abonnement Unibet Coolblue
pi_78884239
Vorige deel: [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera, deel 19
...


Ondergetekende was bezig met een tweedehands 40d (proberen) te kopen
pi_78922247
Verkoper houdt vast aan zijn prijs van 650,-. (Is 'm goed recht natuurlijk.)

Bij een bekende webwinkel staat een occasion 40D te koop voor 400,-
6maanden garantie... alleen clicks zijn onbekend.

Keuzes, keuzes.... of toch maar een nieuwe 450D
pi_78928319

75 topics = FIN
pi_78929655
Yeah, I know... maar ik wilt tzt een 18-270VC erop gooien en ik ben een beetje bang dat ie dan uit balans is en makkelijk voorover tipt... Ik wil de camera vooral kunnen gebruiken, dus hij gaat niét driemaal ingepakt in een tas. De robuustheid van de 40D/50D lijkt me dan beter. Aan de andere kant is ie ook weer zwaarder.

En de snellere bereikbaarheid van de menu items van de 40D/50D spreekt me ook meer aan. Alles net iets sneller voorhanden.

Heel suf trouwens... her en der vind je nog de 40D nieuw voor dezelfde prijs als de 50D. (okay 2 tientjes verschil)

[ Bericht 14% gewijzigd door jack4ya op 09-03-2010 14:24:27 ]
pi_78943974
Van dat voorover tippen zou ik het niet af laten hangen eerlijk gezegd... Mijn zwaarste objectief is op dit moment 540 gram (de 18-270 VC is 550 als het goed is) en dat vind ik echt absoluut geen probleem op mijn 450D, hoewel de body zelf inderdaad wel een paar gram lichter is.

Hoe dan ook blijft het wel een dilemma natuurlijk ja (de 40D occasion vs. nieuwe 450D). Zou zelf ook niet weten wat ik zou kiezen.
pi_78945655
Precies... ik laat het maar van de verkoper afhangen. Ik heb dagen met 'm gemaild, en aan gegeven dat ik zijn prijs betaal, maar ik zag alweer andere biedingen. Mogelijk ben ik nu te laat. Da's dan aan mij te wijten, hoor, aangezien ik niet het toonbeeld van doortastendheid ben geweest.

Als ik te laat ben haal ik een fijne fonkelnieuwe 450D. Ook leuk.
pi_78946768
Hoi ik moest hier reageren.

Dit is mijn oude topic: Camera kopen

Ik wil dus graag een camera kopen.
Mijn budget weet ik nog niet eigenlijk niet al te duur want ik maak nooit foto's.
En het maakt me niet zo heel veel uit wat ik er mee ga fotograveren. Bloemen en mijn huisdier enzo.
pi_78948997
Waarom een dslr? En niet bijv een type met vaste lens? (Brugmodel/Bridge)
pi_78952745
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:10 schreef hemelsblauw het volgende:
Hoi ik moest hier reageren.

Dit is mijn oude topic: Camera kopen

Ik wil dus graag een camera kopen.
Mijn budget weet ik nog niet eigenlijk niet al te duur want ik maak nooit foto's.
En het maakt me niet zo heel veel uit wat ik er mee ga fotograveren. Bloemen en mijn huisdier enzo.
Sorry, maar ik kon een welgemeende "What the fuck?"-gedachte niet onderdrukken....

Je gaat een DSLR kopen, maar je fotografeert nooit en het interesseert je ook niet wát je ermee gaat fotograferen? Waarom dan een DSLR? Of nog beter: waarom überhaupt een camera?
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:14:38 #10
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_78953338
Dat was ook mijn gedachte, maar ik dacht: "Laat ik het eens leuk houden."
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 9 maart 2010 @ 23:15:46 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_78953384
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:10 schreef hemelsblauw het volgende:
-----8<-----
Mijn budget weet ik nog niet eigenlijk niet al te duur want ik maak nooit foto's.


iets zegt me dat dit best wel goedkoop op te lossen is
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_78956498
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 13:42 schreef FP128 het volgende:
[ afbeelding ]
Net gekocht! Idd Nu eerst oefenen en dan eens een ander objectief
pi_78956666
Want ik heb al een normale digitale camera, en ook een camera met rolletjes enzo. En nu wil ik graag zo een andere.

Ik probeer alleen duidelijk te maken dat ik dat ding niet nodig heb voor belangrijke dingen maar voor de dagen dat ik me verveel en met zo een ding bezig kan zijn.
pi_78956711
Ik wil trouwens dingen als bloemen, mijn huisdier, vrienden, en voedsel mooi op de foto krijgen. De normale dingen dus.
pi_78956760
Maar waarin komt je huidige digitale camera tekort dan?

Ik bedoel, je eisen zijn weinig specifiek en juist als je serieus de aanschaf van een DSLR overweegt, zou dat toch handig zijn. Anders heb ik zo het vermoeden dat je met een compactcamera veel beter uit gaat zijn, aangezien die dingen gewoon al meteen veel breder inzetbaar zijn voor een fractie van de prijs, inclusief macro voor de bloemen e.d...
pi_78957019
Ik kan niet genoeg zelf instellen met dat ding.
pi_78958933
Kijk eens naar een brugmodel dan. Die gaat je wel even zoet houden en kan je heel veel mee doen.
Ikzelf heb de Pani FZ38 gehad maar ook Canon SX10IS is dezelfde categorie.
De FZ38 levert leuke platen, kan eenvoudig als point and shoot gebruikt worden, maar ontzettend veel is ook handmatig in te regelen. Leuke wide en zoom. EN voor de functies kost het ding geen drol... 300,-
Er zit ook nog een zeer capabele filmfunctie op. Normaal gesproken niet zo interessant op een fototoestel vind ik, maar voor deze maak ik echt een uitzondering.
Brugmodellen: Geen gedoe met lenzen, gewoon handzaam (niet zo klein voor in borstzak uiteraard) en gewoon heel geschikt voor jou.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 10 maart 2010 @ 08:51:37 #18
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_78959112
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 14:18 schreef jack4ya het volgende:
Yeah, I know... maar ik wilt tzt een 18-270VC erop gooien en ik ben een beetje bang dat ie dan uit balans is en makkelijk voorover tipt... Ik wil de camera vooral kunnen gebruiken, dus hij gaat niét driemaal ingepakt in een tas. De robuustheid van de 40D/50D lijkt me dan beter. Aan de andere kant is ie ook weer zwaarder.

En de snellere bereikbaarheid van de menu items van de 40D/50D spreekt me ook meer aan. Alles net iets sneller voorhanden.

Heel suf trouwens... her en der vind je nog de 40D nieuw voor dezelfde prijs als de 50D. (okay 2 tientjes verschil)
Dat uit balans kan je vrij makkelijk oplossen door er een grip onder te plaatsen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_78960022
Ook dat, maar het volume en gewicht neemt dan meer toe dan handig is. Wat dat betreft is ook voor mij een brugmodel misschien praktischer.
Aangezien ik wél drie weken het spul sjouw plus een backpack van pak 'm beet 10-11 kilo.

(Maar ik wil zo graag... ik hoop dat ik er geen praktische spijt van krijg.)
pi_78966505
Okee heel erg bedankt dat jullie me niks over zo een ding willen vertellen.

Ik wil juist alles zelf ik kunnen stellen, en ook met die lenzen want dat vind ik leuk. Dat doe ik ook met mijn rolletjes camera.
Ik merk gewoon met mijn digitale camera dat hethesl vervelend is dat hij automatisch dingen bepaald terwijl ik dat anders wil.

Maar goed, waarom moet ik dus niet zo een ding kopen?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 10 maart 2010 @ 12:31:19 #21
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_78966821
Kijk dan voor een Canon 450d/500d.
Of voor de Nikon tegenhanger.

* Netsplitter wacht op Sakura.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_78967245
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:23 schreef hemelsblauw het volgende:
Okee heel erg bedankt dat jullie me niks over zo een ding willen vertellen.

Ik wil juist alles zelf ik kunnen stellen, en ook met die lenzen want dat vind ik leuk. Dat doe ik ook met mijn rolletjes camera.
Ik merk gewoon met mijn digitale camera dat hethesl vervelend is dat hij automatisch dingen bepaald terwijl ik dat anders wil.

Maar goed, waarom moet ik dus niet zo een ding kopen?
Je weet niet wat het mag kosten, je gaat "nooit foto's maken", en je gaat weinig interessants fotograferen. Het enige wat je weet is dat een compactcamera zelf dingen bepaald en dat je dat vervelend vindt...

Wat wil je nou voor advies?
Loop een winkel binnen en ga de instapmodellen van Canon, Nikon, Sony enzo eens vasthouden. Op basis van je verhaal is er geen enkele reden om je iets anders dan een compactcamera aan te bevelen....
pi_78969121
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:23 schreef hemelsblauw het volgende:
Okee heel erg bedankt dat jullie me niks over zo een ding willen vertellen.

Ik wil juist alles zelf ik kunnen stellen, en ook met die lenzen want dat vind ik leuk. Dat doe ik ook met mijn rolletjes camera.
Ik merk gewoon met mijn digitale camera dat hethesl vervelend is dat hij automatisch dingen bepaald terwijl ik dat anders wil.

Maar goed, waarom moet ik dus niet zo een ding kopen?
Sorry, ik hield maar op met reageren omdat ik geen idee had waar je nou heen wilde... Je komt eerst met een uiterst vage reactie dat je eigenlijk nooit foto's maakt en je weet ook niet waarvan, en of wij dan een geschikte camera weten... Ik weet wat je je daar zelf bij voor had gesteld?

Vervolgens geef ik aan dat je weinig specifiek bent en probeer ik juist uit te vinden op welk punt je huidige camera tekort komt, omdat ik en anderen hier dan een stuk beter weten wat de beste optie voor je zou zijn, en het enige wat je dan zegt is dat je "niet genoeg zelf in kan stellen".

Het spijt me zeer, maar als we alle informatie er bij wijze van spreken uit moeten trekken, kunnen we je moeilijk op een goede manier helpen...

Maar goed, het advies van jack4ya lijkt me voorlopig nog het beste in ieder geval. Met zo'n brugmodel heb je het voordeel van een compactcamera dat je een vaste lens met een breed bereik hebt, van een flinke groothoek tot een flinke tele, macro-opnames gaan er meteen een stuk beter mee dan met een DSLR + standaardlens, en tegelijkertijd heb je het voordeel van de DSLR dat je alles zelf in kunt stellen. Dus handmatig de sluitertijd, het diafragma, etc. regelen.
pi_78980377
http://www.bol.com/nl/p/e(...)006174962/index.html

Deze dan? Is dit een beetje een redelijk ding?
pi_78986470
pi_78987501
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:47 schreef hemelsblauw het volgende:
http://www.bol.com/nl/p/e(...)006174962/index.html

Deze dan? Is dit een beetje een redelijk ding?
Als je niet op andere gedachten te brengen bent, dan kan je prima voor die gaan. Betaalbaar en goed om te leren fotograferen. Kijk wel voor een 18-55 IS lens. Zodra je vindt/weet je wilt kan je tzt je tweede lens kopen.

We zijn / ik ben misschien wat cru als we zeggen waarom in vredesnaam een dslr als je van toeten noch blazen weet, dat is niet om je af te branden, maar het is gewoon zo zonde van je geld. Want een dslr vraagt investering, veel investering, en dan heb ik het niet over geld alleen.

Aan de andere kant, stronteigenwijs zijn moet ook kunnen hoor. Zijn we ook allemaal wel eens (geweest.)
pi_78990032
Tsja, en toch zal ze er ook met die EOS 1000D achterkomen dat zelfs een DSLR niet heilig is.

Een beetje bridgecamera heeft tegenwoordig al meer dan 20x zoom, een goede macro-optie, en sowieso dus de handmatige instelmogelijkheden e.d... Koop je een 1000D met 18-55 IS dan kost dat ongeveer evenveel, maar heb je vergeleken met het bridgemodel maar een matige zoom en macro's kun je al helemaal vergeten. Staat er over twee maanden weer een zo goed als nieuwe 1000D op marktplaats.

Maar goed, het is beter als ik er maar over ophoud denk ik.
pi_78990305
Mee eens, maar soms moet men het zelf ervaren. Zowel met een brug als met de 1000d kan ze spelen. Ik blijf erbij dat een fz38 i-de-aal is, 't is dat ik nog een goed blokje heb, (ik noem mijn cam zo) anders wist ik het wel.
Ik wordt in mijn werk geplaagd met prachtige dslr foto's, maar eigenlijk ben ik ook beter of met een brug. Vandaar dat ik die eigenwijsheid wel enigzins begrijp. Met het enige verschil dat ik wel graag fotografeer en er veel plezier en tijd in steek en beter weet wat ik wel en niet moet/kan verwachten van een dslr.
pi_78994076
Oke dus die is redelijk? mooi zo.

Ik denk dat ik rond de 500 - 750 euro uit ga geven.

Dus nog een idee die even redelijk is als die, of beter?
pi_78995037
Een camera die beter is dan de 1000D voor 750 euro? Dan zou ik inclusief 18-55 IS objectief denken aan een EOS 550D, en exclusief objectief aan een 50D.
pi_78997051
Doe dan een 450d en knal er een beter objectief op?
pi_78997842
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 23:38 schreef jack4ya het volgende:
Doe dan een 450d en knal er een beter objectief op?
Ja, dat zou ook mijn idee zijn hoor, maar ik geef alleen maar antwoord op haar vraag. Andere suggesties zijn toch niet welkom.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 22:57:46 #33
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_79081644
Okay.. ik heb morgen een afspraak met de verkoper. Die gaf zich gewoon en zei tegen me: de aanhouder wint. Ging niet van harte geloof ik, hij had er liever nog wat meer voor.

Naja... nog tips om op te letten? Ik heb een printje om de back/ front focus te testen en EOSinfo progje.
Verder nog wat harde testjes mogelijk?
pi_79089618
Hoort er eigenlijk altijd een garantiekaart bij? Ik krijg het niet helder via googlen...
pi_79090286
Al die losse papiertjes gooi ik altijd weg eerlijk gezegd
Ik ga er vanuit dat een aankoopbewijs voldoende is voor de garantie?
pi_79090669
Zou je denken ja. Ik ben net gebeld. Hij is de bon kwijt.
Camera plus 2 lenzen (17-50 2.8 tamron en 50mm 1.8 canon) en uv filter voor 650,-
En nu dus geen bon. Terwijl die maar 11 mnd oud is.

Ik bezin me nog of ik dit wel wil. *pieker, peins*
pi_79091081
Weet Canon niet op basis van het typenummer wanneer ie verkocht is?
pi_79092258
weet niet. Ik heb nu een afspraak. We hadden de indruk dat hij zelf wilde terugkrabbelen. Misschien vond hij het bedrag te laag?
pi_79092382
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 23:38 schreef jack4ya het volgende:
Doe dan een 450d en knal er een beter objectief op?
Ik twijfel tussen een 500d en die 450 en 1000

Wat zal ik kiezen?
pi_79092674
De mooiste? De duurste? De goedkoopste? Degene die het beste vasthoud?
Met dit soort losse vragen valt er echt geen zinniger antwoord te geven hoor....
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 13 maart 2010 @ 12:57:28 #41
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_79093467
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 12:12 schreef jack4ya het volgende:
weet niet. Ik heb nu een afspraak. We hadden de indruk dat hij zelf wilde terugkrabbelen. Misschien vond hij het bedrag te laag?
Even een gewetensvraagje.
Met de zekerheid die je wilt hebben (bonnen en toestanden), is het dan niet beter om gewoon nog wat geduld te oefenen en een gloedjefonkelnieuwe tweecijferige te kopen
Je hebt dan in elk geval de zekerheid dat het ding nul opnamen heeft en het haalbaar maximum aan garantie en houdt dus geen enkele onzekerheid meer over.
ik ben eens gaan rondsnorren op MP naar tweecijferige EOS'sen en het prijsverschil is nou niet van dien aard dat ik ook maar een gebruikte camera in overweging zou nemen.

Waar je dan vervolgens je voordeel kunt halen is door op veiling-/advertentiesites op zoek te gaan naar goeie lenzen. Met name de subtoppertjes gaan vaak voor hele nette prijsjes weg en je loopt er niet half zoveel risico mee dan met een gebruikte camera.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_79095188
Te laat.
pi_79095821
Heb er net een gehaald, een canon 450 de ef-s 18-200
pi_79095832
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 13:54 schreef jack4ya het volgende:
Te laat.
Kut! De teller staat op 11000 ipv de beloofde 6200.
Na confrontatie gaf hij wel aan, dat hij dat niet begreep, was verbaasd en bood aan om 'm terug te geven/geld terug.

Gelukkig is ie verder wel oprecht. Maar dit is naadje.
pi_79095990
Ik ga 'm terugbrengen
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 13 maart 2010 @ 14:51:10 #46
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_79096719
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 14:18 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Kut! De teller staat op 11000 ipv de beloofde 6200.
Na confrontatie gaf hij wel aan, dat hij dat niet begreep, was verbaasd en bood aan om 'm terug te geven/geld terug.

Gelukkig is ie verder wel oprecht. Maar dit is naadje.
Nog een geluk dat je de echte tellerstand kon achterhalen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_79097550
Ja ik weet niet.
Veol me kut. Ook omdat ik denk dat het geen opzet betrof.

Maar en geen 50mm en geen bon en niet kloppende teller.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 13 maart 2010 @ 16:21:35 #48
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_79099334
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 14:18 schreef hemelsblauw het volgende:
Heb er net een gehaald, een canon 450 de ef-s 18-200
waarom voor een body met de 18-200 lens erbij gaan? ik mis t nut totaal

@jack4ya. fijn dat je m nog terug kunt brengen, rot dat er zoveel niet kopte.
ikzelf zou als ik jou was even doorsparen voor een nieuwe
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_79099640
Da's wel kut, jack4ya.

Nou ja, uiteindelijk ben ik het nog wel met de bovenstaande posters eens overigens dat een nieuwe halen misschien nog wel prettiger is en uiteindelijk meer plezier (en vooral minder gezeik) oplevert, maar 't blijft toch jammer natuurlijk.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 17:29:17 #50
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79101193
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 15:20 schreef jack4ya het volgende:
Ja ik weet niet.
Veol me kut. Ook omdat ik denk dat het geen opzet betrof.

Maar en geen 50mm en geen bon en niet kloppende teller.
Hoezo geen 50mm..?
  zaterdag 13 maart 2010 @ 17:48:34 #51
87334 lekzzz
It's not easy being green
pi_79101807
door een misverstand bleek hij de 50mm niet aan te bieden. Dus die had hij niet mee. Hij belde wel ruim voor de afspraak dat hij onverwacht de bon niet meer kon vinden. Alle signalen die normaal alarm betekenen. Maar ik weet zeker dat hij eerlijk was. Anders had ik .m nooit mogen teruggeven. Het was een 3e teleurstelling en dat was er 1 teveel.
Xiaomi Mi-2 16GB/JB 4.1.1
  zaterdag 13 maart 2010 @ 17:50:25 #52
87334 lekzzz
It's not easy being green
pi_79101866
Gek genoeg begreep hij 't wel. Prima verkoper maar het heeft niet zo mogen zijn...
Xiaomi Mi-2 16GB/JB 4.1.1
  zaterdag 13 maart 2010 @ 18:17:50 #53
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79102697
Ah helaas allemaal. Goed dat je het in ieder geval terug hebt kunnen draaien. Ik ben blij dat mijn 2dehands aankoop zo goed verliep..

Maar goed, wat je nog eens zou kunnen overwegen is een camera van onze vriend konijn bestellen en laten bezorgen (doen ze dat? ik denk het wel want ze staan in de webshop) en thuis het aantal clicks controleren. Mocht het onacceptabel zijn, de koop ontbinden ex 7:47d BW (zogenoemde Wet kopen op afstand)
pi_79109405
Nee, want volgens hun voorwaarden, mag je de verpakking niet eens openen en aanzetten. Als ze de doos verzegelen ben je dus klaar.

Wat ik evt. kan doen, is eens kijken naar een 450D bij de MM, want ik vond bepaalde scroll wieltjes (iso) wel erg prettig.
En dan eens kijken of ze ook verzegelde dozen hebben. Dan thuis controle op clicks.
Voordeel van MM is dat je makkelijk kan retourneren. Maar service is nul. (Vind ik eik ook wel logisch hoor.)

Of, eigenlijk nog beter, bij bepaalde webwinkels heb je standaard 2 jaar canon garantie en andere webwinkels bieden tegen (geringe) betaling extra ''winkel eigen'' garantie.
Nadeel is weer het thuis bezorgen.... en retourneer gedoe.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 13 maart 2010 @ 22:03:27 #55
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_79110163
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:41 schreef jack4ya het volgende:
Nee, want volgens hun voorwaarden, mag je de verpakking niet eens openen en aanzetten. Als ze de doos verzegelen ben je dus klaar.

Wat ik evt. kan doen, is eens kijken naar een 450D bij de MM, want ik vond bepaalde scroll wieltjes (iso) wel erg prettig.
En dan eens kijken of ze ook verzegelde dozen hebben. Dan thuis controle op clicks.
Voordeel van MM is dat je makkelijk kan retourneren. Maar service is nul. (Vind ik eik ook wel logisch hoor.)

Of, eigenlijk nog beter, bij bepaalde webwinkels heb je standaard 2 jaar canon garantie en andere webwinkels bieden tegen (geringe) betaling extra ''winkel eigen'' garantie.
Nadeel is weer het thuis bezorgen.... en retourneer gedoe.
Je kunt ook eens overwegen om bij Kamera-Express te kijken. Zelfde prijsstelling als Konijnendinges alleen zetten zij het er netjes bij op de site wanneer ze refurbished-exemplaren of demo's verkopen.

Bij MM komt de camera die je meekrijgt ook gewoon ergens uit het magazijn en die wordt je pas na afrekenen overhandigd. Wel heb je bij MM het voordeel dat je in het demorekje de verschillende cameratypes naar hartelust kunt bevoelen, beknijpen en je een beeld kunt vormen van of je ooit vriendjes wordt met het ding.
al kan dat bij K-E tegenwoordig ook, alleen niet met het specifieke exemplaar dat je afrekent
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_79110484
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 14:18 schreef hemelsblauw het volgende:
Heb er net een gehaald, een canon 450 de ef-s 18-200
Feli
Veel plezier ermee, ik verwacht je binnenkort wel in een van de andere topics hier
pi_79110491
Ja idd... IQ zal elkaar niet zo heel veel ontlopen denk ik, wat verschil in AF punten en nog wat 'klein' werk. Ik denk dat ik me nu voornamelijk op ergonomie ga richten. Die 40D was prachtig en ik wist dat ie groter was, maar zo groot/zwaar had ik 'm nu ook niet verwacht. Ja, hij is dikker dus meer vulling achter je vingers zeg maar. Maar voor de 450D is ook wat te zeggen ivm backpacken. Aangezien ik mijn tshirts en broeken op de weegschaal geselecteerd worden.
Een grip is mi niet een handig aanvulling, maar misschien mis ik dat inzicht.

Ik ga idd bij de MM maar eens beknijpen zoals je dat mooi zei. Alleen staan ze daar altijd uit.

Ik heb wel een paar platen als aandenken aan mijn korte relatie met de 40D en die tamron vond ik (met mijn beperkte beoordelingskans) een lekkere lens. Die is best met stip gestegen.

En sparen hoef ik niet voor het spul , 't is meer wat wil ik er aan besteden. Het is gewoon zulk duur spul, en ik hoopte dat ik meer kans dan risico zag.
Kennelijk kan ik niet handelen om een camera 2ehands te kopen. My bad, en niets ten nadele van de verkoper.

(En een bon heb ik toch nodig zoals mijn vriend fijntjes opmerkte... ivm met evt. verzekeringsclaims waar we helaas wat ervaring mee hebben.)



[ Bericht 9% gewijzigd door jack4ya op 13-03-2010 22:31:30 ]
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:45:25 #58
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79111869
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:41 schreef jack4ya het volgende:
Nee, want volgens hun voorwaarden, mag je de verpakking niet eens openen en aanzetten. Als ze de doos verzegelen ben je dus klaar.

Wat ik evt. kan doen, is eens kijken naar een 450D bij de MM, want ik vond bepaalde scroll wieltjes (iso) wel erg prettig.
En dan eens kijken of ze ook verzegelde dozen hebben. Dan thuis controle op clicks.
Voordeel van MM is dat je makkelijk kan retourneren. Maar service is nul. (Vind ik eik ook wel logisch hoor.)

Of, eigenlijk nog beter, bij bepaalde webwinkels heb je standaard 2 jaar canon garantie en andere webwinkels bieden tegen (geringe) betaling extra ''winkel eigen'' garantie.
Nadeel is weer het thuis bezorgen.... en retourneer gedoe.
Ik ga nu wel heel offtopic dus zal er hierna verder niet meer over doorgaan. Maar ik wil wel even opmerken dat dat (hun voorwaarden) gewoon onzin is. Dat zou nogal het doel van de hele wettelijke regeling voorbij gaan. Het is juist de bedoeling dat je het spul kan bekijken en testen om te zien of het aan je verwachtingen voldoet ter compensatie voor het feit dat je het product niet in handen hebt kunnen houden in de winkel. De regeling is overigens van dwingend recht en er mag dus op geen enkele manier vanaf geweken worden.

Nou ja ik zal er dus verder niet meer over doorgaan. Succes verder met je aankoop. Ik heb overigens ook een 450d en hij bevalt me goed. Tenzij je de snellere burst/iso 3200 veel denkt te gaan gebruiken zou ik gewoon lekker voor de 450d gaan

edit: En niet te lang meer twijfelen, het is wel duidelijk uit je posts dat je er gewoon graag één wilt. Ik heb ook veel te lang gewacht Voor welk model je ook gaat je zal er ontzettend blij mee zijn
  zondag 14 maart 2010 @ 09:25:21 #59
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_79118965
Weet ik, maar recht hebben en recht krijgen is niet altijd hetzelfde. Als ik dit soort gedoe kan voorkomen dan doe ik dat. Ik ben moe gestreden van mijn recht krijgen.

Ik ga even berusten in het gebeuren nu. Ben het gezoek even beu.
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:45 schreef aaipod het volgende:

[..]
edit: En niet te lang meer twijfelen, het is wel duidelijk uit je posts dat je er gewoon graag één wilt. Ik heb ook veel te lang gewacht Voor welk model je ook gaat je zal er ontzettend blij mee zijn
Ja sorry, ik kaap 't halve topic.
pi_79135217
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:11 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Feli
Veel plezier ermee, ik verwacht je binnenkort wel in een van de andere topics hier
Dankjewel!

Ik heb er al heel erg veel foto's mee gemaakt, en ik ben helemaal blij! Werkt echt super, en makkelijk.
pi_79135262
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 16:21 schreef Ynske het volgende:

[..]

waarom voor een body met de 18-200 lens erbij gaan? ik mis t nut totaal


Waaaat? Ik snap je niet geloof ik.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 14 maart 2010 @ 18:05:57 #62
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_79135377
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:03 schreef hemelsblauw het volgende:

[..]

Waaaat? Ik snap je niet geloof ik.
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 14:18 schreef hemelsblauw het volgende:
Heb er net een gehaald, een canon 450 de ef-s 18-200
waarom je voor die camera met die lens gegaan bent
was dan bij je compact gebleven
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_79137280
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:05 schreef Ynske het volgende:

[..]


[..]

waarom je voor die camera met die lens gegaan bent
was dan bij je compact gebleven
Wat is er volgens jou mis mee?

Ik vind het wel een grappig ding eigenlijk, ga deze week ook nog een lens voor dichtbij halen.
  zondag 14 maart 2010 @ 18:55:55 #64
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_79137493
En waarom doe ik er dan weer weken over.... *zucht*
pi_79138092
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:55 schreef jack4ya het volgende:
En waarom doe ik er dan weer weken over.... *zucht*
Waar doe jij weken over? Iets kopen? Gewoon doen.
pi_79156762
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:55 schreef jack4ya het volgende:
En waarom doe ik er dan weer weken over.... *zucht*
Tsja, de een is er wat makkelijker in dan de ander.

Voordat ik mijn DSLR kocht heb ik volgens mij bijna een jaar zitten dubben of ik überhaupt wel een spiegelreflex zou gaan kopen. Uiteindelijk heb ik 'm mezelf maar cadeau gedaan voor m'n verjaardag (een dergelijk excuus hebben helpt ook wel om zo'n aankoop te rechtvaardigen), omdat ik er toch niet voor niets al zo lang over aan het twijfelen was. Uiteindelijk ook geen moment spijt van gehad, zelfs nu ik er al veel meer geld in heb gestoken dan ik aanvankelijk van plan was.

Ik weet niet wat nu nog precies je twijfel is, maar gaat het nog steeds tussen de robuustheid en gewoon algeheel betere kwaliteit van de tweecijferige 40D en de wat compactere, maar beter voor backpacking geschikte 450D? Ik denk dat je in beide gevallen geen miskoop zult doen in ieder geval. (tenzij je verliefdheid voor de 40D zó groot is dat je er later echt spijt van gaat krijgen dat je de 450D gekocht hebt, maar dat kun je alleen zelf bepalen )
pi_79158149
Ik heb destijds ook ontzettend veel zitten lezen en vergelijken enzo. Uiteindelijk ging ik een Canon kopen, dus ik naar de winkel. Canon vastgehouden, Nikon vastgehouden..... met een Nikon (D90) naar huis :-P

En volgens mij moet jij gewoon een nieuwe kopen, al is het alleen maar voor je gemoedsrust
  maandag 15 maart 2010 @ 09:58:03 #68
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_79159683
quote:
Op maandag 15 maart 2010 01:31 schreef Omniej het volgende:

[..]

Tsja, de een is er wat makkelijker in dan de ander.

Voordat ik mijn DSLR kocht heb ik volgens mij bijna een jaar zitten dubben of ik überhaupt wel een spiegelreflex zou gaan kopen. Uiteindelijk heb ik 'm mezelf maar cadeau gedaan voor m'n verjaardag (een dergelijk excuus hebben helpt ook wel om zo'n aankoop te rechtvaardigen), omdat ik er toch niet voor niets al zo lang over aan het twijfelen was. Uiteindelijk ook geen moment spijt van gehad, zelfs nu ik er al veel meer geld in heb gestoken dan ik aanvankelijk van plan was.

Ik weet niet wat nu nog precies je twijfel is, maar gaat het nog steeds tussen de robuustheid en gewoon algeheel betere kwaliteit van de tweecijferige 40D en de wat compactere, maar beter voor backpacking geschikte 450D? Ik denk dat je in beide gevallen geen miskoop zult doen in ieder geval. (tenzij je verliefdheid voor de 40D zó groot is dat je er later echt spijt van gaat krijgen dat je de 450D gekocht hebt, maar dat kun je alleen zelf bepalen )
Jij leest en verwoordt exact mijn gedachten en twijfels!
Doe eens niet!
quote:
Op maandag 15 maart 2010 08:33 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb destijds ook ontzettend veel zitten lezen en vergelijken enzo. Uiteindelijk ging ik een Canon kopen, dus ik naar de winkel. Canon vastgehouden, Nikon vastgehouden..... met een Nikon (D90) naar huis :-P

En volgens mij moet jij gewoon een nieuwe kopen, al is het alleen maar voor je gemoedsrust
Ga ik doen. Ik heb teveel gelazer met geld/product zaken gehad. Ik ga nu voor gemoedsrust, dan maar meer dokken. (Hoewel dat tegen iedere vezel indruist.)
Alleen een nieuwe 40D is duurder dan ik eigenlijk wil uitgeven. Ik moet gewoon een 450D eens goed beknijpen ( ) voordat ik keus kan maken. En dan wil ik het bij een websjop bestellen die standaard 2 jaar canon garantie geeft. Al dan niet aangevuld met een cheapie winkelgarantie (15 euro voor 4 jaar).
Dan een tweedehands tamron 17-55 2.8 erbij (dat durf ik wel ) en mogelijk nog een tamron 18-270 VC als walkaround.
En dan ga ik jullie platspammen met geweldige pics.
pi_79170143
Een nieuwe 40D zou ik ook niet doen... Zo'n 40D kan hooguit tweedehands interessant zijn denk ik. De nieuwprijs van de (toch al iets ouderde) 40D ligt boven de 900 euro, terwijl je voor iets minder dan 700 euro een fonkelnieuwe 50D hebt.

Ik zou het dan wel weten.
pi_79177535
Ik zit al een tijdje de dubben..

Wil graag een DSLR kopen maar twijfel nog tussen de Canon 450D en de Nikon D5000.

Vind de D5000 iets lekkerder in de hand liggen en het met de duim bedienen van dat "scroll wieltje" lijkt me ook wel fijn. Daarin tegen vind ik hem mischien wel iets te zwaar...

De 450D heeft daarin tegen DOF preview. (is dit niet te overrated?)

Ik neig nu naar de D5000, maar heb jullie nodig om mij te overtuigen

het word trouwens mijn eerste DLSR
pi_79177775
quote:
Op maandag 15 maart 2010 18:00 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
De 450D heeft daarin tegen DOF preview. (is dit niet te overrated?)
Het is de enige knop op m'n 450D die ik, afgezien van een keertje testen, nog nooit gebruikt heb.

Heb wel eens een artikel gelezen van iemand die haarfijn de voordelen van dat o zo mooie knopje uitlegde, maar zelf zie ik het nut er eigenlijk niet van in (of ik kan er gewoon niet mee omgaan natuurlijk).
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 15 maart 2010 @ 18:13:42 #72
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_79177933
quote:
Op maandag 15 maart 2010 18:00 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Ik zit al een tijdje de dubben..

Wil graag een DSLR kopen maar twijfel nog tussen de Canon 450D en de Nikon D5000.

Vind de D5000 iets lekkerder in de hand liggen en het met de duim bedienen van dat "scroll wieltje" lijkt me ook wel fijn. Daarin tegen vind ik hem mischien wel iets te zwaar...

De 450D heeft daarin tegen DOF preview. (is dit niet te overrated?)

Ik neig nu naar de D5000, maar heb jullie nodig om mij te overtuigen

het word trouwens mijn eerste DLSR
als ik jou was zou ik kiezen voor de camera die je het beste in de hand hebt liggen. waar je lekker aan de knopjes kunt. wel is t zo dat een lichtere camera makkelijker zwaarder te maken is, met een grip. dan een zwaardere camera lichter te maken is.

het maakt op zich totaal niet uit of je kiest voor canon of nikon, t zijn allebei goede camera's.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_79178431
Die D5000 heeft trouwens geen ingebouwde focus motor. Hoe kan ik zien aan een lens of deze dan haar eigen focusmotor bezit?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 15 maart 2010 @ 18:39:53 #74
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_79178848
quote:
Op maandag 15 maart 2010 18:28 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Die D5000 heeft trouwens geen ingebouwde focus motor. Hoe kan ik zien aan een lens of deze dan haar eigen focusmotor bezit?
volgens mij zijn dat de AF-S lenzen
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_79179840
Ik heb een D90 met een DOF preview knop, en ik heb hem echt nog nooit gebruikt
MIjn vader heeft de D5000, mooie camera. Ik heb geen ervaring met de Canon...

Alle moderne lenzen van Nikon hebben een eigen focusmotor zo ver ik weet? Volgens mij zijn dat inderdaad de AF-S lenzen
  maandag 15 maart 2010 @ 19:48:11 #76
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79181536
DOF preview knop is ook niet aan mij besteed. Het enige nut wat ik kan bedenken is in live view en dat gebruik ik al amper. De keren dat ik gedurende de levensduur van mijn camera die DOF knop wel eens handig zou vinden zijn dan ook op één hand te tellen. En bovendien is het 'probleem' van er niet één hebben makkelijk te overkomen door gewoon een paar plaatjes te schieten en kijken wat eruit komt. Na een tijdje valt het effect van je diafragma op je DOF overigens wel te bedenken uit ervaring. Geen dealbreaker voor mij dus.

@Jacky, heb je nou al een camera? Zo niet is het niet gewoon een idee dat je morgen gek doet en naar de mediamarkt rent en er één koopt? Als je er dan spijt van gaat krijgen breng je hem binnen 2 weken terug
  maandag 15 maart 2010 @ 19:54:12 #77
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79181869
quote:
Op maandag 15 maart 2010 18:00 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Ik zit al een tijdje de dubben..

Wil graag een DSLR kopen maar twijfel nog tussen de Canon 450D en de Nikon D5000.

Vind de D5000 iets lekkerder in de hand liggen en het met de duim bedienen van dat "scroll wieltje" lijkt me ook wel fijn. Daarin tegen vind ik hem mischien wel iets te zwaar...

De 450D heeft daarin tegen DOF preview. (is dit niet te overrated?)

Ik neig nu naar de D5000, maar heb jullie nodig om mij te overtuigen

het word trouwens mijn eerste DLSR
Ik ben een Canon man maar zou tegen je zeggen koop die D5000 maar. Daarentegen, als je hem echt, echt, echt te zwaar vindt zou ik voor de 450D gaan. Uiteindelijk moet je er toch mee rondlopen

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=canon_eos450d%2Cnikon_d5000&show=all
pi_79183744
@aaipod: waarom zou je de D5000 aanbevelen dan?
Is dat op basis van die review, of ervaring? Ben wel benieuwd omdat je zegt een Canon man te zijn...
  maandag 15 maart 2010 @ 23:06:23 #79
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79192034
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:28 schreef Xcalibur het volgende:
@aaipod: waarom zou je de D5000 aanbevelen dan?
Is dat op basis van die review, of ervaring? Ben wel benieuwd omdat je zegt een Canon man te zijn...
Hogere ISO in te stellen
Filmmodus
Snellere burst (hoewel het niet veel scheelt)
Wit balans manueel in te stellen door kelvin waarde in te voeren

Het enige nadeel is dat het LCD'tje 0,3 inch kleiner is en dat hij iets zwaarder is. Het gewicht maakt mij echt helemaal niets uit. Het LCD'tje is jammer.. Maar die 0,3 inch zou ik zeker inruilen voor meer lichtgevoeligheid en die filmmodus

ISO snap je wel dat dat mooi meegenomen is.

Filmen is natuurlijk heel persoonlijk maar het lijkt mij echt wel leuk om af en toe eens een filmpje te maken met een 50mm op f1.8 ofzo. Daar kan je leuke dingen mee doen in qua DOF en in weinig licht

De Nikon is in mijn ogen gewoon de beste camera. Volgens mij is het model ook een beetje geintroduceerd om de strijd aan te gaan met de 500d en niet met de 450d.
pi_79192108
quote:
Op maandag 15 maart 2010 19:48 schreef aaipod het volgende:
DOF preview knop is ook niet aan mij besteed. Het enige nut wat ik kan bedenken is in live view en dat gebruik ik al amper. De keren dat ik gedurende de levensduur van mijn camera die DOF knop wel eens handig zou vinden zijn dan ook op één hand te tellen. En bovendien is het 'probleem' van er niet één hebben makkelijk te overkomen door gewoon een paar plaatjes te schieten en kijken wat eruit komt. Na een tijdje valt het effect van je diafragma op je DOF overigens wel te bedenken uit ervaring. Geen dealbreaker voor mij dus.
Paar plaatjes schieten is makkelijker ja. Bovendien is het effect dan ook veel beter te zien dan met de DOF preview... Misschien dat het aan mij ligt, maar ik kan met de DOF preview echt totaal niet zien wat er nou scherp is en wat niet. Net nog even getest; bij extremen zie ik uiteraard wel verschil (tussen f/1.4 en f/16 bijvoorbeeld), maar de verschillen tussen f/4, 5.6, 8 zijn me in de preview totaal onduidelijk.
quote:
Op maandag 15 maart 2010 19:54 schreef aaipod het volgende:
Ik ben een Canon man maar zou tegen je zeggen koop die D5000 maar. Daarentegen, als je hem echt, echt, echt te zwaar vindt zou ik voor de 450D gaan. Uiteindelijk moet je er toch mee rondlopen
Tsja, als de D5000 wel lekkerder in de hand ligt dan de 450D, zal hij ook wel niet te zwaar zijn.

Afgaande op het verhaal van Kabbie² zou ik ook voor de D5000 gaan, hoewel ik zelf de 450D heb. Het gemis van een extra knopje dat naar alle waarschijnlijkheid toch nauwelijks gebruikt zal gaan worden, weegt natuurlijk nooit op tegen 't feit dat de Nikon blijkbaar prettiger aanvoelt.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 12:37:31 #81
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_79205454
De twijfelgeit is back.

Zouden jullie de kitlens (18-55 IS) voor een verschil van 6/8 tientjes wel of niet meepakken?
De tamron is lichtsterker (2.8) maar heeft geen IS. En de AF van de Canon schijnt wat beter te zijn.
Kitlensje kost niet zo veel eigenlijk he?
pi_79206120
quote:
Op maandag 15 maart 2010 23:06 schreef aaipod het volgende:
ISO snap je wel dat dat mooi meegenomen is.

Filmen is natuurlijk heel persoonlijk maar het lijkt mij echt wel leuk om af en toe eens een filmpje te maken met een 50mm op f1.8 ofzo. Daar kan je leuke dingen mee doen in qua DOF en in weinig licht
De ISO is wel leuk, maar die geeft wel veel ruis vind ik, 3200 en hoger is wat mij betreft niet bruikbaar.
De filmfunctie heb ik écht nog nooit gebruikt, ik had liever een andere functie erbij gehad
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:12:33 #83
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79209183
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 12:37 schreef jack4ya het volgende:
De twijfelgeit is back.

Zouden jullie de kitlens (18-55 IS) voor een verschil van 6/8 tientjes wel of niet meepakken?
De tamron is lichtsterker (2.8) maar heeft geen IS. En de AF van de Canon schijnt wat beter te zijn.
Kitlensje kost niet zo veel eigenlijk he?
Die Tamron die je wilt heeft hetzelfde bereik toch? Als je die toch koopt zou ik de kitlens laten liggen en iets anders leuks doen met de 6 tot 8 tientjes.
pi_79209393
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 12:37 schreef jack4ya het volgende:
De twijfelgeit is back.

Zouden jullie de kitlens (18-55 IS) voor een verschil van 6/8 tientjes wel of niet meepakken?
De tamron is lichtsterker (2.8) maar heeft geen IS. En de AF van de Canon schijnt wat beter te zijn.
Kitlensje kost niet zo veel eigenlijk he?
Heb je het over de tamron 17-50 2.8 ?
Want dan hoef je de 18-55 IS kitlens er echt niet bij te nemen, die IS ga je echt niet missen met dat bereik, plus dat in iets minder lichte omstandigheden je sluitertijd toch relatief kort zal zijn met 2.8.

Over de AF kan ik je helaas niets vertellen, dat verschil weet ik niet.
Ik heb zelf ook een tijd lopen twijfelen over de Tamron 17-50 2.8, maar heb later toch de Sigma 17-70 2.8/4.5 gekocht.
Ook een hele fijne lens trouwens.

[ Bericht 6% gewijzigd door Xlarge op 16-03-2010 14:38:05 ]
pi_79221156
Ok bedankt betreffende het advies

Ga waarschijnlijk morgen de D5000 halen.
Moet alleen nog even bedenken of ik ga beginne met de kit lens of er ook nog een 55-200mm lens bij neem.
scheelt 30 euro dan als ik deze er later los bij moet kopen.
pi_79233540
Ik vind zelf 55mm nogal beperkt qua bereik. Sterker nog: bij m'n 18-105mm heb ik na een paar maanden een 70-300mm bijgekocht

Ik zou hem er bij doen dus, je hebt een mooi bereik met die 2 samen
pi_79272914
Heb hem gekocht.

Heb er de 18-105 mm bij.

In het begin wel problemen gehad dat hij de lens niet zag. Na enig x met de lens bewegen doet hij het weer. Nu maar hopen dat ik er verder geen problemen mee ga krijgen.
pi_79275034
Je hebt nu een D5000 met een 18-105 dus?
Mooi setje. Check even of je contactjes goed schoon zijn, dat wil nog wel eens helpen bij dit soort gekke problemen...
pi_79275128
Leuk Kabbie. Veel plezier. Dat swivelschermpje is wel handy hoor.
Test even flink je lens/ody uit, zodat je kan ruilen igv problemen en dat je niet een reparatie traject in moet.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 21:04:56 #90
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_79352889
De twijfelgeit is back!!!

Met...tadadattadaaaah... een 450d, een sigma 17-250OS en een tamron 18-270VC in bestelling!
De tamron was niet op voorraad, dus heb ik alvast de sigma mee. Ik denk dat ik toch de tamron uiteindelijk wil, maar nu kan ik toch de sigma uitproberen. De sigma is niet ook echt een deal ofzo, maar de rest wel.

MM korting actie... alles was circa 375,- ps. Yay! (alles voor 1040,-... wat een bak geld he!)

Ik stuiter de stuiter rond.

[ Bericht 20% gewijzigd door jack4ya op 19-03-2010 21:10:22 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 19 maart 2010 @ 21:54:58 #91
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_79355577
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 21:04 schreef jack4ya het volgende:

En geen gejeuzel over hoeveel opnamen er nou op zitten en zo en nog een leuk glaasje erop ook.

Veul plezier ermee
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_79356674
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 21:04 schreef jack4ya het volgende:
De twijfelgeit is back!!!

Met...tadadattadaaaah... een 450d, een sigma 17-250OS en een tamron 18-270VC in bestelling!
De tamron was niet op voorraad, dus heb ik alvast de sigma mee. Ik denk dat ik toch de tamron uiteindelijk wil, maar nu kan ik toch de sigma uitproberen. De sigma is niet ook echt een deal ofzo, maar de rest wel.

MM korting actie... alles was circa 375,- ps. Yay! (alles voor 1040,-... wat een bak geld he!)

Ik stuiter de stuiter rond.
Feli! Werd eens tijd hè.

Maar ehh... De Tamron 17-250 en Sigma 18-270 combi begrijp ik niet helemaal. Of heb je de Sigma alleen tijdelijk, totdat de Tamron leverbaar is of zo?
  vrijdag 19 maart 2010 @ 23:07:27 #93
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79358372
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 21:04 schreef jack4ya het volgende:
De twijfelgeit is back!!!

Met...tadadattadaaaah... een 450d, een sigma 17-250OS en een tamron 18-270VC in bestelling!
De tamron was niet op voorraad, dus heb ik alvast de sigma mee. Ik denk dat ik toch de tamron uiteindelijk wil, maar nu kan ik toch de sigma uitproberen. De sigma is niet ook echt een deal ofzo, maar de rest wel.

MM korting actie... alles was circa 375,- ps. Yay! (alles voor 1040,-... wat een bak geld he!)

Ik stuiter de stuiter rond.
Gefeliciteerd!
  vrijdag 19 maart 2010 @ 23:39:50 #94
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_79359495
Signa is voor de probeer. Anders moest ik lang wachten op een andere koper. Bovendien kan ik het bereik eens uitproberen. Ik kan altijd terugbrengen of verkopen.
pi_79362474
Naadje. Ik ben in de kroeg... En kennelijk niets beters te doen dan fokken. Schaam. Morgem weer fris en fruitig...
pi_79364777
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 01:19 schreef jack4ya het volgende:
Naadje. Ik ben in de kroeg... En kennelijk niets beters te doen dan fokken. Schaam. Morgem weer fris en fruitig...
En, ben je fris genoeg om al je nieuwe spullen uit te proberen, of wordt het een brakke zaterdag
pi_79364784


Leuk voor beginners.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
pi_79364983
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 07:30 schreef Xlarge het volgende:

[..]

En, ben je fris genoeg om al je nieuwe spullen uit te proberen, of wordt het een brakke zaterdag
Moest je me perse quoten? Ik hoopte mijn post te kunnen aan te kunnen passen.

Ik lag om 5 uur al wakker, maar dwong mezelf om te blijven liggen. Niet geheel onverstandig aangezien de wodka nog zijn werk deed. Maar ik heb al duizenden foto's gemaakt hoor. In mijn hoofd.


Eerst eens uitbrakken.

Die Sigma lag daar zo aantrekkelijk te wezen en ik wilde graag met een telezoom aan de gang. Om uit te proberen hoe een telezoom werkt (in praktijk bedoel ik) enzo. De medewerker zei toen: "Waarom probeer je het niet gewoon, terugbrengen mag je toch, je hebt nu een mooie korting en je kan even spelen er mee?".

Eigenlijk is er geen speld tussen te krijgen. Het leukste zou zijn als die Tamron er snel is, kan ik ze even naast elkaar leggen. Nu maar eens kijken hoe die SIgma uberhaupt gereviewed wordt.
pi_79365160
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 08:29 schreef jack4ya het volgende:

[..]

[sub]Moest je me perse quoten? Ik hoopte mijn post te kunnen aan te kunnen passen.
Herkenbaar
pi_79375269
Wij hebben net een Canon EOS 450D gekocht en ik ben er zeer over te spreken.
Het toestel ligt lekker in de hand en ik heb net een aantal foto's gemaakt, je kan er voor kiezen om automatisch scherp te stellen of handmatig! Dit vind ik persoonlijk ideaal.. :-)

WIJ ZIJN ER TROTS OP!!

xx
Forever Love (L)
  zaterdag 20 maart 2010 @ 16:40:00 #101
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79376288
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 16:04 schreef ForeverLove het volgende:
Wij hebben net een Canon EOS 450D gekocht en ik ben er zeer over te spreken.
Het toestel ligt lekker in de hand en ik heb net een aantal foto's gemaakt, je kan er voor kiezen om automatisch scherp te stellen of handmatig! Dit vind ik persoonlijk ideaal.. :-)

WIJ ZIJN ER TROTS OP!!

xx
Gefeliciteerd!
  zaterdag 20 maart 2010 @ 17:06:19 #102
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_79377192
Zit er eigenlijk een auto bracketing 3 multi shot op?

[ Bericht 3% gewijzigd door jack4ya op 20-03-2010 18:21:22 (T9 fouten herstellen) ]
pi_79377273
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 17:06 schreef jack4ya het volgende:
zit er eigenlijk een auto cracketing 3 multi shot op?
Ja.

Menu, tweede tabje, dan bovenaan AEB.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 17:29:27 #104
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_79378028
Ik had 't wel gevonden maar ik moest wel shutter ingedrukt houden. Blond momentje.

[ Bericht 42% gewijzigd door jack4ya op 20-03-2010 18:21:45 (T9 fouten herstellen) ]
pi_79379243
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 17:29 schreef jack4ya het volgende:
ik had 't wel gevonden maar ik moest wel shuttes in houden. Blond momentje.
Je kunt eventueel ook de self-timer gebruiken hè. Dan hoef je de shutter niet ingedrukt te houden, maar maakt hij er automatisch 3 achter elkaar.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 18:22:19 #106
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_79379903
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 16:04 schreef ForeverLove het volgende:
Wij hebben net een Canon EOS 450D gekocht en ik ben er zeer over te spreken.
Het toestel ligt lekker in de hand en ik heb net een aantal foto's gemaakt, je kan er voor kiezen om automatisch scherp te stellen of handmatig! Dit vind ik persoonlijk ideaal.. :-)

WIJ ZIJN ER TROTS OP!!

xx
Herkenbaar.
pi_79525215
Wat is een leuke (beginners)camera voor tegen de 300 euro aan?
Of gaat een leuke camera sowieso niet lukken voor 300 euro?
Het is puur voor de hobby.
I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 24 maart 2010 @ 11:42:52 #108
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79525278
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 11:41 schreef -En4Cer- het volgende:
Wat is een leuke (beginners)camera voor tegen de 300 euro aan?
Of gaat een leuke camera sowieso niet lukken voor 300 euro?
Het is puur voor de hobby.
Ligt er helemaal aan wat je er mee wilt gaan fotograferen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_79525396
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 11:42 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ligt er helemaal aan wat je er mee wilt gaan fotograferen.
Vakantie's (natuur), sport, evenementen, mensen..

Volgens mij ben ik op zoek naar een all-rounder
I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 24 maart 2010 @ 12:13:37 #110
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79526434
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 11:45 schreef -En4Cer- het volgende:

[..]

Vakantie's (natuur), sport, evenementen, mensen..

Volgens mij ben ik op zoek naar een all-rounder
Misschien zoiets
http://tweakers.net/price(...)20-is-zwart.html#tab:info

Deze is iets over je budget heen maar wel zeer interessant denk ik.
http://tweakers.net/price(...)20-is-zwart.html#tab:info
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_79577881
Ik heb mijn zinnen gezet op de Nikon D90 met Nikkor 18-200

Heeft iemand nog betrouwbare adressen waar ik deze eventueel kan halen?

Zelf ben ik bekend met CameraNU in Urk, daar heb ik 5 jaar geleden mijn eerste DSLR gehaald. Was destijds de goedkoopste en nu ook weer met 1138 euro voor de set.

Verder ken ik natuurlijk Konijnenberg (1154 euro) en DigitalStreet (1149 euro).

Waar kopen jullie het liefst je camera's? Ik ga hem het liefst zelf ophalen (maakt niet uit waar want OVkaart) en zoek een betrouwbare zaak met goede service. Van FotoNU en Konijnenberg weet ik al dat ze die verlenen. Digitalstreet heb ik wel ervaring mee maar niet wat betreft camera's (wel andere producten). Zijn er nog anderen waar ik eventueel prijzen kan vergelijken?

[ Bericht 0% gewijzigd door gifkwal op 25-03-2010 22:18:06 ]
pi_79578170
Ik bestel de zooi meestal gewoon via internet eigenlijk.

Tegenwoordig koop ik m'n spullen vrij regelmatig bij Redcoon, toevallig omdat die gewoon elke keer het goedkoopst blijken. De Nikon D90 + 18-200 is daar met 1140 euro ook iets goedkoper dan de rest zo te zien, maar als je echt een fysieke winkel zoekt waar je 'm zelf kunt ophalen is dat geen optie. Dan zou ik 'm gewoon ophalen bij een van de winkels die je zelf al noemde... Goedkoper is 'ie toch nergens, en dat zijn uitstekende winkels.
pi_79578311
Bedankt. Op zich heb ik niks tegen internetaankopen, maar vind het gewoon fijn om hem echt zelf te gaan halen. En ben altijd een beetje bang dat het beschadigt in de post of zo (al zal dat in werkelijkheid meevallen).

Wat is ongeveer de verzendtijd van redcoon naar jouw ervaring?
pi_79588752
Ik heb een vraag die waarschijnlijk al meerdere keren gesteld is of een variant er op.

Ik ga in de zomer weer reizen en al mijn vorige reizen heb ik eigenlijk gedaan met een normale sony cybershot. Maar deze keer ga ik 2 maanden naar afrika, nu zit ik er aan te denken om is serieus foto's te gaan maken van de natuur, en vooral de wilde dieren tijdens de safari.

Wat voor camera adviseren jullie mij? Ik wil er ongeveer 400 euro aan uit te geven, dit vooral ivm het zakrollen en overvallen waar ik heen ga.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 25 maart 2010 @ 22:12:36 #115
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79589114
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:04 schreef Ruud_Kawasaki het volgende:
Ik heb een vraag die waarschijnlijk al meerdere keren gesteld is of een variant er op.

Ik ga in de zomer weer reizen en al mijn vorige reizen heb ik eigenlijk gedaan met een normale sony cybershot. Maar deze keer ga ik 2 maanden naar afrika, nu zit ik er aan te denken om is serieus foto's te gaan maken van de natuur, en vooral de wilde dieren tijdens de safari.

Wat voor camera adviseren jullie mij? Ik wil er ongeveer 400 euro aan uit te geven, dit vooral ivm het zakrollen en overvallen waar ik heen ga.
Zoiets een idee?
http://tweakers.net/price(...)20-is-zwart.html#tab
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_79589458
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:12 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Zoiets een idee?
http://tweakers.net/price(...)20-is-zwart.html#tab
o excuus, vergeten te vermelden. Het moet een spiegelreflex camera zijn.
pi_79589467
Hehe Netsplitter.
Zal ik dan mijn vaste aanrader doen? Panasonic FZ38
pi_79589497
inc. lens? en dan nog een beetje een lange voor safari? Dat wordt wat krapjes.
Instap modellen en dan een wat langere lens. Andersom (wat hoger model en mindere lens) is dan wat zinloos.
pi_79589547
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:21 schreef jack4ya het volgende:
inc. lens? en dan nog een beetje een lange voor safari?
hehe ik heb het idee dat het dan een camera wordt met meerdere nullen
pi_79589660
Naja... een langere lens kan (op safari met veel licht) wel ongestabiliseerd zijn. Scheelt wat centjes.

Maar een brug is wel een stuk onopvallender... Zeker weten dat je voor deze vakantie een dslr wilt?
Voor de zoom of zo hoef je het niet te doen. Sterker nog met dat budget en onopvallendheidwens is een brug handiger.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 25 maart 2010 @ 22:26:19 #121
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79589723
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:22 schreef Ruud_Kawasaki het volgende:

[..]

hehe ik heb het idee dat het dan een camera wordt met meerdere nullen
2de hands een optie?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_79589810
Dat kan ook. Moet je wel durven. (Ik kon dat dus duidelijk niet )

En zorg dan dat er een bon bij zit ivm verzekering.

Die instappers, 1000D of D3000 (lekker verwarrend) kan je evt. ook nieuw kopen en een tweedehands lens.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 25 maart 2010 @ 22:29:21 #123
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79589877
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:27 schreef jack4ya het volgende:
Dat kan ook. Moet je wel durven. (Ik kon dat dus duidelijk niet )
Hoeft niet via Marktplaats ofzo.
Konijnenberg en Kamera Express verkopen ook 2dehands modellen.
Met garantie mits in goede conditie.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_79589945
6 maanden idd. Ze 'weten' alleen de clicks niet.
pi_79589962
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:25 schreef jack4ya het volgende:
Naja... een langere lens kan (op safari met veel licht) wel ongestabiliseerd zijn. Scheelt wat centjes.

Maar een brug is wel een stuk onopvallender... Zeker weten dat je voor deze vakantie een dslr wilt?
Voor de zoom of zo hoef je het niet te doen. Sterker nog met dat budget en onopvallendheidwens is een brug handiger.
hmm zeker weten niet. Mijn vader heeft een dslr camera en dat vond ik mooi en goed werken. Maar ik zit toevallig ook wat artikels te lezen over voor- en nadelen, en daar staat ook dingen in zoals met een digitale zoals jij en netsplitter aanraden beter is als je in wilt zoomen zonder gebruik van externe lens.

het is ook allemaal zoveel jargon als je er niet zoveel verstand van hebt
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:26 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

2de hands een optie?
Ja opzich wel ja.
pi_79590179
Nadelen is wisselen van lens. (Gedoe/gesleep/stof) Gewicht. Makkelijkheid. (Geef jij die toerist snel je dslr voor een pic van jezelf bij die leuke...)
Voordeel: mogelijk mooiere platen... al zag ik foto's van een stel met een kakelverse dsrl die mijn tenen deden krommen. Had dan gewoon een fijne brug gekocht. Die dingen zijn zooo ondergwaardeerd.

Bedenk goed waarom je een dslr zou willen. Als je dat weet, weet je ook wat je belangrijk vindt.
Je budget voor nieuw is wat beperkt. Ook met tweedehands kom je er nog net/wel, denk ik?
Tasje, kaartje, accuutje, evt filtertje.

Kies gewoon voor een basismodel met fijne lens. In de categorie waarin je zoekt worden mi geen slechte camera's gemaakt qua beeldkwaliteit.
pi_79591767
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:35 schreef jack4ya het volgende:
Nadelen is wisselen van lens. (Gedoe/gesleep/stof) Gewicht. Makkelijkheid. (Geef jij die toerist snel je dslr voor een pic van jezelf bij die leuke...)
Voordeel: mogelijk mooiere platen... al zag ik foto's van een stel met een kakelverse dsrl die mijn tenen deden krommen. Had dan gewoon een fijne brug gekocht. Die dingen zijn zooo ondergwaardeerd.

Bedenk goed waarom je een dslr zou willen. Als je dat weet, weet je ook wat je belangrijk vindt.
Je budget voor nieuw is wat beperkt. Ook met tweedehands kom je er nog net/wel, denk ik?
Tasje, kaartje, accuutje, evt filtertje.

Kies gewoon voor een basismodel met fijne lens. In de categorie waarin je zoekt worden mi geen slechte camera's gemaakt qua beeldkwaliteit.
Ik ga er nog over nadenken, thanks voor de info!
  donderdag 25 maart 2010 @ 23:30:41 #128
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79592126
Is het geen mogelijkheid dat je die DSLR van je vader leent en er een leuke lens bijhuurt voor een week? Ik ben bang dat je anders met jouw budget niet met leuke foto's terugkomt
pi_79592177
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 23:30 schreef aaipod het volgende:
Is het geen mogelijkheid dat je die DSLR van je vader leent en er een leuke lens bijhuurt voor een week? Ik ben bang dat je anders met jouw budget niet met leuke foto's terugkomt
Nou mijn vader heeft nogal een hele dure dslr, en afrika staat niet echt bekend als het meest veilige continent. Vandaar ook een max wat ik er aan uit wil geven..
  donderdag 25 maart 2010 @ 23:36:34 #130
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79592281
Wat voor 1 heeft ie? Zorg dat je een reisverzekering neemt die dat dekt

edit: Zover ik weet heb je om echt toffe foto's te maken tijdens een safari gewoon echt goed spul nodig. Ik durf te beweren dat dit één van de duurste takken van de hobby is. Kijk ook eens op http://www.andybiggs.com/content.php?page=safaris wat die man voor zijn safarifototrips rekent. En je kan erop rekenen dat de deelnemers een veelvoud van die prijs aan waarde van fotospul meenemen. Ik denk dat je toch minimaal wel op 400mm wil zitten en het liefst op 600 ofzo waardoor een teleconverter geen overbodige luxe is. Wat je dan weer niet redt qua belichting met een goedkope niet-lichtsterke lens.

[ Bericht 70% gewijzigd door aaipod op 25-03-2010 23:42:11 ]
pi_79592383
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 23:36 schreef aaipod het volgende:
Wat voor 1 heeft ie? Zorg dat je een reisverzekering neemt die dat dekt
canon, type weet ik niet..

maar ik wil ook congo in.. dat land staat in top5 meest onveilige landen ter wereld.. en dat gaat mijn verzekering niet dekken

[ Bericht 0% gewijzigd door Ruud_Kawasaki op 25-03-2010 23:49:27 ]
pi_79594724
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:20 schreef Ruud_Kawasaki het volgende:

[..]

o excuus, vergeten te vermelden. Het moet een spiegelreflex camera zijn.
Onder de 400 euro. Neem een ouder model pentax met interne stabilisatie (k100d bijvoorbeeld). Een 18-55mm kitles en een 75-300mm of 80-320mm zoomlens, dat moet wel lukken voor onder de 400 euro. Voordeel is dat je door de stabilisatie met een beetje oefenen wel uit de hand kan schieten met 300 a 320 mm.
pi_79595277
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 17:58 schreef gifkwal het volgende:
Bedankt. Op zich heb ik niks tegen internetaankopen, maar vind het gewoon fijn om hem echt zelf te gaan halen. En ben altijd een beetje bang dat het beschadigt in de post of zo (al zal dat in werkelijkheid meevallen).

Wat is ongeveer de verzendtijd van redcoon naar jouw ervaring?
Mijn eerste twee bestellingen bij Redcoon zijn dezelfde dag nog verstuurd, dus die werden de dag erna netjes afgeleverd. M'n derde bestelling heeft om de een of andere reden een dag langer geduurd, maar die werd dus na twee dagen bezorgd. De laatste bestelling die ik er heb gedaan heeft wat langer geduurd, omdat één van de spullen die ik besteld had niet op voorraad bleek te zijn, ook al stond op de site van wel. Heb toen netjes een mail gekregen waarin ze zeiden dat ze dat product 18 maart weer verwachtten (had op 8 maart de bestelling geplaatst)... Op 17 maart werden de spullen verzonden en 18 maart had ik ze in huis.

Kortom: als je een beetje vroeg op de de dag bestelt én het product is op voorraad, is mijn ervaring dat ze 't dezelfde dag nog versturen en jij het de volgende dag dus in huis hebt. Maar hun voorraadindicatie is blijkbaar niet altijd even accuraat, dus misschien is 't handiger om van tevoren even te bellen of zo.

Overigens zie ik dat Redcoon met verzendkosten erbij niet echt goedkoper is dan de andere winkels (zoals Digitalstreet), dus als je het prettiger vindt om de spullen zelf op te halen, wat ik me eigenlijk wel kan voorstellen, zou je de camera net zo goed daar af kunnen halen natuurlijk... Bij Redcoon kan dat niet namelijk.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 08:11:35 #134
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_79596825
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 01:18 schreef john_ven24 het volgende:

[..]

Onder de 400 euro. Neem een ouder model pentax met interne stabilisatie (k100d bijvoorbeeld). Een 18-55mm kitles en een 75-300mm of 80-320mm zoomlens, dat moet wel lukken voor onder de 400 euro. Voordeel is dat je door de stabilisatie met een beetje oefenen wel uit de hand kan schieten met 300 a 320 mm.
Ook een idee. Sony's hebben dat ook. En evt. tweedehands lenzen. Heb je nog genoeg tijd om op zoek te gaan naar spulletjes? Vergeet niet de zonnekap, evt. filter. Die ga je mi hard nodig hebben.

Al ga ik me op dit punt voor deze poster wel wat afvragen of dit allemaal zo handig is. Als alles zo marginaal moet, ook vanwege veiligheid, is dit dan nog handig?

Ik weet dat ik mijn blokje soms al wat 'gevoelig' vond. Ik ben dan ook niet zo'n held om zo'n ding fris en fruitig om te hangen, hoor. Ik ben geen toerist zeg Wel dus )
Ik had mijn blokje semi-los in mijn tas, klaar voor de grabbel. Nog nooit een foto gemist overigens.

Het klinkt een beetje of ik tegen dslr ben, helemaal niet, ik heb er net 1 gekocht, maar zo'n ding is niet zalig makend. Ook uit andere type camera's kan je prachtige foto's krijgen, zolang je
1) de camera bij je hebt... (klinkt als een open deur, maar denk er maar over na, want als ie te zwaar/moeilijk/gevoelig is, dan... juist.)
2) er meer kan omgaan

Just my 2 cents... Sorry?
pi_79598574
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 02:02 schreef Omniej het volgende:

[..]

Mijn eerste twee bestellingen bij Redcoon zijn dezelfde dag nog verstuurd, dus die werden de dag erna netjes afgeleverd. M'n derde bestelling heeft om de een of andere reden een dag langer geduurd, maar die werd dus na twee dagen bezorgd. De laatste bestelling die ik er heb gedaan heeft wat langer geduurd, omdat één van de spullen die ik besteld had niet op voorraad bleek te zijn, ook al stond op de site van wel. Heb toen netjes een mail gekregen waarin ze zeiden dat ze dat product 18 maart weer verwachtten (had op 8 maart de bestelling geplaatst)... Op 17 maart werden de spullen verzonden en 18 maart had ik ze in huis.

Kortom: als je een beetje vroeg op de de dag bestelt én het product is op voorraad, is mijn ervaring dat ze 't dezelfde dag nog versturen en jij het de volgende dag dus in huis hebt. Maar hun voorraadindicatie is blijkbaar niet altijd even accuraat, dus misschien is 't handiger om van tevoren even te bellen of zo.

Overigens zie ik dat Redcoon met verzendkosten erbij niet echt goedkoper is dan de andere winkels (zoals Digitalstreet), dus als je het prettiger vindt om de spullen zelf op te halen, wat ik me eigenlijk wel kan voorstellen, zou je de camera net zo goed daar af kunnen halen natuurlijk... Bij Redcoon kan dat niet namelijk.
Bedankt, dat klinkt goed. Zal Redcoon in elk geval onthouden voor de toekomst, nu bestel ik de camera toch maar bij CameraNU vanwege eerdere goede ervaringen, de beste prijs en het feit dat ik hem zelf op kan halen. Kan niet wachten
pi_79601040
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:11 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Ook een idee. Sony's hebben dat ook. En evt. tweedehands lenzen. Heb je nog genoeg tijd om op zoek te gaan naar spulletjes? Vergeet niet de zonnekap, evt. filter. Die ga je mi hard nodig hebben.

Al ga ik me op dit punt voor deze poster wel wat afvragen of dit allemaal zo handig is. Als alles zo marginaal moet, ook vanwege veiligheid, is dit dan nog handig?

Ik weet dat ik mijn blokje soms al wat 'gevoelig' vond. Ik ben dan ook niet zo'n held om zo'n ding fris en fruitig om te hangen, hoor. Ik ben geen toerist zeg Wel dus )
Ik had mijn blokje semi-los in mijn tas, klaar voor de grabbel. Nog nooit een foto gemist overigens.

Het klinkt een beetje of ik tegen dslr ben, helemaal niet, ik heb er net 1 gekocht, maar zo'n ding is niet zalig makend. Ook uit andere type camera's kan je prachtige foto's krijgen, zolang je
1) de camera bij je hebt... (klinkt als een open deur, maar denk er maar over na, want als ie te zwaar/moeilijk/gevoelig is, dan... juist.)
2) er meer kan omgaan

Just my 2 cents... Sorry?
ik snap het hmmm tis zo vervelend als je prachtige foto's zit te maken met de mooiste camera ter wereld en dan beroofd wordt. Maar het is ook zo zonde als je naar een plek gaat met de mooiste natuur ter wereld en dan met foei lelijke foto's thuis komt.. Ik heb al best veel gereisd in mijn leven en eigenlijk nooit veel aandacht aan foto's besteed, maar nu wil ik misschien wel foto's maken om die uit te vergroten op poster formaat.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 12:07:21 #137
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_79604124
Die foeilelijke foto's is niet alleen afhankelijk aan het wel of niet hebben van een dslr.
Je vraagt trouwens best veel voor 400,-, met body, 'safarilens' en ook nog op posterformaat afdrukken.

Maar goed, wie weet.
pi_79606667
Ik ben van plan een nieuwe compactcamera te kopen, budget is rond de 200 euro.

Gewoon voor het plaatjes schieten op reizen, festivals en feestjes, het huis tuin en keuken gebruik dus Ik ben niet echt thuis in de fotografiewereld, en het aanbod is zo ontzettend groot dat ik niet weet waar ik moet beginnen

Wat zijn momenteel de beste toestellen in deze categorie? Alvast bedankt
pi_79671113
Ik heb momenteel een Fuji Finepix S9600 maar ben er niet zo tevreden over. Ik heb nog niet zo'n stabiele hand en doordat er geen beeldstabilisatie in zit, worden mijn foto's snel wazig. Ik wil dus graag een andere camera. Nu zat ik te denken aan een Panasonic TZ6 of TZ7, of misschien een instapmodel naar een DSLR camera, zoals een Canon 1000D of 500D. Maar weet niet welke ik moet kiezen. Iemand tips?

Ik heb de canon al meerdere malen in mijn handen gehad en moet zeggen dat ie goed bij mij past, alleen is ie toch zo'n 100 euro duurder dan de Panasonic en dan heb ik nog niet echt een goede lens.

Iemand tips?
pi_79715627
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 13:21 schreef Apfelsaft het volgende:
Ik ben van plan een nieuwe compactcamera te kopen, budget is rond de 200 euro.

Gewoon voor het plaatjes schieten op reizen, festivals en feestjes, het huis tuin en keuken gebruik dus Ik ben niet echt thuis in de fotografiewereld, en het aanbod is zo ontzettend groot dat ik niet weet waar ik moet beginnen

Wat zijn momenteel de beste toestellen in deze categorie? Alvast bedankt
Niemand?
pi_79746641
Ook ik ben op zoek naar een leuke compact camera.. liefst eentje van minimaal 11 megapixel, groothoek (panorama?) en budget ¤100 tot 150, liefst een sony cybershot (of iets in die richting)..

Wil hem meenemen op vakantie etc

Wie kan me helpen?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 15:46:52 #142
247356 infp2009
More cowbell!
pi_79749106
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 14:42 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
Ook ik ben op zoek naar een leuke compact camera.. liefst eentje van minimaal 11 megapixel, groothoek (panorama?) en budget ¤100 tot 150, liefst een sony cybershot (of iets in die richting)..

Wil hem meenemen op vakantie etc

Wie kan me helpen?
Ik heb niet zo veel verstand van compact-camera's, maar ik kan je wel helpen. Minimaal 11 megapixel is een eis die je moet laten varen, want megapixels zeggen niets, maar dan ook echt helemaal niets, over kwaliteit. Serieus alles boven 6 MP is meer dan genoeg, zeker voor compact-camera's. Sterker nog, bij compacts zijn sensors kleiner dan bij DSLR's waardoor er bij een hoog aantal MP's de pixels zo klein en in elkaar gedrukt zijn dat je inlevert op lichtgevoeligheid (grotere pixels vangen meer licht, zou je kunnen zeggen).

Daarnaast maakt Canon altijd wel erg fijne compacts, maar zoals gezegd, welk type je moet hebben: geen verstand van.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_79886537
Ook ik ben op zoek naar een nieuwe digitale camera. Op dit moment heb ik een compact toestel, is leuk voor de gewone kiekjes, maar ik kan bijv. niet vaak (optisch) zoomen en wil graag iets meer.
Aangezien fotografie ws. nou ook weer geen hele grote hobby zal worden, ben ik (nog) niet zo op zoek naar een spiegelreflex. Bovendien zijn deze (met lens) toch vaak weer een stukje zwaarder en dat vind ik weer niet handig (ga deze zomer backpacken en geen zin in veel gesleep met een zware camera). Wel wil ik graag goed kunnen zoomen en af en toe iets leuks met een beetje effect kunnen doen, filmpjes maken is ook welkom . Soort foto's: landschappen & mensen in verre landen, maar ook huis, tuin en keukenfoto's (het liefst ook bij minder licht voor bijv. bij concerten).

Nu kwam ik zelf uit op de Panasonic Lumix FZ38 en de Sony HX1 (voordeel dat hij leuke panorama's kan maken). Graag hoor ik jullie ervaringen en voors/tegens wat betreft deze toestellen of een ander idee?
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_79898301
quote:
Op zondag 28 maart 2010 15:24 schreef colorito86 het volgende:
Ik heb momenteel een Fuji Finepix S9600 maar ben er niet zo tevreden over. Ik heb nog niet zo'n stabiele hand en doordat er geen beeldstabilisatie in zit, worden mijn foto's snel wazig. Ik wil dus graag een andere camera. Nu zat ik te denken aan een Panasonic TZ6 of TZ7, of misschien een instapmodel naar een DSLR camera, zoals een Canon 1000D of 500D. Maar weet niet welke ik moet kiezen. Iemand tips?

Ik heb de canon al meerdere malen in mijn handen gehad en moet zeggen dat ie goed bij mij past, alleen is ie toch zo'n 100 euro duurder dan de Panasonic en dan heb ik nog niet echt een goede lens.

Iemand tips?
Als je de 1000D of 500D aanschaft, dan heb je nog steeds geen beeldstabilisatie en zul je dus aparte lenzen met stabilisatie moeten aanschaffen. En die zijn over het algemeen aan de prijzige kant

Ik heb zelf een voorloper van de S9600 gehad (S5000) en die maakte over het algemeen erg goede foto's. In wat voor omstandigheden worden je foto's wazig? Bij flink inzoomen, binnenfotografie, iets anders? Ik heb absoluut geen stabiele hand, maar kreeg het toch wel voor elkaar om redelijk goede foto's te maken.

In wat voor prijsklasse zoek je trouwens iets?
pi_80010334
Omdat ik deze zomervakantie naar Istanbul ga en wat geld heb geërfd ben ik op zoek naar een nieuwe camera. Mijn oude camera is een simpel ding, een Canon Powershot A480. Hij werkt nog prima, maar ik wil eigenlijk iets beters.
Ik wil graag superscherpe foto's kunnen maken, ook macro, en foto's zonder lensflare. Bovendien wil ik graag nachtfoto's (verlichte gebouwen, schemering etc.) kunnen maken zonder dat de batterijen van de camera meteen op gaan, en ik wil de sluitertijd zelf kunnen instellen en ver kunnen inzoomen (optisch). Ik maak veel foto's van de natuur, dieren en steden (ga vaak op stedentrips).

Ik ben dus op zoek (denk ik) naar een instapcamera, of een DSLR camera, maar ik zit te twijfelen over het laatste, omdat ik geen zin heb in tientallen filters en lenzen.

Mijn budget: ik ga tot 700 euro, maar ik heb veel liever iets goedkopers.
Alvast bedankt!
pi_80011063
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 17:08 schreef TheHappyPrince het volgende:
Omdat ik deze zomervakantie naar Istanbul ga en wat geld heb geërfd ben ik op zoek naar een nieuwe camera. Mijn oude camera is een simpel ding, een Canon Powershot A480. Hij werkt nog prima, maar ik wil eigenlijk iets beters.
Ik wil graag superscherpe foto's kunnen maken, ook macro, en foto's zonder lensflare. Bovendien wil ik graag nachtfoto's (verlichte gebouwen, schemering etc.) kunnen maken zonder dat de batterijen van de camera meteen op gaan, en ik wil de sluitertijd zelf kunnen instellen en ver kunnen inzoomen (optisch). Ik maak veel foto's van de natuur, dieren en steden (ga vaak op stedentrips).

