Bron: Telegraafquote:Luchtruim tot 06.00 dicht AMSTERDAM - Het Nederlandse luchtruim blijft tot zaterdagochtend zes uur gesloten. Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat vrijdag bekendgemaakt.
Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat laten weten na overleg vrijdag met de Militaire Luchtvaart Autoriteit, KNMI en de Luchtverkeersleiding Nederland.
De betrokken organisaties concluderen dat „de vulkanische as uit IJsland nog steeds een risico is voor de luchtvaart in Nederland”. Ze verwachten dat de condities tot zaterdagochtend vroeg „niet aanmerkelijk zullen verbeteren”.
De organisaties houden de omstandigheden voortdurend in de gaten om te bepalen wanneer het luchtruim weer opengaat. Ze baseren zich daarbij op informatie van het Volcanic Ash Advisory Center in Londen
Als er morgenochtend al gevlogen wordt natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:26 schreef JuiceJuice het volgende:
Tja. Ik verwacht hier morgenochtend op Schiphol een chaos in de bagagekelderDe KLM is de enigste die de koffers nog niet heeft teruggegeven aan de mensen
Is toch alleen maar handig, hoef je ook niet op je koffers te lettenquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:29 schreef Omnifacer het volgende:
Ook kut hoor, sta je op een airport de tijd te doden, heb je je koffers niet eens
ja maar je hebt niks om jezelf mee te verzorgen ofzoquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Is toch alleen maar handig, hoef je ook niet op je koffers te letten
Dan koop je toch een tandenborstel ergens?quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:31 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
ja maar je hebt niks om jezelf mee te verzorgen ofzo
inderdaad niet zo slecht.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Is toch alleen maar handig, hoef je ook niet op je koffers te letten
Die zijn uitverkocht!11quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:34 schreef waht het volgende:
[..]
Dan koop je toch een tandenborstel ergens?
Iets zegt me dat we sowieso nog wat van die Vikingen tegoed hebben!quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:29 schreef laforest het volgende:
Ik vind dat IJsland ons moet compenseren.
We maken veel verlies momenteel.
Kut IJSLAND
Nep Noren.
Nee juist niet. Als de KLM ze teruggeeft, dan kunnen de passagiers straks weer gewoon inchecken en krijgt de bagage een nieuw label, waarbij het bagagesysteem alles weer goed sorteert. Nu heeft allequote:Op vrijdag 16 april 2010 14:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Is toch alleen maar handig, hoef je ook niet op je koffers te letten
Nee juist niet. Als de KLM ze teruggeeft, dan kunnen de passagiers straks weer gewoon inchecken en krijgt de bagage een nieuw label, waarbij het bagagesysteem alles weer goed sorteert. Nu heeft alle bagage een oud label, en dat herkent het bagagesysteem niet meer, en dient dus handmatig uitgezocht te worden.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Is toch alleen maar handig, hoef je ook niet op je koffers te letten
Bron: Telegraafquote:Luchtruim tot 06.00 dicht AMSTERDAM - Het Nederlandse luchtruim blijft tot zaterdagochtend zes uur gesloten. Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat vrijdag bekendgemaakt.
Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat laten weten na overleg vrijdag met de Militaire Luchtvaart Autoriteit, KNMI en de Luchtverkeersleiding Nederland.
De betrokken organisaties concluderen dat „de vulkanische as uit IJsland nog steeds een risico is voor de luchtvaart in Nederland”. Ze verwachten dat de condities tot zaterdagochtend vroeg „niet aanmerkelijk zullen verbeteren”.
De organisaties houden de omstandigheden voortdurend in de gaten om te bepalen wanneer het luchtruim weer opengaat. Ze baseren zich daarbij op informatie van het Volcanic Ash Advisory Center in Londen
Nee dat is geen optie.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Iets zegt me dat we sowieso nog wat van die Vikingen tegoed hebben!
Als de aswolk 5 km hoog zit, is het dan geen optie om alle vliegverkeer een dagje op 2 km hoogte te laten vliegen boven Europa?
tjonge wat een drama om je een dag alleen met water te wassenquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:31 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
ja maar je hebt niks om jezelf mee te verzorgen ofzo
Da's iets voor BNW of hoe heet dat subforum.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:40 schreef waht het volgende:
Hmm.. dat as volgt wel een frappante koers. Eerst gaat het direct naar het vasteland der Europa en vervolgens verspreidt het zich om maximale schade aan te richten.
Maak je geen zorgen. Ik ben allerminst serieus.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:42 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Da's iets voor BNW of hoe heet dat subforum.
Als er verder niets meer bij zou komen had je gelijk, helaas is de aanvoer nog steeds stabiel, de berg niet zo.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:44 schreef MrBadGuy het volgende:
Als ik naar de kaartjes kijk dan ziet het er niet uit dat het morgen om 6:00 niet meer boven Nederland hangt.
en dan nog: Als Nederland weer asvrij is, dan kunnen nog steeds een hoop vluchten niet binnenkomen, omdat the Ring of Ashes zo ongeveer het hele Europese vasteland omvat.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:44 schreef MrBadGuy het volgende:
Als ik naar de kaartjes kijk dan ziet het er niet uit dat het morgen om 6:00 niet meer boven Nederland hangt.
Wanneer wil je?quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:53 schreef controlaltdelete het volgende:
en ik wilde nog wel vanauit london naar india. Gisteren was ik optmistisch nu begin ik donkere wolken te zien.
Ik bedoelde eigenlijk dat ik verwacht dat Schiphol nog wel langer dicht blijftquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:48 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Als er verder niets meer bij zou komen had je gelijk, helaas is de aanvoer nog steeds stabiel, de berg niet zo.
Dat denk ik ook, zoals hierboven ook al staat, ook al is er geen as meer boven NL, de omliggende landen hebben er nog wel last van.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:00 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk dat ik verwacht dat Schiphol nog wel langer dicht blijft
oei, dat zijn de meer serieuze problemen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:06 schreef reem het volgende:
Ook leuk voor het nachtleven dit. Veel dancefeesten moeten het ws. doen zonder hun buitenlandse headliners dit weekend
zaterdagmiddag.quote:
quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:10 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
oei, dat zijn de meer serieuze problemen.
Stukje voor stukje openstellen zodra het mogelijk is lijkt me. Ze zullen gaan vliegen volgens schema, overige passagiers kunnen dan de lege plekken bezetten. Apart vliegtuigen inzetten lijkt me lang niet altijd haalbaar, en ook niet nodig omdat er ook voldoende mensen zijn die kiezen voor annulering i.p.v. verplaatsing van hun vlucht.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:29 schreef A-fijn het volgende:
Stel nou dat morgen om 06:00u weer gevlogen kan worden in heeeel Europa (of iig van Dusseldorf - London) hoe start men dan op? Wordt er eerst de vertraging weg gewerkt of gaat men volgens 'dienstregeling' vliegen (met kans op wat vertraging)? Zijn hier procedures voor?
Thnxquote:Op vrijdag 16 april 2010 15:36 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Stukje voor stukje openstellen zodra het mogelijk is lijkt me. Ze zullen gaan vliegen volgens schema, overige passagiers kunnen dan de lege plekken bezetten. Apart vliegtuigen inzetten lijkt me lang niet altijd haalbaar, en ook niet nodig omdat er ook voldoende mensen zijn die kiezen voor annulering i.p.v. verplaatsing van hun vlucht.
micro-gevolgen van een macro-probleemquote:Op vrijdag 16 april 2010 15:12 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Idd, volledige luchtvaarteconomie ligt op zijn gat, miljoenenstroppen maar de dancefeesten zijn Errug! Dat dit kan in NL.....
![]()
(sorry geintje, zal het niet weer doen.)
http://www.rtl.nl/(/actue(...)axi-voor-1500-km.xmlquote:CLEESE NEEMT EEN TAXI VOOR 1500 KM
De Britse komiek John Cleese heeft een taxi van Oslo naar Brussel genomen, omdat hij niet met het vliegtuig kon, vanwege de aswolk. De rit van 1500 kilometer kostte hem 3800 euro.
Lekker verdienen als taxichauffeur.quote:Op vrijdag 16 april 2010 16:33 schreef Banzaiaap het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/(/actue(...)axi-voor-1500-km.xmlWat een held.
