abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79467981
Heb al het 1 en ander doorgelezen op internet inclusief hier ook een topic over dit onderwerp.

Als je dan zo op internet leest hoe erg hard gelovige reageren op het idee dat je met iemand een relatie aangaat die niet gelovig is. Die haalt je bij god weg ... en dat soort dingen zie je telkens voorbij komen. Maar ik vind dit zulke enge gedachten.

Daarnaast bots je zo vaak je hoofd in de relatie. Ook al zouden wij elkaar er vrij in laten. Maar je merkt telkens zo'n indirecte druk richting het geloof. Ben er wel eens heen geweest met een kerstviering... en dan krijg je zo'n sterk gevoel van een cult.

Naja mensen die hier ervaring in hebben of een mening?

Laten we het wel een beetje respectvol houden aub
pi_79468230
Ik heb kort geleden een meisje ontmoet die gelovig is. Ze zat dan weer bij e.o.a aftakking waarbij sex gewoon mocht. Maar ondanks dat, werkte het totaal niet, ik ben niet gelovig.

Voorbeeld:

Zondagochtend de televisie even aan, en ja start op nederland 1... heilige zang..

Ik; Getver, direct zet ik hem op een andere zender
Zij: Ja maar ik vind het mooi om te kijken
Ik:
Zij:
  Redactie Frontpage / Weblog maandag 22 maart 2010 @ 22:07:02 #3
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_79468628
Nee maar ok
Ik ben ook gelovig, maar niet zo zwaar ken ook voorbeelden van relaties die stuk zijn gegaan doordat mensen het te zwaar erdoorheen drukken, dat vind ik niet zo gezond.

Ik zou zeggen, ga gewoon bij haar weg als je er niet mee om kan gaan waarschijnlijk blijft ze toch zo.
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  maandag 22 maart 2010 @ 22:10:49 #4
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_79468882
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:01 schreef MdMa98 het volgende:
Ik heb kort geleden een meisje ontmoet die gelovig is. Ze zat dan weer bij e.o.a aftakking waarbij sex gewoon mocht. Maar ondanks dat, werkte het totaal niet, ik ben niet gelovig.

Voorbeeld:

Zondagochtend de televisie even aan, en ja start op nederland 1... heilige zang..

Ik:
Zij:
  maandag 22 maart 2010 @ 22:16:28 #5
253853 Grimbert
Bleep bleep boem!
pi_79469254
'T werkt niet in een relatie, mijn ex is gelovig (heiden) en ik geloof in helemaal niks. Op net dat ene na hadden we een hele goede relatie maar zij miste datgene bij mij wat voor haar zo belangrijk was.
Ja, behalve soms.
pi_79469400
Ouders van mijn vriendin behoorlijk gelovig. Niet extreem ofzo, maar wel echt er mee bezig.
Mijn vriendin zelf geloofd wel in God, maar ze doet er voor de rest niets mee.
Enige lastige is dat we van die ouders niet bij elkaar mogen slapen op 1 kamer. Maar daar raak je wel aan gewend
Ze respecteren verder volledig dat ik niet gelovig ben.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 22 maart 2010 @ 22:20:33 #7
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_79469554
quote:

Voorbeeld:

Ik:
Zij:
Mjah inderdaad
Ik denk ook niet dat een relatie kan werken als de één wel gelooft en de ander niet. Zeker in het voorbeeld dat MdMa98 hier geeft. "zij" is in dit geval te gelovig voor iemand die niet gelooft.

Alleen als je iemand hebt die "misschien" gelooft kan het wmb (voorbeeld):

jij "denk jij dat er iets is na de dood "
zij: "ja dat denk ik wel "
jij: "mmmm ik denk het niet hoor "
zij: "okee, we zien wel . GODVERDOMME de kat heeft in huis gescheten!!! "
jij "ruim je het even op ? "
zij: "ja schatje "
pi_79469696
haha het is prettig om een wat luchtige discussie erover te hebben

maar idd het voorbeeld met op zondag morgen de tv aan. ja heb vaak zoiets van... als ik opdring dat god niet echt is... owh dat kan niet! en aandringen dat hij wel bestaat kan wel...

naja tis niet alleen maar zo gepolariseerd! meeste momenten zijn goed tussen haar en mij. het is vooral buiten onze relatie mensen uit haar vriendengroep(gelovigen) die dan druk op haar uitoefenen. daar word ik zo pissig van
pi_79469942
Maar ik ben maar 3 weken met haar omgegaan gewoon de kleine dingen:

In de auto: 130 rijden (120 max)
Zij: god heeft liever niet dat je 130 rijdt.
Ik:

Of een vriend van mij die compleet bekeerd is door zijn vriendin (ook weer e.o.a aftakking)

Hij: Jongens jullie moeten echt geloven dat de heer bestaat! Ik ben er van overtuigd, heb hem gezien!
Wij: (aan het bier)

Gelovig? prima, maar hou lekker voor je
pi_79470135
nou ik krijg vaak het argument je moet er open voor staan... maar zou ik dan niet eerder 100 andere geloven afgaan voordat ik christelijke geloof accepteer?

staat zover van de realiteit voor mij
pi_79470248
Wat vind jij zelf van geloof?

De hele gedachtegang zou al flink met die van mij botsen en dat is iets wat ik niet graag in mijn vriendin zou willen zien. Laat staan dat ik er constant mee geconfronteerd word.
  maandag 22 maart 2010 @ 22:35:31 #12
253853 Grimbert
Bleep bleep boem!
pi_79470415
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:26 schreef MdMa98 het volgende:

Ik:

Of een vriend van mij die compleet bekeerd is door zijn vriendin (ook weer e.o.a aftakking)

Hij: Jongens jullie moeten echt geloven dat de heer bestaat! Ik ben er van overtuigd, heb hem gezien!

Haha, ik scharrel een beetje met een extreme christen, maar die heeft me nog niet één keer geprobeerd te bekeren gelukkig.
Ja, behalve soms.
pi_79470500
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:35 schreef Grimbert het volgende:

[..]

Haha, ik scharrel een beetje met een extreme christen, maar die heeft me nog niet één keer geprobeerd te bekeren gelukkig.
Als diegene jou respecteerd, zal het ook niet gebeuren.
  maandag 22 maart 2010 @ 22:38:55 #14
253853 Grimbert
Bleep bleep boem!
pi_79470609
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:37 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

Als diegene jou respecteerd, zal het ook niet gebeuren.
Dat doet ze volgens mij ook wel, en ik haar ook.
Ja, behalve soms.
pi_79470719
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:32 schreef Fortitude het volgende:
Daar kan ik kort over zijn. Ik heb niet één overtuiging die niet openstaat voor een rationeel kritisch oordeel, of die vaststaat gedurende mijn hele leven.
pi_79470756
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:32 schreef Fortitude het volgende:

De hele gedachtegang zou al flink met die van mij botsen en dat is iets wat ik niet graag in mijn vriendin zou willen zien. Laat staan dat ik er constant mee geconfronteerd word.
Met mij botst dit ook enorm. Heb niks met het geloof maar is echt een super meid dus je hebt zoiets van... ja met elke meid is wel wat. Zolang zij mij respecteert dat ik mijn ding daarin doe.(niks dus)
pi_79471261
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:42 schreef Blepper het volgende:

Zolang zij mij respecteert dat ik mijn ding daarin doe.
Eens. Maar doet ze dit niet dan? Sociale druk van kennissen kan zij niks aan doen. Heilig zang mooi vinden is ook niet bepaald druk op jou uitoefenen. Je zal steeds met geloof geconfronteerd worden, het is nou eenmaal een groot deel van haar leven. Dit is iets wat jij van haar moet accepteren. En daarmee bedoel ik dus ook dat je haar geloof niet gaat opvatten alsof zij jou probeert te overtuigen.
pi_79473360
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:23 schreef Paul het volgende:
Mensen die niet geloven komen gewoon in de hel, sorry
+
pi_79475423
M'n vriend gelooft, ik niet. Merk er vrijwel niets van, als hij het niet gezegd zou hebben, zou ik het denk ik niet eens geweten hebben. Geen problemen ook verder. Laatst nog wat luchtige grappen over gemaakt.
Alleen schelden met 'godverdomme' doe ik niet meer in zijn bijzijn, vindt hij niet zo fijn.
pi_79475675
tvp. Ik moet mij ook inhouden wat betreft godverdomme.
pi_79475726
Het rolt ook zo lekker van de tong af, het is net roggelen zonder te roggelen. Op het werk moet ik mij ook inhouden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fortitude op 23-03-2010 00:43:52 ]
pi_79475902
quote:
Op maandag 22 maart 2010 21:57 schreef Blepper het volgende:
Heb al het 1 en ander doorgelezen op internet inclusief hier ook een topic over dit onderwerp.

Als je dan zo op internet leest hoe erg hard gelovige reageren op het idee dat je met iemand een relatie aangaat die niet gelovig is. Die haalt je bij god weg ... en dat soort dingen zie je telkens voorbij komen. Maar ik vind dit zulke enge gedachten.

Daarnaast bots je zo vaak je hoofd in de relatie. Ook al zouden wij elkaar er vrij in laten. Maar je merkt telkens zo'n indirecte druk richting het geloof. Ben er wel eens heen geweest met een kerstviering... en dan krijg je zo'n sterk gevoel van een cult.

Naja mensen die hier ervaring in hebben of een mening?

Laten we het wel een beetje respectvol houden aub
Heb het topic niet helemaal doorgelezen.
Maar het hangt helemaal af van hoe 'gelovig' je vriendin is.
Gebruikt ze het geloof als een richtlijn (wat ik ook doe) of is ze helemaal strikt aan de 10 geboden om het zo maar effe hard te noemen.
Volgens mij moet je het een beetje relativeren, de bijbel is natuurlijk ook al oud.
Gebruik die als een richtlijn in de huidige tijd en relativeer het een beetje naar deze tijd.

Er zijn nog al wat stromingen in het christelijk geloof die daarover niet allemaal hetzelfde denken.
Maar dat hou je altijd natuurlijk, blijf rechtvaardig, dat is het belangrijkste.
Do what you love, love what you do!
pi_79476148
quote:
Op maandag 22 maart 2010 21:59 schreef Paul het volgende:
Leuk dat je vriendin gelovig is, ik hoop dat ze je veel kan bijbrengen.
Open je hart voor god, en hij zal bij je binnen treden
Haal jouw vriendin weg bij God en jij kunt bij haar naar binnen treden.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
pi_79476230
Dat hele geloof gezeik, kan er nog steeds niet bij kwam er paar jaar terug pas achter dat er echt mensen zijn die geloven in dat slang appel gedoe etc.

Ik dacht dat ze gewoon een grapje aan het maken waren.
En nog snap ik het niet.
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 07:00:37 #25
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79477649
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:25 schreef Chule het volgende:
M'n vriend gelooft, ik niet. Merk er vrijwel niets van, als hij het niet gezegd zou hebben, zou ik het denk ik niet eens geweten hebben. Geen problemen ook verder. Laatst nog wat luchtige grappen over gemaakt.
Alleen schelden met 'godverdomme' doe ik niet meer in zijn bijzijn, vindt hij niet zo fijn.
Omdat je met dat woord namelijk iets over je afroept, steeds als je het zegt, vraag je aan God of hij je wilt verdoemen. Als er geen bekering plaatsvindt en je niet gered wordt door geloof in Jezus, dan is een waarschuwing, dat God het uitvoert voor eeuwig. In zijn liefde en geduld wilt hij mensen redden van de vlammen.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 07:11:54 #26
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79477701
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:43 schreef kree het volgende:

[..]

Heb het topic niet helemaal doorgelezen.
Maar het hangt helemaal af van hoe 'gelovig' je vriendin is.
Gebruikt ze het geloof als een richtlijn (wat ik ook doe) of is ze helemaal strikt aan de 10 geboden om het zo maar effe hard te noemen.
Volgens mij moet je het een beetje relativeren, de bijbel is natuurlijk ook al oud.
Gebruik die als een richtlijn in de huidige tijd en relativeer het een beetje naar deze tijd.

Er zijn nog al wat stromingen in het christelijk geloof die daarover niet allemaal hetzelfde denken.
Maar dat hou je altijd natuurlijk, blijf rechtvaardig, dat is het belangrijkste.
Ik denk dat je niks van het geloof in Jezus begrijpt, nog zijn woorden. Stel jezelf maar eens de vraag, of je ook weleens de richtlijnen doet overtreden?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 07:37:31 #27
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_79477836
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 07:11 schreef matthijs.. het volgende:
Ik denk dat je niks van het geloof in Jezus begrijpt, nog zijn woorden. Stel jezelf maar eens de vraag, of je ook weleens de richtlijnen doet overtreden?
Welke richtlijnen? Noem er eens een paar?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_79478007
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:16 schreef Grimbert het volgende:
'T werkt niet in een relatie, mijn ex is gelovig (heiden) en ik geloof in helemaal niks. Op net dat ene na hadden we een hele goede relatie maar zij miste datgene bij mij wat voor haar zo belangrijk was.

Het kan overigens best. Ik ben ondertussen ruim 10 jaar getrouwd met iemand die zeer gelovig is. Wederzijds respect en niet al te veel discussies op dat onderwerp kunnen helpen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 08:08:50 #29
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_79478097
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 08:00 schreef Sometimes het volgende:
Het kan overigens best. Ik ben ondertussen ruim 10 jaar getrouwd met iemand die zeer gelovig is. Wederzijds respect en niet al te veel discussies op dat onderwerp kunnen helpen.
Ik zou dat niet kunnen, denk ik. Ik ga me ergeren aan dat soort domheid op een gegeven moment.

Ik kan nooit zoveel respect opbrengen voor slecht onderbouwde meningen.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_79478358
Goedemorgen!

Wat mij nog te binnen schoot!

Met dat meiske een discussie gehad over het onstaan van de aarde, toen was het duidelijk dat zij en ik geen toekomst samen zouden hebben. Ze stemde haar hele leven er zo ook op af.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 08:39:02 #31
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_79478490
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 08:28 schreef MdMa98 het volgende:
Goedemorgen!

Met dat meiske een discussie gehad over het onstaan van de aarde, toen was het duidelijk dat zij en ik geen toekomst samen zouden hebben. Ze stemde haar hele leven er zo ook op af.
Ah yes... de reden om het uit te maken... zij deelt mijn geloof in Darwin niet..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_79478934
Iedereen moet natuurlijk geloven wat hij of zij zelf wilt, maar het zou voor mij niet werken omdat ik me simpelweg niet in zo iemand zou kunnen verplaatsen. Plus dat ik me eraan zou gaan storen, zoals in een aantal bovenstaande voorbeelden.

Dan heb ik het wel over 'actieve' gelovigen. Als iemand gewoon gelooft en er verder niets mee doet dan zou het misschien nog kunnen. Maar ik denk wel dat geloof typisch zo'n onderdeel van een relatie is waarbij je behoorlijk op één lijn moet zitten, aangezien het voor veel gelovigen hun leven sterk beïnvloedt.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:07:30 #33
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_79482906
Gristenmeisjes zijn super: doen alsof ze heel braaf enzo zijn maar juist door die brave opvoeding slaan ze helemaal door. Wilde seksbeesten zijn het!
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:28:16 #34
260000 Cat_Tank
Is not amused
pi_79483642
Nee, ik kan het niet. Ooit was er een Christelijke jongen die wel wat met me wilde, maar ik zag meteen in dat dat niet ging werken. Ik vind veel van de Bijbel allemaal mooi en prachtig hoor, maar sommige dingen zijn echt bekrompen en gewoon niet te geloven. Voor mensen die liefde prediken zijn het daarnaast soms wel erg onderdrukkende en angstzaaiende mensen zeg!
SPACE AND TIME ARE NO OBSTACLE TO CAT_TANK
Cat_Tank is strong
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:30:00 #35
253853 Grimbert
Bleep bleep boem!
pi_79483704
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:07 schreef Catbert het volgende:
Gristenmeisjes zijn super: doen alsof ze heel braaf enzo zijn maar juist door die brave opvoeding slaan ze helemaal door. Wilde seksbeesten zijn het!
Haha, klopt helemaal.
De eerste keer met een christen schrok ik me dood
Ja, behalve soms.
pi_79483790
quote:
'Van de Milan-spelers ben ik het meest bevreesd voor Seedorf', zei Rooney vooruitlopend op de confrontatie tegen Gazzetta dello Sport. 'Hij is waarschijnlijk de beste speler tegen wie ik ooit heb gespeeld.'
  dinsdag 23 maart 2010 @ 13:35:33 #37
295330 Het_Boek
Ik lees niet.
pi_79488187
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:30 schreef Grimbert het volgende:

[..]

Haha, klopt helemaal.
De eerste keer met een christen schrok ik me dood
Nu moet je verder vertellen
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:38:03 #38
253853 Grimbert
Bleep bleep boem!
pi_79490653
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:35 schreef Het_Boek het volgende:

[..]

Nu moet je verder vertellen
Ze ging zo hard loos dat had ik gewoon nooit verwacht, ze leek zo onschuldig.
Maar 't ging dan ook echt hard, tegen de pijngrens aan. Fijn was het wel
Ja, behalve soms.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:01:19 #39
295330 Het_Boek
Ik lees niet.
pi_79491589
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:38 schreef Grimbert het volgende:

[..]

Ze ging zo hard loos dat had ik gewoon nooit verwacht, ze leek zo onschuldig.
Maar 't ging dan ook echt hard, tegen de pijngrens aan. Fijn was het wel
Leuk is dat toch eigenlijk he? Dat je nooit echt aan iemand kan zien hoe hij/zij in bed is
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:09:31 #40
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_79491928
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:01 schreef Het_Boek het volgende:
Leuk is dat toch eigenlijk he? Dat je nooit echt aan iemand kan zien hoe hij/zij in bed is
Andersom gebeurt ook. Ex van me is een hele mooie meid (lang, prachtig figuur, perfecte borsten, donker haar), helemaal in m'n nopjes. Alleen was ze zo asexueel als de pest. Opgewonden werd ze alleen als je erg je best doet (niet een keer spontaan ofzo), vond het helemaal prachtig klaargelikt te worden maar daarna mocht ik van geluk spreken als ze een keer zin had daadwerkelijk te seksen. Beetje kut als je iedere keer dat je d'r onder de douche vandaan ziet komen haar helemaal doormidden wilt zagen

En dan anderhalf jaar later als je al een vriendin hebt aan je melden dat ze de seks zo goed vondt
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_79501241
Een vriendin van mij is ook sterk gelovig maar no way dat het ooit wat met haar word, zij wou eerst iets met mij. Maar toen hadden we dus soms discussies over god en zegt ze "Ja god bestaat kijk maar naar de wonderen in de grot van Lourdes"

En dan kan ik me lach gewoon niet meer inhouden
  dinsdag 23 maart 2010 @ 18:51:37 #42
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_79501411
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 18:47 schreef ReWout het volgende:
Een vriendin van mij is ook sterk gelovig maar no way dat het ooit wat met haar word, zij wou eerst iets met mij. Maar toen hadden we dus soms discussies over god en zegt ze "Ja god bestaat kijk maar naar de wonderen in de grot van Lourdes"

En dan kan ik me lach gewoon niet meer inhouden
Geen rake opmerking gemaakt over een andere natte grot?
pi_79501560
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 08:28 schreef MdMa98 het volgende:
Goedemorgen!

Oh ja die discussie had ik ook ooit een keer met die vriendin. Echt zo van ja ik denk dat aarde toch wel al een paar miljard jaar oud is zoals de wetenschap zegt dat het is. En zij dan héél serieus... "Ja ik denk dat de aarde 6000 jaar oud is"

En sorry maar dan ook kan ik me lach gewoon niet onderdrukken
  dinsdag 23 maart 2010 @ 19:00:21 #44
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79501756
http://www.godfinder.org/ staan al 5000 goden op. Jij gelooft gewoon in 1 god(Yahweh) minder dan haar.

Wat een onzin allemaal he.
People demand freedom of speech as a compensation
for the freedom of thought which they seldom use.
pi_79518472
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:53 schreef Theoria_Colorum het volgende:

[..]

Haal jouw vriendin weg bij God en jij kunt bij haar naar binnen treden.

Die ene die zegt dat zijn vriendin gelovig is, hijzelf atheist is maar haar dan vervolgens een heiden noemt heeft het geloof ik niet helemaal door...

In principe lijkt me dat het niet per sé een probleem hoeft te zijn. Maar als mijn partner zich sterk zou laten leiden door blind geloof, zou ik er gewoon op afknappen dat ze te weinig voor zichzelf denkt, zoals eerder genoemd voorbeeld dat de aarde 6000 jaar oud is. Als iemand natuurkunde heeft gestudeerd, en met die wetenschap toch een manier vindt om op zijn/haar eigen manier in god te geloven, zou ik er waarschijnlijk weer geen moeite mee hebben. Maar alles maar klakkeloos aannemen zonder naar de dingen die het tegenspreken te kijken vind ik zo dom, op welk vlak dan ook.
  woensdag 24 maart 2010 @ 08:09:31 #46
253853 Grimbert
Bleep bleep boem!
pi_79518586
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 07:59 schreef Sandoval het volgende:

[..]

Die ene die zegt dat zijn vriendin gelovig is, hijzelf atheist is maar haar dan vervolgens een heiden noemt heeft het geloof ik niet helemaal door...
Anders google je voordat je blaat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Heiden_%28geloof%29 , http://nl.wikipedia.org/wiki/Heidendom
Ja, behalve soms.
pi_79550185
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 08:09 schreef Grimbert het volgende:

[..]

Anders google je voordat je blaat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Heiden_%28geloof%29 , http://nl.wikipedia.org/wiki/Heidendom
quote:
Onder heidendom of paganisme (uit het Engels, betekent letterlijk heidendom) worden door het christendom alle religies begrepen die noch monotheïstisch zijn, noch op de Bijbel zijn gebaseerd.
I rest my case
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:25:07 #48
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_79550669
quote:

Ik:
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:31:25 #49
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_79551013
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 07:00 schreef matthijs.. het volgende:
Omdat je met dat woord namelijk iets over je afroept, steeds als je het zegt, vraag je aan God of hij je wilt verdoemen. Als er geen bekering plaatsvindt en je niet gered wordt door geloof in Jezus, dan is een waarschuwing, dat God het uitvoert voor eeuwig. In zijn liefde en geduld wilt hij mensen redden van de vlammen.
Wil is zonder t.

Redt Jesus eigenlijk?
Ik ga naar huis.
  woensdag 24 maart 2010 @ 23:23:52 #50
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79553458
De halve wereldbevolking gaat dood van de honger of oorlog. Elke dag sterven baby's. Liefdevolle god. Er is gewoon niet wonderlijks of onverklaarbaars meer aan.
  donderdag 25 maart 2010 @ 01:06:05 #51
292678 Sneaf
"sarcasme"
pi_79555997
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 23:23 schreef Ad_rem het volgende:
De halve wereldbevolking gaat dood van de honger of oorlog. Elke dag sterven baby's. Liefdevolle god. Er is gewoon niet wonderlijks of onverklaarbaars meer aan.
HIJ bestaat echt HIJ zal je verlossen als je er maar voor open staat! Aanbid Jezus en HIJ zal je vergeven en lief hebben.

Maar gelukkig is het nu uit met mijn vriendin
pi_79556127
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 01:06 schreef Sneaf het volgende:

Maar gelukkig is het nu uit met mijn vriendin ex
pi_79559346
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:25 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Ik heb al weken niks meer van haar vernomen. Via Hyves !! (Ja ik zei hvyes..) merkte ik dat ze al een nieuwe date heeft gescoord. Naar aanleiding van onze eerste date opende ik dit topic Een meisje te logeren . En zowat niemand weet nog steeds wie ze nou werkelijk is (Ze zit hier ook op fok).
  donderdag 25 maart 2010 @ 16:02:38 #54
292678 Sneaf
"sarcasme"
pi_79573440
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 01:15 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het kan niet uit zijn met mijn ex want dan was het al immers mij ex
pi_79573593
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:02 schreef Sneaf het volgende:

[..]

Het kan niet uit zijn met mijn ex want dan was het al immers mij ex
Dat bedacht ik me later ook ja.
  donderdag 25 maart 2010 @ 16:07:24 #56
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_79573625
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 23:23 schreef Ad_rem het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, ik heb respect voor iedereen, gelovigen en ongelovigen, en ik wil me normaal gesproken helemaal niet mengen in deze discussies omdat het toch zinloos is, maar hier wil ik toch even op inhaken.
Dit is namelijk iets wat heel veel ongelovigen altijd zeggen. Maar als je het gaat bekijken vanuit het oogpunt van het geloof, is het slechte in de wereld hier niet door God, maar door satan
Er was een paradijs waarin alles perfect was, maar dat is verneukt door de mens (Adam en Eva) en daardoor zijn zij daaruit verbannen en is de 'zondige wereld' gekomen waarin dus alle ellende in voorkomt.
God daar de schuld van geven is dus onterecht. (Vind ik )

Ik geloof zelf, maar ga niet naar de kerk en ben er niet zo mee bezig. Ik wil ook helemaal geen mensen bekeren sls ze daar niet voor open staan en heb ook niet de behoefte om er uit mijzelf over te praten. Maar soms heb je een gespreksonderwerp (bijvoorbeeld geesten) en dan heb ik een andere mening daarover als bijv. degene waar ik op dat moment mee praat. Dan ga ik niet mijn mening voor me houden, omdat het toevallig een 'christelijke' mening is. En ik vind dat diegene mijn mening dan ook maar gewoon moet respecteren, ik respecteer zijn/haar mening immers ook op zo'n moment.

Verder heb ik alleen maar ongelovige vriendjes gehad en heeft nooit problemen opgeleverd. Misschien ook wel omdat ik niet zo'n opdringerige en vrome gelovige ben als sommige anderen.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  donderdag 25 maart 2010 @ 16:15:12 #57
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_79573919
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:07 schreef VeerEli het volgende:
Er was een paradijs waarin alles perfect was, maar dat is verneukt door de mens (Adam en Eva) en daardoor zijn zij daaruit verbannen en is de 'zondige wereld' gekomen waarin dus alle ellende in voorkomt.
Als een dierentuin allemaal leeuwen in een woonwijk los gaat laten krijgt de dierentuin ook gezeik.
Ik ga naar huis.
pi_79574075
Ik vind religie iets absurdistisch hebben, onvoorstelbaar dat zoveel mensen zich anno 2010 nog laten beïnvloeden door een oud stoffig sprookjes boek
٩๏̯͡๏)۶
  donderdag 25 maart 2010 @ 16:24:38 #59
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_79574339
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:15 schreef nietzman het volgende:

[..]

Als een dierentuin allemaal leeuwen in een woonwijk los gaat laten krijgt de dierentuin ook gezeik.
pi_79575137
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:15 schreef nietzman het volgende:

[..]

donderdag 25 maart 2010 @ 18:29:51 #61
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79579306
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:07 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, ik heb respect voor iedereen, gelovigen en ongelovigen, en ik wil me normaal gesproken helemaal niet mengen in deze discussies omdat het toch zinloos is, maar hier wil ik toch even op inhaken.
Dit is namelijk iets wat heel veel ongelovigen altijd zeggen. Maar als je het gaat bekijken vanuit het oogpunt van het geloof, is het slechte in de wereld hier niet door God, maar door satan
Wat is er zo zondig/verneukt door Adam en Eva dat dat zoveel ellende nodig is. Wat een eikel van een god dan. Waarom heeft hij de mens uberhaupt zo zondig geschapen? Kinderachtig en duidelijk wel de schuld van god, want zijn vrije wil experiment is dan behoorlijk mislukt. (zelf trouwens katholiek opgevoed)

[ Bericht 1% gewijzigd door Ad_rem op 25-03-2010 18:40:05 ]
  donderdag 25 maart 2010 @ 18:39:56 #62
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_79579605
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 18:29 schreef Ad_rem het volgende:

[..]

Wat is er zo zondig/verneukt door Adam en Eva dat dat zoveel ellende nodig is. Wat een eikel van een god dan. Waarom heeft hij de mens uberhaupt zo zondig geschapen? Kinderachtig en duidelijk wel de schuld van god, want zijn vrije wil experiment is dan behoorlijk mislukt.

[ afbeelding ]
God heeft mensen geschapen en hun duidelijk gemaakt wat wel en niet mag. De keuze is dan aan de mens zelf wat zij daarmee doen, God gaf de mensen wel de mogelijkheid om zelf te kiezen. Dus dat de mens zondig is, is niet Gods schuld, zij kiezen hier immers zelf voor. Maar nogmaals, dit is een zinloze discussie, toch? Want wat ik ook zeg, jullie zullen er niet in kunnen komen. En dat is wederzijds. En dat is ook helemaal niet erg, een verschil van mening/geloof, toch?
pi_79579681
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:18 schreef Ascendancy het volgende:
Ouders van mijn vriendin behoorlijk gelovig. Niet extreem ofzo, maar wel echt er mee bezig.
Mijn vriendin zelf geloofd wel in God, maar ze doet er voor de rest niets mee.
Enige lastige is dat we van die ouders niet bij elkaar mogen slapen op 1 kamer. Maar daar raak je wel aan gewend
Ze respecteren verder volledig dat ik niet gelovig ben.
Dan bof jij nog. MIjn ex dr ouders waren niet gelovig, maar ik mocht ook niet op haar kamer slapen
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  donderdag 25 maart 2010 @ 18:44:20 #64
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79579727
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 18:39 schreef VeerEli het volgende:

[..]

God heeft mensen geschapen en hun duidelijk gemaakt wat wel en niet mag. De keuze is dan aan de mens zelf wat zij daarmee doen, God gaf de mensen wel de mogelijkheid om zelf te kiezen. Dus dat de mens zondig is, is niet Gods schuld, zij kiezen hier immers zelf voor. Maar nogmaals, dit is een zinloze discussie, toch? Want wat ik ook zeg, jullie zullen er niet in kunnen komen. En dat is wederzijds. En dat is ook helemaal niet erg, een verschil van mening/geloof, toch?
Hier is het verhaal ook nog een keer samengevat:

Ik ben gewoon zo oprecht verbaast hoe mensen hier in kunnen geloven. Waar het eigenlijk op neerkomt is dat het bv niet veel verschilt van scientology. Waarom geloof je juist hier in?
  donderdag 25 maart 2010 @ 18:49:30 #65
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_79579893
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 18:44 schreef Ad_rem het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik ben gewoon zo oprecht verbaast hoe mensen hier in kunnen geloven. Waar het eigenlijk op neerkomt is dat het bv niet veel verschilt van scientology. Waarom geloof je juist hier in?
Dit noem jij het verhaal samengevat? Ik vind het een respectloos stuk en ga daar ook totaal niet op in. Ik respecteer ongelovigen of mensen die een ánder geloof hebben, en verwacht dat ook terug.

edit: En die oprechte verbaasdheid van jou kan ik goed begrijpen hoor, als ik me probeer te verplaatsen in iemand die niet geloofd. Ik snap bijv. niet hoe mensen in het verhaal kunnen geloven dat we uit de aap komen. Maar je hoeft toch niet altijd alles van elkaar te begrijpen, om het te respecteren dan wel niet accepteren, of wel?
pi_79580045
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 18:39 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Ik zou van een God toch wel verwachten dat die begrijpt wat voor consequenties zijn acties hebben. God wist er dus niets van dat mensen zouden kunnen kiezen voor slechte dingen?
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:01:03 #67
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_79580281
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 18:53 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Ik zou van een God toch wel verwachten dat die begrijpt wat voor consequenties zijn acties hebben. God wist er dus niets van dat mensen zouden kunnen kiezen voor slechte dingen?
Vast wel, maar daar kiezen alsnog de mensen zelf voor, toch? Daar kiest God niet voor.
Misschien een dom voorbeeld, je verwacht van je eventuele toekomstige vriendin dat ze niet vreemdgaat. Maar je weet niet zeker dat ze dat ook daadwerkelijk niet zal doen,je kan zelfs van tevoren weten dat de kans er in zit dat ze vreemdgaat.Dan ga je alsnog die relatie wel aan, anders zou je de rest van je leven alleen moeten blijven, en je vertrouwd haar. Maar dat hoeft haar er niet van te weerhouden om toch vreemd te gaan.

Verder, je moet niet denken dat wij alles maar snappen van alles wat in de bijbel staat, of dat überhaupt alles wordt uitgelegd.
pi_79580595
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:01 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Vast wel, maar daar kiezen alsnog de mensen zelf voor, toch? Daar kiest God niet voor.
Misschien een dom voorbeeld, je verwacht van je eventuele toekomstige vriendin dat ze niet vreemdgaat. Maar je weet niet zeker dat ze dat ook daadwerkelijk niet zal doen,je kan zelfs van tevoren weten dat de kans er in zit dat ze vreemdgaat.Dan ga je alsnog die relatie wel aan, anders zou je de rest van je leven alleen moeten blijven, en je vertrouwd haar. Maar dat hoeft haar er niet van te weerhouden om toch vreemd te gaan.

Verder, je moet niet denken dat wij alles maar snappen van alles wat in de bijbel staat, of dat überhaupt alles wordt uitgelegd.
Als God ervoor kiest om mensen te "maken" en hij weet dat er mensen zullen zijn die slecht zijn, dan accepteert God het dat er mensen in de hel belanden en kiest hij daar dus (indirect) zelf voor.

Jouw vergelijking met die relatie gaat niet op. Als ik mijn vriendin zou maken, zou ik haar zo maken dat ze niet vreemd zou gaan. God zat in die positie om mensen te maken. Waarom maakt hij dan mensen die wel vreemdgaan en moorden etc?

Jouw reactie hierop is waarschijnlijk weer: "eigen keuze van die mensen". Maar waarom geeft God je de keuze voor slechte dingen? Als je niet voor slechte dingen kan kiezen, zou dat toch niet betekenen dat je geen vrijheid meer hebt of dat je leven minder leuk is?

Verder verwacht ik ook helemaal niet van een Christen dat die meer snapt van de Bijbel en "het leven" dan een willekeurige niet-Christen. Alleen Christenen zijn wel de mensen die vaker denken de waarheid in pacht te hebben, heb ik geleerd uit eigen ervaring
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:10:24 #69
292678 Sneaf
"sarcasme"
pi_79580611
Het probleem is een beetje bij discussies bij gelovige(in dit geval mijn ex) is dat als ik de wetenschap er bij haal ze het altijd wel wist te verdraaien zo dat het wel kon. Evolutie bestond voor haar wel, maar dan gedeeltelijk, de mens zag er vroeger anders uit en is verandert, maar de mens komt dus nog steeds van de mens. Zelfde bij paarden, alle paarden kwam van 1 "master" paard en die zijn geëvolueerd in tot de verschillende rassen van nu. Dat je die lijn dan niet kan door trekken naar het idee dat we van een paar cellen afstammen snap ik niet.
Ik zeg niet dat jij het ook zo geloofd maar zo dacht mijn ex(gereformeerd vrijgemaakt) er wel over.
Ik snap wel waarom je in een of de god kan geloven, maar ik snap niet hoe je kan geloven dat alles is gecreëerd door een god.

btw, we stammen niet van de apen af. De aap en de mens hebben een gemeenschappelijke voorouder.
pi_79580649
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:10 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Als God ervoor kiest om mensen te "maken" ...
Sorry hier stopte ik al met lezen
pi_79580742
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:10 schreef Sneaf het volgende:
Het probleem is een beetje bij discussies bij gelovige(in dit geval mijn ex) is dat als ik de wetenschap er bij haal ze het altijd wel wist te verdraaien zo dat het wel kon. Evolutie bestond voor haar wel, maar dan gedeeltelijk, de mens zag er vroeger anders uit en is verandert, maar de mens komt dus nog steeds van de mens. Zelfde bij paarden, alle paarden kwam van 1 "master" paard en die zijn geëvolueerd in tot de verschillende rassen van nu. Dat je die lijn dan niet kan door trekken naar het idee dat we van een paar cellen afstammen snap ik niet.
Ik zeg niet dat jij het ook zo geloofd maar zo dacht mijn ex(gereformeerd vrijgemaakt) er wel over.
Ik snap wel waarom je in een of de god kan geloven, maar ik snap niet hoe je kan geloven dat alles is gecreëerd door een god.

btw, we stammen niet van de apen af. De aap en de mens hebben een gemeenschappelijke voorouder.
Dat is geen god. immers wat is de evolutietheorie van god? Daar hoor je de gelovigen nooit echt over.
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:17:09 #72
292678 Sneaf
"sarcasme"
pi_79580859
quote:

Alleen Christenen zijn wel de mensen die vaker denken de waarheid in pacht te hebben, heb ik geleerd uit eigen ervaring
Ervaring deskundige meld*

Volgens haar(ex dus nog steeds) moest ik er alleen voor open staan en dan zou god mij wel vinden. Alleen ik als nuchtere Hollander ben van eerst zien en dan geloven. Vervolgens ben ik met haar naar de kerk gegaan om toch te ondervinden wat ze geloofd. Komt het er een beetje op neer dat ik maar moet aansluiten of ik beland in hel. Ja nou daag, dan heb ik het wel gezien. Beetje mensen bang maken en dan zeggen dat God hun enige redding is. Nou, dat komt er dus echt niet in he. Ook bij hun thuis. Zei hadden de waarheid en mensen die niet de waarheid hadden waren mensen die DE waarheid nog niet gevonden hadden. Als ik tegen haar zei dat iedereen hun eigen waarheid had en dat maar subjectief was, was dat volgens haar niet waar. Namelijk, haar waarheid was de ware waarheid en andere "waarheden" waren dus leugens.
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:19:08 #73
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79580945
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 18:49 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ik snap bijv. niet hoe mensen in het verhaal kunnen geloven dat we uit de aap komen. Maar je hoeft toch niet altijd alles van elkaar te begrijpen, om het te respecteren dan wel niet accepteren, of wel?
Euh ten eerste is dat geen verhaal maar een feit dat wij en apen een gemeenschappelijke voorouder hebben. Even goed bevestigd als dat de aarde rond is.

Iets niet begrijpen maar toch accepteren is eigenlijk vat geloven wel mooi samen inderdaad. Maar dat is toch een slechte strategie wanneer het om zoiets belangrijks als hoe je je eigen leven inricht gaat. Kijk dat je niet begrijpt hoe een tv werkt is niet erg dat heeft geen grote invloed op je leven. Maar geloof belijden heeft levenslange onomkeerbare effecten op allerlei keuzes die je maakt. Dan ga je toch niet zomaar een verhaal accepteren en al helemaal niet wanneer de feiten voor het oprapen liggen.
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:20:58 #74
292678 Sneaf
"sarcasme"
pi_79581047
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:14 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

Dat is geen god. immers wat is de evolutietheorie van god? Daar hoor je de gelovigen nooit echt over.
Probleem van de bijbel is dat je het in zo veel manieren kan interpreteren, in theorie zou je evolutie ook als een werk van god kunnen zien, immers god maakte de wereld in 6 dagen, MAAR, ergens anders in de bijbel staat weer dat die dagen voor god jaren voor de mens kan zijn.
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:21:09 #75
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_79581052
quote:

[..]

Als God ervoor kiest om mensen te "maken" en hij weet dat er mensen zullen zijn die slecht zijn, dan accepteert God het dat er mensen in de hel belanden en kiest hij daar dus (indirect) zelf voor.

Jouw vergelijking met die relatie gaat niet op. Als ik mijn vriendin zou maken, zou ik haar zo maken dat ze niet vreemd zou gaan. God zat in die positie om mensen te maken. Waarom maakt hij dan mensen die wel vreemdgaan en moorden etc?

Jouw reactie hierop is waarschijnlijk weer: "eigen keuze van die mensen". Maar waarom geeft God je de keuze voor slechte dingen? Als je niet voor slechte dingen kan kiezen, zou dat toch niet betekenen dat je geen vrijheid meer hebt of dat je leven minder leuk is?

Verder verwacht ik ook helemaal niet van een Christen dat die meer snapt van de Bijbel en "het leven" dan een willekeurige niet-Christen. Alleen Christenen zijn wel de mensen die vaker denken de waarheid in pacht te hebben, heb ik geleerd uit eigen ervaring
Nee hoor, ik geef het meteen toe als ik ergens geen antwoord op weet en ga dan niet eindeloos door om me gelijk te halen. De dingen die jij mij nu vraagt, weet ik niet. Ik weet niet waarom God de mensen niet perfect gemaakt heeft, en er voor zorgde dat de mensen niet voor het slechte kunnen kiezen.
Maar voor ons is er ook een duivel, die staat voor al het kwaad. En ik weet wel dat dat er ook in mee speelt.
Maar helaas ben ik geen christelijke die de bijbel uit haar hoofd kent en alle ins en outs weet (zelfs dominees weten niet op elke vraag een antwoord, maar goed) dus ik kan helaas lang niet alles verklaren en beantwoorden.
Maar als je in God geloofd vertrouw je erop dat overal een goeie reden achter zit, misschien zelfs redenen die wij met onze 'aardse' gedachtegangen nooit zullen begrijpen. Ik begrijp ook lang niet alles uit de bijbel, maar neem het voor lief omdat ik geloof dat God goed is
pi_79581148
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:20 schreef Sneaf het volgende:

[..]

Probleem van de bijbel is dat je het in zo veel manieren kan interpreteren, in theorie zou je evolutie ook als een werk van god kunnen zien, immers god maakte de wereld in 6 dagen, MAAR, ergens anders in de bijbel staat weer dat die dagen voor god jaren voor de mens kan zijn.
Wat in de bijbel staat is fictie. Immers is de bijbel niets meer dan een geschreven handboek voor het leven
Soort van "Het leven voor dummies" .
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:26:56 #77
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79581316
En het gaat ook altijd over de christelijke god hier. 2.1 miljard mensen geloven in de de christelijke god. Veel maar dat is maar 1/3e van de wereldbevolking. En er zijn nog 6000 andere bekende goden naast de christelijke. Als je dit weet dan zie je toch meteen dat het cultureel bepaald is waar je in gelooft en dat mensen overal op de wereld goden verzinnen om dingen te kunnen verklaren. Veelal de vragen die altijd zullen ontstaan bij bewustzijn: wie zijn we, waar komen we vandaan, en waarom is er onweer? (Thor god van de onweer, mocht je het antwoord nog niet weten)
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:27:37 #78
292678 Sneaf
"sarcasme"
pi_79581346
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:23 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

Wat in de bijbel staat is fictie. Immers is de bijbel niets meer dan een geschreven handboek voor het leven
Soort van "Het leven voor dummies" .
Dan ben je te kortzichtig, er staan genoeg verhalen in de bijbel die bewezen zijn dat ze op gedeeltelijke waarheid zijn berust. Probleem is altijd dat die verhalen eerst 100x zijn door verteld, daarna nog eens zijn opgeschreven en wat en dan overblijft is een verhaal waar de kern nog wel klopt maar voor de rest nergens op slaat. Denk aan alle verslagen die in de bijbel staan, zijn daadwerkelijk allemaal voorgekomen. Alleen het verschil is dat alle slachtingen worden goedgepraat door te zeggen dat het de opdracht van god was. Hele steden zijn afgebrand in Israël in de naam van "god". En allemaal in het zon licht gezet dat het helden daden waren.
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:29:20 #79
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_79581425
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:26 schreef Ad_rem het volgende:
En het gaat ook altijd over de christelijke god hier. 2.1 miljard mensen geloven in de de christelijke god. Veel maar dat is maar 1/3e van de wereldbevolking. En er zijn nog 6000 andere bekende goden naast de christelijke. Als je dit weet dan zie je toch meteen dat het cultureel bepaald is waar je in gelooft en dat mensen overal op de wereld goden verzinnen om dingen te kunnen verklaren. Veelal de vragen die altijd zullen ontstaan bij bewustzijn: wie zijn we, waar komen we vandaan, en waarom is er onweer? (Thor god van de onweer, mocht je het antwoord nog niet weten)
Maar hoezo is het automatisch zo dat als mensen in verschillende goden geloven, het daarom allemaal maar verzonnen is?
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:33:57 #80
292678 Sneaf
"sarcasme"
pi_79581629
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:26 schreef Ad_rem het volgende:
Met jouw kan ik praten.
Het probleem is dat mensen nu een bewustzijn hebben, en zich niet voor kunnen stellen dat bewustzijn te verliezen nadat ze dood gaan. Daarom gaan mensen dingen bedenken als hemel en hel om zo te verklaren waar we naar toe gaan. Het komt niet eens in ze op om zelfs maar te overwegen dat we dan gewoon stoppen met het bewustzijn.

Dit betekend trouwens niet dat ik geloof dat er na de dood niks is. Maar ook niet dat er wel wat is. Het meest logische voor mij is het aannemen van het eerste, maar toch doe ik dat niet. Ik zie het wel als ik dood ben
pi_79581641
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:27 schreef Sneaf het volgende:

[..]

Dan ben je te kortzichtig, er staan genoeg verhalen in de bijbel die bewezen zijn dat ze op gedeeltelijke waarheid zijn berust. Probleem is altijd dat die verhalen eerst 100x zijn door verteld, daarna nog eens zijn opgeschreven en wat en dan overblijft is een verhaal waar de kern nog wel klopt maar voor de rest nergens op slaat. Denk aan alle verslagen die in de bijbel staan, zijn daadwerkelijk allemaal voorgekomen. Alleen het verschil is dat alle slachtingen worden goedgepraat door te zeggen dat het de opdracht van god was. Hele steden zijn afgebrand in Israël in de naam van "god". En allemaal in het zon licht gezet dat het helden daden waren.
Te kortzichtig? nee. Te nuchter? ja dat wel.
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:36:26 #82
292678 Sneaf
"sarcasme"
pi_79581752
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:29 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Maar hoezo is het automatisch zo dat als mensen in verschillende goden geloven, het daarom allemaal maar verzonnen is?
Goden komen en goden gaan. De geschiedenis leert dat elke cultuur wel een god heeft gehad. Wat maakt die god van jouw wel de ware god in verhouding met al die andere goden die we nu beschouwen als fictie. Of goden waar jij niet in geloofd, zoals Allah.
pi_79582329
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:21 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Nee hoor, ik geef het meteen toe als ik ergens geen antwoord op weet en ga dan niet eindeloos door om me gelijk te halen. De dingen die jij mij nu vraagt, weet ik niet. Ik weet niet waarom God de mensen niet perfect gemaakt heeft, en er voor zorgde dat de mensen niet voor het slechte kunnen kiezen.
Maar voor ons is er ook een duivel, die staat voor al het kwaad. En ik weet wel dat dat er ook in mee speelt.
Maar helaas ben ik geen christelijke die de bijbel uit haar hoofd kent en alle ins en outs weet (zelfs dominees weten niet op elke vraag een antwoord, maar goed) dus ik kan helaas lang niet alles verklaren en beantwoorden.
Maar als je in God geloofd vertrouw je erop dat overal een goeie reden achter zit, misschien zelfs redenen die wij met onze 'aardse' gedachtegangen nooit zullen begrijpen. Ik begrijp ook lang niet alles uit de bijbel, maar neem het voor lief omdat ik geloof dat God goed is
Ten eerste fijn dat je in ieder geval geen arrogante Christen bent die doet alsof hij alles weet (want daar heb ik een hekel aan ).

Maar dat terzijde, ik vind het hele geloof wel een kwestie van blind vertrouwen. Je weet niet eens dat er een God is, en als die er al is vertrouw je erop dat hij het wel goed met je voorheeft en dat de dingen die je niet snapt wel goed bedoeld zijn. Dat vind ik erg naïef.

Bovendien vind ik het begrip God te vaag om erin te kunnen geloven. Maar dat is mijn mening
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:50:56 #84
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_79582403
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:33 schreef Sneaf het volgende:

[..]

Met jouw kan ik praten.
Het probleem is dat mensen nu een bewustzijn hebben, en zich niet voor kunnen stellen dat bewustzijn te verliezen nadat ze dood gaan. Daarom gaan mensen dingen bedenken als hemel en hel om zo te verklaren waar we naar toe gaan. Het komt niet eens in ze op om zelfs maar te overwegen dat we dan gewoon stoppen met het bewustzijn.
Ooooh, geloof ik dáárom in God? Nou, fijn dat jij weet waarom ík in God geloof
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:54:08 #85
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_79582548
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:33 schreef Sneaf het volgende:
Met jouw kan ik praten.
Met z'n wat?
Ik ga naar huis.
  donderdag 25 maart 2010 @ 19:59:50 #86
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79582773
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:54 schreef nietzman het volgende:

[..]

Met z'n wat?
Ah dude niet nu.
  donderdag 25 maart 2010 @ 20:01:57 #87
292678 Sneaf
"sarcasme"
pi_79582857
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:54 schreef nietzman het volgende:

[..]

Met z'n wat?
jou
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:50 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Ooooh, geloof ik dáárom in God? Nou, fijn dat jij weet waarom ík in God geloof
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik leg mijn geloof niet op aan andere, ik geloof in mijn waarheid en heb niet de behoefde om dat op te leggen aan andere. Als ik een gelijke vind die het zelfde gelooft kan ik daar goed mee praten. Ik wil daar niet mee zeggen dat ik gelijk niet kan praten met gelovige in god. Wat ik wel suggereer helaas. Sorry daar voor. Ik probeerde een invullen te geven waarom mensen geloven in een leven na de dood. Niet in waarom je in god geloofd. Als jij daar anders over denkt zou ik dat graag willen horen waarom en hoe.
pi_79583136
Allemaal leuk en aardig deze discussie. Maar hij loopt wel weg van hetgeen waar het topic over gaat. Het gaat hier over een relatie tussen 2 mensen met een verschillende levensbeschouwing. Hoe reëel deze levensbeschouwingen is valt hier buiten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fortitude op 25-03-2010 20:13:23 ]
  donderdag 25 maart 2010 @ 20:08:15 #89
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_79583145
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 20:01 schreef Sneaf het volgende:

[..]

jou
[..]

Ik leg mijn geloof niet op aan andere, ik geloof in mijn waarheid en heb niet de behoefde om dat op te leggen aan andere. Als ik een gelijke vind die het zelfde gelooft kan ik daar goed mee praten. Ik wil daar niet mee zeggen dat ik gelijk niet kan praten met gelovige in god. Wat ik wel suggereer helaas. Sorry daar voor. Ik probeerde een invullen te geven waarom mensen geloven in een leven na de dood. Niet in waarom je in god geloofd. Als jij daar anders over denkt zou ik dat graag willen horen waarom en hoe.
Oke, ik vatte het op, het kwam over alsof jij het allemaal wel precies weet waarom mensen geloven in God.
Ik geloof namelijk niet in God omdat ik dan de 'zekerheid' in iets goeds te belanden na de dood (de hemel).
Want waarom zou ik daardoor nu een geruststellender leven leiden dan iemand die gelooft dat er niks is na de dood?
Waarom ik dan geloof? Geen idee Ik geloof het nou eenmaal.
  donderdag 25 maart 2010 @ 20:09:26 #90
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_79583188
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 20:08 schreef Fortitude het volgende:
Allemaal leuk en aardig deze discussie. Maar hij loopt wel weg van hetgeen waar het topic over gaat. Het gaat hier over een relatie tussen 2 mensen met een verschillende levensbeschouwing. Hoe reëel deze levensbeschouwingen valt hier buiten.
Idd, je heb gelijk
Mijn ontopic reactie heb ik al gegeven; ik heb er nooit problemen mee gekregen in mijn relatie, ik gelovig, en al mijn ex vriendjes en huidige vriend niet (Hoewel mijn huidige vriend er wel open voor staat en er wel meer over wil weten)
  donderdag 25 maart 2010 @ 20:15:41 #91
295984 Demise
I saw you look away
pi_79583485
Als eerste moet je iets meer te weten komen over de manier waarop zij gelooft. Ja, je mag best interesse tonen in iets dat voor haar blijkbaar belangrijk is. Binnen het christendom heb je ontelbaar veel godsbeelden. Jouw godsbeeld is de manier waarop jij God ziet. En ja, ook atheïsten hebben een godsbeeld. Ook al geloof je niet dat draken bestaan, je kunt ze wel tekenen, toch?
Het bekendste godsbeeld is dat van een Almachtige. Daarin is God een soort poppenspeler die alles op aarde regelt. Dit beeld komt overigens het meest voor bij atheïsten (God bestaat niet want anders zouden er geen aardbevingen etc. zijn). Er zijn daarentegen ook mensen die geloven dat God in iedereen zit, waarbij geloven in God vergelijkbaar is met geloven in het goede van de mens.
Toon interesse. Heb respect voor elkaars opvattingen en meningen. Uiteindelijk is zij degene die voor jou kiest, niet haar familie, maar jij kiest ook voor haar en die familie komt er dan wel automatisch bij. Probeer persoonlijke gesprekken over het geloof te vermijden of vroegtijdig af te kappen wanneer je daar met bijvoorbeeld de kerstviering bent en dan is het vast wel te doen. Soms moet je wat over hebben voor je vriendin en schoonfamilies hoeven echt niet christelijk te zijn, van de meeste word je sowieso wel doodsbenauwd.
"Hell is other people." - Jean-Paul Sartre
"A first sign of the beginning of understanding is the wish to die." - Franz Kafka
"Never memorize what you can look up in books." - Albert Einstein
  donderdag 25 maart 2010 @ 20:22:22 #92
292678 Sneaf
"sarcasme"
pi_79583813
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 20:08 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Oke, ik vatte het op, het kwam over alsof jij het allemaal wel precies weet waarom mensen geloven in God.
Ik geloof namelijk niet in God omdat ik dan de 'zekerheid' in iets goeds te belanden na de dood (de hemel).
Want waarom zou ik daardoor nu een geruststellender leven leiden dan iemand die gelooft dat er niks is na de dood?
Waarom ik dan geloof? Geen idee Ik geloof het nou eenmaal.
Misschien was ik iets te agressief met antwoorden

Mijn ex geloofd in god en ik kon daar mee leven. Alleen in de discussies ging het mis omdat ze eigenlijk niet kon hebben dat ik niet geloofde en ze ging het ook opdringen. Dan ga ik in verzet. Toen we in bad zaten kwamen we er weer op en hebben we besloten dat we geen toekomst samen zagen en hebben het uitgemaakt(veel verdriet van gehad hoor, hield echt van haar ), Alleen na 2 weken begon ze wat vreemd te doen. Ze ging weer helemaal voor god leven. Ze had spijt dat we seks samen hebben gehad en zou zich nu onthouden van seks tot het huwelijk. Nog een week later en ze had al weer een nieuwe vriend(ook christelijk) Heb daar best een klote gevoel aan over gehouden en voelde me behoorlijk gebruikt en gaf het onderwerp god toch wel een beetje de schuld hoe onterecht dan ook. Ben een beetje verzuurd op dat punt als het om een relatie gaat met iemand die in god geloofd. Terwijl het denk ik wel goed kan gaan als ze meer voor zichzelf samen met god gaan leven dan de bijbel letter voor letter volgen.

Dit even om ontopic te gaan

Mijn ex zat me btw ook steeds te pushen naar het geloof want ik zou naar de hel gaan als ik niet zou geloven. Ze kon zich ook niet voorstellen hoe je geruststellend kan leven zonder dat idee voor een leven na de dood. Ben blij dat jij wel een wat wijdere blik heb op dat punt en zich in mensen kan verplaatsen.
  donderdag 25 maart 2010 @ 20:32:34 #93
292678 Sneaf
"sarcasme"
pi_79584313
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 20:15 schreef Demise het volgende:
Als eerste moet je iets meer te weten komen over de manier waarop zij gelooft. Ja, je mag best interesse tonen in iets dat voor haar blijkbaar belangrijk is. Binnen het christendom heb je ontelbaar veel godsbeelden. Jouw godsbeeld is de manier waarop jij God ziet. En ja, ook atheïsten hebben een godsbeeld. Ook al geloof je niet dat draken bestaan, je kunt ze wel tekenen, toch?
Het bekendste godsbeeld is dat van een Almachtige. Daarin is God een soort poppenspeler die alles op aarde regelt. Dit beeld komt overigens het meest voor bij atheïsten (God bestaat niet want anders zouden er geen aardbevingen etc. zijn). Er zijn daarentegen ook mensen die geloven dat God in iedereen zit, waarbij geloven in God vergelijkbaar is met geloven in het goede van de mens.
Toon interesse. Heb respect voor elkaars opvattingen en meningen. Uiteindelijk is zij degene die voor jou kiest, niet haar familie, maar jij kiest ook voor haar en die familie komt er dan wel automatisch bij. Probeer persoonlijke gesprekken over het geloof te vermijden of vroegtijdig af te kappen wanneer je daar met bijvoorbeeld de kerstviering bent en dan is het vast wel te doen. Soms moet je wat over hebben voor je vriendin en schoonfamilies hoeven echt niet christelijk te zijn, van de meeste word je sowieso wel doodsbenauwd.
Ik geloof zelf niet in god, maar ik beweer niet dat die niet bestaat. Want die redenering van al het leed op de wereld er niet zou zijn klopt natuurlijk van geen kant. Hij bestaat alleen niet voor mij. Vaak is het alleen zo dat de gelovige partner graag het geloof wilt delen, immers komt het geloof voor je partner meestal boven jou. Als dat dan gemist wordt gaat er meestal iets knagen. Al zeg ik niet altijd, het kan wel goed gaan heeft natuurlijk ook te maken met de mate waarin de partner het geloof wilt delen.

Dat je gesprekken over het geloof moet mijden ben ik het dus niet mee eens. Het geloof van je partner is op dat punt zo belangrijk dat je dat niet zomaar kan dood zwijgen. In een relatie moet je alles met elkaar kunnen bespreken. Dus dan ook dat.
  donderdag 25 maart 2010 @ 20:46:51 #94
295984 Demise
I saw you look away
pi_79585004
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 20:32 schreef Sneaf het volgende:

[..]

Ik geloof zelf niet in god, maar ik beweer niet dat die niet bestaat. Want die redenering van al het leed op de wereld er niet zou zijn klopt natuurlijk van geen kant. Hij bestaat alleen niet voor mij. Vaak is het alleen zo dat de gelovige partner graag het geloof wilt delen, immers komt het geloof voor je partner meestal boven jou. Als dat dan gemist wordt gaat er meestal iets knagen. Al zeg ik niet altijd, het kan wel goed gaan heeft natuurlijk ook te maken met de mate waarin de partner het geloof wilt delen.

Dat je gesprekken over het geloof moet mijden ben ik het dus niet mee eens. Het geloof van je partner is op dat punt zo belangrijk dat je dat niet zomaar kan dood zwijgen. In een relatie moet je alles met elkaar kunnen bespreken. Dus dan ook dat.
In een relatie, ja, maar tijdens het jaarlijkse kerstdiner met de familie lijkt me dat niet handig. Mijn familie is streng gelovig en ik kan het me nog haarscherp herinneren dat mijn tante vroeg hoeveel uur godsdienst ik kreeg, op mijn nieuwe middelbare school. Ik: 'Geen, het is een openbare school.' Tja. Dat was niet tactisch. Natuurlijk moet je er in je relatie over kunnen praten, het mag geen obstakel worden.
"A first sign of the beginning of understanding is the wish to die." - Franz Kafka
  donderdag 25 maart 2010 @ 20:51:37 #95
292678 Sneaf
"sarcasme"
pi_79585212
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 20:46 schreef Demise het volgende:

[..]

In een relatie, ja, maar tijdens het jaarlijkse kerstdiner met de familie lijkt me dat niet handig. Mijn familie is streng gelovig en ik kan het me nog haarscherp herinneren dat mijn tante vroeg hoeveel uur godsdienst ik kreeg, op mijn nieuwe middelbare school. Ik: 'Geen, het is een openbare school.' Tja. Dat was niet tactisch. Natuurlijk moet je er in je relatie over kunnen praten, het mag geen obstakel worden.
Op die manier, dan is het een heel ander verhaal. Heb ook vaak genoeg gehad, als het over het geloof ging; hier kan ik beter geen discussie over gaan beginnen.
pi_79586980
Die Christelijke familie moet gewoon hun muil houden als ik een Christelijke vriendin zou hebben.

Met hun normen en waarden. Pedofilie, mishandeling en homofilie (niets mis mee; maar wel volgens de meeste Christenen) ligt nergens zo hoog als bij gelovigen.

Daarnaast heeft die oh zo genadige God ervoor gezorgd dat ik zelf geen familie heb dus ik ben van mening dat ieder persoon een individu is en dat manipuleren door middels van bloedband verachtelijk is.
pi_79588800
Ik ben zelf niet gelovig, mijn vriend wel. Hij is dan wel niet echt extreem gelovig en vind dat de bijbel meer een guidline is dan echt een boek waar je je letterlijk aan moet houden. Zijn familie is verder ook niet gelovig en hij heeft zelf bewust de keuze gemaakt om te geloven.
Ik vind dat als je elkaar daar allebei vrij in laat er geen probleem zou moeten zijn. Oké, uitersten moet je niet bij elkaar zetten dat werkt waarschijnlijk niet. Ik heb met mijn vriend in het begin van onze relatie ook wel eens een gesprek gehad over het geloof, hij heeft mij uitgelegd waarom hij gelooft en ik hem waarom niet. Als je het snapt van elkaar, het kan accepteren en elkaar daar gewoon vrij in kan laten en elkaar niets opleggen, dan zo het naar mijn mening moeten werken. Ik accepteer het dat mensen geloven, zolang ze maar accepteren dat ik niet geloof, en daar heb ik tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
pi_79588982
-foutje-
  vrijdag 26 maart 2010 @ 01:07:20 #99
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79594557
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 18:49 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Dit noem jij het verhaal samengevat? Ik vind het een respectloos stuk en ga daar ook totaal niet op in. Ik respecteer ongelovigen of mensen die een ánder geloof hebben, en verwacht dat ook terug.

edit: En die oprechte verbaasdheid van jou kan ik goed begrijpen hoor, als ik me probeer te verplaatsen in iemand die niet geloofd. Ik snap bijv. niet hoe mensen in het verhaal kunnen geloven dat we uit de aap komen. Maar je hoeft toch niet altijd alles van elkaar te begrijpen, om het te respecteren dan wel niet accepteren, of wel?
De mens komt uit een aap? Weer iets nieuws geleerd.

Oh ja, geloof.
Bedankt Hans.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 01:14:54 #100
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_79594673
Moeder is streng christen Pa realist en autist
Op mijn 20e huis uitgevlucht en niet meer terug geweest
Dat zegt voldoende denk ik
  vrijdag 26 maart 2010 @ 07:31:17 #101
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_79596396
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 18:44 schreef Ad_rem het volgende:
[ afbeelding ]
Inhoudelijk valt daar niks op af te dingen.

De Christenen hebben het scheppingsverhaal trouwens wel een beetje verneukt. Als je Genesis goed leest zie je dat er eigenlijk 2 versies in staan. Eentje waarbij God Adam en Eva tegelijk creeërt en eentje waarbij hij alleen Adam creeërt en Adam vervolgens zijn rib in de aarde plant om Eva te creeëren.

Dat komt doordat de oorsprong van het scheppingsverhaal in de Talmoed ligt, en daar was het net ff iets anders.

Daar creeërde God (Yaweh) namelijk Adam en Lilith. Lilith had echter totaal niet de behoefte om Adam te gehoorzamen (pittige vrouwen ) en is daarom verbannen uit Eden. (Zij werd de moeder aller demonen en de Succubi in het bijzonder). Vervolgens was Adam eenzaam en alleen en dat vond God zielig dus nam hij een rib uit zijn lijf en plantte deze in de grond, waaruit Eva groeide.

Beetje gebrekkige adaptatie van de christenen dus, maar ze wilden Lilith er perse niet in hebben. Dan zouden vrouwen maar rare ideeën kunnen krijgen
  vrijdag 26 maart 2010 @ 07:38:37 #102
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79596439
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:05 schreef Captainblub het volgende:
Ik ben zelf niet gelovig, mijn vriend wel. Hij is dan wel niet echt extreem gelovig en .vind dat de bijbel meer een guidline is dan echt een boek waar je je letterlijk aan moet houden Zijn familie is verder ook niet gelovig en hij heeft zelf bewust de keuze gemaakt om te geloven.
Ik vind dat als je elkaar daar allebei vrij in laat er geen probleem zou moeten zijn. Oké, uitersten moet je niet bij elkaar zetten dat werkt waarschijnlijk niet. Ik heb met mijn vriend in het begin van onze relatie ook wel eens een gesprek gehad over het geloof, hij heeft mij uitgelegd waarom hij gelooft en ik hem waarom niet. Als je het snapt van elkaar, het kan accepteren en elkaar daar gewoon vrij in kan laten en elkaar niets opleggen, dan zo het naar mijn mening moeten werken. Ik accepteer het dat mensen geloven, zolang ze maar accepteren dat ik niet geloof, en daar heb ik tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
komt voor mij over als een naamchristen en dan bedoel ik aan de hand van dit stuk, misschien dat hij het anders bedoeld, dat weet ik niet.

(citeer "vind dat de bijbel meer een guidline is dan echt een boek waar je je letterlijk aan moet houden)

wat hij daarmee bedoeld is me niet duidelijk, of de bijbel is helemaal Gods woord of niet.
Dit is dan iets voor hem om over na te denken en een waasrchuwing

matteus7vers21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wettelooshei

matteus3vrs8 Brengt dan vrucht voort, die aan de bekering beantwoordt. vers10 Reeds ligt de bijl aan de wortel der bomen: iedere boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
pi_79596499
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 07:38 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

komt voor mij over als een naamchristen

wat hij daarmee bedoeld is me niet duidelijk, of de bijbel is helemaal Gods woord of niet.
Zulke kwalificaties kunnen in een béétje topic over christenen niet ontbreken.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 07:46:31 #104
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_79596503
quote:
komt voor mij over als een naamchristen en dan bedoel ik aan de hand van dit stuk, misschien dat hij het anders bedoeld, dat weet ik niet.

(citeer "vind dat de bijbel meer een guidline is dan echt een boek waar je je letterlijk aan moet houden)

Matthijs is dan ook zo iemand die vind dat het best is als je een vrouw verkracht, zolang je daarna maar met haar trouwt en d'r vader 50 zilverstukken overhandigt.

En ongehoorzame kinderen dienen natuurlijk ter plekke gestenigd te worden, dat lijkt me duidelijk.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 08:12:48 #105
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_79596847
quote:
Exodus 21:7
"If a man sells his daughter as a servant, she is not to go free as menservants do.

Exodus 32: 27
He said to them, "The Lord God of Israel has said: Arm yourselves each of you with his sword. Go through the camp from gate to gate and back again. Each of you kill brother, friend, neighbor."

Leviticus 21: 18-20
No man with a defect is to come, whether a blind man, a lame man, a man stunted or overgrown, or with misshapen brows, or film over his eyes, or discharge from it, a man who has a scab, or eruption, or has had a testicle ruptured.

Leviticus 25: 44
Such slaves you have, male or female, should come from the nations around you. From them you may buy slaves.

Leviticus 27: 28-29
Nothing, however, which anyone devotes to the Lord irredeemable from his own property, whether a human being, animal or ancestral land, my be sold or redeemed. Everything so devoted is most holy to the Lord. No human being thus devoted may be redeemed. He must be put to death.

Deut. 23: 1
No man whose testicles have been crushed or whose organ has been cut off may become a member of the assembly of God.

Deut. 25: 11-12
When two men are fighting and the wife of one of them intervenes to drag her husband clear of his opponent, if she puts out her hand and catches hold of the man by his privates, you must cut off her hand and show her no mercy.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 08:57:31 #106
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79597627
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 07:46 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Matthijs is dan ook zo iemand die vind dat het best is als je een vrouw verkracht, zolang je daarna maar met haar trouwt en d'r vader 50 zilverstukken overhandigt.

En ongehoorzame kinderen dienen natuurlijk ter plekke gestenigd te worden, dat lijkt me duidelijk.
Ik ben tegen verkrachting en verkrachtig vind ik een erge zonden. Je moet weten wat er met de wet wordt bedoeld

galaten3vers10 Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
vers11 En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:02:50 #107
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_79597724
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:57 schreef matthijs.. het volgende:
Ik ben tegen verkrachting en verkrachting vind ik een erge zonden. Je moet weten wat er met de wet wordt bedoeld

galaten3vers10 Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
vers11 En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven.
Dit doet niks af aan wat er staat, vriend. Ik merk trouwens dat jij het stenigen van ongehoorzame kinderen niet afkeurt?

De Bijbel keurt verkrachting ook af, hoor. Alleen trouwen en 50 zilverstukken is blijkbaar genoeg straf.
Naast dat dit natuurlijk een fenomenale minachting van de vrouw laat zien.

[ Bericht 3% gewijzigd door DustPuppy op 26-03-2010 09:11:36 ]
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:06:40 #108
295984 Demise
I saw you look away
pi_79597785
quote:

[..]

Sorry hoor, ik ben gelovig en ik ben het hier niet mee eens. Je hoeft niet te vinden dat de Bijbel Gods woord is om christelijk te zijn, zoals je niet kerkelijk hoeft te zijn om te geloven. Dan zijn er ook nog eens verschillende manieren om 'Gods woord' te interpreteren. Je kunt letterlijk de Bijbel willen naleven, wat je niet gaat lukken, met al die contradicties, maar je kunt ook zeggen dat de Bijbel meer een metafoor is en de boodschap die het voor jou uitdraagt, naleven.
Ik ben biseksueel. Dat is, volgens de Bijbel, fout. Toch geloof ik niet dat het Gods wil is dat ik mezelf verloochen en ontken. God houdt van iedereen, dus God accepteert mij zoals ik ben en wil zijn.

Dat is dan mijn visie, natuurlijk.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:12:03 #109
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_79597903
Ik heb persoonlijk helemaal niks met gelovigen die in deze tijd de bijbel letterlijk quoten alsof het een wetboek is. Dat was het misschien toen het geschreven is, maar je kunt geen 2000 jaar oude teksten aan lopen halen alsof het wetten zijn. Ons juridisch systeem is ook voor een groot deel gebaseerd op dat van de Romeinen maar gelukkig hebben we niet meer dezelfde wetten. We zijn 2000 jaar verder undso.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:13:56 #110
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79597941
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:06 schreef Demise het volgende:

[..]

Sorry hoor, ik ben gelovig en ik ben het hier niet mee eens. Je hoeft niet te vinden dat de Bijbel Gods woord is om christelijk te zijn, zoals je niet kerkelijk hoeft te zijn om te geloven. Dan zijn er ook nog eens verschillende manieren om 'Gods woord' te interpreteren. Je kunt letterlijk de Bijbel willen naleven, wat je niet gaat lukken, met al die contradicties, maar je kunt ook zeggen dat de Bijbel meer een metafoor is en de boodschap die het voor jou uitdraagt, naleven.
Ik ben biseksueel. Dat is, volgens de Bijbel, fout. Toch geloof ik niet dat het Gods wil is dat ik mezelf verloochen en ontken. God houdt van iedereen, dus God accepteert mij zoals ik ben en wil zijn.

Jezus eigen woorden zijn om jezelf te verloochenen matteus16vers24 Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. 25 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:15:38 #111
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79597976
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:13 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Jezus eigen woorden zijn om jezelf te verloochenen matteus16vers24 Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. 25 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden
en deze vrouw dan, die leefde in zonden als homosekueel en hoe God haar heeft veranderd.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:18:11 #112
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_79598046
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:15 schreef matthijs.. het volgende:
en deze vrouw dan, die leefde in zonden als homosekueel en hoe God haar heeft veranderd.

Dan was ze dus bi-seksueel en heeft haar geloof haar zo ver gekregen haar homoseksuele kant te onderdrukken. Lekker spannend.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:19:27 #113
295984 Demise
I saw you look away
pi_79598084
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:13 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

En mijn eerste deel van het verhaal legt uit waarom ik me niet houd aan de letterlijke betekenis van Bijbelteksten, maar daar ga je niet op in. Bovendien kun je niet 'bekeren' van homoseksueel/biseksueel zijn. Dat ben je, net zoals jij een man (neem ik aan) bent en ik een vrouw. Je kunt wel doen alsof je het verandert (operaties, hormonen), maar uiteindelijk verandert dat niets aan je genen.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:19:34 #114
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79598088
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:12 schreef Catbert het volgende:
Ik heb persoonlijk helemaal niks met gelovigen die in deze tijd de bijbel letterlijk quoten alsof het een wetboek is. Dat was het misschien toen het geschreven is, maar je kunt geen 2000 jaar oude teksten aan lopen halen alsof het wetten zijn. Ons juridisch systeem is ook voor een groot deel gebaseerd op dat van de Romeinen maar gelukkig hebben we niet meer dezelfde wetten. We zijn 2000 jaar verder undso.
De waarheid is hetzelfde en tijdloos, net zoals de mens hetzelfde is als toen (van nature slecht en ongehoorzaam) en God is voor eeuwig dezelfde. Wat ik al eerder zei je begrijpt denk ik niet hoe God de wet bedoeld heeft en dat de wet ook mij schuldig verklaard voor God en dat ik door genade leef.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:20:48 #115
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_79598111
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:19 schreef matthijs.. het volgende:
De waarheid is hetzelfde en tijdloos, net zoals de mens hetzelfde is als toen (van nature slecht en ongehoorzaam) en God is voor eeuwig dezelfde. Wat ik al eerder zei je begrijpt denk ik niet hoe God de wet bedoeld heeft en dat de wet ook mij schuldig verklaard voor God en dat ik door genade leef.
De god uit het oude testament is heel anders dan de god uit het nieuwe testament.
Hoe rijm je dat met bovenstaande opmerking?
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:20:59 #116
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79598119
Mijn god Als god toch mee zou lezen zou hij krom liggen van het lachen matthijs. Dit is inderdaad zijn bedoeling van geloof geweest. Dat mensen zo zouden denken.
pi_79598142
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:06 schreef Demise het volgende:

[..]

Niet lullig bedoelt maar, is dat niet hypocriet?
De dingen die je niet wilt accepteren sla je af als metafoor zodat je nog steeds in diezelfde god die jou verketterd kan geloven....

Net als dat smoesje over dat men het Oude Testament niet serieus moeten nemen omdat het Nieuwe Testament de verbetering is....Dus de almachtige had een foutje gemaakt, was te koppig om er zelf wat aan te doen dus moest zijn zoon, die via onverklaarbare redenen zijn zoon is, het maar even opknappen en bekopen met de dood.

Je zegt zelf al dat er zoveel tegenstellingen in dat boek staan, hoe kan je het dan toch nog serieus nemen? En dan bedoel ik oprecht, ben erg benieuwd naar de beweegredenen.
Doe eens lief!
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:21:59 #118
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_79598146
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:57 schreef matthijs.. het volgende:
Ik ben tegen verkrachting en verkrachtig vind ik een erge zonden.
Is anders prima hoor, volgens El Bible.

31:15
And Moses said unto them, Have ye saved all the women alive?
31:16
Behold, these caused the children of Israel, through the counsel of Balaam, to commit trespass against the LORD in the matter of Peor, and there was a plague among the congregation of the LORD.
31:17
Now therefore kill every male among the little ones, and kill every woman that hath known man by lying with him.
31:18
But all the women children, that have not known a man by lying with him, keep alive for yourselves.

21:10
And the congregation sent thither twelve thousand men of the valiantest, and commanded them, saying, Go and smite the inhabitants of Jabeshgilead with the edge of the sword, with the women and the children.
21:11
And this is the thing that ye shall do, Ye shall utterly destroy every male, and every woman that hath lain by man.
21:12
And they found among the inhabitants of Jabeshgilead four hundred young virgins, that had known no man by lying with any male: and they brought them unto the camp to Shiloh, which is in the land of Canaan.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:25:29 #119
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_79598228
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:19 schreef matthijs.. het volgende:
God heeft die 'wet' niet geschreven, dat hebben mensen gedaan. En aangezien deze slecht en ongehoorzaam zijn is de kans dat ze God 'wil' exact opgevolgd hebben bij het schrijven van dit wetboek exact opgevolgd hebben.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:26:33 #120
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79598250
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:19 schreef Demise het volgende:

[..]

En mijn eerste deel van het verhaal legt uit waarom ik me niet houd aan de letterlijke betekenis van Bijbelteksten, maar daar ga je niet op in. Bovendien kun je niet 'bekeren' van homoseksueel/biseksueel zijn. Dat ben je, net zoals jij een man (neem ik aan) bent en ik een vrouw. Je kunt wel doen alsof je het verandert (operaties, hormonen), maar uiteindelijk verandert dat niets aan je genen.
Had je het filmpje al gezien, waar ik boven de link van plaatsen. Er zijn genoeg getuigenissen van mensen, die helemaal als homoseksueel hebben geleefd en nu getrouwd zijn en door God veranderd zijn en hem dienen.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:30:11 #121
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_79598358
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:26 schreef matthijs.. het volgende:
Er zijn genoeg getuigenissen van mensen, die helemaal als homoseksueel hebben geleefd en nu getrouwd zijn en door God veranderd zijn en hem dienen.
Er zijn wel meer filmpjes te vinden van mensen die zichzelf voor de gek houden.
Ik ga naar huis.
pi_79598369
quote:

[..]

Had je het filmpje al gezien, waar ik boven de link van plaatsen. Er zijn genoeg getuigenissen van mensen, die helemaal als homoseksueel hebben geleefd en nu getrouwd zijn en door God veranderd zijn en hem dienen.
de hersenen van homoseksuelen reageren heel anders doordat zij in de foetus bloot zijn gesteld aan bepaalde hormonen. Het is dus onmogelijk dat zij veranderd zijn en mij dunkt dat ze dat doen zodat ze nog steeds met hun familie en vrienden om kunnen blijven gaan aangezien jullie gemeenschap behoorlijk intolerant is.
Doe eens lief!
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:31:17 #123
295984 Demise
I saw you look away
pi_79598385
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:21 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

Niet lullig bedoelt maar, is dat niet hypocriet?
De dingen die je niet wilt accepteren sla je af als metafoor zodat je nog steeds in diezelfde god die jou verketterd kan geloven....

Net als dat smoesje over dat men het Oude Testament niet serieus moeten nemen omdat het Nieuwe Testament de verbetering is....Dus de almachtige had een foutje gemaakt, was te koppig om er zelf wat aan te doen dus moest zijn zoon, die via onverklaarbare redenen zijn zoon is, het maar even opknappen en bekopen met de dood.

Je zegt zelf al dat er zoveel tegenstellingen in dat boek staan, hoe kan je het dan toch nog serieus nemen? En dan bedoel ik oprecht, ben erg benieuwd naar de beweegredenen.
Ja, dat is ten dele hypocriet. Ik geloof niet in de Bijbel, ik geloof in God. De Bijbel is voor mij de grootste puzzel die ik ken, omdat ik wat ik lees probeer te rijmen met het beeld dat ik van God heb, en dat lukt niet.

Matthijs kan trouwens moeilijk een probleem met vrouwelijke homoseksuelen hebben, want de Bijbel zegt alleen: Een man zal niet het bed delen met een andere man. Maar dat was even tussendoor.

Ik ben een wetenschapper in hart en nieren. Ik houd van de logica van DNA, van natuurkunde, van de sterrenkunde. Ik geloof in de evolutietheorie. En toch geloof ik ook in God. Mijn beeld van God is namelijk niet dat van een Almachtige, ik denk dat God in iedereen zit. Als je een jongetje in en steegje in elkaar geslagen ziet worden door een groepje andere jongens, zit God in dat jongetje. Want zodra die jou aankijkt, geeft hij jou een kans een goed mens te zijn. Zodra jij die kans aanpakt en ingrijpt, zit God ook in jou. Naar mijn idee zit God in de liefde van mensen, in de persoon die de deur openhoudt voor een onbekende. In de glimlach die je terugkrijgt.
Dat is niet de God die in de Bijbel wordt beschreven, maar lijkt meer op de Heilige Geest. Als je het Nieuwe Testament leest, zie je dat Jezus vaak een verhaal vertelt om een onderliggende boodschap duidelijk te maken. Ik ben van mening dat je de hele Bijbel zo kunt zien. Ik denk dat de Bijbel ons niets meer kan vertellen dan te proberen een goed mens te zijn, dat geloven in God gelijk staat aan geloven in het goede van de mens.
En ik vind het niet erg om mezelf te verduidelijken, hoor. Je komt niet vaak iemand tegen met een geloofsbeeld als dat van mij, net zo min als iemand die dat begrijpt.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:32:00 #124
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79598404
quote:

[..]

Nog meer sprookjes. Je kunt net zo min onthomo-en ( Onderdrukken ja ) als dat je ervoor kunt kiezen om je huidskleur van blank naar zwart te veranderen.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:32:47 #125
295984 Demise
I saw you look away
pi_79598425
quote:

[..]

Nee, ik weet al wat die vrouw gaat zeggen en ik hoef het niet zonodig te horen. Ik leef helemaal als biseksueel, heb een vriend, ben veranderd door God en sta gelijk aan God. Zoveel verschilt dat niet van jou zin.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:35:52 #126
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_79598506
quote:
Cognitieve dissonantie. Als iemand claimt X te zijn zal hij zich daarnaar gaan gedragen om dat het daarvan afwijken in sociale groepen niet geaccepteerd wordt. Iemand die homo is in een groep waarin dat niet geaccepteerd wordt, en ook claimt geen homo te zijn, zal dit gaan verdringen, soms zelf zo sterk dat ze zelf geloven geen homo meer te zijn. Dit heeft dus niks te maken met goddelijke invloeden maar gewoon met sociale druk.
pi_79598609
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:31 schreef Demise het volgende:

[..]

Ja, dat is ten dele hypocriet. Ik geloof niet in de Bijbel, ik geloof in God. De Bijbel is voor mij de grootste puzzel die ik ken, omdat ik wat ik lees probeer te rijmen met het beeld dat ik van God heb, en dat lukt niet.

Matthijs kan trouwens moeilijk een probleem met vrouwelijke homoseksuelen hebben, want de Bijbel zegt alleen: Een man zal niet het bed delen met een andere man. Maar dat was even tussendoor.

Ik ben een wetenschapper in hart en nieren. Ik houd van de logica van DNA, van natuurkunde, van de sterrenkunde. Ik geloof in de evolutietheorie. En toch geloof ik ook in God. Mijn beeld van God is namelijk niet dat van een Almachtige, ik denk dat God in iedereen zit. Als je een jongetje in en steegje in elkaar geslagen ziet worden door een groepje andere jongens, zit God in dat jongetje. Want zodra die jou aankijkt, geeft hij jou een kans een goed mens te zijn. Zodra jij die kans aanpakt en ingrijpt, zit God ook in jou. Naar mijn idee zit God in de liefde van mensen, in de persoon die de deur openhoudt voor een onbekende. In de glimlach die je terugkrijgt.
Dat is niet de God die in de Bijbel wordt beschreven, maar lijkt meer op de Heilige Geest. Als je het Nieuwe Testament leest, zie je dat Jezus vaak een verhaal vertelt om een onderliggende boodschap duidelijk te maken. Ik ben van mening dat je de hele Bijbel zo kunt zien. Ik denk dat de Bijbel ons niets meer kan vertellen dan te proberen een goed mens te zijn, dat geloven in God gelijk staat aan geloven in het goede van de mens.
En ik vind het niet erg om mezelf te verduidelijken, hoor. Je komt niet vaak iemand tegen met een geloofsbeeld als dat van mij, net zo min als iemand die dat begrijpt.
Je bent dus geen christen maar je gelooft in 'een bepaalde energie' a la boedhisme?
Doe eens lief!
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:40:39 #128
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_79598643
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:39 schreef Prenzlauer het volgende:
Je bent dus geen christen maar je gelooft in 'een bepaalde energie' a la boedhisme?
Ik vind een christen vertellen dat 'ie geen christen is omdat 'ie niet 100% de bijbel volgt net zo kortzichtig als veel christenen zelf zijn.

Als ze d'r een eigen draai aan wil geven, laat d'r lekker?
pi_79598690
quote:

[..]

_!1!!
pi_79598721
Ik ben zelf niet gelovig en heb al 8 jaar een relatie met een gelovige meid. Niks aan het handje.
pi_79598826
quote:

Voorbeeld:

Ik:
Zij:
Heb ook ooit een korte relatie gehad met een gelovig iemand, maar daar was niet heel veel van te merken, behalve dan het bidden en de dankwoodjes en op zondag naar de kerk. Verder deed ze gewoon precies waar ze zelf zin in had. En ze hield van voetbal en formule 1 Het is nota bene uitgegaan, omdat zij op vakantie in Spanje (met vriendinnen uiteraard, niet met mij) zich gewoon lekker door de eerste de beste liet uitwonen

Later bleek ze ook gewoon nog haar ex-vriend te zien

Ach, ik heb flink van haar genoten in die periode, dus achteraf kan ik er wel om glimlachen
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:48:10 #132
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79598861
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:43 schreef Scorpie het volgende:
Ik ben zelf niet gelovig en heb al 8 jaar een relatie met een gelovige meid. Niks aan het handje.
En als er kinderen komen? (Of als je kinderen geschonken worden. Een gelovige vertelde me een keer doodleuk dat een 14 jarig meisje geen abortus moest plegen omdat dit een geschenk/wonder van god was.) Laten jullie ze dan helemaal vrij? Al enig idee hoe je dit aanpakt kwa scholen naar de kerk gaan etc.?
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:49:26 #133
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79598899
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:47 schreef Robar het volgende:

[..]

Heb ook ooit een korte relatie gehad met een gelovig iemand, maar daar was niet heel veel van te merken, behalve dan het bidden en de dankwoodjes en op zondag naar de kerk. Verder deed ze gewoon precies waar ze zelf zin in had. En ze hield van voetbal en formule 1 Het is nota bene uitgegaan, omdat zij op vakantie in Spanje (met vriendinnen uiteraard, niet met mij) zich gewoon lekker door de eerste de beste liet uitwonen

Later bleek ze ook gewoon nog haar ex-vriend te zien

Ach, ik heb flink van haar genoten in die periode, dus achteraf kan ik er wel om glimlachen
Tja mensen zijn zondig he. Maar zij heeft tenminste nog uitzicht op de hemel. Wij moeten het met onze tijd hier doen.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 10:01:23 #134
295984 Demise
I saw you look away
pi_79599291
quote:

[..]

Nee. Ik geloof wel in God, alleen niet in het beeld van God dat de meeste mensen hanteren.
pi_79599450
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:48 schreef Ad_rem het volgende:

[..]

En als er kinderen komen? (Of als je kinderen geschonken worden. Een gelovige vertelde me een keer doodleuk dat een 14 jarig meisje geen abortus moest plegen omdat dit een geschenk/wonder van god was.) Laten jullie ze dan helemaal vrij? Al enig idee hoe je dit aanpakt kwa scholen naar de kerk gaan etc.?
Ja, dat is allemaal al afgestemd. Ik vind het belangrijk dat ze ons beiden standpunt begrijpen, en dat betekent dus ook dat ze naar de kerk zullen gaan, en dat soort dingen. Qua school is het geen issue; ik heb zelf op een christelijke basisschool gezeten en daar heb ik totaal geen problemen mee.
pi_79599488
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:49 schreef Ad_rem het volgende:

[..]

Tja mensen zijn zondig he. Maar zij heeft tenminste nog uitzicht op de hemel. Wij moeten het met onze tijd hier doen.
Toppunt was trouwens dat ik tijdens de sex meerdere keren de godverdommes om de oren kreeg
En ik wist heul niet dat gelovigen dat goedje smakelijk vonden
  vrijdag 26 maart 2010 @ 10:08:48 #137
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_79599531
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 10:07 schreef Robar het volgende:
Toppunt was trouwens dat ik tijdens de sex meerdere keren de godverdommes om de oren kreeg
quote:
pi_79599592
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 10:07 schreef Robar het volgende:

[..]

pi_79599623
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 10:08 schreef Catbert het volgende:

[..]

[..]

Whehehe, dat kan ik dus beamen.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 11:59:23 #140
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79603819
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 10:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja, dat is allemaal al afgestemd. Ik vind het belangrijk dat ze ons beiden standpunt begrijpen, en dat betekent dus ook dat ze naar de kerk zullen gaan, en dat soort dingen. Qua school is het geen issue; ik heb zelf op een christelijke basisschool gezeten en daar heb ik totaal geen problemen mee.
Hm ok naar de kerk gaan is ook nog niet zo slecht (kwa ideeën staan er ook behoorlijk veel goede dingen in de bijbel) de meeste kinderen zien trouwens zelf het 'licht' al vroeg. Moeten ze dan bv ook naar de kerk als ze nietmeer willen? Ga je zelf dan mee naar de kerk? En christelijke basisscholen zou ik m'n kinderen ook heensturen alleen al om het feit dat op veel (degene die niet streng zijn) van die basisscholen betere kwaliteit leveren dan openbare.
pi_79603908
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:40 schreef Catbert het volgende:

[..]

Ik vind een christen vertellen dat 'ie geen christen is omdat 'ie niet 100% de bijbel volgt net zo kortzichtig als veel christenen zelf zijn.

Als ze d'r een eigen draai aan wil geven, laat d'r lekker?
Ik vertel haar helemaal niets, ik ben gewoon geïnteresseerd.
Doe eens lief!
  vrijdag 26 maart 2010 @ 12:31:50 #142
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79605080
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:31 schreef Demise het volgende:

[..]

Je probeert God te maken, naar het beeld dat jij graag zou hebben. De boodschap die je hier vertelt, is totaal niet de boodschap van Jezus. Door de hele bijbel zie je dat God mensen oproept om rechtsomkeer te maken, van nature heeft de mens een zondige natuur en is slecht. Jezus zegt johannes3vers5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. zoals de mens van nature is, heeft hij niet de heilige geest in zich wonen, maar staat vanwege zijn zonden onder het oordeel.
pi_79605261
*topic niet helemaal doorgelezen*

Ik heb zelf wel relaties en/of vriendschappen gehad met gelovige meisjes. Nooit problemen mee gehad eerlijk gezegd. Zij moesten natuurlijk van mij net zo goed accepteren dat ik niet gelovig was als ik van hen dat zij het wel waren. Ik maakte gewoon aan het begin meteen duidelijk wat mijn standpunt was (agnost) en dat dat nooit ging veranderen en zij respecteerden dat. Ik vond het eigenlijk altijd wel interessant: ik ben van nature nieuwsgierig en wil altijd wel meer van dingen weten, dus als zij me wat konden vertellen over wat er in de bijbel stond dan vond ik dat prima. Seks was ook nooit een probleem.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  vrijdag 26 maart 2010 @ 12:54:57 #144
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_79605768
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 12:31 schreef matthijs.. het volgende:
Je probeert God te maken, naar het beeld dat jij graag zou hebben. De boodschap die je hier vertelt, is totaal niet de boodschap van Jezus. Door de hele bijbel zie je dat God mensen oproept om rechtsomkeer te maken, van nature heeft de mens een zondige natuur en is slecht. Jezus zegt johannes3vers5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. zoals de mens van nature is, heeft hij niet de heilige geest in zich wonen, maar staat vanwege zijn zonden onder het oordeel.
Ezekiel 23:19-20 NET
Yet she increased her prostitution, remembering the days of her youth when she engaged in prostitution in the land of Egypt. She lusted after their genitals – as large as those of donkeys, and their seminal emission was as strong as that of stallions.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 13:05:44 #145
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79606095
Sex=bah zei Paulus.

Maargoed waar het op neer komt is dat Mathijs ook gewoon kist voor een van de 1000-en manieren waarop je de bijbel kunt interpreteren en gebruiken. Kijk alleen al hoeveel afscheidingen er binnen het christendom zijn. En iedereen ook nog denken dat die weg de ware is. Ome Albert zei het al: "Er zijn twee dingen oneindig: het heelal en de menselijke domheid, van de eerste ben ik niet zeker."

[ Bericht 35% gewijzigd door Ad_rem op 26-03-2010 13:14:42 ]
pi_79609345
Ontopic; denk dat het niet gaat werken.. Heb zelf een jaartje geleden een meisje ontmoet, super knap en leuk maar ze was dus christelijk gereformeerd Maandje mee aan lopen knooien, bij der ouders geweest etc en het was echt een ramp, altjid maar over het geloof etc.. dus gelijk maar weer afgekapt.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 15:15:52 #147
295984 Demise
I saw you look away
pi_79611048
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 12:01 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

Ik vertel haar helemaal niets, ik ben gewoon geïnteresseerd.
Nog even op terugkomen: ik denk dat alle religies in feite op hetzelfde neerkomen. Je hebt het standaardbeeld van een geloofsrichting, maar in werkelijkheid zitten daar altijd gradaties in. Of ik God nu God, Allah of Jaweh noem, dat verandert niets aan mijn manier van geloven. Net zo min als dat ik verander als ik een andere naam aanneem. Ik identificeer mijn manier van geloven het meeste met het christendom, daarom noem ik mezelf christen.
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 12:31 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Net zoals jij God maakt zoals jij God graag ziet. Mijn boodschap is inderdaad niet die van Jezus, het is mijn persoonlijke interpretatie van het geloof. Niemand kan mij met zekerheid vertellen en bewijzen dat God wel of niet bestaat, net zo min als dat iemand mij kan zeggen hoe die God dan bestaat en hoe die God dan het geloof bedoeld heeft. Geloof heeft alleen nut als het je leven verrijkt, dus ik zou nooit geloven op een manier die mijn leven belemmert of in de weg staat.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 16:59:47 #148
292678 Sneaf
"sarcasme"
pi_79615263
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 15:15 schreef Demise het volgende:

[..]

Nog even op terugkomen: ik denk dat alle religies in feite op hetzelfde neerkomen. Je hebt het standaardbeeld van een geloofsrichting, maar in werkelijkheid zitten daar altijd gradaties in. Of ik God nu God, Allah of Jaweh noem, dat verandert niets aan mijn manier van geloven. Net zo min als dat ik verander als ik een andere naam aanneem. Ik identificeer mijn manier van geloven het meeste met het christendom, daarom noem ik mezelf christen.
[..]

Net zoals jij God maakt zoals jij God graag ziet. Mijn boodschap is inderdaad niet die van Jezus, het is mijn persoonlijke interpretatie van het geloof. Niemand kan mij met zekerheid vertellen en bewijzen dat God wel of niet bestaat, net zo min als dat iemand mij kan zeggen hoe die God dan bestaat en hoe die God dan het geloof bedoeld heeft. Geloof heeft alleen nut als het je leven verrijkt, dus ik zou nooit geloven op een manier die mijn leven belemmert of in de weg staat.
Mooi geschreven Zelf geloof ik dat er meer is dan wat we weten. Een energie wellicht? God zal ik het niet noemen. Doet me toch te veel denken aan een christelijke god. Vind goed dat je dit met ons deelt God is immers heel vrij interpreteerbaar, voor ieder persoon is god iets anders. Vind altijd jammer als mensen de bijbel letter voor letter volgen. Naar mijn mening is de bijbel nog altijd door de mens geschreven en niet door god. Bedoel hier niet mee te zeggen dat die niet bestaat maar wel dat je de bijbel met wat zout mag nemen Dat jij dat wel kan scheiden vind ik een positieve ontwikkeling en het geloof alleen gebruikt om je leven te verbeteren(oa andere lief hebben enzo).
pi_79615323
Religie is voor volgelingen.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 06:48:54 #150
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79636295
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 15:15 schreef Demise het volgende:

[..]

[..]

Allah is niet hetzelfde als God, wegen zoals het boedisme en de islam leiden naar het eeuwig verderf.
Je bent geen christen, de woorden van Jezus neem je niet serieus. Wat je leert is hypocriet en niet de waarheid.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 07:50:55 #151
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_79636501
Na dit topic een beetje gelezen te hebben is het toch tijd voor een aantal standaard reacties van mij:

Allereerst:

Dan:

Ter afsluiting:

Indien God bestaat is zijn wil absoluut(aldus de gelovigen). Dit betekent dat ALLES en dan dus ook ALTIJD gebeurt zoals God het wil. Dus wat je ook denkt of doet, het is ALTIJD wat God wil dat je denkt of doet. Dus in zijn naam keur ik nu die hele bekeringsdrang af.

(Toegift)

zaterdag 27 maart 2010 @ 09:44:52 #152
295984 Demise
I saw you look away
pi_79637339
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 07:50 schreef EviL_AleX het volgende:
[..]

Ter afsluiting:

Indien God bestaat is zijn wil absoluut(aldus de gelovigen). Dit betekent dat ALLES en dan dus ook ALTIJD gebeurt zoals God het wil. Dus wat je ook denkt of doet, het is ALTIJD wat God wil dat je denkt of doet. Dus in zijn naam keur ik nu die hele bekeringsdrang af.
Nuance: Aldus gelovigen zoals matthijs..
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 06:48 schreef matthijs.. het volgende:
[..]

Allah is niet hetzelfde als God, wegen zoals het boedisme en de islam leiden naar het eeuwig verderf.
Je bent geen christen, de woorden van Jezus neem je niet serieus. Wat je leert is hypocriet en niet de waarheid.
Jij gebruikt internet. Volgens de Amish leidt dat ook tot verderf (of het mag in elk geval niet, meer weet k d'r ook niet van). Er is altijd wel iemand die meent dat je jezelf in het verderf gooit. Zolang ik dat zelf niet ben, heb ik nergens een probleem mee. Voor mij zijn Allah, Jahweh, God, alle 'goden' gelijk als één. Net zoals dat ze gelijk staan aan ons, wat dus de goddelijke status enigszins contamineert, maar voordat we díé discussie ingaan...
pi_79637811
Heerlijk als je niet gelooft!

-Niet alle fouten aan god wijten (God heeft het zo gewild: ofwel, de schuld ligt altijd bij god!
-Niet altijd maar Allah`s wil tonen: Allah wilt eigenlijk agressie overkappen door zogenaamde vrede en gelijkheid.

Ik zeg: Doen, geen onenigheid meer, iedereen gelijk, geloof in jezelf. Niet in een excuus om al je zonden aan af te geven!

zaterdag 27 maart 2010 @ 10:27:45 #154
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79637937
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 09:44 schreef Demise het volgende:

[..]

Nuance: Aldus gelovigen zoals matthijs..
[..]

Jij gebruikt internet. Volgens de Amish leidt dat ook tot verderf (of het mag in elk geval niet, meer weet k d'r ook niet van). Er is altijd wel iemand die meent dat je jezelf in het verderf gooit. Zolang ik dat zelf niet ben, heb ik nergens een probleem mee. Voor mij zijn Allah, Jahweh, God, alle 'goden' gelijk als één. Net zoals dat ze gelijk staan aan ons, wat dus de goddelijke status enigszins contamineert, maar voordat we díé discussie ingaan...
Allah en God zijn niet dezelfde. uit de koran soera 17:111 Zeg: "Alle lof komt Allah toe Die Zich geen zoon heeft genomen en Die geen mededinger heeft in Zijn Koninkrijk noch heeft Hij enige helper wegens zwakheid." En verkondig Zijn Grootheid.

En uit de bijbel johannes1vers34 En ik heb gezien en getuigd, dat deze de Zoon van God is.
Conclusie het spreekt elkaar tegen en is niet hetzelfde.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 10:36:24 #155
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79638067
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 10:17 schreef MdMa98 het volgende:

-Niet alle fouten aan god wijten (God heeft het zo gewild: ofwel, de schuld ligt altijd bij god!
-Niet altijd maar Allah`s wil tonen: Allah wilt eigenlijk agressie overkappen door zogenaamde vrede en gelijkheid.

Ik zeg: Doen, geen onenigheid meer, iedereen gelijk, geloof in jezelf. Niet in een excuus om al je zonden aan af te geven!

op het moment dat je zondigt, ligt de schuld bij jezelf en bij niemand anders., een excuus om te zondigen heb je zoiezo niet. Straks gaat Jezus rechtvaardig oordelen over ieder mens en als ongelovige, zou ik me toch wel heel druk maken om de toekomst. Als je niet gered bent door Jezus, God waarschuwt voor eeuwig in de poel van vuur terecht te komen. Het is nog niet te laat en God strekt nog steeds zijn liefde uit om door geloof in Jezus met hem te worden verzoend.
pi_79638081
Prijs jezelf gelukkig met zo'n vriendin!
pi_79638170
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 10:36 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

op het moment dat je zondigt, ligt de schuld bij jezelf en bij niemand anders., een excuus om te zondigen heb je zoiezo niet. Straks gaat Jezus rechtvaardig oordelen over ieder mens en als ongelovige, zou ik me toch wel heel druk maken om de toekomst. Als je niet gered bent door Jezus, God waarschuwt voor eeuwig in de poel van vuur terecht te komen. Het is nog niet te laat en God strekt nog steeds zijn liefde uit om door geloof in Jezus met hem te worden verzoend.
Vreemd dat dan veel gelovigen god nog altijd als zondebok voor alle problemen gebruikt.
Waarom zou ik mij als ongelovige druk moeten maken om mijn toekomst. Deze heb ik zelf in de hand, niet e.o.a. god.
Eeuwig in de poel van vuur; zal wel zoiets zijn als de hel. Nou vertrouw mij maar; Je komt ter wereld, word klaargestoomd, werkt je rot, verpieterd, en vervolgend ben je gewoon dood.
pi_79638210
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 10:27 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Allah en God zijn niet dezelfde. uit de koran soera 17:111 Zeg: "Alle lof komt Allah toe Die Zich geen zoon heeft genomen en Die geen mededinger heeft in Zijn Koninkrijk noch heeft Hij enige helper wegens zwakheid." En verkondig Zijn Grootheid.

En uit de bijbel johannes1vers34 En ik heb gezien en getuigd, dat deze de Zoon van God is.
Conclusie het spreekt elkaar tegen en is niet hetzelfde.
Allah is het Arabische woord voor God, afgeleid van het Aramese Elah. Het woord werd al lang voordat de koran werd geschreven gebruikt.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 11:01:59 #159
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79638473
quote:

[..]

Geloof anders kom je in de poel met vuur. Waar is nou die onconditionele liefde die god/jezus predikt. Als je niet volgens mijn wet leeft mag je naar de hel gaan. Die god van jou redeneert dan als een kind en als je nadenkt dan weet je zelf ook wel dat jezus het nooit over hel etc. gehad heeft maar dat dit er later bij bedacht is.

Geef nou eens een antwoord op die 30 christelijke stromingen binnen jou geloof. Hoe weet je dat je de goede te pakken hebt? Of 'voel' je gewoon dat je goed zit?

Tevens geloof je dus ook serieus dat de in ieder geval 4 miljard mensen die niet in jouw god geloven voor eeuwig zullen branden?

Ben je er verder van op de hoogte dat Allah en De christelijke god terug te herleiden is naar Egyptische godsdienst? Ik RAAD je heel erg aan (als je niet bang bent dat ik en de duivel deze post maken of je af te leiden van je geloof) om dit filmpje uit zeitgeist met uitleg over religie te kijken:

(er is een versie met nederlandse ondertiteling als je dat graag wilt/nodig hebt kan ik die voor je opzoeken)

Mocht het te schokkend zijn onthoudt dan: Peter writes in his first epistle, “But there were also false prophets among the people, just as there will be false teachers among you. They will secretly introduce destructive heresies, even denying the sovereign Lord who bought them—bringing swift destruction on themselves” (2 Peter 2:1) Dus je hoeft teksten van mensen die niet geloven niet serieus te nemen. De bijbel is goed dichtgespijkerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ad_rem op 27-03-2010 11:11:59 ]
pi_79638498
Ik geloof in mezelf
pi_79638510
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 11:03 schreef staticdata het volgende:
Ik geloof in mezelf
\

Dat dus. zo werkt het
pi_79638688
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 10:17 schreef MdMa98 het volgende:

_!
  zaterdag 27 maart 2010 @ 11:17:08 #163
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_79638740
Feit: Mensen schrijven teksten.
|||
|||
V

Feit: Thora, Bijbel, Koran, Sutra's, <insert religious text of your choice here> zijn teksten.
|||
|||
V

Feit: Geschreven door mensen.
|||
|||
V

Feit: Mensen liegen (liegen=onwaarheid verkondigen, ongeacht of men zich hier van bewust is)

Conclusie: Teksten zijn geschreven door wezens die onwaarheid kunnen verkondigen.

Advies: Teksten dienen kritisch gelezen te worden, indien waarheid voor de lezer van belang is.
pi_79639237
quote:

[..]

Ook al geloofde ik wel in God, dan nog weiger ik Hem te vereren of me naar zijn idee van een levensstijl te bekeren. Leuk dat ie ons heeft geschapen en alles, maar ik heb niet zoveel met zulk soort autoriteit. Het is ook niet dat ik mijn ouders ga vereren, omdat ze me toevallig op deze aarde hebben gezet. Ik respecteer ze wel natuurlijk en ik ben ze dankbaar, maar i.t.t. die God van jou, vind ik mijn ouders ook leuke personen. Maar als de Bijbel echt het woord van God is, dan vind ik het maar een mafkees. Een almachtige mafkees.
pi_79639423
Ligt eraan hoe erg een ander met het geloof bezig is. Je hebt ook mensen die tot een kerk behoren, maar in het dagelijks leven niet praktiserend zijn. En dan heb je ook nog die groep die geen beslissing durft te nemen zonder het heilige boek erbij te pakken. Sja, als je met de laatste een relatie aan gaat, dan hoop ik dat het geen struikelblok gaat zijn. Want idd, er is ook nog de familie die meespeelt.
Liej
  zaterdag 27 maart 2010 @ 12:12:41 #166
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79640088
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 10:46 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:

[..]

Allah is het Arabische woord voor God, afgeleid van het Aramese Elah. Het woord werd al lang voordat de koran werd geschreven gebruikt.
Ik zou de hele bijbel kunnen doorgaan om te laten zien dat God en allah niet dezelfde zijn, de islam ontkent de God de vader en de zoon.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 12:17:46 #167
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79640207
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 11:37 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ook al geloofde ik wel in God, dan nog weiger ik Hem te vereren of me naar zijn idee van een levensstijl te bekeren. Leuk dat ie ons heeft geschapen en alles, maar ik heb niet zoveel met zulk soort autoriteit. Het is ook niet dat ik mijn ouders ga vereren, omdat ze me toevallig op deze aarde hebben gezet. Ik respecteer ze wel natuurlijk en ik ben ze dankbaar, maar i.t.t. die God van jou, vind ik mijn ouders ook leuke personen. Maar als de Bijbel echt het woord van God is, dan vind ik het maar een mafkees. Een almachtige mafkees.
God is volmaakt in zijn liefde, maar ook in zijn rechtvaardigheid. Juist daarin blijkt zijn rechtvaardigheid, dat hij het onrecht in deze wereld gaat bestraffen, daarin vind ik juist hoop. Maar ook dat mij alle zonden die ik heb gedaan in mijn leven, vergeven zijn door het werk van Jezus. De vraag is wil je gered en vergeven worden door God? Heb je een besef dat je verkeerde dingen in je leven hebt gedaan tegen God, (ook als je onrecht tegen iemand anders begaat, bega je het ook tegen God)

Dacht aan deze getuigenis van een ex moslim
pi_79640266
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 12:17 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

God is volmaakt in zijn liefde, maar ook in zijn rechtvaardigheid. Juist daarin blijkt zijn rechtvaardigheid, dat hij het onrecht in deze wereld gaat bestraffen, daarin vind ik juist hoop. Maar ook dat mij alle zonden die ik heb gedaan in mijn leven, vergeven zijn door het werk van Jezus. De vraag is wil je gered en vergeven worden door God?
Ik heb geen vergeving of redding nodig. Ik leef mijn leven zoals ik dat zelf wil en denk dat goed is.
Het kan me werkelijk waar niets schelen wat een God daarvan vindt. Mocht ie bestaan of niet.

Ik vind het niet rechtvaardig dat hij homo's wil verbieden om te trouwen. Hoe is dat rechtvaardig?
En zo zijn er nog tal van andere voorbeelden.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 12:23:00 #169
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79640374
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 12:19 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik heb geen vergeving of redding nodig. Ik leef mijn leven zoals ik dat zelf wil en denk dat goed is.
Het kan me werkelijk waar niets schelen wat een God daarvan vindt. Mocht ie bestaan of niet.

Ik vind het niet rechtvaardig dat hij homo's wil verbieden om te trouwen. Hoe is dat rechtvaardig?
En zo zijn er nog tal van andere voorbeelden.
Mij interesseert het wel dan bedoel ik uit naastenliefde.
Overtreedt je niet weleens je eigen moraal? Had je het getuigenis van de ex moslim gezien?

[ Bericht 1% gewijzigd door matthijs.. op 27-03-2010 12:53:43 ]
  zaterdag 27 maart 2010 @ 13:32:20 #170
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79642104
ik wil er niet teveel op ingaan, maar ben zelf op een ongelovige vrouw verliefd. We hebben nooit een realtie gehad, maar wel veel discussies over het geloof. Ik vind zelf dat ik wat minder had moeten discusieren met haar en het meer in de praktijk laten zien. Als ik haar zie, loopt ze gewoon door en zegt niks meer.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 13:34:47 #171
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79642164
Waarom? "Het meest belangrijke in mijn leven is de levende relatie met Jezus christus", daarom is ze bang voor je.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 13:43:59 #172
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_79642421
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 13:32 schreef matthijs.. het volgende:
ik wil er niet teveel op ingaan, maar ben zelf op een ongelovige vrouw verliefd. We hebben nooit een realtie gehad, maar wel veel discussies over het geloof. Ik vind zelf dat ik wat minder had moeten discusieren met haar en het meer in de praktijk laten zien. Als ik haar zie, loopt ze gewoon door en zegt niks meer.
Is dat niet fout...? Behoor je niet van iedereen in gelijke mate te houden...?
  zaterdag 27 maart 2010 @ 13:53:09 #173
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79642702
Interessante email conversatie over pasen, de school en een verontruste ouder.

http://www.27bslash6.com/easter.html
  zaterdag 27 maart 2010 @ 13:54:06 #174
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79642737
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 13:34 schreef Ad_rem het volgende:
Waarom? "Het meest belangrijke in mijn leven is de levende relatie met Jezus christus", daarom is ze bang voor je.
Ik zou het niet weten, ik kan niet in iemand hoofd kijken. Ik zei hierin geen reden om bang voor me te zijn er is niks verkeerds aan en het betekend juist dat je van anderen kunt houden. Ik kan de tijd niet terugdraaien, maar God kan me wel echt vergeven en een nieuwe start maken. Ik ga er ook niet op in vergeven is vergeven en het zoiezo niet op internet zetten.

zaterdag 27 maart 2010 @ 14:00:39 #175
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_79642927
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 13:54 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten, ik kan niet in iemand hoofd kijken. Ik zei hierin geen reden om bang voor me te zijn er is niks verkeerds aan en het betekend juist dat je van anderen kunt houden. Ik kan de tijd niet terugdraaien, maar God kan me wel echt vergeven en een nieuwe start maken. Ik ga er ook niet op in vergeven is vergeven en het zoiezo niet op internet zetten.

pi_79643484
quote:

Ik:

Dan wordt het geloof wel heel beperkend. Ik heb zelf bewust voor het geloof gekozen, maar niet voor een leven met beperkingen. Het calvinisme (hard werken en sober leven) is allang verleden tijd.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 14:38:47 #177
294141 tarantism
hups in die kont
pi_79643736
Beste Matthijs, misschien is dit een vreemde vraag, maar ik heb nooit begrepen wat 'Jezus leeft' nu betekent.

Gaat het hier om een slagzin die verwijst naar een persoon, die ook echt als individu in leven is, of is het meer een beschrijving van een gedachte, of een situatie(zoals in: 'het vraagstuk privacybescherming leeft onder Nederlanders')

Ik hoop dat ik mijn vraag een beetje duidelijk heb kunnen stellen

Alvast bedankt voor je antwoord
  zaterdag 27 maart 2010 @ 14:53:40 #178
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_79644019
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 14:38 schreef tarantism het volgende:
Beste Matthijs, misschien is dit een vreemde vraag, maar ik heb nooit begrepen wat 'Jezus leeft' nu betekent.

Gaat het hier om een slagzin die verwijst naar een persoon, die ook echt als individu in leven is, of is het meer een beschrijving van een gedachte, of een situatie(zoals in: 'het vraagstuk privacybescherming leeft onder Nederlanders')

Ik hoop dat ik mijn vraag een beetje duidelijk heb kunnen stellen

Alvast bedankt voor je antwoord
Ik zal het proberen uit te leggen, toen Jezus aan het kruis is gestorven is hij drie dagen dood geweest.
God heeft hem uit de doden opgewekt en uiteindelijk in de hemel opgenomen
handelingen1vers11 die ook zeiden: Galileese mannen, wat staat gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen.
Jezus is op dit moment als verheerlijkt mens in de hemel en zal binnenkort als hij terugkomt zichtbaar regeren op de aarde, vanuit Jeruzalem. In die tussentijd is het de heilige geest, in bekeerde mensen die zijn werk doet.

De bijbel staat ook vol met profetien, allerlei dingen die vlak voor de wederkomst op deze aarde gaan gebeuren.
pi_79644054
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 14:53 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Ik zal het proberen uit te leggen, toen Jezus aan het kruis is gestorven is hij drie dagen dood geweest.
handelingen1vers11 die ook zeiden: Galileese mannen, wat staat gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen.
Jezus is op dit moment als verheerlijkt mens in de hemel en zal binnenkort als hij terugkomt zichtbaar regeren op de aarde, vanuit Jeruzalem. In die tussentijd is het de heilige geest, in bekeerde mensen die zijn werk doet.
Ken je deze ook al?

The time you enjoy wasting is not wasted time.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 15:25:48 #180
294141 tarantism
hups in die kont
pi_79644742
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 14:53 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

De bijbel staat ook vol met profetien, allerlei dingen die vlak voor de wederkomst op deze aarde gaan gebeuren.
Ah oke, dank je voor je uitleg.

Misschien nog een vraag: denk jij persoonlijk dat Jezus over niet al te lange tijd terugkeert op aarde, bijvoorbeeld nog binnen de duur van jouw leven? Of duurt het nog vele eeuwen tot de terugkomst van Jezus?

wederom alvast bedankt
pi_79645044
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:29 schreef VeerEli het volgende:
Een kerel die in de lucht hangt: God
Een zoon die een moeder heeft die maagd is: Jezus
Ik kan nog wel even door gaan, maar zelfs op de basisschool geloofde ik die sprookjes al niet meer.
De bijbelse verhalen vind ik nog steeds prachtig, maar meer dan een verhaal is het niet.
pi_79646355
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 13:43 schreef EviL_AleX het volgende:

[..]

Is dat niet fout...? Behoor je niet van iedereen in gelijke mate te houden...?
Hoezo?
  zaterdag 27 maart 2010 @ 16:43:45 #183
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_79646579
quote:

Ik:

Brrrrr, ik moet er niet aan denken.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 16:51:40 #184
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_79646778
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 16:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hoezo?
Hij gaat er helaas niet op in. Ik wilde aantonen hoe krom het is om te geloven dat alle mensen gelijk zijn.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 18:47:41 #185
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_79649942
Ik geloof niet in een god, of enig ander supernaturalistisch iets. Ik geloof in het naturalisme: de kracht van de wetenschap; observeren, evalueren en concluderen.

Ik heb respect voor mensen die geloven, maar ik zal ze nooit kunnen begrijpen. En wanneer een gelovige de discussie met mij aangaat, zal ik kosten nog moeite sparen om dingen die eenvoudigweg niet kloppen uit de wereld te helpen.

Om die reden zou ik nooit, maar dan ook nooit samen kunnen leven met iemand die een dergelijk wereldbeeld heeft.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')