Ik ben dus op zoek (denk ik) naar een instapcamera, of een DSLR camera, maar ik zit te twijfelen over het laatste, omdat ik geen zin heb in tientallen filters en lenzen.

Mijn budget: ik ga tot 700 euro, maar ik heb veel liever iets goedkopers.
Alvast bedankt!
Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je in ieder geval naar een bridgemodel moet kijken. Een beetje tussen de Powershot A480 en een DSLR in dus.

Die dingen hebben tegenwoordig vaak een aanzienlijke optische zoom (als in 20x o.i.d.), en het grootste voordeel is natuurlijk dat je één en dezelfde lens gebruikt voor zowel macro's, als voor de landschappen (groothoek) en close-ups (tele).

Superscherp en zonder lensflare zijn twee begrijpelijke eisen, maar 'superscherp' is natuurlijk vrij relatief en 'flarevrij' is geen enkele lens. Een zonnekap kan een hoop helpen, of je kunt domweg je hand ernaast houden, maar helemaal te voorkomen is het toch niet. En wat de superscherpe foto's betreft: ik denk dat het verschil met je huidige Powershot al heel aanzienlijk is bij een bridgemodel, maar je moet je wel realiseren dat je altijd compromissen aan het sluiten bent. Ook met een DSLR zullen je foto's nooit optimaal scherp zijn als je een zoomlens gebruikt; objectieven met een vast brandpunt zijn doorgaans een stuk scherper, omdat die natuurlijk perfect geoptimaliseerd kunnen worden.

Jij vraagt nu aan de ene kant een camera met flinke optische zoom, tegelijkertijd wil je niet te veel van lens hoeven wisselen (kortom: dat wordt hoe dan ook een zoomlens met een breed bereik), én je wenst superscherpte. Dat gaat onmogelijk samen, hoewel ik vermoed dat de beeldkwaliteit van een bridgemodel wel aan jouw eisen voldoet.

Edit: Oh, en welke merken/modellen op dit moment goed zijn laat ik graag even aan iemand anders over, ben daar niet meer zo goed van op de hoogte.
pi_80097812
Bedankt voor de reactie! Ik weet dat ik veel vraag maar ik ben die onscherpe foto's van mijn oudere camera's echt zat en een DSLR is gewoon een te grote investering. Misschien komt dat later nog wel.

Ik wacht op iemand met verstand van bridgemodellen
pi_80099337
quote:
Op donderdag 8 april 2010 20:35 schreef TheHappyPrince het volgende:
Bedankt voor de reactie! Ik weet dat ik veel vraag maar ik ben die onscherpe foto's van mijn oudere camera's echt zat en een DSLR is gewoon een te grote investering. Misschien komt dat later nog wel.

Ik wacht op iemand met verstand van bridgemodellen
Ik wacht met je mee
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  vrijdag 9 april 2010 @ 08:57:25 #149
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_80112616
Ze zijn al een beetje genoemd hoor. Qua bridge modellen zijn er ook niet superveel types.
De een heeft een snufje dit, de ander een snufje dat.

Kijk eens naar Panasonic Lumix DMC-FZ38, Sony Cybershot DSC-HX1, and Canon PowerShot SX20IS en evt. broertjes of zusjes ervan.

Een 5/6 maanden geleden was ik ook op zoek naar een bridge en kwam uit op de de Pani. Ik zal mijn oude post even opduikelen. De stabilisatie en video was dusdanig goed, dat het een plus werd. (Terwijl ik normaal niet ben van video op een fotocamera.)
  vrijdag 9 april 2010 @ 09:53:36 #150
247356 infp2009
More cowbell!
pi_80113996
Ik ben trouwens ook erg onder de indruk van de nieuwe e-pl1 van olympus:

http://www.stevehuffphoto(...)st-jpeg-camera-ever/
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  vrijdag 9 april 2010 @ 11:10:14 #151
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_80116339
Holy crap! Die afbeeldingen zien er leuk uit!

Ik kon die camera niet plaatsen op een of andere manier. Welk segment is het nou? Maar nu denk ik, was zeer zeker een optie geweest ipv mijn dslr. Misschien nog als aanvulling.

[ Bericht 47% gewijzigd door jack4ya op 09-04-2010 11:20:45 ]
  vrijdag 9 april 2010 @ 11:25:42 #152
247356 infp2009
More cowbell!
pi_80116884
Het is een zogenaamde micro four thirds camera. Relatief compact maar wel met verwisselbare lenzen. Erg fijn segment, en ze zijn goed bezig zoals je kunt zien. Ze hebben er zelfs een erg goede electronische viewfinder voor, zodat je geen last hebt van de vertraging op je schermpje achterop. Ik haal er misschien ook wel een keer een, met een adapter voor M-mount lenzen.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  vrijdag 9 april 2010 @ 11:29:40 #153
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_80117054
Dslr zijn leuk, maar het segment van artsyfartsy én goede IQ rechtstreeks uit de camera zonder PP spreekt me ook erg aan.
Het is gewoon niet te vergelijken. Met een dslr kan ik 'platen maken'. Maar soms wil ik ook 'momenten vangen' en 'herinneringen maken' en dat is met een dslr gewoon wat lastiger. Ik kan het niet zo goed verwoorden.
  vrijdag 9 april 2010 @ 11:32:46 #154
247356 infp2009
More cowbell!
pi_80117166
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 11:29 schreef jack4ya het volgende:
Dslr zijn leuk, maar het segment van artsyfartsy én goede IQ rechtstreeks uit de camera zonder PP spreekt me ook erg aan.
Het is gewoon niet te vergelijken. Met een dsrl kan ik 'platen maken'. Maar soms wil ik ook 'momenten vangen' en 'herinneringen maken'. Ik kan het niet zo goed verwoorden.
Toch begrijp ik precies wat je bedoelt. Ik heb om deze reden nu een filmcameraatje die ik overal mee naar toe sleep. Dat ding is zo klein en licht dat hij in je jaszak past en je er geen last van hebt. Ik hou enorm van available light en snapshot fotografie, zo krijg je echt momenten te pakken. Met een kleine camera ben je onopvallend en heb je geen effect op de situatie zeg maar. Als ik, zelfs al met mijn Nikon D60, ga fotograferen, verandert de houding van mensen meteen.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  vrijdag 9 april 2010 @ 11:38:41 #155
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_80117394
Dat dus. Ik ben zóóó zelfbewust met de dslr. Gister voor het eerst openbaar gaan fotograferen. Nogal bewust en schaapachtig stond ik mijn ding te doen. En ja, hoor. Ik word aangesproken. Gelijk op de eerste dag, dat ik me mezelf over mijn drempel heen jaagde.
Dát vind ik toch jammer van mijn dsrl.
En mijn oude blokje (Sony DSC-H1) is nog steeds briljant, echt waar. Voor mensen die voor IQ gaan met een beperkt budget, kan ik die van harte aanraden. Op MP her en der te vinden voor een paar tientjes. 5MP pure kwaliteit, zoom van ong 24mm naar 480mm (en geen/nauwelijks vervorming!) en een (technische) successrate van 99%! Onverslaanbaar.
(Latere types vind ik minder van IQ.)
  vrijdag 9 april 2010 @ 11:43:22 #156
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_80117589
Die Olympus E-PL1 is trouwens 30 dagen uit te proberen... Leuke actie.
pi_80119432
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 11:38 schreef jack4ya het volgende:
Dat dus. Ik ben zóóó zelfbewust met de dslr. Gister voor het eerst openbaar gaan fotograferen. Nogal bewust en schaapachtig stond ik mijn ding te doen. En ja, hoor. Ik word aangesproken. Gelijk op de eerste dag, dat ik me mezelf over mijn drempel heen jaagde.
Dát vind ik toch jammer van mijn dsrl.
Ghehe, met een SLR word je gewoon al heel snel als "de fotograaf" gezien, in plaats van zomaar iemand met een camera.

Die E-PL1 is wel erg indrukwekkend in ieder geval. Zelfs de ISO3200 prestaties zijn nog behoorlijk goed zo te zien. Mooiste is natuurlijk dat het uiterlijk van die camera de ware kracht van het ding een beetje verbergt.
  vrijdag 9 april 2010 @ 13:22:42 #158
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_80121134
Ja precies. Toch jammer dat ik geen idee had, wat ik met dat segment aan moest. Ik denk dat ik wel eens een heel andere keus gemaakt zou kunnen hebben.
pi_80150615
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 08:57 schreef jack4ya het volgende:
Ze zijn al een beetje genoemd hoor. Qua bridge modellen zijn er ook niet superveel types.
De een heeft een snufje dit, de ander een snufje dat.

Kijk eens naar Panasonic Lumix DMC-FZ38, Sony Cybershot DSC-HX1, and Canon PowerShot SX20IS en evt. broertjes of zusjes ervan.

Een 5/6 maanden geleden was ik ook op zoek naar een bridge en kwam uit op de de Pani. Ik zal mijn oude post even opduikelen. De stabilisatie en video was dusdanig goed, dat het een plus werd. (Terwijl ik normaal niet ben van video op een fotocamera.)
Bedankt voor de tips! Die laatste twee zien er wel gelikt uit. Ze hebben beide 20x optische zoom, en megapixel maakt niet veel uit (9,1 tegen 12,1)... Wat is het verschil tussen de twee? Welke is bijv beter met nachtfoto's of macro? En kan je bij die twee de sluitertijd instellen? Video maakt niet uit, ik maak weinig filmpjes (alleen als mijn kat iets doms doet). Ik neig zelf naar de Sony, vanwege de mogelijkheid om panoramafoto's te maken.

En komen er ook nieuwe releases van bridgecamera's vóór augustus (wanneer ik een camera nodig heb) waar ik op moet wachten?
pi_80152303
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 11:38 schreef jack4ya het volgende:
Dat dus. Ik ben zóóó zelfbewust met de dslr. Gister voor het eerst openbaar gaan fotograferen. Nogal bewust en schaapachtig stond ik mijn ding te doen. En ja, hoor. Ik word aangesproken. Gelijk op de eerste dag, dat ik me mezelf over mijn drempel heen jaagde.
Dát vind ik toch jammer van mijn dsrl.
Waar was je dan? Ik heb dat echt nog nooit gehad
Misschien zie ik er wat minder toegankelijk uit ofzo

Ik heb het wel een paar keer gehad in de dieren, als ik met m'n 70-300 + zonnekap rondloop, dat is nogal een toeter. Moeders die hun kinderen waarschuwen dat ze niet voor m'n lens moeten lopen want "die meneer is foto's aan het maken"
pi_80154908
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 02:26 schreef TheHappyPrince het volgende:
En kan je bij die twee de sluitertijd instellen? Video maakt niet uit, ik maak weinig filmpjes (alleen als mijn kat iets doms doet). Ik neig zelf naar de Sony, vanwege de mogelijkheid om panoramafoto's te maken.
Bij alle bridgemodellen kun je zelf de sluitertijd, het diafragma, etc. instellen. In feite heb je dezelfde instellingsmogelijkheden als met een spiegelreflex, maar dan natuurlijk met een vaste lens.

Wat betreft de panoramamogelijkheid van de Sony: ik weet niet of je je daar echt door zou moeten laten leiden... Met elke camera kunnen panorama's gemaakt worden namelijk (domweg door meerdere foto's met een overlap te maken en die achteraf met panoramasoftware aan elkaar te plakken), het enige verschil is dat de Sony dit al in de camera voor je doet.

Tsja weet je, het is een leuk foefje, maar afgezien van marketingdoeleinden lijkt het me dus eerlijk gezegd geen heel erg zinvolle feature... Tenzij je er écht veel waarde aan hecht dat er rechtstreeks uit de camera al een panorama komt rollen natuurlijk.
pi_80155494
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 11:46 schreef Omniej het volgende:

[..]

Bij alle bridgemodellen kun je zelf de sluitertijd, het diafragma, etc. instellen. In feite heb je dezelfde instellingsmogelijkheden als met een spiegelreflex, maar dan natuurlijk met een vaste lens.

Wat betreft de panoramamogelijkheid van de Sony: ik weet niet of je je daar echt door zou moeten laten leiden... Met elke camera kunnen panorama's gemaakt worden namelijk (domweg door meerdere foto's met een overlap te maken en die achteraf met panoramasoftware aan elkaar te plakken), het enige verschil is dat de Sony dit al in de camera voor je doet.

Tsja weet je, het is een leuk foefje, maar afgezien van marketingdoeleinden lijkt het me dus eerlijk gezegd geen heel erg zinvolle feature... Tenzij je er écht veel waarde aan hecht dat er rechtstreeks uit de camera al een panorama komt rollen natuurlijk.
Die panorama optie leek mij juist ook wel leuk, omdat ik achteraf nooit de moeite heb genomen om foto's aan elkaar te plakken (laat staan dat ik niet eens zou weten hoe ).

Zijn er andere dingen die in jouw ogen wel belangrijk verschillen bij de genoemde camera's?
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_80177213
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:08 schreef myxomatosekonijn het volgende:

[..]

Die panorama optie leek mij juist ook wel leuk, omdat ik achteraf nooit de moeite heb genomen om foto's aan elkaar te plakken (laat staan dat ik niet eens zou weten hoe ).

Zijn er andere dingen die in jouw ogen wel belangrijk verschillen bij de genoemde camera's?
Dan heb je het dus over de DMC-FZ38, DSC-HX1 en SX10 IS... Als ik me even baseer op de specificaties die op Kieskeurig staan (en ik er dus vanuit ga dat die helemaal accuraat zijn), zou voor mij persoonlijk het belangrijkste zijn:

- De Sony en Canon hebben wat meer optische zoom (beide gelijk).
- De Panasonic kan in RAW schieten, hoewel dit voor jou (gok ik zo) waarschijnlijk niet belangrijk zal zijn.
- De Panasonic gaat tot ISO6400, de Sony tot ISO3200 en de Canon tot ISO1600... Een hoge ISO-waarde kan in situaties met slecht licht behoorlijk van pas komen, hoewel ik niet weet of de hoge ISO foto's van de Panasonic ook daadwerkelijk toonbaar zijn, maar dat valt uit te zoeken.
- De sluitertijd van de Canon gaat tot 15 sec, die van de Sony tot 30 en de Pana tot 60.
- De Canon heeft een zwakkere interne flitser, maar ondersteunt wél een externe flitser.
- Voor zover ik weet gebruikt de Canon vier AA-batterijen, de Sony en Pana een accu.
- De Canon is aanzienlijk zwaarder dan met name de Pana. Sony er tussenin.

Aan jou natuurlijk de taak om uit te zoeken wat voor jou zelf het belangrijkste is... Kan ook handig zijn om gewoon even naar een winkel te gaan waar ze alle drie de modellen hebben natuurlijk, zodat je ze letterlijk even kan voelen.
pi_80180618
quote:
Op zondag 11 april 2010 02:20 schreef Omniej het volgende:

[..]

Dan heb je het dus over de DMC-FZ38, DSC-HX1 en SX10 IS... Als ik me even baseer op de specificaties die op Kieskeurig staan (en ik er dus vanuit ga dat die helemaal accuraat zijn), zou voor mij persoonlijk het belangrijkste zijn:

- De Sony en Canon hebben wat meer optische zoom (beide gelijk).
- De Panasonic kan in RAW schieten, hoewel dit voor jou (gok ik zo) waarschijnlijk niet belangrijk zal zijn.
- De Panasonic gaat tot ISO6400, de Sony tot ISO3200 en de Canon tot ISO1600... Een hoge ISO-waarde kan in situaties met slecht licht behoorlijk van pas komen, hoewel ik niet weet of de hoge ISO foto's van de Panasonic ook daadwerkelijk toonbaar zijn, maar dat valt uit te zoeken.
- De sluitertijd van de Canon gaat tot 15 sec, die van de Sony tot 30 en de Pana tot 60.
- De Canon heeft een zwakkere interne flitser, maar ondersteunt wél een externe flitser.
- Voor zover ik weet gebruikt de Canon vier AA-batterijen, de Sony en Pana een accu.
- De Canon is aanzienlijk zwaarder dan met name de Pana. Sony er tussenin.

Aan jou natuurlijk de taak om uit te zoeken wat voor jou zelf het belangrijkste is... Kan ook handig zijn om gewoon even naar een winkel te gaan waar ze alle drie de modellen hebben natuurlijk, zodat je ze letterlijk even kan voelen.
Super! Mijn dank is groot
Het voelen moet inderdaad nog gebeuren, maar het is wel handig om dit soort dingen paraat te hebben.
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_80186354
Dank voor de info! Ik moet het nog allemaal bekijken maar ik denk dat ik voor de Canon ga. Eén vraagje though, ik dacht dat hoge ISO-waarden juist konden zorgen voor ruis op de foto?

Edit: hoe is trouwens de Canon PowerShot SX1 IS vergeleken met de andere Canon?

[ Bericht 20% gewijzigd door TheHappyPrince op 11-04-2010 15:13:36 ]
pi_80191303
quote:
Op zondag 11 april 2010 15:01 schreef TheHappyPrince het volgende:
Dank voor de info! Ik moet het nog allemaal bekijken maar ik denk dat ik voor de Canon ga. Eén vraagje though, ik dacht dat hoge ISO-waarden juist konden zorgen voor ruis op de foto?

Edit: hoe is trouwens de Canon PowerShot SX1 IS vergeleken met de andere Canon?
Hoge ISO zorgt inderdaad ook voor meer ruis. Daarom zei ik: "hoewel ik niet weet of de hoge ISO foto's van de Panasonic ook daadwerkelijk toonbaar zijn, maar dat valt uit te zoeken"...

Ik heb het nu maar gewoon even nagezocht, en ik denk dat ik wel tot de conclusie kan komen dat de hogere ISO-waardes onbruikbaar zijn op de Panasonic. Kijk maar eens in dit artikel voor een samplefoto. Hier is een sample op ISO1600: http://www.ephotozine.com(...)nic_fz38_iso1600.jpg

Dat ziet er al totaal niet uit, dus ik wil niet eens weten hoe dat ding op ISO3200 of zelfs 6400 presteert.

Hoe de Powershot SX1 presteert vergeleken met de SX20 weet ik niet. Heb zelf gewoon geen ervaring met deze modellen, dus daarvoor kun je beter dit soort reviews lezen. En gewoon even de specificaties naast elkaar leggen natuurlijk.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 april 2010 @ 21:01:58 #167
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_80201600
quote:
Op zondag 11 april 2010 15:01 schreef TheHappyPrince het volgende:
Dank voor de info! Ik moet het nog allemaal bekijken maar ik denk dat ik voor de Canon ga. Eén vraagje though, ik dacht dat hoge ISO-waarden juist konden zorgen voor ruis op de foto?

Edit: hoe is trouwens de Canon PowerShot SX1 IS vergeleken met de andere Canon?
Qua zoombereik is de SX1IS niet afwijkend van de SX10IS en SX20IS. Het grootste verschil is de sensor, bij de SX1IS is dat een CMOS tegen een CCD bij de andere SX'en. Hoewel niet schrikbarend is het verschil wel enigszins merkbaar, zowel in beeldkwalitit als in de snelheid van de camera. De SX1IS is standaard voorzien van een RAW-mogelijkheid, die maakt dat je net een tikkie meer uit je opname kan halen dan uit een JPEG (waarbij vermeld moet dat de standaardJPEG van de SX'en ook bijzonder goed is)
We hebben er hier sinds een maand eentje in gebruik en we zijn er in alle opzichten dik tevreden mee.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_80234223
Hallo allemaal

Ik zoek een Digitale Spiegelreflex voor ongeveer 300 euro (mag een paar tientjes meer zijn) mét lens. Liefst een lens die ook op +/- 20 meter iets "kleins" als een mens goed op de foto kan zetten.

Is er iemand die een goede tip voor me heeft?
Brutal. Fucking. Metal.
  maandag 12 april 2010 @ 19:27:11 #169
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_80237008
Nieuw? Sony Alpha's of een andere in body stabilisatie, dat scheelt in aanschafprijs van lens.

Maar je budget is wel heel marginaal voor een nieuwe DSRL... denk ook aan tas (ca 30,- ), kaartje (ca 30,-)
En anders tweedehands?

Instappers:
Nikon D 3000 Kit + 18-55 mm VR
Canon EOS 1000D + 18-55mm
Sony Alpha A230 Kit 18-55mm
Sony Alpha A200 Kit (Sony 18-70mm)
Olympus E-520 Kit 14-42mm

Dat is het wel zo'n beetje denk ik.

[ Bericht 30% gewijzigd door jack4ya op 12-04-2010 19:32:56 ]
  maandag 12 april 2010 @ 20:04:50 #170
247356 infp2009
More cowbell!
pi_80238713
Nikon D60 met kitlens op marktplaats? ~300e
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_80238809
Nou, ik weet niet of het verstandig is om een tweedehands camera te kopen? Ik wil gewoon een goede camera zonder defecten enzo
Dat het weinig geld is snap ik ook wel, maar ik ben een arme student
Brutal. Fucking. Metal.
  maandag 12 april 2010 @ 20:28:34 #172
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_80239857
Arme student is niets mis mee, maar waarom wil je een dslr?
Wil je beginnen met het aanleggen van een hobby?
Wil je 'momenten vangen'?
Wil je 'platen maken'?

Zonder een toestel of functies te noemen, wat wíl je met een fototoestel?
  maandag 12 april 2010 @ 20:34:28 #173
247356 infp2009
More cowbell!
pi_80240098
Tweedehands camera is geen enkel probleem, gewoon doen!
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_80240291
quote:
Op maandag 12 april 2010 20:06 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Nou, ik weet niet of het verstandig is om een tweedehands camera te kopen? Ik wil gewoon een goede camera zonder defecten enzo
Dat het weinig geld is snap ik ook wel, maar ik ben een arme student
In plaats van de vraag of een tweedehands camera verstandig is, kun je je denk ik beter afvragen of een spiegelreflex verstandig is? Ik bedoel, als ik max. 300 euro te besteden had was ik voor een gloednieuwe bridgecamera gegaan. (hierboven wordt bijv. al de Powershot SX20 IS genoemd... dat ding kost 310 euro)

Aan zo'n bridgemodel ga je dan veel meer plezier beleven dan aan een instap- of tweedehands-DSLR met een goedkope kitlens.
pi_80242146
quote:
Op maandag 12 april 2010 20:28 schreef jack4ya het volgende:
Arme student is niets mis mee, maar waarom wil je een dslr?
Wil je beginnen met het aanleggen van een hobby?
Wil je 'momenten vangen'?
Wil je 'platen maken'?

Zonder een toestel of functies te noemen, wat wíl je met een fototoestel?
Ik heb altijd een Minolta "gewone" spiegelreflex gehad, en dat beviel me heel erg goed
Ik ben me nu aan het inlezen over een bridgecamera, want ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

Op de vraag wat ik er mee wil;

- Mensen vastleggen
- Concerten en dergelijke vastleggen
- Vakantiefoto's
- Huis, tuin en keukenfoto's maken...

Het liefst met een zo goed mogelijk beeld natuurlijk.
Brutal. Fucking. Metal.
  maandag 12 april 2010 @ 21:31:18 #176
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_80242408
Dat is dusdanig gevarieerd dat ik je idd een bridge zou adviseren. Want dat red je dan makkelijker. Een dslr 'verplicht' je tot meerdere lenzen. En een soort all-in lens en body is toch minimaal 750,-

Bridgemodellen zijn ook geweldig hoor.
pi_80242503
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:31 schreef jack4ya het volgende:
Dat is dusdanig gevarieerd dat ik je idd een bridge zou adviseren. Want dat red je dan makkelijker. Een dslr 'verplicht' je tot meerdere lenzen. En een soort all-in lens en body is toch minimaal 750,-

Bridgemodellen zijn ook geweldig hoor.
Ahh oke!
Zijn er nog absolute topmodellen in een normale prijsklasse?

In ieder geval hartelijk dank voor alle hulp

Edit: misschien een stomme vraag, maar kan je op een bridge ook objectieven wisselen? Of is het een vastzittend ding?
Brutal. Fucking. Metal.
  maandag 12 april 2010 @ 21:34:42 #178
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_80242554
Volgens mij is er momenteel een rijtje van 4 modellen. Ik meen dat ze wat eerder in dit topic al door Omniej besproken worden.
pi_80245709
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:33 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Edit: misschien een stomme vraag, maar kan je op een bridge ook objectieven wisselen? Of is het een vastzittend ding?
Een bridgemodel werkt met een vaste lens... Eigenlijk zit het gewoon tussen een compactcamera en spiegelreflex in; je hebt de uitgebreide instellingsmogelijkheden van een spiegelreflex, maar je hebt de vaste lens en het brede bereik van een compactcamera. (met breed bereik bedoel ik dus dat je met die ene lens zowel groothoek- als tele- of macrofoto's maakt, wat je met een spiegelreflex met één lens niet lukt)
  dinsdag 20 april 2010 @ 10:23:49 #180
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_80511345
Niet zo zeer een camera, maar meer een lens.

Ik zit al een tijdje te kijken naar een mooie 70-200 voor m'n Canon 50D.
Nou zit ik met de volgende opties:
1
2
3
4
¤  489,- Canon 70-200 f4L USM
¤  919,- Canon 70-200 f4L USM IS
¤ 1028,- Canon 70-200 f2.8L USM
¤  619,- Sigma AF 70-200/2.8 EX DG APO MACRO II HSM


Die f2.8 en f4 IS vallen eigenlijk al af, omdat die me gewoon veels te duur zijn.
Maar de vraag is dan, weegt die Sigma op tegen de f4 van Canon?
Is het dat prijsverschil waard?

Ik las iets over een veel tragere AF voor de Sigma, wat je vooral merkt bij bewegende objecten die niet met een constante snelheid bewegen. Maar ik weet niet hoe erg dat effect is.

Die Canons zijn hier en daar nog wel te huur (al moet ik dan wel op zoek naar een verhuurder die komt brengen/halen). Die Sigma's volgens mij een stuk minder vaak, dus even uittesten zit er ook niet zo 123 in.
  dinsdag 20 april 2010 @ 11:23:32 #181
247356 infp2009
More cowbell!
pi_80513405
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:23 schreef Cryothic het volgende:
Niet zo zeer een camera, maar meer een lens.

[...]
Je beseft je dat dit full-frame lenzen zijn en je een crop-camera hebt?

Daarnaast is het misschien handig om even te vertellen waarvoor je de lens wilt gaan gebruiken voor een evt. advies (wat van iemand anders moet komen, want ik ben geen canon-kenner).
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  dinsdag 20 april 2010 @ 11:31:06 #182
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_80513702
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 11:23 schreef infp2009 het volgende:

[..]

Je beseft je dat dit full-frame lenzen zijn en je een crop-camera hebt?

Daarnaast is het misschien handig om even te vertellen waarvoor je de lens wilt gaan gebruiken voor een evt. advies (wat van iemand anders moet komen, want ik ben geen canon-kenner).
Ik bezef mij weldegelijk dat ik een cropcamera heb ja
Maar ik ben nou eenmaal niet zo te spreken over de kwaliteit van m'n EF-S 55-250 die ik nu heb.

Wat gebruik betreft: voor het aller grootste deel zal ie ongetwijfeld gebruikt worden om spelende kinderen te fotograferen (m'n eigen kinderen, voor t geval er fouten beelden ontstaan).
En natuurlijk de dagjes uit (ik wil in september denk ik naar de MonsterJam, en misschien nog een keertje zandvoort).
  dinsdag 20 april 2010 @ 11:51:06 #183
247356 infp2009
More cowbell!
pi_80514489
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 11:31 schreef Cryothic het volgende:

[..]

Ik bezef mij weldegelijk dat ik een cropcamera heb ja
Maar ik ben nou eenmaal niet zo te spreken over de kwaliteit van m'n EF-S 55-250 die ik nu heb.

Wat gebruik betreft: voor het aller grootste deel zal ie ongetwijfeld gebruikt worden om spelende kinderen te fotograferen (m'n eigen kinderen, voor t geval er fouten beelden ontstaan).
En natuurlijk de dagjes uit (ik wil in september denk ik naar de MonsterJam, en misschien nog een keertje zandvoort).
En wat vind je zoal kut aan je 55-250?

[ Bericht 3% gewijzigd door infp2009 op 20-04-2010 13:10:19 ]
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  dinsdag 20 april 2010 @ 11:54:35 #184
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_80514617
de scherpte vooral
op m'n 400D had ik er minder last van.
Waarom wordt die 55-250 niet 80-290 ofzo? alle mm's worden toch genoemd voor fullframe?

het liefste zou ik naar 2.8 gaan natuurlijk, dat is ook nog eens een stap voorwaarts ten opzicht van de f4-5.6, maar goed. Dat is dan meteen zo'n behoorlijk prijsverschil.
  dinsdag 20 april 2010 @ 12:41:17 #185
247356 infp2009
More cowbell!
pi_80516234
Whoopsie!

[ Bericht 98% gewijzigd door infp2009 op 20-04-2010 13:11:01 ]
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  FOK!fotograaf dinsdag 20 april 2010 @ 12:56:45 #186
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_80516803
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 11:23 schreef infp2009 het volgende:

[..]

Je beseft je dat dit full-frame lenzen zijn en je een crop-camera hebt?

Daarnaast is het misschien handig om even te vertellen waarvoor je de lens wilt gaan gebruiken voor een evt. advies (wat van iemand anders moet komen, want ik ben geen canon-kenner).
Wat maakt het uit dat het FF lenzen zijn??? Is alleen maar handig, zo lang het bereik maar geschikt is voor je doel. Een crop camera gebruikt juist het beste stuk glas, het midden, en laat de hoeken ongebruikt. Ik gebruik maar twee lenzen die speciaal voor crop zijn, een 4.5 Circulair fisheye, en een 10-20 Wide angle lens.
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 11:51 schreef infp2009 het volgende:

[..]

En wat vind je zoal kut aan je 55-250? Te weinig bereik? Want 70-200 wordt 112-320, dus dat zou wel moeten iig.
Fout, mm van lenzen worden altijd in full frame weergegeven, ook als ze alleen op crop passen. dus de 55-250 is op crop 88-400. Dus de 70-200 heeft minder bereik dan de 55-250
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 12:41 schreef infp2009 het volgende:

[..]

Je kunt die 55-250 niet gebruiken op full-frame, die vult het frame niet volledig. Dus omrekenen naar full-frame heeft geen zin (maar dat zou dan ook delen door 1,6 zijn bij Canon). Terugrekenen van full-frame naar crop heeft wel zin, omdat je frame kleiner is. Dan heeft een full-frame lens dus de framing van een langere lens.
Lees de theorie nog maar eens door, voor dat je advies geeft

TS: ik heb zowel de sigma 70-200 gehad, als de canon (wel de 70-200 2.8 L IS), en de canon is qua AF wel iets sneller, maar de sigma is zeker niet traag. Het beste is om ze beide eens uit te proberen, want de Sigma is, door zijn 2.8, wel iets groter/zwaarder dan de F4 canon.

edit:

Wat wel een verschil kan uitmaken is dat de canon een focus limiter heeft, en de sigma niet. Een focus limiter beperkt het zoekbereik van de lens, waardoor hij sneller kan focussen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Marc H op 20-04-2010 13:02:47 ]
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
  dinsdag 20 april 2010 @ 13:09:58 #187
247356 infp2009
More cowbell!
pi_80517357
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 12:56 schreef Marc H het volgende:

Lees de theorie nog maar eens door, voor dat je advies geeft
Maybe zat ik een beetje te slapen, idd
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  dinsdag 20 april 2010 @ 13:10:44 #188
247356 infp2009
More cowbell!
pi_80517386
Het doet pijn aan mijn hoofd dit. Ik hou het voortaan maar bij 35mm.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  dinsdag 20 april 2010 @ 13:14:10 #189
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_80517491
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 12:56 schreef Marc H het volgende:

[..]

Wat wel een verschil kan uitmaken is dat de canon een focus limiter heeft, en de sigma niet. Een focus limiter beperkt het zoekbereik van de lens, waardoor hij sneller kan focussen.
Ik las (op dPreview.com) dat die sigma wat softer is op 200mm.
Maar goed, 600 euro, of iets meer dan 1000 euro (even de beide 2.8 versies vergelijken) is nogal een verschil.
De grootte/zwaarte van een lens kan me niet zo heel erg veel boeien. Volgens mij zat er 600 gram tussen.

Zit er verder in beeldkwaliteit veel verschil tussen de canon en de sigma?
Of is dat verwaarloosbaar zolang je je foto's niet op levensgroot formaat uitprint.

Dat wordt van de zomer misschien eens een dagje Urk. Volgens mij kan je bij cameranu.nl wel t een en ander testen
pi_80553417
Nieuwe camera gezocht:

  • Gebouwen kwalitatief goed fotograferen voor website
  • Bij gebouwen binnen en buiten onderdelen snel even fotograferen voor rapportages/situatieoverzichten
  • Klein en handzaam
  • Goedkoop maar zeker wel voldoen aan bovenstaande eisen

    Zelf heb ik er geen verstand van en wil graag eerst weten waar ik over praat voordat ik bij een winkel naar binnen stap. En ik eerst ook al een aantal camera's kan vinden bij de gestelde eisen zodat ik wat vergelijkingsmateriaal heb.

    Tot nu toe kom ik er niet echt uit, wil graag iets meer dan onze vorige kon bieden. Dit met name voor gebouwen in zijn geheel te fotograferen waarbij het moeilijk is vanuit sommige posities het gebouw er geheel op te krijgen omdat je bijvoorbeeld niet verder weg kan staan of rijdende auto's ervoor langs wilt ontwijken.

    Daarnaast is prijs en vooral handzaamheid wel de doorslaggevende factor voor snel even een foto maken van een situatie. Dit omdat dat het meest gebruikt gaat worden en hiervoor handzaamheid wordt gezocht. Een nieuwe website is in opbouw en daar moeten af en toe goede foto's op worden gezet, de vraag is of de prijs voor de camera afweegt tegen de kwaliteit van de foto.

    Mijn vraag is welke camera's hiervoor zijn aan te raden en waarom juist die geschikt zou zijn? Misschien staat hier al iets op in de afgelopen 20 topics maar met de zoekactie kwam ik niet zo één twee drie tegen wat ik zocht.
  • pi_80553734
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 11:29 schreef Maere het volgende:
    Nieuwe camera gezocht:

  • Gebouwen kwalitatief goed fotograferen voor website
  • Bij gebouwen binnen en buiten onderdelen snel even fotograferen voor rapportages/situatieoverzichten
  • Klein en handzaam
  • Goedkoop maar zeker wel voldoen aan bovenstaande eisen

    Zelf heb ik er geen verstand van en wil graag eerst weten waar ik over praat voordat ik bij een winkel naar binnen stap. En ik eerst ook al een aantal camera's kan vinden bij de gestelde eisen zodat ik wat vergelijkingsmateriaal heb.

    Tot nu toe kom ik er niet echt uit, wil graag iets meer dan onze vorige kon bieden. Dit met name voor gebouwen in zijn geheel te fotograferen waarbij het moeilijk is vanuit sommige posities het gebouw er geheel op te krijgen omdat je bijvoorbeeld niet verder weg kan staan of rijdende auto's ervoor langs wilt ontwijken.

    Daarnaast is prijs en vooral handzaamheid wel de doorslaggevende factor voor snel even een foto maken van een situatie. Dit omdat dat het meest gebruikt gaat worden en hiervoor handzaamheid wordt gezocht. Een nieuwe website is in opbouw en daar moeten af en toe goede foto's op worden gezet, de vraag is of de prijs voor de camera afweegt tegen de kwaliteit van de foto.

    Mijn vraag is welke camera's hiervoor zijn aan te raden en waarom juist die geschikt zou zijn? Misschien staat hier al iets op in de afgelopen 20 topics maar met de zoekactie kwam ik niet zo één twee drie tegen wat ik zocht.
  • Mijn eerste (spiegelreflex) gedachte bij het feit dat je gebouwen in zijn geheel er op wilt krijgen gaat naar een Full Frame camera, deze hebben geen cropfactor, dus met een groothoeklens zal je veel meer kunnen pakken als met camera's die wel een cropfactor hebben.
    Echter de prijs ligt wel in een hoger sigment, zeker de lenzen ervoor.
    En is ook zeker niet klein.

    Nu heb ik ook een klein pocketcameratje die een 24mm groothoeklens heeft, een Panasonic FX37, deze heeft ook best wel een breed bereik, maar presteert binnen bij wat minder licht niet al te best
    Mocht het niet uitmaken dat je binnen voor die onderdelen je flitser moet gebruiken, is dat wellicht iets.

    edit: je kan er natuurlijk ook aan denken dat je meerdere foto's maakt van een groot gebouw en die later met een panoramaprogamma aan elkaar stitch't
    pi_80555866
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 11:37 schreef Xlarge het volgende:

    [..]

    Mijn eerste (spiegelreflex) gedachte bij het feit dat je gebouwen in zijn geheel er op wilt krijgen gaat naar een Full Frame camera, deze hebben geen cropfactor, dus met een groothoeklens zal je veel meer kunnen pakken als met camera's die wel een cropfactor hebben.
    Echter de prijs ligt wel in een hoger sigment, zeker de lenzen ervoor.
    En is ook zeker niet klein.

    Nu heb ik ook een klein pocketcameratje die een 24mm groothoeklens heeft, een Panasonic FX37, deze heeft ook best wel een breed bereik, maar presteert binnen bij wat minder licht niet al te best
    Mocht het niet uitmaken dat je binnen voor die onderdelen je flitser moet gebruiken, is dat wellicht iets.

    edit: je kan er natuurlijk ook aan denken dat je meerdere foto's maakt van een groot gebouw en die later met een panoramaprogamma aan elkaar stitch't
    Hoi, bedankt voor het meedenken. De camera die jij opnoemt zit toch zeker aan de grens van de prijs die men ervoor uit wil geven tenzij ik erg goede argumenten aankan dragen voor meer... maar die prijs is wat ik ook al tegenkwam en meestal nog wel meer. Dus het is prettig al een eerste camera te horen te krijgen die mogelijk aan alle eisen voldoet. Ziet er goed uit als ik zo eens op zoek ga naar wat er over verteld wordt. Klein, groothoek en tot nu toe de meest redelijke prijs hiervoor. Hij scoort ook erg goed op beeldkwaliteit, normaal zou ik persoonlijk daar wel voor gaan maar in deze situatie is dat wellicht niet nodig en kan dat nog schelen in de prijs hopelijk die ervoor uitgegeven hoeft te worden.

    In principe is de kwaliteit niet erg belangrijk voor de rapportages en soms vallen foto's die men nu maakt binnen erg donker uit maar kan ik ze vaak nog wel duidelijker krijgen door ze met een programma simpelweg wat lichter te maken, wel vallen scheuren in een muur soms wat weg en zijn niet goed zichtbaar maar weet niet of dat erger wordt met juist wel gebruik van de flitser of dat het ligt aan andere zaken? Verder maakt wel gebruik van flitser niet zo uit. Het hoeft niet erg professioneel kwalitatief ook te zijn zeg maar.

    Met kwaliteit voor de gebouwen bedoelde ik overigens meer dat ze scherp genoeg overkomen op een website én dat ze er in het geheel goed op komen te staan en niet vervormd.

    Gebouw zelf kan ik nog wel "recht" maken met een programma als hij boven toeloopt of zo maar meestal wil de omgeving niet zo goed mee.
    Panoramoprogramma's heb ik nog nooit gebruikt. Maar vaak kan ik maar op 1 plek een beetje foto nemen zonder dat een grote boom of ander gebouw in de weg staat of een heel scala aan verkeersborden er allemaal voor staan. Vervormt dat niet teveel de bomen als je eerst het midden, dan de linkerzijkant van dezelfde plek en dan de bovenkant van het gebouw fotografeert? Zo op het eerste oog zou ik denken dat dat wel vrij lastig wordt. Maar nogmaals nog nooit geprobeerd met een programma.
    pi_80556834
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 12:42 schreef Maere het volgende:

    [..]


    In principe is de kwaliteit niet erg belangrijk voor de rapportages en soms vallen foto's die men nu maakt binnen erg donker uit maar kan ik ze vaak nog wel duidelijker krijgen door ze met een programma simpelweg wat lichter te maken, wel vallen scheuren in een muur soms wat weg en zijn niet goed zichtbaar maar weet niet of dat erger wordt met juist wel gebruik van de flitser of dat het ligt aan andere zaken? Verder maakt wel gebruik van flitser niet zo uit. Het hoeft niet erg professioneel kwalitatief ook te zijn zeg maar.


    Gebouw zelf kan ik nog wel "recht" maken met een programma als hij boven toeloopt of zo maar meestal wil de omgeving niet zo goed mee.
    Panoramoprogramma's heb ik nog nooit gebruikt. Maar vaak kan ik maar op 1 plek een beetje foto nemen zonder dat een grote boom of ander gebouw in de weg staat of een heel scala aan verkeersborden er allemaal voor staan. Vervormt dat niet teveel de bomen als je eerst het midden, dan de linkerzijkant van dezelfde plek en dan de bovenkant van het gebouw fotografeert? Zo op het eerste oog zou ik denken dat dat wel vrij lastig wordt. Maar nogmaals nog nooit geprobeerd met een programma.
    Hier een leuk voorbeeld waarin 2 van jouw vragen in 1 foto worden belicht.

    Het is misschien een idee om te kijken naar de foto's die binnen worden gemaakt om gebruik te maken van HDR foto's, kijk eens op het internet voor de techniek.
    Vooral kleine details als scheuren e.d. worden goed zichtbaar aangezien de donkere hoeken in gebouwen komen te vervallen, of minder worden.
    Onderstaande foto (L'opera Parijs) van mij gebuikt die techniek, het vereist alleen wel een statief, of minstens een stabiele ondergrond waarbij je je camera niet beweegt.

    Onderstaande foto is ook opgemaakt uit meerdere foto's die ik met een panoramaprogramma aan elkaar heb geplakt, als je dit tot zekere mate doet is er geen vervorming.
    De panoramaprogamma's van tegenwoordig zijn ook erg slim, je kan meerdere foto's maken in het wilde weg, en het programma plakt ze netjes aan elkaar, hij herkent bepaalde punten.
    Ik denk alleen wel dat je altijd uit dezelfde positie moet schieten, volgens mij werkt het niet wanneer je uit verschillende posities schiet.

    erop klikken maakt hem groter
    pi_80557663
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 11:37 schreef Xlarge het volgende:
    Mijn eerste (spiegelreflex) gedachte bij het feit dat je gebouwen in zijn geheel er op wilt krijgen gaat naar een Full Frame camera, deze hebben geen cropfactor, dus met een groothoeklens zal je veel meer kunnen pakken als met camera's die wel een cropfactor hebben.
    Hmm, is dat wel helemaal waar?

    Ik bedoel, als ik even naar Canon kijk (simpelweg omdat ik met dat merk het best bekend ben) kom je op een 5D uit en bijvoorbeeld een 16-35 of 17-40 groothoek. Dan ben je een behoorlijke bak geld kwijt.

    Ga je voor een willekeurige cropcamera met een 10mm groothoek erop, dan heb je met de cropfactor van 1,6 meegerekend nog dezelfde beeldhoek als met de 16mm op FF. Maar uiteraard wel voor een fractie van de prijs. (en volgens mij ook meer de prijs waarvoor hij een camera zoekt )

    [ Bericht 7% gewijzigd door Omniej op 21-04-2010 13:44:06 ]
    pi_80558355
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 13:37 schreef Omniej het volgende:

    [..]

    Hmm, is dat wel helemaal waar?

    Ik bedoel, als ik even naar Canon kijk (simpelweg omdat ik met dat merk het best bekend ben) kom je op een 5D uit en bijvoorbeeld een 16-35 of 17-40 groothoek. Dan ben je een behoorlijke bak geld kwijt.

    Ga je voor een willekeurige cropcamera met een 10mm groothoek erop, dan heb je met de cropfactor van 1,6 meegerekend nog dezelfde beeldhoek als met de 16mm op FF. Maar uiteraard wel voor een fractie van de prijs. (en volgens mij ook meer de prijs waarvoor hij een camera zoekt )
    Je hebt zeker gelijk, dat je zo hetzelfde bereik hebt.

    Het zijn echter wel 2 verschillende lenzen, ik doelde er meer op dat een 5D grotere hoeken kan bereiken dan met een cropcamera.
    Nu weet ik om eerlijk te zijn niet precies tot welke hoek een 5D aankan, maar ik kan me voorstellen dat daar ook 10-20 mm lenzen voor zijn.
    Maar je hebt zeker een punt, en het moet een flink gebouw zijn wil je die niet kunnen vastleggen met een cropcamera en een 10mm lens.
      woensdag 21 april 2010 @ 14:00:24 #196
    247356 infp2009
    More cowbell!
    pi_80558441
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 13:58 schreef Xlarge het volgende:

    [..]

    Nu weet ik om eerlijk te zijn niet precies tot welke hoek een 5D aankan, maar ik kan me voorstellen dat daar ook 10-20 mm lenzen voor zijn.
    Maar je hebt zeker een punt, en het moet een flink gebouw zijn wil je die niet kunnen vastleggen met een cropcamera en een 10mm lens.
    Om even mijn debacle van laatst te revancheren. Volgens mij is op full-frame 12mm de grootste groothoek die je kunt krijgen, en dat is een voigtlander-lens dus voor screw/M-mount.

    Ow, binnenkort brengt Sigma een 8-16 lens uit voor crop-camera's.

    [ Bericht 2% gewijzigd door infp2009 op 21-04-2010 14:13:42 ]
    "Faith is making a virtue out of not thinking."
    "Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
    pi_80558539
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 13:15 schreef Xlarge het volgende:

    [..]

    Hier een leuk voorbeeld waarin 2 van jouw vragen in 1 foto worden belicht.

    Het is misschien een idee om te kijken naar de foto's die binnen worden gemaakt om gebruik te maken van HDR foto's, kijk eens op het internet voor de techniek.
    Vooral kleine details als scheuren e.d. worden goed zichtbaar aangezien de donkere hoeken in gebouwen komen te vervallen, of minder worden.
    Onderstaande foto (L'opera Parijs) van mij gebuikt die techniek, het vereist alleen wel een statief, of minstens een stabiele ondergrond waarbij je je camera niet beweegt.

    Onderstaande foto is ook opgemaakt uit meerdere foto's die ik met een panoramaprogramma aan elkaar heb geplakt, als je dit tot zekere mate doet is er geen vervorming.
    De panoramaprogamma's van tegenwoordig zijn ook erg slim, je kan meerdere foto's maken in het wilde weg, en het programma plakt ze netjes aan elkaar, hij herkent bepaalde punten.
    Ik denk alleen wel dat je altijd uit dezelfde positie moet schieten, volgens mij werkt het niet wanneer je uit verschillende posities schiet.

    erop klikken maakt hem groter
    [ afbeelding ]
    Wow, dat ziet er inderdaad erg helder en met groot bereik uit! Ik heb even opgezocht hoe dat werkt en moet zeggen daar had ik nog niet eerder van gehoord. Leuke techniek.

    Wel veels te veel voor wat er nodig is op het moment op het werk. Maar interessant om te weten sowieso.

    Ik heb overigens gelijk eens, ter informatie, gekeken naar een statief maar voor een goed komt er toch best extra geld bij, een reisstatief kan wel al voor weinig zag ik. Een statief is op de wegen ook niet zo handig en roept wel vragen op over wat je aan het doen bent waar ik op dat moment vaak niet op zit te wachten.
    Wie weet ooit voor de toekomst.

    Voor wat er nu nodig is hoeft het dus zeker niet professioneel te zijn. En dan zijn statief en HDR foto's teveel van het goede.

    Echt een simpel cameraatje gezocht.
      FOK!fotograaf woensdag 21 april 2010 @ 14:23:15 #198
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_80559322
    Sigma maakt ook een 4.5mm Circulair Fisheye... voor crop camera':



    Ga hem binnenkort eens testen in een kerk

    [ Bericht 14% gewijzigd door Marc H op 21-04-2010 15:11:22 ]
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
      woensdag 21 april 2010 @ 14:25:15 #199
    247356 infp2009
    More cowbell!
    pi_80559389
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 14:23 schreef Marc H het volgende:
    Sigma maakt ook een 4.5mm Circulair Fisheye... voor crop camera':

    [ afbeelding ]
    Ja maar die 8-16 is dus geen fisheye!

    Ik geloof dat er ook maar 1 fisheye zoom is en dat is een 10-17 van Tokina.
    "Faith is making a virtue out of not thinking."
    "Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
    pi_80559727
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 13:37 schreef Omniej het volgende:

    [..]

    Hmm, is dat wel helemaal waar?

    Ik bedoel, als ik even naar Canon kijk (simpelweg omdat ik met dat merk het best bekend ben) kom je op een 5D uit en bijvoorbeeld een 16-35 of 17-40 groothoek. Dan ben je een behoorlijke bak geld kwijt.

    Ga je voor een willekeurige cropcamera met een 10mm groothoek erop, dan heb je met de cropfactor van 1,6 meegerekend nog dezelfde beeldhoek als met de 16mm op FF. Maar uiteraard wel voor een fractie van de prijs. (en volgens mij ook meer de prijs waarvoor hij een camera zoekt )
    Een willekeurige cropcamera met groothoek er op is dus altijd wel nog groter dan de nu aangeraden pocketcamera. Die prijs blijft belangrijk maar de grootte ook. Hij hoeft niet superklein te zijn maar een pocketcameraatje heeft duidelijk hier de voorkeur. Zijn er camera's die jij nog klein genoeg vindt om zeg maar bijna in de binnenzak mee te nemen en die toch een gebouw er op kunnen zetten voor die belangrijke prijs?
      woensdag 21 april 2010 @ 14:48:59 #201
    24981 Cryothic
    nerd... meer niet.
    pi_80560231
    Ik weet niet wat t mag kosten, maar ik kom net deze tegen (ff zoeken op kieskeurig.nl)

    Canon PowerShot SX20 IS
    28mm - 560mm (is volgens mij behoorlijk groothoek voor compactcamera's)
    helaas geen RAW foto's, enkel JPEG zo te zien.
    ¤ 290 euro ongeveer.


    En wat mij in zo'n geval wel een pluspunt lijkt, je kan er een externe flitser op zetten, mocht je binnen te weinig licht hebben (die ingebouwde flitsers zijn per definitie k*t)
      woensdag 21 april 2010 @ 14:52:18 #202
    247356 infp2009
    More cowbell!
    pi_80560366
    Voor een compactcamera is dat behoorlijk groothoek... er is alleen niks compacts aan, kun je net zo goed een spiegelreflex nemen.
    "Faith is making a virtue out of not thinking."
    "Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
    pi_80560816
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 14:34 schreef Maere het volgende:

    [..]

    Een willekeurige cropcamera met groothoek er op is dus altijd wel nog groter dan de nu aangeraden pocketcamera. Die prijs blijft belangrijk maar de grootte ook. Hij hoeft niet superklein te zijn maar een pocketcameraatje heeft duidelijk hier de voorkeur. Zijn er camera's die jij nog klein genoeg vindt om zeg maar bijna in de binnenzak mee te nemen en die toch een gebouw er op kunnen zetten voor die belangrijke prijs?
    Nee, het was inderdaad ook geen reële optie, maar ik wilde alleen even rechtzetten dat er per se een full frame camera nodig zou zijn voor ultra wide foto's.

    De Powershot die hierboven staat is inderdaad ook wel een mooi ding, maar inderdaad ook niet bepaald binnenzakformaat. Ik denk dat je beter kunt doen wat Xlarge eerder al zei: gewoon met een compactcamera meerdere foto's maken en die aan elkaar stitchen. Zo'n compactcamera heeft dan weliswaar een wat minder groothoekbereik (hooguit 28mm waarschijnlijk), maar is in elk geval wel lekker handbaar en uiteindelijk bereik je met het stitchen van foto's min of meer hetzelfde effect natuurlijk.
      woensdag 21 april 2010 @ 15:14:48 #204
    24981 Cryothic
    nerd... meer niet.
    pi_80561137
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 14:52 schreef infp2009 het volgende:
    Voor een compactcamera is dat behoorlijk groothoek... er is alleen niks compacts aan, kun je net zo goed een spiegelreflex nemen.
    Het is idd niet een cameratje voor in de gemiddelde broekzak.
    Maar hij is ook zeker niet zo groot als een spiegelreflex.
    Om over de prijs nog maar te zwijgen

    edit:
    die SX20IS is trouwens
    124,0 x 88,3 x 86,9 mm, 560g

    of een powershot G11 (wel weer een stuk duurder)
    112,1 x 76,2 x 48,3 mm, 355g
    (ook externe flitser mogelijk)

    en (voor t gemak ff doe goedkoopste canon) de EOS 1000D
    126,1 x 97,5 x 61,9 mm, 450g

    Let wel, bij de EOS is het alleen de body. De lens is bij het formaat en gewicht niet meegerekend.

    En wat compacts betreft heb ik alleen even gekeken naar canons waar ook een externe flitser op kan. voor t geval dat.
    Zonder die optie zijn ze idd kleiner, en goedkoper.

    [ Bericht 26% gewijzigd door Cryothic op 21-04-2010 15:22:31 ]
    pi_80561945
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 14:48 schreef Cryothic het volgende:
    Ik weet niet wat t mag kosten, maar ik kom net deze tegen (ff zoeken op kieskeurig.nl)

    Canon PowerShot SX20 IS
    28mm - 560mm (is volgens mij behoorlijk groothoek voor compactcamera's)
    helaas geen RAW foto's, enkel JPEG zo te zien.
    ¤ 290 euro ongeveer.

    [ afbeelding ]
    En wat mij in zo'n geval wel een pluspunt lijkt, je kan er een externe flitser op zetten, mocht je binnen te weinig licht hebben (die ingebouwde flitsers zijn per definitie k*t)
    Ik hoopte eigenlijk nog steeds iets goedkopers tegen te komen maar de prijs die jij noemt zit idd nog steeds op de minimumgrens van wat ik ben tegengekomen. RAW hoeft niet.

    Ze blijven wat groot voor de mensen die eigenlijk een pocketcamera willen. De extra flitser is in dit geval ook niet nodig.
    pi_80562103
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 15:04 schreef Omniej het volgende:

    [..]

    Nee, het was inderdaad ook geen reële optie, maar ik wilde alleen even rechtzetten dat er per se een full frame camera nodig zou zijn voor ultra wide foto's.

    De Powershot die hierboven staat is inderdaad ook wel een mooi ding, maar inderdaad ook niet bepaald binnenzakformaat. Ik denk dat je beter kunt doen wat Xlarge eerder al zei: gewoon met een compactcamera meerdere foto's maken en die aan elkaar stitchen. Zo'n compactcamera heeft dan weliswaar een wat minder groothoekbereik (hooguit 28mm waarschijnlijk), maar is in elk geval wel lekker handbaar en uiteindelijk bereik je met het stitchen van foto's min of meer hetzelfde effect natuurlijk.
    Ik zit nog met dat stitchen. Daarnet was een foto binnen als voorbeeld. Maar buiten heb je vaak bewegende onderdelen zoals blaadjes en takken. Wellicht moet ik het eens proberen maar vooralsnog lijkt het me wel veel moeite voor wat nodig is. Te professioneel.
    pi_80562158
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 15:14 schreef Cryothic het volgende:

    [..]

    Het is idd niet een cameratje voor in de gemiddelde broekzak.
    Maar hij is ook zeker niet zo groot als een spiegelreflex.
    Om over de prijs nog maar te zwijgen

    edit:
    die SX20IS is trouwens
    124,0 x 88,3 x 86,9 mm, 560g

    of een powershot G11 (wel weer een stuk duurder)
    112,1 x 76,2 x 48,3 mm, 355g
    (ook externe flitser mogelijk)

    en (voor t gemak ff doe goedkoopste canon) de EOS 1000D
    126,1 x 97,5 x 61,9 mm, 450g

    Let wel, bij de EOS is het alleen de body. De lens is bij het formaat en gewicht niet meegerekend.

    En wat compacts betreft heb ik alleen even gekeken naar canons waar ook een externe flitser op kan. voor t geval dat.
    Zonder die optie zijn ze idd kleiner, en goedkoper.


    Bedankt voor het noemen van wat camera's. Ik kijk ze eens door om te kijken wat ik kan verwachten. *edit Maar ze mogen dus kleiner en goedkoper.

    [ Bericht 1% gewijzigd door Maere op 21-04-2010 15:54:02 ]
      woensdag 21 april 2010 @ 15:57:30 #208
    24981 Cryothic
    nerd... meer niet.
    pi_80562682
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 15:42 schreef Maere het volgende:

    [..]

    Ik zit nog met dat stitchen. Daarnet was een foto binnen als voorbeeld. Maar buiten heb je vaak bewegende onderdelen zoals blaadjes en takken. Wellicht moet ik het eens proberen maar vooralsnog lijkt het me wel veel moeite voor wat nodig is. Te professioneel.
    Een goedkope camera, en foto's stitchen is wel de goedkoopste oplossing.
    Maar idd, het gaat om buiten. Daar heb je zoals je zegt te maken met wind die bomen laat bewegen, en soms komt er net een wolk voorbij waardoor je net iets ander licht krijgt dan op de vorige foto. Tuurlijk zijn die dingen altijd wel op te lossen met photoshop o.i.d.
    Maar als het mogelijk is om het met 1 foto te doen, heb je volgens mij simpelweg het beste (en snelste) resultaat. Bijkomend voordeel, je ziet in 1x hoe de foto is geworden, en bij twijfel maak je er nog een paar.
    Iets wat met het stitch proces natuurlijk wel weer wat lastiger wordt.

    Maar wat voor foto's gaan het worden dan? Stijlvolle foto's als soort portfolio voor een architect?
    Of meer het "simpelere" funda/makelaars fotowerk?
    pi_80564524
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 15:57 schreef Cryothic het volgende:

    [..]

    Een goedkope camera, en foto's stitchen is wel de goedkoopste oplossing.
    Maar idd, het gaat om buiten. Daar heb je zoals je zegt te maken met wind die bomen laat bewegen, en soms komt er net een wolk voorbij waardoor je net iets ander licht krijgt dan op de vorige foto. Tuurlijk zijn die dingen altijd wel op te lossen met photoshop o.i.d.
    Maar als het mogelijk is om het met 1 foto te doen, heb je volgens mij simpelweg het beste (en snelste) resultaat. Bijkomend voordeel, je ziet in 1x hoe de foto is geworden, en bij twijfel maak je er nog een paar.
    Iets wat met het stitch proces natuurlijk wel weer wat lastiger wordt.

    Maar wat voor foto's gaan het worden dan? Stijlvolle foto's als soort portfolio voor een architect?
    Of meer het "simpelere" funda/makelaars fotowerk?
    Iets er tussenin.

    Zeker beter werk dan het standaard funda/makelaarswerk want dat vind ik vaak niet om aan te zien! Daar past soms geeneens een kamer ruimer op de foto dan dat ik denk dat dat toch wel mogelijk zou moeten zijn en scherp/helder vind ik ze vaak ook niet. Maar ben me bewust van de beperkte middelen en dat portfolio kwaliteit a la de architect nou ook weer niet noodzakelijk wordt geacht. (het zou mooi zijn dat te halen maar goed dat hoeft echt niet)

    Maar dat is ook alleen maar voor de website. Voor het andere werk hoeft de camera het alleen op beeld vast te leggen ter informatie en gaat het ook om kleinere foto's, ook meer binnen en daar is meer die handzaamheid en makkelijkheid van belang.

    Ben dus de mogelijkheden aan het bekijken en of er een balans te vinden is waarin ik een redelijke kwaliteit haal. Maar het gaat vooral om het feit dat ik het er "gewoon" op krijg en het handzaam blijft.

    Ik had wellicht ook om info over een pocketcamera met groothoek kunnen vragen maar wil toch proberen er wat kwaliteit uit te halen. En weet echt niet wat er op de markt allemaal is maar er zijn redelijk wat camera's waarbij mijn mobieltje het nog beter fotografeert en in foldertjes zie ik niets staan van klein met groothoek. Misschien had ik de vraag anders moeten stellen maar zou even niet weten hoe.
      zondag 25 april 2010 @ 20:40:00 #210
    181764 -Robbedoes-
    Nee dit is geen banaan
    pi_80706172
    mijn dochter is opzoek naar een compacte camera.
    Nu is haar oog gevallen op de volgende 2 camera's
    Ik kan alleen het verschil tussen deze 2 niet vinden.
    Wel wat kleine verschillen, maar nou niet dat wat ¤ 100 verschil goed zal maken.
    Dus heb ik de volgende 2 vragen.
    Welke heeft jullie voorkeur en wat zie ik over het hoofd als belangrijke toevoeging.

    Ze zijn allebei hier na te lezen
    Fujifilm FinePix Z700 EXR - Zwart
    Fujifilm FinePix Z70 - Zwart
      FOK!fotograaf zondag 25 april 2010 @ 23:44:22 #211
    145146 Andyy
    pi_80714681
    Ik heb nu een Panasonic G1, maar het aanbod lenzen is mij net iets te beperkt en te duur (kosten meer dan de body zelf)
    Heb besloten om die maar te verkopen en up te graden, maximaal 600 euro te besteden en wil toch wel een grotere (en goedkopere) aanbod accessoires hebben (een telelens erbij lijkt me wel fijn)
    Heb met de G1 wel de meeste basics onder de knie gekregen, dus een beetje dezelfde of meer functies is wel fijn
    pi_80715321
    quote:
    Op zondag 25 april 2010 20:40 schreef -Robbedoes- het volgende:
    mijn dochter is opzoek naar een compacte camera.
    Nu is haar oog gevallen op de volgende 2 camera's
    Ik kan alleen het verschil tussen deze 2 niet vinden.
    Wel wat kleine verschillen, maar nou niet dat wat ¤ 100 verschil goed zal maken.
    Dus heb ik de volgende 2 vragen.
    Welke heeft jullie voorkeur en wat zie ik over het hoofd als belangrijke toevoeging.

    Ze zijn allebei hier na te lezen
    Fujifilm FinePix Z700 EXR - Zwart
    Fujifilm FinePix Z70 - Zwart
    Tsja, als ik puur naar de specificaties kijk zou de Z700 EXR uiteraard mijn voorkeur hebben, maar of het inderdaad ook echt die 90 euro meer waard is...

    Eigenlijk is het meest opvallende verschil tussen beide nog wel dat de Z700 EXR tot 4 sec. sluitertijd ondersteunt, en de Z70 maar tot 1/4 sec. De 700 gaat dan ook nog tot ISO 3200, maar dat zal toch wel niet bruikbaar zijn gok ik zo. De sensor van de 700 is wel een tikkeltje groter en het scherm is 3,5 inch ipv 2,7... Maar eigenlijk is dat ook niet al te boeiend. (althans, als ik voor mezelf spreek, kan zijn dat je dochter dat heel anders ziet natuurlijk )

    Vind het prijsverschil best wel groot in ieder geval, gezien de marginaal betere specs.
      maandag 26 april 2010 @ 20:08:04 #213
    149961 DjRex89
    Voor al uw feesten en partijen
    pi_80739597
    Ik ben op zoek naar een digitale camera met het max budget van 150 euro. De camera wordt gebruikt voor 'simpele' foto's zoals vakantie/verjaardag foto's.

    Ik heb zelf deze 3 camera's gevonden en vroeg me af welke ik het best kan kiezen:

    http://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/sony/dsc-w220/305968/

    http://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/sony/dsc-w270/316146/

    http://www.kieskeurig.nl/(...)_ixus_100_is/315158/

    Misschien sla ik de plank wel helemaal mis en zijn er veel betere camera's voor deze prijs te vinden maar dat hoor ik dan graag.
    Op woensdag 2 september 2009 19:28 schreef L.no het volgende:
    Wat nou. :( Je bént cute. :(
    Op woensdag 7 december 2016 22:05 schreef Yvie_lu het volgende:
    Dus ter bevestiging. Jij bent speciaal hoor O+
    pi_80780633


    [ Bericht 100% gewijzigd door patrickj op 27-04-2010 21:12:58 ]
      Forum Admin dinsdag 27 april 2010 @ 20:43:55 #215
    58651 crew  murp
    murp
    pi_80780860
    Ik ben aan het kijken voor de Canon500D.. Alleen zie ik ze niet goedkoper dan 588 euro (met standaard lens)
    Nog even een maand wachten
    pi_80781140
    Aangezien jullie veel verstand hebben van fotograferen zouden jullie mij wellicht wel enkele tips kunnen geven bij de aankoop van een nieuwe camera.

    Mijn eisen zijn een beetje; - Wijd-hoeklens
    - Goeie foto's in het donker/schemer
    - Goeie trillingsvrije foto's
    - Compacte camera
    - Budget tot 150/200 euro.

    Mijn oog is gevallen op een sony camera. de w-320 / w-350 / w-380
    http://www.sony.nl/product/CompareProducts.action?site=odw_nl_NL§iontype=Product&models=DSC-W320&models=DSC-W350&models=DSC-W380&models=DSC-WX1

    Ik vraag me echter af of het zinvol is 50 euro meer te betalen voor een optische stabilisatie ipv. software matig. Maakt dit veel verschil in donkere situaties?
    Tevens vraag ik me af of het zinvol is een camera te kopen met een lagere "F" waarden, helpt dit veel bij donkere situaties of krijg ik hiermee alleen maar onduidelijkere/onscherpere foto's.

    Jullie zouden mij erg helpen met een verhelderend antwoord.

    Alvast bedankt
    pi_80790867
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2010 20:49 schreef patrickj het volgende:
    - Goeie foto's in het donker/schemer
    - Goeie trillingsvrije foto's

    -knip-

    Ik vraag me echter af of het zinvol is 50 euro meer te betalen voor een optische stabilisatie ipv. software matig. Maakt dit veel verschil in donkere situaties?
    Tevens vraag ik me af of het zinvol is een camera te kopen met een lagere "F" waarden, helpt dit veel bij donkere situaties of krijg ik hiermee alleen maar onduidelijkere/onscherpere foto's.
    't Is simpel natuurlijk: beeldstabilisatie compenseert trillingen van de camera zelf (door je eigen hand die nooit 100% stabiel staat en dus altijd wel een beetje trilt), wat betekent dat je met iets langere sluitertijden vanuit de losse pols kunt schieten. Aangezien je in donkere situaties over het algemeen een langere sluitertijd zult gebruiken, is beeldstabilisatie dus zeker geen overbodige luxe. Hou er wel rekening mee dat je er met bewegende onderwerpen uiteraard niets aan hebt.

    Wat de lage F-waarden betreft: ook dat is zeker geen overbodige luxe. Hoe lager het F-getal, hoe groter het maximale diafragma van de camera (lens). Een groter diafragma betekent meer licht, dus in donkere situaties zul je ook daar een hoop aan hebben. Wel krijg je met een groter diafragma een kleinere scherptediepte, oftewel: je lens vangt weliswaar meer licht met een laag F-getal, maar er zal ook een minder groot deel van de foto scherp zijn. (als twee mensen naast elkaar staan, maar één van beiden bijvoorbeeld net iets verder naar achteren, dan kan een te groot diafragma ervoor zorgen dat de ene persoon wel goed gefocust is, maar de ander niet)
      maandag 3 mei 2010 @ 13:50:34 #218
    281157 AskBrad
    Heracles Almelo
    pi_80967140
    Hallo,

    Ben redelijk nieuw in de DSLR fotografie, ben opzoek naar een goede instap camera. is dit wat?
    http://www.fotokonijnenbe(...)5_mm___75-300mm.html
    I'm Back Again!
      maandag 3 mei 2010 @ 14:01:40 #219
    76542 jack4ya
    bê-ê-êh
    pi_80967557
    Niets mis mee. Bij iedere camera zou ik dat zeggen denk ik. Bijna alle instappers bieden leuke opties.
    Eventueel kan je een 450D overwegen. Iets meer bang for buck en aangezien die alweer een opvolger heeft (550) kan je de 450D soms voor erg leuke prijzen vinden.
    Kies iig voor de 18-55 kitlens met IS. Goedkoop en prima lens. Vaak koop je die erbij voor enkele tientjes.
    De andere lens die in die set zit ken ik niet.
      maandag 3 mei 2010 @ 14:06:56 #220
    281157 AskBrad
    Heracles Almelo
    pi_80967725
    quote:
    Op maandag 3 mei 2010 14:01 schreef jack4ya het volgende:
    Niets mis mee. Bij iedere camera zou ik dat zeggen denk ik. Bijna alle instappers bieden leuke opties.
    Eventueel kan je een 450D overwegen. Iets meer bang for buck en aangezien die alweer een opvolger heeft (550) kan je de 450D soms voor erg leuke prijzen vinden.
    Kies iig voor de 18-55 kitlens met IS. Goedkoop en prima lens. Vaak koop je die erbij voor enkele tientjes.
    De andere lens die in die set zit ken ik niet.
    okee. en dat 75-300 mm/18-55mm wat zegt dat
    I'm Back Again!
      FOK!fotograaf maandag 3 mei 2010 @ 14:43:07 #221
    151126 angel008
    pi_80969123
    niet per se een ''ik zoek'' maar meer een wat is dit nog waard.

    ik heb een 20D + grip liggen en wil deze graag verkopen om hiervoor een nieuwe lens of zelfs eventueel een 7d voor terug te gaan kopen (met bijbetaling natuurlijk)

    de 20D heeft eigenlijk puur als 2e body gedient bovenop mijn 40D nu merk ik dat ik wel redelijk tegen de beperkingen van mijn 40d aan begin te lopen en wil nu gewoon mijn setje gaan upgraden.

    de vraag is nu alleen ga ik voor fullframe (5dII of blijf ik bij crop zitten 7d)

    al mijn lenzen zijn gewoon EF lenzen dus dat is het probleem niet.

    de vraag is alleen wat de 20d met grip nog opbrengt want voor minder als 3-400 euro wil ik hem niet kwijt en laat ik hem liever bovenop de kast staan als backup body..
    pi_80970519
    quote:
    Op maandag 3 mei 2010 14:43 schreef angel008 het volgende:
    niet per se een ''ik zoek'' maar meer een wat is dit nog waard.

    ik heb een 20D + grip liggen en wil deze graag verkopen om hiervoor een nieuwe lens of zelfs eventueel een 7d voor terug te gaan kopen (met bijbetaling natuurlijk)

    de 20D heeft eigenlijk puur als 2e body gedient bovenop mijn 40D nu merk ik dat ik wel redelijk tegen de beperkingen van mijn 40d aan begin te lopen en wil nu gewoon mijn setje gaan upgraden.

    de vraag is nu alleen ga ik voor fullframe (5dII of blijf ik bij crop zitten 7d)

    al mijn lenzen zijn gewoon EF lenzen dus dat is het probleem niet.

    de vraag is alleen wat de 20d met grip nog opbrengt want voor minder als 3-400 euro wil ik hem niet kwijt en laat ik hem liever bovenop de kast staan als backup body..
    Ik ga morgen als het goed is een 40D kopen voor 350 euro zonder grip uiteraard, het lijkt me sterk dat jij hem voor hetzelfde kan verkopen...
    Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
    Ja DE Ik houd nog heel veel van je
    pi_80970571
    quote:
    Op maandag 3 mei 2010 14:06 schreef AskBrad het volgende:

    [..]

    okee. en dat 75-300 mm/18-55mm wat zegt dat
    Zoek eerst even wat op over brandpunten en lees je daarin een beetje in, zou ik zeggen. Pas als je zelf weet waar de cijfers voor staan, kun je een goede keuze maken natuurlijk.
      maandag 3 mei 2010 @ 15:33:13 #224
    76542 jack4ya
    bê-ê-êh
    pi_80970839
    quote:
    Op maandag 3 mei 2010 15:25 schreef Omniej het volgende:

    [..]

    Zoek eerst even wat op over brandpunten en lees je daarin een beetje in, zou ik zeggen. Pas als je zelf weet waar de cijfers voor staan, kun je een goede keuze maken natuurlijk.
    Euh... dat dus ^
    Dat is wel zo'n beetje het minimale wat je moet weten voor aankoop van een dslr en toebehoren. Eigenlijk is het nog wat te beperkt, maar goed, niet iedereen maakt een diepgaande studie voor aankoop.

    Lees je minimaal in over:
    -brandpunten
    -lichtsterkte
    dan kan je met de auto-knop(pen) aan de gang

    Eingelijk ook verplicht:
    - ISO
    - Diafragma
    - Sluitertijd
    dan kan je met meer knoppen aan de gang

    Er is nog veel meer, maar dit is echt minimaal.
      FOK!fotograaf maandag 3 mei 2010 @ 15:40:07 #225
    151126 angel008
    pi_80971058
    quote:
    Op maandag 3 mei 2010 15:23 schreef DutchErrorist het volgende:

    [..]

    Ik ga morgen als het goed is een 40D kopen voor 350 euro zonder grip uiteraard, het lijkt me sterk dat jij hem voor hetzelfde kan verkopen...
    hmm vergeet niet dat een grip rond de 100 euro 2e hands kost (en deze is tot op heden nieuwer is als de 20D) aangezien het de bg-e2n is en niet het oudere model..
      maandag 3 mei 2010 @ 15:47:07 #226
    281157 AskBrad
    Heracles Almelo
    pi_80971303
    quote:
    Op maandag 3 mei 2010 15:33 schreef jack4ya het volgende:

    [..]

    Euh... dat dus ^
    Dat is wel zo'n beetje het minimale wat je moet weten voor aankoop van een dslr en toebehoren. Eigenlijk is het nog wat te beperkt, maar goed, niet iedereen maakt een diepgaande studie voor aankoop.

    Lees je minimaal in over:
    -brandpunten
    -lichtsterkte
    dan kan je met de auto-knop(pen) aan de gang

    Eingelijk ook verplicht:
    - ISO
    - Diafragma
    - Sluitertijd
    dan kan je met meer knoppen aan de gang

    Er is nog veel meer, maar dit is echt minimaal.
    ja ok das logisch natuurlijk, was ook zeker van plan om een fotografie boek te gaan kopen met die zaken er allemaal in... vroeg me gewoon af waar de nummers voor stonden. of dat te maken had met de zoom v/d lens bijvoorbeeld . iig bedankt voor de reactie.
    I'm Back Again!
    pi_80971578
    En of het te maken heeft met de zoom.

    Maar daarom zeggen we dat het handig is om je nog vóór de aanschaf van de camera even in te lezen over met name brandpunten. Die 18-55 en 75-300 geeft het brandpuntsbereik van de lens aan namelijk. 18mm is groothoek, 55mm is euhh... laten we zeggen 'medium' zoom, 75mm gaat al aardig richting tele en 300mm is best een fors telebereik.

    Echter, als je geen idee hebt van het verschil tussen 18mm, 55mm, 100mm, 300mm, en alles daar tussenin, is het verdomd lastig de juiste lens(zen) te kiezen. Sommigen geven de voorkeur aan een wat meer allround objectief namelijk, die gaan bijvoorbeeld voor een 18-200mm om zo min mogelijk van objectief te hoeven wisselen.

    Wat je natuurlijk ook kan doen is gewoon die camera kopen en er achteraf achterkomen wat je wellicht beter aan had kunnen schaffen, maar dat moet je zelf weten natuurlijk.
      maandag 3 mei 2010 @ 16:56:02 #228
    30910 Disorder
    Disorder
    pi_80973964
    Ik zou graag een overstap willen wagen van een Nikon D50 naar een....?

    - Ik wil graag grotere afdrukken kunnen maken. Mijn Nikon D50 heeft te weinig in huis qua resolutie.
    - Ik wil graag mijn huidige objectieven, die dus ook op mijn D50 passen, ook kunnen gebruiken op mijn nieuwe camera.
    - Ik wil er meer mee kunnen. De D50 die ik nu heb is een aardige camera, maar toch iets te veel op de consument gericht. Ik wil een voorzichtige overstap maken naar profi-land.

    Het wordt dus een Nikon. Ik weet alleen niet zo goed welke. Ik heb de voorkeur voor een 2e hands aangezien mijn budget niet zo héél groot is. Zijn er nog goede professionele Nikon's in omloop die vanwege inmiddels ingehaalde modellen niet zo heel prijzig meer zijn maar waar je wel degelijk nog steeds mee uit de voeten kunt?
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 3 mei 2010 @ 16:57:49 #229
    2057 Tokus
    www.metalfan.nl
    pi_80974028
    tsja, hoe groot is "niet zo héél groot", bij je budget?

    De D200 is 2e hands vrij goedkoop denk ik (vergeleken met de nieuwprijs destijds), en er zijn ook wel D300 in de 2e hands-markt sinds de D700/D300s.
    Of natuurlijk een D90, het hoogste model in de range waar de D50 in zat.
    Nothing lasts forever but the certainty of change
      maandag 3 mei 2010 @ 17:49:29 #230
    30910 Disorder
    Disorder
    pi_80975791
    quote:
    Op maandag 3 mei 2010 16:57 schreef Tokus het volgende:
    tsja, hoe groot is "niet zo héél groot", bij je budget?

    De D200 is 2e hands vrij goedkoop denk ik (vergeleken met de nieuwprijs destijds), en er zijn ook wel D300 in de 2e hands-markt sinds de D700/D300s.
    Of natuurlijk een D90, het hoogste model in de range waar de D50 in zat.
    Niet hoger dan, laten we zeggen, een euro of 700.
    pi_80977083
    Ik wil graag jullie mening horen, ik heb nu een canon powershot S3 IS.
    Vandaag even bij de mediamarkt geweest (kun je de camera's tenminste ook echt even vasthouden) en zit nu te twijfelen tussen de Canon powershot SX1 IS en de Canon powershot SX20 IS. Het enige verschil wat ik tussen die twee kan vinden is dat de 1 beter is in filmen en een groter scherm heeft en de ander meer pixels, maar een camera koop ik om te kunnen fotograferen en niet om te filmen.... Dus wat zouden jullie doen? Of hebben jullie nog een betere optie? Het is echt voor hobby fotograferen en wil niet meer uitgeven dan ong. 500 euro.
    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
      maandag 3 mei 2010 @ 18:44:14 #232
    76542 jack4ya
    bê-ê-êh
    pi_80977525
    Euh... wat bevalt je niet aan de powershot S3 IS?

    Persoonlijk zou ik voor de SX1 gaan aangezien die RAW heeft.
    Film boeit mij niet (jou misschien wel) megapixelverschil is verwaarloosbaar.
    quote:
    In de RAW-modus worden beelden exact opgenomen zoals de sensor deze vastlegt: zonder verwerking en compressie. Vervolgens hebt u met de RAW-bewerkingssoftware van Canon volledige controle over de opname-instellingen en -parameters voor bewerking na het opnemen.


    [ Bericht 53% gewijzigd door jack4ya op 03-05-2010 18:50:45 ]
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 3 mei 2010 @ 18:45:40 #233
    2057 Tokus
    www.metalfan.nl
    pi_80977575
    quote:
    Op maandag 3 mei 2010 17:49 schreef Disorder het volgende:

    [..]

    Niet hoger dan, laten we zeggen, een euro of 700.
    daarvoor moet je wel een 2e hands D200, of misschien D300 kunnen vinden, denk ik.
    Nothing lasts forever but the certainty of change
    pi_80979292
    quote:
    Op maandag 3 mei 2010 18:44 schreef jack4ya het volgende:
    Euh... wat bevalt je niet aan de powershot S3 IS?

    Persoonlijk zou ik voor de SX1 gaan aangezien die RAW heeft.
    Film boeit mij niet (jou misschien wel) megapixelverschil is verwaarloosbaar.
    [..]
    Nee film boeit mij ook niks, zo'n camera koop je om mee te fotograferen niet om te filmen vind ik.
    Maar RAW is inderdaad wel een belangrijk verschil, wist niet dat dat erop zit. Maar megapixels
    zijn dus niet belangrijk? Bedoel, dat verschil zou je niet eens merken? Bedankt voor je reactie
      maandag 3 mei 2010 @ 20:28:56 #235
    76542 jack4ya
    bê-ê-êh
    pi_80981956
    Voor mij niet, igg niet 10 of 12 mp. Als ze dezelfde sensor gebruiken is de 10mp misschien zelfs wel beter. Een verschil van 5 naar 12, da's anders. Maar bij dit type camera zou ík het niet belangrijk vinden. Je gaat het pas merken als je grotere afdrukken gaat maken. (Boek of poster ofzo.) Sterker met mijn 3jaar oude 5MP camera maak ik prima en scherpe platen, simpelweg omdat de sensor goed is. En die krijg ik keurig naar A4 boek formaat.

    Persoonlijk vind ik RAW erg prettig voor mij zou dat doorslag geven.

    Heb je nog naar andere verschillen binnen deze 2 gekeken?

    Waar loop je tegen aan met je huidige camera? Misschien is dat ook een belangrijk punt?
    pi_80983095
    quote:
    Op maandag 3 mei 2010 20:28 schreef jack4ya het volgende:
    Voor mij niet, igg niet 10 of 12 mp. Als ze dezelfde sensor gebruiken is de 10mp misschien zelfs wel beter. Een verschil van 5 naar 12, da's anders. Maar bij dit type camera zou ík het niet belangrijk vinden. Je gaat het pas merken als je grotere afdrukken gaat maken. (Boek of poster ofzo.) Sterker met mijn 3jaar oude 5MP camera maak ik prima en scherpe platen, simpelweg omdat de sensor goed is. En die krijg ik keurig naar A4 boek formaat.

    Persoonlijk vind ik RAW erg prettig voor mij zou dat doorslag geven.

    Heb je nog naar andere verschillen binnen deze 2 gekeken?

    Waar loop je tegen aan met je huidige camera? Misschien is dat ook een belangrijk punt?
    Ik loop eigenlijk nergens tegen aan met mijn huidige camera, wilde alleen wel weer eens wat nieuws Of is dat zonde van m'n geld van powershot S3 IS naar 1 van die?

    De verschillen die ik zo kon vinden was dus eigenlijk alleen de megapixels en HD camera functie maar dat hoeft van mij niet dusja... hier heb ik gekeken (je moest er 4 kiezen vandaar die 2 anderen).
      woensdag 5 mei 2010 @ 11:44:34 #237
    81846 minkuukel
    Lekker hoorrrr
    pi_81044184
    tvp
    Mij mag je er voor wakker maken.
      woensdag 5 mei 2010 @ 11:56:49 #238
    52216 pdiscs
    Spruitjes zijn vies!
    pi_81044587
    Wie kan me helpen?

    Onze Canon 400d is gestolen, we moeten dus op zoek naar een nieuwe.

    We waren zeer tevreden over de 400d, maar willen ons toch iets breder orienteren.

    Waarom zou ik een duurdere moeten nemen? B.v. een 500D, 550D of zelfs een 50D. Kan iemand me heel eenvoudig (ik ben een SLR n00b) de verschillen/voordelen/nadelen uitleggen? Of misschien toch een Nikon? Of 2e hands?
    pi_81077142
    Ik zoek een camera voor mijn moeder. Gewoon een digitale camera budget max 200-250 euro. Hoofdzakelijk voor leuke vakantiefoto's en foto's van haar eerste kleinkind.

    Hij moet dus niet al te ingewikkeld te bedienen zijn en ook smal/klein zijn.

    Iemand suggesties?
    pi_81110384
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 11:56 schreef pdiscs het volgende:
    Wie kan me helpen?

    Onze Canon 400d is gestolen, we moeten dus op zoek naar een nieuwe.

    We waren zeer tevreden over de 400d, maar willen ons toch iets breder orienteren.

    Waarom zou ik een duurdere moeten nemen? B.v. een 500D, 550D of zelfs een 50D. Kan iemand me heel eenvoudig (ik ben een SLR n00b) de verschillen/voordelen/nadelen uitleggen? Of misschien toch een Nikon? Of 2e hands?
    Mijn bescheiden advies:

    Ik kan niet goed de verschillen tussen canon en nikon benoemen (zelf nooit een nikon gehad).
    Maar als niet ook al je lenzen voor de canon gejat zijn, zou ik weer een canon body kopen. Dit is simpelweg waarschijnlijk financieel aantrekkelijker

    Je moet je afvragen of je ook wilt kunnen filmen met de camera. Dan kun je voor de 500d gaan.
    Wil je dit niet dan kun je denken aan de 450 (of de 1000d als je alleen wilt vervangen en er niet persé op vooruit wilt gaan)

    Success!
      vrijdag 7 mei 2010 @ 10:29:45 #241
    52216 pdiscs
    Spruitjes zijn vies!
    pi_81122182
    Ook de lenzen zijn weg.
    pi_81135949
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 11:56 schreef pdiscs het volgende:
    Wie kan me helpen?

    Onze Canon 400d is gestolen, we moeten dus op zoek naar een nieuwe.

    We waren zeer tevreden over de 400d, maar willen ons toch iets breder orienteren.

    Waarom zou ik een duurdere moeten nemen? B.v. een 500D, 550D of zelfs een 50D. Kan iemand me heel eenvoudig (ik ben een SLR n00b) de verschillen/voordelen/nadelen uitleggen? Of misschien toch een Nikon? Of 2e hands?
    Als je tevreden was over de 400D en nu gewoon weer een vergelijkbare camera zoekt, zou een 450D de meest voor de hand liggende optie zijn. Vrij goedkoop en toch net even een iets beter dan de (nog goedkopere) 1000D.

    De 500D en 550D zijn weer een stapje hoger uiteraard, met filmmogelijkheden die de 450D niet heeft en van horen zeggen weet ik dat deze camera's ook iets prettiger werken dan de 450D, maar ik zeg er meteen bij dat ik daar zelf geen ervaring mee heb. (ik heb de 450)

    De 50D is tegenwoordig ook heel aardig geprijsd en een erg leuke camera, maar je zult zelf natuurlijk even moeten nagaan of je een dergelijke camera nodig hebt. Hij is wat groter natuurlijk en ligt waarschijnlijk wat beter in de hand, maar als je al zeer tevreden was met de 400D en geen stap verder wilt, is het maar de vraag of je wel naar een xxD over wilt stappen. Voor de prijs van een 50D body heb je immers ook al een 450D met één of twee objectieven.

    Hangt voor een groot deel af van je budget denk ik. Persoonlijk heb ik liever een 450D met wat betere objectieven, dan een 50D met matige objectieven zal ik maar zeggen.
    pi_81185597
    Ik ben een aantal jaren terug begonnen met fotografie en wil nu de overstap maken naar een DSLR. Het probleem is aleen zoals bij velen het budget.

    Op een of andere manier heb ik een voorkeur voor Canon. Dus valt mijn keuze op de meest nieuwe en geavanceerde en een semi-profesioneel model, de 7D. Helaas valt deze dus af vanwege mijn budget.
    Voor de body heb ik namelijk zo'n 500,- euro te besteden. (ik ga trouwens voor de optie goede body, nog beter glaswerk).

    Mijn idee is namelijk als ik nu niet de 7D kan kopen dat beter een paar jaar uit te stellen en nu een minder model te kopen. Dan kom ik met mijn budget dus op de 450D uit, of een tweedehands 40D. En volgens mij zelfs voor een paar tientjes meer een tweedehands 50D. Kan ik hier simpelweg zeggen dat het in die volgorde, dus 450D, 40D en 50D, ook steeds een betere camera wordt? En dan bestaan er ook nog de 500D en 550D. Waar passen die in dit rijtje?

    Hoor graag jullie advies.
    I was trying to daydream, but my mind kept wandering...
    pi_81186649
    quote:
    Op zaterdag 8 mei 2010 19:00 schreef Tieu het volgende:
    Ik ben een aantal jaren terug begonnen met fotografie en wil nu de overstap maken naar een DSLR. Het probleem is aleen zoals bij velen het budget.

    Op een of andere manier heb ik een voorkeur voor Canon. Dus valt mijn keuze op de meest nieuwe en geavanceerde en een semi-profesioneel model, de 7D. Helaas valt deze dus af vanwege mijn budget.
    Voor de body heb ik namelijk zo'n 500,- euro te besteden. (ik ga trouwens voor de optie goede body, nog beter glaswerk).

    Mijn idee is namelijk als ik nu niet de 7D kan kopen dat beter een paar jaar uit te stellen en nu een minder model te kopen. Dan kom ik met mijn budget dus op de 450D uit, of een tweedehands 40D. En volgens mij zelfs voor een paar tientjes meer een tweedehands 50D. Kan ik hier simpelweg zeggen dat het in die volgorde, dus 450D, 40D en 50D, ook steeds een betere camera wordt? En dan bestaan er ook nog de 500D en 550D. Waar passen die in dit rijtje?

    Hoor graag jullie advies.
    De 500D en 550D passen na de 450D in het rijtje. De xxxD-camera's zijn simpel gezegd het consumentenspul, waarbij de 450D op het moment het goedkoopst en het 'minst' is van alle camera's die je nu genoemd hebt. (de 1000D zit er ook nog onder)

    Zoals ik in het bericht boven je al tegen iemand anders zei is de 500D beter dan de 450D, en de 550D zit daar uiteraard weer boven. Alle drie zitten ze nog in de consumentenklasse. De 50D (en alle andere xxD's) zitten een klasse hoger; deze bodies zijn iets sneller, steviger, groter, etc. oftewel iets professioneler. Op het moment is de 50D in die klasse het nieuwst, de 40D is er de voorganger van en hoewel dat dus een redelijk oud model is, blijft het natuurlijk wel een klasse hoger dan de xxxD's. De 7D tot slot vult min of meer het gat tussen de 50D en de 5D Mk2.

    Ik begrijp alleen niet helemaal waar je nou heen wilt... Je noemt nogal een flinke range aan camera's, van de 450D tot de 7D en alles er tussenin. Even los van het budget: waarom zou je de 7D willen, en waarom voldoet bijvoorbeeld een 50D niet? Waarvoor ben je van plan de camera te gebruiken en hoeveel ervaring heb je er überhaupt mee? 't Is mij een beetje onduidelijk eerlijk gezegd.
      zaterdag 8 mei 2010 @ 20:38:29 #245
    76542 jack4ya
    bê-ê-êh
    pi_81189733
    Ik weet niet of ik 450 het minst zou willen noemen. 't Is maar wat voor belang je aan filmen hecht. Eigenlijk had ik wél budget voor meer (niet de 7d aangezien die minimaal het dubbele is) maar de 500 en 550 vond ik eigenlijk niet interessanter. Maar misschien was ik te kort door de bocht.
    Zelf dacht ik dat ik wel tweedehands wilde... uiteindelijk durfde ik niet, als een cold chick(en), zag ik er op het laatste moment van af.
    Ik zelf heb best wel het proces doorgemaakt wat Tieu nu beschrijft. Je wilt stiekem toch even beter zijn dan je buuf met haar 450. Omdat je jezelf serieuzer acht. Ik durf het nu over mezelf te zeggen, toen lulde ik alles wat krom was recht.
    Ik vond een 450d wat gewoontjes. Had me al helemaal gericht op een tweedehands 40d. Achteraf heb ik geen spijt dat ik NIET die 40d gekocht heb. Ja, mooi zwaar en solide. Maar nu zit die 450d (met zijn lekkere lichtheid en hanteerbaarheid) gewoon in mijn handtas. I-de-aal!!
    Dus staar je niet blind op 'beter'... er is meer dan pixelpeepen. (Hoewel ik mezelf daar aardig mee gek gemaakt heb.)

    Je weet globaal wat je wilt. Heb je al nagedacht over lenzen? Die zijn eigenlijk belangrijker imho. Ik kwam al lezend erachter dat de Tamron superzoom die ik graag wilde het lekkerst werkt met een Canon ipv Nikon. Nikon lenzen ook wat duurder etc. Canon wat commercieler en daardoor 'makkelijker' met acties en aanbiedingen. Zo ook de lenzen. Vandaar voor mij een Canon.

    Ik denk dat je eerst moet beslissen of je tweedehands wil of een nieuw toestel met 2 jaar garantie. Dán kan je bepalen in welke range je kan gaan zitten.
      Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 8 mei 2010 @ 20:50:54 #246
    8731 crew  Netsplitter
    #jesuisMasi
    pi_81190281
    De x0D serie is de stevige "grote" broer van de 5xxD serie.
    Dus grotere behuizing, wat weathersealing, betere gripplekken op de camera zelf en een extra schermpje op de bovenkant waar je oa de ISO stand op kan zien en kan wijzigen.
    Dus in die zin zijn ze wel "beter" dan de 5xxD serie, maar dat maakt qua foto's geen klap uit.
    OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
    pi_81190492
    quote:
    Op zaterdag 8 mei 2010 20:38 schreef jack4ya het volgende:
    Ik weet niet of ik 450 het minst zou willen noemen. 't Is maar wat voor belang je aan filmen hecht. Eigenlijk had ik wél budget voor meer (niet de 7d aangezien die minimaal het dubbele is) maar de 500 en 550 vond ik eigenlijk niet interessanter. Maar misschien was ik te kort door de bocht.
    Ik had 'minst' ook niet voor niks tussen aanhalingstekens staan. Overigens zijn de 500D en 550D wel degelijk wat beter hoor, ook los van de filmmogelijkheid, maar zeker de 550D is als je het mij vraagt wel te duur voor wat je krijgt...

    Een nieuwe 550D is even duur als een nieuwe 50D. 't Spreekt voor zich welke van de twee ik liever zou hebben. In de xxxD-klasse vind ik de 450D nog steeds wel het meest aantrekkelijk.
    [/quote]
    pi_81194660
    quote:
    Op zaterdag 8 mei 2010 20:50 schreef Netsplitter het volgende:
    De x0D serie is de stevige "grote" broer van de 5xxD serie.
    Dus grotere behuizing, wat weathersealing, betere gripplekken op de camera zelf en een extra schermpje op de bovenkant waar je oa de ISO stand op kan zien en kan wijzigen.
    Dus in die zin zijn ze wel "beter" dan de 5xxD serie, maar dat maakt qua foto's geen klap uit.
    Sensor?
    Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
    Ja DE Ik houd nog heel veel van je
      FOK!fotograaf zaterdag 8 mei 2010 @ 23:42:42 #249
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_81197227
    quote:
    Op zaterdag 8 mei 2010 20:50 schreef Netsplitter het volgende:
    De x0D serie is de stevige "grote" broer van de 5xxD serie.
    Dus grotere behuizing, wat weathersealing, betere gripplekken op de camera zelf en een extra schermpje op de bovenkant waar je oa de ISO stand op kan zien en kan wijzigen.
    Dus in die zin zijn ze wel "beter" dan de 5xxD serie, maar dat maakt qua foto's geen klap uit.
    kort door de bocht

    De x0d is sneller (fps), langere burst, betere autofocus en een betere layout. Hoeveel belang je er aan je moet hechten is het tweede.

    De 7d zou ik eerder plaatsen de 50d en de 1dm3, de 5d tussen de 50d en de 1ds.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
    pi_81205375
    quote:
    Op zaterdag 8 mei 2010 19:28 schreef Omniej het volgende:

    [..]

    De 500D en 550D passen na de 450D in het rijtje. De xxxD-camera's zijn simpel gezegd het consumentenspul, waarbij de 450D op het moment het goedkoopst en het 'minst' is van alle camera's die je nu genoemd hebt. (de 1000D zit er ook nog onder)

    Zoals ik in het bericht boven je al tegen iemand anders zei is de 500D beter dan de 450D, en de 550D zit daar uiteraard weer boven. Alle drie zitten ze nog in de consumentenklasse. De 50D (en alle andere xxD's) zitten een klasse hoger; deze bodies zijn iets sneller, steviger, groter, etc. oftewel iets professioneler. Op het moment is de 50D in die klasse het nieuwst, de 40D is er de voorganger van en hoewel dat dus een redelijk oud model is, blijft het natuurlijk wel een klasse hoger dan de xxxD's. De 7D tot slot vult min of meer het gat tussen de 50D en de 5D Mk2.

    Ik begrijp alleen niet helemaal waar je nou heen wilt... Je noemt nogal een flinke range aan camera's, van de 450D tot de 7D en alles er tussenin. Even los van het budget: waarom zou je de 7D willen, en waarom voldoet bijvoorbeeld een 50D niet? Waarvoor ben je van plan de camera te gebruiken en hoeveel ervaring heb je er überhaupt mee? 't Is mij een beetje onduidelijk eerlijk gezegd.
    Ik noem die hele range omdat die 7D het liefst heb omdat ik dan jaren vooruit kan, ik veel kan leren en niet na een jaar of twee tegen eventuele beperkingen aanloop. Maar mijn budget laat het dus niet toe.

    Wat mijn ervaring betreft, als ik eerlijk moet zijn ben ik gewoon nog een beginner. En ik ga het gebruiken voor de 'standaard' dingen. Stedentrips, vakantie, foto's van vrienden, natuurfoto's. Dus qua lens ben ik er ook nog niet uit wat ik wil. Moet nog even goed op een rijtje zetten welke van deze dingen voor mij het belangrijkst is. En wat dus mijn eerste lens wordt. Volgens mij heb ik in ieder geval voor die dingen niet per se 6 fps nodig. Hoewel ik dat dus wel misschien voor in de toekomst handig vindt.

    Ben in ieder geval ook nog van plan om te gaan spelen met oude objectieven. Moet me alleen nog even verdiepen in de mogelijkheden daarvan. Maar dat is niet echt camera afhankelijk natuurlijk, alle canon's hebben dezelfde mount.
    I was trying to daydream, but my mind kept wandering...
    pi_81210570
    Nou ja, met alle respect, maar een 7D is wel een wat heftige beginnerscamera... Het is een fantastisch mooi ding natuurlijk, maar niet bepaald de beste keuze om mee te beginnen, ook als je budget het wel toe had gelaten.

    Dan zou ik het hooguit bij een 40D of 50D houden, maar eigenlijk nog eerder gewoon een xxxD. Zo'n ding voldoet meer dan prima voor de standaard dingen die je noemt, en geeft je ook alle ruimte om bij te leren zonder er meteen een fortuin in te hoeven steken.
    pi_81221009
    40D is lekker goedkoop nu
    Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
    Ja DE Ik houd nog heel veel van je
      zondag 9 mei 2010 @ 19:14:47 #253
    68091 borbit
    Is dit het begin van een pr0n?
    pi_81222291
    Kan via marktplaats voor een paar tientjes een Ricoh Caplio R3 krijgen. Iemand bekend met dit toestel ofwel met andere ricoh toestellen? Kan vrij weinig revieuws e.d. vinden op google. Is ook een wat ouder model maar lijkt me toch niet achterhaald.
    pi_81244271
    quote:
    Op donderdag 6 mei 2010 09:58 schreef Stansfield het volgende:
    Ik zoek een camera voor mijn moeder. Gewoon een digitale camera budget max 200-250 euro. Hoofdzakelijk voor leuke vakantiefoto's en foto's van haar eerste kleinkind.

    Hij moet dus niet al te ingewikkeld te bedienen zijn en ook smal/klein zijn.

    Iemand suggesties?
    Iemand hier nog een suggestie voor?

    Ik twijfel nog tussen een de canon ixus serie en de panasonic fs serie.
    pi_81244398
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 10:37 schreef Stansfield het volgende:

    [..]

    Iemand hier nog een suggestie voor?

    Ik twijfel nog tussen een de canon ixus serie en de panasonic fs serie.
    Ik heb altijd positieve ervaringen gehad met de Powershot serie van Canon, en ook met de Ixus serie dus ik zou voor canon gaan, misschien moet je gewoon even wat reviews lezen?
    Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
    Ja DE Ik houd nog heel veel van je
    pi_81257307
    eigenlijk wil ik voor we op huwelijksreis gaan mij alvast op een nieuwe body trakteren.

    Eisen:

    Nikon (heb al 2 'simpele' lenzen hiervoor, ook geschikt voor digitale body)
    Nieuw (tweedehands ben ik niet van gecharmeerd, kan net iets te vaak te hard gestuiterd zijn, geen garantie, etc.)
    Prijscategorie: tussen de 300 en 500 euro


    Gebruik:

    'Vanalles': van vakantie tot een dagje foto's schieten. Mee tijdens een motortochtje of een dagje geocachen en wellicht een keer met een meet de studio in met modellen.

    Ervaring:

    Heb hiervoor een Nikon F75 gehad, maar fotografeer(de) vooral op gevoel. Weet niet of ik de ambitie heb om mega-technisch te worden, maar vind het wel geweldig om 'simpele' mooie foto's te maken. Maak nu af en toe wat foto's met een pocketcamera en een Canon Powershot, maar dat is 't toch net niet voor mijn gevoel
    Ja doei.
    pi_81277413
    Ik twijfel nog tussen de Canon Ixus 130 en de panasonic Fx 60. Voor welke van de 2 zouden jullie gaan?
      dinsdag 11 mei 2010 @ 09:31:35 #258
    76542 jack4ya
    bê-ê-êh
    pi_81285291
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 16:30 schreef motorbloempje het volgende:
    eigenlijk wil ik voor we op huwelijksreis gaan mij alvast op een nieuwe body trakteren.

    Eisen:

    Nikon (heb al 2 'simpele' lenzen hiervoor, ook geschikt voor digitale body)
    Nieuw (tweedehands ben ik niet van gecharmeerd, kan net iets te vaak te hard gestuiterd zijn, geen garantie, etc.)
    Prijscategorie: tussen de 300 en 500 euro


    Gebruik:

    'Vanalles': van vakantie tot een dagje foto's schieten. Mee tijdens een motortochtje of een dagje geocachen en wellicht een keer met een meet de studio in met modellen.

    Ervaring:

    Heb hiervoor een Nikon F75 gehad, maar fotografeer(de) vooral op gevoel. Weet niet of ik de ambitie heb om mega-technisch te worden, maar vind het wel geweldig om 'simpele' mooie foto's te maken. Maak nu af en toe wat foto's met een pocketcamera en een Canon Powershot, maar dat is 't toch net niet voor mijn gevoel
    Ben een Canon vrouw, maar volgens mij heeft Nikon 'maar' 2 (of 3?) bodies in die prijsrange. Dan moet het niet zo moeilijk zijn lijkt me?
      dinsdag 11 mei 2010 @ 09:35:29 #259
    76542 jack4ya
    bê-ê-êh
    pi_81285366
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 23:13 schreef Stansfield het volgende:
    Ik twijfel nog tussen de Canon Ixus 130 en de panasonic Fx 60. Voor welke van de 2 zouden jullie gaan?
    Canon maakt bijna altijd goede camera's. Een veilige keus zeg maar.
    Hoewel ik een andere serie (bridge modellen) de Panasonics weer boven de Canon's prefereer.

    Als je zelf niet wilt/gaat lezen, ga dan even naar een winkel en ga voelen/kijken welke je aanspreekt.

    Helemaal geen moeite doen? Kies de Canon.
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 11 mei 2010 @ 09:41:08 #260
    2057 Tokus
    www.metalfan.nl
    pi_81285492
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 16:30 schreef motorbloempje het volgende:
    eigenlijk wil ik voor we op huwelijksreis gaan mij alvast op een nieuwe body trakteren.

    Eisen:

    Nikon (heb al 2 'simpele' lenzen hiervoor, ook geschikt voor digitale body)
    Nieuw (tweedehands ben ik niet van gecharmeerd, kan net iets te vaak te hard gestuiterd zijn, geen garantie, etc.)
    Prijscategorie: tussen de 300 en 500 euro


    Gebruik:

    'Vanalles': van vakantie tot een dagje foto's schieten. Mee tijdens een motortochtje of een dagje geocachen en wellicht een keer met een meet de studio in met modellen.

    Ervaring:

    Heb hiervoor een Nikon F75 gehad, maar fotografeer(de) vooral op gevoel. Weet niet of ik de ambitie heb om mega-technisch te worden, maar vind het wel geweldig om 'simpele' mooie foto's te maken. Maak nu af en toe wat foto's met een pocketcamera en een Canon Powershot, maar dat is 't toch net niet voor mijn gevoel
    dan kom je denk ik op de D40(x), D60 of D3000 uit, dat zijn de modellen volgens mij in die prijsklasse vallen. Echter, als je autofocus wil gebruiken zullen je lenzen hiervoor een focusmotor moeten hebben, want de body heeft dat niet bij deze modellen. En anders wordt het handmatig scherpstellen...
    Nothing lasts forever but the certainty of change
    pi_81329583
    quote:
    Op dinsdag 11 mei 2010 09:35 schreef jack4ya het volgende:

    [..]

    Canon maakt bijna altijd goede camera's. Een veilige keus zeg maar.
    Hoewel ik een andere serie (bridge modellen) de Panasonics weer boven de Canon's prefereer.

    Als je zelf niet wilt/gaat lezen, ga dan even naar een winkel en ga voelen/kijken welke je aanspreekt.

    Helemaal geen moeite doen? Kies de Canon.
    Zelf heb ik de panasonic FZ 38 en ben daar erg tevreden over.

    Heb nu wat meer tijd dus ga me wat meer verdiepen in de kleinere camera's. Mijn ma dacht dat je gewoon zo maar even een camera kon kopen, maar ja moet toch wel even onderzoeken wat de beste is die aan haar wensen voldoet. Dus ga nu even uitvoerig wat reviews lezen dit weekend.
      dinsdag 18 mei 2010 @ 13:37:20 #262
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_81576816
    Budget: max 600

    Formaat: dSLR

    Doel: main: concerten, verder wel eens natuur/steden

    Fotograaf: ervaren met onervaren met dSLR

    Welke camera’s twijfel je over: ik hou alle opties open

    Bijzonderheden: -
      dinsdag 18 mei 2010 @ 14:14:24 #263
    158292 problematiQue
    Correspondent ter Plaatse
    pi_81578148
    quote:
    Op dinsdag 18 mei 2010 13:37 schreef GimmeGore het volgende:
    Budget: max 600

    Formaat: dSLR

    Doel: main: concerten, verder wel eens natuur/steden
    Als je veel concerten wil gaan fotograferen heb je twee dingen nodig: Goede hoge ISO en een redelijk lange, goede lens die niet al te duur is.

    Ik zou eens goed kijken naar de Pentax K-x. Hij is voor precies 599 te krijgen in combinatie met twee lenzen: 18-55 (wijd tot portret) en 50-200 (portret tot tele) - http://www.fotokonijnenbe(...)55mm___50-200mm.html . Dit zijn zeker geen top lenzen, maar deze zogenaamde kitlenzen worden vaak als beter getest dan die van de concurrentie. Ik heb beide en voor de prijs leveren ze goed werk. De Pentax K-x heeft een van de beste hoge ISO kwaliteiten die er te koop is, het grootste minpunt is dat het focuspunt niet zichtbaar is in de zoeker. Een stuk uit de conclusie van de dpreview review:
    quote:
    Crucially the image quality does not lag behind the technical specification. The image output at base ISO shows good detail and colors but where the K-x really starts to shine is in low light. Its high ISO JPEGs are possibly the best of all current DSLRs with an APS-C size sensor; they certainly beat any of its direct competitors. The omission of visible AF points might be a serious drawback for some photographers but if you're not one of them with the Pentax K-x you can bag yourself a very capable entry-level DSLR at a bargain price.


    Ook kun je op Pentax cameras alle Pentaxlenzen zetten die sinds ongeveer de jaren 70 zijn gemaakt. Er is dus veel goedkoop maar goed glas te vinden op marktplaats, ebay, etc. Ook heeft de camera in-body stabilisatie; bij Canon en Nikon moet je gestabiliseerde en dus duurdere lenzen kopen voor eenzelfde effect.

    Bij de concurrenten is voor onder 600 euro met vergelijkbare specificaties het volgende te koop:

    - Nikon D5000 met 18-105mm lens: http://www.foka.nl/site/n(...)-g-ifed-p-14984.html
    - Canon 500D met 18-55mm lens: http://www.foka.nl/site/c(...)3556-is-p-15069.html

    Ik laat het aan anderen om deze of andere cameras aan te prijzen, ik weet er te weinig vanaf

    [ Bericht 0% gewijzigd door problematiQue op 18-05-2010 14:35:48 ]
      dinsdag 18 mei 2010 @ 14:57:34 #264
    247356 infp2009
    More cowbell!
    pi_81579770
    quote:
    Op dinsdag 18 mei 2010 14:14 schreef problematiQue het volgende:

    [..]

    Als je veel concerten wil gaan fotograferen heb je twee dingen nodig: Goede hoge ISO en een redelijk lange, goede lens die niet al te duur is.
    ...lichtsterke lenzen...
    "Faith is making a virtue out of not thinking."
    "Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
    pi_81579807
    Met dat budget lijkt me die K-x kit nog niet eens zo slecht inderdaad. Ik schiet zelf met professioneel Canon spul (digitaal begonnen met een 300D) en ken deze low-end DSLRs niet maar volgens mij heb je bij Canon voor dat geld nieuw geen vergelijkbare combinatie. Een 500D met 50/1.8 lens zou kunnen maar dan ben je wel beperkt door die 50mm en bij die Pentax heb je 18-200mm wat goed van pas komt voor allerlei soorten foto's waar je niet 'met je voeten kunt zoomen'. Lees de reviews van dpreview.com en andere sites eens door zou ik zeggen.
    Wel lastig als je de focuspunten niet kunt zien in de zoeker maar misschien krijg je daar na een tijdje wel handigheid in.
      dinsdag 18 mei 2010 @ 15:00:04 #266
    158292 problematiQue
    Correspondent ter Plaatse
    pi_81579879
    quote:
    Op dinsdag 18 mei 2010 14:57 schreef infp2009 het volgende:

    [..]

    ...lichtsterke lenzen...
    Voor een budget van slechts 600 euro wordt dat lastig, als er al een body vanaf moet. Bovendien maakt goede hoge ISO veel goed. Alsnog biedt een Pentax vanwege de mogelijkheid om oude lenzen te gebruiken voor budget lichtsterke lenzen de meeste mogelijkheden.
      Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 18 mei 2010 @ 15:01:51 #267
    8731 crew  Netsplitter
    #jesuisMasi
    pi_81579947
    2de hands?
    OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
      dinsdag 18 mei 2010 @ 15:06:22 #268
    247356 infp2009
    More cowbell!
    pi_81580115
    quote:
    Op dinsdag 18 mei 2010 15:00 schreef problematiQue het volgende:

    [..]

    Voor een budget van slechts 600 euro wordt dat lastig, als er al een body vanaf moet.
    Eens.
    quote:
    Bovendien maakt goede hoge ISO veel goed.
    Oneens.
    quote:
    Alsnog biedt een Pentax vanwege de mogelijkheid om oude lenzen te gebruiken voor budget lichtsterke lenzen de meeste mogelijkheden.
    Prima oplossing dan (geen verstand van Pentax)!
    "Faith is making a virtue out of not thinking."
    "Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
      dinsdag 18 mei 2010 @ 15:41:08 #269
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_81581507
    Bedankt voor het advies!

    2e hands ben ik niet zo'n voorstander van, dan moet je maar hopen dat de vorige eigenaar net zo voorzichtig is met zijn spul als jij dat zou zijn.
    En ik heb al wel eens een camera een flinke smak zien maken (Theo Maassen, Amsterdam Comedy Festival, maar ook fotografen op concerten die een elleboog tegen de camera zien komen.)
      FOK!fotograaf dinsdag 18 mei 2010 @ 15:47:47 #270
    145146 Andyy
    pi_81581766
    Ik heb na gigantisch veel lezen nu een drietal camera's die ik mogelijk ga kopen:
    Pentax K-x
    Sony A-500
    Nikon D5000

    Mensen met meningen/suggesties over deze camera's?
      dinsdag 18 mei 2010 @ 15:55:02 #271
    158292 problematiQue
    Correspondent ter Plaatse
    pi_81582019
    quote:
    Op dinsdag 18 mei 2010 15:47 schreef Andyy het volgende:
    Ik heb na gigantisch veel lezen nu een drietal camera's die ik mogelijk ga kopen:
    Pentax K-x
    Sony A-500
    Nikon D5000

    Mensen met meningen/suggesties over deze camera's?
    Alle drie zijn goede camera's, het ligt er een beetje aan waar je ze voor wilt gaan gebruiken. Voor de Pentax K-x, zie een paar posts hierboven. Verder zou ik de dpreview.com reviews van deze modellen er eens op nalezen (als je dat al niet had gedaan), daar staat heel veel informatie in (voor de sony A500 moet je dan de A550 review hebben).
      dinsdag 18 mei 2010 @ 16:04:56 #272
    247356 infp2009
    More cowbell!
    pi_81582389
    quote:
    Op dinsdag 18 mei 2010 15:41 schreef GimmeGore het volgende:
    2e hands ben ik niet zo'n voorstander van, dan moet je maar hopen dat de vorige eigenaar net zo voorzichtig is met zijn spul als jij dat zou zijn.
    En ik heb al wel eens een camera een flinke smak zien maken (Theo Maassen, Amsterdam Comedy Festival, maar ook fotografen op concerten die een elleboog tegen de camera zien komen.)
    Mooi zo, meer koopjes voor mij! Nog nooit negatieve ervaringen mee gehad (afkloppen).
    "Faith is making a virtue out of not thinking."
    "Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
      dinsdag 18 mei 2010 @ 16:57:29 #273
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_81584256
    quote:
    Op dinsdag 18 mei 2010 16:04 schreef infp2009 het volgende:

    [..]

    Mooi zo, meer koopjes voor mij! Nog nooit negatieve ervaringen mee gehad (afkloppen).
    Ik wel, niet met een camera, maar wel met andere electronica.
    Tot aan een niet werkende mp3 speler aan toe, en dan het kutsmoesje krijgen: toen ik hem verstuurde deed hij het nog hoor!
      woensdag 19 mei 2010 @ 21:50:32 #274
    63192 ursel
    "Het Is Hier Fantastisch!
    pi_81647928
    Ik ben op zoek naar een camera welke met name goede close-up foto's kan maken.
    Budget is max 500.
    De camera wordt tevens onze enige. Dus zal ook voor vakanties enzo verder wel gebruikt worden.
    Type maakt niet veel uit, reflex of compact.

    Onze vorige (Fuiji finepix s5500) heeft de flitser ut begeven
      woensdag 19 mei 2010 @ 21:58:14 #275
    247356 infp2009
    More cowbell!
    pi_81648477
    Close-up foto's van wat?
    "Faith is making a virtue out of not thinking."
    "Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
    pi_81648718
    Ik heb inmiddels de Sony HX1 aangeschaft en hij is vandaag binnen gekomen Jippie! Dit weekend maar eens uittesten!
    Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
      woensdag 19 mei 2010 @ 22:05:30 #277
    63192 ursel
    "Het Is Hier Fantastisch!
    pi_81648941
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 21:58 schreef infp2009 het volgende:
    Close-up foto's van wat?
    Pfoe dat varieert nogal beetje van alles.
    Vrouwlief is creatief bezig en verkoopt dat zo af en toe op ebay en wil daar graag goede duidelijke foto's van de kleine details.
    Maar ook graag van onze slangen vind ze het geweldig om die zeer scherp en gedetailleerd op de foto te zetten.
      FOK!fotograaf woensdag 19 mei 2010 @ 22:08:49 #278
    145146 Andyy
    pi_81649147
    quote:
    Op dinsdag 18 mei 2010 15:47 schreef Andyy het volgende:
    Ik heb na gigantisch veel lezen nu een drietal camera's die ik mogelijk ga kopen:
    Pentax K-x
    Sony A-500
    Nikon D5000

    Mensen met meningen/suggesties over deze camera's?
    Ik denk dat het toch de D5000 wordt, net een fotograaf gesproken en medewerker van een fotowinkel
      woensdag 19 mei 2010 @ 22:08:52 #279
    158292 problematiQue
    Correspondent ter Plaatse
    pi_81649151
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 22:05 schreef ursel het volgende:

    [..]

    Pfoe dat varieert nogal beetje van alles.
    Vrouwlief is creatief bezig en verkoopt dat zo af en toe op ebay en wil daar graag goede duidelijke foto's van de kleine details.
    Maar ook graag van onze slangen vind ze het geweldig om die zeer scherp en gedetailleerd op de foto te zetten.
    Wat voor type camera moet het zijn?
      woensdag 19 mei 2010 @ 22:19:24 #280
    63192 ursel
    "Het Is Hier Fantastisch!
    pi_81649892
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 22:08 schreef problematiQue het volgende:

    [..]

    Wat voor type camera moet het zijn?
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 21:50 schreef ursel het volgende:
    Ik ben op zoek naar een camera welke met name goede close-up foto's kan maken.
    Budget is max 500.
    De camera wordt tevens onze enige. Dus zal ook voor vakanties enzo verder wel gebruikt worden.
    Type maakt niet veel uit, reflex of compact.

    Onze vorige (Fuiji finepix s5500) heeft de flitser ut begeven
      woensdag 19 mei 2010 @ 22:43:30 #281
    158292 problematiQue
    Correspondent ter Plaatse
    pi_81651591
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 22:08 schreef Andyy het volgende:

    [..]

    Ik denk dat het toch de D5000 wordt, net een fotograaf gesproken en medewerker van een fotowinkel
    Bedenk je bij de D5000 wel dat, omdat er in de body geen AF-motor zit, je keuze qua lenzen nogal beperkt is (of je moet het geen bezwaar vinden om manueel te focussen). Verder is dat een prima camera, maar je moet niet een uitgebreide collectie lenzen willen gaan aanleggen.
      woensdag 19 mei 2010 @ 22:56:55 #282
    158292 problematiQue
    Correspondent ter Plaatse
    pi_81652632
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 22:19 schreef ursel het volgende:

    [..]


    [..]


    Oeps! Overheengelezen..

    Mocht je alleen maar close-ups willen maken en geen insecten 1 op 1 willen fotograferen, dan zijn de kitlenzen (lens die je goedkoop bij een spiegelreflexcamera kan kopen) voor zover ik weet daar goed genoeg in. Je moet even kijken bij de specificaties of de kitlens dichtbij genoeg kan focussen (zeg 30cm). De volgende spiegelreflexcamera's zijn er te koop voor onder (of net boven) de 500 euro:

    http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=28451
    http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=29727
    http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=28891
    http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=26410
    http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=31669
    http://www.foka.nl/site/pentax-kx-zwart-1855-p-18745.html
    http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=26452
    http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=24989
    http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=29194
    http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=29196
    http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=29486
    http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=31454

    Genoeg te kiezen dus! En dan heb je ook nog tweedehands modellen, die voor nog minder op marktplaats te vinden zijn.

    Mocht je een spiegelreflex te groot vinden dan zijn er ook legio compacte camera's die een macrofunctie hebben, maar dat zijn er zoveel (waarschijnlijk zelfs allemaal) dat ik ze niet op ga noemen.
      woensdag 19 mei 2010 @ 23:11:36 #283
    63192 ursel
    "Het Is Hier Fantastisch!
    pi_81653704
    Een goede macro is nog legio op de compact aanwezig?
    ben er zelf amper bekend mee en tis voor der verjaardag dus ja.

    Had zelf al wel gekeken en had idd interesse in de Canon 1000d. Maar dan deze combi vanwege de extra lens. Of is het beter im die ene te nemen met de Is?
    pi_81654321
    Voor macro's kun je zelfs nog beter een compactcamera met macrofunctie gebruiken dan een spiegelreflex met kitlens. Maar echt macro is wat anders dan close-up natuurlijk.

    Die 1000D kit is op zich best redelijk, maar niet helemaal briljant. De 18-55 is niet zo'n goede lens, beter kun je gaan voor de 18-55 IS. Niet alleen omdat je dan IS hebt, maar omdat de IS-versie optisch gewoon veel beter is dan de oude non-IS.

    Anyway, ik zou dan denk ik eerder gaan voor bijvoorbeeld de 1000D en een 17-85 IS USM. Is best een lekker lensje met een mooi walk around bereik. Goed als vakantielens bijvoorbeeld, en close-ups zijn natuurlijk ook prima mogelijk. (máár, nogmaals, macro niet)
      woensdag 19 mei 2010 @ 23:21:35 #285
    158292 problematiQue
    Correspondent ter Plaatse
    pi_81654387
    Allereerst is de Canon 1000D een zeer versimpelde camera die met flink achterloopt op camera's die niet veel duurder zijn (bijvoorbeeld: relatief veel ruis bij weinig licht).

    Het is de vraag of je een 75-300mm lens vaak zal gebruiken. Als je vaak dingen als sport of dieren wil gaan fotograferen dan is het de moeite waard, anders zal je merken dat het veel te ver ingezoomd is en voor de huis-tuin-en-keuken/vakantie-foto's een waardeloze lens is, en hij alleen maar ligt te verstoffen.

    'IS' staat voor Image Stabilisation, dit betekent dat de lens de beweging van de camera tegengaat, en je dus bij tragere sluitertijden minder last hebt van bewegingsonscherpte. Bij Nikon en Canon moet je hier IS lenzen voor kopen (Nikon noemt het VR), bij Sony, Olympus en Pentax zit dit meganisme standaard in elke camera-body en is dus elke lens gestabiliseerd. Maar, lees je dus even in of de lens bij de camera die je wil gaan kopen dichtbij genoeg kan scherpstellen, anders kun je de close-ups vergeten.
    pi_81657008
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 23:21 schreef problematiQue het volgende:
    Allereerst is de Canon 1000D een zeer versimpelde camera die met flink achterloopt op camera's die niet veel duurder zijn (bijvoorbeeld: relatief veel ruis bij weinig licht).
    Hier ben ik het niet mee eens.
    De specs zijn wat minder dan de wat duurdere modellen.Maar dit is uiteraard logisch
    Voor zijn prijs is dit een uitstekend toestel.
      donderdag 20 mei 2010 @ 00:04:34 #287
    158292 problematiQue
    Correspondent ter Plaatse
    pi_81657171
    quote:
    Op donderdag 20 mei 2010 00:01 schreef Arean het volgende:

    [..]

    Hier ben ik het niet mee eens.
    De specs zijn wat minder dan de wat duurdere modellen.Maar dit is uiteraard logisch
    Voor zijn prijs is dit een uitstekend toestel.
    Wat ik bedoelde, en misschien beter had moeten verwoorden, is dat er voor een budget van 500 euro significant betere camera's te koop zijn.
      donderdag 20 mei 2010 @ 08:44:33 #288
    76542 jack4ya
    bê-ê-êh
    pi_81661621
    Maar die 500 euro is dan vast niet inclusief een body en de genoemde 17-85 IS USM lens (of gelijkwaardig)
      donderdag 20 mei 2010 @ 10:28:54 #289
    158292 problematiQue
    Correspondent ter Plaatse
    pi_81664201
    quote:
    Op donderdag 20 mei 2010 08:44 schreef jack4ya het volgende:
    Maar die 500 euro is dan vast niet inclusief een body en de genoemde 17-85 IS USM lens (of gelijkwaardig)
    Ik zou voor die 20mm meer toch liever een betere body kopen met een kitlens (de 17-85 is optisch net zo goed als een goedkope 18-55).
    pi_81708007
    quote:
    Op dinsdag 11 mei 2010 09:41 schreef Tokus het volgende:

    [..]

    dan kom je denk ik op de D40(x), D60 of D3000 uit, dat zijn de modellen volgens mij in die prijsklasse vallen. Echter, als je autofocus wil gebruiken zullen je lenzen hiervoor een focusmotor moeten hebben, want de body heeft dat niet bij deze modellen. En anders wordt het handmatig scherpstellen...
    voor zover ik weet hebben lenzen die 'AF' als voorschrijfsel hebben een motor toch? Anders moet ik idd even verder gaan zoeken, want zoveel geduld heb ik nou ook weer niet, en zoveel kunde ook nog niet.

    D3000 kwam ik inderdaad op uit als ik ga zoeken naar een goed instapmodel, zeg maar
    Iemand nog tips voor wat er in de buurt van de 500 zit met focusmotor?
    Ja doei.
      vrijdag 21 mei 2010 @ 09:57:28 #291
    247356 infp2009
    More cowbell!
    pi_81708297
    quote:
    Op vrijdag 21 mei 2010 09:47 schreef motorbloempje het volgende:

    [..]

    voor zover ik weet hebben lenzen die 'AF' als voorschrijfsel hebben een motor toch? Anders moet ik idd even verder gaan zoeken, want zoveel geduld heb ik nou ook weer niet, en zoveel kunde ook nog niet.
    Volgens mij AF-s, terwijl alleen AF wil zeggen dat ze kunnen autofocussen op camera's met interne motor. Vroegah had je namelijk ook lenzen die je altijd manual moest focussen
    "Faith is making a virtue out of not thinking."
    "Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
    pi_81708330
    ah, in dat geval heb ik dus ene body met motor nodig, gok ik zo, maar ga als ik straks thuis kom even mijn lenzen uit de verhuisdoos halen en afstoffen alhoewel, ze zitten allebei nog netjes in de doosjes
    Ja doei.
      vrijdag 21 mei 2010 @ 11:31:16 #293
    158292 problematiQue
    Correspondent ter Plaatse
    pi_81711621
    quote:
    Op vrijdag 21 mei 2010 09:47 schreef motorbloempje het volgende:
    D3000 kwam ik inderdaad op uit als ik ga zoeken naar een goed instapmodel, zeg maar
    Iemand nog tips voor wat er in de buurt van de 500 zit met focusmotor?
    Van Nikon moet je dan tweedehands gaan kijken. Pas vanaf de D90 kun je nieuw een camera kopen met AF-motor.
    pi_81711970
    quote:
    Op vrijdag 21 mei 2010 11:31 schreef problematiQue het volgende:

    [..]

    Van Nikon moet je dan tweedehands gaan kijken. Pas vanaf de D90 kun je nieuw een camera kopen met AF-motor.
    en laat ik daar nou net een half uurtje geleden verliefd op zijn geworden en heb er een voor 620 gevonden

    ga morgen even kijken
    Ja doei.
      FOK!fotograaf vrijdag 21 mei 2010 @ 13:19:46 #295
    145146 Andyy
    pi_81716484
    Ik ben eruit denk ik, D5000 + Sigma 18-200 lens met IS
    pi_81719788
    Ok, ik heb even gechecked:

    heb als het goed is 2 AF lenzen, een 28 - 100 en nog een 70-300.

    Deze kunnen dus neem ik aan op de D90 (want interne motor (samengevat))

    dus dat houdt in dat ik vanavond maar 's een D90 ga kopen !
    Ja doei.
      vrijdag 21 mei 2010 @ 15:53:03 #297
    158292 problematiQue
    Correspondent ter Plaatse
    pi_81723674
    quote:
    Op vrijdag 21 mei 2010 13:19 schreef Andyy het volgende:
    Ik ben eruit denk ik, D5000 + Sigma 18-200 lens met IS
    Zou je dat nou wel doen, zo'n superzoom lens? Die zijn optisch bagger, namelijk.
    pi_81732200
    bedankt voor de hulp en tips ben erg tevreden met mijn aankoop
    Ja doei.
    pi_81738372
      zaterdag 22 mei 2010 @ 02:20:27 #300
    294606 Pfe.
    Joe-ku-leh-lie.
    pi_81751243
    Weet niet helemaal of dit het goede topic is om dit te vragen, maar nou en. !

    Ik heb nog niet veel ervaring met analoge fotografie maar toch besloten om een analoge spiegelreflex naast mijn digitale te kopen om wat mee te experimenteren. Ik heb een mooie aanbieding kunnen vinden alleen is er 1 probleem - hoe kom ik in godsnaam aan de juiste batterijen?
    Is er een select groepje batterijen/accu's die voor camera's worden gebruikt of ben je gewoon de lul als je camera zó oud is dat er geen juiste batterijen meer voor zijn?

    Het gaat namelijk om een Eveready S-76 batterij voor in een Minolta. Ik heb gegoogeld maar voor zo ver zie ik geen Nederlandse aanbieder voor dit soort batterijen.

    Is zo'n batterij toch gewoon te koop bij de gemiddelde fotozaak of moet ik voor wat bekenders gaan?
    Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
      zaterdag 22 mei 2010 @ 02:23:29 #301
    294606 Pfe.
    Joe-ku-leh-lie.
    pi_81751271
    Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')