Je moet niet kijken naar radarvirtuel maar Eurocontrol, zij beheren het Europese luchtruimquote:Op vrijdag 16 april 2010 17:43 schreef Cees-2010 het volgende:
Flight Number : RYR02P
Company : Ryanair
ICAO Hex Code : 4CA7B5
Reg Code : EI-EFZ
Model : Boeing - B738
Departure : DUB - Dublin - Eire
Arrival : STN - London/Stansted - United Kingdom
Last Message : 15:42:29 UTC
Latitude : 53.52427
Longitude : -5.98811
Altitude : 2819 m - 9249 ft
Ground Speed : 615 km/h - 382 mph - 332 knots
Vertical Speed : 1268 m/min - 4160 ft/min (CLIMB)
Squawk : 1465
Heading : 22º
Engeland dus weer open volgens http://www.radarvirtuel.com/
Je moet niet kijken naar radarvirtuel maar Eurocontrol, zij beheren het Europese luchtruim. Inmiddels is een gedeelte van Engeland open en er mochten een paar vluchten van Ijsland naar Schotland vliegenquote:
quote:Ryanair, today (Fri 16th April) confirmed that based on current meteorological forecasts, and the continuing emission of volcanic ash into the atmosphere over Iceland, it has decided to cancel all scheduled flights to/from the UK, Ireland, Denmark, Finland, Norway, Sweden, Belgium, Holland, Northern France, Northern Germany, Poland and the Baltic States until 1300hrs on Mon 19 April. This advice is based on the current stable weather trends which continue to blow potentially dangerous volcanic ash across the British Isles, Scandinavia and the Northern European coastline.
Uiteraard; Hulpdiensten en millitair verkeer blijft mogelijk. Heb wel het gevoel dat ze niet langer in de lucht blijven dan nodigquote:Op vrijdag 16 april 2010 18:25 schreef -0- het volgende:
Mogen helikopters wel vliegen?
Ik meende toch de traumaheli net aan te horen vliegen, was even bezig dus kon hem niet zien helaas.
Een helicopter komt helemaal niet zo hoog als dat die stofwolk hangt (op enkele km hoogte).quote:Op vrijdag 16 april 2010 18:58 schreef Yezz het volgende:
[..]
Uiteraard; Hulpdiensten en millitair verkeer blijft mogelijk. Heb wel het gevoel dat ze niet langer in de lucht blijven dan nodig
Dat betekent misschien dat ons luchtruim morgenochtend toch wel open gaat.quote:Op vrijdag 16 april 2010 17:40 schreef Yezz het volgende:
Zwitserland en Oostenrijk sluiten nu ook hun luchtruim. Ierland is weer open, evenals een gedeelte van Zweden.. http://www.eurocontrol.in(...)_situation_1530.html
Toch staan die in Noorwegen ook aan de grond...quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:17 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Een helicopter komt helemaal niet zo hoog als dat die stofwolk hangt (op enkele km hoogte).
En toch is het nog maar de vraag of zondag de Amstel Gold Race live op tv uitkomt omdat de helikopters misschien niet mogen vliegen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:17 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Een helicopter komt helemaal niet zo hoog als dat die stofwolk hangt (op enkele km hoogte).
Maar dat kan ook een administratieve/formele reden hebben. Ik kan mij voorstellen dat op het moment dat het luchtruim gesloten wordt de luchtverkeersleiding er voor zorgt dat er gewoon niemand meer de lucht in gaat, ook al is het misschien technisch gezien wel mogelijk dat er helikopters vliegen (die hebben meestal filtersystemen in de gasturbine volgens mij) of kleine propellervliegtuigen (waarvan sommige gewoon een conventionele verbrandingsmotor hebben).quote:Op vrijdag 16 april 2010 20:05 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
En toch is het nog maar de vraag of zondag de Amstel Gold Race live op tv uitkomt omdat de helikopters misschien niet mogen vliegen.
Ik zou er niet op rekenen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:17 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat betekent misschien dat ons luchtruim morgenochtend toch wel open gaat.
Wat is er mis met Teletextquote:
Gelukkig is die grap niet al 1000 keer gemaakt.quote:Iceland, send CASH not ASH
Wel een mooie foto.quote:Op zaterdag 17 april 2010 00:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
1-1,5 uur geleden, een nieuwe aswolk wordt uitgebraakt, reken voorlopig nog maar niet op vliegverkeer:
*Buuurrpp*
[ afbeelding ]
Er zijn ergere plaatsen om vast te zittenquote:Op zaterdag 17 april 2010 01:29 schreef Thomas B. het volgende:
M'n zusje zit vast in Istanbul. Ze zou morgen terugvliegen
Whehe, moeten.. grapjas.quote:Op vrijdag 16 april 2010 18:09 schreef Bruno25 het volgende:
ik moet zondag naar egypte
http://www.eurocontrol.in(...)_situation_1530.html
quote:The Top Gear crew and James May and Jeremy Clarkson were filming near the top of Eyjafjallajokull, the volcano in Iceland that recently erupted causing massive flight cancellations. The crew was there filming a red Toyota Hilux pickup. They were accompanied by Toyota and a bunch of local scientists that set up a monitoring system before the volcano went bananas.
Dat ziet er niet echt gunstig uit nee..quote:Op zaterdag 17 april 2010 06:59 schreef Yezz het volgende:
Prognoses zijn niet gunstig
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271463398.png
Volcanic Ash Advisory Center (Londen); voorspellingen:
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/vaacuk_vag.html
De nationale luchtvekeersleidingen volgen deze prognoses:
Eurocontrol (coördinator Europees luchtruim)
https://www.cfmu.eurocont(...)eway/spec/index.html
Hier zie je ook welke landen hun luchtruim gesloten hebben en wanneer zij (op zijn vroegst) weer open gaan.
Let op: tijden zijn in UTC.
Persoonlijk denk ik dat dit nog wel eens een poosje kan duren, zeker zolang de vulkaan in IJsland actief blijft. Wie moet vliegen zal dus naar zuid-Europa moeten reizen. Landen zoals Spanje, Zuid Frankrijk en Italië hebben nog vliegverkeer.
Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië en Kroatie hebben ook problemen inmiddels met de aswolk.
quote:N ACCORDANCE WITH ICAO VOLCANIC ASH CONTINGENCY PLAN, NO
IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED FOR PENETRATION OF THE FORECAST
CONTAMINATED AREA WI UK AIRSPACE.
.
LONDON FIR/UIR REMAINS ZERO RATE UNTIL 1800 APR 17. SCOTTISH
FIR/UIR IS NOW ALSO ZERO RATE UNTIL 1800 APR 17. SCOTTISH
DOMESTIC FLIGHTS MAY BE AVAILABLE SUBJECT TO INDIVIDUAL
COORDINATION WITH UK FMP. CAUTION CURRENT FORECASTS SHOWS
THAT THE SITUATION IS WORSENING THROUGH THE DAY.
.
FMD BRUSSELS ON BEHALF OF LONDON FMP
Mjah, en er gaat inmiddels ook een pluim richting New-Foundland. Ook Canada kan er dus mee te maken gaan krijgen, lijkt het...quote:Op zaterdag 17 april 2010 07:15 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dat ziet er niet echt gunstig uit nee..
Weken, maanden, jaren zelfs.. maar dat hangt inderdaad allemaal van die vulkaan en de wind af.quote:Op zaterdag 17 april 2010 07:33 schreef Yezz het volgende:
[..]
Mjah, en er gaat inmiddels ook een pluim richting New-Foundland. Ook Canada kan er dus mee te maken gaan krijgen, lijkt het...
Ik vrees dat een aantal reizigers zich nog niet goed beseffen (of niet willen beseffen) dat de situatie echt even goed anders is voor zolang de vulkaar actief is en dat dit zo weken kan voortduren![]()
![]()
Ja, dat wou ik haast zeggen... maar dat doet teveel pijn. Niet dat ik moet vliegen, maar de economische rotzooi die dat gaat geven. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de gezondheidsrisico's op de wat langere termijn...quote:Op zaterdag 17 april 2010 07:34 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Weken, maanden, jaren zelfs.. maar dat hangt inderdaad allemaal van die vulkaan en de wind af.
Volgens mij zijn de meeste treinen,boten,auto's,bussen en taxi's wel volgeboekt nu. Voor diegenen die willen investeren is een busdienst geen slecht idee, zeker als die vulkaan nog 2 jaar blijft brommen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 07:49 schreef HugoChavez het volgende:
Is de herintroductie van de Zeppelin niet een idee.
En ook de herstart van de scheepvaartroutes voor passagiers zoals de Holland-Amerika-lijn, de herintroductie van de lijn Parijs-Istanbul Sirkesi per spoor?
Twee eeuwen geleden ging al het vervoer per schip, per spoor, maar vele internationale routes zijn opgeheven. Nu het vliegtuig uitvalt, zou men de kans moeten grijpen het (groene) alternatief per spoor en boot te herintroduceren. En niet alleen de lijn Amsterdam - Parijs, maar echt lange internationale lijnen.![]()
Zeker als je realistisch blijft en bedenkt dat dit nog wel eens maanden kan voortduren.
Tot die tijd: http://www.eurolines.nlof http://www.bahn.de
quote:Het luchtruim boven België blijft in ieder geval tot zaterdagavond 20.00 uur gesloten. Het vliegverbod is met tien uur verlengd. Dat heeft een woordvoerder van de Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe bekendgemaakt.
De aswolk hangt nog boven een gebied van Engeland tot Wit-Rusland, aldus de zegsman. Bijkomend probleem is dat er weinig wind is en geen regen. Toch is er ook positief nieuws: de as die de vulkaan nu uitstoot waait naar het noorden en trekt niet richting België.
200 maar?quote:Op zaterdag 17 april 2010 07:58 schreef HugoChavez het volgende:
Ik kan mijn huis verhuren aan gestrande Japanse toeristen.![]()
200 Yen per nacht. Meisjes logeren gratis uiteraard.
Ow. Eh ... 2000 Yen dan per persoon per nacht. Alleen meisjes gratis.quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:01 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
200 maar?
200 Japanese yen = 1.60 Euros
dus krijg je allemaal van die vieze Japannertjes in je huis.
onvoorspelbaar he.. als de wind de andere kant op staat, kan men daar problemen krijgen, en hier is de lucht ook nog niet schoon. Bovendien is het onmogelijk om direct na een regenbui te stellen of de lucht nu wel of niet schoon is.quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
Kan me niet voorstellen dat dit weken kan duren. Het waait en regent niet wekenlang niet zoals nu, en de wind staat ook niet wekenlang dezelfde kant uit.
Ik vind dat er nu wel erg overdreven wordt gereageerd. Jaarlijks barsten tientallen vulkanen uit. Dus het zal wel vaker gebeuren dat het luchtruim er dan last van heeft.quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:40 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
onvoorspelbaar he.. als de wind de andere kant op staat, kan men daar problemen krijgen, en hier is de lucht ook nog niet schoon. Bovendien is het onmogelijk om direct na een regenbui te stellen of de lucht nu wel of niet schoon is.
Nog niet.quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
Oh, ik vergis me, Engeland is ook nog dicht.
Maar alsnog geen reden tot verhalen van weken en maanden.
Je hebt verschillende types vulkanen, elk met hun eigen historie, wat wel enig inzicht geeft of je het over dagen of weken moet hebben met een betreffende vulkaan.. Maar goed, het is net als met beleggen. Resultaten in het verleden.....quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
Oh, ik vergis me, Engeland is ook nog dicht.
Maar alsnog geen reden tot verhalen van weken en maanden.
Delen van GB waren open, tot eerder vanochtend. Dit laatste nieuws dan, hoewel geen voorspellingquote:Op zaterdag 17 april 2010 08:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
Oh, ik vergis me, Engeland is ook nog dicht.
Maar alsnog geen reden tot verhalen van weken en maanden.
quote:REYKJAVIK - De vulkaan onder de Eyjafjallajökull-gletsjer in IJsland stoot zaterdag opnieuw een enorme wolk van rook en as uit. In vergelijking met eerdere dagen is de vulkaan niet minder actief geworden.
Dat heeft de meteorologische dienst in IJsland gemeld. De wind staat in zuidelijke richting, waardoor de aswolk zich naar het Europese continent beweegt. De aswolk heeft het luchtverkeer in grote delen van Europa platgelegd.
De vorige uitbarsting van die vulkaan duurde jaren.quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar alsnog geen reden tot verhalen van weken en maanden.
Das waar, maar ze zit daar al een week met 50 studenten op een slaapzaal dus ze heeft het wel een beetje gehadquote:Op zaterdag 17 april 2010 03:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er zijn ergere plaatsen om vast te zitten
Ja, het is daar ongetwijfeld een grote wilde orgie nu.quote:Op zaterdag 17 april 2010 09:54 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat er heel veel romantische affaires ontstaan tussen de mensen achter de paspoortcontrole die nu dag en nacht op elkaar zitten
no shit, helft van de tijd moeten staan in de ICE. en dat in 1e klasse. 2e klasse was nog erger schijnt het.quote:Op zaterdag 17 april 2010 07:51 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de meeste treinen,boten,auto's,bussen en taxi's wel volgeboekt nu. Voor diegenen die willen investeren is een busdienst geen slecht idee, zeker als die vulkaan nog 2 jaar blijft brommen.
veetransport dus.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:01 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
no shit, helft van de tijd moeten staan in de ICE. en dat in 1e klasse. 2e klasse was nog erger schijnt het.
Ben ik even blij dat mijn lief en ik twee weken terug een bootvakantie hebben geboekt!quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:01 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
no shit, helft van de tijd moeten staan in de ICE. en dat in 1e klasse. 2e klasse was nog erger schijnt het.
Zolang er dan maar niet zoveel as valt dat de Noordee dichtslibdquote:Op zaterdag 17 april 2010 10:04 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ben ik even blij dat mijn lief en ik twee weken terug een bootvakantie hebben geboekt!
Dat duurt nog wel even.. Neem ik aanquote:Op zaterdag 17 april 2010 10:06 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Zolang er dan maar niet zoveel as valt dat de Noordee dichtslibd
zoiets. heb mijn collega's aangeraden morgen gewoon met de auto er heen te gaan. ga er niet vanuit dat het beter wordt dit weekend.quote:
Dat zou wel eens kunnen kloppen:quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:08 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
zoiets. heb mijn collega's aangeraden morgen gewoon met de auto er heen te gaan. ga er niet vanuit dat het beter wordt dit weekend.
quote:Brits luchtruim zaterdag niet meer open
SCHIPHOL - Het Britse luchtruim gaat zaterdag niet meer open in verband met de aswolk die boven het continent hangt na een vulkaanuitbarsting in IJsland. Het Nederlandse luchtruim blijft in ieder geval tot zaterdag 14.00 uur gesloten
En er bestaat ook nog zoiets als afweergeschutquote:Op zaterdag 17 april 2010 10:10 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dat zou wel eens kunnen kloppen:
[..]
ze moeten naar Duitslandquote:Op zaterdag 17 april 2010 10:10 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dat zou wel eens kunnen kloppen:
[..]
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dn?ld=96122&seqnr=1&ident=88.05782122.1271492384&rt=1&rememberSortType=minDeparture&HWAI=JS!ajax=yes!&HWAI=CONNECTION$C0-0!id=C0-0!HwaiConId=C0-0!HwaiDetailStatus=details!;~CONNECTION$C0-0!HwaiMapStatus=UNDEFINED!HwaiMapNumber=UNDEFINED!HwaiMapSlider=UNDEFINED!;quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:17 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
ze moeten naar Duitsland
maar de luchthaven daar zit ook dicht.
quote:Volcanic eruptions in Iceland which this week caused thousands of flights to be canceled may continue for months, disrupting European air traffic as ash is sporadically blown above the continent’s busiest airports.
...
“It could go on for months,” Sigrun Hreinsdottir, a geophysicist at the University of Iceland, said in a telephone interview from Reykjavik. “From what we’ve seen, it could erupt, pause for a few weeks, and then possibly erupt again.”
en al die verse appels uit afrika, banaantjes uit amerika en blaadjes sla uit andere vreemde en verre oorden? Die blijven geen weken goed op zo'n boot en worden dus gevlogen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:55 schreef IHVK het volgende:
Voedseltransport gaat toch voornamelijk over het water?
Er komt weer een flinke rooie pluim die vulkaan afzetten zeg.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:45 schreef kloink het volgende:
Ik vlieg dinsdagochtend potdomme!!
Hier een kaartje die realtime richting aangeeft van wolk
[ afbeelding ]
Ja, ik dus ook, damnit damnit damnit. 7:20 naar Londen, en dan om 10:15 (plaatselijke tijd) verder naar Chicago. Optiefen met die aswolk!quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:45 schreef kloink het volgende:
Ik vlieg dinsdagochtend potdomme!!
Hier een kaartje die realtime richting aangeeft van wolk
[ afbeelding ]
Als ik nou al in Amerika was, ochquote:Op zaterdag 17 april 2010 11:11 schreef Greys het volgende:
Mijn wederhelft zit vast op Schotland. Die gaat vandaag van ellende maar een distilleerderij bezoeken.
Uhuh.
Haha, die heeft het goed bekeken!quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:11 schreef Greys het volgende:
Mijn wederhelft zit vast op Schotland. Die gaat vandaag van ellende maar een distilleerderij bezoeken.
Uhuh.
Ik lees dat op de site van het voedingscebtrum dat vrijwel alle fruit (inclusief bananen en kiwi's) per boot worden ingevoerd. Alleen luxe producten en heel exotische dingen als bijvoorbeeld een lychee maar ookquote:Op zaterdag 17 april 2010 11:00 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
en al die verse appels uit afrika, banaantjes uit amerika en blaadjes sla uit andere vreemde en verre oorden? Die blijven geen weken goed op zo'n boot en worden dus gevlogen.
Ik zou alvast eieren voor mijn geld kiezen en zorgen dat je kunt omboeken om vanaf Rome of beter nog Madrid (misschien Lyon?) te vliegen en dus met de auto/bus/trein naar het vliegveld toe... Anders wordt het echt nietquote:Op zaterdag 17 april 2010 11:04 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, ik dus ook, damnit damnit damnit. 7:20 naar Londen, en dan om 10:15 (plaatselijke tijd) verder naar Chicago. Optiefen met die aswolk!
Ik zag vanochtend op SkyNews iemand die op het vliegveld zuur stond te kijken naar ladingen kratten met blaadjes sla (geen idee wat voor sla) en andere standaard vruchten, dus een deel gaat ook via de lucht.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:18 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ik lees dat op de site van het voedingscebtrum dat vrijwel alle fruit (inclusief bananen en kiwi's) per boot worden ingevoerd. Alleen luxe producten en heel exotische dingen als bijvoorbeeld een lychee maar ook de anana's gaat per vliegtuig. Het is in ieder geval zeer beperkt.
Dus die 'expected food shortages', da's echt onzin?quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:18 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ik lees dat op de site van het voedingscebtrum dat vrijwel alle fruit (inclusief bananen en kiwi's) per boot worden ingevoerd. Alleen luxe producten en heel exotische dingen als bijvoorbeeld een lychee maar ook de anana's gaat per vliegtuig. Het is in ieder geval zeer beperkt.
Ja, kan ik doen, maar hij gaat nu naar het zuiden. Zul je zien, zijn wij en Engeland open, en Frankrijk en Spanje dicht...quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:22 schreef Yezz het volgende:
[..]
Ik zou alvast eieren voor mijn geld kiezen en zorgen dat je kunt omboeken om vanaf Rome of beter nog Madrid (misschien Lyon?) te vliegen en dus met de auto/bus/trein naar het vliegveld toe... Anders wordt het echt niet
In dat artikel hadden ze het over asperges enzo, niet direct goederen die van levensbelang zijn dus, maar eerder zaken die hier bijvoorbeeld nu niet in het seizoen zijn. Niets om je druk over te maken.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:23 schreef Greys het volgende:
[..]
Dus die 'expected food shortages', da's echt onzin?
Ik neem aan dat ze daar best een tijdje zonder lychees kunnen
Ja en dan nog, ons in Nederland zal het niet snel treffen. We zijn een land met een van de grootste exportkanalen ter wereld. Het betekend misschien op de lange termijn dat we wat meer Hollandse kost zullen moeten gaan eten, maar daar kan je prima op leven. Dus geen reden voor paniekquote:Op zaterdag 17 april 2010 11:29 schreef IHVK het volgende:
Altijd kritisch blijven inderdaad. Er zijn altijd media die snel de sensatie opzoeken.
Volgens Schiphol: "Op dit moment bestaat bijna eenderde van het vracht volume op Schiphol uit bederfelijkequote:Op zaterdag 17 april 2010 11:26 schreef Windigo het volgende:
[..]
In dat artikel hadden ze het over asperges enzo, niet direct goederen die van levensbelang zijn dus, maar eerder zaken die hier bijvoorbeeld nu niet in het seizoen zijn. Niets om je druk over te maken.
Ja, groot deel daarvan is ook export, en dan hebben we de haven van Rotterdam nog waar ook het leeuwendeel van onze import vandaan komt. Geen reden tot paniekquote:Op zaterdag 17 april 2010 11:31 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Volgens Schiphol: "Op dit moment bestaat bijna eenderde van het vracht volume op Schiphol uit bederfelijke
artikelen zoals bloemen, groenten en fruit, vis en medicijnen." Maar hoeveel procent dat van de totale im/export isDe luchtpost zal iig wel vertraagd zijn.
Hoe groot schat je de kans in dat de vulkaan stopt met spuwen en de aszooi voldoende weg is binnen een paar dagen?quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:24 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, kan ik doen, maar hij gaat nu naar het zuiden. Zul je zien, zijn wij en Engeland open, en Frankrijk en Spanje dicht...
Rome -> Nederland 2 a 3 dagen met de auto, bus of trein? Zou ik wel ter overweging nemen..quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:34 schreef Loeck het volgende:
Mijn ouders zitten vast in Italie![]()
Waarschijnlijk zijn ze tot volgende week zaterdag pas thuis. (i.p.v. gister)
Dat zien we dan wel weer. Belangrijkste is dat Nederland genoeg eten voor zichzelf produceert en dan verdienen de boeren ook weer eens wat!quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:38 schreef IHVK het volgende:
Maar de economische schade moet groot zijn, al helemaal als het lang blijft aanhouden.
Nederlandse productenten en distributeurs lopen juist gigantische schade op. Er moeten op grote schaal snijbloemen weggegooid worden, en ook andere bederfelijke producten zoals tomaten of paprika's moeten gewoon weggegooid worden. Dat levert enorme schade op en dat kan men niet goed maken door alles in Nederland te verkopen. Ook voor de boeren/telers is het slecht, er zullen momenteel van alles flinke overschotten zijn, om die overschotten toch nog rendabel te maken zal je zien dat de prijs tijdelijk flink kan dalen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:40 schreef Windigo het volgende:
[..]
Dat zien we dan wel weer. Belangrijkste is dat Nederland genoeg eten voor zichzelf produceert en dan verdienen de boeren ook weer eens wat!
Dan kunnen ze er ook voor kiezen om andere (meer rendabele) producten te gaan verbouwen. Waar het mij om gaat, is dat er in ieder geval voldoende voedsel is. En dat weggooien is gewoon stom, je zou ook kunnen bedenken dat je die paprika's in reepjes snijd en invriest tot er vraag naar is.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nederlandse productenten en distributeurs lopen juist gigantische schade op. Er moeten op grote schaal snijbloemen weggegooid worden, en ook andere bederfelijke producten zoals tomaten of paprika's moeten gewoon weggegooid worden. Dat levert enorme schade op en dat kan men niet goed maken door alles in Nederland te verkopen. Ook voor de boeren/telers is het slecht, er zullen momenteel van alles flinke overschotten zijn, om die overschotten toch nog rendabel te maken zal je zien dat de prijs tijdelijk flink kan dalen.
Je kan natuurlijk niet voor een paar dagen je hele productielijn omgooien. Zo heb je voor anjers een heel andere productielijn (andere voeding, andere opbouw van de kas, etc) nodig dan voor lelies. Dat geldt natuurlijk ook bij de overstap van paprika's naar komkommers. Daarnaast groeit het allemaal niet zo snel dat je een paar dagen over kunt stappen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:48 schreef Windigo het volgende:
Dan kunnen ze er ook voor kiezen om andere (meer rendabele) producten te gaan verbouwen.
Maar mensen willen hele verse paprika's, dat betekent dus onherroepelijk dat je voorraad minder waard wordt, dus schade. Daarnaast geef ik het je toen even honderdduizenden paprika's per dag in reepjes te gaan snijden, dat gaat echt niet omdat daar geen productielijn voor is en er geen werknemers zijn om de paprika's in reepjes te snijden.quote:En dat weggooien is gewoon stom, je zou ook kunnen bedenken dat je die paprika's in reepjes snijd en invriest tot er vraag naar is.
Een veeg teken dat het nog wel even gaat duren.quote:BreakingNews: British Airways cancels all flights until Monday afternoon - Sky News
Inderdaad, ze zullen wel proberen om zoveel mogelijk af te zetten op continentaal Europa om de schade te beperken.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nee, deze situatie is desastreus voor de bedrijven die in verse producten en snijbloemen doen. Ik kan mij zelfs voorstellen dat sommige bedrijven waar het al niet goed mee gaat hierdoor op het randje van een faillissement gaan komen. Er komt veel minder geld binnen, maar de kosten lopen snel op doordat je voorraad af moet schrijven.
Goede keus, Spanje had ook nog gekund... Voor nood kan ook nog Athene, maar dan duurt het nog wel eventjes voordat je thuis bent.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:15 schreef indahnesia.com het volgende:
Pa en ma staan inmiddels op de wachtlijst naar Rome, de enige optie om nog in Europa te geraken de komende dagen vanaf Kuala Lumpur. Het wachten wordt inmiddels minder leuk nu.
De terugreis maak ik me totaal niet druk om eigenlijk. Als dat niet kan, boeie, blijf ik lekker nog even in de VSquote:Op zaterdag 17 april 2010 11:38 schreef Yezz het volgende:
[..]
Hoe groot schat je de kans in dat de vulkaan stopt met spuwen en de aszooi voldoende weg is binnen een paar dagen?
Het zijn een paar overwegingen die je moet maken...
* Hoelang duurt mijn vakantie/reis (belangrijk genoeg?)
* Hoe is mijn financiele situatie (voor de terugreis extra geld beschikbaar voor eventuele omzwervingen rond de aarde? Stel dat Katla zich ook gaat mengen?)
* Hoeveel tijd heb ik om te reizen (werk e.d.)
Dit zijn vragen die je jezelf moet stellen
Ze vliegen met Malaysian en die boden alleen Rome aan als mogelijkheid. Zal wel een reden hebben. Als ze er al geraken is de trein later van minder groot belang. Thuis komen is zo makkelijk nog niet voor ze in ieder geval.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:20 schreef Yezz het volgende:
[..]
Goede keus, Spanje had ook nog gekund... Voor nood kan ook nog Athene, maar dan duurt het nog wel eventjes voordat je thuis bent.
De treinen zullen wel overvol zijn, maar dat is voor later zorg
Zakelijk gezien kunnen de vliegmaatschappijen niet zeggen dat het tot maandag, of zelfs langer kan duren, kun je ze niet kwalijk nemenquote:Op zaterdag 17 april 2010 12:20 schreef stbabylon het volgende:
[..]
De terugreis maak ik me totaal niet druk om eigenlijk. Als dat niet kan, boeie, blijf ik lekker nog even in de VS
Maar 'even' naar Madrid op de korte termijn doe je ook niet makkelijk. En die bokkelullen stellen het telkens maar met 6/12 uur uit. BA nu tot maandagmiddag, dus daar kan ik wat mee.
heli huren en zelf vliegen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:30 schreef stbabylon het volgende:
'Mijn eigen plan' wat bedoel je daarmee?
Als je per se in Amerika wilt komen, dus nu een ticket regelen vanaf een vliegveld naar keuze in zuid Europa , het automobiel pakken en gaan rijdenquote:Op zaterdag 17 april 2010 12:30 schreef stbabylon het volgende:
'Mijn eigen plan' wat bedoel je daarmee?
Madrid - Chicago, 3200 euro. Plus kosten om daar te komen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:36 schreef Yezz het volgende:
[..]
Als je per se in Amerika wilt komen, dus nu een ticket regelen vanaf een vliegveld naar keuze in zuid Europa , het automobiel pakken en gaan rijden![]()
Sorry, maar de opties zijn een beetje beperkt door een of andere berg...quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:38 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Madrid - Chicago, 3200 euro. Plus kosten om daar te komen.top plan.
als je dat doet, heb je wel een mooi verhaal over je eigen plan te vertellen later als je groot bent.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:38 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Madrid - Chicago, 3200 euro. Plus kosten om daar te komen.top plan.
Tja, iemand moet toch aan dit gebeuren verdienen he..quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:45 schreef Coelho het volgende:
Heb net even zitten googlen om van Sharm el Sheikh naar Nederland te komen, beste optie lijkt vliegen naar Milan Malpensa a $1100,- voor ons gezin, echter een huurauto vanaf Malpensa en in te leveren bij Schiphol (klasse Ford Focus station) kost zo'n 1200 GBP!!! Weer een optie minder...
De Noorse krant VG heeft een hike-centrale gemaakt, waar je berichtjes achter kan laten om vervoer te vragen en aan te bieden. Sharm en Sheik lijtk me een long shot, maar je kunt het proberen! Of wellicht vanaf Milaan, meerijden met een Noor ofzo die op weg gaat naar Noorwegen? Voor evt vertaling mag je pm-enquote:Op zaterdag 17 april 2010 12:45 schreef Coelho het volgende:
Heb net even zitten googlen om van Sharm el Sheikh naar Nederland te komen, beste optie lijkt vliegen naar Milan Malpensa a $1100,- voor ons gezin, echter een huurauto vanaf Malpensa en in te leveren bij Schiphol (klasse Ford Focus station) kost zo'n 1200 GBP!!! Weer een optie minder...
quote:
Voor 900 euro kun je met de treinquote:Op zaterdag 17 april 2010 12:45 schreef Coelho het volgende:
Heb net even zitten googlen om van Sharm el Sheikh naar Nederland te komen, beste optie lijkt vliegen naar Milan Malpensa a $1100,- voor ons gezin, echter een huurauto vanaf Malpensa en in te leveren bij Schiphol (klasse Ford Focus station) kost zo'n 1200 GBP!!! Weer een optie minder...
quote:Drukte Schiphol neemt verder toe
Ondanks het vliegverbod dat nog steeds geldt, stromen er steeds meer reizigers binnen in de hoop dat ze weer kunnen vliegen.
Het vliegverkeer in Europa blijft nog zeker 24 uur ontregeld door de schadelijke aswolk na een vulkaanuitbarsting in IJsland. Dat heeft de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol in Brussel zaterdag laten weten.
[...]
NS Hispeed
NS Hispeed zet zaterdag wegens de problemen in de luchtvaart vijf extra lange Thalyssen in van en naar Brussel-Parijs. De treinen zijn dubbel zo lang en kunnen achthonderd in plaats van vierhonderd passagiers vervoeren. In totaal rijdt de Thalys zaterdag acht keer, aldus een woordvoerster van NS.
Ook worden drie extra Eurostar-treinen (Londen-Brussel) ingezet. Dit is interessant voor Nederlandse vliegtuigpassagiers die in Engeland zijn gestrand.
[...]
haha, die is geinig.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:57 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
De Noorse krant VG heeft een hike-centrale gemaakt, waar je berichtjes achter kan laten om vervoer te vragen en aan te bieden. Sharm en Sheik lijtk me een long shot, maar je kunt het proberen! Of wellicht vanaf Milaan, meerijden met een Noor ofzo die op weg gaat naar Noorwegen? Voor evt vertaling mag je pm-en
stront-eigenwijs dus.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:01 schreef Aether het volgende:
[..]‘op goedgeluk’ toch naar Schiphol gaan...
als je wat wiltquote:Op zaterdag 17 april 2010 12:45 schreef Coelho het volgende:
Heb net even zitten googlen om van Sharm el Sheikh naar Nederland te komen, beste optie lijkt vliegen naar Milan Malpensa a $1100,- voor ons gezin, echter een huurauto vanaf Malpensa en in te leveren bij Schiphol (klasse Ford Focus station) kost zo'n 1200 GBP!!! Weer een optie minder...
Bron: www.schiphol.nlquote:Update zaterdag 17 april - 12:00 Ernstige verstoring vliegverkeer van en naar Nederland
Het Nederlandse luchtruim blijft tot nader order gesloten. Dit heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat bekend gemaakt. Welke tijd het vliegverkeer weer hervat kan worden is nog niet bekend.
Dan heb je idd een behoorlijke plaat beton voor je kop jaquote:
ik gun het die mensen ook van harte dat ze later als ze wel moeten vertrekken een lekke band krijgen of dat de treinen niet rijden als ze weer moeten vertrekken zodat ze hun vlucht alsnog missen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:34 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Dan heb je idd een behoorlijke plaat beton voor je kop ja
blijf lekker snorkelen johquote:Op zaterdag 17 april 2010 12:45 schreef Coelho het volgende:
Heb net even zitten googlen om van Sharm el Sheikh naar Nederland te komen, beste optie lijkt vliegen naar Milan Malpensa a $1100,- voor ons gezin, echter een huurauto vanaf Malpensa en in te leveren bij Schiphol (klasse Ford Focus station) kost zo'n 1200 GBP!!! Weer een optie minder...
Dan moet je wel een hotelkamer hebben enzo, als je daar met je kinderen zit...quote:
Dat kan de reisorganisatie wel voor je regelen, die weten waar je moet zijn, er is voor die hotels ook geen nieuwe instroom, dus lege kamers zatquote:Op zaterdag 17 april 2010 13:47 schreef Greys het volgende:
[..]
Dan moet je wel een hotelkamer hebben enzo, als je daar met je kinderen zit...
Lijkt mij wel, er is niet geleverd waar je voor hebt betaald.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:57 schreef Omnifacer het volgende:
Domme vraag waarschijnlijk, maar krijg je je vliegticket vergoed?
ja ik heb voor zondag een reis geboekt naar Hurghada die 1000 euro wil ik graag terugquote:Op zaterdag 17 april 2010 13:57 schreef Omnifacer het volgende:
Domme vraag waarschijnlijk, maar krijg je je vliegticket vergoed?
Ryanair doet het sowieso, en als de goedkoopste met de slechtste service het al doetquote:Op zaterdag 17 april 2010 13:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Lijkt mij wel, er is niet geleverd waar je voor hebt betaald.
Ryanair was de eerste en zover ik weet enige die al vrij vroeg de vluchten t/m maandag heeft geannuleerd. netjes, voor zo´n ´baggermaatschappij´. KLM hield haar reizigers langer aan het lijntje. Ryanair-klanten weten in elk geval waar ze aan toe zijn!quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:08 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ryanair doet het sowieso, en als de goedkoopste met de slechtste service het al doet
Ben blij dat we een annuleringsverzekering op de auto hebben en alleen maar voor de eerste 2 nachten hotel hebben.
Hangt van de goedwil van de maatschappij en/of je reisverzekering af. Lang niet altijd want het is overmacht.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:57 schreef Omnifacer het volgende:
Domme vraag waarschijnlijk, maar krijg je je vliegticket vergoed?
Da's mooi want ik had met Ryanair moeten vliegen. Ik ga er maar van uit dat die vlucht van dinsdagochtend niet doorgaatquote:Op zaterdag 17 april 2010 14:08 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ryanair doet het sowieso, en als de goedkoopste met de slechtste service het al doet
Ben blij dat we een annuleringsverzekering op de auto hebben en alleen maar voor de eerste 2 nachten hotel hebben.
Als er niets verandert n de windrichting ben ik bang dat je gelijk hebt idd....quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:14 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Da's mooi want ik had met Ryanair moeten vliegen. Ik ga er maar van uit dat die vlucht van dinsdagochtend niet doorgaat
Dat zag ik ook net,quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:17 schreef indahnesia.com het volgende:
Er wordt lichte asval gemeld in de Thames-vallei... volgens Sky News
hmm, geen gevaar, wel gevaar, ik weet niet meer zo goed wat ik er van moet denken. Vooralsnog geen as aan de grond in NL.quote:A light dusting of ash has settled in parts of Scotland and in the Thames Valley area, but the Health Protection Agency says any minor symptoms are likely to be temporary.
quote:Volcanic ash from the Icelandic eruption has begun to fall across the country, coating surfaces with a fine layer of dust and raising fears over the danger posed to people with breathing difficulties.
ook ik vlieg dinsdag ochtend...ehh zou vliegen..naar portugalquote:Op zaterdag 17 april 2010 14:17 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Als er niets verandert n de windrichting ben ik bang dat je gelijk hebt idd....
Hopelijk krijg je iig je geld terug.
Verklaar mij maar voor gek, maar ik heb hier (in Noord Nederland) ook al een dunne laag fijn stof liggen op auto en tuinmeubelen die ik niet kan thuis brengen. Zou me gezien de erg vreemde kleur die de lucht hier gisteren een tijd heeft gehad niet eens verbazen als hier ook al wat van dat spul naar beneden is gekomen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:22 schreef indahnesia.com het volgende:
Volcanic ash cloud: dust falls across Britain
[..]
Pics or it didn't happen!quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:27 schreef Jalu het volgende:
[..]
Verklaar mij maar voor gek, maar ik heb hier (in Noord Nederland) ook al een dunne laag fijn stof liggen op auto en tuinmeubelen die ik niet kan thuis brengen. Zou me gezien de erg vreemde kleur die de lucht hier gisteren een tijd heeft gehad niet eens verbazen als hier ook al wat van dat spul naar beneden is gekomen.
Dat kan ook komen door de duinbranden in België, de wind op zeeniveau komt uit die richting:quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:27 schreef Jalu het volgende:
[..]
Verklaar mij maar voor gek, maar ik heb hier (in Noord Nederland) ook al een dunne laag fijn stof liggen op auto en tuinmeubelen die ik niet kan thuis brengen. Zou me gezien de erg vreemde kleur die de lucht hier gisteren een tijd heeft gehad niet eens verbazen als hier ook al wat van dat spul naar beneden is gekomen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20100416_112&subsection=156quote:HAAN/OOSTENDE/MIDDELKERKE - In de duinen tussen Middelkerke en Oostende heeft het vrijdagavond gebrand. De brand werd vermoedelijk aangestoken door spelende kinderen. Eerder vandaag brandde het in de duinen van Vosseslag, een deelgemeente van De Haan, tot aan het naaktstrand van Bredene.
De brand brak iets voor 19.00 uur uit op de grens tussen Middelkerke en Oostende. De brandweer van Middelkerke en Oostende kwamen het vuur blussen.
De duinbrand werd aangestoken. Er werden brandhaarden gevonden op drie verschillende locaties. Er ging twee keer 200 vierkante meter en een keer 400 vierkante meter in vlammen op.
Toen de brand uitbrak werden spelende kinderen in de buurt opgemerkt. De politie is nog bezig met een onderzoek.
Ook de grote duinbrand tussen De Haan en Bredene werd vrijdagnamiddag mogelijk veroorzaakt door spelende kinderen. Het vuur, dat rond 16 uur ontstond, is inmiddels geblust
Nou, er schijnt zwavel in te zitten dat is geel dus zandkleurig is niet vreemd.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:31 schreef Greys het volgende:
Mijn wederhelft ziet in Schotland ook allemaal auto's met een laagje er op, maar hij dacht niet aan de as omdat het meer zandkleurig was. Die as moet toch grijzig zijn?
hoeft niet per se, als het al geoxideerd is, kan het geel/bruin/oranje zijn in ieder geval. Hangt van de samenstelling af.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:31 schreef Greys het volgende:
Mijn wederhelft ziet in Schotland ook allemaal auto's met een laagje er op, maar hij dacht niet aan de as omdat het meer zandkleurig was. Die as moet toch grijzig zijn?
en wat nou als je zelf een accommedatie geregeld hebt, de vliegmaatschappij naar de touroperator wijst waar je je ticket gekocht hebt, en die alleen maar te bereiken zijn via een Duitse Engelstalige host via een Egyptisch nummer a ¤2,50 per minuut? Ze zegt vervolgens dat ik elke 2 uur moet blijven bellen want zij mag mij niet bellen en ik krijg elke keer te horen dat er geen info is. Maar moet wederom weer na twee uur bellen, want anders heb ik kans dat mijn plaats vergaat, mocht er een vliegtuig komen, aldus die doos. O ja, verder kan ze niks voor me betekenen, ik heb tenslotte zelf onderdak geregeld. Gelukkig hier wat contacten waardoor ik niet met de kinderen (1 en 3 jaar) op een vliegveld hoef te gaan zitten. Ik weet wel bij wie ik ook een deel van mijn telefoonrekening ga claimen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:55 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Dat kan de reisorganisatie wel voor je regelen, die weten waar je moet zijn, er is voor die hotels ook geen nieuwe instroom, dus lege kamers zat
Zwemmen is mss wel de snelste optie nu. Of een paar waterfietsen huren in Amsterdam, en dan daarmee fietsen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:03 schreef pumpkinsoup het volgende:
Zat gister met mensen te praten op Schiphol die daar vastzaten, moesten naar London en Schotland.. gaat hem voorlopig nog niet worden denk ik.
Naar Londen lijkt me nog wel te doen met de trein of bootquote:Op zaterdag 17 april 2010 15:03 schreef pumpkinsoup het volgende:
Zat gister met mensen te praten op Schiphol die daar vastzaten, moesten naar London en Schotland.. gaat hem voorlopig nog niet worden denk ik.
Haha, ja ik zei ook al waarom gaan jullie niet met de trein, eerst frankrijk, dan engeland. Maar ze wouden eerst nog even een dagje wachten, aangezien de treinen nu ook een ramp zijn in die richting.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:06 schreef Light het volgende:
[..]
Zwemmen is mss wel de snelste optie nu. Of een paar waterfietsen huren in Amsterdam, en dan daarmee fietsen.
DPAquote:Homebound Merkel forced to exchange Airbus for bus
Posted : Sat, 17 Apr 2010 11:32:03 GMT
Berlin - German Chancellor Angela Merkel was forced on Saturday to take the bus back to Germany, on the final leg of a tortuous journey home from a visit to the United States.
Merkel was one of tens of thousands of passengers affected by closure of German airspace until 2 am (0000 GMT) on Sunday, as volcanic ash from Iceland continued to wreak havoc with air travel across Europe.
The chancellor's Airbus was initially diverted to Lisbon in Portugal where she spent Friday night, before flying onward to the Italian capital Rome.
From Rome, Merkel and her delegation are to travel 520 kilometres by bus to the northern Italian city of Bolzano, according to government sources.
There, the group will spend the night before driving across the Alps and through Austria, to reach Germany on Sunday. Bolzano is 870 kilometres from the German capital, Berlin.
It remained unclear whether Merkel would be able to attend the funeral for Polish President Lech Kaczynski on Sunday.
Government aides were still checking the option of travelling by helicopter to the Polish city of Krakow, where the airport remained closed.
Met de boot vanuit IJmuiden, HvH of Rozenburg kunnen heel wat bestemmingen bereikt worden in GB.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:03 schreef pumpkinsoup het volgende:
Zat gister met mensen te praten op Schiphol die daar vastzaten, moesten naar London en Schotland.. gaat hem voorlopig nog niet worden denk ik.
Inderdaad, dat mag nog wel even blijven vind ik.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:28 schreef Nee het volgende:
En opeens was vliegen niet meer zo vanzelfsprekend. Natuurlijk kut voor al die reizigers, maar ik geniet nu volop van de strak heldere blauwe lucht hier!![]()
Ahh okee ik wist niet dat er ook daar boten gingen, ik ga namelijk altijd als ik naar GB ga met de auto naar frankrijk, en daar pakken we dan de boot.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Met de boot vanuit IJmuiden, HvH of Rozenburg kunnen heel wat bestemmingen bereikt worden in GB.
Mijn vriend wil al sinds donderdagavond terug vanuit Schotland, maar toen zaten de boten al t/m zondagavond vol in elk geval richting Ned. Dus ik weet niet hoe het andersom is?quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Met de boot vanuit IJmuiden, HvH of Rozenburg kunnen heel wat bestemmingen bereikt worden in GB.
Wij gingen 11 jaar geleden al gewoon met de bus.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:10 schreef superworm het volgende:
Toch blij met de economische crisis! Vijf jaar geleden ging ik in VWO 4 met school naar Rome per vliegtuig, mijn broertje gaat komende week met de bus, zelfde school maar minder geldelijke middelen
Het zal er eerder mee te maken hebben dat ze voor die kleine fluteindjes "onder de as" kunnen blijven.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:56 schreef Miless het volgende:
Lufthansa is op dit moment bezig met het repositioneren van vliegtuigen, er vliegen er een paar tussen Frankfurt en Munchen. (wel zonder passagiers uiteraard)
Toch raar, het risico blijkt dus wel mee te vallen uiteindelijk dus? :S
Die vluchten vinden plaats op lage hoogte, dus ver onder de aswolk.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:56 schreef Miless het volgende:
Lufthansa is op dit moment bezig met het repositioneren van vliegtuigen, er vliegen er een paar tussen Frankfurt en Munchen. (wel zonder passagiers uiteraard)
Toch raar, het risico blijkt dus wel mee te vallen uiteindelijk dus? :S
Ik denk dat het vluchten zijn die niet zo hoog komen als de as, ze blijven binnen DLD dus denk ik niet dat ze op 30.000 voet gaan vliegen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:56 schreef Miless het volgende:
Lufthansa is op dit moment bezig met het repositioneren van vliegtuigen, er vliegen er een paar tussen Frankfurt en Munchen. (wel zonder passagiers uiteraard)
Toch raar, het risico blijkt dus wel mee te vallen uiteindelijk dus? :S
En dat allemaal door een nog grotere roker.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:06 schreef Toefjes het volgende:
Over as gesproken, je zal maar als roker gevangen zitten in een totaal rookverbod achter de grenscontrole
Ja onze school idem, maar die deden de stedentrips van 2004 tot 2009 met het vliegtuig.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:52 schreef JDude het volgende:
[..]
Wij gingen 11 jaar geleden al gewoon met de bus.
Dat ligt er aan van hoe ver die cruise schepen moeten komen varen dan. Als die er dagen over doen willen ze vast het risico niet nemen dat in de tussentijd er weer gevlogen kan gaan worden. Dan is het een enorme kostenpost voor ze.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:56 schreef Jojoke het volgende:
Als de ferry-bedrijven slim zijn dan huren ze een paar extra cruiseschepen in voor de komende week/weken. Zullen ze heel veel mensen blij mee maken en ze verdienen er zelf ook goed aan.
quote:KLM wil op lage hoogte vliegen
Een leeg vliegtuig van de KLM vliegt rond 19.00 uur op maximaal 3000 meter hoogte van Schiphol naar Düsseldorf. De vlucht vindt plaats terwijl het nog licht is,om de omstandigheden tijdens de vlucht goed te kunnen beoordelen. Als de vlucht goed verloopt,hoopt de KLM op toestemming om meer vluchten op die hoogte uit te voeren.
Oh, op het journaal hadden ze het net over vliegtuigen van Frankrijk naar Ned. vliegen op lagere hoogte om te testen en dat ze daar toestemming voor probeerden te krijgenquote:
Het eerste rondje over NL is al gemaakt. Ik had het niet gedaan, maargoed. Wie ben ik. En ik weet ook niet of ik graag morgen zou vliegen, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:19 schreef Greys het volgende:
[..]
Oh, op het journaal hadden ze het net over vliegtuigen van Frankrijk naar Ned. vliegen op lagere hoogte om te testen en dat ze daar toestemming voor probeerden te krijgen![]()
Ik vind het nogal wat, naar Düsseldorf. Niet over water, maar compleet over bewoonde wereld.
Lekker als het mis gaat
quote:za 17 apr 2010, 19:21
KLM wil toch vliegen
door Ronald Veerman
AMSTERDAM - KLM wil zo snel mogelijk met een aantal lege toestellen de lucht in nu steeds duidelijker wordt dat de situatie in de lucht waarschijnlijk totaal niet gevaarlijk is.
,,Het is genoeg geweest.
Het heeft nu lang genoeg geduurd, we willen vliegen”, aldus KLM-topman Hartman. ,,
Vanmorgen zijn in Duitsland enkele proefvluchten uitgevoerd tussen Munchen en Frankfurt.
Er blijkt niets aan de hand”, aldus de KLM-baas.
Volgens de KLM-baas zullen de lege proeftoestellen direct na aankomst uitgebreid geïnspecteerd worden.
Maar wanneer er niets aan de hand is kunnen kort daarna vanuit verre bestemmingen ook toestellen met passagiers aan de reis naar Europa gaan beginnen.”
Indien dat het geval is zullen waarschijnlijk morgen ook andere maatschappijen hun dienstregeling van en naar Schiphol weer willen opstarten.
Niks aan de hand. In Duitsland zijn al verschillende vliegtuigen van Lufthansa en Air Berlin van Munchen overgevlogen naar Frankfurt en Dusseldorf. Deze vluchten vinden op lage hoogte plaats, en zitten ruim onder de aswolk. Inmiddels vertrekt er op dit moment ook een KLM vlucht van Schiphol voor een rondje boven NL.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:19 schreef Greys het volgende:
Ik vind het nogal wat, naar Düsseldorf. Niet over water, maar compleet over bewoonde wereld.
Lekker als het mis gaat
Ik hoorde het net jaquote:Op zaterdag 17 april 2010 19:49 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Niks aan de hand. In Duitsland zijn al verschillende vliegtuigen van Lufthansa en Air Berlin van Munchen overgevlogen naar Frankfurt en Dusseldorf. Deze vluchten vinden op lage hoogte plaats, en zitten ruim onder de aswolk. Inmiddels vertrekt er op dit moment ook een KLM vlucht van Schiphol voor een rondje boven NL.
Die test vlucht is om via de filters bewijs te verzamelen voor Eurocontrolquote:Op zaterdag 17 april 2010 19:53 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik hoorde het net ja
Maar goed, zo'n testvlucht is er niet voor niets natuurlijk. Er zál idd wel niets aan de hand zijn, maar als het echt zo zeker was dat het geen punt is dan hadden ze wel met passagiers gevlogen
Ik heb een paar jaar bij KLM gewerkt, die nemen vulkaanas héél erg serieus.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:57 schreef Bruno25 het volgende:
Ik denk dat er hevig verschil van mening gaat ontstaan tussen de ambtenaren en de luchtvaartdirecties
Des te opvallender dat de KLM baas stelt dat er niks aan de hand blijkt te zijn.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb een paar jaar bij KLM gewerkt, die nemen vulkaanas héél erg serieus.
http://casper.frontier.nl/eham/quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:10 schreef Starm het volgende:
De testvlucht is oa op flightradar24.com te volgen.
Wellicht weet hij waar ie het over heeft.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:10 schreef Coelho het volgende:
[..]
Des te opvallender dat de KLM baas stelt dat er niks aan de hand blijkt te zijn.
Die heeft 15 minuten vertraging.quote:
Dat zit ie nu al, 20.000 voetquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:19 schreef Starm het volgende:
[..]
Die heeft 15 minuten vertraging.![]()
Btw komt ie ook hoger dan 5 km eigenlijk??
ziet het ja, jammer.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:19 schreef Starm het volgende:
[..]
Die heeft 15 minuten vertraging.![]()
Btw komt ie ook hoger dan 5 km eigenlijk??
Mooi anders hebben die metingen geen zinquote:
Gesprek straks tussen de piloot en de luchtverkeersleider:quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:25 schreef justmattie het volgende:
Zal wel een apart gevoel voor die piloot zijn om zo alleen door het Nederlandse luchtruim te vliegen
Oeh waar haal je dat vandaan?quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:27 schreef Tourniquet het volgende:
41.000 voet nu (=12,5 km), ik dacht dat ze laag zouden blijven?
[ afbeelding ]
Je kan beter ook gelijk hoog testen toch, als je toch aan het testen bent.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:30 schreef Greys het volgende:
Ik snap het ook niet meer, ze zouden toch juist laag gaan vliegen om te testen?
Vandaar dat ie het niet doetquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:31 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
http://www.radarvirtuel.com/
(beetje overbelast inmiddels...)
ja, maar die loopt flink achterquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:33 schreef IHVK het volgende:
http://casper.frontier.nl/eham/
deze werkt wel goed.
Daar is 'ie inmiddels van de radar verdwenenquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:33 schreef IHVK het volgende:
http://casper.frontier.nl/eham/
deze werkt wel goed.
Bij radar virtuel is ie ook weg.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:36 schreef Pietverdriet het volgende:
zie trouwens bij casper de KLM vlucht niet meer
quote:Eruption of Eyjafjallajökull Volcano, Iceland
Ash from Iceland’s erupting Eyjafjallajökull Volcano had drifted over northern Europe by April 16, 2010. The brown ash is mixed with clouds in this photo-like image taken by the Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer (MODIS) on NASA’s Terra satellite at 12:45 p.m. local time (GMT +2). The visible ash sweeps in an arc across the Netherlands, Germany, Poland, and Russia. It is likely that the clouds mask additional ash.
Radar virtuel is meer up to date, daar is ie al bij veenendaal. Was vast een grapje van de piloot, de transponder even uitzetten.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:41 schreef StephanL het volgende:
ik zie hem nog wel, hij vliegt nu 12225 feet,, 3726 meter bij Ede vliegt die nu.
http://www.flightradar24.com/
Check.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:41 schreef StephanL het volgende:
ik zie hem nog wel, hij vliegt nu 12225 feet,, 3726 meter bij Ede vliegt die nu.
http://www.flightradar24.com/
gaat ie zeker weer naar schipholquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:41 schreef StephanL het volgende:
ik zie hem nog wel, hij vliegt nu 12225 feet,, 3726 meter bij Ede vliegt die nu.
http://www.flightradar24.com/
Klopt, hij landt weer op de Kaagbaan straks.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
gaat ie zeker weer naar schiphol
quote:Deel passagiers kan van Schiphol af
Zo'n 150 gestrande passagiers die zich in het afgeschermde deel Schiphol bevonden, hebben een tijdelijk visum gekregen en kunnen de luchthaven verlaten. De gemeente Haarlemmermeer regelt vervoer en opvang voor gezinnen en ouderen voor zolang dat nodig is. Hiervan maken in ieder geval zo'n veertig gezinnen gebruik, meldt de luchthaven.
De marechaussee is soepeler met het verstrekken van de tijdelijke visa. In totaal bevinden zich nog zo'n 1300 mensen op de luchthaven. Passagiers die nog op de luchthaven willen blijven kunnen daar wederom de nacht doorbrengen. Schiphol roept passagiers op om niet naar de luchthaven te komen zolang niet duidelijk is wanneer zij kunnen vliegen.
Kan best weinig as zijn voor een rondje NL, maar op langere afstanden kan dat kleine beetje dat lokaal hangt, beste en boel worden als het zich opstapelt in de motoren. En dat is lastig te meten, lijkt me.quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Was ook een mooie avond voor een rondje Nederland te vliegen.
Lijkt me dat er nog maar weinig as in de lucht is, de zonsondergang had nauwelijks kleur hier
De banken zijn toch ook gered, en die hadden nota bene schuld...quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:28 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Kan best weinig as zijn voor een rondje NL, maar op langere afstanden kan dat kleine beetje dat lokaal hangt, beste en boel worden als het zich opstapelt in de motoren. En dat is lastig te meten, lijkt me.
Lastig hoor, want die vliegtuigmaatschappijen zien miljoenen euro´s de plee in vallen... ´t Is niet te hopend at hier bedrijvend oor failliet gaan...
quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:26 schreef Papabear het volgende:
[..]
Gesprek straks tussen de piloot en de luchtverkeersleider:
Piloot: Vraag toestemming om te landen
Verkeersleider: Kijk maar wat je doet, je weet waar het is
Hij had al die dagen kunnen vliegen, dan had die ook neer kunnen stortenquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:27 schreef Greys het volgende:
Maar ze testen dus ook veel hoger dan die eerder genoemde 3 km?
Blijkt straks dat ze al die dagen gewoon hadden kunnen vliegen
Nee, FL410 is zelfs het plafond voor passagiersvliegtuigen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 22:04 schreef El_jefe07 het volgende:
Wat een onzin weer op het NOS Journaal, zeggen ze dat het KLM vliegtuig laag is blijven vliegen. Weet het niet hoor, maar vind 41000 feet toch niet echt laag?
quote:Europees luchtruim langer dicht
Het luchtruim in Duitsland, België en Groot-Brittannië blijft nog zeker tot morgenmiddag 14.00 uur gesloten. Tegen die tijd wordt de situatie opnieuw bekeken. De drie vliegvelden van Parijs blijven in elk geval tot maandagmorgen 08.00 uur dicht.
Lufthansa heeft wel 10 vliegtuigen van München naar Frankfurt gevlogen. Ze staan dan klaar als het vliegverkeer kan worden hervat.
Vulkanologen en metereologen hebben op IJsland gezegd dat de vulkaan as blijft uitstoten. Daar zal in de komende dagen, en mogelijk zelfs weken en maanden geen verandering in komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |