Buiten dat, wie zegt dat jongeren destijds meer discipline hadden ?quote:Op zaterdag 20 maart 2010 00:25 schreef drumstickNL het volgende:
Dat lijkt me vrij duidelijk, het is economisch zeer onverantwoord. De jongeren zullen 18 jaar oud zijn als ze dan het leger ingaan. In die tijd horen ze juist een goede opleiding te volgen daar hebben wij als land meer aan dan dat ze later een geweer in en uitelkaar kunnen halen.
Ik ben ervoor, en ik baal er ook van dat er geen dienstplicht is. Had het een bijzondere ervaring gevonden en zeer goed voor me ontwikkeling. Volgens mij geldt dit voor iedereen!?quote:
Hou op, de meeste dienstplichtigen vonden het vooral een nutteloze tijd die ze moesten uitzitten.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 00:31 schreef Joostjee het volgende:
[..]
Ik ben ervoor, en ik baal er ook van dat er geen dienstplicht is. Had het een bijzondere ervaring gevonden en zeer goed voor me ontwikkeling. Volgens mij geldt dit voor iedereen!?
Dan meld je je vrijwillig aanquote:Op zaterdag 20 maart 2010 00:31 schreef Joostjee het volgende:
[..]
Ik ben ervoor, en ik baal er ook van dat er geen dienstplicht is. Had het een bijzondere ervaring gevonden en zeer goed voor me ontwikkeling. Volgens mij geldt dit voor iedereen!?
Dit was omdat ze volledig werden opgeleid voor het leger, er zijn ook andere functies. Het lijkt mij goed onder andere in crisis situaties, rampen e.d. Het is destijds afgeschaft doordat de dreiging van de koude oorlog minimaal was en de missies (vrede operaties) vond men nutteloos.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 00:33 schreef gelly het volgende:
[..]
Hou op, de meeste dienstplichtigen vonden het vooral een nutteloze tijd die ze moesten uitzitten.
Het is destijds afgeschaft omdat het niet meer nodig was en te duur was. Dat is nu nog steeds zo. Defensie heeft nog zevenduizend openstaande vacatures en heeft op geen enkele manier de opleidingscapaciteit om die snel te vullen.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 00:36 schreef Joostjee het volgende:
[..]
Dit was omdat ze volledig werden opgeleid voor het leger, er zijn ook andere functies. Het lijkt mij goed onder andere in crisis situaties, rampen e.d. Het is destijds afgeschaft doordat de dreiging van de koude oorlog minimaal was en de missies (vrede operaties) vond men nutteloos.
haha ja dan zijn ze heel stoer denk ik.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 00:47 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik ben heel erg voor. Zou graag bepaalde opgeschoten jongetjes eens over de stormbaan zien kruipen.
Ja ? Daar heb je wel een paar miljard voor over ?quote:Op zaterdag 20 maart 2010 00:47 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik ben heel erg voor. Zou graag bepaalde opgeschoten jongetjes eens over de stormbaan zien kruipen.
Niemand houd je tegen bro, maar weet wel dat je tegen bad boys moet vechten.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 00:31 schreef Joostjee het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 20 maart 2010 02:22 schreef Karzai het volgende:
1.Het kost teveel centjes en dat heeft Nederland er niet voor over.
2.De Russen komen niet meer.
3.Moderne oorlogsvoering wordt met computers beslist.
Waar slaat dat nou weer op?quote:Op zaterdag 20 maart 2010 03:00 schreef Super_Fucker het volgende:
We leven in een vrij land.
Het is niet van deze tijd om éen jaar van je leven op te offeren om onderdeel te worden van een moordmachine.
Zij hij, genietend van vrede en veiligheidquote:Op zaterdag 20 maart 2010 03:00 schreef Super_Fucker het volgende:
We leven in een vrij land.
Het is niet van deze tijd om éen jaar van je leven op te offeren om onderdeel te worden van een moordmachine.
Wel dusquote:Op zaterdag 20 maart 2010 02:36 schreef Karzai het volgende:
5. Het Nederlandse leger heeft nooit echt gevochten.
quote:Op zaterdag 20 maart 2010 02:36 schreef Karzai het volgende:
Heeft in het verleden gewerkt, past echter nog veel minder in het huidige tijdsbeeld dan de dienstplicht. Die dienstplicht zou men trouwens ook verkort in kunnen voeren, enkele cursussen en herhalingen per jaar, verder een keer oefenen o.i.d., dienstplichtigen moeten we helemaal niet naar het buitenland willen sturen, dat moet je aan de mensen overlaten die er echt voor kiezen.quote:
Hebben we, heet de Nationale Reserve en is ook vrijwillig.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 12:16 schreef Niels1568 het volgende:
[..]
Heeft in het verleden gewerkt, past echter nog veel minder in het huidige tijdsbeeld dan de dienstplicht. Die dienstplicht zou men trouwens ook verkort in kunnen voeren, enkele cursussen en herhalingen per jaar, verder een keer oefenen o.i.d., dienstplichtigen moeten we helemaal niet naar het buitenland willen sturen, dat moet je aan de mensen overlaten die er echt voor kiezen.
Dan weet ik ook dat die dienstplichtigen niet in de schaduw kunnen staan van een soldaat, maar je zou dan het gedeelte van de bevolking dat bij onheil paraat kan staan vergroten.
Klopt, daar doelde ik ook op, alleen ik had het over dienstplicht, dus verplicht.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 12:21 schreef Vortix het volgende:
[..]
Hebben we, heet de Nationale Reserve en is ook vrijwillig.
Heb je een punt, ik zeg ook niet dat dienstplicht goed zou zijn voor jongens, daarom zeg ik: tijd verkorten tot twee weken en gedurende 5 jaar 6 trainingsdagen per jaar o.i.d. dat zou gewoon in weekeinden kunnen, dus economisch is de schade al minder, de kosten moeten inderdaad niet de pan uit reizen.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:50 schreef KoningsJawel het volgende:
We kunnen ook een plicht invoeren dat iedereen op kampen gaten in de grond moet graven en dan weer dicht gooien. Goedkope materiaal kosten (een schep en accomodatie) en dan krijgt de jeugd ook discipline!
Dienstplicht is gewoon een belachelijk idee. De assumptie dat het je positief vormt wanneer je onder dwang het leger in moet is ook al belachelijk op zichzelf en dan hebben we het nog niet over het economische effect en de kosten gehad.
Militairen worden opgeleid om te doden. Zo simpel is het.quote:
Er is wel iets voor te zeggen. Je koopt de risico's op stapels met bodybags en rouwende nabestaanden af. De verdediging van ons eigen grondgebied is momenteel niet al te relevant dus zijn militairen vooral actief ver van huis voor relatief vage doelen (Afghanistan was niet veilig toen we kwamen en is nog niet veilig als we vertrekken) daar kan je ook anderen voor inhuren. Is vermoedelijk nog stukken goedkoper ook.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 12:16 schreef Niels1568 het volgende:
[..]
Heeft in het verleden gewerkt, past echter nog veel minder in het huidige tijdsbeeld dan de dienstplicht.
De simpele soldaat denkt graag andersquote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
Militairen worden opgeleid om te doden. Zo simpel is het.
Nee, de simpele soldaat snapt er meer van dan de gemiddelde Nederlander. Het is gewoon tekenend dat hoe meer mensen tegen defensie zijn, hoe minder ze er echt van weten.quote:
Oh ja die tanks zijn alleen maar bedoeld om pleziertochtjes te maken en bestrating te vernielenquote:
Die tanks zijn nog nooit gebruikt, behalve om een ontspoorde trein onder een viaduct weg te slepen. Het is goed om te zien dat de naïviteit van sommigen nog op hetzelfde niveau zit als tijdens het interbellum toen we lekker zijn gaan bezuinigen op de krijgsmacht.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh ja die tanks zijn alleen maar bedoeld om pleziertochtjes te maken en bestrating te vernielen.
Niet hetzelfde maar wel aardig vergelijkbaar. Ze worden deels door het westen getraind en vaak ingezet op de gevaarlijkste missies. Een gesneuvelde Afghaan heeft hier nu eenmaal minder problemen dan een dode Nederlander.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:31 schreef Vortix het volgende:
Ga je nou lopen stellen dat het gebruik van het Afghaanse leger hetzelfde is als een leger inhuren?
Waar vraag is ontstaat vanzelf aanbod.quote:En waar zouden we die legers in moeten huren? Zijn dat PMC's of legers van andere landen?
Ach het is wel iets om over na te denken in deze tijd van bezuinigingenquote:Ik vind het maar een kutidee eerlijk gezegd.
Ze moeten bezuinigen op uitkeringen, doen ze ook niet, dus waar hebben we het over?quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:37 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet hetzelfde maar wel aardig vergelijkbaar. Ze worden deels door het westen getraind en vaak ingezet op de gevaarlijkste missies. Een gesneuvelde Afghaan heeft hier nu eenmaal minder problemen dan een dode Nederlander.
[..]
Waar vraag is ontstaat vanzelf aanbod.
[..]
Ach het is wel iets om over na te denken in deze tijd van bezuinigingen.
Maar nu even antwoord op een hele concrete vraag graag.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:34 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Die tanks zijn nog nooit gebruikt, behalve om een ontspoorde trein onder een viaduct weg te slepen. Het is goed om te zien dat de naïviteit van sommigen nog op hetzelfde niveau zit als tijdens het interbellum toen we lekker zijn gaan bezuinigen op de krijgsmacht.
Een begrotingstekort straks van 30 miljard per jaar. Elk beleidsterrein moet daarom een procent of 20 van de begroting gaan bezuinigen. Dus daadwerkelijk minder geld krijgen en niet minder geld extra krijgen wat de afgelopen 10 jaar de bezuinigingen op defensie waren.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:38 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Ze moeten bezuinigen op uitkeringen, doen ze ook niet, dus waar hebben we het over?
NL tanks nooit gebruikt???quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:34 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Die tanks zijn nog nooit gebruikt, behalve om een ontspoorde trein onder een viaduct weg te slepen. Het is goed om te zien dat de naïviteit van sommigen nog op hetzelfde niveau zit als tijdens het interbellum toen we lekker zijn gaan bezuinigen op de krijgsmacht.
Ik wil je nu niet teleurstellen, maar je kan mensen niet opleiden om te doden, het blijft een geestelijke klik die je moet maken. Trouwens, we weten allebei dat er meer moorden gepleegd worden door burgers dan door militairen en politie agenten bij elkaar. Dus voor twee instellingen die het mandaat voor geweld hebben van de overheid is dat best opmerkelijk.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar nu even antwoord op een hele concrete vraag graag.
Ben jij opgeleid om onder meer mensen te doden? Op het moment dat ons leger namelijk zelfs niet meer in staat is om mensen te vermoorden dan moeten we eens serieus nadenken waarom er nog miljarden heengaan.
Je hoeft mij echt geen informatie te geven, want je absorbeert zelf ook alleen maar wat je wilt horen. De wereld is veranderd en de krijgsmacht des te meer, wij zijn inzetbaar voor onze drie hoofdtaken en ja, de laatste decennia is de hoofdtaak bescherming van eigen grondgebied niet nodig. Betekent dat onze andere hoofdtaken niet belangrijk genoeg zijn om het bestaansrecht van defensie te vergoeilijken? Hoe dan ook, je bevestigt mijn eerder genoemde punt over anti-defensie en niet geïnformeerd zijn maar eens weer. Ben blij dat je met 50 euro af en toe storten naar een goed doel met een lekker gevoel gaat slapen. De mensen die het niet zo goed getroffen hebben op deze wereld zijn je dankbaar.quote:Oh en even voor jouw informatie de toestand in Europa was in het interbellum geheel anders dan nu en ook met een veel sterker leger waren we geen serieuze tegenstand geweest voor onze oosterburen.
Je leert toch om te gaan met wapens? Die wapens zijn over het algemeen ontworpen om mee te doden. Meer kan ik er niet van maken.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:45 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Ik wil je nu niet teleurstellen, maar je kan mensen niet opleiden om te doden, het blijft een geestelijke klik die je moet maken.
Het zou ook wat zijn als de overheid niet terughoudend zou zijn met het gebruik van geweld.quote:Trouwens, we weten allebei dat er meer moorden gepleegd worden door burgers dan door militairen en politie agenten bij elkaar. Dus voor twee instellingen die het mandaat voor geweld hebben van de overheid is dat best opmerkelijk.
[..]
Blijkbaar was het wel nodig want je kwam aan met een argument dat nergens op sloeg.quote:Je hoeft mij echt geen informatie te geven, want je absorbeert zelf ook alleen maar wat je wilt horen.
Die zouden eventueel best anders georganiseerd kunnen worden. Niet zo star denkenquote:De wereld is veranderd en de krijgsmacht des te meer, wij zijn inzetbaar voor onze drie hoofdtaken en ja, de laatste decennia is de hoofdtaak bescherming van eigen grondgebied niet nodig. Betekent dat onze andere hoofdtaken niet belangrijk genoeg zijn om het bestaansrecht van defensie te vergoeilijken?
Volgens mij niet hoor. Wat wel duidelijk is dat kritische mensen zich wat breder informeren dan enkel op basis van de informatie van hun werkgeverquote:Hoe dan ook, je bevestigt mijn eerder genoemde punt over anti-defensie en niet geïnformeerd zijn maar eens weer.
quote:Ben blij dat je met 50 euro af en toe storten naar een goed doel met een lekker gevoel gaat slapen. De mensen die het niet zo goed getroffen hebben op deze wereld zijn je dankbaar.
Een huurling is gewoon een onbetrouwbare werknemer van defensie hoor, dus je bent van het gezever niet af. En ze kunnen vaak nogal duur uitpakken omdat ze op de gekste momenten meer loon kunnen vragen. Bovendien kan ik me voorstellen dat de samenwerking met de beroeps niet ideaal zal verlopen.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er is wel iets voor te zeggen. Je koopt de risico's op stapels met bodybags en rouwende nabestaanden af. De verdediging van ons eigen grondgebied is momenteel niet al te relevant dus zijn militairen vooral actief ver van huis voor relatief vage doelen (Afghanistan was niet veilig toen we kwamen en is nog niet veilig als we vertrekken) daar kan je ook anderen voor inhuren. Is vermoedelijk nog stukken goedkoper ook.
En in zekere zin gebeurt het in Afghanistan nu ook al door bijvoorbeeld gebruik te maken van het afghaanse leger.
Duke, volgens mij ben jij wereldvreemd. Sorry dat ik het zeggen moet, maar je hebt geen enkel benul van wat een militair is, laat staan wat hij/zij doet.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je leert toch om te gaan met wapens? Die wapens zijn over het algemeen ontworpen om mee te doden. Meer kan ik er niet van maken.
[..]
Het zou ook wat zijn als de overheid niet terughoudend zou zijn met het gebruik van geweld.
[..]
Blijkbaar was het wel nodig want je kwam aan met een argument dat nergens op sloeg.
[..]
Die zouden eventueel best anders georganiseerd kunnen worden. Niet zo star denken.
[..]
Volgens mij niet hoor. Wat wel duidelijk is dat kritische mensen zich wat breder informeren dan enkel op basis van de informatie van hun werkgever.
[..].
overigens is dat nog best een discussie waard. Wat doet de mensen op deze wereld die het minder goed getroffen hebben meer goed. 1 miljard aan ontwikkelingshulp of 1 miljard aan militaire acties?
Jawel, we vermoorden allemaal mensen en dat is het eigenlijk wel zo'n beetje.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:36 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Duke, volgens mij ben jij wereldvreemd. Sorry dat ik het zeggen moet, maar je hebt geen enkel benul van wat een militair is, laat staan wat hij/zij doet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:37 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Jawel, we vermoorden allemaal mensen en dat is het eigenlijk wel zo'n beetje.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jullie interpreteren mijn posts blijkbaar op een nogal starre manier. Eigenlijk is dat jammer maar anderzijds vanuit jullie standpunt nog wel te begrijpen.
Een leger is opgeleid om met een bepaalde dosis geweld doelen te verwezenlijken. Of wou je dat ook bestrijden? En mocht het nodig zijn dan zullen tegenstanders ook vermoord worden. Of wou je beweren dat er in een vuurgevecht alles aan gedaan wordt om vooral maar geen talibanstrijders te vermoorden?
Dat het leger daarnaast nog vele taken heeft weet ik ook wel. Maar de inzet gebeurt toch vaak als lief vragen niet meer helpt.Als het niet wil branden moet je beter stoken.
Oh er zitten heel wat haken en ogen aan. Dat begrijp ik ook wel. Maar van buitenlanders in Nederlandse dienst die sneuvelen gaat in dit land een veel minder vervelende uitstraling uit dan van een dode Nederlandse jongen. Dan staat het toch dichterbij. Met minder Nederlandse doden in Uruzgan was wel of niet verlengen ook een veel eenvoudigere keuze geweest.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:15 schreef Niels1568 het volgende:
[..]
Een huurling is gewoon een onbetrouwbare werknemer van defensie hoor, dus je bent van het gezever niet af. En ze kunnen vaak nogal duur uitpakken omdat ze op de gekste momenten meer loon kunnen vragen. Bovendien kan ik me voorstellen dat de samenwerking met de beroeps niet ideaal zal verlopen.
Onzinquote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:36 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Duke, volgens mij ben jij wereldvreemd. Sorry dat ik het zeggen moet, maar je hebt geen enkel benul van wat een militair is, laat staan wat hij/zij doet.
Iedereen klaagt in deze wereld over de niet werkende, niet luisterende en relschoppende kutmarroks.. Niet dat ik die mening deel, maar daar hoor je iedereen wel over.. Wel deel ik de mening dat er erg veel ongedisciplineerd volk rondhangt wat het vertikt om zich normaal te gedragen enz. Het zou wel een idee zijn om die een verplichte cursus te geven in je gedragen en discipline. Dat is dan weer terzijds. En dat soort types, die solliciteren niet eens.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 23:08 schreef DennissG het volgende:
Volgens mij ging het om de vraag waarom de opkomstplicht is opgeschort. Naar mijn weten is de dienstplicht nooit ingevoerd om jongeren van de straat te houden en ze discipline bij te brengen, maar om een zo groot mogelijk leger op de Duitse laagvlakte in te kunnen zetten, mochten de Russen iets in petto hebben. Dus om nu de opkomstplicht weer in te voeren omdat sommige mensen behoefte hebben aan een strakke opleiding of discipline, is onzin. Als je zo discipline-behoevend kun je gewoon in dienst gaan hoor
Precies!quote:Op zaterdag 20 maart 2010 00:28 schreef Trekfiets het volgende:
En zelf zeker niet gaan he idioot?
O? Volgens mij worden ze opgeleid om zichzelf en anderen te beschermen in situaties waar dat nodig is... Denk bijvoorbeeld ook is aan andere taken dan die van infanterist. En daarbij, een NL infanterist word ook niet specifiek opgeleid om te doden, eerder om te beschermen. En dat daarbij een dode kan vallen... Tjaquote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik denk dat we hier de clou hebben.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:31 schreef Bob-B het volgende:
Nee, de simpele soldaat snapt er meer van dan de gemiddelde Nederlander. Het is gewoon tekenend dat hoe meer mensen tegen defensie zijn, hoe minder ze er echt van weten.
Weer een bewijs, dienstplichtigen werden nooit uitgezonden, tenzij op eigen verzoek. Volgens mij zijn er zo'n 50 naar Korea gegaan, de rest was beroeps.quote:Op zondag 21 maart 2010 00:31 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Ik denk dat we hier de clou hebben.
Als we dienstplichtigen hadden waren ze niet zo gemakkelijk uitgezonden voor piet lul om wat jurken af te knallen in verwegistan.
Tegenwoordig hebben we een beroepsleger en om soldaat te worden moet je niet al te slim zijn.
Als dit dan nog uitgebreid wordt op verschillende punten vindt ik dit zeker een goed streven. (Lees, EHBO cursus e.d.)quote:Maatschappelijke stage
Ter vervanging van de militaire dienstplicht, maken sommige politieke partijen zich sterk voor de invoering van een maatschappelijke dienstplicht. Deze maatschappelijke stage zou voor alle schoolverlaters moeten gelden.
Een maatschappelijke stage is een stage voor scholieren uit het voortgezet onderwijs in Nederland, waarbij ze door het doen van vrijwilligerswerk kennismaken met het dragen van verantwoordelijkheid voor maatschappelijke belangen. Waar reguliere stages vooral beroepsvormend zijn, hebben maatschappelijke stages vooral karaktervorming tot doel. Een variant op maatschappelijke stage is service learning waarbij concrete leerdoelen worden gerealiseerd door het doen van vrijwilligerswerk.
In het voortgezet onderwijs zijn zo'n 481 middelbare scholen en 7 Agrarische Opleiding Centra begonnen aan een of andere vorm van de stage. De maatschappelijke stage wordt bekostigd door het Ministerie van OC&W middels subsidie. In 2011 moet het concept maatschappelijke stage zijn gefinaliseerd, en moet het concept een integraal onderdeel vormen van het curriculum van de leerling.
De maatschappelijke stage zal voor alle niveaus verplicht worden. Dus voor het VMBO, havo en vwo. Deze stage zal 72 uur bedragen dat neerkomt op 10 dagen. Oorspronkelijk had men 3 maanden voor ogen, echter vanwege praktische bezwaren die gesteld werden vanuit het onderwijsveld heeft men hier van af gezien.Het volgen van maatschappelijke stage wordt een voorwaarde voor het behalen van het diploma.
Zoals bij elke verandering, lokt ook deze tegenstribbeling uit. Echter, deze verandering heeft niet tot doel het onderwijs te veranderen of de last van docenten te verhogen. Vanuit de opzet wordt gewerkt naar een vorm waarin de maatschappelijke stage wordt opgenomen binnen het curriculum. Dit is ook een eis die gesteld wordt vanuit het Rijk. De vereiste opname in het curriculum heeft tot doel dat school, docenten en leerlingen niet extra belast worden.
De maatschappelijke stage wordt behalve door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, ook vorm gegeven door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). In samenspraak en samenwerking met LNV wordt ook gewerkt naar de verwezenlijking van 7500 groene maatschappelijke stage plaatsen, om leerlingen zonder agrarische achtergrond kennis te laten maken met dier en natuur.
Steeds meer beroepsopleidingen bieden studenten de mogelijkheid een maatschappelijke stage te doen, vooral in het eerste jaar van de studie. Vaak dienen de studenten dan vrijwilligerswerk te zoeken met een link naar hun toekomstig beroep.
Bron: www.wikipedia.nl
Dat is geen dienstplicht dat is verplicht maatschappelijk werken. Dienstplicht gaat er bij mij juist om dat je een gedeeltelijke militaire opleiding krijgt, aan veel gedeeltelijk geschoolde militairen extra kunnen we misschien in nood wat hebben. Hoeveel mensen er bejaarden kunnen wassen of zo, daar hebben we al maatschappij niets aan.quote:Op zondag 21 maart 2010 11:21 schreef Joostjee het volgende:
Oke, de meesten zijn dus tegen de dienstplicht.
Lees dan even dit:
[..]
Als dit dan nog uitgebreid wordt op verschillende punten vindt ik dit zeker een goed streven. (Lees, EHBO cursus e.d.)
Inderdaad een goed streven..quote:Op zondag 21 maart 2010 11:21 schreef Joostjee het volgende:
Oke, de meesten zijn dus tegen de dienstplicht.
Lees dan even dit:
[..]
Als dit dan nog uitgebreid wordt op verschillende punten vindt ik dit zeker een goed streven. (Lees, EHBO cursus e.d.)
Rond de Kaspische zee vrede?quote:
quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
quote:
Dit is een beetje hetzelfde als concluderen dat jij (binnenkort) een luie student bent in Groningen.quote:geboortedatum: 01-08-1991
opleiding: vwo
beroep: student
hobby's/interesses: zeilen, roeien, klimmen
Vanwaar ineens communist?quote:Op zondag 21 maart 2010 13:02 schreef Zith het volgende:
[..]
Inderdaad een goed streven..
..ALS JE COMMUNIST BENT.
Omdat ik voor de dienstplicht ben, ben ik een communist. Loop niet zo te blaten en onderbouw je meningen eens!quote:Het Communisme is een maatschappelijk stelsel dat gekenmerkt wordt door:
De produktiemiddelen zijn gemeenschappelijk eigendom.
De voortgebrachte goederen worden rechtvaardig verdeeld over alle leden van de gemeenschap.
quote:Op zondag 21 maart 2010 13:02 schreef Zith het volgende:
[..]
Inderdaad een goed streven..
..ALS JE COMMUNIST BENT.
quote:Op zondag 21 maart 2010 16:37 schreef Pro_Shifty het volgende:
goed idee, zal misschien wat discipline bij een hoop kut jong brengen.
Allereerst is het met de steeds groter wordende vergrijzing in Nederland helemaal geen slecht idee om een maatschappelijke dienstplicht in te voeren. Zo wordt de hoge druk op de zorg verlicht, die de komende jaren alleen nog maar hoger en hoger word.quote:Op zondag 21 maart 2010 12:27 schreef Niels1568 het volgende:
[..]
Dat is geen dienstplicht dat is verplicht maatschappelijk werken. Dienstplicht gaat er bij mij juist om dat je een gedeeltelijke militaire opleiding krijgt, aan veel gedeeltelijk geschoolde militairen extra kunnen we misschien in nood wat hebben. Hoeveel mensen er bejaarden kunnen wassen of zo, daar hebben we al maatschappij niets aan.
uitstel ivm opleiding was altijd al gebruikelijk... Niet echt een zinnig argument wmbquote:Op zaterdag 20 maart 2010 00:25 schreef drumstickNL het volgende:
Dat lijkt me vrij duidelijk, het is economisch zeer onverantwoord. De jongeren zullen 18 jaar oud zijn als ze dan het leger ingaan. In die tijd horen ze juist een goede opleiding te volgen daar hebben wij als land meer aan dan dat ze later een geweer in en uitelkaar kunnen halen.
Je hebt helemaal gelijk, maar ik persoonlijk denk dat je zulks beter via de school kunt regelen, ik in mijn 5vwo werd vorig jaar al geconfronteerd met de studie last uren, als ik geen frans zou doen moest ik een soort maatschappelijke stage doen. Dat vind ik een stap in de goede richting, we kunnen het echter verplicht stellen.quote:Op zondag 21 maart 2010 18:20 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Allereerst is het met de steeds groter wordende vergrijzing in Nederland helemaal geen slecht idee om een maatschappelijke dienstplicht in te voeren. Zo wordt de hoge druk op de zorg verlicht, die de komende jaren alleen nog maar hoger en hoger word.
Ten tweede is het ook voor karaktervorming helemaal niet slecht om met iets geconfronteerd te worden waar je misschien helemaal geen zin in hebt.
Want daar is het hele probleem met de Nederlandse samenleving. 'Wij', zover je nog van een 'wij' kunt spreken, zijn te individualistisch, te egoïstisch, te materialistisch, te bekrompen en gewoonweg ongeintresseerd. Iedereen vind het normaal om meteen in de slachtofferrol te kruipen, en doet maar lekker wat ie zelf wil en zolang het hem maar uitkomt.
iedereen staat meteen op zijn achterste poten om moord en brand te schreeuwen, maar niemand steekt een poot uit als het puntje bij paaltje komt. Iedereen loopt te kankeren over de rommel op straat, maar voelt zich op z'n tenen getrapt als iemand je aanspreekt of je dat misschien even wilt weggooien.
Elk jaar worden er tonnen en tonnen belastinggeld weggegooid aan multiculturele superhippe rapworkshops voor onbegrepen probleemjongeren die werkloos zijn en klagen dat de maatschappij hun niet moet, en ze 'hosselen' om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Terwijl elke zichzelf respecterende ondernemer geen draaideurcrimineel in dienst wilt nemen die een opvallend gat op zijn CV heeft vanaf het moment dat hij van zijn VBO is afgetrapt tot nu, een paar jaar later. En die 'kansjongeren' beseffen zich ook maar al te goed dat je wel gek moest zijn om 40 uur te werken voor een minimumloon terwijl je ook lekker tot 'smiddags op je nest kan blijven liggen met een uitkering om vervolgens de rest van de dag te gebruiken voor je 'gehossel' omdat je natuurlijk wel boven je stand wilt leven...
Wij zijn verwend met de luxe van keuze, maar hebben het karakter niet meer om de makkelijkste keuze te laten voor wat het is en de moeilijkere keuze te maken omdat hier meer profijt van komt..
Als je ze nu in een situatie plaatst waar ze opeens geen keuze meer hebben, en opeens geconfronteerd worden
met iets waar ze helemaal geen zin in hebben, dan vormt dat je karakter.
En ja, dat kost geld, maar ik ben ervan overtuigd dat het uiteindelijk meer opleverd.
Bovendien zou het leger ook een educatieve rol kunnen spelen (wat je ook hebt voor soldaten vandaag de dag)quote:Op zondag 21 maart 2010 19:46 schreef Niels1568 het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, maar ik persoonlijk denk dat je zulks beter via de school kunt regelen, ik in mijn 5vwo werd vorig jaar al geconfronteerd met de studie last uren, als ik geen frans zou doen moest ik een soort maatschappelijke stage doen. Dat vind ik een stap in de goede richting, we kunnen het echter verplicht stellen.
Maar in mijn zienswijze is de dienstplicht er om het tekort aan personeel in het leger op te vangen. Daarnaast ben ik van mening dat die dienstplicht mensen een gevoel van trots geeft, mensen die dat mee hebben gemaakt hoor ik er nog wel eens over spreken en dan stel ik me nu voor dat je gemotiveerder bent om iets te leren waarmee je je land kunt verdedigen dan wanneer je ouderen moet wassen.
Geniaalquote:Op zondag 21 maart 2010 18:20 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Elk jaar worden er tonnen en tonnen belastinggeld weggegooid aan multiculturele superhippe rapworkshops voor onbegrepen probleemjongeren die werkloos zijn en klagen dat de maatschappij hun niet moet, en ze 'hosselen' om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Terwijl elke zichzelf respecterende ondernemer geen draaideurcrimineel in dienst wilt nemen die een opvallend gat op zijn CV heeft vanaf het moment dat hij van zijn VBO is afgetrapt tot nu, een paar jaar later. En die 'kansjongeren' beseffen zich ook maar al te goed dat je wel gek moest zijn om 40 uur te werken voor een minimumloon terwijl je ook lekker tot 'smiddags op je nest kan blijven liggen met een uitkering om vervolgens de rest van de dag te gebruiken voor je 'gehossel' omdat je natuurlijk wel boven je stand wilt leven...
ja er valt voor te zeggen dat het oorlogsrecht het verbied om legers in te hurenquote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er is wel iets voor te zeggen. Je koopt de risico's op stapels met bodybags en rouwende nabestaanden af. De verdediging van ons eigen grondgebied is momenteel niet al te relevant dus zijn militairen vooral actief ver van huis voor relatief vage doelen (Afghanistan was niet veilig toen we kwamen en is nog niet veilig als we vertrekken) daar kan je ook anderen voor inhuren. Is vermoedelijk nog stukken goedkoper ook.
En in zekere zin gebeurt het in Afghanistan nu ook al door bijvoorbeeld gebruik te maken van het afghaanse leger.
oke dus omdat er mensen zijn die klagen over buitenlanders moet iedereen een jaar rondjes gaan rennen. Logisch...quote:Op zaterdag 20 maart 2010 23:16 schreef Esses het volgende:
[..]
Iedereen klaagt in deze wereld over de niet werkende, niet luisterende en relschoppende kutmarroks.. Niet dat ik die mening deel, maar daar hoor je iedereen wel over.. Wel deel ik de mening dat er erg veel ongedisciplineerd volk rondhangt wat het vertikt om zich normaal te gedragen enz. Het zou wel een idee zijn om die een verplichte cursus te geven in je gedragen en discipline. Dat is dan weer terzijds. En dat soort types, die solliciteren niet eens.
100% mee eens.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:12 schreef AchJa het volgende:
Opzouten met die dienstplicht, we hebben er geen geld, materiaal, huisvesting en personeel voor. Komt bij dat defensie niet een "opvoedinstantie" is.
Maar hebben alle voorstanders al eens nagedacht over het feit dat men ook gekeurd moet worden voordat men uberhaupt oproepbaar is? Alle instabiele dwazen (waar je dus last van hebt in dit land) worden linea recta met een S5 huiswaarts gestuurd.
Dat heette destijds de Vervangende dienstplichtquote:Op woensdag 24 maart 2010 19:25 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
100% mee eens.
Waar ik wel voor ben is een maatschappelijke stage voor werklozen of vroegtijdig schoolverlaters.
Maar militaire dienstplicht? Nee.
Grappig, omdat ik in het verleden daar een voorstander van was, maar de argumenten van velen daartegen brachten mij tot inkeer.
Mwoah, 800 euro is ruim. Ik kreeg destijds iets van 300 oud hollandsche florijnen in Nederland. In Dld kwam daar nog een buitenlandtoelage bij, toen had ik iets van 600 gulden. Maar wel zelf je je voedingsbonnen kopen!quote:Defensie heeft simpelweg die infrastructuur niet meer om tienduizenden dienstplichtigen te huisvesten, te voeden, te trainen en belangrijk, te betalen.
Mbt dat laatste, laten we stellen dat een dienstplichtige een 800 euro aan soldij zou krijgen, dat laten we zeggen maal 40000 man komen we op 3.2 miljard euro per jaar. Dat geld is er dus gewoonweg niet.
hmmmm in 1991 kreeg ik rond de 800 gulden wedde bij de KLu werkzaam te Volkel LB 40 Squadron.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat heette destijds de Vervangende dienstplicht
[..]
Mwoah, 800 euro is ruim. Ik kreeg destijds iets van 300 oud hollandsche florijnen in Nederland. In Dld kwam daar nog een buitenlandtoelage bij, toen had ik iets van 600 gulden. Maar wel zelf je je voedingsbonnen kopen!
Joh... 93-4 hier en Rommel is nog een aantal lichtingen eerder. (91-8 uit mijn hoofd)quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:50 schreef sp3c het volgende:
ik kort het af en zeg dat jullie oud zijn
quote:
Super oude Nato joekels dat we zijn!quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ouwe poep man!!!!!!
Idd AchJa, 91-08. Opkomst LIMOS te Nijmegen op de Generaal Schreijder Kazerne. Mooi complex was dat.
ik haal dit er even uit, aangezien ik van de rest vindt dat het hout snijdtquote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:45 schreef Bob-B het volgende:
. Trouwens, we weten allebei dat er meer moorden gepleegd worden door burgers dan door militairen en politie agenten bij elkaar. Dus voor twee instellingen die het mandaat voor geweld hebben van de overheid is dat best opmerkelijk.
Maar misschien zijn de kosten van een verkorte dienstplicht goedkoper dan de kosten die worden gemaakt voor het "knuffelen en thee drinken" met de mensen die in aanraking komen met politie door geen discipline te hebben of geen manieren geleerd te hebben.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:50 schreef KoningsJawel het volgende:
We kunnen ook een plicht invoeren dat iedereen op kampen gaten in de grond moet graven en dan weer dicht gooien. Goedkope materiaal kosten (een schep en accomodatie) en dan krijgt de jeugd ook discipline!
Dienstplicht is gewoon een belachelijk idee. De assumptie dat het je positief vormt wanneer je onder dwang het leger in moet is ook al belachelijk op zichzelf en dan hebben we het nog niet over het economische effect en de kosten gehad.
quote:Op zaterdag 20 maart 2010 02:36 schreef Karzai het volgende:
quote:Op zondag 21 maart 2010 18:21 schreef teamlead het volgende:
[..]
uitstel ivm opleiding was altijd al gebruikelijk... Niet echt een zinnig argument wmb
Dus vanwege 5000 probleemjongeren zouden 1000000 jongeren hun leven overhoop moeten gooien?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 14:57 schreef CHURCHILLNL het volgende:
Maar misschien zijn de kosten van een verkorte dienstplicht goedkoper dan de kosten die worden gemaakt voor het "knuffelen en thee drinken" met de mensen die in aanraking komen met politie door geen discipline te hebben of geen manieren geleerd te hebben.
Bleef het maar bij 5000. Alle meelopers is aanpakkenquote:Op zondag 20 juni 2010 12:31 schreef Northside het volgende:
[..]
Dus vanwege 5000 probleemjongeren zouden 1000000 jongeren hun leven overhoop moeten gooien?
Maar tel daar nog maar een veelvoud aan overige kosten en materieel bij op. En dan kom je wel degelijk op het door ER genoemde bedrag denk ik.quote:Op zondag 20 juni 2010 15:02 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Je kunt niet rekenen
800*12*40000 is maar 384 miljoen
dat materieel is er toch alquote:Op zondag 20 juni 2010 16:06 schreef Vortix het volgende:
Die dipli's moeten toch iets te doen hebben? Uitrusting en dergelijke kost ook een hoop knaken. Voor de rest ben ik het met je eens dat dat niet het grootste bezwaar is tegen een diplileger hoor.
Mariniers misdragen zich in Noorwegenquote:Op zaterdag 20 maart 2010 00:21 schreef Joostjee het volgende:
Dit vraag ik mij al een tijd af, waarom wordt de dienstplicht niet weer ingevoerd. Beter gezegd, de opschorting ongedaan gemaakt. Dit zou een stuk beter zijn voor de maatschappij naar mijn weten, elke jongere krijgt discipline wat volgens mij nu nog ontbreekt bij een groot aantal!
Ofwel, waarom geen dienstplicht?
quote:Op zondag 20 juni 2010 16:40 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
Mariniers misdragen zich in Noorwegen
http://nederlandsnieuws.w(...)n-zich-in-noorwegen/
Militairen aangehouden na vechtpartij
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/article5768188.ece
Militair aangehouden in Breda
http://www.bredavandaag.n(...)uden-bij-vechtpartij
Even 10 seconden gegoogled. Wat versta jij precies onder die militaire discipline?
quote:Op zondag 20 juni 2010 16:43 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dus dat is jou graadmeter voor discipline?
volgens mij moet elke zaak apart bekeken worden, en kun je geen waardehebbend oordeel vellen tenzij je de gang van zaken weet. Ook is het zo dat de Nederlandse Media erg graag Militairen negatief in beeld zet..waarom is mij ook de vraag.. maar een militair die de fout ingaat is 300x zo intressant dan een burger.. en dan nog zijn er 40000x meer burger incidenten te vermelden, daarop kun je toch ook niet concluderen dat Nederlandse volk een asociaal groepje heikneuters is.
Daarnaast Hakim.. moet je eens googlen internationaal naar Turkse,Marrokaanse,weet ik veel wel oekoeboekoe land's leger incidenten...
Je bedoelt: laat za maar allemaal in de keuken staanquote:Op zondag 20 juni 2010 16:32 schreef Pumatje het volgende:
[..]
dat materieel is er toch al...
huisvesting ook.. het is een kwestie van vervangen.
Dipli leger betekend niet gelijk dat het een 4 x zo groot leger zou moeten worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |