Als ik nou al in Amerika was, ochquote:Op zaterdag 17 april 2010 11:11 schreef Greys het volgende:
Mijn wederhelft zit vast op Schotland. Die gaat vandaag van ellende maar een distilleerderij bezoeken.
Uhuh.
Haha, die heeft het goed bekeken!quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:11 schreef Greys het volgende:
Mijn wederhelft zit vast op Schotland. Die gaat vandaag van ellende maar een distilleerderij bezoeken.
Uhuh.
Ik lees dat op de site van het voedingscebtrum dat vrijwel alle fruit (inclusief bananen en kiwi's) per boot worden ingevoerd. Alleen luxe producten en heel exotische dingen als bijvoorbeeld een lychee maar ookquote:Op zaterdag 17 april 2010 11:00 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
en al die verse appels uit afrika, banaantjes uit amerika en blaadjes sla uit andere vreemde en verre oorden? Die blijven geen weken goed op zo'n boot en worden dus gevlogen.
Ik zou alvast eieren voor mijn geld kiezen en zorgen dat je kunt omboeken om vanaf Rome of beter nog Madrid (misschien Lyon?) te vliegen en dus met de auto/bus/trein naar het vliegveld toe... Anders wordt het echt nietquote:Op zaterdag 17 april 2010 11:04 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, ik dus ook, damnit damnit damnit. 7:20 naar Londen, en dan om 10:15 (plaatselijke tijd) verder naar Chicago. Optiefen met die aswolk!
Ik zag vanochtend op SkyNews iemand die op het vliegveld zuur stond te kijken naar ladingen kratten met blaadjes sla (geen idee wat voor sla) en andere standaard vruchten, dus een deel gaat ook via de lucht.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:18 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ik lees dat op de site van het voedingscebtrum dat vrijwel alle fruit (inclusief bananen en kiwi's) per boot worden ingevoerd. Alleen luxe producten en heel exotische dingen als bijvoorbeeld een lychee maar ook de anana's gaat per vliegtuig. Het is in ieder geval zeer beperkt.
Dus die 'expected food shortages', da's echt onzin?quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:18 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ik lees dat op de site van het voedingscebtrum dat vrijwel alle fruit (inclusief bananen en kiwi's) per boot worden ingevoerd. Alleen luxe producten en heel exotische dingen als bijvoorbeeld een lychee maar ook de anana's gaat per vliegtuig. Het is in ieder geval zeer beperkt.
Ja, kan ik doen, maar hij gaat nu naar het zuiden. Zul je zien, zijn wij en Engeland open, en Frankrijk en Spanje dicht...quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:22 schreef Yezz het volgende:
[..]
Ik zou alvast eieren voor mijn geld kiezen en zorgen dat je kunt omboeken om vanaf Rome of beter nog Madrid (misschien Lyon?) te vliegen en dus met de auto/bus/trein naar het vliegveld toe... Anders wordt het echt niet
In dat artikel hadden ze het over asperges enzo, niet direct goederen die van levensbelang zijn dus, maar eerder zaken die hier bijvoorbeeld nu niet in het seizoen zijn. Niets om je druk over te maken.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:23 schreef Greys het volgende:
[..]
Dus die 'expected food shortages', da's echt onzin?
Ik neem aan dat ze daar best een tijdje zonder lychees kunnen
Ja en dan nog, ons in Nederland zal het niet snel treffen. We zijn een land met een van de grootste exportkanalen ter wereld. Het betekend misschien op de lange termijn dat we wat meer Hollandse kost zullen moeten gaan eten, maar daar kan je prima op leven. Dus geen reden voor paniekquote:Op zaterdag 17 april 2010 11:29 schreef IHVK het volgende:
Altijd kritisch blijven inderdaad. Er zijn altijd media die snel de sensatie opzoeken.
Volgens Schiphol: "Op dit moment bestaat bijna eenderde van het vracht volume op Schiphol uit bederfelijkequote:Op zaterdag 17 april 2010 11:26 schreef Windigo het volgende:
[..]
In dat artikel hadden ze het over asperges enzo, niet direct goederen die van levensbelang zijn dus, maar eerder zaken die hier bijvoorbeeld nu niet in het seizoen zijn. Niets om je druk over te maken.
Ja, groot deel daarvan is ook export, en dan hebben we de haven van Rotterdam nog waar ook het leeuwendeel van onze import vandaan komt. Geen reden tot paniekquote:Op zaterdag 17 april 2010 11:31 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Volgens Schiphol: "Op dit moment bestaat bijna eenderde van het vracht volume op Schiphol uit bederfelijke
artikelen zoals bloemen, groenten en fruit, vis en medicijnen." Maar hoeveel procent dat van de totale im/export isDe luchtpost zal iig wel vertraagd zijn.
Hoe groot schat je de kans in dat de vulkaan stopt met spuwen en de aszooi voldoende weg is binnen een paar dagen?quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:24 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, kan ik doen, maar hij gaat nu naar het zuiden. Zul je zien, zijn wij en Engeland open, en Frankrijk en Spanje dicht...
Rome -> Nederland 2 a 3 dagen met de auto, bus of trein? Zou ik wel ter overweging nemen..quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:34 schreef Loeck het volgende:
Mijn ouders zitten vast in Italie![]()
Waarschijnlijk zijn ze tot volgende week zaterdag pas thuis. (i.p.v. gister)
Dat zien we dan wel weer. Belangrijkste is dat Nederland genoeg eten voor zichzelf produceert en dan verdienen de boeren ook weer eens wat!quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:38 schreef IHVK het volgende:
Maar de economische schade moet groot zijn, al helemaal als het lang blijft aanhouden.
Nederlandse productenten en distributeurs lopen juist gigantische schade op. Er moeten op grote schaal snijbloemen weggegooid worden, en ook andere bederfelijke producten zoals tomaten of paprika's moeten gewoon weggegooid worden. Dat levert enorme schade op en dat kan men niet goed maken door alles in Nederland te verkopen. Ook voor de boeren/telers is het slecht, er zullen momenteel van alles flinke overschotten zijn, om die overschotten toch nog rendabel te maken zal je zien dat de prijs tijdelijk flink kan dalen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:40 schreef Windigo het volgende:
[..]
Dat zien we dan wel weer. Belangrijkste is dat Nederland genoeg eten voor zichzelf produceert en dan verdienen de boeren ook weer eens wat!
Dan kunnen ze er ook voor kiezen om andere (meer rendabele) producten te gaan verbouwen. Waar het mij om gaat, is dat er in ieder geval voldoende voedsel is. En dat weggooien is gewoon stom, je zou ook kunnen bedenken dat je die paprika's in reepjes snijd en invriest tot er vraag naar is.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nederlandse productenten en distributeurs lopen juist gigantische schade op. Er moeten op grote schaal snijbloemen weggegooid worden, en ook andere bederfelijke producten zoals tomaten of paprika's moeten gewoon weggegooid worden. Dat levert enorme schade op en dat kan men niet goed maken door alles in Nederland te verkopen. Ook voor de boeren/telers is het slecht, er zullen momenteel van alles flinke overschotten zijn, om die overschotten toch nog rendabel te maken zal je zien dat de prijs tijdelijk flink kan dalen.
Je kan natuurlijk niet voor een paar dagen je hele productielijn omgooien. Zo heb je voor anjers een heel andere productielijn (andere voeding, andere opbouw van de kas, etc) nodig dan voor lelies. Dat geldt natuurlijk ook bij de overstap van paprika's naar komkommers. Daarnaast groeit het allemaal niet zo snel dat je een paar dagen over kunt stappen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:48 schreef Windigo het volgende:
Dan kunnen ze er ook voor kiezen om andere (meer rendabele) producten te gaan verbouwen.
Maar mensen willen hele verse paprika's, dat betekent dus onherroepelijk dat je voorraad minder waard wordt, dus schade. Daarnaast geef ik het je toen even honderdduizenden paprika's per dag in reepjes te gaan snijden, dat gaat echt niet omdat daar geen productielijn voor is en er geen werknemers zijn om de paprika's in reepjes te snijden.quote:En dat weggooien is gewoon stom, je zou ook kunnen bedenken dat je die paprika's in reepjes snijd en invriest tot er vraag naar is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |