abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 maart 2010 @ 16:37:37 #1
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_78779580
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  vrijdag 5 maart 2010 @ 16:38:12 #2
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_78779599
omdat jij de vorige heb volgespamd!
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:18:02 #3
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78786198
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er was eens....
  zaterdag 6 maart 2010 @ 04:22:27 #4
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_78805410
ik wil dit SC!!
die andere zuigt
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_78807651
Ja, laten we inderdaad maar lekker met deze verder gaan. Dan ligt de focus namelijk niet op bladieblabla van vrouwen die nog lang niet bij Defensie zitten.
pi_78808813
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:32 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Survivalfase met een artic slaapzak?
Geen fase, gewoon survivaltraining en de normale M90 slaapzak.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 13:10:49 #7
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_78811521
M90 is er toch uit??
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_78812855
Geen idee, ik heb dat ding al 5 jaar liggen.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 14:35:01 #9
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_78814053
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 11:29 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Geen fase, gewoon survivaltraining en de normale M90 slaapzak.
Bij ons was de slaapzak het eerste wat ingeleverd moest worden bij het survivalen, je had alleen je waterdichte bivibag.
Van slapen was dan ook geen sprake.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_78814547
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:35 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Bij ons was de slaapzak het eerste wat ingeleverd moest worden bij het survivalen, je had alleen je waterdichte bivibag.
Van slapen was dan ook geen sprake.
In onze omstandigheden had dat een zekere dood betekent.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 15:05:10 #11
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_78815120
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:48 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

In onze omstandigheden had dat een zekere dood betekent.
Wij hadden een week na de survivalfase de -38 aangetikt 's ochtends. Dan merk je dat zelfs de artic slaapzak in een extreme cold weather tent niet meer volstaat...
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_78819329
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 13:10 schreef Pumatje het volgende:
M90 is er toch uit??
Nieuwelingen krijgen hem idd niet meer en de mensen die hem nog wel hebben zouden hem in moeten leveren en het SMP pakket krijgen.

Ik heb die M90 ook nog en die lever ik echt niet in, dat ding is geweldig! die nieuwe slaapzak vind ik echt niks, zeker als je ook de lakenzak gebruikt heb je 10 minuuten nodig om jezelf uit dat apparaat te bevrijden. En das niet echt praktisch als je alarm krijgt
  zaterdag 6 maart 2010 @ 17:27:55 #13
211797 Esses
Splendide mendax
pi_78819364
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 17:27 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Nieuwelingen krijgen hem idd niet meer en de mensen die hem nog wel hebben zouden hem in moeten leveren en het SMP pakket krijgen.

Ik heb die M90 ook nog en die lever ik echt niet in, dat ding is geweldig! die nieuwe slaapzak vind ik echt niks, zeker als je ook de lakenzak gebruikt heb je 10 minuuten nodig om jezelf uit dat apparaat te bevrijden. En das niet echt praktisch als je alarm krijgt
"lever ik echt niet in" ?
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_78819421
Ik heb al 2 jaar een inleveropdracht staan en die blijft staan zolang ik bij de baas ben

mischien koop ik tijdens de landmachtdagen wel een ouwe afgetrapte M90 bij domeinen en lever die in, maar zolang ik bij de baas ben houdt ik mn M90
  zaterdag 6 maart 2010 @ 17:32:53 #15
211797 Esses
Splendide mendax
pi_78819563
Grrr
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:18:51 #16
269091 Deathwings
No such thing as overkill
pi_78823352
De lakenzak in de nieuwe slaapzak is zeker een onding, ken ook niemand die hem er in heeft zitten.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 20:00:47 #17
211797 Esses
Splendide mendax
pi_78824694
Pumatje ik heb een nieuwe bril gevonden:
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zaterdag 6 maart 2010 @ 20:17:37 #18
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78825215
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 10:31 schreef Lightning_NL het volgende:
Ja, laten we inderdaad maar lekker met deze verder gaan. Dan ligt de focus namelijk niet op bladieblabla van vrouwen die nog lang niet bij Defensie zitten.
Er was eens....
  zaterdag 6 maart 2010 @ 20:29:02 #19
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78825645
Rave ik heb een paar dagen in de Laro mogen rondrijden, wat een prachtding
  zaterdag 6 maart 2010 @ 20:35:48 #20
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78825879
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:29 schreef Erasmo het volgende:
Rave ik heb een paar dagen in de Laro mogen rondrijden, wat een prachtding
Ik moest natuurlijk ff googlen hoe of wat het was..

Maar waarom snap ik niet dat dat zo prachtig is?
Er was eens....
  zondag 7 maart 2010 @ 09:16:21 #21
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78839250
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 10:31 schreef Lightning_NL het volgende:
Ja, laten we inderdaad maar lekker met deze verder gaan. Dan ligt de focus namelijk niet op bladieblabla van vrouwen die nog lang niet bij Defensie zitten.
In je kruis getast jochie?

Je bent wel erg verzuurd de laatste tijd namelijk.
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_78840255
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:05 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Wij hadden een week na de survivalfase de -38 aangetikt 's ochtends. Dan merk je dat zelfs de artic slaapzak in een extreme cold weather tent niet meer volstaat...
Had je een tent dan bij het survivallen?
pi_78840282
quote:
Op zondag 7 maart 2010 09:16 schreef Lotusss het volgende:

[..]

In je kruis getast jochie?

Je bent wel erg verzuurd de laatste tijd namelijk.
Ummm... Van in m'n kruis getast worden word ik niet zuur hoor. Maar ik doe niet verzuurd, ik vind het gewoon jammer dat twee burgermeiden zich hier helemaal in de topics inmengen en alle aandacht naar zich toe proberen te trekken.
  zondag 7 maart 2010 @ 11:32:49 #24
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78841401
quote:
Op zondag 7 maart 2010 10:39 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Ummm... Van in m'n kruis getast worden word ik niet zuur hoor. Maar ik doe niet verzuurd, ik vind het gewoon jammer dat twee burgermeiden zich hier helemaal in de topics inmengen en alle aandacht naar zich toe proberen te trekken.
Nuff said.
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
  zondag 7 maart 2010 @ 13:13:42 #25
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_78844234
quote:
Op zondag 7 maart 2010 10:37 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Had je een tent dan bij het survivallen?
Nope, brushwood/snowhole. Maar bij ons was het alleen een fase en geen complete training.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_78844291
Ok dan cool. Wij moeten een zogenaamde quincy bouwen. Ziet eruit als een iglo. Wel een hele dag werk als je er eentje voor 3 personen moet maken
  zondag 7 maart 2010 @ 13:17:01 #27
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_78844344
Yep, quincy voor als er te weinig sneeuw ligt, op een grote hoop gooien, in laten zakken en uitgraven toch?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zondag 7 maart 2010 @ 17:17:51 #28
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78852306
quote:
Op zondag 7 maart 2010 10:39 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Ummm... Van in m'n kruis getast worden word ik niet zuur hoor. Maar ik doe niet verzuurd, ik vind het gewoon jammer dat twee burgermeiden zich hier helemaal in de topics inmengen en alle aandacht naar zich toe proberen te trekken.
Naja zeg ...

Een beetje lol trappen en gek doen is meteen aandacht op eisen? Kom op hé..
Er was eens....
pi_78855753
Morgen beginnen aan de EMMV

einde bericht
Peace through power!!
  zondag 7 maart 2010 @ 19:00:43 #30
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78855801
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:59 schreef RaptoR-X het volgende:
Morgen beginnen aan de EMMV

einde bericht
Succes!!!
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_78856727
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:17 schreef Rave_NL het volgende:
Yep, quincy voor als er te weinig sneeuw ligt, op een grote hoop gooien, in laten zakken en uitgraven toch?
Als er te weinig sneeuw ligt? Je hebt best veel nodig voor een quincy hoor. Je moet een heuvel scheppen met ongeveer een diameter van 5 meter en 2 meter hoog, terwijl je dit continu moet aanstampen zodat alles lekker fijngedrukt is, en inderdaad uitgraven tot je wanden zo'n 30 cm dik zijn (eerst dus takjes 30 cm erin drukken).
  zondag 7 maart 2010 @ 19:42:02 #32
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_78857367
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:27 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Als er te weinig sneeuw ligt? Je hebt best veel nodig voor een quincy hoor. Je moet een heuvel scheppen met ongeveer een diameter van 5 meter en 2 meter hoog, terwijl je dit continu moet aanstampen zodat alles lekker fijngedrukt is, en inderdaad uitgraven tot je wanden zo'n 30 cm dik zijn (eerst dus takjes 30 cm erin drukken).
voor als er te weinig sneeuw ligt voor een snowhole/trench etc. dus maak je een heuveltje.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zondag 7 maart 2010 @ 19:42:35 #33
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_78857392
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:59 schreef RaptoR-X het volgende:
Morgen beginnen aan de EMMV

einde bericht
wat voor functie?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_78858270
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:42 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

wat voor functie?
Matroos Operationele Dienst
Peace through power!!
  zondag 7 maart 2010 @ 20:01:54 #35
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78858327
quote:
Op zondag 7 maart 2010 20:00 schreef RaptoR-X het volgende:

[..]

Matroos Operationele Dienst
Nice. Nogmaals: succes!
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_78858839
quote:
Op zondag 7 maart 2010 20:01 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Nice. Nogmaals: succes!

Zal wel lukken denk ik
Peace through power!!
  maandag 8 maart 2010 @ 10:29:27 #37
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78879848
En vind je het nog een beetje leuk Raptor?


Do want:

  maandag 8 maart 2010 @ 10:52:51 #38
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78880677
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:29 schreef Erasmo het volgende:
En vind je het nog een beetje leuk Raptor?


Do want:

[ afbeelding ]
Ik wil ook dat apparaat

Past zo goed bij mijn karakter
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_78889004
The chainsaw bayonet from hell
  maandag 8 maart 2010 @ 15:32:21 #40
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78891725
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:35 schreef Maitje het volgende:

[..]

Ik moest natuurlijk ff googlen hoe of wat het was..

Maar waarom snap ik niet dat dat zo prachtig is?
Wel in terrein he
  maandag 8 maart 2010 @ 15:45:55 #41
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78892315
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:32 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Wel in terrein he
Oke.. ja dan is het gaaf!
Er was eens....
pi_78913006
lig nu in me nest op erfprins ik hou jullie wel een beetje op de hoogte....als dat lukt :p
Peace through power!!
pi_78913578
Wat is EMMV eigenlijk? Elementaire Militaire Maritieme......Vlotbouwcursus?

Beetje gegoogled, niks kunnen vinden, ga nu slapen...

Succes ermee in ieder geval.
  maandag 8 maart 2010 @ 23:11:03 #44
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78914278
Vorming
  maandag 8 maart 2010 @ 23:57:29 #45
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78915889
quote:
Op maandag 8 maart 2010 23:11 schreef Erasmo het volgende:
Vorming
Dat dus. Dat wist ik zelfs. Als vrouwelijke blonde burger (vbb).

Damn.
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_78918546
Rare afkorting dan eigenlijk. Dus eigenlijk gewoon een AMO, alleen moet de Marine een eigen afkorting verzinnen?

Ik ging er van uit dat het ook gewoon AMO/IMO/whatever zou heten, daarom dacht ik dat het niet vorming zou zijn.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 12:30:12 #47
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78925817
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de amo bij luchtmobiele eenheid afgekort wordt tot AMOL...
Er was eens....
  dinsdag 9 maart 2010 @ 12:39:31 #48
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78926134
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 06:36 schreef Lightning_NL het volgende:
Rare afkorting dan eigenlijk. Dus eigenlijk gewoon een AMO, alleen moet de Marine een eigen afkorting verzinnen?

Ik ging er van uit dat het ook gewoon AMO/IMO/whatever zou heten, daarom dacht ik dat het niet vorming zou zijn.
Hoezo raar? Elementaire Militaire Maritieme Vorming, gewoon helder toch?

Het is wezenlijk anders dan de AMO daarom heet het ook anders.
pi_78941412
hier nog volk dat morgen naar de KMA komt, of daar al is?
Blood Sugar Sex Magik
pi_78949979
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 12:30 schreef Maitje het volgende:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de amo bij luchtmobiele eenheid afgekort wordt tot AMOL...
AMO Luchtmobiel he....
voor de rest is het ook AMO....KL, KLU en KMAR...mariniers is EVO?
Kct....VO, ECO, VCO
pi_78950301
Ik verveel me.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 22:38:17 #52
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78951479
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:16 schreef Lightning_NL het volgende:
Ik verveel me.
Ik ook. Neuken?
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_78951486
Hmmmmmm, geil?

[ Bericht 74% gewijzigd door thesystem op 09-03-2010 22:45:49 ]
pi_78952131
Zo. Die is duidelijk.

Dat verwacht je niet zo gauw van een meid.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 22:55:16 #55
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78952405
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Zo. Die is duidelijk.

Dat verwacht je niet zo gauw van een meid.
Ach, ik ben geen standaard meid.
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_78952522
Denk toch dat ik het op dit moment moet houden bij porno en m'n hand.

D'oh!



Doordeweeks sucks.
  Moderator dinsdag 9 maart 2010 @ 22:58:11 #57
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78952543
lol @ dit topic!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 22:58:37 #58
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78952565
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:57 schreef Lightning_NL het volgende:
Denk toch dat ik het op dit moment moet houden bij porno en m'n hand.

D'oh!



Doordeweeks sucks.
Doordeweeks zuigt juist niet. Daarom moet je het met je hand doen. Of je mist een paar ribben, dat kan ook.
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_78952643
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:58 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Doordeweeks zuigt juist niet. Daarom moet je het met je hand doen. Of je mist een paar ribben, dat kan ook.
Ja ok... Het zuigt niet.
  Moderator dinsdag 9 maart 2010 @ 23:00:21 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78952654
pak gewoon de trein en maak die kerel een beetje vrolijk, dan doet hij misschien ook is vrolijk op fok!

en pics or it did not happen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_78952711
Haha,

ik kan best wel vrolijk doen op fok hoor. Mja, meestal verveel ik me de tyfus.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:02:48 #62
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78952774
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:00 schreef sp3c het volgende:
pak gewoon de trein en maak die kerel een beetje vrolijk, dan doet hij misschien ook is vrolijk op fok!

en pics or it did not happen
Of hij zoekt even een sletje in de buurt

Ik ga écht niet reizen om een vreemde een pijpbeurt te geven
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_78952798
weheheheh
pi_78952850
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:02 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Of hij zoekt even een sletje in de buurt

Ik ga écht niet reizen om een vreemde een pijpbeurt te geven
Zie je maar hoe mensen over je denken hier.

  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:04:35 #65
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78952860
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:11 schreef thesystem het volgende:

[..]

AMO Luchtmobiel he....
voor de rest is het ook AMO....KL, KLU en KMAR...mariniers is EVO?
Kct....VO, ECO, VCO
Ik wordt echt depri van al die afkortingen.. Google is mijn beste vriend
Er was eens....
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:05:35 #66
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78952915
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:00 schreef sp3c het volgende:
pak gewoon de trein en maak die kerel een beetje vrolijk, dan doet hij misschien ook is vrolijk op fok!

en pics or it did not happen
Er was eens....
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:06:07 #67
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78952946
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:04 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Zie je maar hoe mensen over je denken hier.

Schat, ik weet precies hoe mensen over me denken, en I don't give a fuck. Als ik dat wel deed, dan zou ik het niet volhouden in een mannenwereld.
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
  Moderator dinsdag 9 maart 2010 @ 23:06:11 #68
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78952947
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:01 schreef Lightning_NL het volgende:
Haha,

ik kan best wel vrolijk doen op fok hoor. Mja, meestal verveel ik me de tyfus.
het gaat me eigenlijk vooral om de foto's
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_78952956
Afkortingen zuigen ook bij Defensie. Ik word er zelf ook strontziek van. Eigenlijk zou er een intranet site a la Wikipedia moeten bestaan, met alle afkortingen uitgelegd.
pi_78952989
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

het gaat me eigenlijk vooral om de foto's
Je bent een viezerik.
pi_78953013
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:04 schreef Maitje het volgende:

[..]

Ik wordt echt depri van al die afkortingen.. Google is mijn beste vriend
aaah mijn excusesssss
maar ben t zo gewend......
CG berekenen; arm - lemac : mac x 100
pi_78953022
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:06 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Schat, ik weet precies hoe mensen over me denken, en I don't give a fuck. Als ik dat wel deed, dan zou ik het niet volhouden in een mannenwereld.
Ik denk niet dat je wil dat mannen denken dat je een slet bent. Toch?
  Moderator dinsdag 9 maart 2010 @ 23:07:41 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78953029
probleem is dat iedereen op pelotons niveau eigen afkortingen bedenkt voor alles van landmacht tot schijten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:07:53 #74
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78953039
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:06 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Je bent een viezerik.
Alle mannen zijn viezeriken. En de vrouwen stiekem ook, alleen dat is net zo'n taboe als dat vrouwen poepen.

Vrouwen zijn dus geen viezeriken.
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
  Moderator dinsdag 9 maart 2010 @ 23:08:11 #75
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78953050
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:06 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Je bent een viezerik.
je weet de helft nog niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_78953062
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:07 schreef thesystem het volgende:

[..]

aaah mijn excusesssss
maar ben t zo gewend......
CG berekenen; arm - lemac : mac x 100
Wat?
pi_78953096
hmmmmm, vaker zijn vrouwen nog wel wat viezer als mannen hoor
pi_78953110
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:07 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Alle mannen zijn viezeriken. En de vrouwen stiekem ook, alleen dat is net zo'n taboe als dat vrouwen poepen.

Vrouwen zijn dus geen viezeriken.
inderdaad want vrouwen schijten niet.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:09:46 #79
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78953131
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:07 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je wil dat mannen denken dat je een slet bent. Toch?
Ik weet dat ik het NIET ben. Eerder de kant van "non" op zeg maar. Bij mannen ben je óf een slet, óf een frigide kut. En men mag me slet noemen wat ik wil, ik weet toch wel dat ik een frigide kut ben
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_78953135
nee, ze kakken
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:10:40 #81
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78953162
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:09 schreef thesystem het volgende:
nee, ze kakken
ECHT NIET!
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_78953167
Cg; center of gravity....
Waar ligt t zwaarte punt in t vliegtuig
En dat doe je met de formule:
Arm - lemac : mac x 100
pi_78953172
wat dan? poepen?
pi_78953203
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:09 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Ik weet dat ik het NIET ben. Eerder de kant van "non" op zeg maar. Bij mannen ben je óf een slet, óf een frigide kut. En men mag me slet noemen wat ik wil, ik weet toch wel dat ik een frigide kut ben
Non? Dat is dan weer een beetje jammer.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:12:27 #85
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78953244
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:11 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Non? Dat is dan weer een beetje jammer.
Alleen ik geloof niet en ik misbruik geen kinderen. Dus houden we het maar op "frigide kut". Iets accurater.
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_78953258
Ja, dat CG Center of Gravity betekent snap ik ook nog wel... Werk ik vrijwel dagelijks mee. Maar lemac en mac zeggen mij niks.
  Moderator dinsdag 9 maart 2010 @ 23:12:55 #87
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78953259
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:11 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Non? Dat is dan weer een beetje jammer.
ja dat scheelt wel in hoogst haalbare binnen de krijgsmacht als dame hoor

sld1 max denk ik
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_78953286
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:12 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Alleen ik geloof niet en ik misbruik geen kinderen. Dus houden we het maar op "frigide kut". Iets accurater.
Ok. Frigide kut.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:15:13 #89
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78953364
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:12 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat scheelt wel in hoogst haalbare binnen de krijgsmacht als dame hoor

sld1 max denk ik
I know. Jezelf omhoogneuken is toch de meest makkelijke manier. Laat ik nou net iets andere normen en waarden hebben.
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
  Moderator dinsdag 9 maart 2010 @ 23:20:36 #90
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78953621
lol
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_78953660
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:12 schreef Lightning_NL het volgende:
Ja, dat CG Center of Gravity betekent snap ik ook nog wel... Werk ik vrijwel dagelijks mee. Maar lemac en mac zeggen mij niks.
Lemac: De afstand van de Datum reference line voor de neus tot waar mac begint
Mac (mean aerodynamic chord): het gemiddelde van 5 vleugelribben genomen over 5 gelijke stukken van de vleugel

C130H
Lemac: 487.4
mac: 164.5

Arm: 523.6 (hier op kom je door het totale moment te delen van t vliegtuig door het totale gewicht van t vliegtuig en dan x 1000 te doen (aangezien de moment met 1000 zijn verkleind )

523.6 - 487.4 = 36.2
36.2 / 164.5 = 0.220060790
0.220060790 x 100 = 22.0060790
22.0060790 = 22 % Mac
  Moderator dinsdag 9 maart 2010 @ 23:22:26 #92
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78953690
ja tijd om te slapen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_78954691
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:21 schreef thesystem het volgende:

[..]

Lemac: De afstand van de Datum reference line voor de neus tot waar mac begint
Mac (mean aerodynamic chord): het gemiddelde van 5 vleugelribben genomen over 5 gelijke stukken van de vleugel

C130H
Lemac: 487.4
mac: 164.5

Arm: 523.6 (hier op kom je door het totale moment te delen van t vliegtuig door het totale gewicht van t vliegtuig en dan x 1000 te doen (aangezien de moment met 1000 zijn verkleind )

523.6 - 487.4 = 36.2
36.2 / 164.5 = 0.220060790
0.220060790 x 100 = 22.0060790
22.0060790 = 22 % Mac
Doesn't make much sense to me.

Wat betekent 22% mac dan?


Het klinkt allemaal heel interessant, maar volgens mij zegt het niets en al helemaal niets over de CG van een vliegtuig.
Of betekent die 22% mac dat op 22% van de vleugel (vanaf de leading edge gezien) het aerodynamische middelpunt ligt?

[ Bericht 4% gewijzigd door Lightning_NL op 09-03-2010 23:56:06 ]
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:50:52 #94
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78954810
Morgen weer naar pleuncity
pi_78954948
which is?
  woensdag 10 maart 2010 @ 00:46:43 #96
211797 Esses
Splendide mendax
pi_78956354
Oirschot?

OVERIGENS AMO KMar is geen AMO maar AMBV om t ingewikkeld te maken (reactie op posts terug)
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  woensdag 10 maart 2010 @ 10:08:40 #97
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78961116
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:21 schreef thesystem het volgende:

[..]

Lemac: De afstand van de Datum reference line voor de neus tot waar mac begint
Mac (mean aerodynamic chord): het gemiddelde van 5 vleugelribben genomen over 5 gelijke stukken van de vleugel

C130H
Lemac: 487.4
mac: 164.5

Arm: 523.6 (hier op kom je door het totale moment te delen van t vliegtuig door het totale gewicht van t vliegtuig en dan x 1000 te doen (aangezien de moment met 1000 zijn verkleind )

523.6 - 487.4 = 36.2
36.2 / 164.5 = 0.220060790
0.220060790 x 100 = 22.0060790
22.0060790 = 22 % Mac
Je maakt mijn dag weer goed!

(google, waar zijt gij!?)
Er was eens....
pi_78979889
die 22% geven idd aan dat je op 22% in het mean aerodynamic chord zit
Als je die dan weer omrekend naar de arm dan weet je waar het CG in het vliegtuig zit mbt de datum reference line (een denkbeeldige lijn voor de neus van t vliegtuig)
Je moet je % mac weten ivm het limiet wat ligt op het vliegtuig.....als je dan buiten die range valt mag je niet vliegen.


Sja, thats my job.....
Mac uitrekenen...en alles wat erbij komt
pi_78980828
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:35 schreef thesystem het volgende:
die 22% geven idd aan dat je op 22% in het mean aerodynamic chord zit
Als je die dan weer omrekend naar de arm dan weet je waar het CG in het vliegtuig zit mbt de datum reference line (een denkbeeldige lijn voor de neus van t vliegtuig)
Je moet je % mac weten ivm het limiet wat ligt op het vliegtuig.....als je dan buiten die range valt mag je niet vliegen.


Sja, thats my job.....
Mac uitrekenen...en alles wat erbij komt
Klinkt niet alsof je 100% weet hoe het precies in elkaar zit... Ik weet het ook niet allemaal precies hoor, maar volgens mij begint je datum reference line op een punt op, of voor de neus en loopt door naar achteren, niet alleen ervoor. De mac-waarde hoef je toch nooit uit te rekenen? Dat is toch gewoon een vaste design-waarde? Tenzij de vorm van de vleugel verandert. Maar op dat moment heb je een groter problem denk ik.
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:00:45 #100
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78980858
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:35 schreef thesystem het volgende:
die 22% geven idd aan dat je op 22% in het mean aerodynamic chord zit
Als je die dan weer omrekend naar de arm dan weet je waar het CG in het vliegtuig zit mbt de datum reference line (een denkbeeldige lijn voor de neus van t vliegtuig)
Je moet je % mac weten ivm het limiet wat ligt op het vliegtuig.....als je dan buiten die range valt mag je niet vliegen.


Sja, thats my job.....
Mac uitrekenen...en alles wat erbij komt
Gelukkig is het jouw werk en niet het mijne..

Jee, haal niets voor niets magere zesjes bij scheitkunde en wiskunde
Er was eens....
pi_78980976
Kheb effe zitten googlen naar MAC, en wat je net allemaal postte klopt niet volgens mij.
Lees deze link eens:

http://www.airfieldmodels(...)erodynamic_chord.htm

Weet je zeker dat je dit voor je werk doet?
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:04:13 #102
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78980979


'Ground Control, please come in. I just lost a wing. Could you please recalculate my MAC values?'
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:06:56 #103
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78981070
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:54 schreef Lightning_NL het volgende:
which is?
Harskamp

Oirschot hoef ik voorlopig niet meer te komen
pi_78983138
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:04 schreef Lightning_NL het volgende:
Kheb effe zitten googlen naar MAC, en wat je net allemaal postte klopt niet volgens mij.
Lees deze link eens:

http://www.airfieldmodels(...)erodynamic_chord.htm

Weet je zeker dat je dit voor je werk doet?
Zeker klopt het, op het vliegtuig waar ik werk is de hele MAC het gemiddelde van 5 koorden genomen over gelijke delen van de vleugel.....zo staat 't in mn TM......
En wat wij berekenen is op hoeeel %MAC 't CG ligt...welke dan weer in een bepaald limiet moet vallen...van 15 tot 30% max afhankelijk van het gross weight.....


Even de perfecte uitleg....
Vanaf de Datum Reference Line (DRL) wordt de LEMAC gemeten
De DRL ligt op t vliegtuig waar ik op werk 130 Inch voor de neus.
Dus vanaf dat punt tot aan 't begin van de MAC is 687.4 Inch

De Mean Aerodynamic Chord (MAC) is het gemiddelde van 5 koorden genomen over de gehele vleugel met gelijke intervallen. Dit kwam uit op 164.5.
164.5 is dus 100% MAC
Wat we dus berekenen is: op hoeveel % MAC ligt het zwaartepunt van het vliegtuig. Dit moet je weten ivm je MAC limieten afhankelijk van het gewicht.
Dit limiet loopt van 15% tot 30%, gewicht afhankelijk.

Een sommetje:
Vliegtuig weegt 130447 Lbs en heeft 94605 momenten/1000
Dat komt uit op een ARM van 725.2 en een MAC van 23%

725.2 - 687.4 / 164.5 x 100 = 22.97872 = 23% Mac

Hopelijk snap je de uitleg nu beter

Oja, p.s......
Onze vleugel heeft geen "pijlstand" of wijziging in hoek zoals bij een 737....we beschikkend over traditionele taps lopende vleugels...C130....

[ Bericht 15% gewijzigd door thesystem op 10-03-2010 19:44:24 ]
pi_78985252
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 19:04 schreef thesystem het volgende:

[..]

Zeker klopt het, op het vliegtuig waar ik werk is de hele MAC het gemiddelde van 5 koorden genomen over gelijke delen van de vleugel.....zo staat 't in mn TM......
En wat wij berekenen is op hoeeel %MAC 't CG ligt...welke dan weer in een bepaald limiet moet vallen...van 15 tot 30% max afhankelijk van het gross weight.....


Even de perfecte uitleg....
Vanaf de Datum Reference Line (DRL) wordt de LEMAC gemeten
De DRL ligt op t vliegtuig waar ik op werk 130 Inch voor de neus.
Dus vanaf dat punt tot aan 't begin van de MAC is 687.4 Inch

De Mean Aerodynamic Chord (MAC) is het gemiddelde van 5 koorden genomen over de gehele vleugel met gelijke intervallen. Dit kwam uit op 164.5.
164.5 is dus 100% MAC
Wat we dus berekenen is: op hoeveel % MAC ligt het zwaartepunt van het vliegtuig. Dit moet je weten ivm je MAC limieten afhankelijk van het gewicht.
Dit limiet loopt van 15% tot 30%, gewicht afhankelijk.

Een sommetje:
Vliegtuig weegt 130447 Lbs en heeft 94605 momenten/1000
Dat komt uit op een ARM van 725.2 en een MAC van 23%

725.2 - 687.4 / 164.5 x 100 = 22.97872 = 23% Mac

Hopelijk snap je de uitleg nu beter

Ik snap je uitleg. Het klopt alleen niet volgens mij.

Datum Reference Line moet gewoon Datum Reference zijn. De lijn die daarvanuit wordt getrokken is dan inderdaad de DRL.
Ik denk ook dat je bedoelt te zeggen ipv '23% MAC' het CG op 23% van de MAC zit. En volgens de A/C limits mag de CG tussen 15% en 30% zitten (bij de lichtere gewichten, neem ik aan)?
De MAC-waarde van een vleugel is een vast gegeven, correct? Dit is namelijk gewoon hoe een vleugel ontworpen is, lijkt mij. Misschien dat dit veranderd als je ordnance onder de vleugels gaat hangen, maar ik denk niet dat dat meeberekend wordt, het past namelijk niet binnen de definitie van de MAC.
Wat jij dus berekent is niet de MAC waarde, maar de CG ten opzichte van de MAC. Correct?
pi_78985528
Yesssss you got it....
Ik bereken op hoeveel %mac de CG ligt....
De DRL is een lijn, die rechtopstaat voor de neus, van daaruit worden de Loadstations gemeten....om het heel makkelijk te zeggen....

http://ma3naido.blogspot.(...)lance-terms-and.html

Daar staan wat termen die we gebruiken. Het probleem is, je haalt t allemaal snel door elkaar....
Voor je limieten heb je een tabel...van een X aantal pagina's...het hangt idd van de gewichten af....
De MAC is een vaste waarde, zoals ik hierboven zei: een gemiddelde van 5 koorden genomen over de vleugel met vaste intervallen...omdat we een ander soort vleugel hebben is dat op die manier gedaan en daaruit kwam dan 164.5

vanaf de DRL wordt dus gemeten tot aan MAC...dat is je LEMAC

Wat een moeilijke praat hier op t forum....volgens mij eindelijk eens wat met DEF te maken heeft na die offtopic zooi van gister
pi_78985873
Ik ben verder wel bekend met Weight and Balance enzo, maar mijn kist heeft geen MAC Tenminste, heeft ie wel maar boeit geen flikker
pi_78986026
Hahaha, hopelijk snap je de uitleg een beetje...het is ook moeilijk uit te leggen zo via Fok! hahaha
Zeker omdat de C130 net wat anders is als de andere vliegtuigen.....Zeker onze versie
Op wat voor kist werk je dan?
pi_78986312
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 20:00 schreef thesystem het volgende:
Hahaha, hopelijk snap je de uitleg een beetje...het is ook moeilijk uit te leggen zo via Fok! hahaha
Zeker omdat de C130 net wat anders is als de andere vliegtuigen.....Zeker onze versie
Op wat voor kist werk je dan?
Yep, weer wat geleerd

En je hebt een PM.
pi_78986688
En zo leren we weer wat bij...op FOK! Hahahaha
Eigenlijk is het niet zo moeilijk, als je het eenmaal door hebt
  woensdag 10 maart 2010 @ 20:26:16 #111
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78987285
Ik begrijp alleen nog even niet waarom je de "mac" moet weten....
Er was eens....
pi_78988508
de 100% mac moet je weten om een % mac te kunnen weten en voor de formule uit te voeren om te kijken op hoeveel % van 100% mac de CG ligt van het vliegtuig
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:22:05 #113
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78990152
Jaaa.... maar waar dient het dan voor! Er is toch een doel voor?

Of praat ik nu echt blond?
Er was eens....
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:26:31 #114
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78990343
Omdat je anders deaud gaat
pi_78990472
Het doel is....het gemiddelde weten van je aerodynamische koorden van je vleugel
En de limieten voor een belanden c130 liggen tussen 15 en 30% MAC

Oftewel, je valt eruit, teveel...deauuuddd hahahahaha
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:43:55 #116
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78991267


Oke, duidelijk!
Er was eens....
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:48:48 #117
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_78991614
Elk vliegtuig heeft Weight & Balance limieten. Heel logisch. Alle voertuigen hebben dat zo'n beetje. Overschrijdt je je Weight & Balance limieten, dan krijg je zoiets als dit:



Dit zijn natuurlijk wel extreme voorbeelden. Tijdens het vliegen kan het zo zijn dat je niet genoeg travel hebt met je controls als je je W&B limieten overschreden hebt. Vergelijkbaar met de situatie dat bijvoorbeeld om een of andere reden de voorwielen onder je auto halverwege naar links staan terwijl je stuur in het midden staat. Als je dan een scherpe rechterbocht moet draaien zal je dit waarschijnlijk niet lukken omdat je je stuur niet ver genoeg naar rechts kunt draaien.
pi_78991769
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 21:48 schreef AchJa het volgende:
Gelukkig zit ik bij een club die jouw MAC/ LEMAC/ DRL prima bij kan stellen...
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen haha. Tenzij je natuurlijk vleugeldesigner en vliegtuigfabrikant bent.
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:57:10 #120
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_78992061
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 21:51 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen haha. Tenzij je natuurlijk vleugeldesigner en vliegtuigfabrikant bent.
Ik schiet er gewoon gaten in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')