Bron: Telegraafquote:Luchtruim tot 06.00 dicht AMSTERDAM - Het Nederlandse luchtruim blijft tot zaterdagochtend zes uur gesloten. Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat vrijdag bekendgemaakt.
Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat laten weten na overleg vrijdag met de Militaire Luchtvaart Autoriteit, KNMI en de Luchtverkeersleiding Nederland.
De betrokken organisaties concluderen dat „de vulkanische as uit IJsland nog steeds een risico is voor de luchtvaart in Nederland”. Ze verwachten dat de condities tot zaterdagochtend vroeg „niet aanmerkelijk zullen verbeteren”.
De organisaties houden de omstandigheden voortdurend in de gaten om te bepalen wanneer het luchtruim weer opengaat. Ze baseren zich daarbij op informatie van het Volcanic Ash Advisory Center in Londen
Als er morgenochtend al gevlogen wordt natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:26 schreef JuiceJuice het volgende:
Tja. Ik verwacht hier morgenochtend op Schiphol een chaos in de bagagekelderDe KLM is de enigste die de koffers nog niet heeft teruggegeven aan de mensen
Is toch alleen maar handig, hoef je ook niet op je koffers te lettenquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:29 schreef Omnifacer het volgende:
Ook kut hoor, sta je op een airport de tijd te doden, heb je je koffers niet eens
ja maar je hebt niks om jezelf mee te verzorgen ofzoquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Is toch alleen maar handig, hoef je ook niet op je koffers te letten
Dan koop je toch een tandenborstel ergens?quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:31 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
ja maar je hebt niks om jezelf mee te verzorgen ofzo
inderdaad niet zo slecht.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Die zijn uitverkocht!11quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:34 schreef waht het volgende:
[..]
Dan koop je toch een tandenborstel ergens?
Iets zegt me dat we sowieso nog wat van die Vikingen tegoed hebben!quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:29 schreef laforest het volgende:
Ik vind dat IJsland ons moet compenseren.
We maken veel verlies momenteel.
Kut IJSLAND
Nep Noren.
Nee juist niet. Als de KLM ze teruggeeft, dan kunnen de passagiers straks weer gewoon inchecken en krijgt de bagage een nieuw label, waarbij het bagagesysteem alles weer goed sorteert. Nu heeft allequote:Op vrijdag 16 april 2010 14:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Nee juist niet. Als de KLM ze teruggeeft, dan kunnen de passagiers straks weer gewoon inchecken en krijgt de bagage een nieuw label, waarbij het bagagesysteem alles weer goed sorteert. Nu heeft alle bagage een oud label, en dat herkent het bagagesysteem niet meer, en dient dus handmatig uitgezocht te worden.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Bron: Telegraafquote:Luchtruim tot 06.00 dicht AMSTERDAM - Het Nederlandse luchtruim blijft tot zaterdagochtend zes uur gesloten. Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat vrijdag bekendgemaakt.
Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat laten weten na overleg vrijdag met de Militaire Luchtvaart Autoriteit, KNMI en de Luchtverkeersleiding Nederland.
De betrokken organisaties concluderen dat „de vulkanische as uit IJsland nog steeds een risico is voor de luchtvaart in Nederland”. Ze verwachten dat de condities tot zaterdagochtend vroeg „niet aanmerkelijk zullen verbeteren”.
De organisaties houden de omstandigheden voortdurend in de gaten om te bepalen wanneer het luchtruim weer opengaat. Ze baseren zich daarbij op informatie van het Volcanic Ash Advisory Center in Londen
Nee dat is geen optie.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Iets zegt me dat we sowieso nog wat van die Vikingen tegoed hebben!
Als de aswolk 5 km hoog zit, is het dan geen optie om alle vliegverkeer een dagje op 2 km hoogte te laten vliegen boven Europa?
tjonge wat een drama om je een dag alleen met water te wassenquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:31 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
ja maar je hebt niks om jezelf mee te verzorgen ofzo
Da's iets voor BNW of hoe heet dat subforum.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:40 schreef waht het volgende:
Hmm.. dat as volgt wel een frappante koers. Eerst gaat het direct naar het vasteland der Europa en vervolgens verspreidt het zich om maximale schade aan te richten.
Maak je geen zorgen. Ik ben allerminst serieus.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:42 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Da's iets voor BNW of hoe heet dat subforum.
Als er verder niets meer bij zou komen had je gelijk, helaas is de aanvoer nog steeds stabiel, de berg niet zo.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:44 schreef MrBadGuy het volgende:
Als ik naar de kaartjes kijk dan ziet het er niet uit dat het morgen om 6:00 niet meer boven Nederland hangt.
en dan nog: Als Nederland weer asvrij is, dan kunnen nog steeds een hoop vluchten niet binnenkomen, omdat the Ring of Ashes zo ongeveer het hele Europese vasteland omvat.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:44 schreef MrBadGuy het volgende:
Als ik naar de kaartjes kijk dan ziet het er niet uit dat het morgen om 6:00 niet meer boven Nederland hangt.
Wanneer wil je?quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:53 schreef controlaltdelete het volgende:
en ik wilde nog wel vanauit london naar india. Gisteren was ik optmistisch nu begin ik donkere wolken te zien.
Ik bedoelde eigenlijk dat ik verwacht dat Schiphol nog wel langer dicht blijftquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:48 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Als er verder niets meer bij zou komen had je gelijk, helaas is de aanvoer nog steeds stabiel, de berg niet zo.
Dat denk ik ook, zoals hierboven ook al staat, ook al is er geen as meer boven NL, de omliggende landen hebben er nog wel last van.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:00 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk dat ik verwacht dat Schiphol nog wel langer dicht blijft
oei, dat zijn de meer serieuze problemen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:06 schreef reem het volgende:
Ook leuk voor het nachtleven dit. Veel dancefeesten moeten het ws. doen zonder hun buitenlandse headliners dit weekend
zaterdagmiddag.quote:
quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:10 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
oei, dat zijn de meer serieuze problemen.
Stukje voor stukje openstellen zodra het mogelijk is lijkt me. Ze zullen gaan vliegen volgens schema, overige passagiers kunnen dan de lege plekken bezetten. Apart vliegtuigen inzetten lijkt me lang niet altijd haalbaar, en ook niet nodig omdat er ook voldoende mensen zijn die kiezen voor annulering i.p.v. verplaatsing van hun vlucht.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:29 schreef A-fijn het volgende:
Stel nou dat morgen om 06:00u weer gevlogen kan worden in heeeel Europa (of iig van Dusseldorf - London) hoe start men dan op? Wordt er eerst de vertraging weg gewerkt of gaat men volgens 'dienstregeling' vliegen (met kans op wat vertraging)? Zijn hier procedures voor?
Thnxquote:Op vrijdag 16 april 2010 15:36 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Stukje voor stukje openstellen zodra het mogelijk is lijkt me. Ze zullen gaan vliegen volgens schema, overige passagiers kunnen dan de lege plekken bezetten. Apart vliegtuigen inzetten lijkt me lang niet altijd haalbaar, en ook niet nodig omdat er ook voldoende mensen zijn die kiezen voor annulering i.p.v. verplaatsing van hun vlucht.
micro-gevolgen van een macro-probleemquote:Op vrijdag 16 april 2010 15:12 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Idd, volledige luchtvaarteconomie ligt op zijn gat, miljoenenstroppen maar de dancefeesten zijn Errug! Dat dit kan in NL.....
![]()
(sorry geintje, zal het niet weer doen.)
http://www.rtl.nl/(/actue(...)axi-voor-1500-km.xmlquote:CLEESE NEEMT EEN TAXI VOOR 1500 KM
De Britse komiek John Cleese heeft een taxi van Oslo naar Brussel genomen, omdat hij niet met het vliegtuig kon, vanwege de aswolk. De rit van 1500 kilometer kostte hem 3800 euro.
Lekker verdienen als taxichauffeur.quote:Op vrijdag 16 april 2010 16:33 schreef Banzaiaap het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/(/actue(...)axi-voor-1500-km.xmlWat een held.
Je moet niet kijken naar radarvirtuel maar Eurocontrol, zij beheren het Europese luchtruimquote:Op vrijdag 16 april 2010 17:43 schreef Cees-2010 het volgende:
Flight Number : RYR02P
Company : Ryanair
ICAO Hex Code : 4CA7B5
Reg Code : EI-EFZ
Model : Boeing - B738
Departure : DUB - Dublin - Eire
Arrival : STN - London/Stansted - United Kingdom
Last Message : 15:42:29 UTC
Latitude : 53.52427
Longitude : -5.98811
Altitude : 2819 m - 9249 ft
Ground Speed : 615 km/h - 382 mph - 332 knots
Vertical Speed : 1268 m/min - 4160 ft/min (CLIMB)
Squawk : 1465
Heading : 22ē
Engeland dus weer open volgens http://www.radarvirtuel.com/
Je moet niet kijken naar radarvirtuel maar Eurocontrol, zij beheren het Europese luchtruim. Inmiddels is een gedeelte van Engeland open en er mochten een paar vluchten van Ijsland naar Schotland vliegenquote:
quote:Ryanair, today (Fri 16th April) confirmed that based on current meteorological forecasts, and the continuing emission of volcanic ash into the atmosphere over Iceland, it has decided to cancel all scheduled flights to/from the UK, Ireland, Denmark, Finland, Norway, Sweden, Belgium, Holland, Northern France, Northern Germany, Poland and the Baltic States until 1300hrs on Mon 19 April. This advice is based on the current stable weather trends which continue to blow potentially dangerous volcanic ash across the British Isles, Scandinavia and the Northern European coastline.
Uiteraard; Hulpdiensten en millitair verkeer blijft mogelijk. Heb wel het gevoel dat ze niet langer in de lucht blijven dan nodigquote:Op vrijdag 16 april 2010 18:25 schreef -0- het volgende:
Mogen helikopters wel vliegen?
Ik meende toch de traumaheli net aan te horen vliegen, was even bezig dus kon hem niet zien helaas.
Een helicopter komt helemaal niet zo hoog als dat die stofwolk hangt (op enkele km hoogte).quote:Op vrijdag 16 april 2010 18:58 schreef Yezz het volgende:
[..]
Uiteraard; Hulpdiensten en millitair verkeer blijft mogelijk. Heb wel het gevoel dat ze niet langer in de lucht blijven dan nodig
Dat betekent misschien dat ons luchtruim morgenochtend toch wel open gaat.quote:Op vrijdag 16 april 2010 17:40 schreef Yezz het volgende:
Zwitserland en Oostenrijk sluiten nu ook hun luchtruim. Ierland is weer open, evenals een gedeelte van Zweden.. http://www.eurocontrol.in(...)_situation_1530.html
Toch staan die in Noorwegen ook aan de grond...quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:17 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Een helicopter komt helemaal niet zo hoog als dat die stofwolk hangt (op enkele km hoogte).
En toch is het nog maar de vraag of zondag de Amstel Gold Race live op tv uitkomt omdat de helikopters misschien niet mogen vliegen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:17 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Een helicopter komt helemaal niet zo hoog als dat die stofwolk hangt (op enkele km hoogte).
Maar dat kan ook een administratieve/formele reden hebben. Ik kan mij voorstellen dat op het moment dat het luchtruim gesloten wordt de luchtverkeersleiding er voor zorgt dat er gewoon niemand meer de lucht in gaat, ook al is het misschien technisch gezien wel mogelijk dat er helikopters vliegen (die hebben meestal filtersystemen in de gasturbine volgens mij) of kleine propellervliegtuigen (waarvan sommige gewoon een conventionele verbrandingsmotor hebben).quote:Op vrijdag 16 april 2010 20:05 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
En toch is het nog maar de vraag of zondag de Amstel Gold Race live op tv uitkomt omdat de helikopters misschien niet mogen vliegen.
Ik zou er niet op rekenen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:17 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat betekent misschien dat ons luchtruim morgenochtend toch wel open gaat.
Wat is er mis met Teletextquote:
Gelukkig is die grap niet al 1000 keer gemaakt.quote:Iceland, send CASH not ASH
Wel een mooie foto.quote:Op zaterdag 17 april 2010 00:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
1-1,5 uur geleden, een nieuwe aswolk wordt uitgebraakt, reken voorlopig nog maar niet op vliegverkeer:
*Buuurrpp*
[ afbeelding ]
Er zijn ergere plaatsen om vast te zittenquote:Op zaterdag 17 april 2010 01:29 schreef Thomas B. het volgende:
M'n zusje zit vast in Istanbul. Ze zou morgen terugvliegen
Whehe, moeten.. grapjas.quote:Op vrijdag 16 april 2010 18:09 schreef Bruno25 het volgende:
ik moet zondag naar egypte
http://www.eurocontrol.in(...)_situation_1530.html
quote:The Top Gear crew and James May and Jeremy Clarkson were filming near the top of Eyjafjallajokull, the volcano in Iceland that recently erupted causing massive flight cancellations. The crew was there filming a red Toyota Hilux pickup. They were accompanied by Toyota and a bunch of local scientists that set up a monitoring system before the volcano went bananas.
Dat ziet er niet echt gunstig uit nee..quote:Op zaterdag 17 april 2010 06:59 schreef Yezz het volgende:
Prognoses zijn niet gunstig
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271463398.png
Volcanic Ash Advisory Center (Londen); voorspellingen:
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/vaacuk_vag.html
De nationale luchtvekeersleidingen volgen deze prognoses:
Eurocontrol (coördinator Europees luchtruim)
https://www.cfmu.eurocont(...)eway/spec/index.html
Hier zie je ook welke landen hun luchtruim gesloten hebben en wanneer zij (op zijn vroegst) weer open gaan.
Let op: tijden zijn in UTC.
Persoonlijk denk ik dat dit nog wel eens een poosje kan duren, zeker zolang de vulkaan in IJsland actief blijft. Wie moet vliegen zal dus naar zuid-Europa moeten reizen. Landen zoals Spanje, Zuid Frankrijk en Italië hebben nog vliegverkeer.
Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië en Kroatie hebben ook problemen inmiddels met de aswolk.
quote:N ACCORDANCE WITH ICAO VOLCANIC ASH CONTINGENCY PLAN, NO
IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED FOR PENETRATION OF THE FORECAST
CONTAMINATED AREA WI UK AIRSPACE.
.
LONDON FIR/UIR REMAINS ZERO RATE UNTIL 1800 APR 17. SCOTTISH
FIR/UIR IS NOW ALSO ZERO RATE UNTIL 1800 APR 17. SCOTTISH
DOMESTIC FLIGHTS MAY BE AVAILABLE SUBJECT TO INDIVIDUAL
COORDINATION WITH UK FMP. CAUTION CURRENT FORECASTS SHOWS
THAT THE SITUATION IS WORSENING THROUGH THE DAY.
.
FMD BRUSSELS ON BEHALF OF LONDON FMP
Mjah, en er gaat inmiddels ook een pluim richting New-Foundland. Ook Canada kan er dus mee te maken gaan krijgen, lijkt het...quote:Op zaterdag 17 april 2010 07:15 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dat ziet er niet echt gunstig uit nee..
Weken, maanden, jaren zelfs.. maar dat hangt inderdaad allemaal van die vulkaan en de wind af.quote:Op zaterdag 17 april 2010 07:33 schreef Yezz het volgende:
[..]
Mjah, en er gaat inmiddels ook een pluim richting New-Foundland. Ook Canada kan er dus mee te maken gaan krijgen, lijkt het...
Ik vrees dat een aantal reizigers zich nog niet goed beseffen (of niet willen beseffen) dat de situatie echt even goed anders is voor zolang de vulkaar actief is en dat dit zo weken kan voortduren![]()
![]()
Ja, dat wou ik haast zeggen... maar dat doet teveel pijn. Niet dat ik moet vliegen, maar de economische rotzooi die dat gaat geven. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de gezondheidsrisico's op de wat langere termijn...quote:Op zaterdag 17 april 2010 07:34 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Weken, maanden, jaren zelfs.. maar dat hangt inderdaad allemaal van die vulkaan en de wind af.
Volgens mij zijn de meeste treinen,boten,auto's,bussen en taxi's wel volgeboekt nu. Voor diegenen die willen investeren is een busdienst geen slecht idee, zeker als die vulkaan nog 2 jaar blijft brommen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 07:49 schreef HugoChavez het volgende:
Is de herintroductie van de Zeppelin niet een idee.
En ook de herstart van de scheepvaartroutes voor passagiers zoals de Holland-Amerika-lijn, de herintroductie van de lijn Parijs-Istanbul Sirkesi per spoor?
Twee eeuwen geleden ging al het vervoer per schip, per spoor, maar vele internationale routes zijn opgeheven. Nu het vliegtuig uitvalt, zou men de kans moeten grijpen het (groene) alternatief per spoor en boot te herintroduceren. En niet alleen de lijn Amsterdam - Parijs, maar echt lange internationale lijnen.![]()
Zeker als je realistisch blijft en bedenkt dat dit nog wel eens maanden kan voortduren.
Tot die tijd: http://www.eurolines.nlof http://www.bahn.de
quote:Het luchtruim boven België blijft in ieder geval tot zaterdagavond 20.00 uur gesloten. Het vliegverbod is met tien uur verlengd. Dat heeft een woordvoerder van de Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe bekendgemaakt.
De aswolk hangt nog boven een gebied van Engeland tot Wit-Rusland, aldus de zegsman. Bijkomend probleem is dat er weinig wind is en geen regen. Toch is er ook positief nieuws: de as die de vulkaan nu uitstoot waait naar het noorden en trekt niet richting België.
200 maar?quote:Op zaterdag 17 april 2010 07:58 schreef HugoChavez het volgende:
Ik kan mijn huis verhuren aan gestrande Japanse toeristen.![]()
200 Yen per nacht. Meisjes logeren gratis uiteraard.
Ow. Eh ... 2000 Yen dan per persoon per nacht. Alleen meisjes gratis.quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:01 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
200 maar?
200 Japanese yen = 1.60 Euros
dus krijg je allemaal van die vieze Japannertjes in je huis.
onvoorspelbaar he.. als de wind de andere kant op staat, kan men daar problemen krijgen, en hier is de lucht ook nog niet schoon. Bovendien is het onmogelijk om direct na een regenbui te stellen of de lucht nu wel of niet schoon is.quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
Kan me niet voorstellen dat dit weken kan duren. Het waait en regent niet wekenlang niet zoals nu, en de wind staat ook niet wekenlang dezelfde kant uit.
Ik vind dat er nu wel erg overdreven wordt gereageerd. Jaarlijks barsten tientallen vulkanen uit. Dus het zal wel vaker gebeuren dat het luchtruim er dan last van heeft.quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:40 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
onvoorspelbaar he.. als de wind de andere kant op staat, kan men daar problemen krijgen, en hier is de lucht ook nog niet schoon. Bovendien is het onmogelijk om direct na een regenbui te stellen of de lucht nu wel of niet schoon is.
Nog niet.quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
Oh, ik vergis me, Engeland is ook nog dicht.
Maar alsnog geen reden tot verhalen van weken en maanden.
Je hebt verschillende types vulkanen, elk met hun eigen historie, wat wel enig inzicht geeft of je het over dagen of weken moet hebben met een betreffende vulkaan.. Maar goed, het is net als met beleggen. Resultaten in het verleden.....quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
Delen van GB waren open, tot eerder vanochtend. Dit laatste nieuws dan, hoewel geen voorspellingquote:Op zaterdag 17 april 2010 08:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
quote:REYKJAVIK - De vulkaan onder de Eyjafjallajökull-gletsjer in IJsland stoot zaterdag opnieuw een enorme wolk van rook en as uit. In vergelijking met eerdere dagen is de vulkaan niet minder actief geworden.
Dat heeft de meteorologische dienst in IJsland gemeld. De wind staat in zuidelijke richting, waardoor de aswolk zich naar het Europese continent beweegt. De aswolk heeft het luchtverkeer in grote delen van Europa platgelegd.
De vorige uitbarsting van die vulkaan duurde jaren.quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
Das waar, maar ze zit daar al een week met 50 studenten op een slaapzaal dus ze heeft het wel een beetje gehadquote:Op zaterdag 17 april 2010 03:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er zijn ergere plaatsen om vast te zitten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |