Wel handig bij het crematorium toch?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:40 schreef marcodej het volgende:
Volgens mij gaat de discussie in wezen niet of ouderen indirect moeten betalen om te kunnen stemmen, maar of ouderen die nooit de deur uit gaan wel een ID nodig hebben.
Het stemrecht wordt niet ontnomen. Er wordt slechts een voorwaarde aangesteld. De voorwaarde dat men zich met een verplicht identiteitsbewijs moet kunnen legitimeren bij het uitbrengen van zijn stem.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:38 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nogmaals: Niet voldoen aan de ID plicht, bij staandehouding op de openbare weg is een overtreding waar een geldboete op staat. Het is GEEN misdrijf en al helemaal geen misdrijf die het rechtvaardigd om iemands grondwettelijk vastgelegde stemrecht te ontnemen.
Dat dus.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:38 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nogmaals: Niet voldoen aan de ID plicht, bij staandehouding op de openbare weg is een overtreding waar een geldboete op staat. Het is GEEN misdrijf en al helemaal geen misdrijf die het rechtvaardigd om iemands grondwettelijk vastgelegde stemrecht te ontnemen.
Juist, en zeker nu, nu je in elk stemlokaal in je gemeente kunt gaan stemmen. Dat was eerst ook niet zo. Vroeger konden de toezichthouders in het stemlokaal nog in de gaten houden of je vaker ging stemmen, met deze ID-plicht kunnen ze overal controleren of je echt diegene bent die op het stembiljet vermeld staat. Anders kan ik bij stemlokaal 1 me voordoen als Jantje, bij stemlokaal 2 als Pietje en bij stemlokaal 3 als Ali, met wat verzamelde stembiljetten van mensen die zich toch niet interesseren voor de politiek.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:35 schreef Klummie het volgende:
[..]
Ik heb juist het niet hoeven tonen van je id altijd absurd gevonden, zeker nadat de idplicht werd ingevoerd.
Wat een onnodige maatregel is.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:41 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het stemrecht wordt niet ontnomen. Er wordt slechts een voorwaarde aangesteld. De voorwaarde dat men zich met een verplicht identiteitsbewijs moet kunnen legitimeren bij het uitbrengen van zijn stem.
StemRECHT...het heet niet StemKROM.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:41 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het stemrecht wordt niet ontnomen. Er wordt slechts een voorwaarde aangesteld. De voorwaarde dat men zich met een verplicht identiteitsbewijs moet kunnen legitimeren bij het uitbrengen van zijn stem.
Een netto AOW voor ongehuwden + vakantietoeslag is E999,17. Dan krijg je nog kwijtschelding gemeentelijke lasten, gratis openbaar vervoer, huurtoeslag, zorgtoeslag, je hebt geen auto meer nodig voor je werk, je hebt geen kleding meer nodig voor je werk, etc. Van dat geld moet je best wel 10 euro per jaar opzij kunnen leggen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:30 schreef Nizno het volgende:
[..]
Weet je wat we gaan doen.. We geven jou pakweg 600 euro in de maand... Als je die maand nog een euro kan sparen maken we er 599 euro van... en zo steeds weer zodra je nog een euro kan sparen weer een euro je bedrag omlaag.. Kijken hoe lang jij het vol houdt dat een EURO ALTIJD KAN!
Exact, welke partij is voor actieve euthanasie? Dan stem ik daar opquote:Op woensdag 3 maart 2010 11:43 schreef HugoBaas het volgende:
Wat een kansloze discussie dit met al die oudjes knuffelaars.![]()
![]()
Jij bent zeker nog tiener die ouder worden een ver van zijn bed show vind? Of die denkt dat hij tot zijn dood altijd geld heeft en niets gaat mankeren?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:43 schreef HugoBaas het volgende:
Wat een kansloze discussie dit met al die oudjes knuffelaars.![]()
![]()
Correct, en daarom heb ik gebruik gemaakt van mijn recht om hiertegen formeel protest aan te tekenen.quote:
Waarvan aktequote:Op woensdag 3 maart 2010 11:44 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Jij bent zeker nog tiener die ouder worden een ver van zijn bed show vind? Of die denkt dat hij tot zijn dood altijd geld heeft en niets gaat mankeren?
Dat moet je helemaal zelf weten, ik vind het gewoon gezeur om niets. Laat me raden, jij stemt dan ook behoorlijk links?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:45 schreef Metatron het volgende:
[..]
Correct, en daarom heb ik gebruik gemaakt van mijn recht om hiertegen formeel protest aan te tekenen.
Inkomensverzekeringquote:Op woensdag 3 maart 2010 11:44 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Jij bent zeker nog tiener die ouder worden een ver van zijn bed show vind? Of die denkt dat hij tot zijn dood altijd geld heeft en niets gaat mankeren?
Inderdaad en als ik geen geld heb dan ga ik ook niet lopen zeiken dat ik niet kan stemmen omdat ik te gierig ben om 50 tientjes neer te leggen voor een paspoort.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:44 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
En wat zijn we dan opgeschoten in het hele verhaal...?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:41 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
En als je met de stempas van je broer zou gaan met een vals kopietje van zijn ID-bewijs ben je er ook. Photoshop aanslingeren en klaar is kees. Op een A4-tje is het verschil toch niet te zien. Als je er misbruik van wilt maken kan dat, ID-plicht of niet.
Huurtoeslag in een koopwoning nvtquote:Op woensdag 3 maart 2010 11:44 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Een netto AOW voor ongehuwden + vakantietoeslag is E999,17. Dan krijg je nog kwijtschelding gemeentelijke lasten, gratis openbaar vervoer, huurtoeslag, zorgtoeslag, je hebt geen auto meer nodig voor je werk, je hebt geen kleding meer nodig voor je werk, etc. Van dat geld moet je best wel 10 euro per jaar opzij kunnen leggen.
Hoor jij een oudje van 80 klagen? (nee yvonne is nog geen 80)quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:54 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Inderdaad en als ik geen geld heb dan ga ik ook niet lopen zeiken dat ik niet kan stemmen omdat ik te gierig ben om 50 tientjes neer te leggen voor een paspoort.
Je denkt weer eens bekrompen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:57 schreef Nizno het volgende:
[..]
Huurtoeslag in een koopwoning nvt
zorgtoeslag door de koopwoning nvt
En het ging niet om het bedrag.. Dat snap jij vast ook wel... Het ging er om dat iemand zo vol kan houden dat 1 euro per maand altijd kan...
Waarop ik probeerde duidelijk te maken dat er een grens zit aan het haalbare.. Alleen dat wilde die iemand niet snappen.. Want die denkt zelfs dat ik zo tot 50 ct terug kan gaan..
Nou, nee. Totaal niet zelfs. Sowieso is het hele link/rechts spectrum volkomen achterhaald. Ik zie de controle-drang als het grote manco van wat zich tegenwoordig 'liberaal' durft te noemen. ID plicht, preventief fouilleren heeft echt totaal NIETS met wat voor liberaal standpunt dan ook te maken.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:52 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat moet je helemaal zelf weten, ik vind het gewoon gezeur om niets. Laat me raden, jij stemt dan ook behoorlijk links?
Koopwoning verkopen en een goedkopere woning huren, geld zat ineens. Mogelijkheden zat, maar er moet natuurlijk niet buiten de normale kaders gedacht worden....quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:57 schreef Nizno het volgende:
[..]
Huurtoeslag in een koopwoning nvt
zorgtoeslag door de koopwoning nvt
En het ging niet om het bedrag.. Dat snap jij vast ook wel... Het ging er om dat iemand zo vol kan houden dat 1 euro per maand altijd kan...
Waarop ik probeerde duidelijk te maken dat er een grens zit aan het haalbare.. Alleen dat wilde die iemand niet snappen.. Want die denkt zelfs dat ik zo tot 50 ct terug kan gaan..
Totaal niets. Dus waarom dan een ID-plicht? Misbruik is altijd mogelijk.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:56 schreef Jarno het volgende:
[..]
En wat zijn we dan opgeschoten in het hele verhaal...?
Dat laatste ben ik met je eens, maar in dit geval zie ik gewoon een duidelijke reden voor die ID-plicht.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:00 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nou, nee. Totaal niet zelfs. Sowieso is het hele link/rechts spectrum volkomen achterhaald. Ik zie de controle-drang als het grote manco van wat zich tegenwoordig 'liberaal' durft te noemen. ID plicht, preventief fouilleren heeft echt totaal NIETS met wat voor liberaal standpunt dan ook te maken.
Ik weiger gewoon pertinent om vrijheid en privacy op te geven voor schijnveiligheid.
Het stemrecht wordt helemaal niet ontnomen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:59 schreef Nizno het volgende:
[..]
Hoor jij een oudje van 80 klagen? (nee yvonne is nog geen 80)
Er is iemand die het schandelijk vind hoe er met deze ouderen wordt omgegaan... Dat hun zelfs het stemrecht al ontnomen wordt doordat ze niet eens meer een machtiging in kunnen vullen zonder een IDbewijs.
Tenzij de verkoopspijs tegenvalt en zit je met een restschuld.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:00 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Koopwoning verkopen en een goedkopere woning huren, geld zat ineens. Mogelijkheden zat, maar er moet natuurlijk niet buiten de normale kaders gedacht worden....
Wat vinden de oudjes er zelf van? Zouden die überhaupt gaan stemmen, ook al hadden ze een ID-kaart? Je moet nooit de meningen van andere mensen gaan invullen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:59 schreef Nizno het volgende:
[..]
Hoor jij een oudje van 80 klagen? (nee yvonne is nog geen 80)
Er is iemand die het schandelijk vind hoe er met deze ouderen wordt omgegaan... Dat hun zelfs het stemrecht al ontnomen wordt doordat ze niet eens meer een machtiging in kunnen vullen zonder een IDbewijs.
Ik ging er wel vanuit dat bij die oudjes de hypotheek al volledig afgelost was.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:02 schreef Klummie het volgende:
[..]
Tenzij de verkoopspijs tegenvalt en zit je met een restschuld.
Ja joh, ga even verhuizen als je 90 bent en je zit nog prima in je huisje. Eenvoudig toch?quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:00 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Koopwoning verkopen en een goedkopere woning huren, geld zat ineens. Mogelijkheden zat, maar er moet natuurlijk niet buiten de normale kaders gedacht worden....
Dan wil je dus niet en moet je niet zeuren, punt, einde discussie.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:04 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Ja joh, ga even verhuizen als je 90 bent en je zit nog prima in je huisje. Eenvoudig toch?
Ow ja stom sorryquote:Op woensdag 3 maart 2010 12:04 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik ging er wel vanuit dat bij die oudjes de hypotheek al volledig afgelost was.
Jij kunt niet lezen ofzo?quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:03 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Wat vinden de oudjes er zelf van? Zouden die überhaupt gaan stemmen, ook al hadden ze een ID-kaart? Je moet nooit de meningen van andere mensen gaan invullen.
Drempel vervangen door hellingbaan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:05 schreef One_of_the_few het volgende:
voor ouderen is het sowieso slim een id te hebben. Niet alleen voor de verkiezingen natuurlijk. maar ook voor machtigingen naar banken toe die je je kinderen wil geven bijvoorbeeld. Maar ben wel met ts eens dat ouderen wel een extra drempel hebben en er rekening mee gehouden mag worden.
Ja, want tussen 1945 en 2009 is er zo on-tie-ge-lijk veel gefraudeerd bij verkiezingen dat er dit soort maatregelen nodig zijnquote:Op woensdag 3 maart 2010 12:01 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik met je eens, maar in dit geval zie ik gewoon een duidelijke reden voor die ID-plicht.
Schijnbaar kunnen de oudjes zelf niet lezen, want jij beweert dat ze niet weten dat ze een ID-bewijs nodig hebben, dat staat op de stemkaart. En als ze het echt zouden willen, dan zouden ze ook zorgen voor een ID-kaart, maar nee, het is natuurlijk makkelijk om te blijven klagen dat je niet kunt stemmen. Zie je vaak bij mensen die teveel tijd hebben, altijd maar klagen over alles, maar nooit eens wat doen tegen hetgene waar je over klaagt.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:06 schreef yvonne het volgende:
[..]
Jij kunt niet lezen ofzo?
Ja de oudjes zouden gaan stemmen.
Huldequote:Op woensdag 3 maart 2010 12:11 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Schijnbaar kunnen de oudjes zelf niet lezen, want jij beweert dat ze niet weten dat ze een ID-bewijs nodig hebben, dat staat op de stemkaart. En als ze het echt zouden willen, dan zouden ze ook zorgen voor een ID-kaart, maar nee, het is natuurlijk makkelijk om te blijven klagen dat je niet kunt stemmen. Zie je vaak bij mensen die teveel tijd hebben, altijd maar klagen over alles, maar nooit eens wat doen tegen hetgene waar je over klaagt.
Klopt. Maar goed, kopen of huren is wel een keuze. Als je weet dat je oud wordt, kun je ook ruim van tevoren inschrijven voor een huurhuis als je bang bent dat je het niet redt van je AOW/Pensioen - dat geldt voor iedereen. Als ik nu m'n baan kwijt raak krijg ik ook geen huurtoeslag, dat is het risico wat ik aanvaard heb toen ik een huis kocht.quote:
Ik snap je voorbeeld, daar ben ik het ook mee eens. Kende ook iemand die door een bizarre situatie bij de voedselbank terecht kwam en die kon echt geen euro per maand missen. Dus ja, het kan. Al is zoiets wel vrij uitzonderlijk.quote:En het ging niet om het bedrag.. Dat snap jij vast ook wel... Het ging er om dat iemand zo vol kan houden dat 1 euro per maand altijd kan...
Kan niet overal makkelijk. Waar ik woon is een wachtlijst van vijf tot acht jaar via de gemeente, en particuliere huurwoningen zijn duurder dan mijn koophuis. Als ik ontslagen zou worden, zou ik wel een probleem hebben ja. Je hebt hier gewoon niet zomaar een huis.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:00 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Criminalisering van de gewone burger icm de nanny state. Om van te gruwen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:08 schreef Metatron het volgende:
Ziet echt niemand die paradigma-verschuiving van de laatste jaren? In plaats dat de overheid zich als dienstverlener opstelt, waar ze tenslotte voor bedoeld is, houdt de overheid zich bezig met het aantonen dat burgers 'schuldig' zijn. Waaraan is niet belangrijk, dat komt wel boven water. En dat gaat van ID-plicht voor elke scheet waar een agent je voor staande kan houden, tot 'sleepnet'-operaties waarbij een verkeerscontrole misbruikt wordt om iedereen even door de molen van justitie en belastingdienst te trekken.
Jij gaat wel van meer dingen uit die je niet zeker weet.quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:04 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik ging er wel vanuit dat bij die oudjes de hypotheek al volledig afgelost was.
Dat mag toch nog geen reden zijn om tegenstanders uit te sluiten? Zo werkt een democratie nietquote:Op woensdag 3 maart 2010 13:00 schreef Satsuma het volgende:
Tja, "we" hebben toch democratisch gekozen voor partijen die dit een goed plan vonden.
Op een rijbewijs hoef je toch geen vingerafdruk te laten zetten?quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:57 schreef Burdie het volgende:
Even los van de oudjes, je ontneemt ook mensen die geen paspoort hebben omdat ze weigeren hun vingerafdruk te geven hun stem.
Nee, mee eens. Maar mensen denken gewoon niet goed na over wat ze stemmen. Kijk, ik stem voor een partij die tegen allerlei vormen van toezicht is en zich bezighoudt met privacy op internet e.d. Maar veel mensen stemmen op een rechtse partij die belooft iedereen in de gaten te houden om criminaliteit tegen te gaan, zonder zich te realiseren dat je dus ook zelf hierdoor je privacy kwijtraakt. En dan als het zo ver is gaan ze opeens klagen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:03 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dat mag toch nog geen reden zijn om tegenstanders uit te sluiten? Zo werkt een democratie niet
Nee, maar heeft iedereen een rijbewijs dan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:05 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Op een rijbewijs hoef je toch geen vingerafdruk te laten zetten?
Er zijn genoeg mensen die geen rijbewijs hebben, al dan niet vrijwillig.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:05 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
rijbewijs is geen officieel legitimatiebewijsquote:Op woensdag 3 maart 2010 13:05 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Zie online staan dat het niet oz is omdat er geen nationaliteit op staat, maar ik heb nog nooit meegemaakt bij een instelling dat dit niet geaccepteerd werd als legitimatiebewijs. Vaak hangen er zelfs bordjes dat je mag legitimeren met paspoort, id-kaart, vreemdelingendocument of rijbewijs.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:09 schreef Re het volgende:
[..]
rijbewijs is geen officieel legitimatiebewijs
Een ID kaart dan.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:08 schreef Burdie het volgende:
[..]
Nee, maar heeft iedereen een rijbewijs dan?
Wel voldoende om te stemmen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:09 schreef Re het volgende:
[..]
Klopt, maar wel een identiteitsbewijs waarmee je mag stemmen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:09 schreef Re het volgende:
[..]
niet altijd, maar geloof in dit geval wel als ik het goed begrijpquote:
Nou, ik denk niet dat het de rechtsen zijn die nu protest aantekenen hoorquote:Op woensdag 3 maart 2010 13:07 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Nee, mee eens. Maar mensen denken gewoon niet goed na over wat ze stemmen. Kijk, ik stem voor een partij die tegen allerlei vormen van toezicht is en zich bezighoudt met privacy op internet e.d. Maar veel mensen stemmen op een rechtse partij die belooft iedereen in de gaten te houden om criminaliteit tegen te gaan, zonder zich te realiseren dat je dus ook zelf hierdoor je privacy kwijtraakt. En dan als het zo ver is gaan ze opeens klagen.
Ik wil geen ID kaart, ik wil een paspoort aangezien ik naar het buitenland moet. Ik heb ZELFS geen bezwaar tegen het opnemen van biometrische kenmerken op het paspoort zelf, zodat, behalve op het 'zicht' van de pasfoto, ook op andere wijze kan worden vastgesteld dat ik degene ben die het paspoort laat zien bij de douane, en niet iemand anders die mijn identiteit aanneemt.quote:
Ik zie niet in wat het probleem is, maar dat is een heel andere discussie trouwens dus zullen we daar niet over doorgaan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:15 schreef Metatron het volgende:
[..]
Ik wil geen ID kaart, ik wil een paspoort aangezien ik naar het buitenland moet. Ik heb ZELFS geen bezwaar tegen het opnemen van biometrische kenmerken op het paspoort zelf, zodat, behalve op het 'zicht' van de pasfoto, ook op andere wijze kan worden vastgesteld dat ik degene ben die het paspoort laat zien bij de douane, en niet iemand anders die mijn identiteit aanneemt.
Ik heb echter WEL een groot probleem met een overheid die de Europese verplichting van de aanwezigheid van biometrische kenmerken op het paspoort aangrijpt om die gegevens centraal op te gaan slaan. En ik heb bezwaren tegen het volslagen ontbreken van openbaarheid m.b.t. WAAR de overheid die gegevens voor gaat gebruiken.
I beg to differ. Heb jaren VVD gestemd, hell, ben zelfs LID geweest. Toen de VVD als een geile pup achter de invoering van ID-plicht stond heb ik om die reden mijn lidmaatschap opgezegd, en ook kenbaar gemaakt aan de VVD dat ze niet alleen mij als lid kwijt waren, maar ook mijn stem. In ieder geval tot het moment dat ze zich sterk gaan maken voor de afschaffing van die onzin.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:12 schreef Burdie het volgende:
[..]
Nou, ik denk niet dat het de rechtsen zijn die nu protest aantekenen hoor
m.i. is het een onderdeel van één en hetzelfde probleem. Een overheid die een absurdistische verregaande controle wil uitoefenen op de burgers.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:18 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ik zie niet in wat het probleem is, maar dat is een heel andere discussie trouwens dus zullen we daar niet over doorgaan?
Eten moet ook gratis worden! Je moet eten, maar je moet er wel voor betalenquote:Op woensdag 3 maart 2010 13:21 schreef Farenji het volgende:
Ik heb er op zich geen bezwaar tegen dat je je moet legitimeren bij het stemmen, maar laten ze dan dat legitimatiebewijs gewoon gratis maken. Gewoon iedereen een pasje waar je je binnen NL mee kan legitimeren (en dus ook mee kan stemmen) maar waar je niet mee kan reizen; wil je dat dan lap je maar voor een paspoort.
Voordat dit werd ingevoerd, was er toch ook niet op grote schaal gefraudeerd?quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:38 schreef timmmmm het volgende:
Ik snap je punt, maar ik kan me aan de andere kant ook wel vinden in de identificatieplicht. Anders kan de buurman met mijn oproep op mijn naam gaan stemmen, en geen haan die ernaar zal kraaien. Er moet toch wel een ándere manier te vinden zijn, waar men én kan stemmen, én het zeker is dat de juiste persoon zijn stem laat gelden?
Dan even terug zwaaienquote:Op woensdag 3 maart 2010 13:47 schreef Odysseuzzz het volgende:
Even zwaaien![]()
Naar de mensen die niet WILLEN snappen dat het effectief ontnemen van de mogelijkheid tot stemmen in democratie tientallen tonnen zwaarder weegt dan het begaan van een kleine overtreding als het niet kunnen tonen van een geldig ID.
Fout aan die redenatie is dat het recht tot stemmen niet ontnomen MAG worden. Iets met grondwet enzo. Dat heet een "democratie".quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:51 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Dan even terug zwaaien![]()
Je hebt rechten en plichten!
Je hebt de plicht om een geldig ID te hebben, heb je die niet dan wordt je recht ontnomen om te stemmen.
Werkt prima!
Dan moet je dus zorgen voor een geldig ID dat staat ook in de wet, probleem opgelost!quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:53 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Fout aan die redenatie is dat het recht tot stemmen niet ontnomen MAG worden. Iets met grondwet enzo. Dat heet een "democratie".
Maar dat ligt ook aan de houding van mensen zelf. Want als ik jou ken en ik laat jou ergens binnen zonder je om je legitimatie te vragen, word ik meteen aangevallen door mensen die wél hun legitimatie moeten laten zien.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
Voordat dit werd ingevoerd, was er toch ook niet op grote schaal gefraudeerd?
Je moest je kunnen legitimeren als men daarom vroeg, maar niet standaard je ID bewijs laten zien.
Als jouw vader/moeder op het stembureau werkt, moet jij ook je ID bewijs laten zien..
In een democratie vind ik stemrecht toch zwaarder wegen dan de identificatieplicht, maar dat kan aan mij liggen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:51 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Dan even terug zwaaien![]()
Je hebt rechten en plichten!
Je hebt de plicht om een geldig ID te hebben, heb je die niet dan wordt je recht ontnomen om te stemmen.
Werkt prima!
Als mijn buurman in mijn naam gaat stemmen is dat geen fraude op grote schaal. Maar wel mooi kut.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
Voordat dit werd ingevoerd, was er toch ook niet op grote schaal gefraudeerd?
Je moest je kunnen legitimeren als men daarom vroeg, maar niet standaard je ID bewijs laten zien.
Als jouw vader/moeder op het stembureau werkt, moet jij ook je ID bewijs laten zien..
Dat!quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:56 schreef timmmmm het volgende:
[..]
In een democratie vind ik stemrecht toch zwaarder wegen dan de identificatieplicht, maar dat kan aan mij liggen.
Ik ook!quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:56 schreef timmmmm het volgende:
[..]
In een democratie vind ik stemrecht toch zwaarder wegen dan de identificatieplicht, maar dat kan aan mij liggen.
Omdat een uitkering geen basisrecht is volgens de grondwet. Stemmen wel.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:01 schreef LangeTabbetje het volgende:
Waarom is de legitimatieplicht wel een bezwaar bij het stemmen, maar niet bij het aanvragen van een uitkering.
Overal waar mensen werken, worden fouten gemaakt.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:57 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als mijn buurman in mijn naam gaat stemmen is dat geen fraude op grote schaal. Maar wel mooi kut.
Je zegt: ik ook, maar vervolgens zeg je dat als je niet aan de plicht voldoet je recht vervalt. Dan weegt toch voor jou de plicht zwaarder dan het recht?quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:01 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ik ook!
Maar het is ook je plicht om een geldig ID te hebben, dus eigenlijk is er geen probleem.
De mensen die het niet in 1 keer kunnen ophoesten hebben pech, ze hebben daar jarenlang voor kunnen sparen.
Je weet immers wanneer je ID verloopt.
Ik reageerde op degene die begon te zeuren dat een oudje geen huurtoeslag kreeg omdat deze een koopwoning had. Beter opletten dus...quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:57 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jij gaat wel van meer dingen uit die je niet zeker weet.
Niet elk 'oudje' had een koopwoning bijvoorbeeld.
Een recht is toch niet 'mogen'?quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:03 schreef Misan het volgende:
Een plicht zou altijd zwaarder moeten wegen dan een recht. Moeten weegt immers ook zwaarder dan mogen
Omdat iedereen toch verplicht is om een geldig ID te hebben.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:02 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je zegt: ik ook, maar vervolgens zeg je dat als je niet aan de plicht voldoet je recht vervalt. Dan weegt toch voor jou de plicht zwaarder dan het recht?
Nee, niet hetzelfde, maar is wel makkelijk voor de vergelijking. Je kunt gebruik maken van een recht, is niet verplicht -> vandaar mogenquote:
Dus streep je het stemrecht weg omdat je niet aan je identificatieplicht voldoet.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:05 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Omdat iedereen toch verplicht is om een geldig ID te hebben.
Dat weet iedereen.
Als je dan je ID (die je verplicht hoort te hebben ) eens een keer nodig hebt om dus te gaan stemmen en die heb je niet, dan is dat dus je eigen fout.
Idd!quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:06 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dus streep je het stemrecht weg omdat je niet aan je identificatieplicht voldoet.
In een democratische rechtstaat is stemmen het hoogste goed. Iets banaals als een identificatieplicht hoort dat imo niet in de weg te staan.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:03 schreef Misan het volgende:
Een plicht zou altijd zwaarder moeten wegen dan een recht. Moeten weegt immers ook zwaarder dan mogen
Ja, dus vervalt je stemrecht. Als het recht zwaarder weegt dan de plicht kan het niet-voldoen aan de plicht het recht toch niet geheel laten vervallen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:05 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Omdat iedereen toch verplicht is om een geldig ID te hebben.
Dat weet iedereen.
Als je dan je ID (die je verplicht hoort te hebben ) eens een keer nodig hebt om dus te gaan stemmen en die heb je niet, dan is dat dus je eigen fout.
Neen. een grondwetteljk recht weegt immer zwaarder dan welke, in lagere wetgeving opgelegde plicht dan ook.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:03 schreef Misan het volgende:
Als je het stemrecht wegstreept tegen de identificatieplicht, toon je aan dat je de identicifatieplicht minstens even belangrijk vindt. Ik ben van mening dat je het wel heel bont moet maken wil je je stemrecht verspillen. Dat is immers HET recht in een democratie.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:07 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Idd!
Je bent al in overtreding als je naar het stemhokje wilt lopen zonder ID.
Ja dat vind ik dus wel.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:08 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, dus vervalt je stemrecht. Als het recht zwaarder weegt dan de plicht kan het niet-voldoen aan de plicht het recht toch niet geheel laten vervallen?
Ik ben om, jullie hebben gelijkquote:Op woensdag 3 maart 2010 14:07 schreef timmmmm het volgende:
[..]
In een democratische rechtstaat is stemmen het hoogste goed. Iets banaals als een identificatieplicht hoort dat imo niet in de weg te staan.
Dat is niet relevant voor het stemmen. Als ik bij het stemhokje aan kom gaat men ook niet eerst kijken of ik onderweg niet toevallig te hard gereden heb. Dat het een overtreding is staat vast, maar dat heeft geen zak met stemmen te maken.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:10 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ja dat vind ik dus wel.
Zoals ik hierboven al schreef "Je bent al in overtreding als je naar het stemhokje wilt lopen zonder ID"
NEEN! Die overtreding kan pas geconstateerd worden wanneer ik door een ambtenaar met opsporingsbevoegdheid staande wordt gehouden op verdenking van het plegen van een overtreding of misdrijf, EXCLUSIEF verdenking van het niet bij me hebben van een ID.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:10 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ja dat vind ik dus wel.
Zoals ik hierboven al schreef "Je bent al in overtreding als je naar het stemhokje wilt lopen zonder ID"
Het gaat niet om 'ik ben rebels en ik wil mijn paspoort niet laten zien, traaaalalalalalaalaaaaaquote:Op woensdag 3 maart 2010 14:12 schreef Misan het volgende:
[..]
Ik ben om, jullie hebben gelijk
Kiesrecht staat namelijk in de grondwet opgenomen en identificatieplicht niet http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g3rfhq0j
Desalniettemin blijf ik het kul-redenen vinden om jezelf niet te kunnen legitimeren wanneer en waar dan ook
Sorry, maar ik vind geen verkeerde maatregel om een geldig ID te laten zien bij het stemmen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:12 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Dat is niet relevant voor het stemmen. Als ik bij het stemhokje aan kom gaat men ook niet eerst kijken of ik onderweg niet toevallig te hard gereden heb. Dat het een overtreding is staat vast, maar dat heeft geen zak met stemmen te maken.
Iemands identiteit kan bij twijfel ook worden vastgesteld op andere manieren dan middels een identiteitsbewijs. Zo heeft het 65 jaar prima gefunctioneerd, dus het 'probleem' dat met dit kanon wordt opgelost is niet eens een mug, maar eigenlijk niet-bestaand.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:14 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Sorry, maar ik vind geen verkeerde maatregel om een geldig ID te laten zien bij het stemmen.
Ik ben het dus ook niet eens met sommige mensen, maar dat is geen probleem, ieder zijn eigen mening toch?
Of, misschien dichter bij huis, lambalstudenten die zo druk zijn met bier drinken, dat ze niet door hebben dat hun paspoort 2 dagen is verlopen. Die mogen dus ook niet stemmen nu hequote:Op woensdag 3 maart 2010 14:14 schreef Burdie het volgende:
[..]
Het gaat niet om 'ik ben rebels en ik wil mijn paspoort niet laten zien, traaaalalalalalaalaaaaa" maar om mensen die zich niet kunnen legitimeren omdat ze geen legitimatiebewijs hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |