Dat zijn dezelfde mensen die een Labrador of een Golden Retriever als hond nemen.quote:De vraag komt ook een beetje voort uit een gevoel dat mensen voor mijn gevoel wel es te lichtzinnig nadenken over het nemen van kinderen: ze weten hun keuze niet beter te motiveren dan 'het is toch leuk?!'
Maar hoeveel mensen ken je die dit als reden noemen om kinderen te nemen? Is dit onbewust heel sterk aanwezig en zijn de genoemde redenen daarom (soms) zo vaag?quote:Op donderdag 8 april 2010 00:59 schreef __Saviour__ het volgende:
Het is je biologische doel. Leven moet voortbestaan.
Je bedoelt dit als 'je krijgt kinderen - je néémt ze niet'? Met alle voorbehoedsmiddelen van tegenwoordig kun je dit moeilijk vol blijven houden.quote:
En dat is? Opnieuw verwonderd worden over de wijde wereld? Zorg dragen voor een klein kind? Bovenaan de trap zitten met kleine mensen?quote:Op donderdag 8 april 2010 01:01 schreef JoPiDo het volgende:
toen ik vandaag bovenaan de trap zat met mijn nichtje van 2,5 jaar en ze in mijn oor fluisterde 'hoog hè'
ja, toen wist ik waarom ik later heel veel kinderen wil
Ja dat kan ik prima..... het is niet iedereen gegeven om kinderen te krijgen.quote:Op donderdag 8 april 2010 01:04 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Je bedoelt dit als 'je krijgt kinderen - je néémt ze niet'? Met alle voorbehoedsmiddelen van tegenwoordig kun je dit moeilijk vol blijven houden.
Dat is een detail. We hebben het hier over de kinderwens. Of mensen met die kinderwens nu vruchtbaar of onvruchtbaar zijn maakt even niet zoveel uit voor het onderwerp van dit topic.quote:Op donderdag 8 april 2010 01:06 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ja dat kan ik prima..... het is niet iedereen gegeven om kinderen te krijgen.
Zelfs die het heel graag willen niet.
Verreweg de meeste mensen kunnen inderdaad kinderen nemen. Lullig voor mensen bij wie het niet gaat of moeilijk gaat, maar het is niet anders.quote:
quote:Op donderdag 8 april 2010 01:09 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Verreweg de meeste mensen kunnen inderdaad kinderen nemen. Lullig voor mensen bij het niet gaat of moeilijk gaat, maar het is niet anders.
om de balans tussen 3ewereldlanders/chinezen/allochtonen minder extreem te maken.. ik bedoel maar..quote:Op donderdag 8 april 2010 00:51 schreef VonHinten het volgende:
Om maar gelijk met de hoofdvraag te beginnen: ‘Wat is voor mensen de hoofdreden om kinderen te nemen?’
Dit onderschrijf ik helemaal.quote:Op donderdag 8 april 2010 01:04 schreef childintime het volgende:
Voor een kind kies je niet met de achterliggende gedachte van "het is leuk" er is ook best veel niet leuk aan het hebben van kinderen.....(ik bedoel, een cavia is leuk, een kitten ook, maar een kind is iets heel anders) Gewoon al de verantwoordelijkheid waarvan je je nog geen idee kunt maken voor je echt kinderen hebt. Dat houdt niet op met 5, 10, 20 jaar; die verantwoordelijkheid blijf je altijd voelen.
En dáár ben ik dus geïnteresseerd inquote:Op een gegeven moment kan het gevoel er ineens zijn dat je graag een kind wilt. En soms is dat gevoel moeilijk onder woorden te brengen. Dat kan echt een sterk innerlijk gevoel zijn. En vaak hangt dat wel samen met de partner die je dan hebt. Dat je echt met die partner samen een kind wilt en niet "zomaar" een kind wilt omdat dat er nou eenmaal bij hoort.
Ik kies voor die term omdat ik 'een kind krijgen' zo naïef vind klinken. Als je voorbehoedsmiddelen gebruikt krijg je over het algemeen geen kinderen.quote:Ik vind de term "een kind nemen" ook een beetje vreemd; een kind is geen puppy wat je besteld bij de fokker. Op het moment dat je besluit/ voelt dat je aan kinderen toe bent, moet je nog maar helemaal afwachten of dat ook allemaal wel zal gaan zoals jij wilt.
quote:Op donderdag 8 april 2010 01:06 schreef VonHinten het volgende:
[..]
En dat is? Opnieuw verwonderd worden over de wijde wereld? Zorg dragen voor een klein kind? Bovenaan de trap zitten met kleine mensen?
en je kinderen hebben 2 vadersquote:Op donderdag 8 april 2010 01:14 schreef Rekkie het volgende:
ik heb 2 kinderen, maar ik kan die vraag heel eerlijk gezegd niet beantwoorden.
Maar dat is gewoon een gevoel. Dat gevoel kan zo sterk worden en kun je gewoon niet onder woorden brengen, ik denk idd een soort oergevoel. Als die tijd daar is, dan zie je meestal ook de nadelen er niet meer van. Dan wuif je de opmerkingen als dat je nooit meer zomaar uit kunt, misschien weleens dagen met een ziek kind thuis zit en alle financiele gevolgen ervan weg......Misschien net zoiets als verliefd zijn?quote:Op donderdag 8 april 2010 01:12 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Dit onderschrijf ik helemaal.
[..]
En dáár ben ik dus geïnteresseerd in![]()
[..]
Ik kies voor die term omdat ik 'een kind krijgen' zo naïef vind klinken. Als je voorbehoedsmiddelen gebruikt krijg je over het algemeen geen kinderen.
Ik heb over dit laatste punt hierboven ook al op een andere user gereageerd, laten we alsjeblieft niet gaan discussiëren over het 'krijgen/nemen' onderscheid. Ik denk dat iedereen het met mij eens is dat als je géén kinderen wilt (en dus voorbehoedsmiddelen gebruikt), je ze over het algemeen ook niet krijgt.
Goeie. Waarmee impliciet wordt aangegeven dat rationaliteit overboord wordt gezet.quote:Op donderdag 8 april 2010 01:18 schreef childintime het volgende:
Misschien net zoiets als verliefd zijn?
Vooruit, gebruiken we 'willen'.quote:Ik vind het " willen" van kinderen iets netter klinken dan "nemen/ krijgen".
Lees nou eerst het topic is door, pffff.quote:Op donderdag 8 april 2010 01:24 schreef Killer_Mom het volgende:
Kinderen neem je niet , die krijg je. en als je geen kinderen wil kijg je ze niet, en geen kleinkinderen. simpel.
als je geen kinderen kunt krijgen is dat voor heel veel mensen een tragedie. en voor de ouders van die kinderen ook.
De drang tot voortplanting zit stevig verankerd in alle levensvormen. Een enkel organisme is maar een nietig en tijdelijk individu en is van geen betekenis op de lange termijn. Waar het om draait is het ras als geheel en voortzetting daarvan. Bij ons is dat niet anders, ook wij hebben nog steeds die primitieve voortplantingsdrang. Dankzij de enorme evolutionaire voorsprong die we hebben genomen op de rest van het leven op het gebied van cognitieve vermogens, kunnen we onszelf echter vragen gaan stellen die eigenlijk geen vragen horen te zijn.quote:Op donderdag 8 april 2010 01:02 schreef VonHinten het volgende:
Maar hoeveel mensen ken je die dit als reden noemen om kinderen te nemen? Is dit onbewust heel sterk aanwezig en zijn de genoemde redenen daarom (soms) zo vaag?
Hear hear... Ben zelf sinds twee weken vader (quote:Op donderdag 8 april 2010 01:12 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
de onvoorstelbare onschuld van een klein meisje, de fantasie, de liefde, ...
een ervaring die ik absoluut niet wil missen
TS gaat even uit van de meest gangbare situatie waarin mensen die kinderen willen, kinderen krijgen.quote:Op donderdag 8 april 2010 01:28 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Alleen TT en eerste zin OP gelezen: hoezo 'nemen' ?!
Zie nu edit, en ik verander mijn reactie in: pas dat dan aan!
We gaan uit van mensen met een oprechte kinderwens (en of ze die kinderen dan uiteindelijk 'krijgen' is een tweede). Waarom steeds de grenzen van het onderwerp opzoeken, zo onduidelijk is mijn OP toch niet? Ga es in op het onderwerp!quote:Op donderdag 8 april 2010 01:34 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Meer @ kinderen nemen/willen/krijgen: het onderscheid tussen willen en krijgen is wel degelijk heel belangrijk, want er zijn ook mensen die ze niet willen, maar ze toch krijgen.
Feliquote:Op donderdag 8 april 2010 01:34 schreef dscx het volgende:
[..]
Hear hear... Ben zelf sinds twee weken vader () en blijf me verbazen over hetgeen "we" op de wereld hebben gezet. Dat gevoel begon op dag 1 en zal nog wel een tijd blijven duren.(Wonderbaarlijk genoeg merk ik ook dat alle cliches waar zijn trouwens...)
Natuurlijk is voortplanting biologisch gedreven en genetisch ingegeven, of liever; het doel van onze soort. Hoewel ik me kan voorstellen dat mensen bewust kinderloos blijven omwille van bijvoorbeeld vrijheid en gemak, had ik de afgelopen tijd voor geen goud willen missen.
Het feit dat ik dit kan tikken onder het genot van het gejengel van een ventje dat de hele avond last heeft van stevige darmkrampjes zegt me ook dat m'n tolerantie voor kindergehuil ernstig is veranderd.. gek ding, die natuur...
Fuck... m'n eerste post in OUD... nu voel ik me voor t eerst OUD...quote:Op donderdag 8 april 2010 01:35 schreef VonHinten het volgende:
[..]
[...]Pfff, wellicht als je 24/7 in OUD post [...]
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 8 april 2010 01:34 schreef dscx het volgende:
[..]
Hear hear... Ben zelf sinds twee weken vader () en blijf me verbazen over hetgeen "we" op de wereld hebben gezet. Dat gevoel begon op dag 1 en zal nog wel een tijd blijven duren.(Wonderbaarlijk genoeg merk ik ook dat alle cliches waar zijn trouwens...)
Natuurlijk is voortplanting biologisch gedreven en genetisch ingegeven, of liever; het doel van onze soort. Hoewel ik me kan voorstellen dat mensen bewust kinderloos blijven omwille van bijvoorbeeld vrijheid en gemak, had ik de afgelopen tijd voor geen goud willen missen.
Het feit dat ik dit kan tikken onder het genot van het gejengel van een ventje dat de hele avond last heeft van stevige darmkrampjes zegt me ook dat m'n tolerantie voor kindergehuil ernstig is veranderd.. gek ding, die natuur...
Goed lezen. Ik had het niet over mensen die kinderen willen maar ze uiteindelijk niet krijgen...maar mensen die géén kinderen willen, maar ze wél krijgen. En dat heeft wel degelijk te maken met het onderwerp! Wat is immers hun motivatie??quote:Op donderdag 8 april 2010 01:36 schreef VonHinten het volgende:
[..]
We gaan uit van mensen met een oprechte kinderwens (en of ze die kinderen dan uiteindelijk 'krijgen' is een tweede). Waarom steeds de grenzen van het onderwerp opzoeken, zo onduidelijk is mijn OP toch niet? Ga es in op het onderwerp!
Dit is wel een mooie vraag van jou. Hoe ga je om met het feit dat je misschien niet doelbewust een kind wilt, maar het wel krijgt? En de opmerking dat er tegenwoordig toch genoeg AC bestaat is niet relevant. Op het moment dat iermand onbedoelt zwanger raakt is de AC al niet meer ter sprake. En dan.....wat is dan je motivatie om het toch door te zetten, om toch dit kind te krijgen?quote:Op donderdag 8 april 2010 01:41 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Goed lezen. Ik had het niet over mensen die kinderen willen maar ze uiteindelijk niet krijgen...maar mensen die géén kinderen willen, maar ze wél krijgen. En dat heeft wel degelijk te maken met het onderwerp! Wat is immers hun motivatie??
Edit: of mag ik alleen een antwoord geven op je vraag, en niet bijdragen aan je vraag met mijn eigen vervolg/deelvraag?
Om te kosten, dergelijk sentimenteel, kortzichtig gehuil.quote:Op donderdag 8 april 2010 01:34 schreef dscx het volgende:
[..]
Jouw ouders......Wat zullen ze blij met je zijnquote:Op donderdag 8 april 2010 01:47 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Om te kosten, dergelijk sentimenteel, kortzichtig gehuil.
Nee, maar waarom denk jij dat dat relevant is?quote:Op donderdag 8 april 2010 01:52 schreef childintime het volgende:
[..]
Jouw ouders......Wat zullen ze blij met je zijn
Vandaar je reaktie. Alles hangt samen namelijk.......quote:Op donderdag 8 april 2010 01:53 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Nee, maar waarom denk jij dat dat relevant is?
Hoewel jouw Libelle-opvatting in zeldzame gevallen nog wel kan kloppen, is het vrij dom om dat in deze context te stellen. Het sluit echter wel naadloos aan bij de kortzichtigheid die jij voor lijkt te staan.quote:Op donderdag 8 april 2010 01:56 schreef childintime het volgende:
[..]
Vandaar je reaktie. Alles hangt samen namelijk.......
Thanks...quote:Op donderdag 8 april 2010 01:38 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Feli![]()
Maar ga es in op de periode voordat je vrouw zwanger raakte. Waarom kiezen voor een kind?
Vreselijk schattig, dergelijke ongegronde opmerkingen... Leuk dat iedereen tegenwoordig het woord "kortzichtig" in de mond schijnt te nemen zonder zelf de diepte van een stelling te schetsen...quote:Op donderdag 8 april 2010 01:47 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Om te kosten, dergelijk sentimenteel, kortzichtig gehuil.
Jij komt alleen aanzetten met een vrij voor de handliggend en vooral nietszeggend verhaaltje van een beginnend ouder en een slordig geschreven stukje over de "natuur". Noem eens 1 argument ipv dergelijk huishoudelijk geneuzel.quote:Op donderdag 8 april 2010 02:18 schreef dscx het volgende:
[..]
Vreselijk schattig, dergelijke ongegronde opmerkingen... Leuk dat iedereen tegenwoordig het woord "kortzichtig" in de mond schijnt te nemen zonder zelf de diepte van een stelling te schetsen...
1 argument? Zoals ik schreef, het feit dat voortplanting het doel is van onze soort.quote:Op donderdag 8 april 2010 02:24 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Jij komt alleen aanzetten met een vrij voor de handliggend en vooral nietszeggend verhaaltje van een beginnend ouder en een slordig geschreven stukje over de "natuur". Noem eens 1 argument ipv dergelijk huishoudelijk geneuzel.
Pot, ketel.quote:Op donderdag 8 april 2010 01:53 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Nee, maar waarom denk jij dat dat relevant is?
Het unieke van onze soort is juist dat wij beschikken over het vermogen daarin een eigen afweging te maken.quote:Op donderdag 8 april 2010 02:35 schreef dscx het volgende:
[..]
1 argument? Zoals ik schreef, het feit dat voortplanting het doel is van onze soort.
Do buzz off...
Oh sorry, mijn fout, ik miste even je.. err.. ja wat eigenlijk? Een gefrustreerde post richting een troste vader, hoe durft hijquote:
Nah, het was vooral een nietszeggend argument. Misschien ben jij ook wel trots op jouw vrij boerse, lompe hoofd, maar dat laten we verder aan jou over.quote:Op donderdag 8 april 2010 03:02 schreef twiFight het volgende:
[..]
Oh sorry, mijn fout, ik miste even je.. err.. ja wat eigenlijk? Een gefrustreerde post richting een troste vader, hoe durft hij
Hopelijk voor mij en mijsje komend jaar ookquote:Op donderdag 8 april 2010 07:48 schreef McLaura het volgende:
Even OT : maar succes Joene! Hier ligt ook een IVF baby in zijn ledikantje.
Dat weet ik en daarom noemde ik haar nu ook evenquote:Op donderdag 8 april 2010 08:16 schreef McLaura het volgende:
Ahhh de link is gelegd! Mijsje 'ken' ik wel!
Ik vind kinderen 'nemen' ook zo denigerend klinken. Echt typisch iets wat mensen zeggen die er zelf nog helemaal niet aan toe zijn en denken dat dat zoiets is als het aanschaffen van een hond of een nieuwe auto.quote:Op donderdag 8 april 2010 07:31 schreef Joene het volgende:
Laat ik dan maar even reageren , wij zijn inmiddels op 2 maanden na 3 jaar bezig met het hopelijk krijgen van kinderen . De stelling kinderen NEMEN gaat voor ons dus zeker niet op. De kinderwens heeft invloed op ons dagelijks leven , zoals de afgelopen jaren meerdere keren per maand naar het ziekenhuis , onderzoeken , medicatie , etc. Inmiddels zijn we op het punt IVF aanbeland , wat voor ons inhoud dat als dit niet lukt in 3 pogingen dat we waarschijnlijk Kinderloos zullen blijven , iets waar we beide niet aan moeten denken !
Ik hoop zo dat jullie het kindje 'krijgen' waarop jullie al zo lang op wachten! Ik gun het jullie écht!quote:Op donderdag 8 april 2010 07:31 schreef Joene het volgende:
Laat ik dan maar even reageren , wij zijn inmiddels op 2 maanden na 3 jaar bezig met het hopelijk krijgen van kinderen . De stelling kinderen NEMEN gaat voor ons dus zeker niet op. De kinderwens heeft invloed op ons dagelijks leven , zoals de afgelopen jaren meerdere keren per maand naar het ziekenhuis , onderzoeken , medicatie , etc. Inmiddels zijn we op het punt IVF aanbeland , wat voor ons inhoud dat als dit niet lukt in 3 pogingen dat we waarschijnlijk Kinderloos zullen blijven , iets waar we beide niet aan moeten denken !
Hmm, ik vind je post neit onaardig, maar de laatste alinea ben ik het niet helemaal mee eens. Dat ze wellicht rationeler zijn ingesteld, zou best kunnen. Dat de emotionele bevestiging van succes of geluk minder geprikkeld hoeft te worden, betwijfel ik. Zij zoeken een andere bevestiging, die in wezen net zo emotioneel is; denk aan het hebben van vrijheid, het niet hoeven nemen van verantwoordleijkheid voor een baby, maar ook de financiele mogelijkheden om aan hun materiele wensen te voldoen en te kunnen reizen, of de status die ze ontlenen aan hun carriere.quote:Op donderdag 8 april 2010 02:58 schreef GSbrder het volgende:
Bewust kinderlozen zijn vaak rationeler ingesteld, waarbij de emotionele bevestiging van succes of geluk minder geprikkeld hoeft te worden. Ze moeten sterk in hun schoenen staan om weerstand te bieden aan zowel de natuurlijke als de culturele "druk" op kinderen, maar daarnaast zichzelf ook een leven kunnen voorstellen zonder dat het "gevolg" heeft of zonder dat het een "nieuw begin" inluidt.
TS zal na 12 uur inhoudelijk ingaan op wat posts, maar tot die tijd voor de laatste maal: hou eens op met dit gezeur over mijn woordkeuze 'nemen'. Met nemen bedoel ik, zoals een andere user het hierboven aardig verwoordde, dat 'het traject om kinderen te krijgen wordt ingezet'. Oftewel: ouders maken een bewuste keuze om te proberen kinderen te krijgen (en hebben daarvoor bepaalde redenen). En of ze dan vruchtbaar of onvruchtbaar blijken te zijn maakt voor hun initiële keuze om te proberen kinderen te krijgen niets uit.quote:Op donderdag 8 april 2010 08:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik vind kinderen 'nemen' ook zo denigerend klinken. Echt typisch iets wat mensen zeggen die er zelf nog helemaal niet aan toe zijn en denken dat dat zoiets is als het aanschaffen van een hond of een nieuwe auto.
Ik vind dat je het netjes doet hoor, er toch op reageren. Maar ik zou dergelijke posts nu maar gewoon negeren. Bij mij heeft het in totaal 13 jaar geduurd en ik stoor me geen moment aan het werkwoord 'nemen'.quote:Op donderdag 8 april 2010 09:44 schreef VonHinten het volgende:
[..]
TS zal na 12 uur inhoudelijk ingaan op wat posts, maar tot die tijd voor de laatste maal: hou eens op met dit gezeur over mijn woordkeuze 'nemen'. Met nemen bedoel ik, zoals een andere user het hierboven aardig verwoordde, dat 'het traject om kinderen te krijgen wordt ingezet'. Oftewel: ouders maken een bewuste keuze om te proberen kinderen te krijgen (en hebben daarvoor bepaalde redenen). En of ze dan vruchtbaar of onvruchtbaar blijken te zijn maakt voor hun initiële keuze om te proberen kinderen te krijgen niets uit.
Zo'n genuanceerde OP tikken en dan toch nog steeds dit gehakketak
Voor mezelf weet ik neit of het een oerdrang is ofzo. Het idee van een klein mensje begeleiden bij het groot worden, de wereld helpen ontdekken en zelf ook weer zien door de ogen van een kind zijn voo rmij meer (nog steeds emotionele) redenen dan een onbestemd iets als een oerdrang.quote:Op donderdag 8 april 2010 09:43 schreef Cantare het volgende:
Ik heb altijd al kinderen gewild en mijn man ook. Waarom? Weet niet, waarschijnlijk toch die oerdrang/levensdoel/roeping of hoe je het ook wilt noemen. Natuurlijk hebben we er ook wel eens rationeel over nagedacht, maar het was bij ons geen kwestie van de voors en tegens op een rijtje zetten en afwegen. We hadden wel érg veel en zwaarwegende redenen moeten verzinnen om er níet aan te willen beginnen, en eerlijk gezegd kwam er - behalve de gebruikelijke zorgen als 'hoe zou het praktisch allemaal gaan?' - niet veel in ons op.
Dus 'bang' zijn om alleen te zijn, of dat gewoon niet willen, een bepaalde periode van je leven bezoek willen en kunnen krijgen van jongere familie, is een reden om kinderen te krijgen...?quote:Op donderdag 8 april 2010 03:08 schreef WammesWaggel het volgende:
Veel van de vriendinnen van mijn moeder zijn nu halverwege de zestig en behoren tot de eerste groep waarbij kinderloos zijn enigzins acceptabel bij was, soms hip zelfs in een zeker milieu in Amsterdam en als ik ze nu zie.... ze hebben allemaal spijt.
Eenzaam, die leuke neefjes en nichtjes komen ook niet meer langs en na de scheiding en het overlijden van de partner en de pensioenering dan ben je opeens toch wel rap eenzaam en heb je een hoop gemist.
Eigenlijk is dat iets dat ik wel vrees, mannen uiten dat dan wel niet zo gemakkelijk maar het gevoel is er wel.
En de vraag van TS is waarom mensen dan dus toch beslissen wel een kind te willen. Dat er weinig tot geen goede rationele argumenten komen, had TS al ingecalculeerd. Bovendien is al meerdere malen aangegeven dat die moeilijk te geven zijn.quote:Op donderdag 8 april 2010 02:45 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Het unieke van onze soort is juist dat wij beschikken over het vermogen daarin een eigen afweging te maken.
Vind niemand dit opmerkelijk? Stof tot nadenken? Ik heb niet echt een concrete reactie, maar 'k zou denken dat het wel a-typisch is voor deze tijd...quote:Op donderdag 8 april 2010 09:29 schreef (...) het volgende:
(...) gewoon gedaan wat min of meer van een pasgetrouwd stel verwacht werd/wordt.(...)
Is dat uniek aan onze soort, of is uniek aan onze soort dat we dat dénken te kunnen...?quote:Op donderdag 8 april 2010 02:45 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Het unieke van onze soort is juist dat wij beschikken over het vermogen daarin een eigen afweging te maken.
Je maakt jezelf nogal belachelijk om als mens dit argument aan te voeren. Om te spreken van "het doel" is al erg bedenkelijk in the first place.
Dat zou je denken, maar dat valt dus vies tegen. Toen wij trouwden waren we helemaal nog niet met kinderen bezig, maar die bruiloft bleek een vrijbrief voor Jan en alleman om zich eens fijn met onze gezinsstructuur te gaan bemoeien. Hoe vaak ons niet gevraagd is wanneer die kinders nou toch gingen komen.. Ook van mensen die zelf bewust voor kinderloosheid hebben gekozen trouwens. Opmerkelijk, maar helaas waar.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:03 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Vind niemand dit opmerkelijk? Stof tot nadenken? Ik heb niet echt een concrete reactie, maar 'k zou denken dat het wel a-typisch is voor deze tijd...
quote:Op donderdag 8 april 2010 10:07 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Is dat uniek aan onze soort, of is uniek aan onze soort dat we dat dénken te kunnen...?
Ok. Alleen klinkt 'willen' in dit geval beter.quote:Op donderdag 8 april 2010 09:44 schreef VonHinten het volgende:
[..]
TS zal na 12 uur inhoudelijk ingaan op wat posts, maar tot die tijd voor de laatste maal: hou eens op met dit gezeur over mijn woordkeuze 'nemen'. Met nemen bedoel ik, zoals een andere user het hierboven aardig verwoordde, dat 'het traject om kinderen te krijgen wordt ingezet'. Oftewel: ouders maken een bewuste keuze om te proberen kinderen te krijgen (en hebben daarvoor bepaalde redenen). En of ze dan vruchtbaar of onvruchtbaar blijken te zijn maakt voor hun initiële keuze om te proberen kinderen te krijgen niets uit.
Zo'n genuanceerde OP tikken en dan toch nog steeds dit gehakketak
Met die diepte eens. Ik wist niet dat ik zo ontzettend veel liefde en gevoel in me had, tot ik plots zwanger wasquote:Op donderdag 8 april 2010 02:18 schreef dscx het volgende:
[..]
Vreselijk schattig, dergelijke ongegronde opmerkingen... Leuk dat iedereen tegenwoordig het woord "kortzichtig" in de mond schijnt te nemen zonder zelf de diepte van een stelling te schetsen...
quote:Op donderdag 8 april 2010 10:08 schreef Incantrix het volgende:
[..]
Dat zou je denken, maar dat valt dus vies tegen. Toen wij trouwden waren we helemaal nog niet met kinderen bezig, maar die bruiloft bleek een vrijbrief voor Jan en alleman om zich eens fijn met onze gezinsstructuur te gaan bemoeien. Hoe vaak ons niet gevraagd is wanneer die kinders nou toch gingen komen.. Ook van mensen die zelf bewust voor kinderloosheid hebben gekozen trouwens. Opmerkelijk, maar helaas waar.
Ach, mensen zeggen het vaak ook een beetje lacherig/plagerig: 'En, wanneer komen er kinderen?'quote:Op donderdag 8 april 2010 10:24 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Dat vind ik idd zeker opmerkelijk. Ik zou in dat geval juist nadrukkelijk vragen óf er kinderen komen, niet wanneer nou toch.
Misschien omdat je je dan voor je kop slaat dat je je keuzes in het verleden hebt gemaakt vanuit angst.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:26 schreef CantFazeMe het volgende:
Maar waarom zou je niet gelukkig zijn op je 80ste zonder kinderen?
Dat vonden wij ook. Sommige mensen bedoelden het, zoals nummer_zoveel al zegt, als grapje, maar van anderen was het tamelijk serieus bedoeld. Gelukkig hebben we ook genoeg mensen in de omgeving die daar anders mee omgaan, maar op een bepaald moment was ik dat gezeur zó zat..quote:Op donderdag 8 april 2010 10:24 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Dat vind ik idd zeker opmerkelijk. Ik zou in dat geval juist nadrukkelijk vragen óf er kinderen komen, niet wanneer nou toch.
Ik weet het niet, zonder kinderen lijkt mij ook prima te doen, het is meer van, keuzes die ik bijvoorbeeld maak bij mijn kind en achteraf later spijt van ga krijgen. Of de opvoeding wat me tegen gaat vallen.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:28 schreef Cantare het volgende:
[..]
Misschien omdat je je dan voor je kop slaat dat je je keuzes in het verleden hebt gemaakt vanuit angst.
Ja, dat is heel sterk aanwezigquote:Op donderdag 8 april 2010 01:02 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Maar hoeveel mensen ken je die dit als reden noemen om kinderen te nemen? Is dit onbewust heel sterk aanwezig en zijn de genoemde redenen daarom (soms) zo vaag?
Hoeft ook niet.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:26 schreef CantFazeMe het volgende:
Maar waarom zou je niet gelukkig zijn op je 80ste zonder kinderen?
Er wordt nu toch prima inhoudelijk gereageerd.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:29 schreef Northside het volgende:
Kinderen willen/nemen/geven/krijgen/kopen/vinden... mooi om te zien hoe iedereen hier over valt maar niet inhoudelijk op de vraag ingaat verder. Onthouden om, mocht ik ooit een topic in OUD te starten, een aparte alinea aan disclaimers voor dit soort gevallen te wijden.
Je moeten verdedigen is misschien een groot woord en wat overdreven, maar het kunnen verantwoorden dat je kinderen krijgt is toch niet zo gek?quote:Op donderdag 8 april 2010 10:31 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, dat is heel sterk aanwezigDat lijkt me eigenlijk vrij logisch eerlijk gezegd
Anyway, eigenlijk wilde ik alleen maar even zeggen dat ik het wat vreemd vind dat je je nog niet zo lang geleden moest verdedigen als je GEEN kinderen wilde en nu heb ik meer het idee dat je je moet verdedigen als je ze WEL wil
Nogmaals: is het feit dat je als je oud en bejaard bent graag bezoek wilt, of niet eenzaam over wilt blijven oid, een reden om kinderen te krijgen??quote:Op donderdag 8 april 2010 10:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hoeft ook niet.
Maar heb een tijd in een bejaardentehuis gewerkt en de meest eenzame mensen waren wel degenen die geen kinderen hebben.
Er waren ook wel eenzame mensen die wel kinderen hadden maar ze bijna niet zagen, maar degegen die geen kinderen hebben blijven vaak wel alleen over. Vrienden van dezelfde leeftijd sterven ook enz.
Het is vaak gewoon een gevoel, het zijn hormonen, de drang je voort te willen planten en te willen zorgen, en als je je leven verder op orde hebt snap ik niet wat er allemaal te verantwoorden valt.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:33 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Je moeten verdedigen is misschien een groot woord en wat overdreven, maar het kunnen verantwoorden dat je kinderen krijgt is toch niet zo gek?
Da's dan toch gewoon angst? En ik weet niet hoe het is om 80 te zijn, dus ook niet of het dan uitmaakt of je wel of geen kinderen hebt, maar ik kan me wel voorstellen dat je later spijt hebt dat je bepaalde dingen niet hebt gedaan enkel en alleen omdat je bang was.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:31 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Ik weet het niet, zonder kinderen lijkt mij ook prima te doen, het is meer van, keuzes die ik bijvoorbeeld maak bij mijn kind en achteraf later spijt van ga krijgen. Of de opvoeding wat me tegen gaat vallen.
Die vraag kregen wij eigenlijk nooit. Waarschijnlijk omdat mijn lief al kinderen had en omdat ik altijd héél hard riep dat ik geen kinderen wilde. Word onderhand wel gek van de vraag wanneer nummer 2 komt. Die komt NIET en overigens zou het voor lief nummer VIJF zijn.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:30 schreef Incantrix het volgende:
[..]
Dat vonden wij ook. Sommige mensen bedoelden het, zoals nummer_zoveel al zegt, als grapje, maar van anderen was het tamelijk serieus bedoeld. Gelukkig hebben we ook genoeg mensen in de omgeving die daar anders mee omgaan, maar op een bepaald moment was ik dat gezeur zó zat..
Dat zal niet een eninge reden zijn, maar kan wel meespelen.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:35 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Nogmaals: is het feit dat je als je oud en bejaard bent graag bezoek wilt, of niet eenzaam over wilt blijven oid, een reden om kinderen te krijgen??
Niet een willekeurig persoon, maar wel de samenleving. Als jij bv. niet kan opvoeden, zadel je wellicht de samenleving op met een crimineeltje in de dop.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:35 schreef Cantare het volgende:
Maar tegenover wie zou je je moeten verantwoorden? Ik heb niet de indruk dat een willekeurig ander persoon beter kan oordelen over onze kinderwens dan mijn partner en ik zelf.
Ja, je weet natuurlijk niet vantevoren of je goed kunt opvoeden. En een goede opvoeding is geen garantie dat je kind later geen crimineel gedrag zou kunnen gaan vertonen.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:37 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Niet een willekeurig persoon, maar wel de samenleving. Als jij bv. niet kan opvoeden, zadel je wellicht de samenleving op met een crimineeltje in de dop.
En je verantwoorden aan de maatschappij is natuurlijk niet iets concreets dat je echt doet, maar de vraag van die willekeurige andere persoon en het antwoord daarop is daar een uiting van.
Eigenlijk vind ik van wel, omdat het een heel natuurlijke behoefte is van alles wat leeft om zich voort te planten, waarom zouden wij als mensen dan compleet doordachte redenen moeten hebben?quote:Op donderdag 8 april 2010 10:33 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Je moeten verdedigen is misschien een groot woord en wat overdreven, maar het kunnen verantwoorden dat je kinderen krijgt is toch niet zo gek?
Mja, ik denk dat de mensen die zo opvoeden dat het kind enkel en alleen daardoor crimineel wordt, zich niet echt druk maken om de vraag wat de samenleving vindt van hun motieven om kinderen te krijgen. Wie bepaalt eigenlijk wanneer je opvoedingsvaardigheden voldoende zijn? En moet er dan iemand zijn die slechte opvoeders daarop wijst, of hen desnoods verbiedt (meer) kinderen te krijgen?quote:Op donderdag 8 april 2010 10:37 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Niet een willekeurig persoon, maar wel de samenleving. Als jij bv. niet kan opvoeden, zadel je wellicht de samenleving op met een crimineeltje in de dop.
Ik beweer ook niet dat er een evenredig 1 op 1 verband is. Ik zeg 'bijvoorbeeld' en 'wellicht' om dat juist te nuanceren. Maar er is natuurlijk wel een verband...quote:Op donderdag 8 april 2010 10:39 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, je weet natuurlijk niet vantevoren of je goed kunt opvoeden. En een goede opvoeding is geen garantie dat je kind later geen crimineel gedrag zou kunnen gaan vertonen.
Maar als je je leven een beetje op orde hebt, zie ik niet in wat er te verantwoorden valt om kinderen te willen.
quote:Op donderdag 8 april 2010 00:53 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat zijn dezelfde mensen die een Labrador of een Golden Retriever als hond nemen.
Hele enge mensen zijn dat
Ja. Ik heb ook een labrador.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:48 schreef rubje het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor rare opmerking?Alsof het willen of nemen van kinderen een of andere
sekte geval is
quote:Op donderdag 8 april 2010 10:47 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Ik beweer ook niet dat er een evenredig 1 op 1 verband is. Ik zeg 'bijvoorbeeld' en 'wellicht' om dat juist te nuanceren. Maar er is natuurlijk wel een verband...
En het is dus ook maar een voorbeeld, ongezonde gewoontes aanleren heeft later misschien meer professionele zorgbehoefte tot gevolg, met verwende kinderen valt later misschien moeilijk samen te werken, etc...
En ja, als je je leven een beetje op orde hebt: ik twijfel er nogal aan dat mensen dat hebben. Een kind kost geld, tijd, ruimte, en je hebt er emotionele stabiliteit voor nodig. Hoeveel mensen klagen niet dat de kinderopvang zo duur is? Als je dat niet goed doordacht hebt en in financiele problemen komt of ineens merkt dat je appartementje niet geschikt is of als je geen standvastige relatie hebt maar 'n heel verse of knipperlicht met veel ruzie oid zonder stil te staan bij wat voor invloed dat kan hebben op de gesteldheid van je babytje, vind ik het allerminst verstandig om je kinderwens ook te vervullen.
Dat je een kinderwens hebt, hoef je dan dus idd niet te verantwoorden; maar een kind ook daadwerkelijk (proberen te) krijgen.....
Dat mensen dat idd niet doen klopt, maar dat keur ik dus af. Dat zouden ze wel moeten doen, imo.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:41 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik van wel, omdat het een heel natuurlijke behoefte is van alles wat leeft om zich voort te planten, waarom zouden wij als mensen dan compleet doordachte redenen moeten hebben?
Natuurlijk kun je beter een beetje nadenken of je het wel kan betalen en dat soort dingen, maar het gebeurt vaak genoeg dat mensen dat niet doen. Die hebben gewoon gereageerd vanuit hun natuurlijke behoefte.
Ook dat zullen ze idd niet doen, maar dat is dus het hele 'probleem', daar zijn wij als samenleving mooi klaar mee.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:44 schreef Cantare het volgende:
[..]
Mja, ik denk dat de mensen die zo opvoeden dat het kind enkel en alleen daardoor crimineel wordt, zich niet echt druk maken om de vraag wat de samenleving vindt van hun motieven om kinderen te krijgen. (...)
Hoezo, daar zijn we als samenleving mooi klaar mee?quote:Op donderdag 8 april 2010 10:50 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Dat mensen dat idd niet doen klopt, maar dat keur ik dus af. Dat zouden ze wel moeten doen, imo.
[..]
Ook dat zullen ze idd niet doen, maar dat is dus het hele 'probleem', daar zijn wij als samenleving mooi klaar mee.
(op de rest, mbt mogelijke regelgeving en praktische uitwerking enzo ga ik maar niet in, dat wordt ingewikkeld en wel érg offtopic)
Maar de vraag was waarom je het zou WILLEN, niet waarom je het ook daadwerkelijk wel of niet DOET en die vraag is gemakkelijk te beantwoorden door het te gooien op natuurlijke behoeften..quote:Op donderdag 8 april 2010 10:50 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Dat mensen dat idd niet doen klopt, maar dat keur ik dus af. Dat zouden ze wel moeten doen, imo.
[..]
Like I said, ik ga maar niet in op mogelijke regelgeving en praktische uitwerking, want dan wordt de discussie te ingewikkeld.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:53 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hoezo, daar zijn we als samenleving mooi klaar mee?
Wat wil je het dan, verbieden?
Mijn schoonmoeder komt uit een asociale familie, maar daar zijn eigenlijk ook mensen uit voortgekomen die wel wat bereikt hebben in hun leven.
* Robar heeft een labradorquote:Op donderdag 8 april 2010 00:53 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat zijn dezelfde mensen die een Labrador of een Golden Retriever als hond nemen.
Hele enge mensen zijn dat
Ik hoor dat ook vaak van vrienden. Maar ik zie er geen reden in om toch aan kids te beginnen, dat zou ik niet fair vinden. Ze komen dan op de wereld om een potentieel toekomstig gat op te vullen.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hoeft ook niet.
Maar heb een tijd in een bejaardentehuis gewerkt en de meest eenzame mensen waren wel degenen die geen kinderen hebben.
Er waren ook wel eenzame mensen die wel kinderen hadden maar ze bijna niet zagen, maar degegen die geen kinderen hebben blijven vaak wel alleen over. Vrienden van dezelfde leeftijd sterven ook enz.
Ik had em gezien hoorquote:Op donderdag 8 april 2010 08:58 schreef JoPiDo het volgende:
Ik ben de enige in dit topic die een goede reden geeft waarom ik kinderen wil, maar daar gaat verder niemand op in.
Jazeker. Antwoord: "Het hoorde er in die tijd (jaren '80) een beetje bij, het was vanzelfsprekend dat je na het trouwen kinderen kreeg." Zo hebben mijn ouders bij het opknappen van hun eerste huisje (al voor hun trouwen) ook gelijk een kinderkamertje ingericht.quote:Op donderdag 8 april 2010 09:16 schreef amaranta het volgende:
Heb je deze vraag al eens aan je eigen ouders voorgelegd? Waarom zij toendertijd voor kinderen kozen?
Ik heb altijd kinderen gewild, vind het geweldig om met ze op te trekken, samen met ze de wereld te ontdekken.quote:Op donderdag 8 april 2010 00:51 schreef VonHinten het volgende:
Om maar gelijk met de hoofdvraag te beginnen: ‘Wat is voor mensen de hoofdreden om kinderen te nemen?’
Steeds meer mensen in mijn omgeving krijgen kinderen, of hebben het erover om in de toekomst kinderen te nemen. Ik gun het ze van harte, maar krijg nooit echt een bevredigend antwoord als ik vraag 'waarom precies'? Antwoorden die ik krijg: het is gewoon leuk; het hoort er een beetje bij als je langer bij elkaar blijft; anders ben je alleen als je oud bent; anders blijf je ook maar met zijn tweetjes in een relatie; het is leuk om samen met iemand van wie je houdt een kindje te maken. Kortom: men verwacht dat het leuk is, en ziet het als een logische stap in het leven als je een langere, serieuze relatie hebt.
In dit subforum zitten volgens mij aardig wat (aanstaande) ouders (understatement) en ik ben oprecht geïnteresseerd in jullie reden om een kind te nemen. Probeer het eens onder woorden te brengen. Uit gesprekken met vrienden bleek dat dat nog aardig lastig was. (Het kan natuurlijk ook zijn dat ik in een compleet andere mindset zit en het gewoon niet wil of kan begrijpen - hoe dan ook: shoot.)
Noot: ik ben absoluut niet anti-kinderen (noch veroordeel ik mensen die kinderen nemen), ik ben enkel geïnteresseerd in de motivatie van mensen om kinderen te nemen. De vraag komt ook een beetje voort uit een gevoel dat mensen voor mijn gevoel wel es te lichtzinnig nadenken over het nemen van kinderen: ze weten hun keuze niet beter te motiveren dan 'het is toch leuk?!'
EDIT: Ik gebruik het werkwoord 'kinderen nemen', maar mocht dit pijnlijk / ongewenst voor je zijn, vul dan 'kinderen willen' in. Aub geen oeverloze discussie hierover beginnen, dat leidt alleen maar af van het onderwerp. De kinderwens staat centraal, of je hier nu 'kinderen nemen' of 'kinderen willen' voor gebruikt.
Absoluut niet t.o.v. mij hoor. Het is enkel oprechte interesse en ik geef in de OP al aan dat ik ouders in geen enkel opzicht veroordeel.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:31 schreef JaniesBrownie het volgende:
Anyway, eigenlijk wilde ik alleen maar even zeggen dat ik het wat vreemd vind dat je je nog niet zo lang geleden moest verdedigen als je GEEN kinderen wilde en nu heb ik meer het idee dat je je moet verdedigen als je ze WEL wil
Dit geluid heb ik nog niet (veel) gehoord in het topic. Het feit dat je gewoon van kinderen in het algemeen houdt. Geldt dat voor alle ouders?quote:Op donderdag 8 april 2010 11:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb altijd kinderen gewild, vind het geweldig om met ze op te trekken, samen met ze de wereld te ontdekken.
Ik denk soms dat het bij mannen juist een beetje gemaakt is vaak, je hoort te zeggen dat je geen kinderen wil ofzo, maar voor de meeste geld dat ze maar al te graag meegaan in die kinderwens later(die wens eigenlijk ook zelf hebben) en dat ze zo blij als een mongool met een lolly met hun ukkepukje rondlopen, overal waar ze het maar kunnen maken vertellend dat ze zooooooooo trots zijn.quote:Op donderdag 8 april 2010 11:36 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Absoluut niet t.o.v. mij hoor. Het is enkel oprechte interesse en ik geef in de OP al aan dat ik ouders in geen enkel opzicht veroordeel.
Het is denk ik ook wel een beetje een mannending, zo'n kinderwens rationaliseren. Ze zien meer praktische bezwaren en moeten wellicht wat meer moeite doen (lees: niet alles kapot redeneren) om eenzelfde gevoel of enthousiasme te ervaren als een vrouw met kinderwens.
Yess, geweldige muziek, mag ik graag draaien!quote:Op donderdag 8 april 2010 11:51 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Dit geluid heb ik nog niet (veel) gehoord in het topic. Het feit dat je gewoon van kinderen in het algemeen houdt. Geldt dat voor alle ouders?
P.S. erodome, nice sig! Ayreon - Into the Electric Castle
(niet bot bedoeld, maar dit komt hierbij wel in me op: ) Je keurt het wel af om een gat op te willen vullen met kinderen, maar je vindt het geen leuk vooruitzicht om die 10 jaar alleen te zijn - wat suggereert dat je partner dus eigenlijk ook een gat opvult... Je stelt niet dat je díegene gaat missen als die er niet meer is, maar je bent 10 jaar alleen. Misschien gaat dit voor jou niet op, maar eigenlijk zou iedereen er sowieso over na moeten denken of hij/zij een partner heeft of wil omdat hij/zij daar zo van houdt, of om maar niet alleen te hoeven zijn... Een kind krijgen om die reden ligt natuurlijk in het verlengde ervan.quote:Op donderdag 8 april 2010 11:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik hoor dat ook vaak van vrienden. Maar ik zie er geen reden in om toch aan kids te beginnen, dat zou ik niet fair vinden. Ze komen dan op de wereld om een potentieel toekomstig gat op te vullen.
Maar het is wel een angst die ik heb. Ik wil nu geen kinderen maar stel dat ik in de overgang zit en ineens spijt krijg? Of inderdaad dat geval bejaardentehuis... Het is geen prettig vooruitzicht inderdaad, ook al is het geen garantie dat je kinderen wekelijks langskomen. Wie weet verhuizen ze wel naar Australië ofzo. Mijn vriend is 5 jaar ouder dan ik, mannen leven gemiddeld 5 jaar korten dan vrouwen. Dat zou dus betekenen dat ik 10 jaar alleen zou zijn... En dat is geen leuk vooruitzicht. Maar je kunt helaas niet in de toekomst kijken en ik leef bij wat ik nu voel: geen kinderen. Maar er is dus wel een angst dat ik daar spijt van krijg...
Haha, je hebt eigenlijk een ontzettend goed punt! Zo had ik er helemaal niet over nagedacht...quote:Op donderdag 8 april 2010 12:27 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
(niet bot bedoeld, maar dit komt hierbij wel in me op: ) Je keurt het wel af om een gat op te willen vullen met kinderen, maar je vindt het geen leuk vooruitzicht om die 10 jaar alleen te zijn - wat suggereert dat je partner dus eigenlijk ook een gat opvult... Je stelt niet dat je díegene gaat missen als die er niet meer is, maar je bent 10 jaar alleen. Misschien gaat dit voor jou niet op, maar eigenlijk zou iedereen er sowieso over na moeten denken of hij/zij een partner heeft of wil omdat hij/zij daar zo van houdt, of om maar niet alleen te hoeven zijn... Een kind krijgen om die reden ligt natuurlijk in het verlengde ervan.
Overigens zijn er zat bejaarde mensen alleen die helemaal niet ongelukkig zijn, en ook zat bejaarde stellen die altijd alleen maar klagen en chagerijnig zijn. Het is wat je er zelf van maakt.
Grappig, ik ervaar het tegenovergestelde. Ik ken best veel mannen die zelf geen kinderen willen en waar verder goede relaties op dat punt kapot zijn gelopen. Dat zijn mannen die eerst de wereld willen zien, die zich niet willen binden, etc. Ik denk niet dat je die "oerdrift" van vrouwen 1 op 1 kan overzetten naar mannen, in mijn ogen zijn er wel degelijk verschillen. Maar dat is misschien weer een aparte discussie.quote:Op donderdag 8 april 2010 11:53 schreef erodome het volgende:
Mijn man wilde ook echt zelf kinderen, tegen de tijd dat we uit de pubertijd kwamen was dat wel duidelijk, ecth van zijn kant zonder mijn wens daarin mee te nemen. En zo ken ik best veel mannen die echt zelf kinderen wilde, die vaak vroeger toen ze jong waren heel stoer brulde dat dat niet zo was, want dat hoort als jongen zijnde toch?
U verdient een bonuspunt!quote:Op donderdag 8 april 2010 13:12 schreef ShadyLane het volgende:
Zonde van het superieur genenmateriaal natuurlijk, maar het is niet anders.
quote:Op donderdag 8 april 2010 13:12 schreef ShadyLane het volgende:
Aan kinderen beginnen om af en toe nog eens bezoek te krijgen in het verpleeghuis is in veel gevallen een slechte investering gebleken: talloze bejaarden krijgen nauwelijks bezoek van hun kinderen, omdat die te ver weg wonen, druk zijn met hun carriere en/of met hun eigen gezin.
Daar zou ik het dus maar niet primair om doen. Er zijn natuurlijk veel andere redenen te bedenken waarom iemand aan kinderen zou willen beginnen. De belangrijkste zijn al wel genoemd.
Zelf sluit ik me aan bij Lucky_Strike: ik heb die drang ook gewoon niet. Nooit gehad ook. Wel een 'zorgwens' en natuurllijk zoek ik net als ieder (denk ik) mens naar zingeving, maar ik zie mezelf die behoeftes eerder vervullen op andere manieren die beter bij mij passen. Als kind droomde ik er bijvoorbeeld niet van te trouwen en kinderen krijgen, maar om ontwikkelingswerker te worden. Wel zorgdrang dus, geen nestdrang. Als ik al ooit aan kinderen zou beginnen zou ik me dus eerder ontfermen over een kindje dat geen ouders meer heeft dan dat ik nu zo nodig mijn eigen vlees en bloed wil zien opgroeien. Die drang is er niet. Zonde van het superieur genenmateriaal natuurlijk, maar het is niet anders.
Hoe bedoel je dat? Als het een rationele overweging is zijn er toch juist wél goede argumenten?quote:Op donderdag 8 april 2010 13:27 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik weet niet waarom ik kinderen wilde. Het is voor mij net zoiets als ademhalen, het ging gewoon vanzelf. Nou heb ik net een weekje vakantie zonder kinderen achter de rug en eerlijk, ik zou me doodvervelen als dat mijn leven zou zijn.Beetje werken, beetje zitten, beetje naar de kroeg, beetje uitslapen. nog maar weer een beetje werken.
![]()
en tja, ik reis niet heel de wereld over. so what die behoefte voel ik ook helemaal niet. "iets van de wereld zien" nou nou. Waarom wíl een mens dat? ik voel die drang in ieder geval niet.
Nou vind ik vooral dat iedereen lekker zelf moet beslissen of ie al dan niet aan kinderen begint. Al denk ik dat geen kinderen inderdaad een meer rationele keuze is. Alleen is het zo verrekte jammer dat er dan geen goede argumenten zijn. Je kan namelijk niet een tijdje op proef ouder zijn. en dan zeggen nou nee, toch maar niet. De beslissing is een grote en spijt is altijd te laat. Ik vind kinderen de grootste moeilijkste meest veeleisende taak is die ik ooit heb gedaan. Maar een goede wetenschappelijk onderbouwde rationele keuze was het niet.
De keuze voor geen kinderen moet je sowieso bewuster maken, omdat wel kinderen de default is, zowel in maatschappelijk opzicht als puur qua natuur. Tenzij je onvruchtbaar bent of seksueel volledig inactief zul je sowieso bewust maatregelen moeten nemen tegen die 'default' in. Verder kun je, en dat zal in de meeste gevallen ook gebeuren, de keuze voor geen kinderen voortdurend heroverwegen. Heb je op je 25e geen kind, dan kun je op je 26e opnieuw de afweging maken, op je 27e weer enz. Dat is dus vaak een lang besluitvormingsproces. Terwijl als de keuze voor kinderen eenmaal is gemaakt en het kind is er, dan heroverweeg je niet meer (hoop ik althans).quote:Op donderdag 8 april 2010 13:27 schreef debuurvrouw het volgende:
Al denk ik dat geen kinderen inderdaad een meer rationele keuze is. Alleen is het zo verrekte jammer dat er dan geen goede argumenten zijn. Je kan namelijk niet een tijdje op proef ouder zijn. en dan zeggen nou nee, toch maar niet. De beslissing is een grote en spijt is altijd te laat. Ik vind kinderen de grootste moeilijkste meest veeleisende taak is die ik ooit heb gedaan. Maar een goede wetenschappelijk onderbouwde rationele keuze was het niet.
Ik denk dat er inderdaad een verschil in zit. Zoals gezegd was bij ons mijn man altijd de familyman, ik was te druk met feesten en mijn eigen ding doen om er al aan toe te zijn. Bij hem was het echter wel altijd een 'dat wil ik een keer' en bij mij ging het van 'nee' naar 'misschien' en van daaruit naar 'NU!' en dat verloop heeft er bij hem nooit ingezeten. Bij vrouwen loopt er in veel gevallen een soort wekker af denk ik, waarbij mannen meer een 'algemene wens' hebben, als ik het zo uit mag drukken. Of nouja, misschien is dat helemaal niet zo, maar zo hebben wij dat ervaren.quote:Op donderdag 8 april 2010 13:18 schreef Northside het volgende:
[..]
Grappig, ik ervaar het tegenovergestelde. Ik ken best veel mannen die zelf geen kinderen willen en waar verder goede relaties op dat punt kapot zijn gelopen. Dat zijn mannen die eerst de wereld willen zien, die zich niet willen binden, etc. Ik denk niet dat je die "oerdrift" van vrouwen 1 op 1 kan overzetten naar mannen, in mijn ogen zijn er wel degelijk verschillen. Maar dat is misschien weer een aparte discussie.
Terwijl mensen zonder kinderwens die druk andersom ervaren. Die hebben juist het idee dat ze voor gek worden uitgemaakt omdat ze geen kinderen willen.quote:Op donderdag 8 april 2010 13:43 schreef debuurvrouw het volgende:
Nogmaals, het maakt mij verder niet uit welke keuze iemand maakt. Maar nu begon de sfeer te ontstaan dat kinderen krijgen iets "doms" is en geen kinderen krijgen "slim" terwijl het beide een op gevoel gemaakte beslissing is. ik voel de drang niet dus ik wil ze niet, + 100 argumenten om het voor jezelf te rechtvaardigen
Tegen: ik voel de drang wel maar heb er geen argumenten voor om het te rechtvaardigen.
quote:Op donderdag 8 april 2010 11:21 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Ik had em gezien hoor![]()
Het lijkt je een onmisbare ervaring. Komt dat niet voor een groot deel neer op 'ik vind het leuk'? (Niet denigrerend bedoeld.) Misschien gaat het ook wel niet dieper dan dat, en ben ik te rationeel ingesteld. Anderen in dit topic omschreven het als een gevoel van verliefd zijn, of een oerdrang. Dus een moment dat je emotie de overhand heeft op je ratio, een moment dat ze zelf ook moeilijk onder woorden te brengen vinden.
quote:Op donderdag 8 april 2010 14:16 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
volgens mij als je 'kinderen' in 'snowboarden' verandert, krijg je precies dezelfde discussie
Hehe, kan kloppenquote:Op donderdag 8 april 2010 14:16 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
volgens mij als je 'kinderen' in 'snowboarden' verandert, krijg je precies dezelfde discussie
Ik ben sinds 9 maanden vader en ik kan beamen, dat dit echt een fantastisch gevoel geeft. Als ik thuiskom en ik zie de ogen van mijn zoon als ik de woonkamer binnenstap . . . .quote:Op donderdag 8 april 2010 14:48 schreef Nass het volgende:
maar ook omdat ik graag, na een stressvolle dag thuis wil komen, en wil smelten als ik de ogen van MIJN baby zie,
Die van mij ging de eerste maanden om half 5 in de ochtend op, dan kon hij nog even een voeding doen voor hij naar zijn werk ging, waar hij dan weer vroeg klaar was om weer bij zijn kleine ventje te kunnen zijn.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:54 schreef Robar het volgende:
[..]
Ik ben sinds 9 maanden vader en ik kan beamen, dat dit echt een fantastisch gevoel geeft. Als ik thuiskom en ik zie de ogen van mijn zoon als ik de woonkamer binnenstap . . . .
We hebben onze luiheid doorgegeven aan onze zoon, want die gaat om 7 uur naar bed en slaapt door tot 7 uurquote:Op donderdag 8 april 2010 14:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Die van mij ging de eerste maanden om half 5 in de ochtend op, dan kon hij nog even een voeding doen voor hij naar zijn werk ging, waar hij dan weer vroeg klaar was om weer bij zijn kleine ventje te kunnen zijn.
Heb hem heel vaak gezegd dat hij gewoon mij wakker moest maken, maar dan keek hij heel beledigd, ja dahag, niet mijn tijd met mijn plurkje afpakken!
Kinderen krijgen is het einde van puur voor jezelf leven en het begin van (mede) voor een ander leven?quote:Op donderdag 8 april 2010 14:48 schreef Nass het volgende:
Mijn droom is om uiteindelijk kids te hebben, waarom?
Omdat ik graag mijn genen door wil geven, maar ook omdat ik graag, na een stressvolle dag thuis wil komen, en wil smelten als ik de ogen van MIJN baby zie, ik wil iemand die mij pappa gaat noemen, iemand die ontiegelijk veel van mij zal houden, al zou ik een klootzak zijn, iemand waarmee ik samen sport mee kan kijken, of samen kan shoppen als vader en zoon/dochter.
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb ook nooit mezelf voorgesteld als getrouwd met kinderen. Dat was iets van anderen en zo voelt het nog steeds. Ik heb wel duidelijk die zorgdrang, zoals SL dat noemt. Ik vind het ook een mooie vondst: geen nestdrang maar zorgdrang. Ik heb een beroep waarin ik dat kwijt kan en er zijn sinds een jaar ook stiefkindjes waarover ik een beetje moeder. En dat voelt allemaal zeer goed. Ik vind ook echt dat ik veel meer toegevoegde waarde heb op die manier: een soort moeder/mentor/coach zijn voor reeds bestaande kinderen. Ik denk dat dat het beste bij me past.quote:Op donderdag 8 april 2010 13:35 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
.. *herkenning.. Waren er maar nóg meer mensen zoals wij
![]()
(dat gun ik die kindjes nl.)
Priesters.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:43 schreef debuurvrouw het volgende:
Bij kinderen nemen moet ik aan de Paus denken
Hulde voor je post!quote:Op donderdag 8 april 2010 16:00 schreef mane het volgende:
[..]
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb ook nooit mezelf voorgesteld als getrouwd met kinderen. Dat was iets van anderen en zo voelt het nog steeds. Ik heb wel duidelijk die zorgdrang, zoals SL dat noemt. Ik vind het ook een mooie vondst: geen nestdrang maar zorgdrang. Ik heb een beroep waarin ik dat kwijt kan en er zijn sinds een jaar ook stiefkindjes waarover ik een beetje moeder. En dat voelt allemaal zeer goed. Ik vind ook echt dat ik veel meer toegevoegde waarde heb op die manier: een soort moeder/mentor/coach zijn voor reeds bestaande kinderen. Ik denk dat dat het beste bij me past.
Door een niet al te gelukkige jeugd ben ik denk ik heel voorzichtig in het kiezen voor een echt eigen gezin: zou me dan denk ik zo verantwoordelijk voelen dat ik er nauwelijks van zou kunnen genieten. Ik merk nu al bij de stiefkinderen en kinderen op mijn werk dat ik dat soms zwaar vind.
Verder is het gewoon heel verstandig om hier bewust mee bezig te zijn. Zeker voor vrouwen is het niet iets om pas rond je 38e/40e over na te gaan denken. Ga goed bij jezelf te raden wat je wilt en waarom. En hoe. En wat je ervoor over hebt en wat juist niet.
Niet steviger, waarschijnlijk net zo stevig als het wel voor een kind gaan, waarbij je ook de onmacht aan moet kunnen, het onwetende en het nemen van een levenslange beslissing. Stevig in hun schoenen staan, daar bedoel ik mee dat de meeste kinderloze paren - misschien allen - op enig moment wel zo iets zullen krijgen "oh, ja, nu zou het leuk zijn kinderen te hebben." Ik weet het zelf eerlijk gezegd niet hoor, maar als al je vrienden in die fase zitten, al je collega's een papa of mama-dag nemen en je ook zelf last krijgt van "klapperende eierstokken" dan moet je wel bij die rationele beslissing blijven.quote:Op donderdag 8 april 2010 09:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hmm, ik vind je post neit onaardig, maar de laatste alinea ben ik het niet helemaal mee eens. Dat ze wellicht rationeler zijn ingesteld, zou best kunnen. Dat de emotionele bevestiging van succes of geluk minder geprikkeld hoeft te worden, betwijfel ik. Zij zoeken een andere bevestiging, die in wezen net zo emotioneel is; denk aan het hebben van vrijheid, het niet hoeven nemen van verantwoordleijkheid voor een baby, maar ook de financiele mogelijkheden om aan hun materiele wensen te voldoen en te kunnen reizen, of de status die ze ontlenen aan hun carriere.
Wat ik een vreemde opmerking vind, is dat ze steviger in hun schoenen moeten staan om weerstand te bieden aan de natuurlijke druk om kinderen te willen. Waarom zou je daar weerstand aan moeten bieden?
De keuze voor een kind maak je misschien maar één keer en kun je niet ongedaan maken, maar je kunt toch ook met kinderen geregeld denken: "nu zou het fijn zijn om géén kinderen te hebben"...en de keuze 'tegen' een kind maak je echt niet je hele vruchtbare leven, je kunt het wel een paar keer heroverwegen natuurlijk, maar als je eenmaal min of meer besloten hebt dat je ze niet wil sta je echt niet elke dag stil bij "goh, zou ik ze écht niet willen?". En die klapperende eierstokken kunnen er misschien voor zorgen dat je in een fase komt dat je het gaat heroverwegen, en dan hoef je natuurlijk niet bij je eerdere rationele beslissing te blijven: want misschien ben je ook op rationeel vlak wel van gedachten veranderd, is je carriere bv minder belangrijk dan eerst..en dan probeer je ze alsnog te krijgen. Mij maak je niet wijs dat ouders nooit een moment denken "oh had ik ze maar niet genomen, of oh wat zou het nu fijn zijn om niet die verantwoordelijkheid voor die vervelende pubers te hebben of weet ik wat". Da's geen rationele gedachte, net zo min als het gevolg van die klapperende eierstokken dat is...quote:Op donderdag 8 april 2010 19:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Niet steviger, waarschijnlijk net zo stevig als het wel voor een kind gaan, waarbij je ook de onmacht aan moet kunnen, het onwetende en het nemen van een levenslange beslissing. Stevig in hun schoenen staan, daar bedoel ik mee dat de meeste kinderloze paren - misschien allen - op enig moment wel zo iets zullen krijgen "oh, ja, nu zou het leuk zijn kinderen te hebben." Ik weet het zelf eerlijk gezegd niet hoor, maar als al je vrienden in die fase zitten, al je collega's een papa of mama-dag nemen en je ook zelf last krijgt van "klapperende eierstokken" dan moet je wel bij die rationele beslissing blijven.
Hoeveel vrouwen beginnen er niet over "ik dacht van mezelf altijd dat ik nooit kinderen wilde, maar toen [...] besefte ik dat ik klaar was om moeder te worden" (lees het topic maar na). Ten opzichte van die verhalen kost het veel energie om daar weerstand tegen te bieden.
De keuze voor een kind maak je één (hoogstens een aantal) keer, de keuze tegen kinderen moet je je hele vruchtbare leven blijven maken, ook op de momenten dat je misschien wel even naar een eigen kind zou verlangen.
Ehh, well, ik doelde inderdaad op dat heroverwegen, wat er vanzelf een keer gaat komen. Je keuze om geen kinderen te nemen is een afgewogen keuze die je maakt, maar op het punt dat je lichaam voor je dreigt te gaan beslissen of dit ingenomen standpunt te determineren, reageren mensen nog wel eens anders.quote:Op donderdag 8 april 2010 19:33 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
De keuze voor een kind maak je misschien maar één keer en kun je niet ongedaan maken, maar je kunt toch ook met kinderen geregeld denken: "nu zou het fijn zijn om géén kinderen te hebben"...en de keuze 'tegen' een kind maak je echt niet je hele vruchtbare leven, je kunt het wel een paar keer heroverwegen natuurlijk, maar als je eenmaal min of meer besloten hebt dat je ze niet wil sta je echt niet elke dag stil bij "goh, zou ik ze écht niet willen?". En die klapperende eierstokken kunnen er misschien voor zorgen dat je in een fase komt dat je het gaat heroverwegen, en dan hoef je natuurlijk niet bij je eerdere rationele beslissing te blijven: want misschien ben je ook op rationeel vlak wel van gedachten veranderd, is je carriere bv minder belangrijk dan eerst..en dan probeer je ze alsnog te krijgen. Mij maak je niet wijs dat ouders nooit een moment denken "oh had ik ze maar niet genomen, of oh wat zou het nu fijn zijn om niet die verantwoordelijkheid voor die vervelende pubers te hebben of weet ik wat". Da's geen rationele gedachte, net zo min als het gevolg van die klapperende eierstokken dat is...
(wellicht 'n wat warrige post, maar geen zin om te structureren...en de lezer snapt het punt vast wel)
Maar is het per se noodzakelijk om je keuze, hoe weloverwogen dan ook, vast te houden? Het is toch ook mogelijk dat je lichaam of je veranderde leven of je emoties met voor jou goede argumenten komt op dat moment om je keuze te wijzigen en toch een kind te willen?quote:Op donderdag 8 april 2010 19:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ehh, well, ik doelde inderdaad op dat heroverwegen, wat er vanzelf een keer gaat komen. Je keuze om geen kinderen te nemen is een afgewogen keuze die je maakt, maar op het punt dat je lichaam voor je dreigt te gaan beslissen of dit ingenomen standpunt te determineren, reageren mensen nog wel eens anders.
Nee, ik zeg niet dat kinderlozen absoluut niet van gedachte mogen veranderen, alleen stoppen zij dan wel met het zijn van kinderloos. Oftewel: voor het worden van bewust kinderloos, gaan er enkele jaren proeftijd overheen, voordat je op een punt komt dat je definitief moet bepalen dat je zonder kinderen blijft. Het maken van een keuze voor een kind is onomkeerbaar, dat van kinderloos blijven is nogal variabel.quote:Op donderdag 8 april 2010 20:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar is het per se noodzakelijk om je keuze, hoe weloverwogen dan ook, vast te houden? Het is toch ook mogelijk dat je lichaam of je veranderde leven of je emoties met voor jou goede argumenten komt op dat moment om je keuze te wijzigen en toch een kind te willen?
Je doet het voorkomen alsof er weliswaar heroverwegingsmomenten komen, maar het beslist niet de bedoeling is dat je van gedachten verandert. Ik vind dat nogal star, eigenlijk.
Ben 't nog steeds niet geheel met je eens.quote:Op donderdag 8 april 2010 19:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ehh, well, ik doelde inderdaad op dat heroverwegen, wat er vanzelf een keer gaat komen. Je keuze om geen kinderen te nemen is een afgewogen keuze die je maakt, maar op het punt dat je lichaam voor je dreigt te gaan beslissen of dit ingenomen standpunt te determineren, reageren mensen nog wel eens anders.
Iemand van 25 kan inderdaad bij volle verstand denken: kinderen voegen niets toe aan mijn leven, ik blijf kinderloos. Maar zodra ze 35 - 45 worden en het een keuze voor het leven blijkt te zijn, kan je niet meer terug. Natuurlijk kan je in een leven mét kinderen ook moeilijk terug, gaat nog lastiger dat terugstoppen, alleen dan is die keuze gemaakt. Ik denk dat kinderlozen hun keuze vaker heroverwegen (juist vanwege het gebrek aan argumenten, maar toch het universele enthousiasme) dan ouders die hun kinderen wegwensen.
Ergo: kinderlozen die zullen nooit weten hoe het hebben van kinderen is. Ouders kunnen zich de tijd zonder kinderen nog wel inbeelden en hebben dat op een mooie manier afgesloten.
Wat betreft je eerste punt, ik zie nu hoe ik het typte en dat zorgt voor nogal wat verwarring:quote:Op donderdag 8 april 2010 22:21 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Ben 't nog steeds niet geheel met je eens.
Ten eerste: hoezo gebrek aan argumenten? Kinderloos zijn heeft/kan heel goede argumenten hebben: behalve de rationele argumenten van tijd, geld, vrijheid etc; is het gebrek aan drang tot fokken toch een heel duidelijk en plausibel argument??
En ten tweede: ouders kunnen zich de tijd dat ze geen kinderen wel inbeelden, net als kinderlozen zich die tijd zoveel jaar terug in kunnen beelden; ze kunnen beide terugdenken. En kinderlozen kun zich niet accuraat voorstellen hoe het zou zijn om wel kinderen te kinderen; maar ouders kunnen zich óók niet inbeelden hoe het 'nu' zou zijn om geen kinderen te hebben! Je weet immers nooit hoe je leven gelopen zou zijn als je andere beslissingen had genomen, en als ouder weet je misschien wel dat je ervaring van het hebben van kinderen mist, maar het is niet alsof dat puur een additie is aan je leven en alsof je dat weg kunt denken en dan weet hoe het zou zijn zonder.
Ik bedoelde het gebrek aan argumenten, maar toch het universele enthousiasme tot het nemen van kinderen. Juist omdat er altijd rationele argumenten tegen kinderen zijn (financieel, vrijheid, carrière, commitment, onzekerheid etc) maar vrijwel geen voor (het voelde goed) is het ongrijpbaar en niet uit te leggen. Net zoals het bestaan van een godheid door honderden argumenten te verwerpen is, zorgt het "waarom niet?" "er zal toch wel iets zijn" en meer van zulke sentimenten/gevoelens voor zoveel aanhangers.quote:Ik denk dat kinderlozen hun keuze vaker heroverwegen (juist vanwege het gebrek aan argumenten, maar toch het universele enthousiasme) dan ouders die hun kinderen wegwensen.
Ok, ik denk dat ik je snap, 't zijn gewoon een verschillend soort argumenten die je niet goed met elkaar kunt vergelijken (de irrationele punten ook maar even argumenten noemend dus). Ze gaan nét langs elkaar heen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 02:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat betreft je eerste punt, ik zie nu hoe ik het typte en dat zorgt voor nogal wat verwarring:
[..]
Ik bedoelde het gebrek aan argumenten, maar toch het universele enthousiasme tot het nemen van kinderen. Juist omdat er altijd rationele argumenten tegen kinderen zijn (financieel, vrijheid, carrière, commitment, onzekerheid etc) maar vrijwel geen voor (het voelde goed) is het ongrijpbaar en niet uit te leggen. Net zoals het bestaan van een godheid door honderden argumenten te verwerpen is, zorgt het "waarom niet?" "er zal toch wel iets zijn" en meer van zulke sentimenten/gevoelens voor zoveel aanhangers.
Als het nemen van kinderen een rationele keuze was waarbij iedereen als emotieloze wezens even rustig de voors en tegens ging doornemen met hun financieel adviseurs zouden heel veel van ons er niet zijn geweest en dat maakt het ook zo mooi dat en masse de mensheid kiest voor reproductie. Nogmaals, ik zie mezelf liever als kinderloos, maar die kinderwens kan ooit komen.
Wat betreft je tweede punt, je hebt gelijk dat zowel ouders als kinderlozen niet zouden weten hoe het zou zijn als ze een andere keus hadden gemaakt alleen ik denk dat het hebben van een kind ouders minder vaak doet fantaseren naar een tijd zonder kinderen dan een kinderloos echtpaar naar een tijd met kinderen.
Een kind is "tastbaar" (hoe fout het ook klinkt) en veel ouders hoeven maar even naar de overkant van de keukentafel te kijken om te weten waarom ze ook al weer al die vrijheid, lasten en vermogen inleveren, voor die kinderen. Andersom zal het voor veel kinderlozen ongrijpbaarder zijn waarvoor ze het ouderschap hebben opgegeven, vrijheid en vermogen mis je pas als je het niet meer hebt en ondanks dat het voor veel stellen best een bewuste keuze zal zijn, zullen kinderlozen niet op de boot in st. Tropez tegen elkaar zeggen: "goh, wat fijn dat we geen kinderen hebben" maar iets van: "wat fijn dat we dit samen kunnen doen."
Waarom dat dan? Daar ben ik dan wel weer nieuwsgierig naar, zeker in deze tijd waarin de zorg voor kinderen toch veel meer gelijkelijk verdeeld wordt...zegt men.quote:Op vrijdag 9 april 2010 17:06 schreef ShadyLane het volgende:
Op m'n hardlooprondje passeerde ik vanmiddag een man die met een kind aan het vliegeren was en toen dacht ik: "als ik dan toch ooit eigen kinderen zou hebben lijkt het vaderschap me veel leuker dan het moederschap".
Zou ik geen goed argument vinden...snap wel dat iemand dat gevoel heeft, dat zou willen, maar om daar dan een derde voor te gebruiken, een kind dat daar niet voor gekozen heeft...quote:Op vrijdag 9 april 2010 17:08 schreef Dichtpiet. het volgende:
zit er ook iets bij jullie van binnenin dat zegt "ik ga mijn ouders laten zien dat ik het beter kan dan hen"?
Want? Aparte stellingquote:Op vrijdag 9 april 2010 17:06 schreef ShadyLane het volgende:
Op m'n hardlooprondje passeerde ik vanmiddag een man die met een kind aan het vliegeren was en toen dacht ik: "als ik dan toch ooit eigen kinderen zou hebben lijkt het vaderschap me veel leuker dan het moederschap".
Omdat het vaderschap niet zo fulltime is en je meer leuke dingen ipv verplichte dingen hoeft te doen, ofzo? Of bedoel je dat niet? Is het makkelijker om een man dan een vrouw te zijn? ik denk dat het gewoon een andere rol is (in de meeste gezinnen nog steeds tenminste), maar ik vind het niet erg om moeder te zijn ipv vaderquote:Op vrijdag 9 april 2010 17:06 schreef ShadyLane het volgende:
Maar leg eens uit waaruit je dat opmaakt dan. Ik vind het ook een aparte stelling en zou graag wat meer onderbouwing zienquote:Op vrijdag 9 april 2010 19:22 schreef ShadyLane het volgende:
Ik baseer dat vooral op observatie van collega's en vrienden die vader en collega's en vrienden die moeder zijn.
Ja, maar dit is wat anders. Je zei dat het vaderschap je leuker leek dan het moederschap, omdat je een vader met zijn kind(eren) zag vliegeren. Vervolgens zeg je dat je vrouwen vaker hoort klagen dat het zwaar is en mannen leuke dingen hoort vertellen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 22:03 schreef ShadyLane het volgende:
Dat lijkt me niet het hele verhaal. Onze hele maatschappij is ervan doordrenkt dat voor de vrouw het 'moeder'-gedeelte veel prominenter is dan voor de man het 'vader'-gedeelte. Zie de geslachtelijke verdeling van de posters in het OUD-forum. Zie de krantenberichten over vrouwen die opbranden door de combinatie werk/zorg. Zie de krantenberichten over hoe het hebben van kinderen de carriere van een man goed doet en die van een vrouw over het algemeen niet. Zie het feit dat de 'halve' in het anderhalfverdienersmodel zelden een man is.
Dan kun je wel vastbesloten zijn dat dat bij jou anders zal zijn, maar dan nog moet je tegen patronen in, en een man die hetzelfde wil, niet.
OK, nu geef je dus pas antwoord op de vraag waaromquote:Op vrijdag 9 april 2010 22:19 schreef ShadyLane het volgende:
Volgens mij hangt dat allemaal samen hoor. Het is het maatschappelijk patroon waardoor vrouwen het er gemiddeld kennelijk zwaarder mee hebben. Het is ook het maatschappelijk patroon waardoor het vaderschap mij leuker lijkt.
Nee, ik heb best wel toffe ouders eigenlijk.quote:Op vrijdag 9 april 2010 17:08 schreef Dichtpiet. het volgende:
zit er ook iets bij jullie van binnenin dat zegt "ik ga mijn ouders laten zien dat ik het beter kan dan hen"?
Dat gaf ik meteen al aan ja, maar ik ben blij dat het jou nu ook duidelijk isquote:Op vrijdag 9 april 2010 22:29 schreef miss_sly het volgende:
OK, nu geef je dus pas antwoord op de vraag waaromHet maatschappelijk patroon dat je ziet, geeft jou het idee dat het vaderschap leuker is. Duidelijk.
ik ben je ook zeer erkentelijk voor de moeite die je ervoor gedaan hebt.quote:Op vrijdag 9 april 2010 23:01 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat gaf ik meteen al aan ja, maar ik ben blij dat het jou nu ook duidelijk is.
Mensen in OUD praten volgens mij liever over het moment dat het kind er is ("ah poekie-woekie, lekker kwijlend mormeltje van me"), dan de tijd (en keuze) daarvoorquote:Op vrijdag 9 april 2010 22:29 schreef Swetsenegger het volgende:
oh ik zie nu dat we allang in een offtopic discussie verzand zijn.
DNA voort laten bestaan heb ik niet zo heel veel mee (ben ik misschien iets te relativistisch voor), maar ik ben wel es benieuwd hoe een kind van mijn vriendin en mij eruit zou zien (lang denk ikquote:Op vrijdag 9 april 2010 22:09 schreef Swetsenegger het volgende:
Het idealistische denkbeeld dat je een deel van jezelf laat voortbestaan. En dan niet alleen in DNA, maar ook een stuk opvoeding, je stempel dat je op zo'n mensje zet.
Het voort willen laten bestaan van je genen is niet iets waar je bewust iets mee hebt of niet. Voor jou als individu is het immers ook helemaal niet relevant. Het zit in je DNA dat je dat wil - maar het kan natuurlijk wel per persoon verschillen hoe sterk dat is. Waar dat aan ligt weet ik niet... het schijnt ook dat je er met enkel ratio niet overheen kunt redeneren, maar dan zijn er ongetwijfeld andere emoties of instincten die er misschien mee in strijd kunnen zijn, die met de uiteindelijke uitkomst te maken hebben.quote:Op zaterdag 10 april 2010 17:33 schreef VonHinten het volgende:
[..]
DNA voort laten bestaan heb ik niet zo heel veel mee (ben ik misschien iets te relativistisch voor), maar ik ben wel es benieuwd hoe een kind van mijn vriendin en mij eruit zou zien (lang denk ik), hoe zo'n kind zich zou ontwikkelen onder onze hoede en of ik echt zo goed in opvoeden ben als ik mezelf nu inbeeld
Ik durf er geen geld op te zetten door te zeggen wie er het meest gek is van onze kinderen. Ik denk namelijk dat er geen verschil is. Niets heeft mij ooit gelukkiger kunnen maken dan kinderen te mogen krijgenquote:Op donderdag 8 april 2010 11:36 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Absoluut niet t.o.v. mij hoor. Het is enkel oprechte interesse en ik geef in de OP al aan dat ik ouders in geen enkel opzicht veroordeel.
Het is denk ik ook wel een beetje een mannending, zo'n kinderwens rationaliseren. Ze zien meer praktische bezwaren en moeten wellicht wat meer moeite doen (lees: niet alles kapot redeneren) om eenzelfde gevoel of enthousiasme te ervaren als een vrouw met kinderwens.
Terwijl dat eigenlijk de enige rationele/objectieve reden is. De rest is emotioneel/abstract.quote:Op zaterdag 10 april 2010 17:33 schreef VonHinten het volgende:
[..]
DNA voort laten bestaan heb ik niet zo heel veel mee (ben ik misschien iets te relativistisch voor)
Het klinkt nu een beetje alsof het mooie aan kinderen is dat je ze naar andere mensen kunt vernoemen...quote:Op zondag 11 april 2010 09:17 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Terwijl dat eigenlijk de enige rationele/objectieve reden is. De rest is emotioneel/abstract.
Maar goed, ik denk dat er weinig rationeels is aan het willen of krijgen van kinderen. Een is allemaal emotionele redenen die de klok slaan. Mijn vader had longkanker in een redelijk vergevorderd stadium. Toen zijn enige kleinzoon geboren werd is hij toch nog op kraamvisite geweest, en toen hij hoorde dat hij vernoemd was is dat een van de weinige keren dat ik mijn vader heb zien huilen. 3 maanden later is hij overleden.
Allemaal emotionele redenen om kinderen te willen en te vernoemen, etc.
Als je dat eruit haalt heb je een serieus probleem met begrijpend lezen zal ik dan maar aannemen.quote:Op zondag 11 april 2010 10:26 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Het klinkt nu een beetje alsof het mooie aan kinderen is dat je ze naar andere mensen kunt vernoemen...Ik zal maar aannemen dat je het als voorbeeld bedoelt....
Ja joh, natuurlijk ligt dat aan mij... Jij hebt 'n serieus probleem met aardig doen, zal ik dan maar aannemen.quote:Op zondag 11 april 2010 11:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Als je dat eruit haalt heb je een serieus probleem met begrijpend lezen zal ik dan maar aannemen.
Lijkt me wel als je niet begrijpt dat het stuk ging over het feit dat de beslissing voor kinderen meer een emotionele dan een rationele is.quote:Op zondag 11 april 2010 12:28 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Ja joh, natuurlijk ligt dat aan mij...
Wellicht moet je dan minder (ver)oordelend posten.quote:Jij hebt 'n serieus probleem met aardig doen, zal ik dan maar aannemen.
Ik snap best dat je punt ging over emotie vs ratio, maar je zette het uiteen met dat verhaal over vernoemen, zonder te vermelden dat dat een voorbeeld was oid. En dat postte ik niet (ver)oordelend, het was een observatie en een aanname dat je het misschien anders bedoelde. Je had ook kunnen zeggen dat je het idd anders bedoelde.quote:Op zondag 11 april 2010 12:33 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Lijkt me wel als je niet begrijpt dat het stuk ging over het feit dat de beslissing voor kinderen meer een emotionele dan een rationele is.
[..]
Wellicht moet je dan minder (ver)oordelend posten.
Nogmaals, als je dat in de context van dit topic en de inleidende zin niet begreep heb je een serieus probleem met begrijpend lezen.quote:Op zondag 11 april 2010 12:46 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Ik snap best dat je punt ging over emotie vs ratio, maar je zette het uiteen met dat verhaal over vernoemen, zonder te vermelden dat dat een voorbeeld was oid. En dat postte ik niet (ver)oordelend, het was een observatie en een aanname dat je het misschien anders bedoelde. Je had ook kunnen zeggen dat je het idd anders bedoelde.
Dan heb ik dat maar.quote:Op zondag 11 april 2010 12:47 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nogmaals, als je dat in de context van dit topic en de inleidende zin niet begreep heb je een serieus probleem met begrijpend lezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |