SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er was eens....
Bij ons was de slaapzak het eerste wat ingeleverd moest worden bij het survivalen, je had alleen je waterdichte bivibag.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 11:29 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Geen fase, gewoon survivaltraining en de normale M90 slaapzak.
In onze omstandigheden had dat een zekere dood betekent.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:35 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Bij ons was de slaapzak het eerste wat ingeleverd moest worden bij het survivalen, je had alleen je waterdichte bivibag.
Van slapen was dan ook geen sprake.
Wij hadden een week na de survivalfase de -38 aangetikt 's ochtends. Dan merk je dat zelfs de artic slaapzak in een extreme cold weather tent niet meer volstaat...quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:48 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
In onze omstandigheden had dat een zekere dood betekent.
Nieuwelingen krijgen hem idd niet meer en de mensen die hem nog wel hebben zouden hem in moeten leveren en het SMP pakket krijgen.quote:
"lever ik echt niet in" ?quote:Op zaterdag 6 maart 2010 17:27 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Nieuwelingen krijgen hem idd niet meer en de mensen die hem nog wel hebben zouden hem in moeten leveren en het SMP pakket krijgen.
Ik heb die M90 ook nog en die lever ik echt niet in, dat ding is geweldig! die nieuwe slaapzak vind ik echt niks, zeker als je ook de lakenzak gebruikt heb je 10 minuuten nodig om jezelf uit dat apparaat te bevrijden. En das niet echt praktisch als je alarm krijgt
quote:Op zaterdag 6 maart 2010 10:31 schreef Lightning_NL het volgende:
Ja, laten we inderdaad maar lekker met deze verder gaan. Dan ligt de focus namelijk niet op bladieblabla van vrouwen die nog lang niet bij Defensie zitten.
Ik moest natuurlijk ff googlen hoe of wat het was..quote:Op zaterdag 6 maart 2010 20:29 schreef Erasmo het volgende:
Rave ik heb een paar dagen in de Laro mogen rondrijden, wat een prachtding
In je kruis getast jochie?quote:Op zaterdag 6 maart 2010 10:31 schreef Lightning_NL het volgende:
Ja, laten we inderdaad maar lekker met deze verder gaan. Dan ligt de focus namelijk niet op bladieblabla van vrouwen die nog lang niet bij Defensie zitten.
Had je een tent dan bij het survivallen?quote:Op zaterdag 6 maart 2010 15:05 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Wij hadden een week na de survivalfase de -38 aangetikt 's ochtends. Dan merk je dat zelfs de artic slaapzak in een extreme cold weather tent niet meer volstaat...
Ummm... Van in m'n kruis getast worden word ik niet zuur hoor. Maar ik doe niet verzuurd, ik vind het gewoon jammer dat twee burgermeiden zich hier helemaal in de topics inmengen en alle aandacht naar zich toe proberen te trekken.quote:Op zondag 7 maart 2010 09:16 schreef Lotusss het volgende:
[..]
In je kruis getast jochie?
Je bent wel erg verzuurd de laatste tijd namelijk.
Nuff said.quote:Op zondag 7 maart 2010 10:39 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ummm... Van in m'n kruis getast worden word ik niet zuur hoor. Maar ik doe niet verzuurd, ik vind het gewoon jammer dat twee burgermeiden zich hier helemaal in de topics inmengen en alle aandacht naar zich toe proberen te trekken.
Nope, brushwood/snowhole. Maar bij ons was het alleen een fase en geen complete training.quote:Op zondag 7 maart 2010 10:37 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Had je een tent dan bij het survivallen?
Naja zegquote:Op zondag 7 maart 2010 10:39 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ummm... Van in m'n kruis getast worden word ik niet zuur hoor. Maar ik doe niet verzuurd, ik vind het gewoon jammer dat twee burgermeiden zich hier helemaal in de topics inmengen en alle aandacht naar zich toe proberen te trekken.
Succes!!!quote:Op zondag 7 maart 2010 18:59 schreef RaptoR-X het volgende:
Morgen beginnen aan de EMMV
![]()
einde bericht
Als er te weinig sneeuw ligt? Je hebt best veel nodig voor een quincy hoor. Je moet een heuvel scheppen met ongeveer een diameter van 5 meter en 2 meter hoog, terwijl je dit continu moet aanstampen zodat alles lekker fijngedrukt is, en inderdaad uitgraven tot je wanden zo'n 30 cm dik zijn (eerst dus takjes 30 cm erin drukken).quote:Op zondag 7 maart 2010 13:17 schreef Rave_NL het volgende:
Yep, quincy voor als er te weinig sneeuw ligt, op een grote hoop gooien, in laten zakken en uitgraven toch?
voor als er te weinig sneeuw ligt voor een snowhole/trench etc. dus maak je een heuveltje.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:27 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Als er te weinig sneeuw ligt? Je hebt best veel nodig voor een quincy hoor. Je moet een heuvel scheppen met ongeveer een diameter van 5 meter en 2 meter hoog, terwijl je dit continu moet aanstampen zodat alles lekker fijngedrukt is, en inderdaad uitgraven tot je wanden zo'n 30 cm dik zijn (eerst dus takjes 30 cm erin drukken).
wat voor functie?quote:Op zondag 7 maart 2010 18:59 schreef RaptoR-X het volgende:Morgen beginnen aan de EMMV
![]()
einde bericht
Nice. Nogmaals: succes!quote:
Ik wil ook dat apparaatquote:Op maandag 8 maart 2010 10:29 schreef Erasmo het volgende:
En vind je het nog een beetje leuk Raptor?
Do want:
[ afbeelding ]
Wel in terrein hequote:Op zaterdag 6 maart 2010 20:35 schreef Maitje het volgende:
[..]
Ik moest natuurlijk ff googlen hoe of wat het was..![]()
Maar waarom snap ik niet dat dat zo prachtig is?
Dat dus. Dat wist ik zelfs. Als vrouwelijke blonde burger (vbb).quote:
Hoezo raar? Elementaire Militaire Maritieme Vorming, gewoon helder toch?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 06:36 schreef Lightning_NL het volgende:
Rare afkorting dan eigenlijk. Dus eigenlijk gewoon een AMO, alleen moet de Marine een eigen afkorting verzinnen?
Ik ging er van uit dat het ook gewoon AMO/IMO/whatever zou heten, daarom dacht ik dat het niet vorming zou zijn.
AMO Luchtmobiel he....quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:30 schreef Maitje het volgende:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de amo bij luchtmobiele eenheid afgekort wordt tot AMOL...
Ik ook. Neuken?quote:
Ach, ik ben geen standaard meid.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Zo. Die is duidelijk.
Dat verwacht je niet zo gauw van een meid.
Doordeweeks zuigt juist niet. Daarom moet je het met je hand doen. Of je mist een paar ribben, dat kan ook.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:57 schreef Lightning_NL het volgende:
Denk toch dat ik het op dit moment moet houden bij porno en m'n hand.
D'oh!
Doordeweeks sucks.
Ja ok... Het zuigt niet.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:58 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Doordeweeks zuigt juist niet. Daarom moet je het met je hand doen. Of je mist een paar ribben, dat kan ook.
Of hij zoekt even een sletje in de buurtquote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:00 schreef sp3c het volgende:
pak gewoon de trein en maak die kerel een beetje vrolijk, dan doet hij misschien ook is vrolijk op fok!
en pics or it did not happen
Zie je maar hoe mensen over je denken hier.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:02 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Of hij zoekt even een sletje in de buurt
Ik ga écht niet reizen om een vreemde een pijpbeurt te geven
Ik wordt echt depri van al die afkortingen.. Google is mijn beste vriendquote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:11 schreef thesystem het volgende:
[..]
AMO Luchtmobiel he....
voor de rest is het ook AMO....KL, KLU en KMAR...mariniers is EVO?
Kct....VO, ECO, VCO
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:00 schreef sp3c het volgende:
pak gewoon de trein en maak die kerel een beetje vrolijk, dan doet hij misschien ook is vrolijk op fok!
en pics or it did not happen
Schat, ik weet precies hoe mensen over me denken, en I don't give a fuck. Als ik dat wel deed, dan zou ik het niet volhouden in een mannenwereld.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:04 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Zie je maar hoe mensen over je denken hier.
het gaat me eigenlijk vooral om de foto'squote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:01 schreef Lightning_NL het volgende:
Haha,
ik kan best wel vrolijk doen op fok hoor. Mja, meestal verveel ik me de tyfus.
Je bent een viezerik.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
het gaat me eigenlijk vooral om de foto's
aaah mijn excusesssssquote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:04 schreef Maitje het volgende:
[..]
Ik wordt echt depri van al die afkortingen.. Google is mijn beste vriend
Ik denk niet dat je wil dat mannen denken dat je een slet bent. Toch?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:06 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Schat, ik weet precies hoe mensen over me denken, en I don't give a fuck. Als ik dat wel deed, dan zou ik het niet volhouden in een mannenwereld.
Alle mannen zijn viezeriken. En de vrouwen stiekem ook, alleen dat is net zo'n taboe als dat vrouwen poepen.quote:
je weet de helft nog nietquote:
Wat?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:07 schreef thesystem het volgende:
[..]
aaah mijn excusesssss
maar ben t zo gewend......
CG berekenen; arm - lemac : mac x 100
inderdaad want vrouwen schijten niet.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:07 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Alle mannen zijn viezeriken. En de vrouwen stiekem ook, alleen dat is net zo'n taboe als dat vrouwen poepen.
Vrouwen zijn dus geen viezeriken.
Ik weet dat ik het NIET ben. Eerder de kant van "non" op zeg maar. Bij mannen ben je óf een slet, óf een frigide kut. En men mag me slet noemen wat ik wil, ik weet toch wel dat ik een frigide kut benquote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:07 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je wil dat mannen denken dat je een slet bent. Toch?
ECHT NIET!quote:
Non? Dat is dan weer een beetje jammer.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:09 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Ik weet dat ik het NIET ben. Eerder de kant van "non" op zeg maar. Bij mannen ben je óf een slet, óf een frigide kut. En men mag me slet noemen wat ik wil, ik weet toch wel dat ik een frigide kut ben
Alleen ik geloof niet en ik misbruik geen kinderen. Dus houden we het maar op "frigide kut". Iets accurater.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:11 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Non? Dat is dan weer een beetje jammer.
ja dat scheelt wel in hoogst haalbare binnen de krijgsmacht als dame hoorquote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:11 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Non? Dat is dan weer een beetje jammer.
Ok. Frigide kut.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:12 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Alleen ik geloof niet en ik misbruik geen kinderen. Dus houden we het maar op "frigide kut". Iets accurater.
I know. Jezelf omhoogneuken is toch de meest makkelijke manier. Laat ik nou net iets andere normen en waarden hebben.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dat scheelt wel in hoogst haalbare binnen de krijgsmacht als dame hoor
sld1 max denk ik
Lemac: De afstand van de Datum reference line voor de neus tot waar mac begintquote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:12 schreef Lightning_NL het volgende:
Ja, dat CG Center of Gravity betekent snap ik ook nog wel... Werk ik vrijwel dagelijks mee. Maar lemac en mac zeggen mij niks.
Doesn't make much sense to me.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:21 schreef thesystem het volgende:
[..]
Lemac: De afstand van de Datum reference line voor de neus tot waar mac begint
Mac (mean aerodynamic chord): het gemiddelde van 5 vleugelribben genomen over 5 gelijke stukken van de vleugel
C130H
Lemac: 487.4
mac: 164.5
Arm: 523.6 (hier op kom je door het totale moment te delen van t vliegtuig door het totale gewicht van t vliegtuig en dan x 1000 te doen (aangezien de moment met 1000 zijn verkleind![]()
)
523.6 - 487.4 = 36.2
36.2 / 164.5 = 0.220060790
0.220060790 x 100 = 22.0060790
22.0060790 = 22 % Mac
Je maakt mijn dag weer goed!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:21 schreef thesystem het volgende:
[..]
Lemac: De afstand van de Datum reference line voor de neus tot waar mac begint
Mac (mean aerodynamic chord): het gemiddelde van 5 vleugelribben genomen over 5 gelijke stukken van de vleugel
C130H
Lemac: 487.4
mac: 164.5
Arm: 523.6 (hier op kom je door het totale moment te delen van t vliegtuig door het totale gewicht van t vliegtuig en dan x 1000 te doen (aangezien de moment met 1000 zijn verkleind![]()
)
523.6 - 487.4 = 36.2
36.2 / 164.5 = 0.220060790
0.220060790 x 100 = 22.0060790
22.0060790 = 22 % Mac
Klinkt niet alsof je 100% weet hoe het precies in elkaar zit... Ik weet het ook niet allemaal precies hoor, maar volgens mij begint je datum reference line op een punt op, of voor de neus en loopt door naar achteren, niet alleen ervoor. De mac-waarde hoef je toch nooit uit te rekenen? Dat is toch gewoon een vaste design-waarde? Tenzij de vorm van de vleugel verandert. Maar op dat moment heb je een groter problem denk ik.quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:35 schreef thesystem het volgende:
die 22% geven idd aan dat je op 22% in het mean aerodynamic chord zit
Als je die dan weer omrekend naar de arm dan weet je waar het CG in het vliegtuig zit mbt de datum reference line (een denkbeeldige lijn voor de neus van t vliegtuig)
Je moet je % mac weten ivm het limiet wat ligt op het vliegtuig.....als je dan buiten die range valt mag je niet vliegen.
Sja, thats my job.....![]()
Mac uitrekenen...en alles wat erbij komt![]()
Gelukkig is het jouw werk en niet het mijne..quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:35 schreef thesystem het volgende:
die 22% geven idd aan dat je op 22% in het mean aerodynamic chord zit
Als je die dan weer omrekend naar de arm dan weet je waar het CG in het vliegtuig zit mbt de datum reference line (een denkbeeldige lijn voor de neus van t vliegtuig)
Je moet je % mac weten ivm het limiet wat ligt op het vliegtuig.....als je dan buiten die range valt mag je niet vliegen.
Sja, thats my job.....![]()
Mac uitrekenen...en alles wat erbij komt![]()
Zeker klopt het, op het vliegtuig waar ik werk is de hele MAC het gemiddelde van 5 koorden genomen over gelijke delen van de vleugel.....zo staat 't in mn TM......quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:04 schreef Lightning_NL het volgende:
Kheb effe zitten googlen naar MAC, en wat je net allemaal postte klopt niet volgens mij.
Lees deze link eens:
http://www.airfieldmodels(...)erodynamic_chord.htm
Weet je zeker dat je dit voor je werk doet?
Ik snap je uitleg. Het klopt alleen niet volgens mij.quote:Op woensdag 10 maart 2010 19:04 schreef thesystem het volgende:
[..]
Zeker klopt het, op het vliegtuig waar ik werk is de hele MAC het gemiddelde van 5 koorden genomen over gelijke delen van de vleugel.....zo staat 't in mn TM......
En wat wij berekenen is op hoeeel %MAC 't CG ligt...welke dan weer in een bepaald limiet moet vallen...van 15 tot 30% max afhankelijk van het gross weight.....
Even de perfecte uitleg....
Vanaf de Datum Reference Line (DRL) wordt de LEMAC gemeten
De DRL ligt op t vliegtuig waar ik op werk 130 Inch voor de neus.
Dus vanaf dat punt tot aan 't begin van de MAC is 687.4 Inch
De Mean Aerodynamic Chord (MAC) is het gemiddelde van 5 koorden genomen over de gehele vleugel met gelijke intervallen. Dit kwam uit op 164.5.
164.5 is dus 100% MAC
Wat we dus berekenen is: op hoeveel % MAC ligt het zwaartepunt van het vliegtuig. Dit moet je weten ivm je MAC limieten afhankelijk van het gewicht.
Dit limiet loopt van 15% tot 30%, gewicht afhankelijk.
Een sommetje:
Vliegtuig weegt 130447 Lbs en heeft 94605 momenten/1000
Dat komt uit op een ARM van 725.2 en een MAC van 23%
725.2 - 687.4 / 164.5 x 100 = 22.97872 = 23% Mac
Hopelijk snap je de uitleg nu beter![]()
Yep, weer wat geleerdquote:Op woensdag 10 maart 2010 20:00 schreef thesystem het volgende:
Hahaha, hopelijk snap je de uitleg een beetje...het is ook moeilijk uit te leggen zo via Fok! hahaha
Zeker omdat de C130 net wat anders is als de andere vliegtuigen.....Zeker onze versie
Op wat voor kist werk je dan?
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen haha. Tenzij je natuurlijk vleugeldesigner en vliegtuigfabrikant bent.quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:48 schreef AchJa het volgende:
Gelukkig zit ik bij een club die jouw MAC/ LEMAC/ DRL prima bij kan stellen...
Ik schiet er gewoon gaten in.quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:51 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen haha. Tenzij je natuurlijk vleugeldesigner en vliegtuigfabrikant bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |