quote:De modellen blijven consequent allen een hoge neerslagwaarde berekenen over de Benelux. De snelheid waarmee de neerslag van SSW naar NNE is best indrukwekkend te noemen. Ik ga nog steeds uit van een geclusterd gebied welke in FR ontstaan voor de neg. gekantelde trog en in de rechter ingang van een vrij spectaculaire jetstreak, teven ook aan de westflank van de TE tong op 850 hPa.
Aan de grond ontstaat een trog welke waarschijnlijk over NL uitdiept tot een laagje. De meeste neerslag (waarde veelal van diverse tientallen liter) vinden we zoals gewoonlijk terug aan de westflank van dit laag, waar de (deels stratiforme) neerslag traagst voortbeweegt. Het convectieve gebied van het complex, meer dan waarschijnlijk terug een squall line, zal veel sneller voortbewegen en is waarschijnlijk voorzien voor de oostelijke regio's. Mits wat verschuiving kan dit ook de centrale regio's zijn.
De kans op windschade in met dit plaatje vooral aanwezig voor de C+E regio's, problemen met neerslag voor de westelijke (deels centrale) gebieden. Wanneer de wind voldoende krimpt kunnen enkele eventuele discrete cellen uitgroeien tot supercells, maar voorlopig geven de modellen niet overdreven veel SRH. Hoe dan ook moeten we die vooral zoeken naar het oosten toe, waar de warmste lucht nog goed aanwezig is.
De situatie is best gelijkaardig met deze van gisteren, doch lijkt me de latente onstabiliteit wat minder en is de kans op een gekrompen onderstroom iets minder groot. Niettemin is de kans op schade vrij reëel en lijkt me een HIGH RISK over een deel van de regio meer dan op z'n plaats.
Regen voor het westen en stormwaarschuwing voor het Oosten, Groningen heeft ook al genoeg water gezien voorlopig.....quote:Op dinsdag 13 juli 2010 21:39 schreef Frankz0rz het volgende:
Het ziet er iig goed uit voor het westenBen benieuwd wanneer het zich gaat ontwikkelen morgen.
quote:Op dinsdag 13 juli 2010 21:39 schreef Razor21 het volgende:
Ik spreek jullie morgenochtend wel weer ga nog even tv kijken
Zeg, ga nou niet "showen". Ik mis hem nu al.quote:
quote:Op dinsdag 13 juli 2010 21:46 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Zeg, ga nou niet "showen". Ik mis hem nu al.
Ik dacht dat je over de nieuwe layout hadquote:
quote:Op dinsdag 13 juli 2010 21:52 schreef Citizen.Erased het volgende:
Ik ben weer eens benieuwd hoe de temperaturen weer op gaan lopen.
WTFquote:Op dinsdag 13 juli 2010 21:59 schreef Floor-Sofie het volgende:
OMG ga naar buienradar en klik aan over 24 uur...
alles rood!!
Ben benieuwdquote:Op dinsdag 13 juli 2010 21:41 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Regen voor het westen en stormwaarschuwing voor het Oosten, Groningen heeft ook al genoeg water gezien voorlopig.....
Al denk ik dat Twente/de Achterhoek wel ff hun buik vol hebben van storm.
Ik durf voor ¤50,- te wedden dat de radarbeelden er morgen anders uitzien.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 21:59 schreef Floor-Sofie het volgende:
OMG ga naar buienradar en klik aan over 24 uur...
alles rood!!
Tis maar een schatting. Al met al beloofd het weinig goeds.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:06 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ik durf voor ¤50,- te wedden dat de radarbeelden er morgen anders uitzien.
Hoe kun je trouwens radarbeelden voorspellen, er kan zo weer een bui ontstaan of inzakken.
Alles is afhankelijk van Cape,temperatuur,wind etc.
Dus ik hecht daar niets aan.
Als dat werkelijk zo is hebben we morgen fucking 2012quote:
Minder regen, maar met zwaar weer wel bingo:quote:
Dat kunnen wij wetenquote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:21 schreef SoldMayor het volgende:
En hoe zal het morgen gaan worden?
Heb morgen autoles van 1 tot 3 ( ja ik ben pas 18)
Maar is het dan al chaos of nog niet?
Ja dat zal wel maar aan de andere zou het toch ook niet verkeerd zijn als je ook slecht weer omstandigheden een keer mee maakt...quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:23 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Dat kunnen wij weten?
Anders word t heus wel afgelast
Ze hebben het over in de loop van de middag, hoe verder je in het ZW zit hoe eerder het bij je is.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:21 schreef SoldMayor het volgende:
En hoe zal het morgen gaan worden?
Heb morgen autoles van 1 tot 3 ( ja ik ben pas 18)
Maar is het dan al chaos of nog niet?
Nice.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:20 schreef Frankz0rz het volgende:
KNMI heeft inmiddels de waarschuwing voor hevige windstoten ook uitgebreid naar het Westen zo te zien
Het kan ook te extreem. Dan is het niet verantwoordelijk om de weg op te gaanquote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:25 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ja dat zal wel maar aan de andere zou het toch ook niet verkeerd zijn als je ook slecht weer omstandigheden een keer mee maakt...
Binnen of buiten?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:24 schreef Drassss het volgende:
Tomme, moet ik net sporten om 6u... ( brabant )
Pas maar op dan:quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:28 schreef Drassss het volgende:
[..]
Ik denk dat het binnen gaat worden met dat weer, maar het is dus buiten...
Rond 15u in het zuidwesten,rond 17u in Groningen.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:26 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ze hebben het over in de loop van de middag, hoe verder je in het ZW zit hoe eerder het bij je is.
Het trekt van ZW naar NO als het goed is.
Wees niet bang. Ik heb ervaring met onweer en stormen dus ik stop wel wanneer het leip gaat wordenquote:
Met een beetje speling naar beide kanten natuurlijk, het weer kun je niet regisseren.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:31 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Rond 15u in het zuidwesten,rond 17u in Groningen.
Volgens het knmi.
Verstandig.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:34 schreef Drassss het volgende:
[..]
Wees niet bang. Ik heb ervaring met onweer en stormen dus ik stop wel wanneer het leip gaat wordenof wanneer ik shelfs zie.
Code geel vanaf 17u in Flevoland volgens KNMI.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:31 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Rond 15u in het zuidwesten,rond 17u in Groningen.
Volgens het knmi.
Vrachtwagen?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:34 schreef FoolWithMokey het volgende:
Morgen moet ik vanuit denemarken naar nederland rijden ben om 6 uur bij de nederlandse grens, en om 8 uur in zuid holland, wat staat me te wachten morgen? en hoe is het weer in Duitsland en denemarken morgen?
Shit man ik wordt bang.
Dikke kans dat je er hoe dan ook ergens dwars doorheen moet. Wat je te wachten staat... Lokaal tot 80mm regen, windstoten van 75-100km/h en in het Oosten kans op zwaardere buien (mogelijk windhozen? volgens dimage @ 14 juli topic)quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:34 schreef FoolWithMokey het volgende:
Morgen moet ik vanuit denemarken naar nederland rijden ben om 6 uur bij de nederlandse grens, en om 8 uur in zuid holland, wat staat me te wachten morgen? en hoe is het weer in Duitsland en denemarken morgen?
Shit man ik wordt bang.
Ach, anders ga ik lekker aan het bierquote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:34 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Verstandig.De pest is dat het soms zo snel kan gaan. Hopelijk krijg je de rest ook mee naar binnen dan.
6 uur 's avonds? Dan zou je er in kunnen rijden, goed de berichten in de gaten houden idd.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:36 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Vrachtwagen?
Dan zou ik goed op internet blijven kijken, want je wil niet van de weg waaien.
Nee gewoon personenautoquote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:36 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Vrachtwagen?
Dan zou ik goed op internet blijven kijken, want je wil niet van de weg waaien.
Zou me niks verbazen als het kan over een paar honderd jaar.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:34 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Met een beetje speling naar beide kanten natuurlijk, het weer kun je niet regisseren.
Lol, zie je het voor je, een dirigent ervoor en gaan!
Idd saai, en gevaarlijk, je te veel met de natuur bemoeien kan niet goed gaan....quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:42 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Zou me niks verbazen als het kan over een paar honderd jaar.
Weer regisseren om schade te voorkomen door stormen, hevige regen, droogte, tornado's, bakken sneeuw, ijzel of whatever.
Maar waarschijnlijk is het dan ook een beetje best wel saai![]()
quote:Alle modellen, Hir/ECHR/GFS geven de grootste hoeveelheid neerslag op de koufrontpassage zelf, woensdag laat in de middag en in de avond, 30-50 mm vooral in het westen van het land.
Wind:
Vooral woensdag in de namiddag en avond toenemende kans op windstoten, 50 tot 55 kt in het oosten van het land (vanwege de hogere sfc temperaturen aldaar [30+]) en 40-45 kts in het westen. De verticale profielen laten een sterke (richtings)schering zien in de onderste kilometers, waardoor eventueel georganiseerde convectie kan optreden. In het westen lijkt echter al vrij snel ontkoppeling op te treden, waardoor het lastiger wordt om significante windstoten te krijgen. De buien in het koufront zelf (Embd CB) kunnen toch nog wel stoten tot 40-45 kts opleveren. Ivens laat de windstoten gedurende de passage over ons land toenemen: in het zuidoosten om 15 UTC zo rond de 45 knopen, in het noordoosten om 21 UTC 65 knopen. Gezien de progtemp opbouw lijkt dit te hoog. Regionaal gezien lijkt 10 knopen minder meer re?el, maar incidenteel is het zeker niet uitgesloten.
Neerslag:
Woensdag in de loop van de middag en avond weer kans op lokaal zeer veel neerslag, zowel HIRLAM als ECMWF komen met tientallen millimeters (20-50 mm). Grootste hoeveelheden in het model lijkt voor het westen weggelegd, twijfel daarop blijft gerechtvaardigd vanwege het mogelijk toch ontstaan van buien aan de warme kant van het koufront. Hagel is aan de warme zijde ook zeer goed mogelijk. In het westen stroomt er in de onderste niveaus in de namiddag al koelere zeelucht binnen, zodat daar geen convectie vanaf de grond gevoed lijkt te worden.
Daarom zei ik ook >rond< 15u.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:34 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Met een beetje speling naar beide kanten natuurlijk, het weer kun je niet regisseren.
Lol, zie je het voor je, een dirigent ervoor en gaan!
[..]
Verstandig.De pest is dat het soms zo snel kan gaan. Hopelijk krijg je de rest ook mee naar binnen dan.
quote:
Wat dacht je van een helm...?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:47 schreef Kw4Kje het volgende:
Spannend, ben alleen bang voor de bomen hier (achterhoek) die nu al scheef staan van gister....
Ga alvast me camera klaar leggen.
Inderdaad, die chinezen en russen proberen het al.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:46 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Idd saai, en gevaarlijk, je te veel met de natuur bemoeien kan niet goed gaan....
Inderdaad, alles is in "evenwicht " ook al is het weer niet altijd in balans. Als je aan de ene kant te veel weghaalt of toevoegt dan moet er ergens anders iets vandaan komen of juist naar toe gaan.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:51 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Inderdaad, die chinezen en russen proberen het al.
Maar je weet niet wat er gebeurt wanneer je iets veranderd, atmosferische stromingen anders en kabam, ineens een monsterstorm
Klopt, krijg je een butterflyeffect, maar dan een groot exemplaarquote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:55 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Inderdaad, alles is in "evenwicht " ook al is het weer niet altijd in balans. Als je aan de ene kant te veel weghaalt of toevoegt dan moet er ergens anders iets vandaan komen of juist naar toe gaan.
*beetje wazig verhaal maar ik kan het niet beter omschrijven.*
Lol, verpletterpet? Pas maar op dat je toeter geen bliksemafleider wordt.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:52 schreef Kw4Kje het volgende:
[..]
Goed idee, pak me petterplet erweer bij
Doe dat laatste maar.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:50 schreef kahaarin het volgende:
[..]Dat klopt ook wel maar die marge vind ik een beetje te klein, bij rond denk ik aan kwart voor tot kwart over en ik denk dat zelfs dat te krap is, het zou me niets verbazen als het er om 2 uur al is maar ook niet als het om 4 uur nog moet komen.
Ehm... wasda?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:56 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Klopt, krijg je een butterflyeffect, maar dan een groot exemplaar
Hey, daar kan ik niets aan doen hoor!!quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:57 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Doe dat laatste maar.![]()
Dan kan de temperatuur nog oplopen, al vrees ik voor de zeewind.
Lol, in de loop van de middag...?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:59 schreef Drassss het volgende:
Pff begint een meligtopic te wordendat zal morgen snel vergaan!
Ah okay, net als in het verkeer, iemand die lomp inhaalt en iemand even op de rem laat trappen veroorzaakt door die actie een poosje laten een file doordat iedereen achter de afgesneden auto ook reageert...? Zoiets?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:59 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlindereffect
Och, zit 4 hoog en droog.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:00 schreef Drassss het volgende:
[..]
Morgenvroeg wanneer we een lvl 2/3 zien op de kaarten
Oeh, van welk matriaal zijn die knuppels?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:06 schreef Drassss het volgende:
Je hebt makkelijk praten, ik zit ballen weg te slaan en vervolgens moet ik rennen voor men leven
Ja daar ga je dus al, maar ik heb een rubber handvatquote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:08 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Oeh, van welk matriaal zijn die knuppels?
Metaal en bliksem...... niegoed nie.
*Bijt op tong, te makkelijk*quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:10 schreef Drassss het volgende:
[..]
Ja daar ga je dus al, maar ik heb een rubber handvat
dat zie je vaak voordat het noodweer wordt, is de voorpretquote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:59 schreef Drassss het volgende:
Pff begint een meligtopic te wordendat zal morgen snel vergaan!
Nattigheid?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:17 schreef Drassss het volgende:
[..]
Mijn bier ging ook bijna door men neusmaar prima, past bij het topic dit
Hmmz, niet echt spectaculair: http://www.buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=tophoogtelb1x1quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:19 schreef Frankz0rz het volgende:
Komen al wat kleine buitjes richting het Westen nu
26 graden is gewoon te doen, de laatste tijd is het buiten zo warm geweest dat het behalve met AC gewoon niet koel te houden is. (Bovenste verdieping, appartementencomplex met plat dak....)quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:21 schreef Drassss het volgende:
Teletekst geeft zaterdag toch weer 26 C en ma/di krijgen we toch weer pluimen richting 30 graden..
Wit balletjequote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:23 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hmmz, niet echt spectaculair: http://www.buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=tophoogtelb1x1
Zoiets als in NO Italie, dat moeten we hebben.
http://www.sat24.nl/Region.aspx?country=eu&sat=ir&type=loop
Nou het probleem is dat teletekst vaak de Bilt is. Ik woon in Brabant dus dan kan je er 30 graden van maken...quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:24 schreef kahaarin het volgende:
[..]
26 graden is gewoon te doen, de laatste tijd is het buiten zo warm geweest dat het behalve met AC gewoon niet koel te houden is. (Bovenste verdieping, appartementencomplex met plat dak....)
Mja.... Wallcloud. Komt niet zo heel vaak voor in Nederland.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:25 schreef Gitank2 het volgende:
Dat zou toch al eerder komen dan 22u?
We zullen zien, zo'n lijn als die van buienradar is 17 juli 2004 in het kwadraat
Die wolk toen
datum van die laatste foto klopt niet volgens mijquote:
Dat was een shelf he zoals hierboven te zien isquote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:27 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Mja.... Wallcloud. Komt niet zo heel vaak voor in Nederland.
Klopt, ik woon in Groningen, er klopt vaak niets van voor onze regio's.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:26 schreef Drassss het volgende:
[..]
Nou het probleem is dat teletekst vaak de Bilt is. Ik woon in Brabant dus dan kan je er 30 graden van maken...
Vergelijking met toenquote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:28 schreef Againzender het volgende:
[..]
datum van die laatste foto klopt niet volgens mij
ja, maar volgens mij was het 17-7-04quote:
Die kunnen beter alles laten liggen nu en morgen beginnen.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:28 schreef Samzz het volgende:
Ik wil verdomme naar de Zwarte Cross kunnen donderdag
Als er weer zo'n 'verwoestende' storm komt, lijkt de kans me klein dat het doorgaat
quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:28 schreef Frankz0rz het volgende:
[..]
Dat was een shelf he zoals hierboven te zien is.
Het is nu echt vies benauwtquote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:29 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Tis echt niet grappig hoe broeierig warm het hier elke keer is
Die zijn druk aan het opruimen en opzetten hoor. Als ze alles morgen moeten doen, komt dat nooit op tijd klaar voor donderdag/vrijdag.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:31 schreef Kw4Kje het volgende:
[..]
Die kunnen beter alles laten liggen nu en morgen beginnen.
quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:33 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://meteoalarm.eu/index2.php?country=HU&day=0&lang=
Code rood voor 27 graden?
Daar geven ze wel de rode kleur aan...quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:35 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik denk dat niet dat de temperatuur in deze een issue is
"quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:36 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Daar geven ze wel de rode kleur aan...
Span wat touwen?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:40 schreef Samzz het volgende:
En hier even dezelfde vraag, hoe groot is de kans dat deze voorspellingen uitkomen?
Ik maak me namelijk ernstig zorgen om de paarden momenteelDe bomen om de stal hebben de afgelopen storm net overleefd...
Is niet met zekerheid te zeggen. Als je voorzorgsmaatregelen kunt nemen: neem de waarschuwingen serieusquote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:40 schreef Samzz het volgende:
En hier even dezelfde vraag, hoe groot is de kans dat deze voorspellingen uitkomen?
Ik maak me namelijk ernstig zorgen om de paarden momenteelDe bomen om de stal hebben de afgelopen storm net overleefd...
Ik neem ze ook serieus. Ik heb al gebeld en het is de bedoeling morgen met man en macht de bomen op de binnenplaats om te halen. De andere bomen zijn door de vorige storm al geveld. Behalve vier of vijf oeroude eiken.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:40 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Is niet met zekerheid te zeggen. Als je voorzorgsmaatregelen kunt nemen: neem de waarschuwingen serieus.
En dan weer opnieuw beginnen.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:32 schreef Samzz het volgende:
[..]
Die zijn druk aan het opruimen en opzetten hoor. Als ze alles morgen moeten doen, komt dat nooit op tijd klaar voor donderdag/vrijdag.
Het KNMI begint pas met waarschuwingen als je een vaarbewijs nodig hebt om boodschappen te doen.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:42 schreef Revolution-NL het volgende:
Het KNMI is nogal mild
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:44 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Het KNMI begint pas met waarschuwingen als je een vaarbewijs nodig hebt om boodschappen te doen.
Omgquote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:44 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Het KNMI begint pas met waarschuwingen als je een vaarbewijs nodig hebt om boodschappen te doen.
Ja of wanneer de Canadezen brood gaan strooien.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:44 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:44 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat je morgenmiddag/avond binnen moet blijven.quote:Op woensdag 14 juli 2010 00:29 schreef Samzz het volgende:
Ik ben een leek, wat houden de lijntjes en kleurtjes op dat kaartje in?
Lees de laatste 4 alinea'squote:Op woensdag 14 juli 2010 00:29 schreef Samzz het volgende:
Ik ben een leek, wat houden de lijntjes en kleurtjes op dat kaartje in?
Och echt, het is laatquote:
Ja, dat kan dus nietquote:Op woensdag 14 juli 2010 00:31 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat je morgenmiddag/avond binnen moet blijven.
Ja ik ook, maar ik kan daar niet zo blij mee zijn als jijquote:
Heb een dubbel gevoel, vandaarquote:Op woensdag 14 juli 2010 00:37 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ja ik ook, maar ik kan daar niet zo blij mee zijn als jij
Ik vind extreem weer echt ontzettend eng... Nou ja, het weer zelf niet zozeer, maar ik haal me altijd voor de geest wat er zou kunnen gebeuren.quote:Op woensdag 14 juli 2010 00:41 schreef Kw4Kje het volgende:
[..]
Heb een dubbel gevoel, vandaar![]()
. Ene kant vind ik extreem weer stiekem wel tof en spannend, mits ik zelf geen schade heb natuurlijk.
Gewoon off the scale, zo diep roze is die wolk in het middenquote:Op woensdag 14 juli 2010 00:41 schreef Kwaliteit het volgende:
wow
morgenavond aardige bui!
http://www.buienradar.nl/tekst.aspx?tekst=24uur
Zet de paarden in de gang en ga er een toepasselijk liedje bij zijgenquote:Op woensdag 14 juli 2010 00:43 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik vind extreem weer echt ontzettend eng... Nou ja, het weer zelf niet zozeer, maar ik haal me altijd voor de geest wat er zou kunnen gebeuren.
En ik ben dus ook ontzettend bang dat wanneer morgen de storm losbarst (als deze losbarst), dat de stallen er wel eens aan zouden kunnen gaan. De stallen waar de paarden nietsvermoedend staan te eten.
Ik weet niet wat te doen... Op het land zetten of in de stal laten staan. Zelfde geldt voor de schapen en koeien.
Ja, net als een natte k........quote:Op woensdag 14 juli 2010 00:48 schreef James52 het volgende:
[..]
Gewoon off the scale, zo diep roze is die wolk in het midden
Het komt zoals het komt. Gewoon op je gevoel afgaan zou ik zeggen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 00:43 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik vind extreem weer echt ontzettend eng... Nou ja, het weer zelf niet zozeer, maar ik haal me altijd voor de geest wat er zou kunnen gebeuren.
En ik ben dus ook ontzettend bang dat wanneer morgen de storm losbarst (als deze losbarst), dat de stallen er wel eens aan zouden kunnen gaan. De stallen waar de paarden nietsvermoedend staan te eten.
Ik weet niet wat te doen... Op het land zetten of in de stal laten staan. Zelfde geldt voor de schapen en koeien.
Ik pak deze er alvast bij.quote:Op woensdag 14 juli 2010 00:48 schreef James52 het volgende:
[..]
Gewoon off the scale, zo diep roze is die wolk in het midden
Mijn gevoel zegt beide. Op stal is droog maar niet heel veilig gezien de bomen, maar buiten kunnen ze ook door vanalles geraakt worden.quote:Op woensdag 14 juli 2010 00:50 schreef ZaZoe het volgende:
[..]
Het komt zoals het komt. Gewoon op je gevoel afgaan zou ik zeggen.
Dit is natuurlijk ongelofelijk onzin!quote:Op woensdag 14 juli 2010 00:41 schreef Kwaliteit het volgende:
wow
morgenavond aardige bui!
http://www.buienradar.nl/tekst.aspx?tekst=24uur
Kan je ze niet zo verplaatsen dat ze misschien met z'n tween in een stal staan maar de bomen niet bij ze kunnen. Hebben ze ook wat aan elkaar.. (of denk ik nou weer te simpel?)quote:Op woensdag 14 juli 2010 00:57 schreef Samzz het volgende:
[..]
Mijn gevoel zegt beide. Op stal is droog maar niet heel veilig gezien de bomen, maar buiten kunnen ze ook door vanalles geraakt worden.
Nee, je denkt helaas te simpel. Er zijn drie paarden en de stallen zijn omringd met bomen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 00:59 schreef kres het volgende:
[..]
Kan je ze niet zo verplaatsen dat ze misschien met z'n tween in een stal staan maar de bomen niet bij ze kunnen. Hebben ze ook wat aan elkaar.. (of denk ik nou weer te simpel?)
My bad..quote:Op woensdag 14 juli 2010 01:03 schreef Samzz het volgende:
[..]
Nee, je denkt helaas te simpel. Er zijn drie paarden en de stallen zijn omringd met bomen.
Ik ga morgen uitzoeken of we ze in Duitsland tijdelijk kunnen stallen. Verder hoop ik nog steeds dat het morgen drie druppels worden
We gaan het meemaken ..quote:
Oh, dat mag uiteraard! Ik hoop alleen van niet, gezien de schade die hier al is aangericht aan huizen, stallen, bomen, e.d.quote:Op woensdag 14 juli 2010 01:07 schreef kres het volgende:
[..]
My bad..
Ik wil niet zien dat er iets met die beestjes gebeurt maar stiekem hoop ik op wat heftig weer..
Sterkte morgen..
Nou die is heel behoorlijk.. Of er moet iets raars gebeuren in de loop van de nacht/dag..quote:Op woensdag 14 juli 2010 01:10 schreef Samzz het volgende:
[..]
Oh, dat mag uiteraard! Ik hoop alleen van niet, gezien de schade die hier al is aangericht aan huizen, stallen, bomen, e.d.
Ik hoop dat t goed komt. Daarom vroeg ik ook naar de kans dat het echt gaat stormen. Bedankt iig
Tsja, je kunt er toch niks aan veranderen. Als er schade ontstaat kun je daar toch niks aan veranderen dus kun je er beter van genieten, tegenwoordig is toch iedereen in staat zich goed te beschermen tegen noodweer.quote:Op woensdag 14 juli 2010 01:30 schreef style het volgende:
Zo extreem als nu voorspeld wordt hoeft van mij nu ook weer niet. Begin het nu toch wel een beetje eng te vinden eigenlijk.
Ik herinner met nog dat het vorig jaar bij Noord-Kroatie, Slovenie en Oost-Italie ingetekend stond. Toen was er in die regio een EF3 tornado en vielen er hagelstenen van 6 cm.quote:Op woensdag 14 juli 2010 01:14 schreef horned_reaper het volgende:
In de afgelopen 10 jaar heeft Estofex 6 of 7 keer een lvl 3 getekend ergens in Europa!
Het is dus een unicum dat het over Nederland is getekend nu!
Nee, toen werd er slechts een 'Slight risk' ingetekend. 17 juli 2004 was vooral indrukwekkend vanwege de prachtige rolwolk maar qua noodweer niet zo heel zwaar.quote:Op woensdag 14 juli 2010 01:12 schreef Saekerhett het volgende:
Trouwens, was er door Estofex voor 17 juli 2004 een level 3 voorspeld? Heeft iemand die kaart überhaupt nog ergens?
Het trekt zo snel dat het ook weer zo voorbij kan zij.quote:Op woensdag 14 juli 2010 02:15 schreef MarkoAlmelo het volgende:
We zullen zien morgen![]()
Mn kelder ligt vol etenswaar dus ik kom de dag wel door
quote:Op woensdag 14 juli 2010 01:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Tsja, je kunt er toch niks aan veranderen. Als er schade ontstaat kun je daar toch niks aan veranderen dus kun je er beter van genieten, tegenwoordig is toch iedereen in staat zich goed te beschermen tegen noodweer.
Wat wil je er tegen doen? Het weer kun je niet beinvloeden dus kun je er maar het beste van genieten. Verder vind ik het erg indrukwekkende verschijnselen. Ik zit natuurlijk ook niet op schade te wachten, maar het weer hou je niet tegen. Dus pak je fototoestel en leg deze indrukwekkende verschijnselen vast.quote:Op woensdag 14 juli 2010 02:44 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Delen van het dak liggen hier nog open, wel een zijl overheen gespannen maar dat helpt ook voor geen fuck.
Als de wind eronder komt dan ligt straks ALLES eraf. Ook levensgevaarlijk voor de 2 wegen die langs ons huis lopen als daar straks honderden dakpannen overheen vliegen.
Kan me echt niet voorstellen dat er sick fucks zijn die gewoon blij zijn met dit weer boven Nederland.
Ja, dat begrijp ik ook wel. We zitten hier niet in China waar ze een paar vliegtuigjes met poeder laten opstijgen om de zooi droog te houden. Maar vooral voor mijn ouders vind ik het erg kloten als straks alles kapot is en er een hele bult verzekeringswerk komt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 02:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat wil je er tegen doen? Het weer kun je niet beinvloeden dus kun je er maar het beste van genieten. Verder vind ik het erg indrukwekkende verschijnselen. Ik zit natuurlijk ook niet op schade te wachten, maar het weer hou je niet tegen. Dus pak je fototoestel en leg deze indrukwekkende verschijnselen vast.
Ik zou het liefst geen schade zien hoor maar het hoort er gewoon bij en wees blij dat er goede middelen zijn om materiële schade af te dekken juist door een verzekering. Natuurlijk levert het veel rompslomp op, maar dit soort schade is gewoon niet te voorkomen, je moet het accepteren als het je overkomt. Die kick die ik krijg van heftig weer wordt daar niet minder door want het kan ook zo ontzettend fotogeniek zijn.quote:Op woensdag 14 juli 2010 02:53 schreef TwenteFC het volgende:
Ja, dat begrijp ik ook wel. We zitten hier niet in China waar ze een paar vliegtuigjes met poeder laten opstijgen om de zooi droog te houden. Maar vooral voor mijn ouders vind ik het erg kloten als straks alles kapot is en er een hele bult verzekeringswerk komt.
Dat hangt er vanaf hoe laat je anders wakker wordt. Als het na 13:00 uur is zou ik de wekker zetten.quote:Op woensdag 14 juli 2010 03:03 schreef Q.E.D. het volgende:
Moet ik nou mijn wekker zetten om morgen eten en drinken te halen?
Ik zelf zet die van mij altijd binnen met dit soort weer voorspellingen. Zaterdag avond ook gedaan, en was blij dat ik de juiste beslissing had genomen! (Da was me een vuurwerk zaterdag!) Gewoon goed de radar in de gaten blijven houden dan kan je tijdig nog beslissen wat je eventueel moet doen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 00:43 schreef Samzz het volgende:
[..]
Helemaal mee eens...quote:Op woensdag 14 juli 2010 08:31 schreef Nijna het volgende:
Ik hoop toch dat het allemaal een beetje mee zal vallen...
Mooie plaatjes is prima, maar dan het liefst zonder schade.
Zo wil ik dus ook dat het evnetjes duurt voordat het er is. Het liefst ergens in de avond zodat er weer mooie plaatjes kunnen worden geschoten ja..quote:Op woensdag 14 juli 2010 08:53 schreef rgn het volgende:
Zou de voorkant nog voor het donker bij Enschede zijn? Ik wilde alweer met het fototoestel in de aanslag gaan zitten ;-)
quote:Op woensdag 14 juli 2010 09:12 schreef Oom_Agent het volgende:
Extreme risk is uitgegeven op de site van Karim, 1e keer dat ik zoiets zie !!![]()
http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
Opmerkelijk inderdaad. Kan me maar weinig level 3's zo snel voor de geest halen, zeker niet in onze omgeving.quote:Op woensdag 14 juli 2010 09:25 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Bizar idd
Twee keer level 3 bij Estofex, binnen drie dagen. Voorheen was het toch hooguit vijf of zes keer in de afgelopen vier/vijf jaar in heel europa?
Ja, ik lees uiteraard goedkoop van een site met weerpro's. Het ging om een stilstaand plaatje waar je goed de lijn ziet die gehit kan wordenquote:Op woensdag 14 juli 2010 09:44 schreef horned_reaper het volgende:
@Drassss: Die neerslag cijfers van jouw gifje zeggen niet veel!
Dat is enkel de buienlijn die over zal trekken in de loop van de dag..... die zorgt vooral voor veel regen in het westen van het land.
Maar vandaag draait het allemaal om de losse cellen die voor deze buienlijn gaan ontstaan! Deze zullen vooral ten noord oosten van de regens ontstaan en over de oostgrens van het land trekken!
Deze cellen kunnen gepaard gaan met windsnelheden van 120 kmph (orkaan).
www.estofex.orgquote:Op woensdag 14 juli 2010 09:44 schreef Razor21 het volgende:
Waar stond dat Estofex plaatje met level 3 voor vandaag kan hem nergens meer terugvinden? Zag hem net toch ergens staan
quote:Op woensdag 14 juli 2010 09:44 schreef Razor21 het volgende:
Waar stond dat Estofex plaatje met level 3 voor vandaag kan hem nergens meer terugvinden? Zag hem net toch ergens staan
Wat denk je van de Zwarte Cross, hebben al 1mio. schade en nu met man en macht bezig om nog op tijd klaar te zijn, krijgen ze vandaag nog een keer de volle laag.........quote:Op woensdag 14 juli 2010 09:52 schreef flugeltje het volgende:
Ze zijn hier bezig met de opbouw van de kermis
* hart vasthoudt
Level 3 is gewoon potentie gevaar vanaf een bepaalde degradatie!quote:Op woensdag 14 juli 2010 09:59 schreef Razor21 het volgende:
Is het echt zeker dat Almere level 3 krijgt? Volgens het kaartje namelijk wel, of kan dit nog veranderen?
Het zijn voorspellingen... niets is zekerquote:Op woensdag 14 juli 2010 09:59 schreef Razor21 het volgende:
Is het echt zeker dat Almere level 3 krijgt? Volgens het kaartje namelijk wel, of kan dit nog veranderen?
Dit is zeker breaking news waardig!quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:01 schreef Razor21 het volgende:
Vind de berichtgeving van de KNMI wel slecht zie in de Telegraaf wel een korte waarschuwing staan.
Met dit soort weer moet je tijdig waarschuwen zodat men de tijd krijgt om hun spullen buiten veilig te stellen etc.
Dit vind ik nu breaking news waardig of draai ik nu door?
De Telegraaf wordt veel gelezen, dus daar mag het inderdaad wel groots instaan nu.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:01 schreef Razor21 het volgende:
Vind de berichtgeving van de KNMI wel slecht zie in de Telegraaf wel een korte waarschuwing staan.
Met dit soort weer moet je tijdig waarschuwen zodat men de tijd krijgt om hun spullen buiten veilig te stellen etc.
Dit vind ik nu breaking news waardig of draai ik nu door?
Ik denk dat veel fokkers hier niet zo heel veel mee kunnenquote:Op woensdag 14 juli 2010 10:08 schreef horned_reaper het volgende:
Mooie sounding ook!![]()
[ afbeelding ]
Ja leuke kleurtjes.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:08 schreef horned_reaper het volgende:
Mooie sounding ook!![]()
[ afbeelding ]
Zeg dat wel. Zegt me geen fuck.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:10 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Ik denk dat veel fokkers hier niet zo heel veel mee kunnen
Oehh ziet er spannend uitquote:Op woensdag 14 juli 2010 10:08 schreef horned_reaper het volgende:
Mooie sounding ook!![]()
[ afbeelding ]
Het punt is de bomen die om de stal staan. Als die er niet hadden gestaan, had ik de paarden 100% binnen gelaten. Maar het is maandag maar net goed gegaan en als het nu erger wordt dan maandag, dan zet ik de dieren liever buiten denk ikquote:Op woensdag 14 juli 2010 07:35 schreef Reilian het volgende:
[..]
Ik zelf zet die van mij altijd binnen met dit soort weer voorspellingen. Zaterdag avond ook gedaan, en was blij dat ik de juiste beslissing had genomen! (Da was me een vuurwerk zaterdag!) Gewoon goed de radar in de gaten blijven houden dan kan je tijdig nog beslissen wat je eventueel moet doen.
Ben wel ernstig benieuwd naar vanmiddag, ik zie dat estofex de level 3 wel een beetje heeft verplaats naar onze richting vergeleken met maandag!.
Kans is groot dat het erger wordt, maar ook lokaal. Kan dus ook maar zo zijn dat er niet veel spannends gebeurt. Ik zou in ieder geval het zekere voor het onzekere nemen, zoals we maandag in onze omgeving wel gemerkt hebbenquote:Op woensdag 14 juli 2010 10:20 schreef Samzz het volgende:
[..]
Het punt is de bomen die om de stal staan. Als die er niet hadden gestaan, had ik de paarden 100% binnen gelaten. Maar het is maandag maar net goed gegaan en als het nu erger wordt dan maandag, dan zet ik de dieren liever buiten denk ik
Misschien is enige uitleg hier op zijn plaats ??quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:08 schreef horned_reaper het volgende:
Mooie sounding ook!![]()
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:20 schreef Samzz het volgende:
[..]
Het punt is de bomen die om de stal staan. Als die er niet hadden gestaan, had ik de paarden 100% binnen gelaten. Maar het is maandag maar net goed gegaan en als het nu erger wordt dan maandag, dan zet ik de dieren liever buiten denk ik
Ja maar wat is lokaal? Ik zit in het oosten van het land, Twente. En ik heb juist begrepen dat het hier het ergste wordt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:21 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Kans is groot dat het erger wordt, maar ook lokaal. Kan dus ook maar zo zijn dat er niet veel spannends gebeurt. Ik zou in ieder geval het zekere voor het onzekere nemen, zoals we maandag in onze omgeving wel gemerkt hebben
Dat niet alleen op andere plaatsen zijn ze diezelfde kermis aan het afbreken. Om te vertrekken naar Tilburg.quote:Op woensdag 14 juli 2010 09:52 schreef flugeltje het volgende:
Ze zijn hier bezig met de opbouw van de kermis
* hart vasthoudt
Komop.... dit is toch een weerforum?quote:
Haha wat een scene; Koeien vliegen moeiteloos door de lucht, maar de auto is makkelijk op de weg te houden; sterker nog; de tegenligger heeft er ook geen enkele moeite mee...quote:
Ik ben hier alleen de ramptoerist aan 't uithangen. Leuk om te zien hoe onweersbuien zich ontwikkelen, interessant om te horen wat anderen verwachten, foto's, filmpjes, links e.d.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:27 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Komop.... dit is toch een weerforum?
Ik geef jullie een hint.... het draait vooral om de gebogen lijntjes
We hebben hier in Twente inderdaad kans op zwaar weer... maar het kan van plaats tot plaats verschillen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:22 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ja maar wat is lokaal? Ik zit in het oosten van het land, Twente. En ik heb juist begrepen dat het hier het ergste wordt.
Ja.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:26 schreef henkde_j het volgende:
Hopen dat het westerkwartier vandaag wel wat storm krijgt
Ja eigenlijk staat het er ook gewoon naast.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:27 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Twente kan het ergste worden, maar jouw straat kan wel tussen de buien door glippen, dat is lokaal.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:22 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ja maar wat is lokaal? Ik zit in het oosten van het land, Twente. En ik heb juist begrepen dat het hier het ergste wordt.
Oke. Maandag hebben we wel de redelijk volle laag gehad. Ik ga rond een uur richting paard om daar alles zo goed mogelijk vast te zetten en af te zetten.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:32 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Twente kan het ergste worden, maar jouw straat kan wel tussen de buien door glippen, dat is lokaal.
Je weet pas wat je gekregen hebt als alles voorbij is.
90% hier die post hier omdat er extreem weer op komst is. en daar ben ik er 1 vanquote:Op woensdag 14 juli 2010 10:27 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Moet je eens op de lucht leten, hoe snel dat zich beweegt. Ondanks de vertraging.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:36 schreef Drugshond het volgende:
Het voorfront zit nu al boven Parijs.
http://www.blitzortung.org/Webpages/index.php?lang=en&page=1&subpage_type_0=2
http://www.paris-live.com/ (webcam)
Snap dat dan........het is toch hartstikke cool om van een ander forum (weerwoord) leuke plaatjes op te pikken en ze hier neer te kwakken zonder verder enige uitleg. Lijkt net alsof je er dan echt verstand van hebt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:37 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
90% hier die post hier omdat er extreem weer op komst is. en daar ben ik er 1 van
quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:45 schreef edraket31 het volgende:
[..]
Snap dat dan........het is toch hartstikke cool om van een ander forum (weerwoord) leuke plaatjes op te pikken en ze hier neer te kwakken zonder verder enige uitleg. Lijkt net alsof je er dan echt verstand van hebt.
Ja of gewoon om er over te discussiëren.... Je hebt geen Wall of Text nodig bij bepaalde plaatjes om te snappen wat het inhoudt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:45 schreef edraket31 het volgende:
[..]
Snap dat dan........het is toch hartstikke cool om van een ander forum (weerwoord) leuke plaatjes op te pikken en ze hier neer te kwakken zonder verder enige uitleg. Lijkt net alsof je er dan echt verstand van hebt.
juistquote:Op woensdag 14 juli 2010 10:50 schreef horned_reaper het volgende:
[..]Ja.... mocht het niet zo zijn dat ik altijd de persoon ben die dergelijke plaatjes op weerwoord.be gooi.
Het plaatje is ongelofelijk simpel! Het geeft alle parameters weer in één plaatje.
Zo kunnen de verschillende effecten op het weer (temp. windschering, cape, etc.) met elkaar vergeleken worden in één overzicht.... en hier draait het vooral om de overlapping van de lijntjes die een duidelijk beeld scheppen over niet alleen de potentiële energie in de atmosfeer maar ook de potentiële triggering om deze tot uiting te laten komen!
Welkom in hel!quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:52 schreef DemonRage het volgende:
Whow... 'k ben net wakker, maar WTF Estofex geeft een level 3 voor hier.
Ehm, te laat...quote:Op woensdag 14 juli 2010 01:09 schreef Drassss het volgende:
Wow weer een vol lvl 3 gebied. Jaja Kahaarin ik word gek
En hoe vaak hebben ze gelijk gehad?quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:54 schreef hondenfokker het volgende:
estofex heeft nu voor de 8ste keer een level 3 uitgegeven in 7 jaar tijd.
Post het Plaatje + uitleg er bij dan. Dan leren wij er ook nog wat van.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:50 schreef horned_reaper het volgende:
[..]Ja.... mocht het niet zo zijn dat ik altijd de persoon ben die dergelijke plaatjes op weerwoord.be gooi.
Het plaatje is ongelofelijk simpel! Het geeft alle parameters weer in één plaatje.
Zo kunnen de verschillende effecten op het weer (temp. windschering, cape, etc.) met elkaar vergeleken worden in één overzicht.... en hier draait het vooral om de overlapping van de lijntjes die een duidelijk beeld scheppen over niet alleen de potentiële energie in de atmosfeer maar ook de potentiële triggering om deze tot uiting te laten komen!
Weet je, ik geloof je op je woord. Maar ik heb nog geen duidelijk beeld, integendeel zelfs.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:50 schreef horned_reaper het volgende:
Lees even terug anders.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:56 schreef FoolWithMokey het volgende:
Kunnen jullie mij op de hoogte brengen van de nieuwste activiteiten??
Probleem is dat ze een fiks gebied aangeven en dat er ergens in dat gebied ook daadwerkelijk de zaak losbarst zoals voorspeld.quote:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 09:45 schreef Disorder het volgende:
Hoe groot is de kans eigenlijk dat er een keer een supercel boven Nederland drijft?
Oh, KNMI neemt ook haar verantwoordelijkheid?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:04 schreef Zipportal het volgende:
Om 11:30 gooit de KNMI een nieuw bericht uit.
http://knmi.nl/
Kans op noodweer, net als de rest van het land. Verder geen zinnig woord over te zeggen op dit moment...quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:04 schreef PushyGurl het volgende:
wat schatten jullie in voor zuid limburg?
Van de nood een deugd makenquote:Misschien kan ik vanmiddag gaan tennissen met de hagelstenen op de baan.. zucht.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:02 schreef Drassss het volgende:
Misschien kan ik vanmiddag gaan tennissen met de hagelstenen op de baan.. zucht.
Waar is hier ??quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:05 schreef Samzz het volgende:
Er steekt hier een klein windje op en er pakken wat cumulus wolken (geloof ik) samen. Maar nog niks ernstigs.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |