abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80688284
Deel 13.
Nee niet over die zoemende beestjes, maar over het vliegtuig als vervoermiddel

Als vervolg op:
Lange vliegreizen en
[Centraal] Vragen over vliegen
[Centraal] Vragen over vliegen #2
[Centraal] Vragen over vliegen #3
[Centraal] Vragen over vliegen! Deel #4
Vragen over vliegen Deel #5 (e-tickets, bagage etc.)
Vragen over Vliegen #6 (e-tickets, bagage, belasting etc.)
Vragen over vliegen #7 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #8 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen deel 9 (tickets, bagage, etc)
Vragen over vliegen #10 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #11 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #12 (e-tickets, bagage, belasting etc)

kun je hier al je vragen kwijt over het vervoer door de lucht. Hoe werkt zo\\\'n e-ticket, waar kan ik vluchtinfo vinden, heeft een 777-200 van KLM nou wel of geen IFE en zitten die stoelen van BA nou lekkerder dan die van Singapore Airlines?

En hoe krijg je nou een goede plek in het vliegtuig? En hoe lukt het het best om te slapen in het vliegtuig?

Bediscussieer het allemaal hier

Veelgestelde vragen

Waar is de beste plek in het vliegtuig?
Dat is erg persoonlijk, beenruimte, aan het raam, niemand achter je of niemand voor je ? Maar www.seatguru.com helpt je een beetje op weg.

Hoe weet ik hoe vol het vliegtuig zit?

Kijk op www.seatcounter.com.

Hoe werkt een e-ticket?
Print het uit, neem je paspoort mee naar het vliegtuig en volg de instructies die je van de luchtvaartmaatschappij krijgt

Hoeveel (hand-)bagage mag ik meenemen?
Dat staat aangegeven in de voorwaarden bij het boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchthavens zoals veel Engelse beperken het aantal stuks handbagage tot 1

Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.

Mag m'n koffer op slot?
Ja, maar niet naar de VS. Daarvoor kun je een speciaal TSA slot kopen.

Hoe kom ik aan een visum?
Kijk op www.wijsopreis.nl voor visuminformatie

Hoe werkt het visum voor de VS?

Kijk op deze website en http://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Waarom zijn enkele reizen duurder dan retourtickets?
Enkele reizen worden verkocht voor de zakelijke markt

Waarom is een ticket van KLM vanaf Dusseldorf goedkoper dan vanaf Amsterdam voor dezelfde vlucht?

Dat is vanwege de concurrentie. Daar profiteer je hier ook van als je met BA of Lufthansa vliegt.

Kan ik een vlucht via Amsterdam boeken en dan pas daar opstappen?
Nee, als je een deel van een als 1 geheel geboekte reis niet maakt, dan is je ticket niet meer geldig. Dit geldt dus niet voor bijna alle low-cost maatschappijen waar je reis bestaat uit losse enkele reizen.

Nog meer weten?
Kijk naar The Secret Life of Airports op BBC4 => http://www.bbc.co.uk/programmes/b00lbnkh

Let nog wel op deze centrale topics:
  • Mocht je specifieke vragen hebben over vliegangst, kijk dan in: Vliegangst? Wat doe jij er tegen? (deel 2)
  • of over pijn in je oren : Last van de oren met vliegen?
  • Wil je de beste deal voor vliegtickets, stel je vraag dan in: Het grote -Hoe kom ik goedkoop van A naar B- topic #19
  • En kom je een ongelooflijke aanbieding of nieuwtje tegen, post die dan in: [TRV] Nieuws en aanbiedingen

    tvp's en offtopic reacties vliegen het topic uit zonder te vragen
  • pi_80726251
    Hoe zit het eigenlijk met een annuleringsverzekering als ik rechtstreeks bij Emirates boek?

    Ik zag hetzelfde ticket bij een Duits reisbureau (www.ticketpoint.de) nog een stuk goedkoper, maar dan kon ik wel een losse annuleringsverzekering erbij nemen..

    Wat is slim om te doen.. die 30 euro p.p extra te betalen bij dat reisbureau, of rechtstreeks bij Emirates te boeken?
      Moderator maandag 26 april 2010 @ 13:54:49 #3
    45833 crew  Fogel
    pi_80726415
    Mijn ervaring is dat direct boeken bij de luchtvaartmaatschappij altijd het handigste is. Als je je ticket wil veranderen/annuleren heb je dan tenminste niet te maken met een extra communicatiekanaal (en reisbureaus vragen meestal ook geld voor de "service" van dingen die je ook makkelijk zelf had kunnen doen direct met de airline).
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_80727140
    Ja zelf was ik ook van plan om bij Emirates zelf te gaan boeken, maar het reisbureau is p.p. ongeveer 40 euro goedkoper.. Maarrr.. wanneer je wilt gaan afrekenen, komt er dan nog 30 bij (voor annuleringen etc)..

    Of komen er bij Emirates ook nog extra kosten bij?
    pi_80736457
    Ik denk dat je het beste even op de site van Emirates zelf kunt kijken wat de condities zijn..

    Kijk eens even hier bijvoorbeeld:

    http://www.emirates.com/n(...)Category=193389#faq4
      maandag 26 april 2010 @ 21:16:36 #6
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_80742450
    quote:
    Op zondag 25 april 2010 10:35 schreef DutchTrain het volgende:
    Filmen en fotograferen op luchthavens is ook verboden, tenzij je er toestemming voor hebt. Op Schiphol staat dat bijvoorbeeld al op de deuren aangegeven.
    Bij de security is fotograferen natuurlijk ook verboden.
    Filmen en fotograferen voor eigen gebruik op luchthavens zal niet iets zijn waar je over aangesproken zult worden, en dat is ook niet het idee achter een dergelijk verbod lijkt me zo.
    Sterker nog, zelfs fotograferen bij de beveiliging is niet altijd verboden, zeker niet in de Verenigde Staten. Je mag dan alleen geen hinder opleveren.
    Maar voor de leek is het filmen van de beveiliging niet interessant, althans, ik kan niet iets bedenken wat je daar vast zou willen leggen behalve de lange rijen.....

    Er zijn natuurlijk uitzonderingen, in Griekenland zijn ze niet zo happig op het fotograferen omdat je officieel geen foto's van militaire objecten mag maken, en veel luchthavens doen dienst als militair en civiel vliegveld.
    Op Schiphol mag je absoluut voor eigen gebruik foto en videoopnamen maken. (Artikel 14).

    http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchiphol/Schipholregels.htm

    [ Bericht 20% gewijzigd door ozzietukker op 26-04-2010 21:22:06 ]
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_80743080
    Inderdaad
    quote:
    Maken van foto- video- en filmopnamen
    1. Het is binnen het luchthavengebied zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de exploitant niet toegestaan foto-, video- en filmopnamen te maken, anders dan ten behoeve van strikt eigen gebruik.
    2. Aan de toestemming in het vorige lid genoemd kunnen door de exploitant nadere eisen worden gesteld.
    Het zal echter wel opvallen als je er met een professionele camera komt, maar bijzonder dat het niet geheel verboden (meer) is.
    pi_80743163
    Weet iemand eigenlijk wat ze op de Britse luchthavens tegenwoordig onderzoeken, als ze je vragen om je mobiele telefoon te laten zien, je het ding moet aanzetten en er iemand een apparaat met een watje overheenhaalt en vervolgens zegt dat alles in orde is
    pi_80743893
    Check op explosieven en/of drugs Alleen op elektronica meestal, mijn iPod wil er ook nog wel eens doorheen gaan.
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
    pi_80744063
    Even vraag over beenruimte in de economy class van KLM.

    Deze zomer ga ik voor het eerst vliegen en ik weet dat niet erg ruim word met 31 inch pitch en mijn lengte van 1.95m.
    Voor de heen vlucht met de MD-11 stoelen op rij 37 gereserveerd omdat stoelen wat gedraaid staat en daardoor meer beenruimte schijn te hebben.(SeatGuru)

    Op de terug vlucht vlieg ik met een 747 en word dan gewoon economy plek.

    Vraag mij alleen af of het gewoon krap is met mijn lengte of niet te doen is?

    Anders word het toch proberen stoel bij nooduitgang te reserveren voor 50 euro extra en geen uitzicht naar buiten, alleen die zijn snel weg en als je op vakantie bent moet je net precies dan op internet kunnen.
    Kan ook nog stoel in economy comfort, alleen word dan stuk duurder omdat we met ze 4e zijn en bewaar liever het geld voor de vakantie zelf.
    ............................
      Moderator maandag 26 april 2010 @ 21:50:26 #11
    45833 crew  Fogel
    pi_80744085
    In 1996 moest je in Atlanta al je mobiele telefoon en laptop aanzetten en op een paar knoppen drukken om te laten zien dat het een echte, werkende, telefoon/laptop was. Redenatie zal vast zijn dat als het werkt dat er dan geen plek meer is voor explosieven/drugs?
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_80744468
    quote:
    Op maandag 26 april 2010 21:50 schreef sander89 het volgende:
    Op de terug vlucht vlieg ik met een 747 en word dan gewoon economy plek.

    Vraag mij alleen af of het gewoon krap is met mijn lengte of niet te doen is?

    Anders word het toch proberen stoel bij nooduitgang te reserveren voor 50 euro extra en geen uitzicht naar buiten, alleen die zijn snel weg en als je op vakantie bent moet je net precies dan op internet kunnen.
    Kan ook nog stoel in economy comfort, alleen word dan stuk duurder omdat we met ze 4e zijn en bewaar liever het geld voor de vakantie zelf.
    Waar vlieg je naartoe? Op een vlucht langer dan 7 uur / nachtvlucht kan het wel prettig zijn om iets meer ruimte te hebben dan de standaard KLM sardineklasse.
    Als je het niet erg vindt dat er veel mensen langs lopen, kies dan voor de allerlaatste rij; daar wil bijna niemand in de buurt zitten omdat het wordt afgeraden door sites als seatguru, maar je kan wel lekker je stoel helemaal naar achter zetten, zonder dat iemand met z'n knieën in je rug zit
    Niet doen als je snel luchtziek wordt overigens (ook weer afhankelijk van je route) want het is geen fijne plek in turbulent weer.
    pi_80744548
    quote:
    Op maandag 26 april 2010 21:50 schreef Fogel het volgende:
    In 1996 moest je in Atlanta al je mobiele telefoon en laptop aanzetten en op een paar knoppen drukken om te laten zien dat het een echte, werkende, telefoon/laptop was. Redenatie zal vast zijn dat als het werkt dat er dan geen plek meer is voor explosieven/drugs?
    Dat had ik al wel eerder meegemaakt, maar nog niet met iemand met handschoenen aan en een vreemd apparaat.
    pi_80753033
    Deze vraag is deels air travel gerelateerd dus daarom hier. Voor het boeken van een auto wordt vaak een vluchtnummer gevraagd. Betekent dit dat de verhuurder bij eventuele vertragingen bij avondvluchten wacht op het vliegtuig als er nog huurders komen?
      Moderator dinsdag 27 april 2010 @ 07:42:03 #15
    45833 crew  Fogel
    pi_80754345
    Nee, de verhuurder gaat gewoon op hun normale tijdstip dicht.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_80754386
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2010 07:42 schreef Fogel het volgende:
    Nee, de verhuurder gaat gewoon op hun normale tijdstip dicht.
    Mmm, wat is dan het nut van het opgeven van je vluchtnummer? Zeker commerciële doeleinden.
      Moderator dinsdag 27 april 2010 @ 07:51:26 #17
    45833 crew  Fogel
    pi_80754421
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2010 07:47 schreef MCH het volgende:

    [..]

    Mmm, wat is dan het nut van het opgeven van je vluchtnummer? Zeker commerciële doeleinden.
    Als je grote vertraging hebt of je vlucht is geannuleerd dan kunnen ze de auto nog aan iemand anders verhuren ipv op een no-show te wachten. Daarnaast kunnen ze ook de drukte inschatten, als er tussen bv 1200 en 1400 maar drie vluchten aankomen kunnen de werknemers lekker ruim gaan lunchen zonder dat er klanten langer moet wachten.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_80754877
    Ik wil over twee weken naar NY. Mijn paspoort is nog tot juni volgend jaar geldig. Gaat dit een probleem opleveren? (er zit dus geen vingerafdruk en chip e.d. in)
    pi_80754975
    quote:
    Op maandag 26 april 2010 21:50 schreef Fogel het volgende:
    In 1996 moest je in Atlanta al je mobiele telefoon en laptop aanzetten en op een paar knoppen drukken om te laten zien dat het een echte, werkende, telefoon/laptop was. Redenatie zal vast zijn dat als het werkt dat er dan geen plek meer is voor explosieven/drugs?
    Yep, in Tel Aviv moest ik met mijn fototoestel een foto maken om te laten zien dat het geen gun was
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_80756179
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2010 08:28 schreef kikoooooo het volgende:
    Ik wil over twee weken naar NY. Mijn paspoort is nog tot juni volgend jaar geldig. Gaat dit een probleem opleveren? (er zit dus geen vingerafdruk en chip e.d. in)
    Laat maar. Heb al ff zitten zoeken (was een beetje haast bij vanochtend)
    pi_80773773
    quote:
    Op maandag 26 april 2010 21:29 schreef DutchTrain het volgende:
    Inderdaad
    [..]

    Het zal echter wel opvallen als je er met een professionele camera komt, maar bijzonder dat het niet geheel verboden (meer) is.
    Ik heb weleens een professionele HDR camera neergeplant compleet met groot statief. Geen gezeik gehad. Was wel voor de douane.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Kankerkachelsverkopert op 27-04-2010 17:40:42 ]
      dinsdag 27 april 2010 @ 21:06:29 #22
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_80781885
    quote:
    Op maandag 26 april 2010 21:58 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Waar vlieg je naartoe? Op een vlucht langer dan 7 uur / nachtvlucht kan het wel prettig zijn om iets meer ruimte te hebben dan de standaard KLM sardineklasse.
    Als je het niet erg vindt dat er veel mensen langs lopen, kies dan voor de allerlaatste rij; daar wil bijna niemand in de buurt zitten omdat het wordt afgeraden door sites als seatguru, maar je kan wel lekker je stoel helemaal naar achter zetten, zonder dat iemand met z'n knieën in je rug zit
    Niet doen als je snel luchtziek wordt overigens (ook weer afhankelijk van je route) want het is geen fijne plek in turbulent weer.
    Vergeet niet dat bij de meeste maatschappijen de stoelen niet helemaal naar achteren kunnen, en ik kan uit eigen ervaring mededelen dat de 747(-combi) toestellen van de KLM op de laatste rijen beperkte mogelijkheid hebben om naar achteren te gaan. Maar goed, mij hoor je niet klagen aangezien ik daar maar 30 minuten op heb gezeten en toen naar de business klasse mocht, ik moet er niet aan denken dat een lange vlucht vol te moeten houden.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      dinsdag 27 april 2010 @ 21:14:56 #23
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_80782285
    quote:
    Op maandag 26 april 2010 21:31 schreef DutchTrain het volgende:
    Weet iemand eigenlijk wat ze op de Britse luchthavens tegenwoordig onderzoeken, als ze je vragen om je mobiele telefoon te laten zien, je het ding moet aanzetten en er iemand een apparaat met een watje overheenhaalt en vervolgens zegt dat alles in orde is
    Ze doen een poging om met technische hulpmiddelen te bepalen of er bepaalde sporen worden aangetroffen welke kunnen worden gebruikt bij het vervaardigen van exposieven. (Dus ook als je een 'bom' in elkaar heb lopen knutselen die met de telefoon of ander electronisch apparaat moet worden geactiveerd zullen stoffen daarop aangetroffen worden omdat de sporen van het vervaardigen van de 'bom' via de handen dan op de telefoon terecht kan komen, naast natuurlijk dat het electronische apparaat zelf de bom zou kunnen zijn).

    Ik zeg een poging tot, want wat ik heb gezien van de kwaliteit van de test en de gebruikte programma's betwijfel ik of deze test echt serieus is of meer een windowdressingmaatregel waar de Britten wel vaker last van hebben.
    Laat ik het zo zeggen, deze gebruikte hulpmiddelen hebben een hoge onbetrouwbaarheid, en in de UK wordt na 1 swab bepaald of iets veilig is of niet, terwijl dat absoluut niet mogelijk is! (Maar goed, het is een requirement dat ze een X percentage met de swab afnemen om de bureaucraten gelukkig te houden, net zoals soms de schoenen apart moeten worden gescand).
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_80784383
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2010 07:51 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Als je grote vertraging hebt of je vlucht is geannuleerd dan kunnen ze de auto nog aan iemand anders verhuren ipv op een no-show te wachten. Daarnaast kunnen ze ook de drukte inschatten, als er tussen bv 1200 en 1400 maar drie vluchten aankomen kunnen de werknemers lekker ruim gaan lunchen zonder dat er klanten langer moet wachten.
    Slim!
    pi_80805169
    De prijzen die ik zie bij Emirates wanneer ik wil gaan boeken, zijn dit eindprijzen?? Of komen hier nog boekingskosten e.d. bij..

    Wilde bij budgetair boeken, maar toen kwamen er nog een hoop leuke extraatjes bij..
    pi_80805235
    Gewoon altijd overal een boeking maken totdat je bij de betaalpagina zelf komt, op dat moment zie je vanzelf wat de uiteindelijke prijs is. Of er nou 'dossierkosten' of 'airline reservation fees' door Budgetair worden gerekend of niet.
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
      donderdag 29 april 2010 @ 14:21:19 #27
    3394 Coelho
    BigGreenEgg
    pi_80842168
    Ik was een van de vele "slachtoffers" die niet naar huis kon vanaf het vakantieadres vanwege de aswolk en het daarop volgende vliegverbod. Nu lees ik op verschillende plaatsen dat ik recht heb op compensatie van mijn vliegticket.

    Geldt deze compensatie ook als je dagen later naar huis gevlogen bent, met andere woorden is dit eenzelfde regeling als met bijvoorbeeld een NS trajectkaart: je bent van A naar B gegaan, maar de trein had meer dan X vertraging. Je bent dan toch vervoerd wordt tegelijkertijd voor (een deel van) de reis gecompenseerd. Of gaat het hier alleen om compensatie als je er voor kiest niet meer te vliegen/om te boeken?
      Moderator donderdag 29 april 2010 @ 14:25:47 #28
    45833 crew  Fogel
    pi_80842322
    Ligt eraan welke maatschappij je gevlogen hebt, ze hebben allemaal verschillende regels mbt vergoedingen.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
      donderdag 29 april 2010 @ 14:29:40 #29
    3394 Coelho
    BigGreenEgg
    pi_80842448
    quote:
    Op donderdag 29 april 2010 14:25 schreef Fogel het volgende:
    Ligt eraan welke maatschappij je gevlogen hebt, ze hebben allemaal verschillende regels mbt vergoedingen.
    Transavia, maar geboekt via Neckermann. Ik dacht dat het hier om Europese wetgeving ging ipv maatschappij afhankelijke regelgeving?
    pi_80842468
    Je hebt uiteindelijk gebruik gemaakt van hetzelfde ticket toch? Dus geen recht op enige vorm van vergoeding daarop.

    Wel zou je afhankelijk van de airline nog een claim indienen voor hotel/maaltijden etc.
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
      Moderator donderdag 29 april 2010 @ 14:33:55 #31
    45833 crew  Fogel
    pi_80842588
    De interpretering van de wetgeving verschilt nogal per maatschappij.
    Sommigen bieden alleen de mogelijkheid tot gratis omboeken of geld terug aan, waar andere ook overnachtingen voeding vergoeden.
    Zoals ik jou begrijp heb je je retourticket een paar dagen later dan geplanned gebruikt, en daarmee vervalt in ieder geval de mogelijkheid geld terug krijgen voor je ticket, want die heb je immers gebruikt. Wat je nu achteraf van Transavia zou kunnen krijgen als redelijke vergoeding tov voeding en overnachting, kan thetallguy vast beter op antwoorden

    -edit- ttg reageerde al terwijl ik aan het posten was
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
      Moderator donderdag 29 april 2010 @ 14:34:59 #32
    45833 crew  Fogel
    pi_80842634
    Misschien kan je wat via je reisverzekering terugkrijgen? Mijn ouders hebben een claim ingediend.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_80842648
    Als je via Neckermann geboekt hebt moet je hiervoor eerst bij Neckermann aankloppen
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
      donderdag 29 april 2010 @ 15:33:28 #34
    3394 Coelho
    BigGreenEgg
    pi_80844767
    Mail naar Neckermann is de deur uit.

    Het was me alleen niet duidelijk of er nog van compensatie sprake zou zijn ondanks het feit dat ik het retourticket later nog gebruikt heb (zoals de NS het dus uitlegt). Voor verblijfskosten e.d. heb ik contact opgenomen met Neckermann.
      Moderator donderdag 29 april 2010 @ 20:03:47 #35
    45833 crew  Fogel
    pi_80853701
    Begrijp ik het goed dat ik als silver member op alle KLM vluchten 1 stuk extra check-in baggage mee mag nemen volgens de nieuwe baggageregels? http://www.klm.com/travel(...)_allowance/index.htm
    Dus dat ik nu binnen Europa ipv de 20kg + 5kg voorheen nu 2 koffers van 23 kg mee mag slepen? En als ik naar de VS vlieg mag ik 3 koffers van ieder 23 kg meenemen?
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
      vrijdag 30 april 2010 @ 15:53:39 #36
    16918 flipsen
    Argentinie-specialist!
    pi_80875358
    Even een snel vraagje, geen zin om zelf te gaan zoeken als hier vast mensen zijn die het weten: als ik van Santiago de Chile naar de Dominicaanse Republique wil vliegen (retour) hebben de meeste vluchten een overstap in Miami. Moet ik in dat geval beschikken over een visum voor de US of is het geen punt als je gewoon bij de transit-balie blijft wachten?
    Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
    pi_80876095
    Ik ben zelf vorig jaar over Atlanta naar Mexico gevlogen. Daarbij moesten we wel door de hele screening-ellende in de US. Voor zover ik me herinner was daar toen een transit-visum voor nodig. Die kon je toen ter plekke aanvragen. Maar als je het helemaal zeker wil weten zou ik even contact opnemen met de maatschappij. Hier ook nog wat info:
    http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_4383.html
      vrijdag 30 april 2010 @ 16:58:08 #38
    16918 flipsen
    Argentinie-specialist!
    pi_80876823
    quote:
    How to Apply for a Transit Visa

    As part of the visa application process, an interview at the embassy consular section is required for visa applicants from age 14 through 79.
    Laat maar dus Ga niet eerst 2 uur vliegen naar Buenos Aires om de ambassade daar te bezoeken voor een fucking Transit-visum
    Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
    pi_80877274
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 15:53 schreef flipsen het volgende:
    Even een snel vraagje, geen zin om zelf te gaan zoeken als hier vast mensen zijn die het weten: als ik van Santiago de Chile naar de Dominicaanse Republique wil vliegen (retour) hebben de meeste vluchten een overstap in Miami. Moet ik in dat geval beschikken over een visum voor de US of is het geen punt als je gewoon bij de transit-balie blijft wachten?
    Op sommige amerikaanse vliegvelden is er een aparte looproute voor International Transfers. Je hoeft dan niet door de Immigration kontrole. Je hoeft ook je bagage dan niet op te halen van de band en je hebt geen visum nodig.

    Meestal moet je echter wel door immigration, je koffer van de band halen, douane en opnieuw inchecken. Als je een Nederlander bent met een Nederlands paspoort dan val je echter onder het Visa Waiver Program. Bij de check-in of in het vliegtuig moet je vragen om een douane formulier en een I-94W formulier. Dit is een groen formulier en bij de vraag "address while in the united states" vul je in "TRANSIT".

    Ook moet je voor je vertrek online een ESTA invullen. Een hoop gedoe dus, maar je hoeft in ieder geval niet langs een consulaat om een visa aan te vragen.
      vrijdag 30 april 2010 @ 20:12:56 #40
    16918 flipsen
    Argentinie-specialist!
    pi_80881656
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 17:17 schreef jaco het volgende:
    Ook moet je voor je vertrek online een ESTA invullen. Een hoop gedoe dus, maar je hoeft in ieder geval niet langs een consulaat om een visa aan te vragen.
    Ik niet nee, maar mijn Argentijnse vrouw wel
    Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
    pi_80895116
    wat Jaco zegt
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
      zaterdag 1 mei 2010 @ 17:19:16 #42
    16918 flipsen
    Argentinie-specialist!
    pi_80906283
    quote:
    Op zaterdag 1 mei 2010 07:35 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    wat Jaco zegt
    Wat ik boven jouw post zeg
    Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
    pi_81039117
    Ik wil een ticket direct bij Cathay Pacific boeken naar Hong Kong maar ik vroeg me af hoe het zit met de mogelijkheid tot annuleren. Op de faq lees ik dat een online ticket geannuleerd kan worden maar zie verder niet wat de voorwaarden zijn.
    http://www.cathaypacific.(...)urchase/changecancel
    pi_81039209
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 02:05 schreef Arthur_Spooner het volgende:
    Ik wil een ticket direct bij Cathay Pacific boeken naar Hong Kong maar ik vroeg me af hoe het zit met de mogelijkheid tot annuleren. Op de faq lees ik dat een online ticket geannuleerd kan worden maar zie verder niet wat de voorwaarden zijn.
    http://www.cathaypacific.(...)urchase/changecancel
    Annuleren kan altijd, maar hoeveel je dan terugkrijgt van wat je betaald hebt, hangt af van wat voor soort ticket je koopt. Koop je een goedkoop ticket (zeg 600 euro voor dit traject) dan zul je niets kunnen wijzigen. Koop je een duurder ticket (zeg 1200 euro of meer) dan kun je voor een meerprijs wel wat wijzigen en met een bussiness ticket kun je nog veel meer wijzigen.

    Lees dus de ticketvoorwaarden van het ticket dat je gaat boeken; gewoon blijven doorklikken totdat je het ticket nog net niet gekocht hebt.

    [ Bericht 1% gewijzigd door DutchTrain op 05-05-2010 02:18:07 ]
      woensdag 5 mei 2010 @ 12:32:53 #45
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_81045702
    Ik weet niet voor wanneer je naar Hong Kong wilt vertrekken, maar gezien het vele aanbod van vluchten naar Hong Kong is een tarief nooit extreem hoog over het algemeen, als je wilt kunnen annuleren zit je sowieso in een duurderde ticketklasse, en kan je misschien beter afwachten totdat je zeker bent dat je kunt gaan.

    Mocht je geen goede tarieven naar Hong Kong vanaf Amsterdam vinden, kijk dan met vertrek van Duitse of Engelse luchthavens, er is op deze route zoveel aanbod dat de tarieven nooit extreem hoog zijn.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_81045850
    Iemand enig idee wat een upgrade van Econmy naar Economy Comfort kost bij KLM? Ik kan het nergens vinden. Of verschilt dat per vlucht?
      woensdag 5 mei 2010 @ 13:03:10 #47
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_81046780
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 12:37 schreef kikoooooo het volgende:
    Iemand enig idee wat een upgrade van Econmy naar Economy Comfort kost bij KLM? Ik kan het nergens vinden. Of verschilt dat per vlucht?
    Dat verschilt per vlucht.

    http://www.klm.com/travel(...)my_comfort/index.htm

    Persoonlijk vind ik het niet waard, want hoewel de beenruimte bij KLM relatief beperkt is, vliegt KLM op mijn bestemmingen met nachtvluchten, en 'overleef' ik het altijd wel. Emergency Exit seats klinken leuk, maar zijn vooral vervelend dat je geen tas in de buurt kan hebben bij landen en opstijgen, en ook mensen die naar het toilet gaan lopen altijd tegen je benen aan.
    Voorin de 747-combi heb je wel wat meer ruimte en kan de stoel verder naar achter, maar dat kan degene die voor jouw zit ook.....
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_81243495
    Vraagje over online inchecken.

    Bij KLM kan ik 24 uur vtv inchecken. Mijn vriendin heeft voor ons beiden geboekt. Moet ik nu 2x inchecken straks? Of gaat dat in 1x voor ons samen? (in 1 boeking?)
      Moderator maandag 10 mei 2010 @ 10:13:55 #49
    45833 crew  Fogel
    pi_81243641
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 10:07 schreef kikoooooo het volgende:
    Vraagje over online inchecken.

    Bij KLM kan ik 24 uur vtv inchecken. Mijn vriendin heeft voor ons beiden geboekt. Moet ik nu 2x inchecken straks? Of gaat dat in 1x voor ons samen? (in 1 boeking?)
    Je kan 30 uur vantevoren inchecken. Als je vriendin 1 boeking heeft gemaakt komen beide passagiers automatisch samen tevoorschijn. Als het twee verschillende boekingen zijn kan je die aan elkaar koppelen bij het inchecken.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_81243780
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 10:13 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Je kan 30 uur vantevoren inchecken. Als je vriendin 1 boeking heeft gemaakt komen beide passagiers automatisch samen tevoorschijn. Als het twee verschillende boekingen zijn kan je die aan elkaar koppelen bij het inchecken.
    Nee, vluchten naar de VS vanaf 24 uur, als ik het goed gelezen heb.

    Het is idd 1 boeking. Ik zit op seatguru goeie stoelen te azen, maar die zijn vast al bezet vanmiddag.
      Moderator maandag 10 mei 2010 @ 10:39:19 #51
    45833 crew  Fogel
    pi_81244327
    De VS is inderdaad 24u vantevoren (maar je had er niet bij staan dat je naar de VS ging ).
    De "extra goede stoelen" staan niet in economy, zolang je geen stoel hebt die bij seatguru als slecht gemerkt is maakt het allemaal niet zo veel uit waar je zit.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_81251089
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 12:32 schreef ozzietukker het volgende:
    Ik weet niet voor wanneer je naar Hong Kong wilt vertrekken, maar gezien het vele aanbod van vluchten naar Hong Kong is een tarief nooit extreem hoog over het algemeen, als je wilt kunnen annuleren zit je sowieso in een duurderde ticketklasse, en kan je misschien beter afwachten totdat je zeker bent dat je kunt gaan.

    Mocht je geen goede tarieven naar Hong Kong vanaf Amsterdam vinden, kijk dan met vertrek van Duitse of Engelse luchthavens, er is op deze route zoveel aanbod dat de tarieven nooit extreem hoog zijn.
    Wij vliegen in juni naar Hong Kong voor 540 pp... met Emirates vanaf Dusseldorf.. dus best goedkoop
    pi_81260222
    Weet iemand welke toestellen KLM inzet voor haar vluchten naar Amerika (New York)? Kreeg in de bevestiging van Vliegtarieven.nl de melding dat er gevlogen gaat worden met een Boeing 767, maar volgens mij zijn die bij KLM al een poosje uit de roulatie.

    Iemand die hier meer over weet?
    pi_81260499
    777, of 747, volgens seatguru
    pi_81262123
    Thnx, kikooo. Geldt dat trouwens ook voor de vluchten die vanaf Brussel vertrekken?
      Moderator maandag 10 mei 2010 @ 19:38:07 #56
    45833 crew  Fogel
    pi_81265165
    KLM vliegt zover ik weet niet direct vanaf Brussel naar NYC maar moet je in Amsterdam overstappen. Op de route Brussel-Amsterdam vlieg je een Embraer 190.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_81265505
    Als je een 'KLM' vlucht hebt geboekt en hij wordt door een 767 gevlogen, dan wordt de vlucht door Delta uitgevoerd
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
      maandag 10 mei 2010 @ 21:45:20 #58
    267333 buzz1291
    Never a dull moment
    pi_81271905
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 19:44 schreef Thetallguy het volgende:
    Als je een 'KLM' vlucht hebt geboekt en hij wordt door een 767 gevlogen, dan wordt de vlucht door Delta uitgevoerd
    En dan zit je op van die hele smalle leren stoelen. En doordat de rugleuning vrij dik en hoog is geeft dat een behoorlijk krap gevoel. Maar toch vlieg ik wel graag met ze, want zij delen nog ouderwets upgrades uit. Overigens is die comfort class van KLM in hun 747's wel een verbetering, maar niet echt op de voorste rij. Want ondanks de meer beenruimte, zijn die stoelen door de vaste armleuningen gewoon een stuk smaller en is de traytable zo gammel als wat.
    2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
    pi_81408517
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 21:45 schreef buzz1291 het volgende:

    [..]

    En dan zit je op van die hele smalle leren stoelen. En doordat de rugleuning vrij dik en hoog is geeft dat een behoorlijk krap gevoel. Maar toch vlieg ik wel graag met ze, want zij delen nog ouderwets upgrades uit. Overigens is die comfort class van KLM in hun 747's wel een verbetering, maar niet echt op de voorste rij. Want ondanks de meer beenruimte, zijn die stoelen door de vaste armleuningen gewoon een stuk smaller en is de traytable zo gammel als wat.
    Dat klopt niet. De stoelen bij Delta in een 767 zijn ruimer dan de stoelen in een KLM 747.
    pi_81452959
    Ik heb een vlucht met Easyjet geboekt, maar de heenvlucht heb ik niet genomen (ben op een andere manier gekomen). Nu wil ik wel de terugvlucht gebruiken; kan dat zomaar? Of vervalt de terugvlucht als je de heenvlucht niet neemt?
    Carpe diem, quam minimum credula postero.
    pi_81454440
    quote:
    Op maandag 26 april 2010 13:49 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
    Hoe zit het eigenlijk met een annuleringsverzekering als ik rechtstreeks bij
    Emirates boek?

    Ik zag hetzelfde ticket bij een Duits reisbureau (www.ticketpoint.de) nog een
    stuk goedkoper, maar dan kon ik wel een losse annuleringsverzekering erbij nemen..

    Wat is slim om te doen.. die 30 euro p.p extra te betalen bij dat reisbureau, of rechtstreeks
    bij Emirates te boeken?
    Wat bedoel je met " hoe zit het bij Emirates? "

    Ik heb goede ervaringen met Emirates en direct zaken doen met de maatschappij is altijd
    handiger want dan weet je tenminste zeker dat het voldaan is,waar bij een reisbureau je
    maar moet hopen dat men jouw bijdrage voldaan heeft.

    Waarom vlieg je met Emirates eigelijk?
    75 topics = FIN
      zaterdag 15 mei 2010 @ 13:36:06 #62
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_81455253
    quote:
    Op zaterdag 15 mei 2010 12:14 schreef SaskiaR het volgende:
    Ik heb een vlucht met Easyjet geboekt, maar de heenvlucht heb ik niet genomen (ben op een andere manier gekomen). Nu wil ik wel de terugvlucht gebruiken; kan dat zomaar? Of vervalt de terugvlucht als je de heenvlucht niet neemt?
    In tegenstelling tot de KLM kennen de budgetairliners zoals Easyjet en Ryanair geen retourvluchten en is elke vlucht die je boekt een apart contract.
    Bij Ryanair is dat helemaal duidelijk aangezien je voor elke vlucht per persoon ook credit card kosten moet betalen, wat dus duidelijk aangeeft dat elke vlucht voor elke persoon een apart contract is.
    Maar ook Easyjet ziet elke vlucht als aparte vlucht, als je een bepaalde vlucht niet gemaakt hebt in een boeking kan je wel de andere vluchten nemen, het is ook niet voordeliger om een retourvlucht te boeken dan een enkele reis, aangezien de prijs per vlucht berekend wordt.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_81456108
    quote:
    Op zaterdag 15 mei 2010 12:14 schreef SaskiaR het volgende:
    Ik heb een vlucht met Easyjet geboekt, maar de heenvlucht heb ik niet genomen (ben op een andere manier gekomen). Nu wil ik wel de terugvlucht gebruiken; kan dat zomaar? Of vervalt de terugvlucht als je de heenvlucht niet neemt?
    Normaalgesproken vervalt de retourvlucht inderdaad als je de heenvlucht niet neemt. Echter, bij low cost carriers is het missen van de heenvlucht vaak geen probleem.

    Ik zou echter even met Easyjet bellen met deze vraag.
    pi_81456196
    quote:
    Op zaterdag 15 mei 2010 14:04 schreef jaco het volgende:

    [..]

    Normaalgesproken vervalt de retourvlucht inderdaad als je de heenvlucht niet neemt. Echter, bij low cost carriers is het missen van de heenvlucht vaak geen probleem.

    Ik zou echter even met Easyjet bellen met deze vraag.
    Of gewoon 't antwoord boven je lezen
      zaterdag 15 mei 2010 @ 16:51:37 #65
    267333 buzz1291
    Never a dull moment
    pi_81460743
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 10:01 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

    [..]

    Dat klopt niet. De stoelen bij Delta in een 767 zijn ruimer dan de stoelen in een KLM 747.
    Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Ik vergelijk helemaal niet. Het is gewoon een persoonlijk gevoel dat je in een 767 van Delta krap zit.
    2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
    pi_81461442
    quote:
    Op zaterdag 15 mei 2010 16:51 schreef buzz1291 het volgende:

    [..]

    Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Ik vergelijk helemaal niet. Het is gewoon een persoonlijk gevoel dat je in een 767 van Delta krap zit.
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 21:45 schreef buzz1291 het volgende:

    [..]

    En dan zit je op van die hele smalle leren stoelen.
    Je zegt dat ze smal zijn, maar dat zijn ze helemaal niet.
      zaterdag 15 mei 2010 @ 18:03:36 #67
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_81462865
    quote:
    Op zaterdag 15 mei 2010 17:19 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

    [..]


    [..]

    Je zegt dat ze smal zijn, maar dat zijn ze helemaal niet.
    Nah ja, vliegtuigstoelen zijn over het algemeen in economy classe niet al te riant in formaat. Wel is de 18 inch bij Delta meer dan de 17-17,5 inch van KLM. Daarnaast is ook de beenruimte beter.

    Ik zat prima in de 767 van Delta, ik had aan de raamkant dan ook 2 stoelen voor mezelf, wel kan ik begrijpen dat een 767 wat klein aanvoelt, het vliegtuig is immers gemaakt voor 2-3-2 opstelling en de ruimte is aanmerkelijk kleiner dan een 777 of 747.
    Wat wel een voordeel is, omdat er dan ook minder mensen meekunnen, zodat ik op de terugreis niet meekon en een extra nachtje mocht blijven (vrijwillig) en daar nog 600 dollar voor kreeg, meer dan het hele vliegticket mij gekost had...
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_81467781
    Ik heb voor reisjes binnen Europa m'n tickets altijd bij Ryanair, Easyjet enz. zelf geboekt en niet via een of andere touroperator ofzo. Maar nu ga ik deze zomer naar de VS. Is het aan te raden om de tickets bij maatschappijen als Continental enzo zelf online te boeken of kun je het beter door een of ander reisbureau laten regelen? Sinds de aswolk en berichten over "compensatie als je reisorganisatie is aangesloten bij..." vraag ik me dat af.
    pi_81482128
    quote:
    Op zaterdag 15 mei 2010 20:35 schreef ShadyLane het volgende:
    Maar nu ga ik deze zomer naar de VS. Is het aan te raden om de tickets bij maatschappijen als Continental enzo zelf online te boeken of kun je het beter door een of ander reisbureau laten regelen?
    Ik raad je aan om deze zelf online te boeken.

    Een reisbureau biedt in het geval van een los ticket geen extra voordeel. Het voorbeeld dat je noemt in verband met de aswolk heeft betrekking op organisaties zoals Jan Doets en Kras Reizen die een vakantie deels of compleet (reis, verblijf, maaltijden, entertainment) verzorgen. Tijdens de aswolk stonden die voor de vraag of de extra hotel en maaltijd kosten van gestrande passagiers vergoed moesten worden.

    Als je alleen een ticket wilt, dan biedt een reisbureau alleen maar nadelen: de totale kosten zijn meestal hoger en voor wijzigingen moet je opnieuw kontakt opnemen met het reisbureau. Als je op een luchthaven staat en er loopt onverhoopt iets mis, dan is het handiger als je alleen met de luchtvaartmaatschappij te maken hebt.

    Ik gebruik ticketsites zoals expedia en cheaptickets om een indruk te krijgen welke maatschappijen een goede route en goede prijs bieden voor mijn gewenste data en bestemming. Vervolgens boek ik het ticket meestal direkt bij de maatschappij van mijn keuze.
    pi_81484212
    Dank! Je bevestigt wat ik al dacht, maar toch even wilde navragen omdat ik nul ervaring heb met het boeken van vluchten buiten Europa. Ik zal z.s.m. eens op zoek gaan .
    pi_81505044
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 13:49 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:

    [..]

    Wij vliegen in juni naar Hong Kong voor 540 pp... met Emirates vanaf Dusseldorf.. dus best goedkoop
    Ik vorig jaar voor 511 gevlogen met Emirates naar Hong Kong. Geweldige maatschappij, lekker eten, vriendelijk personeel en hun ICE-service is echt geweldig. (Op de terugweg vooral, kregen we de nieuwe systemen). Alleen de wachttijd van 4 uur was killing, vooral omdat Dubai Airport verschrikkelijk saai is. HK Airport daarintegen.
      zondag 16 mei 2010 @ 23:19:21 #72
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_81516167
    FYI

    AIRFRANCE from 12JUN10 to 30AUG10 begins Airbus A380 service on Paris CDG – London Heathrow route. Service operates 3 to 4 weekly for crew training. First class seating is not open for reservation.

    Schedules:

    CODE: SELECT ALL
    AF1980 CDG1005 – 1025LHR 388 167
    AF1981 LHR1250 – 1505CDG 388 167


    From 02JUL10 to 02AUG10, service operates on Day x234

    AF1980/1981 usually operates with Airbus A321

    Source: airlineroute.net

    A word of caution: An advisory on the Air France website states, "For internal or operating reasons, the carrier may change the type of aircraft without advance warning."
    When all things seem to end, the future still remains..
    pi_81516891
    http://airlineroute.net/2010/05/13/af-lhr-388/

    Volgens die site zouden er tickets aangeboden worden vanaf 3 euro retour. Wellicht iets voor iemand die heel graag een keer in de a380 wilt vliegen?
      Moderator maandag 17 mei 2010 @ 09:27:23 #74
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_81523888
    Hoe gaat dat eigenlijk als je vakantie in het water valt doordat er niet gevlogen wordt door de aswolk? Ben je dan gewoon fucked, of ben je nog recht op geld terug?
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
    pi_81525677
    quote:
    Op maandag 17 mei 2010 09:27 schreef Guppyfriend het volgende:
    Hoe gaat dat eigenlijk als je vakantie in het water valt doordat er niet gevlogen wordt door de aswolk? Ben je dan gewoon fucked, of ben je nog recht op geld terug?
    Zolang je verzekerd bent is er niks aan het handje. (alleen een vakantie die in het water valt)
    Zelf ga ik as donderdag voor 10 dagen naar Tunesie. Ik hoop dat het doorgaat.

    Om 14.00 is er meer bekend. Blijft Schiphol langer dicht of wordt er alsnog gevolgen.
      Moderator maandag 17 mei 2010 @ 12:31:01 #76
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_81529522
    Welke verzekering zou je dan moeten hebben tegen aswolken?

    Een vakantie die in het water valt is niet zo erg, liever veilig dan anders. Maar als je dan wel je geld kwijt bent, is dat wel erg zuur.
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
      maandag 17 mei 2010 @ 13:27:10 #77
    267333 buzz1291
    Never a dull moment
    pi_81531805
    quote:
    Op maandag 17 mei 2010 12:31 schreef Guppyfriend het volgende:
    Welke verzekering zou je dan moeten hebben tegen aswolken?

    Een vakantie die in het water valt is niet zo erg, liever veilig dan anders. Maar als je dan wel je geld kwijt bent, is dat wel erg zuur.
    Als het een package tour is zal die touroperator wel voor de kosten opdraaien. Is het een gewoon vliegticket, dan zal KLM er waarschijnlijk net zo soepel mee omgaan als dat ze dat de laatste keer deden. Bellen met KLM en geen gezeur, gewoon omboeken op de door jou gewenste heen en terugvlucht datum zonder bijkomende kosten. Wat wil je nog meer? En als je niet terug kunt vliegen... Tsja, ik weet nog wel een paar plekken op deze aardkloot waar ik het geen straf zou vinden wanneer ik door wat vulkaanas een paar dagen zou worden opgehouden op basis van gratis verblijf, maaltijden mogen ze dan wel houden.....
    2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
      Moderator maandag 17 mei 2010 @ 13:31:42 #78
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_81531983
    quote:
    Op maandag 17 mei 2010 13:27 schreef buzz1291 het volgende:

    [..]

    Als het een package tour is zal die touroperator wel voor de kosten opdraaien. Is het een gewoon vliegticket, dan zal KLM er waarschijnlijk net zo soepel mee omgaan als dat ze dat de laatste keer deden. Bellen met KLM en geen gezeur, gewoon omboeken op de door jou gewenste heen en terugvlucht datum zonder bijkomende kosten. Wat wil je nog meer? En als je niet terug kunt vliegen... Tsja, ik weet nog wel een paar plekken op deze aardkloot waar ik het geen straf zou vinden wanneer ik door wat vulkaanas een paar dagen zou worden opgehouden op basis van gratis verblijf, maaltijden mogen ze dan wel houden.....
    Het was puur hypothetisch gezien.

    Wat wij meestal doen is een pakketreis boeken bij expedia. Ik vroeg me dus af wat er dan zou gebeuren wanneer het niet door zou kunnen gaan. Bij wie moet je dan aankloppen? Zou je in dat geval dan toch een verzekering moeten hebben?
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
      maandag 17 mei 2010 @ 20:14:29 #79
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_81549905
    KLM is set to begin operations in Rwanda with plans to operate five flights a week between Amsterdam and Kigali, a top official has said.
    The Minister of Infrastructure in Rwanda, Vincent Karega, told a Cabinet meeting on Friday that the Dutch Airline would begin in the next three months.
    When all things seem to end, the future still remains..
    pi_81698975
    Vraagje m.b.t. EasyJet:

    Betekent dit:



    ... dat ik op beide vluchten (2 verschillende dagen) mijn koffer mag meenemen? Bij die koffer staat namelijk niet vermeld voor welke vlucht het is, dus je zou denken dat het voor de gehele reis is.
    Ohh, you touch my tralalala
    Mhh, my ding ding dong...
    Naamtopic.
    pi_81701557
    quote:
    Op donderdag 20 mei 2010 23:08 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
    Vraagje m.b.t. EasyJet:

    Betekent dit:

    [ afbeelding ]

    ... dat ik op beide vluchten (2 verschillende dagen) mijn koffer mag meenemen? Bij die koffer staat namelijk niet vermeld voor welke vlucht het is, dus je zou denken dat het voor de gehele reis is.
    Correct
    pi_81706548
    quote:
    Op maandag 17 mei 2010 12:31 schreef Guppyfriend het volgende:
    Welke verzekering zou je dan moeten hebben tegen aswolken?

    Een vakantie die in het water valt is niet zo erg, liever veilig dan anders. Maar als je dan wel je geld kwijt bent, is dat wel erg zuur.
    Wij hebben de Aegon gepakt.. deze dekt ook de annulering door een aswolk..
    pi_81722459
    quote:
    Op vrijdag 21 mei 2010 00:05 schreef zeebeschuit het volgende:

    [..]

    Correct
    Ervaring mee?
    Ohh, you touch my tralalala
    Mhh, my ding ding dong...
    Naamtopic.
    pi_81724870
    easyJet bagage tarieven zijn afaik nog steeds ¤11/enkele reis. Dus als je 2 vluchten boekt en ¤22 moet betalen zou dat goed moeten zijn
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
    pi_81783089
    quote:
    Op zondag 16 mei 2010 20:42 schreef Zinedinho het volgende:

    [..]

    Ik vorig jaar voor 511 gevlogen met Emirates naar Hong Kong. Geweldige maatschappij, lekker eten, vriendelijk personeel en hun ICE-service is echt geweldig. (Op de terugweg vooral, kregen we de nieuwe systemen). Alleen de wachttijd van 4 uur was killing, vooral omdat Dubai Airport verschrikkelijk saai is. HK Airport daarintegen.
    ICE-service?
    pi_81784813
    Information, communication, entertainment. Alles op het schermpje in de stoel voor je dus
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
    pi_81824006
    quote:
    Op vrijdag 21 mei 2010 16:17 schreef Thetallguy het volgende:
    easyJet bagage tarieven zijn afaik nog steeds ¤11/enkele reis. Dus als je 2 vluchten boekt en ¤22 moet betalen zou dat goed moeten zijn
    OK, thanks
    Ohh, you touch my tralalala
    Mhh, my ding ding dong...
    Naamtopic.
    pi_81830781
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 19:44 schreef Thetallguy het volgende:
    Als je een 'KLM' vlucht hebt geboekt en hij wordt door een 767 gevlogen, dan wordt de vlucht door Delta uitgevoerd
    Potverdorie, geen personal entertainment dus...
      maandag 24 mei 2010 @ 19:33:23 #89
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_81840782
    quote:
    Op maandag 24 mei 2010 14:48 schreef Fargo het volgende:

    [..]

    Potverdorie, geen personal entertainment dus...
    Maar dat heb je in de 747-combi kist van de KL(e)M ook niet, en dan ik zit liever in een Delta kist dan die van KLM gezien 2-3-2 eigenlijk best wel een fijne opstelling is, nooit meer dan 1 persoon van het gangpad verwijderd!
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      maandag 24 mei 2010 @ 20:12:52 #90
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_81842668
    quote:
    Op maandag 24 mei 2010 19:33 schreef ozzietukker het volgende:

    [..]

    Maar dat heb je in de 747-combi kist van de KL(e)M ook niet, en dan ik zit liever in een Delta kist dan die van KLM gezien 2-3-2 eigenlijk best wel een fijne opstelling is, nooit meer dan 1 persoon van het gangpad verwijderd!
    Over enkele weken vlieg ik weer met American Airlines tussen London Heathrow en JFK,NY. Op deze 777 is de configuratie in economy 2-5-2. Rampzalig als je het mij vraagt, en gelukkig maar 1 van de 7 vluchten uit het geheel. Zijn er wel meer airlines die met die configuratie vliegen?
    When all things seem to end, the future still remains..
      maandag 24 mei 2010 @ 20:38:17 #91
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_81843948
    quote:
    Op maandag 24 mei 2010 20:12 schreef Masanga het volgende:

    [..]

    Over enkele weken vlieg ik weer met American Airlines tussen London Heathrow en JFK,NY. Op deze 777 is de configuratie in economy 2-5-2. Rampzalig als je het mij vraagt, en gelukkig maar 1 van de 7 vluchten uit het geheel. Zijn er wel meer airlines die met die configuratie vliegen?
    Vroegâh United Airlines, maar die zijn er nu vanaf gestapt, en Saudi Arabian Airlines vliegen in de 777 met een 2-5-2 configuratie.
    Een dramatische opstelling, maar helaas kunnen KL(e)M en Emirates er ook wat van met de 3-4-3 opstelling in de 777, en hoewel Emirates eerder wel veel beenruimte had, brengen ze dit ook steeds meer terug.

    2-5-2 is wel een opstelling die het makkelijker maakt bij volle vluchten mensen die samen reizen ook naast elkaar te kunnen zetten, en het merendeel van de reizigers in de economy klasse reizen toch samen of in familievorm vermoed ik zo. Blijft het natuurlijk vervelend als je nou net in het midden van de 2-5-2 configuratie terecht komt, geen raam, en wel over 2 mensen heenklimmen om naar het toilet te gaan....
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_81858765
    quote:
    Op maandag 24 mei 2010 14:48 schreef Fargo het volgende:

    [..]

    Potverdorie, geen personal entertainment dus...
    Delta heeft wel degelijk een IFE systeem in hun 764 vliegtuigen zitten. Bij KLM weet je zeker dat je er geen hebt als je in een 744 combi vliegt.

    [ Bericht 1% gewijzigd door Dirk-Kuijt op 25-05-2010 10:17:40 ]
      dinsdag 25 mei 2010 @ 10:11:26 #93
    229392 Lemans24
    dé ervaringsdeskundige
    pi_81860792
    quote:
    Op maandag 24 mei 2010 20:38 schreef ozzietukker het volgende:

    [..]

    Vroegâh United Airlines, maar die zijn er nu vanaf gestapt, en Saudi Arabian Airlines vliegen in de 777 met een 2-5-2 configuratie.
    Een dramatische opstelling, maar helaas kunnen KL(e)M en Emirates er ook wat van met de 3-4-3 opstelling in de 777, en hoewel Emirates eerder wel veel beenruimte had, brengen ze dit ook steeds meer terug.
    Ik meen me te herinneren dat de eerste keer dat ik ooit per vliegtuig vloog in 2000, ik in een 2-5-2 opstelling zat met Delta Airlines van Amsterdam naar Atlanta. Met z'n drieën, maar niemand aan het gangpad...
    pi_81864610
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 08:49 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

    [..]

    Delta heeft wel degelijk een IFE systeem in hun 764 vliegtuigen zitten. Bij KLM weet je zeker dat je er geen hebt als je in een 744 combi vliegt.
    Maar in de 767's van Delta ook?

    By the way, wat zijn nu de beste toestellen (economy klasse) om intercontinentaal mee te vliegen? Ik hoor heel goede verhalen over bijvoorbeeld Jet Airways over de service, beenruimte en entertainment bijvoorbeeld. Kloppen die verhalen? Iemand van jullie al ervaring hiermee?
    pi_81864830
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 12:01 schreef Fargo het volgende:

    [..]

    Maar in de 767's van Delta ook?

    By the way, wat zijn nu de beste toestellen (economy klasse) om intercontinentaal mee te vliegen? Ik hoor heel goede verhalen over bijvoorbeeld Jet Airways over de service, beenruimte en entertainment bijvoorbeeld. Kloppen die verhalen? Iemand van jullie al ervaring hiermee?
    Ja ook in de 764 van Delta.
    Even zoeken of ik een foto kan vinden.

    Edit:

      dinsdag 25 mei 2010 @ 12:12:26 #96
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_81864952
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 12:01 schreef Fargo het volgende:

    [..]

    Maar in de 767's van Delta ook?

    By the way, wat zijn nu de beste toestellen (economy klasse) om intercontinentaal mee te vliegen? Ik hoor heel goede verhalen over bijvoorbeeld Jet Airways over de service, beenruimte en entertainment bijvoorbeeld. Kloppen die verhalen? Iemand van jullie al ervaring hiermee?
    Hoorde ik ook al veel, hoewel ik er persoonlijk nog geen ervaring mee heb.
    Alleszins (met de nodige veralgemening) Aziatische maatschappijen >> Europese/Amerikaanse maaatschappijen qua IFE, maaltijden, beenruimte, bediening en service in het algemeen.. Nadeel voor jullie is dat Jet Airways vnl uit Brussel vliegt. Misschien dat er wel iets verandert met de komst van de A380 bij verschillende Europese maatschappijen.
    When all things seem to end, the future still remains..
    pi_81868204
    quote:
    Op maandag 24 mei 2010 20:38 schreef ozzietukker het volgende:
    2-5-2 is wel een opstelling die het makkelijker maakt bij volle vluchten mensen die samen reizen ook naast elkaar te kunnen zetten, en het merendeel van de reizigers in de economy klasse reizen toch samen of in familievorm vermoed ik zo. Blijft het natuurlijk vervelend als je nou net in het midden van de 2-5-2 configuratie terecht komt, geen raam, en wel over 2 mensen heenklimmen om naar het toilet te gaan....
    In de 3-3-3 opstelling, moet iedereen met een raamplaats 2 mensen lastig vallen om naar het toilet te kunnen gaan. In een 2-5-2 opstelling, hoeft alleen de middelste stoelzitter twee medepassagiers lastig te vallen. Bovendien kan diegene kiezen tussen het linker of rechter gangpad, zodat hij een buurman die slaapt of die slecht ter been is, kan laten zitten.

    Gemeten in totale overlast is de 2-5-2 in feite efficienter.
      dinsdag 25 mei 2010 @ 22:58:26 #98
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_81899184
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 13:45 schreef jaco het volgende:

    [..]

    In de 3-3-3 opstelling, moet iedereen met een raamplaats 2 mensen lastig vallen om naar het toilet te kunnen gaan. In een 2-5-2 opstelling, hoeft alleen de middelste stoelzitter twee medepassagiers lastig te vallen. Bovendien kan diegene kiezen tussen het linker of rechter gangpad, zodat hij een buurman die slaapt of die slecht ter been is, kan laten zitten.

    Gemeten in totale overlast is de 2-5-2 in feite efficienter.
    En toch moet ik niet denken om in die middenplaats terecht te komen, dan kan het nog zo efficiënt zijn, het zou voor mij een reden zijn om nooit voor een maatschappij te kiezen. Dan liever 2-3-2 met Delta in de 767, want ondanks geen aanwezigheid van PTV bij Delta in de oudere 767 die over het algemeen ingezet worden op Amsterdam, is het wel lekker te overzien, daarnaast doet een IPOD wonderen.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      dinsdag 25 mei 2010 @ 23:55:04 #99
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_81902486
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 22:58 schreef ozzietukker het volgende:

    [..]

    En toch moet ik niet denken om in die middenplaats terecht te komen, dan kan het nog zo efficiënt zijn, het zou voor mij een reden zijn om nooit voor een maatschappij te kiezen. Dan liever 2-3-2 met Delta in de 767, want ondanks geen aanwezigheid van PTV bij Delta in de oudere 767 die over het algemeen ingezet worden op Amsterdam, is het wel lekker te overzien, daarnaast doet een IPOD wonderen.
    Ik had het enkele jaren geleden op een nachtvlucht (MIA-LHR) aan mijn been met een 777 van AA. Op een dagvlucht (wat ik nu zal hebben) is de sfeer sowieso anders. Nu zal ik mijn terugvlucht hebben 's nachts met Iberia. Iemand een idee hoe de loadfactors zijn voor de route SJU-MAD op de A340?
    When all things seem to end, the future still remains..
      woensdag 26 mei 2010 @ 05:23:58 #100
    267333 buzz1291
    Never a dull moment
    pi_81905958
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 08:49 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

    [..]

    Delta heeft wel degelijk een IFE systeem in hun 764 vliegtuigen zitten. Bij KLM weet je zeker dat je er geen hebt als je in een 744 combi vliegt.
    Dat dacht ik dus ook..... totdat ik deze week op een vlucht naar Amerika opeens in een KLM 747 Combi MET een IFE systeem voor iedere passagier in Economy terecht kwam. En niet van die brakke kleine schermen maar van een fatsoenlijk formaat, en het werkte ook nog eens gedurende de gehele vlucht. En over het film en muziek aanbod valt bij KLM al helemaal niet te klagen. Alleen nog even die kut dubbele stekkers door een enkele vervangen, dan kan ik gewoon mijn eigen in-ear doppen gebruiken.
    2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')