Toch begrijp ik precies wat je bedoelt. Ik heb om deze reden nu een filmcameraatje die ik overal mee naar toe sleep. Dat ding is zo klein en licht dat hij in je jaszak past en je er geen last van hebt. Ik hou enorm van available light en snapshot fotografie, zo krijg je echt momenten te pakken. Met een kleine camera ben je onopvallend en heb je geen effect op de situatie zeg maar. Als ik, zelfs al met mijn Nikon D60, ga fotograferen, verandert de houding van mensen meteen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:29 schreef jack4ya het volgende:
Dslr zijn leuk, maar het segment van artsyfartsy én goede IQ rechtstreeks uit de camera zonder PP spreekt me ook erg aan.
Het is gewoon niet te vergelijken. Met een dsrl kan ik 'platen maken'. Maar soms wil ik ook 'momenten vangen' en 'herinneringen maken'. Ik kan het niet zo goed verwoorden.
Ghehe, met een SLR word je gewoon al heel snel als "de fotograaf" gezien, in plaats van zomaar iemand met een camera.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:38 schreef jack4ya het volgende:
Dat dus. Ik ben zóóó zelfbewust met de dslr. Gister voor het eerst openbaar gaan fotograferen. Nogal bewust en schaapachtig stond ik mijn ding te doen. En ja, hoor. Ik word aangesproken. Gelijk op de eerste dag, dat ik me mezelf over mijn drempel heen jaagde.
Dát vind ik toch jammer van mijn dsrl.
Bedankt voor de tips! Die laatste twee zien er wel gelikt uit. Ze hebben beide 20x optische zoom, en megapixel maakt niet veel uit (9,1 tegen 12,1)... Wat is het verschil tussen de twee? Welke is bijv beter met nachtfoto's of macro? En kan je bij die twee de sluitertijd instellen? Video maakt niet uit, ik maak weinig filmpjes (alleen als mijn kat iets doms doet). Ik neig zelf naar de Sony, vanwege de mogelijkheid om panoramafoto's te maken.quote:Op vrijdag 9 april 2010 08:57 schreef jack4ya het volgende:
Ze zijn al een beetje genoemd hoor. Qua bridge modellen zijn er ook niet superveel types.
De een heeft een snufje dit, de ander een snufje dat.
Kijk eens naar Panasonic Lumix DMC-FZ38, Sony Cybershot DSC-HX1, and Canon PowerShot SX20IS en evt. broertjes of zusjes ervan.
Een 5/6 maanden geleden was ik ook op zoek naar een bridge en kwam uit op de de Pani. Ik zal mijn oude post even opduikelen. De stabilisatie en video was dusdanig goed, dat het een plus werd. (Terwijl ik normaal niet ben van video op een fotocamera.)
Waar was je dan? Ik heb dat echt nog nooit gehadquote:Op vrijdag 9 april 2010 11:38 schreef jack4ya het volgende:
Dat dus. Ik ben zóóó zelfbewust met de dslr. Gister voor het eerst openbaar gaan fotograferen. Nogal bewust en schaapachtig stond ik mijn ding te doen. En ja, hoor. Ik word aangesproken. Gelijk op de eerste dag, dat ik me mezelf over mijn drempel heen jaagde.
Dát vind ik toch jammer van mijn dsrl.
Bij alle bridgemodellen kun je zelf de sluitertijd, het diafragma, etc. instellen. In feite heb je dezelfde instellingsmogelijkheden als met een spiegelreflex, maar dan natuurlijk met een vaste lens.quote:Op zaterdag 10 april 2010 02:26 schreef TheHappyPrince het volgende:
En kan je bij die twee de sluitertijd instellen? Video maakt niet uit, ik maak weinig filmpjes (alleen als mijn kat iets doms doet). Ik neig zelf naar de Sony, vanwege de mogelijkheid om panoramafoto's te maken.
Die panorama optie leek mij juist ook wel leuk, omdat ik achteraf nooit de moeite heb genomen om foto's aan elkaar te plakken (laat staan dat ik niet eens zou weten hoequote:Op zaterdag 10 april 2010 11:46 schreef Omniej het volgende:
[..]
Bij alle bridgemodellen kun je zelf de sluitertijd, het diafragma, etc. instellen. In feite heb je dezelfde instellingsmogelijkheden als met een spiegelreflex, maar dan natuurlijk met een vaste lens.
Wat betreft de panoramamogelijkheid van de Sony: ik weet niet of je je daar echt door zou moeten laten leiden... Met elke camera kunnen panorama's gemaakt worden namelijk (domweg door meerdere foto's met een overlap te maken en die achteraf met panoramasoftware aan elkaar te plakken), het enige verschil is dat de Sony dit al in de camera voor je doet.
Tsja weet je, het is een leuk foefje, maar afgezien van marketingdoeleinden lijkt het me dus eerlijk gezegd geen heel erg zinvolle feature... Tenzij je er écht veel waarde aan hecht dat er rechtstreeks uit de camera al een panorama komt rollen natuurlijk.
Dan heb je het dus over de DMC-FZ38, DSC-HX1 en SX10 IS... Als ik me even baseer op de specificaties die op Kieskeurig staan (en ik er dus vanuit ga dat die helemaal accuraat zijn), zou voor mij persoonlijk het belangrijkste zijn:quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:08 schreef myxomatosekonijn het volgende:
[..]
Die panorama optie leek mij juist ook wel leuk, omdat ik achteraf nooit de moeite heb genomen om foto's aan elkaar te plakken (laat staan dat ik niet eens zou weten hoe).
Zijn er andere dingen die in jouw ogen wel belangrijk verschillen bij de genoemde camera's?
Super! Mijn dank is grootquote:Op zondag 11 april 2010 02:20 schreef Omniej het volgende:
[..]
Dan heb je het dus over de DMC-FZ38, DSC-HX1 en SX10 IS... Als ik me even baseer op de specificaties die op Kieskeurig staan (en ik er dus vanuit ga dat die helemaal accuraat zijn), zou voor mij persoonlijk het belangrijkste zijn:
- De Sony en Canon hebben wat meer optische zoom (beide gelijk).
- De Panasonic kan in RAW schieten, hoewel dit voor jou (gok ik zo) waarschijnlijk niet belangrijk zal zijn.
- De Panasonic gaat tot ISO6400, de Sony tot ISO3200 en de Canon tot ISO1600... Een hoge ISO-waarde kan in situaties met slecht licht behoorlijk van pas komen, hoewel ik niet weet of de hoge ISO foto's van de Panasonic ook daadwerkelijk toonbaar zijn, maar dat valt uit te zoeken.
- De sluitertijd van de Canon gaat tot 15 sec, die van de Sony tot 30 en de Pana tot 60.
- De Canon heeft een zwakkere interne flitser, maar ondersteunt wél een externe flitser.
- Voor zover ik weet gebruikt de Canon vier AA-batterijen, de Sony en Pana een accu.
- De Canon is aanzienlijk zwaarder dan met name de Pana. Sony er tussenin.
Aan jou natuurlijk de taak om uit te zoeken wat voor jou zelf het belangrijkste is... Kan ook handig zijn om gewoon even naar een winkel te gaan waar ze alle drie de modellen hebben natuurlijk, zodat je ze letterlijk even kan voelen.
Hoge ISO zorgt inderdaad ook voor meer ruis. Daarom zei ik: "hoewel ik niet weet of de hoge ISO foto's van de Panasonic ook daadwerkelijk toonbaar zijn, maar dat valt uit te zoeken"...quote:Op zondag 11 april 2010 15:01 schreef TheHappyPrince het volgende:
Dank voor de info! Ik moet het nog allemaal bekijken maar ik denk dat ik voor de Canon ga. Eén vraagje though, ik dacht dat hoge ISO-waarden juist konden zorgen voor ruis op de foto?
Edit: hoe is trouwens de Canon PowerShot SX1 IS vergeleken met de andere Canon?
Qua zoombereik is de SX1IS niet afwijkend van de SX10IS en SX20IS. Het grootste verschil is de sensor, bij de SX1IS is dat een CMOS tegen een CCD bij de andere SX'en. Hoewel niet schrikbarend is het verschil wel enigszins merkbaar, zowel in beeldkwalitit als in de snelheid van de camera. De SX1IS is standaard voorzien van een RAW-mogelijkheid, die maakt dat je net een tikkie meer uit je opname kan halen dan uit een JPEG (waarbij vermeld moet dat de standaardJPEG van de SX'en ook bijzonder goed is)quote:Op zondag 11 april 2010 15:01 schreef TheHappyPrince het volgende:
Dank voor de info! Ik moet het nog allemaal bekijken maar ik denk dat ik voor de Canon ga. Eén vraagje though, ik dacht dat hoge ISO-waarden juist konden zorgen voor ruis op de foto?
Edit: hoe is trouwens de Canon PowerShot SX1 IS vergeleken met de andere Canon?
In plaats van de vraag of een tweedehands camera verstandig is, kun je je denk ik beter afvragen of een spiegelreflex verstandig is? Ik bedoel, als ik max. 300 euro te besteden had was ik voor een gloednieuwe bridgecamera gegaan. (hierboven wordt bijv. al de Powershot SX20 IS genoemd... dat ding kost 310 euro)quote:Op maandag 12 april 2010 20:06 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Nou, ik weet niet of het verstandig is om een tweedehands camera te kopen? Ik wil gewoon een goede camera zonder defecten enzo
Dat het weinig geld is snap ik ook wel, maar ik ben een arme student
Ik heb altijd een Minolta "gewone" spiegelreflex gehad, en dat beviel me heel erg goedquote:Op maandag 12 april 2010 20:28 schreef jack4ya het volgende:
Arme student is niets mis mee, maar waarom wil je een dslr?
Wil je beginnen met het aanleggen van een hobby?
Wil je 'momenten vangen'?
Wil je 'platen maken'?
Zonder een toestel of functies te noemen, wat wíl je met een fototoestel?
Ahh oke!quote:Op maandag 12 april 2010 21:31 schreef jack4ya het volgende:
Dat is dusdanig gevarieerd dat ik je idd een bridge zou adviseren. Want dat red je dan makkelijker. Een dslr 'verplicht' je tot meerdere lenzen. En een soort all-in lens en body is toch minimaal 750,-
Bridgemodellen zijn ook geweldig hoor.
Een bridgemodel werkt met een vaste lens... Eigenlijk zit het gewoon tussen een compactcamera en spiegelreflex in; je hebt de uitgebreide instellingsmogelijkheden van een spiegelreflex, maar je hebt de vaste lens en het brede bereik van een compactcamera. (met breed bereik bedoel ik dus dat je met die ene lens zowel groothoek- als tele- of macrofoto's maakt, wat je met een spiegelreflex met één lens niet lukt)quote:Op maandag 12 april 2010 21:33 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Edit: misschien een stomme vraag, maar kan je op een bridge ook objectieven wisselen? Of is het een vastzittend ding?
| 1 2 3 4 | ¤ 919,- Canon 70-200 f4L USM IS ¤ 1028,- Canon 70-200 f2.8L USM ¤ 619,- Sigma AF 70-200/2.8 EX DG APO MACRO II HSM |
Je beseft je dat dit full-frame lenzen zijn en je een crop-camera hebt?quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:23 schreef Cryothic het volgende:
Niet zo zeer een camera, maar meer een lens.
[...]
Ik bezef mij weldegelijk dat ik een cropcamera heb jaquote:Op dinsdag 20 april 2010 11:23 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Je beseft je dat dit full-frame lenzen zijn en je een crop-camera hebt?
Daarnaast is het misschien handig om even te vertellen waarvoor je de lens wilt gaan gebruiken voor een evt. advies (wat van iemand anders moet komen, want ik ben geen canon-kenner).
En wat vind je zoal kut aan je 55-250?quote:Op dinsdag 20 april 2010 11:31 schreef Cryothic het volgende:
[..]
Ik bezef mij weldegelijk dat ik een cropcamera heb ja
Maar ik ben nou eenmaal niet zo te spreken over de kwaliteit van m'n EF-S 55-250 die ik nu heb.
Wat gebruik betreft: voor het aller grootste deel zal ie ongetwijfeld gebruikt worden om spelende kinderen te fotograferen (m'n eigen kinderen, voor t geval er fouten beelden ontstaan).
En natuurlijk de dagjes uit (ik wil in september denk ik naar de MonsterJam, en misschien nog een keertje zandvoort).
Wat maakt het uit dat het FF lenzen zijn??? Is alleen maar handig, zo lang het bereik maar geschikt is voor je doel. Een crop camera gebruikt juist het beste stuk glas, het midden, en laat de hoeken ongebruikt. Ik gebruik maar twee lenzen die speciaal voor crop zijn, een 4.5 Circulair fisheye, en een 10-20 Wide angle lens.quote:Op dinsdag 20 april 2010 11:23 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Je beseft je dat dit full-frame lenzen zijn en je een crop-camera hebt?
Daarnaast is het misschien handig om even te vertellen waarvoor je de lens wilt gaan gebruiken voor een evt. advies (wat van iemand anders moet komen, want ik ben geen canon-kenner).
Fout, mm van lenzen worden altijd in full frame weergegeven, ook als ze alleen op crop passen. dus de 55-250 is op crop 88-400. Dus de 70-200 heeft minder bereik dan de 55-250quote:Op dinsdag 20 april 2010 11:51 schreef infp2009 het volgende:
[..]
En wat vind je zoal kut aan je 55-250? Te weinig bereik? Want 70-200 wordt 112-320, dus dat zou wel moeten iig.
Lees de theorie nog maar eens door, voor dat je advies geeftquote:Op dinsdag 20 april 2010 12:41 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Je kunt die 55-250 niet gebruiken op full-frame, die vult het frame niet volledig. Dus omrekenen naar full-frame heeft geen zin (maar dat zou dan ook delen door 1,6 zijn bij Canon). Terugrekenen van full-frame naar crop heeft wel zin, omdat je frame kleiner is. Dan heeft een full-frame lens dus de framing van een langere lens.
Maybe zat ik een beetje te slapen, iddquote:Op dinsdag 20 april 2010 12:56 schreef Marc H het volgende:
Lees de theorie nog maar eens door, voor dat je advies geeft
Ik las (op dPreview.com) dat die sigma wat softer is op 200mm.quote:Op dinsdag 20 april 2010 12:56 schreef Marc H het volgende:
[..]
Wat wel een verschil kan uitmaken is dat de canon een focus limiter heeft, en de sigma niet. Een focus limiter beperkt het zoekbereik van de lens, waardoor hij sneller kan focussen.
Mijn eerste (spiegelreflex) gedachte bij het feit dat je gebouwen in zijn geheel er op wilt krijgen gaat naar een Full Frame camera, deze hebben geen cropfactor, dus met een groothoeklens zal je veel meer kunnen pakken als met camera's die wel een cropfactor hebben.quote:Op woensdag 21 april 2010 11:29 schreef Maere het volgende:
Nieuwe camera gezocht:Gebouwen kwalitatief goed fotograferen voor website Bij gebouwen binnen en buiten onderdelen snel even fotograferen voor rapportages/situatieoverzichten Klein en handzaam Goedkoop maar zeker wel voldoen aan bovenstaande eisen
Zelf heb ik er geen verstand van en wil graag eerst weten waar ik over praat voordat ik bij een winkel naar binnen stap. En ik eerst ook al een aantal camera's kan vinden bij de gestelde eisen zodat ik wat vergelijkingsmateriaal heb.
Tot nu toe kom ik er niet echt uit, wil graag iets meer dan onze vorige kon bieden. Dit met name voor gebouwen in zijn geheel te fotograferen waarbij het moeilijk is vanuit sommige posities het gebouw er geheel op te krijgen omdat je bijvoorbeeld niet verder weg kan staan of rijdende auto's ervoor langs wilt ontwijken.
Daarnaast is prijs en vooral handzaamheid wel de doorslaggevende factor voor snel even een foto maken van een situatie. Dit omdat dat het meest gebruikt gaat worden en hiervoor handzaamheid wordt gezocht. Een nieuwe website is in opbouw en daar moeten af en toe goede foto's op worden gezet, de vraag is of de prijs voor de camera afweegt tegen de kwaliteit van de foto.
Mijn vraag is welke camera's hiervoor zijn aan te raden en waarom juist die geschikt zou zijn? Misschien staat hier al iets op in de afgelopen 20 topics maar met de zoekactie kwam ik niet zo één twee drie tegen wat ik zocht.
Hoi, bedankt voor het meedenken. De camera die jij opnoemt zit toch zeker aan de grens van de prijs die men ervoor uit wil geven tenzij ik erg goede argumenten aankan dragen voor meer... maar die prijs is wat ik ook al tegenkwam en meestal nog wel meer. Dus het is prettig al een eerste camera te horen te krijgen die mogelijk aan alle eisen voldoet. Ziet er goed uit als ik zo eens op zoek ga naar wat er over verteld wordt. Klein, groothoek en tot nu toe de meest redelijke prijs hiervoor. Hij scoort ook erg goed op beeldkwaliteit, normaal zou ik persoonlijk daar wel voor gaan maar in deze situatie is dat wellicht niet nodig en kan dat nog schelen in de prijs hopelijk die ervoor uitgegeven hoeft te worden.quote:Op woensdag 21 april 2010 11:37 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Mijn eerste (spiegelreflex) gedachte bij het feit dat je gebouwen in zijn geheel er op wilt krijgen gaat naar een Full Frame camera, deze hebben geen cropfactor, dus met een groothoeklens zal je veel meer kunnen pakken als met camera's die wel een cropfactor hebben.
Echter de prijs ligt wel in een hoger sigment, zeker de lenzen ervoor.
En is ook zeker niet klein.
Nu heb ik ook een klein pocketcameratje die een 24mm groothoeklens heeft, een Panasonic FX37, deze heeft ook best wel een breed bereik, maar presteert binnen bij wat minder licht niet al te best
Mocht het niet uitmaken dat je binnen voor die onderdelen je flitser moet gebruiken, is dat wellicht iets.
edit: je kan er natuurlijk ook aan denken dat je meerdere foto's maakt van een groot gebouw en die later met een panoramaprogamma aan elkaar stitch't
Hier een leuk voorbeeld waarin 2 van jouw vragen in 1 foto worden belicht.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:42 schreef Maere het volgende:
[..]
In principe is de kwaliteit niet erg belangrijk voor de rapportages en soms vallen foto's die men nu maakt binnen erg donker uit maar kan ik ze vaak nog wel duidelijker krijgen door ze met een programma simpelweg wat lichter te maken, wel vallen scheuren in een muur soms wat weg en zijn niet goed zichtbaar maar weet niet of dat erger wordt met juist wel gebruik van de flitser of dat het ligt aan andere zaken? Verder maakt wel gebruik van flitser niet zo uit. Het hoeft niet erg professioneel kwalitatief ook te zijn zeg maar.
Gebouw zelf kan ik nog wel "recht" maken met een programma als hij boven toeloopt of zo maar meestal wil de omgeving niet zo goed mee.
Panoramoprogramma's heb ik nog nooit gebruikt. Maar vaak kan ik maar op 1 plek een beetje foto nemen zonder dat een grote boom of ander gebouw in de weg staat of een heel scala aan verkeersborden er allemaal voor staan. Vervormt dat niet teveel de bomen als je eerst het midden, dan de linkerzijkant van dezelfde plek en dan de bovenkant van het gebouw fotografeert? Zo op het eerste oog zou ik denken dat dat wel vrij lastig wordt. Maar nogmaals nog nooit geprobeerd met een programma.
Hmm, is dat wel helemaal waar?quote:Op woensdag 21 april 2010 11:37 schreef Xlarge het volgende:
Mijn eerste (spiegelreflex) gedachte bij het feit dat je gebouwen in zijn geheel er op wilt krijgen gaat naar een Full Frame camera, deze hebben geen cropfactor, dus met een groothoeklens zal je veel meer kunnen pakken als met camera's die wel een cropfactor hebben.
Je hebt zeker gelijk, dat je zo hetzelfde bereik hebt.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:37 schreef Omniej het volgende:
[..]
Hmm, is dat wel helemaal waar?
Ik bedoel, als ik even naar Canon kijk (simpelweg omdat ik met dat merk het best bekend ben) kom je op een 5D uit en bijvoorbeeld een 16-35 of 17-40 groothoek. Dan ben je een behoorlijke bak geld kwijt.
Ga je voor een willekeurige cropcamera met een 10mm groothoek erop, dan heb je met de cropfactor van 1,6 meegerekend nog dezelfde beeldhoek als met de 16mm op FF. Maar uiteraard wel voor een fractie van de prijs. (en volgens mij ook meer de prijs waarvoor hij een camera zoekt)
Om even mijn debacle van laatst te revancheren. Volgens mij is op full-frame 12mm de grootste groothoek die je kunt krijgen, en dat is een voigtlander-lens dus voor screw/M-mount.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:58 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Nu weet ik om eerlijk te zijn niet precies tot welke hoek een 5D aankan, maar ik kan me voorstellen dat daar ook 10-20 mm lenzen voor zijn.
Maar je hebt zeker een punt, en het moet een flink gebouw zijn wil je die niet kunnen vastleggen met een cropcamera en een 10mm lens.
Wow, dat ziet er inderdaad erg helder en met groot bereik uit! Ik heb even opgezocht hoe dat werkt en moet zeggen daar had ik nog niet eerder van gehoord. Leuke techniek.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:15 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Hier een leuk voorbeeld waarin 2 van jouw vragen in 1 foto worden belicht.
Het is misschien een idee om te kijken naar de foto's die binnen worden gemaakt om gebruik te maken van HDR foto's, kijk eens op het internet voor de techniek.
Vooral kleine details als scheuren e.d. worden goed zichtbaar aangezien de donkere hoeken in gebouwen komen te vervallen, of minder worden.
Onderstaande foto (L'opera Parijs) van mij gebuikt die techniek, het vereist alleen wel een statief, of minstens een stabiele ondergrond waarbij je je camera niet beweegt.
Onderstaande foto is ook opgemaakt uit meerdere foto's die ik met een panoramaprogramma aan elkaar heb geplakt, als je dit tot zekere mate doet is er geen vervorming.
De panoramaprogamma's van tegenwoordig zijn ook erg slim, je kan meerdere foto's maken in het wilde weg, en het programma plakt ze netjes aan elkaar, hij herkent bepaalde punten.
Ik denk alleen wel dat je altijd uit dezelfde positie moet schieten, volgens mij werkt het niet wanneer je uit verschillende posities schiet.
erop klikken maakt hem groter
[ afbeelding ]
Ja maar die 8-16 is dus geen fisheye!quote:Op woensdag 21 april 2010 14:23 schreef Marc H het volgende:
Sigma maakt ook een 4.5mm Circulair Fisheye... voor crop camera':
[ afbeelding ]
Een willekeurige cropcamera met groothoek er op is dus altijd wel nog groter dan de nu aangeraden pocketcamera. Die prijs blijft belangrijk maar de grootte ook. Hij hoeft niet superklein te zijn maar een pocketcameraatje heeft duidelijk hier de voorkeur. Zijn er camera's die jij nog klein genoeg vindt om zeg maar bijna in de binnenzak mee te nemen en die toch een gebouw er op kunnen zetten voor die belangrijke prijs?quote:Op woensdag 21 april 2010 13:37 schreef Omniej het volgende:
[..]
Hmm, is dat wel helemaal waar?
Ik bedoel, als ik even naar Canon kijk (simpelweg omdat ik met dat merk het best bekend ben) kom je op een 5D uit en bijvoorbeeld een 16-35 of 17-40 groothoek. Dan ben je een behoorlijke bak geld kwijt.
Ga je voor een willekeurige cropcamera met een 10mm groothoek erop, dan heb je met de cropfactor van 1,6 meegerekend nog dezelfde beeldhoek als met de 16mm op FF. Maar uiteraard wel voor een fractie van de prijs. (en volgens mij ook meer de prijs waarvoor hij een camera zoekt)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |