nadenken, voordat ze wat willen zeggen.
Dat dus, allinnig bin ik Westerkwartierder en woon ik ien de provinzje Grunn ien Grodegast.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oi, ik ben een Fries... de sch kennen wij simpelweg niet in de friese taal. Bij ons is dat sk.
Lijkt me geen hoos, weinig wolkenbasis erboven?quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:51 schreef identify het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Omdat ik een grapje maakte waar een (blijkbaar Limbolander) erg serieus op in ging.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:09 schreef sig000 het volgende:
Waarom is dit ineens een topic over zinloos uitspraak gelul?
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:09 schreef sig000 het volgende:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:05 schreef identify het volgende:
Ochja, dialect - weer... Is hetzelfde he...
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:11 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Omdat ik een grapje maakte waar een (blijkbaar Limbolander) erg serieus op in ging.
Daar moet je je wel voor skaamje.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oi, ik ben een Fries... de sch kennen wij simpelweg niet in de friese taal. Bij ons is dat sk.
Ik hoop het, ik wil ook wel een leuke boem boem flits flits hier in de buurt! (Leiden)quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:16 schreef marcel-o het volgende:
Dat ding bij belgie wordt nog n leuk lijntje
Vaker dat soort verhalen gelezen en het kan best zeker zijn dat je redelijk veel geluk hebt gehadquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:43 schreef -SG- het volgende:
Echt, vaag net toen ik naar werk fietste, begon het net te onweren.
Wat zeker is:
Flits (in de verte)
Knal
wijsvinger tintelt.
Wat ik dacht te zien (niet zeker dus):
Aftakking van flits naar mijn linker wijsvinger.
Echt heel vaag, verder niks gemerkt verder.
Het dorp Grootegast zelf niet. Hier lopen mensen gewoon met FC Groningen kleding over straat enzo. Kornhorn, Marum, De Wilp en Opende zijn meer Friesland dan Groningen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:15 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Daar moet je je wel voor skaamje.En Grootegast is ook al een grensgeval. Daar wordt ook veel Fries gelult. En rijden ze met SC Heerenveen rond.
Oom_Agentquote:Op woensdag 14 juli 2010 23:08 schreef Oom_Agent het volgende:
Bij het politiebureau in Nijmegen.
Het naderende koufront:
De downburst:
En in de wasbeer:
Do bist sa'n skatsje.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:07 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Hmm niet echt, zo zouden we dat niet zeggen.
Doe bist 'n ekte skot! Ofzo, moeilijk te schrijven
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:19 schreef richie29 het volgende:
[..]
Vaker dat soort verhalen gelezen en het kan best zeker zijn dat je redelijk veel geluk hebt gehad
Dit soort verschijnselen heb ik vaker gelezen in gevallen waarbij er een inslag heul erg dicht in de buurt is geweest.
De ontlading van de wolk naar aarde wordt gestart vanuit de wolk en er worden allerlei willekeurige kanaaltjes gevormd die het uiteindelijke pad van de inslag gaan bepalen. Een groot deel van die kanaaltjes dwarrelen als vuurpijltjes zonder stokjes alle kanten op, totdat er eentje dicht op het aardoppervlak komt. De laatste...naja 50 tot 200 meter ofzo (in ieder geval het laatste deel) wordt opgebouwd vanuit allerlei punten naar dat kanaaltje dat het dichtst bij het aardoppervlak gekomen is.
Ik heb wel eens een foto gezien van een inslag in een boom waarin die kanaaltjes vanaf de aarde naar boven ook zichtbaar zijn, maar die foto's zijn zeldzaam volgens mij.
In ieder geval...de eerste kanaaltjes die contact maken met elkaar bepalen het definitieve pad van de inslag.
Wat mensen die dichtbij een inslag staan wel eens voelen is het vormen van een van die kanaaltjes naar het dichtbijzijnde kanaaltje vanaf de wolk. Ook bij het vormen van die kanaaltjes verplaatst energie zich en dat kan je best voelen, of behoorlijk voelen. Alleen ...in zo'n geval heb je naar mijn menig echt smerig geluk dat je 't kan navertellenJe stond namelijk al op de nominatielijst om geraakt te worden
.
Misschien is het in jouw geval niet zo, maar daar deed 't me toch aan denken![]()
*zoekt nog filmpje ter onderbouwing van dit verhaal*
Beetje vreemd dat je zoiets meteen op Hyves neerpleurt. Ikw eet wel, toen ik in de hagelbuien aan het Gardameer in 2002 zat was er nog geen Hyves, maar ik had sowieso niet de behoefte om überhaupt achter een pc te zitten of mensen te gaan bellen. Ik wilde vooral rust nadat ik die nacht twee keer een hagelbui over me heen had gehad met stenen zo groot als mandarijnen.. Caravans waren doorboord, auto's waren meer poffertjespannen geworden, luchtbedden e.d. dat buiten lag was lek, zonnecellen kapot, glas op veel plekken kapot.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:21 schreef edraket31 het volgende:
Die camping in Vethuizen is hier een km of 5 vandaan, eigenlijk is het een boerderij waar een plas water bij is en de boer op zomerse dagen een paar centen extra verdiend aan de zwemmers die daar komen.
Staan ook altijd een paar caravans, het is daar 1 grote open vlakte dus de wind had ook vrij spel. Traumatische ervaring ook voor die boer en zijn gezin.
Hier nog een relaas van een meisje dat op de camping stond (stond op haar Hyves):
jezus! ik heb gewoon een trauma opgelopen. de caravan kwam recht op me af, een vrouw dood, mn broertje en zusje gewond, allemaal ambulances! ik wil nooit meer kamperen bij kempers plas!~ nooit meer. huilbuien, al mn spullen weg, overal pijn, en verschrikkelijke beelden. wij stonden op de camping toen de storm kwam, ineens kwam de caravan recht op ons af. ik ben over het prikkeldraad gesleept en heb om me heen geroepen om hulp, iedereen in paniek, en toen ben ik in de auto gaan zitten huilen. KUT VAKANTIE.
Tja een windhoos op een camping is nooit grappig.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:21 schreef edraket31 het volgende:
Die camping in Vethuizen is hier een km of 5 vandaan, eigenlijk is het een boerderij waar een plas water bij is en de boer op zomerse dagen een paar centen extra verdiend aan de zwemmers die daar komen.
Staan ook altijd een paar caravans, het is daar 1 grote open vlakte dus de wind had ook vrij spel. Traumatische ervaring ook voor die boer en zijn gezin.
Hier nog een relaas van een meisje dat op de camping stond (stond op haar Hyves):
jezus! ik heb gewoon een trauma opgelopen. de caravan kwam recht op me af, een vrouw dood, mn broertje en zusje gewond, allemaal ambulances! ik wil nooit meer kamperen bij kempers plas!~ nooit meer. huilbuien, al mn spullen weg, overal pijn, en verschrikkelijke beelden. wij stonden op de camping toen de storm kwam, ineens kwam de caravan recht op ons af. ik ben over het prikkeldraad gesleept en heb om me heen geroepen om hulp, iedereen in paniek, en toen ben ik in de auto gaan zitten huilen. KUT VAKANTIE.
Omdat het weer het toelaat...quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:09 schreef sig000 het volgende:
lijkt mij heel traumatisch voor zo'n kind.....quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:21 schreef edraket31 het volgende:
De Pein is Fryslan!quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:20 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Het dorp Grootegast zelf niet. Hier lopen mensen gewoon met FC Groningen kleding over straat enzo. Kornhorn, Marum, De Wilp en Opende zijn meer Friesland dan Groningen.
Sint Elmus vuur heet dat toch?quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:19 schreef richie29 het volgende:
[..]
Vaker dat soort verhalen gelezen en het kan best zeker zijn dat je redelijk veel geluk hebt gehad
Dit soort verschijnselen heb ik vaker gelezen in gevallen waarbij er een inslag heul erg dicht in de buurt is geweest.
De ontlading van de wolk naar aarde wordt gestart vanuit de wolk en er worden allerlei willekeurige kanaaltjes gevormd die het uiteindelijke pad van de inslag gaan bepalen. Een groot deel van die kanaaltjes dwarrelen als vuurpijltjes zonder stokjes alle kanten op, totdat er eentje dicht op het aardoppervlak komt. De laatste...naja 50 tot 200 meter ofzo (in ieder geval het laatste deel) wordt opgebouwd vanuit allerlei punten naar dat kanaaltje dat het dichtst bij het aardoppervlak gekomen is.
Ik heb wel eens een foto gezien van een inslag in een boom waarin die kanaaltjes vanaf de aarde naar boven ook zichtbaar zijn, maar die foto's zijn zeldzaam volgens mij.
In ieder geval...de eerste kanaaltjes die contact maken met elkaar bepalen het definitieve pad van de inslag.
Wat mensen die dichtbij een inslag staan wel eens voelen is het vormen van een van die kanaaltjes naar het dichtbijzijnde kanaaltje vanaf de wolk. Ook bij het vormen van die kanaaltjes verplaatst energie zich en dat kan je best voelen, of behoorlijk voelen. Alleen ...in zo'n geval heb je naar mijn menig echt smerig geluk dat je 't kan navertellenJe stond namelijk al op de nominatielijst om geraakt te worden
.
Misschien is het in jouw geval niet zo, maar daar deed 't me toch aan denken![]()
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:22 schreef rgn het volgende:
Euh, identify, leuk dat je met mijn windhoos (was het wel een windhoos?) foto aan de haal gaat, maar een bronvermelding naar mij toe was wel aardig geweest
Skamje...quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:15 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Daar moet je je wel voor skaamje.En Grootegast is ook al een grensgeval. Daar wordt ook veel Fries gelult. En rijden ze met SC Heerenveen rond.
Ik vind het gewoon eerder zielig. Meisje kruipt meteen achter Hyves (quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:21 schreef edraket31 het volgende:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:28 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon eerder zielig. Meisje kruipt meteen achter Hyves () Maar ja jeugd van tegenwoordig he. Komen uit bed, meteen mobieletje in de hand en de hele dag wat sms-en en zo.
Ach die meid moet 't ook kwijt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:29 schreef identify het volgende:
[..]
Ochja je bent door je leeftijd niet gewend dat deze dingen tegenwoordig dagelijks gebruikt wordenMaakt niet uit, iedereen wordt ouder!
Volgens mij is dat de elektrische ontladingen die je in een vliegtuig ziet omdat je met hoge snelheid door een stuk lucht fladdert waar veel deeltjes in zitten (mist , vocht, as, etc) en die dus zoveel wrijving veroorzaken dat je daar statische elektriciteit van krijgt...maar dat zou ik ff op wiki moeten nakijkenquote:
kan ook dat ik dat verwar nu. er is een term voor wat er beschreven werd... *knaag knaag*quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:33 schreef richie29 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat de elektrische ontladingen die je in een vliegtuig ziet omdat je met hoge snelheid door een stuk lucht fladdert waar veel deeltjes in zitten (mist , vocht, as, etc) en die dus zoveel wrijving veroorzaken dat je daar statische elektriciteit van krijgt...maar dat zou ik ff op wiki moeten nakijken
Dat is de tijdgeest. Vroeger kropen we om de radio heen om te horen of er wat gebeurd was (toen hadden we nog sneeuw op de TV)quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:28 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon eerder zielig. Meisje kruipt meteen achter Hyves () Maar ja jeugd van tegenwoordig he. Komen uit bed, meteen mobieletje in de hand en de hele dag wat sms-en en zo.
In had d'r inmiddels een gevonden die met iets meer beeldjes per sec gemaakt is, maar thx.quote:
Het zou zomaar kunnen inderdaad. Heb er geen verstand van, maar ik vond het echt heel vaag om mee te maken. Mijn hart ging er iig sneller van kloppenquote:Op woensdag 14 juli 2010 23:19 schreef richie29 het volgende:
[..]
.
Bingo...gevonden!
Nja, gezien de huilbuien wel. Heb toen aan het Gardameer ook alleen maar vrouwen zien huilen. De mannen bekeken eigenlijk alleen maar wat de schade was en gingen weer verder met de vakantie en diegenen die weggingen, gingen omdat de vrouw compleet overstuur was. En nee, dit is niet anti-feministisch bedoeld, maar gewoon een constatering.quote:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:35 schreef Againzender het volgende:
[..]
kan ook dat ik dat verwar nu. er is een term voor wat er beschreven werd... *knaag knaag*
DOE DATquote:Op woensdag 14 juli 2010 23:38 schreef Rabieluh het volgende:
Woah, wat een bliksems opeens, ff filmen.
kan ook natuurlijkquote:Op woensdag 14 juli 2010 23:38 schreef richie29 het volgende:
[..]
hehehe, ik dacht dat het in normaal Nederland gewoon voor-ontlading genoemd werd.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:39 schreef richie29 het volgende:
[..]
DOE DAT![]()
Volgens mij vinden de meeste dat hier wel leuk..en anders ik wel
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:43 schreef Zipportal het volgende:
Topic is weer rustig geworden. Sensatievolk is terug naar KLB of ONZ.Alleen de echte die-hards blijven ziten.
Morgen even kijken, wat dit heeft aangericht in Duitsland.
http://www.weer.nl/nl/home/weer/neerslagradar/duitsland.html
quote:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:45 schreef edraket31 het volgende:
[..]
Yep, heb het bericht van een ander forum geplukt waar gemeld werd dat 't een vriendin van zijn dochter is die haar relaas doet.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:48 schreef Againzender het volgende:
wat daar aankomt in het zuidwesten ziet er niet rustig uit
Nou zo heel spectaculair vindt ik het er nou ook weer niet uit zien...quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:48 schreef Againzender het volgende:
wat daar aankomt in het zuidwesten ziet er niet rustig uit
Hier in Bremen niets. Wat regen en een beetje donder en bliksem, maar niets om over naar huis te schrijven!quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:43 schreef Zipportal het volgende:
Topic is weer rustig geworden. Sensatievolk is terug naar KLB of ONZ.Alleen de echte die-hards blijven ziten.
Morgen even kijken, wat dit heeft aangericht in Duitsland.
http://www.weer.nl/nl/home/weer/neerslagradar/duitsland.html
http://www.sat24.com/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |