Anders dan de normale tips als je een model fotografeert? Wat ben je van plan? Wil je echt naar binnen? Of is het voldoende om op het erf te fotograferen? Heb je een idee wat je gaat doen of zeggen als de politie of iemand anders komt (ik zag dat er vlakbij twee boerderijen staan)? Weet je model dat je iets doet wat niet hoort/mag?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:26 schreef tubacloud het volgende:
tvptje,
en een vraagje:
heeft iemand nog tips voor het fotograferen van een model op een urbex locatie?
anders dan normale tips zegmaar, dus een beetje in de zin van: hoe kan je het urban thema er het beste uit laten komen etc.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:29 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Anders dan de normale tips als je een model fotografeert? Wat ben je van plan? Wil je echt naar binnen? Of is het voldoende om op het erf te fotograferen? Heb je een idee wat je gaat doen of zeggen als de politie of iemand anders komt (ik zag dat er vlakbij twee boerderijen staan)? Weet je model dat je iets doet wat niet hoort/mag?
dat is zo jammer...van die sukkels die her verpesten voor anderen die wel respectvol met een locatie omgaan.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:20 schreef RonaldV het volgende:
Mijn laatste post in het vorige topic: Urban fotografie, locaties
Aangezien FOK!ers niet de enigen zijn die rondzoeken op FOK!: zet lokatie-informatie van nieuwe objecten niet in je post. Er wordt enorm veel vernield door wanna-be urbexers. Alleen als het gaat over bekende lokaties, die overal op het web te vinden zijn kun je 'veilig' met naam en lokatiegegevens posten.
En onthoudt: in principe bevind je je bij het urbexen op privé terrein, en meestal niet legaal. Gedraag je dus als gast, en sloop niets (ook geen kleine raampjes in deuren om toch binnen te kunnen komen).
Over het algemeen lukt dat het best in een pand dat er al 'oud en verlaten' uit ziet. Ik zou dus zeker even een voorverkenning doen, zodat je zeker weet of de lokatie geschikt is, of dat je je plan misschien moet aanpassen. een open schuurdeur zou bijvoorbeeld een alternatief kunnen zijn.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:35 schreef tubacloud het volgende:
[..]
anders dan normale tips zegmaar, dus een beetje in de zin van: hoe kan je het urban thema er het beste uit laten komen etc.
ben van plan om het model dus te fotograferen op die locatie die ik net aangaf (ondertussen al weggehaald), om een beetje een oude sfeer te creëren, licht dat door een oud raam naar binnen valt, waar zij dan bij voorbeeld bij zit.
Natuurlijk kan de politie er moeilijk over doen. De sanctie is denk ik afhankelijk van een eventuele aangifte. In het beste geval kom je alleen op een plek waar je niet hoort te zijn, en dan wordt je met een waarschuwing door de politie gesommeerd te vertrekken. In het slechtste geval wordt er aangifte gedaan van inbraak, met alle gevolgen die daar bij horen.quote:model weet ondertussen dat het eigenlijk niet mag, maar ze wil het toch doen (gelukkig).
even een vraagje over politie e.d.: kunnen ze er een heel groot probleem van maken? en wat is de maximale sanctie die er gesteld kan worden?
daar ben ik namelijk niet heel erg mee bekend, dus dat zou nog een eventueel obstakel kunnen zijn.
alvast bedankt!
Nog verder off-topic: Als ik van 6 verschillende politie-mensen te horen krijg dat ik duidelijk zichtbare art461 bordjes moet plaatsen omdat ze anders geen loslopend tuig uit de gezamelijke parkeergarage kunnen halen, dan denk ik dat dat bordje wel degelijk zin heeft.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:02 schreef Isdatzo het volgende:
Lichtelijk offtopic: het feit dat er zo'n art461-bordje hangt wil nog niet zeggen dat 't écht verboden te betreden is. En als het dat wel zo is voegt zo'n bordje niks toe.
Er zit een industriële roldeur op.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:15 schreef Isdatzo het volgende:
Zodra het duidelijk een besloten erf is hoef je er al geen art461-bordje meer neer te hangen (mág wel natuurlijk, ter verduidelijking). Die gezamelijke garage is blijkbaar geen besloten erf en dan moet je idd kenbaar maken dat het verboden terrein is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nu weer on topic
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:20 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Er zit een industriële roldeur op.Toch moeten die bordjes er op. Een afgesloten hek is dus niet gelijk aan een 461 bord, helaas.
Nog 1 461 dan..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nu weer on topic
![]()
Ook een oudje.. Binnenkort hopelijk wat nieuws
![]()
klopt precies wat je verteldquote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nog verder off-topic: Als ik van 6 verschillende politie-mensen te horen krijg dat ik duidelijk zichtbare art461 bordjes moet plaatsen omdat ze anders geen loslopend tuig uit de gezamelijke parkeergarage kunnen halen, dan denk ik dat dat bordje wel degelijk zin heeft.
Het bordje betekent wel letterlijk wat er staat: Verboden voor onbevoegden. Of jij wel of niet onbevoegd bent is natuurlijk ter discussie.
Je bedoelt kazernes, neem ik aan? Want veruit de meeste oefengebieden mag je gewoon betreden.quote:Op donderdag 25 maart 2010 12:12 schreef TomR het volgende:
behalve op millitair terrein, dan ben je hoe dan ook de lul & mag je betalen
Dat hangt er echt precies vanaf wat je wilt eigenlijk. Als je CS3 van PS hebt kun je met afbeelding -> aanpassingen & dan daar wat opties uitproberen een heel eind komenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:23 schreef Meike26 het volgende:
Eventjes kort, ik wil een aantal van mijn foto's van vorige week nog met jullie delen, maar ik weet zo goed niet wat ik allemaal aan het doen ben met het fotobewerken. IK hoef geen uitgebreide tips hier, dat bevuilt het topic alleen maar, maar is er ergens online een goede tutorial te vinden betreft het fotobewerken ?
Probeer eens een foto zo te maken dat het beeld klopt met hoe je de kleuren in het echt ziet. Veel cameras verkleuren de foto, door hem bijvoorbeeld veel te blauw te tonen. Haal in dat geval het blauw weg.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:32 schreef Meike26 het volgende:
Ik heb CS2 ! Maar ik denk dat ik er meer aan heb dat ik weet wat ik moet doen qua effecten, saturation, helderheid, contrasten enz. enz. enz. ! IK heb al aardig zitten knutselen met foto's, maar ze worden er imo nog niet beter op.
De mogelijkheden zijn oneindig, en het verschilt natuurlijk per foto wat er gedaan moet worden. We kunnen dus moeilijk een vast 'recept' geven van dingen die je kunt doen; je zult toch zelf moeten kijken wat er met een foto 'mis' is of wat je wilt verbeteren.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:32 schreef Meike26 het volgende:
Ik heb CS2 ! Maar ik denk dat ik er meer aan heb dat ik weet wat ik moet doen qua effecten, saturation, helderheid, contrasten enz. enz. enz. ! IK heb al aardig zitten knutselen met foto's, maar ze worden er imo nog niet beter op.
Er mag er gewoon één geopend worden hoor!quote:Op zaterdag 27 maart 2010 18:12 schreef Omniej het volgende:
[..]
Overigens hoort je vraag niet echt in dit topic thuis, maar ik kan zo snel ook even geen topic over Photoshop/fotobewerking vinden.
Goed ideequote:En je mag natuurlijk gewoon een foto hier posten, zodat we je hints en tips kunnen geven![]()
Ik vond het, aangezien ik toch bezig ben met urban-locaties, een beetje onzin om voor dit simpele vraagje (ik vroeg uitsluitend om een goede link of tutorial voor fotobewerking) een geheel nieuw topic te openen.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 18:12 schreef Omniej het volgende:
[..]
Overigens hoort je vraag niet echt in dit topic thuis, maar ik kan zo snel ook even geen topic over Photoshop/fotobewerking vinden.
Kan me herinneren dat er al zo'n topic bestond, maar die zal wel ver weggezakt zijn onderhand... Ik kon 'm even niet vinden in ieder geval, maar goed, maakt ook niet uit verder.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 18:24 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Er mag er gewoon één geopend worden hoor!
I see !quote:Op zaterdag 27 maart 2010 20:19 schreef RonaldV het volgende:
Het kan aan mij liggen, maar wat is er mis mee? Ik zie het niet?
"Urban" in dit topic moet je trouwens vooral lezen als "urbex". Dat sluit Urban niet op voorhand uit, maar anders zie ik dit topic veranderen in een Grafitti-topic, en daar was het nou eigenlijk niet voor bedoeld.
Waarom geen showcase?quote:Op maandag 29 maart 2010 11:50 schreef RonaldV het volgende:
Na een tip van een mede-fotograaf gisteren een snelle urbex-raid uitgevoerd in Duitsland. In 1977 werd het rijden met stoomtreinen op lijn-en vrachtdiensten in Duitsland definitief gestaakt. Op de plek waar deze treinen werden onderhouden staat naast wat bijgebouwen nog steeds een bijna halfronde locomotiefloods, alleen ontbreken (helaas) de draaischijf en de sporen. Het terrein is na ruim 30 jaar bijna helemaal overgroeid en voor een groot deel staat het onder water. De gebouwen staan letterlijk op instorten, er staat een bord dat daarvoor waarschuwt, en je kunt het ook aan de gebouwen zien: een deel is al ingestort. Het is daarom niet toegestaan om op het terrein te komen, maar er is geen hek, en zoals je aan de grafitti kunt zien komt de lokale jeugd er nog regelmatig. Dit object ben ik ook nog niet eerder tegen gekomen op de bekendste urbex-sites.
[1]
[ afbeelding ]
[2]
[ afbeelding ]
[3]
[ afbeelding ]
[4]
[ afbeelding ]
[5]
[ afbeelding ]
[6]
[ afbeelding ]
[7]
[ afbeelding ]
[8]
[ afbeelding ]
En omdat ik de medefotograaf ook nog even netjes de kans wil geven om er te schieten noem ik niet de plaats van het object. Mocht je toevallig weten waar het is, hou het dan netjes voor je, het halve internet leest mee. En voor iedereen: als je op google maps hebt uitgevonden waar het is, hou er dan rekening mee dat de omgeving zwaar aan het veranderen is. Vlak naast dit object wordt hard gewerkt aan een nieuwbouwcomplex. Als je dit object nog wilt schieten, is enige haast geboden.
Het is vooral een kwestie van smaak. Sommige fotografen houden vooral van overzichtsfotos, andere juist weer van details, weer anderen van allebei. Sommigen houden van zware bewerkingen (HDR is vrij populair onder Urbexers), anderen houden van nauwelijks bewerkte kleuren- of zwartwit-fotos. Verder gelden eigenlijk de standaard fotoregels voor een goeie compositie. Probeer een bepaalde sfeer te creëren. Schiet niet zo maar een kamer, maar loop hem eerst eens rond, en ga af en toe eens door de knieën voor een ander blikveld.quote:Op woensdag 7 april 2010 21:00 schreef Osramp het volgende:
Ik ga morgen voor het eerst urbexen. Heb een schooltje hier om de hoek gevonden. Ding staat al jaren leeg, ramen eruit, struiken groeien op het plein enz. Vandaag ontdekt dat het hek openstaat, dus maar eens proberen, iedereen kan er vrij in en uit.
Ik zoek alleen fotografische tips hoe je de fotos zo aantrekkelijk mogelijk maakt.
Omdat ik niet eens een testcase wil maken. Ik wil gewoon plaatjes schieten, en die laten zien als ik daar zin in heb. Als je ze leuk vindt, mooi, zo niet, ook goed. Geldt niet speciaal voor deze serie, maar in het algemeen. Alleen als ik iets ECHT bijzonders heb gooi ik er wel een keer een testcase tegen aan.quote:
Ik vind juist de eerste helft prettiger.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:12 schreef Osramp het volgende:
Wel grappig dat je de tweede helft beter vindt. Zelf vind ik de eerste foto helemaal geweldig, ik vind dat die wel het gevoel van verval en aftakeling weergeeft.
Nog 2 foto's toegevoegd en 1 bijgesneden.
Van foto 1 heb ik een iets lichtere uitvoering erbij gezet (1A). Het origineel zit tussen 1 en 1A in. 1 is donkerder en 1A lichter. Hier had ik met de externe flitser meer kunnen bereiken, maar ja, HAD.quote:Op donderdag 8 april 2010 15:25 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik vind juist de eerste helft prettiger.
Foto 1 vind ik overigens wel wat te donker, vooral aan beide zijkanten. Nummers 2, 3 en 4 vind ik wel prettig; niet verbluffend, maar met name #2 en 4 geven wel een goed beeld. De wasbak van #7 en de gang op #9 zijn ook tof, waarbij ik die laatste zelfs de beste uit de hele serie vind. De laatste drie foto's doen me dan weer niet zo gek veel.
Al met al wel een mooie serie in ieder geval.En begrijp ik het nou goed dat je er met toestemming naar binnen bent geweest?
Bij foto 3 kreeg ik een beetje het idee dat je niet zo goed kon kiezen tussen het op de foto zetten van de kamer of het raam. Misschien dat een groter deel van de kamer erop mooier zou zijn geweest, maar da's een beetje lastig te zeggen natuurlijk zonder er zelf te zijn geweest.quote:Op donderdag 8 april 2010 17:12 schreef Osramp het volgende:
Wat foto 3 aangaat: wat had ik daar kunnen doen om hier wel iets aantrekkelijks van te maken, indien mogelijk? Dit is gewoon een klaslokaaltje met rechts voorin een wastafel. De rommel op de vloer was al bijeen geveegd (heb het niet uitgespreid hoor).
Ik ben nog nooit gespuis tegen gekomen. Ik reken er ook niet op, maar mocht ik iemand tegen komen dan vertrouw ik op mijn eigen formaat en gedrag. Ik ben een zeer ontwapenend persoon.quote:Op zaterdag 10 april 2010 08:08 schreef Osramp het volgende:
Wat ik me afvroeg: Je zult met urbexen ook wel eens gespuis tegen het lijf lopen. Is het verstandig om daar iets voor mee te nemen, stevig 1-been statiefje of zoiets?
Jawel hoor, maar aangezien het afgelopen winter nou niet direct lekker weer was om op pad te gaan (sneeuw, vrieskou veel regen) ben ik vooral veel thuis geweest. Vanaf deze maand ga ik weer op pad, denk ik.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:03 schreef SweetLampie het volgende:
Niemand meer helaas die doet urbexen?
ik wil het wel eens gaan doen, maar dan met iemand anders, omdat ik complete noob ben op dat gebiedquote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:03 schreef SweetLampie het volgende:
Niemand meer helaas die doet urbexen?
Ow, da's waar ook: jij en ik moeten nog samen op pad.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 17:32 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik wil het wel eens gaan doen, maar dan met iemand anders, omdat ik complete noob ben op dat gebied
Ik kan me wel herinneren dat iemand zoiets voorstelde, maar urbex in een groep groter dan 4 is echt vragen om problemen, tenzij je Doel of iets vergelijkbaars uitkiest.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 23:02 schreef trainfreak het volgende:
Gingen we in de zomer van 2010 geen urbex meet houden?![]()
Doel lijkt me wel leuk om eens naartoe te gaan...
Gaat Sarah Walker dan ook mee?quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:05 schreef Chuckster het volgende:
Ik heb nog nooit aan urbex gedaan, maar heb hier altijd al een zwak voor gehad, dus als iemand bereid is een urbex-maagd mee te nemen op sleeptouw, dan houd ik me aanbevolen
Miranda / Chateau Noisy heeft pas weer brand gehad... nu in de kamer met rode plafond en de blauwe plafonds bij de trap (die ook immidels bijna volledig gesloopt isquote:Op donderdag 3 maart 2011 22:57 schreef Chell het volgende:
Ik ben in oktober naar Miranda geweest en ben van plan om als het weer beter wordt zeker weer op pad te gaan! Miranda was mijn eerste 'echte' urbex (op een bliksembezoekje aan een leegstaand pand aan de rand van Antwerpen na), maar het heeft me wel direct in z'n greep gekregen.
Eentje van Miranda
[ afbeelding ]
Aaah wat ontzettend balen zeg. Is het nog wel echt de moeite om te gaan? ik wil namelijk nog een keertje terugquote:Op donderdag 10 maart 2011 10:05 schreef qless het volgende:
[..]
Miranda / Chateau Noisy heeft pas weer brand gehad... nu in de kamer met rode plafond en de blauwe plafonds bij de trap (die ook immidels bijna volledig gesloopt is)
Misschien geeft die brand juist een extra effect...quote:Op donderdag 10 maart 2011 10:21 schreef Puala het volgende:
[..]
Aaah wat ontzettend balen zeg. Is het nog wel echt de moeite om te gaan? ik wil namelijk nog een keertje terug
Geen idee, ben er zelf daarna niet meer geweest...quote:Op donderdag 10 maart 2011 10:21 schreef Puala het volgende:
[..]
Aaah wat ontzettend balen zeg. Is het nog wel echt de moeite om te gaan? ik wil namelijk nog een keertje terug
Het gebouw was mooi zoals het was. Ik heb zelf niets met zwartgeblakerde ruimtes waar je niet meer in kan rondstruinen op zoek naar spullen/details..quote:Op donderdag 10 maart 2011 11:06 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Misschien geeft die brand juist een extra effect...
Ja wow hoi! Woon alleen in Eindhoven (en ouders in Zutphen, dus Wageningen ligt daar dan wel weer tusseninquote:Op vrijdag 11 maart 2011 15:57 schreef Puala het volgende:
Ik wil binnenkort mogelijk nog een keer naar chateau noisy gaan of naar dadipark. Ik pak meestal rondom die plaatsen ook nog wat kleinere/minder bijzondere dingen mee.
Zijn er mensen die interesse hebben om mee te gaan? Ik woon zelf net naast Wageningen in een klein dorp, dus het makkelijkste is iemand die er in de buurt woont/op de route woont.
Je hebt een PMquote:Op vrijdag 11 maart 2011 18:40 schreef Chell het volgende:
Ik heb wel zin Puala![]()
Tenminste Noisy hoef ik niet zo nodig nog eens heen, maar Dadipark lijkt me leuk. Ik woon alleen niet op de route (Den Haag), maar 'k heb wel een leaseauto
Ik stuur je ook even een PMquote:Op vrijdag 11 maart 2011 18:07 schreef Mexicaantje. het volgende:
[..]
Ja wow hoi! Woon alleen in Eindhoven (en ouders in Zutphen, dus Wageningen ligt daar dan wel weer tussenin).
Al aardig wat animo, ben ik nog op tijd of is de groep al groot genoeg nu?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 15:57 schreef Puala het volgende:
Ik wil binnenkort mogelijk nog een keer naar chateau noisy gaan of naar dadipark. Ik pak meestal rondom die plaatsen ook nog wat kleinere/minder bijzondere dingen mee.
Zijn er mensen die interesse hebben om mee te gaan? Ik woon zelf net naast Wageningen in een klein dorp, dus het makkelijkste is iemand die er in de buurt woont/op de route woont.
Wel zelfde terrein. Was echt een groot gebouw waar ik heb rondgelopen, maar hebben ze nu gesloopt.quote:
En gelukkig maar!quote:Op donderdag 17 maart 2011 20:22 schreef Chuckster het volgende:
Denk dat je echt zelf op zoek zult moeten gaan, locaties worden niet zomaar prijsgegeven ivm. vernieling/krakers.
Goed zoeken op 'ze interwebs' en je vindt wel wat
Een lokatie vlakbij die heel aardig getrashed is helaas maar waar erg mooie graffiti aanwezig is is temple plastics in breukelenquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:53 schreef oalammers het volgende:
Ik ben nog niet zo heel lang geleden geintereseerd geraakt in het fotograferen van oude verlaten gebouwen. Nu ben ik vooral bezig geweest met het bezoeken van vele websites die over dit onderwerp gaan.
Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die nog mooie locaties weten in de omgeving van Utrecht, zodat ik het ook eens in de praktijk kan gaan ondervinden.
Bedankt voor de eventuele reacties!
Het delen is misschien niet zo heel erg, maar locaties op en forum posten dat en masse gelezen wordt is gewoon niet echt slim... Een persoonlijke PM of een mailtje werkt gauw wat beter.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 08:59 schreef oalammers het volgende:
Ok bedankt voor de reacties!
Ik begrijp uiteraard wel dat locaties niet zomaar prijs gegeven gaan worden. Het is ook zonde als dat soort locaties vernield worden, omdat ze te druk bezocht worden!
- Flitsen is eigenlijk not done. Gebruik een goed statief. Kan je meteen experimenteren met HDR.quote:Op donderdag 8 april 2010 13:57 schreef Osramp het volgende:
Vanmorgen naar het schooltje geweest, binnen nu en 2 weken ligt het plat. Net vandaag is er een begin gemaakt met de sloop. Vanmiddag komt de asbestfirma erin en dan mag en kan er niemand meer in. Het lijkt erop dat ik de eerste en de laatste ben.
Hier wat voorbeelden, moet nog wat oppoetsen.
[ afbeelding ]
#1A
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb wel gemerkt dat het zonder externe flitser geen doen is. Die had ik weliswaar bij me, maar 1 AA accutje besloot het leven te laten. Dus de rest (eerste 10 ging goed) met de interne flash moeten doen, niet fijn. Bij de algemene tips mag gerust het volgende erbij:
- extra accu's voor je equipment
- bouwhelm. Ik mocht namelijk niet binnen zonder helm, maar die kreeg ik te leen. Gelukkig heb ik zelf een helm, dus die gaat gewoon mee next time.
Ik hoor graag opbouwende kritiek. Dit is voor mij de eerste keer urbex. Binnenkort zal ik wel een showcase maken.
Vraag maar raak zou ik zeggen, je zit hier in het juiste topicquote:Op woensdag 23 maart 2011 18:43 schreef Snuffel88 het volgende:
Ik zet hier ook maar even een berichtje neer. Ben ook nieuw hier, en nieuw met urbex.
Ik wil erg graag bekender mee worden en zou mensen willen spreken die of geinteresseerd zijn, of ervaren om een keer samen te gaan. Ik hoop dat iemand dit aan spreekt.
Houd de groep zo klein mogelijk, maar ga nooit alleen. Het zou niet verstandig zijn om een meet ervan te makenquote:Op vrijdag 25 maart 2011 09:03 schreef trainfreak het volgende:
Zou het geen idee zijn om deze zomer af te spreken om te gaan urbexen?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan Doel of Dadipark ??
Met zoveel zullen we nu ook wel niet zijn zeker, een stuk of 10 misschien?quote:Op vrijdag 25 maart 2011 09:30 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Houd de groep zo klein mogelijk, maar ga nooit alleen. Het zou niet verstandig zijn om een meet ervan te maken
Naar Doel kan dat zeker weten. Dadipark op zich ook nog wel, maar dat is een stuk verder rijden..quote:Op vrijdag 25 maart 2011 09:03 schreef trainfreak het volgende:
Zou het geen idee zijn om deze zomer af te spreken om te gaan urbexen?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan Doel of Dadipark ??
Jep, weet ik.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 11:31 schreef Puala het volgende:
[..]
Naar Doel kan dat zeker weten. Dadipark op zich ook nog wel, maar dat is een stuk verder rijden..
Nee niet dat ik me zo kan bedenken.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 12:14 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Jep, weet ik.
Voor sommigen zal Doel ook wel een eind rijden zijn natuurlijk.
Tenzij er nog andere locaties in de grensregio zijn?
Da's snel zeg!quote:Op vrijdag 25 maart 2011 17:43 schreef Puala het volgende:
Zo, even de daad bij het woord gevoegd:
[Meet] Urbex - Doel - 15 mei
Ja, gewoon doen alsof je benieuwd bent wat het is daar. En helemaal verbaasd reageren dat het niet mag.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 21:28 schreef Snuffel88 het volgende:
Weg juist? Als politie je ziet dan kunnen ze toch beter denken dat je aan het fotograferen bent? o.0.
Alleen op een urbex trip gaan is een van de stomste dingen die je kan doen..quote:Op donderdag 31 maart 2011 20:44 schreef Bundes het volgende:
Hoop dat iemand me kan (of wil) helpen.
Wil erg graag een keer naar Theatre Bizarre, ergens in Belgie. Hoop dat iemand me een prive bericht kan sturen hierover zodat ik een (prive) reportage kan gaan maken, ik zal dan ook alleen gaan.
Heel erg bedankt alvast!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je verstandelijk gehandicapt bent wel jaHet is gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Ziet het er niet veilig uit, riskeer het dan ook niet. Ik ben vaak genoeg in mijn eentje rond wezen kijken en af en toe ook plekken gezien die er wel interessant uitzagen maar waarvan ik wist dat het een groot risico had.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
quote:Op donderdag 31 maart 2011 22:37 schreef MrMonkeyman het volgende:
Gezond verstand:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je verstandelijk gehandicapt bent wel jaHet is gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Ziet het er niet veilig uit, riskeer het dan ook niet. Ik ben vaak genoeg in mijn eentje rond wezen kijken en af en toe ook plekken gezien die er wel interessant uitzagen maar waarvan ik wist dat het een groot risico had.
Op Urbex ben je op een plek waar je niet zou moeten zijn, en dus weet niemand dat je er bent. NIemand weet dus ook of je weer vertrokken bent aan het einde van de dag. Hoe klein de kans ook is, zorg dat je iemand bij je hebt die in geval van nood kan zorgen voor het alarmeren van hulpdiensten. Het bij je hebben van een GSM is niet genoeg. Als je in het Franstalige deel van België rondhobbelt, of voor mijn part in Duitsland, en er gebeurt iets, dan zul je zien dat je plots (in een panieksituatie) niet zo goed je talen meer spreekt. En zelfs al doe je dat wel: Je kunt op zijn best het adres geven, maar wie leidt de ambulance vanaf het hek naar jou? Wil je dat ze eerst een uur een fabriekscomplex uitkammen voor ze jou gevonden hebben?
Zorg nou maar gewoon dat je iemand in de buurt hebt. Je hoeft echt elkaars handje niet vast te houden, maar blijf binnen gehoorsafstand, dan ben je allebei al alleen genoeg.- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
Bij de Mediamarkt heb je een set portofoons die >km reiken voor nog geen 30,- Eur. Erg praktisch ook... En een goede zaklamp!quote:Op vrijdag 1 april 2011 09:15 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Gezond verstand:
Op Urbex ben je op een plek waar je niet zou moeten zijn, en dus weet niemand dat je er bent. NIemand weet dus ook of je weer vertrokken bent aan het einde van de dag. Hoe klein de kans ook is, zorg dat je iemand bij je hebt die in geval van nood kan zorgen voor het alarmeren van hulpdiensten. Het bij je hebben van een GSM is niet genoeg. Als je in het Franstalige deel van België rondhobbelt, of voor mijn part in Duitsland, en er gebeurt iets, dan zul je zien dat je plots (in een panieksituatie) niet zo goed je talen meer spreekt. En zelfs al doe je dat wel: Je kunt op zijn best het adres geven, maar wie leidt de ambulance vanaf het hek naar jou? Wil je dat ze eerst een uur een fabriekscomplex uitkammen voor ze jou gevonden hebben?
Zorg nou maar gewoon dat je iemand in de buurt hebt. Je hoeft echt elkaars handje niet vast te houden, maar blijf binnen gehoorsafstand, dan ben je allebei al alleen genoeg.
Heb de locatie naar je ge-PM'ed, mag ik nu wel mee?quote:Op vrijdag 1 april 2011 21:07 schreef Bundes het volgende:
oke ik neem iemand mee
kan iemand me helpen? pm?
Wat voor fabriek was het? Is het pand een leeg blokkendoos of staan er nog machines in?quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:40 schreef SuperToll het volgende:
Ik reageer hier even omdat ik een perfecte locatie bij mij in de buurt weet. Het gaat om een fabriek die reeds een aantal jaar leeg staat (prov. Utrecht). Het pand is al redelijk gehavend en door mijn voorstudie weet ik dat het een zeer geschikte locatie is voor mogelijk geweldige foto's. Afgelopen zaterdag stond ik samen met 2 maten om 5.30 uur op de stoep, maar om dat moment kwam er een surveillerende politiewagen voorbij. Onvoorstelbaar gezien de locatie best afgelegen is, maar dit was al reden voor deze mannen om er vanaf te zien. Ik zoek nu dus iemand die interesse heeft en beschikt over wat meer ballen.. Ik kan beloven dat het de moeite waard is en dan weinig mensen je voor zijn gegaan. Als je interesse hebt stuur dan svp een pm.
dus het bedrijf is kopje onder gegaan en dient nu als opslag tot alles door de molenquote:Op woensdag 15 mei 2013 16:18 schreef SuperToll het volgende:
Ik vertel niet wat ze produceerden, maar ik kan vertellen dat alle machines er nog staan evenals alle kantoorspullen etc. Alles is plots achter gelaten. Dat maakt deze locatie zeer geschikt voor urbex.
Ach de lijn tussen urbex en infiltration is sowieso al dun imho. Zolang je niets forceert is het trouwens geen inbreken maar insluipen. Schijnt juridisch een groot verschil te maken.quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:37 schreef mentalpower het volgende:
[..]
dus het bedrijf is kopje onder gegaan en dient nu als opslag tot alles door de molen
is geweest.... op deze manier klinkt het meer als breaking and entering.... 2 centen enzo
mja in nederland hoef je je onschuld niet te bewijzen, de politie moet jouw schuld bewijzen zo werkt datquote:Op donderdag 16 mei 2013 09:18 schreef SuperToll het volgende:
Ja anderen zijn al voor geweest om de inbraak te plegen. Hoe bewijs je echter dat JIJ niet degene bent die bijv. dat raam gesloopt heeft, maar dat iemand anders dat heeft gedaan die het pand voor jou heeft bezocht, mocht je gepakt worden? Niet lijkt me..Maarja.. Het moet wel spannend blijven he.
Je ziet vanzelf wel of ze verlaten zijn, toch.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 11:54 schreef SaxoPower het volgende:
Aah gelukkig we posten nog in 2013
Toch een kleine schop
Bij deze ook een kleine vraag.
Hoe ga je eigenlijk na welke panden er gesloopt gaan worden?
Zo weetje natuurlijk oook weer een aantal locaties
Ja maar hoe weetje nu of deze gesloopt gaan worden?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 20:19 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Je ziet vanzelf wel of ze verlaten zijn, toch.
Wat doet dat ertoe? Dat merk je vanzelf wel.quote:Op woensdag 12 juni 2013 08:20 schreef SaxoPower het volgende:
[..]
Ja maar hoe weetje nu of deze gesloopt gaan worden?
Als het gesloopt is heb je dr toch geen k*t meer aan....quote:Op woensdag 12 juni 2013 18:27 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Wat doet dat ertoe? Dat merk je vanzelf wel.
Online zoeken naar sloopvergunningen in desbetreffende gemeenten.quote:Op woensdag 12 juni 2013 08:20 schreef SaxoPower het volgende:
[..]
Ja maar hoe weetje nu of deze gesloopt gaan worden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 21% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 26-06-2013 18:33:26 ]I solemnly swear i'm up to no good
Welk leegstaand gebouw van Philips? :pquote:Op woensdag 26 juni 2013 11:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hoihoi,
Twee straten van mijn huis staat nog een leegstaand gebouw van Philips.
Het is zoals te verwachten in Eindhoven.
En dan wel in de Koenraadlaan. Ik ben er tijdje terug in geweest en ik vind het best wel freaky ^^ geen idee of je er in mag trouwens. Neem stevige schoenen mee alles ligt vol met glas.
Weet ook niet of hij al genoemd was trouwens ^^
foto's zijn van 10-4-2013quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:33 schreef Merlijn het volgende:
Hmm. staat het nog in deze staat? Dan ga ik er binnenkort even kijken.
Ja vond ik ook en kom er iedere dag langs haha.quote:
quote:Op woensdag 26 juni 2013 17:02 schreef RadioSlut het volgende:
Dat zegt me eerlijk gezegd niks, Rf terrein.
Jammer dat ze dat gaan slopen, als je het oplapt heb je eigenlijk gewoon nieuwbouw.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 26-06-2013 18:32:42 ]I solemnly swear i'm up to no good
Hij gaat zo kijkenquote:Op woensdag 26 juni 2013 17:56 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
haha. Je vriend weet het waarschijnlijk wel
[ Bericht 49% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 26-06-2013 18:32:30 ]I solemnly swear i'm up to no good
Doe dat.. Klein vrouwtje, blonde labrador (die meestal smerig en nat is) even zwaaien dat is ik ^^quote:Op woensdag 26 juni 2013 18:33 schreef RadioSlut het volgende:
Dankjewel, het komt me alsnog niet bekend voor, maar ik zal volgende week ofzo wel even een wandelingetje maken daar.
Zonde hoor. Ik weet niet of het pand nog in gebruik was, maar de laatste keer dat ik daar was lag er nog een kat in de etalage te zonnen. Hoop dat die geen slachtoffer is geworden van de brand.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 20:00 schreef Timmos het volgende:
De welkbekende winkel in Doel is niet meer.....
[ afbeelding ]
Google wellicht. Ik denk niet dat je hem hier krijgtquote:Op woensdag 7 augustus 2013 20:38 schreef lumimi het volgende:
Weet iemand urban locatie in Rotterdam?
Kijk eens rond in industriegebieden.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 20:38 schreef lumimi het volgende:
Weet iemand urban locatie in Rotterdam?
Iquote:Op woensdag 26 juni 2013 16:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb geen idee tot welke fabriek het precies behoorde. Maar het staat op jet oude RF terrein.
Het is erg jammer dat er al mensen flink aan het slopen zijn geweest en dat alles onder de graffiti zit.
Om een idee te krijgen (we zijn niet heel ver geweest had een vriendin bij en die durfde op een gegeven moment niet meer verder ^^
[ link | afbeelding ]
DSC_2456ding by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_2484ding by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_2459ding by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_2471ding by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_2472ding by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_2478-001ding by Thinkk-Pinkk, on Flickr
Ik ben daar nog geweest toen het gehele pand er nog stondquote:Op woensdag 26 juni 2013 16:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb geen idee tot welke fabriek het precies behoorde. Maar het staat op jet oude RF terrein.
Het is erg jammer dat er al mensen flink aan het slopen zijn geweest en dat alles onder de graffiti zit.
Om een idee te krijgen (we zijn niet heel ver geweest had een vriendin bij en die durfde op een gegeven moment niet meer verder ^^
[ link | afbeelding ]
DSC_2456ding by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_2484ding by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_2459ding by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_2471ding by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_2472ding by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_2478-001ding by Thinkk-Pinkk, on Flickr
Vet hoorquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 11:17 schreef MrMonkeyman het volgende:
[..]
I
[..]
Ik ben daar nog geweest toen het gehele pand er nog stond
[ afbeelding ]
Ik ben echt al half Eindje binnengewandeld en opgeklommen, maar dit was imo wel het vetste pand vanwege de grootte
Ze zijn daar nu echt een hele nieuwe nieuwbouwwijk aan het bouwen en een eindje verderop zijn ze ook het oude industrie gedeelte compleet aan het renoveren en slopen. Er zijn nog een paar leegstaande panden in Ehv waar je wel toffe shoots kunt houden.quote:Op zondag 11 augustus 2013 08:45 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Vet hoorben benieuwd hoe lang het nog blijft staan.
Ik heb precies hetzelfde.quote:Op maandag 19 augustus 2013 17:52 schreef OmegaV6 het volgende:
Zijn er nog mensen hier uit het zuiden die nog wel eens vaker op Urban Exploring gaan? Ik ben zelf ook al enige tijd erover aan het denken om te gaan, wordt iedere keer razend enthousiast als ik foto´s zie; maar goed, als beginner kun je af en toe beter gewoon eens met iemand meelopen die het vaker gedaan heeft
Komt bij dat ik niemand uit mijn directe omgeving ken die hier ook maar iets om geeft, en om nu altijd alleen te moeten gaan...
Ik weet het woon er 2 straten vanaf ^^quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:03 schreef MrMonkeyman het volgende:
[..]
Ze zijn daar nu echt een hele nieuwe nieuwbouwwijk aan het bouwen en een eindje verderop zijn ze ook het oude industrie gedeelte compleet aan het renoveren en slopen. Er zijn nog een paar leegstaande panden in Ehv waar je wel toffe shoots kunt houden.
De eerste van die link is niet Buzludzha. Ook de beschrijving dat het een gas opslag silo is klopt niet.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 16:27 schreef very het volgende:
Als iemand hier bij any change google maps locaties bij weet...graag
http://gizmodo.com/an-eph(...)rial-ruin-1173257449
Die eerste heb ik al:
Buzludzha Monument
Ok...2e plaatje inderdaad danquote:Op donderdag 22 augustus 2013 20:01 schreef -Techno- het volgende:
[..]
De eerste van die link is niet Buzludzha. Ook de beschrijving dat het een gas opslag silo is klopt niet.
Daarnaast is het delen van locaties op openbare fora not done in de "urbex scene". Daar ga ik verder geen discussie over voeren trouwens. Maar voor iedereen die wat leuke locaties wilt doen, Luik en omgeving barst ervan.
Dat kan kloppen, voor 1 sept moest alles tegen de vlakte zijnquote:Op maandag 2 september 2013 09:17 schreef trainfreak het volgende:
Eventjes melden dat het niet meer de moeite is om nog naar Dadipark te gaan.
Ik was gisteren in de buurt en ben eventjes gaan kijken en alles is platgegooid ...
Blijkbaar ja...quote:Op maandag 2 september 2013 11:30 schreef Puala het volgende:
[..]
Dat kan kloppen, voor 1 sept moest alles tegen de vlakte zijn
Kritiek: dit is geen urbexquote:Op dinsdag 3 september 2013 09:23 schreef Democrazy het volgende:
Laatst in Gent/Antwerpen geweest. Dat is ook een uitstekende locatie voor wat oudere architectuur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kritiek is welkom!
Dit is geen urbexquote:Op dinsdag 3 september 2013 09:23 schreef Democrazy het volgende:
Laatst in Gent/Antwerpen geweest. Dat is ook een uitstekende locatie voor wat oudere architectuur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kritiek is welkom!
heb altijd maar 1 mooie met 4 rollertjes... en die donkere er bleef wat hangen in het toestel kwam ik daarna achter.quote:Op maandag 9 september 2013 19:03 schreef IrishBastard het volgende:
Die foto is wel echt sfeervol, de rest deed me niet zo veel
klopt! en dat klopt ook weer meteen niet eigenlijk.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 22:25 schreef very het volgende:
[..]
En of het "done" is of niet:
Ik weet niet of je de TT hebt gelezen?
Het noemen van locaties is nogal het hele punt van dit topic
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:48 schreef Vinceee het volgende:
Sinds kort is mijn interesse behoorlijk gewekt, lijkt me erg gaaf om eens te doen!
Maar ben helaas een echte noob qua fotografie, ben meer van het filmen maar heb eigenlijk niet echt goede apparatuur...![]()
Iemand die met mij de noob uit wil hangen?
Bedankt voor jullie enthousiasme! Pff..quote:Op maandag 11 november 2013 10:56 schreef SuperToll het volgende:
Dat doe je maar ergens anders dan op FOK!
Dude het is gewoon spam hoorquote:Op maandag 11 november 2013 11:02 schreef SuperToll het volgende:
[..]
Bedankt voor jullie enthousiasme! Pff..
En wat staat er in jou sig dan? Uhuh.. ook spam.quote:
Ja, je ziet het verschil heel goed, goed gedaanquote:Op maandag 11 november 2013 11:04 schreef SuperToll het volgende:
[..]
En wat staat er in jou sig dan? Uhuh.. ook spam.
Achja het is al best zo. Heb er niet zo bij stilgestaan. Excuse moiquote:Op maandag 11 november 2013 11:04 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ja, je ziet het verschil heel goed, goed gedaan
Die locatie is ergens in België.quote:Op woensdag 13 november 2013 09:32 schreef kanovinnie het volgende:
Waar is die laatste plek?
Wel weer typisch dat als je google'd op Expedition Antarctiqu je allerlei foto's van dezelfde dingen ziet uit net de andere hoek. En dat is is nou net wat ik het cliche vind van urbex. Zeker in Nederland zijn er gewoon geen unieke plekken.
IJmuiden?quote:Op maandag 27 januari 2014 11:25 schreef DonAntoin het volgende:
Afgelopen maand ook een paar keer op pad geweest.
Hoogovens
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Villa
[ afbeelding ]
Mijn
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kantoor
[ afbeelding ]
Wil ik nog steeds eens heen. maar heb een verbod gekregen van mijn vader en moeder. ja echt ben je 24 en zeggen ze nog je mag niet.. Ik denk dat ze het echt menenquote:Op maandag 27 januari 2014 16:59 schreef J03llV het volgende:
Wanneer komt er een FOT! meet in tsjernobyl?
Ik wil er ook nog een x heen in m'n leven.. Het zou na 25.000 jaar pas bewoonbaar kunnen zijn, alhoewel er nog steeds mensen leven in de bossen enzo..quote:Op maandag 27 januari 2014 17:04 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Wil ik nog steeds eens heen. maar heb een verbod gekregen van mijn vader en moeder. ja echt ben je 24 en zeggen ze nog je mag niet.. Ik denk dat ze het echt menen![]()
![]()
ik ga met jullie mee! Lijkt me ook erg tof.quote:Op maandag 27 januari 2014 17:26 schreef J03llV het volgende:
[..]
Ik wil er ook nog een x heen in m'n leven.. Het zou na 25.000 jaar pas bewoonbaar kunnen zijn, alhoewel er nog steeds mensen leven in de bossen enzo..
Gewoon zeggen dat je naar oekraïne gaat
En terechtquote:Op maandag 27 januari 2014 18:38 schreef DonJames het volgende:
Die trip stond hier ook gepland, maar ik wacht even de situatie in Kiev af..
Ik wil ookquote:Op maandag 27 januari 2014 17:26 schreef J03llV het volgende:
[..]
Ik wil er ook nog een x heen in m'n leven.. Het zou na 25.000 jaar pas bewoonbaar kunnen zijn, alhoewel er nog steeds mensen leven in de bossen enzo..
Gewoon zeggen dat je naar oekraïne gaat
Boeiend onderwerpquote:Op maandag 27 januari 2014 19:26 schreef J03llV het volgende:
Toevallig zit ik een NL samenvatting te maken ( niet voor de lol, moet af morgen) over kernenergie, waaronder tsjernobyl.. Dit kan geen toeval zijn!
Ik zal de komende jaren niet kunnenquote:Op maandag 27 januari 2014 20:27 schreef xuryah het volgende:
[..]
Boeiend onderwerp![]()
Maarre, wanneer plannen we deze meet?
Je maakt maar tijd en geld!quote:Op maandag 27 januari 2014 20:42 schreef J03llV het volgende:
[..]
Ik zal de komende jaren niet kunnenTripje naar tsjernobyl kost al een paar honderd euro.. en dan nog vliegticket etc
Daarbij, binnenkort studeren dus geen tijd voor fancy tripjes! Alhoewel ik wel heel graag wil!
Dat mocht in 2010 ook al niet, maar daarna is alles dichtgetimmerd, maar nu schijnt het wel weer te kunnen.. Mogen heb ik het niet overquote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:15 schreef soapie het volgende:
Ik ben er in september ofzo geweest, mocht nergens naar binnen.... Helaas!
Mag ik dan ook mee?quote:Op maandag 27 januari 2014 20:27 schreef xuryah het volgende:
[..]
Boeiend onderwerp![]()
Maarre, wanneer plannen we deze meet?
Nope, maar eerst zuur en dan zoet enzoquote:Op dinsdag 28 januari 2014 17:33 schreef J03llV het volgende:
[..]
Omdat je psv'er bent dan..
Gaat niet zo goed met "ons" cluppie he
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |