Zie m'n linkje, kun je een protest uitprinten.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:31 schreef Lariekoek het volgende:
Hoe kan ik aangeven dat ik onder protest stem dan?
Meerdere hokjes aankruisenquote:Op woensdag 3 maart 2010 09:31 schreef Lariekoek het volgende:
Hoe kan ik aangeven dat ik onder protest stem dan?
En lees nu de onderste helft van de post eensquote:Op woensdag 3 maart 2010 09:32 schreef Posdnous het volgende:
Ik snap het niet helemaal, die mensen hebben geen legitimatie? Die ben je toch sowieso verplicht te hebben als inwoner van NL?
Le-zen:quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:32 schreef Posdnous het volgende:
Ik snap het niet helemaal, die mensen hebben geen legitimatie? Die ben je toch sowieso verplicht te hebben als inwoner van NL?
Eh ja dat las ik....quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:33 schreef yvonne het volgende:
[..]
Le-zen:
"Jamaar iedereen moet zich kunnen legitimeren hoor"
Ja, maar de oudere die de godvergeten pech heeft nog lekker thuis te wonen, heeft niet zo 1,2,3 40 euro klaarliggen voor die ene keer ( nu toevallig 2x) stemmen, en met die 40 euro zijn ze er niet, er moeten foto's gemaakt worden en voor veel ouderen betekent dat een fotograaf aan huis die ook kassa ruikt en op z'n minst 20 euro rekent.
60 euro is voor mensen die het niet breed hebben een klein kapitaal, want die speciale kousen, of speciale verband dat ze moeten hebben moeten ze namelijk ook al de helft voor meebetalen.
Die mensen hebben geen geld om een paspoort of ID kaart aan te schaffen. Ik heb de OP nog niet gelezen, maar haar er al wel eerder over gehoord.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:32 schreef Posdnous het volgende:
Het gaat er nu en hier om dat je een groep mensen willens en wetens uitsluit van verkiezingen waardoor ze in feite ongeldig zijn.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:34 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Eh ja dat las ik....
Maar dat probleem komt toch niet alleen bij de verkiezingen langs lijkt me....En hoe wil je daar in vredesnaam een grens in gaan trekken.
Verzekeringen zijn ook duur voor die mensen, net als financiele instellingen etc.
Maar hiervoor moest je jezelf toch ook kunnen legitimeren bij het stemlokaal als daar om gevraagd werd?quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:36 schreef yvonne het volgende:
[..]
Het gaat er nu en hier om dat je een groep mensen willens en wetens uitsluit van verkiezingen waardoor ze in feite ongeldig zijn.
Mag ik er verder even op wijzen dat deze regel recent pas ingevoerd is en dat je voorheen kon stemmen met je unieke stembiljet.
Ja volgens mij ook.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:37 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Maar hiervoor moest je jezelf toch ook kunnen legitimeren bij het stemlokaal als daar om gevraagd werd?
Als daar om gevraagd werd. Wat doorgaans alleen bij verdachte dingen gebeurde. Er is mij althans nog nooit om identificatie gevraagd.quote:
Ja! Verder moeten ze oude dametjes, als het zo'n koude kosten/ baten analyse is, dan maar vaker gaan bekeuren! Dan wordt het vanzelf 'voordeliger' om je wel aan de wet te houden!quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:37 schreef Lariekoek het volgende:
Maar hiervoor moest je jezelf toch ook kunnen legitimeren bij het stemlokaal als daar om gevraagd werd?
En dat rijdende ambtenaarskantoor kost ook klauwen vol met geld, wat vervolgens weer doorberekend wordt in de prijs van een ID-bewijs..quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:45 schreef Lotusss het volgende:
Tegenwoordig is het voor iedereen van 14 jaar en ouder verplicht om een geldig legitimatiebewijs bij zich te hebben.
Dit is mijns inziens eerder symptoombestrijding, want waar zou je dan nog meer uitzonderingen mee moeten maken?
Het lijkt me beter om het aanschaffen van een ID-bewijs gemakkelijker te maken voor degenen die lichamelijk of niet in staat zijn om er één aan te schaffen. Goedkoper vind ik van niet: een ID-bewijs is minimaal 4 jaar geldig. Als je in 4 jaar tijd niet 40-60 euro weg kan leggen voor het vernieuwen van je ID-bewijs dan is er toch iets mis.
Praktische oplossing lijkt me om een "mobiele" gemeentebalie te hebben die eens in de zoveel maanden uitrijdt (evt op afspraak) en waar meteen pasfoto's gemaakt kunnen worden, een aanvraag voor ID-bewijs ingediend kan worden en men daar ook meteen kan afrekenen.
het gaat om een geldig ID bewijs he... die dingen zijn maar beperkt houdbaarquote:Op woensdag 3 maart 2010 09:44 schreef Lariekoek het volgende:
Daarnaast vraag ik me dan af: Hoe heeft deze groep stemmers een kopie van hun id bij hun bank ingeleverd?
dat is al 200 jaar goed gegaan, dus niet echt een excuus, of toon mij de mega grote fraude aan bij Nederlandse verkiezingenquote:Op woensdag 3 maart 2010 09:47 schreef Misan het volgende:
Lijkt me niet heel gek dat iedereen zich moet kunnen legitimeren bij het stemmen. Zo weet je immers zeker dat de persoon die op de kiespas staat ook daadwerkelijk de persoon is die stemt en niet iemand die bijvoorbeeld een kiespas op straat gevonden heeft
Ohh, dus 5 jaar terug had men wel geld voor een ID bewijs maar nu niet meerquote:Op woensdag 3 maart 2010 09:47 schreef Re het volgende:
[..]
het gaat om een geldig ID bewijs he... die dingen zijn maar beperkt houdbaar
Het is ook voor het eerst dat je bij élk stemlokaal in je gemeente kunt gaan stemmen. Als je maar bij 1 stemlokaal kunt gaan stemmen valt het een beetje op als je met 10 stemkaarten aankomt ja... Nu dus niet, dus ja, het is nu anders.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:48 schreef Re het volgende:
[..]
dat is al 200 jaar goed gegaan, dus niet echt een excuus, of toon mij de mega grote fraude aan bij Nederlandse verkiezingen
Ze gaan niet echt meer op reis, ze hebben hun hele leven kunnen stemmen zonder dat verplichte ID gedoe.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:45 schreef Lotusss het volgende:
Tegenwoordig is het voor iedereen van 14 jaar en ouder verplicht om een geldig legitimatiebewijs bij zich te hebben.
Dit is mijns inziens eerder symptoombestrijding, want waar zou je dan nog meer uitzonderingen mee moeten maken?
Het lijkt me beter om het aanschaffen van een ID-bewijs gemakkelijker te maken voor degenen die lichamelijk of niet in staat zijn om er één aan te schaffen. Goedkoper vind ik van niet: een ID-bewijs is minimaal 4 jaar geldig. Als je in 4 jaar tijd niet 40-60 euro weg kan leggen voor het vernieuwen van je ID-bewijs dan is er toch iets mis.
Praktische oplossing lijkt me om een "mobiele" gemeentebalie te hebben die eens in de zoveel maanden uitrijdt (evt op afspraak) en waar meteen pasfoto's gemaakt kunnen worden, een aanvraag voor ID-bewijs ingediend kan worden en men daar ook meteen kan afrekenen.
Ik zie het meer als een busje (die ze bij de Gemeente vast wel hebben) waar 1 dag per 2-3 maanden een gemeenteambtenaar en een (ingehuurde) fotograaf met de spullen inzit.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:46 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
En dat rijdende ambtenaarskantoor kost ook klauwen vol met geld, wat vervolgens weer doorberekend wordt in de prijs van een ID-bewijs..
Precies, regels voor allesquote:Op woensdag 3 maart 2010 09:47 schreef Misan het volgende:
Lijkt me niet heel gek dat iedereen zich moet kunnen legitimeren bij het stemmen. Zo weet je immers zeker dat de persoon die op de kiespas staat ook daadwerkelijk de persoon is die stemt en niet iemand die bijvoorbeeld een kiespas op straat gevonden heeft
Kom op zeg, zo extreem is deze maatregel ook niet en bij mijn weten heb ik me altijd moeten legitimeren bij het stemmen
5 jaar geleden ging je gewoon naar het stembureau om te stemmen, had verder niets met je ID te makenquote:Op woensdag 3 maart 2010 09:49 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Ohh, dus 5 jaar terug had men wel geld voor een ID bewijs maar nu niet meer
ah dat zal de reden zijn dat ik me altijd heb moeten legitimerenquote:Op woensdag 3 maart 2010 09:51 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Het is ook voor het eerst dat je bij élk stemlokaal in je gemeente kunt gaan stemmen. Als je maar bij 1 stemlokaal kunt gaan stemmen valt het een beetje op als je met 10 stemkaarten aankomt ja... Nu dus niet, dus ja, het is nu anders.
En die mensen gaan wél stemmen als ze hun huis niet uit kunnen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:51 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ze gaan niet echt meer op reis, ze hebben hun hele leven kunnen stemmen zonder dat verplichte ID gedoe.
Een jij gelooft echt in het sprookje van de mobiele gemeentebalie?
Daar komen toch écht extra kosten bij. En hoe krijg je de mensen die mobiele balie in als ze rolstoelgebonden zijn?
Wordt wakker! Niet ieder ouwetje woont in een verzorgingshuis, er zijn er ontelbare die thuis wonen.
Want in dat verzorgingshuis is geen plek, weet je nog?
Maar dat is totaal het punt niet,
je sluit willens en wetens mensen uit, en wij laten het gebeuren.
Het systeem klopt niet.
Ik doelde op de actie die de banken laatst hadden dat ze van iedereen een geldig kopie van een id-bewijs nodig hebben.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:52 schreef Re het volgende:
[..]
5 jaar geleden ging je gewoon naar het stembureau om te stemmen, had verder niets met je ID te maken
zal me niet verbazen als er controle wordt uitgevoerd bij de stembureau, wat, je pasje vergeten, dan ook maar op de bon
Ik zou eerder zeggen, het systeem klopt nu wel maar klopte vroeger niet.quote:
Wat een onzin. Niemand wordt uitgesloten. Natuurlijk is er altijd een moment dat zo'n regel ingaat, maar hij is helder gecommuniceerd. Er is nog steeds een uniek stemblijet, echter bewijst zo'n biljet nooit dan ik Jan Jansen ben, daar is dat ID voor, en dat is een prima regel.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:36 schreef yvonne het volgende:
[..]
Het gaat er nu en hier om dat je een groep mensen willens en wetens uitsluit van verkiezingen waardoor ze in feite ongeldig zijn.
Mag ik er verder even op wijzen dat deze regel recent pas ingevoerd is en dat je voorheen kon stemmen met je unieke stembiljet.
Heb ik ergens neergezet dat die mensen het busje IN moeten? Die luie ambtenaar en de fotograaf kunnen ook uitstappen hoor!quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:51 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ze gaan niet echt meer op reis, ze hebben hun hele leven kunnen stemmen zonder dat verplichte ID gedoe.
Een jij gelooft echt in het sprookje van de mobiele gemeentebalie?
Daar komen toch écht extra kosten bij. En hoe krijg je de mensen die mobiele balie in als ze rolstoelgebonden zijn?
Wordt wakker! Niet ieder ouwetje woont in een verzorgingshuis, er zijn er ontelbare die thuis wonen.
Want in dat verzorgingshuis is geen plek, weet je nog?
Maar dat is totaal het punt niet,
je sluit willens en wetens mensen uit, en wij laten het gebeuren.
Het systeem klopt niet.
Nee die geven een machtiging af en daarvoor een een kopie id nodig.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:53 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
En die mensen gaan wél stemmen als ze hun huis niet uit kunnen?
Het gaat om de wet!quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:47 schreef Re het volgende:
het gaat om een geldig ID bewijs he... die dingen zijn maar beperkt houdbaar
Wat een onzin.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:56 schreef Pieter. het volgende:
EENS!
Blijkbaar vindt onze overheid dat we ons moeten kunnen legitimeren en dat dat alleen kan met een peperduur paspoort met god mag weten wat voor veiligheidsmaatregelen.
Niks is gratis. Dat wordt wel ergens anders mee verrekend hoorquote:Op woensdag 3 maart 2010 09:56 schreef Pieter. het volgende:
EENS!
Blijkbaar vindt onze overheid dat we ons moeten kunnen legitimeren en dat dat alleen kan met een peperduur paspoort met god mag weten wat voor veiligheidsmaatregelen.
Prima.
Maar dan moeten ze die ook gratis verstrekken. Iedereen heeft er 1 nodig, bijna iedereen betaalt belasting, dus dat kun je mooi tegen elkaar wegstrepen. Iets met breedste schouders en zwaarste lasten.
Een paspoort kan makkelijk 10 jaar mee (zie VS en volgens mij UK), dus die 5 jaar houdbaarheid in NL is al 2x te duur.
Gewoon 1x per 10 jaar gratis verstrekken, heb je er meer nodig, dan moet je zelf schokken.
"Een stukje service van Uw Overheid"
tsja, omdat men schijnveiligheid wil creeeren zitten nu met zo'n monsterlijke ID plicht wet, ben benieuwd hoeveel terroristen er nu niet gaan stemmenquote:Op woensdag 3 maart 2010 09:56 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Het gaat om de wet!
Of je nou arm, oud, zielig of alles bij elkaar bent... Je bent wettelijk verplicht tot het dragen van een geldig id!
Eigenlijk moeten ze politie fuiken bij de uitgang zetten en iedereen bekeuren die niet mag stemmen wegens het niet bij zich dragen van een geldig id! *pats boem*
Ja, en dat kan nu gewoon, dus wat is het probleem?quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:54 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Nee die geven een machtiging af en daarvoor een een kopie id nodig.
Lekker overtrokken. Iedereen, dus ook jij, moet een geldig ID bewijs hebben. Dat het toevallig ook met stemmen gebruikt wordt, tsja, shit happens.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:59 schreef kless het volgende:
Stemmen mag... voor minstens 40¤
dat is wel eigenaardig.
Kijk; dat je de wet belachelijk vindt (ik ook!quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:01 schreef Re het volgende:
tsja, omdat men schijnveiligheid wil creeeren zitten nu met zo'n monsterlijke ID plicht wet, ben benieuwd hoeveel terroristen er nu niet gaan stemmen
2 jaar geleden werd nog aangetoond hoe makkelijk je kon frauderen met stempassen: klik.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:52 schreef Re het volgende:
5 jaar geleden ging je gewoon naar het stembureau om te stemmen, had verder niets met je ID te maken
zal me niet verbazen als er controle wordt uitgevoerd bij de stembureau, wat, je pasje vergeten, dan ook maar op de bon
Fout.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:59 schreef kless het volgende:
Stemmen mag... voor minstens 40¤
dat is wel eigenaardig.
He!quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:01 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ja, en dat kan nu gewoon, dus wat is het probleem?
Die ene keer in de 5 jaar dat ze naar het gemeentehuis moeten? Hoe doen ze dat dan als ze naar het ziekenhuis moeten? Hoe doen ze dat als ze eens op bezoek gaan bij de kinderen/kleinkinderen?
En over die prijs, tja, het hoort er nu eenmaal bij. Je kunt het ook niet betalen, maar dan moet je ook maar accepteren dat je niet kunt stemmen e.d. Ik wil ook liever geen belastingen betalen, maar toch zal het moeten en dat is nog minder vrijblijvend. Ik vind het echt gezeur om niks, dit hele "protest".
Ik betaal ook al heel mijn leven belasting, ik wil ook wel een gratis ID.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:04 schreef Spooky4u het volgende:
Belachelijk dat deze mensen die de 65+ gepasseerd zijn en hun hele leven netjes belasting hebben betaald, dit ook nog op moeten hoesten.
Zorg gewoon dat alle 65plussers gratis van de gemeenschapsgoederen gebruik kunnen maken, dus gewoon gratis dit stukje plastic krijgen. Een declarabel pasfoto rekeningtje vind ik dan wel weer net te ver gaan.
Fout.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Fout.
Die ¤ 40 moet je al betalen om überhaupt de straat op te mogen, om naar het stembureau (of naar de supermarkt) te mogen wandelen.
Dat zeg ik niet, maar het lijkt me niet meer dan een fluitje van een cent dat je na jaren van identificatieplicht jezelf moet kunnen legitimeren op een stembureauquote:
En ik wil ook bomen kappen zonder vergunning! Ik doe het toch nooit meer dan 2 x per jaar...quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:05 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ik betaal ook al heel mijn leven belasting, ik wil ook wel een gratis ID.
Ja, had al door dat jij het met me eens wasquote:
Is het geen optie om mensen boven de 70 gratis een ID kaart te geven?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:07 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Bovendien moet je je ID eens in de 5 jaar verlengen.
Met al die vallende kabinetten van de laatste tijd kost een ID (prijs bijvoorbeeld ¤ 40) dus eigenlijk maar ¤ 1,- per keer stemmen.
Op basis van wat dan? Omdat ze anders zo zielig zijn?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Is het geen optie om mensen boven de 70 gratis een ID kaart te geven?
Solidariteit toch?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:12 schreef Re het volgende:
wel frapant om de voorvechters van de ID plicht te zien reageren, maar goed daar hebben we blijkbaar het huidige klimaat voor nodig, want immers als iemand anders iets mag moet ik het ook mogen
Kijk, stemmen is een recht waar in het verleden hard voor gevochten is. En persoonlijk vind ik dan ook dat je verplicht bent om te gaan stemmen. En of 60 euro dan te duur is voor een id-bewijs is niet aan mij om te bepalen. Persoonlijk vind ik van niet, maar he, ik kan het makkelijk betalen. Dat er bepaalde groepen zijn die dit niet kunnen daar zit het probleem. Het zou de Nederlandse overheid sieren om voor deze groepen een gereduceerd tarief te hanteren. Dan is de overheid blij dat iedereen een id heeft en zijn de bejaarden blij dat ze (weer) kunnen stemmen. Iedereen blij.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:08 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ja, had al door dat jij het met me eens was
Als je zo nodig wilt stemmen dan doe je er maar moeite voor, het is niet zo dat het onmogelijk is. Iedereen mag stemmen.
Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening hoor. Ik ben het er alleen niet mee eens. Hoe het verder zit met ID en oudjes, dat weet ik niet en daar zou op zich best naar gekeken mogen worden. Dat dan weer wel.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:12 schreef yvonne het volgende:
Ik vind alle argumenten prima, ordnung muss sein, de wet is de wet.
Maar ik stem, maar onder protest.
En hopelijk maak ik door m'n stukje anderen ook wat bewuster.
Ja schat, dan machtigen ze de buurman of andere mantelzorgers zoals ze altijd al dedenquote:Op woensdag 3 maart 2010 09:53 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
En die mensen gaan wél stemmen als ze hun huis niet uit kunnen?
Dat is best een optie.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:10 schreef Scorpie het volgende:
Is het geen optie om mensen boven de 70 gratis een ID kaart te geven?
Op basis van het feit dat 40-60 euro voor een verpauperd stukje plastic asociaal is.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:11 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Op basis van wat dan? Omdat ze anders zo zielig zijn?
Maar 65+ers krijgen al op heel veel verschillende manieren voordelen bij vannalles en nog wat. Waarom dan ook nog eens een keer bij de ID-kaart. Die is voor iedereen hetzelfde, dus mag die ook voor iedereen hetzelfde kosten.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:13 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Kijk, stemmen is een recht waar in het verleden hard voor gevochten is. En persoonlijk vind ik dan ook dat je verplicht bent om te gaan stemmen. En of 60 euro dan te duur is voor een id-bewijs is niet aan mij om te bepalen. Persoonlijk vind ik van niet, maar he, ik kan het makkelijk betalen. Dat er bepaalde groepen zijn die dit niet kunnen daar zit het probleem. Het zou de Nederlandse overheid sieren om voor deze groepen een gereduceerd tarief te hanteren. Dan is de overheid blij dat iedereen een id heeft en zijn de bejaarden blij dat ze (weer) kunnen stemmen. Iedereen blij.
DUS sluit je een hele bevolkingsgroep uit en dat is in mijn ogen illegaal en kloppen deze verkiezingen niet.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:16 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Maar 65+ers krijgen al op heel veel verschillende manieren voordelen bij vannalles en nog wat. Waarom dan ook nog eens een keer bij de ID-kaart. Die is voor iedereen hetzelfde, dus mag die ook voor iedereen hetzelfde kosten.
En dat kan nog steeds, je punt is?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:15 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja schat, dan machtigen ze de buurman of andere mantelzorgers zoals ze altijd al deden
Dat is een andere discussie en is niet zozeer leeftijdsafhankelijk.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:16 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Op basis van het feit dat 40-60 euro voor een verpauperd stukje plastic asociaal is.
En dat is relevant omdat!?!quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:12 schreef Pieter. het volgende:
En hoe vaak hebben al die mensen die roepen "Je moet je altijd kunnen legitimeren" hun ID nodig gehad?
Held!quote:Stelletje regelneukende NSB'ers.
Dat weet IK dan weer wel, vandaar mijn eigen protest en dit stukje.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:14 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening hoor. Ik ben het er alleen niet mee eens. Hoe het verder zit met ID en oudjes, dat weet ik niet en daar zou op zich best naar gekeken mogen worden. Dat dan weer wel.
Waar wordt die bevolkingsgroep dan uitgeslotenquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:17 schreef yvonne het volgende:
[..]
DUS sluit je een hele bevolkingsgroep uit en dat is in mijn ogen illegaal en kloppen deze verkiezingen niet.
Over welke voordelen hebben we het?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:16 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Maar 65+ers krijgen al op heel veel verschillende manieren voordelen bij vannalles en nog wat. Waarom dan ook nog eens een keer bij de ID-kaart. Die is voor iedereen hetzelfde, dus mag die ook voor iedereen hetzelfde kosten.
Goed initiatief!quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:37 schreef yvonne het volgende:
[..]
Deze even downloaden en meenemen:
https://www.vrijbit.nl/im(...)eld_protestbrief.pdf
Daar gaat mijn stukje dus ook over...quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:13 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Kijk, stemmen is een recht waar in het verleden hard voor gevochten is. En persoonlijk vind ik dan ook dat je verplicht bent om te gaan stemmen. En of 60 euro dan te duur is voor een id-bewijs is niet aan mij om te bepalen. Persoonlijk vind ik van niet, maar he, ik kan het makkelijk betalen. Dat er bepaalde groepen zijn die dit niet kunnen daar zit het probleem. Het zou de Nederlandse overheid sieren om voor deze groepen een gereduceerd tarief te hanteren. Dan is de overheid blij dat iedereen een id heeft en zijn de bejaarden blij dat ze (weer) kunnen stemmen. Iedereen blij.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:01 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Lekker overtrokken. Iedereen, dus ook jij, moet een geldig ID bewijs hebben. Dat het toevallig ook met stemmen gebruikt wordt, tsja, shit happens.
Het gaat mij er niet om dat je moet betalen, want in minimaal 4 jaar kan je gemakkelijk 40-60 euro sparen voor een nieuwe.
Het gaat mij erom dat de minder mobiele personen ook gemakkelijk en op tijd een nieuw ID aan kunnen vragen. Dat lijkt mij het grootste probleem.
Ik lees het Yvonnen, maar is het nou echt zo erg dat ze eens in de 5 jaar een ID moeten kopen? Dat is 12 euro per jaar. Geen familie die dat kan ophoesten desnoods?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:18 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat weet IK dan weer wel, vandaar mijn eigen protest en dit stukje.
OMG, ik ben het me je eensquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:20 schreef yvonne het volgende:
[..]
Daar gaat mijn stukje dus ook over...
Ja, allemaal dan die 65+bezigheden, reizen met de trein bijvoorbeeld ook. Geen idee wat precies, ik doe die dingen nietquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:19 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Over welke voordelen hebben we het?
Korting op het museum?
Even uit het blote hoofd,quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:12 schreef Pieter. het volgende:
En hoe vaak hebben al die mensen die roepen "Je moet je altijd kunnen legitimeren" hun ID nodig gehad?
Ik woon nu een paar jaar in Amsterdam en heb NOG NOOIT op straat mijn id hoeven laten zien. Alleen bij het inschrijven in de gemeente, trouwen en andere officiele gelegenheden.
Die ouwetjes hebben dat allemaal niet meer. Die wonen al 40 jaar op dezelfe plek, komen bijna nooit buiten en als ze al naar buiten gaan is het altijd naar dezelfde supermarkt, bakker etc.
Stelletje regelneukende NSB'ers.
Oh maar dat doen we ook al met mensen onder de 18.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:17 schreef yvonne het volgende:
[..]
DUS sluit je een hele bevolkingsgroep uit en dat is in mijn ogen illegaal en kloppen deze verkiezingen niet.
Je kon altijd iemand machtigen, dat kan nu ook niet als je geen ID hebt.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:23 schreef Abraracadabra het volgende:
Ik vind niet dat je op deze manier mensen uitsluit. Die ID regel is al jaren geleden ingevoerd en ook ouderen dienen zich daar aan te houden, of ze nou vaak of niet vaak buiten komen.
Er wordt ook niet gezeurd of ouderen die een boete krijgen als ze ergens van verdacht worden en dan hun ID niet kunnen laten zien, daar zijn ze geen uitzondering. Het is raar om dat nu wel opeens te doen.
Nou ja, zo'n oud besje dat al tien jaar in een verpleegtehuis zit zou best wel eens illegaal en/of terrorist kunnen zijnquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:22 schreef yvonne het volgende:
[..]
Even uit het blote hoofd,
het legitimeren werd in leven geroepen om actie te kunnen ondernemen op illegalen en terroristen, ik hoor het ze in de campagne nog zo zeggen" gewone burgers zullen nergens last van hebben hoor"..
Reken je even met me mee?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ik lees het Yvonnen, maar is het nou echt zo erg dat ze eens in de 5 jaar een ID moeten kopen? Dat is 12 euro per jaar. Geen familie die dat kan ophoesten desnoods?
Jij mag het alleen aan andere mensen laten zien.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:21 schreef Chinless het volgende:
Wat ik ook achterlijk vind en dat is misschien de manier van interpretatie.
Op het ID staat: "Verboden te kopiëren" of iets dergelijks. Er staat ook geen straf op als het wel gedaan wordt omdat het regelmatig getoond moet worden bij diverse bedrijven. Echter wel mensen die dus stemmen dmv een machtiging, kopiëren deze ook terwijl het officieel niet mag ?
Als jij dat bakkie leut met een koekje laat staan kunnen zij een ID kopen!quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:26 schreef yvonne het volgende:
Reken je even met me mee?
(waarom gaat iedereen uit van 65+?) De grootste groep thuiswonenden zijn 80+ en dat zijn er veel.
Niet dementerend, ze zijn al overal op gekort, zij zijn van een generatie waarvoor dat stemmen belangrijk is.
Er wordt van alles OVER hun beslist zonder dat ze ook maar enige zeggenschap hebben.
Goed, ouderen van 80+ hoe oud zijn hun kinderen dan?
Juist.
Gaat er nou geen belletje rinkelen als ik zeg dat ik al bijna het kopje koffie met koekje niet durf aan te nemen?
En zet dat oude mummelende oudje nou eens uit je kop, zo erg is het niet.
dDat is zo'n belachelijk stereotype beeld.
En ze hebben geen kinderen die hier voor hadden kunnen zorgen? Kieswet is al in november gewijzigd dus ze hebben maanden de tijd gehad.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:26 schreef yvonne het volgende:
[..]
(waarom gaat iedereen uit van 65+?) De grootste groep thuiswonenden zijn 80+ en dat zijn er veel.
Niet dementerend, ze zijn al overal op gekort, zij zijn van een generatie waarvoor dat stemmen belangrijk is.
Er wordt van alles OVER hun beslist zonder dat ze ook maar enige zeggenschap hebben.
Juist.
Gaat er nou geen belletje rinkelen als ik zeg dat ik al bijna het kopje koffie met koekje niet durf aan te nemen?
Hoeveel mensen ken jij die de ID-kaart écht niet kunnen betalen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:26 schreef Lastpost het volgende:
Je sluit zo natuurlijk wel mensen uit, niet iedereen heeft het geld voor een ID-kaart/paspoort en zodoende krijgen mensen niet de kans om te kunnen stemmen.
Dat een ID-kaart verplicht is vind ik verder prima hoor, maar het moet niet zo zijn dat mensen nu maar niet stemmen puur ómdat ze het geld niet hebben voor een ID-kaart, dat is absurd.
Je stem laten horen, daar hoort geen prijskaartje aan te hangen en zodoende zouden ze alternatieven moeten verzinnen voor deze groepen mensen die het blijkbaar niet kunnen betalen.
Ik neem aan dat ze inderdaad allemaal het staatsblad lezen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:28 schreef Klummie het volgende:
En ze hebben geen kinderen die hier voor hadden kunnen zorgen? Kieswet is al in november gewijzigd dus ze hebben maanden de tijd gehad.
Wat valt er te rekenen? Ik zie je nergens zeggen dat een oudere geen 12 euro per jaar kan wegleggen? En ze wonen nog thuis? Huursubsidie, zorgtoeslag, bejaardentoeslag. Als ik het subsidieboekje voor Delft opensla kunnen ze tientallen euro's krijgen van de gemeente ook. Bovendien: kinderen, kleindkinderen. Kom op hey. Mijn oma was in de 80 en had gewoon een ID. Zelfs achterkleinkinderen zouden geld neerleggen voor een ID als dat zou moeten. Je schiet op deze manier je doel voorbij, want waar ik in eerste instantie nog begrip had voor de melding 'een ID is te duur voor de oudere' denk ik nu 'ze moeten zich ook maar gewoon aan de wet houden'.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:26 schreef yvonne het volgende:
[..]
Juist.
Want dat is het punt al helemaaaal niet. Zo overdrevenquote:Nou ja, zo'n oud besje dat al tien jaar in een verpleegtehuis zit zou best wel eens illegaal en/of terrorist kunnen zijn
Er weleens aan gedacht dat veel ouderen met een bepaalde trots en eigenwaarde zitten en nog liever droog brood eten dan aan moeten kloppen bij kinderen of kleinkinderen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:28 schreef Klummie het volgende:
[..]
En ze hebben geen kinderen die hier voor hadden kunnen zorgen? Kieswet is al in november gewijzigd dus ze hebben maanden de tijd gehad.
Dat is hun keuze. Als je een bepaalde keuze maakt, moet je niet klagen dat je niet mag kiezen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:32 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Er weleens aan gedacht dat veel ouderen met een bepaalde trots en eigenwaarde zitten en nog liever droog brood eten dan aan moeten kloppen bij kinderen of kleinkinderen.
Mocht ik familieleden hebben die in de problemen zitten help ik ze ook graag, maar er zijn er genoeg (oudere) die mijn aanwezigheid waarderen en de hulp graag aannemen zolang het niet om geld gaat.
Er zijn zoveel dingen die maar een paar euro per jaar kosten. Flikker dat allemaal op 1 hoop en het gaat niet meer om kleine beetjes.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:33 schreef Satsuma het volgende:
Wat een onzin. Een paspoort of rijbewijs is hartstikke lang geldig, dus alles bij elkaar heb je het over een paar euro per jaar. Daarnaast zijn niet alle ouderen arm, en niet alle niet-ouderen rijk, niet alle ouderen zijn aan huis gekluisterd en niet alle andere mensen zijn mobiel, dus ook wat dat betreft vind ik het weer nergens op slaan.
Heerlijk die kortzichtigheid.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:38 schreef HugoBaas het volgende:
Iedereen is verplicht zich te kunnen identificeren en dus moet iedereen een id hebben.
Als iemand die niet heeft en daardoor niet kan stemmen zijn ze dus gewoon dom bezig.
Of de wet is dom door iemand een basaal democratisch recht te ontzeggen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:38 schreef HugoBaas het volgende:
Iedereen is verplicht zich te kunnen identificeren en dus moet iedereen een id hebben.
Als iemand die niet heeft en daardoor niet kan stemmen zijn ze dus gewoon dom bezig.
Dus ouderen moeten maar gaan 'bedelen' om een ID kaart, nee lekker bezig zijn we danquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:33 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Dat is hun keuze. Als je een bepaalde keuze maakt, moet je niet klagen dat je niet mag kiezen.
Er wordt niets ontzegd.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:40 schreef Iblis het volgende:
[..]
Of de wet is dom door iemand een basaal democratisch recht te ontzeggen.
Lekkere familie. Wij doen dat wel. En oma komt beide dagen dan meteen bij ons thuis eten.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:41 schreef Dennis101 het volgende:
Naast het geld is vaak de mobiliteit een veel groter probleem, ik zie dat nu ook bij mijn eigen oma, die gaan we echt niet naar de gemeente slepen om daar 'even' een ID bewijs aan te vragen en vervolgens een week later weer haar daarheen slepen om dat ding op te halen.
Ooit al eens gehoord van eigen verantwoordelijkheid en gevolgen die bij bepaalde keuzes horen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:32 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Er weleens aan gedacht dat veel ouderen met een bepaalde trots en eigenwaarde zitten en nog liever droog brood eten dan aan moeten kloppen bij kinderen of kleinkinderen.
Mocht ik familieleden hebben die in de problemen zitten help ik ze ook graag, maar er zijn er genoeg (oudere) die mijn aanwezigheid waarderen en de hulp graag aannemen zolang het niet om geld gaat.
Dat maakt het imo niet minder fout.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:42 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Er wordt niets ontzegd.
Een id was altijd al verplicht bij het stemmen, er werd alleen niet altijd om gevraagd.
Bij de vorige verkiezingen moest ik ook mijn id laten zien. Dit is niets nieuws als je dat soms denkt.
Ik heel veel, ik kom namelijk dagelijks bij deze mensen..quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:30 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Hoeveel mensen ken jij die de ID-kaart écht niet kunnen betalen?
Gutteguttegut, lezen blijft moeilijk, je gaat wel stemmen.quote:
Kennen wij elkaar?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:43 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Lekkere familie. Wij doen dat wel. En oma komt beide dagen dan meteen bij ons thuis eten.
Is ook een van de redenen dat ik het probleem helemaal niet zie. In mijn directe omgeving heeft geen enkele bejaarde dit probleem.
En maken die mensen zich druk om het feit dat ze niet kunnen stemmen, of vul jij dat voor ze in?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:44 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik heel veel, ik kom namelijk dagelijks bij deze mensen..
Ik vind het echt onzin.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:44 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Dat maakt het imo niet minder fout.
Er wordt hier net gedaan alsof alle ouderen arm zijn. Dat staat me tegen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:42 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dus ouderen moeten maar gaan 'bedelen' om een ID kaart, nee lekker bezig zijn we dan
Je kon zonder ID altijd iemand machtigen, dat kan niet meer.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:42 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Er wordt niets ontzegd.
Een id was altijd al verplicht bij het stemmen, er werd alleen niet altijd om gevraagd.
Bij de vorige verkiezingen moest ik ook mijn id laten zien. Dit is niets nieuws als je dat soms denkt.
Ouderen zijn nou eenmaal niet gewend om hulp te vragen, en helemaal bij hun eigen familie. Dat jij het niet raar vind als er om hulp gevraagd wil nog niet zeggen dat anderen het niet raar om hulp te vragen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:47 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Er wordt hier net gedaan alsof alle ouderen arm zijn. Dat staat me tegen.
Daarnaast vind ik het raar dat jij het "bedelen" noemt als je familie ergens voor om hulp vraagt. Ik vind het normaal dat mensen elkaar helpen, en daarom vind ik het dus ook niet raar als mensen om hulp vragen.
Nee, want wij hebben alles over voor onze familie en vinden het niet erg om oma mee op sleeptouw te nemenquote:
En je geeft nog steeds geen antwoord op feitelijke vragen. Het gaat om 1 euro in de maand!quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:44 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik heel veel, ik kom namelijk dagelijks bij deze mensen..
Wat ben jij een simpele ziel zeg... Ooit eens bedacht dat oma het helemaal niet aan kan om op sleeptouw genomen te worden?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:48 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Nee, want wij hebben alles over voor onze familie en vinden het niet erg om oma mee op sleeptouw te nemen
Jezelf informeren houdt op boven een bepaalde leeftijd?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze inderdaad allemaal het staatsblad lezen.
Nee hoor, dat hield daarvoor ook al op.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:51 schreef Klummie het volgende:
[..]
Jezelf informeren houdt op boven een bepaalde leeftijd?
quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:47 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je kon zonder ID altijd iemand machtigen, dat kan niet meer.
Dat blijkt uit niets. Maar goed, okay. Zijn er voor dat soort mensen helemaal geen regelingen dan? Iemand die alleen nog maar op bed kan liggen bijvoorbeeld. Die kan nooit een nieuwe ID aanvragen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:49 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Wat ben jij een simpele ziel zeg... Ooit eens bedacht dat oma het helemaal niet aan kan om op sleeptouw genomen te worden?
heb jij enig idee hoeveel 1 euro in de maand kan zijn naast alle andere lasten die zo'n oude man of vrouw al heeft?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:48 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Nee, want wij hebben alles over voor onze familie en vinden het niet erg om oma mee op sleeptouw te nemen
[..]
En je geeft nog steeds geen antwoord op feitelijke vragen. Het gaat om 1 euro in de maand!
Nou, als je dat dan weet van je familie, kun je ook gewoon hulp aanbieden.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:48 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ouderen zijn nou eenmaal niet gewend om hulp te vragen, en helemaal bij hun eigen familie. Dat jij het niet raar vind als er om hulp gevraagd wil nog niet zeggen dat anderen het niet raar om hulp te vragen.
En nee, zeker niet alle ouderen zijn arm.
In een verzorgingstehuis wordt dat voor je geregeld ja, maar voor mensen die nog gewoon thuis wonen niet nee. Dan kan je er zelf achteraan gaan. En voor mensen die slecht ter been zijn wordt dat nogal lastig.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:54 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Dat blijkt uit niets. Maar goed, okay. Zijn er voor dat soort mensen helemaal geen regelingen dan? Iemand die alleen nog maar op bed kan liggen bijvoorbeeld. Die kan nooit een nieuwe ID aanvragen?
quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:54 schreef Nizno het volgende:
[..]
heb jij enig idee hoeveel 1 euro in de maand kan zijn naast alle andere lasten die zo'n oude man of vrouw al heeft?
Blijkbaar niet...
Mijn oma heeft het geluk dat ze van koopwoning naar huurwoning is gegaan en nu dus ineens geld over heeft.. maar toen ze nog in haar koopwoning zat kon er echt niet zomaar even een euro per maand aan de kant worden gelegd.. Hoe vervelend ze dat zelf ook vond dat ze ons niet gewoon een ijsje kon kopen enzo....
Ook al ging het om een cent, moeten betalen om te stemmen is gewoon achterlijk. Het idee is toch dat verkiezingen voor iedereen toegankelijk zijn? D.w.z. verspreid door het land stembureaus, meerdere per dorp zelfs, zodat mensen er redelijk gemakkelijk kunnen komen. Lange openingstijden. Duidelijke oproep van te voren.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:48 schreef Notorious_Roy het volgende:
En je geeft nog steeds geen antwoord op feitelijke vragen. Het gaat om 1 euro in de maand!
Blijkbaar volgens een hoop mensen, maar dat betekent dus ook dat ze geen doordachte stem uitbrengen, maar puur uit gewoonte stemmen op een bepaalde partij. Dan komt weer een andere vraag of je dat moet willen...quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:51 schreef Klummie het volgende:
[..]
Jezelf informeren houdt op boven een bepaalde leeftijd?
Ze hebben NOOIT een ID hoeven laten zien! Nee, het is velen NIET bekend.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:48 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
[..]
Rolstoel? Taxi? Familie met auto?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:55 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
In een verzorgingstehuis wordt dat voor je geregeld ja, maar voor mensen die nog gewoon thuis wonen niet nee. Dan kan je er zelf achteraan gaan. En voor mensen die slecht ter been zijn wordt dat nogal lastig.
Wat lul jij nou uit je nek?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:56 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Blijkbaar volgens een hoop mensen, maar dat betekent dus ook dat ze geen doordachte stem uitbrengen, maar puur uit gewoonte stemmen op een bepaalde partij. Dan komt weer een andere vraag of je dat moet willen...
Oh ja, hadden ze even naar de geldboom moeten lopen om daar geld voor een ID af te halen en daarna zichzelf op magische wijze naar het gemeentehuis moeten transporteren, tweemaal, om een ID aan te schaffen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:52 schreef Klummie het volgende:
[..]
De oproepkaart hebben ze al weken geleden in de bus gehad, men kan niet lezen?
Ja, en wat denk je van alleenstaande ouders met kinderen bijvoorbeeld? Er zijn zoveel mensen die financiele problemen hebben maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van mensen die hun ID niet verlengen omdat ze het niet kunnen betalen... Nu komt Yvonne ermee omdat ze bejaarden ziet die dit probleem hebben, maar dat is lekker op tijd op de dag dat ze een ID nodig hebben. Als het echt zo'n probleem is als dat men zegt, dan vind ik ook zeker dat er naar gekeken moet worden zodat het over 3 maanden anders gaat. Maar ik vind dat er nogal op gevoel gereageerd wordt hier.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:54 schreef Nizno het volgende:
[..]
heb jij enig idee hoeveel 1 euro in de maand kan zijn naast alle andere lasten die zo'n oude man of vrouw al heeft?
Blijkbaar niet...
Mijn oma heeft het geluk dat ze van koopwoning naar huurwoning is gegaan en nu dus ineens geld over heeft.. maar toen ze nog in haar koopwoning zat kon er echt niet zomaar even een euro per maand aan de kant worden gelegd.. Hoe vervelend ze dat zelf ook vond dat ze ons niet gewoon een ijsje kon kopen enzo....
De identificatieplict bestaat al ruim 5 jaar dus toen hadden ze al een id moeten hebben.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:57 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ze hebben NOOIT een ID hoeven laten zien! Nee, het is velen NIET bekend.
Om te bezuinigen is de krant immers al de deur uit.
Nee, kinderen zijn ook al 60
Nee, er zijn zat ouderen die NIEMAND meer hebben
Jij bent en van de lui die eens buiten een eigen kader moeten leren kijken, empathie, kijk eens verder dan je eigen grootouders.
Loop eens een week met me mee.![]()
En ik ben heel blij dat jullie voor je grootouders zorgen.
Maar er zijn er TEVEEL die niemand meer hebben.
Als iemand zo slecht ter been is dat hij/zij niet meer zonder hulp het huis uit kan, dan zit diegene op de verkeerde plaats en dan heeft diegene ook meer aan zijn/haar hoofd dan het niet kunnen stemmen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:55 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
In een verzorgingstehuis wordt dat voor je geregeld ja, maar voor mensen die nog gewoon thuis wonen niet nee. Dan kan je er zelf achteraan gaan. En voor mensen die slecht ter been zijn wordt dat nogal lastig.
Jij denkt dat elke oudere voor zijn lol even in een auto kruipt? En dan een uur doorbrengt bij het stadsloket/gemeentehuis. Zijn er genoeg die liever helemaal niet buiten komen, waar een bezoek aan het ziekenhuis eigenlijk al teveel gedoe is.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:57 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Rolstoel? Taxi? Familie met auto?
Genoeg opties.
De argumenten die ik hier hoor raken kant nog wal.
Oh ja, waren we even mooi vergeten dat er genoeg plek was in al die verzorgingstehuizen, waren we daar maar eerder op gekomenquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:59 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Als iemand zo slecht ter been is dat hij/zij niet meer zonder hulp het huis uit kan, dan zit diegene op de verkeerde plaats en dan heeft diegene ook meer aan zijn/haar hoofd dan het niet kunnen stemmen.
Inderdaad stopt iedereen zodra ze amper nog het huis uit komen maar gelijk in een verzorginstehuis, daar hebben ze toch nog kamers overquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:59 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Als iemand zo slecht ter been is dat hij/zij niet meer zonder hulp het huis uit kan, dan zit diegene op de verkeerde plaats en dan heeft diegene ook meer aan zijn/haar hoofd dan het niet kunnen stemmen.
En kennelijk tel je op die plek ook niet meer mee in het democratisch proces. Hendig!quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:01 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Inderdaad stopt iedereen zodra ze amper nog het huis uit komen maar gelijk in een verzorginstehuis, daar hebben ze toch nog kamers over
Kan tegenwoordig op afspraak, dan ben je meteen aan de beurt. En nee, vast niet iedere oudere gaat voor de lol met de auto ergens heen, maar ook dat is niet typisch voor ouderen. En nee, ik ga ook niet voor m'n lol naar de stadswinkel, maar het moet nu eenmaal weleens. Als die enkele keer in je leven dat je daar naartoe moet nou het grootste probleem is, dan geeft dat toch eigenlijk al aan dat je niet veel hebt om over te klagen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:00 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Jij denkt dat elke oudere voor zijn lol even in een auto kruipt? En dan een uur doorbrengt bij het stadsloket/gemeentehuis. Zijn er genoeg die liever helemaal niet buiten komen, waar een bezoek aan het ziekenhuis eigenlijk al teveel gedoe is.
Natuurlijk zijn er genoeg die gewoon een ID (kunnen) hebben, maar sommige reacties hier zijn wel erg kortzichtig.
Als die mensen voor zichzelf kunnen zorgen kunnen ze ook een id regelen en gaan stemmen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:01 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Inderdaad stopt iedereen zodra ze amper nog het huis uit komen maar gelijk in een verzorginstehuis, daar hebben ze toch nog kamers over
Zolang iemand in zijn eigen huis nog 'gewoon' kan leven, eventueel met hulp, is het niet nodig om een verzorgingstehuis in te gaan.
Hoelang is zo'n kaart ook weer geldig?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:59 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
De identificatieplict bestaat al ruim 5 jaar dus toen hadden ze al een id moeten hebben.
Ik ga er ook niet voor mijn lol inderdaad (ben toevallig gisteravond nog geweest), maar voor veel oudere is het niet zozeer een kwestie van niet willen, maar gewoon niet kunnen (ze kunnen het mentaal of lichamelijk niet aan).quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:02 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Kan tegenwoordig op afspraak, dan ben je meteen aan de beurt. En nee, vast niet iedere oudere gaat voor de lol met de auto ergens heen, maar ook dat is niet typisch voor ouderen. En nee, ik ga ook niet voor m'n lol naar de stadswinkel, maar het moet nu eenmaal weleens. Als die enkele keer in je leven dat je daar naartoe moet nou het grootste probleem is, dan geeft dat toch eigenlijk al aan dat je niet veel hebt om over te klagen.
Exact, ze mogen blij zijn dat ze nog niet aangehouden zijn, ow wacht ze komen toch nooit buiten, waarom denken ze dan hun stem wat waard zou zijn .quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:59 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
De identificatieplict bestaat al ruim 5 jaar dus toen hadden ze al een id moeten hebben.
En dus zouden ze al lang op de hoogte moeten zijn van de ID-plicht bij het stemmen, anders spreek je jezelf wel heel erg tegen. Het staat notabene op de stemkaart!quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:58 schreef yvonne het volgende:
[..]
Wat lul jij nou uit je nek?
Ik kom dagelijks bij deze mensen, politiek is altijd wel een praatje waard, juist DEZE mensen zijn zich zeer goed bewust van politiek.
Precies. Het gaat om één keer in de vijf jaar, en ¤ 42,85 voor een ID kaart.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:02 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Kan tegenwoordig op afspraak, dan ben je meteen aan de beurt. En nee, vast niet iedere oudere gaat voor de lol met de auto ergens heen, maar ook dat is niet typisch voor ouderen. En nee, ik ga ook niet voor m'n lol naar de stadswinkel, maar het moet nu eenmaal weleens. Als die enkele keer in je leven dat je daar naartoe moet nou het grootste probleem is, dan geeft dat toch eigenlijk al aan dat je niet veel hebt om over te klagen.
5 jaar dus hadden ze 5 jaar de tijd om te sparen voor een nieuwe.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:04 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoelang is zo'n kaart ook weer geldig?
optie 2 niet goed genoeg gelezen iddquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:45 schreef yvonne het volgende:
[..]
Gutteguttegut, lezen blijft moeilijk, je gaat wel stemmen.
Hoe dan ook blijft het voor 99% geen kwestie van leeftijd, maar van inkomen (of in sommige gevallen gezondheid - en voor een slechte gezondheid hoef je ook niet oud te zijn; mijn moeder is nog geen 50 en haalt het eind van de straat ook niet meer).quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:05 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik ga er ook niet voor mijn lol inderdaad (ben toevallig gisteravond nog geweest), maar voor veel oudere is het niet zozeer een kwestie van niet willen, maar gewoon niet kunnen (ze kunnen het mentaal of lichamelijk niet aan).
En nogmaals, veel oudere kunnen het gewoon aanvragen, maar er is gewoon een grote groep die nog wel goed bij geest is, maar om welke reden dan ook geen ID hebben. De helft hier denkt nogal zwart wit, dat je als oudere of een zielig oud besje bent wat toch niet meer zelfstandig kan denken of dat ze nog dermate fit zijn dat ze alles nog kunnen.
Precies! Maar blijkbaar moet alles voorgedaan worden tegenwoordig. Alles moet vanzelf bij je op de deurmat belanden en nog gratis ook. Ow wacht, dan moet je die envelop op de deurmat nog eerst zelf oprapen en openscheuren, dat levert natuurlijk weer problemen op....quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:06 schreef Klummie het volgende:
[..]
Exact, ze mogen blij zijn dat ze nog niet aangehouden zijn, ow wacht ze komen toch nooit buiten, waarom denken ze dan hun stem wat waard zou zijn .
Alles moet maar voorgekauwd en voorgepamperd worden, walgelijk. Het zijn geen kleine kinderen meer toch?
Selectief geheugen blijkbaar ====> wilsonbekwaam, dan mag je niet stemmen, opgelostquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:58 schreef yvonne het volgende:
[..]
Wat lul jij nou uit je nek?
Ik kom dagelijks bij deze mensen, politiek is altijd wel een praatje waard, juist DEZE mensen zijn zich zeer goed bewust van politiek.
Cola kregen we al nooit bij oma... Goedkope melk had ze al van de Aldi.....quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:56 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
1 fucking Euro.
Nou moet je ophouden hoor. Dan kopen ze een keer wat goedkopere melk of een fles cola voor de kleinkinderen minder. 1 Euro heeft iedereen.
Dat ze dat niet zouden kunnen betalen is een argument van niks.
Dan koopt ze een pak melk minder.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:18 schreef Nizno het volgende:
[..]
Cola kregen we al nooit bij oma... Goedkope melk had ze al van de Aldi.....
Nog meer tips???
Ow en had ze even een paar jaar eerder gegeven toen mn oma dus inderdaad dat ijsje voor ons niet kon betalen en met verjaardagen bijna niet langs durfde te komen....
En jouw ouders konden haar niks toestoppen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:18 schreef Nizno het volgende:
[..]
Cola kregen we al nooit bij oma... Goedkope melk had ze al van de Aldi.....
Nog meer tips???
Ow en had ze even een paar jaar eerder gegeven toen mn oma dus inderdaad dat ijsje voor ons niet kon betalen en met verjaardagen bijna niet langs durfde te komen....
Als je dat aan had wilen nemen.......quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:21 schreef Klummie het volgende:
[..]
En jouw ouders konden haar niks toestoppen?
Denk eens buiten jouw eigen hokje... Niet iedereen kan dat ALTIJD!quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:21 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Dan koopt ze een pak melk minder.
Een Euro overhouden aan het einde van de maand kan altijd.
Naar mijn weten is het niet bij je hebben van een ID bewijs een overtreding die bestraft wordt met een geldboete. Nu wordt je grondwettelijk vastgelegde stemrecht je ontnomen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:32 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
En lees nu de onderste helft van de post eens
Het is gewoon kansloos als je als halve demente (nofi) vrijwel nooit buiten je huisje komt behalve voor boodschappen en je moet altijd actuele identificatie bij je hebben.
En stel dat dat al kon, heb je dan nog niet het idee dat het idee achter een democratie waarin iedereen in principe stemrecht heeft enige schade oploopt?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:21 schreef Klummie het volgende:
[..]
Elektronisch stemmen gebeurt niet meer sinds de vorige verkiezingen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:24 schreef Odysseuzzz het volgende:
Valt eigenlijk nog mee (of tegen) dat Vrijbit niet aankaart dat het elektronisch stemmen ongrondwettelijk is, zoals ook wel wordt aangehangen.
Verder vind ik de ID plicht altijd al te ranzig voor woorden. Spreek voor zich dat er allehande problemen bij komen kijken.![]()
Subklacht: inkt printer op.
Nee, logisch dat je je moet kunnen legitimeren als stemgerechtigde, wat is daar raar aan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
En stel dat dat al kon, heb je dan nog niet het idee dat het idee achter een democratie waarin iedereen in principe stemrecht heeft enige schade oploopt?
Als dat niet kan dan kan diegene niet met geld omgaan.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:23 schreef Nizno het volgende:
[..]
Als je dat aan had wilen nemen.......
Mijn ouders boden elk jaar zelfs aan om de kado's voor ons zelf te kopen en dat ze die kon geven.. Wilde ze niet.
[..]
Denk eens buiten jouw eigen hokje... Niet iedereen kan dat ALTIJD!
Ah, daar was ik me niet van bewust.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:27 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Elektronisch stemmen gebeurt niet meer sinds de vorige verkiezingen.
Goede actie, mijn formulier ligt klaar bij mijn stempas.
Jij vindt het niet bespottelijk dat minima in jouw voorbeeld afhankelijk zouden zijn van de goedgeefsheid van anderen om gebruik te kunnen maken van hun grondwettelijk stemrecht?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:21 schreef Klummie het volgende:
[..]
Weet je wat we gaan doen.. We geven jou pakweg 600 euro in de maand... Als je die maand nog een euro kan sparen maken we er 599 euro van... en zo steeds weer zodra je nog een euro kan sparen weer een euro je bedrag omlaag.. Kijken hoe lang jij het vol houdt dat een EURO ALTIJD KAN!quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:27 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Als dat niet kan dan kan diegene niet met geld omgaan.
Een Euro kan altijd!
Jezus, wat een kortzichtige en bekrompen gedachtengangen hier zeg.
De term stembelasting kom je idd veel tegen in dit soort discussie. Belachelijk idd dat iedereen daar zo even overheen stapt.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:23 schreef Metatron het volgende:
Er is gewoon een verkapte belasting ingevoerd om te kunnen stemmen, namelijk het verplicht aanschaffen van een ID bewijs met daaraan gekoppeld het feit dat de overheid meteen je vingerafdruk centraal op gaat slaan.
Yvonne wil dadelijk gaan collecteren voor die zielige arme oudjes die zo ontzettend politiek bewust zijn maar er financieel een puinhoop van maken en niet kunnen lezen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:27 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Als dat niet kan dan kan diegene niet met geld omgaan.
Een Euro kan altijd!
Jezus, wat een kortzichtige en bekrompen gedachtengangen hier zeg.
Nou, dat dat nog nooit nodig is geweest*, en een onnodige barriere opwerpt om mensen hun grondwettelijke vastgelegde kiesrecht uit te laten oefenen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:27 schreef Klummie het volgende:
[..]
Nee, logisch dat je je moet kunnen legitimeren als stemgerechtigde, wat is daar raar aan?
quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:29 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Jij vindt het niet bespottelijk dat minima in jouw voorbeeld afhankelijk zouden zijn van de goedgeefsheid van anderen om gebruik te kunnen maken van hun grondwettelijk stemrecht?
Creatief zijn. Sjongejonge wat zijn mensen toch altijd moeilijk.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:30 schreef Nizno het volgende:
[..]
Weet je wat we gaan doen.. We geven jou pakweg 600 euro in de maand... Als je die maand nog een euro kan sparen maken we er 599 euro van... en zo steeds weer zodra je nog een euro kan sparen weer een euro je bedrag omlaag.. Kijken hoe lang jij het vol houdt dat een EURO ALTIJD KAN!
Van mij mag dit ook via de overheid geregeld worden - dus dat je niet betaalt bij het afhalen van je paspoort maar gewoon via de belasting. Maar da's een andere discussie dan waar dit topic over gaat.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:32 schreef Jarno het volgende:
[..]
De term stembelasting kom je idd veel tegen in dit soort discussie. Belachelijk idd dat iedereen daar zo even overheen stapt.
Ik heb juist het niet hoeven tonen van je id altijd absurd gevonden, zeker nadat de idplicht werd ingevoerd.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:32 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nou, dat dat nog nooit nodig is geweest*, en een onnodige barriere opwerpt om mensen hun grondwettelijke vastgelegde kiesrecht uit te laten oefenen.
*Behoudens een paar proefgemeentes bij de vorige verkiezingen kon je bij je toegewezen stemlokaal altijd stemmen zonder je te hoeven legitimeren. Alleen wanneer de voorzitter van het stembureau aanwijzingen had om fraude te vermoeden kon hij de beslissing nemen dat hij je identiteit wilde vaststellen. Dat kon dan dmv paspoort/id/rijbewijs, maar bijvoorbeeld ook door een verklaring van derden.
Bij het uitoeffenen van een machtiging hoefde alleen de gemachtigde zich te legitimeren. Nu is zelfs die handeling onderworpen aan een ID-plicht, want de gemachtigde moet een (kopie van) het ID bewijs van de verlener van de machtiging overleggen. Totaal absurd in mijn ogen.
Dit is ook bullshit. We hebben in dit land id plicht dus je moet sowieso een id hebben. Stembelasting gaat in deze dus niet op.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:32 schreef Jarno het volgende:
[..]
De term stembelasting kom je idd veel tegen in dit soort discussie. Belachelijk idd dat iedereen daar zo even overheen stapt.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:30 schreef Nizno het volgende:
[..]
Weet je wat we gaan doen.. We geven jou pakweg 600 euro in de maand... Als je die maand nog een euro kan sparen maken we er 599 euro van... en zo steeds weer zodra je nog een euro kan sparen weer een euro je bedrag omlaag.. Kijken hoe lang jij het vol houdt dat een EURO ALTIJD KAN!
Helemaal niets. Daarom hebben ze de stempas uitgevonden. Dat is je legitimatie bij het stemmen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:27 schreef Klummie het volgende:
[..]
Nee, logisch dat je je moet kunnen legitimeren als stemgerechtigde, wat is daar raar aan?
En die blijkt fraudegevoelig, dus willen ze graag dat je je verplichte ID gebruikt. Ook niks mis mee toch?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:37 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Helemaal niets. Daarom hebben ze de stempas uitgevonden. Dat is je legitimatie bij het stemmen.
Nogmaals: Niet voldoen aan de ID plicht, bij staandehouding op de openbare weg is een overtreding waar een geldboete op staat. Het is GEEN misdrijf en al helemaal geen misdrijf die het rechtvaardigd om iemands grondwettelijk vastgelegde stemrecht te ontnemen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:34 schreef Klummie het volgende:
[..]
Nee, aangezien de idplicht gewoon bestaat en democratisch tot stand is gekomen. Zeker daar waar het volmachten betreft is de idplicht terecht. Het gaat veel meer om het lulargument dat ze anders nooit een id nodig hebben en er dus niet voor hoeven te sparen.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:32 schreef Klummie het volgende:
[..]
Yvonne wil dadelijk gaan collecteren voor die zielige arme oudjes die zo ontzettend politiek bewust zijn maar er financieel een puinhoop van maken en niet kunnen lezen.
Aardig format voor sbs of zo
En als ik met die van mijn broer zou gaan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:37 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Helemaal niets. Daarom hebben ze de stempas uitgevonden. Dat is je legitimatie bij het stemmen.
Hoe toont de stempas dan aan wie je bent?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:37 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Er is sinds 1945 in NL geen noemenswaardige verkiezingsfraudse geconstateerd door buitenlandse waarnemers. Dus precies welke fraude wil je tegengaan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En die blijkt fraudegevoelig, dus willen ze graag dat je je verplichte ID gebruikt. Ook niks mis mee toch?
En als je met de stempas van je broer zou gaan met een vals kopietje van zijn ID-bewijs ben je er ook. Photoshop aanslingeren en klaar is kees. Op een A4-tje is het verschil toch niet te zien. Als je er misbruik van wilt maken kan dat, ID-plicht of niet.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:39 schreef Klummie het volgende:
[..]
En als ik met die van mijn broer zou gaan?
Wel handig bij het crematorium toch?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:40 schreef marcodej het volgende:
Volgens mij gaat de discussie in wezen niet of ouderen indirect moeten betalen om te kunnen stemmen, maar of ouderen die nooit de deur uit gaan wel een ID nodig hebben.
Het stemrecht wordt niet ontnomen. Er wordt slechts een voorwaarde aangesteld. De voorwaarde dat men zich met een verplicht identiteitsbewijs moet kunnen legitimeren bij het uitbrengen van zijn stem.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:38 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nogmaals: Niet voldoen aan de ID plicht, bij staandehouding op de openbare weg is een overtreding waar een geldboete op staat. Het is GEEN misdrijf en al helemaal geen misdrijf die het rechtvaardigd om iemands grondwettelijk vastgelegde stemrecht te ontnemen.
Dat dus.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:38 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nogmaals: Niet voldoen aan de ID plicht, bij staandehouding op de openbare weg is een overtreding waar een geldboete op staat. Het is GEEN misdrijf en al helemaal geen misdrijf die het rechtvaardigd om iemands grondwettelijk vastgelegde stemrecht te ontnemen.
Juist, en zeker nu, nu je in elk stemlokaal in je gemeente kunt gaan stemmen. Dat was eerst ook niet zo. Vroeger konden de toezichthouders in het stemlokaal nog in de gaten houden of je vaker ging stemmen, met deze ID-plicht kunnen ze overal controleren of je echt diegene bent die op het stembiljet vermeld staat. Anders kan ik bij stemlokaal 1 me voordoen als Jantje, bij stemlokaal 2 als Pietje en bij stemlokaal 3 als Ali, met wat verzamelde stembiljetten van mensen die zich toch niet interesseren voor de politiek.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:35 schreef Klummie het volgende:
[..]
Ik heb juist het niet hoeven tonen van je id altijd absurd gevonden, zeker nadat de idplicht werd ingevoerd.
Wat een onnodige maatregel is.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:41 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het stemrecht wordt niet ontnomen. Er wordt slechts een voorwaarde aangesteld. De voorwaarde dat men zich met een verplicht identiteitsbewijs moet kunnen legitimeren bij het uitbrengen van zijn stem.
StemRECHT...het heet niet StemKROM.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:41 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het stemrecht wordt niet ontnomen. Er wordt slechts een voorwaarde aangesteld. De voorwaarde dat men zich met een verplicht identiteitsbewijs moet kunnen legitimeren bij het uitbrengen van zijn stem.
Een netto AOW voor ongehuwden + vakantietoeslag is E999,17. Dan krijg je nog kwijtschelding gemeentelijke lasten, gratis openbaar vervoer, huurtoeslag, zorgtoeslag, je hebt geen auto meer nodig voor je werk, je hebt geen kleding meer nodig voor je werk, etc. Van dat geld moet je best wel 10 euro per jaar opzij kunnen leggen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:30 schreef Nizno het volgende:
[..]
Exact, welke partij is voor actieve euthanasie? Dan stem ik daar opquote:Op woensdag 3 maart 2010 11:43 schreef HugoBaas het volgende:
Wat een kansloze discussie dit met al die oudjes knuffelaars.![]()
![]()
Jij bent zeker nog tiener die ouder worden een ver van zijn bed show vind? Of die denkt dat hij tot zijn dood altijd geld heeft en niets gaat mankeren?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:43 schreef HugoBaas het volgende:
Wat een kansloze discussie dit met al die oudjes knuffelaars.![]()
![]()
Correct, en daarom heb ik gebruik gemaakt van mijn recht om hiertegen formeel protest aan te tekenen.quote:
Waarvan aktequote:Op woensdag 3 maart 2010 11:44 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Jij bent zeker nog tiener die ouder worden een ver van zijn bed show vind? Of die denkt dat hij tot zijn dood altijd geld heeft en niets gaat mankeren?
Dat moet je helemaal zelf weten, ik vind het gewoon gezeur om niets. Laat me raden, jij stemt dan ook behoorlijk links?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:45 schreef Metatron het volgende:
[..]
Correct, en daarom heb ik gebruik gemaakt van mijn recht om hiertegen formeel protest aan te tekenen.
Inkomensverzekeringquote:Op woensdag 3 maart 2010 11:44 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Jij bent zeker nog tiener die ouder worden een ver van zijn bed show vind? Of die denkt dat hij tot zijn dood altijd geld heeft en niets gaat mankeren?
Inderdaad en als ik geen geld heb dan ga ik ook niet lopen zeiken dat ik niet kan stemmen omdat ik te gierig ben om 50 tientjes neer te leggen voor een paspoort.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:44 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
En wat zijn we dan opgeschoten in het hele verhaal...?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:41 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
En als je met de stempas van je broer zou gaan met een vals kopietje van zijn ID-bewijs ben je er ook. Photoshop aanslingeren en klaar is kees. Op een A4-tje is het verschil toch niet te zien. Als je er misbruik van wilt maken kan dat, ID-plicht of niet.
Huurtoeslag in een koopwoning nvtquote:Op woensdag 3 maart 2010 11:44 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Een netto AOW voor ongehuwden + vakantietoeslag is E999,17. Dan krijg je nog kwijtschelding gemeentelijke lasten, gratis openbaar vervoer, huurtoeslag, zorgtoeslag, je hebt geen auto meer nodig voor je werk, je hebt geen kleding meer nodig voor je werk, etc. Van dat geld moet je best wel 10 euro per jaar opzij kunnen leggen.
Hoor jij een oudje van 80 klagen? (nee yvonne is nog geen 80)quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:54 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Inderdaad en als ik geen geld heb dan ga ik ook niet lopen zeiken dat ik niet kan stemmen omdat ik te gierig ben om 50 tientjes neer te leggen voor een paspoort.
Je denkt weer eens bekrompen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:57 schreef Nizno het volgende:
[..]
Huurtoeslag in een koopwoning nvt
zorgtoeslag door de koopwoning nvt
En het ging niet om het bedrag.. Dat snap jij vast ook wel... Het ging er om dat iemand zo vol kan houden dat 1 euro per maand altijd kan...
Waarop ik probeerde duidelijk te maken dat er een grens zit aan het haalbare.. Alleen dat wilde die iemand niet snappen.. Want die denkt zelfs dat ik zo tot 50 ct terug kan gaan..
Nou, nee. Totaal niet zelfs. Sowieso is het hele link/rechts spectrum volkomen achterhaald. Ik zie de controle-drang als het grote manco van wat zich tegenwoordig 'liberaal' durft te noemen. ID plicht, preventief fouilleren heeft echt totaal NIETS met wat voor liberaal standpunt dan ook te maken.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:52 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat moet je helemaal zelf weten, ik vind het gewoon gezeur om niets. Laat me raden, jij stemt dan ook behoorlijk links?
Koopwoning verkopen en een goedkopere woning huren, geld zat ineens. Mogelijkheden zat, maar er moet natuurlijk niet buiten de normale kaders gedacht worden....quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:57 schreef Nizno het volgende:
[..]
Huurtoeslag in een koopwoning nvt
zorgtoeslag door de koopwoning nvt
En het ging niet om het bedrag.. Dat snap jij vast ook wel... Het ging er om dat iemand zo vol kan houden dat 1 euro per maand altijd kan...
Waarop ik probeerde duidelijk te maken dat er een grens zit aan het haalbare.. Alleen dat wilde die iemand niet snappen.. Want die denkt zelfs dat ik zo tot 50 ct terug kan gaan..
Totaal niets. Dus waarom dan een ID-plicht? Misbruik is altijd mogelijk.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:56 schreef Jarno het volgende:
[..]
En wat zijn we dan opgeschoten in het hele verhaal...?
Dat laatste ben ik met je eens, maar in dit geval zie ik gewoon een duidelijke reden voor die ID-plicht.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:00 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nou, nee. Totaal niet zelfs. Sowieso is het hele link/rechts spectrum volkomen achterhaald. Ik zie de controle-drang als het grote manco van wat zich tegenwoordig 'liberaal' durft te noemen. ID plicht, preventief fouilleren heeft echt totaal NIETS met wat voor liberaal standpunt dan ook te maken.
Ik weiger gewoon pertinent om vrijheid en privacy op te geven voor schijnveiligheid.
Het stemrecht wordt helemaal niet ontnomen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:59 schreef Nizno het volgende:
[..]
Hoor jij een oudje van 80 klagen? (nee yvonne is nog geen 80)
Er is iemand die het schandelijk vind hoe er met deze ouderen wordt omgegaan... Dat hun zelfs het stemrecht al ontnomen wordt doordat ze niet eens meer een machtiging in kunnen vullen zonder een IDbewijs.
Tenzij de verkoopspijs tegenvalt en zit je met een restschuld.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:00 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Koopwoning verkopen en een goedkopere woning huren, geld zat ineens. Mogelijkheden zat, maar er moet natuurlijk niet buiten de normale kaders gedacht worden....
Wat vinden de oudjes er zelf van? Zouden die überhaupt gaan stemmen, ook al hadden ze een ID-kaart? Je moet nooit de meningen van andere mensen gaan invullen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:59 schreef Nizno het volgende:
[..]
Hoor jij een oudje van 80 klagen? (nee yvonne is nog geen 80)
Er is iemand die het schandelijk vind hoe er met deze ouderen wordt omgegaan... Dat hun zelfs het stemrecht al ontnomen wordt doordat ze niet eens meer een machtiging in kunnen vullen zonder een IDbewijs.
Ik ging er wel vanuit dat bij die oudjes de hypotheek al volledig afgelost was.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:02 schreef Klummie het volgende:
[..]
Tenzij de verkoopspijs tegenvalt en zit je met een restschuld.
Ja joh, ga even verhuizen als je 90 bent en je zit nog prima in je huisje. Eenvoudig toch?quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:00 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Koopwoning verkopen en een goedkopere woning huren, geld zat ineens. Mogelijkheden zat, maar er moet natuurlijk niet buiten de normale kaders gedacht worden....
Dan wil je dus niet en moet je niet zeuren, punt, einde discussie.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:04 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Ja joh, ga even verhuizen als je 90 bent en je zit nog prima in je huisje. Eenvoudig toch?
Ow ja stom sorryquote:Op woensdag 3 maart 2010 12:04 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik ging er wel vanuit dat bij die oudjes de hypotheek al volledig afgelost was.
Jij kunt niet lezen ofzo?quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:03 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Wat vinden de oudjes er zelf van? Zouden die überhaupt gaan stemmen, ook al hadden ze een ID-kaart? Je moet nooit de meningen van andere mensen gaan invullen.
Drempel vervangen door hellingbaan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:05 schreef One_of_the_few het volgende:
voor ouderen is het sowieso slim een id te hebben. Niet alleen voor de verkiezingen natuurlijk. maar ook voor machtigingen naar banken toe die je je kinderen wil geven bijvoorbeeld. Maar ben wel met ts eens dat ouderen wel een extra drempel hebben en er rekening mee gehouden mag worden.
Ja, want tussen 1945 en 2009 is er zo on-tie-ge-lijk veel gefraudeerd bij verkiezingen dat er dit soort maatregelen nodig zijnquote:Op woensdag 3 maart 2010 12:01 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik met je eens, maar in dit geval zie ik gewoon een duidelijke reden voor die ID-plicht.
Schijnbaar kunnen de oudjes zelf niet lezen, want jij beweert dat ze niet weten dat ze een ID-bewijs nodig hebben, dat staat op de stemkaart. En als ze het echt zouden willen, dan zouden ze ook zorgen voor een ID-kaart, maar nee, het is natuurlijk makkelijk om te blijven klagen dat je niet kunt stemmen. Zie je vaak bij mensen die teveel tijd hebben, altijd maar klagen over alles, maar nooit eens wat doen tegen hetgene waar je over klaagt.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:06 schreef yvonne het volgende:
[..]
Jij kunt niet lezen ofzo?
Ja de oudjes zouden gaan stemmen.
Huldequote:Op woensdag 3 maart 2010 12:11 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Schijnbaar kunnen de oudjes zelf niet lezen, want jij beweert dat ze niet weten dat ze een ID-bewijs nodig hebben, dat staat op de stemkaart. En als ze het echt zouden willen, dan zouden ze ook zorgen voor een ID-kaart, maar nee, het is natuurlijk makkelijk om te blijven klagen dat je niet kunt stemmen. Zie je vaak bij mensen die teveel tijd hebben, altijd maar klagen over alles, maar nooit eens wat doen tegen hetgene waar je over klaagt.
Klopt. Maar goed, kopen of huren is wel een keuze. Als je weet dat je oud wordt, kun je ook ruim van tevoren inschrijven voor een huurhuis als je bang bent dat je het niet redt van je AOW/Pensioen - dat geldt voor iedereen. Als ik nu m'n baan kwijt raak krijg ik ook geen huurtoeslag, dat is het risico wat ik aanvaard heb toen ik een huis kocht.quote:
Ik snap je voorbeeld, daar ben ik het ook mee eens. Kende ook iemand die door een bizarre situatie bij de voedselbank terecht kwam en die kon echt geen euro per maand missen. Dus ja, het kan. Al is zoiets wel vrij uitzonderlijk.quote:En het ging niet om het bedrag.. Dat snap jij vast ook wel... Het ging er om dat iemand zo vol kan houden dat 1 euro per maand altijd kan...
Kan niet overal makkelijk. Waar ik woon is een wachtlijst van vijf tot acht jaar via de gemeente, en particuliere huurwoningen zijn duurder dan mijn koophuis. Als ik ontslagen zou worden, zou ik wel een probleem hebben ja. Je hebt hier gewoon niet zomaar een huis.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:00 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Criminalisering van de gewone burger icm de nanny state. Om van te gruwen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:08 schreef Metatron het volgende:
Ziet echt niemand die paradigma-verschuiving van de laatste jaren? In plaats dat de overheid zich als dienstverlener opstelt, waar ze tenslotte voor bedoeld is, houdt de overheid zich bezig met het aantonen dat burgers 'schuldig' zijn. Waaraan is niet belangrijk, dat komt wel boven water. En dat gaat van ID-plicht voor elke scheet waar een agent je voor staande kan houden, tot 'sleepnet'-operaties waarbij een verkeerscontrole misbruikt wordt om iedereen even door de molen van justitie en belastingdienst te trekken.
Jij gaat wel van meer dingen uit die je niet zeker weet.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:04 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik ging er wel vanuit dat bij die oudjes de hypotheek al volledig afgelost was.
Dat mag toch nog geen reden zijn om tegenstanders uit te sluiten? Zo werkt een democratie nietquote:Op woensdag 3 maart 2010 13:00 schreef Satsuma het volgende:
Tja, "we" hebben toch democratisch gekozen voor partijen die dit een goed plan vonden.
Op een rijbewijs hoef je toch geen vingerafdruk te laten zetten?quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:57 schreef Burdie het volgende:
Even los van de oudjes, je ontneemt ook mensen die geen paspoort hebben omdat ze weigeren hun vingerafdruk te geven hun stem.
Nee, mee eens. Maar mensen denken gewoon niet goed na over wat ze stemmen. Kijk, ik stem voor een partij die tegen allerlei vormen van toezicht is en zich bezighoudt met privacy op internet e.d. Maar veel mensen stemmen op een rechtse partij die belooft iedereen in de gaten te houden om criminaliteit tegen te gaan, zonder zich te realiseren dat je dus ook zelf hierdoor je privacy kwijtraakt. En dan als het zo ver is gaan ze opeens klagen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:03 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dat mag toch nog geen reden zijn om tegenstanders uit te sluiten? Zo werkt een democratie niet
Nee, maar heeft iedereen een rijbewijs dan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:05 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Op een rijbewijs hoef je toch geen vingerafdruk te laten zetten?
Er zijn genoeg mensen die geen rijbewijs hebben, al dan niet vrijwillig.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:05 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
rijbewijs is geen officieel legitimatiebewijsquote:Op woensdag 3 maart 2010 13:05 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Zie online staan dat het niet oz is omdat er geen nationaliteit op staat, maar ik heb nog nooit meegemaakt bij een instelling dat dit niet geaccepteerd werd als legitimatiebewijs. Vaak hangen er zelfs bordjes dat je mag legitimeren met paspoort, id-kaart, vreemdelingendocument of rijbewijs.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:09 schreef Re het volgende:
[..]
rijbewijs is geen officieel legitimatiebewijs
Een ID kaart dan.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:08 schreef Burdie het volgende:
[..]
Nee, maar heeft iedereen een rijbewijs dan?
Wel voldoende om te stemmen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:09 schreef Re het volgende:
[..]
Klopt, maar wel een identiteitsbewijs waarmee je mag stemmen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:09 schreef Re het volgende:
[..]
niet altijd, maar geloof in dit geval wel als ik het goed begrijpquote:
Nou, ik denk niet dat het de rechtsen zijn die nu protest aantekenen hoorquote:Op woensdag 3 maart 2010 13:07 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Nee, mee eens. Maar mensen denken gewoon niet goed na over wat ze stemmen. Kijk, ik stem voor een partij die tegen allerlei vormen van toezicht is en zich bezighoudt met privacy op internet e.d. Maar veel mensen stemmen op een rechtse partij die belooft iedereen in de gaten te houden om criminaliteit tegen te gaan, zonder zich te realiseren dat je dus ook zelf hierdoor je privacy kwijtraakt. En dan als het zo ver is gaan ze opeens klagen.
Ik wil geen ID kaart, ik wil een paspoort aangezien ik naar het buitenland moet. Ik heb ZELFS geen bezwaar tegen het opnemen van biometrische kenmerken op het paspoort zelf, zodat, behalve op het 'zicht' van de pasfoto, ook op andere wijze kan worden vastgesteld dat ik degene ben die het paspoort laat zien bij de douane, en niet iemand anders die mijn identiteit aanneemt.quote:
Ik zie niet in wat het probleem is, maar dat is een heel andere discussie trouwens dus zullen we daar niet over doorgaan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:15 schreef Metatron het volgende:
[..]
Ik wil geen ID kaart, ik wil een paspoort aangezien ik naar het buitenland moet. Ik heb ZELFS geen bezwaar tegen het opnemen van biometrische kenmerken op het paspoort zelf, zodat, behalve op het 'zicht' van de pasfoto, ook op andere wijze kan worden vastgesteld dat ik degene ben die het paspoort laat zien bij de douane, en niet iemand anders die mijn identiteit aanneemt.
Ik heb echter WEL een groot probleem met een overheid die de Europese verplichting van de aanwezigheid van biometrische kenmerken op het paspoort aangrijpt om die gegevens centraal op te gaan slaan. En ik heb bezwaren tegen het volslagen ontbreken van openbaarheid m.b.t. WAAR de overheid die gegevens voor gaat gebruiken.
I beg to differ. Heb jaren VVD gestemd, hell, ben zelfs LID geweest. Toen de VVD als een geile pup achter de invoering van ID-plicht stond heb ik om die reden mijn lidmaatschap opgezegd, en ook kenbaar gemaakt aan de VVD dat ze niet alleen mij als lid kwijt waren, maar ook mijn stem. In ieder geval tot het moment dat ze zich sterk gaan maken voor de afschaffing van die onzin.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:12 schreef Burdie het volgende:
[..]
Nou, ik denk niet dat het de rechtsen zijn die nu protest aantekenen hoor
m.i. is het een onderdeel van één en hetzelfde probleem. Een overheid die een absurdistische verregaande controle wil uitoefenen op de burgers.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:18 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ik zie niet in wat het probleem is, maar dat is een heel andere discussie trouwens dus zullen we daar niet over doorgaan?
Eten moet ook gratis worden! Je moet eten, maar je moet er wel voor betalenquote:Op woensdag 3 maart 2010 13:21 schreef Farenji het volgende:
Ik heb er op zich geen bezwaar tegen dat je je moet legitimeren bij het stemmen, maar laten ze dan dat legitimatiebewijs gewoon gratis maken. Gewoon iedereen een pasje waar je je binnen NL mee kan legitimeren (en dus ook mee kan stemmen) maar waar je niet mee kan reizen; wil je dat dan lap je maar voor een paspoort.
Voordat dit werd ingevoerd, was er toch ook niet op grote schaal gefraudeerd?quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:38 schreef timmmmm het volgende:
Ik snap je punt, maar ik kan me aan de andere kant ook wel vinden in de identificatieplicht. Anders kan de buurman met mijn oproep op mijn naam gaan stemmen, en geen haan die ernaar zal kraaien. Er moet toch wel een ándere manier te vinden zijn, waar men én kan stemmen, én het zeker is dat de juiste persoon zijn stem laat gelden?
Dan even terug zwaaienquote:Op woensdag 3 maart 2010 13:47 schreef Odysseuzzz het volgende:
Even zwaaien![]()
Naar de mensen die niet WILLEN snappen dat het effectief ontnemen van de mogelijkheid tot stemmen in democratie tientallen tonnen zwaarder weegt dan het begaan van een kleine overtreding als het niet kunnen tonen van een geldig ID.
Fout aan die redenatie is dat het recht tot stemmen niet ontnomen MAG worden. Iets met grondwet enzo. Dat heet een "democratie".quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:51 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Dan even terug zwaaien![]()
Je hebt rechten en plichten!
Je hebt de plicht om een geldig ID te hebben, heb je die niet dan wordt je recht ontnomen om te stemmen.
Werkt prima!
Dan moet je dus zorgen voor een geldig ID dat staat ook in de wet, probleem opgelost!quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:53 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Fout aan die redenatie is dat het recht tot stemmen niet ontnomen MAG worden. Iets met grondwet enzo. Dat heet een "democratie".
Maar dat ligt ook aan de houding van mensen zelf. Want als ik jou ken en ik laat jou ergens binnen zonder je om je legitimatie te vragen, word ik meteen aangevallen door mensen die wél hun legitimatie moeten laten zien.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
Voordat dit werd ingevoerd, was er toch ook niet op grote schaal gefraudeerd?
Je moest je kunnen legitimeren als men daarom vroeg, maar niet standaard je ID bewijs laten zien.
Als jouw vader/moeder op het stembureau werkt, moet jij ook je ID bewijs laten zien..
In een democratie vind ik stemrecht toch zwaarder wegen dan de identificatieplicht, maar dat kan aan mij liggen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:51 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Dan even terug zwaaien![]()
Je hebt rechten en plichten!
Je hebt de plicht om een geldig ID te hebben, heb je die niet dan wordt je recht ontnomen om te stemmen.
Werkt prima!
Als mijn buurman in mijn naam gaat stemmen is dat geen fraude op grote schaal. Maar wel mooi kut.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
Voordat dit werd ingevoerd, was er toch ook niet op grote schaal gefraudeerd?
Je moest je kunnen legitimeren als men daarom vroeg, maar niet standaard je ID bewijs laten zien.
Als jouw vader/moeder op het stembureau werkt, moet jij ook je ID bewijs laten zien..
Dat!quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:56 schreef timmmmm het volgende:
[..]
In een democratie vind ik stemrecht toch zwaarder wegen dan de identificatieplicht, maar dat kan aan mij liggen.
Ik ook!quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:56 schreef timmmmm het volgende:
[..]
In een democratie vind ik stemrecht toch zwaarder wegen dan de identificatieplicht, maar dat kan aan mij liggen.
Omdat een uitkering geen basisrecht is volgens de grondwet. Stemmen wel.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:01 schreef LangeTabbetje het volgende:
Waarom is de legitimatieplicht wel een bezwaar bij het stemmen, maar niet bij het aanvragen van een uitkering.
Overal waar mensen werken, worden fouten gemaakt.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:57 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als mijn buurman in mijn naam gaat stemmen is dat geen fraude op grote schaal. Maar wel mooi kut.
Je zegt: ik ook, maar vervolgens zeg je dat als je niet aan de plicht voldoet je recht vervalt. Dan weegt toch voor jou de plicht zwaarder dan het recht?quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:01 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ik ook!
Maar het is ook je plicht om een geldig ID te hebben, dus eigenlijk is er geen probleem.
De mensen die het niet in 1 keer kunnen ophoesten hebben pech, ze hebben daar jarenlang voor kunnen sparen.
Je weet immers wanneer je ID verloopt.
Ik reageerde op degene die begon te zeuren dat een oudje geen huurtoeslag kreeg omdat deze een koopwoning had. Beter opletten dus...quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:57 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jij gaat wel van meer dingen uit die je niet zeker weet.
Niet elk 'oudje' had een koopwoning bijvoorbeeld.
Een recht is toch niet 'mogen'?quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:03 schreef Misan het volgende:
Een plicht zou altijd zwaarder moeten wegen dan een recht. Moeten weegt immers ook zwaarder dan mogen
Omdat iedereen toch verplicht is om een geldig ID te hebben.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:02 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je zegt: ik ook, maar vervolgens zeg je dat als je niet aan de plicht voldoet je recht vervalt. Dan weegt toch voor jou de plicht zwaarder dan het recht?
Nee, niet hetzelfde, maar is wel makkelijk voor de vergelijking. Je kunt gebruik maken van een recht, is niet verplicht -> vandaar mogenquote:
Dus streep je het stemrecht weg omdat je niet aan je identificatieplicht voldoet.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:05 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Omdat iedereen toch verplicht is om een geldig ID te hebben.
Dat weet iedereen.
Als je dan je ID (die je verplicht hoort te hebben ) eens een keer nodig hebt om dus te gaan stemmen en die heb je niet, dan is dat dus je eigen fout.
Idd!quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:06 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dus streep je het stemrecht weg omdat je niet aan je identificatieplicht voldoet.
In een democratische rechtstaat is stemmen het hoogste goed. Iets banaals als een identificatieplicht hoort dat imo niet in de weg te staan.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:03 schreef Misan het volgende:
Een plicht zou altijd zwaarder moeten wegen dan een recht. Moeten weegt immers ook zwaarder dan mogen
Ja, dus vervalt je stemrecht. Als het recht zwaarder weegt dan de plicht kan het niet-voldoen aan de plicht het recht toch niet geheel laten vervallen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:05 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Omdat iedereen toch verplicht is om een geldig ID te hebben.
Dat weet iedereen.
Als je dan je ID (die je verplicht hoort te hebben ) eens een keer nodig hebt om dus te gaan stemmen en die heb je niet, dan is dat dus je eigen fout.
Neen. een grondwetteljk recht weegt immer zwaarder dan welke, in lagere wetgeving opgelegde plicht dan ook.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:03 schreef Misan het volgende:
Als je het stemrecht wegstreept tegen de identificatieplicht, toon je aan dat je de identicifatieplicht minstens even belangrijk vindt. Ik ben van mening dat je het wel heel bont moet maken wil je je stemrecht verspillen. Dat is immers HET recht in een democratie.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:07 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Idd!
Je bent al in overtreding als je naar het stemhokje wilt lopen zonder ID.
Ja dat vind ik dus wel.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:08 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, dus vervalt je stemrecht. Als het recht zwaarder weegt dan de plicht kan het niet-voldoen aan de plicht het recht toch niet geheel laten vervallen?
Ik ben om, jullie hebben gelijkquote:Op woensdag 3 maart 2010 14:07 schreef timmmmm het volgende:
[..]
In een democratische rechtstaat is stemmen het hoogste goed. Iets banaals als een identificatieplicht hoort dat imo niet in de weg te staan.
Dat is niet relevant voor het stemmen. Als ik bij het stemhokje aan kom gaat men ook niet eerst kijken of ik onderweg niet toevallig te hard gereden heb. Dat het een overtreding is staat vast, maar dat heeft geen zak met stemmen te maken.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:10 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ja dat vind ik dus wel.
Zoals ik hierboven al schreef "Je bent al in overtreding als je naar het stemhokje wilt lopen zonder ID"
NEEN! Die overtreding kan pas geconstateerd worden wanneer ik door een ambtenaar met opsporingsbevoegdheid staande wordt gehouden op verdenking van het plegen van een overtreding of misdrijf, EXCLUSIEF verdenking van het niet bij me hebben van een ID.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:10 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ja dat vind ik dus wel.
Zoals ik hierboven al schreef "Je bent al in overtreding als je naar het stemhokje wilt lopen zonder ID"
Het gaat niet om 'ik ben rebels en ik wil mijn paspoort niet laten zien, traaaalalalalalaalaaaaaquote:Op woensdag 3 maart 2010 14:12 schreef Misan het volgende:
[..]
Ik ben om, jullie hebben gelijk
Kiesrecht staat namelijk in de grondwet opgenomen en identificatieplicht niet http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g3rfhq0j
Desalniettemin blijf ik het kul-redenen vinden om jezelf niet te kunnen legitimeren wanneer en waar dan ook
Sorry, maar ik vind geen verkeerde maatregel om een geldig ID te laten zien bij het stemmen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:12 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Dat is niet relevant voor het stemmen. Als ik bij het stemhokje aan kom gaat men ook niet eerst kijken of ik onderweg niet toevallig te hard gereden heb. Dat het een overtreding is staat vast, maar dat heeft geen zak met stemmen te maken.
Iemands identiteit kan bij twijfel ook worden vastgesteld op andere manieren dan middels een identiteitsbewijs. Zo heeft het 65 jaar prima gefunctioneerd, dus het 'probleem' dat met dit kanon wordt opgelost is niet eens een mug, maar eigenlijk niet-bestaand.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:14 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Sorry, maar ik vind geen verkeerde maatregel om een geldig ID te laten zien bij het stemmen.
Ik ben het dus ook niet eens met sommige mensen, maar dat is geen probleem, ieder zijn eigen mening toch?
Of, misschien dichter bij huis, lambalstudenten die zo druk zijn met bier drinken, dat ze niet door hebben dat hun paspoort 2 dagen is verlopen. Die mogen dus ook niet stemmen nu hequote:Op woensdag 3 maart 2010 14:14 schreef Burdie het volgende:
[..]
Het gaat niet om 'ik ben rebels en ik wil mijn paspoort niet laten zien, traaaalalalalalaalaaaaa" maar om mensen die zich niet kunnen legitimeren omdat ze geen legitimatiebewijs hebben.
Het is een procedurele klacht, geen persoonsgerichte klacht richting een lid van een stembureau. M.i. is er geen enkel probleem om als 'stemmenteller' bezwaar te maken tegen een bepaalde algemene procedure die geldt bij het uitbrengen van een stem.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:18 schreef Crazy Harry het volgende:
Tja dilemma.
Ga ik dit protest, waarin duidelijk staat dat de indiener de verkiezingen ongeldig acht wanneer mensen zonder id-bewijs uitgesloten worden, ook inleveren? Ik wil wel.
Maar ik ben stemmenteller vanavond...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |