Dat is wel wat aan de late kant ja, is er niets te vinden als je googelt? Of anders de aanstaande mentor even mailen?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:26 schreef Ekfar het volgende:
Mijn dochter begint na de zomervakantie aan het voortgezet onderwijs. Nu hebben ze onlangs een kennismakingsdag gehad en had daarna wel een lijst verwacht met wat ze nog allemaal nodig heeft. Maar nee... school vertelde dat ze deze lijst krijgt 2 weken voor het begin van school! Ik moet zeggen dat ik dat best laat vindt. Overal liggen al schoolspullen in de winkel en tja... ik snap dat je schriften, klappers, agenda's enz enz nodig hebt maar in welke mate en hoe en wat? Is het normaal dat je dit pas zo laat krijgt?
jaaah van dat dikke bruine papier.quote:
In de eerste klas moest en zou de perse dat dure hebben, met allemaal figuurtjes..quote:
+ binnen schoenen, altijd zonder zwarte zolen.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:40 schreef huuphuup het volgende:
En als ze geen school-gymkleding hebben dan heeft ze ook gymkleding nodig.
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:40 schreef Ticootje het volgende:
[..]
In de eerste klas moest en zou de perse dat dure hebben, met allemaal figuurtjes..
Hoe verder je was hoe saaier het papier, dat kon je dan tenminste vol laten kalken door je vriendinnen.
Ja man, in de eerste had ik kaftpapier van de looney tunes.. Ik was zo stoer!quote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:45 schreef huuphuup het volgende:
[..]
haha geweldig![]()
idd van die schoenen ja. en bedenk ook even of ze buiten of binnen gymen. Wij werden altijd begin Maart naar buiten geschopt en pas met de herfstvakantie werd er weer binnen gegymd. Op zich prima maar als je de eerste twee uur gym hebt is het niet altijd even warm
en die tekenkistjes moesten wij via school kopen, met inhoud, maar dat zal wel per school verschillen lijkt me
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:43 schreef Ekfar het volgende:Mijn puberdochter moet nog veel leren. Ik heb net gebeld naar school en ze krijgen die lijst al in de 1e week van de zomervakantie. Tijd zat dus!
Bedankt voor de reacties hoor!
Boeken kaftenquote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:47 schreef huuphuup het volgende:
[..]
in dat geval verwachten we een uitgebreid fotoverslag van de aankopen![]()
en geniet van het boeken kaften
ik van de backstreet boysquote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:46 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja man, in de eerste had ik kaftpapier van de looney tunes.. Ik was zo stoer!
En sowieso een rugtas.. Die boeken zijn flink zwaar en zeker in de eerste neem je nog alles mee. Dat meot je niet op 1 schouder tillen, dan krijg je echt last van je rug..quote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:51 schreef Ekfar het volgende:
Ja, eastpak komt hier ook. Ze zag al leuke tassen van Bjorn Borg maar dat schijnt flut-kwaliteit te zijn...
Ja, met zo'n aapje eraan!quote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:53 schreef Keshet het volgende:
In de eerste moest ik echt zo'n 'ouderwetsche' leren schooltas.
Gelukkig kon ik na de kerstvakantie doorstromen naar een andere school waar je wel een eigen tas mocht kiezen.![]()
Kipling tassen waren toen helemaal hip trouwens.
Ooh erg.. die heb ik ook nog gehad (ja verplichtquote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:53 schreef Keshet het volgende:
In de eerste moest ik echt zo'n 'ouderwetsche' leren schooltas.
Oh jij was van de backstreet boys... Ik was van de spice girls... En dan ook rood haar willen enzo.. (en niet mogen van mn ouders)quote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:52 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
ik van de backstreet boys
en een agenda en schriften.
kaften deed mijn vader, was volgens mijn moeder werk voor vaders want die van haar deed t ook (dat ie dood was toen ze 14 was vergeten we voor t gemak maar even)
eigenlijk wordt min. vader voor alles misbruikt...
oh ja en eastpak is geweldig. die van mij is nog steeds heel na 10jaar ofzo. alleen verkleurd
had je ook van die schoenen?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 10:01 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Oh jij was van de backstreet boys... Ik was van de spice girls... En dan ook rood haar willen enzo.. (en niet mogen van mn ouders)
Precies en zeker geen Kipling.quote:
Jaquote:Op dinsdag 22 juni 2010 10:03 schreef huuphuup het volgende:
[..]
had je ook van die schoenen?
ik heb geen flauw idee meer wat voor kaftpapier ik had. Weet wel nog dat ik in de 1e of de 2e een mr bean agenda haden een nijntje agenda heb ik ook nog gehad
Die had ik ook in de brugklas.quote:
quote:
omg die bosatlas. die gebruik je dan ook maarliefst 1x.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:13 schreef SacreCoeur het volgende:
'k Moest ook altijd woordenboeken kopen van een nieuw exemplaar net als de bosatlas, daar zou ik mee wachten tot je het lijstje krijg. Daar staat precies op welke druk je moet hebben. Maar als ze speciale agenda's/schriften/kaftpapier wilt dan moet je dat wel nu halen.. ik zou bij de V&D kijken.
Inderdaad... Maar oh wee als je m niet had.. Duur kutding!quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:18 schreef Het_Biertje het volgende:
[..]
omg die bosatlas. die gebruik je dan ook maarliefst 1x.
Wat moeten die boekwinkels in mijn dorp gelachen hebben.
reinste geldklopperij.
Bij wij waren ze zelfs nog allemaal nieuw..quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:18 schreef Het_Biertje het volgende:
[..]
omg die bosatlas. die gebruik je dan ook maarliefst 1x.
Wat moeten die boekwinkels in mijn dorp gelachen hebben.
reinste geldklopperij.
Klopt.... en Eastpak is behalve degelijk ook nog hip! Vooral als je met zwarte stift de E in een L verandertquote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:51 schreef Ekfar het volgende:
Ja, eastpak komt hier ook. Ze zag al leuke tassen van Bjorn Borg maar dat schijnt flut-kwaliteit te zijn...
Wij hadden zo'n Casio ding.. nooit gebruikt voor iets speciaals.quote:
LOL + LOL = HIHIquote:
OLIEBOL en BLOESLOSquote:
En stevigquote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:25 schreef mikoxx het volgende:
Whaha, wát een idee voor kaftpapier McLaura, hip!![]()
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:32 schreef SacreCoeur het volgende:
Dat is gewoon een rare muzieknoot zo'n paragraaf.
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:33 schreef Ticootje het volgende:
2 van die kringeltjes onder elkaar toch?
Grote schriften zijn wel makkelijk voor bepaalde vakken ja, voor wiskunde had ik altijd grote met vierkantjes. In de eerste had ik ook braaf een map, want voor sommige vakken moest je daar alle uitgedeelde paperassen in stoppen. Na een paar weken heb ik die er uit gemikt en stopte ik alles gewoon aan de binnenkant in de kaft, werkte ook prima.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:30 schreef SacreCoeur het volgende:
Maar je mag niet altijd schriften voor alles hebben.
Weer zoiets raars..
Net als dat je voor sommige vakken speciaal grote schriften nodig had ipv kleintjes.
En bij wiskunde grote vierkantjes schrift ipv kleine vierkantjes want dat mag ook niet.
Schriten zijn altijd makkelijker.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:34 schreef duguid het volgende:
[..]
Grote schriften zijn wel makkelijk voor bepaalde vakken ja, voor wiskunde had ik altijd grote met vierkantjes. In de eerste had ik ook braaf een map, want voor sommige vakken moest je daar alle uitgedeelde paperassen in stoppen. Na een paar weken heb ik die er uit gemikt en stopte ik alles gewoon aan de binnenkant in de kaft, werkte ook prima.
Of uitscheuren als er iets mislukt, of als je 'een briefje' wilt schrijvenquote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:36 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Schriten zijn altijd makkelijker.
Je kunt je blaadjes er eventueel inplakken ofzo.
Maar sommige scholen doen 'r moeilijk erover.
Zoals waar ik op heb gezeten.
Ongesteld...quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:40 schreef SacreCoeur het volgende:
Briefjes schrijven was hip, net als niet meedoen aan gym.
Op mijn rapport stond gewoon een leeg vakje bij L.O.
Kranten van de chinees deden het ook altijd goed als kaftpapierquote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:24 schreef McLaura het volgende:
Als kaftpapier had ik altijd abri-posters. Je kon die destijds bij de gemeente halen
Wassen in chloor en/of batik verf wil dit oplossen en werd ook nog gedoogd (waarschijnlijk omdat ik de 1e was). Nee kan ik echt niets aan doen dat ie zo vaal is.quote:En dan die verplichte gymkleding
Dan was je alto...quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:16 schreef moussy het volgende:
Ik had geen schooltas, ik had een....
[ afbeelding ]
was hip man!
psies!quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:27 schreef Ticootje het volgende:
Nee, in de 4e moest je een grafische hebben.. a 120 euro.. Belachelijk!
Dan had je zo'n kneus in de klas die dat had zitten invoeren en dan ramde ik gewoon een kabeltje erin en kopieerde die shit gewoon..quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:19 schreef huuphuup het volgende:
[..]
psies!
maar daar kon je dan wel weer Mario op spelen en space invaders.
En je hele boek in het geheugen intikkenvind het nog steeds flauw dat ik geen rekenmachine mocht bij mn examen latijn
dan is van voor mijn tijd... Ik ben nog maar een jonkie he.. Zie spice girls....quote:
Bij de spice girls periode zat ik nog op de basisschool.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:21 schreef Ticootje het volgende:
[..]
dan is van voor mijn tijd... Ik ben nog maar een jonkie he.. Zie spice girls....
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:29 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Bij de spice girls periode zat ik nog op de basisschool.
ja dat sowiesoquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:21 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dan had je zo'n kneus in de klas die dat had zitten invoeren en dan ramde ik gewoon een kabeltje erin en kopieerde die shit gewoon..
ja nou... ik mocht niet, ik moestquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:48 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik mocht een TI 30 en dawast.en die heb ik nog steeds en net vandeweek hebben de batterijen het begeven. na 22 jaar trouwe dienst
Ja heel het wiskundeboek is erop ingericht.. Belachelijk eigenlijk.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:51 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ja nou... ik mocht niet, ik moesttot groot verdriet van de portemonnee van mn moeder.
Die grafische rekenmachine's zijn verplicht voor de bovenbouw van havo en vwo.
ja ja, die móesten wij. maar beslist niet zwaarder/meer fancy dan die. Men moest nog wel hoofdrekenen en zulks (ik ben van toen er geen bulten waren maar kuilen hèquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:51 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ja nou... ik mocht niet, ik moesttot groot verdriet van de portemonnee van mn moeder.
Die grafische rekenmachine's zijn verplicht voor de bovenbouw van havo en vwo.
ja mavo is absoluut beter voor je portemonneequote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:53 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ja ja, die móesten wij. maar beslist niet zwaarder/meer fancy dan die. Men moest nog wel hoofdrekenen en zulks (ik ben van toen er geen bulten waren maar kuilen hè)
Goed dat je het zegt, we kunnen m nu nog in een goedkopere stroom doen natuurlijk.(<- kind dus)
Das wel met meer dingen zo... Zelfde als met microsoft office...quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:59 schreef debuurvrouw het volgende:
Wat is dat voor rare koppelverkoop eik?? Wij moesten dus de TI 30.
Geef haar een pen, potlood, passer, linaal in een Etui.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:26 schreef Ekfar het volgende:
Mijn dochter begint na de zomervakantie aan het voortgezet onderwijs. Nu hebben ze onlangs een kennismakingsdag gehad en had daarna wel een lijst verwacht met wat ze nog allemaal nodig heeft. Maar nee... school vertelde dat ze deze lijst krijgt 2 weken voor het begin van school! Ik moet zeggen dat ik dat best laat vindt. Overal liggen al schoolspullen in de winkel en tja... ik snap dat je schriften, klappers, agenda's enz enz nodig hebt maar in welke mate en hoe en wat? Is het normaal dat je dit pas zo laat krijgt?
ja stom is dat hè.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:59 schreef debuurvrouw het volgende:
Wat is dat voor rare koppelverkoop eik?? Wij moesten dus de TI 30.
Dat deed je heus niet in de brugklas! In de 3 of 4 ok... Dan nam je gewoon nooit je boeken mee want dat was stoer. Maar in de brugklas nam je gewoon braaf alle boeken mee voor alle vakken van die dag, en misschien nog wel wat extra zodat je in de pauze je huiswerk kon maken.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 13:45 schreef ThePianoMan het volgende:
Helemaal niks.. het wordt ZOOOOO overschat.
Aan het begin had ik nog wel een etui, maar op een gegeven moment was het alleen maar een lege tas mee met boterhammen erin. Pennen ging je lenen van elkaar, maar dat kon niet omdat anderen maar één pen -gevonden weliswaar- hadden.
Dat is zó 2008, ze moeten zeker een eigen netbook hebben.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:34 schreef _Michiel_ het volgende:
Als ik de dochter van TS was zou ik TS gewoon wijsmaken dat je in de brugklas tegenwoordig een laptop nodig hebt.
En niet willen werken zeker?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 13:56 schreef edraket31 het volgende:
[..]
Dat is zó 2008, ze moeten zeker een eigen netbook hebben.
Onze dochter is er ook voor aan 't sparen (en voor een digicam, paardrijles, nieuwe gsm, G-star Raw trui). Probleem alleen is dat ze haar maandelijkse saldo al zo rond de 20e opheeft!
Nooit van een kluisje gehoord? Eind brugklas was het al raak hoor.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 13:47 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat deed je heus niet in de brugklas! In de 3 of 4 ok... Dan nam je gewoon nooit je boeken mee want dat was stoer. Maar in de brugklas nam je gewoon braaf alle boeken mee voor alle vakken van die dag, en misschien nog wel wat extra zodat je in de pauze je huiswerk kon maken.
Ja die Casio dingen hadden wij ook. En dan kon je in de deksel (als je die er nog aan had zitten dan) met potlood dingen schrijven en het als spiekbriefje gebruiken. Grafische rekenmachines hebben wij nooit gehad. Stam ik dan echt uit het jaar kruik of zo?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:25 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Wij hadden zo'n Casio ding.. nooit gebruikt voor iets speciaals.
Enige leuke was dat je er lettertjes mee kon maken.
Sinds dit jaar hebben ze bij ons ontzettend lelijke blauwe dingen met kleurenscherm zelfsquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:56 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ja mavo is absoluut beter voor je portemonnee
nee ik weet eerlijk gezegd niet of ze die dingen inmiddels voor mavo ook moeten hebben. Ik had zelf wel de simpelste vorm van wiskunde en zelfs wij hadden em nodigidd wat tico zegt, dat hele boek is erop ingericht. En als je de verkeerde versie hebt dan kun je die rotknopjes niet vinden ook nog
volgens mij had ik deze en volgens mij heb ik hem zelfs nog ergens liggen
[ afbeelding ]
brrrr
Bij wiskunde kan het nogal uitmaken of je cm hokjes of 5mm hokjes nodig hebt, maar als je ze allebei haalt, zit je zeker goed.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:39 schreef Ticootje het volgende:
- Agenda, als je perse die ene wilt hebben moet je die dus nu gaan halen, anders heb je straks kans dat die ene leuke is uitverkocht.
- Pennen
- potloden, 3B, HB en 3H, dan heb je wat variatie van hardheden handig voor tekenen.
- kleurpotloden
- Lijm
- Schaar
- Geodriehoek
- Grote bosatlas (al kun je die volgens mij meegestellen bij de boeken)
- Etui
- Stoere rugzak
- ringband A4 + papier
- Schriften met lijntjes
- Schriften met hokjes
- kaftpapier voor de huurboeken
- plakband
Ik denk dat ik er dan zo'n beetje ben...
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:12 schreef Moira. het volgende:
Ik zal TS dan ook nog maar even helpen (incl. tips uit persoonlijke ervaring)..
- Schoolagenda 2010/2011 (tip: neem er eentje van normale grootte en dikte. Dit houdt ook nog overzicht aan het eind van het jaar, als het ding er bijna in flarden bij ligt)
[i](tip: neem gewoon een normale, niet eentje met 1000 kleuren á 20 euro waarbij je keihard afgezet wordt, al ontkom je er niet aan.)
- A5 schriften met lijntjes, ééntje voor ieder vak. in de brugklas is dit helemaal niet nodig; het kost onnodig veel geld. 4 schriftjes is voldoende; alfavakken bij elkaar, ook zo voor beta en gamma en een schriftje voor de overige vakken
- A4 schrift met ruitjes[/b], voor wiskunde e.d. (A4 omdat het fijner is een wat grotere te hebben ivm grafieken tekenen etc.) tip van mij: neem een collegeblok voor wiskunde, A4 formaat, 5 of 10mm. normale schriftjes zorgen alleen maar voor overzichtsverlies en gerommel.
- Een A4 kladblok. Zo'n gelinieerde van 80/100 bladzijdes (die je zo bij de Hema enzo kunt kopen). Dat is erg handig om te gebruiken als aantekeningen te snel gaan en je het later netjes wilt overschrijven in je schrift. Of gewoon als je je verveelt en je wilt wat tekenen maar niet je schrift wil verpesten.
onnodig en pure geldverspilling, come on.
- Kaftpapier. Neem minimaal 2 rollen die een beetje stevig zijn. Mocht het niet genoeg zijn kun je achteraf altijd nog standaard kaftpapier bijkopen.
dit doet iedereen, maar na een jaartje is het alweer uit de mode. alsof die boeken met kaftpapier het langer uithouden etc.
- Rugtas. Ik zou níét gaan voor zo'n toeter-tas en ook niet voor een schoudertas. Al helemaal niet voor die leren dingen die 'in' zijn die je zelfs om je arm moet dragen. Gewoon een normale rugtas, zoals die van Eastpack. Eastpak ja.. zo'n leuke roze.. heb ik ook gehad
- Rekenmachine. Hoeft geen ingewikkelde te zijn. Vaak biedt de school er ook een aan (grafische rekenmachines zijn pas in de 2e fase nodig).
die simpele van Casio, heb weinig betere simpele rekenmachines gezien.
- Etui met toebehoren. Pennen, (kleur)potloden, passer, gum, geodriehoek, fineliners, markeerstiften, watervaste stift, etc. Soms vinden meisjes het ook fijn om er een spiegeltje in te hebben of een nagelvijl, haha.
- De Grote Bosatlas 53e druk. Koop altijd de nieuwste druk omdat je hem ook nog in de laatste schooljaren nodig kan hebben en dan kloppen de kaartnummers/gegevens etc niet meer.
als je niet op een pauperschool zit, zorgt deze voor de atlassen.
- Woordenboeken. Denk aan een normaal Nederlands pocketwoordenboek, EN-NL, NL-EN, FR-NL, NL-FR, DU-NL, NL-DU of zelfs SP-NL, NL-SP.![]()
![]()
- Etiketten voor op de kaft van de boeken en schriften (zodat je makkelijk kunt zien voor welk vak het is). Zelf deed ik deze ook altijd op de rug van het boek zodat je ook kunt zien welk boek je moet hebben als ze op elkaar liggen. Schrijf gewoon met een marker de info erop.. doe moeilijk![]()
- Ook kan van dat plastificeer-spul handig zijn. Kun je gewoon doorzichtige rollen van kopen die je bijv. op (koop!!)werkboeken kan plakken zodat ze minder snel stuk gaan. Sommige werkboeken heb je het jaar daarna ook nog nodig. kapotte boeken kan je aan het eind van het schooljaar versieren met ducktape, wordt gewoon geaccepteerd.
- Verschillende mapjes om bijv. werkstukken of stencils in te doen. Dat kunnen van die inbindmapjes zijn (met 2 gaatjes en zo'n ding om 'm vast te houden) of gewoon plastic mapjes waar je papier in kan schuiven.erg handig
- Gymkleding en een soepele gymtas. Gewoon een joggingbroek en een lekker T-shirt. Niet al te lompe schoenen. Voor tijdens de gymlessen. Donnay, loopt iedereen in.
Zo. Dat was het wel zo'n beetje, denk ik.
Ik zou me niet al te druk maken om die lijst die je inderdaad veel te laat krijgt. Vaak staan daar onnodige dingen op en andere belangrijke dingen juist niet.
Denk gewoon goed na wat je kind eventueel nodig kan hebben.
Ook is het niet altijd nodig om van te voren al massaal inkopen te doen. Veel dingen kun je ook nog tijdens het schooljaar kopen als je erachter komt dat je ze nodig hebt. Schriften en kladblokken raken ook vol door het jaar heen, dan kun je gewoon weer nieuwe kopen.
Alles bij elkaar kost in één keer misschien wel een hele klap geld. Maar hou er rekening mee dat dit slechts voor de brugklas is. Alle jaren daarna heb je alleen nog maar een agenda, kaftpapier en schriften nodig. De rest kun je gewoon nog gebruiken.
Ik wens je dochter veel succes in de brugklas!
jeetje zeg...quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:28 schreef ThePianoMan het volgende:
Hier mijn (verbeterde imo) visie op Moira's lijstje, meer geldbesparend en relevanter, onnodige dingen verwijderd, cursief weergegeven:
[..]
Bij ons dus ookquote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:31 schreef Troel het volgende:
Wel een schrift voor elk vak doen. Onoverzichtelijkheid ten top als je het in een schrift doet. Of werk met een multomap en een set tabbladen ofzo.
Woordenboeken zou ik zeker wel kopen, je kunt gewoon af met de prisma woordenboeken, die zijn niet zo heel prijzig en zijn jaren later nog bruikbaar.
Een school zorgt wel voor atlassen, maar voor het maken van je huiswerk wat je niet op school maakt, heb je thuis ook een atlas nodig. Heeft niets met pauperscholen te maken.
Kapotte boeken worden gewoon geaccepteerd? Dat is heel erg afhankelijk van de school. Bij ons moest je daar behoorlijk voor betalen!
Wat betreft gymkleren: misschien zijn er wel voorschriften waar je je aan moet houden wat betreft kleur van het shirt en broekje (als je al geen shirt met logo hebt en dergelijke).
Come on, je zegt het zelf al. Een set etiketten voor 3,90quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:34 schreef huuphuup het volgende:
[..]
jeetje zeg...
je hebt heus gelijk dat het niet allemaal de hoofdprijs hoeft te kosten, maar hou ook een beetje in je achterhoofd dat het soms voor zowel ouder als kind ook gewoon leuk is allemaal, en spannend en nieuw enzo.
Het hoeft dan heus niet allemaal merkspul en keiduur te zijn en veel is ook onnodig, maar het is ook gewoon leuk om met je kind schoolspulletjes uit te zoeken enzo.
Een setje etiketjes van 3,90 zal het verschil op jaarbasis vast niet maken, net als een kladblok van 0,95 cent. Als TS echt een heel klein budget heeft dan worden er vast vanzelf wel dingen geschrapt.
Bedankt voor je bijdragende reactie op mijn post.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:28 schreef ThePianoMan het volgende:
Hier mijn (verbeterde imo) visie op Moira's lijstje, meer geldbesparend en relevanter, onnodige dingen verwijderd, cursief weergegeven:
[..]
Waar wilde je dan je (vaak verplichte) gymkleren in doen?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:38 schreef tho_Omas het volgende:
´Wtf moet je met een soepele gymtas? Dat is voor boelers.
tl;dr maar ik ben het wel met je eens, behalve die etiketten dan.. slaat echt nergens opquote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:40 schreef Moira. het volgende:
[..]
Bedankt voor je bijdragende reactie op mijn post.
Enkele reacties terug:
- Waarom heb je dat eerste over de agenda dan doorstreept als je het ermee eens bent?
- In de brugklas is het juist nodig om zo veel mogelijk schriften te hebben. Alle leraren vinden het geweldig om hun nieuwe leerlingen 'motiveren' door ze te overladen met aantekeningen. Zelfs voor de vakken waar je het jaar erna achterkomt dat een aantekeningenschrift toch helemaal niet nodig is.
- Waarom geen collegeblok? Hartstikke handig voor iedere situatie. Ik vind ze zelfs fijner dan schriften. Echt geen onnodige geldverspilling hoor. Ding kost vaak minder dan een eurootje en zoals ik al zei; ik gebruik ze vaker dan schriften die een stuk meer kosten in verhouding.
- Kaftpapier is nodig en vaak verplicht door scholen omdat de de boeken inderdáád zo langer heel en bruikbaar blijven. Als je perongeluk knoeit komt het op de kaft, niet op het boek. Als je iets wilt schrijven komt het op de kaft, niet het boek. Bovendien hebben de meeste methodes ook echt een achterlijke naam waarvan je haast niet kan afleiden welk vak 't nou eigenlijk betreft.
- Sorry dat ik Eastpack schreef in plaats van Eastpak.
- Casio
- Ik moet zeggen dat ik de Atlas in 6 jaar ook vrijwel nooit heb gebruikt thuis. En op school hebben ze er ook zat. Maar vaak geven leraren huiswerk op die ook atlas-opdrachten bevatten. Schoolatlassen mag je hiervoor niet mee naar huis nemen en als je net die ene opdracht niet af hebt krijg je strafwerk
- Woordenboeken zijn imo vaak handig bij leestoetsen van vreemde talen. Bij ons zeggen ze dat je er zelf een mee moet nemen als je er een bij je toets wil hebben. Ookal hebben ze kasten vol met die dingen liggen.
- Met marker op je kaft schrijven welk vak het is wordt nogal onduidelijk in de loop van het jaar, als je naast het vak ook nog meer onzin op je kaft schrijft (met mij vele anderen die dat doen) Trouwens, kaften was toch niet nodig voor jou? Jij schrijft met de marker gewoon OP je boek?
- Ik had het over koopboeken. Die dingen die je dus niet hoeft in te leveren aan het eind van het jaar. Ik heb 't zelf een paar jaar gedaan (werkboeken plastificeren) omdat ze dan niet zoals andere jaren uiteenvallenZoals ik al zei: kan handig zijn, maar is niet nodig.
Aight
Nee, was een conditie. Ik heb nooit mijn naam of wat dan ook op mijn leerboeken geschreven. Meestal was mijn boek wel herkenbaar(kreukje etc.) Zo moeilijk is dat toch niet?quote:Trouwens, kaften was toch niet nodig voor jou? Jij schrijft met de marker gewoon OP je boek?
Gewoon een tasje van de albert heijn.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:38 schreef tho_Omas het volgende:
´Wtf moet je met een soepele gymtas? Dat is voor boelers.
3,90 vind ik vrij overdreven. Ik kocht altijd stuk of 30 van die witte dingen voor 0,50 ct.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:36 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Come on, je zegt het zelf al. Een set etiketten voor 3,90Is toch compleet nutteloos?
Dat is toch soepel, of niet dan?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:42 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Gewoon een tasje van de albert heijn.
Tsja, dat zijn mijn persoonlijke voorkeuren dan.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:42 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
tl;dr maar ik ben het wel met je eens, behalve die etiketten dan.. slaat echt nergens op![]()
[..]
Nee, was een conditie. Ik heb nooit mijn naam of wat dan ook op mijn leerboeken geschreven. Meestal was mijn boek wel herkenbaar(kreukje etc.) Zo moeilijk is dat toch niet?
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:41 schreef Moira. het volgende:
[..]
Waar wilde je dan je (vaak verplichte) gymkleren in doen?
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:42 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat kan, maar jij bent vrouw, zal wel anders liggen heaquote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:45 schreef Moira. het volgende:
[..]
Tsja, dat zijn mijn persoonlijke voorkeuren dan.
Ik vind het bijv. vreselijk als ik met een marker de naam van het vak op mijn kaft schrijf. Aan het eind van het jaar valt die naam van het vak namelijk niet eens meer op door de rest van de shit die ik met dezelfde stift op mijn kaft heb geschreven.
Plus; die dingen kosten geen zak
Zie hier de echte. Gymtassen kopen.. echt waar gaat de wereld heen? Doe simpel.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:42 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nee hoor, dat was ik alquote:
Dat gaat niet zo zeer om mijn geslacht, maar meer om mijn perfectionisme (waar overigens na het begin van het jaar ook geen zak meer van terecht komt, maar dat terzijdequote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:47 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Dat kan, maar jij bent vrouw, zal wel anders liggen hea
quote:
Ik doelde meer dat je geen aparte rugzak of mooie stoffen tas moet kopen om daar nog je gymkleren in te doen.quote:
1. Ja precies, er komt toch niks meer van. Maar ja, aan het begin wil je wel mee kunnen doen natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:50 schreef Moira. het volgende:
[..]
1. Dat gaat niet zo zeer om mijn geslacht, maar meer om mijn perfectionisme (waar overigens na het begin van het jaar ook geen zak meer van terecht komt, maar dat terzijde).
2. Bovendien hou ik er niet van om bijvoorbeeld boetes (+aankoopbedrag) van huurboeken bij beschadiging aan het eind van het jaar terug te moeten betalen.
1. We hebben het dan ook over een meisje dat naar de brugklas gaat.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:52 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
1. Ja precies, er komt toch niks meer van. Maar ja, aan het begin wil je wel mee kunnen doen natuurlijk.
2. Heb zelfs een keer gehad dat er letterlijk een gat in mijn kaft zat. Rolletje ducktape gekocht en daarmee was het weer mooi. Je moet wel echt een enorme kutschool hebben willen ze dat niet accepteren; meestal krijg je die boeken ook half-kapot aangeleverd dus.
Ok jij wint. Ik dacht dat je op stof doelde. Soepel is blijkbaar heel breed te interpreteren.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:51 schreef Moira. het volgende:
[..]
[..]
Ik doelde meer dat je geen aparte rugzak of mooie stoffen tas moet kopen om daar nog je gymkleren in te doen.
Met soepel bedoel ik meer 'simpel', een ding waar je gewoon gemakkelijk je zooi in- en uit kan flikkeren.
AH-tassen zijn daar inderdaad een voorbeeld van.
Die moet je toch ook kopen? 30 hele centen
Nou, bij ons stonden er lui van het Centraal Boekenhuis aan het eind van het schooljaar die alle gehuurde boeken streng controleerden hoor.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:52 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
1. Ja precies, er komt toch niks meer van. Maar ja, aan het begin wil je wel mee kunnen doen natuurlijk.
2. Heb zelfs een keer gehad dat er letterlijk een gat in mijn kaft zat. Rolletje ducktape gekocht en daarmee was het weer mooi. Je moet wel echt een enorme kutschool hebben willen ze dat niet accepteren; meestal krijg je die boeken ook half-kapot aangeleverd dus.
En dat.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:53 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
ThePianoMan, loop niet zo te zeiken man.
Moira heeft voor een brugklasser een heel mooi lijstje opgesteld.
Het blijft de brugklas. Daar hebben alle 25 kinderen in de klas dezelfde nette, georganiseerde spullen. Het jaar daarop is iedereen al een stuk nonchalanter.
Een stoffen o.i.d. gymtasje lijkt me ook niks mis mee. Kan die op je rug terwijl je rugzak onder je snelbinder zit.
Later als je minder boeken meesleept prop je alles los erbij in je tas en smijt je de gymkleren in je kluisje![]()
Maar in den beginne ben je een brave georganiseerde brugpieper.
Iets met generaliseren..quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:53 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
ThePianoMan, loop niet zo te zeiken man.
Moira heeft voor een brugklasser een heel mooi lijstje opgesteld.
Het blijft de brugklas. Daar hebben alle 25 kinderen in de klas dezelfde nette, georganiseerde spullen. Het jaar daarop is iedereen al een stuk nonchalanter.
Een stoffen gymtasje lijkt me ook niks mis mee. Kan die op je rug terwijl je rugzak onder je snelbinder zit.
Later als je minder boeken meesleept prop je alles los erbij in je tas en smijt je de gymkleren in je kluisje![]()
Maar in den beginne ben je een brave georganiseerde brugpieper.
En ook dat.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:55 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Nou, bij ons stonden er lui van het Centraal Boekenhuis aan het eind van het schooljaar die alle gehuurde boeken streng controleerden hoor.
Als je de boeken in slechte staat kreeg aan het begin van het schooljaar moest je dit ook melden zodat je aan het eind van het jaar geen gezeik kreeg.
Huur betekent eigendom van een ander en daar ga je fatsoenlijk mee om. Kaften dus die boeken.
Juist. Maar dat weet je van te vóren niet.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:58 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Iets met generaliseren..
ik zat in een gymnasiumklasje waarin iedereen wel doorhad dat school wel te doen is; op de basisschool hadden we dan een weektaak die we voor vrijdag af moesten hebben en wat spellingstoetsen.. een klein groepje was op dinsdag al klaar en leren voor de spellingstoets hoefde ook niet. De meesten in mijn brugklas hadden hetzelfde nonchalante gedrag, wat ook helemaal terecht is. De brugklas is geen kut aan en dat weet je nu, later, ook.
Nou woohoo, ik zat ook op het gymnasium en daar ging het zoals ik het beschreef.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:58 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Iets met generaliseren..
ik zat in een gymnasiumklasje waarin iedereen wel doorhad dat school wel te doen is; op de basisschool hadden we dan een weektaak die we voor vrijdag af moesten hebben en wat spellingstoetsen.. een klein groepje was op dinsdag al klaar en leren voor de spellingstoets hoefde ook niet. De meesten in mijn brugklas hadden hetzelfde nonchalante gedrag, wat ook helemaal terecht is. De brugklas is geen kut aan en dat weet je nu, later, ook.
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:00 schreef ThePianoMan het volgende:
De mensen die per se alle spullen netjes moeten hebben zijn dezelfde als de mensen die zo'n skateboard hebben dat helemaal in is, van die trendplakkers.
Godverdomme, hou nou toch eens op met happen jij!quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:00 schreef ThePianoMan het volgende:
De mensen die per se alle spullen netjes moeten hebben zijn dezelfde als de mensen die zo'n skateboard hebben dat helemaal in is, van die trendplakkers.
Echt hè? En dan noemt hij de scholen die wij beschrijven een 'pauperschool'quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:01 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Nou woohoo, ik zat ook op het gymnasium en daar ging het zoals ik het beschreef.
Niks nonchalant, bloed serieus en georganiseerd ging het er aan toe.
1. een shitload aan huiswerk in de brugklas? Mijn ervaring was dat het niet echt bepaald veel was. Het niveau was sowieso om te huilen waarna je ook wel doorhebt dat je goede cijfers kon halen zonder iets te doen.. laten we even realistisch zijn.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:00 schreef Moira. het volgende:
[..]
Juist. Maar dat weet je van te vóren niet.
1. Jij gaat me ook echt niet vertellen dat die weektaakjes en toetsjes in groep 8 ook maar énigszins te vergelijken zijn met de shitloads van huiswerk die je in de brugklas krijgt.
Dat is dan de vergelijking groep8/brugklas. Als je in je latere jaren zit zou je juist wensen dat je het aantal huiswerk kreeg als in de brugklas, maar daar hebben we het hier niet over.
Echt, zeik niet zo
2 Ik probeer alleen maar behulpzaam te zijn jegens TS en haar dochter.
3 Jij weet zelf ook nog wel dat je 7 kleuren stront scheet in de zomervakantie toen je naar de brugklas ging.
TS? Ik ben de TS nietquote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:03 schreef Moira. het volgende:
[..]
Echt hè? En dan noemt hij de scholen die wij beschrijven een 'pauperschool'
Type school waar TS op zit:
- 1. Gymnasiasten met een VMBOmentaliteit
- Boekenfonds die kapotte en verlepte boeken accepteert en ze het volgende jaar ook in dezelfde staat weer aanlevert.
Om te huilen zo triest
Heel leuk en aardig natuurlijk al die moeders hier, maar ik denk toch echt wel dat ThePianoMan een goed punt heeft. Ik heb in de eerste klas ook ontzettend veel rotzooi gekocht, omdat ik ervan uitging het allemaal nodig te hebben. Toch gebruik je meer dan de helft niet eens.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:28 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Precies, jij snapt hetquote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:09 schreef Karammel het volgende:
[..]
Heel leuk en aardig natuurlijk al die moeders hier, maar ik denk toch echt wel dat ThePianoMan een goed punt heeft. Ik heb in de eerste klas ook ontzettend veel rotzooi gekocht, omdat ik ervan uitging het allemaal nodig te hebben. Toch gebruik je meer dan de helft niet eens.
PianoMan zijn toevoegingen zijn eigenlijk precies hoe ik er ook over denk nu. Die zou ik dus nog even goed doornemen.
Een paar tips nog: Koop zo'n flexibele geodriehoek om breken te voorkomen. Passers zijn ook krengen. Die gaan altijd kapot. Ik had uiteindelijk een plastic passer die het goed volhield. Verder heb je aan een paar pennen en een vulpotlood genoeg. De rest is overbodig. Net zo overbodig als schriften voor elk vak. Mijn voorkeur ging uit naar 5mm blocnotes trouwens. Daar kan je veel meer in kwijt gek genoeg en dan blijft het nog best overzichtelijk.
Er zijn overigens wel verschillen tussen jongens en meisjes. Sommige meisjes vinden het juist handig om voor alles een apart schrift te hebben en alles in de agenda bij te houden. Jongens zijn daar over het algemeen niet zo van.
Dat...quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:15 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ja want ik ben ook al zo oudOver generaliseren gesproken.
Die moet kunnen rijden.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:16 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik wil het helemaal niet weten.![]()
als moeder van een nu al zwaar chaotische zoon die na de vakantie naar de brugklas gaat. Maaar ik zal m met een albert heijn tas met boterhammen en een kladblok naar school sturen.
Nog voorwaarden waar een fiets aan moet voldoen?
Ben je van dezelfde generatie dan? Zo ja, dan weet je dondersgoed waar ik het over hebquote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:15 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ja want ik ben ook al zo oudOver generaliseren gesproken.
Toevallig heb ik een puber die wel gewoon serieus met school omgaat. De hele lijst hebben we gewoon netjes aangeschaft, en het meeste gebruikt ze ook gewoon..quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:18 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Ben je van dezelfde generatie dan? Zo ja, dan weet je dondersgoed waar ik het over heb
Wil best discussieren, maar als je zelfs als moeder er niet aan durft te geloven en je kop in het zand steekt zal het helemaal verkeerd aflopen met je puber, succes ermee dan
Remmen doe je met je voetenquote:
Echt niet, voor geen goud krijg mevrouw een nieuwe.. Al kon ik m gratis ophalen.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:20 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ik zou het eerste jaar investeren in een goede, degelijke fiets van een fatsoenlijk merk. Daar doe je dan als je kind een heel klein beetje fatsoenlijk er mee omgaat gewoon alle jaren mee.
Mijn ouders hadden voor mij een fiets uit de verhuur gekocht bij de fietsenwinkel. 6 weken verhuurd geweest, prima staat, maar goedkoper dan nieuw.
Wie is er dan niet serieus met school omgegaan? Mijn hele brugklas heeft een diploma op zak, ja lekker niet-serieusquote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:19 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Toevallig heb ik een puber die wel gewoon serieus met school omgaat. De hele lijst hebben we gewoon netjes aangeschaft, en het meeste gebruikt ze ook gewoon..
Oke, ik was wel een brave puber moet ik toegevenquote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:21 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Echt niet, voor geen goud krijg mevrouw een nieuwe.. Al kon ik m gratis ophalen.
Wauw.. Wil je nu een ballon? Of misschien een stuiterbal?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:21 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Wie is er dan niet serieus met school omgegaan? Mijn hele brugklas heeft een diploma op zak, ja lekker niet-serieus
Oh ze is een echt lieverd hoor.. Maar ze hoeft maar aan dr fiets te denken en er pleuren onderdelen af. Hoe ze het doet weet ik niet, maar ze heeft er een gave voor.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:23 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Oke, ik was wel een brave puber moet ik toegeven
We hebben een taart gekregen van de school. Alle klasgenoten hebben relaxte ouders. Bij de strenge, voorzichtige ouders is het helemaal fout gegaan. Herinner je deze comment als je dochter op d'r 15e al helemaal fout gaat. Respect als ouder moet je verdienenquote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:24 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Wauw.. Wil je nu een ballon? Of misschien een stuiterbal?
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:31 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
We hebben een taart gekregen van de school. Alle klasgenoten hebben relaxte ouders. Bij de strenge, voorzichtige ouders is het helemaal fout gegaan. Herinner je deze comment als je dochter op d'r 15e al helemaal fout gaat. Respect als ouder moet je verdienen![]()
Alsof die moeders niet ook in de brugklas gezeten hebbenquote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:12 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Precies, jij snapt het![]()
Ik ben van dezelfde generatie als de kinderen, komen een paar moeders mij vertellen het beter te weten.. DIT is nou precies het punt waarbij het verkeerd gaat tussen een puber en ouder.
edit:
moeders, geloof mij nou maar op mijn woord; zo gaat het er tegenwoordig aan toe. Ik ben hier echt niet om jullie tijd te verspillen of iets dergelijks.
Begrijpend lezen is ook niet je sterkste vak geweest he.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:39 schreef Troel het volgende:
[..]
Alsof die moeders niet ook in de brugklas gezeten hebben
Toevallig heb ik juist met begrijpend lezen mijn cijfers flink omhoog gehaaldquote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:41 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is ook niet je sterkste vak geweest he.
Nou, dan was die vraag van je toch overbodig of niet?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:44 schreef Troel het volgende:
[..]
Toevallig heb ik juist met begrijpend lezen mijn cijfers flink omhoog gehaald
Ik stelde geen vraag schat. Achter een vraag staat namelijk een vraagteken.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:45 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Nou, dan was die vraag van je toch overbodig of niet?
Ja, bij de nonnen zeker.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:39 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik mijn schoolperiode was doorgekomen zonder ploertendoderquote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:38 schreef Deetch het volgende:
[..]
jaaah van dat dikke bruine papier.
Ze zal ook een geodriehoek nodig hebben (denk ik), verder natuurlijk de wereld aan geurpennen, kleurpennen, een mobiele telefoon waarmee ze kan twitteren. Verder nog ritalin, condooms, ploertendoder en pepperspray.
De zinsbouw bepaalt of het een vraag is of niet. Niet een vraagteken.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:46 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik stelde geen vraag schat. Achter een vraag staat namelijk een vraagteken.
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:39 schreef Troel het volgende:
[..]
Weet je wel?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:12 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Ik ben van dezelfde generatie als de kinderen, komen een paar moeders mij vertellen het beter te weten.. DIT is nou precies het punt waarbij het verkeerd gaat tussen een puber en ouder.
edit:
moeders, geloof mij nou maar op mijn woord; zo gaat het er tegenwoordig aan toe. Ik ben hier echt niet om jullie tijd te verspillen of iets dergelijks.
komop zeg,dat is toch geen serieus advies?quote:
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 13:43 schreef _evenstar_ het volgende:
Oh en schoolagende.. kan zijn dat ze verplicht zijn eerste jaar een agenda van de school te gebruiken..
Ghehe, faalquote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:07 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
TS? Ik ben de TS niet![]()
1. klopt wel helaas, heb er geen moment spijt van gehad
Jammer dat je gewoon niet even in wilt zien dat ik ook maar een advies gaf. In plaats van netjes te discussiëren of überhaupt mijn adviezen maar te lezen gaan jullie er volop tegen in. Typisch een vorm van aan de ene kant struisvogelgedrag en aan de andere kant angst. Moeders zijn bang dat hun kind helemaal de mist in gaat in de puberteit; dat is ook zo. Meestal zijn het jonge moeders van rond de 35/40. Ik verwacht hieronder weer reacties op hoe zeikerig ik wel niet ben et cetera, maar jullie weten dondersgoed dat ik op de goede fiets zit.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:52 schreef Ticootje het volgende:
Jammer dat het topic zo verpest wordt door een stelletje pubers...
Heb je al opgemerkt dat ik geen moeder ben en waarschijnlijk niet zo heel veel ouder dan jij?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:12 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
edit:
jonge moeders van rond de 35/40? Nee sorry, daar kom ik nog niet in de buurtquote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:59 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Jammer dat je gewoon niet even in wilt zien dat ik ook maar een advies gaf. In plaats van netjes te discussiëren of überhaupt mijn adviezen maar te lezen gaan jullie er volop tegen in. Typisch een vorm van aan de ene kant struisvogelgedrag en aan de andere kant angst. Moeders zijn bang dat hun kind helemaal de mist in gaat in de puberteit; dat is ook zo. Meestal zijn het jonge moeders van rond de 35/40. Ik verwacht hieronder weer reacties op hoe zeikerig ik wel niet ben et cetera, maar jullie weten dondersgoed dat ik op de goede fiets zit.
2 woorden: struisvogelgedrag en angst.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan hoef je je niet aangesproken te voelen.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:00 schreef Troel het volgende:
[..]
jonge moeders van rond de 35/40? Nee sorry, daar kom ik nog niet in de buurt
Hoe je jouw schooltijd hebt beschreven klinkt inderdaad niet heel serieus nee.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:21 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Wie is er dan niet serieus met school omgegaan? Mijn hele brugklas heeft een diploma op zak, ja lekker niet-serieus
Ja. Dat heb je al eens eerder aangegeven.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:59 schreef Moira. het volgende:
[..]
Heb je al opgemerkt dat ik geen moeder ben en waarschijnlijk niet zo heel veel ouder dan jij?
Gelukkig ben ik nog lang geen 35 en mijn 15 jarige dochter doet het prima ondanks mijn zogenaamde struisvogelpolitiek..quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:59 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Jammer dat je gewoon niet even in wilt zien dat ik ook maar een advies gaf. In plaats van netjes te discussiëren of überhaupt mijn adviezen maar te lezen gaan jullie er volop tegen in. Typisch een vorm van aan de ene kant struisvogelgedrag en aan de andere kant angst. Moeders zijn bang dat hun kind helemaal de mist in gaat in de puberteit; dat is ook zo. Meestal zijn het jonge moeders van rond de 35/40. Ik verwacht hieronder weer reacties op hoe zeikerig ik wel niet ben et cetera, maar jullie weten dondersgoed dat ik op de goede fiets zit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook niet generaliseren van jouw kant hè?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:39 schreef tho_Omas het volgende:
Ik vind generatiekloven fijn. Ik steek dan een kaarsje aan, en ga nog eens rustig mijn brugklasagenda doorbladeren. Wat een illustraties, en wat een teksten.
Groetjes
-XXX-
Wait. What?quote:
Waarom is dat triest? De sfeer was goed, de leraren waren erg goed zelfs. Lekker veel lachen in de les, maar toch werd er veel opgepikt. Betere combinatie van lesgeven is er in mijn visie niet en het heeft zeker weten geholpenquote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:01 schreef Moira. het volgende:
[..]
Hoe je jouw schooltijd hebt beschreven klinkt inderdaad niet heel serieus nee.
Daar heeft een diplomaatje niets mee te maken.
Triest dat het er bij jou op het gymnasium zo aan toe ging.
Meestal zeg ik.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:03 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Gelukkig ben ik nog lang geen 35 en mijn 15 jarige dochter doet het prima ondanks mijn zogenaamde struisvogelpolitiek..
Advies? Oh, je gaf advies?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:59 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is mijn manier van advies geven. Hard en straight to the point. Nooit langer dan 2 zinnen. Kan je leuk of naar vinden, maar zo formuleer ik mijn mening wel; je weet meteen wat mijn visie erop isquote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:07 schreef Moira. het volgende:
[..]
Advies? Oh, je gaf advies?
Het was dus geen nodeloos gebash op mijn goedbedoelde post met betrekking tot het 'probleem' van TS en de TT?
Had dat ff eerder gezegd joh!
Geen probleemquote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:02 schreef Ekfar het volgende:
Woow... was "even" weg en zie dat er behoorlijk wat bijgeschreven is. Nou ja... tis de brugklas he dus we beginnen maar gewoon "goed" door alles aan te schaffen van die lijst (verwacht 'm over 1 maandje) en wat er na 1 jaar gebeurd zien we dan wel weer...
In ieder geval bedankt voor de adviezen van de serieuze mensen hier want om mijn dochter de 1e dag met een plastic zak met boterhammen en verder niets naar school te laten gaan vind ik best kansloos op d'r 1e dag
Wat was 'the point' precies?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:09 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Dat is mijn manier van advies geven. Hard en straight to the point. Nooit langer dan 2 zinnen. Kan je leuk of naar vinden, maar zo formuleer ik mijn mening wel; je weet meteen wat mijn visie erop is![]()
Als je die harde woorden omzet in, voor jou, zachte woorden, zal je me nog best eens gelijk kunnen geven denk ik.
Jij kent mij overduidelijk niet. Gelukkig ook maar.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:09 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Dat is mijn manier van advies geven. Hard en straight to the point. Nooit langer dan 2 zinnen. Kan je leuk of naar vinden, maar zo formuleer ik mijn mening wel; je weet meteen wat mijn visie erop is![]()
Als je die harde woorden omzet in, voor jou, zachte woorden, zal je me nog best eens gelijk kunnen geven denk ik.
Hier was het in mijn tijd (pfff klinkt ook al bejaardquote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:31 schreef Troel het volgende:
8< knip >8
Kapotte boeken worden gewoon geaccepteerd? Dat is heel erg afhankelijk van de school. Bij ons moest je daar behoorlijk voor betalen!
Even een offtopic vraagjequote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:03 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Gelukkig ben ik nog lang geen 35 en mijn 15 jarige dochter doet het prima ondanks mijn zogenaamde struisvogelpolitiek..
Precies, kluisjes! Maak daar voor de zekerheid ook meteen een reservesleutel vanquote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:10 schreef Moira. het volgende:
[..]
Geen probleem
Overigens zal er de eerste dag niet veel meer nodig zijn dan een agenda en wat boterhammetjes, omdat het dan vaak nog een kennismakingsdag is met de klas en de mentor, en het rooster+gang van zaken wordt besproken.
Verder nog een tip die hopelijk iedere brugklasser opvolgt: Neem alleen de boeken mee die je díé dag nodig hebt. Het is echt zinloos om met een tas vol boeken rond te lopen die je toch niet gebruikt. Verder hebben vrijwel alle scholen kluisjes; maak daar gebruik van.
Succes
Klopt, maar wij waren nog van voor de 2e fasequote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:12 schreef maffemuts het volgende:
[..]
En Grafische rekenmachinesHavo/Vwo gedaan hier, maar nimmer nodig gehad noch verplicht. Wel een "simpele" Casio. De grafiekjes enzo moesten we zelf tekenen
Ik ben 26.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:12 schreef Moira. het volgende:
[..]
Even een offtopic vraagje
Je dochter is 15, maar jij bent 'nog lang geen' 35.
Dan was je dus 'veel jonger' dan 20 toen je je dochter kreeg, of niet dan?
Hier gaat het wat mij betreft fout. Zoals ik al aangaf in mijn vorige posts: angst. Nu ga ik even zoeken in je bericht waar 'angst' terugkomt.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:10 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind juist dat er heel wat ouders zijn die hun kinderen wel eens wat beter in de gaten mogen houden. Al lezen ze maar eens mee op de berichtjes op hyves, of kijken ze even mee terwijl msn aanstaat...
Nee, dan zijn er altijd ouders die denken hun kind heel kort te houden, terwijl dochterlief de hele school voorziet van naaktfoto's... Heel zielig.
Als ouders zijnde heb je gewoon de plicht om je kind achter de vodden aan te zitten.. Dat vindt je als puber misschien niet leuk, en dan ga je heel hard roepen dat het averechts werkt. Maar ik vind dat een kind bepaalde privileges gewoon moet verdienen. Verkloot je het, dan is het jammer, dan gelden er een poosje hele andere regels thuis, die nog minder leuk zijn.
Das een goede... De reserve sleutel door school laten maken kost je ongeveer het dubbelequote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:12 schreef Troel het volgende:
[..]
Precies, kluisjes! Maak daar voor de zekerheid ook meteen een reservesleutel van
en dan de reservesleutel laten gebruiken en de schoolsleutel thuis laten.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:14 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Das een goede... De reserve sleutel door school laten maken kost je ongeveer het dubbele
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:14 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Hier gaat het wat mij betreft fout. Zoals ik al aangaf in mijn vorige posts: angst. Nu ga ik even zoeken in je bericht waar 'angst' terugkomt.
Het vetgedrukte gedeelte is dus pure angst. Er komen een paar shockerende berichten bovendrijven en meteen is het remmen geblazen. Nu is mijn vraag, waar ben je precies bang voor?
Goed he?quote:
Aankoopbon goed bewaren want je hebt garantie op de rits. Die van mijn zoon ging binnen een jaar kapot en er is toen netjes een nieuwe rits ingezet.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:51 schreef Ekfar het volgende:
Wat ben ik blij dat het er bij mij thuis niet zo aan toe gaat/ging, zeg!quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:10 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind juist dat er heel wat ouders zijn die hun kinderen wel eens wat beter in de gaten mogen houden. Al lezen ze maar eens mee op de berichtjes op hyves, of kijken ze even mee terwijl msn aanstaat...
Nee, dan zijn er altijd ouders die denken hun kind heel kort te houden, terwijl dochterlief de hele school voorziet van naaktfoto's... Heel zielig.
Als ouders zijnde heb je gewoon de plicht om je kind achter de vodden aan te zitten.. Dat vindt je als puber misschien niet leuk, en dan ga je heel hard roepen dat het averechts werkt. Maar ik vind dat een kind bepaalde privileges gewoon moet verdienen. Verkloot je het, dan is het jammer, dan gelden er een poosje hele andere regels thuis, die nog minder leuk zijn.
Draai dat eens om. Misschien ligt 't daar juist wel aan.quote:Nee, dan zijn er altijd ouders die denken hun kind heel kort te houden, terwijl dochterlief de hele school voorziet van naaktfoto's... Heel zielig.
Ok, bij nader inzien denk ik toch dat ik het voor een groot gedeelte met je eens ben.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:18 schreef Moira. het volgende:
[..]
Wat ben ik blij dat het er bij mij thuis niet zo aan toe gaat/ging, zeg!
Social networking sites van je kinderen controleren en hun msn/email? Belachelijk!
[..]
Draai dat eens om. Misschien ligt 't daar juist wel aan.
Ja, tuurlijk mogen ouders hun kinderen achter de vodden aan zitten. Ze moeten ook gewoon doen wat ze gezegd wordt.
Mijn ouders hebben mij nooit verplichtingen gesteld, maar ik wist wat er van me verwacht werd en daar heb ik me ook altijd aan gehouden. Op die manier zijn m'n ouders mij meer en meer gaan vertrouwen en is het nooit nodig geweest om achteraf nog verplichtingen te stellen.
Ik heb nooit van m'n leven huisarrest gekregen, voor straf op m'n kamer moeten zitten of kutklusjes moeten doen. Dat is nooit nodig geweest ondanks dat ik een hele losse opvoeding heb gehad.
Ouders moeten weten wanneer ze hun kinderen kunnen vertrouwen.
Het werkt inderdaad averechts om bij voorbaat al te denken dat je kind fout bezig is en daarom gelijk maar acties te ondernemen, terwijl daar in eerste instantie helemaal geen sprake van is.
Pas straffen als er iets ergs is gebeurd, niet bij voorbaat al kort houden.
Verder moet je altijd zorgen voor een openlijke relatie tussen ouder en kind, zodat problemen openlijk besproken willen worden en inderdaad niet zonder weet op internet verschijnen.
Kijk, op dit vlak ben ik het dus meer dan ontzettend met je eens.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Fuck the EBU.
Ja, dag... daar heb je toch geen grafische rekenmachine voor nodig?quote:
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:20 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Ok, bij nader inzien denk ik toch dat ik het voor een groot gedeelte met je eens ben.
Nee maar even serieus.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:21 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja, dag... daar heb je toch geen grafische rekenmachine voor nodig?
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:21 schreef Moira. het volgende:
[..]
Kijk, op dit vlak ben ik het dus meer dan ontzettend met je eens.
Gatverdamme. Wat hou ik toch eigenlijk van m'n ouders als ik 'in these times' zo even om me heen kijk.Maatregelen? Hallo... Hyves is gewoon openbaar hoor... Tis niet alsof ik paswoorden aan het kraken ben om haar hele email en msn na te kunnen lezen..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
Kreeg jij gymkleren van school?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:22 schreef 08gnoT. het volgende:
Wat ik nodig had (en je hebt als brugklasser ALTIJD te veel bij je):
Kaftpapier inderdaad, en rugzak.
Pennenzak met: blauwe pen, potlood, gum, puntenslijper, geo, passer, schaar. Kleurpotloden en zo kan, maar zal wel in de tekendoos zitten.
Voor elk vak een schrift, of een multomap met papier. Kladblok, blanco papier, mapjes zijn echt niet nodig.
Gymkleren, maar die zul je van school wel krijgen.
Eigenlijk valt het best mee, tas, kaftpapier, schriften en pennenzak dus.
Gewoon een vent trouwen die al een kind heeftquote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:22 schreef Moira. het volgende:
[..]
Nee maar even serieus.
Je hebt een kind gekregen op je 11e?
Is ze geadopteerd?
Is het een soort lease-kind?
Vraagtekens alom
Dan nog. Vind je dat echt nodig dan?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:23 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Maatregelen? Hallo... Hyves is gewoon openbaar hoor... Tis niet alsof ik paswoorden aan het kraken ben om haar hele email en msn na te kunnen lezen..
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:21 schreef Moira. het volgende:
[..]
Kijk, op dit vlak ben ik het dus meer dan ontzettend met je eens.
Gatverdamme. Wat hou ik toch eigenlijk van m'n ouders als ik 'in these times' zo even om me heen kijk.Ik heb geen dochter. Of je quote de verkeerde.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh, logisch eigenlijkquote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:24 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Gewoon een vent trouwen die al een kind heeft
Oh en omdat wij zulke vervelende strenge ouders zijn woont ze al op eigen verzoek vanaf haar 10e bij ons.![]()
& toch liever voorkomen dan genezen.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:24 schreef Moira. het volgende:
[..]
Dan nog. Vind je dat echt nodig dan?
Vertrouw je je kind niet?
Natuurlijk is even op haar hyves kijken prima als je wil zien of ze een leuke blog of een leuk filmpje op haar hyves heeft gezet. Maar controleren of ze geen naaktfoto's of andere ongepaste zaken plaatst/bespreekt op hyves? Dude...
Tegen betaling jaquote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:23 schreef Moira. het volgende:
[..]
Kreeg jij gymkleren van school?
Ik huiverde al als ik van vriendinnen hoorde dat hun gymkleding aan bepaalde eisen moest voldoen.
Jakkes, wij mochten gewoon dragen wat we wilden, als 't maar comfortabel was en geen gevaar kon opleveren tijdens de gymlessen.
Dat heeft weinig met vertrouwen te maken, dat is hoe de jeugd tegenwoordig communiceertquote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:24 schreef Moira. het volgende:
[..]
Dan nog. Vind je dat echt nodig dan?
Vertrouw je je kind niet?
Natuurlijk is even op haar hyves kijken prima als je wil zien of ze een leuke blog of een leuk filmpje op haar hyves heeft gezet. Maar controleren of ze geen naaktfoto's of andere ongepaste zaken plaatst/bespreekt op hyves? Dude...
Nee ik quote jou omdat ik uit je reactie op haar haalde dat je er hetzelfde over dacht als ik (wat dus ook zo is).quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:24 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Ik heb geen dochter. Of je quote de verkeerde.
Nee dat snap ik ook wel. Maar je kwam een beetje op mij over alsof je je verplicht voelt om haar hyves- en msnberichten te lezen om te controleren of ze niet met iets 'stouts' bezig is.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:27 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat heeft weinig met vertrouwen te maken, dat is hoe de jeugd tegenwoordigcommuniceert
![]()
.. Ik moet wel, aangezien zij mij ook berichtjes via hyves stuurt die toch wel belangrijk zijn...
En als ze foto's toevoegt zie je die toch gewoon als eerste...
Angst. Je bent bang. Laat dat eens los.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:27 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat heeft weinig met vertrouwen te maken, dat is hoe de jeugd tegenwoordig communiceert![]()
.. Ik moet wel, aangezien zij mij ook berichtjes via hyves stuurt die toch wel belangrijk zijn...
En als ze foto's toevoegt zie je die toch gewoon als eerste...
Nope.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:29 schreef Moira. het volgende:
[..]
Nee dat snap ik ook wel. Maar je kwam een beetje op mij over alsof je je verplicht voelt om haar hyves- en msnberichten te lezen om te controleren of ze niet met iets 'stouts' bezig is.
Daar ben ik echt hééél vies van.
Truien met logo's van (een) school kunnen nog best relaxed zijnquote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:27 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Tegen betaling jaMaar wel een shirt en trui met het logo van school, en een belachelijk klein broekje. Die laatste weigerde ik te dragen trouwens want dat was nog kleiner dan een slip
Shirt was wel verplicht, en bij buitengym mocht de trui ook.
Moet jij niet optijd thuis zijn voor het eten?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:32 schreef ThePianoMan het volgende:
Valt er nog wat te discussiëren of moet ik wat op gang brengen?
verveling? moet je geen huiswerk maken?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:32 schreef ThePianoMan het volgende:
Valt er nog wat te discussiëren of moet ik wat op gang brengen?
Morgen tweede tijdvak.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:33 schreef moussy het volgende:
[..]
verveling? moet je geen huiswerk maken?
antwoord voortaan eens normaal op een opmerking van mij in plaats van "quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:33 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Moet jij niet optijd thuis zijn voor het eten?
Het is in elk geval duidelijk wie de puber is.. Je hebt gelijk hoor.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:35 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
antwoord voortaan eens normaal op een opmerking van mij in plaats van "" te antwoorden en nu mij weer te bashen. Ik vraag me af wie hier nou de ouder is.
kregen wij van school, evenals inkt, kroontjespen en kwasten. kleurpotloden liggen sowieso in het tekenlokaal.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 09:39 schreef Ticootje het volgende:
- potloden, 3B, HB en 3H, dan heb je wat variatie van hardheden handig voor tekenen.
- kleurpotloden
Ik de puber en jij de struisvogel. Kan ik prima mee levenquote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:37 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Het is in elk geval duidelijk wie de puber is.. Je hebt gelijk hoor.
Hier waren de kleurtjes ook nodig voor wiskunde... Voor de verschillende grafieken bijvoorbeeld in 1 tekening..quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:37 schreef LarryBird het volgende:
[..]
kregen wij van school, evenals inkt, kroontjespen en kwasten. kleurpotloden liggen sowieso in het tekenlokaal.
wij moesten ze ook hebben voor scheikunde, natuurkunde en biologiequote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:39 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Hier waren de kleurtjes ook nodig voor wiskunde... Voor de verschillende grafieken bijvoorbeeld in 1 tekening..
Wat kosten potloden nu, bij de hema een euro..
Dalijk ben je nog een strenge moeder met een verwend kind.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:39 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Hier waren de kleurtjes ook nodig voor wiskunde... Voor de verschillende grafieken bijvoorbeeld in 1 tekening..
Wat kosten potloden nu, bij de hema een euro..
geniaal was dat!!quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:27 schreef Ticootje het volgende:
Te laat.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:41 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Dalijk ben je nog een strenge moeder met een verwend kind.
Inderdaad. Mijn beste investering ooit!quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:41 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
geniaal was dat!!
spiekbriefjes erin zetten!!
Dat kan niet hè?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:41 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Dalijk ben je nog een strenge moeder met een verwend kind.
Trouwens.. waar hebben ze nog kroontjes pennen incl. inkt?
Wij moesten op de basisschool met vulpen schrijven,, ik was blij dat ik eindelijk verlost was van de inkt.
Vleermeisjesquote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:42 schreef Moira. het volgende:
[..]
Dat kan niet hè?
Volgens mij was het cliché dat strenge ouders kinderen hadden die zich afzetten en gothic werden. En losse ouders juist verwende kinderen.
Oo nou dan ben ik het perfecte voorbeeld.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:42 schreef Moira. het volgende:
[..]
Dat kan niet hè?
Volgens mij was het cliché dat strenge ouders kinderen hadden die zich afzetten en gothic werden. En losse ouders juist verwende kinderen.
met mijn eindexamen heb ik dat niet eend gedaan, veel te veel moeite.dquote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:42 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Inderdaad. Mijn beste investering ooit!
Verwachte reacties: nee, nee mag niet, is afkijken etc.
Ja hier hebben jullie je gelijk: de GR wordt binnenkort verboden op alle examens behalve wiskunde.
Dat is waar. Maar het is zeker de investering waard.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:49 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
met mijn eindexamen heb ik dat niet eend gedaan, veel te veel moeite.d
O ja. Je komt nooit in situaties terecht waarbij dat misschien wel eens heel hard kan afwijken? Ik kom bij erg veel mensen vaak thuis en ik zie dan ook meteen waar het misgaat. Dit kan je niet bepalen pof laten bevestigen ahv een onderzoekje, echte praktijk moet het uitwijzen.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:52 schreef debuurvrouw het volgende:
http://www.puberbrein.nl/data/Pers/Persbericht_Puberbrein.pdf
hét wetenschappelijk bewijs dat je bemoeien met je kind en strakke regels hanteren júist heel erg gewenst is voor en door pubers.
Nee sorry, dat wordt 'em niet. Je houdt je kind in de gaten op Hyves, maar krassen in Binas mag weer wel?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:50 schreef Ticootje het volgende:
Ach bij al je vakken mag je er wel iets bij houden.. Gewoon ouderwets met potlood in je woordenboek of binas kalken.
ik zie dat je je psychologie-bul ook al binnenhebt?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 17:19 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
O ja. Je komt nooit in situaties terecht waarbij dat misschien wel eens heel hard kan afwijken? Ik kom bij erg veel mensen vaak thuis en ik zie dan ook meteen waar het misgaat. Dit kan je niet bepalen pof laten bevestigen ahv een onderzoekje, echte praktijk moet het uitwijzen.
Oh ik heb ze ook nog beide, prima voor 's winters thuis ja. Lekkerste materiaal wat er isquote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:31 schreef Moira. het volgende:
[..]
Truien met logo's van (een) school kunnen nog best relaxed zijn
Ik jat altijd die van m'n vriend, ghehe. Lekker baggy en warm![]()
Wel een beetje gay dat je moet betalen voor te kleine broekjes die blijkbaar vrij aanstootgevend zijn. Terwijl ik hier en daar wel eens verneem dat leerlingen worden geschorst omdat ze zich te aanstootgevend kleden
Dat is voor tekenen uiteraard...quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:41 schreef SacreCoeur het volgende:
Trouwens.. waar hebben ze nog kroontjes pennen incl. inkt?
Ok. Een Aldi-tas dan maar? Ben ik dan half-meelopend maar wel origineel?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 17:38 schreef E.T. het volgende:
[..]
ik zie dat je je psychologie-bul ook al binnenhebt?
Om het OT te houden.. er is een gezegde "waar je mee om gaat, word je mee besmet" en dat gaat zéker op voor het gedrag op school en dus ook hoe er met spullen voor en van school omgegaan wordt.
Zit je als meisje bij allemaal meisjes in de klas die al hun spulletjes van dezelfde serie hebben, dan zal betreffende meisje dat zeer waarschijnlijk ook willen.. Loopt iedereen met een AH-boodschappentas.. dan loopt jouw dochter over twee maanden ook met een AH boodschappen tas (want dat is zo lekker afzetten tegen de maatschappij..ondertussen lekker meelopend met de AH-tassenmeute
)
sinds iig toen ik op school zat en das heul lang geleden! Maar wij hadden ze van school...quote:
Nooit meegemaakt, denk dat 't daaraan ligt.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 19:50 schreef moussy het volgende:
[..]
sinds iig toen ik op school zat en das heul lang geleden! Maar wij hadden ze van school...
je weet dat er een soort techniek bestaat waarbij je eerst met potlood een schets maakt, en dan met inkt de tekening definitief maakt?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 20:00 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Nooit meegemaakt, denk dat 't daaraan ligt.
Erg bijzonder dat je dat opleidt uit dat artikel.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:52 schreef debuurvrouw het volgende:
http://www.puberbrein.nl/data/Pers/Persbericht_Puberbrein.pdf
hét wetenschappelijk bewijs dat je bemoeien met je kind en strakke regels hanteren júist heel erg gewenst is voor en door pubers.
Haha, precies wat jij zegt!quote:Op dinsdag 22 juni 2010 17:38 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Oh ik heb ze ook nog beide, prima voor 's winters thuis ja. Lekkerste materiaal wat er isEn de shirts gebruik ik 's zomers als nachthemd, want die zijn ook veel te groot.
Bij ons op school hebben ze dat ook gewoon in het tekenlokaal liggen hoor.quote:
Hmz. Wel apart want op het VO zijn ze juist meer bezig met verschillende materialen tijdens de tekenlessen. Een hele belangrijke daarvan is juist het werken met kroontjespennen en inkt om bijv. lijnen te accentueren.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 20:48 schreef SacreCoeur het volgende:
Misschien hadden ze het wel hoor, geen idee.
'k Heb het alleen nooit op 't V.O gedaan.
Wel op B.O, vandaar.
Ik zat toch op een school van niks.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 21:04 schreef Moira. het volgende:
[..]
Hmz. Wel apart want op het VO zijn ze juist meer bezig met verschillende materialen tijdens de tekenlessen. Een hele belangrijke daarvan is juist het werken met kroontjespennen en inkt om bijv. lijnen te accentueren.
Maarja, het zal dan wel
En idd hadden jullie ze misschien wel maar werden ze gewoon nooit gebruikt omdat ze niet bij een bepaalde opdracht passen ofzo, je weet maar nooit
Dat is geloof ik wel anders? dat moesten we altijd blazen met rietjes.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 21:06 schreef Ticootje het volgende:
Ecoline heet dat spul toch? Dat je zeg maar nooooooit meer uit je kleding krijgt.
Klopt. Is iets heel anders.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 21:10 schreef 08gnoT. het volgende:
Da's volgens mij iets anders, ecoline hadden we op de basisschool wel in allerlei felle kleurtjes. Is wel vrji waterproof inderdaad maar volgens mij geen OI-inkt.
Hier in de derde al. Maar goed ik gebruik hem nog steeds zo af en toe op de universiteit eenmalig een goede investeringquote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:27 schreef Ticootje het volgende:
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 13:56 schreef edraket31 het volgende:
[..]
Dat is zó 2008, ze moeten zeker een eigen netbook hebben.
Onze dochter is er ook voor aan 't sparen (en voor een digicam, paardrijles, nieuwe gsm, G-star Raw trui). Probleem alleen is dat ze haar maandelijkse saldo al zo rond de 20e opheeft!
Wat een verkeerde opmerking zegquote:
Sinds jaren..quote:
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 21:14 schreef Moira. het volgende:
[..]
Klopt. Is iets heel anders.
Ookal zit het wel in dezelfde soort potjes
Ecoline heb je idd vaak in primaire kleuren. Op de basisschool ging je dan een papiertje bekladden met wasco, en alles wat je eigenlijk wilde tekenen kraste je eruit met een kraspen. Dan ging je er vervolgens met een kwast ecoline overheen, en je hebt mooie kleurtjes![]()
Zoiets was het iig, met wasco en wegkrassen en ecoline eroverheen
Haha, inderdaad!quote:Op dinsdag 22 juni 2010 22:59 schreef _evenstar_ het volgende:
Oh en de allereerste tekenopdracht
De kleurencirkel van Ittendie is volgens mij echt practisch standaard
Ik heb het even gegoogled, maar het zegt me helemaal nietsquote:Op dinsdag 22 juni 2010 22:59 schreef _evenstar_ het volgende:
Oh en de allereerste tekenopdracht
De kleurencirkel van Ittendie is volgens mij echt practisch standaard
Ja sorry voor mijn vooroordeel.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 22:21 schreef edraket31 het volgende:
[..]
[..]
Wat een verkeerde opmerking zeg![]()
En dan ook nog die smiley erbij wat mij helemaal duidelijk maakt dat het en serieuze vraag is maar een opmerking met een heel groot vooroordeel.
Ze is nog 13 en mag officieel dus nog niet eens werken,maar maak je geen zorgen........
Met een gezamenlijke folderwijk en wat oppaswerk verdient ze toch zo'n 40-50,= p/maand
dat is helemaal in. net 13 en al een BB om te kunnen pingen ofzoquote:Op woensdag 23 juni 2010 08:57 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja sorry voor mijn vooroordeel.
Ik heb er namelijk 1 thuis die wilt een blackberry, nieuwe DC's, een telefoonabo, en noem maar op... En is ook aan het "sparen"... Maar uiteindelijk komt er niets van en heeft ze weer bijna geen geld om mee te nemen op vakantie... Maar werken ho maar... Daar heeft ze geen zin in.
Vandaar mijn oordeel.
BB zijn toch helemaal niet zo heel gebruikersvriendelijk.. Ik vind het toch echt meer een telefoon voor de zaak ofzo, niet voor iemand van 13 of 14 jaar oud.. En zoveel jeugd heeft zo'n ding... Het zijn toch niet de goedkoopste toestellen, sluiten pap en mam dan maar en abo af ofzo?quote:Op woensdag 23 juni 2010 16:56 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
dat is helemaal in. net 13 en al een BB om te kunnen pingen ofzokutjeugd.
quote:Op woensdag 23 juni 2010 16:59 schreef Ticootje het volgende:
[..]
BB zijn toch helemaal niet zo heel gebruikersvriendelijk.. Ik vind het toch echt meer een telefoon voor de zaak ofzo, niet voor iemand van 13 of 14 jaar oud.. En zoveel jeugd heeft zo'n ding... Het zijn toch niet de goedkoopste toestellen, sluiten pap en mam dan maar en abo af ofzo?
Het is gewoon een zakelijk toestel en meestal zijn het wel de jankende kinderen die per se een BB willen, omdat ze anders niet met de meute mee kunnen lopen. De ouders van die kinderen kunnen op een van de manier hun kinderen niet handelen en dan wordt hen van alles gegeven. Ja, ook BB abo's van 30 euro per maand, 2 jaar lang.quote:Op woensdag 23 juni 2010 16:59 schreef Ticootje het volgende:
[..]
BB zijn toch helemaal niet zo heel gebruikersvriendelijk.. Ik vind het toch echt meer een telefoon voor de zaak ofzo, niet voor iemand van 13 of 14 jaar oud.. En zoveel jeugd heeft zo'n ding... Het zijn toch niet de goedkoopste toestellen, sluiten pap en mam dan maar en abo af ofzo?
En dan pak je er, als docente, eentje af.quote:Op woensdag 23 juni 2010 17:04 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Het is gewoon een zakelijk toestel en meestal zijn het wel de jankende kinderen die per se een BB willen, omdat ze anders niet met de meute mee kunnen lopen. De ouders van die kinderen kunnen op een van de manier hun kinderen niet handelen en dan wordt hen van alles gegeven. Ja, ook BB abo's van 30 euro per maand, 2 jaar lang.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |